صادرات به عراق سالانه 11 ميليارد دلار

دبير ستاد توسعه روابط اقتصادي ايران با عراق و سوريه گفت: عراق در مجموع با بيش از 11 ميليارد دلار حجم صادرات رتبه اول مقصد کالاهاي صادراتي کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ايرنا، حسن دانايي فر در سي و يکمين نشست شوراي گفتگوي بخش دولت و خصوصي کردستان با اشاره به اينکه صادرات ايران به عراق در بخش‌هاي مختلف کالاهاي غير نفتي و انرژي است اظهار داشت: در بخش کالا حجم صادرات ما به اين کشور در سال گذشته 6.4 ميليارد دلار بوده که پيش‌بيني مي‌شود امسال با 35 درصد رشد به 8.1 ميليارد دلار برسد.


پيشنهاد رييس اتاق ايران

رييس اتاق بازرگاني ايران پيشنهاد داد که صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ توافقي در اختيار واردکنندگان قرار دهند.

غلامحسين شافعي در گفت‌وگو با ايسنا گفت:‌ بانک مرکزي راهکارهايي را براي بازگشت ارز حاصل از صادرات ارايه کرده است، اما صادرکنندگان نظرات و راه‌حل‌هاي ديگري نيز دارند که از اين جمله مي‌توان به پيشنهاد اين مهم که صادرکنندگان بتوانند ارز را با نرخ توافقي در اختيار واردکنندگان قرار دهند، اشاره کرد. وي تاکيد کرد: ارز حاصل از صادرات بايد به کشور بازگردد، چرا که قطعا بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور به رونق توليد کمک مي‌کند.


خودروسازان مکلف به پرداخت جرايم تأخير

معاون وزير صنعت از تکليف خودروسازان به پرداخت جريمه تأخير و سود مشارکت در قراردادهايي خبر داد که امکان تحويل به موقع خودروهاي آنها از سوي خودروساز وجود ندارد. به گزارش خبرنگار مهر، محسن صالحي نيا در حاشيه سومين نمايشگاه بين المللي خودرو و قطعات در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش توليد خودرو طي ماه‌هاي گذشته گفت: با توجه به شرايطي که براي اقتصاد ايران رخ داد، توليد خودروسازان کاهش پيدا کرده و هم اکنون برخي مشکلات در حوزه تأمين خودرو در بازار وجود دارد. بنابراين گلايه قطعه سازان از خودروسازان به دليل عدم پرداخت مطالباتشان صحيح است.

گمرک آذربايجان افزايش عوارض واردات ميلگرد از ايران را تائيد کرد

کميته دولتي گمرک جمهوري آذربايجان به تازگي افزايش قابل توجه عوارض گمرکي بابت واردات ميلگرد از ايران را تائيد کرد . به گزارش ايرنا، اين کميته با اشاره به سخنان اخير 'صفر مهدي اف' رييس کميته دولتي گمرک در ديدار با مسئولان برخي رسانه‌ها درباره افزايش عوارض گمرکي ميلگرد، آمده است : هدف از اين اقدامات حمايت از توليد داخلي است . به گفته مهدي اف ، افزايش نرخ ارز و کاهش قيمت محصولات در کشور همسايه، تاثير منفي بر بازار داخلي جمهوري آذربايجان داشت ، بر اين اساس، مرکز مديريت ريسک کميته دولتي گمرک اين فرايند را پيگيري و تصميمات لازم را اتخاذ کرد . مهدي اف افزود :در حال حاضر قيمت ميلگرد در ايران 200 دلار است و ما ارزش اين محموله را تا 500 دلار رسانديم يعني 300 دلار افزايش داديم . وي تصريح کرد : در بازار داخلي بزرگترين توليد کننده در اين حوزه شرکت 'Baku Steel Company' است و پس از مذاکرات با اين شرکت تصميم گرفتيم تا سطح عوارض گمرکي را افزايش دهيم تا بتوانيم از توليد کننده داخلي حمايت کنيم .

دستورالعمل جديد ثبت اطلاعات صادرکنندگان براي بازگشت ارز صادر شد

بانک توسعه صادرات با توجه به بخشنامه بانک مرکزي درباره چارچوب الزام‌هاي برگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادر کنندگان، دستورالعمل شيوه ثبت اطلاعات در سامانه‌هاي «تامين ارز» و «جامع تجارت» را اعلام کرد. به گزارش ايرنا، روابط عمومي‌بانک توسعه صادرات اعلام کرد: نظر به اينکه تعدادي از صادرکنندگان تاکنون نسبت به ثبت اطلاعات مرتبط با واردات در مقابل صادرات خود يا واردات در مقابل صادرات غير (واگذاري پروانه‌هاي صادراتي) در 2 سامانه ياد شده اقدام نکرده اند، با توجه به موضوع رفع تعهد ارزي صادرکنندگان و ضرورت برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي کشور، اين دستورالعمل ابلاغ شده است. براساس اين دستورالعمل، در صورتي که صادرکنندگان تمايل داشته باشند ارز حاصل از صادرات خود را براي واردات استفاده کنند لازم است در عمليات ثبت سفارش، نوع عمليات ارزي را «بانکي» و بخش تامين ارز را «از محل صادرات» انتخاب و پس از نهايي کردن ثبت سفارش، به بانک عامل مراجعه و درخواست گواهي ثبت آماري(تخصيص ارز) از نوع «ارز اشخاص - از محل صادرات» کنند.

گشايش چند کانال بانکي براي تامين

و انتقال ارز با برخي کشورها

بانک مرکزي اعلام کرد که چند کانال بانکي براي تامين و انتقال ارز با برخي کشورها عملياتي شده و بر اين اساس، تسريع در تخصيص و تامين ارز، سرعت گرفته است. به گزارش مهر به نقل از بانک مرکزي، تامين ارز واردات در بازار نيما از محل عرضه ارز صادر کنندگان و نيز عرضه ارز توسط بانک مرکزي روند افزايشي و رو به رشد به خود گرفته است؛ به نحوي که چند کانال بانکي براي تامين و انتقال ارز با برخي کشورها عملياتي شده است و بر اين اساس بانک مرکزي نسبت به تسريع در تخصيص و تامين ارز اقدام کرده است. در همين زمينه، بانک‌هاي کشور موظفند به منظور پاسخگويي و سرعت بيشتر تامين ارز، ثبت سفارش‌هاي صورت گرفته براي مشتريان خود و نيز خريد ارز مورد نياز صرافيها از طريق بخش بين الملل خود با اداره بين الملل بانک مرکزي هماهنگي لازم را بعمل آورند.

در سفر فعالان بخش خصوصي به هند پيگيري مي‌شود؛

گروه تجارت: هيئتي از فعالان بخش خصوصي به همت اتاق مشترک بازرگاني ايران و هند و به سرپرستي غلامحسين شافعي رئيس اتاق ايران همراه با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه به هند سفر مي‌کند.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاري صداوسيما؛ در اين سفر که به مدت ۴ روز ادامه خواهد داشت، علاوه بر مذاکره با فعالان بخش خصوصي، امضاي تفاهم‌نامه همکاري با کنفدراسيون صنايع هند و رايزني در خصوص تشکيل اتاق مشترک هند و ايران در دستور کار قرار دارد. شناسايي و رفع موانع تجاري و به‌ويژه مشکلات بانکي، حمل‌ونقل، گمرک، مذاکره درباره توافق ترجيحي ايران و هند و سرمايه‌گذاري مشترک در بندر چابهار مهم‌ترين موضوعاتي است که در سفر رئيس پارلمان بخش خصوصي ايران به دهلي نو و ديدار با مقام‌هاي اقتصادي اين کشور از جمله رئيس کنفدراسيون صنايع هند (CII)، رئيس فدراسيون اتاق‌هاي بازرگاني و صنعت و وزير تجارت هند بررسي خواهد شد. بيش از ۳۰ توليدکننده در حوزه دارو و مواد دارويي، تجهيزات پزشکي، سموم دفع آفات نباتي، لوازم و قطعات يدکي خودرو، لوازم الکترونيک، مواد پتروشيمي‌و شيميايي، نساجي و صنايع وابسته، گردشگري سلامت و فناوري اطلاعات رئيس اتاق ايران را در اين سفر همراهي مي‌کنند و در حاشيه جلسات رسمي‌اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران، فعالان بخش خصوصي به مذاکره با همتايان هندي خود خواهند پرداخت.

شرکت در نشست سالانه موسوم به «گفت‌وگوي رايسينا» که در بنياد تحقيقاتي آبزرور هند برگزار مي‌شود، يکي ديگر از برنامه‌هاي سفر وزير امور خارجه کشور و رئيس پارلمان بخش خصوصي به هند است.

۱۱ دي‌ماه امسال، وزير دارايي هند اعلام کرد دولت اين کشور پرداخت پول به شرکت ملي نفت ايران براي واردات نفت خام را از ماليات معاف کرده است. اين معافيت به پالايشگاه‌هاي هندي اجازه مي‌دهد حدود ۱.۵ ميليارد دلار پول نفت ايران را به شرکت ملي نفت پرداخت کنند. پس از انتشار اين خبر مدير شرکت نفتي «چناي» هند از تصميم ايران براي سرمايه‌گذاري ۱۵ ميليارد روپيه‌اي (۲۱۸ ميليارد دلاري) براي توسعه يکي از پالايشگاه‌هاي اين شرکت خبر داد؛ پالايشگاهي که قرار است ظرفيت آن از ۱ ميليون تن در سال به ۹ ميليون تن در سال برسد.

پس از خروج رسمي‌آمريکا از برجام و آغاز دور دوم تحريم‌هاي آمريکا عليه اين کشور، هند به همراه هفت‌کشور شامل چين، ايتاليا، يونان، ژاپن، کره جنوبي، تايوان و ترکيه به‌صورت موقت از اجراي تحريم‌هاي نفتي عليه ايران معاف شدند. آمريکا دليل اعطاي معافيت به هشت کشور مذکور را کاهش چشمگير واردات نفت آن‌ها از ايران قبل از ضرب‌الاجل تعيين‌شده عنوان کرد.

در اين باره، کي پي فابيان ديپلمات باسابقه هندي، معتقد است: «ما به روابط بسيار مستحکم با ايران نياز داريم، زيرا بندر چابهار در جنوب شرقي اين کشور تنها راه ما براي دسترسي به افغانستان و آسياي مرکزي است. هند در طرح توسعه بندر چابهار و نيز طرح کريدور بين‌المللي شمال به جنوب که از سال ۲۰۰۲ با مشارکت ايران، هند و روسيه آغاز شده، سرمايه‌گذاري هنگفتي صورت داده است و اگر آرزوي تبديل‌شدن به يک ابرقدرت را در سر مي‌پروراند، نبايد بدون توجه به منافع ملي خود از آمريکا اطاعت کند».

بر اساس گزارش پايگاه خبري «پرينت» هند، سفر رئيس دستگاه ديپلماسي ايران به هند در نخستين روز‌هاي سال جديد ميلادي نشان مي‌دهد که دو طرف براي پيگيري موضوعات مطرح‌شده در سفر قبلي وزير امور خارجه ايران به هند، کاملاً مصمم هستند. در جريان سفر محمدجواد ظريف به دهلي‌نو در اواخر ماه مي‌(اوايل خرداد) هر دو کشور بر تقويت روابط تجاري متقابل تأکيد کردند.

عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: در صورتي که مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان حل نشود شاهد مشکلات عظيم اجتماعي، اقتصادي، اجتماعي و امنيتي در کشور خواهيم بود که بخشي از آن بيکاري هزاران کارگر در اين صنعت است. به گزارش خبرگزاري خانه ملت، نادر قاضي پور عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي‌در نامه‌اي به معاون اول رييس جمهور از حل نشدن مشکلات عديده مجموعه گسترده خودروسازان و قطعه‌سازان انتقاد کرد. به زعم نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي‌آسيب زنجيره توليد خودرو در کشور فقط مربوط به قطعه‌سازان و خودروسازان نيست و کل سيستم اداري کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد. متن اين نامه به شرح زير است:

باسمه تعالي

برادر ارجمند جناب آقاي دکتر جهانگيري

معاون اول محترم رئيس جمهور

احتراما پيرو نامه شماره ۱۳۵۷۱۱ مورخ 13/10/1397 جناب آقاي دکتر واعظي به پيوست دستور رياست محترم جمهور به حضرتعالي پيرامون حل مشکلات عديده مجموعه گسترده خودروسازان و قطعه‌سازان و لزوم تسويه حساب خودروسازان با شرکت‌هاي قطعه‌ساز به استحضار مي‌رساند آسيب زنجيره توليد خودرو در کشور فقط مربوط به قطعه‌سازان و خودرو سازان نيست و کل سيستم اداري کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد. جناب آقاي دکتر جهانگيري قطعاً حضرتعالي از وضعيت نامناسب قطعه‌سازان و خودرو سازان مطلع هستيد، در صورتي که در آينده‌اي نزديک فرجي در حل مشکلات بين اين دو مجموعه لاينفک از هم حاصل نگردد شاهد مشکلات عظيم سياسي، امنيتي، اقتصادي و اجتماعي در کشور خواهيم بود که بخشي از آن بيکاري هزاران کارگر شاغل در اين صنعت است که تجمع کارگران در اتوبان تهران به کرج ، جاده مخصوص و جاده قديم مشکلات تردد را به وجود خواهد آورد. حقير اين اخطار را در شانزدهم ديماه يک هزار سيصد و نود هفت مي‌دهم، اين مشکلات را بايستي به هر نحو ممکن حل نماييد. تا از هرگونه آسيب جدي به مردم عزيز ايران اسلامي‌جلوگيري شود. جناب آقاي جهانگيري اگر بانک مرکزي بحث تخصيص ارز به قطعه سازان و خودروسازان را حل نکند ، آيا فردا شما پاسخگو مشکلات متعدد مربوطه خواهيد بود؟

اگر موضوع ثبت سفارش مواد اوليه خودروسازان و قطعه سازان حل نشود. آيا شما پاسخگو خواهيد بود؟ لذا خواهشمند است دستور اکيد صادر بفرمائيد بانک مرکزي ج.ا.ا ، وزارت امور اقتصادي و دارايي و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي سريعاً جلسه‌اي اضطراري با حضور خودروسازان و قطعه سازان در محضر حضرتعالي تشکيل و تصميمات لازم انقلابي و جهادي طبق فرمايشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامي‌اتخاذ و ابلاغ گردد و از نتيجه ملت بزرگ و ولايتمدار ايران اسلامي‌را مطلع نمائيد.

رئيس انجمن فولاد گفت: ظرفيت فولاد به ۳۰ميليون تن رسيده و امسال توليد ۲۵ ميليون تن را پشت سر خواهد گذاشت. به گزارش ايلنا، بهرام سبحاني رئيس انجمن فولاد در نخستين جشنواره و‌ نمايشگاه ملي فولاد ايران گفت: از سال ۴۶ که کلنگ فولاد به زمين زده شد تا به امروز ۵۰ سال از ايجاد اين صنعت مي‌گذرد. امروز ظرفيت فولاد به ۳۰ميليون تن رسيده و امسال توليد ۲۵ ميليون تن را پشت سر خواهيد گذاشت. وي با بيان اينکه توسعه معدن تا فولاد بخوبي شکل گرفته است، ادامه داد: به دليل نياز به فاينانس خارجي مجبور به واردات تجهيزات فولادي هستيم و اين شرط خارجي‌ها است اما ايران توانايي ساخت کارخانه فولاد در داخل را دارد. سبحاني ادامه داد: بعد از انقلاب اتفاقات خوبي در صنعت فولاد رخ داد و شرکت‌هاي دولتي و خصوصي متعددي در ايران براي ساخت کارخانه‌هاي فولادي شکل گرفته‌اند و گام مهمي‌در اين حوزه برداشته شده است.

مديرعامل ايران خودرو با بيان اينکه پژو سرمايه و تکنولوژي به ايران آورد و آنها را بعد از ترک قرارداد در ايران گذاشت و رفت، گفت: خودروهاي اين قرارداد را در داخل توليد مي‌کنيم. به گزارش مهر،‌هاشم يکه زارع در حاشيه سومين نمايشگاه خودرو و قطعات در جمع خبرنگاران با اشاره به سرنوشت قرارداد همکاري مشترک پژو با ايران، گفت: در حال حاضر تلاش شده تا بعد از خروج پژو از ايران، خودروهايي که در اين قرارداد ذکر شده بود در داخل و بدون حضور اين کمپاني فرانسوي توليد شود که بر اين اساس در مورد اول، خودروي پژو ۳۰۱ سال آينده بدون حضور اين شرکت فرانسوي به بازار عرضه خواهد شد. مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو افزود: اين خودرو داخلي سازي شده و در اسفند سال ۹۸ به بازار عرضه خواهد شد که البته توليدات آزمايشي آن در سال جاري در دست انجام است.

افزايش درآمد چادرملو در آذرماه

بررسي عملکرد آذر ماه شرکت معدني و صنعتي چادر ملو حکايت از آن دارد که اين شرکت در ماه گذشته موفق به افزايش درآمد شده، ضمن آنکه با توجه به تعهد کچاد براي تامين مواد اوليه داخلي، حجم قابل توجهي از سنگ آهن توليد شده در کارخانجات فرآوري، به کنسانتره تبديل شده تا در تامين مواد اوليه زنجيره فولاد در داخل کشور به مصرف برسد. به گزارش مي‌متالز، «کچاد» در آذر ماه موفق به توليد يک هزار و 186 هزار و 902 تن انواع کنسانتره آهن خشک ، سنگ دانه بندي، گندله، فولاد و آپاتيت کرده و از محل فروش بخشي از توليدات خود بيش از 730 ميليارد و 585 ميليون تومان درآمد داشته در حالي که مبالغ فروش شرکت در آبان ماه 595 ميليارد و 983 ميليون تومان بوده است. سه محصول کنسانتره با وزن 30 درصدي، گندله با وزن 40 درصدي و فولاد با وزن 20 درصدي در آذر ماه نسبت به ميانگين هشت ماهه به ترتيب 70درصد، 55 درصد و 21 درصد رشد قيمت داشته اند. چادرملو در آذر ماه 487 هزار و 750 تن کنسانتره آهن خشک به فروش رسانده در حالي که در آبان ماه فروش اين محصول 453 هزار و 945 تن بوده ، همچنين فروش گندله نيز با رشد قابل توجهي همراه بود و از 313 هزار و 519 تن به بيش از 369 هزار و 26 تن در آذر ماه رسيده ، همچنين فروش آپاتيت نيز با رشد 4 برابري از 1271 تن به 5161 تن رسيده است. چادر ملو از فروش گندله بيش از 311 ميليارد تومان در آذر ماه کسب درآمد کرده در حالي که اين رقم در آبان ماه 183 ميليارد تومان بوده، کنسانتره آهن خشک 275 ميليارد و 827 ميليون تومان در آذر ماه درآمد داشته در حالي که آبان ماه مبلغ فروش 158 ميليارد و 582 ميليون تومان بوده و بر اين اساس از اين محل رشد درآمد خوبي را محقق کرده و از فروش فولاد نيز حدودا 142 ميليارد تومان درآمد داشته است. نرخ فروش کنسانتره، گندله و آپاتيت نسبت به آبان ماه افزايش داشته در حالي که نرخ فروش سنگ دانه بندي، فولاد و آپاتيت کاهش را نشان مي‌دهد در اين ميان کاهش نرخ فروش سنگ دانه بندي مشهودتر بوده و فروش شرکت نيز از اين محل کاهش نشان مي‌دهد. لازم به ذکر است گششايش‌هاي اخير در نحوه فروش داخلي و صادرات آهن اسفنجي تاثير شگرفي بر سود کچاد و زيرمجموعه‌هايش خواهد داشت. لازم به ذکر است، «کچاد »در سال مالي منتهي به اسفند96 با سرمايه 5/33هزار ميليارد ريالي به ازاي هر سهم 376 ريال سود محقق کرد، در دوره شش ماهه نخست منتهي به شهريور امسال 317 ريال سود به ازاي هر سهم شناسايي کرده که اين مبلغ نسبت به مدت مشابه سال مالي قبل افزايش 173 درصدي را تجربه کرده است. از مهمترين دلايل افزايش سود شرکت در دوره شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل مي‌توان به افزايش 162 درصدي مبلغ فروش در مقابل رشد 159 درصدي بهاي تمام شده موجب شده سود ناخالص شرکت براي دوره شش ماهه منتهي به شهريور امسال با افزايش 168 درصدي نسبت به مدت مشابه سال96 همراه شود، افزايش365 درصدي درآمد‌هاي سرمايه گذاري نسبت به مدت مشابه سال مالي 96 اشاره کرد.

معاون فني گمرک ايران توضيح داد؛

گروه صنعت و معدن: معاون فني گمرک ايران علت تاخير ۱۷ ساله در ترخيص برخي از کالاها در گمرک را عدم اخذ مجوزهاي لازم سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان ملي استاندارد و همچنين انباشت خرده‌بارها در طول زمان اظهار کرد.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، ترخيص کالاهاي انبار شده در گمرک شهيد رجايي به عنوان مهمترين و بزرگترين بندر تجاري کشور که به تنهايي حدود ۵۸ درصد عمليات کالاهاي غيرنفتي، ۴۳ درصد عمليات جابجايي فرآورده‌هاي نفتي و ۸۵ درصد از عمليات کانتينري بنادر کشور را بر عهده دارد، مساله‌اي است که باعث شد در روزهاي گذشته تيمي‌از مديران ارشد گمرک کشور به استان هرمزگان و بندر شهيد رجايي بروند.

  • تعيين تکليف ۱۵۰ پرونده گمرکي در سفر به هرمزگان

بر اساس مشاهدات ميداني خبرنگار اعزامي‌ايسنا به منطقه ويژه اقتصادي بندر شهيد رجايي، بيش از ۱۵۰ پرونده مربوط به واردات کالاهاي انبار شده در اين بندر توسط تيم مديران ارشد گمرک و در حضور مهرداد جمال ارونقي - معاون فني گمرک ايران - مورد بررسي و تعيين تکليف قرار گرفت که پيش‌بيني مي‌شود تا روزهاي آينده حجم اين پرونده‌ها صفر شود. همچنين مقامات گمرکي با بررسي برخي پرونده‌هاي باقي مانده از سال‌هاي ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ عنوان کردند که دليل عدم خروج و ترخيص اين کالاها از گمرک متفاوت بوده و برخي از مهم‌ترين دلايل توقف و رسوب اين کالاها نيز در دو روز گذشته بررسي شده يا طي روزهاي آينده به منظور تعيين تکليف بررسي خواهند شد. در عين حال، موضوع دسترسي برخي از دستگاه‌هاي مرتبط با واردات کالا به کشور نيز مطرح شد که مسئولان گمرکي معتقدند بايد نوع نياز و سطح دسترسي دستگاه‌هايي که در زمينه رسوب کالا در گمرکات نقش دارند مشخص شود.

  • ترخيص کالاها از گمرک در گرو مجوز از ديگر سازمان‌ها

در بين اين پرونده‌ها برخي کالاهاي باقي مانده در گمرک از سال ۱۳۸۰ در گمرک انبار شده‌اند که مهرداد جمال ارونقي - معاون فني گمرک ايران - در پاسخ به سوال ايسنا در مورد علت اين تاخير ۱۷ ساله در ترخيص اين کالاها گفت که برخي از اين کالاها نيازمند اخذ مجوزهايي از جمله از سازمان حفاظت محيط زيست يا سازمان ملي استاندارد بوده‌اند که چون مجوز آنها توسط واردکنندگان و صاحبان کالاها تعيين تکليف نشده‌اند، در انبار مانده‌اند. همچنين در برخي از موارد هم بخش کوچکي از يک محموله بزرگ به دلايل فني ترخيص نشده است که چون مقدارشان کم بوده صاحبان محموله ديگر به سراغ آن نيامده‌اند که مجموع اينها به مرور زمان تجميع شده‌اند. بر اساس اعلام مسئولان گمرک بندر شهيد رجايي در حال حاضر ۴۲ هزار کانتينر در انبارهاي اين بندر دپو شده که ۱۰ هزار کانتينر آن از سال ۸۰ تاکنون تعيين تکليف نشده‌اند. منطقه ويژه اقتصادي بندر شهيد رجايي با ظرفيت سالانه ۱۰۰ ميليون تن کالا، بزرگترين و مهم‌ترين بندر تجاري ايران است که به تنهايي ۵۸ درصد عمليات کالاهاي غيرنفتي، ۴۳ درصد عمليات جابجايي فرآورده‌هاي نفتي و ۸۵ درصد از عمليات کانتينري بنادر کشور را بر عهده دارد.

  • ترخيص ۸۰ درصد واگن‌هاي مترو شهرداري تهران

معاون فني گمرک ايران همچنين از موافقت با ترخيص ۸۰ درصد واگن‌هاي مترو شهرداري تهران خبر داد و گفت: يکي از مشکلات اساسي مربوط به واگن‌هاي مترو شهرداري تهران عدم پرداخت ماليات بر ارزش افزوده است که نياز به هماهنگي با سازمان امور مالياتي داشت. با اين حال با اخذ تعهد ذيحسابي از شهرداري تهران، با ترخيص حدود ۸۰ درصد از واگن‌هاي مربوط به شهرداري تهران موافقت شده است و مابقي نيز زماني که مشکلات مالياتي آنها حل شود ترخيص خواهد شد. همچنين برخي از ديگر مشکلات اساسي مطرح شده از سوي واردکنندگان مربوط به ثبت سفارش‌ها، ‌اتمام مهلت قانوني انجام پروسه واردات و لزوم اخذ مجوز دوباره از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و ساير دستگاه‌ها، مسائل مربوط به تخصيص ارز، ‌مباحثي در زمينه انتقال بدون ارز، اتمام مهلت کارت بازرگاني در حين انجام عمليات ورود کالا به گمرک و طي مراحل ترخيص کالا و ... است.

  • رسوب ۴۶ هزار کانتينر کالا در گمرک شهيد رجايي

با اين حال مسئولان گمرکي اعلام کردند که با وجود اينکه گفته شده ۴۶ هزار کانتينر کالا در گمرک شهيد رجايي رسوب کرده است، اما زماني ميتوان واقعا اين ميزان کالا را رسوب شده تلقي کرد که امکان ترخيص آن وجود نداشته باشد. در عين حال، ‌گمرک در روزهاي اخير فراهم شدن امکان ثبت سفارش بدون انتقال ارز و پيگيري آن در وزارت صمت از سوي وزارت اقتصاد را پيشنهاد و پيگيري مي‌کند. از ديگر دلايل عمده اعلام شده براي عدم ترخيص کالا از گمرک در يکي دو روز اخير مي‌توان به مسائل بانکي، ‌اعتبارات اسنادي، تخصيص و تامين ارز و ناتواني واردکننده براي دريافت کد از بانک‌ها اشاره کرد. يکي از موضوعات مهم بررسي شده در طرح تعيين تکليف کالاهاي انبار شده، موضوع مربوط به قوانين متروکه شدن کالاهاي رسوب شده در بندر شهيد رجايي است. بر اساس اعلام مسئولان گمرکي از ابتداي سال جاري تا پايان آذرماه امسال ۱۸ هزار و ۸۷۱ کانتينر کالا از مجموع ۴۲ هزار کانتينر کالاي رسوب شده در گمرک، متروکه اعلام شد؛ در حالي که تا يک هفته پيش صاحبان بيش از ۸۵۰۰ کانتينر کالا داراي اظهارنامه به گمرک مراجعه کرده‌اند. مقامات گمرکي مي‌گويند بررسي‌ها نشان مي‌دهد که بيش از ۹۰ درصد کالاهايي که به دلايل مشکل ترخيص و گذشت زمان قانوني متروکه اعلام شده‌اند، داراي ثبت سفارش هستند.

در سال گذشته نيز بيشتر از ۱۰ هزار کانتينر کالاي موجود در گمرک به عنوان متروکه اعلام شده بود که پس از آن ۴۸۰۰ مورد تعيين تکليف شد. اين در حالي است که تبصره‌هاي ذيل ماده ۲۴ قانون گمرکي مي‌گويد اگر کالايي در حال انجام تشريفات گمرکي باشد، ‌نمي‌تواند به عنوان متروکه اعلام شود.

در اين باره مقامات گمرکي اعلام کردند که علاوه بر شناسايي موارد و مشکلات ياد شده در طرح اورژانسي ترخيص کالا از گمرک، موضوعاتي هم پيرامون کالاهايي با علامت اغفال کننده وجود دارد که طبق مقررات بايد امحاء شود.

با اين حال مشاهدات ميداني از روند تعيين تکليف کالاهاي موجود در گمرک شهيد رجايي نشان مي‌دهد که واردکنندگان در روزهاي گذشته براي تعيين تکليف و حل مشکلات مربوط به ترخيص کالاهايشان به گمرک شهيد رجايي مراجعه کردند. برخي از اين کالاها از جمله مواد اوليه و قطعات مورد نياز خودروسازان، ملزومات مورد نياز پتروشيمي‌ها، پارچه، تجهيزات پزشکي، ژنراتور، تجهيزات مربوط به مترو و کارخانجات لوازم خانگي و ... بودند که تعداد بسيار زيادي از پرونده‌هاي آنها تعيين تکليف شد.


سخنگوي انجمن صنعت تاير با اعلام اينکه حدود يک سوم از نياز تاير کشور از محل واردات تامين مي‌شود، گفت: نگران ورود لاستيک‌هاي فاقد استاندارد خارجي در بازار هستيم.

مصطفي تنها در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به اينکه همه تايرهاي وارداتي مشمول استاندارد اجباري هستند، اظهار داشت: سازمان استاندارد متولي بررسي استاندارد تايرهاي وارداتي است، اما مشکلي اينجاست که امکانات تست تاير در سازمان استاندارد محدود است. وي با بيان اين که به دليل زمان‌بر بودن تست تايرها سازمان استاندارد بررسي اين موضوع را به چند آزمايشگاه خصوصي به عنوان بازوهاي کمکي سپرده است، افزود: اين آزمايشگاه‌ها به نمايندگي از سازمان استاندارد مسئول بررسي ميزان استاندارد تايرها و صدور گواهينامه‌ها هستند، که متاسفانه در اين رابطه شنيده‌ام برخي سهل‌انگاري‌ها در اين آزمايشگاه‌ها در نمونه‌برداري و تست لاستيک‌ها انجام مي‌شود.

سازمان ملي استاندارد ايران با بيان اينکه اين نهاد فقط محصول نهايي را کنترل مي‌کند، مسئوليت استفاده از خوراک دام در توليد "اسنک پف کرده" را متوجه وزارت جهاد کشاورزي دانست.

به گزارش ايسنا، اواخر آذر ماه امسال سخنگوي سازمان غذا و دارو از تخلف دو برند معروف توليدکننده "اسنک پف کرده" در استفاده از ذرت دامي‌در توليد محصولات‌شان خبر داد و اوايل دي ماه نيز اعلام کرد که پرونده تخلف اين دو برند به دستگاه قضايي ارجاع داده شده است.اخيرا نيز يک کارشناس صنايع غذايي با اشاره به اينکه آسيب مصرف خوراک دام براي انسان‌ها با توجه به موادي که در آن وجود دارد متفاوت است، اظهار کرد که بسته به موادي که در خوراک دام استفاده شده در توليد اسنک پف کرده وجود داشته، مصرف آن ممکن است منجر به بيماري‌هايي همچون حصبه، رشد قارچ يا باکتري و سرطان شود.