رييس قوه قضاييه از برنامه ريزي‌هاي نوين خبرداد؛

گروه سیاسی: رئيس قوه قضاييه با اشاره به انتشار برخي شايعات و ادعاها درباره شکنجه يکي از کارگران بازداشتي شرکت نيشکر هفت تپه، به دادستان کل کشور دستور داد که با اعزام تيمي‌مستقل به منطقه، ابعاد مختلف اين موضوع را مورد بررسي قرار دهد و گزارش آن را هر چه سريع تر به اطلاع مردم برساند.

آيت ا... آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي، با اشاره به چهل سالگي انقلاب اسلامي، اظهار کرد: بحمدا... رؤياي از بين بردن اين نظام که از چهل سال پيش تا کنون در سر کشورهاي غربي خصوصاً آمريکايي‌ها و اذناب منطقه‌اي شان پرورانده مي‌شود، باطل شده و نظام جمهوري اسلامي‌قويتر از هر زمان ديگر در صحنه حضور دارد.

رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه دشمن دست از دشمني خود برنداشته و با ابزارهاي جديدتر و تلاش بسيار گسترده تر براي از بين بردن نظام جمهوري اسلامي‌به ميدان آمده است، خاطرنشان کرد: «تهاجم فرهنگي» و «نااميدسازي مردم»، دو پروژه مهم دشمن است که آن را با ابزار گوناگون دنبال مي‌کند. البته اين دو پروژه از اول پيروزي انقلاب مطرح بوده است. مقام معظم رهبري در سالهاي دور، مسئله تهاجم فرهنگي را به مسئولان هشدار دادند؛ البته متأسفانه اين اخطار و هشدار در دوراني جدي گرفته نشد و حتي عده‌اي در داخل با اين پروژه دشمن همراهي کردند.

رئيس قوه قضاييه با اشاره به تشکيل انواع کمپين‌هاي حقوق بشري براي دفاع از نقض قانون در ايران، اظهار کرد: دشمنان ما از کوچکترين حادثه در کشور براي رسيدن به اهداف خود بهره برداري مي‌کنند و در جهت تحريک مردم گام برمي‌دارند اما همين کمپين‌هاي حقوق بشري در برابر جناياتي که امروز در يمن، عراق، لبنان، فلسطين و ... رخ مي‌دهد سکوت کرده اند.

آملي لاريجاني با بيان اينکه متاسفانه در دوره‌اي از مدعيان روشنفکري که پياده نظام تهاجم فرهنگي دشمن بودند ، حمايت‌هاي رسمي‌در داخل کشور صورت مي‌گرفت، به پروژه نااميد ساختن مردم اشاره کرد و گفت: در همين چند ماه اخير براي نااميدسازي مردم انواع تلاش‌ها و ابزارها را به کار گرفتند و تمام رسانه‌هايشان به صورت شبانه روزي مشغول بمباران تبليغاتي و ايجاد يأس در جامعه ما هستند. از هر آنچه که به دستشان مي‌رسد به نحوي براي تخريب نظام استفاده مي‌کنند و متاسفانه ما هم در تبيين دستاوردها و مقابله با اين هجوم رسانه‌اي موفق نبوده ايم.

رئيس قوه قضاييه گفت: جمهوري اسلامي‌به فضل الهي با پشت سر گذاشتن گردنه‌هاي دشوار تاريخي در نقطه فعلي ايستاده و همگي بايد با نگاهي به گذشته، چشم به آينده داشته باشيم و مسيرهاي نفوذ دشمن را مسدود کنيم. نبايد فراموش کنيم که وقتي اعتقاد مردم تزلزل پيدا کند، در واقع رشته‌اي که همه را به هم پيوند داده تهديد مي‌شود زيرا هيچگاه اقتدار جمهوري اسلامي، صرفا مبتني بر اقتدار اقتصادي و تسليحاتي نبوده بلکه اصلي‌ترين رکن و وجه تمايز نظام ما با ساير نظامات، همان پيوند معنوي و انساني بين مردم با يکديگر و بين ولي فقيه و مردم بوده است.

رئيس قوه قضاييه همچنين ابراز اميدواري کرد که مسئولان محترم دولت و وزرا همه تلاششان را معطوف به حل مشکلات اقتصادي مردم و ايجاد اشتغال کنند تا بستر نااميدسازي مردم نيز از بين برود.

آملي لاريجاني با اشاره به انتشار برخي شايعات و ادعاها مبني بر شکنجه يکي از کارگران بازداشتي کارخانه نيشکر هفت تپه تاکيد کرد: به دادستان محترم کل کشور دستور مي‌دهم که همين امروز با تشکيل هيئتي مستقل و اعزام اين هيئت به منطقه، موضوع را مورد بررسي قرار دهند و هر چه سريع تر نتيجه بررسي‌ها را به اطلاع اينجانب و مردم عزيزمان برسانند.

رئيس قوه قضاييه ادامه داد: چنين مسائلي براي ما بسيار مهم است زيرا هيچگاه بناي جمهوري اسلامي، دستگاه قضايي و نهادهاي امنيتي و اطلاعاتي چنين تخلفاتي نبوده و ما آن را به لحاظ شرعي و قانوني ممنوع مي‌دانيم. ممکن است کارگري متخلف باشد اما به هيچ عنوان برخورد خلاف قانون با او پذيرفته نيست. البته تخلف احتمالي يک بازجو هم نبايد به حساب يک مجموعه گذاشته شود؛ گرچه خود دستگاه‌هاي امنيتي و انتظامي‌نيز موظفند از طريق بازرسي‌ها و ساير ساز و کارهاي نظارتي از وقوع تخلفات جلوگيري کنند اما به هر حال متهم کردن کل يک دستگاه به دليل اقدام احتمالي يک فرد، شايسته نيست.

آملي لاريجاني با بيان اينکه گاهي نيز ادعاهايي به دليل عدم اطلاع از حقوق قانوني مطرح مي‌شود يا زنداني تصور مي‌کند محيط زندان بايد برايش مانند هتل باشد، به وجه ديگر انتشار اين اخبار اشاره کرد و يادآور شد: مجموع برخوردهايي که در رسانه‌ها به ويژه رسانه‌هاي دشمن با اين موضوع صورت مي‌گيرد، حاکي از امارات و قرائني است که نشان مي‌دهد اين ماجرا مي‌تواند در ادامه پروژه‌هاي پي در پي و تخريبي دشمن عليه نظام باشد. البته ابعاد مختلف اين موضوع بايد بررسي شود و ما پيش از بررسي‌ها هيچکس را تخطئه و تکذيب نمي‌کنيم.

تنش ميان واشنگتن و پکن در درياي جنوبي چين همزمان با از سرگيري مذاکرات تجاري دو کشور بالا گرفته است.

به گزارش رويترز، همزمان با ازسرگيري مذاکرات تجاري ميان مذاکره‌کنندگان چين و آمريکا به عنوان دو قدرت اقتصادي جهان در پکن، يک ناو جنگي نيروي دريايي آمريکا از حوالي جزاير پاراسل که از جزاير مورد مناقشه چين است، عبور کرد.

راشل مک مار، سخنگوي ناوگان دريايي آمريکا در اقيانوس آرام با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد: ماموريت ناو يواس‌اس مک‌کامبل بخشي از برنامه حفاظت از تردد آزادانه در برابر ادعاهاي دريايي چين است.

وي افزود ناو مک کامبل از داخل منطقه دوازده مايل دريايي (آب‌هاي سرزميني عبور کرد. وي گفت در اين ماموريت هيچ کشوري خاصي هدف نيست و هيچ هدف سياسي هم وجود ندارد. در مقابل، در پکن وزارت امور خارجه چين اعلام کرد اين ماموريت نقض حقوق دريايي است و از آمريکا خواست چنين ماموريت‌هايي در درياي جنوبي چين نداشته باشد.

چين مدعي مالکيت تقريبا تمام اين مناطق دريايي راهبردي است که مورد مناقشه بسياري از کشورهاي ديگر مانند ويتنام، فيليپين، برونئي، مالزي، اندونزي و تايوان هم هست.

مک کامبل در حالي به اين ماموريت رفته است که هيئت‌هاي آمريکايي و چيني دور جديدي از رايزني‌هاي تجاري را در پکن آغاز کرده اند. اين نخستين ديدار ميان هيئت‌هاي دو کشور از زماني است که دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا و شي جين پينگ، رئيس جمهور چين در اوايل ماه دسامبر تصميم گرفتند در جنگ تجاري ميان دو کشور آتش بسي نود روزه اعلام کنند.

هفدهمين دوره جام ملت‌هاي آسيا از 5 ژانويه 2019 (15 دي ماه 1397) با ديدار تيم‌هاي امارات و بحرين آغاز شد. به گزارش روابط عمومي‌آسياتک بيست و چهار تيم در جام ملت‌هاي آسيا 2019 حضور داشته و تيم ملي فوتبال کشورمان در اين رقابت‌ها با تيم‌هاي عراق، ويتنام و يمن در گروه D بازي‌ها قرار گرفته است. به همين مناسبت شرکت آسياتک مسابقه جذاب پيش بيني بازي‌هاي آسيا2019 را براي کليه علاقه مندان آسياتکي تدارک ديده است. در اين مسابقه علاقه مندان مي‌توانند با مراجعه به آدرس www.asiatech.ir و کليک بر روي اسلايدر مسابقه نسبت به تکميل فرم‌هاي پيش بيني نتايج مسابقات اقدام کرده و امتيازات خود را بالا ببرند. نکته ديگر جذاب در مسابقه پيش بيني نتايج آسيا 2019 شرکت آسياتک، توانايي پيش بيني ساير رويدادهاي مسابقات همچون تعداد گل‌هاي زده، تعداد کارتهاي زرد و قرمز تيم‌ها و موارد مشابه است. امکان پيش بيني، ثبت و اصلاح نظرات در خصوص کليه بازي‌ها در هر مرحله از مسابقات تا پيش از آغاز مسابقه وجود داشته و پس از آن صرفا براي مسابقات بعدي فعال مي‌گردد. مجموع امتيازات شرکت کنندگان در مسابقه در پايان مسابقات به عنوان شانس آنها تلقي شده و پس از آن قرعه کشي بين نفراتي که بيشترين شانس را در حساب کاربري خود ذخيره کرده اند، انجام مي‌پذيرد. بر اساس اين گزارش پس از انجام قرعه کشي جوايز نفيسي همچون 3جايزه نقدي 10.000.000 ريالي و 17سرويس تلفن آسياتل با قابليت جابه جايي کشوري به نفرات برگزيده اهدا مي‌گردد.

  • محسن مولوی
  • معاون اجتماعی اداره کل تعاون،کارورفاه اجتماعی چهارمحال وبختیاری

طرح پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای ایرانی در اجرای بند (الف) ماده (7) قانون هدفمندسازی یارانه ها مصوب15/10/88 درکشور به اجرا درآمده است و پرداخت یارانه مذکور بصورت نقدی و به ازای هر نفر 45هزار500 تومان به حساب سرپرستان خانوارها از ابتدای دیماه سال89 در سراسر کشورآغاز و براساس گزارش¬سازمان هدفمندی یارانه ها تاکنون94 مرحله و مجموعاً به میزان 338 هزار میلیارد تومان تا پایان آبان ماه97 به حساب سرپرستان خانوارهای ایرانی واریز شده است .مهمترین دلیل و علت پرداخت مستقیم و نقدی یارانه ها درکلیه کشورهای پرداخت کننده یارانه، مقوله ((توزیع عادلانه یارانه ها)) در بین اقشار مختلف جامعه خصوصاً خانوارهای آسیب پذیر و کم درآمد می باشد. ماده39 قانون برنامه ششم توسعه به دولت اجازه داده به تدریج و تا پایان سال1400 قیمت حاملهای انرژی را اصلاح و از منابع حاصله بصورت هدفمند و برای ارتقای شاخصهای عدالت اجتماعی و برقراری انواع حمایت های مورد نیاز وضروری نسبت به خانوارهای نیازمندآنهم در چهارچوب بودجه های سالانه اقدام لازم را به عمل آورد.در همین راستا، تبصره 14 لایحه بودجه سال98 که معروف به تبصره مصارف هدفمندسازی یارانه ها می باشد مبلغ425000 میلیارد ریال برای پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی به خانوارهای ایرانی برای سال 98 در نظر گرفته است. اما در زمینه رسالت هدفمندکردن واقعی پرداخت یارانه نقدی و نهایتاً معطوف نمودن آن به خانوارهای نیازمند،دولت دارای وظایف و تکالیف مهمی می باشد که در زیر به اساسی ترین آنها اشاره خواهد شد.

1- مطابق ماده 10 قانون هدفمندسازی یارانه ها، دریافت کمکها و یارانه موضوع ماده 7 قانون مذکور منوط به ارائه اطلاعات صحیح توسط سرپرستان خانوارها می باشد و در صورت احراز عدم صحت اطلاعات ارائه شده،دولت مکلف است از ادامه پرداخت یارانه ها به این قبیل اشخاص که مستحق دریافت نمی باشند، جلوگیری نماید. 2- در اجرای تبصره(2) ذیل ماده 7 آئین نامه اجرایی ماده 7 قانون هدفمندسازی یارانه ها دولت می بایست ظرف 6 ماه پس از اجرایی شدن قانون هدفمندسازی،نسبت به شناسایی خانوارهای با درآمد بالا اقدام کند.

3- براساس ماده79 قانون برنامه ششم توسعه دولت باید در طول اجرای قانون مذکور علاوه بر پرداخت یارانه فعلی،هر سال حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را متناسب با سطح محرومیت بر مبنای20 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در چهارچوب بودجه سنواتی و از محل هدفمندکردن یارانه ها از طریق حذف یارانه خانوارهای پردرآمد افزایش دهد.

بدین ترتیب حذف یارانه غیر نیازمندان و پرداخت آن به خانوارهای بی بضاعت از جمله تکالیف مهمی می باشدکه قانونگذار برعهده دولت قرار داده است.لذا بهمین دلیل و در راستای هدایت کردن پرداخت یارانه ها به سمت خانوارهای نیازمند از¬ جمله خانوارهای موضوع ماده 79 قانون برنامه ششم توسعه وضرورت ارائه انواع حمایت¬های اجتماعی درکشور مثل پرداخت حق بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست،توزیع سبد حمایت غذایی در بین اقشار بی بضاعت،افزایش مستمری مددجویان نهادهای حمایتی و در نهایت برای حذف تدریجی فقر مطلق به استانداران سراسر کشور آنهم به استناد بند(1)تبصره 14لایحه بودجه سال 98 اختیار قانونی داده شده است، نسبت به حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی استان خود با هماهنگی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی براساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان اقدام کنند و منابع حاصله را با تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان صرف حذف تدریجی فقر مطلق و تکمیل پروژه های نیمه تمام اولویت دار استان خود نمایند. در صورتی که خانوارها نسبت به حذف یارانه خود معترض باشند،استانداران با همکاری وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی موظفند حداکثر ظرف مدت یکماه موضوع را بررسی و درصورت استحقاق،نسبت به برقراری یارانه آنها اقدام کنند. در هرصورت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)،سازمان بهزیستی و سایر خانواده های کم درآمد کماکان یارانه دریافت خواهند کرد و از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف نخواهند شد. بنابراین صرفنظر از بررسی نقاط قوت و ضعف و یا قابلیت اجرایی شدن موضوع حذف استانی یارانه پردرآمدها و شناسایی نمودن افراد واجدالشرایط دریافت یارانه نقدی در سطح استانها ،آنچه را بعنوان نتیجه بحث مطروحه بایدگفت این هست که اولاً استحقاق سنجی مشمولین دریافت یا عدم دریافت یارانه نقدی و حذف یارانه خانوارهای دارای درآمد بالا در صورت تصویب لایحه بودجه توسط مجلس شورای اسلامی در سال 98 بصورت استانی و توسط استانداران سراسر کشور با هماهنگی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی صورت می پذیرد و ثانیاً در نهایت امر می بایست از طریق حذف یارانه افراد غیر نیازمند و به اصطلاح اقشار پردرآمد ،پرداخت یارانه نقدی را به سمت خانوارهای نیازمند و اقشارکم درآمد جامعه و رفع فقر در استانها هدایت نمود.