تجارت ديدگاه کارشناسان را تبيين کرد؛

اقتصاد کلان: روز گذشته رئيس کل بانک مرکزي در پست جديد خود در اينستاگرام اعلام کرد: « شوراي پول و اعتبار دو سازو کار مهم در خصوص ارز را به تصويب رساند؛ اولي مقررات مربوط به " راه اندازي بازار متشکل معاملات ارزي" و دومي‌نيز "دستورالعمل سپرده ريالي مبتني بر ارز"». عبدالناصر همتي در ادامه پست خود از اعضاي شوراي پول و اعتبار و نيز همکاران خود به اين دليل که طي سه ماه تلاش و کوشش و با کسب نظر صاحبنظران پولي و ارزي و فعالين و مسوولين بازار سرمايه نسبت به آماده‌سازي اين طرح‌ها اقدام کردند تشکر کرده است.

البته خبر مصوبه شوراي پول و اعتبار در خصوص "راه اندازي بازار متشکل معاملات ارزي" يک روز پيش از اين در رسانه‌ها منتشر بود و به نظر مي‌رسد پست اينستاگرامي‌همتي ناظر به حساسيت بحث نوسانات ارزي پايان سال باشد که مي‌تواند به سياق سال‌هاي گذشته باعث چالش شود، ولذا رييس کل بانک مرکزي خواسته است به اين ترتيب به مردم اطمينان خاطر بدهد. در جلسه‌اي با حضور رئيس‌کل بانک مرکزي، رئيس‌ سازمان بورس و اوراق بهادار، مسئولان بانک مرکزي و بازار سرمايه مشورت‌هاي نهايي درخصوص چگونگي شکل‌گيري اين بازار انجام شده است.

  • پيشينه

چندي پيش رئيس‌کل بانک مرکزي از راه‌اندازي بازار متشکل ارز براي معامله آزاد اعم از نقد و حواله خبر داده و گفته بود: يکي از دغدغه‌هاي بانک مرکزي در ماه‌هاي اخير براي ساماندهي بازار ارز و پاسخ‌گويي به نيازهاي طبيعي مردم، راه‌اندازي يک بازار متشکل ارزي براي معامله آزاد، اعم از نقد و حواله اسعار بين‌المللي توسط کارگزاران (بانک‌ها و صرافي‌هاي مجاز) بوده است.

وي با اشاره به جلسات متعدد با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران بازار ارز و سرمايه و به ويژه بانک‌ها و صرافي‌ها در بانک مرکزي، اين را هم گفته بود که در نهايت، در مورد راه‌اندازي بازار معاملات آزاد نقدي و حواله ارز، مبتني بر سازوکار حراج، با هدف کشف قيمت ارز و تسهيل تأمين نيازهاي خدماتي و خرد مردم به جمع‌بندي رسيديم و اين بازار با مشارکت بانک‌ها و صرافي‌هاي مجاز و نظارت و بازارگرداني بانک مرکزي در آينده نزديک به‌طور گام به گام و با تمرکز بر معاملات نقدي راه‌اندازي خواهد شد.

  • اصرار نمايندگان بر لزوم تشکيل بازار متشکل ارز

ارديبهشت ماه سال گذشته نيز ۱۰ نماينده مجلس در نامه‌اي به رئيس‌جمهور ضمن حمايت از ورود دولت به حوزه مديريت تقاضاي ارز تاکيد کردند که بايد دولت براي کالاهايي همچون گندم و دارو ارز ارزان قيمت داخلي بدهد و «بازار متشکل ارز» زير نظر بانک مرکزي تشکيل شود. به گزارش ايسنا، در ابتداي اين نامه آمده بود: « نوسانات شديد بازار ارز در اواخر سال گذشته و اوايل سال جاري اتفاق افتاد، اگرچه براي کشور بسيار پرهزينه بود و باعث سلب اعتماد گسترده فعالان اقتصادي به دولت شد، اما اين دستاورد بزرگ را براي اقتصاد کشور داشت که دولت اگرچه ديرهنگام متوجه شد که رها کردن بازار و سپردن آن به دست نامرئي آن چنان که اقتصاددانان نئوليبرال توصيه مي‌کنند به خصوص در کوران جنگ رواني سياسي و اقتصادي گسترده‌اي که دشمنان عنود ملت ايران به ره انداخته‌اند، عاقلانه و قابل تداوم نيست». و در ادامه نامه، ضمن اشاره به سياست‌هاي ارزي اتخاذ شده توسط دولت عنوان شده است:« براي اين که سياست ارزي جديد دولت کامل شود، لازم است "بازار متشکل ارز" زير نظر بانک مرکزي تشکيل شود. ... اگر چنين بازاري شگل بگيرد، برخي از تقاضاهاي ارز، مثل ارز گردشگري، که طبق اطلاعيه‌هاي بانک مرکزي، قرار است ارز دولتي دريافت کنند، به آن بازار احاله خواهد شد و دولت محترم به جاي اعطاي يارانه نابجا به سفرهاي تفريحي خارجي، منابع ارزي محدود خود را صرف نيازهاي اساسي کشور خواهد کرد. مهم‌ترين اشکال خودداري دولت از ايجاد بازار متشکل ارز اين است که عرضه ارز به بازار قانوني را به شدت کاهش مي‌دهد. کاهش عرضه ارز از يک سو و افزايش تقاضا براي ارز دولتي از سوي ديگر، دولت را در تنگناي شديدي قرار خواهد داد که تبعات آن معلوم نيست».

  • حذف ارز آزاد ممکن نيست

با اين حال و علي رغم تاکيد دولت و نمايندگان بر تشکيل بازار متشکله ارزي، برخي معتقد هستند که حتي با راه اندازي اين بازار نيز، حذف ارز آزاد غير ممکن است. يک اقتصاددان در اين خصوص مي‌گويد: «با راه‌اندازي بازار متشکل ارزي ما بايد يک نظام ارز پنج‌نرخي را بپذيريم؛ چراکه هرگز بازار آزاد حذف نخواهد شد. ما در سال گذشته حدود 12 ميليارد دلار قاچاق داشتيم؛ اين واردکننده غيررسمي‌با تشکيل بازار ارز متشکل دلارش را قرار است از کجا تأمين کند؟». وحيد شقاقي شهري ادامه مي‌دهد: «از صرافي و نيمايي که نمي‌شود؛ چون معامله در اين بازار بين واردکننده و صادرکننده رسمي‌است و رديابي مي‌شود. در صرافي‌ها هم ميزان عرضه دلار محدود است، مگر پشت صحنه معاملاتي را انجام دهند. اگر بازار متشکل ارزي شکل بگيرد، معامله خرد و افراد نيازمندي که نيازهايي شخصي دارند مي‌توانند از اين بازار دلار خود را تهيه کنند. عملا مي‌خواهند بازار متشکل ارزي شکل بدهند که نيمايي و صراف هم به آن وصل شود و شفافيت ارزي شکل بگيرد؛ اما از آنجا که ما واردات غيررسمي‌داريم، عملا اين ممکن نيست». به گفته شقاقي‌شهري، اگر بازار متشکل ارزي شکل بگيرد، کشف قيمت به صورت لحظه‌اي خواهد بود و بر پايه خريد و فروش نرخ تعيين مي‌شود. در ظاهر اين بازار مي‌تواند شفافيت ارزي را ارتقا دهد؛ اما در واقع به دليل حجم بالاي اقتصاد غيررسمي، ايده حذف بازار ارز آزاد، سياستي محکوم به شکست است. آنچه اتفاق مي‌افتد، اين است که به‌سرعت سياست ارزي ما تغيير مي‌کند، بازار ديگري راه مي‌افتد و همچنان به دليل تعيين نرخ در بازار آزاد، شکاف ميان اين نرخ‌ها زياد خواهد شد. غايت چنين سياستي را نمي‌توان چيزي جز توزيع رانت دانست؛ تجربه‌هاي قبلي ارزي نيز اين مدعا را تأييد مي‌کند. تا زماني که اقتصاد ايران مبتني بر اقتصاد غيررسمي‌است،چون فعاليت واردکننده غيررسمي‌پنهان است، حتما دلارهاي خود را هم از بازار ارز آزاد تأمين خواهد کرد. عملا اين سياست جديد ارزي پلي خواهد بود از بازار متشکل ارزي به بازار آزاد و در بازار آزاد نرخ‌ها با قيمتي بيشتر از متشکل عرضه خواهد شد. بنابراين ما بدون اينکه برنامه‌اي ساختاري براي کاهش حجم قاچاق و اقتصاد غيررسمي‌داشته باشيم، مي‌خواهيم منبع تأمين ارز در سياست ارزي را حذف کنيم. اين ممکن نيست». شقاقي‌شهري تأکيد مي‌کند: در صورت راه‌اندازي بازار متشکل ارزي، ما در آينده درگير يک نظام پنج‌نرخي خواهيم شد که يک نظام رانتي است و همچنان بازار آزاد به دليل وجود تقاضا، پابرجا خواهد ماند.

کارشناسان حوزه ساخت و ساز هشدار دادند؛

گروه راه و مسکن: متخصصان بخش ساختمان و مسکن به افزايش سهم مسکن در سبد خانوارهاي ايراني اشاره کرده و مي‌گويند: ميزان آن در برخي موارد به 30 درصد و فراتر از آن نيز مي‌رسد؛ اين روند با استانداردهاي روز فاصله دارد و در نتيجه کيفيت زندگي را با چالش روبرو ساخته است.

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، بازار مسکن در ايران و به ويژه در کلان شهرها شرايط طبيعي ندارد؛ از يک سو به دليل کاهش قدرت خريد مردم در شهر تهران - برپايه آمار اتحاديه مشاوران املاک-ميزان خريد و فروش در اين بازار با کاهش 67 درصدي در آذرماه نسبت به آبان امسال روبرو شده و از سوي ديگر با وجود رکود، قيمت‌ها هر روز بيشتر مي‌شود.

کارشناسان بازار مسکن معتقدند که شرايط کنوني، زنگ خطر رکود تورمي‌در بازار مسکن را به صدا درآورده است که با توجه به درگير بودن 120 صنعت با صنعت ساختمان، مي‌تواند به سرعت به بخش‌هاي ديگر اقتصاد نيز منتقل شود. واقعيت بخش ساختمان و مسکن امروز ابعاد ديگري هم دارد، قيمت‌ها در بخش خريد و فروش عزم صعود دارند و از سوي ديگر بازار اجاره نيز گوي سبقت را در اين عرصه ربوده و رشد قيمت زيادي را تجربه کرده است.

  • تلاش براي افزايش قيمت در بازار بي‌مشتري

بررسي‌ها نشان مي‌دهد، بدون توجه به اينکه بازار مسکن در حالت رکود به سر مي‌برد، رشد ميانگين مبلغ اجاره، روند رو به رشد خود را دنبال کرده است.

براساس اعلام مرکز آمار ايران، در مدت سه سال اخير، روند افزايش مبلغ اجاره بيش از قيمت مسکن بوده و سبب شده تا سهم هزينه‌هاي مسکن در سبد خانوار بين 30 تا 34 درصد برسد که رقمي‌بالايي است.

ارقام منتشر شده مرکز آمار نشان مي‌دهد، با وجود آنکه تعداد معاملات در شهرها در سال‌هاي گذشته روند نزولي داشته اما قيمت‌ واحدهاي مسکوني همچنان صعودي بوده است. بررسي آمارهاي منتشر شده در سال‌هاي 96- 1393 نشان مي‌دهد نوسان قيمت در زمينه خريد و فروش املاک چندان قابل توجه نبوده اما روند افزايش مبلغ اجاره بيش از قيمت مسکن بوده است که در اين ارتباط اعمال سليقه مالکان و همچنين تعيين آن براساس سود بانکي از عوامل اين افزايش به شمار مي‌رود.

  • نبود ثبات سهم مسکن در سبد خانوار

در اين زمينه «سيد ابوالفضل موسوي بيوکي» نايب رئيس اول کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌در اين مورد مي‌گويد: آمار سهم مسکن در سبد خانوارها در مناطق مختلف کشور متفاوت است و با توجه به شرايط اقتصادي و نوسان قيمت‌ها که از ابتداي امسال وجود داشت و تاثير آن بر بازار مسکن، اکنون سقف سهم مسکن در سبد خانوار حدود 30 درصد است.

به گفته وي، اين سهم در بعضي مناطق روستايي 15 درصد و سقف آن 30 درصد اعلام شده است. نماينده مردم يزد در مجلس شوراي اسلامي‌مي‌افزود: اکنون در اين شرايط و با توجه به قيمت‌ مسکن، خانوارها تلاش مي‌کنند خود را با وضعيت موجود تطبيق دهند، اما چنانچه اين سهم از رقم‌هاي کنوني بالاتر رود، دشواري‌هايي را بدنبال دارد.

«امروز با توجه به شرايط بازار و شناور بودن نرخ ارز نمي‌توان سهم مسکن در سبد خانوارها را براي سال آينده ثابت و رقم 30 درصد دانست.»

  • سهم مسکن به 10 درصد برسد

«بيت ا... ستاريان» کارشناس بازار مسکن نيز در اين زمينه در گفت وگو با ايرنا، سهم مسکن قابل قبول در سبد خانوار را 8 تا 10 درصد مي‌داند.

گزارش مرکز آمار ايران درباره سهم مسکن در هزينه خانوارها بعضي از کشور نشان مي‌دهد اين سهم در آلمان 34.3 و در انگليس 13 درصد است.

به گفته ستاريان، مسکن در جوامع توسعهافته در سبد خانوارها بطور متوسط سهم هشت تا 10 درصدي دارد؛ در واقع هر خانوار بايد بتواند با 1.5 ساعت کار اجاره واحد مسکوني را تامين کند و حاشيه‌نشيني از بين برود.

ستاريان، طرح‌هايي که امروز در حوزه مسکن اجرا مي‌شود را در حد طرح‌هاي مختصري مي‌داند که بعد از حل کاربردي مشکل مسکن، مي‌تواند موثر باشد.وي مي‌افزايد: در شرايط کنوني، مشکل مسکن، همه دهک‌ها را درگير کرده، بنابراين نيازمند راهکاري اساسي و همه جانبه است.

  • خانه‌هاي خالي ضامن حيات شهر

اين کارشناس بازار مسکن ادامه مي‌دهد: وجود خانه‌هاي خالي و سر به سر شدن تعداد واحدها با خانوارها به اين معناست که ديگر مشکلي به نام مسکن وجود ندارد.

به گفته وي، هيچ کس نمي‌تواند اين ضريب را به صفر برساند و حيات هر شهري به آن نياز دارد.

وي مي‌گويد: خانه‌هاي هر شهري در هر زماني که کارشناسي شود، بين پنج تا هشت درصد خالي است.ستاريان مي‌افزايد: سال آينده رکود تورمي‌را در بازار مسکن مشاهده خواهيم کرد، اما اين موضوع بعد از شهريور اتفاق مي‌افتد؛ زيرا تا زمان، فروش با يک حرکت سينوسي کوتاه ادامه خواهد داشت اما چنانچه تدابيري انديشيده نشود، رکود تورمي‌حتمي‌است.

  • ضرورت جذب منابع در بخش ساختمان و مسکن

ستاريان تاکيد دارد که براي جلوگيري از وقوع رکود تورمي‌بايد تلاش شود تا منابع در بخش ساختمان و مسکن جذب شود و از آن فرار نکند؛ همچنين ضمن تسهيل قوانين توليد در اين بخش، تسهيلات لازم را براي تحريک تقاضا تامين کنند. وي، تسهيلات در بانک‌ها را محدود دانسته و مي‌گويد: رقم تسهيلات بايد افزايش يابد و از سوي ديگر اعطاي تسهيلات به سهولت انجام شود؛ حتي اين افزايش تسهيلات مي‌تواند بيشتر از رشد قيمت مسکن باشد. اين کارشناس بازار مسکن، تشويق به توليد بيشتر و در کنار آن تحريک تقاضا براي جلوگيري از توقف ساخت را از راهکارهاي سامان‌دادن به بازار مسکن برشمرد و مي‌افزايد: زماني که توليد متوقف مي‌شود به فاصله يک تا دو سال، با کمبود بسيار بالايي در بخش ساختمان و مسکن روبرو مي‌شويم.

رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بيان کرد؛

گروه تجارت: معاون قوه قضائيه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: در حوزه سياست‌هاي خصوصي سازي و اصل 44 که بر روي کاغذ بسيار زيبا است، در عمل اتفاقي که افتاده جاي تامل دارد.

به گزارش ايلنا، تويسرکاني، در جشنواره حاتم(حمايت از توليد ملي) اظهار کرد: ما امروز در يک نبرد اقتصادي سخت هستيم و همه مي‌دانند که آمريکا جبهه وسيعي را بر عليه جمهوري اسلامي‌تعبيه کرده و ايران را به عنوان سدي در مقابل سيطره کامل خاورميانه و جهان اسلام در مقابل خود مي‌داند و امروز با تمام قوا به ميدان آمده است.

وي افزود: طبيعتا در اين نبرد و عرصه کارآفرينان و تلاش‌گران سربازان و رهبران جبهه اقتصادي هستند و همان گونه که در يک نبرد نظامي‌همه سازوکارها و امکانات بايد در خدمت خط مقدم جبهه باشد تلاشگران عرصه اقتصادي هم بايد چنين کاري را انجام دهند.

تويسرکاني در ادامه تصريح کرد: چه نفعي بالاتر از اينکه ما بتوانيم در جهت معيشت مردم و رفع فقر قدم برداريم طبيعتا در اين جامعه تلاشگران و صنعتگران بهترين افراد هستند در حوزه اقتصادي موضوع مهم و سرلوحه کار فرمايش مقام معظم رهبري براي اجراي اقتصاد مقاومتي در جامعه است ما بايد در بخش‌هاي مختلف سياست‌هاي اقتصادي مقاومتي را در جامعه اجرا کنيم.

وي با بيان اينکه اقتصاد مقاومتي مردم بنيان است اذعان داشت: مشارکت مردم در چنين اقتصادي اصل و اساس است ما اگر به وضعيت موجود و ساختارهاي اداري خود نگاه کنيم درمي‌يابيم که با اين وضعيت با اصلاح فاصله داريم. آن چيزي که امروز ما از آن به عنوان آسيب ياد مي‌کنيم عمدتا ناشي از دوري از اقتصاد خصوصي و مردم است.

وي افزود: بخش عمده اقتصاد ما دولتي است و بوروکراسي‌ها ما را از فعاليت و تلاش دور مي‌کند هر ميزان که به مشارکت مردمي‌نزديک‌تر شديم موفقيت‌هايي را در ا ين حوزه داشته‌ايم.

رئيس مرکز اسناد و املاک کشورگفت: ما در برنامه‌هاي توسعه و چشم‌انداز 20 ساله اهداف خوبي ترسيم کرده‌ايم اما بر روي کاغذ و با باطن متفاوت است. ما از شاخص‌هايي که ترسيم شد بسيار عقب هستيم و همپاي اهداف پيش نرفته‌ايم.

وي افزود: بديهي است که ما با شاخص‌هاي اقتصاد مقاومتي فاصله داريم اقتصادي که مردم بنياد بوده و دولتي نباشد طبيعتا بوروکراسي‌ها و ساختارهاي زائد با اين ويژگي در تضاد هستند و همواره اجازه تحقق نخواهند داد. قطعا ما بايد به شکل اساسي و بنيادي اقتصاد مقاومتي را اجرا کنيم اقتصاد مقاومتي در شعار نيست و بايد در عمل به آن دست يافت. اگر اجرا نشود قطعا ما در اين جبهه عظيم که دشمن شکل داده شکست خواهيم خورد. اگر سرمايه‌گذاري دولتي باشد مقام اجرايي خود را صاحب مال نمي‌داند و دل نمي‌سوزاند.

تويسرکاني خاطرنشان کرد: آنچه امروز اقتصاد کشور را نجات مي‌دهد اين است که خروجي ما با سرمايه‌گذاري‌ها تناسب داشته باشد قطعا ما نمي‌توانيم ميزان بهره‌وري را با خصوصي و مشارکت‌هاي مردمي‌مقايسه کنيم در حوزه سياست‌هاي خصوصي سازي و اصل 44 که بر روي کاغذ بسيار زيبا است در عمل اتفاقي که افتاده جاي تامل دارد.

وي افزود: اگر سياست‌هاي اصل 44 به درستي انجام نشود اهداف اصلي از آن محقق نخواهد شد و توليد و اشتغال ضربه خواهد خورد ما بايد کمک کنيم و تصميم‌ بگيريم اقتصاد مقاومتي را که در اين سنوات اخير شنيده مي‌شود به منصه ظهور بگذاريم.

وي با اشاره به اين نکته برخي قواني دست و پا گير هستند عنوان کرد: در دستگاه قضايي هم سياست کلي حمايت از توليد است اما بحثي که بايد عرض شود اين است که دستگاه قضايي به شکل افراطي و صحيح خود را مکلف به اجراي قانون کرده است. طبيعي است که ما هم مقيد به برخي قوانين و مقررات هستيم اما برخي قوانين باعث عدم رضايت مي‌شود و در اجراي پروژه اقتصاد مقاومتي و آسيب شناسي‌هاي انجام شده مانع ايجاد خواهد کرد.

تويسرکاني در رابطه با نقش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در اقتصاد مقاومتي گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نقش تثبيت مالکيت‌ها را دارد و وظيفه مهم شفافيت اراضي را بر عهده دارد. بايد بپذيريم که اقتصاد سالم و اقتصاد مقاومتي با عدم شفافيت شکل نمي‌گيرد و تلاش‌هاي فراواني در اين زمينه‌ها انجام شد امروز خوشبختانه در هر بخش راهبردهاي مشخصي تعبيه شده و ما در بسياري از بخش‌ها از شکل سنتي و پيچيده خارج شده‌ايم.

وي افزود: در حوزه اقتصادي و در حوزه‌اي که کاربرد براي کارآفرينان و توليد اقتصاد دارد در زمينه شرکت‌هاي تجاري موسسات ثبت اختراعات علائم تجاري و طرح‌هاي صنعتي کارهاي بسيار خوبي صورت گرفته است.

رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با خصوصي‌سازي بيان کرد: ما در زمينه خصوصي‌سازي در دستگاه‌هاي مرتبط با خودمان هم موانع اوليه‌اي را داشتيم که درون‌سازماني بود در نتيجه برون رفت از بورکراسي‌هاي دولتي بسيار سخت است. خوشبختانه با همه اين نزاع‌ها و مانع‌تراشي‌ها توانستيم اقدامات بسيار خوبي انجام دهيم و در زمينه مالکيت‌هاي معنوي ايران طبق آمار جهاني رتبه اول در ثبت برند را در سال 2018 داشته است.

معاون قوه قضائيه اظهار کرد: مقام معظم رهبري ضمن اينکه تاکيد مي‌کنند اقتصاد مقاومتي اقتصاد دولتي نيست متذکر مي‌شوند که دولت مسئوليت بخش خصوصي، ظرفيت‌سازي و هدايت را دارد که اين موضوع حياتي و مهم است و طبق آن مي‌توان در مقابل دشمن به پيروزي رسيد.

با آغاز بکار فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس محقق شد؛

گروه انرژي: عليرضا صادق‌آبادي مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي از توقف واردات بنزين به ايران از ابتداي مهرماه خبر داد.

به گزارش ايسنا، عليرضا صادق‌آبادي در مراسم راه‌اندازي فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس در اين پالايشگاه برگزار شد، اظهار کرد: با به مدار آمدن فاز سوم، حاشيه امن در توليد و توزيع بنزين در ايران ايجاد مي‌شود.

وي با اشاره به آمار توليد بنزين داخلي اظهار کرد: منظور از بنزين داخلي، بنزين پايه کشور به اضافه اکتان‌افزاهاي توليد داخل است. ميانگين توليد بنزين در ايران در سال ١٣٩٦ روزانه ٦٧/٢٨ ميليون ليتر بود که اين ميزان در سال ٩٧ تا روز گذشته، به ٨٧/٩٥ ميليون ليتر رسيده است. البته در دو ماه نخست سال جاري فاز دوم ستاره خليج فارس راه‌اندازي نشده بود و بيش‌ترين حجم اورهال را در پالايشگاه‌ها در اين فاز داشتيم.

وي با بيان اين‌که ظرفيت توليد بنزين به جز فاز سوم ستاره خليج فارس، ٩٥ تا ٩٧ميليون ليتر بود، افزود: در تابستان سال جاري که پيک مصرف بنزين در کشور بود، توليد بنزين به ٩٧ ميليون ليتر رسيد.

  • توقف واردات بنزين از مهرماه

صادق آبادي هم‌چنين از توقف واردات بنزين از مهرماه خبر داد و گفت: با به مدار آمدن فاز سوم ستاره خليج فارس، در هر فاز اين پالايشگاه، ١٢تا ١٥ ميليون ليتر بنزين يورو ٤ توليد مي‌شود.

وي با اشاره به ميزان مصرف بنزين در ايران اظهار کرد: اگر با ظرفيت ١٠٥ ميليون ليتر توليد بنزين در کشور، ميزان مصرف ١٠٠ميليون ليتر باشد، حاشيه اطمينان خوبي نيست.

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي، با تاکيد بر اين‌که اصلاح الگوي مصرف امري ضروري است، افزود: اگر اين اتفاق صورت نگيرد، ايران دوباره به واردکننده بنزين تبديل مي‌شود. فاصله توليد و مصرف نفت گاز در کشور ١٥تا ٢٠ميليون ليتراست. البته ميزان مصرف در نفت گاز به اندازه بنزين نيست.

وي با بيان اين‌که سرمايه مورد نياز براي احداث پالايشگاه ٥٧ ميليارد دلار است، گفت: اگر بخواهيم تفاوت توليد و مصرف را از طريق واردات جبران کنيم، به روزي ۱۰۰ ميليون دلار نياز داريم.

مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي در ادامه درباره زمان افتتاح فاز چهارم پالايشگاه ستاره خليج فارس توضيح داد: فاز چهارم مشابه فاز سوم است؛ به‌عبارت ديگر ١٢٠ هزار بشکه به ظرفيت توليد اين پالايشگاه اضافه مي‌شود. همه تجهيزات اين فاز هم آماده است اما درمورد اين‌که چه زماني افتتاح مي‌شود، بايد گفت زماني که منابع مالي تضمين شده وجود داشته باشد، اين فاز افتتاح خواهد شد.

به گفته صادق‌آبادي سهم شرکت‌هاي ايراني در سه فاز ٧٠ درصد است.

  • حرکت به سمت صادرات بنزين

او هم‌چنين از صادرات بنزين خبر داد و افزود: مازاد بنزين داريم و به سمت صادرات حرکت مي‌کنيم. اين اتفاق يا از طريق قرارداد صورت مي‌گيرد يا در رينگ بورس عرضه خواهد شد اما اين برنامه ما در سال جاري است. وي در ادامه درباره وضعيت تامين سرمايه پالايشگاه سيراف گفت: وضعيت يکي از پروژه‌هاي سيراف که از صندوق توسعه ملي تامين شده بود، مشخص شد اما از آنجاکه درحال حاضر امکان تامين ارزي وجود ندارد، براي تامين مالي ساير پروژه‌ها مشکل وجود دارد. صندوق توسعه ملي هم با محدوديت‌هايي مواجه است. مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي ادامه داد: البته با چند شرکت چيني براي تامين سرمايه مذاکره شده و اين امر مستلزم اين است که خط اعتباري دوم بين ايران و چين جاري شود.

رهبر انقلاب در مهمترين توصيه به مسئولان تأکيد کردند؛

گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب حرفهاي بي ربط برخي غربي‌ها را به 'حرف‌هاي دلقک‌ها' تشبيه کردند و خطاب به مسئولان گفتند: در مقابل توپ و تشر و ياوه گويي‌هاي آمريکا و اروپا پس نزنيد و بايستيد و بدانيد که اينها نه تهديد، نه «وعده و قول» و نه حتي امضايشان اعتبار ندارد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در سالروز قيام تاريخ‌ساز مردم قم در ۱۹ دي ۱۳۵۶ در ديدار هزاران نفر از مردم قم، با اشاره به ضرورت پرهيز از سهل‌انگاري و سهل‌انديشي درباره ريشه دشمني آمريکا و استکبار با ايران اسلامي، «ماهيت و حقيقت انقلاب و شجاعت و وفاداري ملت و نظام به اهداف و مباني انقلاب» را علت اصلي اين خصومت عميق و مستمر خواندند و با بيان وظايف مهم «مسئولان و مردم» در اين مقطع تأکيد کردند: رسيدگي به مشکلات معيشتي مردم به‌ويژه قشرهاي ضعيف مهمترين وظيفه امروز دولتمردان است و ملت و مسئولان بايد با هوشياري، تحريم‌هاي آمريکا را همانند دوران دفاع مقدس به شکستي بي سابقه براي شيطان بزرگ تبديل کنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تجليل از قيام سرنوشت‌ساز مردم قم در ۱۹ دي سال ۵۶ به‌عنوان نقطه عطف انقلاب اسلامي، قم را «شهر، مرکز و مادر انقلاب» خواندند و افزودند: البته انگيزه‌هايي براي تغيير فضاي انقلابي قم و کمرنگ کردن روحيه انقلابي و ديني در آن وجود دارد و نبايد از مکر دشمن و عوامل آن غفلت کرد. ايشان با تأکيد بر هوشياري در مقابل اين انگيزه‌ها، تأکيد کردند: قم سرچشم اصلي و پشتوانه معنوي انقلابي است که دنيا را متحول کرد، بنابراين بزرگان و جوانان قم نبايد اجازه دهند دست‌هاي خائن، قم را از مرکزيت انقلاب، خارج و اين حرکت تحولي را در آن کمرنگ کنند. رهبر انقلاب اسلامي‌سپس به بيان چند درس مهم و ماندگار از قيام ۱۹ دي پرداختند و خاطرنشان کردند: رئيس‌جمهور وقت آمريکا در ۱۰ دي ۵۶ به تهران آمد و با تمجيد اغراق‌آميز و دروغين از محمدرضا پهلوي، ايران را «جزيره ثبات» يعني مايه آرامش خيال آمريکا از ايرانِ وابسته و مسئولان نوکرمآب آن، خواند. ايشان قيام مردم قم عليه رژيم ظالم، وابسته و فاسد پهلوي در فاصله‌اي کمتر از ده روز از اين سخنان را نشانه ضعف عميق دستگاه محاسباتي آمريکا و غرب دانستند و گفتند: کمتر از ده روز پس از سفر رئيس‌جمهور آمريکا و تعبير او از ايران به جزيره ثبات، قيام عظيم مردم قم شکل گرفت و به دنبال آن، قيام مردم تبريز و طوفان انقلاب اسلامي‌و نابودي رژيم سرسپرده طاغوت محقق شد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، استمرار ضعف دستگاه محاسباتي آمريکا تا امروز را يک واقعيت برشمردند و افزودند: با وجود آنکه عده‌اي غربزده و آمريکازده، پُزِ قدرت محاسباتي و آينده‌نگري آمريکايي‌ها را مي‌دهند اما آمريکا همچنان دچار ضعف محاسباتي است. ايشان با اشاره به سخنان سال گذشته‌ي يک دولتمرد آمريکايي در جمع اوباشِ تروريست و وعده او به آنها که جشن سال ۲۰۱۹ ميلادي را در تهران خواهيم گرفت، خاطرنشان کردند: توانايي محاسباتي دشمنان ايران در همين حد است، همان‌طور که آن زمان صدام اميدوار بود يک هفته‌اي به تهران برسد و منافقين مزدور نيز خيال مي‌کردند در حمله مرصاد سه روزه از کرمانشاه به تهران خواهند رسيد. رهبر انقلاب اسلامي‌افزودند: برخي دولتمردان آمريکايي اين‌طور وانمود مي‌کنند که ديوانه‌اند، البته بنده اين را قبول ندارم اما آنها حقيقتاً «احمق‌هاي درجه يک» هستند. ايشان قيام مردم قم را نشانه صف‌بندي دو دستگاه محاسباتي يعني صف‌بندي «ليبرال‌دموکراسي دروغين و پاي در گِل غربي» در مقابل «نظام توحيدي و اسلامي» برشمردند و گفتند: پس از انقلاب نيز آنها با تحريم جمهوري اسلامي‌تصور مي‌کردند کار نظام در کمتر از شش ماه تمام خواهد شد در حالي‌که انقلاب اکنون به چهل سالگي رسيده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: در مقابل اين محاسبات غلط استکبار، دستگاه محاسباتي دقيق نظام اسلامي‌وجود دارد که امام بزرگوار ما فرمود «صداي شکسته‌شدن استخوان‌هاي مارکسيسم را مي‌شنوم» و يکي دو سال بعد همه دنيا آن صدا را شنيدند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، دشمني استکبار با پديده تمدني انقلاب اسلامي‌را دشمني عميق دانستند و خاطرنشان کردند: برخي از روي نفهمي‌يا مسائل ديگر، علت دشمني مستکبران را سخنان امام يا فلان مسئول عليه آمريکا مي‌دانند، در حالي‌که زورگويان جهاني با يک قدرت جوان، رو به رشد، پر تلاش و پر انگيزه دشمن هستند که اين قدرت معنوي ۴۰ سال است در مقابل چشم آنها روز به روز تنومندتر و قدرتمندتر شده و تَرَک‌ها و شکاف‌هاي استکبار را عميق‌تر کرده است. رهبر انقلاب اسلامي، ايران را قلّه موقعيت راهبردي در منطقه خواندند و افزودند: علت عصبانيت آمريکايي‌ها در اول انقلاب اين بود که لقمه چرب و نرم ايران را به عنوان مهمترين کشور منطقه و سرزميني سرشار از ثروت‌هاي مادي و منابع طبيعي از دست دادند. ايشان با اشاره به اعتراف چند روز پيش يک مؤسسه غربي افزودند: خود آنها مي‌گويند ايران با توجه به ظرفيت‌هاي فوق العاده‌اش پنجمين کشور ثروتمند جهان است، بنابراين طبيعي است که به‌خاطر از دست دادن چنين ثروتي، عميقاً عصباني باشند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اين عصبانيت همچنان ادامه دارد اما مسئله اصلي و ريشه تقابل آمريکا و ملت ايران، تقابل تاريخي و ذاتي حق و باطل است، چرا که استکبار و استعمار از خون ملت‌ها تغذيه مي‌کنند و انقلاب اسلامي‌در مقابل اين ظلم آشکار ايستاده و براي بيدار کردن ملت‌ها نيز تلاش کرده است. رهبر انقلاب اسلامي، شنيده شدن فرياد «مرگ بر آمريکا» در کشورهاي متعدد را بي سابقه و نشانه‌اي از موفقيت ايران برشمردند و خاطرنشان کردند: استکبار تلاش مي‌کند ملت‌ها را با «ايران هراسي»، «اسلام هراسي» يا «شيعه هراسي» گمراه کند، اما ملت‌ها ذاتاً با ايران اسلامي‌دشمني ندارند و هر جا حقيقت روشن بشود، از آن حمايت مي‌کنند. ايشان بروز برخي حوادث و رويدادها در اروپا و آمريکا را نشانه آشکار شدن پيامدهاي خطرناک حفره‌هاي معنوي در تمدن غرب خواندند و افزودند: در طرف مقابل، مردمسالاري ديني و حرکت به سمت تمدن اسلامي‌با استفاده از امکانات و ابزارهاي روز دنيا ادامه دارد و اين واقعيت براي مستکبران رعب‌آور است. رهبر انقلاب اسلامي‌با تأکيد بر پرهيز از سهل انگاري و سهل انديشي در زمينه علت واقعي و اصلي دشمني ظالمان جهاني با ايران افزودند: علت اصلي اين دشمني، «ماهيت و حقيقت حرکت عظيم انقلاب اسلامي، شجاعت، فداکاري و وفاداري ملت و پايبندي مستمر و کامل نظام به مباني انقلاب اسلامي» است که اگر به توفيق الهي، اين حرکت به نتايج مورد نظر خود دست يابد، بساط استکبار و استعمار غرب را برمي‌چيند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با استناد به آيات قرآن مجيد افزودند: فرعون مي‌دانست موسي حق است اما دشمني مي‌کرد و خدا به حضرت موسي گفت «نترسيد، حرکت کنيد من با شما هستم» که اين خطاب امروز عيناً به ملت ايران است که در مقابل دشمني آگاهانه فراعنه عالم، ايستاده است. رهبر انقلاب اسلامي‌در تبيين نتيجه صف آرايي استکبار و ملت ايران خاطرنشان کردند: هر جبهه‌اي که در راه خدا حرکت کند، وعده قطعي و بدون ترديد پروردگار درباره نصرت و پيروزي او محقق خواهد شد، همچنانکه در طول ۴۰ سال هر جا درست حرکت کرديم، پيروز شديم و هر جا کوتاهي داشتيم، پيروزي حاصل نشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رسيدن به چهل سالگي را در روند شکل‌گيري تمدنها، آغاز بلوغ و شکوفايي خواندند و افزودند: در اين مسير تمدني، چهل سالگي نه دوران پيري بلکه دوران عمق يافتن حرکت‌ها است و به فضل الهي و به برکت «ايمان ديني، عزم راسخ، حضور و آمادگي و کار و تلاش ملت به‌ويژه انبوه جوانان خوش‌فکر، مبتکر و اميدوار به آينده»، حرکت تاريخي ملت ايران به نتايج درخشان خود خواهد رسيد.

ايشان پيروزي انقلاب و تشکيل جمهوري اسلامي‌را مقدماتي براي شکل‌گيري «تمدن اسلامي‌متناسب با دوران فعلي» دانستند و خاطرنشان کردند: اگر خدا اراده نکرده بود، اين مقدمات فراهم نمي‌شد. رهبر انقلاب اسلامي‌سخنانشان در جمع هزاران نفر از مردم قم را با بيان نکاتي مهم خطاب به مسئولان و مردم ادامه دادند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در مهمترين توصيه خود به مسئولان به‌خصوص دولتمردان تأکيد کردند: اولويت کاري خود را حل مشکلات معيشتي مردم به‌ويژه قشرهاي ضعيف قرار دهيد، چرا که اين مسئله اهميت ويژه‌اي دارد. رهبر انقلاب با اشاره به تمرکز دشمن بر مسائل معيشتي مردم گفتند: منابع کشور کم است اما چرا با وجود تذکرات مکرر، جريانها و افرادي، ظالمانه اين منابع را مي‌بلعند و با دلال بازي و انحصارطلبي در تجارت، مانع پيشرفت کشور مي‌شوند و در تقويت توليد داخلي کارشکني مي‌کنند. رهبر انقلاب بار ديگر مهمترين کار امروز مسئولان را رسيدگي به مشکلات معيشتي خواندند و افزودند: البته اين کار فقط با پول پخش کردن حاصل نمي‌شود، بايد مراقب جريانها و دست‌هاي خطرناک و مضر بود، همچنانکه اين مسائل را بارها با جزئيات در جلسات کاري به مسئولان تذکر داده ايم. ايشان، کار و تلاش و خدمت به انقلاب ايران عزيز و ملت بزرگ را نعمتي الهي خواندند و به مسئولان و دولتمردان تأکيد کردند: قدر نعمت مسئوليت در نظام اسلامي‌را بدانيد و به لوازم قدرشناسي از آن يعني «مراقبت در حرف و رفتار، پرهيز از گرايش به اشرافي‌گري و اسراف و رفتارهاي طاغوتي» پايبند باشيد و تلاش کنيد مسير حرکت شما همواره به سمت الگوي رفتاري و مديريتي اميرمؤمنان باشد. «شجاعت» و «عقلانيت» دو نکته مهم و تذکر ديگر رهبر انقلاب خطاب به مسئولان بود. ايشان افزودند: در مقابل توپ و تشر و ياوه گويي‌هاي آمريکا و اروپا پس نزنيد و بايستيد و بدانيد که اينها نه تهديد، نه «وعده و قول» و نه حتي امضايشان اعتبار ندارد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حرف‌هاي بي ربط برخي غربي‌ها را به حرفهاي دلقک‌ها تشبيه کردند و افزودند: آنها به ايران توصيه مي‌کنند حقوق بشر را از سعودي‌ها ياد بگيرد؛ آيا اين، حرف يک دلقک نيست؟ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: رفتار صحيح و عقلاني وظيفه مسئولان است، چرا که با احساساتِ صرف، نمي‌شود کشور را اداره کرد البته احساسات به عنوان پشتوانه عملي شدن تصميمات عقلاني لازم است. «شناخت، قدرداني و استفاده از ظرفيتهاي دروني به‌ويژه جوانان» ديگر توصيه مؤکد رهبر انقلاب اسلامي‌به مسئولان و دولتمردان بود. ايشان افزودند: جوانان مي‌توانند گره‌هاي دستگاهها را باز کنند، بنابراين به آنها مراجعه کنيد و قدرشان را بدانيد چرا که حتي بلندپروازي‌هاي آنها خوب است و کشور را به جلو مي‌برد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش پاياني سخنانشان، مردم را نيز به کمک به مسئولان توصيه کردند و افزودند: بخش مهم تقويت توليد داخلي در زمينه‌هاي کيفي و توزيعي، به توليد کننده و فروشنده و مغازه دار و مردم مربوط مي‌شود. ايشان گفتند: امسال سال تقويت توليد کالاهاي ايراني بوده است، اما الان در آخر سال بايد ببينيم چقدر در اين زمينه پيش رفته ايم و چه کارهايي کرده ايم. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حضور در صحنه‌هاي انقلاب را بهترين کمک مردم به کشور دانستند و افزودند: دشمن در تلاش است با شايعه سازي و تهمت پراکني مردم را مضطرب کند و به جان يکديگر بيندازد که البته نمي‌تواند، اما مردم بايد با اين شگردهاي دشمن مقابله کنند. ايشان خاطرنشان کردند: انقلاب و نظام با خواست و حمايت مردم شکل گرفته و استمرار يافته اما مستکبران با وقاحت تمام مردم را به مقابله با همين نظام فرا مي‌خوانند که لازم است مردم در مقابل اين تبليغات ايستادگي و عليه آن حرکت کنند و جوانان با هوشمندي، فضاي مجازي را به ابزاري براي زدن تو دهني به دشمنان تبديل کنند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تحريم‌ها را باعث فشار و بروز مشکلاتي براي کشور دانستند و افزودند: آمريکايي‌ها با خوشحالي مي‌گويند تحريم کنوني ملت ايران در تاريخ سابقه ندارد اما ملت ايران ان‌شاءالله در اين زمينه شکستي به آنها مي‌دهد که در تاريخ بي سابقه باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تحريم کامل ملت ايران در دوران دفاع مقدس افزودند: دشمنان حتي به ما سيم خاردار نمي‌دادند اما ملت و مسئولان، آن تحريم‌ها را به زمينه‌اي براي تکيه بر درون و شکوفايي استعدادها تبديل کردند، به‌گونه‌اي که همان مسير، امروز ايران را به قدرت بي نظير منطقه تبديل کرده است. رهبر انقلاب تأکيد کردند: بايد با درس‌گيري از اين تجربه درخشان و تکيه بر جوانان، تحريم کنوني را به وسيله‌اي براي کار و تلاش و شکوفايي تبديل کنيم و با بي نيازي از ديگران به جايي برسيم که آنها نيازمند ايران عزيز باشند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأکيد کردند: به فضل الهي و در پرتو مقاومت و هوشياري مردم و مسئولان و کار و تلاش بي‌وقفه، از تحريم‌ها و مشکلات عبور خواهيم کرد و همچنانکه در جنگ تحميلي صدام را به خاک سياه نشانديم و به درک اسفل رفت، جمهوري اسلامي‌هر روز موفق تر و زنده تر خواهد بود و دشمنان ملت در آمريکا و غرب به سرنوشت صدام دچار خواهند شد.

سرمقاله

حسين خدنگ

روزنامه نگار

بررسي نوسانات نرخ ارز و قيمت دلار از روزي که همتي پا به برج لاجوردي ميرداماد گذاشته است نشان دهنده ثباتي نسبي است و دولت توانسته با اعمال سياست‌هاي کنترلي و نظارت مستمر بر بازار از جهش‌هاي شديد نرخ ارز جلوگيري کند. اين در حالي است که در اين مدت دولت هيچگاه به صورت مشهود و مستقيم در روند بازار دخالت نکرده و با تاکيد بر عدم مداخله مستقيم در بازار، تنها از طريق صرافي‌ها و مبارزه با دلالان تلاش کرده تعادل را به بازار بازگرداند. بازاري که در يک دهه گذشته حتي با دخالت مستقيم دولت هم نتوانسته بود روي آرامش ببيند و بالاخره با شکست سياست پايين نگه داشتن مصنوعي نرخ ارز شوکي بزرگ به اقتصاد وارد کرد و در مدت چند ماه دلار 4 هزار توماني را با رشد 4 برابري به 18 هزار تومان رساند حالا به شيوه‌اي عجيب در برهه‌هاي حساس هم فقط با يک پست اينستاگرامي‌همتي هم آرام مي‌شود. اين روند موفقيت آميز در مديريت بازار سبب شده تا دست دلالان از بازار ارز و خيابان فردوسي کوتاه شود و ديگر واسطه گران و سفته بازها نتوانند با معاملات شبانه و به هم ريختن تعادل در عرضه و تقاضا هر روز و هر ساعت موجي تازه از نوسان بيافرينند و جيبهاي خود را از سودهاي بادآورده و سرمايه‌هاي مردم پر کنند. براي کس که اين روزها دارد از پياده روهاي چهارراه استانبول و ميدان فردوسي مي‌گذرد نشنيدن صداي "دلار دلار" دلال‌ها و نديدن موتورسوارهاي دلار به دست کمي‌عجيب و ناآشناست. اگر چه در اين ميان هنوز هم خبرهايي از فعاليت دلالان و برخي صرافي‌هاي غيرمجاز در بازار شنيده مي‌شود.

حالا اما قرار است با تکميل آخرين حلقه از زنجيره ساماندهي بازار ارز و راه اندازي بازار متشکله که نقش شفاف سازي معاملات ارزي را در قالبي شبيه بورس ارز ايفا مي‌کند، يکبار براي هميشه دلالي دلار از بازار ارز برچيده شود. آخرين گام در اين راه پر پيچ و خم هم تک نرخي شدن ارز است که با تجميع معاملات ارزي در بازار متشکله ارزي قرار است مقدمات آن چيده شود. اين بازار که به هر نام از بازار ثانويه و دوم گرفته تا بورس ارز و بازار متشکله خوانده شود مي‌تواندسامان دهنده معاملات ارزي و بستري براي شفاف سازي خريد و فروش ارز باشد تا بدون دخالت دولت، بانک‌ها، صرافي‌ها، واردکنندگان و صادرکنندگان و البته خريداران و سرمايه گذاران بتوانند در فضايي امن و شفاف به فعاليت بپردازند.

ايجاد فضايي مناسب براي سرمايه گذاري، عدم مداخله دولت در قيمت گذاري نرخ ارز و تامين نيازهاي بازار و واردکنندگان به شيوه‌اي نظام مند از جمله مهمترين کارکردهاي بازار متشکله است که در فرايندي شفاف مي‌تواند هم با نوسانات ناگهاني و سودجويانه مقابله کند و هم با متعادل سازي عرضه و تقاضا قيمت‌ها را واقعي کند. اين گام بلند البته نيازمند همکاري فراقوه‌اي است و در اجرا ، نظارت و قانونگذاري با هماهنگي مجلس و قوه قضائيه و دولت به سرانجام مي‌رسد و گرنه در صورت اجراي شتابزده و بدون کار کارشناسي شده شکست خورده و يا همچنان دوباره روي کاغذ خواهد ماند.

یادداشت
محسن مولوی

معاون اداره کل کار چهارمحال و بختیاری

بدون شک اهمیت جایگاه مزد بعنوان تنها منبع تامین کننده معاش کارگران و خانواده تحت تکفل آنها بر هیچ کسی پوشیده نیست، اجرتی که در مقابل کار و تلاش کارگر از طرف کارفرما پرداخت می شود؛ آنهم کار و تلاشی که پروردگار متعال در آیه39 سوره نجم و با کلام نورانی (( وان لیس للانسان الا ما سعی)) بعنوان اساس و جوهر انسان بدان اشاره می کند. اما در آغاز بحث سوالی که در باب عنوان یاداشت، قابل طرح می باشداین هست که تعیین حداقل دستمزد کارگران در کشورمان با کدام مرجع قانونی است و چه معیار و شروطی برای تعیین دستمزد توسط این مرجع در نظر گرفته می شود.در پاسخ باید گفت مطابق ماده 41 قانون کار جمهوری اسلامی ایران مصوب29/8/69،شورایعالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف تعیین نماید.لذا به استناد این ماده قانونی شورای عالی کار بعنوان تنها مرجع قانونی تعیین کننده حداقل مزد روزانه کارگران می باشد و تعیین این حداقل جزء اساسی ترین و کاربردی ترین وظایف شوراء محسوب می شود.

همچنین بر اساس بندهای(1) و (2) ماده 41 قانون کار ، معیارهای که باید در تعیین حداقل دستمزد کارگران توسط شورایعالی کار در نظر گرفته شود شامل 2 معیار و ضابطه بسیار مهم و حیاتی می باشد:معیار اول تعیین حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی اعلام می شود ومعیار دوم اشاره می دارد به اینکه پیش بینی حداقل مزد کارگران باید به اندازه ای باشد تا معیشت زندگی کارگران را براساس بعد متوسط یک خانوار ایرانی تامین نماید.

بنابراین لحاظ میزان درصد تورم اعلامی بانک مرکزی و تامین هزینه های معیشت زندگی کارگران دو معیار قانونی پیشرو شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال98 محسوب می شود که شورای مذکور از طریق تشکیل جلسات در چارچوب ماده 168 قانون کار و با بکارگیری پتانسیل و ظرفیت سه جانبه گرایی فی مابین نمایندگان دولت،کارگران و کارفرمایان حداقل دستمزد را بصورت ترکیبی یعنی بر مبنای هر دو معیارذکر شده برای کارگران عزیز و زحمتکش جبهه کار و تولید کشور تعیین می کند.

علاوه بر اینکه تعیین دستمزد منصفانه و متناسب برای کارگران بخشهای مختلف اقتصادی بعنوان یکی از اقشار ضعیف و آسیب پذیرجامعه دارای ابعاد گوناگون اقتصادی،سیاسی،اجتماعی و فرهنگی است که اگر تناسب میزان حداقل مزد با معیارهای دوگانه تورم و معیشت همخوانی نداشته باشد،بی شک تبعات منفی شدید و آسیبهای جدی در حوزه های گوناگون اقتصادی واجتماعی کشور ایجاد خواهد نمود.

رييس جمهور بر ايجاد اشتغال و تامين معيشت تاکيد کرد؛

گروه سیاسی: رئيس جمهور در جلسه هيات دولت با تشريح سه حادثه مهم در روند اقتصادي کشور از روز پيروزي انقلاب اسلامي‌تا امروز، گفت: تغيير ساختارهاي کشور با پيروزي انقلاب ، جنگ تحميلي 8 ساله و تحريم‌هاي ظالمانه دشمنان عليه ايران، سه حادثه مهم در روند اقتصادي کشور در طول اين 40 سال بوده که به اشکال مختلف روي داده است. به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني تاکيد کرد: در آستانه چهلمين جشن پيروزي انقلاب، اشتغال جوانان و تامين معيشت مردم دو اولويت اصلي و مهم همه ما در کشور است و نبايد اجازه دهيم مردم با مشکل مواجه شوند. رئيس جمهور اظهارداشت: مردم توجه دارند که حرکت توسعه‌اي و سازندگي کشور در شرايطي اتفاق افتاده که با 3 مسأله مواجه بوديم که معمولاً در اين حوادث مهم، ارزش رشد و پيشرفت، چند برابر مي‌شود. روحاني با بيان اينکه اولاً وقتي انقلاب مي‌شود، افراد، کارگاه‌ها، مسئولين‌ سياسي و ساختاري اقتصادي عوض مي‌شود و مشخص است که در همان سال انقلاب، خود به خود فعاليت‌ها نيمه تعطيل مي‌شود، ادامه داد: در سال بعد انقلاب نيز تغييرات ايجاد مي‌شود و فعاليت‌ها نيمه تعطيل است . با حوادث و مشکلاتي که در سال‌هاي 58 و 59 براي استقرار انقلاب مواجه بوديم ، معمولا حرکت به سمت پيشرفت و توسعه سخت و مشکل مي‌شود اما روند توسعه و پيشرفت حتي در آن شرايط هم ادامه يافت. رئيس جمهور با اشاره به اينکه حادثه دوم، مسأله جنگ تحميلي بود و ما را دچار مشکل کرد، اظهار داشت: جنگي بر ما تحميل و به کشورمان تجاوز و بخشي از سرزمين ما اشغال شد که در ظاهر توسط بعثي‌ها در عراق و در باطن نيز تقريباً همه از جمله کشورهاي منطقه و قدرت‌هاي جهاني به استثناء چند کشور در پشت اين جنگ بودند. وي با اشاره به حادثه سوم و اينکه بعد از جنگ ،کشور در مسير سازندگي و حرکت درست قرار گرفته بود که فشار تحريم‌ها افزايش يافت، تصريح کرد: تحريم آمريکا براي سرمايه‌گذاري نفت و گاز به دولت آقاي‌هاشمي‌رفسنجاني مربوط مي‌شود و درآن زمان خريد نفت را تحريم کردند. رئيس جمهور اضافه کرد: دوباره از طريق توطئه تندروهاي آمريکا و صهيونيست‌ها و برخي از کشورهاي منطقه، فشار را بر کشور و مردم ما وارد کردند. روحاني خاطرنشان کرد: آنچه در اين انقلاب دنبال مي‌کرديم، اين بود که از حکومت فردي نجات پيدا کنيم. فرد بر ما حاکم نشود، يک نفر به عنوان شاه بر مردم حاکم نباشد و بعد هم منتظر بمانيم که هر وقتي که مرد، پسرش دو مرتبه روي کار بيايد. اين سلطنت پدر و پسري را در انقلاب از بين برديم و مردم حاکم شدند و رأي مردم حکومت را بوجود مي‌آورد، مجلس و خبرگان درست مي‌کند و اين رأي مجلس است که دولت را درست مي‌کند. رئيس جمهور با بيان اينکه، انقلاب اسلامي، استقلال را براي ما به ارمغان آورد، گفت: قبل از انقلاب ديگران براي ما تصميم مي‌گرفتند و آمريکايي‌ها و برخي از اروپايي‌ها در کشور ما همه کاره بودند و در همه امور از جمله ارتش و نيروهاي مسلح ، صنعت نظامي‌، اقتصاد، فرهنگ و راديو و تلويزيون مداخله مي‌کردند اما امروز مردم ايران تصميم گير اصلي هستند. وي دو وظيفه مهم دولت و مسئولين دولتي را در شرايط امروز جامعه مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز هر کدام از ما در هر بخشي که کار و تلاش مي‌کنم دو وظيفه مهم اشتغال جوانان و معيشت مردم را برعهده داريم. رئيس جمهور خاطرنشان کرد: ببينيد در اين شرايط سخت اقتصادي اگر يک خانواده‌اي دو جوان داشته باشد و هر دو بيکار باشند، چه شرايط سختي برايش پيش مي‌آيد و چه فشاري بر او وارد مي‌شود، پس همه ما در ارگان‌ها و دستگاه‌ها بايد تلاش کنيم جوان‌هاي ما مشغول به کار شوند. روحاني تاکيد کرد: يکي از وظايف سازمان برنامه و بودجه ،اشتغال است. يعني سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌ها بايد بدانند، که وظيفه بزرگ همه ما مسأله اشتغال جوانان است. چون مي‌دانيم در شرايط سخت يک عده‌اي بيکار يا از کار برکنار مي‌شوند و يک عده نمي‌توانند ادامه کار بدهند. بايد جبران کنيم و براي آن کسي هم که بيکار مي‌شود، بايد فکر کنيم. روحاني در ادامه با بيان اينکه مساله دوم، معيشت مردم است که نبايد در زندگي روزمره و نيازهاي فوري و روزانه دچار مشکل شوند، تاکيد کرد: تورم ماه آذر، 12 ماهه، 18 درصد است ولي تورم مواد غذايي و خوراکي ما 24 درصد است و اين به نظر من مهم است. رئيس جمهور با بيان اينکه وقتي تورم کل را حساب مي‌کنيم، مردم به آن کاري ندارند و 24 درصد به طور متوسط است که براي برخي اجناس 30 الي 40 درصد و برخي ديگر کمتر و بيشتر مي‌باشد، گفت: از اين بدتر زماني است که نوسان هفتگي و روزانه در قيمت‌ها داشته باشيم. روحاني تاکيد کرد: درست است که در مسايل بانکي مشکلاتي داريم و يا ممکن است در حمل و نقل مسايلي داشته باشيم، ولي حتماً اين مشکلات نبايد به کالاهاي اساسي و زندگي مردم منتقل شود. رئيس جمهور افزود: معيشت مردم و مواد لازم براي زندگي مردم که جزو خريد روزانه است،بايد يک مبنايي داشته و ثباتي پيدا کند و بازار بايد آرامش داشته باشد. رئيس جمهور با بيان اينکه امروز خوشبختانه در زمينه ارز با تلاش‌هايي که بخش اقتصاد و بانک مرکزي کرده است ،يک آرامش نسبي وجود دارد، اظهارداشت: مي‌خواهيم اين آرامش را تداوم بخشيده و حفظ کنيم. توليد بسيار مهم است و بايد کاري کنيم که دچار مشکل نشود.

با موافقت نمايندگان در صحن علني مجلس صورت گرفت؛

نمايندگان مردم در جلسه علني امروز خانه ملت با کليات طرح استاني شدن انتخابات موافقت کردند.

به گزارش خانه ملت، نمايندگان در جسه علني مجلس شوراي اسلامي‌در جريان بررسي طرح يک فوريتي اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌با 155 رأي موافق، 64 رأي مخالف و 2 رأي ممتنع از مجموع 232 نماينده حاضر در صحن علني موافقت کردند.همچنين نمايندگان با ارجاع جزئيات طرح استاني شدن انتخابات به کميسيون با 186 رأي موافق، 23 رأي مخالف و 2 رأي ممتنع از مجموع 230 نماينده حاضر در جلسه موافقت کردند.بنابراين مقرر شد کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس ظرف مدت يک هفته به جزئيات اين طرح رسيدگي کنند.بر اساس اين گزارش پيش از بررسي کليات طرح يک فوريتي اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌نمايندگان درخواست سلب فوريت از اين طرح را مطرح کردند.

علي لاريجاني گفت: درخواست سلب فوريت وجهي ندارد چرا که نمايندگان به اولويت آن رأي دادند و اين طرح در دستور کار قرار گرفته است. اولويت دادن به طرح به معناي تعيين تکليف قانون است و به معناي رأي مثبت به آن نيست.

همچنين نمايندگان درخواست 3 ماه مسکوت ماندن طرح يک فوريتي اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌را مطرح کردند.در اين رابطه حسينعلي حاجي دليگاني در توضيح اين درخواست بيان کرد: استاني شدن انتخابات از سال 78 در مجلس پنجم مطرح شد، اين طرح در دوره‌هاي ششم، هفتم، هشتم و نهم مجلس نيز مورد بررسي قرار گرفت اما به نتيجه نرسيد.نماينده شاهين شهر افزود: در حال حاضر در هفته‌هاي پاياني سال هستيم و مهمترين موضوع بررسي لايحه بودجه سال 98 است. مردم اين روزها با مشکلاتي نظير عدم درآمد کافي، اشتغال و معيشت دست و پنجه نرم مي‌کنند، در اين شرايط اگر نمايندگان استاني شدن انتخابات را مطرح کنند، مردم تصور مي‌کنند نمايندگان به جاي برطرف کردن مشکلات اقتصادي به دنبال انتخابات بعدي هستند.وي ادامه داد: استاني شدن انتخابات باعث کاهش انگيزه مردم براي مشارکت در انتخابات مي‌شود.

همچنين محمدعلي وکيلي در مخالفت با مسکوت ماندن اين طرح گفت: چرا نمايندگان هر طرحي که در دستور کار قرار مي‌گيرد را به معيشت مردم پيوند مي‌زنند و اصل موضوع را به حاشيه مي‌برند که اقدامي‌پوپوليستي است.نماينده تهران تأکيد کرد: از معيشت مردم نردبان نسازيم اگرچه رسيدگي به معيشت يکي از مطالبات مردم است اما بايد بدانيم که اين معيشت محصول ناکارآمدي برخي از ساختارهاي فعلي است. اگر در برخي از اين ساختارها تجديدنظر نکنيم زنجيره معيشت پرمشکل تکرار مي‌شود؛ اجازه دهيد برخي از ساختارها تغيير کند.

مديرعامل شستا دلايل تقدير ازعملکرد ايرانول را تشريح کرد؛
مديرعامل شستا درآبادان ضمن تقدير از عملکرد مديريت شرکت نفت ايرانول گفت: ايرانول طي سالهاي اخير در اکثر شاخص‌ها رشد خوبي داشته است.

دکتر رضواني فر در شوراي مسوولين پالايشگاه روغن سازي آبادان که با حضور مهندس مخدومي‌مديرعامل تاپيکو برگزار شد ، گفت: روند رشد ايرانول در اکثر شاخص‌ها خوب است و بايد با جديت ادامه يابد .

وي ضمن تقدير از مديريت مهندس اسحاقي مديرعامل ايرانول که توسعه همه جانبه‌اي را در اين شرکت انجام داده است، گفت: شرط بقاي هر شرکتي داشتن طرح‌هاي توسعه‌اي مي‌باشد و مطمئنا اين شرايط سخت فعلي نيز خواهد گذشت و شرکت‌هايي که طرح‌هاي توسعه‌اي اجرا کنند در آينده موفق تر خواهند بود.

رضواني فر بر توجه ويژه به طرح‌هاي توسعه‌اي ، HSE ، توسعه همه جانبه منابع انساني و پيگيري جدي پرونده‌هاي حقوقي تاکيد کرد و خواستار استفاده از روش‌هاي نوين در بازاريابي محصولات شد .

وي کاهش خام فروشي روغن پايه در ايرانول با هدف افزايش محصول نهايي و سود در سالهاي اخير را استراتژي درست و مناسبي دانست و گفت: افزايش سهم بازار و افزايش 60 درصدي فروش ريالي ايرانول در 9 ماهه امسال نسبت به سال قبل نشان از استراتژي مناسب اين شرکت است و بايد در جهت تداوم اين روند گام برداشت.

در اين ديدار مهندس عيسي اسحاقي مديرعامل شرکت نفت ايرانول نيز گزارشي از عملکرد شرکت نفت ايرانول طي پنج سال اخير ارائه داد و گفت: خوشبختانه با تدوين استراتژي 1404 ايرانول در نه ماهه سالجاري بيش از 40 درصد نسبت به سال قبل روغن موتور فروخته است و اين عامل باعث افزايش 60 درصدي سود شرکت نسبت به سال گذشته شده است.

وي تاکيد کرد: طي پنج سال اخير با برنامه‌ريزي انجام شده رکورد توليد، فروش، صادرات ، سود و فروش محصول نهايي را از اول تاسيس ايرانول تاکنون شکسته‌ايم .

گفتني است؛ دکتر رضواني فرمديرعامل شستا و مهندس مخدومي‌مديرعامل تاپيکو از پالايشگاه روغن سازي آبادان و مجتمع صنعتي بريم که پس از 36 سال توليد روغن موتور درآنجا انجام شد، بازديد کردند.

انتقاد نايب رييس مجلس از وجود رانت در بکارگیری نیروها؛

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي‌تاکيد کرد: هر کسي با سفارش يا خلاف قانون در هر جايي استخدام شده، هر نسبتي هم که با من داشته باشد بايد اخراج شود. در بسياري از شرکت‌ها و هيئت مديره‌هاي شرکت‌هاي وابسته به دولت، مديران سفارشي حضور دارند اما ببينيد در کدام يک از آنها من نيرو دارم. مسعود پزشکيان در گفت وگو با خانه ملت گفت: برويد و بررسي کنيد و ببينيد بنده کدام مدير را آورده‌ام يا چه کسي به سفارش من برکنار شده است، برخي چون مي‌خواهند افراد مورد نظر خودشان را در پست‌هايي منصوب کنند و ما مانع اين کار شده‌ايم، امروز دست به فرافکني مي‌زنند. وي افزود: برخي افراد گاهي با دخالت‌هاي خود باعث حضور افرادي در هيئت‌مديره‌هاي برخي شرکت‌ها شده‌اند، اما چون امروز ما جلوي کار آنها را گرفته‌ايم، مي‌گويند فلاني نمي‌گذارد تغييرات در صندوق بازنشستگي انجام شود. اگر وزير با سفارش بنده رئيس صندوق را تغيير نداده بايد پاسخگو باشد چرا فردي که خلاف قانون در مجموعه‌اي فعاليت مي‌کند بايد در آنجا باشد. وي تصريح کرد: به طور مثال سفارش‌هاي زيادي صورت گرفت که افشاني از شهرداري تهران کنار نرود اما آيا اين کار انجام نشد؟ اگر آقاي تقي‌زاده نيز بازنشسته است بايد از سمت خود استعفا بدهد واين ربطي به هيچ موضوع ديگري ندارد و ملاک قانون است.

دادستان تهران از صدور رای هیات کارشناسی خبر داد؛

دادستان تهران از اعلام نظر کارشناسي هيات هفت نفره در مورد حادثه واژگوني اتوبوس در دانشگاه علوم تحقيقات خبر داد و تاکيد کرد: اين هيات سه عامل اساسي را مقصر اعلام کرده است. به گزارش ايلنا،‌ عباس جعفري دولت‌‌آبادي افزود: راننده، دانشگاه و پيمانکار که مسئول خدمات‌‌‌رساني در آنجا بوده مقصر اعلام شدند. راننده فوت کرده و از طريق بيمه، مبلغ ديه‌ها وصول مي‌شود. جعفري دولت‌‌آبادي اضافه کرد: به بازپرس و دادستان منطقه توصيه کرده‌ايم که اگر خانواده‌ها آمادگي دارند، ديه خود را بگيرند طبق مقررات ديه از طريق شرکت‌هاي بيمه پرداخت مي‌شود.دادستان تهران ادامه داد: مصدوماني که در قيد حيات هستند، چون طول درمان آنها طولاني است طبيعتا بايد صبر کنيم طول درمان نهايي شود. بنابراين در بخش افرادي که فوت شده و مصدوم شدند پرونده تفکيک شده است. وي افزود: در مورد مصدومان نيز که بخواهند ديه بگيرند منعي وجود ندارد و از طريق بيمه اين امکانات در نظر گرفته شده است، توصيه کرديم که در اين بخش‌ها کمک بيشتري شود، تعداد افراد بستري در اين زمينه ۱۰ نفر هستند. اين مقام قضايي تصريح کرد: خانواده‌هايي که فرزندانشان فوت شده و همچنين مصدومان طرح شکايت کرده‌اند و پرونده شاکي خصوصي دارد.

جعفري دولت‌‌آبادي در ارتباط با خريد و فروش ارز خاطرنشان کرد: چندين بار عنوان کرديم که خريد و فروش ارز جرم است. اولين پرونده‌‌اي که در اين زمينه به دادگاه رفت ۱۵ متهم داشت که احکام آنها هفته گذشته صادر شد و هر کدام به شش ماه حبس محکوم شدند. اين احکام قطعي است و اجرا خواهد شد و اولين حکمي‌است که براي خريد و فروش ارز در معابر صادر شده است.

وي اضافه کرد: تمام کساني که در معابر خريد و فروش ارز مي‌‌‌کنند، دچار اين گرفتاري خواهند شد بنابراين اين مسائل را جدي بگيرند، حدود ۴۵ کيفرخواست دراين رابطه صادر و به دادگاه ارسال شده است و در نوبت محاکمه قرار دارد.

جعفري دولت‌‌آبادي ادامه داد: به لحاظ اينکه امروز کشور درگير مبارزه با آمريکا است، به انسجام جدي داخلي نياز داريم. متاسفانه افرادي در رسانه، فضاي مجازي و تريبون‌ها مطالبي مي‌گويند که نتيجه آن دلسردي مردم است ادعاهاي بي‌‌مبنا، اخبار خلاف، اتهام‌‌زني، افترا و درگير کردن دستگاه‌ها به امور موهوم از جمله اين موارد است.

وي افزود: امروز ما نبايد اجازه دهيم نااميدي بر مردم غلبه کند بنابراين از دستگاه‌هاي دولتي، روزنامه‌ها، رسانه‌ها و مقام‌هاي مسئول که تريبون در اختيار دارند، انتظار مي‌رود که به مردم اميد و آرامش دهند، آمريکا بداند با همه سختي‌ها و مشکلات ملت ما بيدار و محکم در برابر دشمن ايستاده است و هيچ گونه خم به ابرو نخواهد آورد.