با ترخيص خودروهاي خارجي از گمرک اتفاق مي‌افتد

گروه صنعت و معدن ـ حسين خدنگ: بازار خودروهاي وارداتي اين روزها در سکوت خبري به خواب زمستاني رفته است و بعد از موج محسوس گران شدن خودروهاي وارداتي که همزمان با رکوردشکني قيمت دلار و ممنوعيت واردات خودرو اتفاق افتاد حالا کم کم از خريدار خالي شده است. به گزارش تجارت ، آنگونه که سعيد موتمني رئيس اتحاديه فروشندگان خودرو مي‌گويد قيمت خودروهاي وارداتي به نسبت سال گذشته از رشدي صد درصدي برخوردار بوده که مشکلاتي را براي خريداران و فروشندگان ايجاد کرده است. بر اساس آخرين گزارش‌ها از بازار هم اکنون در بازار خودروهاي وارداتي سوناتا هيبريد با قيمت 570 ميليون تومان، توسان 490 ميليون تومان، النترا 345 ميليون تومان و سورنتو با قيمت 610 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. تويوتا رافور هم 685 ميليون تومان، سانتافه 540 ميليون تومان و لکسوس هم با قيمت يک ميليارد و 20 ميليون تومان به فروش مي‌رسد. هم چنين ولوو XC90 تيپ اينسکرايپشن يک ميليارد و 650 ميليون، ميني کوپر S حدود 700 ميليون، فولکس واگن گلف GTI حدود 640 ميليون و ب ام و 530 تيپ پرفکشن يک ميليارد و 750 ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. مقايسه قيمت روز خودروهاي وارداتي با قيمت‌هاي دو هفته قبل نشان از ثبات در بازار وارداتي‌ها دارد. کارشناسان تثبيت قيمت دلار در کانال 10 هزار تومان و رکود بازار به خاطر ترديد خريداران را از جمله مهمترين علت‌هاي ثبات قيمت خودروهاي وارداتي مي‌دانند. در اين ميان حالا با اعلام خبر ترخيص بيش از 13 هزار خودروي وارد شده از گمرک و ورد انها به بازار بسياري اميدوارند بازار با اين شوک تازه کاهشي شده و از قيمت خودروها کاسته شود. در همين رابطه رييس کل گمرک کشور با بيان اين‌که ترخيص خودروها از هفته آينده شروع خواهد شد، مصوبه هيات وزيران براي ترخيص خودروها را داراي اعتباري چهار ماهه اظهار کرد که خودروهايي که پس از تاريخ اين مصوبه وارد شده باشند امکان ترخيص نخواهند داشت. مهدي ميراشرفي، رييس کل گمرک کشور در حاشيه نشست مديران وزارت اقتصاد و دارايي با مجمع کارآفرينان و در جمع خبرنگاران با بيان اين‌که در ۹ ماه اخير ۳۲ ميليارد دلار کالا از گمرکات ترخيص شده است، گفت: بعد از ممنوعيت واردات خودروهاي لوکس بيش از ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر به نحوي پيش‌ ثبت‌نام داشتند که ناچار بايد اين خودروها بايد تحويل مشتري مي‌شد. از سوي ديگر گمرک بايد ۴۲۰۰ ميليارد تومان درآمد گمرکي کسب مي‌کرد که مجموع اين دلايل موجب شد تا ترخيص خودروهاي باقي‌مانده در گمرک عملياتي شود. معاون وزير اقتصاد در ادامه گفت که اين خودروهاي ترخيص شده تا تاريخ ابلاغ مصوبه در اماکن گمرکي و ويژه انبار شده‌اند و تنها با ثبت سفارش جديد قابليت ترخيص دارند. اين مصوبه چهار ماه اعتبار دارد به شرط اين‌که تا تاريخ تصويب اين مصوبه خودرو به کشور وارد شده باشد. وي در مورد نوع خودروهايي که مي‌توانند از گمرک خارج شوند هم اظهار کرد: خودروهايي که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش شده باشند نبايد بالاي ۲۵۰۰ سي سي قدرت داشته باشند. همچنين متناسب با قيمت بالاي ۴۰ هزار دلار خودروها افزايش پرداخت سود بازرگاني هم پيش‌بيني شده است.

نيم نگاهي به اظهارنظرهاي مثبت فعالان بازار و استقبال انان از اين خبر نشان مي‌دهد بسياري اميدوارند که ورود اين خودروهاي جديد بتواند با تحريک عرضه قيمت‌ها را کاهش دهد تا خريداران بعد از مدتها قهر دوباره با بازار وارداتي‌ها آشتي کنند.

رئيس جمهور آمريکا وضعيت اضطراري اعلام مي‌کند؟

گروه بین‌الملل: رئيس جمهوري آمريکا به افزايش بحران امنيتي و انساني در مرز جنوبي آمريکا اشاره کرد تا بدين شکل بتواند بر دموکرات‌ها فشار وارد کند. دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا در سخنراني خود از کاخ سفيد بر دموکرات‌ها براي درخواست بودجه ۵.۷ ميليارد دلاري براي ساخت ديوار در مرز جنوبي مکزيک فشار آورد و آنها را متهم کرد که ساخت ديوار مرزي را که تنها آن مي‌تواند مانع هجوم مواد مخدر و تبهکاران از طريق مرز جنوبي شود، ناديده مي‌گيرند. رئيس جمهوري آمريکا در يک نطق زنده تلويزيوني از کنگره خواست بودجه لازم را براي احداث ديواري حائل در مرز با مکزيک براي جلوگيري از ادامه "يک بحران فزاينده انساني و امنيتي" تامين کند. او در اين سخنراني برخلاف بعضي پيش بيني‌ها براي دور زدن کنگره و ساختن يک ديوار مرزي، وضعيت اضطراري اعلام نکرد.

به نقل از پايگاه خبري هيل، ترامپ گفت: چند آمريکايي ديگر بايد بميرند تا اين اقدام توسط کنگره انجام شود. اين مساله انتخاب ميان درست و غلط، عدالت و ناعدالتي است. وي گفت: تنها مساله اين است که اين اقدام غيراخلاقي است و سياستمداران هيچ کاري انجام نمي‌دهند.

رئيس جمهوري آمريکا خواهان اختصاص بودجه‌اي ۵.۷ ميليارد دلاري از سوي کنگره براي ساختن يک مانع فولادي مرتفع است که از قول‌هاي انتخاباتي او بود اما دموکرات‌ها قويا با تامين چنين بودجه‌اي مخالفت مي‌کنند.

او در نطق خود گفت که ۹۰ درصد هروئيني که در آمريکا فروخته مي‌شود از مکزيک مي‌آيد. ترامپ اشاره کرد که دموکرات‌ها در گذشته از نوعي مانع مرزي حماي ت کرده‌اند.در سال ۲۰۰۶ سناتورها چاک شومر، باراک اوباما، هيلاري کلينتون و جو بايدن به عنوان بخشي از قانون "حصار امن" به يک حصار ۱۱۲۰ کيلومتري راي داده بودند. اما به نظر مي‌رسد که سخنراني ۹ دقيقه‌اي ترامپ هيچ پيشنهاد جديدي به همراه نداشته و تاثيري بر بن‌بست ايجاد شده نخواهد داشت.

نانسي پلوسي، رئيس مجلس نمايندگان آمريکا و چارلز شومر رهبر اقليت دموکرات‌ها در سنا اظهارات ترامپ مبني بر وجود بحران در مرز جنوبي را رد و اعلام کردند که رئيس جمهوري تنها به دنبال تهديد کشور با تعطيلي دولت است.

شومر اعلام کرد: رئيس جمهوري تنها از تعطيلي دولت براي ايجاد بحران و ترس و نگراني و جلب توجه استفاده مي‌کند.

براساس نتايج نظرسنجي اخير بيشتر آمريکايي‌ها ترامپ را مقصر تعطيلي دولت مي‌دانند.

نانسي پلوسي نيز اعلام کرد: رئيس جمهوري آمريکا بايد از گروگان گرفتن مردم آمريکا خودداري کند و همچنين جلوي بحران را بگيرد و دولت را بازگشايي کند.

ترامپ در سخنراني خود گفت: اکنون يک بحران انساني ايجاد شده است.

وي در ادامه اظهاراتش به داستان‌هاي انسان‌هاي کشته شده توسط مهاجراني که به طور غيرقانوني در آمريکا زندگي مي‌کردند، اشاره کرد.

دموکرات‌ها منتقد استفاده ترامپ از چنين مسائلي هستند و اعلام مي‌کند که مطالعات نشان مي‌دهند که مهاجران نسبت به شهروندان متولد آمريکا کمتر مرتکب جرائم مي‌شوند. همچنين اطلاعات فدرال نشان مي‌دهند که عبور غيرقانوني از مرز در سال‌هاي اخير کاهش يافته است.

دموکرات‌ها از اين ارقام براي رد ادعاي ترامپ استفاده کرده و مي‌گويند که اظهارات ترامپ درباره وجود بحران مرزي اغراق‌آميز است.

اما ترامپ براين باور است که ساخت ديوار مرزي در مرز آمريکا و مکزيک يکي از مسائل مهم براي نشان دادن عملي شدن وعده‌هايش است و مي‌تواند يکي از مسائل کليدي در انتخاب دوباره در سال ۲۰۲۰ باشد.

در خلال تعطيلي ۱۸ روزه بخش‌هايي از دولت فدرال هر دو طرف سعي دارند موقعيتي برتر در ميان افکار عمومي‌پيدا کنند.

توسط ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) صورت گرفت؛

مديرعامل بنياد برکت احسان با بيان اينکه ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) ۲ هزار و ۲۶۰ طرح را با بودجه‌اي معادل ۲۱۰ ميليارد تومان در سيستان و بلوچستان اجرا کرده است، گفت: در بهمن‌ماه همزمان با پيروزي انقلاب کاروانهاي سلامت با ماشين‌هايي که ۱۴۰ تختخوابي است در سيستان و بلوچستان حضور مي‌يابند و بيماران را ويزيت مي‌کنند. سيداميرحسين مدني؛ مديرعامل بنياد برکت احسان وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) پيش از ظهر امروز (چهارشنبه ۱۹ دي‌ماه) در نشست خبري دبيرکل جمعيت هلال احمر و مديرعامل بنياد اجتماعي برکت احسان با اصحاب رسانه در زاهدان اظهار کرد: حادثه تلخ مدرسه در سيستان و بلوچستان قلوب مردم کشورمان را جريحه‌دار کرد و پس از اين حادثه ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) به کمک هلال احمر آمد تا بتوانيم در تجهيز سيستم گرمايشي سيستان و بلوچستان اتفاقات خوبي را رقم بزنيم. وي در خصوص طرح‌هاي اجرا شده توسط ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) در سيستان و بلوچستان گفت: ۲ هزار و ۲۶۰ طرح با بودجه‌اي معادل ۲۱۰ ميليارد تومان در سه حوزه امور توانمندسازي اقتصادي، زيربنايي فرهنگي و سلامت و اجتماعي در استان سيستان و بلوچستان انجام شده است. مديرعامل بنياد برکت احسان با اشاره به اينکه ۱۳۴ پروژه ساخت مدرسه در استان با ۶۴۰ کلاس در دست ساخت است، تصريح کرد: ۹۰ مدرسه را با سيستم گرمايشي روز تحويل داديم و ۴۰ مدرسه ديگر نيز در دست ساخت است. مدني ادامه داد: ساخت ۵۵ مسجد در استان که ۵۰ مسجد با نام برکت ساخته شده و ساخت يک هزار و ۹۲۰ واحد مسکوني براي محرومان با همکاري بنياد مسکن از ديگر فعاليتهاي ستاد اجرايي فرمان امام (ره) در سطح استان سيستان و بلوچستان است.

در خيابان‌هاي کانادا تبليغات عجيب و گسترده‌اي در تشويق مردم به ارسال پيامک در حين رانندگي ديده شده است. يک شرکت تبليغاتي به گونه‌اي عجيب تبليغاتي را در خيابان‌هاي کانادا به نمايش گذاشته است، از اين تبليغ اينگونه استنباط مي‌شود که اين شرکت مردم را تشويق به تخلف ارسال پيامک در حين رانندگي کرده است، به خصوص اينکه در آن عبارت «شرکت برگزارکننده مراسم خاکسپاري» نوشته شده است. بينندگان با مشاهده اين تبليغ سريع به سايت شرکت مراجعه مي‌کنند تا عصبانيتشان را از اين تبليغ انتقال دهند. اين شرکت تبليغاتي معتقد است اگر روي بيلبورد نوشته شود در هنگام رانندگي پيام ندهيد، رانندگان آن را مي‌بينند و با بي‌توجهي رد مي‌شوند اما اگر پيامي‌خلاف انتظار نوشته شود مانند اينکه اين پيام از سوي يک شرکت خاکسپاري منتقل شده، ممکن است تأثير بيشتري داشته باشد. ابتکار اين شرکت تحسين‌آميز است که با تحريک بينندگان سعي در اجراي قانون و در نتيجه پيشگيري از تصادفات و از دست دادن جان هزاران نفر را دارد. در کانادا شمار زيادي از مردم به دليل مصرف الکل در حين رانندگي و استفاده از موبايل جان خود را در تصادفات از دست مي‌دهند. بر همين اساس اين شرکت تبليغاتي با اين ابتکار سعي کرده تعداد تلفات را به حداقل برساند.

پاسداري از بازارها در قديم کاري با اهميت و درخور توجه بود. نگهبانان بازار از ابتداي شب (دم اذان مغرب) تا هنگامه صبح (بعد از اذان صبح) موظف به نگهباني از بازار بوده و دائم در طول بازار در حال گشت زني بودند. از آنجا که بازار بسيار بزرگ و امکان بازبيني همه جاي آن ممکن نبود، نگهبانان، سگ‌هايي درنده و گيرنده داشتند که به «سگ بازاري» معروف بودند. اين سگان غير از مربي خود هر جنبده‌اي را مورد حمله قرار داده و پاچه مي ‌گرفتند.از اين رو با نزديک شدن وقت غروب و بسته شدن درب‌هاي بازار و طبيعتاً ول شدن سگ‌هاي بازاري، نگهبانان در بوقي بزرگ که از شاخ قوچ درست مي‌شد و صدايي بلند و گسترده داشت، مي‌دميدند که يعني در حال باز کردن سگان و رها کردنشان در بازار هستيم. به اين بوق که سه بار با فاصله زماني مشخصي نواخته مي‌شد «بوق سگ» مي‌گفتند. افراد با شنيدن بوق سگ از بازار خارج مي‌شدند. امروزه هرگاه فردي تا ديروقت به کار مشغول باشد و يا دير به خانه برگردد مي‌گويند تا بوق سگ کار کرده يا خارج از خانه بوده است و به عنوان نمونه گفته مي‌شود:«تا بوق سگ کار مي‌کنم» يا «بچه که نبايد تا بوق سگ بيرون از خونه باشه!» در اين جمله‌ها، «بوق سگ» دلالت بر مفهوم دير وقتي و زمان طولاني بيش از حد دارد.

در خيابان‌هاي کانادا تبليغات عجيب و گسترده‌اي در تشويق مردم به ارسال پيامک در حين رانندگي ديده شده است. يک شرکت تبليغاتي به گونه‌اي عجيب تبليغاتي را در خيابان‌هاي کانادا به نمايش گذاشته است، از اين تبليغ اينگونه استنباط مي‌شود که اين شرکت مردم را تشويق به تخلف ارسال پيامک در حين رانندگي کرده است، به خصوص اينکه در آن عبارت «شرکت برگزارکننده مراسم خاکسپاري» نوشته شده است. بينندگان با مشاهده اين تبليغ سريع به سايت شرکت مراجعه مي‌کنند تا عصبانيتشان را از اين تبليغ انتقال دهند. اين شرکت تبليغاتي معتقد است اگر روي بيلبورد نوشته شود در هنگام رانندگي پيام ندهيد، رانندگان آن را مي‌بينند و با بي‌توجهي رد مي‌شوند اما اگر پيامي‌خلاف انتظار نوشته شود مانند اينکه اين پيام از سوي يک شرکت خاکسپاري منتقل شده، ممکن است تأثير بيشتري داشته باشد. ابتکار اين شرکت تحسين‌آميز است که با تحريک بينندگان سعي در اجراي قانون و در نتيجه پيشگيري از تصادفات و از دست دادن جان هزاران نفر را دارد. در کانادا شمار زيادي از مردم به دليل مصرف الکل در حين رانندگي و استفاده از موبايل جان خود را در تصادفات از دست مي‌دهند. بر همين اساس اين شرکت تبليغاتي با اين ابتکار سعي کرده تعداد تلفات را به حداقل برساند.

امسال سرمايه‌هاي فراواني از بانک‌ها سرازير بازارهاي موازي بانکي ، نظير ارز ، خودرو، سکه و طلا و البته مسکن شد .

به نظر مي‌رسد به رغم فشار تورمي‌شديد رخ داده در ماه‌هاي اخير، کساني که سرمايه‌هاي خود را در ابتداي سال وارد بازارهايي از اين دست کردند، توانسته‌اند تا حدي قدرت خريد پول خود را حفظ نمايند.

بازدهي اين بازارها اما در سال جاري فراز و نشيب فراواني را تجربه کرده است. به عنوان مثال بازدهي ارز در برخي ماه‌ها به شدت بالا رفت و با مهار قيمت‌ها و دخالت بانک مرکزي، بازدهي کاهشي محسوس را شاهد بود. اما کدام يک از بخش‌ها بيشترين سوددهي را داشته اند؟!

* ارز؛ صدرنشين

قيمت ارز در آخرين روزها اسفند ماه به حدود ۴ هزار و ۷۷۶ تومان مي‌رسيد. هنوز دلار روي پنج هزار تومان را نديده بود اما دلالان چنان از دلار ۵ هزار توماني مي‌گفتند که گوشه دل خيلي رها خالي مي‌شد. تعطيلات عيد نيز آبي بر آتش بازار دلار نريخت تا جايي که سيف، رييس کل پيشين بانک مرکزي تاکيد کرد درست در روزهاي تعطيل، خريد و فروش‌هاي کلان و خارج از عرف دلار را به سمت پنج هزار توماني شدن هل مي‌داد.

اين وضعيت وقتي گره خورد به ارديبهشت و خروج ترامپ از برجام، آتش بازار را شعله‌ور کرد تا هر دلار تا آستانه ۲۰ هزار تومان، طي طريق نمايد.

از ميانه مرداد نه فقط شرايط بازار که حتي وضعيت در مغز فرماندهي اقتصادي، يعني بانک مرکزي تغيير کرد. سيف جاي خود را به همتي داد و معاون ارزي بانک مرکزي نيز در اوين روز را به شب رساند. حالا اما بررسي وضعيت بازار نشان مي‌دهد در پايان آذرماه بازدهي بازار ارز نسبت به پايان اسفند ۱۱۷ درصد بوده است. اين بازدهي البته تلخکامي‌آشکاري را براي ايرانيان به همراه دارد چرا که سود بالاي ارز نشان از سقوط سهمگين ارزش پول ملي دارد. دلار در پايان آذر ماه به قيمتي در حدود ۱۰ هزار و ۹۰۰ تا يازده هزار تومان معامله مي‌شد. با توجه به رشد قيمت ميزان بازدهي ۹ ماهه بازار ۱۱۷ درصد است.

  • سکه؛ بر مدار سود

طلا و سکه دوقلوهاي جدا نشدني جذب سرمايه در ايران هستند. سکه در پايان اسفند ماه سال گذشته قيمتي در حدود يک ميليون و ۶۱۶ هزار تومان داشت اما در پايان آذرماه به محدوده سه ميليون و ۳۶۰ هزار توماني پا نهاده بود. اين روزها البته هم دلار و هم سکه با قيمتي بالاتر از روزهاي پاياني آذر معامله مي‌شوند و بسياري دليل اين افزايش را فشار ژانويه بر بازار مي‌دانند. بازدهي سکه که تعيين قيمت آن به صورت مستقيم با دلار در ارتباط است در اين دوره زماني در حدود ۱۰۷ درصد بوده است.

*طلا؛ سوددهي صد در صدي

هر گرم طلا در پايان اسفند ماه بهايي در حدود ۱۵۱ هزار تومان داشت. روند رشد قيمت طلا همپاي سکه و ارز در نه ماه گذشته تداوم داشته است و در پايان آذر ماه هر گرم طلا با قيمتي در حدود ۳۰۴ هزار تومان معامله مي‌شود. به اين ترتيب کساني که در بازار طلا سرمايه گذاري کردند سودي برابر با ۱۰۱ درصد را از آن خود کردند. بايد توجه داشت بالاتر بودن سود سکه نسبت به طلا به حبابي که در بازار سکه وجود دارد باز مي‌گردد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد نرخ سکه در بازار از ارزش واقعي آن بالاتر است.

  • مسکن رکورد شکست

بازار مسکن رشدي انفجاري را در ماه‌هاي گذشته شاهد بود، هر چند اين روزها خزيده در لاک رکود در گوشه‌اي از اقتصاد، خاموش نشسته است اما در ميانه تابستان داغ تهران، خودنمايي اش را از سر گرفته بود. بازار مسکن با رشد نزديک به صد در صدي قيمت نسبت به سال گذشته يکي از مهمترين مقاصد سرمايه‌هاي سرگردان بود. متوسط قيمت مسکن در تهران به ازاي هر متر مربع در حدود ۵ ميليون و ۷۶۰ هزار توکتن بود اما اين رقم در پايان آذرماه امسال به ۹ ميليون و ۵۵۰ هزار تومان افزايش يافت. اين يعني سودي نزديک به ۶۶ درصد براي سرمايه گذاران.

  • خودرو همچنان مي‌تازد

بازار خودرو نيز بازاري بسيار پرسود براي سرمايه گذاران است اما تعدد کالا در اين بازار مانع از آن مي‌شود که محاسبه‌اي نسبي حتي در خصوص سوددهي اين بازارها منتشر شود. اگر تنها پرايد را در نظر بگيريم مي‌بينيم سرمايه گذاري در بازار پرايد سودي نزديک به ۹۰ درصد را دارا بوده است چرا که هر پرايد در پايان اسفند ماه قيمتي در حدود ۲۰ تا ۲۱ ميليون تومان در بازار داشت اما امروزه با نرخ‌هايي در حدود ۳۷ تا ۳۸ ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود. خودروهاي وارداتي حتي بيش از اين ميزان افزايش را تجربه کرده است.

مروري بر مطبوعات چهل سال پيش نشان مي‌دهد داستان افزايش قيمت خودرو آن روز‌ها نيز داستاني داغ و پرکشش براي خوانندگان بوده است.

بحران خودرو امروز بخش مهمي‌از فضاي رسانه‌اي را اين روز‌ها به خود اختصاص داده، اما اين اتفاق در سال‌هاي گذشته نيز رخ داده است.

عدم عرضه خودرو به بازار از يک سو و رکود سنگين بازار خريد و فروش خودرو‌ها از سوي ديگر اتفاقي است که وضعيت اين بازار را تحت تاثير قرار داده است. صنعت خودروي ايران با توليد پيکان متولد شد.

سال ۱۳۴۶ بود که اولين خودرو از خط توليد خارج شد، خودرويي که ۳۷ سال در خط توليد دوام آورد و در نهايت سال ۱۳۸۳، آخرين پيکان توليدي به صورت نمادين به موزه سپرده شد تا به قول جهانگيري نظاره‌گر اعتلاي صنعت ايران باشد. از سال ۱۳۴۶ پيکان با دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد و در اين سال وانت پيکان و تاکسي پيکان هم به آن اضافه شد و پيکان اتوماتيک نيز در سال ۱۳۴۹ به توليدات افزوده شد. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پيکان توليد مي‌شد که عبارت بود از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسي و اتوماتيک.

حالا، اما با تشديد تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، صنعت خودرو ديگر بار شرايطي نامساعد را شاهد است. کاهش چشمگير توليد خودرو در شرايطي که يک ميليون دستگاه خودرو فروخته شده است از يک سو فشاري سنگين را متوجه بازار کرده و از سوي ديگر چشم انداز پيش روي اين صنعت را تيره کرده است.

مروري بر مطبوعات چهل سال پيش نشان مي‌دهد داستان افزايش قيمت خودرو آن روز‌ها نيز داستاني داغ و پرکشش براي خوانندگان بوده است.

روزنامه اطلاعات در تيرماه سال ۱۳۵۸ گزارشي از وضعيت بازار خودرو منتشر کرد. در اين گزارش افزايش قيمت خودروي دست دوم در بازار مورد اشاره قرار گرفته و تاکيد شده است که خودرو‌هاي دست دوم بين ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش قيمت داشته اند.

در حالي که تاکيد شده است قيمت حواله پيکان ۱۸ هزار تومان است، خودروي معقول دست دوم سال قبل از گراني آن سال، ۲۵ هزار تومان اعلام شده است.

حواله پيکان آن روز‌ها به دليل افزايش قيمت خودرو مشتريان خوبي پيدا کرده بود کما اينکه در سال جاري نيز افزايش قيمت خودرو زمينه را براي رشد قيمت حواله و داغ شدن بازار خريد و فروش حواله را رقم زد. حواله پيکان اين روز‌ها در شبکه‌هاي مجازي و در نمايشگاه‌هاي خودرو و ... بين ۱۸ تا ۲۰ ميليون تومان قيمت خورده است.

بازار خودرو از ديرباز، از ابتداي ورود خودروي ساخت داخل به ايران همواره با حساسيت افکار عمومي‌روبرو بوده است.

وزير صنعت، معدن و تجارت تاکيد کرده است بازار خودرو در ماه‌هاي اتي رو به ثبات خواهد رفت.