وزير راه و شهرسازي تشريح کرد:

گروه راه و مسکن: محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه تا پايان سال ۱۳ هزار واحد مسکن مهر در اختيار متقاضيان قرار خواهد گرفت، گفت: سياست ما اين است که براي کاهش قيمت مسکن مصالح ارزان قيمت در اختيار سازندگان قرار دهيم.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد اسلامي‌در حاشيه بازديد از مجموعه مسکن مهر پرند در جمع خبرنگاران گفت: امروز با حضور مقامات محلي از روند پيشرفت فيزيکي پروژه مسکن مهر پرند بازديد به عمل آورديم و در جريان مشکلات و موانع اين پروژه قرار گرفتيم.

وي با بيان اينکه پنج دسته مشکل و مانع در پروژه مسکن مهر پرند وجود دارد، اظهار داشت: اولين مشکل نبود طرح جامع شهر جديد پرند است که بايد يک چارچوب مشخص براي آن تعريف و طبق اسناد نبايد تراکم شهر جديد پرند بيشتر از ۱۲۵ هزار واحد شود و تمام امکانات و دسترسي‌ها بايد براي اين ميزان تراکم تامين گردد.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: متروي پرند نيز در دستور کار است که ايستگاه تبادلي آن بايد در تهران ايجاد شود و اتصال پرند به فرودگاه امام را هم پيگيري مي‌کنيم. اسلامي‌با بيان اينکه بايد تا پايان سال ۱۳ هزار واحد تحويل متقاضيان شود، اظهار داشت: انشعابات ۲۵ هزار واحد مسکن مهر بايد برقرار شود تا بتوانيم اين ميزان واحدها را هرچه سريع‌تر به متقاضيان تحويل دهيم. وي با اشاره به ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکوني ويژه اقشار متوسط رو به پايين در شهرهاي جديد گفت: طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده قرار بر اين است که ۲۰۰ هزار واحد مسکوني در شهرهاي جديد ساخته شود که برخي از پروژه‌ها هم شروع شده است و شهر جديد پرند هم ۲۰۰ هزار واحد در يک مجموعه ۸۸ هکتاري است که اين واحدها به صورت ويلايي ساخته مي‌شود.

وزير راه و شهرسازي همچنين ادامه داد: مشکل ديگري که در اين پروژه با آن مواجه هستيم نبود واحدها و دستگاه‌هاي دولتي است که بايد تمام دستگاه‌هاي خدمات‌رسان در اين مجموعه استقرار پيدا کنند و نسبت به ساخت فضاهاي عمومي‌و سرانه‌هاي آموزشي، درماني و... اقدام کنند.

اسلامي‌با تاکيد بر اينکه هيچ وقت اعلام نکرده‌ايم مسکن مهر در پايان سال ۹۸ به اتمام مي‌رسد، گفت: بارها گفته‌ام واحدهايي از مسکن مهر که با مشکل فني و اجرايي مواجه هستند را تا پايان سال ۹۸ به مردم تحويل مي‌دهم اما تحويل واحدهايي که با مشکل حقوقي مواجه هستند در حوزه اختيارات وزارت راه و شهرسازي نيست و ابتدا بايد مشکلات حقوقي اين واحدها برطرف شود.

وزير راه و شهرسازي همچنين درباره افزايش سقف وام مسکن مهر اظهار داشت: مردم بايد در احداث پروژه‌هاي مسکن مهر مشارکت داشته باشند و با مشارکت خود مردم نسبت به افزايش سقف وام مسکن مهر تصميم مي‌گيريم، البته بايد قبول کنيم که قيمت‌هاي ساخت افزايش پيدا کرده است.

وي با تاکيد بر اينکه تنها راه افزايش توان خريد مردم بحث افزايش سقف وام مسکن نيست، گفت: برنامه ما اين است که بتوانيم سازوکاري براي ارائه مصالح ارزان قيمت به انبوه‌سازان تدوين و طراحي کنيم و در جريان اين سازوکار، مصالح با تخفيف به سازندگان ارائه شود و جبران هزينه‌ها از محل فعاليت سازندگان مسکن در پهنه‌هاي تجاري صورت بپذيرد.

وي تاکيد کرد: در اين صورت مسکن با قيمت تمام شده کمتري به دست مردم مي‌رسد و سود سازندگان هم جبران خواهد شد. اسلامي‌همچنين درباره تعيين تکليف مديريت سازمان نظام مهندسي اظهار داشت: رياست شوراي مرکزي نظام مهندسي براي يک سال تعليق شده بود، پيش از اين اعضا نسبت به تشکيل جلسات سازمان نظام مهندسي اقدام نمي‌کردند اما توانستيم جلساتي را برگزار کنيم. در اين جلسه با حضور اعضا راي‌گيري شد و تنها يک نفر به ادامه مديريت رئيس شوراي مرکزي نظام مهندسي راي نداد. نظر اعضاي شوراي مرکزي سازمان نظام مهندسي اين است که سازمان با همان روال سابق ادامه کار پيدا کند.

وي همچنين درباره سرنوشت مسکن اجتماعي در دوره جديد وزارت راه و شهرسازي گفت: ساخت مسکن با پيشوند و پسوند را قبول ندارم و آنچه که قانون مکلف کرده را انجام مي‌دهم.

  • پرند توانايي پشتيباني مديريت بحران تهران را دارد

از سوي ديگر مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد از احداث ۱۵هزار واحد مسکن مشارکتي از سوي سرمايه‌گذاران در شهر جديد پرند خبر داد و گفت اين پروژه در سال آينده شروع مي‌شود.

به گزارش تجارت، در جلسه بررسي آخرين وضعيت پروژه‌هاي عمراني شهر جديد پرند كه با حضور وزير راه و شهرسازي، احمد اصغري مهرآبادي قائم مقام وزير در طرح مسكن مهر و ساير مديران منطقه‌اي برگزار شد با تأكيد براينكه در حال حاضر آمادگي همكاري شهرداري و تأمين اعتبار با تهاتر اراضي شركت براي فعالسازي پروژه مترو تهران - پرند را داريم، گفت: درحال حاضر توافقات نهايي درحال انجام است و اميد داريم عمليات اجرايي ايستگاه متروي پرند هرچه سريعتر توسط پيمانكار مجددا آغاز شود.

طاهرخاني با تأكيد براينكه تلاش داريم دسترسي جديدي از آزادراه آبيك- چرمشهر از جنوب پرند به اين شهر ايجاد شود گفت: درحال حاضر وضعيت دسترسي‌هاي پرند با اقداماتي كه در دسترسي‌هاي عمومي‌و بزرگراهي براي چشم‌انداز ٦٠٠ هزار نفري اين شهر جديد خوب است، مورد توجه قرار دارد.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به سهم ١٥ هزار واحدي شهر جديد پرند در رويكرد توليد و عرضه ٢٠٠ هزار واحد مسكوني در سطح شهرهاي جديد كشور بيان كرد: رويكرد ما در اين طرح ايجاد شرايط خانه‌دار شدن براي اقشار متوسط جامعه است كه عمليات آماده‌سازي بخشي از آن در سايت ٨٨ هكتاري پرند طي ماه‌هاي اخير آغاز شده است. طاهرخاني با بيان اينكه اين پروژه با بهر‌ه‌گيري از ٢ روش مشاركتي و محله‌سازي انجام خواهد شد، گفت: بقيه پروژه طي سال آتي آغاز و در مرحله اجرا قرار خواهد گرفت.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه پرند با توجه به موفقيت استراتژيك در دسترسي‌هايي كه دارد از لحاظ ايمني در زلزله با هيچ يك از گسل‌ها تداخلي ندارد، گفت: اين موفقيت منحصر به فردي براي اين شهر جديد است كه قطعا مي‌تواند به عنوان پشتيبان مديريت بحران براي تهران در مواقع اضطراري عمل كند.

وزير نفت ايران طي کنفرانس خبري مشترک با همتاي عراقي خود مطرح کرد؛

گروه انرژي: وزير نفت جمهوري اسلامي‌ايران که روز گذشته وارد بغداد شده و پس از رايزني با همتاي عراقي خود، ثامر الغضبان، با شمار ديگري از مقام‌هاي ارشد اين کشور ديدار و گفتگو کرد. بيژن نامدار زنگنه در کنفرانس مشترک خبري با وزير نفت عراق تاکيد کرد که جمهوري اسلامي‌تحت شرايط تحريم به هيچ وجه درباره مقصد و ميزان صادرات نفت خود مذاکره نخواهد کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شبکه خبر، بيژن نامدار زنگنه در سفر خود به بغداد با رئيس جمهور، نخست وزير و وزراي نفت، برق و دارائي عراق ديدار كرد. زنگنه ، روابط دو کشور دوست و برادر ايران و عراق را خوب و گسترده در حوزه اقتصاد و تجارت دانست و افزود: دو طرف بنا دارند آن را در حوزه انرژي نيز گسترش دهند. پيگيري تفاهم نامه‌هاي سابق در حوزه نفت و گاز، مشاركت شركت‌هاي ايراني در پروژه‌هاي نفتي عراق و رايزني در مورد برداشت از ميادين مشترك نفتي جزو مهمترين برنامه‌هاي اين سفر اعلام شده است.

  • روابط ايران و عراق در حوزه انرژي گسترش مي‌يابد

بيژن زنگنه و ثامر الغضبان وزيران نفت جمهوري اسلامي‌ايران و جمهوري عراق، در پايان مذاکرات هيات‌هاي دو کشور، در بغداد، در يک کنفرانس خبري کوتاه، بر گسترش روابط از جمله در حوزه انرژي تاکيد کردند. الغضبان گفت که مذاکرات در ادامه صحبت‌هاي ديدار يک ماه قبل در حاشيه اجلاس اوپک و با هدف بررسي زمينه‌هاي همکاري دو کشور انجام شد.

الغضبان گفت که افق‌هاي روشني در مورد همکاري في مابين وجود دارد و در جريان مذاکرات امروز در خصوص اين افق‌ها صحبت شد. وزير نفت عراق افزود: بنا داريم توافق‌هاي انجام شده در گذشته را مبناي کار قرار دهيم و درصورت امکان به آن بيفزاييم. بيژن زنگنه وزير نفت جمهوري اسلامي‌ايران نيز با اشاره به ديدارهاي امروزش با نخست وزير و وزير برق گفت که در اين ديدارها در مورد مسائل مورد علاقه دو کشور بحث و تبادل نظر شد. وي به وجود مشترکات فراوان تاريخي و فرهنگي ميان دو کشور اشاره کرد و گفت که تهران و بغداد، هم در حوزه روابط دو جانبه و هم در سطح سازمان‌هاي بين المللي همکاري خوبي با هم دارند. وزير نفت ايران ابراز اميدواري کرد که همکاري‌ها در زمينه نفت بين دو کشور افزايش يابد. الغضبان وزير نفت عراق در پاسخ به سوالي درخصوص برداشت از ميادين مشترک نفتي گفت که بين دو کشور همکاري پيرامون بررسي مطالعاتي بر روي تعدادي از ميادين مشترک وجود دارد اما دو طرف هنوز به توافق مشخصي درخصوص برداشت از اين ميادين نرسيده اند. وي در عين حال همکاري در حوزه‌هاي مختلف ميان دو کشور را گسترده دانست و خواستار تقويت آن شد. وزير نفت ايران نيز بار ديگر تاکيد کرد که ايران بدليل داشتن منابع کافي، مشکلي براي افزايش صادرات گاز به عراق ندارد. بيژن زنگنه وزير نفت جمهوري اسلامي‌ايران صبح پنجشنبه در راس هياتي براي يک سفر رسمي‌وارد بغداد پايتخت عراق شد و مورد استقبال 'ثامر الغضبان' همتاي عراقي خود قرار گرفت. وي سپس به ديدار 'عادل عبدالمهدي' نخست وزير عراق رفت و با وي درباره روابط دو جانبه و مسائل مورد علاقه دو کشور گفتگو کرد. ايران و عراق در حال حاضر در بخش انرژي همکاري‌هاي خوبي دارند و بر اساس آخرين آمارها ايران 1350مگاوات برق از طريق سه خط انتقالي در بصره، دياله و عماره به عراق صادر مي‌کند.

صادرات گاز ايران به عراق نيز هم اکنون حدود 15 ميليون مترمکعب است که در صورت عملياتي شدن همه طرح‌هاي صادراتي، ميزان صادرات به حدود 40 ميليون مترمکعب در روز افزايش خواهد يافت.

  • توقف کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی قیمتها را افزایش می‌دهد

بيژن زنگنه تاکيد کرد: تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران کاملا غيرقانوني است و تهران از آنها تبعيت نخواهد کرد. الغضبان، وزير نفت عراق، نيز در اين نشست با بيان اينکه کاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني متوقف شده است و انتظار مي‌رود که قيمت‌ها به تدريج افزايش يابد،‌ تصريح کرد: هرگونه تصميم در باره کاهش عرضه نفت خام سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در آينده به تحولات قيمت نفت در بازار بستگي خواهد داشت. اعضاي اوپک و برخي توليدکنندگان غيرعضو اين سازمان از جمله روسيه در پنجمين نشست وزارتي مشترک اوپک و غيراوپک در ماه دسامبر ۲۰۱۸ در وين توافق کردند توليد خود را با وجود فشارهاي آمريکا بيش از سطوح مورد انتظار کاهش دهند.

روند بررسي « لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» زير ذره بين تجارت؛

گروه اقتصاد کلان: چندي پيش رييس جديد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مراسم معارفه خود و در سخناني احساسي گفت: براي کار در اين بخش نه تنها يقه مي‌گيريم بلکه پيراهن هم پاره خواهيم کرد. به گزارش تجارت، سردار علي مويدي خرم آبادي در همان جلسه از عزم خود براي تقويت و پويايي ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد و اعلام کرد : اين ستاد خيلي تنبل و کند شده و شايد در دو تا سه سال گذشته کمي‌تکان خورده باشد اما تا رسيدن به حد مطلوب که نه حتي تا رسيدن به حد نسبي فاصله بسيار داريم.

وي مدتي بعد نيز در جريان يک سفر کاري به قزوين، بر تصميم خود پافشاري کرد و گفت: در زمينه قاچاق، با نفوذ افرادي به بدنه اقتصاد و بازار روبرو هستيم که تلاش داريم ريشه آنها را بخشکانيم.

  • انتقاد از فرصت سوزي‌ها

اما چيزي نگذشت که گلايه‌ها و انتقادهاي رييس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع شد و تب تند او فرو نشست. سردار مويدي خرم آبادي با انتقاد از معطل ماندن قانون مبارزه با قاچاق پوشاک گفت: نبايد در مقابله با قاچاق که جزو مطالبات به حق مردم است فرصت‌سوزي صورت پذيرد.

به گزارش خبرگزاري تسنيم ، وي در حاشيه جلسه مبارزه با برندهاي قاچاق در جمع خبرنگاران با اشاره به لزوم اجراي قانون اظهار داشت: تا زماني که قاچاق وجود دارد توليد داخل تعطيل است و اگر مي‌خواهيم کشور پويا و اقتصاد و به روزي داشته باشيم بايد با قاچاق به هر شکل ممکن اعم از برخورد با تابلوي برندهاي قاچاق و غيرتابلو برخورد شود که اکنون کار از برخورد با تابلو شروع شده و اقدامات بعدي متناسب با زمان و شرايط پيش مي‌رود.

  • لايحه جنجالي

اول مهرماه گذشته بود که نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌با در اولويت قرار گرفتن لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافقت کردند.

به گزارش ايسنا، با درخواست ۵۰ نماينده، لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار جلسه علني مجلس قرار گرفت که در همين رابطه محمدرضا پورابراهيمي‌رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: در حال حاضر بيش از ۵۰ نماينده درخواست دارند که اين لايحه در اولويت بررسي مجلس قرار گيرد تا ان‌شاءالله هر چه زودتر تصويب شود و با ابلاغ قانون جديد مشکلات مرتفع شود. اما جهانبخش محبي‌نيا در مخالفت با در اولويت قرار گرفتن اين لايحه اظهار کرد: در حال حاضر ارزش پول ملي ما در قبال همسايگان تنزل پيدا کرده و ما بايد اولويت را به طرح‌هايي در اين رابطه بدهيم. در همان حال سيدمصطفي ذوالقدر نماينده مردم ميناب در موافقت با اولويت اين لايحه اظهار کرد: مبارزه با قاچاق اين نيست که پدر يک بدبخت در جاسک، سيريک و ميناب را دربياوريم و در عوض کانتينرها از دوبي و جاهاي ديگر به تهران بيايد. در نهايت پس از اظهارات نمايندگان مخالف و موافق، نمايندگان با ۱۴۲ راي موافق، ۳۲ راي مخالف و ۵ راي ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماينده حاضر با در اولويت قرار گرفتن لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافقت کردند.

  • وقتي که لايحه از دستور خارج شد

اما تنها 10 روز بعد يعني در دهم مهرماه، لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جهت بررسي بيشتر به کميسيون اقتصادي ارجاع شد، موضوعي که باعث شد جلسه مجلس دقايقي متشنج شود به اين دليل که برخي از اعضاي فراکسيون ولايي اين کار را خلاف آئين نامه تشخيص دادند. به گزارش ايسنا، علي مطهري رئيس جلسه علني مجلس بعد از اخطار محبي‌نيا نماينده مياندوآب اظهار کرد: با توجه به اين که لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را قوه قضاييه مورد بررسي قرار نداده است و طبق اخطار مطرح شده بهتر است اين لايحه به کميسيون اقتصادي ارجاع شود تا با حضور نماينده قوه قضاييه و نماينده شوراي نگهبان مورد بررسي قرار گيرد. وي در اين هنگام از نمايندگان خواست که راي خود را درباره اخطار محبي‌نيا جهت ارجاع اين لايحه به کميسيون اقتصادي اعلام کنند که اين موضوع باعث اعتراض تعدادي از نمايندگان شد. نمايندگان معترض معتقد بودند که چون در ابتداي جلسه علني از مجلس براي ارجاع لايحه راي‌گيري شده است و نمايندگان هم با آن مخالفت کرده‌اند، لذا راي‌گيري مجدد وجاهتي ندارد. اما در نهايت و پس از جنجال‌هاي بسيار، نمايندگان با ۱۱۰ راي موافق،‌ ۵۹ راي مخالف و ۴ راي ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماينده حاضر در مجلس موافقت کردند که لايحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کميسيون اقتصادي ارجاع شود.

  • گلايه ادامه دار حاجي دليگاني

5 روز بعد نيز نماينده مردم شاهين شهر در مجلس شوراي اسلامي‌درباره خارج شدن لايحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دستور کار مجلس اخطار داد و گفت: اين لايحه از مصاديق مبارزه با فساد و پولشويي بود.

به گزارش ايرنا، حسينعلي حاجي دليگاني در جلسه علني - طي اخطاري با استناد اصل 110 قانون اساسي گفت: لايحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز از مصاديق مبارزه با فساد و پولشويي بود که توسط رئيس مجلس راي‌گيري شد، اما آقاي مطهري بر خلاف رويه و قانون از دستور کار خارج کرد.

  • جمع بندي

دستيابي به رشد اقتصادي بالا يکي از اهداف عمده هر نظام اقتصادي است و برنامه‌ريزي براي نيل به اين مهم، منوط به شناخت عملکرد عمومي‌اقتصاد است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در اين بين عوامل متعددي مي‌توانند رشد اقتصادي را تسريع و بالعکس عواملي نيز مي‌توانند موجب کندي آن شوند. يکي از عوامل کاهنده رشد اقتصادي، پديده قاچاق کالاست. در اين زمينه بررسي‌هاي اقتصادي نشان مي‌دهد هر يک درصد قاچاق کالا، حدود 25/0 از رشد اقتصادي را مي‌کاهد. همچنين براساس مطالعاتي که در مراکز پژوهشي کشور انجام شده، به ازاي هر يک‌ميليارد دلار قاچاق کالا، 50 هزار فرصت شغلي در کشور از بين مي‌رود.

با اين همه به‌رغم فعاليت 16 ساله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رقم قابل استناد و دقيقي از حجم قاچاق کالا به کشور وجود ندارد. براي مثال در حالي که ستاد مبارزه با قاچاق کالا ادعا مي‌کند ميزان قاچاق کالا از 25 ميليارد دلار در سال 92 به 12 ميليارد دلار در پايان سال 96 رسيده است، اما آمارهاي بين‌المللي و اظهارات مجلسي‌ها و اصناف اين ميزان را بيش از 20 ميليارد دلار برآورد مي‌کنند. اين آمارها زماني قابل‌تامل مي‌شود که تنها 9 تا 10 درصد قاچاق کالا به کشور کشف و ضبط مي‌شوند و حتي گفته مي‌شود ميزان کشفيات از اين مقدار نيز کمتر است. گزارش‌هاي جهاني نيز وضعيت چندان مطلوبي را براي مبارزه با قاچاق کالا در ايران ترسيم نمي‌کنند، به‌طوري که براساس گزارش جريانات مالي غيرقانوني، بين سال‌هاي 2013 تا 2004 ميلادي ايران بين 149 کشور در جايگاه 24 جهان قرار داشته که بيانگر وضعيت نامناسب در تجارت و جريانات مالي در جهان است.

در راستای پروژه ایران هراسی ترامپ صورت گرفت؛

وزير خارجه آمريکا گفت: 11 فوريه آتي چهلمين سالگرد تاسيس نظام ايران است و تا زماني که ايران مسير کنوني خود را ادامه دهد، منطقه از امنيت و ثبات برخوردار نخواهد شد. تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران قوي‌ترين تحريم‌ها در طول تاريخ است و به آنها افزوده خواهد شد تا اينکه ايران به يک کشور عادي تبديل شود. به گزارش ايسنا، مايک پمپئو، در دانشگاه آمريکايي قاهره بيشترين موضع‌گيري‌ها و سخنان ضد ايراني خود را مطرح کرد و مدعي شد: ملت ايران پيش از اين عليه نظام حاکم "انقلاب" کردند و نظام ايران و وابستگان به آن شهروندان ايراني را به قتل رساندند و يا زنداني کردند. ايران پس از آن مدعي شد که آمريکا دليل اين ناآرامي‌ها است درحالي که دليل اين اعتراضات استبداد آنان بود، ايران پس از اينکه قدرتمندتر شد نفوذ خود در يمن، عراق، سوريه و لبنان را گسترش داد. وي گفت: امروز شاهد اين هستيم که حزب الله لبنان که وابستگي کامل به ايران دارد زرادخانه بزرگي ايجاد کرده و 130 هزار موشک را در خود دارد، حزب الله لبنان در نقض آشکار قوانين بين المللي اين سلاح‌ها را در روستاهاي لبنان ذخيره کرده و اين سلاح براي بکارگيري عليه هم پيمان ما اسرائيل است. ما به منظور ايجاد صلح و با هر بهايي با دشمن مشترک خود يعني ايران آن توافق(برجام) را امضا کرديم. پمپئو در ادامه مواضع ايران هراسانه خود مدعي شد: دولت ترامپ از توافق هسته‌اي ايران و وعده‌هاي دروغين آنها خارج شد و تحريم‌ها عليه ايران را از سرگرفت. ما از نقش مصر، کويت و اردن در حمايت از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران تشکر مي‌کنيم. وزير خارجه آمريکا به مساله يمن پرداخت و مدعي شد: در يمن نيز به شرکايمان براي مقابله با نفوذ ايران که براي تجارت بين المللي و امنيت منطقه‌اي فاجعه به بار مي‌آورد، کمک کرديم. او در ادامه به مسائل لبنان نيز پرداخت و گفت که حزب الله لبنان حضور قدرتمندي در منطقه دارد که آمريکا اين مساله را نمي‌پذيرد او گفت: تحريم‌هايي که عليه ايران وضع کرديم اين حزب را نيز شامل مي‌شود و در ليست تحريم‌هايمان برخي فرماندهان حزب الله و پسر سيد حسن نصر الله، دبيرکل اين حزب نيز قرار دارد.

مدير عامل سايپا تاکيد کرد؛

صنعت و معدن: مدير عامل گروه خودروسازي سايپا گفت: مقايسه قيمت خودرو، آپارتمان و سکه بهار آزادي در سالهاي گذشته حاکي از کاهشي بودن سهم خودرو در سبد خانوار است؛ نکته‌اي که همواره مورد غفلت بعضي از کارشناسان و افکار عمومي‌قرار گرفته است.

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، «محمدرضا سروش» در ديدار با سيدضياء‌هاشمي‌مدير عامل خبرگزاري جمهوري اسلامي‌در ساختمان اين خبرگزاري انجام شد، افزود: قيمت پرايد در سال 1373 برابر 2 ميليون و 300 هزار تومان بود در حالي که قيمت سکه بهار آزادي در آن زمان 30 هزار تومان (معادل 76 سکه) و هر مترمربع آپارتمان در تهران 50 هزار تومان مي‌شد؛ به عبارتي با پول يک پرايد در آن سال قادر به خريد آپارتمان 46 متري در تهران بوديم.

به گفته اين مسئول، در سال 1385 قيمت هر سکه بهار آزادي 167 هزار تومان و بهاي يک پرايد هفت ميليون تومان (معادل 42 سکه) شد و متوسط قيمت هر مترمربع آپارتمان در تهران 150 هزار تومان بود؛ به عبارتي با پول پرايد قادر به خريد 2/8 مترمربع آپارتمان بوديم. سروش ادامه داد: در حال حاضر يک دستگاه پرايد 22 ميليون و 750 هزار تومان به فروش مي‌رود، در حالي که هر سکه بهار آزادي سه ميليون و 825 هزار تومان و متوسط هر مترمربع آپارتمان در تهران هشت ميليون و 500 هزار تومان است؛ به عبارتي با پول پرايد مي‌شود 6 سکه يا 2.7 مترمربع آپارتمان خريد.

به گفته وي تحليل‌ها نشان مي‌دهد قيمت خودرو همواره در سبد خانوارها کاهشي بوده است .

  • انتقاد از ايجاد چشم‌انداز منفي به خودروسازي در برخي رسانه‌ها

مدير عامل گروه سايپا يادآوري کرد: اين روزها برخي رسانه‌ها طوري به بيان مسائل مي‌پردازند که وانمود مي‌شود خودروسازان مسئول اصلي شرايط کنوني اند در حالي که بايد اطلاعات واقعي به افکارعمومي‌بدهيم تا با درک متقابل از مرحله سخت تاريخي موجود عبور کنيم .

وي اين پرسش را مطرح کرد که چرا به راحتي از کنار افزايش قيمت ديگر کالاها مي‌گذريم اما جامعه را نسبت به قيمت محصولات صنعت خودرو حساس مي‌کنيم .

مديرعامل سايپا گفت: هرچند پرايدي که امروز توليد مي‌شود طراحي 30 سال پيش است اما امکاناتي نظير کيسه هوا، موتور با استاندارد يورو 4 ، ترمز اي بي اس و کاتاليست در آن تعبيه شده که فقط قيمت کاتاليست آن يک ميليون و 200 هزار تومان است.

«در حالي که قيمت پرايد 22 ميليون تومان است، موتورسيکلت وسپا در بازار 125 ميليون تومان قيمت گذاري مي‌شود.»

  • مفهوم انتظاري کيفيت

اين مسئول درباره کيفيت خودروهاي توليدي اين گروه اعلام کرد: مطلوبيت مورد انتظار مشتري از محصول و خدماتي که دريافت مي‌کند در ازاي هزينه پرداختي است.

وي ادامه داد: از اين منظر، پرايد يک محصول چهار هزار و 500 دلاري است و بايد با خودروهاي در اين کلاس قيمتي در جهان مقايسه شود. «در سالهاي گذشته با تغيير استاندارد خودروها ، پرايد نيز از موتور يورو 4 ، کيسه هوا و ترمز اي بي اس برخوردار شد و با اين مشخصات قيمت پايه آن به 6 هزار دلار افزايش مي‌يابد در حالي در شرايط موجود قيمت کارخانه‌اي اين خودرو 2 هزار دلار و قيمت بازار آن سه هزار دلار است.» سروش بيان داشت: يکي از ارزان‌ترين خودروهاي سواري در جهان يکي از محصولات گروه تاتاموتورز هند است که موتور آن با حجم 800 سي سي و بدون آپشنهاي موجود در پرايد، سه هزار دلار قيمت دارد؛ لذا ما نتوانسته ايم اين واقعيت‌ها را به خوبي براي جامعه بيان کنيم . وي اظهار داشت: بين سالهاي 1391 تا 1397 تورم سنواتي قابل توجهي را در کشور شاهد بوديم اما شوراي رقابت در اين هفت سال قيمت خودروها را حدود 27 درصد افزايش داد که به معناي سرکوب قيمت خودرو است . اين مسئول افزود: بواسطه قيمت‌هاي غيرعادلانه در 9 ماهه امسال چهار هزار و 500 ميليارد تومان زيان در گروه سايپا شناسايي شده است . وي ادامه داد: مشابه چنين زياني در ايران خودرو نيز شناسايي شده است که براين اساس حدود يک ميليون سهامدار ، 500 هزار تا 600 هزار قطعه ساز ، يکصد هزار کارمند و 80 هزار تا 90 هزار نفر از فعالان شبکه خدمات پس از فروش اين خودروسازي‌ها آسيب ديده‌اند .

  • احياي توليد با تامين نقدينگي

اين مسئول تاکيد کرد: «احياي توليد در شرايط فعلي فقط با تامين نقدينگي مورد نياز ميسر است و به ويژه در خودروهاي پرتيراژ گروه سايپا به دليل عمق ساخت داخل آنها ، نقدينگي محدوديت اصلي براي افزايش توليد است.»

سروش يادآوري کرد: مطابق قوانين برنامه‌هاي توسعه و سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي ، هرجا قيمت گذاري دولت به زيان بنگاه منجر شود بايد نسبت به جبران زيان وارده شده بپردازد اما شاهديم امروز دولت در شرايط سختي بسر مي‌برد . وي گفت: امروز قطعه سازان نيز در تلاشند توليد خودرو متوقف نشود اما آنها نيز درگير محدوديت نقدينگي هستند.

مدير عامل سايپا ادامه داد: به دليل افزايش نرخ ارز در ماههاي گذشته، افزايش 2 تا سه برابري قيمت نهاده‌هاي توليد را شاهد بوديم اما در مجموع قيمت خودرو با شرايط کنوني تناسبي ندارد؛ موضوعي که ضربات سنگيني به صنعت خودروسازي و قطعه سازي وارد کرده و جبران آن در شرايط کنوني سخت است.

شيوه معرفي کالاي ايراني در بازارهاي بين المللي کارآمد نيست

گروه تجارت: براي مطرح کردن کالاهاي ايراني و رشد و توسعه صادرات به بازارهاي جهاني بايد از ابزاري به نام بازاريابي بهره ببريم. به گزارش تجارت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نقش بازاريابي در دنياي رقابتي امروز، غيرقابل انکار است. برخي از روش‌هاي روز تبليغات و بازاريابي در کشورهاي توسعه يافته به مراتب با هزينه کمتر و بازده بالا انجام مي‌شود، اما در ايران هنوز به اهميت اين حوزه پي برده نشده است. بدون شک براي مطرح کردن کالاهاي ايراني و رشد و توسعه صادرات به بازارهاي جهاني، بايد از ابزاري به نام بازاريابي بهره ببريم در غير اين صورت نمي‌توانيم حرفي براي گفتن در بازارهاي بين‌المللي داشته باشيم.

براي بررسي بيشتر بازاريابي نوين در حوزه صادرات، با چند تن از صاحبنظران اين حوزه به گفت‌وگو پرداخته‌ايم که در ادامه مي‌آيد.

  • هيچ اقدام شاخصي از سمت رايزن‌هاي بازرگاني ايران در خارج از کشور رخ نداده است

صمد حسن‌زاده رئيس اتاق بازرگاني استان آذربايجان شرقي در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: امروز نياز داريم در تمام زمينه‌ها به مسائل به صورت علمي‌پرداخته شود، به ويژه مسئولان بايد توجه داشته باشند که بدون پيش زمينه علمي‌نمي‌توان به هيچ حوزه اقتصادي ورود کرد.

وي افزود: يکي از نيازهاي مهم در جهت تقويت اقتصاد داخلي، صادرات است و براي تقويت صادرات مي‌بايست به مبحث بازاريابي بين المللي توجه ويژه داشته باشيم.حسن‌زاده تأکيد کرد: بهتر است مسئولان اطلاعات خود را در زمينه بازاريابي بين المللي افزايش داده و از راه و روش‌هاي جديد دنيا در اين حوزه بهره ببرند تا بتوانيم به حد مطلوبي از صادرات محصولات ايراني دست يابيم. رئيس اتاق بازرگاني استان آذربايجان شرقي اذعان کرد: متأسفانه شاهديم که رايزن‌هاي تجاري کشورمان در ساير کشورها حتي نمي‌توانند ابتدايي‌ترين اطلاعات تجاري را در اختيار تجار ايراني قرار دهند و اين موضوع نشان دهنده بي‌‌برنامگي دولت در اين زمينه است. وي افزود: مشخص است که رايزن‌ها هيچ برنامه مشخص و مدون از پيش تعيين شده‌اي براي بازاريابي بين المللي نداشته و نمي‌توانند آن طور که بايد و شايد به صادرات کشور کمک کنند. حسن‌زاده با اشاره به اين موضوع که در زمينه بازاريابي بين المللي هيچ اقدام شاخصي از سمت رايزن‌هاي بازرگاني ايران در خارج از کشور رخ نداده است، گفت: با تدوين برنامه‌اي در حوزه بازاريابي بين الملل، بدون شک مي‌توانيم محصولات ايراني را در بازارهاي جهاني بهتر از گذشته به نمايش گذاشته و قدم‌هاي مثبتي در حوزه توسعه صادرات کشور برداريم. بيشتربخوانيد:چرا استراتژي مشخصي در زمينه توليد و صادرات خدمات IT وجود ندارد؟

  • صادرات يک امر اتفاقي نيست

در ادامه گزارش محمدرضا مرتضوي رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران و دبير خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزي گروه اقتصادي با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:‌ با وجود تمام سختي‌ها و مسائلي که در چند سال اخير در حوزه توليد و صادرات داشتيم، نااميد نشده‌ايم و با توجه به سابقه درخشان تاريخي کشور، مي‌توانيم در آينده به توسعه اقتصادي کشور بيش از پيش اميدوار باشيم. وي تأکيد کرد: کشور اکنون منتظر يک دوران آرامش براي قدم گذاشتن به مرحله توسعه يافتگي است. مرتضوي اذعان کرد: ‌در صورتي که بخواهيم صادرات کشور را توسعه دهيم بايد در ابتدا توانايي توليد کالا را داشته باشيم و بدون شک همه تلاش‌هاي صادراتي بايد منجر به سود شود. رئيس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران اظهار کرد:‌ زماني که مي‌خواهيم استراتژي خود را در زمينه صادرات تعريف کنيم نبايد اين اتفاق از سر هوس بيفتد، بلکه بايد قوانين صادرات در بخش‌هاي مختلف را به درستي شناخته و موقعيت خود را در حوزه جهاني به درستي رصد کنيم و پس از يافتن جايگاه واقعي، آن را بهبود ببخشيم.

وي با تأکيد بر اينکه صادرات يک امر اتفاقي نيست، گفت: براي توسعه بازارهاي صادراتي مي‌بايست مشتريان خود را به طور کامل بشناسيم و در طول زمان به آمادگي لازم در جهت توسعه صادرات دست يابيم.

مرتضوي تصريح کرد: نخستين قدم براي آمادگي ورود به حوزه صادرات، تأمين نياز داخلي و مازاد بر آن است يعني بازارهاي داخلي زماني که به انباشتگي و ثبات رسيد مي‌توانيم کالاهاي خود را به بازارهاي جهاني وارد کنيم. دبير خانه صنعت، معدن و تجارت ايران تصريح کرد: شناسايي بازار هدف يکي از مولفه‌هاي مهم براي صادر کنندگان است و پس از آن بازاريابي و تبليغ مي‌تواند کالاي ايراني را آن طور که شايسته آن است به بازارهاي جهاني معرفي کند. وي گفت: تغييرات مداوم و شرايط پر از نوسان اخير صادرکنندگان کشور را آزار داد ولي بايد بگوييم که ما مرعوب اين اتفاقات نخواهيم شد و ايران همچون درياي مواجي است که آينده روشني در پيش رو دارد.

  • تنها بنگاه‌هايي مي‌توانند از بحران‌ها عبور کنند که مزيت‌هاي خود را به درستي کشف کنند

در ادامه گزارش آرمان خالقي عضو هيئت مديره و قائم مقام دبير کل خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، معدن و تجارت گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: با سخت‌تر شدن شرايط اقتصادي کشور، بنگاه‌هاي اقتصادي ما با گرفتاري‌هاي بيشتري روبرو شده و رقابت به شدت سخت شده است.

وي با اشاره به شرايط تحريم و تورم بالا افزود: اين موضوعات بنگاه‌هاي اقتصادي و توليدي را به شدت درگير کرده است و موجب اختلال در تبادلات تجاري بين واحدهاي داخلي و شرکت‌هاي خارجي شده و موجب کاهش فعاليت‌هاي صادراتي شده است.

خالقي تصريح کرد: در شرايط کنوني تنها بنگاه‌هايي مي‌توانند سرپا مانده و از بحران‌ها عبور کنند که مزيت‌هاي خود را به درستي کشف کنند و با تلاش بيشتر از اين برهه‌ها عبور کنند. قائم مقام دبير کل خانه صنعت، معدن و تجارت ايران يادآوري کرد: اين اتفاق، در دوره قبلي تحريم‌ها اثبات شده و برخي شرکت‌ها در فضايي توانستند رشد کنند که مابقي توليد کنندگان و تجار تسليم شده و به سمت تعطيلي مي‌رفتند. وي ادامه داد: شرکت‌هاي موفق به دنبال رشد بوده و توانستند با بالا بردن قدرت ريسک پذيري خود در بازار دوام بياورند و پيشرفت کنند.

خالقي با اشاره به اهميت کار تيمي‌در بنگاه‌هاي توليدي گفت: اکنون نيز شرايط مشابهي در کشور ايجاد شده و با وجود حاکم شدن رکود تورمي‌بر اقتصاد کلان و خرد کشور، برخي از بنگاه‌هاي توليدي خود را‌ آماده تعطيلي مي‌کنند. قائم مقام دبير کل خانه صنعت، معدن و تجارت ايران به تجار و صاحبان بنگاه‌هاي اقتصادي توصيه کرد: در شرايط کنوني به دنبال راه‌هاي جديد و توسعه و رشد خود باشيد؛ در موضوع بازاريابي نوين و بحث مارکتينگ نگاه علمي‌در کشور وجود ندارد و بازاريابي را تنها با فروش معنا مي‌کنيم. وي با رد روش‌هاي بازاريابي قديمي‌که تنها شامل تبليغات و گفت‌وگوهاي رو‌در‌‌ رو بود، گفت: نبايد بازاريابي را به دايره خاصي از فعاليت‌ها محدود کرد زيرا با اين کار فاصله ما با شرکت‌هاي بزرگ دنيا هر روز بيشتر و بيشتر مي‌شود. خالقي اظهار کرد: در بين دو بنگاه که کيفيت توليد و قيمت‌شان برابر است، آن بنگاهي مي‌تواند موفق باشد که مزيت رقابتي در خود را تقويت کند.

قائم مقام دبير کل خانه صنعت، معدن و تجارت ايران تصريح کرد: مزيت رقابتي به اين معناست که بنگاه‌هاي اقتصادي تا چه حد مي‌توانند کالاي خود را به درستي در بازارهاي بين المللي مطرح و معرفي کنند و در رقابت‌هاي جهاني وارد شوند.

وي افزود: خانه صنعت، معدن ‌و تجارت ايران بحث فروش و بازاريابي را به عنوان يکي از اصول زنده نگه داشتن بخش توليد مي‌داند و در جهت تحقق شعار 16 ساله خود يعني توليد ملي، افتخار ملي به دنبال آن هستيم که از توليد داخل با تمام توان خود حمايت کنيم و يکي از پايه‌هاي اساسي اين امر داشتن بازاريابي موفق در جهان است.

خالقي تأکيد کرد: تلاش خود را مي‌کنيم تا بتوانيم در زمينه بازاريابي نوين اطلاعات و برنامه‌هاي مشخصي به صادر کنندگان و صاحبان بنگاه‌هاي اقتصادي در کشور بدهيم تا در آينده شاهد رشد و توسعه صادرات کشور باشيم.

گروه ورزش: سرمربي تيم ملي فوتبال ايران گفت: تيم مغروري نيستيم و به همه حريفان خود احترام مي‌گذاريم.

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا ؛ «کارلوس کي‌روش» در نشست خبري پيش از بازي تيمش مقابل ويتنام در مرحله گروهي جام ملت‌هاي آسيا گفت‌: تيم ما کاملا آماده است. تک تک بازيکنان آمادگي حضور در بازي را دارند و براي حضور در ترکيب اصلي مي‌جنگند. وي در پاسخ به اين سوال که آيا ايران مقابل ويتنام هم مانند بازي با يمن براي يک پيروزي پرگل به ميدان مي‌رود؟ گفت: تفاوتي که بين ورزش فوتبال و صحنه تئاتر وجود دارد اين است که در فوتبال بايد رقابت کرد. در فوتبال شما حريفي را پيش‌رو داريد و آن آرزوهايي را که شما داريد، تيم حريف هم دارد و تلاش مي‌کند تا به برد برسد. خانواده، دوستان و هواداراني دارند که از آن‌ها حمايت مي‌کنند. همان‌طور که در بازي‌هاي اول ديدم مسابقات بسيار دشواري را پيش‌رو داريم. تمام تيم‌ها بهم نزديک هستند. وي افزود: ويتنام کادر فني خوب و بازيکنان صادق و متعهدي دارد. از اکتبر ۲۰۱۸ حدود ۱۳ بازي دوستانه و در يک ماه گذشته ۵ بازي دوستانه انجام داده اند. بازيکنان‌شان صادقانه در ميدان مي‌جنگند. کي‌روش در پاسخ به اين سوال که در اين بازي به تفاضل گل فکر مي‌کند؟ گفت: فکر نمي‌کنيم چون تيم مغروري نيستيم. تيم ما از افراد فروتن شکل گرفته است. هميشه به عنوان رهبر تيم سعي کرده‌ام يک سري از مسائل اصولي را در اختيار بازيکنانم قرار دهم. تلاش ما اين بوده که مسائل پايه‌اي خصوصا از بعد شخصيتي را به بازيکنانم خوب بياموزم. بايد هميشه به حريف احترام گذاشت درغير اين صورت به آدم‌هاي مغرور تبديل مي‌شويم. تفکر ما اين است حريف هم مي‌خواهد فوتبال بازي کند و احترام کامل را براي حريف قائل هستيم. او درباره حضور «نلو وينگدا» مربي پرتغالي در کنار تيم ملي ايران، اظهار داشت: در طول مربي‌گري‌ام هميشه تلاش کردم افراد لايق را کنار خودم بياورم تا به تيم کمک کنند. در طول مربي‌گري دوستان و متحديني در سراسر دنيا داشتم که هميشه به من کمک کردند. اين دوستان در ۸ سال گذشته بدون هيچ چشم‌داشتي به من کمک کردند. اين بار وينگادا به ما کمک خواهد کرد. کي‌روش ادامه داد: از همين طريق بازي‌هاي دوستانه و اردوهاي مختلف و استاديوم و هتل‌هايي براي تيم ملي هماهنگ مي‌کنند. تيم ملي از نظر مالي با مشکلاتي روبه‌رو است و توقع اين دوستان وفاداري و کمک به تيم بوده است مثل آقاي دکتر کريک و نلو وينگادا. وي خاطرنشان کرد: اگر مي‌خواهيم به موفقيت برسيم، هميشه به دو تيم احتياج داريم. يک تيم موفق درون زمين و تيمي‌که از تيم درون زمين حمايت کند. خوشبختانه کادر و دستياران بسيار متعهدي دارم که کارشان را به نحو احسن انجام داده‌اند. در کنار بازيکناني مثل جواد نکونام در گذشته و مسعود شجاعي در حال حاضر که الگوي بازيکنان و رهبر ميدان بوده‌اند. يک خانواده متحد هستيم و به غير از خانواده شخصي‌ام اين بهترين خانواده فوتبالي‌ام بوده است. ويتنام با ديسيپلين و تمرکز بالا يک فوتبال بسيار مثبت ارائه دادند. مربي بسيار خوبي دارند که در گذشته با آقاي گاس هيدينگ کار کرده‌اند. ديدن بازي ويتنام برابر عراق هشداري بود تا مقابل اين تيم با تمرکز بالا ظاهر شويم. کي روش در پاسخ به سوالي درباره پيشنهاد هدايت تيم ملي فوتبال کلمبيا گفت: الان زمان مناسبي براي مطرح کردن اين صحبت‌ها نيست. وظيفه‌اي دارم و بايد تا بي‌نهايت تمرکز و انگيزه‌ام را در بازي مقابل عراق و ويتنام نشان دهم. الان زماني نيست که در مورد مساله‌اي فکر کنم يا تمرکزم را براي مسائل ديگري بگذارم.کارلوس کي‌روش افزود: مساله‌ي اصلي ما بازي برابر ويتنام است. صحبت در اين رابطه بي‌احترامي‌به تيم ويتنام است. تنها مطلبي که مهم است بازي فردا ما برابر ويتنام است.

دومين سالگرد درگذشت آيت الله‌هاشمي رفسنجانی با حضور رییس جمهور و مسوولان برگزار شد؛

گروه سیاسی ـ کورش شرفشاهي: اگرچه آيت الله اکبر‌هاشمي ‌رفسنجاني دو سال قبل درگذشت، اما گويا همچنان زنده است و هر از چندگاهي با مراجعه به خاطرات يا نوشته بخشهايي ازکتابها و نوشته‌هايش، برخي چالشها همچون عمليات کربلاي 4 مرتفع مي‌شود. اما ياران ونزديکان آيت الله ايشان را کنار نگذاشتند و دومين سالگرد درگذشت آيت‌الله‌هاشمي‌در سالن اجلاس سران با حضور شخصيتهاي برجسته بسياري برگزار شد.

در اين مراسم رئيس‌جمهور تاکيد کرد: امروز اين جا هستيم تا بگويم‌هاشمي.زنده است، مکتب، صبر، تحمل و استقامت‌هاشمي‌مي‌ماند. آن چه که آرزوي او براي ملت ايراني بود سربلندي و عزت بود که تحقق مي‌بايد. تا ايران هست‌هاشمي‌هست. تا نظام هست‌هاشمي‌هست.به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني با بيان اينکه آيت‌الله‌هاشمي‌در زندگي‌اش همواره بالاتر از جايگاهي بود که قرار داشت، گفت: اگر کسي در دوران انقلاب اسلامي‌درباره مکتب اسلامي‌مي‌نوشت او درباره سردار قجر اميرکبير نوشت، آن روزي که کسي کمتر به فکر منطقه بود او درباره فلسطين نوشت. او اموالش را بخشيد و هيچ شلاقي او را از پاي در نياورد ، نه تنها شلاق ساواک و شکنجه، بلکه شلاق بر آبرو هم نتوانست او را از پاي دربياورد . کسي در اين موقعيت نباشد نمي‌تواند درک کند.رئيس‌جمهور يادآور شد: شلاق‌هايي که بر روح‌هاشمي‌زدند و آخرين انتخاباتي که‌هاشمي‌در آن شرکت کرد و راي بالاي مردم استان تهران و بعد بدرقه باشکوه پيکر‌هاشمي‌به همه دشمنان و سرکوبگران اعلام کرد با دروغ نمي‌توان يک فرهيخته محبوب ملت را از صحنه دور کرد.وي تاکيد کرد:‌هاشمي‌همان شخصيت والايي است که امام بزرگوار آنچنان راجع به او گفت که آن روزي که مورد حمله گروهک ضد انقلاب قرار گرفت گفت‌هاشمي‌زنده است اين شايد به معناي همان باشد که پيغام داد و گفت مدرس زنده است. امام شايد از آن مقطع تاريخي آن را به عاريت گرفته بود پس‌هاشمي‌با انقلاب و عزت ايران پيوند خورده است.روحاني گفت: رهبري گفت هيچ کس براي من‌هاشمي‌نخواهد شد اين نشانگر جايگاه والاي اوست. پس از رحلت ايشان در هر هفته تا چند هفته ايشان با آه و ناراحتي از مرگ غم بار‌هاشمي‌سخن مي‌گفت دو نفر در ساختار انقلاب از ياران به نام امام هستند يکي شهيد بهشتي که مجلس خبرگان را اداره کرد و آن ثمره انقلاب يعني قانون اساسي را به ثمر رساند و مرحوم‌هاشمي‌که اين مسئوليت را در تشکيل مجلس داشت. رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه‌هاشمي‌در دفاع مقدس و صلح نقش کم نظيري داشت، گفت: در جنگ فرمانده کل قوا امام راحل بود اما بعد از شهادت شهيد بهشتي من هروقت خدمت امام حاضر مي‌شدم و از جنگ چيزي مي‌گفتم تقريبا کلام امام و آيت‌الله‌هاشمي‌شبيه به هم بود مي‌گفت به آقاي خامنه‌اي و‌هاشمي‌گفتي؟ اگر نگفته بودم مي‌گفت به اين‌ها بگو و اگر گفته بودم مي‌گفت با نظر اين‌ها هماهنگ کنيد.روحاني با تاکيد بر اينکه نقش‌هاشمي‌رو در روزهاي بحراني از ياد نبريد، گفت: کسي که روز بعد از ۱۴ خرداد مجلس خبرگان را جمع کرد‌هاشمي‌بود. اگر‌هاشمي‌در ۱۴خرداد ۶۸ نبود جلسه خبرگان چه در مورد شورايي و چه اتفاق نظر بر فرد به جايي نمي‌رسيد.‌هاشمي‌نقش بسزايي در اتفاقات مهم داشت، شما مي‌توانيد نقش آقاي‌هاشمي‌را در انتخابات ۷۶ ناديده بگيريد؟ شما مي‌توانيد نقش آقاي‌هاشمي‌را در انتخابات ۹۲ ناديده بگيريد؟ جاي ايشان در انتخابات سال ۹۶ خالي بود.روحاني يادآور شد: ملت ايران شش قطعنامه را در يک روز برگرداند، قطعنامه‌هاي تحريم را متوقف کرد و تحريم نظامي‌ما در کمتر از دوسال ديگر به پايان مي‌رسد.‌هاشمي‌بنيان‌گذار فناوري هسته‌اي و اولين کسي بود که توانست دستور دهد و اولين سانتريفيوژي که وارد شد در ادامه مذاکراتي بود که با مقامات پاکستان انجام داده بود. اينکه ما مي‌گوييم موشک وسيله دفاعي است و به آن فخر مي‌کنيم، همه دغدغه آيت‌الله‌هاشمي‌بود ما در هفته‌هاي آينده با موشک‌هاي ساخت خودمان دو ماهواره را به فضا خواهيم فرستاد.وي تاکيد کرد: اگر ما اعتدال داريم يادگار اوست و اگر بخواهيم در اين دوران مجسمه‌اي از اعتدال بسازيم تنديسي از‌هاشمي‌مي‌تواند آن باشد. اعتدال را او به ما ياد داد.‌هاشمي‌پدر تفکر اعتدال است و اساس اميد است من هيچ‌گاه‌هاشمي‌را نااميد نديدم.‌هاشمي‌فوق جناح بود و فراجناحي بودن در کشور ما سخت است.‌هاشمي‌با افراطيون هردو جناح مخالف بود و هر دوجناح و معتدلين هر دو جناح‌هاشمي‌را پناهگاه خود مي‌دانستند.

  • اعتدال و ميانه‌روي دغدغه آيت‌الله

همچنين برادر آيت‌الله‌هاشمي‌در اين مراسم تاکيد کرد: اعتدال و ميانه‌روي دغدغه هميشگي‌آقاي‌هاشمي‌بود و منافع ملي را بر منافع گروهي ترجيح مي‌داد. محمد‌هاشمي‌با بيان اينکه دوسال است شخصيتي که در تاريخ پر فراز و نشيب ايران خوش درخشيد و عمر پربرکت خود را براي نظام و ايران صرف کرد رخ در نقاب خاک کشيده است، گفت: اکنون ما مانده‌ايم و ميراث ايشان که حفظ نظام و وحدت ملت ايران است.وي ادامه داد : امام آيت‌الله‌هاشمي‌را ناصح نظام ناميدند. اعتدال و ميانه‌روي دغدغه هميشگي‌آقاي‌هاشمي‌بود و منافع ملي را بر منافع گروهي ترجيح مي‌داد.رئيس دفتر رئيس دولت سازندگي ادامه داد: اکنون دوسال است جاي خالي اسطوره و بزرگ مرد تاريخ ايران در لحظه لحظه تاريخ مان خالي است. صفحه‌هاي تاريخ فراموش نخواهد کرد که وي چگونه براي هم قطاران مبارز فرصت‌هايي فراهم کرد. رنج ديده راه پر خطري بود که از آن افتخار و آبرو گرفت آنقدر که انقلاب از پشتوانه او پا گرفت.وي تاکيد کرد:‌ اکنون با ميراث وي چي کنيم که ياد خردادهاي خونين و بهمن‌‌هاي باشکوه و شب‌هاي آتش و دود دارد. آيا وقت آن نيست به ميراث وي که وحدت نظام بين جريان‌هاي سياسي بود، عمل کنيم.‌هاشمي‌زنده است همانطور که امام گفت، نه آنطور که بنگاه سخن پراکني انگليس و عوامل فريب خورده‌اش مي‌گويند‌هاشمي‌زنده است چون انحراف زنده است.

  • کار با جان و مال براي انقلاب

همچنين فرزند آيت الله‌هاشمي‌گفت: آيت‌الله خودساختگي داشت و با اعتدال عمل مي‌کرد. گذشتن از خويشتن از ويژگي‌هاي ايشان بود. او با جان و مال خود براي انقلاب کار کرد. محسن‌هاشمي‌گفت: تشکر ويژه‌اي از آقاي روحاني دارم که با صحبت‌هاي بليغ خود حق آيت الله را ادا کردند.وي تاکيد مرد: دوسال است که از رحلت حضرت آيت‌الله مي‌گذرد. ايشان خودساختگي داشتند و با اعتدال عمل مي‌کردند. مسائلي در زندگي ايشان وجود داشت که خودشان مي‌خواستند آن را پنهان کنند. گذشتن از خويشتن از ويژگي‌هاي ايشان بود. او با جان و مال خود براي انقلاب کار کرد.هاشمي‌تصريح کرد: ايشان مي‌گفتند زندگي در ايران بهتر از مبارزه بي‌هدف در خارج از کشور است. در زمان عمليات مرصاد ايشان در جبهه جنگ حضور داشتند. در قطعنامه ۵۹۸ صلح را به کشور بازگرداند.وي با اشاره به ويژگي ديگر شخصيتي آيت الله‌هاشمي‌گفت: انتقادپذيري از ويژگي‌هاي ايشان بود. او روزمره مسائل را مي‌نوشت و بدون سانسور اين کار را انجام مي‌داد و هيچ ريايي در آن نيست و اين از ويژگي شخصيتي ايشان بود. ايشان انتقادجويي را تجربه مي‌کردند.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

از روزي که انقلاب اسلامي‌به پيروزي رسيد تا امروز که در آستانه چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي‌قرار داريم، همواره بر خودکفايي و قطع وابستگي به بيگانگان تاکيد شده است. اما تا امروز نه تنها اين مهم محقق نشده بلکه با ابزارهاي گوناگون عليه خودکفايي مبارزه شده که بدترين آنها واردات بي رويه و از آن بدتر قاچاق بوده است. بر اساس آْمارهاي رسمي‌قاچاق کالا تا مرز 25 ميليارد در سال نيز رسيده و برخي صاحب نظران تاکيد دارند که در واقعيت از اين نيز فراتر رفته که بر اساس اعلام مسوولان قاچاق کالا در ايران در طول سه دهه منتهي به سال ۱۳۹۳ حدود ۱۶ برابر رشد داشته‌است. البته براي مهار قاچاق کالا به اندازه کافي قانون وجود دارد، اما اشکال مطابق سوابق و موارد گذشته، در اجرا نکردن درست قانون از سوي مسوولان است. نکته ديگري که نبايد ناديده گرفته شود، هوش بالاي متخلفان در سواستفاده از منافذ قانوني است که همواره توانسته‌اند قانون را دور بزنند. بحث بعدي ناتواني در کنترل مرزهاي کشورمان با کشورهايي است که به سادگي قاچاق از آنها صورت مي‌گيرد به نوعي که براساس جديدترين اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، «سواحل ۲۵۰۰ کيلومتري جنوب کشور و خلأهاي مرزي»، «مبادي ملواني و مرزنشين‌ها»، «معابر کوله‌بري» و «مناطق آزاد» بيشترين سهم را در ورود کالاي قاچاق ازآن خود کرده‌اند. بي شک قاچاق در مقابله مستقيم با توليد قرار دارد و کارگران بسياري به دليل قاچاق کالا بيکار شده اند. اگر به آمارها نگاهي بيندازيم متوجه مي‌شويم که قاچاق کالا در سالهاي گذشته باعث توقف توليد،‌ ناتواني در رقابت، ورشکستگي بسياري از بنگاههاي اقتصادي و بيکاري ميليونها کارگر بوده است. البته نبايد اين نکته ناديده گرفته شود که کالاهاي بي کيفيت به ويژه از نوع چيني که با قيمت پايين وارد کشور مي‌شود، امکان رقابت سالم و عادلانه را از توليدکنندگان داخلي گرفته است. اگرچه کم توجهي توليدکنندگان به ارتقاي کيفيت امري غير قابل انکار است اما اجراي هدفمندي يارانه‌ها که باعث گراني هزينه‌هاي توليد شده از يک سو بحران آفرين بود و از سوي ديگر دولت در تمامي‌10 سال گذشته سهم توليد از هدفمندي يارانه‌ها را پرداخت نکرده، گراني توليد را رقم زد و کمر توليد کننده را خم کرد. نکته ديگر اينکه جرايم مرتبط با قاچاق کالا به اندازه‌اي بازدارند نيست که بتواند مانع فعاليت برخي سودجويان شود. دليل اين ادعا ادامه فعاليت قاچاقچيان است چرا که اگر يک بار به دام دستگاههاي نظارتي بيفتند و جريمه بدهند، بار ديگر و با يک قاچاق ديگر به اندازه‌اي درآمد به دست خواهند آورد که جبران زيان گذشته را مي‌کند. بنابر اين نياز به قوانين بازدارند والبته شديدتر احساس مي‌شود.

یادداشت
پريسا فتحنايي

روانشناس

پنج دقيقه‌اي مي‌شد که از وقتش گذشته بود در را باز کردم و تعارفش کردم که وارد اتاق بشود عصباني بود و بدون سلام روي صندلي نشست . بدون اينکه نگاهم کند گفت خسته ام؛ از همه خسته‌ام ؛حتي از خودم. اول سلام کردم و بعد او را به آرامش دعوت کردم گفتم حالا بگو ببينم چي انقدر ازارت ميدهد . آهي کشيد و گفت آنقدر شادي و رضايت ديگران برايم مهم بود که خودم را فراموش کردم ،آنقدر سعي کردم خودم را به ديگران ثابت کنم که خود واقعيم گم کردم. نفسي تازه کرد و با دلي آکنده از غم و اندوه گفت و گفت و گفت بعضي از ما انسان‌ها مدام در حال تلاشيم تا خودمان و قدرت خودمان را به ديگران ثابت کنيم درحاليکه غافل از اين هستيم که در واقع سعي در پوشاندن ضعف‌هايمان داريم.

کسي که از درون خود را ضعيف مي‌داند به دنبال اثبات بر حق بودن خود و عقايدش است او به هر بهايي از نظرات و عقايد خود دفاع مي‌کند و آنچه موجب شرم او مي‌باشد را از خود دور ميکند . او به دنبال تاييد گرفتن از ديگران است ،از چاپلوسي و تملق استقبال مي‌کند و از درون احساس ناکامي‌و نقص دارد؛ بنابراين در جايي بيرون از خود به دنبال حال خوب و تاييديه گرفتن از ديگران مي‌گردد.

بعضي با پول ،قدرت و حتي دست زدن به کارهايي مانند دشنام دادن و دروغ گفتن را به اميد بدست آوردن تاييد و احترام ديگران انجام مي‌دهند.

چه بسيار خانواده‌ها که به خاطر خريد فلان وسيله منزل و با فلان برند و به قولي فقط به خاطر مورد پذيرش واقع شدن در زندگي دست به کارهايي زدند که عامل نابودي زندگي آنها شده است

چه بسيار افرادي را در اطراف خود مي‌شناسيم که خود را به هر آب و آتيش ميزنند تا مثلا گوشي آيفون داشته باشند که حتي خيلي از برنامه‌ها برايشان قابل استفاده هم نيست . چه بسيارند افرادي که به هر طريقي تلاش مي‌کنند تا فلان کيف فلان برند را به دست بياورند کيفي شايد به قيمت ۵۰۰ هزار تومان در حالي که داخل کيفشان ۵۰ هزار تومان به زور پيدا ميشود. زياده خواهي که ريشه در ترس ما از کمبود است طمع را در ما شعله ور مي‌کند و ما را وسوسه ميکند تا به هر هزينه‌اي آنچه را مي‌خواهيم در دنياي بيرون جستجو کنيم .

زياده خواهي باعث مي‌شود به هر هزينه‌اي چه مالي چه عاطفي آنچه را که ميخواهيم به دست بياوريم اما بايد متوجه تاثير بد رفتارمان بر روي ديگران جهت برآوردن نيازهاي مان نيز باشيم شايد در نگاه اول باعث رضايت دروني ما شود اين احساس ارزشمندي موقتي است زيرا زياده‌خواهي تمام شدني نيست و متاسفانه صدمه‌اي که به ديگر افراد اطرافمان مي‌زند شايد حتي قابل جبران نيز نباشد

گاهي اوقات ما سعي مي‌کنيم به ديگران نشان دهيم که بي نقص هستيم و اميد داريم که توسط همه دوست داشته شويم اما حقيقت اين است که ما نمي‌توانيم همه را راضي نگه داريم بنابراين احساس شکست و ضعف مي‌کنيم. وقتي ما آنچه هستيم را با تمام ضعف‌ها و کاستي‌هايمان در آغوش بگيريم و تصميم بگيريم خودمان باشيم آنگاه ارتباطات بهتر، شادي و موفقيت واقعي را درک خواهيم کرد .

طبيعتا زندگي کردن بدون اشتباه و شکست غير ممکن است مگر آنکه آن قدر با احتياط عمل کنيم که در واقع اصلا زندگي نکنيم.

رييس پليس تهران هشدار داد؛
رييس پليس تهران بزرگ در خصوص افزايش کلاهبرداري از طريق ارسال پيامک به افراد هشدار داد و گفت: جرائم فضاي مجازي در تهران ۷۰ درصد افزايش داشته است.

سردار حسين رحيمي‌در گفت‌وگو با ايلنا با هشدار در خصوص افزايش کلاهبرداري به روش ارسال پيامک به افراد گفت: متاسفانه کلاهبرداري از طريق ارسال پيامک افزايش پيدا کرده است و متاسفانه عليرغم تمام تذکرها و هشدارهايي که پليس از طرق مختلف اعلام مي‌کند، اما همانطور که گفتم کلاهبرداري از طريق پيامک و تماس تلفني با افراد و اعلام برنده شدن در مسابقات افزايش پيدا کرده است.

وي ادامه داد: متاسفانه گاهي اوقات افرادي که داراي تحصيلات عالي نيز هستند قرباني اين نوع کلاهبرداري‌ها مي‌شوند، لذا تاکيد مي‌کنيم که افراد در موارد مشکوک پليس را در جريان قرار دهند، چراکه پس از اينکه جرم صورت بگيرد کار براي قرباني سخت‌تر مي‌شود. رييس پليس تهران بزرگ با اشاره به اقدامات پليس براي مقابله با اين جرائم در فضاي مجازي تصريح کرد: براساس آمارها در تهران حدود ۷۰ درصد جرائم در فضاي مجازي افزايش داشته است و لذا تاکيد مي‌کنيم مردم مراقبت‌هايشان را در فضاي مجازي بيشتر کنند. سردار رحيمي‌همچنين درباره خريد و فروش حيوانات حيات وحش در فضاي مجازي گفت: جرائم مختلفي مانند خريد و فروش سلاح، خريد و فروش مواد مخدر، خريد و فروش دارو و لوازم آرايشي و بهداشتي تقلبي و خريد و فروش حيوانات حيات وحش در حوزه فضاي مجازي در حال اتفاق است. وي ادامه داد: پليس فتا خريد و فروش حيوانات در حيات وحش را به صورت روزانه در فضاي مجازي بررسي مي‌کند و مواردي را که مربوط به پليس‌هاي تخصصي ديگر است در اختيار آنها قرار داده و اقدامات لازم از سوي ديگر پليس‌هاي تخصصي براي برخورد با اين موارد انجام مي‌شود.

با تبديل۱۰۰ ميليارد دلار به يورو، ين و يوان صورت گرفت؛
بانک مرکزي روسيه در راستاي تداوم سياست دلارزدايي خود، ۱۰۰ ميليارد دلار از ذخاير دلاري خود را به يورو، ين و يوان تبديل کرد.به گزارش ايسنا از راشاتودي، ميزان ذخاير دلاري روسيه در شرايطي به کمترين سطح تاريخ خود رسيده که بانک مرکزي اين کشور ۱۰۰ ميليارد دلار از ذخاير خود را به ارزهاي ديگري همچون يورو، يوان چين و ين ژاپن تبديل کرده است. در سه ماهه منتهي به ماه ژوئن، سهم دلار از ذخاير ارزي خارجي روسيه از ۴۳.۷ درصد به ۲۱.۹ درصد کاهش پيدا کرده است.

بر خلاف دلار، سهم يورو با افزايشي چشمگير به ۳۲ درصد رسيده است. در گزارش بانک مرکزي روسيه سهم يوان از ذخاير ارز خارجي ۱۴.۷ درصد، پوند ۶.۳ درصد، ين ۴.۵ درصد، دلار کانادا ۲.۳ درصد و دلار استراليا ۱ درصد عنوان شده است. همچنين حجم کل ذخاير ارزي روسيه با ۴۰.۴ ميليارد دلار افزايش به نسبت ژوئيه ۲۰۱۷ به ۴۵۸.۱ ميليارد دلار در ژوئن ۲۰۱۸ رسيده است. از سال گذشته و به دنبال تنش روسيه و آمريکا که منجر به تحريم گسترده بنگاه‌ها و تاجران روسي توسط آمريکا شد، روسيه به سرعت در حال کاهش وابستگي خود به دلار و فروش اوراق قرضه وزارت خزانه‌داري آمريکا است.

کرملين با متهم کردن آمريکا به استفاده ابزاري از دلار گفته است که به منظور حفظ امنيت اقتصادي روسيه چاره‌اي جز کاهش وابستگي اقتصاد اين کشور به دلار ندارد