انتخابات استاني براي مردمي‌تر شدن مجلس

يک نماينده سابق مجلس گفت که استاني شدن انتخابات به مردمي‌تر شدن مجلس شوراي اسلامي‌کمک مي‌‌کند.ابراهيم نکو در گفت‌وگو با ايسنا گفت: استاني شدن انتخابات مجلس ابتدا ممکن است با موانع و مشکلاتي رو به‌رو شود، اما در نهايت باعث گشايش‌هايي به نفع استان‌ها خواهد بود.وي ادامه داد: برخي به دنبال بخشي و منطقه‌اي کردن بودجه هستند، اين طرح مي‌تواند موانع بودجه‌اي را از جلوي پاي استان‌ها بردارد.نکو گفت: در استاني شدن، نمايندگان استان بهتر يکديگر را درک مي‌کنند و مي‌توانند منطقه‌اي‌نگري را گسترش دهند و به استان خود خدمت کنند. استاني شدن انتخابات اين اختيار را به نماينده مي‌دهد تا ابتدا مشکل اولويت‌دار را حل کند.


پيش‌دستي براي حذف رقيب با «فتنه 98»

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است هدف طيفي از اصولگرايان از بيان طرح «فتنه 98» پيش‌دستي براي حذف رقيب سياسي در انتخابات مجلس آينده است. آذر منصوري در ارزيابي خود از هشدار اخير برخي چهره‌هاي سياسي درباره وقوع آنچه فتنه جديد مي‌‌نامند گفت: اين روش بخشي از اصو‌لگرايان است که با نزديک شدن به هر انتخاباتي با عنواني جديد سعي در اتهام‌زني قبل از انتخابات به اصلاح‌طلبان مي‌‌کنند. مسئله به نظرم با توجه به سوابق اين نوع رفتارها تا حدودي روشن است. آن‌ها مي‌خواهند علاج واقعه را قبل از وقوع کنند، اما اين بار نام تلاش اصلاح‌طلبان براي برگزاري انتخابات آزاد و زمينه‌سازي براي مشارکت حداکثري را فتنه 98 گذاشته‌اند.


دشمنان انقلاب به دنبال فتنه انگيزي در سال 98

رييس دفتر عقيدتي سياسي فرمانده کل قوا گفت: دشمنان انقلاب در سال 1397 به اهدافشان که تضعيف جمهوري اسلامي‌و محدود کردن نفوذ و قدرت منطقه‌اي ايران بود نرسيدند لذا ممکن است در سال 1398 دست به فتنه انگيزي جديدي بزنند. حجت الاسلام علي سعيدي با اعلام اينکه فتنه نيز مانند جنگ به دو شکل سخت و نرم تقسيم مي‌شود که دشمن در فتنه نرم عقايد انسانها را تحت تأثير قرار مي‌دهد و منجر به فتنه سخت که درگيري فيزيکي و حضور در ميدان تهاجم عليه نظام است مي‌شود گفت: دشمن مي‌خواهد اهداف آنها را که تغيير نظام مقدس جمهوري اسلامي‌است همسو بنمايد. وي افزود: آمريکا با بحراني جلوه دادن شرايط کشور به دنبال تغيير ضرورت‌هاست.

ادعاي نتانياهو در حمله به اهداف ايران

نخست وزير رژيم صهيونيستي مسئوليت حمله روز شنبه به اهدافي در سوريه را پذيرفت و مدعي شد که صدها حمله عليه اهداف متعلق به ايران و حزب‌الله انجام داده است. به گزارش ايسنا، از اورشليم پست، بنيامين نتانياهو گفت: اين حملات نشان مي‌دهد که ما براي اقدام عليه ايران و سوريه تا چه حد مصمم هستيم. ما تنها در 36 ساعت گذشته اين حملات هوايي عليه اهدافي در سوريه را انجام داديم و ثابت کرديم که دست از تسويه حساب با ايران در سوريه برنمي‌داريم.وي مدعي شد که رژيم صهيونيستي در حملات اخير خود انبار تسليحاتي متعلق به ايران در نزديکي فرودگاه بين‌المللي دمشق را هدف قرار داده است.خبرگزاري رسمي‌سوريه سانا نيز اعلام کرد که رژيم صهيونيستي روز جمعه موشک‌هايي را به سمت دمشق پرتاب کرد اما پدافند هوايي سوريه اغلب آنها را منهدم کرده است.

خروج ايران شرط کمک به سوريه

رئيس گروه اقدام ايران در وزارت خارجه آمريکا گفت: اجازه نمي‌دهيم ايراني‌ها کاري که در لبنان انجام دادند را در سوريه نيز انجام دهند. تا زماني که ايران از سوريه خارج نشده باشد هيچ کمکي به بازسازي سوريه نخواهد شد و ما ابزارهاي متعددي براي دستيابي به اين هدف در اختيار داريم. به گزارش ايسنا، برايان هوک در گفت‌وگو با سي‌ان‌بي‌سي مدعي شد: اگر با همه افراد در منطقه همکاري داشته باشيم و اگر ديپلماسي خودمان را آن‌گونه که مي‌خواهيم، بسازيم در آن صورت قادر خواهيم بود از دست تمام نيروهاي تحت کنترل ايران رها شويم. برايان هوک در حالي کمک به بازسازي سوريه را منوط به خروج ايران از سوريه کرده که حضور مستشاري کشورمان در سوريه کاملا قانوني و بنا به درخواست دولت دمشق، تنها براي مقابله با تروريسم و افراط‌گرايي بوده و مقامات روس و سوري نيز تاکنون بارها اين مسئله را مورد تائيد قرار داده‌اند.ايران پيش از اين تاکيد کرده تا زماني که خطر تروريسم در سوريه باشد و دولت سوريه از ايران بخواهد به کمک‌هاي خود به اين کشور ادامه دهد، در سوريه باقي مي‌ماند.

تعامل، رمز موفقيت ائمه جماعات

رييس دفتر مقام معظم رهبري با تاکيد بر اين که مساجد در اميد دادن به مردم نقش مهمي‌ايفا مي‌کند، گفت: روحانيت خاستگاه انقلاب اسلامي‌و خاکريز اول مبارزه با استعمار و استکبار است.به‌ گزارش ‌ايسنا، حجت‌الاسلام گلپايگاني با بيان اين که مساجد در هدايت مردم و اميدوار کردن آنها نقش بي‌نظيري دارد، اظهار کرد: يکي از رويکردهايي که مقام معظم رهبري مدت‌ها است آن را دنبال مي‌کند، رويکرد جوانگرايي است و همين موضوع در انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمين حاج علي اکبري به عنوان امام جمعه‌ تهران ديده مي‌شود.وي گفت:انقلاب اسلامي‌موجي در جهان ايجاد کرده که استعمار و استبداد بسياري از کشورهاي جهان را از بين برده است. نظام جمهوري اسلامي‌در برابر ظلم ايستاد و تمامي‌معادلات استعمارگران و ابرقدرت‌ها را بر هم زد.وي ادامه‌ داد: دشمن درصدد اين است که ريشه انقلاب اسلامي‌ايران را از بين ببرد اما مردم و روحانيت بيدار هستند و اجازه اين کار را نخواهند داد. روحانيت خاستگاه انقلاب اسلامي‌و خاکريز اول مبارزه با استعمار و استکبار است. روحانيت از ابتداي غيبت تا به امروز شهداي زيادي تقديم اسلام کرده است. در دوران دفاع مقدس نيز روحانيون و طلبه‌هاي زيادي شهيد شدند.

اروپا، ميزبان تروريست‌ها

سفير ايران در دانمارک گفت: کشورهاي اروپايي به زعم خود در حال مبارزه با تروريسم هستند .از يک طرف از گروه‌هاي مختلف تروريستي و تجزيه‌طلب ميزباني مي‌کنند و از طرف ديگر قربانيان تروريسم را مورد تحريم قرار مي‌دهند.به گزارش ايسنا، مرتضي مراديان در اينستاگرام نوشت: اين‌گونه رفتارهاي متناقض و دوگانه نشانگر استفاده ابزاري از تروريسم است. با اين روش دوگانه تروريسم نابود نمي‌شود.وي ادامه داد: ايران براي جلوگيري از گسترش فعاليت‌هاي تروريستي و تسري جريانات افراطي تلاش‌هاي زيادي انجام داده‌ است. اين واقعيت غيرقابل انکار است که ايران در خط مقدم مبارزه با تروريسم قرار دارد.با متهم کردن غير واقعي ايران، اروپا نمي‌تواند از مسئوليت ميزباني و حمايت از تروريست‌ها شانه خالي کند.

بسيج مي‌تواند حلال مشکلات باشد

رييس سازمان بسيج ظرفيت بسيج در همه زمينه‌ها را عظيم توصيف کرد و گفت: بسيج مانند يک اقيانوس است که نه تنها در مسائل فرهنگي و قرآني بلکه در هر حوزه که انقلاب اسلامي‌نياز دارد مي‌تواند حلال مسائل و مشکلات باشد.غلامحسين غيب پرور گفت: با توجه به ظرفيت عظيم موجود در جامعه اسلامي‌بايد پاسخگو باشيم که تا چه حد پيش رفته‌ و چقدر راه پيش رو داريم.وي ادامه داد: با توجه به نيروهاي انساني مؤمن و انقلابي در حال حاضر دچار کم کاري‌هايي در اين حوزه هستيم که بايد اين کم‌کاري‌ها رفع و از اين ظرفيت استفاده کنيم.رييس سازمان بسيج رفتار قرآني را رمز بقاي انقلاب اسلامي‌دانست و گفت: عقب‌افتادگي در حوزه قرآن زياد است و بايد باور کنيم که رمز بقاي انقلاب اسلامي، رفتار قرآني در جامعه است و در اين صورت است که مي‌توانيم عقب‌ماندگي‌ها را جبران کنيم.

نگراني مردم از آينده جدي است

عضو شوراي عالي سياست گذاري اصلاح طلبان گفت: کاهش اقبال مردمي‌به دو جريان سياسي اصلاح طلبان و اصولگرايان طي سال‌هاي اخير رو به تزايد گذاشته و مردم نگراني‌هاي جدي نسبت به آينده زندگي خود دارند اما از آن نمي‌توان به عنوان بن بست سياسي ياد کرد.به گزارش ايرنا، محسن رهامي‌درمورد کاهش قابل ملاحظه اعتماد مردمي‌به جبهه اصلاح طلبان و اصولگرايان گفت: موضوع اعتماد مردم به اين دو جريان امري نسبي است. مي‌توان گفت که اعتماد مردم تا حدي نسبت به گذشته کاهش پيدا کرده است. پيش از اين در انتخابات 92 مردم به ائتلاف جبهه اصلاحات و اعتدال اعتماد کردند يا به عنوان مثال در ابتداي روي کار آمدن محمود احمدي نژاد مردم به شعارهاي وي اعتماد کردند. اکنون اين اعتماد نسبت به هر دو طيف کاهش پيدا کرده است.وي افزود: احمدي نژاد با شعارهايي مانند ايجاد يک جامعه علوي توام با عدالت و رفاه در سال 84 شروع به کار کرد. ما اصلاح طلبان هم در سال 92 از آقاي روحاني با شعار تغيير، اصلاح و ميانه روي و حل اختلافات با جامعه جهاني حمايت کرديم اما اين شعارها فرصت عملي شدن پيدا نکرد و با آغاز تحريم‌ها اوضاع اقتصادي کشور بسيار آشفته شد.

جهانگيري هشدار داد؛

گروه سیاسی: معاون اول رييس جمهور با اشاره به ضرورت استفاده همه جانبه از استعدادها و ظرفيت‌هاي کشور در بخش‌هاي مختلف براي دستيابي به توسعه و پيشرفت، گفت: بايد همه تلاش خود را بکار بگيريم تا با انجام اقدامات مثبت و اجراي طرح‌هاي تاثير‌گذاردر زندگي مردم روند توسعه کشور را افزايش داده و بتوانيم با توطئه‌هاي دشمنان مقابله کنيم.

به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در مراسم بهره برداري از طرح‌هاي صنعتي و زيربنايي شهرستان کاشان با بيان اينکه بهره برداري از طرح‌ها و پروژه‌هايي که در زندگي مردم تاثير مثبتي دارد موجب افتخار و خوشحالي مسئولان است، گفت: به فضل الهي مسير توسعه کشور با سرعت خوبي پيش مي‌رود و روند اقداماتي که در توسعه کشور شکل گرفته و در حال اجرا است مثبت و اميدوار کننده است. معاون اول رييس جمهور با اشاره به سفرهاي خود به استان‌هاي مختلف کشور از جمله هرمزگان و سيستان و بلوچستان و بررسي مسائل و مشکلات اين مناطق، گفت: خوشبختانه در سطح کشور اقدامات اجرايي خوبي در حال انجام است که البته انجام اين طرح‌ها و پروژه‌ها به معناي آن نيست که در کشور مشکلي وجود ندارد؛ دولت به خوبي شرايط را مي‌داند و بر مشکلات کشور واقف است و معتقد است که اين شرايط دشوار مي‌تواند با لطف خداوند و همت مديران و مسئولان و تدبير امور به سرانجام خوبي برسد. وي با انتقاد از برخي سياه نمايي‌ها در کشور افزود: مطمئنا يکي از اصلي‌ترين اهداف و برنامه‌هاي آمريکا در شرايط فعلي اين است که مردم را نسبت به آينده کشور و نظام مأيوس کنند. جهانگيري اظهار داشت: وقتي مردم يک کشور به ويژه نسل جوان نسبت به آينده خود مأيوس باشند ممکن است دست به اقدامات و حرکاتي بزنند که نتيجه آن ناخوشايند است. معاون اول رييس جمهور ادامه داد: گاهي برخي از افراد در زميني بازي مي‌کنند که خواست دشمن است و به دنبال بزرگ کردن نقاط منفي و مشکلات در شرايط سختي و فشار دشمنان هستند. البته اگر بيان اين نقاط منفي درباره مشکلات حقيقي کشور باشد باز جاي اميدواري است که مشکلات واقعي کشور در حال بيان شدن است اما زماني درد آور است که مي‌بينيم مجموعه‌اي از مطالب دروغ و خلاف واقع از سوي افراد و مسئولان در مجموعه‌اي از نظام بيان مي‌شود و رسانه‌ها از جمله رسانه ملي هم آن مطلب را منتشر مي‌کند. وي اظهار داشت: هنگامي‌که مردم اين سخنان را مي‌شنوند و تصور مي‌کنند که در تمام سطوح فساد وجود داشته و امور کشور پيش نمي‌رود و دشمنان هم دست از دشمني خود بر نمي‌دارند نسبت به آينده نااميد مي‌شوند در حالي که نبايد با دشمن همراهي کنيم. جهانگيري با اشاره به اينکه در آستانه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌قرار داريم، گفت: نظام جمهوري اسلامي‌ايران علي رغم مشکلات فراوان به خاطر آرمان‌ها و اهدافي که داشته و استقلال، رفاه مردم و استقرار اسلام در ابعاد مختلف آن در سراسر جهان بوده است توانسته به جايگاه و نتايج قابل قبولي دست پيدا کند.معاون اول رييس جمهور با بيان اينکه در زمينه‌هاي مختلف صنعتي در آغاز انقلاب هيچ توانمندي در کشور وجود نداشت، گفت: در مقايسه ايران با ديگر کشورهاي منطقه امروز ايران از توانمندي‌هاي صنعتي بسيار خوبي برخوردار است و يک فاصله معنا دار نسبت به ديگران داريم. وي تاکيد کرد: خوشبختانه امروز تمامي‌طرح‌هاي بزرگ صنعتي از طراحي و مهندسي و محاسبات آن تا ساخت، تجهيزات و بهره برداري در ايران انجام مي‌شود. جهانگيري با اشاره به توان متخصصان و مهندسان کشور در اجرا و ساخت نيروگاه‌هاي بزرگ توليد برق خاطر نشان کرد: امروز به جايگاهي رسيده ايم که حتي خدمات فني مهندسي در زمينه ساخت نيروگاه را به ديگر کشورهايي که قصد ساخت نيروگاه دارند ارائه مي‌دهيم؛ همچنين در زمينه احداث کارخانجات توليد فولاد و سيمان نيز توان بسيار مثبت و بالايي داريم. معاون اول رييس جمهور با اشاره به توانمندي متخصصان کشور در اجرا و احداث سکوهاي بزرگ نفتي، گفت: هنگامي‌که پس از برجام شرکت توتال فرانسه مي‌خواست يک فاز از پارس جنوبي را انجام دهد براي احداث سکوي 20 هزار تني پس از بازديد از شرکت‌هاي ايراني ساخت اين سکو را به مهندسان و شرکت‌هاي ايراني واگذار کرد. وي افزود: امروز توانمندي بسيار بالايي در کشور شکل گرفته و کشوري قدرتمند هستيم . دکتر جهانگيري ادامه داد: آمريکايي‌ها گاهي از روي بي اطلاعي تصور مي‌کنند که اگر روز به روز عرصه را بر ملت ايران تنگ تر کنند اقتصاد و زندگي مردم از هم پاشيده مي‌شود. معاون اول رييس جمهور با اشاره به شکست توطئه‌هاي آمريکا در جلوگيري از صدور نفت و واردات کالا به ايران، گفت: امروز آمريکايي‌ها در مواجهه با ملت ايران دچار گرفتاري شده‌اند و به معناي واقعي جنگ اقتصادي را عليه ملت ايران راه انداخته و هر تحريمي‌که مي‌توانستند را اعمال کرده‌اند به گونه‌اي که بسياري از شرکت‌هايي که قصد سرمايه گذاري در ايران را داشتند، تهديد و تطميع کردند که نبايد با ايران کار کنند. وي افزود: امروز آمريکايي‌ها از روي ناتواني در يک کشور اروپايي همايشي با عنوان خاورميانه و با تمرکز بر ايران راه انداخته‌اند تا شايد بتوانند ملت ايران را در برابر خواسته‌هاي خود تسليم کنند اما بايد بدانند که تنها راه نجات آنها بازگشت از مسير اشتباهي است که تاکنون رفته اند. جهانگيري تاکيد کرد: بايد با انسجام، وحدت، همدلي و همراهي و تدبير اين دوران دشوار و سخت را پشت سر بگذاريم و با تدبير روشي را پيش بگيريم که اداره کشور، اقتصاد، زندگي مردم و اشتغال را در کشور پيش برده و آمريکايي‌ها را در رسيدن به اهداف خود نااميد کنيم.
معاون اول رييس جمهور اجراي طرح‌هاي مورد نياز کشور را نمونه‌اي از تدابير مورد نياز براي مقابله با دشمني آمريکايي‌ها دانست و گفت: خوشبختانه اين طرح‌هايي که امروز در شهرستان کاشان به بهره برداري رسيد توسط مديران صنعتي دولتي کشور که از دولت جدا شده‌اند به انجام رسيده که با تجربه خوب و مثبت خود در عرصه‌هاي مختلف در اين عرصه گام نهادند و اين در حالي است که حدود بيش از 2700 ميليارد تومان براي انجام اين پروژه‌ها سرمايه گذاري و هزينه شده است.

وي با اشاره به اينکه شهرستان کاشان در منطقه کويري قرار دارد و موضوع آب مهمترين دغدغه مردم و مسئولان اين منطقه است که بايد دنبال شود، گفت: يکي از افتخارات زندگي من اين است که در زمان استانداري اصفهان دو اقدام مهم براي مردم کاشان به انجام رساندم که يکي از آنها انتقال آب از سد زاينده رود به کاشان و ديگري تامين اعتبار براي ايجاد بزرگراه از کاشان به سمت اصفهان بوده است. جهانگيري خاطر نشان کرد: بايد در مصرف آب در اين منطقه بهترين بهره وري‌ها را مدنظر قرار دهيم و طرح‌ها و پروژه‌هايي در اين راستا دنبال کنيم

پشت پرده میزبانی لهستان برای همایش ضدایرانی افشا شد؛

وزير خارجه آمريکا در مراسم سخنراني دانشگاه آمريکا در قاهره مصر اعلام کرد که حدود يک ماه ديگر در ۲۴ و ۲۵ بهمن کنفرانسي ضد ايراني در لهستان برگزار خواهد شد. اين اظهارات با واکنش‌هاي فراواني رو به رو شد که سخنگوي شوراي نگهبان در جديدترين واکنشها، به بيان دلايل انتخاب لهستان به عنوان ميزبان کنفرانس ضد ايراني توسط آمريکا پرداخت. عباسعلي کدخدايي در توييتر نوشت:«‏چرايي انتخاب لهستان براي برگزاري کنفرانس ضد ايراني توسط آمريکا!تصميم لهستان براي ايجاد پايگاه نظامي‌ناتو موسوم به دژ ترامپ،انعقاد قرارداد ۴.۷ ميليارد دلاري جهت خريد سامانه دفاعي پاتريوت،جايگزيني واردات گاز طبيعي مايع از آمريکا به جاي خريد گاز از روسيه در سال ۲۰۲۲.» در همين رابطه سفارت آمريکا در بيروت اعلام کرد که ديويد هيل، معاون وزارت خارجه آمريکا در امور سياسي به لبنان سفر کرده و با مقامات لبناني ديدار خواهد کرد. به گزارش ايسنا از الحيات چاپ لندن، برخي منابع آگاه در گفت وگو با الحيات اعلام کردند: به نظر مي‌رسد سفر ديويد هيل که سومين شخص وزارت خارجه آمريکا به شمار مي‌رود در راستاي سفر مايک پمپئو، وزير خارجه آمريکا به منطقه و مقدمه‌اي براي نشست ضد ايراني لهستان که قرار است درتاريخ 13و 14 فوريه برگزار شود باشد.سفارت آمريکا در بيروت در بيانيه‌اي اعلام کرد که ديويد هيل به محض رسيدن به بيروت با وليد جنبلاط، رئيس حزب سوسيال ترقي خواه لبنان ديدار کرده است.در اين بيانيه آمده است که اين فرستاده آمريکايي بر نگراني آمريکا از فعاليت‌هاي بي‌ثبات کننده حزب‌الله در لبنان و منطقه از جمله کشف چند کانال که در تضاد با قطعنامه 1701 شوراي امنيت است تاکيد خواهد کرد. از سوي ديگر، در اعتراض به کنفرانس ضد ايراني به اصطلاح صلح و امنيت در خاورميانه با ميزباني مشترک آمريکا و لهستان روز شنبه ۲۲ دي "ويچخ اونلت"، کاردار لهستان به وزارت امور خارجه فراخوانده شد. در اين ديدار رئيس اداره اول شرق اروپاي وزارت امور خارجه مراتب اعتراض رسمي‌جمهوري اسلامي‌ايران نسبت به اقدام طرف لهستاني در همراهي با آمريکا براي برگزاري اين کنفرانس را اعلام داشت و گفت: اين يک حرکت خصمانه از سوي آمريکا عليه جمهوري اسلامي‌ايران است و انتظار مي‌رود لهستان از همراهي با آمريکا در برگزاري اين کنفرانس خودداري نمايد.کاردار لهستان در اين ديدار با ارائه توضيحاتي در خصوص کنفرانس مذکور، بر ضد ايراني نبودن آن و بيان اين که مواضع لهستان با اظهارات اخير مقامات آمريکايي متفاوت است، تاکيد کرد.رييس اداره اول شرق اروپاي وزارت امور خارجه کشورمان با ناکافي دانستن اين توضيحات و تاکيد بر ضرورت اقدام جبراني فوري دولت لهستان تاکيد کرد: در غير اين صورت جمهوري اسلامي‌ناچار به اتخاذ اقدامات متقابل است. کاردار لهستان با اشاره به روابط تاريخي دو کشور اظهار داشت که پيام دولت جمهوري اسلامي‌ايران را به مقامات ذي‌ربط لهستان منعکس خواهد کرد. اما دليل اصلي اين مواضع از سوي مقامات لهستاني در خواستي است که اين کشور از رئيس جمهور آمريکا دونالد ترامپ دارد. آمريکا 900 نيروي مسلح در قالب نيرو‌هاي ناتو در لهستان دارد و ورشو از واشنگتن درخواست کرده که پايگاهي دائمي‌در اين کشور براي مقابله با خطر نفوذ روسيه ساخته شود.اين در حالي است که ترامپ که ناتو را پيماني منسوخ ناميده بود. او سال 2018 به دفتر مرکزي تازه ناتو در بروکسل آمد و از ديگر اعضاي آن خواست براي امنيت خودشان بيشتر هزينه کنند. ترامپ گفت: «23 کشور از 28 عضو ناتو هنوز پولي را که بايد بدهند نمي‌دهند و مبلغي را که بايد براي دفاع از خودشان هزينه کنند نمي‌کنند.»دونالد ترامپ، چهار ماه پيش رسما اعلام کرد که لهستان به آمريکا پيشنهاد بيش از دو ميليارد دلار براي ساخت يک پايگاه دائم نظامي‌در خاک اين کشور را داده است. در همان کنفرانس خبري در کاخ سفيد، آندژي دودا، رئيس جمهوري لهستان پيشنهاد داد در صورت توافق آمريکا براي ساخت اين پايگاه، لهستان نام آن را «قلعه ترامپ» خواهد گذاشت.پنتاگون اعلام کرده که تا دو ماه آينده نتيجه بررسي‌هاي خود را براي ساخت اين پايگاه اعلام خواهد کرد. دليل اصلي پيشنهاد لهستان آن است که دو سوم از تجهيزات نظامي‌لهستان متعلق به زمان جنگ سرد است و اين کشور براي به روز کردن توان نظامي‌اش نيازمند آمريکا است.در بهار امسال، لهستان بزرگترين قرارداد تسليحاتي تاريخ خود را با شرکت ريتيون، يکي از بزرگترين توليد‌کنندگان تجهيزات نظامي‌آمريکا منعقد کرد. اين قرارداد 4.7 ميليارد دلاري جهت خريد دو سامانه دفاعي موشکي پاتريوت است که در سال 2022 تحويل اين کشور داده خواهد شد. درخواست لهستان براي ساخت يک پايگاه دائمي‌با هشدار‌هايي از سوي روسيه روبرو شده است. فرانتس کلينتويچ، يکي از اعضاي شاخص پارلمان روسيه گفت که اين پايگاه بلافاصله توسط روسيه مورد هدف قرار مي‌گيرد. کلينتويچ تاکيد کرد اگر يک تأسيسات نظامي‌در قلمرو لهستان ايجاد شود، بلافاصله به يک هدف براي حمله تبديل خواهد شد. اين قوانين جنگ است.


رييس سازمان انرژي اتمي‌اعلام کرد: ايران براي نخستين بار موفق شد طراحي سوخت مدرن ۲۰ درصد براي استفاده در راکتور تهران را آغاز کند.

به گزارش ايسنا، علي‌اکبر صالحي ادامه داد: اقدامات اوليه براي طراحي سوخت مدرن 20 درصد آغاز شده است و در آستانه آن قرار داريم، محصولي که با سوخت 20 درصد قبلي متفاوت است و شکل آن عوض مي‌شود و راندمانش بالا مي‌رود. هر راکتوري مانند راکتور تهران ساخته شود قادر به تامين سوخت آن از اين طريق هستيم.

وي گفت که تامين سوخت و ساخت اتاق کنترل از گلوگاه‌هاي اصلي در ساخت راکتور است و اکنون طراحي راکتور براي متخصصان کشورمان، کاري بسيار ممکن شده است.

صالحي اضافه کرد: راکتور هسته‌اي تهران تاکنون با سوخت قديم کار مي‌کرد اما سوخت مدرن، بهره‌وري راکتور را افزايش مي‌دهد.

رييس سازمان انرژي اتمي‌با بيان اينکه دانش هسته‌اي را مهار کرده‌ايم افزود: در دانش و صنعت هسته‌اي آن قدر پيشرفت کرده‌ايم که به جاي مهندسي معکوس و استفاده از طراحي ديگران، خودمان مي‌توانيم سوخت جديد طراحي کنيم که اين دستاوردي بزرگ براي کشور است. صالحي گفت: از ديگر دستاوردهاي بزرگ هسته‌اي ما اين است که علاوه بر تجهيزاتي که مي‌سازيم، دانش صنعت هسته‌اي را مهار کرديم و توانستيم مستندسازي کنيم به نحوي که فرمول‌هاي علمي‌را به صورت نرم‌افزاري درآورده‌ايم و پس از راستي‌آزمايي از آن براي طراحي استفاده مي‌کنيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي‌از توانمندي دانشمندان هسته‌اي کشورمان در توليد ماده اوليه FDG يعني داروي مورد استفاده در تجهيزات پت خبر داد و افزود: ماده اوليه FDG ، اکسيژن 18 است که توانستيم اين اکسيژن را با خلوص 95 درصد در اراک توليد کنيم.

وي گفت: اگر مرحله هيدروليز به پايان برسد مي‌توانيم بگوييم در اين زمينه خودکفا شده‌ايم و ديگر نيازي به واردات اکسيژن 18 به نرخ هر کيلو 25 تا 30 هزار دلار نيست.

صالحي تاکيد کرد: توان توليد ما در اين زمينه آن قدر افزايش يافته است که مي‌توانيم بخشي از توليدات‌مان را صادر کنيم که ارزآوري نسبتاً خوبي براي کشور دارد. پت اسکن تصويربرداري پزشکي هسته‌اي به منظور توليد سه بعدي تصاوير رنگي از فرايندهاي عملکردي در درون بدن انسان و يکي از تجهيزات پزشکي پرهزينه براي تشخيص برخي سرطان‌ها است.

وزير امورخارجه آمريکا با تکرار ادعاهاي واهي خود عليه کشورمان گفت که خارج کردن تمام نيروهاي ايراني از سوريه هدفي بلندپروازانه است.

به گزارش ايسنا، مايک پمپئو در گفت‌وگو با فيري بيکن به تکرار ادعاهاي بي‌اساس آمريکا درباره برنامه موشکي و هوا فضاي کشورمان و حضور ايران در سوريه پرداخت. پمپئو با ادعاي اينکه در چند روز آينده جمهوري اسلامي‌قصد دارد ماهواره به فضا پرتاب کند، مدعي شد که اين پوشش ايران براي ادامه آزمايش فناوري موشکي پيشرفته قادر به حمل کلاهک هسته‌اي‌اش است. وي در ادامه ادعاهايش گفت: آمريکا پيش‌بيني کرده ايران در روزهاي آينده قصد دارد چندين ماهواره به فضا ارسال کند اما حقيقت اين است که جمهوري اسلامي‌مي‌خواهد از اين آزمايش به عنوان يک ترفند براي آزمايش موشک بالستيک بين قاره‌اي استفاده کند. وزير امورخارجه آمريکا با تکرار اين ادعاي بي‌اساس که آزمايش موشک بالستيک در ايران خلاف قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل است، گفت: تمام جهان بايد در کنار يکديگر با اين اقدام مخالفت کنند. پمپئو به سوالاتي پيرامون تصميم رئيس‌جمهور آمريکا براي خروج نيروهاي آمريکايي از سوريه پاسخ داد و خارج کردن تمام نيروهاي ايراني از سوريه را نيز هدفي بلندپروازانه دانست. وي گفت: (خارج کردن) تمام نيروهاي ايراني هدفي بلندپروازانه است اما اين هدفمان است. اين ماموريت ما است. ابزاري که استفاده مي‌کنيم گسترده‌اند.اين حقيقت که دو هزار پرسنل يونيفورم پوشيده از سوريه خارج مي‌شوند، يک تغيير تاکتيکي است اما ظرفيت ما براي انجام اقدامات نظامي‌را تغيير نمي‌دهد. اين مقام آمريکايي ادامه داد: نيروهاي آمريکايي به طور کامل منطقه را ترک نخواهند کرد و ائتلاف ضد ايراني که آمريکا آن را رهبري مي‌کند به‌طور کامل قادر به حفظ عمليات نظامي‌با هدف خارج کردن ايران از سوريه است. اما مهم‌تر از آن، اين کمپين که به دنبال ايجاد جهاني بهتر بوده تا به مردم ايران اجازه داده شود فرصت و دموکراسي داشته باشند، داراي اجزاي بسياري ازجمله اقتصادي، مالي و به‌طور قطع ديپلماتيک است. وي گفت که آمريکا روز جمعه اعلام کرد که روز 12 ماه فوريه نشستي در سطح وزيران در ورشوي لهستان برگزار خواهد کرد تا کشورهاي سراسر جهان را براي مقابله با ايران ترغيب کند و رهبراني از تقريبا تمام قاره‌ها از جمله آسيا، نيم‌کره غربي، خاورميانه و آفريقا در اين نشست حاضر خواهند بود

رحماني فضلي خواستار شد؛

وزير کشور در دوازدهمين نشست ستاد اطلاع‌رساني و تبليغات اقتصادي کشور، ضمن تاکيد بر هماهنگي قوا و دستگاه‌هاي اجرايي در اطلاع‌رساني درست و به موقع و استفاده از اطلاعات صحيح در تمام حوزه‌ها بوي‍‍ژه مباحث اقتصادي، گفت: مصوبات و تصميمات ستاد براي تمامي‌دستگاه‌ها از جمله صداوسيما الزامي‌است.

به گزارش ايسنا، در اين نشست، رحماني فضلي از رسانه‌هاي گروهي به وي‍ژه صدا و سيما خواست در طرح مسائل و موارد اقتصادي بويژه موضوعات مرتبط با بودجه سال آينده از افراد مطلع و آگاه به موضوع در کنار نمايندگاني از دستگاه‌هاي اجرايي مربوط به موضوع دعوت و مراقبت کنند و انتقادها کاملا منصفانه و کارشناسي ارائه شود، چراکه ارائه برخي اطلاعات ناقص با وجود تلاش‌هاي صورت گرفته براي برون‌رفت از مشکلات اقتصادي، مي‌تواند موجب قضاوت‌هاي نادرست شود. رئيس ستاد اطلاع‌رساني و تبليغات اقتصادي کشور اظهار کرد: دستگاه‌ها در مقابل انتشار اطلاعات نادرست اقتصادي، به‌جاي پاسخگويي، منفعلانه عمل نکنند. اگر اينگونه موارد مديريت نشود، کار سخت‌تر خواهد شد. وي با اشاره به گزارش نهادهاي عضو درخصوص تأمين نيازهاي ضروري کشور گفت: براي جلوگيري از هرگونه سوءاستفاده احتمالي بايد مراقبت لازم از مبدأ تا مقصد از سوي شبکه‌هاي نظارت و توزيع انجام شود. رحماني فضلي با اشاره به در پيش بودن جشن‌هاي چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، از استان‌ها خواست پيگير طرح‌هاي بزرگ ملي و آماده افتتاح باشند. وزير کشور با تأکيد بر تلاش ستادهاي مجري طرح‌هاي ويژه نوروزي براي تأمين نيازهاي مردم در آستانه سال نو گفت: اصناف نيز مي‌توانند با ظرفيت مردمي‌خود پاي کار بيايند تا شاهد نشاط اجتماعي در آستانه ورود به سال جديد باشيم. رئيس ستاد اطلاع‌رساني و تبليغات اقتصادي کشور اظهار کرد: ستاد اطلاع‌رساني و تبليغات اقتصادي کشور، نهادي نوپاست و در طول مدت فعاليت خود تلاش کرده است با کمک ساير دستگاه‌ها به بهبود روند کارها کمک کند؛ هرچند معتقديم اين ستاد مي‌تواند در آينده بهتر هم عمل کند. وزير کشور به تلاش دشمنان مردم ايران در سالگرد حوادث دي‌ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت:‌ به لطف خداوند و هوشياري مردم کشور، تحرکات تبليغاتي دشمن نتوانست بر روحيه مردم اثر بگذارد و ضدانقلابيون وابسته به بيگانه بيش از پيش مأيوس شدند. در اين نشست همچنين نمايندگان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهاي عضو ستاد به تشريح آخرين اقدامات انجام شده در راستاي اجراي مصوبات جلسات ستاد اطلاع‌رساني و تبليغات اقتصادي کشور در زمينه‌هاي اطلاع‌رساني بودجه سال ۹۸، چگونگي تأمين کالاهاي اساسي مورد نياز کشور و چگونگي نظارت بر فرآيند تأمين و عرضه اقلام ضروري مردم پرداختند.