۵ هزار روستاي کشور گازدار مي‌شود

مجيد بوجارزاده سخنگوي شرکت ملي گاز ايران گفت: 5 هزار روستاي کشور تا اوائل سال آينده از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.وي در گفتگوبا راديو با اعلام اين خبر که روزانه به ۱۰ روستا گازرساني مي‌شود، افزود: بيش از ۲۷ هزار روستاي کشور هم اکنون از نعمت گاز بهره مند هستند.وي ادامه داد: طي چندماه گذشته پالايشگاه توليد ماده بودارکننده گاز در عسلويه آغاز به کار کرده و سالانه ۸۰۰ تن از اين محصول را توليد مي‌کند.وي گفت: راه اندازي خط اتان پتروشيمي‌ها در فاز يک به فاز دو عسلويه و افتتاح بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان پروژه در استان کرمان از مهمترين طرح‌هاي قابل بهره برداري اين حوزه در دهه فجر امسال است.


امسال ۲ طرح پتروشيمي‌افتتاح مي‌شود

علي‌محمد بساق‌زاده مدير طرح‌هاي شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌از افتتاح پتروشيمي‌کاوه و فاز نخست پتروشيمي‌بوشهر تا پايان امسال خبر داد.به گزارش وزارت نفت، علي‌محمد بساق‌زاده، گفت: پتروشيمي‌متانول کاوه هم‌اکنون توليد آزمايشي خود را آغاز کرده و در مرحله راه‌اندازي است که اميدواريم پس از توليد آزمايشي و نهايي، تا پايان سال به بهره‌برداري برسد.وي با اشاره به اينکه پتروشيمي‌کاوه، بزرگ‌ترين واحد توليد متانول جهان است، افزود: اين واحد ظرفيت توليد روزانه ۷ هزار تن محصول را دارد.وي با اظهار اميدواري به افتتاح فاز نخست پتروشيمي‌بوشهر تا پايان امسال افزود: فاز نخست اين مجتمع شامل واحدهاي متانول، استحصال اتان و شيرين‌سازي گاز است که پيش‌راه‌اندازي دو واحد نخست پايان يافته است.


رشد 13 برابري روستاهاي برخوردار از نعمت برق

رضا اردکانيان وزير نيرو با اشاره به اينکه در دوران دولت تدبير و اميد بيش از 150 هزار ميليارد تومان از منابع مختلف براي صنعت برق کشور سرمايه‌گذاري شده است، گفت: در حالي که جمعيت کشور نسبت به ابتداي انقلاب حدود 2.25 برابر شده ولي با اين وجود ظرفيت نصب شده نيروگاهي ما 11 برابر افزايش يافته است.به گزارش وزارت نيرو، وي با اشاره به رشد 13 برابري روستاهاي برخوردار از نعمت برق، ادامه داد: با توجه به نقش برق در توسعه و آباداني کشور شاهد توسعه اقدامات اين صنعت در کشور بوده‌ايم به طوري که در طي حدود پنج سال اخير بيش از 11 هزار مگاوات به ظرفيت نصب شده کشور افزوده شده است

وزارت نفت آماده اجراي بنزين چند نرخي

و سهميه بندي است

سيدمحمدرضا موسوي‌خواه مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي با بيان اينکه "اين شرکت مجري تصميمات و مصوبات دولت و مجلس شوراي اسلامي‌در زمينه نحوه توزيع سوخت است"، گفت: هرتصميمي‌که براي عرضه بنزين در بحث کارت سوخت و سهميه‌بندي اتخاذ و ابلاغ شود، ما امکان اجراي آن را داريم.وي افزود: شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي در خصوص اينکه چه زماني استفاده از کارت سوخت شخصي الزامي‌مي‌شود يا اينکه چه زماني ممکن است بنزين سهميه‌بندي شود يا از اساس اين تصميم منتفي شود، تصميم‌گير نيست، ما فقط مجري تصميمات و مصوبات دولت و مجلس شوراي اسلامي‌در زمينه نحوه توزيع سوخت هستيم.وي در پاسخ به اينکه "بررسي سهميه بندي بنزين و چندنرخي شدن آن در دولت مطرح است، آيا شرکت ملي پخش و جايگاه‌هاي عرضه آمادگي اجراي چندنرخي شدن بنزين را دارند"، گفت: ما هم از نظر سخت افزاري و هم نرم افزاري آمادگي کامل براي اجراي هر برنامه‌اي که به ما از سوي دولت ابلاغ شود را داريم و اگر به ما بگويند کارت سوخت شخصي بايد الزامي‌شود يا بنزين چندنرخي عرضه شود، ما مي‌توانيم آنرا اجرايي کنيم.

پالايشگاه هندي از ايران

يک ميليون بشکه نفت وارد مي‌کند

هند روز گذشته گزارش داد که پالايشگاه بهارات پتروليوم (بي پي سي ال) به عنوان دومين پالايشگاه بزرگ اين کشور به لحاظ ظرفيت در ماه‌هاي فوريه و مارس (بهمن و اسفند) يک ميليون بشکه نفت از ايران وارد مي‌کند.براساس اين گزارش، آر. راماچاندران، مدير مجموعه پالايشگاه‌هاي بي پي سي ال گفت: از آنجايي که نفت ايران مرغوب‌ترين نفت مورد نياز پالايشگاه‌هاي هند است شرکت اش قصد دارد بعد از سه ماه وقفه، يک ميليون بشکه از ايران نفت خام وارد کند.خريد نفتي از ايران امروزه براي مشتريان بين المللي از آن جهت بسيار جذاب‌تر شده است که خريد مدت‌دار نفت ايران نسبت به خريدهاي نقدي بهتر است.

مسدود شدن227 کارت هوشمند

سوخت غيرمجاز در استان قم

در پيگيري‌هاي به عمل آمده و اعزام گروه‌هاي گشت و بازرسي به جايگاه‌هاي عرضه سوخت استان قم، سوءاستفاده از ۲۲۷ کارت هوشمند سوخت غيرقانوني محرز و پس از دريافت دستور مقام قضايي مسدود شد.به گزارش شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي منطقه قم، محسن وزارتي مدير اين منطقه گفت: با توجه به احراز تخلف سوءاستفاده از کارت‌هاي هوشمند سوخت نفت‌گاز، ضمن مسدودکردن کارت‌هاي کشف شده، پرونده دارندگان کارت و مالکان خودروهاي سوءاستفاده‌کننده به مراجع قضايي ارسال شده است.

وزیر نفت رژیم سعودی خواستار گفتگو با طرف‌های ذی‌نفع شد؛

گروه انرژي: رييس جمهور آمريکا ماه‌ها از اوپک انتقاد کرده و از اين گروه خواسته بود توليدش را براي پايين نگه داشتن قيمت نفت، افزايش دهد اما اوپک با روسيه و چند توليدکننده ديگر غيراوپک براي کاهش توليدشان به ميزان ۱.۲ ميليون بشکه در روز طي نيمه اول سال ۲۰۱۹ به منظور مهار ريزش قيمت نفت و متعادل کردن عرضه در بازار، توافق کرده است.

خالد الفالح، وزير انرژي عربستان سعودي در کنفرانس نفتي ابوظبي گفت نيازي نمي‌بيند اوپک پيش از آوريل، نشست فوق العاده برگزار کند. فالح همچنين به شبکه آمريکايي "سي ان بي سي" گفت: عربستان سعودي مايل است با همه طرفين ذي نفع براي متعادل کردن بازار نفت همکاري کند و اين مي‌تواند شامل دونالد ترامپ، رييس جمهور آمريکا نيز باشد. وي در پاسخ به اين پرسش که آيا با ترامپ کار خواهد کرد، اظهار کرد: ما با همه توليدکنندگان ذي نفع که مي‌خواهند ثبات را به بازار نفت بازگردانند همکاري خواهيم کرد؛ اوپک پلاس و هر کس ديگري که مايل باشد با ما کار کند. وزير انرژي عربستان سعودي همچنين زمان عرضه اوليه عمومي‌سهام شرکت نفتي آرامکو را تاييد کرد و گفت: اين رويداد براي سال ۲۰۲۱ برنامه ريزي شده است.

  • انتقاد عمان از بي‌انصافي ترامپ در قبال اوپک

از سويي ديگر محمد بن حمد الرومهي، وزير نفت عمان در حاشيه مجمع انرژي جهاني شوراي آتلانتيک به شبکه سي ان بي سي گفت: هيچ کس نوسان نمي‌خواهد. من مطمئن هستم که ترامپ نوسان نمي‌خواهد زيرا مديريت نوسان دشوار خواهد بود. ترامپ ماه‌ها به انتقاد از نحوه مديريت توليد نفت اوپک پرداخته و از اين گروه خواست شيرهاي نفت را باز نگه دارند و قيمتها را پايين بياورند. ترامپ در توييتي در اکتبر گذشته نوشت: اوپک از ما کلاهبرداري کرده است. اعضاي اوپک در دسامبر با روسيه و چند توليدکننده ديگر غيراوپک براي کاهش توليدشان به ميزان ۱.۲ ميليون بشکه در روز به منظور مهار ريزش قيمت نفت و متعادل کردن عرضه در بازار به توافق رسيدند. وزير نفت عمان گفت: متاسفانه مسائل سياسي وجود دارد اما گاهي مسائل سياسي افراد را وادار مي‌کند براي مطرح کردن حرفشان به شبکه اجتماعي يا به سي ان بي سي مراجعه کنند و اين مسئله واقعيت دنياي امروز است. اما وي ابراز اميدواري کرد که با واشنگتن توافقي حاصل شود که تحت آن نيازهاي هر دو طرف در خصوص نفت تامين شود هر چند که چنين امري در حرف، آسانتر از عمل است. عمان حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز نفت توليد مي‌کند که کمتر از يک دهم حجم توليد عربستان سعودي – بزرگترين توليدکننده نفت اوپک است. اين سلطان نشين از افت قيمت نفت بيشتر از همسايگان بزرگترش ضرر کرده است و پيش‌بيني مي‌شود رشد اقتصادي آهسته‌تري در سال ۲۰۱۹ تجربه کند. ارزش ريال عمان تحت فشار فزاينده‌اي قرار گرفته و تحليلگران توصيه مي‌کنند اين کشور تدابير رياضت مالي را تشديد کند.

  • امارات: اوپک دشمن آمريکا نيست

همچنين سهيل المزروعي وزير انرژي امارات متحده عربي نيز در ابوظبي گفت: اوپک دشمن آمريکا نيست. وي در يک کنفرانس انرژي در ابوظبي با اشاره به روابط ميان اوپک و آمريکا که مصرف‌کننده بزرگ نفت است، گفت: ما يکديگر را کامل مي‌کنيم و دشمن هم نيستيم.

مزروعي اظهار کرد: ميانگين قيمت نفت در سال ميلادي گذشته ۷۰ دلار در هر بشکه بود.

وزير نفت عمان در همين کنفرانس گفت: وي پيش‌بيني مي‌کند قيمت نفت در سال ۲۰۱۹ بين ۶۰ تا ۸۰ دلار در هر بشکه باشد. رومهي که کشورش عضو اوپک نيست گفت: اوضاع به خوبي پيش مي‌رود.

مزروعي اظهار کرد: کاهش ۱.۲ ميليون بشکه در روز توليد نفت اوپک و غيراوپک که از ماه ميلادي جاري رسما آغاز شده و به مدت شش ماه اجرا خواهد شد براي متعادل کردن بازار کافي خواهد بود. ما فرض را براين مي‌گيريم که هيچ تغييري در کاهشي که صورت داده‌ايم وجود نداشته است.

وزير انرژي امارات متحده عربي همچنين اظهار کرد: انتظار ندارد اعضاي اوپک شامل ونزوئلا، ليبي و ايران که از مشارکت در کاهش توليد اوپک معاف شده‌اند توليدشان را در سال ۲۰۱۹ افزايش دهند و احتمال کاهش بيشتر توليد آنها وجود دارد.

بر اساس گزارش رويترز، مزروعي و رومهي اظهار کردند: نيازي به ديدار اضطراري اوپک و متحدانش بيش از نشست رسمي‌آوريل که طي آن درباره سياست توليد در نيمه دوم سال ۲۰۱۹ تصميم‌گيري مي‌شود نيست.

  • ايران در صف اول آينده اوپک باقي مي‌ماند

از سويي ديگر محمد سانوسي بارکيندو دبيرکل سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) با بيان اينکه معتقدم که ايران در صف اول آينده اوپک باقي مي‌ماند، تصريح کرد: هرگز نمي‌تواند اوپک ديگري وجود داشته باشد، اين سازمان بي‌همتاست.وي با بيان اينکه در 2 سال گذشته اوپک موفقيت‌هاي داشته و ايران نقش مهمي‌در اين موفقيت ايفا کرد، اضافه کرد: معتقدم که بهترين روزهاي ما همچنان در پيش هستند.وي تصريح کرد: ما به حرکت در مسير تکامل، توجه به ديدگاه‌هاي همه کشورهاي عضو و تلاش براي حفظ توازن و ثبات در بازار براي حفظ منافع توأم توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان ادامه مي‌دهيم. وي درباره دستاورد همکاري کشورهاي اوپک با توليدکنندگان غيراوپک از سال 2016 تاکنون، گفت: بيانيه همکاري توليدکنندگان اوپک و غير اوپک به دليل مورد حمايت قرار گرفتن از سوي ديگر توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان از اهميت ويژه‌اي برخوردار شده است. دبيرکل اوپک افزود: «بيانيه همکاري» همچنين تاثير مثبتي بر اقتصاد جهاني داشته و به کمک مشوق ارائه‌شده در قالب اين بيانيه، سطح تجارت جهاني افزايش يافته است. بارکيندو اضافه کرد: اين بيانيه همکاري با بازگرداندن ثبات به بازار نسبت به 2 سال گذشته موجب فراهم آمدن خوش‌بيني و اعتماد بيشتر در صنعت نفت شده است؛ اين جهش سبب بهبود و تسهيل روند بازسازي اقتصاد جهاني در سال‌هاي 2017 و 2018 ميلادي شده است. بارکيندو تصريح کرد: بايد تأکيد کنم که همه کشورهاي عضو از حق اظهارنظر مساوي در سازمان برخوردار هستند. همه کشورها يک رأي دارند. البته، گاهي ما اختلاف‌هايي در ديدگاه داريم، اين اختلاف سليقه در همه سازمان‌هاي بين‌المللي طبيعي است، اما همواره به دنبال اجماع هستيم. دبيرکل اوپک گفت: سال‌هاست که من افتخار آشنايي و همکاري با بيژن زنگنه، وزير نفت ايران و حسين کاظم‌پور اردبيلي، نماينده ايران در هيات عامل اوپک را دارم. من براي رويکرد حرفه‌اي آنها، براي حفاظت از منافع کشورشان و همچنين براي حمايت مستمر آنها از اوپک، احترامي‌عميق قائل هستم.

يک ميليارد و ۵۰ ميليون دلار از محل صندوق توسعه ملي از سال ۹۵ براي اجراي طرح سامانه‌هاي نوين آبياري اختصاص داده شده است.عباس زارع مشاور وزير و مجري طرح سامانه‌هاي نوين آبياري با اعلام اين خبر گفت: اميد مي‌رود امسال نيز براي اين منظور بودجه مناسبي اختصاص داده شود.وي با بيان اينکه نظر مقام معظم رهبري در خصوص تخصيص اعتبار به سامانه‌هاي نوين آبياري مساعد بوده است، افزود: ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار هکتار منابع آبي کوچک و زير شبکه‌هاي مدرن وجود دارد که بايد مورد توجه قرار گيرد.زارع ادامه داد: سامانه‌هاي اجرايي، نياز به خدمات پشتيباني دارند که اين سازمان، شرکت‌هاي خدمات آبياري را براي کشاورزان در نظر گرفته است.وي با تاکيد بر اينکه هدف اجراي طرح توسعه سامانه‌هاي نوين آبياري حفاظت کلي از آب و خاک است، افزود: نگرش کشاورزان نيز در اين بخش بايد تغيير کند.

بهروز ميلاني رئيس اتحاديه تزئينات داخلي ساختمان با اشاره به کمبود کالا در صنف تزئينات داخلي ساختمان گفت: گمرک اجازه ترخيص کالاهاي وارداتي را نمي‌دهد و کالاها خيلي دير ترخيص مي‌شوند و اين امر مشکلاتي را براي بازار صنف تزئينات بهمراه داشته است.وي افزود: نزديک به ۷۰ درصد کالاهاي صنف تزئينات واردتي است و ترخيص نشدن کالاها از گمرک مشکلات عديده‌اي را به همراه دارد و باعث کمبود کالا در بازار و افزايش قيمت‌ها مي‌شود.وي تصريح کرد: کالاها در گمرک روزها معطل مي‌ماند و ترخيص نمي‌شود و در بسياري از موارد، مواد اوليه، مواد ضروري و انواع اجناس داراي زمان معين مصرف است، که هر کدام اگر دير ترخيص شود بر بخشي از اقتصاد کشور صدمات جبران ناپذيري وارد مي‌سازد، بسياري از اين کالاها ثبت سفارش شده لازم و پرمصرف است؛ لذا لزوم ترخيص بموقع آن کاملاً محرز است.

مردم نگران شب عيد براي تامين

محصولات شوينده در بازار نباشند

بختيار علم بيگي دبير انجمن صنايع شوينده در خصوص تغييرات قيمتي محصولات شوينده در بازار گفت: حدود ۳ ماهي است که با ثبات قيمت ارز تغييرات قيمتي در مواد شوينده اتفاق نيفتاده است ولي اگر در اين رابطه تخلفي ديده شود حتما برخورد لازم اعمال خواهد شد.وي در گفت و گو با تسنيم، با اشاره به اينکه در حال حاضر براي شب عيد مواد اوليه لازم در کارخانجات شوينده وجود دارد، اظهار داشت: مردم هيچ نگراني در مورد خريد مواد شوينده در بازار نداشته باشند و توليد به اندازه کافي انجام مي‌شود.دبير انجمن صنايع شوينده افزود: اگر واحد توليدي در بخش شوينده‌ها کم فروشي يا در کيفيت محصولات کوتاهي انجام دهد انجمن صنعت شوينده‌ها حتما اين موضوع را بررسي و برخورد لازم را خواهد کرد.

عکاسان در ايران مورد بي مهري قرار گرفته اند

زعفر ياوري رئيس اتحاديه عکاسان و فيلمبرداران گفت: صنف عکاسان در ايران مورد بي مهري دولت و مسئولين امر قرار گرفته و هر سازمان و نهادي براي تامين هزينه‌هاي عمومي‌خود نسبت به راه اندازي واحد‌هاي عکاسي، بدون در نظر گرفتن حقوق صنف عکاسان و عدم اخذ مجوز لازم اقدام ميکند .ياوري اظهار کرد: تداخل صنفي ،باعث رکود و بسته شدن تعداد زيادي از واحد‌هاي کسبي در اتحاديه عکاسان تهران شده است. عزم جدي در مسئولين و سازمانهاي مسئول به وظايف خود جهت جلوگيري از تداخل صنفي وجود ندارد.ياوري افزود: انشاالله بتوانيم از تداخل صنفي آموزش و پرورش ، پليس +۱۰ و … جلوگيري کنيم.وي در پايان بيان کرد: ما آرزوي برگشت دوران طلايي اتحاديه عکاسان و فيلمبرداران را داريم که انشاالله برميگردد.

قيمت مرغ دوباره افزايش يافت

قيمت مرغ در بازار مصرف دوباره افزايش يافت و نرخ هرکيلوگرم از اين محصول در تهران به ۱۴۲۰۰ تومان رسيد.به گزارش تسنيم قيمت مرغ گرم استعلامي‌کشتارگاههاي تهران (يکشنبه 97/10/23)13000 تومان، پخش 13200 تومان، خرده فروشي14200 تومان، خرده فروشي مرغ شمال 13700 تومان و قيمت عمده مرغ کشتار شمال در ميدان بهمن 12700 تومان است. قيمت هر کيلوگرمسينه مرغ با کتف 23000 تومان، سينه بدون کتف 24000 تومان و فيله مرغ 27000 تومان است.بنابراين گزارش، اين اتحاديه، نرخ خريد مرغ زنده در سراسر استان تهران به قيمت بالاتر از 8700-8600 تومان را ممنوع و اعلام کرده است خريد و فروش اين محصول بالا تر از اين نرخ با پيگرد قانوني همراه بوده و از طريق مراجع قضايي و تعزيرات برخورد قاطعانه صورت خواهد گرفت. وزير جهاد کشاورزي قيمت واقعي هر کيلوگرم مرغ براي مصرف‌کننده را 10 هزار تومان، ستاد تنظيم بازار آن را 9800 تومان به علاوه 5 درصد تغييرات و مرغداران آن را 12 هزار تومان اعلام مي‌کنند، اما اين نرخ نيزدر بازار رعايت نمي‌شود

رئيس اتحاديه صنف ماشين آلات کشاورزي مطرح کرد؛

گروه اصناف: علي توسطي رئيس اتحاديه صنف ماشين‎آلات کشاورزي، صنعتي، ساختماني و لوازم يدکي با تاکيد بر لزوم به روزرساني تمامي‌ماشين‏‎آلات در کشورگفت:با توجه به اينکه ايران جزو ۱۸ کشور پهناور جهان است و وجود جمعيت قابل توجه و نيروي انساني جوان که عمده‌ترين دغدغه آنها اشتغال است در کليه صنايع توليدي-کشاورزي- مصرفي- صنعتي و بهره برداري از انرژي‌هاي نوين و … نياز به وجود ماشين‎آلات به روز و جديد با آخرين متد و تکنولوژي ساخته شده هستيم، اما متاسفانه ماشين‏‎آلات توليد شده در کشور تنها ۲۰ درصد نياز داخلي را تامين مي‌کند و براي تامين ۸۰ درصد ديگر احتياج به واردات اين صنعت داريم.

رئيس اتحاديه صنف ماشين آلات کشاورزي با اشاره به اهميت پول بيان داشت:جريان پول در رشد و بالندگي صنعت مانند خون در رگ انسان است لذا نقل و انتقال از سيستم‌هاي بانکي بسيار دشوار و گاهي ناممکن است اين معضل واردات را با کندي و يا متوقف ميکند حال آنکه بسياري از کارهاي عمراني و توليدي کاملا به ماشين آلات وابسته‌اند از سوي ديگر مشکلات تعرفه‌اي در گمرگ کلاف سردرگم ديگري براي تجار ايجاد نموده است با توجه به شرايط و نياز به گردش صنايع و توليد بايد تسهيلاتي جهت ايجاد بسترهاي توليدي بوجود ببايد، در حاليکه هر روز با موانع بيشتر از پيشروي به سمت توليد و استقلال جلوگيري به عمل مي‌آورند؛ لذا مسئولان بايد نگاه مديريتي و تصميم ساز به کالاهاي سرمايه‌اي و کالاهاي توليدي داشته باشند و اين ديدگاه بايد از زمان ثبت سفارش کالا انجام شود تا در مراحل بعدي نيز بامشکلات مذکور روبرو نگردد.

توسطي در اهميت صنعت ماشين آلات بيان داشت: حمايت و پشتيباني از ماشين‎آلات که ابزار اصلي در در صنايع برزگ،متوسط و کوچک است و از توليدات کوچک تا بزرگترين توليدي‌ها را ماشين‎آلات مي‌چرخاند ضروري است؛ اما ماشين آلات کنوني بقدري مستعمل و قديمي‌است که جوابگري بسياري از توانايهاي ضروري امروزي را ندارد مانند موتوهاي ژنراتوري و موتورهاي برق که دنياي پيچيده‌اي دارد اين نوع موتور‌ها در تونلها-هتلها مراکز آموزشگاهي استفاده مي‌شود که خرابي يا عدم وجود آنها ميليونها نفر را با مشکل روبرو مي‌کند اما با نوسازي ماشين آلاتي که عمده آن را صنوف مستقر در خيابان سعدي وارد و به دست مصرف کننده مي‌رسانند مشکلات تا حدي مرتفع مي‌شود.

توسطي قوانين و انتظارات ديگر سازمانها و ارگانها در ايجاد مشکلات را متذکر شده و ادامه داد: متاسفانه تاجر پس از طي مشکلاتي در زمان ثبت سفارش، انتقالات بانکي و گمرکي بايد با سازمان امور مالياتي بر سر ماليات ارزش افزوده و ماليات مشاغل با شهرداري بر سر عوارض گوناگون با اداره کالاي قاچاق در نرخ و قيمت گذاري و سازمانهاي نظارتي گوناگون و … روبه رو شود که اين پروسه هر تاجري را از انگيزه براي سرمايه گذاري پشيمان کرده و به مرور چرخ اقتصاد تنها به دست عده معدودي خواهد افتاد که اين خود ايجاد رانت و تک محوري و بلوکه نمودن قيمتها و نهايتاً عقب ماندگي و استثمار را به ارمغان خواهد آورد.

وي با اشاره به اهداف برشمرده از سوي مسئولان در جهت متعالي ساختن کشور گفت: اگر مسئولان هنگام برنامه ريزي براي توسعه و پيشرفت و سند چشم‌انداز به ملت وعده‌هايي مي‌دهند بايد براي رسيدن به آن شبانه روز برنامه متقن و مدون داشته باشند؛ بطوريکه هيچ اتفاقي نتواند اين حرکت را متوقف نمايد و با تمام قوا و ابزارها به آن سو قدم بردارند. انتقال تکنولوژي و دانش فني به بخش مولد جامعه در حوزه‌هاي کشاورزي، صنعت و ساختمان و استفاده از انرژي‌هاي پاک، جلوگيري از تغييرات زيست محيطي همگي نيازمند ماشين آلات به روز، جديد و قوي مي‌باشد که انواع و اقسام دستگاه‌ها در اتوماسيون صنعتي و و رباطها است و فعالان اين اتحاديه مي‌توانند آن را فراهم نمايد.

توسطي با اشاره به اهميت تجارت آزاد گفت: موانع زياد پيش‏‎روي تاجر، نداشتن مستر کارت و يا ويزا کارت، موانع بانکي، تجاري و بين المللي و تجارب شکست خورده‌اي که بيش از حد با آزمون و خطاها بر صنوف مختلف (طرح شبنم) تحميل شد، چالشهاي وسيعي را در راه تجارت آزاد به وجود آورد که هرگز با اين نوع برنامه‌ها به مدينه فاضله نخواهيم رسيد، پس تا بسيار دير نشده مسئولان بايد با کار کارشناسي و درمانهاي دقيق و سريع از پيشروي اين نابساماني و نابودي صنايع جلوگيري به عمل آورند تا بتوان در آينده‌اي نزديک از ورود حداکثر زيان‌ها جلوگيري کرد

محسن علي حسيني مديرعامل شرکت قند بيستون گفت: اميدواريم قبل از آنکه بازار شکر دچار مشکل حادي شود، تدبيري انديشيده شود و علاج واقعه قبل از وقوع صورت گيرد.وي بيان کرد: در استان کرمانشاه به دليل برخورداري از شرايط اقليمي‌مناسب، کشت چغندرقند با کيفيت مطلوب سابقه چندين ساله دارد. از چند ماه قبل و همزمان با افزايش نرخ ارز، صادرات محصولات کشاورزي و غذايي خصوصا صادرات گوجه‌فرنگي و رب گوجه فرنگي جذاب شد و افزايش قيمت گوجه فرنگي در بازار داخل نيز کليد خورد.وي ادامه داد: با وجود ممنوعيت صادرات در مقطعي، در حال حاضر صادرات گوجه فرنگي و رب‌گوجه به صورت رسمي‌و غيررسمي‌انجام مي‌شود که همين امر موجب شده جذابيت کشت گوجه‌فرنگي براي کشاورزان افزايش يافته و در مقابل رغبت به کشت چغندرقند که قيمت آن امسال تغيير چنداني با سال قبل نداشته، کاهش يافته است.وي گفت: جايگزين کردن گوجه‌فرنگي به جاي چغندرقند که نتيجه سطحي‌نگري و بي‌توجهي به صنعت توليد شکر صورت گرفته، در سال‌هاي آينده تبعاتي در پي خواهد داشت.وي افزود: شکر جزو کالاهاي استراتژيک بوده و قيمت شکر و چغندرقند توسط دولت تعيين مي‌شود. عدم تمايل به کشت چغندرقند منجر به کاهش عرضه اين محصول که ماده اوليه صنعت توليد قند و شکر است خواهد شد.وي گفت: در حالي که کشور با برنامه‌ريزي و تلاش چند ساله، در سال‌هاي اخير به خودکفايي در زمينه توليد شکر رسيده بود اين سياست موجب مي‌شود زحماتي که براي خودکفايي شکر کشيده شده به هدر رود و چنانچه ناچار به واردات شويم نيروي شاغل در اين حوزه هم کاهش خواهد يافت.

سيد احمد مقدسي رئيس هيات مديره انجمن صنفي گاوداران با بيان اينکه در شرايط فعلي دولت بايد صادرات دام را آزاد کند تا ارز حاصل ازخروج دام به کشور بازگردد، گفت: توزيع نهاده‌هاي دولتي به صورت قطره چکاني است.وي در گفتگو با مهر درباره گراني گوشت قرمز و قاچاق دام زنده از کشور، اظهارداشت: طبق آماري که چند وقت قبل در راديو اعلام شد در ۹ ماهه امسال ۹۶۲ هزار راس دام سبک و سنگين به صورت غيرمجاز از کشور خارج شده است.

وي با انتقاد از ممنوعيت صادرات دام زنده اضافه کرد: صادرات دام روال قانوني خود را طي مي‌کرد که جلوي آن را گرفتند که همين امر باعث گسترش قاچاق شده است. سازمان‌هاي نظارتي نيز مشخص نيست که چرا به اين مساله رسيدگي نمي‌کنند. وي با بيان اينکه ممنوعيت صادرات و قاچاق دام زنده از دلايل گراني گوشت قرمز در بازار است، گفت: قيمت دام زنده نوسان چنداني نداشته است. قيمت هرکيلوگرم گوساله زنده ۲۲ هزارتومان بوده که اخيرا هزارتومان افزايش يافته و به ۲۳ هزارتومان رسيده است. مقدسي تصريح کرد: دولت بايد در اين وضعيت صادرات را آزاد کند که حداقل ارز حاصل از آن وارد کشور شود نه اينکه هم دام از کشور خارج شود هم اينکه ارزي وارد کشور نشود. مقدسي درباره مباحث مطرح شده مبني بر اينکه در صورت تداوم شرايط فعلي، واردات مواد اوليه ديگر به صرفه نيست و بايد محصولات و فرآورده‌هاي نهايي را وارد کشور کنيم، تصريح کرد: در اين صورت بحث اشتغال و امنيت غذايي به خطر مي‌افتد