پرداخت الکترونيکي عوارض آزادراه‌ها؛ به‌زودي

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها بابيان اينکه در بخش راه‌سازي بودجه‌اي که براي سال آينده در نظر گرفته‌شده است ۵ درصد بودجه مورد نياز براي تکميل پروژه‌هاي در دست اجرا است، گفت: پرداخت الکترونيکي عوارض آزادراه‌هاي کشور به‌زودي به مرحله اجرايي مي‌رسد. سيد حسين ميرشفيع با حضور در يک برنامه راديويي بابيان اينکه ازنظر پوشش جاده‌هاي آسفالته در کشور يک حرکت جهشي را طي ۴۰ سال دوره انقلاب شاهد بوده‌ايم گفت: در شرايطي که برخي از مراکز استان‌هاي ما پيش از انقلاب مانند استان کهگيلويه و بويراحمد فاقد راه‌هاي آسفالته بودند امروز بسياري از مسيرهاي شبکه اصلي و فرعي کشور تکميل‌شده و بسياري از جمعيت روستايي نيز از راه‌هاي آسفالته بهره‌مند شده‌اند.


اتحاديه معماري ايران تشکيل مي‌شود

جلسه دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران از تصميم تشکيل کميته اتحاديه معماري در نشست سيزدهم کميته اعتلاي معماري خبر داد و گفت: کارگروهي مامور شده است تا متن مصوبه را تهيه کند که موضوع فوق در جلسات آتي شوراي‌عالي شهرسازي و معماري ارايه و مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

محمد سعيد ايزدي در رابطه با جمع‌بندي نشست فوق و تصميم‌هايي که در اين نشست اخذ شد، ادامه داد: کميته اعتلا در ادامه جلسه گذشته درمورد ضرورت نهادسازي در عرصه معماري به ارايه پيشنهادي از سوي يکي از معماران که پيشنهادي را در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسي وکنترل ساختمان ارايه کرده بودند پرداخت.


تمرکز ويژه بر مسايل فرهنگي در نمايشگاه بازآفريني

عضو هيات مديره شرکت بازآفريني شهري ايران گفت: حضور سرمايه‌گذاران و نهادهاي فرهنگي و سازمان‌هاي مردم نهاد در اين نمايشگاه نشان‌دهنده اهميت وزارت راه و شهرسازي و به ويژه شرکت بازآفريني شهري ايران به عنوان دبيرخانه ستاد بازآفريني شهري در مسائل فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و محيطي علاوه بر مسائل کالبدي است.منا عرفانيان با تأکيد براينکه در اين دوره رويکرد بازآفريني شهري به عنوان سياست غالب بر تمام برنامه‌هاي وزارتخانه و تمام نهادهاي مسئول در حوزه توسعه شهري مدنظر قرار گرفته است، گفت: به همين دليل است که نمايشگاه مسکن در سال جاري با محوريت موضوع بازآفريني برگزار و در دستور کار قرار گرفته است

افتتاح پروژه‌هاي مهم عمراني گلستان

در سفر رييس‌جمهوري

مديرکل راه و شهرسازي استان گلستان گفت: در سفر رييس جمهور و هيات وزيران به استان گلستان از ۴ پروژه عمراني در حوزه راه و شهرسازي با اعتباري معادل ۴۰۳ ميليارد ريال بهره‌برداري مي‌شود. به نقل از روابط عمومي‌اداره کل راه و شهرسازي استان گلستان، حسين محبوبي، مدير کل راه و شهرسازي اين استان گفت: پروژه‌هايي که با حضور رييس جمهوري و وزير راه و شهرسازي افتتاح مي‌شوند شامل تحويل ۲۲۰ واحد از پروژه ۴۶۰ واحدي مسکن مهر در سايت سعدآباد گرگان به متقاضيان، افتتاح ۱۰ کيلومتر راه روستايي بالاي ۲۰ خانوار در سطح استان و آسفالت فاز اول بزرگراه گنبد – اينچه برون -آق قلا به طول ۶ کيلومتر است.وي افزود: آغاز عمليات اجرايي ساختمان‌هاي ادارات ثبت شهرستان‌هاي راميان و مينودشت، پزشکي قانوني کردکوي و خانه محله انجيراب گرگان از ديگر پروژه‌هاي آماده بهره‌برداري است .مديرکل راه و شهرسازي استان گلستان اضافه کرد: مراسم متمرکز بهره‌برداري از پروژه‌هاي حوزه راه و شهرسازي در استان گلستان با حضور مهندس محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي، معاونان ايشان و مقامات استاني در فرودگاه بين‌المللي گرگان برگزار خواهد شد.

ضرورت تشديد فعاليت‌ بخش خصوصي ايران و گرجستان در کريدور خليج فارس-درياي سياه

مديرکل دفتر ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي ضمن تاکيد بر افزايش پروانه‌هاي تردد بين ايران و گرجستان در سال ۲۰۱۹ گفت: ضروري است بخش خصوصي دو کشور در چارچوب كريدور خليج‌فارس- درياي سياه اقدامات عملي‌تري براي توسعه و فعالسازي اين کريدور انجام دهند. به نقل از روابط عمومي‌سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، رضا نفيسي با اشاره به سوابق طولاني و همکاري‌هاي متقابل دو كشور و ابراز رضايت بر روند رو به رشد حمل‌ونقل جاده‌اي در سال ۲۰۱۸ ميلادي، بر ضرورت افزايش پروانه‌هاي تردد بين دو كشور در سال ۲۰۱۹ تأکيد و خاطرنشان كرد: آمادگي به‌منظور فراهم آوردن بستر حمل‌ونقل تركيبي كالا و ادامه بي‌وقفه آن به‌صورت دوجانبه و ترانزيتي در چارچوب موافقت‌نامه دوجانبه حمل‌ونقل جاده‌اي و همچنين همکاري‌هاي دو كشور در چارچوب كريدور شش‌جانبه خليج‌فارس- درياي سياه وجود دارد و ضروري است بخش‌هاي خصوصي دو كشور اقدامات عملي‌تري جهت توسعه و فعال‌سازي مسير عبوري از قلمرو گرجستان و درياي سياه انجام دهند.

رويه واگذاري حق بهره‌برداري از پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري خاتمه يافته، تصويب شد

مديرکل مناطق ويژه بندري و سرمايه گذاري سازمان بنادر و دريانوردي گفت: با تدوين شاخص‌هاي ارزيابي کيفي سرمايه گذار اوليه براي کسب حق بهره برداري مجدد از پروژه‌ "رويه واگذاري حق بهره برداري از پروژه‌هاي سرمايه گذاري خاتمه يافته" به متقاضيان، مصوب و ابلاغ شد. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، حسين صادقي نژاد مديركل مناطق ويژه بندري و اقتصادي با اشاره به اينکه تا پيش از تصويب رويه واگذاري حق بهره برداري از پروژه‌هاي سرمايه گذاري خاتمه يافته،‌ فرآيند مشخصي براي قراردادهاي سرمايه گذاري خاتمه يافته وجود نداشت، اظهار کرد: رويه واگذاري حق بهره برداري از پروژه‌هاي سرمايه گذاري خاتمه يافته به صورت مدون و مصوب موجود نبود

معاون سازمان بنادر خبر داد

گروه راه و مسکن: معاون امور بندري سازمان بنادر و دريانوردي از آغاز فعاليت رسمي‌اپراتور هندي در بندر چابهار خبر داد و گفت: رقم اجاره ماهيانه که بايد پرداخت شود، قابل افشا نيست اما با روپيه انجام مي‌شود.

محمدعلي حسن‌زاده در گفت‌وگو با مهر درباره جزئيات واگذاري اپراتوري بندر چابهار به شرکت IPGL هند اظهار داشت: فعاليت اين شرکت هندي از ابتداي دي ماه با افتتاح رسمي‌دفتر اين شرکت در چابهار آغاز شد و از نيمه دي ماه نيز اپراتوري بنادر شهيد بهشتي و شهيد کلانتري چابهار رسما به هندي‌ها داده شد.

وي ادامه داد: بر اساس توافقنامه سه جانبه ايران، هند و افغانستان که به توافقنامه چابهار مشهور شده و با حضور سران سه کشور به امضا رسيد، بايد اين فرآيند اجرايي مي‌شد؛ فعاليت اپراتور هندي در چابهار به صورت يک سال و نيم قرارداد موقت و سپس قرارداد ميان مدت ۱۰ ساله خواهد بود.

معاون امور بندري سازمان بنادر و دريانوردي تصريح کرد: هندي‌ها در اين مدت علاوه بر اپراتوري بندر شامل تخليه و بارگيري، به ساخت، تأمين و نصب تجهيزات نيز اقدام کرده و همچنين بازاريابي فعاليت بندر را هم عهده دار هستند. در پايان اين ۱۰ سال، علاوه بر پرداخت اجاره ماهيانه بندر، تجهيزاتي که خريداري و نصب کرده‌اند نيز به ايران واگذار مي‌شود.

به گفته حسن زاده، با توجه به معافيت بندر چابهار از تحريم‌هاي آمريکا، فرصت خوبي براي توسعه اين بندر و افزايش ترانزيت کالا از جنوب و شرق آسيا به افغانستان و آسياي ميانه فراهم شده است به خصوص که ظرفيت اين بندر افزايش يافته و امکان پهلوگيري کشتي‌هاي اقيانوس پيما با ظرفيت بيش از ۸۰ هزار تن فراهم شده است. وي با تأکيد بر اينکه براي نخستين بار در ايران است که راهبري و اپراتوري يک بندر را به شرکت خارجي داده ايم، گفت: در ديگر بنادر بزرگ دنيا نيز مرسوم است که راهبري بندر را به شرکت‌هاي معتبر اپراتوري بنادر واگذار کنند. در اکثر کشورهاي همسايه ايران نيز اين اتفاق رخ داده است. عضو هيئت عامل سازمان بنادر و دريانوردي درباره نحوه سرمايه گذاري هند در بندر چابهار تصريح کرد: در قرارداد موقت ۱۸ ماهه ابتدايي اين فعاليت، هندي‌ها سرمايه گذاري جزئي اي خواهند داشت چون بخش اعظم تجهيزات را سازمان بنادر و دريانوردي خريداري و نصب کرده است. ضمن اينکه تنها ۱۰ هکتار از اراضي بندري واقع در ترمينال فاز يک بندر شهيد بهشتي و يک پست اسکله در اختيار هندي‌ها گذاشته شده است؛ اما سرمايه گذاري اصلي و سنگين ۸۵ ميليون دلاري هندي‌ها در اين بندر در دوره اپراتوري ۱۰ ساله IPGL خواهد بود.

وي خاطرنشان کرد: قرار است اپراتور هندي صرفا در فاز يک طرح توسعه بندر شهيد بهشتي مشغول باشد و فاز ۲، ۳ و ۴ اين بندر را ساير شرکت داخلي يا خارجي سرمايه گذاري کنند. يک ترمينال فرآورده‌هاي نفتي که در حال حاضر در حال استفاده است در اختيار هندي‌ها نيست و دو ترمينال روغن خوراکي شامل واردات مواد اوليه کارخانه فرآوري روغن ذرت واقع در اراضي بندر چابهار و همچنين ترمينال در حال ساخت تمام مکانيزه صادرات مواد معدني نيز در اختيار هندي‌ها نخواهد بود. حسن زاده تأکيد کرد: نوع قرارداد سرمايه گذاري هندي‌ها در چابهار به صورت BOT است به اين صورت که آنها سرمايه گذاري کرده، تجهيزات خريداري مي‌کنند و در پايان ۱۰ سال، اين تجهيزات به سازمان بنادر و دريانوردي منتقل مي‌شود. اپراتور هندي در طول ۱۸ ماه ابتدايي، رقمي‌که بايد به ايران پرداخت کند را طبق قرارداد به صورت روپيه واريز مي‌کند. اما رقم اجاره ماهيانه‌اي که آنها بايد پرداخت کنند قرار نيست افشاء شود.معاون امور بندري سازمان بنادر و دريانوردي اظهار داشت: در ۹ ماهه ابتدايي امسال صرفا ۱.۵ ميليون تن انواع کالا در بندر چابهار تخليه شد که معادل ۱ درصد کل باري است که به بنادر کشور وارد شده است. ۱۲۰ هزار تن از اين ۱.۵ ميليون تن نيز بار ترانزيتي هند به چابهار بود و غير از اين ميزان بار هندي‌ها، ديگر هيچ بار ترانزيتي اي در چابهار تخليه نشده است.

گروه راه و مسکن: مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران با اشاره به اهميت صنعت کشتيراني در حمل و نقل دريايي گفت: هدف اصلي تحريم‌ها فلج کردن اين صنعت در کشور است اما قطعا موفق نخواهند شد.

به گزارش مهر، محمد سعيدي در مراسم اختتاميه سومين دوره آموزشي دانشجويان بورسيه کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران در نوشهر با تقدير از تعامل دانشگاه دريايي امام خميني (ره) نوشهر با کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران اظهار داشت: اين مجموعه از خدمات راهبردي نيروي دريايي کشور در همه زمينه‌ها از جمله آموزش و کشتيراني استفاده کرده است.

وي با بيان اينکه دوران دانشجويي و تحصيل دوران خوبي در زندگي هر انساني به شمار مي‌رود و بايد از اين دوران براي خودسازي بهره گرفت تصريح کرد: بايد از اندوخته دوران دانشجويي براي رشد و تعالي جامعه بهره گرفت.

مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران با بيان اينکه صنعت کشيراني خطير و بزرگ به شمار مي‌رود افزود: صنعت کشتيران ملي است و امروزه کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران مسئوليت بيش از 80 درصد بار صادراتي و وارداتي کشور را برعهده دارد.وي با عنوان اينکه صنعت کشيراني، عرصه بنگاه داري نيست و بايد نگاه ملي به آن داشت يادآور شد: امروز، دنياي تکنولوژي و نوآوري به سرعت درحال پيشرفت است و بايد خود را به آن تجهيز کرد و حس مسئوليت پذيري را برابر ملت در خود زنده نگه داريد.سعيدي با اشاره به اينکه دانشجويان سرمايه‌هاي اصلي کشتيراني جمهوري اسلامي‌به شمار مي‌روند گفت: دانشجويان و نيروهاي انساني سرمايه‌هاي مهم هستند و براي استقبال از دانشجويان، آغوشمان را باز مي‌کنيم.مديرعامل کشتيراني جمهوري اسلامي‌به اهميت صنعت کشتيراني در حمل و نقل دريايي اشاره و اضافه کرد: اهميت اين صنعت اين است که مهمترين هدف تحريم‌هاي آمريکا، کشتيراني جمهوري اسلامي‌است و اگر موفق شوند تا حمل و نقل دريايي کشور را فلج کنند به اهداف خود خواهند رسيد ولي مطمئنا موفق نخواهند شد.سعيدي با بيان اينکه ملت ايران، بزرگ و با تاريخ کهن هستند ادامه داد: هزاران سال از تاريخ و فرهنگ کهن ملت مي‌گذرد و هيچ توفاني نتوانسته اين ملت را از پاي درآورد و ايران اسلامي‌امروز جوانان هوشمند، فداکار و انديشمندي را تربيت کرده است و نسل جديد به مراتب بهتر از نسل گذشته ايران اسلامي‌را حفظ خواهد کرد.

وزير آموزش و پرورش خبر داد؛
گروه اجتماعي: وزير آموزش و پرورش با اشاره به آمار ۱۴۰ هزار کودک بازمانده از تحصيل گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد از اين تعداد حدود ۱۰ هزار دانش آموز در دوره ابتدايي به اسم و با کد ملي و آدرس آنها شناسايي شده‌اند که تقريبا مي‌توان گفت بدون هيچ دليلي به مدرسه نمي‌آيند و بايد به سراغشان رفت و با والدينشان مذاکره کرد و آنها را براي آمدن به مدرسه ترغيب و تشويق کرد.

به گزارش ايسنا، محمد بطحايي در حاشيه هشتمين جلسه شوراي هماهنگي بهبود و ارتقاي شاخص‌هاي آموزشي و پرورشي مناطق محروم و کمتر توسعه يافته که در وزارت رفاه برگزار شد اظهار کرد: اين شورا براي سازماندهي و برنامه ريزي در ارتقاي آموزش و پرورش مناطق محروم با حضور دستگاه‌ها تشکيل مي‌شود و کاهش محروميت و ارتقاي عدالت آموزشي هدف آن است.

وي افزود: دستاوردهاي خوبي را در اين شوراها داشتيم و تقسيم کار ملي به نفع رفع محروميت در حوزه آموزش و پرورش در مناطق محروم بدست آمده و امور محوله دنبال مي‌شود.

وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه در جلسه اخير نيز ضمن آنکه دستگاه‌هاي مختلف گزارش اقدامات خود را ارائه کردند و برخي موانعي که فراروي آن‌ها بود را مورد اشاره قرار دادند که بايد با همکاري ساير دستگاه‌ها برطرف شود گفت: دستور جلسه نهم اين شورا نيز مشخص و درباره آن تصميم‌گيري و مقرر شد براي جلسه آينده تکاليفي که براي دستگاه‌ها مشخص شده انجام شود و گزارشش را ارائه دهند.

بطحايي ادامه داد: جديتي در دستگاه‌هاي مختلف براي رفع محروميت آموزشي در چهار استان هدف که در صف اول محروميت هستند وجود دارد و اميد است در آينده‌اي نزديک شاهد آن باشيم که استان‌هاي سيستان و بلوچستان، آذربايجان غربي، هرمزگان و کرمان فاصله شان با ميانگين‌هاي کشوري کاهش يافته باشد و گام جدي را بتوانيم در برابري و عدالت آموزشي برداريم.

وي درباره تعداد دانش آموزان واجب التعليم بازمانده از تحصيل گفت: بر اساس بررسي‌هاي انجام شده حدود ۱۴۰ هزار دانش آموز در دوره ابتدايي بازمانده از تحصيل داريم، اما علت بازماندگي آنها در بسياري موارد با آماري که امروز ارائه شد مواردي چون معلوليت، ناتواني، فقر و مشکلات فرهنگي است.

وي افزود: اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد حدود ۱۰ هزار دانش آموز در دوره ابتدايي به اسم و با کد ملي و آدرس آنها شناسايي شده‌اند که تقريبا مي‌توان گفت بدون هيچ دليلي به مدرسه نمي‌آيند و بايد به سراغشان رفت و با والدينشان مذاکره کرد و آنها را براي آمدن به مدرسه ترغيب و تشويق کرد.

رئيس شبکه ملي پيشگيري از بيماريهاي غيرواگير خبر داد:
رئيس شبکه ملي پيشگيري از بيماريهاي غيرواگيرگفت: 35 تا 40 درصد دانشجويان کشور تجربه مصرف قليان را دارند و مصرف اين ماده دخاني در دختران دانشجو 10 برابر افزايش يافته است. به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، محمدرضا مسجدي در يک نشست خبري افزود: 20 تا 25 درصد دانش آموزان دبيرستاني در کشور نيز تجربه مصرف قليان را دارند و مصرف دخانيات در نسل جوان ما سرسام آور افزايش مي‌يابد. وي اظهار داشت: همچنين 24 درصد مردان و 2.4 درصد زنان در کشور سيگار مي‌کشند و متاسفانه کنترل دخانيات با جديت دنبال نمي‌شود. مسجدي گفت: عرضه قليان از راههاي معمول خارج شده است و در فضاي مجازي با تبليغات فريبنده قليان با طعم‌هاي مختلف و بسته بندي‌هاي متنوع در 24 ساعت شبانه روز عرضه مي‌شود و اين مسئله بسيار نگران کننده است.

دبيرکل جهاني مبارزه با دخانيات اظهار داشت: نتايج يک مطالعه در مراکز ترک اعتياد زاهدان نشان مي‌دهد 90 درصد معتادان اعتيادشان را با سيگار و قليان آغاز کردند. ما در کشور دو ميليون و 700 هزار معتاد داريم که در سن جواني و ميانسالي هستند.

  • چرا توتون و سيگار هيچ وقت تحريم نمي‌شود؟

مسجدي تصريح کرد: همه مسئوليت داريم تا اقدامات اساسي براي کاهش مصرف دخانيات انجام شود با توجه به اينکه دارو، تجهيزات پزشکي و برخي کالاها از سوي آمريکا تحريم شده‌اند سوال اين است که چرا سيگار، توتون و تنباکو هيچ وقت تحريم نمي‌شود و چرا آمريکا سيگار را تحريم نمي‌کند.

وي خاطرنشان کرد: دخانيات از عوامل مهم خطرزا براي بروز بيماري‌هاي غيروگير است و بايد به اين مسئله توجه جدي شود. به گفته مسجدي، اکنون در کشور مشکلات ارزي داريم و براي مايحتاج مردم بايد ارز مبادله‌اي در نظر يگيريم، چطور مي‌شود براي سيگار و توتون ارز مبادله‌اي تخصيص مي‌يابد، از حاکميت بايد مطالبه کنيم که اين کار را نکند.

  • تخصيص ارز مبادله‌اي براي سيگار خلاف قانون اساسي

وي افزود: اين اقدام برخلاف اصول قانون اساسي است زيرا توتون و سيگار بسيار خطرزا و همراه با نابودي جامعه است و نبايد به آن ارز مبادله‌اي اختصاص داده شود. رئيس شبکه پيشگيري از بيماريهاي غيرواگير اضافه کرد: در حال حاضر قيمت سيگار حدود 200 درصد گران تر شده ولي ماليات آن افزايشي نيافته و سودش در جيب واردکنندگان، توليدکنندگان و واسطه گران مي‌رود در حالي که دولت مي‌تواند با افزايش ماليات سيگار، براي تجهيز امکانات ورزشي و رفاهي هزينه کند. مسجدي اظهار داشت: اگر دولت به درستي از سيگار ماليات بگيرد بيش از 20 هزار ميليارد تومان در سال مي‌شود که مي‌توان آن را به آموزش و پرورش و ورزش کشور تزريق کرد.

  • بيماريهاي غيرواگير عامل 80 درصد علت مرگ و مير ايراني‌ها

مسجدي گفت: 350 تا 360 هزار مورد مرگ سالانه در کشور اتفاق مي‌افتد که 80 درصد علت آن ناشي از بيماريهاي غيرواگير است، در سالهاي بعد از انقلاب، موفقيت‌هاي چشمگيري در ريشه کني بسياري از بيماريهاي غيرواگير شد، اما بيماريهاي غيرواگير امروزه مشکلات فراواني را براي مردم ايجاد کرده است.

  • مرگ زير 70 سال زودرس است

وي افزود: فشارخون، بيماريهاي قلبي و عروقي، سرطانها، ديابت، اختلالات عصبي و رواني و ... باعث شده مرگهاي زودرس براي ايراني‌ها اتفاق بيفتد .ما بايد کاري کنيم تا مردم زير 70 سالگي نميرند. رئيس شبکه پيشگيري از بيماريهاي غيرواگير خاطرنشان کرد: مصرف دخانيات، تغذيه نامناسب، فعاليت فيزيکي نامناسب و آلودگي هوا از مهمترين عوامل بروز بيماريهاي غيرواگير در کشور است، بايد آگاهي دهيم که توليدکنندگان مواد غذايي، مصرف نمک، شکر و روغن‌هاي ناسالم را در محصولات غذايي کمتر کرده يا استفاده نکنند.

مسجدي افزود: وزارت بهداشت براي کنترل بروز بيماري‌هاي غير واگير از طريق تغذيه سالم برنامه 10، 20 و 30 ساله در دست اجرا دارد.

وي اضافه کرد: سرطان نيز جزو بيماري‌هاي غيرواگير است که در کشور رو به افزايش است، به طوري که 365 هزار بيمار سرطاني داريم و هر سال 115 تا 120 هزار بيمار جديد مبتلا به سرطان شناسايي مي‌شود.

  • با کنترل سيگار آمار سرطان کم مي‌شود

وي تاکيد کرد: بر اساس مطالعات انجام شده اگر مصرف سيگار و قليان را در کشور کنترل کنيم يک سوم سرطان‌هاي را مي‌توان کم کرد.

مسجدي، هزينه داروهاي سرطان را بيش از چهار هزار ميليارد تومان در سال اعلام کرد و گفت: با گسترش مصرف قليان د ر خانه‌ها نمي‌دانيم وضع ابتلا به سرطان در دانش آموزان، دانشجويان و دختران جوان چگونه خواهد بود