رئيس‌جمهور بر واردات سرمايه‌ گذاري و تکنولوژي پيشرفته تاکيد کرد؛

گروه سیاسی: رئيس جمهور امنيت و همدلي را لازمه حل مشکلات دانست و با تاکيد بر اينکه "از تحريم نمي‌ترسيم، اما جنگ اقتصادي بدون سختي معنا ندارد"، گفت: مانند جنگ تحميلي، جنگ اقتصادي هم به ما تحميل شد؛ ما خسارت مي‌بينيم، اما مي‌ايستيم.

به گزارش ايسنا،‌ حجت الاسلام حسن روحاني در جلسه شوراي اداري استان گلستان با بيان اينکه "افتخار مي‌کنيم که مانند جنگ 8 ساله، در جنگ اقتصادي هم ناقض تعهدات کشور نبوده ايم"، گفت: هدف ترامپ، جدايي مردم از نظام، دست شستن از استقلال و انزواي ايران است اما او هم موفق نشد و نخواهد شد. رئيس‌ جمهور امنيت و همدلي را اساس توسعه کشور دانست و اظهار داشت: بدون ترديد اگر در جايي امنيت و همدلي وجود نداشته باشد، سرمايه نيز به آن منطقه وارد نمي‌شود، لذا توسعه نيز اتفاق نمي‌افتد. رئيس جمهور با بيان اينکه امروز در شرايط تحريم قرار داريم بدين معنا که شرايط عادي و طبيعي نيست، اظهار داشت: قرار داشتن در اين شرايط سخت بدين معنا نيست که از تحريم بترسيم و از اهداف خود دست برداشته و عقب‌نشيني کنيم، اما به هر حال شرايط جنگ اقتصادي ويژگي‌هاي خاص خود را دارد.

وي با اشاره به آثار جنگ اقتصادي آمريکا عليه کشورمان گفت: ابرقدرت مستبدي به نام آمريکا با کمک صهيونيست‌ها و مرتجعين منطقه جنگ اقتصادي بزرگي را بر ملت ايران تحميل کرده و معلوم است که اين جنگ مي‌تواند شهيد، مجروح و خسارت داشته باشد، اما مهم اين است که بايد در مقابل آن ايستادگي کنيم و البته در اين جنگ ما نيز خسارت‌هايي به دشمن مي‌زنيم. رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه افتخار دولت اين است که آغازگر و متجاوز به حقوق بين‌المللي نبوده است، گفت: همانطور که در جنگ 8 ساله نيز ايران آغازکننده حمله به عراق نبوده و صدام جنگ را بر ملت ايران تحميل کرد امروز هم آغازگر جنگ اقتصادي آمريکا، صهيونيست‌ها و مرتجعين منطقه هستند چرا که هنوز هم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌اعلام مي‌کند که ايران کاملاً به تعهدات خود پايبند بوده است. روحاني با تاکيد بر اينکه هدف اصلي آمريکا اين است که مردم ايران از نظام اسلامي‌جدا شوند، منزوي کردن ايران را هدف ديگر آمريکا از جنگ اقتصادي عليه ملت ايران دانست و گفت: بدون ترديد هرگونه پيشرفت و توسعه در کشور با انزوا همخواني ندارد چرا که اگر صادرات نداشته باشيم و سرمايه‌ گذاري و تکنولوژي پيشرفته وارد کشور نشود، قرار گرفتن در مسير رشد و توسعه بسيار دشوار و چه بسا نشدني است. رئيس جمهور افزود: ضمن اينکه اگر کالا صادر نشود، کيفيت آن ارتقاء نمي‌يابد و توليد کننده کالا در مسير صادرات و ورود به بازار رقابت جهاني ناچار است که کيفيت توليدات خود را افزايش و قيمت را کاهش دهد. روحاني با بيان اينکه انحصار و عدم رقابت بلاي بزرگي براي کشور است، گفت: در کشورمان در هر موضوعي که رقيب وجود نداشته باشد، شاهد پيشرفت در آن نيز نخواهيم بود و انحصار و انزوا، کشور را به عقب مي‌اندازد. رئيس جمهور با طرح اين سوال که چرا توليد دچار مشکل مي‌شود، گفت: اگر کالايي توليد شود، اما به فروش نرسد، بدون ترديد، کارخانه تعطيل مي‌شود، لذا تقاضا است که توليد را تحريک مي‌کند. وي با تأکيد بر اينکه آمريکا قصد دارد ديواري دور ايران بنا کند، تأکيد کرد: اين کار براي آمريکا امکان‌پذير نيست و ايران هيچ‌گاه منزوي نخواهد شد و هم‌اکنون در سطح جهان نسبت به اهداف آمريکا در خصوص توافق هسته‌اي و تحريم‌ها تنها چند کشور انگشت‌شمار از آن حمايت مي‌کنند و به جز اين چند کشور تمام کشورهاي دنيا، حتي متحدين آمريکا و اتحاديه اروپا از ايران دفاع کرده و آمريکا را محکوم مي‌کنند لذا آمريکا هيچ‌گاه نمي‌تواند ايران را در محاصره قرار دهد. روحاني خاطر نشان کرد: هدف ديگر آمريکا اين است که نقش ايران را در منطقه کم‌رنگ کند تا نتوانيم در اين منطقه جزو کشورهاي پيشرو و تأثيرگذار باشيم، اما ناموفق بودند. رئيس جمهور خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته برخي کشورهاي منطقه بيش از 100 ميليارد دلار اسلحه خريداري کردند که عمدتاً از آمريکا بوده ، اما علي‌رغم اين تسليحات اعلام مي‌کنند که در يمن شکست خورده و يمن راه‌حل نظامي‌ندارد. وي گفت: اينکه آمريکا مي‌خواهد ايران در منطقه، خود را کنار بکشد تا خودش همه کاره منطقه شود، از کارهاي نشدني است و امکان‌پذير نيست. هر چقدر هم که وزير خارجه آمريکا حتي به جاي يک هفته ده‌ها هفته هم در کشورهاي منطقه بچرخد، باز هم ناموفق خواهند بود.

روحاني با تاکيد بر اينکه بايد به آمريکايي‌ها تفهيم کنيم که اگر مي‌خواهند با ايران صحبت کنند بايد به ملت ايران احترام بگذارند و تحريم‌ها را کنار بگذارند افزود: ما هيچ‌گاه از حرف زدن مضايقه نکرديم، اما بايد اين موضوع از چارچوب اصولي و منطقي برخوردار باشد.

روحاني با اشاره به مشکلات اقتصادي مردم، اظهار داشت: اگر کسي ادعا کند که مي‌تواند به طور کامل مشکلات اقتصادي را از بين ببرد سخن درستي نگفته و اگر کسي نيز بگويد که نمي‌توانيم در مقابل اين فشارها اقداماتي انجام دهيم،سخن نادرستي بيان کرده چرا که حتماً مي‌توانيم در مقابل اين فشارها با برنامه‌ريزي صحيح توفيقات بزرگي به دست آوريم. رئيس جمهور با بيان اينکه آمريکايي‌ها به زعم خودشان سه گلوگاه سيستم بانکي، درآمدهاي ارزي و حمل و نقل را تحت فشار قرار داده‌اند، گفت: در حوزه کشتيراني و حمل و نقل کالا با پيش بيني‌هايي که از قبل کرده بوديم اقدامات خوبي انجام شده و طي ماه‌هاي اخير ده فروند کشتي کانتينر بر خريداري کرده‌ايم ضمن اينکه راه‌هاي جايگزيني نيز در اين حوزه وجود دارد. روحاني خاطر نشان کرد: وعده‌هايي که در تمام استان‌ها به مردم عزيز داده‌ام، حتماً بر مبناي کار کارشناسي بوده و هيچ‌گاه به طور فردي تصميمي‌در عرصه کلان اتخاذ نشده است. ضمن اينکه هيچ طرح و پروژه‌اي هم نبوده که وعده داده باشيم و اجرايي شدن آن را پيگيري نکنيم. رئيس جمهور با يادآوري زماني که قيمت دلار نوسان پيدا کرد، همه اقتصاددانان در جلسه‌اي اعلام کردند که بايد دلار تک‌نرخي شده و با 4200 تومان عرضه شود گفت: پس از اعلام تک نرخي شدن ارز يک عده دلال وارد عرصه شده و براي واردات جنس دلار دريافت کردند، اما با ثبت سفارش و اقدامات صوري، نيمي‌از ارز دريافتي خود را در بازار آزاد عرضه کردند و اين کار بسيار ناپسندي بود. اگر چه بايد با آن برخورد شود، اما مگر مي‌شود بالا سر هر فردي دو مأمور گماشت. لذا با توجه به تخلفاتي که انجام شد، دولت نتوانست طرح تک نرخي ارز را دنبال کند. رئيس جمهور خاطر نشان کرد: امروز هم براي کالاهاي اساسي دولت ارز 4200 توماني مي‌دهد اما در اين حوزه نيز شاهد تخلفاتي هستيم. به نحوي که شخصي براي واردات ماده اوليه دارويي که تاريخ مصرف آن 3 ساله است، ارز دريافت مي‌کند، اما موادي وارد مي‌کند که بيش از 3 ماه از تاريخ انقضاي آن باقي نمانده است لذا خيانت‌هايي در اين حوزه انجام مي‌شود که اصلاً گفتني نيست. لذا در اين شرايط همه بايد دست به دست بدهيم تا کشور را نجات بدهيم. روحاني با تاکيد بر اينکه در 40 سالگي انقلاب اسلامي‌در همه عرصه‌ها پيروز شديم و تنها در حوزه اخلاق، ايثار، فداکاري، راستگويي و اداي امانت کم آورديم گفت: چرا توليدکننده و کاسب به سود کم و منطقي قانع نيستند و جيب بزرگ براي بيت‌المال دوخته شده است.

بررسي‌های تجارت نشان مي‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: اگر همانطور که مقام معظم رهبري در آغاز دوره دوم دولت سازندگي به اين دولت توصيه کرده بودند به کشاورزي توجه مي‌شد شايد امروز به راحتي امنيت غذايي کشور تامين مي‌شد و از بابت شرايط تحريمي‌جاي نگراني چنداني وجود نداشت. بخش کشاورزي در دولت سازندگي تا آنجا مورد بي مهري و انتقاد بود که ايرج اسکندري وزير کشاورزي دولت اصلاحات معتقد بود بايستي عيسي کلانتري وزير کشاورزي دوره سازندگي به خاطر اهمال کاري‌ها و بي توجهي به اين بخش مهم مورد محاکمه قرار بگيرد.

بخشي از جريان روشنفکري اصيل کشور از ابتدا معتقد بود که راه برون رفت مملکت از وابستگي اقتصادي را بايستي در پرداختن به فلاحت يا همان کشاورزي جستجو کرد. اين رويکرد از اين منظر که کشور ما به دليل موقعيت سياسي و ژئوپولوتيکي در طي 40 سال پس از انقلاب به صورت مستمر و مداوم آماج توطئه‌ها و فتنه گري‌هاي بيشمار از سوي کشورهاي سلطه جو قرار گرفته است واجد اهمیت می‌باشد و از این رو تحریم را باید يکي از ابعاد مخرب اين هجمه‌ها قلمداد نمود. و از اين رو ضرورت دارد که در ادبيات اقتصاد ايران، اقتصاد تحريم مورد توجه جدي واقع شود. اقتصاد تحريم به نوعي ترجمان يا بديل اقتصاد مقاومتي است که بارها مقام معظم رهبري در ساليان متمادي بر آن تاکيد ورزيده‌اند که يکي از مهمترين مولفه‌هاي تحقق آن، توجه ويژه به بخش کشاورزي است. چرا که کشاورزي علاوه بر فراهم آوردن امنيت غذايي و زمينه سازي اشتغال مولد و پايدار، کشور را از جنبه‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي و سياسي مصونيت مي‌بخشد. اين بخش جداي از تامين امنيت غذايي در جلوگيري از خروج ارز از کشور نيز نقش اساسي خواهد داشت.

  • جلوگيري از خروج ارز با توسعه کشاورزي

در اين راستا يک عضو کميسيون کشاورزي مجلس مي‌گويد: با توجه به خروج سالانه ۱۲ تا ۱۴ ميليارد تومان ارز براي واردات مواد غذايي از کشور، از اين رو حمايت دولت از حوزه کشاورزي در خروج ارز تاثير بسزايي دارد. عباس پاپي زاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در عين حال از کم توجهي به بودجه اين بخش در کميسيون تلفيق انتقاد کرد. وي با اشاره به اينکه بخش کشاورزي در اقتصاد نقش پررنگي دارد، بيان کرد: با وجود رايزني‌هاي صورت گرفته در کميسيون تلفيق مبني بر پررنگ ديده شدن بخش کشاورزي در بودجه، اما اين امر تحقق نيافت.

  • ضرورت اجراي الگوي راهبرد توسعه روستايي در بودجه

نکته ديگري که در اين مجال بايستي به آن توجه داشت ضرورت اجراي الگوي راهبرد توسعه روستايي در بودجه است. در اين زمينه، يک استاد دانشگاه گفته است: با توجه به اظهارات وزير کشور مبني بر اينکه براي رفع سکونت گاه‌هاي غيررسمي‌و حواشي شهرها بايد فکري کرد، لازم است الگوي خوشه‌هاي توليدي با محور کشاورزي در روستاها مستقر شود. به گزارش ايرنا، عبدالمجيد شيخي افزوده است: مصيبت بزرگ زندگي صنعتي امروزه در کشورها، مساله‌اي به نام ازدحام بودجه در جوامع شهري است که 80 درصد بودجه اعم از دولتي، شبه دولتي و بنگاه‌ها و موسسه‌هاي دولتي را مي‌بلعد. شيخي اضافه مي‌کند: اگر قطب‌هاي توسعه روستا - کشاورزي در کشور ايجاد شود معضل بزرگ ازدحام نيز برطرف خواهد شد. وي در عين حال اين نکته را هم تاکيد مي‌کند که «سياست‌هاي ولنگار وارداتي ناشي از الگوي غلط مصرفي زندگي شهري است و از پديده ازدحام ناشي مي‌شود.»

  • سهم بخش کشاورزي در ايران و جهان

متوسط جهاني سهم بخش کشاورزي از توليد ناخالص داخلي در سال ۱۹۹۷ حدود شش درصد بوده که اين نسبت در سال ۲۰۱۵ به 3.8 درصد کاهش يافته است، اما در ايران سهم اين بخش از توليد ناخالص داخلي دو روند متفاوت را طي کرده است. يک پژوهشگر کشاورزي در اين مورد طي يادداشتي در روزنامه ايران مي‌نويسد: از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۱۱ سهم بخش کشاورزي از توليد ناخالص داخلي از 9.8 درصد به 5.9 درصد کاهش يافته و بعد از آن سهم اين بخش از توليد ناخالص داخلي روند فزاينده‌اي را تجربه کرده است، به‌طوري که سهم اين بخش در سال ۲۰۱۵ به 10.7درصد افزايش يافت. لازم به ذکر است که اين افزايش سهم بخش کشاورزي بيشتر تحت تأثير کاهش رشد ساير بخش‌ها ازجمله بخش نفت و صنعت بوده است. عبدالحسين طوطيايي اضافه مي‌کند: اطلاعات دريافتي از وزارت جهاد کشاورزي نشان مي‌دهد در سال 1395 و بر اساس محاسبات فصلي، رشد ارزش افزوده گروه کشاورزي (به قيمت‌هاي ثابت 1390)، نسبت به دوره مشابه سال قبل 4.2 درصد افزايش يافته است. بنابراين با رشد 3.7 درصدي رشد کل ملاحظه مي‌کنيم که بخش کشاورزي در اين سال پيشتاز ديگر زير بخش‌هاي مختلف بوده است.

طوطيايي ادامه مي‌دهد: به نظر مي‌رسد در اين سال‌ها با اعمال تحريم‌ها و تحليل رفتن نسبي درآمد نفت عملاً شرايط رونق نسبي بخش کشاورزي فراهم شده است. اينکه در سال 1396 و بر خلاف سال‌هاي 1394 و 1395 رشد بخش کشاورزي حدود يک درصد بوده است را بايستي به حساب افزايش نسبي درآمد نفت در اين سال و افزايش رشد در بخش خدمات و مهمتر از همه سختگيري شوراي عالي اقتصاد براي عدم افزايش نرخ‌هاي تضميني محصولات اساسي کشاورزي تلقي کرد.

  • کاهش درآمد مشاغل کشاورزي

اين کارشناس کشاورزي در ادامه يادداشت خود يادآور مي‌شود: نکته بسيار حائزاهميت رشد منفي درآمد از مشاغل آزاد کشاورزي مي‌باشد. رشد درآمدي اين زيربخش، نسبت به سال گذشته منفي 2.1درصد بوده است. يعني درآمد مشاغل آزاد کشاورزي نسبت به سال گذشته کاهش يافته است! با توجه به افزايش وحشتناک هزينه‌هاي کشاورزي از جمله افزايش قيمت سموم، افزايش هزينه‌هاي کارگر و... و عدم افزايش خريد تضميني محصولات کشاورزي متناسب با اين هزينه‌ها باعث شده است تا درآمدهاي مشاغل آزاد کشاورزي نسبت به سال گذشته با رشد منفي رو‌به‌رو شود. در شش ماهه اول سال 1397 کاهش بيشتر رشد بخش کشاورزي را بايستي عمدتاً به‌دليل شوک‌هاي پرتنش کاهش شديد ارزش پول ملي دانست.

  • نگاه ويژه به بخش کشاورزي

با عنايت به اين داده‌ها و فراز و فرود‌هاي بخش کشاورزي در اقتصاد نفت زده دهه‌هاي اخير کشور و نيز شرايط شکننده‌اي که متأثر از تحريم‌هاي جهاني و شوک‌هاي پولي در کشور به وجود آمده است بايستي نگاهي محورانه به بخش کشاورزي داشت. طوطيايي در اين مورد تاکيد مي‌کند: بخشي که در اين شرايط نقش حياتي آن در ادامه حيات اجتماعي و سياسي کشور محرز مي‌شود. جامعه کشاورزان که عمدتاً برخلاف ساير مشاغل در قالب يک حوزه کاري تحت پوشش قرار ندارند بي‌دفاع‌ترين گروه اجتماعي در برابر تندباد‌هاي رکود و تورم اخير هستند. در اين شرايط دولت با تمهيدات مختلف از قبيل افزايش سخاوتمندانه قيمت تضميني محصولات کشاورزي، وام‌هاي کم بهره، توسعه کاربردي فناوري‌هاي نوين وگشودن هرچه ممکن دروازه‌هاي صادرات بايستي به حمايت کشاورزان در سنگر توليد بيش از پيش مبادرت کند.

  • سهم بخش کشاورزي از بودجه 98

بودجه وزارت جهاد کشاورزي شامل 21 هزار و 573 ميليارد و 447 ميليون ريال است که از اين رقم 16 هزار و 189 ميليارد و 549 ميليون ريال آن مربوط به تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي (بودجه عمراني) بوده و بقيه به مبلغ 5 هزارو 383 ميليارد و 898 ميليون ريال به بودجه هزينه‌اي اين وزارتخانه اختصاص دارد. هرچند بودجه بخش هزينه‌اي اين وزارتخانه نسبت به قانون بودجه امسال افزايش نشان مي‌دهد اما در بخش بودجه‌هاي عمراني شاهد کاهش ارقام بودجه هستيم به طوري که يک هزار و 726 ميليارد و 340 ميليون ريال از بودجه عمراني آن در مقايسه با امسال کم شده است.

معاون وزير نفت مطرح کرد:

گروه انرژي: فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس روز گذشته وارد مدار شد و ١٢ تا ١٥ ميليون متر مکعب به ظرفيت توليد بنزين کشور افزوده شد. عليرضا صادق آبادي معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: تاکنون 2 ميليارد يورو سرمايه گذاري خارجي از چين در طرح توسعه پالايشگاه آبادان جذب شده است.

عليرضا صادق آبادي معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در گفت و گو با ايرنا درباره جذب سرمايه گذاري خارجي در طرح‌هاي پالايشي کشور، افزود: مذاکره با ساير شرکت‌هاي خارجي براي نوسازي و بهسازي ساير پالايشگاه‌ها هنوز به نتيجه نرسيده است.

وي اضافه کرد: در اجراي طرح‌هاي پالايشي و توليد بنزين به خودکفايي رسيده ايم.

به گفته معاون وزير نفت روزانه 95 ميليون ليتر بنزين در کشور توليد مي‌شود که با بهره برداري از مرحله سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس اين ميزان به 105 تا 107 ميليون ليتر افزايش مي‌يابد.

مديرعامل پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ادامه داد: ظرفيت پالايش نفت و ميعانات گازي کشور اکنون به حدود 2 ميليون و يکصد هزار بشکه رسيده است.

  • افزايش 15 ميليون ليتري توليد بنزين يورو

‌‌روز گذشته محمدعلي دادور مديرعامل پالايشگاه ستاره خليج‌فارس اعلام کرده بود: با بهره‌برداري از مرحله سوم پالايشگاه ستاره خليج‌فارس توليد بنزين يورو پنج از ۳۰ ميليون ليتر در روز به ۴۵ ميليون ليتر افزايش يافت.وي افزود: متوسط توليد بنزين در اين مرحله روزانه ۱۲ تا ۱۵ ميليون ليتر است که با رعايت استاندارد‌هاي زيست‌محيطي توليد شده است.مديرعامل پالايشگاه ستاره خليج‌فارس عنوان کرد: از آغاز به کار مرحله دو تا بهره‌برداري از مرحله سوم اين پالايشگاه 6 ماه زمان صرف شده است.دادور اضافه کرد: براي تکميل ساخت اين مرحله ۶۰ ميليون يورو از اعتبارات صندوق توسعه ملي و فروش محصولات توليدي پالايشگاه هزينه شده است.

همچنين مرتضي ابراهيمي‌بيان مدير عامل شرکت پالايش نفت اصفهان گفت: از ابتداي ارديبهشت امسال، کل بنزين توليدي پالايشگاه اصفهان از سطح کيفي يور 4 به سطح کيفي يورو5 که يکي از بالاترين سطوح کيفي جهاني است ارتقاء پيدا کرده است.

اين گزارش مي‌افزايد، جذب 2 ميليارد يورو از چين براي نوسازي پالايشگاه آبادان به عنوان يکي از بزرگ‌ترين سرمايه گذاري‌هاي خارجي در دوران پسابرجام به شمار مي‌رود.

نوسازي پالايشگاه آبادان در بهمن سال 1395 در پي گشايش‌هاي حاصل از اجراي توافق هسته‌اي موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با استفاده از فاينانس (منابع مالي) چين آغاز شد که در ماه‌هاي آتي، برخي واحدهاي آن راه اندازي مي‌شود.

پالايشگاه آبادان به عنوان قديمي‌ترين پالايشگاه کشور به شمار مي‌رود که به علت قديمي‌بودن برخي فناوري‌هاي به کار رفته در آن، جزو پالايشگاه‌هاي زيانده به شمار مي‌رود.

بر اساس برخي گزارش‌ها، پالايشگاه آبادان با توليد بالاي مازوت (نفت کوره) ساليانه 700 ميليون تا 800 ميليون دلار ضرر مي‌کند که با نوسازي، از چرخه زياندهي خارج مي‌شود.

طرح توسعه و تثبيت ظرفيت پالايشگاه آبادان با همکاري شرکت چيني ساينوپک اينترنشنال پتروليوم و شرکت طراحي و ساختمان نفت ايران اجرا مي‌شود.

با اجراي طرح توسعه و تثبيت ظرفيت پالايشگاه آبادان افزون بر تامين خوراک پتروشيمي‌بندر امام (ره)، پتروشيمي‌آبادان، روغن سازي ايرانول و قير پاسارگاد، محصولاتي شامل بنزين معمولي، بنزين سوپر، نفت سفيد، گازوئيل و نفت کوره مطابق با استاندارد يورو5 توليد مي‌شود.

طرح تثبيت ظرفيت و بهبود کيفيت فرآورده‌هاي پالايشگاه آبادان شامل واحد تقطير 210 هزار بشکه‌اي در روز است که جايگزين واحدهاي تقطير قديمي‌شده و ظرفيت پالايش پس از ساخت اين واحد به ميزان 360 هزار بشکه در روز تثبيت مي‌شود.

معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد:

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه پروژه ساخت 200 هزار واحد مسکوني جديد وابسته به وام نيست ، گفت: اين پروژه وابسته به وام نيست اما پيشنهاد داده‌ايم تا سقف 90 ميليون تومان براي ساخت هر واحد در اختيار سازندگان قرار بگيرد. به گزارش تجارت به نقل از ايلنا، حبيب الله طاهرخاني در جمع خبرنگاران، با اشاره به مدل مشارکت با سرمايه‌گذاران بخش خصوصي براي ساخت 200 هزار واحد مسکوني در شهرهاي جديد گفت: تمام قراردادهاي ما در چارچوب مشارکت است و زمين و پروانه جزو آورده دولت محسوب مي‌شود و ساخت آورده شريک يا همان بخش خصوصي خواهد بود. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه پس از دوره ساخت ميزان برداشت دولت و بخش خصوصي از واحدهاي ساخته شده چقدر خواهد بود گفت:‌ اين موضوع تابع پروژه است و در برخي از پروژه‌ها سهم سازندگان کمتر و در برخي از پروژه‌ها بيشتر است البته از آنجا که قيمت زمين در شهرهاي جديد نسبت به شهرهاي مادر ارزانتر است بنابراين سهم سازنده هم بر اساس همين معيارها مشخص مي‌شود. معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه بازار بر اساس سيستم عرضه و تقاضا خودش را تنظيم مي‌کند گفت: سياست ما اين است که عرضه را افزايش دهيم تا تعادلي بين عرضه و تقاضاي موجود در بازار ايجاد شود.

مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا مبني براينکه آيا سازندگان در اين پروژه از تسهيلات بانکي بهره‌مند مي‌شوند، گفت: اين پروژه وابسته به وام نيست اما مذاکراتي با بانک مسکن انجام داده‌ايم و پيشنهاد ما اين است که براي ساخت هر واحد تا سقف 90 ميليون تومان وام در اختيار سازندگان قرار دهند و اين وام تنها ويژه سازندگان است و سود آن هم چيزي حدود 17 الي 18 درصد خواهد بود البته تمام اموضوعات در مرحله بحث و گفت‌وگو است و چيزي نهايي نشده است.

نقدهای اسلامی از بد قولی ‌ها؛

گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه تمام وعده‌ها بر اساس محاسبات فني و مهندسي بايد به مردم داده شود و ما بحث سياسي در اين وزارتخانه نداريم، گفت:‌ عدم تعهد به وعده‌ها بزرگترين آفت در کشور محسوب مي‌شود.

به گزارش تجارت به نقل از ايلنا، محمد اسلامي‌در جلسه با مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد و مديران شهرهاي جديد در استان‌هاي مختلف با موضوع برنامه توليد و عرضه مسکن اظهار داشت: از تمام مديران در وزارت راه و شهرسازي درخواست دارم که قاطعانه کار مردم را انجام دهند.

وي افزود: بعضا خبرهايي مي‌شنوم مبني بر اينکه در شهرهاي جديد مديران در انجام کارها مصمم نيستند و دچار ترديد شده‌اند که تصميماتشان زير سوال برود همين جا به تمام مديران اعلام مي‌کنم ترديدي در اجراي برنامه‌ها نداشته باشند چرا که درباره تمام وظايف و برنامه‌ها برنامه‌اي مصوبه وجود دارد و به طور صد در صدي هم مورد حمايت وزارت راه و شهرسازي قرار مي‌گيرند.

وي با تاکيد بر اينکه مديران در اجراي پروژه‌ها کار را به اهلش بسپارند، ادامه داد: بايد سلامت اداري در تمام پروژه‌ها حاکم باشد.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه موضوع مهم در اجراي پروژه‌ها جذب اعتماد مردم و سرمايه‌گذاران است، گفت: سازندگان زماني در پروژه‌ها مشارکت خواهند داشت که مديران به قول و فکر خود پايبند باشند.

و.ي تاکيد کرد: موضوع ديگر پايبندي به وعده‌هاي مردمي‌است که بايد در موعد مقرر اجرا شود.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه عدم تعهد مديران به وعده‌هاي خود آفت بسيار بزرگي است که مي‌تواند به مردم آسيب برساند، اظهار داشت: اگر قولي مي‌دهيم بايد سنجيده باشد. در وزارت راه و شهرسازي بحث سياسي نداريم و تمام وعده‌ها بر اساس محاسبات فني و مهندسي است.

اسلامي‌با اشاره به جلسه با رئيس جمهوري درباره آغاز ساخت 400 هزار واحد مسکوني گفت: قرار بر اين شد از چهارصد هزار واحد، 200 هزار واحد در شهرهاي جديد ساخته شود و ما بايد اين وعده را تا سال 99 محقق کنيم و در اين راستا امسال ساخت 60 هزار واحد شروع مي‌شود.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اين برنامه در شرايطي به اجرا مي‌رسد که در بازار مسکن عرضه‌اي براي اقشار ضعيف نداشته‌ايم و توان خريد مردم هم کاهش پيدا کرده است بنابراين بايد نسبت به الگوهاي با قيمت‌هاي مناسب اقدام کنيم تا قشر کم‌درآمد و متوسط هم بتوانند مسکن مورد نظر خود را تهيه کنند.

اسلامي‌با بيان اينکه در توسعه شهرهاي جديد بحث هويت بسيار اهميت دارد، گفت: نبايد کاستي شهرها به شهرهاي جديد هم هجرت کند و بايد بتوانيم کيفيت زندگي را در شهرهاي جديد افزايش دهيم.

وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه دولت سازنده نيست اما به نحوه ساخت و ساز نظارت مي‌کند، گفت: بايد تمام استانداردها رعايت شود و نظارت بر عهده دولت است.

وي افزود: در بحث شهرسازي شهر جديد بحث هويت‌بخشي محلي را بايد احيا کنيم و نبايد شهرهاي خوابگاهي ساخته شوند و زندگي در اين شهرها بايد جريان داشته باشد.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اهميت دسترسي و موضوعات تي او دي در شهرهاي جديد گفت: شهرهاي پرند، صدرا، بهارستان و هشتگرد در مباحث تي او دي‌ و دسترسي‌ها پيشتاز هستند و وظيفه ما اين است که دسترسي به حمل و نقل عمومي‌را در شهرهاي جديد افزايش دهيم تا جابجايي روان داشته باشيم.

وزير راه و شهرسازي همچنين درباره همکاري دستگاه‌هاي خدمات رسان در اجراي پروژه‌ها اظهار داشت: تمام دستگاه‌هاي خدمات رسان موظف به اجراي خدمات خود هستند و اگر شخصي در اين نهادها کار انجام ندهد بايد به آن رسيدگي شود و گرنه تمام دستگاه‌ها در انجام اين پروژه‌ها همکاري مي‌کنند.

سرمقاله

احمد انارکي محمدي

عضو کميسيون اقتصادي مجلس

دشمني‌هاي بسيار چه زمان جنگ تحميلي و چه تحريم‌ها و همچنين مشکلات ديگر مانند فشارهاي دنيا که عليه ايران شد، باعث شد علاوه بر بدست آوردن استقلال بتوانيم در منطقه حرف خود را به کرسي بنشانيم و بتوانيم از ظرفيت‌هايي که براي انقلاب تعريف شده استفاده کرده و آرمان‌هاي امام و رهبري را در جامعه پياده کنيم. اگرچه ضعف‌هايي داريم اما با مديريت صحيح مي‌توان آنها را برطرف کرد. امروز مي‌بينيم در بخش هسته‌اي پزشکي و علمي‌جزء 10 کشور اول دنيا در توليد علم هستيم و اينها برندهاي ايران در دنيا هستند اما ضعف‌ها باعث شده که نتوانيم از ظرفيت نخبگان به خوبي استفاده کنيم. در بخش‌هاي عمراني و زيرساختي اتفاقات بسيار خوبي افتاده است. غير از توسعه روستايي، آنچه که امروز بسيار اهميت دارد اين است که در حوزه‌هاي علمي، پژوهشي، زير ساختي، هسته‌اي و موشکي بسيار خوب عمل کرديم. يک زماني کشور بسته بود و شايد نمي‌توانستيم باز عمل کنيم اما در بحث صدا و سيما اکنون انحصار صدا و سيما را داريم و انتظار مي‌رود که شبکه‌هاي تلويزيوني بيشتري شامل کابلي و شخصي داشته باشيم اما در بحث سينما امروزه در فيلم فجر مقامات خوبي هميشه کسب کرديم اما هنوز جاي کار بيشتري در اين زمينه لازم است تا به آنچه که لياقت مردم است دست يابيم. در گذشته متکي به نفت بوديم و فاصله‌اي افتاده اما اکنون معادن بزرگي راه‌اندازي شده و بيشترين پيشرفت در حوزه اقتصادي بحث کشاورزي و صنعت است که توانستيم اولين توليد کننده پسته در دنيا باشيم به طوري که سالانه 250 هزار تن توليد پسته داريم و با آمريکا نيز رقابت مي‌کنيم.در بحث معدني با توجه به اينکه بهشت معادن دنيا هستيم و شايد يک زماني خام‌فروشي مي‌کرديم اما امروزه به صورت زنجيره‌اي در سراسر کشور در حوزه مس، آهن و ساير معادن بسيار پيشرفت کرديم. نيروگاه‌هاي بسيار پيشرفته‌اي تاسيس شده و برقي که آن زمان داشتيم هرگز قابل مقايسه با آنچه امروز توليد مي‌کنيم نيست به طوري‌که بسياري از استان‌ها افزون‌تر از آنچه که هست برق توليد مي‌کنند. همچنين در حوزه توليد گاز مي‌توان گفت که در سراسر کشور بيش از 80 درصد از روستاها گازرساني شده و در توسعه و توليد کشور بسيار کمک کننده بوده است.

یادداشت
بهنام فتحنایی

روزنامه‌نگار

کامپيوترم را روشن کردم و همينطور که مشغول کار بودم ناگهان يک پيام بر روي صفحه نمايش ظاهر شد؛ " مجوز نرم افزار آنتي ويروس شما منقضي شده است. " خيلي راحت اين پيغام را ناديده گرفتم و به کارم مشغول شدم. من احساس آرامش مي‌کردم و انتظار داشتم برنامه ضد ويروس منسوخ شده از کامپيوتر من محافظت کند. غافل از اينکه با اين کار، خودم را در معرض تهديدات آنلاين قرار دادم. بعضي‌ها معتقد هستندآنتي ويروس‌هابا وجود اين که در استارتاپ ويندوز فعال هستند و حافظه RAM و CPU را اشغال مي‌کنند فقط سرعت سيستم را کند مي‌کنند.

با اين وجود هستند کساني که به دنبال آنتي ويروس‌ها رايگان براي حفاظت از سيتم خود هستند و آن‌ها را نصب مي‌کنند. اما به واقع Antivirus رايگان توانايي شناسايي و از بين بردن ويروس‌ها را دارند؟ آنتي ويروس رايگان قادر نخواهد بود از حملات خرابکارانه و تهديد امنيتي جلوگيري کند.

آنتي ويروس رايگان، ممکن است اين اعتماد را به شما بدهد که توانايي حفاظت ار سيستم تان را فراهم مي‌کند اما به واقع آنها نمي‌توانند از عده کاري که يک آنتي ويروس قوي و اصلي انجام مي‌دهد برآيند.

هکرها به دنبال راه حل‌هاي جديد و پيشرفته‌اي براي راه اندازي حملات سايبري هستند. ويروس مخرب مي‌تواند از طريق usb، ايميل، بازديد از سايت‌هاي غير اخلاقي، دانلود فايل‌ها و برنامه‌هاي آلوده به يک سيستم نفوذ کند. به همين خاطر آنتي ويروس‌ها طراحي شده‌اند تا ويروس‌هاي مخرب را شناسايي و حذف کنند.

آنتي ويروس‌ها همچنين مي‌توانند در برابر طيف گسترده‌اي از تهديدات ويروسي نظير : اسب‌هاي تروجان ، کرم‌ها ، روت کيت‌ها ، نرم افزارهاي جاسوسي ، ابزارهاي تبليغاتي مزاحم ، بات نت و باج افزار مقاومت و آن‌ها را نابود کنند.

در سال 1393 سيستم اپراتور يکي از نيروگاه‌هاي هسته‌اي در کره جنوبي مورد حمله سايبري قرار گرفت که البته به رآکتورهاي آن آسيبي وارد نشده است.

همچنين استاکس‌نت بدافزار بود که در خرابکاري در تأسيسات غني‌سازي اورانيوم نطنز مورد استفاده قرار گرفت که البته توسط نرم‌افزار ضدويروس وي‌بي‌اي۳۲ از شرکت بلاروسي VirusBlokAda شناسايي شد.

تورستن هوتس -کارشناس فن‌آوري اطلاعات - مي‌نويسد :حمله ويروس استاکس‌نت آن‌گونه که خواست برنامه‌نويسان بوده، به نتيجه نرسيده؛ زيرا با وجود کار حرفه‌اي، کاربران متخصص رايانه‌اي به وجود اين ويروس پي برده‌اند. به باور کارشناسان امنيتي چنين حمله‌هايي بي‌سابقه نبوده و ممکن است باز هم در آينده رخ دهند.

نتيجه اين که بعضي از ويروسها اثر بسيار مخربي بر روي سرعت سيستم شما دارند به همين دليل بايد همواره يک آنتي ويروس قوي را بر روي سيستم خود نصب نمائيد. همچنين دقت کنيد داشتن قويترين آنتي ويروس بدون Update کردن آن عملا هيچ ارزشي ندارد.

دادستان تهران از دستگيري 14 نفر خبرداد؛

دادستان تهران در خصوص پرونده کاغذ و تخلفات ۱۷۰۰ ميليارد توماني گفت: در بحث کاغذ دو نوع پرونده تشکيل شده؛ يکي افرادي که براي کاغذ ارز گرفته و آن را در بازار فروختند و کاغذي وارد نکردند و دسته دوم کساني بودند که ارز را گرفتند و کاغذ‌ها را با فاکتور‌هاي صوري در بازار فروختند که هر دو گروه در بازار وضع را بدتر کردند. در اين دو گروه تاکنون ۱۴ نفر بازداشت شدند، ۸ نفر قبلا دستگير شده بودند و ۶ نفر نيز اضافه شدند.

به گزارش ميزان، عباس جعفري دولت آبادي افزود: در آخرين رقم اعلامي‌پليس، متخلفان ۱۵۰ ميليون دلار ارز دريافت کرده‌اند و ۲ هزار تن کاغذ در بازار آزاد فروخته شده است. براي متهمان پرونده تشکيل شده اما چون متهمان اصلي مي‌دانستند جرم مرتکب شده اند، از کشور خارج شدند. دادستان عمومي‌و انقلاب تهران همچنين در خصوص اينکه افرادي به اسم چند نفر شرکتي تاسيس و سوء استفاده کرده‌اند يا اينکه با استفاده از کارت ملي يک خانم روستايي چند صد دستگاه خودروي لوکس وارد کشور شده است، چگونه مي‌توان جلوي اين راه‌ها را گرفت؟ عنوان کرد: بستن منافذ فساد يکي از راه‌هاي مبارزه با فساد است وقتي که به نام يک زن روستايي يا يک فرد کارتن خواب شرکت صادر مي‌شود و يا کارت بازرگاني گرفته مي‌شود، اين مشکلات وجود مي‌آيد. دادستان عمومي‌و انقلاب تهران در رابطه با اينکه در فضاي مجازي چه فعاليت‌هايي مصداق رفتار مجرمانه است گفت: حدود ۹۰ عنوان مجرمانه در فضاي مجازي داريم که دسترسي غيرمجاز به داده‌هاي رايانه‌اي مخابرات، کلاهبرداري رايانه‌اي، تهيه فيلم مخفيانه، هتک حيثيت ديگران و نشر اکاذيب از آن جمله است. در فضاي مجازي با انتشار يک کليپ و دروغ و يک شايعه ممکن است وضع يک کشور را بهم بريزند، فضاي مجازي بستر فوق العاده گسترده‌اي براي ارتکاب جرم است عناوين آن متعدد است و پرونده‌هاي بسياري وارد دادستاني از اين لحاظ شده است. دادستان تهران در خصوص آخرين وضعيت پرونده طلافروشي در تهرانپارس گفت: پس از ارسال گزارش پرونده بلافاصله تشکيل و متهم دستگير و اموالي از وي کشف شد. متهم خواسته که املاک را بفروشد و به خاطر اينکه مالي در اين رابطه کشف شده، مديريت کرده‌ايم و اميدواريم که با همکاري متهم، پول‌ها بازگردد. شکات زيادي شکايت کرده اند، متهم کسري اموال دارد که پيشنهادش اين است که ساختمانش ساخته شود که با همکاري متهم و شکات مشکلات حل شود.

دادستان تهران در مورد سرکشي به ساختمانها و آسانسور‌هاي ناايمن گفت: بعد از حادثه پلاسکو از سوي دادسراي انفال و با همکاري دستگاه‌ها، ساختمان‌هاي ناايمن شناسايي شده و حدود ۲۱ هزار ساختمان در تهران وجود دارد که ۲۴۳ ساختمان وضع نامناسب و بحراني دارند که با همکاري شهرداري و دستگاه‌ها اخطار کتبي داده شده است. اين کار وظيفه ما نيست بعد از حادثه پلاسکو به شهرداري گفته‌ايم دراين زمينه کمک مي‌کنيم و اين اخطار‌ها داده شده است.

دادستان تهران در مورد اينکه روزانه ۵ هزار راس دام از کشور قاچاق مي‌شود گفت: قاچاق از مرز آبي و خاکي انجام مي‌شود. اصل کار جرم است وزارت جهاد کشاورزي مسئوليت دارد و بايد پيگيري‌هاي لازم را انجام دهد، ما نيز نگران هستيم، در تهران گزارش نداشته ايم، چون تهران مرز آبي وخاکي نداريم.

در نفت پاسارگاد صورت گرفت؛
شرکت نفت پاسارگاد برای اولین بار در ایران موفق به تولید یک نوع قیر جدید با استاندارد جهانی و متناسب با حجم ترافیک جاده ای با نام پی جی پلاس (PG+) شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت نفت پاسارگاد، پیش از این تولید قیرهای متناسب با شرایط آب و هوایی انجام می شد که با تلاش متخصصان، این شرکت به دانش تولید قیر بر اساس حجم ترافیک جاده ای نیز دست یافت.
طبقه بندي قيرها بر اساس عملكردي با عنوان پی جی ( PG) از حدود چهار سال قبل در ايران ایران شروع شده و شرکت نفت پاسارگاد در تولید این نوع قیر در کشور پیشرو است. قيرهاي پی جی (PG) عمدتا منطبق با شرايط آب و هوايي بوده ولی در نوع جدیدی که در نفت پاسارگاد تولید شده است قیر بر اساس نوع ترافیک نرمال، سنگین، خیلی سنگین و فوق سنگین تولید می شود.
در این نوع قیر جدید علاوه بر شرایط ترافیکی ، شرایط آب و هوایی که در انواع دیگر قیر های پی جی (PG) دیده شده بود نیز وجود دارد و می توان گفت کشور ایران به دانش تولید به روز ترین مدل قیر دست یافته است. بار ترافیکی یکی از عامل های اصلی پایین آمدن عمر آسفالت بوده و چنانچه از این محصول جدید در جاده ها استفاده شود عمر آسفالت افزایش قابل توجهی می یابد.
شرکت نفت پاسارگاد آمادگی تولید این محصول در حجم انبوه و متناسب با نیاز اعلام شده از سوی دستگاه های مسئول را دارد.
گفتنی است رونمایی از این محصول جدید شرکت نفت پاسارگاد با حضور مسئولین محترم در بهمن ماه سالجاری انجام خواهد شد.
ذوالقدر از آخرين مصوبات کميسيون تلفيق خبرداد،
عضو كميسيون تلفيق مهمترين مصوبات جلسه كميسيون را اعلام کرد و گفت: تصويب بندهاي الحاقي به تبصره شش در راستاي تحقق افزايش درامد مالياتي و سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از اين موارد است که بر اساس اين بند كليه مراكز درماني اعم از دولتي، خصوصي، نهادهاي عمومي،نيروهاي مسلح، خيريه‌ها و شركت‌هاي دولتي مكلف شدند ده درصد از حق العمل پزشكان برابر صورتحساب ارسالي به بيمه‌ها و در صورت پرداخت نقدي توسط بيمار را كسر و به حساب سازمان امورمالياتي به نام پزشك مربوطه بابت علي الحساب ماليات واريز نمايند.

سيده فاطمه ذوالقدر افزود: همچنين دولت در سال ٩٨ مي‌تواند در بازارچه‌هاي مرزي كشور بنزين را به نرخ ترجيحي ارائه نمايد و درامد حاصل را به حساب خزانه واريز كند اين اقدام مي‌تواند نقش قابل توجهي در كاهش قاچاق سوخت داشته باشد و مديريت مصرف را به گونه‌اي تامين كند كه عدم هدايت اذعان به طرف افزايش قيمت سوخت در اينده را به همراه داشته باشد.

نايب رييس اول كميسيون فرهنگي گفت: در راستاي حمايت از فعاليت‌هاي اقتصادي و رونق كسب و كار در بند ه تبصره ٧ با الحاق بندي سه درصد ازدرامدهاي اين بند به صندوق بيمه سرمايه گذاري فعاليت‌هاي معدني اختصاص يافت كه مي‌تواند نقش حمايتي از فعاليت‌هاي اين بخش را دارا باشد.

وي افزود:تامين هرچه بيشتر حقوق حمايتي از معلولين و خانواده‌هاي آنها از اولويت‌هايي بود كه در بودجه ٩٨ تلاش شد اعتبارات لازم تخصيص يابد. بر اين اساس مقرر شد بانك مسكن ده درصد تراكنش‌هاي بانكي را به حساب خزانه داري براي تخصيص به سازمان بهزيستي براي تامين مسكن خانواده‌هاي داراي دو عضو معلول فاقد مسكن تحت پوشش قرار دهد.

سيدکمال خرازي در ديدار با هيئتي از انديشکده نروژي تاکيد کرد؛

رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي کشورمان با بيان اين‌که تا سياست‌هاي کاخ سفيد در قبال ايران اصلاح نشود، نمي‌توانند انتظار تغيير در سياست‌هاي ايران را داشته باشند، اظهار کرد: بايد مذاکرات جدي‌تري ميان ايران و کشورهاي کليدي اروپا براي بررسي آينده روابط شکل بگيرد. به گزارش ايسنا، سيدکمال خرازي در ديدار با هيئتي از انديشکده نروژي "نورف" که در امور حل و فصل مناقشات بين‌المللي فعال است، هشدار داد: خروج ايران از برجام و نتايج آن بر امنيت منطقه و اروپا، به نفع دولت‌هاي اروپايي نخواهد بود. وي سياست‌هاي دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا در قبال اروپا را نيز خطرناک توصيف کرد و گفت: تلاش براي ايجاد شکاف بين غرب و شرق اروپا و سياست‌هايي همچون حمايت از برگزيت و ملي‌گرايي افراطي در اروپا ازجمله خطراتي است که آمريکا براي اروپا ايجاد کرده است. رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي کشورمان تاکيد کرد: بايد جلوي اين روند گرفته شود و اگر در اين مقطع اروپايي‌ها در برابر فشار آمريکا ايستادگي نکنند، در آينده با مشکلات بسيار بيشتري مواجه خواهند شد. خرازي تصريح کرد: در صورت مقاومت نکردن اروپا، سياست‌شان گروگان آمريکا خواهد بود و يک نمونه آن همين برجام است. وي گفت: ايران انتظار داشت اتحاديه اروپا به‌عنوان يک‌طرف توافق هسته‌اي اقدام عملي داشته باشد اما آن‌ها تاکنون تحت‌فشار آمريکا کاري نکرده‌اند و اين اثر بدي بر ايراني‌ها که به تعهد خود پايبند بوده‌اند، گذاشته است. رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي همچنين بيان کرد:‌ ملت ايران همان طور که در طول 40 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در برابر فشارهاي آمريکا تسليم نشده، در برابر سياست‌هاي ترامپ هم کوتاه نخواهد آمد و تا زماني که سياست‌هاي کاخ سفيد در قبال جمهوري اسلامي‌اصلاح نشود و تغيير نيابد، نمي‌توانند انتظار تغيير در سياست‌هاي ايران داشته باشند. خرازي با اشاره به برنامه آمريکا براي برپايي کنفرانسي ضدايراني در لهستان، اين اقدام را نيز نمونه آشکار ديگري از خصومت اين کشور با ايران توصيف و تصريح کرد: آمريکا با برگزاري اين شوي تبليغاتي سياسي متمرکز بر ايران‌هراسي در لهستان، منافع ملي اين کشور را به گروگان مي‌گيرد و اين باج‌دهي دولت لهستان به دولت آمريکا، توهين به هويت اروپايي و ملت‌هاي اروپا تلقي مي‌شود. وي همچنين با اشاره به سياست‌هاي منطقه‌اي ايران براي ايجاد ثبات، به مقايسه سياست‌هاي عربستان و ايران در مقابله با داعش و کمک ايران به شکست تروريسم در عراق و سوريه پرداخت و گفت: عجيب آنجاست که به‌جاي فشار بر سعودي و ديگراني که اين آشفتگي را ايجاد کردند، ايران را هدف گرفته‌اند که با تروريست‌ها جنگيد تا ثبات در منطقه حفظ شود. در اين ديدار، هنريک تونه، مدير انديشکده نروژي نورف هم با تشريح برنامه‌هاي انديشکده خود تصريح کرد: ملت‌هاي اروپايي احترام زيادي براي فرهنگ و تمدن ايران قائل هستند. وي با اشاره به فشارهاي سنگين آمريکا بر شرکت‌هاي اروپايي گفت: مشکلات داخلي کشورهاي اروپايي بر سياست‌هاي دولت‌هاي اروپايي و اتخاذ سياست‌هاي صحيح تاثير منفي داشته است.

آخرين وضعيت ماهواره‌های ایرانی؛‌
رييس سازمان فضايي ايران با تاکيد بر اينکه در پرتاب ماهواره پيام، ماهواره‌بر نتوانست سرعت لازم را اعمال کندو اين امر نشان مي‌دهد که اشکال در ماهواره نبوده است گفت: زماني که ماهواره قرار است در مدار قرار گيرد، بايد ماهواره‌بر با يک سرعت خاصي ماهواره را به مدار تزريق کند.

دکتر مرتضي براري در گفت‌وگو با ايسنا گفت: از زماني که "پيام" پرتاب شد، از همان لحظه اطلاعات اين ماهواره دريافت و ارتباط آن با ايستگاه زميني برقرار شد و اين بدان معناست که ساخت ماهواره و ماهواره‌بر در زمان بسيار کمتري امکان‌پذير خواهد بود. تيم تحقيقاتي "پيام" اکنون قادر خواهند بود که اين ماهواره را در مدت ۶ ماه بسازند.

وي با بيان اينکه ماهواره "دوستي" دانشگاه صنعتي شريف در نوبت بعدي پرتاب قرار دارد، افزود: اين ماهواره نيز قرار است با ماهواره‌بر بومي‌پرتاب شود و مراحل پرتاب اين ماهواره در حال انجام است.

براري در خصوص ميزان قدرت ماهواره‌برهاي بومي، اظهار کرد: ماهواره‌بر بومي‌"سفير" قادر است ماهواره‌هاي تا وزن ۵۰ کيلوگرم را در مدار ۲۵۰ تا ۳۵۰ کيلومتر و ماهواره‌برهاي "سيمرغ" نيز مي‌توانند ماهواره‌هاي ۱۰۰ تا ۲۰۰ کيلوگرم را در مدار ۵۰۰ کيلومتري قرار دهند.

به گفته وي، قرارداد طراحي و ساخت ماهواره "پيام" در سال ۱۳۸۷ منعقد شد و قرار بود اين ماهواره با همکاري مشترک ديگر کشورها و با پرتاب‌گر خارجي صورت گيرد، ولي تا سال ۱۳۹۱ هيچ کشوري حاضر به همکاري نشد؛ از اين رو تيم تحقيقاتي داخلي بر اساس توان خود اقدام به طراحي و ساخت ماهواره و هم ماهواره‌بر کردند.

رييس سازمان فضايي توضيح داد: ماهواره‌هايي که وارد جو مي‌شوند، مي‌سوزند و ماهواره و ماهواره‌بر به طور کامل سوخته مي‌شوند.

براري با بيان اينکه در حال حاضر چندين ماهواره در حال تکميل است، افزود: در حال حاضر ماهواره‌هاي "ظفر" و "ناهيد ۲" در حال تکميل است و ماهواره "ناهيد ۱" به پايان رسيده است.

رييس سازمان فضايي با اشاره به ماهواره "دوستي" دانشگاه شريف، توضيح داد: اين ماهواره داراي وزن ۵۰ کيلوگرم است که در مدار ۲۵۰ تا ۳۵۰ کيلومتر قرار خواهد گرفت.

با تلاش نيروهاي اطلاعات سپاه حر مشهد؛

معاون دادستان مشهد از دستگيري فردي که لقب «سلطان ترامادول» را در ميان عطاري‌هاي مشهد داشت خبر داد. به گزارش مهر، حجت الاسلام سيدجواد حسيني اظهارکرد: نيروهاي اطلاعات سپاه حر مشهد در پي رصدهاي اطلاعاتي درباره عوامل اخلال در شبکه دارويي و توزيع کنندگان داروهاي غيرمجاز در عطاري‌ها به سرنخ‌هايي رسيده و موفق شدند فردي به نام «ع-چ» که در ميان عطاري‌ها و فروشندگان داروهاي غيرمجاز به «سلطان ترامادول» معروف بود را دستگير کنند.وي افزود: نيروهاي سپاه پاسداران سپس محل ساخت و توليد داروها را در يک منزل دو طبقه اجاره‌اي در خيابان ايرج مشهد شناسايي و از اين محل ۳۰۰کيلوگرم پودر ساخت داروهاي غيرمجاز بدن سازي، چاقي و لاغري به همراه دو هزار قرص ناشناخته و ۱۱ هزار و ۵۰۰ قرص ترامادول را کشف کردند.حسيني افزود: نيروهاي اطلاعات سپاه همچنين در اين بازرسي چند هزار قوطي با مارک و برچسب داروهاي تقلبي، دستگاه پوز بانکي سيار به همراه دو ترازوي ديجيتالي را در حالي کشف کردند که مقادير زيادي وجه نقد نيز به دست آمد.