روند کاهشي حجم مبادلات ايران و ايتاليا

رييس اتاق بازرگاني ايران و ايتاليا اظهار داشت: ميزان مبادلات ما با ايتاليا کاهش يافته اما به سطح نگران‌کننده‌اي نرسيده است اما اگر تا زمان برداشتن معافيت‌ها که به هشت کشور از جمله ايتاليا داده شده است به توافق نرسيم اين نگراني وجود دارد که حجم مبادلات روند کاهشي داشته باشد.

احمد پورفلاح در گفت‌وگو با ايلنا گفت: طبيعي است که پس از اعمال تحريم‌ها بويژه از دور دوم،روند تبادلات و ارتباطات کند شود، کشورهاي اروپايي بر ماندن در برجام تاکيد دارند و نمي‌خواهند آن را زيرسوال ببرند اما در اين کشورها و کلا نظام سرمايه‌داري، دولت‌ها تنها مي‌توانند توصيه کنند و نمي‌توانند تعيين تکليف کنند.


اعلام سياست‌هاي رمز ارزها تا پايان سال

معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي از اعلام سياست‌هاي بانک مرکزي درخصوص رمز ارزها تا پايان سال جاري خبر داد.

به گزارش ايسنا، ناصر حکيمي‌ضمن تشريح ديدگاه حاکميت در خصوص رمز ارزها به بيان تازه‌ترين خبرها در اين زمينه پرداخت و اظهار کرد: رمز ارزها مانند هر پديده ديگري هم تهديد دارد هم فرصت؛ طبيعي است به صورت فرهنگي و سنتي و شايد بخاطر يک عکس‌العمل عادي انساني، در برابر تغيير مقاومت مي‌کنيم.وي افزود: وقتي يک پديده جديدي مي‌آيد، اولين رويکرد ممکن است، انکار باشد و براي انکار هم طبيعتاً اول بر تهديد و مضرات آن تمرکز مي‌کنيم.


حمايت از توليد، رويکرد اصلي نظام مالياتي

رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور در گردهمايي سراسري مديران وزارت امور اقتصادي و دارايي گفت: حمايت از توليد، اشتغال و صادرات رويکرد اصلي نظام مالياتي است

به گزارش تجارت به نقل از رسانه مالياتي ايران، سيد کامل تقوي نژاد در گردهمايي سراسري مديران وزارت اقتصاد که با حضور دکتر فرهاد دژپسند برگزار شد، گفت: در حال حاضر افزايش اعتماد عمومي‌به نظام مالياتي مهمترين اولويت اين دستگاه به شمار مي‌رود و ساير سياست‌ها از جمله گسترش عدالت مالياتي، توسعه خوداظهاري، افزايش تمکين مالياتي، افزايش شفافيت اقتصادي، ارتقاي سلامت نظام اداري، مکانيزاسيون نظام مالياتي و مبارزه با فرار مالياتي، همگي بر اين جهت‎گيري.

صندوق قرض‌الحسنه مهر ايثارگران مجوز ندارد!

بانک مرکزي اعلام کرد که تشکيلات موسوم به صندوق قرض‌الحسنه مهر ايثارگران (موسسه حمايت ايثارگران) فاقد هرگونه مجوز از بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران بوده و فعاليت آن غيرقانوني است.به گزارش ايسنا، روابط عمومي‌بانک مرکزي اعلام کرد: "تشکيلاتي موسوم به صندوق قرض‌الحسنه مهر ايثارگران (موسسه حمايت ايثارگران) فاقد هر گونه مجوز از بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران بوده و فعاليت آن تحت عنوان صندوق قرض‌الحسنه و شماره ثبت مجعول 816 غيرقانوني است؛ لذا اوراق گواهي سپرده سرمايه‌گذاري منتشره از سوي نهاد مذکور که همراه با درج عبارت جعلي «اين صندوق تحت نظارت بانک مرکزي مي‌باشد» فاقد هرگونه اعتبار و ارزش بوده و مغاير با قوانين و مقررات است.از اين رو ضروري است هموطنان عزيز به منظور جلوگيري از به مخاطره افتادن سرمايه‌هاي خود از هر گونه ارتباط با موسسه جعلي مذکور اعم از سپرده‌گذاري يا دريافت تسهيلات جداً خودداري کنند. موضوع جلوگيري از ادامه فعاليت صندوق غيرمجاز يادشده از طريق نيروي انتظامي‌و طرح شکايت عليه آن نزد مرجع قضايي در مرحله اجرا قرار دارد.‏"

استعلام در خصوص چگونگي تخصيص ارز کالاهاي صادراتي برگشتي منتفي شد

گمرک جمهوري اسلامي‌ايران در بخشنامه‌اي اعلام کرد: استعلام در رابطه با چگونگي تخصيص ارز استفاده شده بابت توليد کالاي صادراتي در زمان واردات کالاي صادرات برگشتي منتفي است.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از گمرک ايران، علي معقولي، مديرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ويژه در بخشنامه‌اي به گمرکات اجرايي، در خصوص عدم شمول تخصيص ارز براي صدور کالا و انجام عمليات تخصيص ارز صرفا به منظور واردات کالا و خدمات مواردي را اعلام کرد.در اين بخشنامه آمده است: پيرو بخشنامه رديف ۱۲۵ مورخ ۹۷/۴/۲۵ در خصوص نحوه ترخيص کالاهاي صادرات قطعي برگشتي، به پيوست تصوير نامه‌هاي شماره ۹۷/۲۳۶۶۵۳ مورخ ۹۷/۷/۱۰ و ۳۴۵۵۰۷ مورخ ۹۷/۱۰/۱ معاون محترم بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران مبني بر عدم شمول تخصيص ارز براي صدور کالا و انجام عمليات تخصيص ارز صرفا به منظور واردات کالا و خدمات ارسال و اعلام مي‌دارد: با عنايت به نظريه آن بانک، موضوع استعلام در رابطه با چگونگي تخصيص ارز استفاده شده بابت توليد کالاي صادراتي در زمان واردات کالاي صادرات برگشتي منتفي است.

کاخ سفيد نامزدي ايوانکا ترامپ براي رياست بانک جهاني را تکذيب کرد

کاخ سفيد شايعه‌هاي موجود مبني بر نامزدي دختر رئيس جمهوري آمريکا براي رياست بانک جهاني را تکذيب کرد.

به گزارش ايلنا به نقل از روسيا اليوم،‌ خبرگزاري بلومبرگ به نقل از کاخ سفيد اعلام کرد که «ايوانکا ترامپ» دختر «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا فقط در زمينه انتخاب نامزدهاي پست رياست بانک جهاني مشاوره خواهد داد.روزنامه «فاينشنال تايمز» پيش از اين به نقل از منابع نامعلوم نوشته بود که کاخ سفيد در حال بررسي نامزدي ايوانکا ترامپ براي گزينه رياست بانک جهاني به جاي «جيم يونگ کيم» رئيس فعلي آن است.انتخاب ايوانکا و همسرش «جرد کوشنر» به عنوان مشاوران ترامپ موجي از انتقادات شديد را عليه او به همراه داشت.

بررسي‌های تجارت نشان مي‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: اگر همانطور که مقام معظم رهبري در آغاز دوره دوم دولت سازندگي به اين دولت توصيه کرده بودند به کشاورزي توجه مي‌شد شايد امروز به راحتي امنيت غذايي کشور تامين مي‌شد و از بابت شرايط تحريمي‌جاي نگراني چنداني وجود نداشت. بخش کشاورزي در دولت سازندگي تا آنجا مورد بي مهري و انتقاد بود که ايرج اسکندري وزير کشاورزي دولت اصلاحات معتقد بود بايستي عيسي کلانتري وزير کشاورزي دوره سازندگي به خاطر اهمال کاري‌ها و بي توجهي به اين بخش مهم مورد محاکمه قرار بگيرد.

بخشي از جريان روشنفکري اصيل کشور از ابتدا معتقد بود که راه برون رفت مملکت از وابستگي اقتصادي را بايستي در پرداختن به فلاحت يا همان کشاورزي جستجو کرد. اين رويکرد از اين منظر که کشور ما به دليل موقعيت سياسي و ژئوپولوتيکي در طي 40 سال پس از انقلاب به صورت مستمر و مداوم آماج توطئه‌ها و فتنه گري‌هاي بيشمار از سوي کشورهاي سلطه جو قرار گرفته است واجد اهمیت می‌باشد و از این رو تحریم را باید يکي از ابعاد مخرب اين هجمه‌ها قلمداد نمود. و از اين رو ضرورت دارد که در ادبيات اقتصاد ايران، اقتصاد تحريم مورد توجه جدي واقع شود. اقتصاد تحريم به نوعي ترجمان يا بديل اقتصاد مقاومتي است که بارها مقام معظم رهبري در ساليان متمادي بر آن تاکيد ورزيده‌اند که يکي از مهمترين مولفه‌هاي تحقق آن، توجه ويژه به بخش کشاورزي است. چرا که کشاورزي علاوه بر فراهم آوردن امنيت غذايي و زمينه سازي اشتغال مولد و پايدار، کشور را از جنبه‌هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي و سياسي مصونيت مي‌بخشد. اين بخش جداي از تامين امنيت غذايي در جلوگيري از خروج ارز از کشور نيز نقش اساسي خواهد داشت.

  • جلوگيري از خروج ارز با توسعه کشاورزي

در اين راستا يک عضو کميسيون کشاورزي مجلس مي‌گويد: با توجه به خروج سالانه ۱۲ تا ۱۴ ميليارد تومان ارز براي واردات مواد غذايي از کشور، از اين رو حمايت دولت از حوزه کشاورزي در خروج ارز تاثير بسزايي دارد. عباس پاپي زاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در عين حال از کم توجهي به بودجه اين بخش در کميسيون تلفيق انتقاد کرد. وي با اشاره به اينکه بخش کشاورزي در اقتصاد نقش پررنگي دارد، بيان کرد: با وجود رايزني‌هاي صورت گرفته در کميسيون تلفيق مبني بر پررنگ ديده شدن بخش کشاورزي در بودجه، اما اين امر تحقق نيافت.

  • ضرورت اجراي الگوي راهبرد توسعه روستايي در بودجه

نکته ديگري که در اين مجال بايستي به آن توجه داشت ضرورت اجراي الگوي راهبرد توسعه روستايي در بودجه است. در اين زمينه، يک استاد دانشگاه گفته است: با توجه به اظهارات وزير کشور مبني بر اينکه براي رفع سکونت گاه‌هاي غيررسمي‌و حواشي شهرها بايد فکري کرد، لازم است الگوي خوشه‌هاي توليدي با محور کشاورزي در روستاها مستقر شود. به گزارش ايرنا، عبدالمجيد شيخي افزوده است: مصيبت بزرگ زندگي صنعتي امروزه در کشورها، مساله‌اي به نام ازدحام بودجه در جوامع شهري است که 80 درصد بودجه اعم از دولتي، شبه دولتي و بنگاه‌ها و موسسه‌هاي دولتي را مي‌بلعد. شيخي اضافه مي‌کند: اگر قطب‌هاي توسعه روستا - کشاورزي در کشور ايجاد شود معضل بزرگ ازدحام نيز برطرف خواهد شد. وي در عين حال اين نکته را هم تاکيد مي‌کند که «سياست‌هاي ولنگار وارداتي ناشي از الگوي غلط مصرفي زندگي شهري است و از پديده ازدحام ناشي مي‌شود.»

  • سهم بخش کشاورزي در ايران و جهان

متوسط جهاني سهم بخش کشاورزي از توليد ناخالص داخلي در سال ۱۹۹۷ حدود شش درصد بوده که اين نسبت در سال ۲۰۱۵ به 3.8 درصد کاهش يافته است، اما در ايران سهم اين بخش از توليد ناخالص داخلي دو روند متفاوت را طي کرده است. يک پژوهشگر کشاورزي در اين مورد طي يادداشتي در روزنامه ايران مي‌نويسد: از سال ۱۹۹۷ تا سال ۲۰۱۱ سهم بخش کشاورزي از توليد ناخالص داخلي از 9.8 درصد به 5.9 درصد کاهش يافته و بعد از آن سهم اين بخش از توليد ناخالص داخلي روند فزاينده‌اي را تجربه کرده است، به‌طوري که سهم اين بخش در سال ۲۰۱۵ به 10.7درصد افزايش يافت. لازم به ذکر است که اين افزايش سهم بخش کشاورزي بيشتر تحت تأثير کاهش رشد ساير بخش‌ها ازجمله بخش نفت و صنعت بوده است. عبدالحسين طوطيايي اضافه مي‌کند: اطلاعات دريافتي از وزارت جهاد کشاورزي نشان مي‌دهد در سال 1395 و بر اساس محاسبات فصلي، رشد ارزش افزوده گروه کشاورزي (به قيمت‌هاي ثابت 1390)، نسبت به دوره مشابه سال قبل 4.2 درصد افزايش يافته است. بنابراين با رشد 3.7 درصدي رشد کل ملاحظه مي‌کنيم که بخش کشاورزي در اين سال پيشتاز ديگر زير بخش‌هاي مختلف بوده است.

طوطيايي ادامه مي‌دهد: به نظر مي‌رسد در اين سال‌ها با اعمال تحريم‌ها و تحليل رفتن نسبي درآمد نفت عملاً شرايط رونق نسبي بخش کشاورزي فراهم شده است. اينکه در سال 1396 و بر خلاف سال‌هاي 1394 و 1395 رشد بخش کشاورزي حدود يک درصد بوده است را بايستي به حساب افزايش نسبي درآمد نفت در اين سال و افزايش رشد در بخش خدمات و مهمتر از همه سختگيري شوراي عالي اقتصاد براي عدم افزايش نرخ‌هاي تضميني محصولات اساسي کشاورزي تلقي کرد.

  • کاهش درآمد مشاغل کشاورزي

اين کارشناس کشاورزي در ادامه يادداشت خود يادآور مي‌شود: نکته بسيار حائزاهميت رشد منفي درآمد از مشاغل آزاد کشاورزي مي‌باشد. رشد درآمدي اين زيربخش، نسبت به سال گذشته منفي 2.1درصد بوده است. يعني درآمد مشاغل آزاد کشاورزي نسبت به سال گذشته کاهش يافته است! با توجه به افزايش وحشتناک هزينه‌هاي کشاورزي از جمله افزايش قيمت سموم، افزايش هزينه‌هاي کارگر و... و عدم افزايش خريد تضميني محصولات کشاورزي متناسب با اين هزينه‌ها باعث شده است تا درآمدهاي مشاغل آزاد کشاورزي نسبت به سال گذشته با رشد منفي رو‌به‌رو شود. در شش ماهه اول سال 1397 کاهش بيشتر رشد بخش کشاورزي را بايستي عمدتاً به‌دليل شوک‌هاي پرتنش کاهش شديد ارزش پول ملي دانست.

  • نگاه ويژه به بخش کشاورزي

با عنايت به اين داده‌ها و فراز و فرود‌هاي بخش کشاورزي در اقتصاد نفت زده دهه‌هاي اخير کشور و نيز شرايط شکننده‌اي که متأثر از تحريم‌هاي جهاني و شوک‌هاي پولي در کشور به وجود آمده است بايستي نگاهي محورانه به بخش کشاورزي داشت. طوطيايي در اين مورد تاکيد مي‌کند: بخشي که در اين شرايط نقش حياتي آن در ادامه حيات اجتماعي و سياسي کشور محرز مي‌شود. جامعه کشاورزان که عمدتاً برخلاف ساير مشاغل در قالب يک حوزه کاري تحت پوشش قرار ندارند بي‌دفاع‌ترين گروه اجتماعي در برابر تندباد‌هاي رکود و تورم اخير هستند. در اين شرايط دولت با تمهيدات مختلف از قبيل افزايش سخاوتمندانه قيمت تضميني محصولات کشاورزي، وام‌هاي کم بهره، توسعه کاربردي فناوري‌هاي نوين وگشودن هرچه ممکن دروازه‌هاي صادرات بايستي به حمايت کشاورزان در سنگر توليد بيش از پيش مبادرت کند.

  • سهم بخش کشاورزي از بودجه 98

بودجه وزارت جهاد کشاورزي شامل 21 هزار و 573 ميليارد و 447 ميليون ريال است که از اين رقم 16 هزار و 189 ميليارد و 549 ميليون ريال آن مربوط به تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي (بودجه عمراني) بوده و بقيه به مبلغ 5 هزارو 383 ميليارد و 898 ميليون ريال به بودجه هزينه‌اي اين وزارتخانه اختصاص دارد. هرچند بودجه بخش هزينه‌اي اين وزارتخانه نسبت به قانون بودجه امسال افزايش نشان مي‌دهد اما در بخش بودجه‌هاي عمراني شاهد کاهش ارقام بودجه هستيم به طوري که يک هزار و 726 ميليارد و 340 ميليون ريال از بودجه عمراني آن در مقايسه با امسال کم شده است.

معاون واگذاري سهام و بنگاه‌هاي سازمان خصوصي سازي گفت: هيچ تفاوتي براي دادن اطلاعات به خريداران شرکت‌هاي قابل واگذاري وجود ندارد.به گزارش ايبِنا، زهره عالي پور گفت: سياست‌هاي کلي اصل ۴۴ قانون اساسي يکي از سياستهاي بسيار مهمي‌است که از آن تعبير به انقلاب اقتصادي مي‌شود. به عبارت ديگر اگر در سال ۵۷ يک انقلابي داشتيم که در کنارش تغييراتي را در حوزه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي ديديم، موضوع اقتصادي آن با يک تاخير ۲۷ ساله در سال ۸۴ و ۸۵ اتفاق افتاده است.معاون سازمان خصوصي سازي افزود: بنابراين اساس اين موضوع يک سياست کلي نظام است که اجتناب ناپذير مي‌باشد و آن چيزي که الان محل سوال بايد قرار بگيرد اين است که چه راهکارهايي را بايد در نظر بگيريم که مشکلات فعلي حل شوند تا به اهداف سياستهاي کلي اصل ۴۴ دست پيدا کنيم.

دبير کميته فقهي بورس گفت:در خصوص اسناد خزانه اسلامي‌قابل تعويض با سهام اگر نسبت تبديل هر ورقه خزانه با سهام معين در مقطع سررسيد اين اوراق تعيين شود و قيمت روز اين سهام ملاک تبديل قرار گيرد، انتشار آن بلامانع است.به نقل از سنا، مجيد پيره با اشاره به آخرين جزييات مصوبات اين کميته گفت: در ابتداي جلسه، مصوبه کميته فقهي در خصوص وارانت سبد سهام مطرح شد و با توجه به اينکه اين کميته پيش از اين قراردادهاي اختيار معامله سبد سهام را پذيرفته بود، وارانت سبد سهام را هم از نظر فقهي مشابه قراردادهاي اختيار معامله سبد سهام دانست و بر اين مبنا آن را تاييد کرد . وي افزود: از آنجا که وارانت سبد سهام اين قابليت را دارد که ريسک‌هاي مربوط به نوسانات سبدي از سهام معين را پوشش دهد و کسي که حق معامله را در وارانت سبد سهام دريافت مي‌کند، اين حق را به دست مي‌آورد که در صورت تمايل در زمان معيني در آينده اين معامله معين را انجام دهد.

با وجود نگراني‌ها از کاهش رشد اقتصادي کشورهاي صنعتي، بورس‌هاي آسيايي در معاملات روز سه شنبه با صعود به کار خود خاتمه دادند.

به گزارش ايسنا به نقل از بلومبرگ، تحليل‌گران موسسه "سيتي گروپ" در گزارشي نوشتند که فضاي معاملات در حال بهبود است و اين بهبودي به سبزپوشي نمادهاي بانکي در بازارهاي بورسي کمک خواهد کرد. در معاملات روز گذشته بازارهاي سهام آسيايي، شاخص " ام اس سي اي" بورس‌هاي منطقه آسيا-اقيانوسيه به جز ژاپن يک درصد بالا رفت. در ژاپن شاخص " تاپيکس" بورس توکيو ۰.۹ درصد و در استراليا شاخص " اس اند پي/ اس اند ايکس ۲۰۰" ۰.۶ درصد افزايش يافتند. در چين شاخص " شانگهاي کامپوزيت" با رشد يک درصدي و شاخص "‌هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با جهش ۱.۷ درصدي به کار خود خاتمه دادند.

فرانسس دونالد، استراتژيست اقتصاد کلان در موسسه " منولايف است منيجمنت" گفت: دو رويداد مهم در حوزه اقتصاد کلان بر چشم‌انداز بازارهاي مالي موثر خواهد بود: نخست روند رشد اقتصاد جهاني و روشن شدن وضعيت تجارت خارجي چين که بزرگ‌ترين صادرکننده جهان به شمار مي‌رود و ديگري فرجام تعطيلي موقت دولت آمريکا.

در معاملات ديروز، نمادهاي بانکي پيشتاز صعود بازار بودند. صعود نماد بانکي پس از آن رخ داد که بانک‌هايي چون "جي پي مورگان"، " بنک اف امريکا"، "ولز فارگو"، " مورگان استنلي" و " گلدمن ساکس" با انتشار صورت درآمدي خود از سودآوري فعاليت‌هايشان خبر دادند.

بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داري آمريکا با يک واحد افزايش به ۲.۷۱ درصد رسيد. در بازار نفت هر بشکه نفت خام " وست تگزاس اينتر مديت" با ۱.۲ درصد افزايش به ۵۱.۱۰ دلار رسيد.

در بازار فلزات گرانبها بهاي هر اونس طلا با ۰.۱۳ درصد افزايش به ۱۲۹۰.۸۲ دلار رسيد. هر اونس نقره نيز با ۰.۳۷ درصد افزايش به ازاي ۱۵.۶۷ دلار مبادله شد.

باوجود ترديدها معامله گران اتفاق افتاد؛

گروه بورس: روز گذشته علي رغم ريسک‌هاي سيستماتيکي که فعالان بازار سرمايه را تحت تاثير قرار مي‌دهد، نماگر اصلي بورس به رشد خود ادامه داد و به نيمه کانال ۱۶۵ واحدي رسيد.به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، موضوعاتي همچون کمبود نقدينگي، ريسک‌هاي سيستماتيک و ترديدها در باره ورود ارز ناشي از کالاهاي صادراتي به کشور در تصميم معامله گران بازار سرمايه تاثير بسزايي داشته اشت.از طرفي عرضه نفت خام سبک به ريال در بورس سبب شده برخي اعلام کنند که اين اتفاق باعث خروج سرمايه از کشور خواهد شد و به کم شدن منابع ارزي دامن مي‌زند،چراکه اگر قرار است کالاي استراتژيکي همچون نفت، ارزي براي کشور نياورد ديگر کالاها احتمال دارد بتوانند در اين معادله صدق کنند. از طرفي در روزهاي گذشته قيمت خودروها با افزايش فزاينده‌اي مواجه شد اما با اين حال روز گذشته قيمت سهم‌هاي اين گروه با کاهش مواجه بود و سهم سايپا در کاهش شاخص‌هاي بازار سرمايه نقش عمده‌اي ايفا کرد.اما در عين حال شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران توانست به رشد خود ادامه دهد و با افزايش ۷۴۸ واحد روبرو شود و به رقم ۱۶۵ هزار و ۴۴۴ واحدي برسد. همچنين شاخص کل هم‌وزن با ۲۱۳ واحد رشد عدد ۲۹ هزار و ۱۹۷ واحدي را تجربه کرد.

سرمقاله

احمد انارکي محمدي

عضو کميسيون اقتصادي مجلس

دشمني‌هاي بسيار چه زمان جنگ تحميلي و چه تحريم‌ها و همچنين مشکلات ديگر مانند فشارهاي دنيا که عليه ايران شد، باعث شد علاوه بر بدست آوردن استقلال بتوانيم در منطقه حرف خود را به کرسي بنشانيم و بتوانيم از ظرفيت‌هايي که براي انقلاب تعريف شده استفاده کرده و آرمان‌هاي امام و رهبري را در جامعه پياده کنيم. اگرچه ضعف‌هايي داريم اما با مديريت صحيح مي‌توان آنها را برطرف کرد. امروز مي‌بينيم در بخش هسته‌اي پزشکي و علمي‌جزء 10 کشور اول دنيا در توليد علم هستيم و اينها برندهاي ايران در دنيا هستند اما ضعف‌ها باعث شده که نتوانيم از ظرفيت نخبگان به خوبي استفاده کنيم. در بخش‌هاي عمراني و زيرساختي اتفاقات بسيار خوبي افتاده است. غير از توسعه روستايي، آنچه که امروز بسيار اهميت دارد اين است که در حوزه‌هاي علمي، پژوهشي، زير ساختي، هسته‌اي و موشکي بسيار خوب عمل کرديم. يک زماني کشور بسته بود و شايد نمي‌توانستيم باز عمل کنيم اما در بحث صدا و سيما اکنون انحصار صدا و سيما را داريم و انتظار مي‌رود که شبکه‌هاي تلويزيوني بيشتري شامل کابلي و شخصي داشته باشيم اما در بحث سينما امروزه در فيلم فجر مقامات خوبي هميشه کسب کرديم اما هنوز جاي کار بيشتري در اين زمينه لازم است تا به آنچه که لياقت مردم است دست يابيم. در گذشته متکي به نفت بوديم و فاصله‌اي افتاده اما اکنون معادن بزرگي راه‌اندازي شده و بيشترين پيشرفت در حوزه اقتصادي بحث کشاورزي و صنعت است که توانستيم اولين توليد کننده پسته در دنيا باشيم به طوري که سالانه 250 هزار تن توليد پسته داريم و با آمريکا نيز رقابت مي‌کنيم.در بحث معدني با توجه به اينکه بهشت معادن دنيا هستيم و شايد يک زماني خام‌فروشي مي‌کرديم اما امروزه به صورت زنجيره‌اي در سراسر کشور در حوزه مس، آهن و ساير معادن بسيار پيشرفت کرديم. نيروگاه‌هاي بسيار پيشرفته‌اي تاسيس شده و برقي که آن زمان داشتيم هرگز قابل مقايسه با آنچه امروز توليد مي‌کنيم نيست به طوري‌که بسياري از استان‌ها افزون‌تر از آنچه که هست برق توليد مي‌کنند. همچنين در حوزه توليد گاز مي‌توان گفت که در سراسر کشور بيش از 80 درصد از روستاها گازرساني شده و در توسعه و توليد کشور بسيار کمک کننده بوده است.

یادداشت
بهنام فتحنایی

روزنامه‌نگار

کامپيوترم را روشن کردم و همينطور که مشغول کار بودم ناگهان يک پيام بر روي صفحه نمايش ظاهر شد؛ " مجوز نرم افزار آنتي ويروس شما منقضي شده است. " خيلي راحت اين پيغام را ناديده گرفتم و به کارم مشغول شدم. من احساس آرامش مي‌کردم و انتظار داشتم برنامه ضد ويروس منسوخ شده از کامپيوتر من محافظت کند. غافل از اينکه با اين کار، خودم را در معرض تهديدات آنلاين قرار دادم. بعضي‌ها معتقد هستندآنتي ويروس‌هابا وجود اين که در استارتاپ ويندوز فعال هستند و حافظه RAM و CPU را اشغال مي‌کنند فقط سرعت سيستم را کند مي‌کنند.

با اين وجود هستند کساني که به دنبال آنتي ويروس‌ها رايگان براي حفاظت از سيتم خود هستند و آن‌ها را نصب مي‌کنند. اما به واقع Antivirus رايگان توانايي شناسايي و از بين بردن ويروس‌ها را دارند؟ آنتي ويروس رايگان قادر نخواهد بود از حملات خرابکارانه و تهديد امنيتي جلوگيري کند.

آنتي ويروس رايگان، ممکن است اين اعتماد را به شما بدهد که توانايي حفاظت ار سيستم تان را فراهم مي‌کند اما به واقع آنها نمي‌توانند از عده کاري که يک آنتي ويروس قوي و اصلي انجام مي‌دهد برآيند.

هکرها به دنبال راه حل‌هاي جديد و پيشرفته‌اي براي راه اندازي حملات سايبري هستند. ويروس مخرب مي‌تواند از طريق usb، ايميل، بازديد از سايت‌هاي غير اخلاقي، دانلود فايل‌ها و برنامه‌هاي آلوده به يک سيستم نفوذ کند. به همين خاطر آنتي ويروس‌ها طراحي شده‌اند تا ويروس‌هاي مخرب را شناسايي و حذف کنند.

آنتي ويروس‌ها همچنين مي‌توانند در برابر طيف گسترده‌اي از تهديدات ويروسي نظير : اسب‌هاي تروجان ، کرم‌ها ، روت کيت‌ها ، نرم افزارهاي جاسوسي ، ابزارهاي تبليغاتي مزاحم ، بات نت و باج افزار مقاومت و آن‌ها را نابود کنند.

در سال 1393 سيستم اپراتور يکي از نيروگاه‌هاي هسته‌اي در کره جنوبي مورد حمله سايبري قرار گرفت که البته به رآکتورهاي آن آسيبي وارد نشده است.

همچنين استاکس‌نت بدافزار بود که در خرابکاري در تأسيسات غني‌سازي اورانيوم نطنز مورد استفاده قرار گرفت که البته توسط نرم‌افزار ضدويروس وي‌بي‌اي۳۲ از شرکت بلاروسي VirusBlokAda شناسايي شد.

تورستن هوتس -کارشناس فن‌آوري اطلاعات - مي‌نويسد :حمله ويروس استاکس‌نت آن‌گونه که خواست برنامه‌نويسان بوده، به نتيجه نرسيده؛ زيرا با وجود کار حرفه‌اي، کاربران متخصص رايانه‌اي به وجود اين ويروس پي برده‌اند. به باور کارشناسان امنيتي چنين حمله‌هايي بي‌سابقه نبوده و ممکن است باز هم در آينده رخ دهند.

نتيجه اين که بعضي از ويروسها اثر بسيار مخربي بر روي سرعت سيستم شما دارند به همين دليل بايد همواره يک آنتي ويروس قوي را بر روي سيستم خود نصب نمائيد. همچنين دقت کنيد داشتن قويترين آنتي ويروس بدون Update کردن آن عملا هيچ ارزشي ندارد.