وضعيت آبي تهران، قرمز است

محمدرضا احمد نسب قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: اگرچه ميزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته افزايش يافته، اما به‌دليل آن‌که شاهد بارش برف نيستيم، بايد گفت که وضعيت منابع آبي براي فصل تابستان هم‌چنان بحراني بوده و لازم است که مشترکان مديريت مصرف داشه باشند.وي با بيان اين‌که سال گذشته در فصل زمستان، با بارش برف کمي‌روبرو بوديم که همين مساله نيز موجب شد ذخاير منابع آبي تهران کم باشد، گفت: هرچه ذخيره برف داشتيم، سال گذشته مصرف شد و بارش‌هاي باران اکنون نمي‌تواند اين کمبود را جبران کند.وي با تاکيد بر اين مسئله که ميزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته افزايش داشته است تصريح کرد: اگر برف در تهران نبارد، قطعا با مشکلاتي مواجه خواهيم شد.


پرداخت وجه ريالي نفت عرضه شده در بورس

علي اکبر پورابراهيم مديرعامل شرکت بازرگاني نفت گفت: امکان پرداخت وجه محموله نفت خام عرضه شده در بورس انرژي داخلي، به صورت صددرصد ريالي فراهم است.به گزارش صداوسيما، علي اکبر پورابراهيم افزود: در اطلاعيه فعلي نسبت به قبلي دو تغيير مهم ايجاد شد يکي اينکه امکان پرداخت وجه محموله به صورت 100درصد ريالي فراهم شده است همچنين دوره باز پرداخت را به 90 روز افزايش داديم.وي افزود: متقاضيان خريد نفت در بورس انرژي بايد 6 درصد مبلغ مورد معامله را در روز عرضه واريز کنند در حالي که اين رقم پيش از آن، 10 درصد بود.وي گفت:کسي که برنده مزايده فروش نفت خام شد بايد سقف پرداخت خود را به 20درصد ارزش محموله برساند و بقيه را بايد در مهلت90 روز پرداخت کند .


قير با قيمت مناسب اما ناياب است

هدايت‌الله خادمي‌عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، گفت:درحالي شهرداري‌ها و پيمانکاران مشکل خريد قير دارند که اين محصول در کشور با قيمت مناسب فراوان است و افراد فعال در اين بيزينس با انجام کوچکترين فرآيندي سودهاي قابل‌ملاحظه‌اي دريافت مي‌کنند.وي در گفت‌ و گو با خانه ملت در توضيح يکي از مصوبات کميسيون تلفيق بودجه ۹۸ مبني بر اينکه "۶هزار ميليارد تومان از منابع داخلي شرکت ملي نفت براي تامين قير رايگان اختصاص يابد که در موارد هزينه‌اي براي شهرداري‌ها،‌ بهينه‌سازي راه‌هاي روستايي و نوسازي مدارس اختصاص پيدا کند"، گفت:پيمانکاران اکثر شهرها و شهرداري‌ها در طي سال‌هاي گذشته به‌ويژه سال 97 براي بهينه‌سازي راه‌ها و جاده‌ها با کمبود قير رو به رو شده‌اند.

صادرات نفت ايران به کره‌جنوبي

از سرگرفته شد

يک منبع آگاه خبر داد که قرار است يک خريدار نفتي از کره‌جنوبي در ماه ژانويه حدود ۲ ميليون بشکه ميعانات گازي ايران را دريافت کند.به گزارش رويترز، اين محموله اولين واردات نفت کره‌جنوبي از ايران پس از ۴ ماه وقفه محسوب مي‌شود. کره‌جنوبي، پنجمين خريدار بزرگ نفت در جهان، پيش از اعمال تحريم‌هاي نفتي ضد ايراني آمريکا در ماه نوامبر، واردات خود از اين کشور را متوقف کرده بود.اين منبع آگاه که به علت حساسيت موضوع درخواست کرد نامي‌از او برده نشود، گفت: اولين محموله که بار آن حدود ۹۶۰ هزار بشکه ميعانات گازي است (يک نوع نفت خام فوق سبک که معمولا با پردازش گاز طبيعي توليد مي‌شود)، قرار است اين هفته به بندر اينچئون کره‌جنوبي برسد.

منابع هيدروکربوري ماده اوليه صنعت پتروشيمي

مهدي نکومنش حقيقي رئيس پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي‌ايران ضمن اشاره به اينکه منابع هيدروکربوري ماده اوليه صنعت پتروشيمي‌است، گفت: خوشبختانه جمهوري اسلامي‌از اين نظر بسيار غني است.وي گفت: فعاليت دو واحد پتروشيمي‌مرودشت و آبادان به ترتيب در زمينه توليد کود شيميايي و محصول پي وي سي بوده است.شروين احمدي عضو هيئت علمي‌پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي‌نيز ادامه داد گفت: ايران يکي از بزرگترين منابع نفتي و گازي شناخته شده جهان را در اختيار دارد.وي افزود: کشور در حوزه پائين دست صنايع نفت از مزيت‌هاي بالايي براي توسعه و سرمايه گذاري برخوردار است.

افزايش 228 درصدي بارندگي‌ها

در سال آبي جاري

آمارهاي شرکت مديريت منابع آب ايران حاکي از اين است که بارندگي‌ها از اول مهر تا بيست و چهارم دي امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 228 درصد افزايش يافت.به گزارش ايرنا، ارتفاع کل ريزش‌هاي جوي از اول مهر تا بيست و چهارم دي ماه امسال 117.3 ميليمتر بود؛ اين در حالي است که بارندگي‌ها در مدت مشابه پارسال 35.5 ميليمتر بود.بارندگي در همه حوضه‌هاي آبريز اصلي کشور (درياي خزر، خليج فارس و عمان، درياچه اروميه، فلات مرکزي، مرزي شرق و قره‌قوم) در سال آبي جاري افزايشي بوده است.

به چشم‌انداز بازار نفت خوشبين هستم

وزير انرژي عربستان با ابراز خوش‌بيني نسبت به چشم‌انداز بازار نفت، گفت که همواره وقفه‌اي ميان تصميم به کاهش نفت و تاثيري که بر بازار مي‌گذارد، وجود دارد.به گزارش خبرگزاري فرانسه، «خالد الفالح» وزير انرژي عربستان، امروز -سه‌شنبه- گفت که نسبت به چشم‌انداز بازار نفت «بسيار خوشبين» است. الفالح در حاشيه نشست هفته ثبات ابوظبي گفت: «مطمئنم تاثير تصميمي‌که ما گرفتيم بسيار قوي خواهد بود.»وي گفت: «همواره وقفه‌اي ميان تصميم به کاهش نفت و تاثيري که بر بازار مي‌گذارد، وجود دارد».وي در ادامه افزود که مطمئن است «در هفته‌هاي پيش رو» شرايط بازار به وضعيت عادي باز خواهد گشت.

معاون وزير نفت مطرح کرد:

گروه انرژي: فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس روز گذشته وارد مدار شد و ١٢ تا ١٥ ميليون متر مکعب به ظرفيت توليد بنزين کشور افزوده شد. عليرضا صادق آبادي معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: تاکنون 2 ميليارد يورو سرمايه گذاري خارجي از چين در طرح توسعه پالايشگاه آبادان جذب شده است.

عليرضا صادق آبادي معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در گفت و گو با ايرنا درباره جذب سرمايه گذاري خارجي در طرح‌هاي پالايشي کشور، افزود: مذاکره با ساير شرکت‌هاي خارجي براي نوسازي و بهسازي ساير پالايشگاه‌ها هنوز به نتيجه نرسيده است.

وي اضافه کرد: در اجراي طرح‌هاي پالايشي و توليد بنزين به خودکفايي رسيده ايم.

به گفته معاون وزير نفت روزانه 95 ميليون ليتر بنزين در کشور توليد مي‌شود که با بهره برداري از مرحله سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس اين ميزان به 105 تا 107 ميليون ليتر افزايش مي‌يابد.

مديرعامل پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ادامه داد: ظرفيت پالايش نفت و ميعانات گازي کشور اکنون به حدود 2 ميليون و يکصد هزار بشکه رسيده است.

  • افزايش 15 ميليون ليتري توليد بنزين يورو

‌‌روز گذشته محمدعلي دادور مديرعامل پالايشگاه ستاره خليج‌فارس اعلام کرده بود: با بهره‌برداري از مرحله سوم پالايشگاه ستاره خليج‌فارس توليد بنزين يورو پنج از ۳۰ ميليون ليتر در روز به ۴۵ ميليون ليتر افزايش يافت.وي افزود: متوسط توليد بنزين در اين مرحله روزانه ۱۲ تا ۱۵ ميليون ليتر است که با رعايت استاندارد‌هاي زيست‌محيطي توليد شده است.مديرعامل پالايشگاه ستاره خليج‌فارس عنوان کرد: از آغاز به کار مرحله دو تا بهره‌برداري از مرحله سوم اين پالايشگاه 6 ماه زمان صرف شده است.دادور اضافه کرد: براي تکميل ساخت اين مرحله ۶۰ ميليون يورو از اعتبارات صندوق توسعه ملي و فروش محصولات توليدي پالايشگاه هزينه شده است.

همچنين مرتضي ابراهيمي‌بيان مدير عامل شرکت پالايش نفت اصفهان گفت: از ابتداي ارديبهشت امسال، کل بنزين توليدي پالايشگاه اصفهان از سطح کيفي يور 4 به سطح کيفي يورو5 که يکي از بالاترين سطوح کيفي جهاني است ارتقاء پيدا کرده است.

اين گزارش مي‌افزايد، جذب 2 ميليارد يورو از چين براي نوسازي پالايشگاه آبادان به عنوان يکي از بزرگ‌ترين سرمايه گذاري‌هاي خارجي در دوران پسابرجام به شمار مي‌رود.

نوسازي پالايشگاه آبادان در بهمن سال 1395 در پي گشايش‌هاي حاصل از اجراي توافق هسته‌اي موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با استفاده از فاينانس (منابع مالي) چين آغاز شد که در ماه‌هاي آتي، برخي واحدهاي آن راه اندازي مي‌شود.

پالايشگاه آبادان به عنوان قديمي‌ترين پالايشگاه کشور به شمار مي‌رود که به علت قديمي‌بودن برخي فناوري‌هاي به کار رفته در آن، جزو پالايشگاه‌هاي زيانده به شمار مي‌رود.

بر اساس برخي گزارش‌ها، پالايشگاه آبادان با توليد بالاي مازوت (نفت کوره) ساليانه 700 ميليون تا 800 ميليون دلار ضرر مي‌کند که با نوسازي، از چرخه زياندهي خارج مي‌شود.

طرح توسعه و تثبيت ظرفيت پالايشگاه آبادان با همکاري شرکت چيني ساينوپک اينترنشنال پتروليوم و شرکت طراحي و ساختمان نفت ايران اجرا مي‌شود.

با اجراي طرح توسعه و تثبيت ظرفيت پالايشگاه آبادان افزون بر تامين خوراک پتروشيمي‌بندر امام (ره)، پتروشيمي‌آبادان، روغن سازي ايرانول و قير پاسارگاد، محصولاتي شامل بنزين معمولي، بنزين سوپر، نفت سفيد، گازوئيل و نفت کوره مطابق با استاندارد يورو5 توليد مي‌شود.

طرح تثبيت ظرفيت و بهبود کيفيت فرآورده‌هاي پالايشگاه آبادان شامل واحد تقطير 210 هزار بشکه‌اي در روز است که جايگزين واحدهاي تقطير قديمي‌شده و ظرفيت پالايش پس از ساخت اين واحد به ميزان 360 هزار بشکه در روز تثبيت مي‌شود.

مدير سرمايه‌گذاري شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌به تشريح کرد؛

گروه انرژي: حسين علي‌مراد مدير سرمايه‌گذاري شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌به تشريح آخرين وضعيت حضور سرمايه‌گذاران خارجي در صنعت پتروشيمي‌ايران پرداخت و گفت: هم اروپايي‌ها و هم آسيايي‌ها در انتظار روشن شدن تکليف ساز و کار مالي بين اروپا و ايران هستند.

حسين علي‌مراد مدير سرمايه‌گذاري شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که شرکت‌هايي که متقاضي سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي‌ايران هستند، در انتظار روشن شدن تکليف ساز و کار مالي بين ايران و اروپا هستند، اظهار کرد: قرار است اين شرکت‌ها بعد از اين‌که ساز و کار مالي بين ايران اروپا (SPV) مشخص شد، تصميم نهايي خود را بگيرند. وي افزود: علاوه بر شرکت‌هاي اروپايي که در تامين تجهيزات و سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت و کوتاه‌مدت با ايران همکاري مي‌کردند، بلکه آسيايي‌ها مانند ژاپن، کره و چين به نوعي منتظرند تا ببينند ساز و کار مالي که اروپا پيش‌بيني کرده است، به چه نتيجه‌اي مي‌رسد که مشابه همان را بتوانند فعال و اجرايي کنند و در بازار ايران فعاليت خود را ادامه دهند. مدير سرمايه‌گذاري شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌تاکيد کرد: اين‌که شرکت‌هاي خارجي بازار پتروشيمي‌ايران را ترک کرده‌اند را تاييد نمي‌کنم، زيرا آن‌ها منتظرند نتيجه را ببينند و بر اساس نتيجه‌اي که پيش مي‌آيد سياست‌هاي خود را همسو کنند و اقدامات خود را انجام دهند. در اين شرايط که آمريکا از برجام خارج شده است، کشورهاي ديگر تمايل دارند برخلاف آمريکا همکاري خود را ادامه دهند اما خودشان را در مقابل صدمات احتمالي که ممکن است از دولت آمريکا ببينند، پوشش دهند. بر اساس اين گزارش، بعد از اين‌که آمريکا از برجام خارج شد، ايران و اروپا براي راه‌اندازي يک کانال ساز و کار مالي بين ايران و اروپا (SPV) پاي مذاکره نشستند. در اين راستا يک نشريه آمريکايي در گزارشي تحليلي اعلام کرده است سازوکار مالي ويژه اروپا با ايران اواسط ژانويه راه‌اندازي مي‌شود.نشريه پولتيکو به قلم جرت بلانک يک مقام دولت باراک اوباما و عضو ارشد بنياد کارنگي نوشت: سياست‌هاي دونالد ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا در قبال ايران با بي احتياطي همراه بوده است، چراکه ايران را دعوت مي‌کند تا به برنامه هسته‌اي خود بازگردد و اعتبار آمريکا براي بحث بر سر معاملات ديگر را کاهش مي‌دهد.اما آمريکا درخصوص مسئله مهم‌تر (اين کشور)، يعني روابطش با متحدان و شرکايش و نقش محوري آمريکا در نظام مالي دنيا بسيار غير محتاطانه‌تر بوده است که عواقبي پيش مي‌آورد. ايران مي‌تواند يک مشکل باشد، اما ارزش آن را ندارد که منافع اقتصادي و سياسي آمريکا به عنوان بانکدار جهان به قمار گذاشته شود.دولت آمريکا اکنون يک فرصت دارد - شايد بهترين فرصتي که برايش باقي مانده است - تا از خطر کاهش نقش محوري آمريکا در نظام مالي جهان بکاهد.اتحاديه اروپا به برقراري يک ساز و کار مالي براي تسهيل روابط تجاري با ايران پس از بازگشت تحريم‌هاي آمريکا نزديک شده است. اتحاديه اروپا احتمال دارد در ماه جاري (ميلادي) همزمان با سومين سالگرد اجراي کامل توافق هسته‌اي با ايران در ژانويه 2016 اين ساز و کار را اعلام کند.

همچنين روز گذشته اميرحسين زماني نيا معاون وزير نفت گفته بود: اروپايي‌ها تمام تلاش خود را به کار بستند تا ساز وکار مالي با ايران را به نتيجه برسانند و مدت زمان زيادي نخواهد گذشت که اين ساز و کار مالي به نتيجه برسد. وي با بيان اينکه تماس اروپايي‌ها براي راه اندازي اين سازو کار مالي روزانه در حال انجام است گفت: با وجود فشارهاي آمريکا هيچ کدام از مقامات اروپايي راه اندازي اين سازوکار مالي را غير ممکن ندانسته‌اند و ديرزماني نخواهد گذشت که اين تلاش‌ها نتيجه بدهد.وي با بيان اينکه اگر سازوکار مالي اروپا اجرايي شود کمک زيادي به توسعه روابط اقتصادي با کشورهاي اروپايي و ساير کشورها خواهد کرد، گفت: البته اين سازو کار مالي حلال همه مشکلات نيست و ما هم منتظر راه اندازي اين سازو کار نيستيم و اقدامات خود را در نبود اين سازو کار هم ادامه مي‌دهيم.

سعيد ممبيني رييس اتاق اصناف ايران با بيان اينکه در شرايط فعلي برگزاري نمايشگاه عرضه مستقيم کالا صلاح نيست گفت: فروش فوق‌العاده و تخفيف دار جايگزين نمايشگاه عرضه مستقيم کالا شود.به گزارش ميزان، سعيد ممبيني اظهار کرد:در شرايط فعلي اقتصاد شرايط جنگ اقتصادي است که شرايط خاص و سختي را براي اصناف ايجاد کرده و براي مردم نيز سختي ايجاد کرده است.وي با بيان اينکه اصناف همواره کمک حال بودند، افزود: در حال حاضر نيز در ستاد‌هاي تنظيم بازار، اتاق‌هاي اصناف و اتحاديه‌ها حضور فعالي دارند.وي با اشاره به نزديک شدن به پايان سال اجراي نمايشگاه عرضه مستقيم، فروش فوق‌العاده و تخفيفات ويژه، گفت: در شرايط فعلي برگزاري نمايشگاه عرضه مستقيم کالا صلاح نيست.وي با اشاره به توزيع کالا‌هاي اساسي توسط فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و تعاوني‌ها گفت: بايد واحد‌هاي سنتي صنفي نيز در اين توزيع مشارکت داده شوند تا کالا به صورت مناسب به دست مردم برسد.

رسول شجري رئيس اتحاديه کفاشان دست‌دوز تهران درباره مشکلات صنف کفاشان گفت: امسال بيش از ۳۰ تا۴۰درصد واحدهاي توليدي ما به‌ دليل نبود مواد اوليه نتوانستند توليد داشته باشند. اگر روند تعطيلي‌ها بخواهد ادامه داشته باشد وضعيت بسيار بد و نگران‌کننده‌اي را براي کفاشان ايجاد خواهد کرد.شجري اشاره کرد: در مجموع در تهران بيش از ۵۰هزار نفر در اين عرصه فعاليت مي‌کنند و در کل کشور، بيش از ۱۰۰هزار نفر به‌طور مستقيم در اين صنعت اشتغال دارند؛ بنابراين اين يک عرصه بزرگ توليدي است که افراد زيادي درگير آن هستند و نياز به توجه ويژه دارد.رئيس اتحاديه کفاشان دست‌دوز تهران گفت: شرايط بسيار سختي را پيش‌روي‌مان داريم. در تلاش هستيم توليدکنندگان را حفظ و به‌گونه‌اي عمل کنيم که در شب عيد، براي مصرف‌کنندگان نيز مشکلي پيش نيايد. در چنين شرايطي، صادرات مي‌تواند براي ما و فعالان اين حوزه بسيار راهگشا باشد.

قيمت مرکبات منطقي است

محمدعلي طهماسبي معاون امور باغباني وزير جهاد کشاورزي گفت: 70 درصد بارندگي در کشور تبخير مي‌شود و بايد براي آن کاري کنيم . شاه بيت اراضي شيب دار ، استفاده از آب سبز است سال گذشته 21 هزار هکتار و امسال 29 هزار هکتار اراضي شيب دار در کشور داشته ايم.به گزارش ايلنا، وي اظهار کرد: توليد سيب در کشور امسال 3 ميليون و 200 هزار تن و مرکبات هم بيش از 5 ميليون تن بوده است، 320 هزار تن هم کيوي توليد و در 9 ماهه امسال 77 هزار تن صادر شده است .وي افزود: توليد سيب نسبت به سال گذشته 300 تا 400 هزار تن کمتر شده است. قيمت مرکبات و سيب با توجه به افزايش قيمت نهاده‌ها و جعبه منطقي است توليد به دليل سرمازدگي و تنش‌هاي محيطي در نوسان است .طهماسبي در ادامه تصريح کرد: در مکان‌هايي که بارندگي پايين است و شوري خاک بالا مي‌رود خارشتر کاشته مي‌شود و کشاورزان نمونه امسال در خاک‌هاي شور به جز خار شتر ، ترنجبين و علوفه دامي‌هم توليد کرده‌اند .

صادرات ساعت ديواري به کشور اسيايي

عبدالرحيم احمدي رئيس اتحاديه صنف فروشندگان و سازندگان ساعت با اشاره به ساخت انواع ساعت‌هاي ديواري در کشور بيان داشت: در کشور ساعت‎هاي ديواري با موتورهاي ژاپني و چيني ساخته مي‌شود که ۸۰ درصد نياز کشور را برطرف مي‌کند و گمرکي واردات اين ساعتها نيز بسيار بالاست، همچنين اين ساعتها به کشورهاي افغانستان- پاکستان- عراق و برخي از کشورهاي عربي صادر مي‌شود.عبدالرحيم احمدي افزود: عدم ورود اين کالاي مهم باعث ورود کالاهاي تقلبي مي‌گردد؛ لذا از مسئولان مي‌خواهيم با تجديد نظر و توجه به نياز کشور راه واردات ساعت را باز بگذارند.وي در ادامه گفت: ساعت مچي به جهت جحم کم و کوچک بودن براي مسافران به راحتي قابل حمل و نقل بوده و بسياري از افراد به تعداد زياد زمان ورود به کشور اين کالا را با خود به صورت قاچاق وارد مي‌کنند.

۱۳ ميليارد تومان کرايه حمل

به گندمکاران کشور پرداخت شد

يزدان سيف معاون وزيرجهاد گفت:در خريد تضميني سال‌جاري از محل صرفه جويي، با پرداخت ۱۳ ميليارد تومان کرايه حمل به اقتصاد گندمکاران کشور کمک کرديم.به گزارش شرکت بازرگاني دولتي ايران، يزدان سيف گفت: در خريد تضميني سال‌جاري با برنامه‌ريزي و مديريت صحيح منابع، از محل صرفه جويي، با پرداخت ۱۳ ميليارد تومان کرايه حمل، به اقتصاد گندمکاران کشور کمک کرديم.معاون وزير جهاد کشاورزي با تأکيد بر ارتقاي کيفيت خريد تضميني در سال آتي گفت: در صورت نياز در تدوين دستورالعمل‌ها، محدوديت‌هاي تحويل گندم به مراکز موقت و مقدار تحويل که به نفع کشاورزان خواهد بود قيد شود و بسته‌هاي اطلاع‌رساني به گندمکاران در اين خصوص تهيه شود.

علی رضا کیانی مطرح کرد؛

گروه اصناف: علي رضا کياني عضو انجمن آرايشي و بهداشتي ايران گفت: فروش ريالي مواد آرايشي و بهداشتي بيش از ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ زيرا خط چشم، رژ لب و کرم پودر و حتي کرم‌هاي ضد آفتاب و دست و صورت جزو سبد کالاي اساسي مردم نيست و شاهد کاهش چشمگير فروش آنها بوديم.

علي رضا کياني در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص کمبود مواد اوليه محصولات شوينده و آرايشي و بهداشتي گفت: با توجه به نوسانات ارزي ما شاهد کاهش مواد اوليه در اين حوزه‌ها بوديم به گونه‌اي که در بخش شوينده‌ها ۸۰ درصد مواد اوليه در داخل کشور وجود دارد اما برخي از شرکت‌ها براي اينکه محصولاتشان کيفيت بهتري داشته باشد از نوع خارجي استفاده مي‌کنند اما اکنون با مشکلات ارزي سراغ مواد اوليه داخلي رفتند و اين مساله باعث شده فشار به اين واحدها بيشتر شود.

وي با بيان اينکه در بخش آرايشي و بهداشتي ۸۰ درصد مواد اوليه وارداتي است، گفت: خلاءهايي که در حوزه ثبت سفارش و تامين نقدينگي به وجود آمده عملا باعث شده توان واحدهاي توليدي براي خريد مواد اوليه کاهش يابد.

عضو انجمن آرايشي و بهداشتي ايران يادآور شد: تا پيش از اين ما به صورت اعتباري و يا ال سي هم مي‌توانستيم کالاي مورد نياز را خريداري کنيم، ضمن آنکه دلار سه هزار تومان بود اما الان با سامانه نيما بايد تمام بهاي کالا را پرداخت کنيم و بعد چهار ماه منتظر بمانيم تا نوبت‌مان شود پس از آن هم بايد منتظر بمانيم آيا صرافي دلار دارد يا خير. اگر هم بخواهيم براي بهبود اوضاع و جواب دادن نياز مشتري از بازار آزاد دلار تهيه کنيم، بايد ۱۲ هزار تومان براي هر دلار پول بدهيم. ضمن آنکه واحدهاي توليدي که در مناطق آزاد قرار دارند، بايد از سامانه شيما ارز آزاد دريافت کنند و اصلا به آنها ارز نيمايي تعلق نمي‌گيرد.

وي افزود: يکي ديگر از راه‌ها، وارادات بدون انتقال ارز است به اين صورت که واردکننده علاوه بر اينکه دلار ۱۲ هزار توماني تهيه مي‌کند بايد ۱۵ تا ۳۰ درصد ارزش محصول را در بانک سپرده بگذارد تا همان کالاي ذکر شده و با همان ارزش را وارد و ترخيص کند،‌آن زمان مي‌تواند اين سپرده را از بانک بگيرند.

کياني با مقايسه ميزان فروش در سال جاري با سال قبل گفت: فروش ريالي مواد آرايشي و بهداشتي بيش از ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ زيرا خط چشم، رژ لب و کرم پودر و حتي کرم‌هاي ضد آفتاب و دست و صورت جزو سبد کالاي اساسي مردم نيست و شاهد کاهش چشمگير فروش آنها بوديم.

عضو انجمن آرايشي و بهداشتي ايران يادآور شد: قيمت خارجي اين مواد نيز بسيار گران است و مشتري عملا اين کالا را از سبد خريد خود حذف کرده است.

اما در بخش فروش ارزي شاهد رشد چشمگيري بوديم که آن هم به دليل کاهش ارزش پول ملي ما است، اما در بخش شوينده‌ها فروش ما بالاتر رفته است. ضمن آنکه با داشتن مشتري‌هاي خوب خارجي باز هم اولويت ما تامين بازار داخل است.

همچنين روز گذشته حميد مقيمي‌دبير انجمن لوازم آرايشى و بهداشتي، با اشاره به اينکه قاچاق اين نوع کالاها در بازار به وفور يافت مي‌شود گفته بود: باتوجه به اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو براي مواد شوينده پيش‌بيني مي‌شود که ظرف يک ماه آينده اين کمبود‌ها جبران شود.به گفته دبير انجمن لوازم آرايشى و بهداشتي، افزايش قيمت پيش آمده در اين بخش در ماه‌هاي آينده سير نزولي خواهد داشت.مقيمي، گفت: خوشبختانه هيچ کمبودي در بازار نيست و نياز داخل تامين مي‌شود.دبير انجمن لوازم آرايشى و بهداشتي، با اشاره به دستاورد‌هاي بزرگ کشور در حوزه توليد لوازم آرايشي و بهداشتي پس از انقلاب، اظهار کرد: بايد کاري کنيم که انگيزه قاچاق کم شود و بدون شک مهمترين انگيزه براي قاچاق سودآوري است و هر چه ديوار تعرفه‌ها بالاتر رود، سود قاچاق بيشتر شده و ضرر به کشور از اين حوزه کاهش خواهد يافت.

عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزي گفت: در هيچ شرايطي حتي در جنگ‌هاي رسمي‌هم غذا تحريم نمي‌شود، مي‌دانم شرايط سخت شده اما لاينحل نيست.به گزارش ايلنا، وي اظهار کرد: وضعيت کود کشور هم از نظر مواد مقضي و هم نگهدارنده بسيار خوب است و بابت اين قضيه از بخش خصوصي تشکر مي‌کنم. تحريم‌ها مشکلات زيادي را به وجود آورده اما مي‌خواهيم به کمک شما اين مشکلات را حل کنيم ما جلسات بسياري را با شما داشتيم و توقع داريم اين جلسات ادامه داشته باشد تا به يک راه حل برسيم.

وي با بيان اينکه سموم هم در شرايط تحريم وضعيت قابل قبولي دارند و تاکنون 9 هزار برند کود هم ثبت شده است، افزود: تدارکات خوبي انجام شده و واردات ما هم در حد سال گذشته است دولت به دليل محدوديت منابع به تنهايي وارد تجارت نشده اما وضعمان خوب است لذا مسوولين ذيربط بايد تلاش بيشتري کنند.

وي اذعان داشت در شرايط تحريمي‌که پيش آمده دولتي‌ها و خصوصي‌ها بايد تعامل بيشتري داشته باشند تا کارها را پيش ببرند . ما روش‌هاي نظارتي و خشونتي را در مرحله آخر گذاشته ايم و اصل را براعتماد مي‌گذاريم به اين دليل که شرايط که از اين سخت تر نشود تا همه بيش از پيش از کوره به در نرويم.

کشاورز درباره رابطه با تعامل با اروپاييان گفت: با چند نفر از اروپايي‌ها مذاکره داشتيم و آنها مي‌خواهند به ايران کمک کنند بخش خصوصي بايد از اين فضا استفاده کند ما هم هر اقدامي‌که لازم باشد انجام مي‌دهيم.

حميد ورناصري مديرعامل شرکت پشتيباني امور دام با بيان اينکه قرار است ماهانه ۲۰۰ هزار راس دام زنده وارد کشور شود،گفت: شرايط بازار گوشت متعادل خواهد شد.وي در گفتگو با مهر با بيان اينکه گوشت گوسفندي و گوشت گوساله منجمد در حال ورود به کشور و عرضه در بازار است، اظهارداشت: واردات دام زنده به کشور نيز عملياتي شده و در کوتاه‌ترين زمان اين واردات انجام خواهد شد.

وي با بيان اينکه مقدمات کار فراهم و مجوزهاي لازم اخذ شده است، افزود: اين واردات قرار است از کشورهاي مختلف از جمله کشورهاي اروپايي، آسياي ميانه و استراليا انجام شود. وي با اشاره به اينکه برنامه ريزي‌هاي انجام شده براي واردات هفته‌اي ۵۰ هزار راس دام زنده است، اضافه کرد: بنابراين ماهانه ۲۰۰ هزار راس دام زنده وارد کشور خواهد شد. ورناصري درباره اينکه اين واردات چند ماه انجام خواهد شد، گفت: اين واردات ادامه پيدا مي‌کند.ورناصري درباره اينکه چرا واردات و توزيع گوشت تنظيم بازاري نتوانسته آنچنان که بايد بر شرايط بازار تاثير بگذارد و قيمت به صورت مرتب در حال افزايش است؟، گفت: واردات و توزيع گوشت‌هاي وارداتي حتما بر شرايط بازار تاثير دارد و اگر اين اقدامات انجام نمي‌شد وضعيت خيلي متفاوت تر بود.

وي با بيان اينکه اين اقدامات وضعيت بازار را کنترل مي‌کند و در برخي مواقع منجر به کاهش قيمت گوشت مي‌شود، ادامه داد: برخي مواقع با افزايش‌هاي مقطعي مواجه هستيم که بعد از مدتي کاهش مي‌يابد و معمولا افزايش قيمت در رسانه‌ها منعکس مي‌شود اما کاهش‌ها انعکاسي ندارد.