کمک براي واگذاري پروژه‌هاي نيمه تمام

رئيس کميسيون عمران مجلس گفت: خوشبختانه در تبصره ۱۹ لايحه بودجه سال ۹۸ به دولت مجوز داده شده تا با کمک بانک‌ها نسبت به واگذاري بخشي از پروژه‌هاي نيمه تمام به بخش خصوصي اقدام کند.

محمدرضا رضايي کوچي رئيس کميسيون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به رويکرد لايحه بودجه سال 98 براي تعيين تکليف پروژه‌هاي نيمه تمام در کشور، گفت: در شرايط کنوني حدود 70 هزار پروژه عمراني نيمه تمام در کشور وجود دارد که عملا با روند کنوني تخصيص اعتبار، تکميل آن حدود 20 سال به طول مي‌انجامد.


توان ايران در صدور خدمات فني و مهندسي

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: با روند رو به رشد برقرار شده طي اين سال‌ها، کنفرانش آيکوپمس توانسته است جايگاه خودش را در منطقه و چه بسا در سطح جهاني تثبيت کند. محمد راستاد در مراسم تقدير از کميته علمي‌سيزدهمين همايش سواحل، بنادر و سازه‌هاي دريايي،با بيان اينکه در حال حاضر ايران به قابليت صدور خدمات فني و مهندسي در منطقه و جهان دست يافته است، تاکيد کرد: با توجه به نقش و کارکرد ارتباطي همايش آيکوپمس، اميدوارم ارتباطات حاصل شده از اين نشست طي ۱۳ دوره گذشته، امکان صدور خدمات فني و مهندسي و ارزش افزوده براي کشور را هرچه بيشتر فراهم کند.


رضايت شهروندان اولويت اول وزارت راه

مديرکل راه و شهرسازي استان البرز اولويت اول وزارت راه و شهرسازي را بالابردن کيفيت زندگي و رضايتمندي شهرواندان دانست. به نقل از روابط عمومي‌مديرکل راه و شهرسازي استان البرز تقي رضايي در نخستين نمايشگاه بين‌المللي مسکن، شهرسازي بيان کرد: مهمترين هدف ما تحقق اهداف ارکان اصلي ۹گانه برنامه بازآفريني در استان مي‌باشد که در نهايت موجب بهبود وضعيت معيشت ساکنين محلات بازآفريني و بالابردن کيفيت زندگي و رضايتمندي شهرواندان است. وي افزود:در اين راستا درصدديم تا متوسط سرانه‌هاي مربوط به خدمات و زيرساخت‌هاي شهري بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شهري و سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌به متوسط شهري واقع در آن‌ها برساند.

فريب قيمتهاي کذايي مسکن

در سايت‌ها را نخوريد!

رييس اتحاديه مشاوران املاک گفت: يک سايت مجازي با درج قيمتهاي بعضا کذايي، بازار مسکن را به سمت توهمات قيمتي مي‌کشاند. مصطفي قلي خسروي در حاشيه نمايشگاه مسکن، شهرسازي و بازآفريني شهري در گفت و گو با ايسنا اظهار کرد: متاسفانه يک سايت مجازي که مردم مي‌توانند آگهي فروش خانه‌هاي خود را به صورت رايگان در آن درج کنند، بازار مسکن را به سمت قيمت‌هاي غيرواقعي سوق مي‌دهد. سابقا بعضي دفاتر مشاور املاک قيمت واحدهاي مسکوني را پشت شيشه نصب مي‌کردند که ما با آنها برخورد کرديم اما الان مرجع قيمت‌ها را يک سايت مجازي تعيين مي‌کند. وي در تشريح مضرات اين اقدام سايت مجازي فروش املاک گفت: به طور مثال، فردي که قيمت خانه اش متري 10 ميليون تومان است و اصلا قصد فروش خانه را ندارد با توجه به رايگان بودن تبليغات در اين سايت، يک آگهي منتشر و قيمت خانه خود را متري 16 ميليون تومان تعيين مي‌کند. فرض کنيم يک نفر هم در يک نقطه از کشور آن آگهي را مي‌بيند و خانه را مي‌خرد. همين ملاک قيمت‌ها مي‌شود.

۸۲۰۰ ميليارد تومان براي خطوط،

ناوگان و ايستگاه‌هاي راه‌آهن

براساس لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ سه طرح بهسازي، نوسازي و نگهداري خطوط راه‌آهن، بهسازي ناوگان راه‌آهن و نيز بهسازي و نوسازي ايستگاه‌هاي راه‌آهن به ترتيب با اعتباراتي معادل ۳۲۰۰ ميليارد تومان، ۴۳۰۰ ميليارد تومان و ۷۰۰ ميليارد تومان تا پايان سال ۱۴۰۰ خاتمه مي‌يابد. به گزارش ايسنا، در لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ به منظور بهسازي، نوسازي و نگهداري خطوط راه‌آهن، بهسازي ناوگان راه‌آهن و نيز بهسازي، نوسازي ايستگاه‌هاي راه‌آهن، اعتبارات مجزايي در نظر گرفته شده است که اهداف کمي‌آن احداث گذرگاه‌هاي غيرهم سطح، مطالعه و اجراي اصلاح مسير محورهاي راه‌آهن، تعميرات اساسي و بازسازي لوکوموتيو، تعميرات، بازسازي و نوسازي واگن‌هاي باري و مسافري و نيز ساماندهي ايستگاه‌هاي راه‌آهن است. در اين طرح که اعتبار مربوط به آن به شرکت سهامي‌راه‌آهن جمهوري اسلامي‌ايران اختصاص مي‌يابد از سال ۱۳۷۹ آغاز شده و قرار بر اين است در سال ۱۴۰۰ خاتمه يابد. عملکرد دوران برنامه پنجم توسعه و قبل از آن در مورد اين طرح به گونه‌اي است که رقمي‌معادل ۱۵۹۷ ميليارد و ۵۹۲ ميليون تومان به آن تخصيص يافته است و قرار بر اين است که در سال ۱۳۹۸ اعتباري معادل ۴۰۵ ميليارد تومان اختصاص يابد.

افزايش 45 درصدي اصلاح روکش

راه‌هاي شرياني در 9 ماه امسال

مديرکل دفتر نگهداري راه‌هاي سازمان راهداري و حمل ‌و نقل جاده‌اي اعلام کرد روکش 2 هزار و 400 کيلومتر از راه‌هاي شرياني کشور در 9 ماهه امسال اصلاح ‌شد که در اين بخش عملکرد سازمان در مقايسه با پارسال 45 درصد افزايش يافت.

به گزارش تارنماي وزارت راه و شهرسازي، «رضا اکبري» اعلام کرد: براي نگهداري و روکش آسفالت راه‌هاي شرياني در 9 ماهه امسال هشت هزار و 800 ميليارد ريال اعتبار از رديف‌هاي ملي (شامل مجموع رديف‌هاي ابلاغي منابع عمومي‌و ساير منابع) استفاده شد.

نقدهای اسلامی از بد قولی ‌ها؛

گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه تمام وعده‌ها بر اساس محاسبات فني و مهندسي بايد به مردم داده شود و ما بحث سياسي در اين وزارتخانه نداريم، گفت:‌ عدم تعهد به وعده‌ها بزرگترين آفت در کشور محسوب مي‌شود.

به گزارش تجارت به نقل از ايلنا، محمد اسلامي‌در جلسه با مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد و مديران شهرهاي جديد در استان‌هاي مختلف با موضوع برنامه توليد و عرضه مسکن اظهار داشت: از تمام مديران در وزارت راه و شهرسازي درخواست دارم که قاطعانه کار مردم را انجام دهند.

وي افزود: بعضا خبرهايي مي‌شنوم مبني بر اينکه در شهرهاي جديد مديران در انجام کارها مصمم نيستند و دچار ترديد شده‌اند که تصميماتشان زير سوال برود همين جا به تمام مديران اعلام مي‌کنم ترديدي در اجراي برنامه‌ها نداشته باشند چرا که درباره تمام وظايف و برنامه‌ها برنامه‌اي مصوبه وجود دارد و به طور صد در صدي هم مورد حمايت وزارت راه و شهرسازي قرار مي‌گيرند.

وي با تاکيد بر اينکه مديران در اجراي پروژه‌ها کار را به اهلش بسپارند، ادامه داد: بايد سلامت اداري در تمام پروژه‌ها حاکم باشد.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه موضوع مهم در اجراي پروژه‌ها جذب اعتماد مردم و سرمايه‌گذاران است، گفت: سازندگان زماني در پروژه‌ها مشارکت خواهند داشت که مديران به قول و فکر خود پايبند باشند.

و.ي تاکيد کرد: موضوع ديگر پايبندي به وعده‌هاي مردمي‌است که بايد در موعد مقرر اجرا شود.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه عدم تعهد مديران به وعده‌هاي خود آفت بسيار بزرگي است که مي‌تواند به مردم آسيب برساند، اظهار داشت: اگر قولي مي‌دهيم بايد سنجيده باشد. در وزارت راه و شهرسازي بحث سياسي نداريم و تمام وعده‌ها بر اساس محاسبات فني و مهندسي است.

اسلامي‌با اشاره به جلسه با رئيس جمهوري درباره آغاز ساخت 400 هزار واحد مسکوني گفت: قرار بر اين شد از چهارصد هزار واحد، 200 هزار واحد در شهرهاي جديد ساخته شود و ما بايد اين وعده را تا سال 99 محقق کنيم و در اين راستا امسال ساخت 60 هزار واحد شروع مي‌شود.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اين برنامه در شرايطي به اجرا مي‌رسد که در بازار مسکن عرضه‌اي براي اقشار ضعيف نداشته‌ايم و توان خريد مردم هم کاهش پيدا کرده است بنابراين بايد نسبت به الگوهاي با قيمت‌هاي مناسب اقدام کنيم تا قشر کم‌درآمد و متوسط هم بتوانند مسکن مورد نظر خود را تهيه کنند.

اسلامي‌با بيان اينکه در توسعه شهرهاي جديد بحث هويت بسيار اهميت دارد، گفت: نبايد کاستي شهرها به شهرهاي جديد هم هجرت کند و بايد بتوانيم کيفيت زندگي را در شهرهاي جديد افزايش دهيم.

وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه دولت سازنده نيست اما به نحوه ساخت و ساز نظارت مي‌کند، گفت: بايد تمام استانداردها رعايت شود و نظارت بر عهده دولت است.

وي افزود: در بحث شهرسازي شهر جديد بحث هويت‌بخشي محلي را بايد احيا کنيم و نبايد شهرهاي خوابگاهي ساخته شوند و زندگي در اين شهرها بايد جريان داشته باشد.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اهميت دسترسي و موضوعات تي او دي در شهرهاي جديد گفت: شهرهاي پرند، صدرا، بهارستان و هشتگرد در مباحث تي او دي‌ و دسترسي‌ها پيشتاز هستند و وظيفه ما اين است که دسترسي به حمل و نقل عمومي‌را در شهرهاي جديد افزايش دهيم تا جابجايي روان داشته باشيم.

وزير راه و شهرسازي همچنين درباره همکاري دستگاه‌هاي خدمات رسان در اجراي پروژه‌ها اظهار داشت: تمام دستگاه‌هاي خدمات رسان موظف به اجراي خدمات خود هستند و اگر شخصي در اين نهادها کار انجام ندهد بايد به آن رسيدگي شود و گرنه تمام دستگاه‌ها در انجام اين پروژه‌ها همکاري مي‌کنند.

معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد:

معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه پروژه ساخت 200 هزار واحد مسکوني جديد وابسته به وام نيست ، گفت: اين پروژه وابسته به وام نيست اما پيشنهاد داده‌ايم تا سقف 90 ميليون تومان براي ساخت هر واحد در اختيار سازندگان قرار بگيرد. به گزارش تجارت به نقل از ايلنا، حبيب الله طاهرخاني در جمع خبرنگاران، با اشاره به مدل مشارکت با سرمايه‌گذاران بخش خصوصي براي ساخت 200 هزار واحد مسکوني در شهرهاي جديد گفت: تمام قراردادهاي ما در چارچوب مشارکت است و زمين و پروانه جزو آورده دولت محسوب مي‌شود و ساخت آورده شريک يا همان بخش خصوصي خواهد بود. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه پس از دوره ساخت ميزان برداشت دولت و بخش خصوصي از واحدهاي ساخته شده چقدر خواهد بود گفت:‌ اين موضوع تابع پروژه است و در برخي از پروژه‌ها سهم سازندگان کمتر و در برخي از پروژه‌ها بيشتر است البته از آنجا که قيمت زمين در شهرهاي جديد نسبت به شهرهاي مادر ارزانتر است بنابراين سهم سازنده هم بر اساس همين معيارها مشخص مي‌شود. معاون وزير راه و شهرسازي با تاکيد بر اينکه بازار بر اساس سيستم عرضه و تقاضا خودش را تنظيم مي‌کند گفت: سياست ما اين است که عرضه را افزايش دهيم تا تعادلي بين عرضه و تقاضاي موجود در بازار ايجاد شود.

مديرعامل شرکت عمران شهرهاي جديد در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا مبني براينکه آيا سازندگان در اين پروژه از تسهيلات بانکي بهره‌مند مي‌شوند، گفت: اين پروژه وابسته به وام نيست اما مذاکراتي با بانک مسکن انجام داده‌ايم و پيشنهاد ما اين است که براي ساخت هر واحد تا سقف 90 ميليون تومان وام در اختيار سازندگان قرار دهند و اين وام تنها ويژه سازندگان است و سود آن هم چيزي حدود 17 الي 18 درصد خواهد بود البته تمام اموضوعات در مرحله بحث و گفت‌وگو است و چيزي نهايي نشده است.