فرمانده کل سپاه با مضحک و خنده دار دانستن تهديدات اخير نخست وزير رژيم صهيونيستي، گفت: جمهوري اسلامي‌ايران مستشاران نظامي‌و انقلابي و نيز تجهيزات و سلاح‌هايي که براي توانمند سازي مقاومت اسلامي‌در سوريه دارد را حفظ خواهد کرد.

در پي اظهارات تهديد آميز اخير نخست وزير رژيم صهيونيستي مبني بر اينکه چنانچه ايران نيروهاي نظامي‌خود را سريعا از سوريه خارج نکند ، اسراييل به حملات خود عليه مواضع ايران ادامه خواهد داد، سرلشکر پاسدار محمد علي جعفري با مضحک و خنده دار دانستن اين تهديد و تاکيد بر اراده جمهوري اسلامي‌مبني بر حفظ آنچه در سوريه دارد ، اظهار کرد: هم تمامي‌مستشاران نظامي‌و انقلابي و هم تجهيزات و سلاح‌هايي که براي آموزش و توانمند سازي مبارزين مقاومت اسلامي‌و حمايت از مردم مظلوم سوريه، در اين کشور اسلامي‌داريم را حفظ خواهيم کرد.

وي با اشاره به اظهارات اخير سخنگوي وزارت خارجه ايران، افزود: اگر وي گفته باشد "ايران هيچ نيروي نظامي‌در سوريه ندارد" منظورشان اين بوده که ايران يگان نظامي‌در سوريه ندارد و شما خوب مي‌دانيد که اقتدار و ابهت يگان‌هاي نظامي‌ايران به حدي است که اگر حضور حتي يکي از آنها را در سوريه ببينيد، از ترس قالب تهي خواهيد کرد.

جعفري تاکيد کرد: مطمئن باشيد اين تهديد مضحک شما را هيچ به حساب نمي‌آوريم ؛ بدانيد اگربرابر برخي اقدامات مذبوحانه شما صبر پيشه مي‌کنيم ،حکمتي بزرگ در آن نهفته است.

فرمانده کل سپاه با بيان اينکه بي شک شما در آينده‌اي نه چندان دور به مصلحت و صبر انقلابي ما پي خواهيد برد، تصريح کرد: فقط بدانيد که داريد با دم شير بازي مي‌کنيد! بترسيد از روزي که موشک‌هاي نقطه زن ايران غرش کنان بر سرتان فرود آيد و انتقام همه خون‌هاي به ناحق ريخته مسلمانان مظلوم منطقه را از شما بگيرد.

انتقاد صریح رئيس کميسيون اقتصادي مجلس از روند تصویب لایحه دخل و خرج دولت؛

گروه اقتصاد کلان: رئيس کميسيون اقتصادي مجلس طي يک گفتگوي مشروح انتقادات مفصلي را به لايحه بودجه 98 وارد کرده و معتقد است لايحه منابع و مصارف دولت براي سال آتي متناسب با شرايط جنگ اقتصادي تدوين نشده است. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاري مهر محمد رضا پورابراهيمي‌در پاسخ به اينکه چرا سهم درآمدهاي نفتي در بودجه ۹۸ افزايش يافته است، گفت: «سازمان برنامه و بودجه در واکنش به پيشنهاد نمايندگان مبني بر لزوم تدوين بودجه بدون نفت اعلام کرد که ما نمي‌خواهيم دشمنان ما فکر کنند که ايران نمي‌تواند نفت خود را به فروش برساند». وي با بيان اينکه گرفتار لابي آدم‌هاي دولت در مجلس هستيم، گفت: کساني که مي‌گويند پشت هر تبصره، قافله و قبيله‌اي خوابيده است، يا سواد بودجه‌اي ندارند يا شيطنت مي‌کنند». در ادامه بخشي از گفتگوي مشروح محمد رضا پورابراهيمي‌رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با خبرگزاري مهر را مي‌خوانيد.

  • دستگاه‌هاي مختلف در ايام بودجه رفت‌وآمدهاي زيادي به کميسيون‌ها دارند. آقاي آشنا نيز اخيراً گفته‌اند پشت هر تبصره بودجه، يک قبيله خوابيده است. اين چانه‌زني‌هاي سياسي چقدر در تدوين بودجه سالانه تأثيرگذار است؟

لايحه بودجه هر سال از سوي دولت به مجلس ارائه مي‌شود و مجلس تغيير خاصي در لايحه بودجه ايجاد نمي‌کند. تغييرات مجلس در لايحه بودجه بسيار جزئي است. اگر تغييرات زيادي از سوي مجلس در لايحه بودجه ايجاد شود، شوراي نگهبان آن را رد مي‌کند و مغاير با قانون اساسي مي‌داند. اصلاحات مجلس در لايحه بودجه در حدي است که در محتوا و شاکله‌ لايحه‌ بودجه تغييرات اساسي ايجاد نشود.

  • چه مقدار رايزني‌هاي معاونان پارلماني وزارتخانه‌ها و مسئولان دستگاه‌ها در تغييرات لايحه بودجه در مجلس تاثير‌گذاراست؟

بيشتر تغييراتي که در لايحه بودجه در مجلس ايجاد مي‌شود، به پيشنهادات ارکان دولت است. به عبارت ديگر، ما در حال حاضر گرفتار آدم‌هاي دولت در مجلس هستيم. لابي‌هايي که براي اصلاح و يا تغيير بودجه صورت مي‌گيرد، از سوي ارکان دولت است. تنها ۱۰ درصد لايحه بودجه با پيشنهادات نمايندگان تغيير مي‌کند که ۹۰ درصد اين ۱۰ درصد تغييرات نيز پيشنهادات دستگاه‌هاي اجرايي است. پشت همه تغييرات در لايحه بودجه دولت است. وزارتخانه‌هايي که نمي‌توانند با سازمان برنامه و بودجه به توافق برسند، سعي مي‌کنند از طريق کميسيون‌هاي مجلس به اهداف خود دست يابند.

  • اخيراً شنيده شده است که دولت به دستگاه‌هاي اجرايي بخشنامه کرده است که حق ورود به مجلس و لابي را ندارند. آيا اين امر موجب کمرنگ‌تر شدن حضور دولتي‌ها در مجلس شده است؟

اين افراد اگر به مجلس نيايند نيز بيرون از مجلس اقدامات خود را پيگيري مي‌کنند.

  • چند درصد از تبصره‌هاي بودجه قابل اصلاح و يا تغيير است؟

اعداد و ارقام بودجه به گونه‌اي است که قدرت مانور را از نمايندگان گرفته است. ۸۵ درصد از بودجه، هزينه‌هاي اجتناب‌ناپذير است لذا اين لايحه به هر مجلس و يا هر دولتي ارائه شود، در ۸۵ درصد آن، هيچ تغييري نمي‌تواند ايجاد کند. کساني که مي‌گويند پشت هر تبصره، قبيله و قافله‌اي خوابيده است، يا سواد بودجه‌اي ندارند و يا شيطنت مي‌کنند. کساني که با الفباي بودجه آشنا باشند، مي‌دانند که امکان تغييرات اساسي در بودجه وجود ندارد.

  • آيا لايحه بودجه سال ۹۸ در چارچوب جنگ اقتصادي تدوين شده و تفاوت فاحشي با بودجه‌ سال‌هاي گذشته دارد؟

لايحه بودجه سال ۹۸ انطباقي با شرايط جنگ اقتصادي ندارد و بازگشت لايحه بودجه به دولت در راه ارسال به مجلس به اين دليل بود که نقطه نظرات مقام معظم رهبري در خصوص شرايط جنگ اقتصادي در تدوين لايحه بودجه مورد توجه قرار نگرفته بود. با اينکه اصلاحاتي در بودجه صورت گرفت و ۴۰ هزار ميليارد تومان از سرفصل‌هاي هزينه‌اي بودجه کم شد، اما باز هم لايحه بودجه سال ۹۸ با لايحه بودجه‌اي که بايد با توجه به شرايط جنگ اقتصادي تدوين شود، فاصله زيادي دارد.

متأسفانه بودجه دو سطحي ديده شده است. در لايحه بودجه اوليه که قرار بود ۱۶ آذر ماه به مجلس ارائه شود، سهم صندوق توسعه ملي از در آمدهاي نفتي به ۱۰ درصد کاهش يافته بود اما پس از ايراد مقام معظم رهبري به لايحه بودجه، سهم صندوق توسعه از درآمد‌هاي نفتي در سال ۹۸ به حدود ۲۰ درصد افزايش يافت که با سهم واقعي صندوق از درآمد‌هاي نفتي که ۳۴ درصد است، ۱۴ درصد فاصله دارد. جنس رفتار بودجه‌اي دولت در سال ۹۸ متناسب با جنگ اقتصادي نيست.

  • آيا دولت سهم در آمد‌هاي نفتي را در بودجه سال ۹۸ کاهش داده است؟

نفت اصلي‌ترين موضوع در ساختار بودجه است. سازمان برنامه و بودجه بايد بتواند با استفاده از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي داخلي و بدون اتکا به نفت، لايحه بودجه را تدوين کند.

سازمان برنامه و بودجه در واکنش به پيشنهاد نمايندگان مبني بر لزوم تدوين بودجه بدون نفت اعلام کرد که «ما نمي‌خواهيم دشمنان ما فکر کنند که ايران نمي‌تواند نفت خود را به فروش برساند». نظر ما اين است که بايد در بودجه اعلام شود که ما ۲.۵ ميليون بشکه به کوري چشم آمريکا مي‌فروشيم کما اينکه پيش از اين نيز فروخته‌ايم اما درآمدهاي حاصل از فروش نفت در درآمدها و هزينه‌هاي بودجه لحاظ نخواهد شد، بلکه به صندوق توسعه ملي واريز مي‌شود. بهترين شرايط براي تدوين بودجه بدون نفت، شرايط جنگ اقتصادي است.

  • در صورتي که درآمدهاي نفتي از بودجه حذف شود، چه درآمدهايي جايگزين آن خواهد شد؟ آيا اقتصاد ايران آمادگي اين اصلاح بزرگ را دارد؟

بر اساس فاکتورهاي علمي، جايگزيني درآمدهاي واقعي به جاي درآمدهاي نفتي امکانپذير است. ۳۰ تا ۴۰ درصد از منابع قابل وصول مالياتي، در کشور تبديل به فرار مالياتي مي‌شود. در صورتي که اين منابع شناسايي شوند سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار ميليارد تومان مي‌توانيم از محل فرارهاي مالياتي درآمد داشته باشيم.

ماليات بر عايدي سرمايه يکي از پايه‌هاي مالياتي اقتصاد ايران است که مورد توجه قرار نگرفته است. از طريق اجراي اين قانون، حجم بالاي ماليات وارد درآمدهاي کشور خواهد شد؛ مالياتي که به توده‌ها و مردم کاري ندارد. متأسفانه هميشه دولت‌هاي ما عادت داشتند که از درآمدهاي سهل‌الوصول استفاده کنند تا اينکه براي کسب درآمد تلاش کنند. جريان نفت در بودجه ما مثل شير مادر براي طفل است که راحت‌ترين و سهل‌الوصول‌ترين غذا است. دولت‌ها علاقه‌مند به حرکت در ساختار بودجه‌اي نفتي هستند. بسياري از ذخاير نفتي ما با قطر و امارات مشترک است و اگر نفروشيم، منابع ما را به غارت مي‌برند بنابراين معتقدم دولت بايد با استفاده از راهکارهاي موجود، حتماً نفت بفروشد اما درآمدهاي نفتي را وارد بودجه نکند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران خواستار شد؛

گروه تجارت: سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران گفت: اروپا تعرفه واردات کالا از ايران را صفر کند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از سازمان توسعه تجارت ايران، محمدرضا مودودي که در ديدار با سفير سوئيس ضمن ارزيابي محورهاي همکاري‌هاي تجاري دو کشور، طرفين در خصوص سازوکار مالي ويژه اروپا براي ايران گفتگو کردند، با قدرداني از تلاش‌هاي کشور سوئيس به منظور کاهش نرخ ريسک در ايران و پيوستن به WTO گفت: اروپا مي‌تواند نقش ويژه‌اي در شرايط خاص اعمال تحريم‌هاي ظالمانۀ آمريکا عليه ايران ايفا کند، گرچه متاسفانه تا امروز عليرغم دفاع لفظي اروپا از پايبندي ايران به تعهدات برجام، در عمل نتوانستيم چالش‌هاي پيش رو را برطرف کنيم.

وي افزود: معتقديم که جنگ اقتصادي آمريکا تنها عليه ايران نيست بلکه آغازي براي جنگ‌هاي اقتصادي است که مي‌تواند همه دنيا را درگير کند. ايران به عنوان نمونه‌اي براي آزمايش تأثير ابزارهايي است که آمريکا سال‌ها زيرساخت‌هاي آن را تقويت کرده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران ادامه داد: آمريکا در انتخاب ايران براي اعمال تحريم‌ها اشتباه کرد چرا که ما در ۴ دهه اقتصادمان را مقاوم‌سازي کرده‌ايم. همچنين با وجود ۱۵ همسايه و واردات سالانه معادل ۱۰۰۰ ميليارد دلار آن‌ها از دنيا، معتقديم که مي‌توانيم تجارت خود را حفظ و حتي افزايش دهيم. اين آزموني براي اروپا است که چگونه مي‌خواهد نقش خود را در روابط بين المللي دنيا حفظ و ايفا کند.

  • تأکيد بر اهميت توسعه روابط تجاري ايران و اروپا

وي اظهار داشت: ايران در برجام با ۶ کشور قرارداد منعقد کرده، ولي در حال حاضر احساس مي‌شود که وزن دولت آمريکا از ديگر دولت‌ها بيشتر است و اگر اروپا برنامه‌اي هدفمند براي اعاده حيثيت بين المللي خود در برجام نداشته باشد چنان تلقي خواهد شد که ديگر هيچ معاهده‌اي با امضاي کشورهاي اروپايي در دنيا و بدون موافقت آمريکا اعتبار نخواهد داشت.

مودودي با تأکيد بر اهميت توسعه روابط تجاري ايران و اروپا در برهۀ حساس کنوني گفت: اگرچه بخش خصوصي اروپا، به عنوان بازيگران اصلي اقتصادي کشورهاي اروپايي محسوب مي‌شوند و دلواپس تنبيه آمريکا به دليل رابطه با ايران هستند، اما در اين ميان از دولت‌هاي اروپايي انتظار داريم که از ظرفيت‌هاي خود در توسعه روابط تجاري با ايران بهره گيرند و پيشنهاد مي‌کنيم که در تعرفه‌هاي تجاري خود با ايران تجديد نظر کنند. اين موضوع شايد در آمار تجاري آن‌ها با ايران تأثير چنداني نداشته باشد، کما اينکه اروپا براي برخي از رقباي تجاري ما نيز تعرفه‌ها را کاهش داده است، اما مي‌تواند اين پيام را براي دنيا و به ويژه آمريکا داشته باشد که اروپا به همکاري خود با ايران در چارچوب برجام متعهد است.

وي ضمن ابراز تأسف از اينکه کانال مالي مد نظر اروپا، صرفاً محدود به غذا و دارو است گفت: انتظار مي‌رفت اروپا تجارت اقلام غير تحريمي‌را در دستور کار قرار دهد و به کالاهايي، چون غذا و دارو بسنده نکند.

مودودي اضافه کرد: اين کانال مالي محدود نيز عليرغم صحبت‌هاي وزير اقتصاد سوئيس هنوز غير فعال است و ما منتظر شنيدن نتايج مذاکره مقامات سوئيس با آمريکا در خصوص اين کانال مالي هستيم.

  • چارچوب اصلي روابط اقتصادي دو کشور بر اساس توافقات تجاري

در ادامه مارکوس لايتنر، سفير سوئيس در ايران، گفت: چارچوب اصلي روابط اقتصادي دو کشور بر اساس توافقات تجاري در کميته تجاري مشترک قبلي که در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ برگزار شد، مستحکم شده و در حال برنامه‌ريزي براي کميته مشترک بعدي به ميزباني سوئيس هستيم.

وي در خصوص سخنان وزير اقتصاد کشورش در خصوص راه اندازي کانال مالي اروپا اظهار داشت: مفهوم سخنان وزير اقتصاد سوئيس با آنچه در رسانه‌ها منعکس شده کمي‌متفاوت است و وي هيچ تضميني در اين خصوص نداده است. سوئيس در راه اندازي کانال مالي با ساز و کار انسان‌دوستانه براي کالاهاي پزشکي، غذا و دارو کاملاً مصمم است. به گزارش مهر، سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران از سفير سوئيس دعوت کرد تا در همايش فرصت‌هاي سرمايه گذاري در ايران که در هفته اول بهمن برگزار خواهد شد، شرکت کند.

مدير طرح سي‌ان‌جي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي خبر داد؛

گروه انرژي: حميد قاسمي‌ده‌چشمه مدير طرح سي‌ان‌جي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از راه‌اندازي ۴۰ جايگاه عرضه سي‌ان‌جي در ايام گراميداشت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌و افزايش تعداد جايگاه‌هاي عرضه سي‌ان‌جي کشور به ۲ هزار و ۴۴۹ باب خبر داد

به گزارش ايلنا از وزارت نفت، حميد قاسمي‌ده‌چشمه اعلام کرد: هم‌اکنون ۱۲۸ جايگاه در کشور در حال ساخت است که از اين تعداد ۱۱ جايگاه به استان تهران اختصاص دارد. با راه‌اندازي ۴۰ جايگاه از اين تعداد به مناسبت چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، تعداد جايگاه‌ها در کشور به ۲ هزار و ۴۴۹ باب خواهد رسيد.

وي افزود: در صورت راه‌اندازي ۱۲۸ جايگاه در حال ساخت در کشور، تعداد جايگاه‌هاي توزيع‌کننده گاز طبيعي از مرز ۲ هزار و ۵۰۰ جايگاه عبور مي‌کند و به ۲ هزار و ۵۳۷ جايگاه خواهد رسيد.

مدير طرح سي‌ان‌جي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي تاکيد کرد: با راه‌اندازي ۴۰ جايگاه يادشده، ۶۰۰ هزار مترمکعب در روز به ظرفيت سوخت‌رساني صنعت سي‌ان‌جي افزوده خواهد شد که اين رقم ظرفيت کلي ۲ ميليون و ۸ هزار مترمکعبي اين صنعت را به ۳ ميليون و ۴۰۰ هزار مترمکعب در روز مي‌رساند.

  • راه‌اندازي ۸۶ جايگاه با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي

قاسمي‌ده‌چشمه با اشاره به اينکه تا سال ۹۶ جايگاه‌ها بيشتر با هزينه دولتي و با پروژه‌هايي که در دست سه شرکت بهينه‌سازي، گازخودرو و سپس مديريت طرح سي‌ان‌جي شرکت ملي پخش قرار داشت، راه‌اندازي مي‌شد، گفت: در سال ۹۷ تمرکز و تصميم دولت و ديدگاه مهندس زنگنه، وزير نفت بر استفاده از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي براي توسعه اين صنعت قرار گرفت و خوشبختانه اقبال اين بخش نيز خوب بود، به نحوي که در سال ۹۷ با سرمايه‌گذاري ۱۰۰ درصدي بخش خصوصي، ۸۶ جايگاه عرضه سي‌ان‌جي در کشور راه‌اندازي شده است.

  • خدمات مدرن سوخت‌گيري با جايگاه‌هاي کوچک مقياس سي‌ان‌جي

وي همچنين از راه‌اندازي جايگاه‌هاي کوچک مقياس عرضه سي‌ان‌جي در کشور خبر داد و گفت: با توجه به معضل گراني زمين در شهرهاي بزرگ، راه‌اندازي ۲۴ جايگاه کوچک مقياس سي‌ان‌جي در شهر تهران با مشارکت شهرداري تا ارديبهشت ماه سال ۹۸ در دستور کار قرار گرفته است.

مدير طرح سي‌ان‌جي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي درباره مشخصات جايگاه‌هاي کوچک مقياس گفت: سيستم اين جايگاه‌ها ساده‌سازي شده و در محل‌هاي پرترددي مانند ايستگاه‌هاي تاکسيراني، ميادين ميوه و تره‌بار و ايستگاه‌هاي حمل‌و‌نقل عمومي‌ايجاد خواهند شد که اميدواريم با نهايي شدن بحث زمين، گازرساني و بحث‌هاي زيست‌محيطي تا ارديبهشت سال آينده هر ۲۴ جايگاه وارد مدار شود.

قاسمي‌با اشاره به توسعه اين طرح در ديگر کلانشهرها پس از شهر تهران گفت: اين طرح که هدف از آن ارائه خدمات مدرن سوخت‌گيري به شهروندان و حل مانع زمين پيش روي توسعه اين صنعت بود، با مشارکت شهرداري و يک پنجم مشارکت وزارت نفت و بقيه مشارکت بخش خصوصي اجرايي خواهد شد که به‌منظور اجراي آن پنج قرارداد با شهرداري امضا شده است.

وي تفاوت‌ جايگاه‌هاي کوچک با جايگاه‌هاي بزرگ مقياس را در هوشمند‌سازي آنها، کاهش تعداد مخازن و ديسپنسرها، ساده‌سازي نحوه ورود و خروج خودروها به جايگاه‌‌ با قرارگيري تجهيزات در ارتفاع و کاهش هزينه‌ها با يکي بودن کمپرسور و ديسپنسر عنوان کرد و گفت: اين جايگاه‌ها حدود ۶۰۰ تا يک هزار و ۵۰۰ مترمکعب در ساعت ظرفيت دارند و تعداد مخازن و امکانات جانبي و رفاهي آنها در مقايسه با جايگاه‌هاي بزرگ کمتر است.

  • دهه‌فجر ۴ جايگاه کوچک مقياس سي‌ان‌جي راه‌اندازي مي‌شود

مدير طرح سي‌ان‌جي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي همچنين از راه‌اندازي چهار جايگاه کوچک مقياس همزمان با ايام سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌در کشور خبر داد و گفت: سرمايه‌گذاري در يک جايگاه کوچک با ۶۰۰ هزار مترمکعب ظرفيت، حدود يک ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان بدون انعشاب است که اين ميزان در جايگاه کوچک مقياس با ۱۵۰۰ مترمکعب ظرفيت به ۳ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان ‌مي‌رسد.

قاسمي‌افزود: در سال ۹۶، ۲ هزار و ۴۱۳ جايگاه‌ سي‌ان‌جي در کشور راه‌اندازي شد که از اين تعداد حدود يک هزار و ۱۰۰ جايگاه به صورت مشترک بنزين و سي‌ان‌جي توزيع مي‌کنند.

به گزارش شانا، صنعت سي‌ان‌جي در ايران در سال ۷۹ پايه‌ريزي شد و در سال‌هاي بعد توسعه يافت. هم اکنون بيش از ۲ هزار و ۴۰۰ جايگاه سي‌ان‌جي در کشور فعال و سهم سي‌ان‌جي در سبد سوخت خودروها ۱۳ درصد است که اين رقم بايد تا پايان سال ۹۹ به ۲۲ درصد افزايش يابد.

افزايش روزافزون تعداد خودروها و رشد شتابان مصرف سوخت در کشور، نيازمند مديريت صحيح مصرف سوخت و حمل‌ونقل در کشور است که افزايش سهم گاز طبيعي در سبد سوخت خودروها و تنوع‌بخشي به سبد سوخت در اين ميان نقشي موثر و راهگشا ايفا خواهد کرد.

پيش از اين محمدرضا موسوي‌خواه مدير عامل شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي گفته بود : اتومبيل‌ها دوگانه‌سوز نشده‌اند، توليد خودروهاي دوگانه سوز هم متوقف شده و قيمت بنزين افزايش پيدا نکرده است، بنابراين براي مردم توجيه اقتصادي ندارد که از سي.ان.جي استفاده کنند.

وي درباره بي‌رونقي و عدم توسعه جايگاه‌هاي عرضه سي.ان.جي اظهار داشت: ما براي احداث جايگاه سي.ان.جي محدوديتي نداريم، تنها مشکل ما هزينه بالاي خريد تجهيزات است و سرمايه گذاران زيادي در اين بخش نداريم، اين تعداد جايگاهي که احداث شده به اين دليل است که در گذشته دولت مجوز ارائه تجهيزات رايگان را داده بود اما اکنون مصوبه‌اي براي تجهيزات رايگان نداريم.

وي با بيان اينکه چند طرح تشويقي ارائه کرديم که اميدواريم در دولت مصوب شود، افزود: در حال حاضر 40 ميليون متر مکعب ظرفيت حداقلي جايگاه‌هاي سي.ان.جي را داريم که فقط 20 ميليون متر مکعب استفاده مي‌شود و 50 درصد ظرفيت مازاد داريم.

مدير عامل شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي تصريح کرد: تجهيزات سي.ان.جي هزينه‌بر هستند و هزينه تعميرات و نگهداشت هم بالاست، جايگاه‌ها بايد در نقاطي احداث شوند که براي سرمايه‌گذار توجيه اقتصادي داشته باشد، اين مناطق شناسايي شده‌اند که از جمله آنها ايستگاه‌هاي تاکسي است، اميدواريم با جذب سرمايه گذار حتي بخش دولتي استفاده از سي.ان.جي را توسعه دهيم.

وي درباره دلايل 50 درصد ظرفيت خالي جايگاه‌هاي سي.ان.جي نيز بيان کرد: 50 درصد ظرفيت خالي به اين دليل است که اتومبيل‌ها دوگانه‌سوز نشده‌اند، توليد خودروهاي دوگانه سوز هم متوقف شده و قيمت بنزين افزايش پيدا نکرده است، بنابراين براي مردم توجيه اقتصادي نداشت که از سي.ان.جي استفاده کنند و متاسفانه شاهد کاهش ظرفيت هستيم.

رييس جمهور از مشکلات داخلي در کنار تحريم خبر داد؛

گروه سیاسی: رييس جمهوري با بيان اينکه در کنار مشکلاتي که فشار خارجي تحريم بر کشور وارد کرده، برخي مشکلات هم در داخل کشور داشته و داريم، گفت: اولين مشکل در کشور ما کاغذ‌بازي و پيچ‌ و خم‌هاي اداري است که بايد براي رفع آن، تلاش کنيم.

حجت‌الاسلام حسن روحاني در نشست مشترک هيأت وزيران با استانداران سراسر کشور با بيان اينکه امروز در شرايط ويژه‌اي قرار داريم، اظهار داشت: مردم در زندگي، کسب و کار، فعاليت، واردات و صادرات، توليد، بازار و معيشت خود، مشکلاتي دارند، اما چون مي‌دانند ريشه اين مشکلات عمدتاً از سوي دشمنان طراحي شده و آنها آغازگر اين صحنه براي ما و منطقه هستند، کاملاً‌ در محاسبات خود سهم دولت، ديگر دستگاه‌ها و داخل و خارج را مي‌سنجند. رييس جمهوري با بيان اينکه امروز در کشور با چند مسأله مواجه هستيم که برخي از آنها جديد است،‌ گفت: هنگامي‌که يک مشکل جديد در جامعه‌اي بوجود مي‌آيد مشکلات قديمي‌تر نيز خود را بهتر بروز مي‌دهند. روحاني با بيان اينکه امروز آمريکايي‌ها برخلاف تعهدات خود و با همراهي چند کشور در منطقه به فکر اعمال فشار حداکثري به ملت ايران افتاده‌اند، گفت: خود آمريکايي‌ها اعلام مي‌کنند که اين فشارها بر ايران بي‌سابقه بوده و همه توان خود را در اين راستا بکار گرفته‌اند و اگر بخواهيم سياست خارجي آمريکا را تقسيم کنيم، گاهي اوقات و در برخي هفته‌ها، نيمي‌از تلاش‌هاي دولت آمريکا مربوط به منطقه ما و عمدتاً معطوف به جمهوري اسلامي‌ايران است. رييس جمهوري افزود: بايد در زمان سختي و مشکلات تاب‌آوري مردم افزايش يابد و ما نيز سعي مي‌کنيم، تاب‌آوري اقتصادي کشور و ساير قدرت‌هاي اجتماعي را افزايش دهيم. روحاني با بيان اينکه در بخش حمل و نقل اقدامات خوبي به انجام رسيده و اخيراً ناوگان حمل و نقل دريايي کشور افزايش خوبي يافته است، گفت: در حال حاضر 10 فروند به کشتي‌هاي حمل و نقل قاره‌پيماي کشور افزوده شده و اين خبر خوشحال‌کننده‌اي است که مي‌تواند اتکاي ما به ديگران را در اين حوزه کاهش دهد. رييس جمهوري اظهار داشت: در زمينه موضوعات ارزي بايد حتماً درآمدهاي ارزي غيرنفتي کشور را افزايش دهيم چرا که چنين حرکتي ، براي کشور يک امتياز خوب بشمار مي‌رود. وي با بيان اينکه استانداران استان‌هاي مرزي مسئوليت سنگين‌تري بر دوش دارند، گفت: ارز غيرنقدي ما بايد از طريق ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي استان‌هاي کشور در زمينه‌هاي کشاورزي، معادن، خدمات و تکنولوژي‌هاي نوين افزايش پيدا کند. روحاني با بيان اينکه تلاش خوبي در زمينه مسايل بانکي انجام شده است، خاطر نشان کرد: در زمينه مسايل ارزي، تبادلات بانکي نسبت به دو ماه گذشته در شرايط بهتري قرار گرفته، اما هنوز بايد اقدامات بيشتري انجام دهيم. رييس جمهوري با بيان اينکه آمريکايي‌ها مي‌خواهند روابط ايران را با ديگر کشورها به بهانه‌هاي مختلف قطع کنند، گفت: ما بايد از طرق مختلف اين روابط را گسترش دهيم و لذا تا جايي که مي‌توانيم با کشورهاي همسايه و ديگر کشورها با پول ملي خودمان کار مي‌کنيم. رئيس جمهوري تجار بازارچه‌هاي مرزي و مناطق آزاد را راه‌هاي تنفسي اقتصاد کشور دانست و گفت: استانداراني که مناطق آزاد را در استان‌هاي خود دارند، بايد از آنها استفاده کرده و اين مناطق را تبديل به مراکزي براي صادرات و واردات مواد مورد نياز براي توليد کنند. روحاني با تأکيد بر اينکه بايد ذخاير کالاهاي اساسي کشور، هميشه در حد مطمئن باشد، گفت: امروز ذخاير کالاهاي اساسي کشور بهتر و بيشتر از هر زمان ديگري است و اين يکي از اقدامات ارزشمند دولت است. رييس جمهوري خاطر نشان کرد: استاندار نماينده عالي دولت در يک استان‌ است و همان اختيارات و امکاناتي که رئيس جمهور براي اداره کشور در اختيار دارد استاندار نيز به همان نسبت بر استان خودش بايد داراي توانمندي و نفوذ باشد که برخي از توانمندي‌ها به ويژگي‌هاي فرد و برخي به ساختارها و مقررات کشور مربوط مي‌شود. روحاني با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار اداري و حل و فصل برخي مسايل، اظهار داشت: هر چه از تمرکزگرايي کاسته شود و بتوانيم اختيارات را به استان‌ها واگذار کنيم کار ما سهل‌تر مي‌شود، البته برخي امور مانند ايجاد امنيت در برخي مناطق مانند مناطق شرقي، مناطق غربي، امنيت در خليج فارس و امنيت در خزر مختص به يک استان نيست بلکه موضوعي منطقه‌اي و مربوط به چند استان است. رييس جمهوري افزود: مسايلي نظير آب و حل مشکلات مربوط به آن تنها مربوط به يک استان نيست و گاهي موضوعات مربوط به حوضه آبريزها مربوط به چند کشور است که بايد در خصوص آن رايزني شود. روحاني گفت: در بخش آب، بايد منابع جديد آبي را پيدا کنيم؛ اين منابع يا به واسطه نمک‌زدايي بوجود مي‌آيند و يا به واسطه دقت در حفظ منابع زيرزميني است و يا اينکه از کشور ديگري آب خريداري کنيم. رييس جمهوري مسايل بانکي در کشور را از ديگر مشکلات دانست و گفت: بانک‌ها هم نعمت هستند که مي‌توان از آنها براي سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي استفاده کرد و هم نياز به اصلاحات دارند که در اين راستا بانک مرکزي، وزارت اقتصاد و دارايي، دولت، مجلس، قواي سه‌گانه و بويژه خود بانک‌ها بايد کمک کنند. روحاني با اشاره به گزارش استانداران مبني بر اينکه بسياري از زمين‌ها و امکانات به طور رها شده، در اختيار بانک‌ها قرار دارد، گفت: اين مسايل بايد در اسرع وقت حل و فصل شود و اگر نياز به هماهنگي و يا قانون دارد، بايد به دولت اعلام کنيم تا بتوانيم اقدامات لازم را انجام دهيم. رييس جمهوري ادامه داد: تمام مشکلاتي که امروز وجود دارد به واسطه آن است که نقدينگي به اندازه کافي در کشور وجود ندارد و بانک‌ها نقدينگي‌هاي خود را در اموالي که در اختيار دارند، حبس کردند که بايد آزاد شوند تا بتوانيم فعاليت کنيم. روحاني از گسترش فساد به عنوان ديگر مشکلي که با آن مواجه هستيم نام برد و اظهار داشت: تحريم به ظاهر به رشد و توسعه کشور و زندگي مردم فشار وارد مي‌کند، اما اثر بسيار بد آن گسترش فساد است. رييس جمهوري با بيان اينکه تحريم، انحصار و چند نرخي بودن فسادآور است، گفت: به دليل آنکه ارز به صورت چند نرخي در اختيار قرار مي‌گيرد، فساد ايجاد مي‌کند و اين نياز به مراقبت و دقت بالا دارد. روحاني با بيان اينکه درست است که براي مبارزه با فساد نياز به دستگاه نظارتي و دادگاه داريم، اما اساس در اين راه شفافيت است، خاطر نشان کرد: اين فضاي مجازي است که مي‌تواند اين شفافيت را بوجود بياورد. رييس جمهوري با اشاره به اينکه يکي از افتخارات مهم دولت ايجاد زيربناهاي اساسي براي تحقق دولت الکترونيک و فضاي ديجيتالي است گفت: البته فضاي مجازي ضررها و آسيب‌هايي هم دارد که بايد از آنها مراقبت کنيم. رييس جمهوري افزود: امکانات فضاي مجازي روزانه گسترش پيدا مي‌کند و فيلتر و فيلترينگ هم به تدريج به تاريخ خواهد پيوست و اثر آن تا زماني محدود مؤثر است. روحاني تأکيد کرد: ما بايد از فناوري روز دنيا به درستي استفاده کنيم و با نظم و مقررات هوشياري و تکيه بر قانون از آن مراقبت کنيم. نمي‌توانيم اين مسايل را رها کرده و با بستن آن بخواهيم از آن خلاص شويم. رييس جمهوري با اشاره به اينکه بارها در دولت اعلام کرديم که بايد هر کس که ارز به او تعلق مي‌گيرد و ثبت سفارش مي‌کند، اعلام شود تا همه بدانند چه کسي براي چه کاري، چه مقدار ارز دريافت کرده و چه ميزان کالا وارد کرده و در کجا انبار کرده است، افزود: اين اقدام تنها با دولت الکترونيک و فضاي الکترونيک امکان تحقق دارد. روحاني با بيان اينکه راه مبارزه با فساد، شفافيت است، گفت: فضاي مجازي که دولت به اين ميزان براي گسترش آن ارزش قايل است گاهي حتي مشکلاتي براي خود دولت ايجاد مي‌کند، اما در مجموع براي کشور مفيد است. رييس جمهوري رعايت اخلاق، حفظ آبروي مردم و درست سخن گفتن‌ با جامعه را امري مهم و وظيفه‌اي همگاني دانست و گفت: نبايد در همه امورات با شک نسبت به ديگران برخورد کنيم، البته دستگاه‌هاي امنيتي در چند مورد بخصوص مانند تحرکات جاسوسي و تروريستي و مواد مخدر بايد اين موارد را رعايت کنند، اما اگر بتوانيم در اخلاق و رفتار هم همانند ساير زمينه‌ها تحول ايجاد کنيم، انقلاب به اهداف بلند خود دست يافته است. رييس جمهوري با بيان اينکه در شرايط تحريم همه استانداران بايد نسبت به معيشت مردم توجه داشته باشند، اظهار داشت: عده‌اي از مردم فشار زيادي در زندگي تحمل مي‌کنند که ممکن است مسئولاني که در تهران هستند به برخي از مسايل ريز و جزئي آگاهي نداشته و به آن توجه نکنند، اما مسئولان استاني اين مشکلات را در شهرهاي مختلف استان‌هاي کشور مي‌بينند و مي‌توانند راه‌حلي براي اين مشکلات داشته باشند که بايد اين راه‌حل‌ها را به دولت ارايه کنند.

کيانپور نسبت به احتمال فرونشست در هنگام زلزله هشدار داد؛

گروه راه و مسکن: عضو کميسيون عمران مجلس گفت: بر اساس آمارها حدود ۱۰۰برج روي گسل زلزله تهران قرار دارد و اين مسئله قطعا در زمان زلزله بسيار بحراني و خطرناک است.

مجيد کيانپور در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به رويکرد جديد مديريت شهري تهران مبني بر عدم ساخت مسکن در حريم گسل‌هاي زلزله، گفت: اخيرا شوراي عالي شهرسازي و معماري مصوبه‌اي را تصويب کرد که بر اساس آن حريم گسل‌هاي تهران شناسايي و اين مناطق به شهرداري تهران ابلاغ شده تا اين نهاد از ساخت مسکن و صدور مجوز ساخت در حريم اين مناطق جلوگيري کند.

نماينده مردم دورود و ازنا در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: به طور حتم سياست گذاري و برنامه‌ريزي جهت ايمن سازي شهر تهران بسيار ضروري است، زيرا در گذشته کمتر به اين مهم توجه مي‌شد و اين مسئله موجب شده بود که بسياري از ساخت و سازهاي جديد در مناطق پرخطر ساخته شود. وي با اعلام اينکه بر اساس آمارها حدود 100 برج روي گسل زلزله تهران قرار دارد، گفت: خطر فرو ريختن برج‌هاي مسکوني حتي از بخش‌هاي ديگر نيز مهم تر است، زيرا با آسيب ديدن اين ساختمان‌ها، ضمن اينکه تلفات بيشتري از نظر جمعيت ايجاد مي‌شود، با فروختن برج‌ها عملا مسير براي امدادرساني به بخش‌هاي ديگر نيز امکان پذير نخواهد بود.

  • راه کار رهايي از بحران زلزله

اين نماينده مردم در مجلس دهم ادامه داد: همچنين طبق گزارش‌هاي واصله، در شرايط کنوني حدود 10 هزار ساختمان غيرايمن و ناپايدار در کلانشهر تهران قرار دارد که اين مناطق و ساختمان در معرض آسيب جدي قرار دارند، البته دولت برنامه‌ريزي خوبي را براي نوسازي اين مناطق در قالب طرح بازآفريني شهري طراحي و اجرايي کرده و مي‌طلبد که دولت و مجلس با توجه به بررسي لايحه بودجه سال 98، اعتبار قابل قبولي را براي اجراي آن در نظر بگيرند.

  • 5 بيمارستان در پهنه زلزله تهران قرار دارد

وي گفت: در زلزله اخير کرمانشاه شاهد بوديم که مراکز حساس و حياتي اين شهر به ويژه بيمارستان‌ها به علت ساخت غيراستاندارد، تخريب شدند و عملا مکاني براي مداواي بيماران و آسيب ديدگان وجود نداشت، حال طبق آمارها در شهري مانند تهران، حدود 5 بيمارستان در پهنه زلزله قرار دارند که قطعا اگر به اين مناطق آسيب جدي وارد شود، روند رسيدگي به زخمي‌ها بسيار دشوار خواهد بود.

  • حرکت لايه‌هاي زيرين زمين در زمان زلزله

عضو کميسيون عمران مجلس ادامه داد: ساختمان‌هاي غيرايمن يکي از دغدغه‌هاي اصلي در بحث زلزله احتمالي تهران محسوب مي‌شود، زيرا بايد به مقوله فرونشست نيز توجه شود، اين احتمالي مي‌رود که با حرکت لايه‌هاي زيرين زمين، خاک‌هاي ضعيف و پوک خالي شده و عملا بخشي از مسيرها و خيابان‌هاي تهران دچار فرونشست شود که اين مسئله نيز براي تردد خودروهاي امدادي مشکل ساز خواهد بود.

حسين محب اهري درگذشت

گروه فرهنگ و هنر: بامداد ۲۶ دي‌ماه ۱۳۹۷، بازيگري در بيمارستان لاله تهران درگذشت که ۱۸ سال براي از بين بردن سرطان جنگيده بود و بسياري از هنرمندان، بارها روحيه بالاي او در مقابله با بيماري را ستودند. حسين محب اهري که با نقش آقاي معلم در نمايشي طنز با دردسرهاي مبصر چهار ساله کلاس در تلويزيون ايران گل کرد و به يک بازيگر پرطرفدار براي دهه شصتي‌ها تبديل شد بالاخره ديروز آخرين سکانس زندگي اش را بازي کرد و به خاطره‌ها پيوست. زندگي حسين محب اهري آنگونه که خودش روايت مي‌کند اين گونه گذشت: «اصولا آدم درس خواني نبودم. تجربيات مدرسه و کارنامه‌ها نشان مي‌دهد خيلي تنبل بودم. آن زمان هم شش کلاس ابتدايي داشتيم و شش کلاس دبيرستان اما نشان به آن نشان که 6 سال دبيرستان من 11 سال طول کشيد! کلا 23 سال درس خواندم! در اين مدت خيلي‌ها، پزشک متخصص مي‌شوند! تا سال 52 هم هنوز تکليف‌ام معلوم نبود که مي‌خواهم چه کاره شوم.» اما حسين محب‌اهري خودش مي‌گفت که خيلي کارهاي را تجربه کرده و يادآور مي‌شد:« خيلي کارها را تجربه کردم، عکاسي،‌ سيم کشي، لوله کشي، خبرنگاري و... عکاسي برايم جذابيت داشت. سال 53 در يک مسابقه عکاسي سوم شدم. آن زمان عکاسي به اين شکل نبود که هرکس دوربين داشته باشد و بتواند عکس بگيرد. خيلي بندرت عکاس داشتيم، بيشتر عکاس‌ها هم حرفه‌اي کار مي‌کردند. تا سال 52 بلاتکليف بودم، داشتم به عکاسي فکر مي‌کردم. سال آخر دبيرستانم بود، روزي معلم ادبيات «آقاي جاهد» نامي‌گفت مي‌خواهيم نمايش ببينيم. چه کساني دوست دارند بيايند تئاتر. تا آن زمان حتي وقتي تلويزيون تئاتر پخش مي‌کرد، آن را خاموش مي‌کردم! البته در لاله‌زار تئاتر ديده بودم و دوست داشتم.» او به هر حال در کارگاه نمايش؛ نمايش «معلم من پاي من» نوشته «پيتر‌هانکه» و کار «آربي آوانسيان» را ديد و بعد از ديدن اين تئاتر بود که تکليفش معلوم مي‌شود و آن‌طور که گفته بود: « بعد از ديدن اين نمايش، ديدم به غير از اين کار، کار ديگري دوست ندارم. بعد از آن، همه نمايش‌هايي را که در کارگاه نمايش اجرا شد، حداقل دو بار ديدم.» شاگرد درس نخوان با رشته ادبيات فارسي به دانشگاه راه پيدا کرد و خيلي اتفاقي با ديدن يک آگهي کوچک در روزنامه به دنياي بازيگري راه يافت:« اواسط سال 52 در دانشکده روزنامه مي‌خواندم و اتفاقي آگهي کوچکي از گروه تئاتر بازيگران شهر که سرپرستش آربي اوانسيان بود، ديدم. آن زمان بازيگراني مانند سوسن تسليمي، پرويز پورحسيني‌، سياوش طهمورث ‌، فريدون يوسفي ‌، صدرالدين زاهد و ... عضو گروه بودند. قرار شد دوره انتقال تجربيات تئاتر بگذارند، مي‌خواستند تجربياتي را که در سه چهار سال به دست آورده‌اند به علاقه‌مندان منتقل کنند. بلافاصله دويدم به کارگاه نمايش، از قضا دير رسيدم و ديدم قبلا چهار گروه 15 نفره انتخاب کرده‌اند. قرار بود اين گروه‌ها فعاليتشان را شروع کنند. نشستم تا اينکه يکي از کلاس‌ها شد 16 نفر! در ميان آن بچه‌ها عليرضا خمسه ‌، آزيتا حاجيان ‌، مرتضي ضرابي و ...بودند.» محب‌اهري که خودش را به زور در يکي از کلاس‌ها جا کرده بود، در دوره‌هاي آموزشي کارگاه نمايش شرکت کرد:« شش ماه دوره فشرده، يک روز در ميان، ساعت‌هاي زيادي با بچه‌هاي گروه داشتيم و اين اولين تجربه حضورم در تئاتر بود .»بعد از 6 ماه تمرين، داريوش فرهنگ مي‌خواست نمايش «آدم آدم است» نوشته برشت را در تالار «مولوي» اجرا کند و اين بار هم محب‌اهري خودش را وارد کرد:« آقاي فرهنگ گفت، ما هفت نفر مي‌خواهيم اما من اصرار داشتم که اشتباه مي‌کنيد، گفته‌ايد هشت نفر! قرار بود عليرضا خمسه هم در اين نمايش بازي کند اما به دليل کلاس‌هايش نتوانست بيايد و بالاخره هفت نفر شديم و نمايش را اجرا کرديم و چه اجراي پرشوري شد! هجوم تماشاگران شيشه‌هاي تالار را شکست! تماشاگران روي زمين مي‌نشستند. دو سه روز مانده به عيد، اجرايمان تمام شد و 550 تومان گرفتم؛ اولين دستمزد تئاتري‌ام.» «مهدي‌هاشمي، مرضيه برومند، حسن دادشکر، فيض نوروزي، حميد لبخنده و... هم بودند. من در اين نمايش يک ديالوگ داشتم واين ديالوگ را يا دير مي‌گفتم يا زود، يا غلط، يا اصلا نمي‌گفتم!» حسين محب اهري در يک گفت‌وگوي قديمي‌درباره بيماري‌اش گفته بود:«بيماري‌اي ندارم. همين است که هست. به جاي نگاه کردن به گل و درخت، به جاي لذت بردن از زندگي، آخ و واخ کنم؟! نمي‌کنم! از 15 اسفند 91 تا 15 خرداد 92 آرزوي 2 ساعت خواب داشتم، نمي‌شد، پاهايم داغ مي‌شد و گزگز مي‌کرد، نمي‌توانستم بخوابم. از خستگي بيهوش مي‌شدم، بعد از يکي دو ساعت دوباره بيدار مي‌شدم. روز دوم و سوم شيمي‌درماني يک خُرخُري کردم! بيماري سخت است، ولي درصد زيادي از آخ‌ واوخ‌ها الکي است. متعجبم چرا آدم‌ها زمان و زندگي خود را تلخ مي‌کنند. مي‌شود بيماري را تحمل کرد، پس چرا با ناراحتي؟! حالا هم دارم شيمي‌درماني مي‌شوم. اين ميهمانان ناخوانده بايد خيلي پررو باشد که بماند. اگر بخواهي آخ واوخ کني رعايت نمي‌کند.» او دوست نداشت که بيشتر درباره بيماري صحبت کند، ترجيح مي‌داد از کارهايش بگويد.وي از بازيگران باسابقه سينما، تئاتر و تلويزيون بود و حتي با وجود بيماري، بر صحنه تئاتر به ايفاي نقش مي‌پرداخت تا بالاخره ديروز آخرين نقش خود را در زندگي بازي کرد و به خاطره‌ها پيوست.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

دخل و خرج دولت نيازمند بررسي همه جانبه است به ويژه آنکه اکنون در شرايط تحريم قرار داريم و دولت آمريکا با تمام توان به دنبال مشکل آفريني براي اقتصاد کشور است و بارها از جنگ اقتصادي نام برده اند. همين اظهارات مغرضانه آمريکايي‌ها باعث شد تا مقام معظم رهبري بر لزوم اصلاح بودجه سال ۹۸ تاکيد و اعلام کنند بودجه کشور در شرايط تحريم‌ها بايد با ملاحظاتي تدوين شود و ضروريات مورد توجه قرار گيرد. از آنجا که سياستگذاري کلان کشور بر عهده رهبري است، دولت روحاني بار ديگر در بودجه 98 تجديد نظر و لايحه اصلاحي را تقديم مجلس کرد. اما مشکل اينجاست که بودجه به گوشت قرباني مي‌ماند. بدين منظور که از يک سو نمايندگان به دنبال تامين منافع منطقه اي، سعي در تغييرات گسترده بودجه و جذب اعتبار براي منطقه خود دارند و از سوي ديگر دولت که مي‌بيند خواسته‌هايش از سوي نمايندگان با تغييرات گسترده رو به رو شده، خواستار اصلاح مي‌شود. اما نکته مهمتر اينکه دولت نيز زيرکي خاص خودش را دارد. به نوعي که خواسته‌هاي خود را در قالب لايحه به مجلس ارايه نکرده اما آنچنان با نمايندگان لابي مي‌کند تا به مجلس خواسته خود را القا کند. به عنوان مثال دولت تاکيد مي‌کند که با افزايش قيمت حاملهاي انرژي مخالف است اما در بررسي بودجه مشاهده مي‌کنيم که نمايندگان پيشنهاد افزايش قيمت را مطرح مي‌کنند يا دولت نمي‌خواهد مسووليت حذف دهکهاي پردرآمد از دريافت يارانه‌ها را بر عهده بگيرد به همين دليل آنچنان در بين نمايندگان رايزني مي‌کند تا مجلس را به تصويب اين قانون تشويق کند تا هم از زير بار پرداخت يارانه خلاص شود و هم ناچار به پاسخگويي نباشد. نتيجه اين مي‌شود که تجربه نشان داده لايحه بودجه هرگز به صورت کامل اجرايي نشده و نمي‌شود. همواره تغييرات گسترده در اجراي بودجه شاهد بوده‌ايم و تفريغ بودجه بيانگر انحرافات گسترده بوده است. جالب توجه اينکه بسياري از نمايندگان نسبت به لابي در بودجه انتقاد مي‌کنند اما " چون به خلوت مي‌روند، خودشان آن کار ديگر مي‌کنند" و بر تغييرات غير کارشناسي و حتي مخرب بودجه اصرار دارند. اگرچه از ابتداي سال بارها بر اصلاح نظام بودجه‌ريزي کشور تاکيد شده اما بهتر است براي يک بار هم که شده، قانون بودجه‌ريزي کشور به نوعي اصلاح شود که از لابي گري بودجه در رنج نباشد.

یادداشت

بهروز آقايي

مدير کل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان

اعطاي تخفيف‌هاي ويژه در حوزه ترانزيت و ترانشيپ کالا، جلب اعتماد بخش خصوصي، تسهيلات تشويقي براي عرضه ارز حاصل از صادرات، مکانيزه کردن و تسهيل فرآيندها و خدمات گمرکي، تسهيل در بسط و گسترش شاخص‌هاي جذابيت صنعت توريسم و اعطاي تسهيلات و تخفيف‌ها و ايجاد زيرساخت‌ها براي رقابت‌پذيري کالاهاي صادراتي از جمله راهکارهاي مهار تورم و جلوگيري از تبعات محدوديت‌هاي ايجاد شده در حوزه دريايي و بندري است. مهم‌ترين تدابير عملياتي در حوزه‌هاي مرتبط دريايي و بندري براي مهار تورم و جلوگيري از تبعات محدوديت‌هاي ايجاد شده شامل موارد زير است:

۱- تسهيل و اعطاي تخفيفات ويژه در حوزه ترانزيت و ترانشيپ کالا

جمهوري اسلامي‌ايران با کشورهاي زيادي هم مرز است. از آنجا که برخي از اين کشورها محصور در خشکي هستند مي‌توان با بهره‌گيري از موقيعت ترانزيتي کشور کمک شاياني به اقتصاد کشور کرد. لذا بهره‌گيري از فرصت‌هاي ترانزيتي مستلزم تسهيل قوانين و فرآيندها و فراهم نمودن زيرساختهاي حمل و نقلي و انتقال کالا مي‌باشد. استفاده از بستر کنوانسيونهاي بين المللي از قبيل کنوانسيون کارنه تير، طراحي مسيرهاي سبز براي کالاهاي ترانزيتي در گمرکات و ايجاد امکان ترانشيپ کالا در مرزها با فعاليت ۲۴ ساعته حتي در ايام تعطيل در مرزهاي ورودي و خروجي، عدم نياز به اظهار کالاي ترانزيتي و تشريک مساعي تمامي‌دستگاهها ضروري است. طبق آمار موجود حدود شصت درصد از هزينه‌هاي حمل زميني کالاي ترانزيتي مربوط به عوارض و هزينه‌هاي متقابلي است که دولتها از ناوگان زميني اخذ مي‌نمايند.

در ترانشيپ کالا نيز اهتمام شرکتهاي کشتيراني خصوصا کشتيراني جمهوري اسلامي‌به عنوان ناوگان ملي در کاهش هزينه‌هاي حمل کالا و کانتينرهاي ترانشيپي و تلاش دولت در تامين سوخت يارانه‌اي به ناوگان حمل کالاي ترانشيپي و کاهش عوارض و هزينه‌هاي مترتب بر کشتي، کالا و کانتينر در بنادر مبدا ترانشيپ، تاثير قابل توجهي در کاهش هزينه‌ها دارد. بهره‌گيري از اپراتور بندري خارجي فرصت بسيار مناسبي براي ترانشيپ کالا از چابهار به ساير بنادر منطقه و تبديل بنادر شهيد بهشتي و شهيد کلانتري به منطقه ويژه اقتصادي نيز کمک مهمي‌به تسهيل ترانزيت و ترانشيپ خواهد کرد.

۲- تسهيل سرمايه گذاري و جلب اعتماد بخش خصوصي به عنوان رونق دهنده اقتصاد کشور

امروزه نگاه دولت به سرمايه گذار، مشابه نگاه سنتي به پيمانکار است. با اين نگاه متاسفانه بخش دولتي به دنبال عقد قراردادهاي يکطرفه برد -باخت با سرمايه‌گذاراست. نظر به اهميت سرمايه سرمايه‌گذارو تسريع صدور مجوزهاي مربوطه با تدوين قراردادهاي سرمايه گذاري برد- برد توسط دولت و از طرفي حمايت و هدايت مستمر سرمايه‌گذارتوسط دولت در جهت اقتصادي نمودن طرحهاي اقتصادي و کاهش ريسک، ظرفيت بخش خصوصي مي‌تواند در توسعه زيرساختهاي اقتصادي، به عنوان يکي از راهکارهاي مهم در زمينه برون رفت از وضع کنوني علي الخصوص رفع بيکاري و جلوگيري از فرار سرمايه تاثير‌گذارباشد. سرمايه‌گذاربخش خصوصي با علم به اطمينان از تامين به موقع مواد اوليه و ماشين آلات از داخل يا خارج کشور، تامين نيروي انساني و امکان فروش محصولات و توليدات حاصل از سرمايه گذاري بدون محدوديت خصوصا محدوديت فعلي موجود در برگشت ارز و همچنين عدم تغيير آني قوانين و مقررات اقدام به سرمايه گذاري ميکند. متاسفانه تعدد و تغييرات پي در پي قوانين و بخشنامه‌هاي طولاني احتمال ايجاد رانتهاي اطلاعاتي و سرازير شدن سرمايه به سمت بازارهاي غير مولد را در پي دارد. اطاله فرآيندهاي سرمايه گذاري، الزام به اخذ مجوزهاي متعدد و از همه مهمتر تعدد قوانين و بخشنامه‌ها از موانع جذب سرمايه‌گذاراست.

۳- تسهيلات تشويقي براي عرضه ارز حاصل از صادرات و تسهيل تبادلات ارزي براي تأمين کالاهاي اساسي

ارز حاصل از صادرات، يکي از مهمترين منابع تأمين ارزي کشور مي‌باشد که ورود آن به کشور مي‌تواند تا حدودي نوسانات شديد و لحظه‌اي نرخ ارز در کشور و تبعات اقتصادي منفي آن را کنترل نمايد متاسفانه وضع قوانين و محدوديتهاي فعلي در بازگشت ارز حاصل از صادرات از موانع عمده صادرات مي‌باشد. لذا ضروري است با استفاده از راهکارهاي مناسب در تبادلات ارزي از قبيل ايجاد ارزهاي مجازي و حذف محدوديتهاي انتقال ارز خصوصا براي صادرکنندگاني که بصورت F.O.B اقدام به صادرات مي‌کنند و همچنين طراحي مکانيسم‌هاي مناسب براي اختصاص ارز حاصل از صادرات براي تامين کالاها ترجيحاً واردات کالا‌هاي اساسي با جديت در دستور کار سيستم‌هاي مربوطه قرار گيرد.

۴- مکانيزه نمودن و تسهيل فرآيندها و خدمات گمرکي بصورت کاملاً شفاف و عملياتي

شفافيت در قوانين گمرکي، طراحي فرآيند ارائه ۲۴ ساعته خدمات گمرکي، جلوگيري از رسوب کالاها در انبارهاي گمرکي با هدف جلوگيري از نوسانات بازار، استفاده از ابزارهاي مناسب بر پايه تکنولوژي اطلاعات، انجام خدمات اظهار و ارزيابي بصورت مکانيزه و مجازي و ارايه خدمات بر خط، نقش مهمي‌در تسهيل و جريان ورود و خروج کالاها به کشور را دارند. در اين بين بايد تلاش نمود تا فرآيندها و روشهاي گمرکي؛ ساده‌سازى، هماهنگ و کاملا شفاف و عملياتي باشند.

متاسفانه در حال حاضر علي‌رغم طراحي ابزارهاي مناسب با بهره‌گيري از فناوري اطلاعات به علت عدم وجود زيرساختهاي مناسب انتقال داده، عدم نيروي انساني کارآمد و فرهنگ سازماني متاثر از دهه‌هاي قبل با رويکرد غفلت از اهدف و درگير شدن در فعاليتهاي غير مولد، از هدف اصلي استقرار گمرکات به دور مانده ايم. بايد تلاش گردد رويکرد اصلي گمرک و ساير دستگاههاي متولي ورود و خروج کالا؛ تسريعِ و تسهيل خروج کالا با رويکرد کاهش هزينه‌هاي تمام شده واردات و صادرات به عنوان اولويت اصلي و حمايت از توليد داخل و تقويت بنيه اقتصادي کشور باشد.

۵- تسهيل در بسط و گسترش شاخص‌هاي جذابيت صنعت توريسم

صنعت گردشگري به عنوان متنوع‌ترين و بزرگترين صنعت در جهان، مهمترين منبع درآمد ايجاد فرصت‌هاي شغلي و تبليغات مجاني براي بسياري از کشورهاي دنيا است. در تقسيم بندي جهاني پس از نفت و خودروسازي، صنعت گردشگري در رده سوم کسب درآمد کشورها قرار مي‌گيرد. گردشگري دريايي و ساحلي با توجه به موقعيت کشور و بهره مندي از سواحل در شمال و جنوب مي‌تواند کمک مهمي‌در ايجاد اشتغال و توسعه اقتصاد دريامحور باشد. بنابراين مي‌توان با تسهيل امکانات سفر از قبيل حذف رواديد امکان صدور ويزاي الکترونيکي و امکان صدور ويزا در ترمينالهاي مسافري، فراهم نمودن بستر مناسب همکاري تور اپراتورهاي داخلي با خارجي، تخصيص سوخت‌هاي يارانه‌اي براي شناورهاي مسافري، استفاده از ظرفيتهاي گردشگري ساحلي، امضاي موافقتنامه دوجانبه و چند جانبه با ساير کشورها، موظف نمودن سازمان‌هاي گردشگري و مرتبط در خصوص اعطاي تسهيلات در خصوص توسعه و گسترش توريسم کمک کرد.

۶- اعطاي تسهيلات و تخفيفات و ايجاد زيرساخت‌ها براي رقابت پذيري کالاهاي صادراتي

از آنجا که توليد کالا با معيارهاي استاندارد، ارايه خدمات لجستيکي و پشتيباني مناسب جهت انتقال کالا، جلوگيري از خام فروشي تاثير قابل توجهي در رقابت‌پذير کردن کالاهاي اساسي دارد بنابراين عدم توجه به رقابت پذيري کالاهاي صادراتي بعنوان فاکتور بازدارنده در صادرات از اهميت بخصوصي برخوردار است. کاهش هزينه‌هاي توليد محصولات و بهره‌گيري از حمل و‌نقل چندوجهي و مديريت اختصاص ناوگان حمل به حمل کالاهاي صادراتي و وارداتي در مسيرهاي رفت و برگشت، حذف قوانين و تسريع در صدور مجوزهاي مربوطه با هدف جلوگيري از راکد ماندن سرمايه‌ها، فراهم نمودن امکان توليد مشترک با توليدکنندگان در کلاس جهاني مي‌تواند موجب افزايش رقابت پذيري کالاهاي صادراتي شود.

ذوالقدر از پيشنهاد دولت انتقاد کرد؛
گروه اقتصاد کلان: عضو کميسيون تلفيق از تصويب تبصره‌هاي لايحه بودجه 98 در بخش درآمدي تا تبصره ١٦ خبر داد و از جمله موضوعات بحث برانگيز جلسه چهارشنبه تلفيق را دو موضوع عوارض خروج از کشور و قيمت بنزين مطرح و بيان داشت.

سيده فاطمه ذوالقدر گفت: يکي از محورهاي مورد بحث تلفيق حول موضوع عوارض خروج از کشور بود. موضوعي که با روند تصاعدي شدن آن انتقادهاي بسياري را در ميان مردم داشت چرا که براي برخي گروه‌ها همانند ورزشکاران و مرزنشينان اين روند تصاعدي در کنار افزايش نرخ ارز، هزينه زيادي را بر دوش آنها تحميل مي‌کند. بر اين اساس پيشنهاداتي به طور ويژه براي حمايت از ورزشکاران ملي پوش و مرزنشينان مطرح شد به طوري که ورزشکاران ملي پوش از پرداخت 80 درصد عوارض خروج از کشور معاف شوند و مرزنشينان نيز مشمول معافيت 50 درصدي خروج از کشور شوند که متأسفانه عليرغم چانه زني‌هاي بسياري که انجام داديم مورد موافقت قرار نگرفت و نماينده دولت نيز با اين معافيت‌ها مخالفت خود را اعلام کرد. نايب رئيس اول کميسيون فرهنگي افزود: همچنين پيشنهادات مختلفي در بخش عوارض خروج زائرين عتبات عاليات طرح شد. از جمله پيشنهادات براي خروج زائرين اربعين اخذ مبلغ بيست هزار تومان بود که يک مبلغ حداقلي براي افراد است اما در سر جمع رقم قابل توجهي مي‌تواند باشد که درآمد حاصل از آن صرف بهسازي راه‌ها و مسيرهاي ترددي زوار گردد که اين موضوع رأي نياورد و پيشنهاد ديگري مبني بر اينکه عوارض خروج از مرز هوايي براي زائرين يکبار به قيمت سال 96 (همانطور که در لايحه بودجه 98) آمده محاسبه شود و براي دفعات دوم به بعد با نرخ تصاعدي حساب شود که با اين پيشنهاد نيز مخالفت شد. نهايتاً همانگونه که در لايحه بودجه 98 هست، مقرر شد عوارض خروج از کشور براي زائران عتبات بر اساس قانون بودجه سال 1396 اخذ شده و از تاريخ 24 شهريور 98 تا 12 آبان ماه 98 افرادي که از مرزهاي زميني به مقصد کشور عراق از کشور خارج مي‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف باشند.

وي با اعلام اينکه بررسي قيمت بنزين از موارد بحث برانگيز ديگر در جلسه تلفيق چهارشنبه بود گفت: چرا که موضوع قاچاق بنزين چالشي است که به واسطه تفاوت قيمت بنزين با کشورهاي همجوار کشورمان با آن مواجه است و در ماه‌هاي اخير با افزايش قيمت ارز اين ميزان قاچاق متأسفانه بيشتر شده که براي مقابله با آن راهکارهاي مختلفي ارائه شد که افزايش قيمت بنزين و رساندن آن به سطح جهاني در داخل يکي از اين موارد است که با توجه به شرايط اقتصادي موجود در کشور و تبعات سنگيني که مي‌تواند به خانواده‌ها وارد کند به هيچ وجه با آن موافق نيستم و اعتقاد دارم که اين حجم از قاچاق بيشتر صورتي سازماندهي شده دارد که بايد به طور اصولي و ريشه‌اي براي آن چاره انديشي شود و نه آنگونه که فشار آن را مردم بخواهند تحمل کنند. از اينرو با طرح افزايش قيمت بنزين از سوي دولت به عنوان يک پيشنهاد در بخش درآمدي در کميسيون تلفيق مخالفت‌هاي جدي را بيان داشتيم و با نظرخواهي که انجام شد مقرر گرديد که به پيشنهاد دولت اکتفا نکرده و کميته‌اي براي بررسي وضعيت بنزين در سال 98 تشکيل شود و بر اساس نتايج حاصل از اين کميته تصميمات لازم در خصوص قيمت بنزين اتخاذ گردد که اميدواريم اين تصميمات به گونه‌اي لحاظ شود که کوچکترين بار و هزينه‌اي مالي و اقتصادي براي مردم در برنداشته باشد. ذوالقدر گفت: در تدوين قوانين گاهاً با جابجا شدن برخي کلمات به طور جامع هدف قانون تنظيمي‌متفاوت مي‌گردد از اين جمله نکته‌اي در لايحه بودجه 98 بود که مي‌توانست ناديده گرفتن آن منجر به وضع قانوني شود که تخطي و عدم تبعيت از قانون ديگر را به همراه داشتت. اين موضوع در جزء 2 بند و تبصره 12 بود به طوري که در اين بند به وزارت اقتصاد اجازه داده شده بود تا سقف ده هزار ميليارد ريال از اموال و دارايي منقول و غيرمنقول مازاد دولت را بدون الزام به رعايت ماده 115 قانون محاسبات عمومي‌کشور از طريق مزايده به فروش برساند. نکته اصلي ماده 115 قانون محاسبات عمومي‌کشور فروش اموال غيرمنقول مازاد بر نياز وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي به استثناء اموالي همانند نفايس ملي، آثار و بناهاي تاريخي، تأسيسات و استحکامات نظامي‌و کارخانه اسلحه و مهمات سازي است که در اين جزء اجازه داده شده بود بدون رعايت اين ماده قانوني اين واگذاري‌ها از طريق مزايده انجام شد که پيشنهاد اصلاح کلمه "بدون الزام" به کلمه "با الزام" را دادم به طوري که عدم اصلاح آن کنترل اين موضوع را از دست خارج مي‌کرد و امکان تخطي در واگذاري نفايس ملي و بناها و آثار تاريخي ارزشمند بدون رعايت تشريفات قانوني مدنظر در ماده 115 قانون محاسبات عمومي‌را ايجاد مي‌کرد که به هيچ وجه به صلاح کشور و سرمايه‌ها و ثروت ملي کشور نبود که البته پس از طرح نماينده دولت نيز بيان کرد اين اشتباه بوده و اصلاح آن انجام شد.

منتظري از دستورالعمل جديد دادستاني خبر داد؛
دادستان کل کشور در مورد نظارت دادستاني بر گراني‌ها و افزايش قيمت‌ها گفت‌: دستورالعملي را در اين خصوص آماده کرده‌ايم که به زودي اعلام مي‌شود. بر اساس اين دستورالعمل دادستان‌هاي استان‌هاي سراسر کشور را مکلف کرديم که در اين فصل از سال هياتي متشکل از دستگاه‌هاي مرتبط تشکيل داده و بر قيمت‌ها، بازار، توليد و انبار نظارت داشته باشيم و قطعا با مواردي که تخلفي را مشاهده کنند، برخورد خواهد شد.

به‌ گزارش ‌ايسنا، محمد جعفر منتظري در جمع خبرنگاران با بيان اينکه از هفته‌ آينده اين دستورالعمل‌ها ابلاغ شده و اقدامات اجرايي آن آغاز خواهد شد، در اين باره خاطر نشان کرد: انتظار ما از صاحبان توليد و کالا اين است که با مردم نيز همکاري داشته و در آستانه جشن 40 سالگي انقلاب با انصاف و سود کمتر کام مردم را شيرين‌تر کنند. وي درباره پرونده حادثه اتوبوس واحد علوم تحقيقات دانشگاه آزاد، اظهار کرد: در همان روزهاي نخست با دستور قضايي عناصر مقصر در خصوص اين حادثه شناسايي و دستگير شدند. برخي از پرونده‌ها نيز تکميل شده است و آماده رفتن به دادگاه است و بخش ديگر نيز با توجه به اين که در مورد مصدومان حادثه است، بايد منتظر بمانيم تا اين افراد بهبودي کامل پيدا کنند. وي در باره "شرط قطع يد" در مجازات‌ها گفت: "شرط قطع يد" تعدد سرقت نيست ،‌ بلکه شروط 13 گانه‌اي است که بايد از سوي قاضي احصا شود که البته چنين شرطي کمتر امکان تحقق پيدا نمي‌کند. وي با بيان اين که مبارزه با سرقت را نبايد فقط در زنداني کردن سارقان ببينيم، در اين باره توضيح داد: منطقي نيست که تصور کنيم سرقت را تنها با زنداني کردن سارق مي‌توان آن را متوقف کرد، قطعا موارد ديگري نيز هست که من از همين جا از صاحبنظران مي‌خواهم که پيشنهادات خود را به ما ارائه دهند تا آنها را به کار بگيريم.

دادستان کل کشور با بيان اينکه به نظر مي‌رسد در اين زمينه نيازمند اصلاحاتي در قانون هستيم، اضافه کرد: قانون بايد جامع‌تر شده و از يک سري ابزارهاي ديگر نيز استفاده کند.

دادستان کل کشور در پاسخ به اين که آيا بهانه‌هاي حقوق بشري سبب تعديل مجازات‌ها مي‌شود، گفت‌: به هيچ عنوان نه درمورد اجراي مجازات‌ها عقب نشيني خواهيم کرد و نه آن را تعديل مي‌کنيم. عده‌اي به دنبال اين هستند که با اين بهانه‌ها مشکلاتي را ايجاد کنند. البته در مورد بحث اجراي "حد" در مجازات سرقت نيز اصولا شرايط فقهي کمتر امري تحقق پيدا مي‌کند، اما ما ابايي از اجراي قانون نداريم و وقتي که مجازات به چنين مرحله‌اي برسد حتما با آن برخورد خواهيم کرد.