انتخابات استاني‌ باعث ارتقاي جايگاه مجلس

نماينده دهلران استاني شدن انتخابات را موجب ارتقاي جايگاه مجلس عنوان و بر ضرورت افزايش اختيارات شوراهاي شهر و روستا تاکيد کرد.شادمهر کاظم زاده در گفت‌وگو با ايسنا افزود: طرح استاني شدن انتخابات مجلس مزايا و معايبي دارد و باعث مي‌شود بخشي‌نگري موجود به نگاه ملي و جامع تر تغيير پيدا کند.اين عضو کميسيون عمران با بيان اينکه «استاني شدن انتخابات دسترسي مردم به نمايندگان و ارتباط بين نمايندگان با مردم را تا حدودي کمرنگ تر مي‌کند»، افزود: البته مزاياي اين طرح بر معايب آن مي‌چربد. در حال حاضر مردم از نمايندگان درخواست‌هايي دارند که در شرح وظايف آنها نيست و نمايندگان هم وظايفي را دنبال مي‌کنند که وظيفه اصلي آن‌ها نيست.


در بودجه پول‌هاي زيادي بي‌دليل هزينه مي‌شود

دبير شوراي نگهبان با اشاره به اينکه در آستانه بررسي بودجه در مجلس شوراي اسلامي‌هستيم گفت: ما نمي‌توانيم درباره بودجه کشور بي‌توجه باشيم و بايد فعاليت ما در اين زمينه بيشتر باشد.به گزارش ايلنا، آيت‌ا... احمد جنتي با تاکيد بر اينکه در بررسي بودجه بايد جلوي اسراف گرفته شود گفت: متاسفانه در جاهايي پول‌هاي زيادي بي‌دليل هزينه مي‌شود.وي با اشاره به برگزاري انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌در سال آينده، از تشديد مخالفت‌ها و دشمني‌هاي بي‌علت با نظارت شوراي نگهبان انتقاد کرد و گفت: اين هجمه زودهنگام که اغلب از خارج هدايت مي‌شود به منظور تضعيف جايگاه اين نهاد مقدس است و بايد از مواضع به‌حق شوراي نگهبان در اجراي نظارت قانوني دفاع کنيم.


آمريکا قادر به اجماع‌سازي عليه ايران نمي‌شود

رئيس اسبق نمايندگي ايران در لندن با بيان اينکه نشست لهستان و تلاش براي ايجاد ناتوي عربي امري محکوم به شکست است، تاکيد کرد: امريکا با اين نشست قادر به اجماع‌سازي عليه ايران نخواهد شد چراکه همه کشورهاي منطقه نظر يکساني درباره ايران ندارند.سيدجلال ساداتيان در گفت‌وگو با ايلنا، گفت: هدف نشست لهستان اعمال مجدد اقتدار و سيطره امريکا در خاورميانه و مقابله با ايران از طريق اجماع‌سازي ميان اعراب عليه کشورمان است، امريکايي‌ها مي‌خواهند سيطره، حاکميت و نفوذشان را بر همه کشورهاي خاورميانه اعمال کنند چراکه اين نفوذ و سيطره روز به روز در حال کاهش يافتن است و هرچه تلاش مي‌کنند، با دستاورد کمي‌مواجه مي‌شوند.

ادعاهاي بي پايه واساس زاکاني

روح‌ا... جمعه‌اي در يادداشتي توئيتري به اظهارات زاکاني در مناظره با تاج‌زاده واکنش نشان داد.به گزارش ايسنا، در اين يادداشت توئيتري آمده است: برخلاف گفته‌هاي بي پايه و نادرست، ناطق نوري در انتخابات ۷۶ با تبريک قبل از پايان شماش آرا به رقيب خود پايه‌هاي مردم سالاري ديني و احترام به حق الناس را در تاريخ جمهوري اسلامي‌ايران نهادينه و تحکيم کرد .شايد درخواست ابطال انتخابات ۷۶ خواست و ميل طراحان اين ادعاي دروغين بوده است.علي رضا زاکاني در مناظره با تاج زاده عنوان کرده بود که حجت الاسلام و المسلمين ناطق نوري پس از انتخابات رياست جمهوري ۱۳۷۶ به دنبال ابطال انتخابات بوده است.

بازداشت خبرنگار پرس‌.تي. وي

مجري آمريکايي‌الاصل شبکه پرس تي وي توسط ماموران در واشنگتن دي سي بازداشت شده و تاکنون هيچ اتهامي‌به صورت رسمي‌عليه وي مطرح نشده است.به گزارش ايلنا اين روزنامه‌نگار و مجري متولد آمريکا، براي ديدار با برادر بيمار و فرزندان و بستگان خود به آمريکا سفر کرده بود که در فرودگاه بين‌المللي سنت لوئيس لامبرت بازداشت و سپس توسط FBI به مرکز بازجويي منتقل شد.بستگان وي طي ۴۸ ساعت گذشته نيز نتوانستند با وي ارتباط چنداني برقرار يا اطلاعاتي دقيق از دلايل قطعي بازداشتش کسب کنند.اگرچه هيچ اتهامي‌عليه وي مطرح نشده است، اما‌هاشمي‌به اعضاي خانواده خود از بدرفتاري با او در بازداشتگاه سخن گفت.وي گفت که علي‌رغم مخالفتش، حجابش را از سرش برداشته اند، دست و پاهاي او را با زنجير بسته و با وي همانند يک مجرم رفتار کردند.مسئولان زندان نيز در طي چند روز اخير، هيچ‌گونه غذاي حلال و اسلامي‌و پوشش مناسب براي حجاب کامل در اختيارش نگذاشته‌اند. در اين مدت او تنها با نان و بيسکوئيت سر کرده است و به دليل محروميت از پوشش کامل اسلامي‌در رنج است.

حقوق نجومي‌رئيس و معاونان بنياد

رئيس بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي‌به تازگي «صريح و روشن» اعلام کرده که او و معاونانش هر ماه با احتساب اضافه کاري، 18 تا 19 ميليون تومان حقوق مي‌گيرند.يک حساب و کتاب ساده رياضي نشان مي‌دهد که در طول يک سال جمعاً 1ميليارد و 596 ميليون تومان از درآمد بنياد مستضفعان به محمد سعيدي‌کيا و 6 معاونش تعلق مي‌گيرد.محمد سعيدي‌کيا،‌ رئيس بنياد مستضعفان به‌تازگي در جمعي درباره حقوق خود و معاونانش مي‌گويد: «ماکسيمم حقوق روي برگه استخدامي‌افرادي که اينجا نشسته‌اند، همه معاونان من و همين‌طور خود من 10 ميليون و 800 هزار تومان است. اضافه کار هم بکنند بيشتر مي‌گيرند. با اضافه کار مي‌شود 18 ميليون، 19 ميليون تومان. من هم همين هستم. من که صريح و روشن به شما گفتم حالا ببينيم کي در کشور صريح و روشن مي‌گويد. امروز هيچ‌کس در بنياد کمتر از 3 ميليون تومان دريافتي ندارد.»

گمان مي‌کنند ايران «ترسناک» است

سفير مؤسسه بين‌المللي صلح از طريق گردشگري گفت: در بيرون از ايران گمان مي‌کنند اينجا چه کشور ترسناکي است، هرچند که اين نگرش از يک دستور کار سياسي ناشي مي‌شود. با اين حال ايران از جمله کشورهايي است که بايد به آن سفر کرد، تا متوجه شد چگونه است. ما باور داريم گردشگري مسؤوليت مهمي‌در ايجاد تصويري جديد از ايران در سطح جهاني دارد.پروفسور «فابيو کاربونه» در گفت‌وگو با ايسنا گفت: فکر مي‌کنيم ايران داراي ظرفيت فراواني در اين حوزه است و نقش مهمي‌در گسترش صلح و گردشگري مي‌تواند داشته باشد.وي با اشاره به حضور اين مؤسسه در ايران از اوايل امسال، گفت: ما براي ايجاد مرکزي در ايران از هيچ‌کجا پولي دريافت نمي‌کنيم، البته چاپ کتاب، بروشور و ديگر اقلام اطلاع‌رساني هزينه‌هايي دارد که براي آن‌ها اسپانسري داريم که توليدکننده صنايع دستي است و برنامه‌هاي اين موسسه را در ايران حمايت مي‌کند، ولي موسسه سود مالي از اين کارها نمي‌برد.

هزينه‌هاي انتخاباتي سوال برانگيز

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب با تاکيد بر اينکه تنها ده الي پانزده درصد نمايندگان واقعا مردم را نمايندگي مي‌کنند گفت: در واقع مجموعه اين موضوع نشان دهنده اين است که پارلمان ما در حد يک نظام دموکراتيک نيست؛ در همين جهت استاني شدن انتخابات براي رفع اين مشکلات، طرح خوبي است.علي تاجرنيا در گفت‌وگو با ايسنا،‌ در ارتباط با نقاط منفي و مثبت طرح استاني شدن انتخابات اظهار کرد: يکي از آسيب‌هاي مهم پارلمان در کشور ما اين است که هر چه از شهرهاي بزرگ به شهرهاي کوچک مي‌رويم، ميزان مشارکت در انتخابات کمرنگ مي‌شود، اما مناسبات قومي‌افزايش يافته و به همان نسبت، با دور شدن از شهرهاي کوچک مولفه‌هاي منطقه‌اي مثل خرج کردن پول بيشتر مي‌شود.وي ادامه داد: طرح‌هايي که از طرف نمايندگان مطرح‌ مي‌شود يا نطق‌ها و دستور آنان عواملي را دربر مي‌گيرد که در رابطه با آن وظيفه مشخصي نداشته باشند؛ که دخالت در عزل و نصب‌ها پيگيري‌هاي منطقه اي، پيگيري مسايل شخصي طرفداران و هواخواهان از جمله اين موضوعات است.

شکايت توکلي از معاون رئيس جمهور

دبير کل ديده‌بان شفافيت و عدالت گفت: از آنجا که تأخير در اجراي ماده ۲۹ و تأخير در شفاف کردن حقوق و مزاياي دريافتي مسئولان از بيت المال باعث استمرار پرداخت حقوق‌هاي غيرمتعارف و ظالمانه شده، ديده بان شفافيت و عدالت از آقاي انصاري معاون رئيس جمهور به اتهام سرپيچي از اجراي حکم قانوني در دادگاه شکايت خواهد کرد. به گزارش ايسنا، احمد توکلي درباره شفاف سازي حقوق و مزاياي مسئولان ادامه داد: ماده ۲۹ قانون برنامه به اين اشاره دارد که دولت مکلف است امکان تجميع کليه پرداخت‌ها به مقامات، روسا و مديران کليه دستگاه‌هاي اجرايي را فراهم نمايد به نحوي که ميزان ناخالص پرداختي به هريک از افراد فوق مشخص شود و امکان دسترسي براي نهاد نظارتي و عموم مردم فراهم شود. اين شفاف سازي فقط شامل حقوق نيست، بلکه امتيازات و مزايا خانه، خودرو، راننده، سفرخارجي، هداياي دريافتي، وام دريافتي براي خود و ديگران و… را هم دربرمي‌گيرد که که همگي بايد شفاف شود.توکلي گفت: ميلي براي اجراي اين کار وجود ندارد. گويي مسئولان هر سه قوه در تباني نانوشته، به هر ترتيبي مي‌خواهند ازاجراي اين قانون فرار کنند در حاليکه طبق قانون مجازات اسلامي‌جلوگيري از اجراي قانون جرم شناخته شده و اگر باعث خسارت بشود آن خسارات نيز بايد چند برابر جبران شود و مجازات سنگين تري دارد. اين اقدام قطعا موجب خسارت به بيت المال شده و ديده بان شفافيت و عدالت، مسئولان اين خسارت و قصور در اجراي قانون را به دادگاه خواهد کشاند.

رييس جمهور از مشکلات داخلي در کنار تحريم خبر داد؛

گروه سیاسی: رييس جمهوري با بيان اينکه در کنار مشکلاتي که فشار خارجي تحريم بر کشور وارد کرده، برخي مشکلات هم در داخل کشور داشته و داريم، گفت: اولين مشکل در کشور ما کاغذ‌بازي و پيچ‌ و خم‌هاي اداري است که بايد براي رفع آن، تلاش کنيم.

حجت‌الاسلام حسن روحاني در نشست مشترک هيأت وزيران با استانداران سراسر کشور با بيان اينکه امروز در شرايط ويژه‌اي قرار داريم، اظهار داشت: مردم در زندگي، کسب و کار، فعاليت، واردات و صادرات، توليد، بازار و معيشت خود، مشکلاتي دارند، اما چون مي‌دانند ريشه اين مشکلات عمدتاً از سوي دشمنان طراحي شده و آنها آغازگر اين صحنه براي ما و منطقه هستند، کاملاً‌ در محاسبات خود سهم دولت، ديگر دستگاه‌ها و داخل و خارج را مي‌سنجند. رييس جمهوري با بيان اينکه امروز در کشور با چند مسأله مواجه هستيم که برخي از آنها جديد است،‌ گفت: هنگامي‌که يک مشکل جديد در جامعه‌اي بوجود مي‌آيد مشکلات قديمي‌تر نيز خود را بهتر بروز مي‌دهند. روحاني با بيان اينکه امروز آمريکايي‌ها برخلاف تعهدات خود و با همراهي چند کشور در منطقه به فکر اعمال فشار حداکثري به ملت ايران افتاده‌اند، گفت: خود آمريکايي‌ها اعلام مي‌کنند که اين فشارها بر ايران بي‌سابقه بوده و همه توان خود را در اين راستا بکار گرفته‌اند و اگر بخواهيم سياست خارجي آمريکا را تقسيم کنيم، گاهي اوقات و در برخي هفته‌ها، نيمي‌از تلاش‌هاي دولت آمريکا مربوط به منطقه ما و عمدتاً معطوف به جمهوري اسلامي‌ايران است. رييس جمهوري افزود: بايد در زمان سختي و مشکلات تاب‌آوري مردم افزايش يابد و ما نيز سعي مي‌کنيم، تاب‌آوري اقتصادي کشور و ساير قدرت‌هاي اجتماعي را افزايش دهيم. روحاني با بيان اينکه در بخش حمل و نقل اقدامات خوبي به انجام رسيده و اخيراً ناوگان حمل و نقل دريايي کشور افزايش خوبي يافته است، گفت: در حال حاضر 10 فروند به کشتي‌هاي حمل و نقل قاره‌پيماي کشور افزوده شده و اين خبر خوشحال‌کننده‌اي است که مي‌تواند اتکاي ما به ديگران را در اين حوزه کاهش دهد. رييس جمهوري اظهار داشت: در زمينه موضوعات ارزي بايد حتماً درآمدهاي ارزي غيرنفتي کشور را افزايش دهيم چرا که چنين حرکتي ، براي کشور يک امتياز خوب بشمار مي‌رود. وي با بيان اينکه استانداران استان‌هاي مرزي مسئوليت سنگين‌تري بر دوش دارند، گفت: ارز غيرنقدي ما بايد از طريق ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي استان‌هاي کشور در زمينه‌هاي کشاورزي، معادن، خدمات و تکنولوژي‌هاي نوين افزايش پيدا کند. روحاني با بيان اينکه تلاش خوبي در زمينه مسايل بانکي انجام شده است، خاطر نشان کرد: در زمينه مسايل ارزي، تبادلات بانکي نسبت به دو ماه گذشته در شرايط بهتري قرار گرفته، اما هنوز بايد اقدامات بيشتري انجام دهيم. رييس جمهوري با بيان اينکه آمريکايي‌ها مي‌خواهند روابط ايران را با ديگر کشورها به بهانه‌هاي مختلف قطع کنند، گفت: ما بايد از طرق مختلف اين روابط را گسترش دهيم و لذا تا جايي که مي‌توانيم با کشورهاي همسايه و ديگر کشورها با پول ملي خودمان کار مي‌کنيم. رئيس جمهوري تجار بازارچه‌هاي مرزي و مناطق آزاد را راه‌هاي تنفسي اقتصاد کشور دانست و گفت: استانداراني که مناطق آزاد را در استان‌هاي خود دارند، بايد از آنها استفاده کرده و اين مناطق را تبديل به مراکزي براي صادرات و واردات مواد مورد نياز براي توليد کنند. روحاني با تأکيد بر اينکه بايد ذخاير کالاهاي اساسي کشور، هميشه در حد مطمئن باشد، گفت: امروز ذخاير کالاهاي اساسي کشور بهتر و بيشتر از هر زمان ديگري است و اين يکي از اقدامات ارزشمند دولت است. رييس جمهوري خاطر نشان کرد: استاندار نماينده عالي دولت در يک استان‌ است و همان اختيارات و امکاناتي که رئيس جمهور براي اداره کشور در اختيار دارد استاندار نيز به همان نسبت بر استان خودش بايد داراي توانمندي و نفوذ باشد که برخي از توانمندي‌ها به ويژگي‌هاي فرد و برخي به ساختارها و مقررات کشور مربوط مي‌شود. روحاني با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار اداري و حل و فصل برخي مسايل، اظهار داشت: هر چه از تمرکزگرايي کاسته شود و بتوانيم اختيارات را به استان‌ها واگذار کنيم کار ما سهل‌تر مي‌شود، البته برخي امور مانند ايجاد امنيت در برخي مناطق مانند مناطق شرقي، مناطق غربي، امنيت در خليج فارس و امنيت در خزر مختص به يک استان نيست بلکه موضوعي منطقه‌اي و مربوط به چند استان است. رييس جمهوري افزود: مسايلي نظير آب و حل مشکلات مربوط به آن تنها مربوط به يک استان نيست و گاهي موضوعات مربوط به حوضه آبريزها مربوط به چند کشور است که بايد در خصوص آن رايزني شود. روحاني گفت: در بخش آب، بايد منابع جديد آبي را پيدا کنيم؛ اين منابع يا به واسطه نمک‌زدايي بوجود مي‌آيند و يا به واسطه دقت در حفظ منابع زيرزميني است و يا اينکه از کشور ديگري آب خريداري کنيم. رييس جمهوري مسايل بانکي در کشور را از ديگر مشکلات دانست و گفت: بانک‌ها هم نعمت هستند که مي‌توان از آنها براي سرمايه‌گذاري‌هاي داخلي و خارجي استفاده کرد و هم نياز به اصلاحات دارند که در اين راستا بانک مرکزي، وزارت اقتصاد و دارايي، دولت، مجلس، قواي سه‌گانه و بويژه خود بانک‌ها بايد کمک کنند. روحاني با اشاره به گزارش استانداران مبني بر اينکه بسياري از زمين‌ها و امکانات به طور رها شده، در اختيار بانک‌ها قرار دارد، گفت: اين مسايل بايد در اسرع وقت حل و فصل شود و اگر نياز به هماهنگي و يا قانون دارد، بايد به دولت اعلام کنيم تا بتوانيم اقدامات لازم را انجام دهيم. رييس جمهوري ادامه داد: تمام مشکلاتي که امروز وجود دارد به واسطه آن است که نقدينگي به اندازه کافي در کشور وجود ندارد و بانک‌ها نقدينگي‌هاي خود را در اموالي که در اختيار دارند، حبس کردند که بايد آزاد شوند تا بتوانيم فعاليت کنيم. روحاني از گسترش فساد به عنوان ديگر مشکلي که با آن مواجه هستيم نام برد و اظهار داشت: تحريم به ظاهر به رشد و توسعه کشور و زندگي مردم فشار وارد مي‌کند، اما اثر بسيار بد آن گسترش فساد است. رييس جمهوري با بيان اينکه تحريم، انحصار و چند نرخي بودن فسادآور است، گفت: به دليل آنکه ارز به صورت چند نرخي در اختيار قرار مي‌گيرد، فساد ايجاد مي‌کند و اين نياز به مراقبت و دقت بالا دارد. روحاني با بيان اينکه درست است که براي مبارزه با فساد نياز به دستگاه نظارتي و دادگاه داريم، اما اساس در اين راه شفافيت است، خاطر نشان کرد: اين فضاي مجازي است که مي‌تواند اين شفافيت را بوجود بياورد. رييس جمهوري با اشاره به اينکه يکي از افتخارات مهم دولت ايجاد زيربناهاي اساسي براي تحقق دولت الکترونيک و فضاي ديجيتالي است گفت: البته فضاي مجازي ضررها و آسيب‌هايي هم دارد که بايد از آنها مراقبت کنيم. رييس جمهوري افزود: امکانات فضاي مجازي روزانه گسترش پيدا مي‌کند و فيلتر و فيلترينگ هم به تدريج به تاريخ خواهد پيوست و اثر آن تا زماني محدود مؤثر است. روحاني تأکيد کرد: ما بايد از فناوري روز دنيا به درستي استفاده کنيم و با نظم و مقررات هوشياري و تکيه بر قانون از آن مراقبت کنيم. نمي‌توانيم اين مسايل را رها کرده و با بستن آن بخواهيم از آن خلاص شويم. رييس جمهوري با اشاره به اينکه بارها در دولت اعلام کرديم که بايد هر کس که ارز به او تعلق مي‌گيرد و ثبت سفارش مي‌کند، اعلام شود تا همه بدانند چه کسي براي چه کاري، چه مقدار ارز دريافت کرده و چه ميزان کالا وارد کرده و در کجا انبار کرده است، افزود: اين اقدام تنها با دولت الکترونيک و فضاي الکترونيک امکان تحقق دارد. روحاني با بيان اينکه راه مبارزه با فساد، شفافيت است، گفت: فضاي مجازي که دولت به اين ميزان براي گسترش آن ارزش قايل است گاهي حتي مشکلاتي براي خود دولت ايجاد مي‌کند، اما در مجموع براي کشور مفيد است. رييس جمهوري رعايت اخلاق، حفظ آبروي مردم و درست سخن گفتن‌ با جامعه را امري مهم و وظيفه‌اي همگاني دانست و گفت: نبايد در همه امورات با شک نسبت به ديگران برخورد کنيم، البته دستگاه‌هاي امنيتي در چند مورد بخصوص مانند تحرکات جاسوسي و تروريستي و مواد مخدر بايد اين موارد را رعايت کنند، اما اگر بتوانيم در اخلاق و رفتار هم همانند ساير زمينه‌ها تحول ايجاد کنيم، انقلاب به اهداف بلند خود دست يافته است. رييس جمهوري با بيان اينکه در شرايط تحريم همه استانداران بايد نسبت به معيشت مردم توجه داشته باشند، اظهار داشت: عده‌اي از مردم فشار زيادي در زندگي تحمل مي‌کنند که ممکن است مسئولاني که در تهران هستند به برخي از مسايل ريز و جزئي آگاهي نداشته و به آن توجه نکنند، اما مسئولان استاني اين مشکلات را در شهرهاي مختلف استان‌هاي کشور مي‌بينند و مي‌توانند راه‌حلي براي اين مشکلات داشته باشند که بايد اين راه‌حل‌ها را به دولت ارايه کنند.

دادستان تهران از دستگيري‌هاي جديد خبرداد؛

دادستان تهران با بيان اينکه در مورد فروش ارز در معابر دستگيري‌ها کماکان ادامه دارد، عنوان کرد: شب گذشته دوباره تعدادي در اين زمينه دستگير شدند. به گزارش ايلنا، عباس جعفري دولت آبادي در حاشيه نشست آسيب‌هاي اجتماعي در جمع خبرنگاران با تشريح آخرين وضعيت پرونده حقوق‌هاي نجومي‌گفت: از ۵۰ مورد کيفرخواست در مورد پرونده حقوق‌هاي نجومي، ۱۴ مورد منجر به صدور حکم شده و تعدادي هم تبرئه شده‌اند و از آنجايي که در مرحله اعتراض است، پس از قطعي شدن جزييات حکم اعلام مي‌شود. وي در رابطه با شبهات مطروحه در فضاي مجازي در مورد برخي محکومان امنيتي از جمله نازنين زاغري با تاکيد بر اينکه برخي دولت‌هاي غربي بايد از دخالت در امور قضايي کشور خودداري کنند، اظهار داشت: نازنين زاغري و چند نفر ديگر محکوماني هستند که به جرايم سنگيني محکوم شده‌اند و يکي از سنگين‌‌‌ترين اتهامات را دارند. اين مقام قضايي خطاب به برخي کشورهاي غربي که مدعي هستند در کوچکترين مسايل حقوق اين افراد رعايت نمي‌شود،‌ تصريح کرد: مطابق گزارشي که شب گذشته گرفتم،‌ در تماس با خانواده،‌ اعطاي مرخصي و امکانات پزشکي،‌ بيشترين توجهات نسبت به اين نوع محکومان و متهمان صورت مي‌گيرد. جعفري دولت‌آبادي طرح اين ادعاها را صرفا به منظور غرض‌‌‌ورزي و تحت‌‌الشعاع قرار دادن نظام قضايي ايران دانست و خاطرنشان کرد: قاضي مقيم در زندان هم براي جرايم عمومي‌و هم امنيتي حضور دارد و مرتب با اين افراد ملاقات و ديدار مي‌‎شود و از لحاظ تماس تلفني،‌ ملاقات با خانواده و استفاده از امکانات پزشکي حتي درمان در خارج از زندان، در بهترين وضعيت قرار دارند. دادستان تهران در رابطه با آخرين وضعيت پرونده واردات خودروي خارجي ابراز داشت: اين پرونده تا امروز سي متهم دارد، ۱۰ دلال در اين رابطه دستگير و چهار کارمند وزارت صمت در مورد اين پرونده بازداشت هستند و الباقي دستگيرشدگان هم تعدادي وارد کننده خودرو هستند. جعفري دولت‌آبادي ادامه داد: اخيرا خواهر فرشته تنگستاني يکي از متهمان اين پرونده که به خارج از کشور فرار کرده بود، در ايران دستگير شده و اعترافاتي در اين زمينه داشته است.

وي با اشاره به پيشرفت خوب تحقيقات اين پرونده بيان کرد: پرونده‌اي هم در بندرعباس تشکيل و تحقيقات آن به دادسراي تهران سپرده شده است که پنج متهم دارد و يکي از مديران معروف واردکننده خودرو و يک مدير دولتي مربوط به گمرک در رابطه با آن بازداشت هستند.

اين مقام قضايي با اشاره به آخرين وضعيت پرونده ميثم رضايي با ۱۳۰۰ شاکي و با تاکيد بر پيشرفت خوب تحقيقات يادآور شد: در اين پرونده ۱۰ متهم دستگير و بيش از ۶۰ خودرو توقيف و املاک زيادي شناسايي شده و اميدواريم ظرف يک ماه آينده پرونده آماده ارسال به دادگاه شود. دادستان تهران با تاکيد بر اينکه تشکيل شعب ويژه سرآغاز دوره جديدي در مبارزه با فساد بود، گفت: فقط در چهار پرونده‌اي که کيفرخواست داده‌ايم، ۱۰ هزار ميليارد تومان ارزش مالي، بوده که در اين پرونده‌ها مورد کيفرخواست قرار گرفته است.

جعفري دولت آبادي با بيان جزيياتي از پرونده بانک سرمايه گفت: در اين پرونده حدود سي مدير تحت تعقيب قرار گرفتند که از جمله آنها آقايان بخشايش و کاظمي‌بودند و الباقي کساني هستند که در اين بانک مديريت داشتند و تعقيب شدند و پرونده آنها به تدريج به دادگاه خواهد رفت.

اين مقام قضايي افزود: بانک سرمايه نمونه‌اي از يک فساد کامل است که همه چيز دست به هم داده و از بخش‌هاي خصوصي دولتي و عوامل داخلي و پيراموني و شيوه‌هاي مختلفي از جمله کارتن‌‌خواب‌ها،‌ رشوه و رانت و خريد املاک به قيمت ارزان و تسهيلات گسترده استفاده شده است.


فرمانده کل سپاه با مضحک و خنده دار دانستن تهديدات اخير نخست وزير رژيم صهيونيستي، گفت: جمهوري اسلامي‌ايران مستشاران نظامي‌و انقلابي و نيز تجهيزات و سلاح‌هايي که براي توانمند سازي مقاومت اسلامي‌در سوريه دارد را حفظ خواهد کرد.

در پي اظهارات تهديد آميز اخير نخست وزير رژيم صهيونيستي مبني بر اينکه چنانچه ايران نيروهاي نظامي‌خود را سريعا از سوريه خارج نکند ، اسراييل به حملات خود عليه مواضع ايران ادامه خواهد داد، سرلشکر پاسدار محمد علي جعفري با مضحک و خنده دار دانستن اين تهديد و تاکيد بر اراده جمهوري اسلامي‌مبني بر حفظ آنچه در سوريه دارد ، اظهار کرد: هم تمامي‌مستشاران نظامي‌و انقلابي و هم تجهيزات و سلاح‌هايي که براي آموزش و توانمند سازي مبارزين مقاومت اسلامي‌و حمايت از مردم مظلوم سوريه، در اين کشور اسلامي‌داريم را حفظ خواهيم کرد.

وي با اشاره به اظهارات اخير سخنگوي وزارت خارجه ايران، افزود: اگر وي گفته باشد "ايران هيچ نيروي نظامي‌در سوريه ندارد" منظورشان اين بوده که ايران يگان نظامي‌در سوريه ندارد و شما خوب مي‌دانيد که اقتدار و ابهت يگان‌هاي نظامي‌ايران به حدي است که اگر حضور حتي يکي از آنها را در سوريه ببينيد، از ترس قالب تهي خواهيد کرد.

جعفري تاکيد کرد: مطمئن باشيد اين تهديد مضحک شما را هيچ به حساب نمي‌آوريم ؛ بدانيد اگربرابر برخي اقدامات مذبوحانه شما صبر پيشه مي‌کنيم ،حکمتي بزرگ در آن نهفته است.

فرمانده کل سپاه با بيان اينکه بي شک شما در آينده‌اي نه چندان دور به مصلحت و صبر انقلابي ما پي خواهيد برد، تصريح کرد: فقط بدانيد که داريد با دم شير بازي مي‌کنيد! بترسيد از روزي که موشک‌هاي نقطه زن ايران غرش کنان بر سرتان فرود آيد و انتقام همه خون‌هاي به ناحق ريخته مسلمانان مظلوم منطقه را از شما بگيرد.

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران گفت: همچون تجربه مبارزه با داعش، در بازسازي عراق هم نبايد اميدي به کمک و ياري ديگران داشت بلکه خود عراق با تکيه بر توانمندي‌هاي خود قادر به اين کار خواهد بود. به گزارش ايرنا، «محمدجواد ظريف» در جمع مسوولان استان کربلا افزود که همان طور که دو ملت ايران و عراق با همکاري همديگر بر افراط گرايي تکفيري داعش پيروز شدند مي‌توانند بدون نياز ديگران، مرحله بازسازي را هم پشت سر بگذارند. وي خطاب به مسوولان و مردم عراق تاکيد کرد: «اگر بخواهيد در بازسازي عراق به اميد ديگران باشيد به جايي نمي‌رسيد همان طور که در جنگ داعش اگر به انتظار کمک ديگران بوديد، بر اين گروه تروريستي پيروز نمي‌شديد.» وزير امور خارجه ايران گفت که اگر صدور فتواي جهاد کفايي از طرف حضرت آيت ا... سيستاني مرجعيت عالي ديني عراق و لبيک گسترده مردم و جوانان عراق به اين فتوا و همراهي جمهوري اسلامي‌ايران با آنها در جنگ عليه داعش نبود، امروز منطقه شکل و شمايل ديگري داشت. وي تاکيد کرد که شعار نيست وقتي گفته مي‌شود که جهان مديون ملت عراق است و براي جمهوري اسلامي‌ايران نيز همراهي و مساعدت ملت عراق در اين جنگ مايه افتخار بوده است. ظريف اضافه کرد که پيروزي بر داعش حاصل ايثار و مجاهدت خود ملت عراق است و ديگران هيچ کاري در اين خصوص نکرده‌اند و جمهوري اسلامي‌ايران نيز در کنار ملت عراق بود که توانست به اين توفيق دست پيدا کند. در اين جلسه مسوولان محلي استان از تلاش‌هاي محمد جواد ظريف در توافقنامه هسته‌اي بعنوان يک توافقنامه تاريخي تقدير کردند و خطاب به وي گفتند که «تلاش شما صلح و آرامش را به جهان برگرداند.» محمد جواد ظريف در همايش بزرگ اقتصادي ايران و استان‌هاي جنوب و مرکز عراق که در شهر کربلا برگزار شد، شرکت کرد.در اين همايش علاوه بر مسوولان محلي و تعدادي از نمايندگان پارلمان، دهها تن از فعالان اقتصادي و صنعت گران و سرمايه داران از استان‌هاي کربلا، نجف، بابل، ميسان، واسط، سماوه و ديوانيه به همراه فعالان اقتصادي بخش خصوصي ايران شرکت کرده بودند.

واکنشها به پرتاب ماهواره ایرانی ادامه دارد؛

ماهواره "پيام" دانشگاه صنعتي اميرکبير که به منظور انجام مأموريت تصويربرداري طراحي و ساخته شد، با توجه به عدم همکاري ساير کشورها در پرتاب آن، اين ماهواره با ماهواره‌بر سيمرغ پرتاب شد که ماهواره‌بر با طي دو مرحله موفق، در مرحله سوم به سرعت کافي نرسيد و "پيام" در مدار آرام نگرفت.

  • دستاورد مثبت و خوب

رييس جمهور کشورمان در واکنش به قرار نگرفتن ماهواره "پيام "در جايگاه خود گفت: در اين پرتاب موفقيت‌هاي خوبي داشتيم و البته ناکامي‌هايي جزيي هم بوجود آمد اما در مجموع دستاورد مثبت و بسيار خوبي بود. حجت الاسلام حسن روحاني افزود: در زمينه پرتاب‌کننده و هم در زمينه ساخت ماهواره به موفقيت‌هاي بالايي دست پيدا کرديم و اين بدان معنا است که ايران امروز در اين مسير قرار گرفته و اشکالات جزيي که وجود دارد، ظرف چند ماه آينده برطرف خواهد شد.

  • واکنش پمپئو به پرتاب

وزير خارجه آمريکا با انتشار پيامي‌در حساب توييتر خود به پرتاب ماهواره‌ ايران واکنش نشان داد. به گزارش ايلنا از اسپوتنيک، مايک پمپئو در پيام خود مدعي شد: ايران «در تخطي از قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل،» موشکي ماهواره‌بر به فضا فرستاده است. اين آزمايش توسط ايران بار ديگر ثابت مي‌کند که تهران به دنبال افزايش توان موشکي خود است که اين تلاش تهديدي براي اروپا و خاورميانه به حساب مي‌آيد.

  • دليلي براي انتقاد نيست

اما معاون وزير امورخارجه روسيه پس از پرتاب ماهواره ايران در روز سه‌شنبه و انتقاد برخي مقامات دنيا به اين رويداد گفت که هيچ دليلي براي انتقاد از برنامه موشکي ايران وجود ندارد. به گزارش ايسنا از اسپوتنيک، سرگئي ريابکوف تصريح کرد: لازم است که ميان پرتاب ماهواره با پرتاب موشک براي تخريب اهدافي روي زمين تفاوت قائل شويم، چراکه فن‌آوري مورد استفاده در اين دو بسيار متفاوت است.وي افزود: من هيچ دليلي براي سوء تفاهم‌هاي ايجاد شده که در ماه‌هاي اخير در رابطه با توسعه برنامه موشکي در ايران به وجود آمده است، نمي‌بينم. ايران با آزمايش موشک‌هايش هيچ اقدامي‌خلاف قوانين بين‌المللي انجام نمي‌دهد. همه چيز در اين زمينه بر اساس شرايط سخت و متناسب با هنجارها و تعهدات موجود اجرا مي‌شود.اين مقام ارشد روس همچنين تاکيد کرد که قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل به هيچ وجه استفاده از فن‌آوري موشک‌هاي بالستيک در ايران را ممنوع نکرده است و تنها از تهران مي‌خواهد که از پرتاب موشک با قابليت حمل کلاهک هسته‌اي پرهيز کند.وي خاطرنشان کرد: بنابراين، انتقاد بي قيد و شرط از برنامه موشکي ايران نادرست و اين يک عمل غيرمسئولانه است. اين، گمراه کردن عمدي و هدفمند جامعه بين‌الملل و مردم است.