افزايش حقوق کارکنان نهاد غيرقانوني است

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اينکه گفته مي‌شود نهاد رياست جمهوري حقوق کارکنان خود را 20 درصد ديگر افزايش داده است، گفت: چنين موضوعي به ما اعلام نشده و اطلاعاتي از پرداخت مازاد به کارکنان نهاد رياست جمهوري در اختيار نداريم.

يوسفيان ملا در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت افزود: بعيد مي‌دانم چنين اتفاقي افتاده است، نهاد رياست جمهوري نمي‌تواند دست به افزايش حقوق‌ها خارج از چارچوب قانون بودجه سنواتي بزند، نهاد رياست جمهوري تابع قانون استخدام کشوري هستند نمي‌توان تنها براي کارکنان اين نهاد ضريبي افزايش حقوق رقم زد.


ثبات نسبي در بازار حاکم است

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اين که ثبات نسبي در بازار حاکم است گفت: بانک مرکزي با قدرت نيازهاي واقعي مردم و فعالان اقتصادي را تامين مي‌کند.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي‌بانک مرکزي، عبدالناصر همتي در نشست دوره‌اي با استادان و صاحبنظران اقتصادي، با اشاره به فشارهاي اقتصادي و جنگ رواني و تبليغاتي دولت آمريکا و متحدانش براي برهم زدن تعادل بازار ارز، از کنترل بانک مرکزي بر بازار ارز خبر داد.

وي افزود: بر اساس اقدام‌هاي انجام شده روند تامين و صدور حواله‌هاي ارزي ازطريق کشورهاي مختلف بسط يافته است.


گمرک ريل افزايش سرمايه گذاري باشد

وزير امور اقتصاد، ۸۵ درصد واردات را کالا‌هاي سرمايه‌اي و مواد اوليه توليد دانست و گفت: گمرک بايد ريلي براي افزايش سرمايه گذاري و توليد باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند اظهار کرد: وجود انسجام در استان‌ها يک الزام است و دستگاه‌هاي تابعه بايد يکديگر را تقويت کنند. وي تصريح کرد: وزارت اقتصاد با بکارگيري اين ظرفيت‌ها مي‌تواند اهرم يک تحول بزرگ در حوزه اقتصاد باشد. دژپسند اولين ضرورت تحقق اين موضوع را افزايش توانمندي‌هاي علمي‌و فني مديران عنوان کرد و افزود: مديران استاني بايد چهره اصلي وزارت اقتصاد به عنوان متولي ماليات، گمرک، جذب سرمايه‌هاي داخلي و خارجي و تامين مالي توليد در استان باشند.

ارز وارداتي کشور توسط بانک مرکزي تامين شد

بانک مرکزي در راستاي تامين حواله‌هاي ارزي واردات کشور، ارزهاي يورو، درهم، يوان چين، وون کره، روبل روسيه و لير ترکيه را تامين و به اندازه کافي به بازار تزريق کرد. يک مقام آگاه در بانک مرکزيدر گفت وگو با ايرنا با اعلام اين خبر تاکيد کرد: «ذخائر ارزي کشور در وضعيت مناسب و مطلوبي قرار دارد و اين بانک با قدرت قادر به پاسخگويي نيازهاي ارزي کشور است.» به گزارش ايرنا، عبدالناصر همتي رييس کل بانک مرکزي در جلسه با اقتصاددانان با اشاره به کنترل بازار ارز توسط بانک مرکزي، تاکيد کرد: روند تامين و صدور حواله‌هاي ارزي از طريق کشورهاي مختلف بسط يافته است.

نوسان در بازار طلا ادامه دارد

معامله گران بازار طلا روز(چهارشنبه) شاهد نوسان قيمت‌ها بودند به شکلي که هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد سه ميليون و 930 هزار تومان در بازار تهران فروخته شد.

به گزارش تجارت، بخشي از اين نوسان ناشي از تغييرات مداوم بهاي طلا در بازارهاي جهاني است که اکنون در مرز 1290 دلار در هر اونس قرار دارد و برخي تحليلگران بر اين باورند که با توجه به چشم‌انداز اقتصاد جهاني، بهاي آن در سال جاري ميلادي از 1300 دلار در هر اونس عبور خواهد کرد. در بازار تهران افزايش بهاي ارزهاي عمده نيز بر بازار اثر گذاشته و سبب شده تا بهاي برخي مسکوکات طلا افزايشي شود؛ هر قطعه نيم سکه 2 ميليون و 50 هزار تومان و هر ربع سکه يک ميليون و 250 هزار تومان فروخته مي‌شود که نسبت به ديروز اندکي رشد دارد اما در مقابل بهاي سکه تمام بهار آزادي طرح قديم در رقم سه ميليون و 800 هزار تومان و سکه گرمي‌در عدد 700 هزار تومان تثبيت شده اند. در بازار ارز نيز صرافي‌هاي مجاز هر اسکناس يورو را 13 هزار و 300 تومان و هر دلار آمريکا را 11 هزار و 450 تومان مي‌فروشند. در سامانه سنا بهاي فروش هر يورو 13هزار و 78 تومان و هر دلار 11 هزار و 314 تومان بود و در سامانه نيما حواله هر يورو 9 هزار و 509 تومان و هر دلار 8 هزار و 297 تومان فروخته شد.

واکنش منفي بورس‌هاي آسيا

به راي مجلس انگليس

پس از آن که مجلس انگليس با لايحه پيشنهادي دولت اين کشور در خصوص بريگزيت مخالفت کرد، بيشتر بورس‌هاي آسيايي وارد محدوده قرمز شدند. به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، پس از صعود روز سه شنبه بورس‌هاي آسيايي، در معاملات ديروز و به دليل راي منفي مجلس انگليس به لايحه پيشنهادي دولت در خصوص خروج اين کشور از اتحاديه اروپا، بيشتر شاخص‌هاي مهم روندي نزولي در پيش گرفتند. در استراليا شاخص " اکسجو" با ۰.۱ درصد کاهش و در ژاپن شاخص "نيک کي ۲۲۵" با ۰.۷ درصد کاهش به کار خود خاتمه دادند. اکنون نگاه سرمايه‌گذاران به جلسه راي اعتماد مجلس به نخست وزير انگليس است که جايگاهش با راي‌گيري سه شنبه متزلزل شده است. نيک توئيدال، تحليل گر بازار سهام در موسسه " راکوتن سکيوريتيز" گفت: انتظار نوسان بيشتري در بازارهاي سهام و ارزي در روزهاي آينده مي‌رود. در چين شاخص " شانگهاي کامپوزيت" با زيان ۰.۱۱ درصدي و در هنگ کنگ شاخص "‌هانگ سنگ" با زيان ۰.۱۹ درصدي به کار خود خاتمه دادند.

انتقاد صریح رئيس کميسيون اقتصادي مجلس از روند تصویب لایحه دخل و خرج دولت؛

گروه اقتصاد کلان: رئيس کميسيون اقتصادي مجلس طي يک گفتگوي مشروح انتقادات مفصلي را به لايحه بودجه 98 وارد کرده و معتقد است لايحه منابع و مصارف دولت براي سال آتي متناسب با شرايط جنگ اقتصادي تدوين نشده است. به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاري مهر محمد رضا پورابراهيمي‌در پاسخ به اينکه چرا سهم درآمدهاي نفتي در بودجه ۹۸ افزايش يافته است، گفت: «سازمان برنامه و بودجه در واکنش به پيشنهاد نمايندگان مبني بر لزوم تدوين بودجه بدون نفت اعلام کرد که ما نمي‌خواهيم دشمنان ما فکر کنند که ايران نمي‌تواند نفت خود را به فروش برساند». وي با بيان اينکه گرفتار لابي آدم‌هاي دولت در مجلس هستيم، گفت: کساني که مي‌گويند پشت هر تبصره، قافله و قبيله‌اي خوابيده است، يا سواد بودجه‌اي ندارند يا شيطنت مي‌کنند». در ادامه بخشي از گفتگوي مشروح محمد رضا پورابراهيمي‌رئيس کميسيون اقتصادي مجلس با خبرگزاري مهر را مي‌خوانيد.

  • دستگاه‌هاي مختلف در ايام بودجه رفت‌وآمدهاي زيادي به کميسيون‌ها دارند. آقاي آشنا نيز اخيراً گفته‌اند پشت هر تبصره بودجه، يک قبيله خوابيده است. اين چانه‌زني‌هاي سياسي چقدر در تدوين بودجه سالانه تأثيرگذار است؟

لايحه بودجه هر سال از سوي دولت به مجلس ارائه مي‌شود و مجلس تغيير خاصي در لايحه بودجه ايجاد نمي‌کند. تغييرات مجلس در لايحه بودجه بسيار جزئي است. اگر تغييرات زيادي از سوي مجلس در لايحه بودجه ايجاد شود، شوراي نگهبان آن را رد مي‌کند و مغاير با قانون اساسي مي‌داند. اصلاحات مجلس در لايحه بودجه در حدي است که در محتوا و شاکله‌ لايحه‌ بودجه تغييرات اساسي ايجاد نشود.

  • چه مقدار رايزني‌هاي معاونان پارلماني وزارتخانه‌ها و مسئولان دستگاه‌ها در تغييرات لايحه بودجه در مجلس تاثير‌گذاراست؟

بيشتر تغييراتي که در لايحه بودجه در مجلس ايجاد مي‌شود، به پيشنهادات ارکان دولت است. به عبارت ديگر، ما در حال حاضر گرفتار آدم‌هاي دولت در مجلس هستيم. لابي‌هايي که براي اصلاح و يا تغيير بودجه صورت مي‌گيرد، از سوي ارکان دولت است. تنها ۱۰ درصد لايحه بودجه با پيشنهادات نمايندگان تغيير مي‌کند که ۹۰ درصد اين ۱۰ درصد تغييرات نيز پيشنهادات دستگاه‌هاي اجرايي است. پشت همه تغييرات در لايحه بودجه دولت است. وزارتخانه‌هايي که نمي‌توانند با سازمان برنامه و بودجه به توافق برسند، سعي مي‌کنند از طريق کميسيون‌هاي مجلس به اهداف خود دست يابند.

  • اخيراً شنيده شده است که دولت به دستگاه‌هاي اجرايي بخشنامه کرده است که حق ورود به مجلس و لابي را ندارند. آيا اين امر موجب کمرنگ‌تر شدن حضور دولتي‌ها در مجلس شده است؟

اين افراد اگر به مجلس نيايند نيز بيرون از مجلس اقدامات خود را پيگيري مي‌کنند.

  • چند درصد از تبصره‌هاي بودجه قابل اصلاح و يا تغيير است؟

اعداد و ارقام بودجه به گونه‌اي است که قدرت مانور را از نمايندگان گرفته است. ۸۵ درصد از بودجه، هزينه‌هاي اجتناب‌ناپذير است لذا اين لايحه به هر مجلس و يا هر دولتي ارائه شود، در ۸۵ درصد آن، هيچ تغييري نمي‌تواند ايجاد کند. کساني که مي‌گويند پشت هر تبصره، قبيله و قافله‌اي خوابيده است، يا سواد بودجه‌اي ندارند و يا شيطنت مي‌کنند. کساني که با الفباي بودجه آشنا باشند، مي‌دانند که امکان تغييرات اساسي در بودجه وجود ندارد.

  • آيا لايحه بودجه سال ۹۸ در چارچوب جنگ اقتصادي تدوين شده و تفاوت فاحشي با بودجه‌ سال‌هاي گذشته دارد؟

لايحه بودجه سال ۹۸ انطباقي با شرايط جنگ اقتصادي ندارد و بازگشت لايحه بودجه به دولت در راه ارسال به مجلس به اين دليل بود که نقطه نظرات مقام معظم رهبري در خصوص شرايط جنگ اقتصادي در تدوين لايحه بودجه مورد توجه قرار نگرفته بود. با اينکه اصلاحاتي در بودجه صورت گرفت و ۴۰ هزار ميليارد تومان از سرفصل‌هاي هزينه‌اي بودجه کم شد، اما باز هم لايحه بودجه سال ۹۸ با لايحه بودجه‌اي که بايد با توجه به شرايط جنگ اقتصادي تدوين شود، فاصله زيادي دارد.

متأسفانه بودجه دو سطحي ديده شده است. در لايحه بودجه اوليه که قرار بود ۱۶ آذر ماه به مجلس ارائه شود، سهم صندوق توسعه ملي از در آمدهاي نفتي به ۱۰ درصد کاهش يافته بود اما پس از ايراد مقام معظم رهبري به لايحه بودجه، سهم صندوق توسعه از درآمد‌هاي نفتي در سال ۹۸ به حدود ۲۰ درصد افزايش يافت که با سهم واقعي صندوق از درآمد‌هاي نفتي که ۳۴ درصد است، ۱۴ درصد فاصله دارد. جنس رفتار بودجه‌اي دولت در سال ۹۸ متناسب با جنگ اقتصادي نيست.

  • آيا دولت سهم در آمد‌هاي نفتي را در بودجه سال ۹۸ کاهش داده است؟

نفت اصلي‌ترين موضوع در ساختار بودجه است. سازمان برنامه و بودجه بايد بتواند با استفاده از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي داخلي و بدون اتکا به نفت، لايحه بودجه را تدوين کند.

سازمان برنامه و بودجه در واکنش به پيشنهاد نمايندگان مبني بر لزوم تدوين بودجه بدون نفت اعلام کرد که «ما نمي‌خواهيم دشمنان ما فکر کنند که ايران نمي‌تواند نفت خود را به فروش برساند». نظر ما اين است که بايد در بودجه اعلام شود که ما ۲.۵ ميليون بشکه به کوري چشم آمريکا مي‌فروشيم کما اينکه پيش از اين نيز فروخته‌ايم اما درآمدهاي حاصل از فروش نفت در درآمدها و هزينه‌هاي بودجه لحاظ نخواهد شد، بلکه به صندوق توسعه ملي واريز مي‌شود. بهترين شرايط براي تدوين بودجه بدون نفت، شرايط جنگ اقتصادي است.

  • در صورتي که درآمدهاي نفتي از بودجه حذف شود، چه درآمدهايي جايگزين آن خواهد شد؟ آيا اقتصاد ايران آمادگي اين اصلاح بزرگ را دارد؟

بر اساس فاکتورهاي علمي، جايگزيني درآمدهاي واقعي به جاي درآمدهاي نفتي امکانپذير است. ۳۰ تا ۴۰ درصد از منابع قابل وصول مالياتي، در کشور تبديل به فرار مالياتي مي‌شود. در صورتي که اين منابع شناسايي شوند سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار ميليارد تومان مي‌توانيم از محل فرارهاي مالياتي درآمد داشته باشيم.

ماليات بر عايدي سرمايه يکي از پايه‌هاي مالياتي اقتصاد ايران است که مورد توجه قرار نگرفته است. از طريق اجراي اين قانون، حجم بالاي ماليات وارد درآمدهاي کشور خواهد شد؛ مالياتي که به توده‌ها و مردم کاري ندارد. متأسفانه هميشه دولت‌هاي ما عادت داشتند که از درآمدهاي سهل‌الوصول استفاده کنند تا اينکه براي کسب درآمد تلاش کنند. جريان نفت در بودجه ما مثل شير مادر براي طفل است که راحت‌ترين و سهل‌الوصول‌ترين غذا است. دولت‌ها علاقه‌مند به حرکت در ساختار بودجه‌اي نفتي هستند. بسياري از ذخاير نفتي ما با قطر و امارات مشترک است و اگر نفروشيم، منابع ما را به غارت مي‌برند بنابراين معتقدم دولت بايد با استفاده از راهکارهاي موجود، حتماً نفت بفروشد اما درآمدهاي نفتي را وارد بودجه نکند.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران معتقد است، ورود زعفران به بازار آتي بورس کالا باعث شد تا اين کالا در مسير شفافيت قيمتي قرار بگيرد و دست واسطه‌ها از اين بازار کوتاه شود؛ امروز عمده کشاورزان از قيمت‌هاي واقعي زعفران به واسطه عرضه در بورس، مطلع هستند. سيد حسين سليمي‌در گفت و گو با پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا)، عنوان کرد: اگر شفافيت، يک اصل در تمام بخش‌هاي اقتصادي باشد، عمده مشکلاتي که امروز به فساد ختم مي‌شود، کنار مي‌رود؛ در همين زمينه وظيفه شفافيت مبادلات کالاهاي اساسي بر دوش بورس کالاست که از اين رو همه فعالان اقتصادي بايد از تقويت بورس کالا حمايت کنند.

سليمي‌گفت: با ورود اين کالاي کشاورزي استراتژيک به بورس کالا قيمت آن واقعي شده و کشاورزان که براي کشت و برداشت زعفران زحمت زيادي مي‌کشند، از توليد اين محصول منتفع مي‌شوند.

رئيس کل سازمان خصوصي‌سازي گفت: الزام و اجباري براي اين که مالکين باشگاه استقلال و پرسپوليس بايد هوادار يا پيشکسوت باشگاه باشند، وجود ندارد. به گزارش تسنيم، پوري حسيني گفت: همه برنامه ريزي دولت و وزارت ورزش و سازمان خصوصي سازي اين است که تا پايان امسال مزايده استقلال و پرسپوليس برگزار شود. رئيس کل سازمان خصوصي سازي افزود: اگر نمايندگان مجلس نظرشان اين است که واگذاري اين دو باشگاه در سال 97 انجام نشود و واگذاري سرخابي‌ها در سال 98 با روشي باشد که آنها مي‌گويند، اين کار نياز به بررسي بيشتري خواهد داشت. وي همچنين گفت: ورود اين دو باشگاه به فرابورس شرايطي دارد که بر اين اساس تا زماني که سرخابي‌ها در اختيار دولت هستند، اين شرايط را ندارد. ضمن اين که براي کشف قيمت، استقلال و پرسپوليس بايد وارد بورس شوند که اين موضوع يک تناقض آشکار بوده و اين موضع اصلا نشدني است.

براي سومين روز متوالي اتفاق افتاد؛

گروه بورس: در معاملات بورس تهران قيمت سهم‌هاي بانکي به رشد شاخص‌هاي بازار دامن زد و عليرغم اينکه انتظار مي‌رفت سهم‌هاي خودرويي‌ پس از افزايش قيمت خودروها چند روزي با رشد روبرو باشند، اما روز گذشته هم کفه عرضه در اين گروه پررنگ بود و گروه خودرو نماگرهاي بازار را در تراز پايين‌تري قرار داد. اين در حالي است که در هر دو گروه‌ بانکي و خودرويي شرکت‌هاي زيان‌ده کم نيستند.

به گزارش ايسنا، فعالان بازار سرمايه ديروز نيز شاهد روند کاهشي قيمت سهم‌هاي خودرويي بودند. قيمت اين سهم‌ها در حالي به صورت مداوم طي چهار روز گذشته کاهش يافته است که اوايل اين هفته خودروسازان قيمت‌ها را افزايش داده‌اند و برخي از محصولات آنان با ۱۰۰ درصد افزايش قيمت روبرو شدند.

تعدادي از فعالان بازار و خودروسازان معتقد بودند که اگر قيمت‌ها افزايش پيدا کند با افزايش درآمد و جبران بخشي از زيان‌ها در کنار خوش‌بيني بازار، قيمت سهام آنها نيز با رشد مواجه مي‌شود اما از يک طرف پيش‌خور شدن قيمت‌ها و از طرف ديگر ساختار کلي خودروسازان ايراني که به اعتقاد برخي کارشناسان اين صنعت را غير اقتصادي کرده، قيمت اين سهم‌ها را به پايين کشانده است.

اما در طرف مقابل بانک‌ها و موسسات اعتباري با رشد قيمت مواجه شدند و همانگونه که گفته شد به افزايش شاخص‌هاي بازار دامن زدند. نيمي‌از اين سهم‌ها کمتر از يک درصد و معدود سهم‌هايي همچون بانک ملت و پست بانک ايران با بيش از چهار درصد افزايش قيمت روبرو بودند.

در گروه فرآورده‌هاي نفتي، قيمت‌ها عموما کمتر از دو درصد نوسان داشت اما در گروه محصولات شيميايي تعدادي از سهم‌ها توانست تا بيش از سه درصد افزايش قيمت داشته باشد؛ هر چند که تعداد سهم‌هايي که با کاهش قيمت مواجه بودند نيز کم نبود.

از طرفي با افزايش ريسک‌هاي سيستماتيک در بازار سهام در کنار نوسانات مقطعي قيمت ارزهاي خارجي، دو محرک در بازار اين روزهاست از طرفي افزايش ريسک‌ها معامله‌گران را با ترديد روبرو مي‌کند و از سوي ديگر با نوسان قيمت ارز سهم‌هاي صادرات محور پتانسيل رشد پيدا مي‌کنند.

شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۱۴۹ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶۵ هزار و ۵۹۵ واحد رسيد. در عين حال شاخص کل هم وزن نيز با ۹۴ واحد افزايش رقم ۲۹ هزار و ۲۹۱ واحد را تجربه کرد.

طي داد و ستدهاي ديروز شاخص آزاد شناور با ۳۲۶ واحد رشد رقم ۱۸۰ هزار و ۸۵۶ واحدي را تجربه کرد و شاخص بازار اول با ۳۴۵ واحد افزايش به کانال ۱۲۳ هزار واحدي نزديک شد اما شاخص بازار دوم با ۸۳۲ واحد کاهش تا رقم ۳۲۵ هزار و ۲۹۷ پايين رفت.

نمادهايي در گروه بانکي در کنار برخي از شرکت‌هاي پتروشيمي‌و پالايشي سعي کردند شاخص‌هاي بازار سهام را رشد دهند. از جمله اين نمادها مي‌توان به بانک ملت، پالايش نفت بندرعباس، بانک تجارت، پتروشيمي‌شيراز و پالايش نفت اصفهان اشاره کرد. همچنين گروه مپنا و توسعه معادن و فلزات نيز سعي کردند شاخص‌ها را در کانال افزايشي قرار دهند. در طرف مقابل تعدادي از نمادهاي خودرويي در کنار برخي از فلزي‌ها و معدني‌ها به کاهش شاخص‌هاي بازار دامن زدند که از جمله آن مي‌توان به ملي صنايع مس ايران، سايپا، معدني و صنعتي چادرملو و سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي‌تامين اشاره کرد.

ارزش معاملات بورس تهران ديروز به رقم ۹۹۸ ميليارد تومان رسيد و حجم معاملات اين بازار رقم ۳.۳ ميليارد سهم و اوراق مالي را تجربه کرد.

در فرابورس ايران شاخص کل ۵.۷ واحد رشد کرد و به عدد ۱۹۸۳ رسيد. ارزش معاملات اين بازار رقم ۳۸۴ ميليارد تومان را تجربه کرد و حجم اين معاملات به ۹۰۷ ميليون سهم و اوراق مالي رسيد.

از شنبه هفته آينده 29 دي ماه 97 توزيع سود سهام عدالت مشمولان روستائيان و عشايري که شماره شباي آن‌ها در بانک‌هاي مسکن و انصار است در مجموع به ارزش 49 ميليارد تومان و جمعيتي بالغ بر 570 هزار نفر پرداخت خواهد شد. به گزارش خبرگزاري فارس خبرهاي دريافتي از سازمان خصوصي سازي نشان مي‌دهد، پرداخت سود سهام عدالت مشمولان روستائيان و عشاير سراسر کشور در حالي از چهارشنبه 19 ديماه آغاز شده که در شروع اين مرحله به تدريج سود سهام عدالت روستائيان و عشايري که شماره شباي بانکي آن‌ها متعلق به بانک‌هاي ملي، کشاورزي، پست بانک، صادرات و سپه است، پرداخت شده است. بر اين اساس در گام نخست از توزيع سود سهام عدالت مشمولان روستائيان و عشاير بيش از 9 ميليون و 200 هزار نفر از مشمولان اين گروه سودي بالغ بر 780 ميليارد تومان پرداخت شده است. بر اين اساس از امروز 23 بانک ديگري که مشمولان روستائيان و عشاير سراسر کشور شماره شباي بانکي خود در آن‌ها را وارد سامانه سهام عدالت کرده‌اند سودي بالغ بر 41 ميليارد تومان را ميان 480 هزار نفر از مشمولان توزيع خواهند کرد. علاوه بر اين از شنبه هفته آينده 29 دي ماه 97 توزيع سود سهام عدالت مشمولان روستائيان و عشايري که شماره شباي آن‌ها در بانک‌هاي مسکن و انصار است در مجموع به ارزش 49 ميليارد تومان و جمعيتي بالغ بر 570 هزار نفر پرداخت خواهد شد.

همچنين در آينده نزديک سود سهام عدالت ديگر مشمولان روستائيان و عشاير که شماره شباي آن‌ها مربوط به بانک‌هاي تجارت، ملت، توسعه و رفاه است و جمعيت آن‌ها 2ميليون و 700 هزار نفر بوده و ارزش کلي سود واريزي آن‌ها در مجموع حدود 230 ميليارد تومان مي‌باشد، پرداخت خواهد شد. گفتني است در پايان پرداخت سود سهام عدالت مشمولان روستائيان و عشاير در مجموع 13 ميليون نفر از مشمولان مربوط به اين گروه بالغ بر 1100 ميليارد تومان سود سهام عدالت دريافت خواهند نمود. همچنين سود سهام عدالت ديگر مشمولان نيز به تدريج و با دريافت سود سال مالي عملکرد سال 96 از شرکت‌هاي سرمايه پذير و با اطلاع‌رساني قبلي از سوي سازمان خصوصي سازي پرداخت خواهد شد

رئيس عمليات بازار فرآورده‌هاي هيدروکربوري بورس انرژي با اشاره به اطلاعيه اين بورس براي نفت گفت: اين اطلاعيه نسبت به عرضه قبلي با انعطاف بيشتري روبرو شده و انتظار مي‌رود بخش خصوصي حضور پررنگي در اين عرضه‌ نفت در بورس داشته باشد.

انتظار مي‌رود شاهد حضور پررنگ بخش خصوصي در سومين عرضه نفت در بورس باشيم محمد صالحي فر رئيس عمليات بازار فرآورده‌هاي هيدروکربوري بورس انرژي در گفت‌و‌گو با خبرنگار بورس خبرگزاري فارس پيرامون آخرين تغييرات سومين اطلاعيه عرضه نفت خام گفت: اين اطلاعيه نسبت به عرضه قبلي با انعطاف بيشتري روبرو شده و انتظار مي‌رود بخش خصوصي حضور پررنگي در اين نوبت از عرضه‌هاي نفت خام سبک ايران در بورس انرژي داشته باشد. صالحي فر تغيير مدت تسويه از 60 به 90 روز و همچنين امکان تسويه با دو روش ريالي و ريالي ارزي را از جمله تغييرات اين اطلاعيه جديد عنوان کرد و افزود:در اطلاعيه جديد پيش پرداخت اوليه معادل 6 درصد ارزش ريالي سفارش تعيين شده در حالي که در اطلاعيه قبلي اين رقم معادل 10 درصد ارزش ريالي سفارش تعيين شده بود. وي افزود: با اين حال 125 درصد باقيمانده صورتحساب يا به عبارتي 125 درصد کل 80 درصد بخش ارزي ارزش معامله از سوي خريدار همچنان مشابه اطلاعيه قبلي مي‌بايست ضمانت نامه بانکي ريالي به عنوان تعهد پرداخت از بانک‌هاي مورد قبول شرکت ملي نفت ايران به ذينفعي شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه ارائه شود. اين مقام مسئول ادامه داد: در اين نوبت از عرضه نفت خام سبک شرکت ملي نفت ايران علاوه بر امکان تسويه شرايطي به صورت20 درصد نقدي و 80 درصد اعتباري، امکان تسويه به صورت 100 درصد ريالي نيز فراهم شده است. وي با بيان اينکه شرکت نفت با توجه به مجوزهاي دريافت شده مي‌تواند بطور مداوم عرضه‌هاي نفت خام در بورس انرژي را ادامه دهد افزود: با توجه به وضعيت خاص اين کالا و لزوم اهميت انجام معامله آن در بورس، نمي‌توان انتظار داشت عرضه نفت خام مشابه ساير کالاها از جمله فولاد و پتروشيمي‌همواره پر تعداد انجام شود

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

دخل و خرج دولت نيازمند بررسي همه جانبه است به ويژه آنکه اکنون در شرايط تحريم قرار داريم و دولت آمريکا با تمام توان به دنبال مشکل آفريني براي اقتصاد کشور است و بارها از جنگ اقتصادي نام برده اند. همين اظهارات مغرضانه آمريکايي‌ها باعث شد تا مقام معظم رهبري بر لزوم اصلاح بودجه سال ۹۸ تاکيد و اعلام کنند بودجه کشور در شرايط تحريم‌ها بايد با ملاحظاتي تدوين شود و ضروريات مورد توجه قرار گيرد. از آنجا که سياستگذاري کلان کشور بر عهده رهبري است، دولت روحاني بار ديگر در بودجه 98 تجديد نظر و لايحه اصلاحي را تقديم مجلس کرد. اما مشکل اينجاست که بودجه به گوشت قرباني مي‌ماند. بدين منظور که از يک سو نمايندگان به دنبال تامين منافع منطقه اي، سعي در تغييرات گسترده بودجه و جذب اعتبار براي منطقه خود دارند و از سوي ديگر دولت که مي‌بيند خواسته‌هايش از سوي نمايندگان با تغييرات گسترده رو به رو شده، خواستار اصلاح مي‌شود. اما نکته مهمتر اينکه دولت نيز زيرکي خاص خودش را دارد. به نوعي که خواسته‌هاي خود را در قالب لايحه به مجلس ارايه نکرده اما آنچنان با نمايندگان لابي مي‌کند تا به مجلس خواسته خود را القا کند. به عنوان مثال دولت تاکيد مي‌کند که با افزايش قيمت حاملهاي انرژي مخالف است اما در بررسي بودجه مشاهده مي‌کنيم که نمايندگان پيشنهاد افزايش قيمت را مطرح مي‌کنند يا دولت نمي‌خواهد مسووليت حذف دهکهاي پردرآمد از دريافت يارانه‌ها را بر عهده بگيرد به همين دليل آنچنان در بين نمايندگان رايزني مي‌کند تا مجلس را به تصويب اين قانون تشويق کند تا هم از زير بار پرداخت يارانه خلاص شود و هم ناچار به پاسخگويي نباشد. نتيجه اين مي‌شود که تجربه نشان داده لايحه بودجه هرگز به صورت کامل اجرايي نشده و نمي‌شود. همواره تغييرات گسترده در اجراي بودجه شاهد بوده‌ايم و تفريغ بودجه بيانگر انحرافات گسترده بوده است. جالب توجه اينکه بسياري از نمايندگان نسبت به لابي در بودجه انتقاد مي‌کنند اما " چون به خلوت مي‌روند، خودشان آن کار ديگر مي‌کنند" و بر تغييرات غير کارشناسي و حتي مخرب بودجه اصرار دارند. اگرچه از ابتداي سال بارها بر اصلاح نظام بودجه‌ريزي کشور تاکيد شده اما بهتر است براي يک بار هم که شده، قانون بودجه‌ريزي کشور به نوعي اصلاح شود که از لابي گري بودجه در رنج نباشد.