امام جمعه موقت تهران با بيان اينکه جان مردم با اين گراني‌ها دارد به لبشان مي‌آيد، ابراز داشت: نه هر روز بلکه هر ساعت اين گراني‌ها را مي‌بينند. مسئولان در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي بايد نظارت بر گمرکات، نظارت بر روند ترخيص‌ها و مبارزه با قاچاق را در دستورکار خود داشته باشند.

به گزارش ايلنا، حجت‌‌الاسلام محمدعلي موحدي کرماني در خطبه‌ نماز جمعه تهران افزود: مسئولان در شوراي هماهنگي سه‌ قوه بايد به اين موارد توجه کنند. اول، استفاده از راه‌حل‌هاي اقتصاددانان، تقويت ارزش پول ملي و کاهش فشار به اقشار ضعيف؛ دوم، حمايت از بخش توليد در صنعت، کشاورزي، تقويت اقتصاد دانش‌بنيان، برطرف ساختن موانع کسب و کار، تهيه مواد اوليه و الزام شبکه‌‌هاي بانکي براي اعطاي تسهيلات بانکي به توليدکنندگان و امر ازدواج جوانان و سوم، برخورد جدي با اخلال‌‌گران و مفسدان اقتصادي و پايش مستمر بر نحوه قيمت‌‌گذاري. رئيس جامعه روحانيت مبارز با بيان اينکه اخيرا دو موسسه معتبر امريکايي ايران را پس از امريکا، چين، روسيه، آلمان، ژاپن و هند هفتمين قدرت دنيا در رتبه‌‌‌بندي خود قرار داده‌اند، گفت: اين سخني است که دشمن مي‌گويد ولي ما در کشور نابساماني‌هايي داريم که مهم‌ترين آن مشکلات معيشتي مردم است که بخشي از آن ناشي از تحريم‌ها است. موحدي کرماني با بيان اينکه هر کجا تکيه مسئولان به ظرفيت‌‌‌هاي داخلي کشور و اعتماد به مردم و قشر جوان بود شاهد پيروزي بوده‌ايم، تصريح کرد: هر کجا با تکيه به بيرون عمل کرديم، فرصت‌ها را از دست داديم و چيزي جز خسران نصيبمان نشد.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه مبارزه با پولشويي دروغ است، گفت: مرکز پولشويي، امريکا و اروپا و مرکز تروريسم، امريکا و اسرائيل هستند. خانم کلينتون گفته که با هدف تقسيم خاورميانه داعش را ايجاد کرديم و مي‌‌گويد ما با ۱۱۰ کشور جهان به توافق رسيديم که داعش را پس از ايجاد به رسميت بشناسند. همين خانم کلينتون اعتراف مي‌کند که طالبان توسط امريکا ساخته شد. اينها بزرگترين حاميان تروريسم هستند و امکانات آنها را فراهم کردند.

اقرار معاون اول به بدقولی ‌های قاره سبز؛

گروه سیاسی: معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه به هيچ وجه از اقدامات عملي اروپايي‌ها در قبال برجام راضي نيستيم، زيرا آنها مي‌توانستند قوي تر عمل کنند، گفت: در عين حال حرکت اروپايي‌ها از نظر موضع‌گيري سياسي در قبال حمايت از برجام و خروج آمريکا از آن رضايت بخش است. به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در پاسخ به اين که در قبال تعامل غيرسازنده اروپايي‌ها آيا ايران موضع قاطع‌تري اتخاذ خواهد کرد گفت: رئيس جمهور و شوراي امنيت ملي اخيرا تصميمات خوبي در اين زمينه اتخاذ کرده اند، همچنين وزارت خارجه و مسئولان مذاکره کننده نيز کار را دنبال مي‌کنند و هر بخش از اين تصميمات که نياز به اطلاع‌رساني داشته باشد از سوي رسانه‌ها اطلاع‌رساني خواهد شد.

جهانگيري با بيان اينکه فرجه زماني معيني هنوز براي اروپايي‌ها مشخص نشده است گفت: در اين زمينه حتماً برپايه عقل، منطق، مصلحت و منافع به موقع خود تصميم‌گيري خواهد شد.

وي ابراز اميدواري کرد: بايد هر چه زودتر با اروپايي‌ها به نقطه مشترک خوبي براي بهره مندي از مواهب برجام برسيم و به هيچ وجه نبايد در مسائل منطقي خود که به سرنوشت کشور و ملت بستگي دارد تصميم‌گيري احساسي داشته باشيم. معاون اول رئيس جمهور افزود: اروپايي‌ها به هيچ وجه تصور نمي‌کردند که استقلال آنها در زمينه بانکي و اقتصادي در برابر آمريکا مخدوش شده باشد که برخي از شرکتهاي آنها بجاي پيروي از تصميم گيري‌هاي اروپا از سياستهاي امريکا تبعيت کنند. وي گفت: موضع جمهوري اسلامي‌ايران از ابتداي خروج آمريکا از برجام براين پايه بوده که برجام سندي بين‌المللي است که در شوراي امنيت سازمان ملل به تصويب رسيد و شش کشور هم آن را امضاء کردند و همه بايد با پايبندي به ان از مواهب اين توافقنامه بهره مند شوند.

جهانگيري افزود: جمهوري اسلامي‌ايران تاکنون به تعهدات خود عمل کرده است اما ديگر طرف‌هاي اين قرارداد شامل سه کشور اروپايي، روسيه و چين عملکرد متفاوتي داشته اند. روسيه و چين شرکاي خوب ايران هستند و همکاري اين دو کشور خوب بود اما مي‌تواند بهتر باشد و تلاش‌ها براي بهبود روابط ادامه دارد. معاون اول رئيس جمهور به تشريح موضوعات مطرح شده در جلسه هيأت دولت با استانداران سراسر کشور پرداخت. جهانگيري با اشاره به اينکه استانداران نمايندگان عالي دولت در استان‌ها و مسئول حکومتي و دولتي در استان به شمار مي‌روند گفت: استانداران هم مسئول توسعه استان در بخش‌هاي اجتماعي و اقتصادي و هم مسئول امنيت استان با دستگاه‌هاي قوه مجريه، دادگستري و نيروهاي مسلح هستند و در واقع مسئول تأمين استان به شمار مي‌روند. وي گفت: دولت براي اينکه سياست‌هاي خود را با استانداران هماهنگ کند هر چند وقت يک بار جلسات مشترکي برگزار مي‌شود و هر دو سه ماه يکبار جلسه استانداران نيز در وزارت کشور تشکيل مي‌شود و در آن سياست‌هاي دولت مطرح و تصميم‌گيري مي‌گردد. وي افزود: مدتي بود که جلسات با استانداران به تعويق افتاده بود.

او گفت: تغييرات جديدي در استانداران اتفاق افتاد و آن اينکه پس از قانون منع به کارگيري بازنشستگان ۱۶ استاندار مشمول اين قانون شدند و از مسئوليت کنار رفتند و جا دارد از اين افراد که انسان‌هاي شايسته‌اي بودند تقدير کنم. معاون رئيس جمهور با اشاره به اينکه ۱۶ استاندار جديد و تا حدي جوان به جمع استانداران کشور اضافه شدند گفت: شأن نزول اين جلسه چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي‌است که از جهات مختلف اهميت ويژه‌اي پيدا کرده است. وي افزود: ممکن است روند توسعه کشور در برخي از بخشها مقداري کند شده باشد ولي شرايط آينده کشور آينده خوبي را براي ما ترسيم مي‌کند. معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: مردم حتماً در چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي‌علاوه بر اينکه از عملکرد گذشته مي‌خواهند بشنوند و اينکه چه اتفاقاتي در کشور افتاده همچنين مي‌خواهند افق آينده را مسئولان دولت ترسيم کنند. جهانگيري افزود: اين جلسات بيشتر براي هماهنگي کارهايي که در استانها در دست اجراست انجام مي‌گيرد و همچنين ايجاد افق روشني بين استانداران و وزرا که به مردم اطلاع‌رساني دقيق صورت گيرد. معاون اول رئيس جمهور ادامه داد: در اين جلسه استانداران مشکلات خود را مطرح کردند و درخواست اختيارات بيشتري را داشتند که البته ما به جهت قانون اساسي مشکلي در اين زمينه داريم چرا که وزرا در مقابل مجلس پاسخگو هستند و اختيارات استاني و منطقه‌اي در قانون اساسي تعريف نشده است. جهانگيري گفت: تدبيري انجام گرفته بود وزرا اختيارات خود را به دستگاه‌هاي خودشان در استانها تفويض کنند.

وي افزود: در اين جلسه درباره واگذاري اختيار و مسائل اداري، معيشت مردم، مشکلاتي که مردم در زمينه بازار و قيمت‌ها دارند، اشتغال، طرح‌هاي اشتغالي که در دست اجراست و مسئوليت اصلي آنها بر عهده استانداران است، موانع و مشکلات مربوط به اين امور در زمينه واحدهاي توليدي و اينکه ممکن است در مواد اوليه کمي‌با محدوديت مواجه شود و با توجه به تغييرات نرخ ارز، نيازي که واحدهاي توليد سرمايه در کشور پيدا کرده‌اند و بايد سرمايه در گردش بيشتري به واحدهاي توليدي تخصيص يابد، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وي با اشاره به اينکه تمرکز امريکايي‌ها اين بوده که درآمدها کاهش يابد و فروش نفت را با مشکل مواجه کنند گفت: استان‌هاي مرزي کشور در زمينه صادرات غيرنفتي به عنوان اولويت اصلي مسئوليت قبول کردند و قرار شده است وزارت اقتصاد مسائل گمرکي را حل و وزارت راه و شهرسازي محدوديت‌هاي زيربنايي را که در مناطق مرزي وجود دارد سريع برطرف نمايد تا با کشورهاي همسايه مبادلات مرزي را افزايش دهيم و صادرات غيرنفتي را بالا ببريم و وارداتي که نيازمنديم از طريق اين مناطق صورت گيرد. جهانگيري گفت: استان‌هاي مرزي ظرفيت خوبي در کشور براي تأمين واردات و صادرات غيرنفتي دارند.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينکه در جلسه مشترک هيات دولت با استانداران همچنين درخصوص بخش حمل و نقل دريايي صحبت شد، افزود: در اين زمينه توضيح داده شد که در ماه‌هاي گذشته باوجود شيطنت‌هاي امريکا در فضاي بين المللي که سعي بر اعمال محدوديت‌هايي بر ايران داشت موفق شديم ۱۰ فروند کشتي نو کانتينربر و فله بر خريداري کنيم و حتي آنها را وارد ناوگان دريايي خود نماييم و ظرفيت خوبي در اين زمينه ايجاد شد. وي با اشاره به اينکه در زمينه موضوعات امنيتي نيز بحث‌هاي خوبي در اين جلسه صورت گرفت، افزود: فکر مي‌کنم نشاطي که امروز در استانها و شهرستانها مخصوصا در سفرهايي که مسئولين مراکز با مردم ديدار مي‌کنند خيلي تعيين کننده است. او گفت: در اين جلسه بر ارتباط مستقيم و بيشتر وزرا و استانداران با مردم تاکيد شد. معاون اول رئيس جمهور افزود: مردم صاحبان اصلي انقلاب هستند و آنان ولي نعمت ما هستند و ما هرچه داريم از مردم داريم و بايد شفاف مسايل خود را با مردم در ميان بگذاريم و صادقانه با آنها مطرح کنيم. جهانگيري تاکيد کرد: ارتباط مستقيم با مردم باعث مي‌شود که آنان مشکلات خود را مطرح کنند و اگر ما صادقانه تنگناها و گرفتاري‌ها را در بخش‌هاي مختلف با آنها مطرح کنيم حتما مردم کمک مي‌کنند. وي گفت: اطمينان دارم با کمک نخبگان، دانشگاهيان و مردم مي‌توان اين دوران تحريم را به خوبي پشت سر گذاشت.

ارزيابي تجارت از اظهارات کارشناسان نشان مي‌دهد؛

اقتصاد کلان: اواخر بهار سال جاري بود که اسحاق جهانگيري معاون اول رييس جمهور در پايان دومين نشست شوراي هماهنگي اقتصادي گفت: ستاد اقتصادي دولت مکلف شد تا با توجه به نظر صاحبنظران اقتصادي راهکارهاي هدايت نقدينگي کشور به سمت توليد و بازار سرمايه را بررسي کند .

معاون اول رئيس جمهور با تاکيد بر لزوم مشورت با صاحبنظران براي ورود به بازار سرمايه افزود : تقويت بازار سرمايه و بورس در اين جلسه مورد حمايت سه قوه قرار گرفت، و دولت براي اطمينان خاطر مردم از بازار سرمايه حمايت مي‌کند و هيچ محدوديتي براي عرضه سهام ايجاد نمي‌کند. وي همچنين اضافه کرد: براين اساس مقرر شد تا تمامي‌دستگاه‌ها و نهادهايي که شرکتها و بنگاه‌هاي اقتصادي در اختيار دارند زمينه عرضه سهام اين شرکت‌ها را در بورس فراهم کنند و در راس اين نهادها دولت ، سازمان خصوصي سازي، نهادهاي عمومي‌همچون سازمان تامين اجتماعي ، شرکتهاي سرمايه گذاري بانکها و نهادهاي نظامي‌هستند و اين نهادها مکلف شدند تا زمينه را براي عرضه سهام اين بنگاه‌ها در بورس فراهم کنند تا مردم در زمان مراجعه به بورس با عرضه مناسبي از سهام دلخواه مواجه شوند .

  • هدايت نقدينگي به بازار سرمايه اتفاق خوبي بود

همچنين محمدباقر نوبخت که تا آن زمان هنوز سخنگوي دولت بود در مورد جلسه مورد نظر در يک نشست خبر گفت: در روزهاي اخير شاهد افزايش شاخص بورس و ورود نقدينگي‌ها به جاي بازار ارز و سکه به بورس بوده ايم. رييس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: بايد از صاحبان سرمايه و نقدينگي قدرداني کنيم به جاي اينکه ارز و سکه بگيرند، به سمت بازار سرمايه و بورس رفتند و رشد قابل توجهي در آن جا رخ داده است. نوبخت يادآور شد: يکي از مصوبات جلسه شوراي عالي هماهنگي اين بود که اين پول فقط نسبت به سهام موجود در داخل بورس نباشد بلکه بتوانيم در برابر اين تقاضا سهام جديد عرضه کنيم و دستگاه‌ها، سهام کارخانجات خود را عرضه کنند. به اين ترتيب بود که احساس مي‌شد دولت رويکرد قطعي و جدي براي ورود به بحث بورس و حمايت از فعالان بازار سرمايه را در دستور کار خود قرار داده است که همين امر دلگرمي‌هايي را هم به وجود آورد اما هرچه که زمان پيشتر آمد و هرچقدر که اقبال به بورس و بازار سرمايه زيادتر شد قول و قرار‌هاي دولتي‌ها هم رنگ باخت تا آنجا که به فراموشي سپرده شد و معلوم نشد که آن همه جوش و خروش و نويد براي توجه و حمايت از اين بازار کجا رفت.

  • ضرورت فرهنگ سازي در حوزه بازار سهام

به نظر مي‌رسد رونق پايدار بورس به نحوي که نياز به قول‌ها و وعده‌هاي اين مسئول و آن شخصيت نباشد نياز به برنامه ريزي و فرهنگ سازي جدي دارد. در اين راستا عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است بانک مرکزي بايد در ايجاد زمينه‌هاي هدايت خريداران ارز و سکه به بازار سرمايه برنامه‌ريزي کند.

عزت الله يوسفيان ملا در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به استراتژي بانک‌ها در برهه‌اي از زمان براي کاهش نرخ سود بانکي، گفت: در آن زمان سياست گذاران در پي هدايت نقدينگي به سمت بورس بودند که عملا اين مطالبه محقق نشد. نماينده مردم آمل و لاريجان در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه با افزايش شاخص بورس کساني که از خريد سکه و ارز نااميد شده بودند به سمت بازار بورس شتافتند، افزود: با توجه به اينکه حضور در بورس کار همه نبوده و نيازمند تخصص است، از اينرو اقبال عمومي‌براي سرمايه گذاري در اين حوزه کمتر از ساير حوزه‌ها است. وي با تاکيد بر اينکه سپرده گذاري نزد بانک‌ها براي هر فردي آسان تر از سرمايه گذاري نزد بورس است، تصريح کرد: بخشي از بورس ريسک پذير بوده در حالي که سپرده گذاري ريسک نداشته و سود سپرده مشخص است. اين نماينده مردم در مجلس دهم با بيان اينکه بانک مرکزي بايد در اين حوزه برنامه ريزي داشته باشد تا بورس را بيشتر در بين مردم رواج دهد، گفت: در برهه‌اي ديده شد سرريز خريداران سکه و ارز به بورس هدايت شدند، در حالي که اگر از ابتدا به اين سمت هدايت شده بودند به طور حتم حباب نرخ‌ها را شاهد نبوديم. يوسفيان ملا از ضرورت اعطاي برخي مشوق‌ها از سوي بانک مرکزي به افراد براي سرمايه گذاري در بورس خبر داد و افزود: ارايه وام با نرخ سود کمتر به خريداران بورس مي‌تواند مشوقي در اين حوزه باشد.

  • تاکتيکي براي هدايت نقدينگي به بورس

علاوه بر مردم و هدايت نقدينگي‌هاي خريد بايد تمهيدات بيشتري انديشيده شود تا سرمايه‌هاي کلان تر به سمت بورس گسيل شود. در اين خصوص رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور گفت:ورود شرکت‌هاي جديد به بورس به شرط اينکه بازدهي مناسبي براي سهام داران ايجاد کنند منجر به بزرگ شدن بازار سرمايه و افزايش عمق بازار سرمايه در اقتصاد کشور مي‌شود. شاپور محمدي در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره ساز و کار جذب نقدينگي‌هاي خرد به بازار سرمايه، گفت:با توسعه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و انتشار اوراق مالي که بازده بالا و جذاب دارند مي‌توان شرايط را براي هدايت بخشي از نقدينگي به بورس فراهم کرد. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد:در سال‌هاي گذشته علاوه بر برنامه ريزي براي هدايت نقدينگي به بازار سرمايه اقداماتي نيز براي جذب نقدينگي‌هاي خرد جامعه صورت گرفته است. وي ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار با بيمه مرکزي تعاملاتي در خصوص موضوعاتي مانند اوراق بيمه اتکايي و اوراق بيمه رويدادهاي طبيعي انجام داده است که در جذب نقدينگي خرد به بازار بورس تاثيرگذار است. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور تصريح کرد:در هر صورت تلاش‌ها براي تقويت بازار سرمايه ادامه دارد و تقويت اين بازار نقش مهمي‌در جلوگيري از رونق بازار سوداگري دارد.

  • شرايط هدايت نقدينگي از بازار ارز به بورس فراهم است

هيچ وقت براي اقدام در خصوص هدايت نقدينگي دير نيست. در اين مورد هم، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه شرايط هدايت نقدينگي از بازار ارز به بازار سرمايه فراهم است،گفت:بازار سرمايه ظرفيت جذب نقدينگي را دارد.

محمدرضا پورابراهيمي‌در گفت ‌و گو با خانه ملت، در خصوص وضعيت بورس گفت:در وضعيت فعلي بازار مي‌توان نقدينگي قابل توجهي را به بازار سرمايه سوق داد. رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد:با توجه به بالا بودن نرخ بازده بازار سرمايه در مدت اخير و تبعات مثبتي که براي سرمايه گذاران دارد انگيزه براي سرمايه گذاري در بورس بالا رفته است. نماينده مردم کرمان و راور در مجلس شوراي اسلامي‌تصريح کرد:حدودا 300 الي 400 ميليارد تومان خالص افزايش حضور منابع سرمايه گذاران حقيقي در بورس در مدت اخير بوده که نکته مهمي‌محسوب مي‌شود چرا که درباره حضور شرکت‌هاي حقيقي در بورس خيلي نمي‌توان تحليل کرد.

مودودي با وجود تحريم‌ها ابراز عقيده کرد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران گفت: صادرات کالاي وارداتي با ارز ۴۲۰۰ توماني خيانت است و صادرکنندگان هم عقيده دارند که آنچه براي مردم يارانه داده مي‌شود، نبايد از کشور خارج شود.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، محمدرضا مودودي در مراسم تجليل از صادرکنندگان خراسان رضوي در اتاق بازرگاني استان، اظهار کرد: از شما صادرکنندگان مي‌خواهم رويکرد خود را در مورد صادرات پرقدرت ارائه داده و نگاه خود را از سمت ضعف‌ها به قدرت‌ها تغيير دهيد.

وي افزود: شايد تمام شاخص‌هاي امروز ما در رويايي با تحريم منفي بوده و آسيب‌ديده باشيم اما در بُعد صادراتي اين ظرفيت وجود دارد که سهم خود را از بازارهاي جهاني افزايش دهيم. اگر آمريکا تحريم‌ها را دنبال مي‌کند، شايد مقاصد ديگري دارد؛ گرچه تمام هدفش تجارت خارجي ما است. تحريم دو چيز را به طور مشخص دنبال مي‌کند؛ اينکه مسائل فرضي را افزايش و درآمد ارزي را در ايران کاهش دهد.

مودودي بيان کرد: دست گذاشتن روي ايران ريسک بزرگ براي آمريکايي‌ها بود، زيرا ايران در همسايگي ۱۵ کشور قرار دارد که بيش از ۱۲۰۰ ميليارد دلار در سال واردات داشته و اين کشورها نيز بيش از اين ميزان صادرات دارند. ما هزاران کيلومتر خطوط دريايي و مرز زميني داريم که مديريت و کنترل آن توسط آمريکايي‌هايي که در منطقه دور قرار دارند، ممکن نيست. اگر ما تنها بخواهيم سهم کوچکي از بازار پيراموني خود را بگيريم، بيش از مقدار امروز است. مشکل در جاي ديگري قرار دارد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران گفت: آمريکا در انتخاب ايران به همان بلايي در اقتصاد دچار خواهد شد که در جنگ نظامي‌ويتنام داشت، زيرا ظرفيت‌ها و پيوندهاي امروز ما با همسايگان بسيار عميق‌تر از اين است که کشوري به صورت تکليفي فاصله‌ها را عميق‌تر کند و مسيرها را ببندد. صادرات با توجه به نرخ امروز ارز به نفع ما است و بايد حداکثر استفاده را از آن ببريم.

وي با بيان اينکه مشکلات ما در بخش صادرات از جنس ديگري است، اظهار کرد: يک بعد به اين بحث برمي‌گردد که ما کالاهاي با ارز ۴۲۰۰ توماني را وارد مي‌کنيم که وظيفه دولت است از مردم حمايت کند. متاسفانه اين امر نبايد بر مبنايي باشد که کالاي وارداتي با ارز ۴۲۰۰ توماني صادر شود. اين خيانت است و صادرکنندگان شناسنامه‌دار ما هم عقيده دارند که آنچه براي مردم يارانه داده مي‌شود، نبايد از کشور خارج شود.

مودودي ادامه داد: بعد دوم بحث برگشت ارز حاصل از صادرات است. ارزي که کمک مي‌کند تا توليدات داخلي ما بر اساس ارزي که از محل صادرات تامين مي‌شود به چرخه اقتصاد وارد شود، حتما بايد به چرخه اقتصاد بازگردد. مشکل در تعريف اين مکانيسم است. شکافي که امروز بين بانک مرکزي و صادرکننده وجود دارد ناشي از مکانيسم برگشت ارز است. ما در مواردي که بحث پيمان‌ها و تعهدات ارزي را در تاريخ جمهوري اسلامي‌تجربه کرديم، هيچ زمان اين پول بر اساس آنچه بانک مرکزي پيش‌بيني مي‌کرده به چرخه اقتصاد برنگشته و هيچ زمان نيز اقتصاد کشور فرونپاشيده و اين خود مهم‌ترين دليل براي بازگشت ارز است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران با اشاره به اينکه امروز صادرکنندگان نقش بسيار کليدي را ايفا مي‌کنند، تصريح کرد: دولت‌ها در طول تاريخ ۴۰ ساله از بخش کارآفريني حمايت کردند و در طول ۲۰ سالي که گذشته، ۲۰۰۰ درصد رشد صادراتي را تجربه کرديم.

وي خاطرنشان کرد: امروز بخش خصوصي بايد پشت دولت قرار بگيرد و به دولت بگويد که دغدغه نداشته باشد. دولت امروز بيش از صادرکنندگان به اين پشتگرمي‌نياز دارد و بايد از نگاه دولت به صادرات نگاه شود. ما مشکلات زيرساختي عميقي در کشور داريم که بايد براي آنها راه حل پيدا کنيم. ما به لحاظ اقلام صادراتي نيز کشور بسيار محدودي هستيم. تعداد اقلام صادراتي بالاي ۱۰ ميليون دلار ما کمتر از ۳۵۰ قلم و تعداد اقلام صادراتي بالاي ۵۰ ميليون دلار ما کمتر از ۱۰۰ قلم است.

مودودي اضافه کرد: ما ۷۰۰۰ کد اچ اس صادراتي داريم. در زمينه صادرکنندگان نيز زماني که ما افراد و شرکت‌هاي بالاي ۱۰ ميليون دلار را مقايسه مي‌کنيم، تعدادشان کمتر از ۵۰۰ شرکت است و تعداد شرکت‌هاي بالاي ۵۰ ميليون دلار ما کمتر از ۱۰۰ شرکت هستند و اين در قياس با ترکيه‌اي است که در حال گرفتن بازارهاي صادراتي ايران است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران با بيان اينکه ما يک وظيفه و رسالت ذاتي داريم که بايد به صورت جدي دنبال کنيم و آن توانمند و بين المللي کردن شرکت‌هاي داخلي خودمان است، اظهار کرد: شرکت‌هايي که بايد با مفهوم صادرات بهتر آشنا شوند و در راستاي تبديل شدن به شرکت‌هاي بالاي ۱۰ ميليون دلاري تلاش کرده و آمادگي لازم را کسب کنند.

وي بيان کرد: رسالت ديگر ما اين است که اقلام صادراتي را افزايش دهيم که ما در سازمان توسعه تجارت به صورت ويژه روي مگاپروژه‌ها بحث مي‌کنيم که بايد اقلامي‌که در سبد صادراتي آينده کشور است را اضافه کنيم. در مقطعي از تاريخ روي پتروشيمي‌سرمايه‌گذاري کرديم و امروز نزديک به ۱۲ميليارد دلار صادرات ما را محصولات پتروشيمي‌تشکيل مي‌دهد. امروز وقت آن رسيده که بخش خصوصي با ايده‌هاي نابي که دارد، مگاپروژه‌هاي خود را در سطح ملي و نه استاني مطرح کند.

مودودي خاطرنشان کرد: يکي از وظايف ذاتي سازمان توسعه تجارت اين است که کمک کند تا ساختاري که ۳۵۰ ميليون دلار مي‌تواند صادر کند، به ساختاري ۳.۵ ميليارد دلاري تبديل شود. ما ۱۰ مگا پروژه را شناسايي کرديم و تلاش مي‌کنيم تا منابع فعلي کشور را به سمت اين محصولات ببريم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران افزود: بايد به اين سمت برويم که کشش صادراتي را مبنا قرار دهيم و با منابع محدودي که در اختيار داريم، در خدمت توسعه صادرات باشيم. با تجربه ۴۰ ساله، مي‌توانيم از اين پيچ تند نيز به سلامت عبور کنيم؛ به شرط اينکه در اين شرايط با هم باشيم و صادرات را به صورت جدي دنبال کنيم.

وي با بيان اينکه مهم‌ترين معضلي که با آن مواجه هستيم و خطرناک‌ترين بخش تحريم متوجه آن بوده، بخش اشتغال است، گفت: اين مشکل حل مي‌شود. امروز به ارز صادرات نگاه نکنيد؛ به اين نگاه کنيد که چرخه اقتصادي بايد کامل شود و اين امر تنها با فروش در بازارهاي جهاني و برگشت آن در قالب مواد اوليه، تجهيزات و ماشين‌آلات است که مي‌تواند چرخ اقتصاد مملکت را به گردش در بياورد و اشتغال را پويا نگه دارد.

وال استريت ژورنال خبر داد؛

گروه انرژی: وال استريت ژورنال گزارش داد که به رغم تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، چين در پي انعقاد قراردادي به ارزش سه ميليارد دلار با ايران با هدف سرمايه گذاري در صنايع نفت و گاز اين کشور است.

شرکت ساينوپک، غول انرژي چين به دنبال انجام معامله سه ميليارد دلاري براي توسعه بيشتر ميدان‌هاي نفتي در ايران است. اين تصميم نشان مي‌دهد که کشورهاي مختلف چگونه از معافيت‌هاي موقت تحريم آمريکا عليه ايران استقبال و از آن بهره مي‌برند. تصميم چين براي پيگيري معاملات سودآور با تهران و افزايش حضور در ايران، همزمان با عقب نشيني برخي شرکت‌هاي اروپايي همچون شرکت نفتي ايتالياست.

ساينوپک به شرکت ملي نفت ايران پيشنهاد داده است که در ازاي دريافت نفت، پروژه سه ميليارد دلاري ميدان يادآوران را توسعه خواهد داد. توليد کنوني ميدان يادآوران ۹۰ هزار بشکه است و با توسعه آن توسط ساينوپک، سطح توليد آن به 180 هزار بشکه در روز خواهد رسيد.

منابع مطلع گزارش داده‌اند که شرکت ساينوپک قصد خود براي توسعه ميدان يادآوران را به آمريکا اطلاع داده است.

  • احتمال کمبود عرضه نفت جدي است؟

در خبري ديگر، طبق گزارش جديدي که از سوي بانک "امريکا مريل لينچ" منتشر شده، مازاد عرضه نفت در حال معکوس شدن است و ممکن است بازار با کمبود عرضه مواجه شود.

به گزارش ايسنا، اين بانک سرمايه‌گذاري اعلام کرده که ريزش قيمت نفت در اواخر سال ۲۰۱۸ تنها به دليل مشکل اشباع عرضه نبوده بلکه عوامل غيربنيادين ديگري در اين اتفاق دخيل بوده‌اند که مي‌توان به فروش قراردادهاي خريد از سوي صندوق‌هاي پوشش ريسک و سايران مديران بازار مالي و همچنين واهمه و ابهامات در بازارهاي مالي اشاره کرد. در نتيجه، بازار نفت بار ديگر در سه ماهه چهارم با مازاد عرضه روبرو شد.

به گفته تحليلگران بانک "امريکا مريل لينچ"، با اين حال ۱.۳ ميليون بشکه در روز مازاد عرضه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ در حال معکوس شدن است. در حقيقت کاهش توليدي که از سوي گروه اوپک پلاس به اجرا گذاشته شده، ممکن است باعث کمبود اندک عرضه نفت در سال ۲۰۱۹ شود. قراردادهاي خريد و فروش در بازار نفت گوياي بدبيني سرمايه‌گذاران به چشم‌انداز رشد بيشتر قيمت‌ها است. قيمت نفت برنت به بالاي ۶۰ دلار در هر بشکه بهبود يافته و ما پيش‌بيني ميانگين قيمت ۷۰ دلار در هر بشکه براي سال ۲۰۱۹ را حفظ مي‌کنيم.

پيش‌بيني‌هاي قيمت نفت بسيار متفاوت است اما ده‌ها بانک سرمايه‌گذاري با اين نکته موافق هستند که ريزش قيمت نفت در اواخر دسامبر که برنت را به حدود ۵۰ دلار رساند، بيش از حد بوده است. بانک "امريکا مريل لينچ"، انتظار دارد قيمت نفت برنت به ۷۰ دلار در هر بشکه بازگردد.

با اين حال تحليلگران اين بانک سرمايه‌گذاري خاطرنشان کردند اگر نرخ رشد توليد ناخالص داخلي جهاني از ۳.۵ به ۲ درصد کاهش پيدا کند، نفت برنت ممکن است تا رکورد ۳۵ دلار در هر بشکه سقوط کند.

در مقطع فعلي هيچ کس انتظار ندارد رشد اقتصاد جهاني تا اين حد سقوط کند اما شمار رو به رشدي از شاخص‌ها نشان مي‌دهند که احتمال افت رشد اقتصادي وجود دارد. آمار کاهش صادرات و واردات چين در دسامبر مايوس کننده بوده است.

صادرات اين کشور در دسامبر بر مبناي سالانه ۴.۴ درصد و وارداتش ۷.۶ درصد کاهش پيدا کرد که نشان داد رشد دومين اقتصاد بزرگ جهان اندکي آهسته شده است.

با اين حال عوامل عرضه و تقاضاي بازار نفت کاملا منفي نيستند. بانک "امريکا مريل لينچ" برآورد کرده که عرضه اوپک پلاس در سه ماهه چهارم امسال ۲.۶ ميليون بشکه در روز در مقايسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ کاهش پيدا خواهد کرد. اين رقم شامل کاهش ۱.۲ ميليون بشکه در روز توافق شده ميان اين توليدکنندگان بعلاوه کاهش احتمالي توليد برخي از کشورها مانند ونزوئلا و ايران خواهد بود.

چنين کاهش قابل توجهي به همراه کندي رشد توليد شيل آمريکا و رشد مستمر تقاضا کافي خواهد بود تا بازار نفت را به کمبود عرضه دچار کند.

بر اساس گزارش اويل پرايس، بعلاوه مازاد عرضه‌اي که در اواخر سال ۲۰۱۸ ايجاد شد، بسيار کمتر از مازاد عرضه‌اي بود که در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ مشاهده شد. طبق گزارش اسکاتيا بانک، آخرين مازاد عرضه احتمالا به ۲۰۰ ميليون بشکه بالغ شد در حالي که ميزان آن در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ حدود يک ميليارد بشکه بود. از اين نظر رفع مازاد عرضه اين بار راحت‌تر خواهد بود.

به اين ترتيب مقامات اوپک چندان نگران به نظر نمي‌رسند. خالد الفالح، وزير انرژي عربستان سعودي در کنفرانس "مجمع انرژي جهاني ۲۰۱۹" شوراي آتلانتيک در ابوظبي گفت: جو فعلي بازار به دليل نگراني‌هاي بي‌مورد در خصوص تقاضا و دستکم گرفته شدن توافق کاهش توليد و ارزيابي نادرست از روند عرضه و تقاضاست که واکنش‌هاي منفي بازيگران مالي را بدنبال داشته است. به عبارت ديگر اگر دقيق نگاه کنيم، بازار در مسير صحيحي قرار دارد و به سرعت به تعادل بازخواهد گشت.

در گفتگوي کارشناسان مطرح شد؛

گروه راه و مسکن: مديرکل برنامه‌ريزي وزارت راه و شهرسازي با اشاره به شرايط کشور در حوزه حمل و نقل گفت: به لحاظ عملياتي هيچ کمبودي در اين زمينه نداريم .

به گزارش تجارت، رامين يعقوبي در استوديو گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود :در سال‌هاي اخير و با توجه به شرايط خاص اقتصادي کشورمان، کاهش بودجه دولتي تاثير به سزايي در اقدامات ما داشته اما با همين شرايط هم نمره قابل قبولي به عملکرد ما تعلق مي‌گيرد .

او ادامه داد : حوزه حمل و نقل بعنوان يک عنصر پيشران در کشور همواره مطرح بوده است، با توجه به پهنه و گستره کشور شبکه حمل و نقلي در حوزه‌هاي گوناگون به قدر کفاف سرويس دهي نمي‌کرد البته شرايط اقتصادي و اجتماعي و ميزان جمعيت کشور در دهه پنجاه چنين روندي را مي‌طلبيد .

مديرکل برنامه‌ريزي وزارت راه و شهرسازي گفت : در آن زمان مراکز کشاورزي و صنعتي در اوايل انقلاب هنوز به شکل قابل قبولي شکل نگرفته بودند اما در حال حاضر نقش اين ارگان‌ها بسيار پر رنگ تر شده است.

يعقوبي افزود: حمل و نقل بعنوان يکي از ارکان اساسي موتور توسعه اقتصادي کشور همواره مطرح بوده و در حال حاضر سهم اين رکن اساسي در چرخه اقتصادي حدود 40 تا 50 درصد است.

مهران قرباني معاون حمل و نقل سازمان راهداري هم در ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: در حوزه حمل و نقل دو نوع ناوگان باري و مسافري در کشور فعاليت مي‌کنند که در خصوص ناوگان مسافري حدود 14 هزار و 800 دستگاه اتوبوس مسافري با ميانگين سن حدود 10 سال وجود دارد اين در حالي است که سن فرسودگي از سوي دولت 15 سال اعلام شده، مي‌توان گفت وضعيت اتوبوس‌هاي کشور در شرايط بسيار قابل قبول و خوبي مي‌باشد.

او در خصوص ناوگان باري کشور گفت: حدود 338 هزار دستگاه ناوگان باري با متوسط 16/8 سال در کشور فعاليت دارند اين در حالي است که سن فرسودگي ناوگان باري، 22 سال اعلام شده است البته از اين تعداد بايد حدود 100 هزار دستگاه از دور خارج و فرسوده اعلام گردد که اين امر هم به ورود دستگاه‌هاي جديد بستگي دارد خروج اين 100 هزار دستگاه باري فرسوده مي‌تواند سبب افزايش عرضه و تقاضا و کاهش آلايندگي هوا شود.

قرباني ادامه داد: با توجه به قيمت ارزان بنزين و دسترسي آسان مردم به خودروهاي شخصي، در چند سال اخير استفاده و استقبال مردم از ناوگان مسافري شهري و بين شهري روند نزولي داشته است اما در خصوص ناوگان باري در دو دهه گذشته اين جريان روند صعودي داشته است.

علي اصغر يوسف نژاد عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي‌هم در استوديو گفت: از آنجا که سياست گذاري‌هاي متمرکز در حوزه حمل و نقل ميان چند دستگاه صورت مي‌پذيرد دولت موظف به نظارت و رسيدگي اين سياست گذاري‌هاست .

قرباني در ادامه ارتباط تلفني با اين برنامه در خصوص ايمني ناوگان مسافري گفت: دهه گذشته حدود 28 هزار نفر تلفات جاده‌اي ثبت شده اما دهه دوم که حدود 2 سال از آغاز آن مي‌گذرد با در نظر گرفتن فرمول نسبت به هر 100 هزار نفر جمعيت تعداد تلفات مطابق با ساير کشورهاي مشابه از حيث حمل و نقل جاده‌اي است .

يعقوبي در استوديو گفت : در ابتداي انقلاب اسلامي، ايران حدود 350 کيلومتر آزاد راه داشت در حال حاضر 2 هزار و 400 کيلومتر ميزان آزاد راه‌ها در حال بهره برداري کشور است و حدود 4 هزار کيلومتر هدف گذاري شده است هدف اصلي آزاد راه‌هاي کشور ايجاد کريدور ترانزيتي در سراسر کشور است .

يوسف نژاد در سوي ديگر گفت : متاسفانه اقتصاد کشور، دولتي است اما در هيچ جاي دنيا متولي بحث‌هاي اين چنيني، دولت نيستيم.

او افزود: با توجه به سند توسعه حمل و نقل جاده‌اي کشور بصورت عام اصلا لازم نيست همه شهرها فرودگاه يا قطار داشته باشند بايد مراکز اثر گذار و پر اهميت تر شناسايي و در آنها ايستگاه قطار و فرودگاه تاسيس شده البته حمل و نقل ريلي در کشور ما بسيار به صرفه تر است زيرا تلفات جاده‌اي کاهش مي‌بايد و مصرف سوخت هم بهينه مي‌شود.

يعقوبي در سوي ديگر استوديو گفت: در حال حاضر 90 درصد حمل بار از طريق حمل و نقل جاده‌اي انجام مي‌پذيرد و فقط 10 درصد از اين امر به حمل و نقل ريلي اختصاص يافته آنهم به دلايل محاسن حمل و نقل جاده‌اي است زيرا دسترسي آسانتر مي‌باشد.

هادي حق شناس معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي در ديگر ارتباط تلفني با اين برنامه گفت: ظرفيت بنادر کشور در مقايسه با قبل از انقلاب بي نظير است در حال حاضر بيش از 230 ميليون تن ظرفيت در حال استفاده است بخش عمده اين مصرف هم به صادرات ايران بر مي‌گردد.

او ادامه داد: ما قابليت آن را داريم که‌هاب منطقه باشيم اما اين مهم به مجموعه عوامل و امکانات حمل و نقلي و ارزي و ... نياز دارد.

حق شناس افزود:در سال گذشته حدود 20 ميليون سفر دريايي در آبها و بنادر کشور صورت گرفته که عمده اين سفرها به جزاير زيباي خليج فارس بوده است.

رامين يعقوبي از شرايط ويژه حمل و نقل هوايي خبر داد و گفت: در اين بخش استاندارد‌ها بين المللي هستند اوايل انقلاب در اين حوزه حدود 25 فروند هواپيما داشتيم که در حال حاضر اين رقم به 143 فروند هوا افزايش يافته است بهتر است که به دنبال هواپيماهاي کوچکتر براي جابه جايي کالا و بار ميان استان‌ها و شهرها باشيم البته سرمايه گذاري در اين حوزه سخت و سنگين است .

يوسف نژاد هم از رشد قابل توجه صنعت هوايي کشور در سال‌هاي پس از انقلاب گفت و افزود: اين صنعت از حالت وابسته به مستقل تغيير جايگاه داده است.

رییس جمهور آمریکا پرواز رئیس کنگره به بهانه تعطیلی دولت را لغو کرد؛

گروه بین‌الملل: اگر بپذیریم که ترامپ از تعادل روانی برخوردار نیست، آنگاه بسیاری از رفتارها و اظهارات ترامپ توجیه دارد. رئیس‌جمهور آمریکا با واکنش به پرتاب ماهواره‌بر ایرانی، صحبت‌های بی‌اساسی را درباره کشورمان مطرح کرده است. اما ترامپ در کفرانسی ادعا کرد: ایران یک ماهواره‌بر را آزمایش کرد که البته شکست خورد. این ماهواره‌بر اگر شکست نمی‌خورد، اطلاعات حیاتی برای ایران مهیا می‌کرد که ایرانی‌ها می‌توانستند با استفاده از آن به سراغ توانایی‌های موشک‌های بالیستیک قاره‌پیمای خود بروند. توانایی که حتی می‌توانست ایالات متحده را هدف قرار دهد. ما نمی‌گذاریم چنین اتفاقی بیفتد.وی با اشاره که توافق هسته‌ای ایران با 5+1 موسوم به برجام، مدعی شد: از زمانی که به ریاست جمهوری رسیده‌ام، کار معجزه‌آسایی با ایران انجام داده‌ایم. من از توافق هسته‌ای وحشتناک و ضعیف با ایران خارج شدم. من به جرات می‌گویم که ایران حال حاضر با کشوری که دو سال پیش بوده است، بسیار تفاوت دارد.ترامپ در اظهاری بی‌اساس و متوهمانه مدعی شد که ایران خواهان مذاکره با ایالات متحده است. از سوی دیگر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رهبر اکثریت دموکرات قرار بود به افغانستان برود که ترامپ اعلام کرد اجازه نمی‌دهد هواپیمای نظامی که پلوسی قرار بود از آن برای سفر به افغانستان استفاده کند، پرواز کند.به گزارش ایسنا،‌ از سی.ان.ان، این اقدام از سوی ترامپ در تلافی اختلاف نظر میان رهبران دموکرات و جمهوری خواه صورت گرفته که باعث شده تا مساله تعطیلی دولت که نزدیک است یک ماهه شود، لاینحل باقی بماند.یکی از مقام‌های کاخ سفید گفت: دولت با نیروی هوایی و وزارت دفاع دست به یکی کرد و حق داشتن هواپیمای نظامی را از رئیس مجلس نمایندگان گرفت.کاخ سفید نامه ترامپ به پلوسی را یک روز پس از آن منتشر کرد که رئیس مجلس نمایندگان به ترامپ پیشنهاد کرد سخنرانی سالانه‌اش را تا زمان حل مساله تعطیلی دولت به تعویق بیندازد؛ این سخنرانی قرار است اواخر ماه جاری انجام شود.ترامپ به پلوسی نوشت: به دلیل تعطیلی دولت، متاسفم که باید به شما اطلاع دهم سفرتان به بروکسل، مصر و افغانستان به تعویق می‌افتد. زمانیکه تعطیلی دولت حل شد، این سفر هفت روزه را یک بار دیگر برنامه ریزی می‌کنیم.بعدا سخنگوی پلوسی گفت که توقف در بروکسل تنها برای استراحت خلبان است و مصر در دستور سفر پلوسی نیست. همچنین با وجود اینکه افغانستان یکی از کشورهایی بود که پلوسی قصد داشت به آنجا برود، اما ترامپ گفت که پلوسی می‌تواند با پرواز تجاری به آنجا سفر کند.ترامپ برای پلوسی نوشت: اگر می‌خواهید به سفر خودتان برسید،‌ با پرواز تجاری بروید این امتیاز برای شماست.


سرمقاله

فاطمه ذوالقدر

نماينده تهران در مجلس

به طور كلي در دنيا به منظور جلب توجه مردم به موضوعات مربوط به حفظ محيط زيست و تامين زندگي سالم در راستاي نيل به اهداف توسعه پايدار، روزهاي نمادين خاصي مرتبط با حفظ محيط زيست تعيين ميگردد كه از جمله آنها روز جهاني محيط زيست، روز زمين پاك، روز هواي پاك و غيره ميباشد. روز هواي پاك در دنيا تحت عناوين مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و ... در كشورهاي مختلف نامگذاري شده و اقدامات خاصي در اين روز جهت تنوير افكار عموميصورت گرفته است. هدف از اين حرکت‌هاي نمادين، ايجاد حساسيت در بين اقشار مختلف جامعه است تا با مشارکت و آگاهي و هماهنگي بين بخشي ،سبب کاهش آلودگي هوا گردند.

داشتنِ هواي پاک و سالم، به ويژه در کلانشهرها، براي مردم و دولتمردان به يکي از مشکلات بزرگ تبديل شده است.کشور ما به لحاظ اقليمي، زيستي و اکوسيستميداراي تنوع بسيار و در عين حال بسيار شکننده و آسيب پذير است. معضل آلودگي هوا علاوه بر تاثير مخرب بر روي محيط زيست از جمله حيوانات و گياهان، به سلامت فيزيکي افراد خدشه وارد ميکند و افسردگي و اختلال‌هاي رواني شهروندان را افزايش ميدهد.

بنابراين بايد گفت، آلودگي هوا يکي از معضلاتي است که به افزايش هدررفت سرمايه ملي در کشور منجر مي‌شود و هزينه‌هاي اقتصادي و انساني فراواني بر کشور تحميل ميکند.لذا بهبود وضعيت محيط زيست نه تنها مانعي براي توسعه نيست که عاملي براي توسعه پايدار و هدايتگر آن ميباشد.خوشبختانه در جهت تحقق بهبود وضعيت محيط زيست در تاريخ ۲۵/۴/۱۳۹۶ در مجلس شوراي اسلامي، قانون هواي پاک،اگرچه ديرهنگام، تصويب گرديد.

اين قانون نقاط قوت فراواني دارد و راهگشاست اما داراي ابهاماتي نيز ميباشد که اميد است در اجرا و يا آيين نامه‌هاي اجرايي که بخشي از آن تدوين و بخشي ديگر در حال انجام است، برطرف گردد. از جمله اينکه؛ آلاينده‌هاي هوا که در ايران موجب معضلات زيادي شده، دو گروه کلي هستند: آلاينده‌هاي شيميايي بخصوص در کلان‌شهرها و شهرهاي صنعتي و آلاينده‌هاي ناشي از ريزگردها که در غرب کشور فراواني دارد.

اين قانون بر آلاينده‌هاي شيميايي متمرکز شده و مواد قانوني دقيق و مشخصي را براي اين موضوع مشخص کرده است، اما به موضوع ريزگردها توجه کافي نداشته و عبارات کلي را بيان کرده است و يا اينکه توليد و واردات وسايل نقليه موتوري در اين قانون مشروط به رعايت حدودي از انتشار آلاينده‌ها شده است و از طرفي تکليف شده که حدود مجاز انتشار آلاينده‌ها بايد به استاندارد روز دنيا ارتقا يابد. بايد مدنظر داشت در هر موضوعي چندين استاندارد در دنيا وجود دارد؛ استاندارد اروپا، استاندارد آمريکا و امثال آن. منظور اين قانون از استاندارد روز دنيا چيست؟ نامشخص بودن اين موضوع ميتواند موجب انتخاب سليقه‌اي استاندارد گردد.

در نهايت بايد گفت تصويب اين قانون، اقداميمثبت در راستاي کاهش آلودگي هوا به عنوان يکي از چالش‌هاي کشور است و البته تمکين و اجراي آن توسط تماميدستگاه‌ها ، به مراتب مهم تر است.چنانچه مطابق اصل 50 قانون اساسي«درجمهوري اسلامي،حفاظت از محيط زيست که نسل امروز و نسلهاي بعد بايددرآن حيات اجتماعي روبه رشدي داشته باشند، وظيفه عموميتلقي ميگردد.

ازاين روفعاليتهاي اقتصادي وغيرآنکه با آلودگي محيطزيست ياتخريب غيرقابل جبران آن ملازمه پيداکند،ممنوع است.» با توجه به افزايش اعتبارات سازمان محيط زيست در بودجه 98 ، اميدواريم حداکثر تلاش ممکن براي اعمال راهکارهاي محيط زيستي و بهبود شرايط آب و هوايي و منابع طبيعي صورت پذيرد.


یادداشت
منصور کيارش

مشاور اقتصادي

نرخ شکست در استارت آپها عددي در حدود 90% است که تا حد زيادي ترسناک است. اما اين آمار خطرناک، با پيش زمينه‌هايي همراه خواهد بود. در بررسي‌هاي انجام شده درباره شکست‌هاي استارت آپي، نشانه‌هايي پيش از مرحله افول جدي به چشم مي‌خورد که مي‌تواند از يک شکست غم انگيز جلوگيري کند. اين نشانه‌ها، براي هر کسب و کار استارت آپي، مي‌تواند يک زنگ خطر باشد:
1. مشتريان ناشناخته، مهم‌ترين علامت شکست يک برند با اينکه در

... بسياري از مقالات بازاريابي و برندينگ به اين حوزه اشاره شده است، اما باز هم تمرکز دقيق روي اين مقوله به نفع کسب و کارهاست. هدف از شناخت مشتريان به عنوان مهمترين عامل، اين است که برندها، واقعا در ذهن مشتريانشان وارد شوند. پاسخ به اين سوالات را بدانند که آنها با چه مشکلاتي روبرو هستند؟ چه ترس‌هايي را تجربه کرده اند؟ به دنبال چه اهدافي هستند؟ شاخت و دانستن دقيق دغدغه‌هاي مشتري، شانس باقي ماندن را کاهش مي‌دهد.

2. گيرکردن در چاله‌هاي ذهني، بيشتر از بي پولي ضربه مي‌زند همه صاحبان برندها، از مدلهاي فکر مستقلي پيروي مي‌کنند. اين مدل فکري ممکن است پيش‌زمينه‌هاي فرهنگي داشته باشد، يا بر اساس نمونه‌هاي موفق جهان شکل گرفته باشد. حتي شايد اين مدل فکري از يک نوشته آنلاين ايجاد شده ب اشد.هر مدلي که به ذهن صاحب کسب و کار شکل دهي مي‌کند، مي‌بايست انعطاف پذير باشد. معني انعطاف پذير چيست؟ دانستن اين نکته که هميشه مديرعامل درست نمي‌گويد. تجربه کردن رويدادهاي جديد و دور شدن از سندروم مديرعامل ابرقهرمان، مي‌تواند برندها را از شکست نجات دهد، زيرا در اينچنين استارت آپي، ايده پردازي راحت و موفق خواهد بود.

3. بي توجهي به نيروهاي بازار، شکست‌هاي متعجب کننده به بار مي‌آورد بازار، در بسياري موارد غير قابل پيش بيني است! شايد ندانستن اينکه گران تر شدن نرخ دلار، چه ميزان بر صنعت خاصي تاثيرگذار است ترسناک باشد، اما هرطور شده بايد خطرات معامله با بازار را به جان خريد.وانمود کردن اينکه تغييرات بازار نظير تحريم‌هاي وب سايتي مانند گوگل، افزايش نرخ دلار و يا هر رويداد منفي ديگري بر کسب و کار قطعاً بي تاثير خواهد بود، اولين قدم شکست در ماه‌هاي آينده خواهد بود. در جمع بندي آخر بايد اشاره کرد؛ اداره يک کسب و کار واقعاً کار سختي است! شروع يک کسب و کار استارت آپي به نوعي يک قمار است، مي‌تواند پاياني با از دست رفتن سرمايه يا اعتماد به نفس داشته باشد.با توجه به نرخ 90% شکست، شايد شروع يک کسب و کار عاقلانه به نظر نرسد، اما حقيقت غيرقابل تغيير اين است که رونق بازار امروز، مرهون موفقيت استارت آپ‌هايي است که بسياري از ما آنها را به خوبي ميشناسيم. پس، هميشه جاي اميد هست.

منبع: خبرآنلاين

نوبخت بر حضور مسوولان در مناطق محروم تاکيد کرد؛
معاون رييس جمهور گفت: مسئول سازمان برنامه و بودجه، برنامه‌ريزي در راستاي توسعه کشور است اما همواره اين سوال براي خود بنده بوده است که چطور مي‌توانم در تهران و در طبقه دهم ساختماني بنشينم و کوه را نگاه کنم و براي اين مردم کپر نشين مناطق محروم کشور برنامه‌ريزي کنم؟ بنابراين تصميم بر حضور در مناطق محروم گرفتم. به گزارش ايسنا محمدباقر نوبخت پس از بازديد از کارخانه لبنيات پاک آراد شهرستان قلعه گنج، با ابزاز تاسف از زندگي سخت کودکان در آن مکان گفت: با اين مناظر دوران کودکي خود را به ياد آوردم که ما نيز زندگي سختي داشتيم هرچند که ما در شهر زندگي مي‌کرديم و مشکلات ما به اندازه اين کودکان نبود. نوبخت اظهار کرد: برخي اوقات مسئولين هيچ حسي نسبت به مردم محروم ندارند و خود را از جنس مردم نمي‌دانند و در نتيجه در قبال پيشرفت مردم آن مناطق خود ر مسئول نمي‌دانند لذا به طوري جدي اعلام خواهيم کرد که عذر چنين مديراني را خواهيم خواست. اما نوبخت پس از سفر به مناطق محروم جنوب کرمان در رشته توييت‌هاي نوشت:همه ما ‎مسوؤلان، در همه سطوح تمام قوا، موظف به رسيدگي به وضع محرومان جامعه و آنان که صدايشان از طريق رسانه‌ها شنيده نمي‌شود هستيم، به‌ جاي آنکه در پي تسويه حساب‌هاي سياسي و جناحي باشيم به فکر رفع نقاط ضعف خود باشيم. وي ادامه داد: دولت تدبير و اميد از ابتدا در توجه ويژه به معيشت محرومان تأکيد داشت لذا با وجود همه ضعف‌هاي سيستم پرداخت يارانه مستقيم و نقدي به صورت فراگير به دليل آنکه تغيير اين سيستم و حذف برخي گروه‌ها از دريافت يارانه ريسک‌هايي براي محرومان داشت آن را حفظ کرد و ادامه داد.

تندیس زرین سومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی به شرکت نفت پاسارگاد اهدا شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت نفت پاسارگاد، سومین جشنواره ملی نوآوری محصول برتر ایرانی با هدف معرفی شرکت‌های برتر ایرانی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار و از شرکت های برتر ایرانی در حوزه نوآوری محصول با اهدای لوح و تندیس تجلیل بعمل آمد.

ارزیابی های علمی محققان دانشگاه صنعتی شریف و معاونت علمی ریاست جمهوری از میان 615 محصول بررسی شده از شرکت های مختلفی ایرانی ، قیرهای عملکردی شرکت نفت پاسارگاد موفق به دریافت تندیس زرین گردد.

دریافت لوح تندیس زرین سومین جشنواره ملی نوآوری توسط بزرگترین تولید کننده قیر خاورمیانه نشان داد این بنگاه اقتصادی در کنار تولید و‌فروش به نوآوری های علمی هم توجه کرده آنگونه که پیش تر با کسب تندیس لوح برتر کیفیت کالا ، صنعت سبز و حمایت از حقوق مصرف کنندگان تاکید بر توسعه پایدار و پیشرفت در مسیر تعالی و بهبود مستمر را اثبات کرده بود . شرکت نفت پاسارگاد به عنوان بزرگترین تولیدکننده انواع قیر در خاورمیانه تلاش می کند تا با توجه به آخرین دستآوردهای علمی، جایگاه رهبری خود را تثبیت نماید. این‌ همایش در دانشگاه صنعتی شریف با برگزاری کارگاههای مختلف علمی و سخنرانی اساتید و اعضای هیات علمی در موضوعات مختلف لزوم نوآوری در کالا و محصولات ایرانی و تاکید بر گذر از شیوه های سنتی به مدیریت های علمی در بنگاههای اقتصادی و شرکت های مختلف ایرانی انجام و با تجلیل از شرکت های برتر ایرانی در نوآوری محصول به پایان ر سید .شرکت نفت پاسارگاد از شرکت های زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) است.