فصلي جديد در صادرات گاز ايران

مدير عامل شرکت ملي گاز با بيان اينکه براي اروپا محرز شده که صادرات گاز ايران به کشورهاي مقصد بدون وقفه انجام مي‌شود، ابراز اميدواري کرد: شرکت‌هاي اروپايي از واردات از ايران استقبال کنند.

به گزارش ايلنا، حسن منتظر تربتي گفت: صادرات گاز به اروپا مقصد بعدي ما است، بايد براي اروپائي‌ها اطمينان و تضمين تداوم صادرات حاصل مي‌شد که اين اعتماد بوجود آمده است.وي خاطرنشان کرد: براي اروپا محرز شده که صادرات گاز ايران به کشورهاي مقصد بدون وقفه انجام مي‌شود با توجه به اين موضوع ما نيز اميدواريم شرکت‌هاي اروپايي از واردات از ايران استقبال کنند و ما بتوانيم فروشنده گاز به اين قاره باشيم.


توليد برق تجديدپذير تا هزار مگاوات

معاون وزير نيرو با اشاره به اينکه انرژي‌هاي تجديدپذير در ايران جوان است و به همين منظور نيازمند حمايت از سوي مجلس شوراي اسلامي‌براي توسعه اين طرح‌ها هستيم، گفت: روند احداث نيروگاه‌هاي خورشيدي با شتاب خوبي در حال پيشرفت است. به گزارش ايسنا، سيدمحمد صادق زاده در حاشيه سفر به استان کرمان و در مراسم افتتاح نيروگاه خورشيدي يک مگاواتي آراد شهرستان بردسير گفت: در سال ۱۳۹۵ کمتر از ۲۰۰ مگاوات نيروگاه انرژي‌هاي تجديدپذير در کشور وجود داشت که در سال گذشته به ۵۰۰ مگاوات رسيد و در نظر داريم تا پايان سال جاري آن را به يک هزار مگاوات در کل کشور افزايش دهيم.


تصويب عرضه نفت در بورس در کميسيون تلفيق

عضو کميسيون تلفيق بودجه 98 از تصويب عرضه نفت در بورس در کميسيون متبوعش خبر داد.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر در گفت‌وگو با فارس با اظهار داشت: يکي از مواردي که در کميسيون تلفيق بررسي شد موضوع عرضه نفت در بورس بود.

وي افزود: با توجه به اينکه دنيا امروز به دنبال راه حل‌‌هاي متفاوتي براي فروش و خريد مي‌گردد بورس يکي از مسيرهاي بسيار روشن و شفافي است که در آن نه تنها فساد نيست بلکه شفافيت دقيقي دارد و موجب اين مي‌شود که ما بتوانيم به دنيا براي کساني که خريدار دائمي‌هستند بتوانيم فرصتي فراهم کنيم براي اينکه نفت خود را بفروشيم.

فرونشست در مناطق گذر خطوط لوله گاز و آب

رئيس سازمان نقشه برداري گفت:در برخي مواقع خطوط لوله گاز، آب‌رساني و انتقال نفت را از نقاطي عبور داده‌ايم که وجود فرونشست در آن مناطق باعث شده خطر شکست و آسيب جدي به اين خطوط وجود داشته باشد. مسعود شفيعي در گفت و گو با مهر، در خصوص وجود فرونشست در خطوط لوله گاز و آب‌رساني اظهار داشت: در برخي مواقع خطوط لوله گاز، آب‌رساني و انتقال نفت را از نقاطي از کشور عبور داده‌ايم که وجود فرونشست در آن مناطق باعث شده خطر شکست و آسيب جدي به اين شريان‌هاي حياتي وجود داشته باشد و حتي گزارش شده که برخي کشاورزان سعي دارند از طريق پُر کردن شيارهاي ناشي از فرونشست با خاک، در زمين‌هاي زراعي خود با اين پديده مقابله کنند که روش درستي نيست.

ابلاغ رشد 25 درصدي هزينه انشعاب برق

از سوي وزارت نيرو

معاون خدمات مشترکين شرکت توزيع برق تهران با بيان اينکه افزايش هزينه تأمين برق از سوي وزارت نيرو ابلاغ شده است، گفت: هزينه انشعاب برق در تهران 25.8 درصد افزايش يافته است.

مسعود عزيزي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اينکه وزارت نيرو افزايش هزينه انشعاب برق را پنجم دي ماه جاري به شرکت‌هاي توزيع برق ابلاغ کرده است، گفت: هزينه تأمين برق (انشعاب) براي شهر تهران 25.8 درصد افزايش داشته است و متقاضيان خريد انشعاب برق براي خريد کنتور تک‌فاز 32 آمپر 37 ميليون و 294 هزار و 360 ريال و کنتور سه فاز 25 آمپر 88 ميليون و 396 هزار ريال بايد پرداخت کنند.

عزيزي در پاسخ به اين سؤال که مشترکاني که ماه گذشته براي آنها قبض خريد کنتور برق صادر شده اما نتوانسته‌اند کنتور و انشعاب بخرند آيا افزايش قيمت براي خريد کنتور بر اساس نرخ جديد محاسبه مي‌شود، گفت: متقاضياني که مهلت پرداخت هزينه انشعاب آنها تا پايان چهارم دي ماه 97 منقضي شده است بر اساس نرخ جديد محاسبه مي‌شود.

اسلام آباد به خريد گاز قطر ادامه مي‌دهد

وزير نفت پاکستان گفت: دولت قرارداد 15 ساله خريد گاز مايع فشرده (LNG) با قطر را ادامه مي‌دهد.

به گزارش ايرنا «غلام سرور خان» در خصوص قراردادهاي آتي با قطر و طرح‌هاي در دست اجراي بخش انرژي در اين کشور گفت:دولت پاکستان در پي تمديد قرارداد خريد گاز طبيعي از قطر است و عمران خان نخست وزير اين کشور در سفر خود به قطر، در خصوص معوقات قرار داد پيشين و شيوه قرارداد جديد خريد گاز با مسئولان قطر مذاکره مي‌کند. وي با اعلام زمان سفر نخست وزير پاکستان به قطر (اوايل بهمن ماه)، گفت: نخست وزير در اين سفر از دولت قطر، افزايش مدت زمان پرداخت هزينه‌هاي گاز مايع فشرده (LNG) و کاهش قيمت آن را درخواست مي‌کند.

دولت جديد پاکستان در اکتبر سال گذشته ميلادي اعلام کرده بود که توافق‌هاي مربوط به دو پايانه واردات گاز زبيعي فشرده LNG را که در دوران دولت قبلي بسته شده بود، مورد مذاکره مجدد قرار مي‌دهد.

وزير نفت دولت فدرال پاکستان همچنين در خصوص طرح‌هاي انرژي در گوادر از سوي عربستان سعودي گفت: دولت رياض، خواهان استخراج گاز مايع است.

وال استريت ژورنال خبر داد؛

گروه انرژی: وال استريت ژورنال گزارش داد که به رغم تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، چين در پي انعقاد قراردادي به ارزش سه ميليارد دلار با ايران با هدف سرمايه گذاري در صنايع نفت و گاز اين کشور است.

شرکت ساينوپک، غول انرژي چين به دنبال انجام معامله سه ميليارد دلاري براي توسعه بيشتر ميدان‌هاي نفتي در ايران است. اين تصميم نشان مي‌دهد که کشورهاي مختلف چگونه از معافيت‌هاي موقت تحريم آمريکا عليه ايران استقبال و از آن بهره مي‌برند. تصميم چين براي پيگيري معاملات سودآور با تهران و افزايش حضور در ايران، همزمان با عقب نشيني برخي شرکت‌هاي اروپايي همچون شرکت نفتي ايتالياست.

ساينوپک به شرکت ملي نفت ايران پيشنهاد داده است که در ازاي دريافت نفت، پروژه سه ميليارد دلاري ميدان يادآوران را توسعه خواهد داد. توليد کنوني ميدان يادآوران ۹۰ هزار بشکه است و با توسعه آن توسط ساينوپک، سطح توليد آن به 180 هزار بشکه در روز خواهد رسيد.

منابع مطلع گزارش داده‌اند که شرکت ساينوپک قصد خود براي توسعه ميدان يادآوران را به آمريکا اطلاع داده است.

  • احتمال کمبود عرضه نفت جدي است؟

در خبري ديگر، طبق گزارش جديدي که از سوي بانک "امريکا مريل لينچ" منتشر شده، مازاد عرضه نفت در حال معکوس شدن است و ممکن است بازار با کمبود عرضه مواجه شود.

به گزارش ايسنا، اين بانک سرمايه‌گذاري اعلام کرده که ريزش قيمت نفت در اواخر سال ۲۰۱۸ تنها به دليل مشکل اشباع عرضه نبوده بلکه عوامل غيربنيادين ديگري در اين اتفاق دخيل بوده‌اند که مي‌توان به فروش قراردادهاي خريد از سوي صندوق‌هاي پوشش ريسک و سايران مديران بازار مالي و همچنين واهمه و ابهامات در بازارهاي مالي اشاره کرد. در نتيجه، بازار نفت بار ديگر در سه ماهه چهارم با مازاد عرضه روبرو شد.

به گفته تحليلگران بانک "امريکا مريل لينچ"، با اين حال ۱.۳ ميليون بشکه در روز مازاد عرضه در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ در حال معکوس شدن است. در حقيقت کاهش توليدي که از سوي گروه اوپک پلاس به اجرا گذاشته شده، ممکن است باعث کمبود اندک عرضه نفت در سال ۲۰۱۹ شود. قراردادهاي خريد و فروش در بازار نفت گوياي بدبيني سرمايه‌گذاران به چشم‌انداز رشد بيشتر قيمت‌ها است. قيمت نفت برنت به بالاي ۶۰ دلار در هر بشکه بهبود يافته و ما پيش‌بيني ميانگين قيمت ۷۰ دلار در هر بشکه براي سال ۲۰۱۹ را حفظ مي‌کنيم.

پيش‌بيني‌هاي قيمت نفت بسيار متفاوت است اما ده‌ها بانک سرمايه‌گذاري با اين نکته موافق هستند که ريزش قيمت نفت در اواخر دسامبر که برنت را به حدود ۵۰ دلار رساند، بيش از حد بوده است. بانک "امريکا مريل لينچ"، انتظار دارد قيمت نفت برنت به ۷۰ دلار در هر بشکه بازگردد.

با اين حال تحليلگران اين بانک سرمايه‌گذاري خاطرنشان کردند اگر نرخ رشد توليد ناخالص داخلي جهاني از ۳.۵ به ۲ درصد کاهش پيدا کند، نفت برنت ممکن است تا رکورد ۳۵ دلار در هر بشکه سقوط کند.

در مقطع فعلي هيچ کس انتظار ندارد رشد اقتصاد جهاني تا اين حد سقوط کند اما شمار رو به رشدي از شاخص‌ها نشان مي‌دهند که احتمال افت رشد اقتصادي وجود دارد. آمار کاهش صادرات و واردات چين در دسامبر مايوس کننده بوده است.

صادرات اين کشور در دسامبر بر مبناي سالانه ۴.۴ درصد و وارداتش ۷.۶ درصد کاهش پيدا کرد که نشان داد رشد دومين اقتصاد بزرگ جهان اندکي آهسته شده است.

با اين حال عوامل عرضه و تقاضاي بازار نفت کاملا منفي نيستند. بانک "امريکا مريل لينچ" برآورد کرده که عرضه اوپک پلاس در سه ماهه چهارم امسال ۲.۶ ميليون بشکه در روز در مقايسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ کاهش پيدا خواهد کرد. اين رقم شامل کاهش ۱.۲ ميليون بشکه در روز توافق شده ميان اين توليدکنندگان بعلاوه کاهش احتمالي توليد برخي از کشورها مانند ونزوئلا و ايران خواهد بود.

چنين کاهش قابل توجهي به همراه کندي رشد توليد شيل آمريکا و رشد مستمر تقاضا کافي خواهد بود تا بازار نفت را به کمبود عرضه دچار کند.

بر اساس گزارش اويل پرايس، بعلاوه مازاد عرضه‌اي که در اواخر سال ۲۰۱۸ ايجاد شد، بسيار کمتر از مازاد عرضه‌اي بود که در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ مشاهده شد. طبق گزارش اسکاتيا بانک، آخرين مازاد عرضه احتمالا به ۲۰۰ ميليون بشکه بالغ شد در حالي که ميزان آن در فاصله سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ حدود يک ميليارد بشکه بود. از اين نظر رفع مازاد عرضه اين بار راحت‌تر خواهد بود.

به اين ترتيب مقامات اوپک چندان نگران به نظر نمي‌رسند. خالد الفالح، وزير انرژي عربستان سعودي در کنفرانس "مجمع انرژي جهاني ۲۰۱۹" شوراي آتلانتيک در ابوظبي گفت: جو فعلي بازار به دليل نگراني‌هاي بي‌مورد در خصوص تقاضا و دستکم گرفته شدن توافق کاهش توليد و ارزيابي نادرست از روند عرضه و تقاضاست که واکنش‌هاي منفي بازيگران مالي را بدنبال داشته است. به عبارت ديگر اگر دقيق نگاه کنيم، بازار در مسير صحيحي قرار دارد و به سرعت به تعادل بازخواهد گشت.

رئيس سازمان چاي کشور‌ گفت: ۳۰۰ميليارد ريال تسهيلات از محل اعتبارات صندوق حمايت از توسعه سرمايه‌گذاري صنعت چاي به چايکاران شمالي پرداخت مي‌شود.

حبيب جهانساز در گفت‌وگو با تسنيم در رشت اظهار داشت:‌ 184 ميليون تومان از مطالبات چايکاران، 24 دي‌ماه به حساب آنان واريز شد با اين حساب کارخانجات چايسازي تاکنون بيش از 95 درصد از قدرالسهم خود را به چايکاران دو استان گيلان و مازندران پرداخت کرده‌اند.

جهانساز عنوان کرد: در حال حاضر بالغ بر 217 ميليارد و 552 ميليون تومان از کل مطالبات چايکاران شمالي پرداخت شده است و مابقي مبالغ باقيمانده نيز به‌زودي به حسابشان واريز مي‌شود.

عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به گسترش زمين خواري در کشور گفت: مهمترين دستگاه متولي در بحث زمين خواري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري است.

به گزارش تجارت، بهرام پارسايي در مصاحبه با راديو افزود: مهمترين دستگاه متولي در بحث زمين خواري سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري است.

وي همچنين اظهارداشت: سطح کلان زمين خواري مربوط به افرادي مي‌شود که داراي نفوذ، اعتبار، توان و قدرت هستند.

عضو کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي‌گفت: متاسفانه زمين خواري در برخي مواقع با مصلحت انديشي دستگاه‌هاي نظارتي در عين داشتن اختيارات قانوني اتفاق مي‌افتد.

الزام ثبت انواع کودها و سموم داخلي و وارداتي

معاون وزير جهاد از الزام ثبت انواع کودها و سموم داخلي و وارداتي خبر داد. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از صدا و سيما، محمدعلي طهماسبي اظهار داشت:بر اساس دستورالعمل جديد، همه کودها اعم از توليد داخل و وارداتي، به دستور وزير جهاد کشاورزي بايد ثبت شود، به اين ترتيب که آلايندگي و مواد مؤثر آنها، توسط مؤسسه تحقيقات خاک و آب مورد آزمايش قرار گرفته و در سامانه جامع اين مؤسسه ثبت مي‌شود. معاون وزير جهاد کشاورزي گفت: ثبت اين کودها باعث مي‌شود که مصرف کنندگان با مراجعه به اين سامانه، دريابند که کود مصرفي شان تقلبي است يا ثبت شده است.

جشنواره شکرانه برداشت مرکبات

در دزفول برگزار شد

در راستاي اجراي برنامه‌هاي هفته فرهنگي دزفول، جشنواره شکرانه برداشت مرکبات در اين شهرستان برگزار شد. به گزارش مهر، سرپرست فرمانداري دزفول در حاشيه اين جشنواره اظهار کرد: دزفول قطب مرکبات کشور و داراي مرکبات با کيفيت بوده که اين محصولات از تنوع بالايي دراين شهرستان برخوردار است. محمد حيدري، استفاده از ظرفيت توليد مرکبات اين شهرستان را در جهت ايجاد اشتغال ضروري دانست وافزود: بايد زمينه براي توليد بيشتر مرکبات و صادرات اين محصول در جهت رونق اقتصادي در بحث کشاورزي در اولويت قرار گيرد. وي گفت: با توجه به تناژ بالاي توليد مرکبات در دزفول با احداث کارخانجات صنايع تبديلي در اين زمينه مي‌توان در توليد اشتغال گام‌هاي مهمي‌برداشت؛ بنابراين پرداختن به اين موضوع ضروري است. حيدري هدف از برپايي نمايشگاه مرکبات را شناسايي مرکبات دزفول و کيفيت بالاي آن عنوان کرد وافزود: متاسفانه مرکبات دزفول با وجود اينکه از کيفيت بالايي برخوردار است به خوبي در سطح کشور معرفي نشده که با برپايي جشنواره مرکبات با شناسايي بهتر مرکبات دزفول زمينه عرضه و توزيع بيشتر مرکبات اين شهرستان فراهم مي‌شود.

شرکت توليدکننده "اسنک پف کرده حيواني" را معرفي کنيد

يک عضو اتاق بازرگاني تهران خواستار معرفي شرکت توليدکننده اسنک پف کرده با استفاده از ذرت دامي، شد.

علي شريعتي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به لزوم اطلاع‌رساني شفاف درباره اينگونه تخلفات در راستاي جلوگيري از آسيب به ساير توليدکنندگان، اظهار کرد: سال گذشته نيز انتشار اخباري مبني بر استفاده از روغن پالم در لبنيات باعث حذف ماست از سفره‌هاي مردم شد، در حاليکه اين شرايط باعث آسيب به ساير توليدکنندگان و کارگران مي‌شود و نتيجه‌ آن تنها ضربه به صنعت است. وي با اشاره به اينکه طبق گفته سازمان غذا و دارو قرار بود تا پانزدهم دي ماه اسامي‌کارخانه‌هاي متخلف در توليد اسنک پف کرده حيواني اعلام شود، گفت: اکنون ۱۰ روز از موعد مقرر گذشته اما اين اسامي‌هنوز منتشر نشده؛ اين درحالي است که اطلاع‌رساني شفاف درباره نام، روند برخورد با کارخانه‌هاي متخلف و بازگشايي مجدد زير نظر مسئولان ذيربط؛ مي‌تواند از بروز مشکلات بعدي براي واحدهاي توليدي ديگر جلوگيري کند.

وزير جهاد کشاورزي نويد داد؛

گروه اصناف: وزير جهاد کشاورزي گفت: در آستانه خودکفايي شکر قرار داريم و در توليد گندم نيز با توجه به استفاده از آبياري سبز، توليد اين محصول افزايش خواهد يافت.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، محمود حجتي در سفر به استان چهارمحال و بختياري در مراسم کلنگ‌زني بوستان گل‌محمدي و گياهان دارويي در شهرستان بروجن گفت: متوسط برداشت زعفران در کشور سه کيلوگرم در هکتار و در چهارمحال و بختياري اين ميزان ۱۲ کيلوگرم است که حدود سه برابر متوسط کشوري بوده و ارزش افزوده بسياري خلق مي‌کند.

وي با اشاره به اينکه تنها نبايد به اسانس گل‌محمدي اکتفا شود، افزود: بازاريابي خوبي براي محصولاتي همچون گل‌محمدي وجود ندارد.

حجتي درباره ضرورت مديريت مرتع، تصريح کرد: حفاظت از مرتع و منابع طبيعي بايد در اختيار مردم و تحت نظارت ما قرار گيرد و لازم است در زمينه حفاظت از مرتع آموزش‌هايي داده شود.

وي به محدوديت‎هاي آبي اشاره و تاکيد کرد: بهتر است گياهان سازگار با محيط در کشور کشت شود تا ارزش افزوده بالايي ايجاد کند.

  • افزايش بي‌رويه قيمت گوشت قرمز با واردات جبران مي‌شود

حجتي در ادامه با اشاره به افزايش قيمت گوشت قرمز در بازار، افزود: متاسفانه مقداري از دام کشور قاچاق شده و چون با ارزش افزوده بازار آزاد مبادله مي‌شود، کشورها با قيمت ارز آزاد دام را خريداري مي‌کنند که اين عوامل بر قيمت گوشت قرمز در کشور سايه افکنده و موجب افزايش بي رويه قيمت گوشت قرمز شده است.

وي ادامه داد: بخشي از افزايش قيمت گوشت قرمز به دليل افزايش هزينه‌ها و افزايش قيمت نهاده‌هاي دامي‌بوده است. البته افزايش بي‌رويه قيمت گوشت قرمز با واردات جبران مي‌شود که در حال حاضر گوشت منجمد، گوشت گوسفندي گرم و گوشت گوساله منجمد وارد کشور شده و عمده آن در ميادين ميوه و تره‌بار عرضه مي‌شود.

حجتي با اشاره به اينکه کشاورزي در کشور به فراموشي سپرده نشده است، اظهار کرد: مسائل و دغدغه‌هاي بخش کشاورزي همواره از سوري مقام معظم رهبري و رييس جمهور پيگيري مي‌شود. بار اصلي زحمات بر دوش کشاورزان است زيرا کمترين بهره را از زحمت خود مي‌برند.

وي با اشاره به اينکه دنياي استکبار فشارهاي بي‌نظيري بر ما تحميل مي‌کند، ادامه داد: قرار بود استکبار بحث غذا را از تحريم‌ها جدا کند که اين امر محقق نشد و يک دروغ محض بود. امروز با تلاش و پيگيري‌هاي بسياري که انجام شد، خوشبختانه کمبودي در حوزه مواد غذايي وجود ندارد، گرچه ممکن است در برخي قسمت‌ها گراني وجود داشته باشد که اين مسائل از سوي مسئولان دست‌اندرکار پيگيري مي‌شود.

وزير جهاد کشاورزي ميزان سيب زميني صادر شده طي چتد روز اخير را 3700 تن اعلام کرد و گفت: تنها مرجع رسمي‌براي صادرات، گمرک است که نه تنها صادرات سيب‌زميني در سال جاري کاهش نيافته بلکه افزايش نيز داشته است.

برخي نارسايي‌هايي که در بخش کشاورزي وجود دارد، خارج از کنترل وزارتخانه است.

حجتي با اشاره به اينکه کشاورزي بايد از مزرعه تا سفره باشد، ادامه داد: نمي‌توانيم سيب‌زميني را توليد و به صورت تازه‌خوري مصرف کنيم بلکه بخشي در سردخانه‌ها نگهداري مي‌شود تا در فصل غير برداشت با احتساب ارزش افزوده وارد بازار شود.

وي در ادامه با اشاره به وجود 130 هزار قنات در کشور، گفت: براي احياي قنوات 20 ميليارد تومان در نظر گرفته شده و تا حدودي قنوات مورد بي‌مهري قرار گرفته‌اند.

وزير جهاد کشاورزي با بيان اينکه وزارتخانه از توسعه دامداري مبني بر سه‌قلوزايي حمايت مي‌کند، اضافه کرد: در اين راستا تسهيلات ارزان‌قيمت اعطا خواهد شد.

وي يادآور شد: در کشت ذرت و سويا با محدوديت مواجه بوده و مجبوريم وارد کنيم.

با هدف توقف قاچاق دام صورت مي‌گيرد؛

گروه اصناف: مديرکل نظارت بر سامانه‌هاي الکترونيکي و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: ميزان قاچاق دام به دلايلي از جمله نبودن ضوابط مشخص و نوسانات نرخ ارز بيشتر شده است.

به گزارش تجارت به نقل از تسنيم، حميدرضا دهقاني نيا افزود: قبلاً قاچاق دام به صورت ورودي بود اکنون به دليل نوسانات قيمت ارز شرايط عوض شده و دام جزو کالا‌هاي مشمول قاچاق خروجي شده است.

وي با اشاره به افزايش قاچاق در استان‌هاي مرزي افزود: اکنون بيشترين قاچاق دام به کشور‌هاي همسايه از جمله عراق صورت مي‌گيرد. دهقاني نيا گفت: افزايش قيمت ارز و وسوسه پرداخت بهايي بيشتر به افزايش قاچاق در استان‌هاي مرزي دامن زده است.

دهقاني نيا گفت: تمام مراحل حمل، نگه داري و خريد و فروش دام بايد تحت ضابطه درآيد.

مدير کل نظارت بر سامانه‌هاي الکترونيکي و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بيان اينکه خريد و فروش دام بايد تحت ضابطه باشد، گفت: تمام اين مشکلات به دليل بي هويتي دام است که بايد دام‌ها هويت دار شود.

دهقاني نيا افزود: کارگروهي در معاونت پيشگيري ستاد مبارزه با قاچاق کالا تشکيل و همه دستگاه‌هاي ذيربط ضمن حضور در اين کارگروه تمام جوانب مبارزه با قاچاق دام را بررسي کردند.

وي افزود: ماحصل اين نشست تصويب شيوه نامه ضوابط خريد و فروش و حمل و نگهداري دام شد که اين شيوه نامه به دستگاه‌هاي مربوطه ابلاغ شده است.

وي تصريح کرد: بر اساس اين شيوه نامه از اين به بعد تنها دامي‌مي‌تواند خريد و فروش شود که داراي پلاک هويت باشد که اين پلاک هويت بايد از سامانه هويت وزارت جهاد براي تمامي‌دام‌ها تهيه شود. صاحب دام با مراجعه به پنجره واحد کشاورزي بايد ضمن ثبت دام خود اين پلاک را نيز ثبت کند.

مدير کل نظارت بر سامانه‌هاي الکترونيکي و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: از اين پس خريد و فروش دام نيز در سامانه وزارت جهاد ثبت مي‌شود و بدون انجام اين روند خريد و فروش دام غير قانوني است.

دهقاني نيا با اشاره به ضوابط حمل و نقل دام‌ها هم گفت: بر اساس شيوه نامه جديد حمل دام بايد داراي سند باشد؛ براي اين کار بايد استعلام گواهي بهداشتي و حمل دام را از پنجره واحد جهاد کشاورزي اتخاذ کنند.