در دیدار کمال خرازی با هیات ایتالیایی صورت گرفت؛

گروه سیاسی: اگرچه توافق هسته‌اي به امضاي 1+5 رسيد و مي‌بايست تاکنون به مرحله اجرا رسيده باشد، اما متاسفانه تاکنون چنين اتفاقي نيفتاده و در جدي‌ترين واکنش، ترامپ آمريکا را از برجام خارج کرد، تحريمها را بازگرداند و تهديد به تحريمها جديد مي‌کند و به تبع آن ديگر کشورها از جمله اتحاديه اروپا را نيز تهديد به خودداري از همکاري با ايران مي‌کند. اگرچه اروپا بارها اعلام کرده در اين زمينه توجهي به دستورات آمريکايي‌ها نمي‌کند، اما هنوز اقدام عملي از سوي اروپا صورت نگرفته و شواهد بيانگر آن است که اروپايي‌ها در حال وقت کشي هستند.

در اين رابطه رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي کشورمان تاخيرهاي مکرر اتحاديه اروپا براي عملياتي کردن سازوکار مالي ويژه تعامل با ايران موسوم به اس.پي.وي، به بهانه ناتواني از اعمال نفوذ بر شرکت‌هاي اروپايي را غيرقابل پذيرش دانست و گفت: اگر دولت‌هاي اروپايي مي‌دانستند که بر شرکت‌هاي خود نفوذي ندارند، چرا با ايران وارد مذاکره شدند؟به گزارش ايلنا، سيد کمال خرازي در ديدار با هياتي از موسسه ايتاليايي امور بين‌المللي (IAI) با بيان اينکه هدف ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا فقط اعمال فشار بر ايران نيست، بلکه تضعيف و تجزيه اروپا را دنبال مي‌کند، گفت:‌ اقدام آمريکا براي برگزاري اجلاس ضدايراني در لهستان در راستاي تشديد اختلاف ميان کشورهاي اروپايي هم است.وي با اشاره به اينکه ايران صداقت خود را در اجراي برجام نشان داده و نگاه افکار عمومي‌ايران به رويکرد اروپا در قبال برجام منفي‌تر شده است، افزود: منافع اروپا ايجاب مي‌کند که گام‌هاي عملي در قبال برجام بردارد.رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي کشورمان با بيان اين‌که تن دادن اروپا به فشارهاي آمريکا در اين مقطع موجب فشارهاي بيشتر آمريکا بر اروپا در آينده خواهد شد، هشدار داد: شکست برجام، امنيت اروپا را نيز تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.خرازي روابط ايران و اروپا را حائز اهميت خواند و ادامه داد: گفت‌وگو در زمينه‌هاي مختلف ميان طرفين مفيد خواهد بود.وي با اشاره به عهدشکني آمريکا در قبال برجام گفت: امضاي دولت‌ها به معني تعهد بين‌المللي کشور متبوع‌شان است، لذا رويکرد ترامپ در قبال برجام که سندي بين‌المللي است و به تائيد شوراي امنيت سازمان ملل هم رسيده، از نظر حقوق بين‌الملل محکوم و غيرقابل قبول است.رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي با اشاره به تاخيرهاي مکرر اتحاديه اروپا براي عملياتي کردن سازوکار مالي ويژه تعامل با ايران موسوم به اس.پي.وي اظهار کرد: اين‌که دولت‌هاي اروپايي توان حمايت و هدايت شرکت‌هاي اروپايي را براي همکاري با ايران ندارند، قابل دفاع و پذيرش نيست.خرازي تاکيد کرد: اين بدان معناست که نمي‌توان به امضاي دولت‌هاي اروپايي اعتماد کرد و اين سوال مطرح مي‌شود که اگر دولت‌هاي اروپايي مي‌دانستند که بر شرکت‌هاي خود نفوذي ندارند، چرا با ايران وارد مذاکره شدند؟وي تصريح کرد: جمهوري اسلامي‌ايران براي حفظ استقلال خود هزينه سنگيني پرداخته و ضمن اينکه تسليم فشارها نخواهد شد، تدابير لازم را براي تامين نيازهاي کشور اتخاذ کرده است.رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي کشورمان بيان کرد:‌ آمريکا اروپا را گروگان خود گرفته و به همين خاطر اروپا در آينده با مشکلات بيشتري در قبال آمريکا مواجه خواهد شد.خرازي ادامه داد: آمريکا به دنبال آن است که خود را تنها قدرت بلامنازع جهان نشان دهد و اروپا بايد چگونگي مقاومت در برابر آمريکا را از نحوه واکنش چين و روسيه در قبال آمريکا بياموزد.همچنين، اعضاي هيات ايتاليايي در اين ملاقات با تاکيد بر اينکه ظرفيت‌هاي همکاري ايران و اروپا بسيار وسيع‌تر از موضوع هسته‌اي است، خروج آمريکا از برجام را مورد اعتراض اروپا هم دانستند و تصريح کردند: انتظار ايران براي گام‌هاي عملي اروپا جهت بهره‌برداري از منافع اقتصادي ناشي از توافق هسته‌اي قابل درک است.اعضاي هيات ايتاليايي بر اينکه آمريکا با خروج از برجام حقوق بين‌الملل را نقض کرده است، تاکيد کردند و گفتند با اين حال در هم تنيدگي و وابستگي اروپا به آمريکا شديد است.

  • بهانه موشکي اروپا

در همين رابطه رويترز در گزارشي ادعا کرد که ديپلمات‌هاي اروپايي از فرانسه، انگليس، آلمان، دانمارک، هلند و بلژيک روز هشتم ژانويه (18 دي‌ماه) در تهران با مقامات ايراني ديدار داشتند با اين پيام که اروپا ديگر نمي‌تواند برنامه موشکي بالستيک ايران و طرح‌هاي نسبت داده شده به ايران براي آن چه سوءقصد در خاک اروپا خوانده شده را تحمل کند و ايراني‌ها را به خشم آورده‌اند.به گفته چهار ديپلمات اروپايي، مقامات ايراني در جلسه هشت ژانويه با اروپايي‌ها در اتاقي در وزارت امورخارجه ايران ناگهان از جاي خود برخاسته و برخلاف پروتکل اتاق را ترک کرده‌اند.يکي از اين ديپلمات‌ها در اين باره گفت: هيجان زيادي (در جلسه) وجود داشت و آنها ديدگاه ما را دوست نداشتند اما احساس کرديم بايد نگراني‌هاي جدي خود را ابراز کنيم. يک ديپلمات ديگر نيز اظهار داشت: اين نشان مي‌دهد که روابطمان پر تنش‌تر مي‌شود.به گزارش رويترز، يک روز پس از اين نشست، اتحاديه اروپا اولين تحريم خود عليه ايران از زمان اجراي توافق هسته‌اي را صادر کرد. اگرچه اين تحريم‌هاي اروپا بيشتر نمادين بود، اين نشست پر تنش منجر به تغيير غير منتظره ديپلماسي اروپا از پايان سال گذشته (ميلادي) شد. اکنون به نظر مي‌آيد که صبر اروپا درقبال ايران تمام شده است.همچنين به گفته اين ديپلمات‌ها، کشورهاي کوچک‌تر و کمتر جنگ‌طلب اروپايي نيز به فرانسه و انگليس پيوسته و خواهان رويکرد سخت‌تر درقبال ايران شده‌اند که شامل بررسي تحريم‌هاي اقتصادي جديد مي‌شود.سه ديپلمات در اين باره گفتند که اين رويکرد ممکن است شامل مسدود کردن اموال و ممنوعيت سفر اعضاي سپاه پاسداران و افرادي باشد که با برنامه موشکي بالستيک ايران همکاري مي‌کنند.رويترز گزارش داد که اين رويکرد جديد اروپا را به سياست دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا براي منزوي کردن ايران سوق خواهد داد هرچند که اروپايي‌ها هنوز از توافق هسته‌اي ايران و گروه موسوم به 1+5 که در 2015 حاصل و آمريکا در ماه مه 2018 از آن خارج شد، حمايت مي‌کنند.يک ديپلمات اروپايي مستقر در خاورميانه گفت: اتهامات ماه‌هاي اخير عليه ايران تعدادي از کشورها که با رويکرد تند درقبال ايران مخالف بودند را برانگيخته است. به عنوان مثال، هلند. آنها تا پيش از حمله دانمارک ساکت بودند اما اکنون از فرانسوي‌ها تندتر شده‌اند.هلند هم زمان با اعلام تحريم جديد اروپا عليه ايران با ادعاي اينکه اين کشور قصد داشته در خاک اروپا چندين سوءقصد انجام دهد، ايران را به کشتن دو مخالف خود در سال‌هاي 2015 و 2017 در اروپا متهم کرد. تهران هرگونه دخالت در اين ماجراها را رد مي‌کند. اتحاديه اروپا سپس روز نهم ژانويه يک نهاد اطلاعاتي و دو فرد ايراني را در فهرست تحريم خود قرار داد.يک مقام وزارت امورخارجه آمريکا گفت که واشنگتن از اين اقدام اروپا استقبال مي‌کند و اکنون يک نگراني مشترک رو به گسترش درباره تهديدات ايران وجود دارد. اين ادعاها در حالي مطرح مي‌شود که مقامات کشورمان همواره تاکيد مي‌کنند که اين اتهامات سناريوهايي است که براي تخريب روابط ايران و اروپا مطرح مي‌شود و جمهوري اسلامي‌هيچ نقشي در سوءقصدها يا طرح حمله در خاک اروپا نداشته است.

فلاحت پیشه در واکنش به ارجاع قانون مبارزه با جرايم سازمان يافته به 2 کميسيون مجمع؛

در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام، بررسي لايحه الحاق جمهوري اسلامي‌ايران به کنوانسيون مبارزه با جرايم سازمان‌يافته فراملي (پالرمو) که از سوي شوراي نگهبان بر اساس ايرادات طرح شده از ناحيه هيات عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام به مجلس عودت و مجددا براي تعيين مصلحت به مجمع ارجاع شده بود، در دستور کار قرار گرفت.در اين جلسه پس از طرح ديدگاههاي مختلف پيرامون لايحه مذکور، از سوي اعضاي مجمع و همچنين اظهار نظر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌و دولت ادامه بررسي‌ها به کميسيون‌هاي سياسي - دفاعي و حقوق- قضايي محول گرديد تا نتايج آن در جلسه آتي مجمع مطرح و مورد بررسي قرار گيرد.

در اين رابطه رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: مجلس براي بررسي کنوانسيون مبارزه با جرايم سازمان يافته فراملي (پالرمو) به وظيفه قانون گذاري خود عمل کرد و شوراي نگهبان نيز وظيفه شرعي و قانوني‌اش را در بررسي مصوبه مجلس انجام داد. با توجه به اختلاف نظر بين مجلس و شوراي نگهبان اين لايحه به مجمع تشخيص براي ارائه نظر مصلحتي درباره تاييد يا رد نظرات مجلس رفت. حشمت الله فلاحت پيشه در گفت‌وگو با ايسنا،با تاکيد بر اينکه «مجمع تشخيص نمي‌تواند قانون گذاري کند»، گفت: حداکثر کار مجمع تشخيص آن است که موارد مغايرتي و امثالهم را تاييد يا رد کند چون مجمع نمي‌تواند اصلاحيه‌اي درباره پالرمو داشته باشد مگر اينکه بخواهد حق شرط‌ها را اصلاح کند که اين کار هم در مجلس صورت گرفته است. بهتر بود مجمع امروز نظر رد يا تاييد خود را اعلام مي‌کرد.فلاحت پيشه با بيان اينکه «مجمع نمي‌تواند در مصوبات مجلس اصلاحات انجام دهد»، گفت: در قوانين و کنوانسيون‌ها فقط مجمع مي‌تواند نظر تاييد يا رد دهد. لذا انجام اصلاحيه يک بدعت است که اميدوارم شکل نگيرد. اين روند کم سابقه بوده است. کما اينکه به نظر مي‌رسد هنوز جايگاه هيات عالي نظارت در مجمع تشخيص مشخص نشده و اختلاف نظر جدي بين هيات عالي نظارت و کميسيون‌هاي مجمع با صحن مجمع وجود دارد.وي توضيح داد: در حال حاضر تکليف هيات عالي نظارت در داخل مجمع مشخص نيست. اين اختلاف نظرها باعث شده روند کلي قانون گذاري با هدر رفت زمان پيش رود. ابتدا بايد مجمع تشخيص تکليفش را براي خود روشن کند و بعد نظرات را در قالب قانون گذاري ارائه کند. لذا در شرايطي که هنوز وضعيت هيات عالي نظارت براي مجمع روشن نشده تصميماتي گرفته مي‌شود که اثر آن براي کل مجموعه قانون گذاري کشور بدعتي خطرناک به دنبال دارد. فلاحت پيشه ادامه داد: تعيين تکليف هيات نظارت با کميسيون‌هاي مجمع بايد در قالب حدود و اختيارات مجمع باشد و فراتر از آن نرود. حال اينکه متاسفانه ميلي وجود دارد که براي هيات عالي نظارت يک سري اختيارات تعريف شود. اين يک بدعت گذاري است که باعث کاستن حدود و اختيارات از قوه قانون گذاري در کشور مي‌شود اما مجمع بايد در حدود و اختيارات خود اقدامات را انجام دهد.


بررسی های «تجارت» نشان می‌دهد؛

اقتصاد کلان: با وجود اين که مدت‌هاست شعار حمايت از توليد داخلي سر داده مي‌شود و دستگاه‌ها همراهي خود را با اين شعار اعلام مي‌کنند و هر از گاهي در اين راستا همايشي و کنفرانسي و نشستي برگزار مي‌شود اما در عمل چندان که بايد نتيجه مطلوب و قابل اعتنايي رقم نمي‌خورد.

در آسيب شناسي اين معضل بايد به 2 نکته اشاره کرد؛ اول اين که علي رغم همه شعارها و اعلام حمايت‌هاي افراد و دستگاه‌ها، براي تحقق شعار « حمايت از توليد داخلي» وجود ندارد، دوم اين که زيرساخت و بستر مناسب براي اين امر فراهم نيست. عزم ملي براي تحقق شعار « حمايت از توليد داخلي»، يعني تمرکز مجموعه سران قوا و افراد براي راه اندازي و رونق توليد و برطرف ساختن همه موانعي که در اين مسير مي‌تواند امر توليد را با اخلال مواجه سازد. براي توضيح اين نکته تداوم تنش زدايي و سلوک منطقي با جهان پيرامون - که از سوي دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم همت لازم براي تحقق آن به کار بسته شد اما در اثر همراهي نکردن برخي افراد و ارگان‌ها، آهنگ آن در ميانه راه کند شد – يک امر مسلم و پذيرفته شده در دنياي حکومت داري امروز است. در باره نکته دوم که به بستر و زيرساخت « حمايت از توليد داخلي» مربوط مي‌شود نيز بايد گفت راه ناهموار پيش روي توليد باعث مي‌شود که شعار مورد نظر با فراز و نشيب‌ها و دست اندازهاي بسيار مواجه شود و در نهايت نتيجه لازم عايد نشود. هم اکنون انحصار واردات و قاچاق کالا موضوعاتي هستند که علي رغم تلاش‌هاي به کار بسته شده باعث شده‌اند که توليد داخلي نتواند بر سر پا بايستد و شکل بگيرد. روزي نيست که توليد کنندگان و کارخانه داران و فعالان اقتصادي از قاچاق کالا و انحصار واردات بي رويه و از تعطيلي کارخانجات و واحدهاي توليدي گلايه و شکايت نداشته باشند. با اين حال ما همچنان شايد ورود کالاهاي غير ضرور که امکان توليد مشابه آن‌ها در داخل کشور وجود دارد هستيم. بنابراين براي رونق توليد داخلي بايستي بستر‌هاي مورد نظر که از جمله آن‌ها مبارزه بي امان و تاثيرگذار با قاچاق کالا است نيز فراهم شود.

  • حمايت از توليد بستر افزايش ارزش پول ملي

‌مدتي است که دوباره موضوع حذف چهار صفر از پول ملي با هدف تقويت ارزش اين پول مطرح شده است. اين در حالي است که اگر از توليد داخلي حمايت شود به خودي خود ارزش پول ملي تقئيت خواهد شد و نيازي به حذف صفر‌ها که به نوبه خود چالش‌ها و تبعات دردسرآفريني دارد نخواهد بود. به علاوه تعدادي از کشورها از حذف صفر از پول ملي کشور خود صرفه و نتيجه لازم راحاصل نکرده‌اند و اين طرح در آن کشورها به بار ننشسته و شکست خورده است و هيچ تضميني وجود ندارد که اين طرح در کشور‌ها نيز موفق باشد چرا که پيش نياز موفقيت چنين طرحي قاعدتا رسيدن اقتصاد به يک حدي از ثبات و آرامش است که اين ثبات اقتصادي در حال حاضر در کشور ما دست نداده است. بنابراين همان بهتر که با پرداختن و تمرکز بر توليد به تقويت ارزش پول ملي مبادرت ورزيده شود. يک کارشناس اقتصادي عنوان کرد: راه کار افزايش ارزش پول ملي حذف چهار صفر از واحد پول کشور نيست بلکه تقويت توليد داخل است، تقويت توليد ملي باعث حمايت و ارزش گذاري پول کشور مي‌شود. در اين خصوص يک کارشناس اقتصادي گفته است: راهکار افزايش ارزش پول ملي حذف چهار صفر از واحد پول کشور نيست بلکه تقويت توليد داخل است، تقويت توليد ملي باعث حمايت و ارزش گذاري پول کشور مي‌شود، اگر توليد قوي باشد کمبود کالا جبران مي‌شود. به گزارش ايسنا ابدالي محمدي با اشاره به لزوم کنترل نقدينگي عنوان کرد: نقدينگي افسار گسيخته به سمت توليد نمي‌رود بلکه به سمت توليدهاي غير مولد و دلالي سوق پيدا مي‌کند، وقتي نقدينگي به سمت کالايي مانند سکه مي‌رود؛ به مراتب تقاضا کالا را افزايش و به دنبال آن باعث افزايش قيمت کالا ‌و کاهش ارزش پول داخل مي‌شود. ‌اين مدرس دانشگاه خاطر‌نشان کرد: دولت و مجلس بايد به سود‌آور شدن توليد داخلي کمک کنند، زماني که مردم مشاهده کنند سرمايه گذاري در توليد سود آور است به توليد رو مي‌آورند، فشار‌هايي که روي توليد‌کنندگان داخل است از جمله ماليات، تعرفه‌هاي گمرکي، تورم و... باعث دلزدگي توليد‌کننده مي‌شود و به مراتب از سودآوري توليد ملي مي‌کاهد.‌

  • تصميمات با واقعيت‌ها منطبق باشد

هر از گاهي مسئولان اقتصادي کشور از تصميمات تازه براي رونق توليد صحبت مي‌کنند و قرار بر اين مي‌شود که اين تصميمات جديد به رفاه و رونق زندگي مردم و کاهش آلام و نابساماني‌هاي زندگي آنان بينجامد اما شرايط طوري پيش مي‌رود که اين امر محقق نمي‌شود. به نظر مي‌رسد برنامه ريزي‌ها و تصميم گيري‌ها و جهت گيري‌هاي مسئولان چندان که بايد با واقعيات منطبق نيست و اين موضوع در واکنش و اظهار نظر برخي منتقدان که مرجع محسوب مي‌شوند نمود پيدا مي‌کند. چندي پيش وزير اقتصاد در ديدار با يک مرجع تقليد از تصميمات و اتخاذ سياست‌هاي جديد دولت براي حمايت از توليد و اشتغال در جلسه هيئت وزيران خبر داد.

دکتر فرهاد دژپسند در ديدار با آيت ا... نوري همداني با اعلام اين خبر گفت: بر اساس سياست‌هاي اتخاذ شده در جلسه هيئت وزيران، کليه نيازهاي اوليه و کالاهاي واسطه‌اي مورد نياز تمام واحدهاي توليدي و صادراتي کشور تامين خواهد شد. اين گزارش مي‌افزايد، پس از سخنان وزير اقتصاد، آيت ا... نوري همداني در سخناني، با اشاره به گزارش عملکرد ارائه شده از سوي وزير اقتصاد پاسخ مي‌دهد: مردم انتظار دارند، تاثير اقدامات دولت را در سفره روزانه خود مشاهده کنند.

آيت ا... نوري همداني، با بيان اينکه قيمت خدمات و کالا بايد در سراسر کشور، يکسان باشد، خواستار نظارت بيشتر دولت بر قيمت و کيفيت کالاهاي توليدي و خدماتي در مرحله توليد و عرضه شد.

  • در حمايت از توليد ملي محدويتي نداريم

به نظر مي‌رسد متولي اصلي موضوع توليد در کشور، يعني «وزارت صنعت، معدن و تجارت» همچنان از نبود برنامه و راهبرد لازم براي تحقق شعار « حمايت از توليد داخلي» در رنج است و اين موضوع رنج مضاعفي را براي توليد کننده و فعال صنعتي و اقتصادي در پي دارد. انتظار اين بود رضا رحماني که پس از محمد شريعتمداري صدارت وزارتخانه «وزارت صنعت، معدن و تجارت» را بر عهده گرفته است باني تحولات جديدي در اين وزارتخانه و به تبع آن در حوزه توليد شود اما اظهارات وي نشان از آن دارد که در همچنان بر همان پاشنه که بود مي‌چرخد و ظاهرا قرار نيست چيزي عوض شود و اگر قرار بر اين بود که تحول و انقلابي در عرصه توليد رخ بدهد لااقل مي‌بايستي از دو نکته‌اي که در آغاز کلام از آن‌ها صحبت شد، - يعني اول وجود عزم و اراده در رونق توليد و در ثاني رفع موانع توليد - در اظهارات و نقل قول‌هاي وي خبري مي‌بود. رضا رحماني در يکي از تازه‌ترين اظهارات خود در باره توليد تنها به ذکر سخناني در حد شعار بسنده کرده است. به گزارش خبرگزاري تسنيم وي در گنبدکاووس اظهارداشت: افزايش توليد مي‌تواند اقتصاد ما را رونق بخشد و اين يعني با پيروزي در جبهه اقتصادي امروز همراه است. رحماني همچنين افزوده است: حفظ وضع موجود کارخانه‌ها و اشتغال مهم‌ترين اولويت امروز دولت است و در حمايت از توليد هيچ محدويتي نداريم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران خبر داد؛

گروه تجارت: سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران گفت: اين سازمان هيچ برنامه‌اي براي بازگشايي ثبت سفارش خودرو در سال آينده ندارد.

به گزارش تجارت، محمدرضا مودودي در جمع خبرنگاران افزود: آنچه در شرايط کنوني، مديريت منابع ارزي و ارز حاصل از صادرات نفتي، محصولات صنعتي، معدني و کشاورزي در اولويت نخست کشور است.

به گفته اين مقام مسئول، ارز حاصل از صادرات بايد صرف تامين دارو، اقلام اساسي مورد نياز مردم، همچنين مواد اوليه و تجهيزات و لوازم مورد نياز کارخانجات شود و بر اين اساس براي واردات کالاهاي لوکس همچون خودرو هيچ اولويتي در سال آينده وجود ندارد.

مودودي در خصوص تعيين تکليف خودروهاي دپو شده در گمرکات بنادر و مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: به هرحال هزينه‌هايي صرف واردات اين خودروها شده و مشتريان بابت آنها پول داده و منتظر خودروي خود هستند که بايد جداي از بحث تخلف يا عدم تخلف واردکنندگان مورد بررسي قرار گيرد.

وي اظهار داشت: پيگيري سازمان توسعه تجارت در نهايت سبب شد هيات دولت در اين خصوص مصوبه‌اي داشته باشد اما هنوز در خصوص تاريخ ورود خودروها به کشور اختلاف نظر وجود دارد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: بررسي کارشناسانه اين سازمان در حال انجام است و در صورت حصول نتيجه نهايي اطلاع‌رساني خواهد شد.

  • دستاوردهاي پيروزي انقلاب اسلامي‌در عرصه نمايشگاهي

مودودي با اشاره به فرا رسيدن چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي‌گفت: در حوزه نمايشگاهي در سال ۵۷ تنها يک مرکز نمايشگاهي در کشور وجود داشت اما امروز به ۹۷ سايت نمايشگاهي افزايش يافته است.

به گفته وي، متراژ سرپوشيده نمايشگاه‌ها در ابتداي انقلاب تنها ۳۵ هزار مترمربع بود که امروز و با گذشت ۴۰ سال به بيش از ۴۰۰ هزار متر مربع افزايش يافته است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران افزود: در سال ۵۷ تعداد نمايشگاه‌هاي ساليانه تهران تنها ۶ عنوان بود که امروز به ۸۰ عنوان افزايش يافته است؛ همچنين در سال ۵۷ ميانگين شرکت کنندگان ساليانه در نمايشگاه‌ها کمتر از هزار مشارکت کننده بود اما اين رقم در سال گذشته به بيش از ۲۶ هزار نفر رسيدد.

وي در عين حال يادآور شد: تا سال ۵۷ پنج عنوان نمايشگاه خارجي در کشور برگزار مي‌شد که در سال ۹۶ تنها به ۱۰ عنوان افزايش يافته است.

مودودي از نمايشگاه خارجي به عنوان پيشران معرفي محصولات ايراني در خارج از مرزها ياد کرد و با اذعان به اينکه در اين زمينه ضعف‌هايي وجود دارد، اظهار داشت: تعداد مشارکت‌ها در اکسپوهاي جهاني در سال ۵۷، ۱۰ عنوان بود اما امروز به هفت عنوان کاهش يافته است.

  • صنعت نمايشگاهي نيازمند خانه تکاني اساسي است

مودودي همچنين درباره صنعت نمايشگاهي گفت: اتفاقات خوبي در عرصه صنعت نمايشگاهي در حال رخ دادن است اما اين صنعت امروز نيازمند يک خانه تکاني اساسي در تفکر خود است؛ بايد به دنبال استفاده از صنعت نمايشگاهي براي توسعه تجارت، توسعه دانش تفکر بازاريابي و تبادل دانش فناوري باشيم.

وي افزود: اين صنعت هنوز به خوبي در کشور معرفي نشده‌، زيرا در سال‌هاي گذشته تنها در بحث‌هاي کمي‌شاخص‌هاي قابل اندازه‌گيري داشتيم اما کمتر روي کيفيت برگزاري نمايشگاه‌ها تمرکز شده است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران اضافه کرد: بر اين اساس از اين پس به جاي مجوزهاي نمايشگاهي، مجوز رويدادهاي نمايشگاهي به مجريان و برگزارکنندگان اعطا مي‌شود؛ يعني افراد به جاي برگزاري نمايشگاه بايد مجموعه‌اي از رويدادها از جمله مدل کسب و کارهاي تجارت به تجارت (b۲b) که منجر به عقد قرارداد توليد کالا يا انتقال فناوري شود و همچنين رويدادهايي که انگيزه در جهت بلوغ اين صنعت در جوانان ايجاد کند، را طراحي و اجرا کنند.

به گفته اين مقام مسئول، بايد يک تشکل فراگير در حوزه صنعت نمايشگاهي ايجاد کنيم که در برگيرنده همه حوزه‌هاي اين صنعت اعم از مجريان، متوليان بخش‌هاي آموزش و پژوهش، نهادهاي پشتيباني، حوزه‌هاي بازاريابي و غيره باشد؛ در اين صورت نگاه فراگير به صنعت نمايشگاهي شکل خواهد گرفت.

معاون وزير صنعت معدن و تجارت ادامه داد: نمايشگاه مهم‌ترين ابزار ما براي معرفي توانمندي‌هاي توليد و ارتباط مستقيم با مقوله برندسازي است و در غير اين صورت نمي‌توانيم برند خود را به خوبي در جهان مطرح کنيم.

وي بيان داشت: امروز آنچه از کشورمان در سطح جهان تصوير شده با واقعيت‌هاي جامعه از جمله ظرفيت‌هاي منابع انساني، توليدي و غيره آن تطابق ندارد که يک علت آن مغفول ماندن مخاطبان تخصصي نمايشگاه‌ها در سال‌هاي گذشته است.

  • رشد 227 درصدي صادرات مبلمان در 9 ماهه امسال

معاون وزير صنعت معدن و تجارت همچنين به برگزاري نمايشگاه صنعت مبلمان کشور اشاره کرد و گفت: ايران نوزدهمين بازار بزرگ مبلمان در جهان است که در ۹ ماهه امسال ۳۶ ميليون دلار صادرات داشت که نسبت به مدت مشابه پارسال 227 درصد رشد نشان مي‌دهد. وي اظهار داشت: بيشترين صادرات مبلمان به کشورهاي عراق، افغانستان و عمان است که مطابق آمارهاي ۹ ماهه به ترتيب ۲۴۱ درصد، ۱۵۷ درصد و ۱۶۰ درصد رشد داشته اند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران اظهار داشت: ايران بلندترين ديوار تعرفه را در بين اقتصادهاي جهاني دارد که نقطه ضعفي بزرگ و مانعي بر سر تبديل شدن آن به کشوري رقابت پذير در جهان است.

وي يادآور شد: محدوديت‌هاي ارزي و تحريمي‌سبب شد تا امسال مبلمان نيز در فهرست هزار و 339 قلم کالاي ممنوعه وارداتي قرار بگيرد و هرچند تعرفه حدود 60 درصدي براي آن تعريف شده، اما افزايش حدود سه برابري نرخ ارز، به فرصتي براي صادرات اين محصولات تبديل شده است. مودودي به بازار بزرگ ايران اشاره کرد که سبک زندگي آن در حال تغيير است و افزود: وقت آن رسيده که به بازار همسايگان نگاه جدي تري داشته باشيم.

وي ادامه داد: کمبود زيادي در بحث مبلمان شهري بويژه داخل شهرها، فروشگاه‌ها و غيره با وجود جمعيت افراد مسن داريم و انتظار مي‌رود صنعت مبلمان در اين زمينه ظرفيت‌هاي جديدي خلق کند.

  • برگزاري نمايشگاه صنعت مبلمان با رويکرد صادرات محوري

در اين نشست، «عبدالحسين عباسي» رئيس اتحاديه درودگران نيز به برگزاري نمايشگاه بين المللي صنعت مبلمان منزل اشاره کرد و گفت: نمايشگاه بين المللي صنعت مبلمان منزل از سال آينده با رويکرد نگاه به بازارهاي جهاني، صادرات و حمايت از کالاي ايراني برگزار مي‌شود. وي اظهار داشت: ارائه آخرين دستاوردهاي فناوري روز در حوزه مبلمان، گسترش تعامل علمي‌و بازرگاني با ساير کشورها، کمک به تقويت توان ساخت داخلي از طريق تبادل اطلاعات فني، آشنايي صنعتگران ايراني با دستاوردهاي نوين اين صنعت، ايجاد زمينه عقد قراردادهاي بازرگاني در زمينه مبادله کالا، خدمات و اطلاعات فني، توسعه اشتغال، حضور تجار و صنعتگران بين المللي از سراسر جهان در نمايشگاه براي کمک به توسعه صادرات توليدات داخلي و ارتقاي جايگاه و موقعيت ايران در منطقه و جهان، مهمترين محورهاي برگزاري بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت مبلمان منزل است که مردادماه 98 در تهران برگزار مي‌شود.

دلاویز از وضعیت مصرف سوخت انتقاد کرد؛

گروه انرژی: محسن دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با انتقاد از وضعیت مصرف سوخت در ایران، گفت: هر بخاری سنتی، ١١.٥ مترمکعب در روز انرژی مصرف می‌کند و با توجه به وجود حدود ٢٠ میلیون بخاری در ایران، اگر این عدد را در ١١٠ روز زمستان ضرب کنیم، معادل سه فاز پارس جنوبی می‌شود.

به گزارش ایسنا، محسن دلاویز، با تاکید بر این‌که مصرف انرژی در ایران با استانداردهای دنیا فاصله دارد، اظهار کرد: طبق آخرین گزارش، در ایران بیش از ٤٥ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود؛ این درحالی است که چین با یک‌ونیم میلیارد جمعیت، ٣٧ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کند.

وی با بیان این‌که مسئولیت بهینه‌سازی مصرف سوخت برعهده همه آحاد جامعه است، گفت: این‌کار را فقط یک بخش کوچک نمی‌تواند انجام دهد. بودجه کشور کشش اعطای این میزان یارانه را ندارد. ١٥ درصد یارانه‌ای که در دنیا و در حوزه انرژی پرداخت می‌شود متعلق به ایران است. یعنی ١٠ درصد درآمد ناخالص داخلی را به یارانه اختصاص می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در ادامه با تاکید بر این‌که یکی از دلایلی که ایران روی پرداخت یارانه تمرکز کرده است، عدالت اجتماعی است، افزود: باید این سوال مطرح شود که چقدر به عدالت اجتماعی نزدیک شده‌ایم؟ عدالت اجتماعی در کشوری مانند نروژ که نرخ بنزین آن بالاست، بیشتر است یا در ایران که بنزین نرخ کمی دارد؟

دلاویز تاکید کرد: البته بنزین کالای حساسی است و باید به‌صورت کارشناسی درباره قیمت آن تصمیم گرفت. با این‌که دولت و مجلس، برنامه‌ای برای نرخ بنزین ندارند اما امیدوارم با صحبت با مردم این موضوع حل شود.

  • اختصاص نیمی از یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند

وی با بیان این‌که ٥٠ درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه اختصاص می‌یابد، توضیح داد: این درحالی است که کم‌تر از سه درصد هزینه این دهک‌ها، به سوخت مربوط است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، با تاکید بر این‌که انرژی در ایران ارزان است، گفت: البته باید این موضوع را به نسبت سرانه درآمدی سنجید. به‌طور کلی بحث‌های قوانین و مقررات نمی‌تواند کارایی داشته باشد. موضوع دیگر، فرهنگ‌سازی است؛ مخصوصا برای گروه‌های مرجع مانند دانش‌آموزان.

  • آخرین آمارهای مصرف انرژی در ایران

دلاویز در ادامه درباره آخرین آمارهای مصرف انرژی در ایران که بر اساس ترازنامه سال ١٣٩٥ انرژی کشور است، گفت: سالانه در حوزه خانگی، معادل ٣٩٦ میلیون بشکه نفت خام، در حوزه صنعت معادل ٣٣١ میلیون بشکه نفت خام و در بخش حمل و نقل، معادل ٣١٩میلیون بشکه نفت خام انرژی مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به سرانه مالکیت خودرو در ایران گفت: سرانه مالکیت خودرو در ایران نسبت به دنیا بالا نیست و به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۲۰۰ خودرو سرانه مالکیت دارند؛ در حالی که این میزان در آمریکا ۸۰۰ و در ایتالیا ۶۸۰ خودرو است، اما در ایران، در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷.۸ لیتر مصرف سوخت صورت گرفته است؛ در حالی که در اروپا ۵.۵ لیتر است و برای چهار لیتر هدف‌گذاری شده است.

  • هدررفت ۴۰ درصد انرژی از تولید تا مصرف

دلاویز با بیان این‌که ۴۰ درصد انرژی از ابتدا تا زمانی‌که به دست مصرف‌کننده نهایی برسد هدر می‌رود، اظهار کرد: معادل ۴۴۵ میلیون نفت خام، تلفات انرژی در کشور داریم که به نظر من اگر اعتماد خوبی بین مردم و دولت وجود داشته باشد و این موضوع صراحتا به مردم گفته شود، فکر نمی‌کنم مردم هم به این حجم از هدررفت انرژی در کشور راضی باشند.

وی ادامه داد: این‌که ذخائر بزرگ نفت و گاز را در دنیا در اختیار داریم، دلیل نمی‌شود که به این حجم مصرف کنیم.

  • جزییات برگزاری جشنواره بهسو

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در ادامه از برگزاری جشنواره بهسو خبر داد و گفت: این جشنواره در ۳۱ استان با موضوع مصرف سوخت و در مقطع تحصیلی متوسطه برگزار خواهد شد و از بخش‌های مختلفی مانند نقاشی، داستان‌نویسی، عکاسی، کاریکاتور، شعر و غیره تشکیل شده است.

دلاویز ادامه داد: طبق برآوردها، شش میلیون دانش‌آموز در مقطع متوسطه تحصیل می‌کنند که با احتساب خانواده‌های آن‌ها، این جشنواره ۱۵ میلیون نفر را درگیر خواهد کرد. قرار است بعد از برگزاری جشنواره، ارزیابی صورت بگیرد که مشخص شود آیا تغییر رفتاری صورت گرفته یا خیر.

وی اظهار کرد: این جشنواره از یکم بهمن‌ماه آغاز می‌شود و اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفته است.

  • بخاری‌های سنتی برابر با سه فاز پارس جنوبی انرژی مصرف می‌کنند

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه با اشاره به اعمال تحریم علیه ایران، گفت: به دلیل تحریم‌ها، بیش از پیش به کنترل مصرف نیاز داریم. به‌طور کلی سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی همیشه از توسعه کمتر بوده است.

دلاویز با انتقاد از هدررفت انرژی در ایران اظهار کرد: بخاری‌های سنتی روزانه ۱۱.۵ مترمکعب گاز مصرف می‌کنند. تعداد این بخاری‌ها، ۲۰ میلیون است و اگر تعداد آن‌ها را در ۱۱۰ روز زمستان ضرب کنیم، مصرف انرژی آن‌ها معادل سه فاز پارس جنوبی است. می‌توانیم با سرمایه سه میلیارد دلار، ۱۴ میلیون بخاری را نوسازی کنیم و به اندازه یک فاز شش میلیارد دلاری پارس جنوبی، ذخیره انرژی داشته باشیم.

  • تجربه مالیات بر سوخت در دنیا موفق بوده است

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در ادامه با اشاره به یارانه‌ای که دولت به بنزین اختصاص می‌دهد، گفت: دولت به بهانه دهک‌های پایین جامعه، به بنزین یارانه می‌دهد، در حالی که بسیاری از این افراد خودرو ندارند. توزیع یارانه در ایران، موفق نبوده و ما را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. تجربه مالیات بر سوخت موفق بوده، اما آنچه که برای اجرای این موضوع ما را نگران می‌کند، ضمن واکنش‌ها به تغییر نرخ بنزین، عدم رعایت عدالت اجتماعی است.

دلاویز با تاکید بر این‌که دولت و مجلس شورای اسلامی، برنامه‌ای برای تغییر نرخ بنزین ندارند، ادامه داد: در حال حاضر هرچه بنزین تولید می‌شود، مصرف می‌شود و بین تولید و مصرف یک مسابقه ایجاد شده است. ازسوی دیگر، بحث قاچاق مطرح است، اما زمانی که در مرز، تفاوت نرخ شدید وجود دارد، چرا نباید قاچاق صورت بگیرد؟ بنزین ثروت مردم است و در راستای تحقق عدالت اجتماعی، نحوه‌ی مصرف آن باید هرچه سریع‌تر بررسی شود.

وی در ادامه، با تاکید بر این‌که ما برای توسعه نیاز به جذب سرمایه‌گذار خارجی و اصلاح ساختارهای یارانه‌ای داریم، بیان کرد: در توسعه بحث‌های جناحی مطرح نیست. نخبگان باید توافق کنند و درباره مفاهیم باید به اجماع ملی برسیم.

وزير راه و شهرسازي تاکيد کرد؛

گروه راه و مسکن: محمد اسلامي‌وزير راه و شهرسازي با تأکيد بر اينکه رهبر معظم انقلاب بر شفاف‌سازي در سياست‌هاي مسکن کشور اهتمام ويژه دارند گفت: با توجه به اينکه خط توليد مسکن در کشور مطلوب نيست بايد با مديريت عرضه و تقاضا بازار مسکن را متعادل کرد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد اسلامي‌در جلسه هم‌انديشي با کانون انبوه‌سازان ايران با اشاره به اينکه بايد بين دولت، مردم و بخش خصوصي در حوزه مسکن اعتمادسازي به وجود آيد تصريح کرد: اگر اعتمادسازي صورت گيرد به تبع آن برندسازي در اين حوزه اتفاق خواهد افتاد و بعد از برندسازي در حوزه مسکن شاهد ايجاد شرکت‌هاي توانمند معتبر خواهيم بود که مي‌توان به آن‌ها تکيه کرد.

وي با يادآوري اينکه درگذشته نه‌چندان دور شاهد شرکت‌هاي ساختمان‌سازي صوري و فاقد صلاحيت بوده‌ايم افزود: همه به خاطر داريم که درگذشته برخي از شرکت‌هاي صوري و بدون صلاحيت مبادرت به جمع‌آوري پول مردم مي‌کردند و با پيش‌فروش واحدهايي که هرگز ساخته نمي‌شدند به اعتماد عمومي‌در اين حوزه خدشه وارد کردند و لطمات سنگيني را به قشر مهندسي و ساخت‌وساز ايران وارد آوردند.

اسلامي‌بابيان اينکه بايد با تعاملات سازنده بين دولت، بخش خصوصي و مردم دوباره اعتماد عمومي‌را باصداقت و امانت‌داري جذب کنيم اظهار کرد: در اين صورت است که شاهد يک‌روند فعال براي ساخت‌وساز مسکن خواهيم بود. وي با تأکيد بر اينکه به‌عنوان وزارت راه و شهرسازي وظيفه قانوني در برابر ساخت مسکن ندارد، تصريح کرد: ما در ساخت مسکن وظيفه قانوني نداريم بلکه بايد در حوزه مسکن بالاتر و قوي‌تر از ساخت وارد شويم و وظيفه اصلي وزارت راه و شهرسازي فراهم کردن زمينه براي خانه‌دار شدن مردم و تعادل بخشي عرضه و تقاضا مسکن در بازار است.

اين عضو کابينه دولت دوازدهم با اشاره به اينکه فقط با سياست‌ها و برنامه‌هاي درست و اصولي مي‌توان به عرضه و تقاضاي بخش مسکن تعادل بخشيد افزود: بايد به صورتي تعادل در بازار مسکن صورت گيرد که باعث برقراري مناسب چرخ توليد در اين حوزه شود و اقشار مختلف با سبد درآمدي مشخص بتوانند در يک بازه زماني تعيين‌شده مسکن خود را ابتياع کنند.

اسلامي‌با انتقاد از توليد مسکن لوکس و فوق لوکس در کشور افزود:توليد اين قبيل از مسکن باعث تله سرمايه‌گذاري در کشور شده و کمکي نيز به توليد مسکن نخواهد کرد زيرا طبق آناليزهاي صورت گرفته در پايتخت و کلان‌شهرها از دهک ۸ به پايين نمي‌توانند خانه مناسبي براي خود بدون آنکه يک فرمول و يا شرايط ويژه‌اي وجود داشته باشد، ابتياع کنند. وي ادامه داد: البته در برخي از شهرهاي کوچک‌تر اين فاصله به دهک‌هاي ۵ به پايين مي‌رسد و آن هم بستگي به محل استقرار و شرايط استاني دارد.

وزير راه و شهرسازي توازن در بازار مسکن توليد برنامه محور را مهم‌ترين راه‌کار براي مقابله با اين امر دانست و تصريح کرد: با به‌کارگيري چنين روندي سازندگان نيز مي‌توانند اميدوار باشند که در يک بستر زماني مشخص گردش سرمايه‌شان صورت گرفته و خواب سرمايه نخواهند داشت و به اين ترتيب چرخه توليد هميشه در گردش خواهد بود.

اسلامي‌بابيان اينکه رهبر معظم انقلاب و شخص رئيس‌جمهور هر دو بر شفاف‌سازي در سياست‌هاي مسکن تأکيد داشته‌اند افزود: بايد تلاش شود تا برنامه‌هاي منتج شده از برنامه‌ريزي‌هاي شفاف و دقيق در اين حوزه توسط بخش خصوصي به اجرا گذاشته شوند.

وي نکته حائز اهميت اين روزها را اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام در حوزه مسکن خصوصاً مسکن مهر که باعث چشم‌انتظاري مردم شده است دانست و گفت:برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکوني اعلام‌شده است که طبق آن بايد سالانه ۵۰۰ هزار واحد به‌عنوان پيش‌قراولان اين طرح ساخته شوند زيرا تحليل‌هاي آماري نشان مي‌دهد که کشور در حوزه مسکن‌هاي روستايي و شهري سالانه به ۹۰۰ هزار واحد نياز دارد.

  • خانه‌دار کردن مسکن اولي‌ها

اسلامي‌با اشاره به اينکه خانه‌دار کردن مسکن اولي‌ها به‌سادگي نخواهد بود افزود: طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار است که تا پايان دولت ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده ،۲۰۰ هزار واحد در شهرهاي جديد و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهاي زير ۵۰ هزار نفر ساخته شوند. وي وظايف ۴ ارگان وزارت راه و شهرسازي را براي اجرايي کردن اين برنامه تشريح کرد و گفت: براي اجرايي کردن اين طرح بايد معاونت امور مسکن و ساختمان پيش‌بيني، برنامه‌ريزي، جهت‌دهي و تنظيمات اقدامات رگلاتوري را صورت دهد که هدايتگر برنامه در سطح ديواني و کلان ملي است.

عضو کابينه دولت وظيفه سازمان ملي زمين و مسکن را عرضه زمين براي اين طرح خصوصاً در بافت فرسوده دانست و افزود: بر اساس اهداف و مقررات خوب پيش‌بيني‌شده در طرح بازآفريني شهري چرخش زمين‌هاي دولتي و سکونت افراد بومي‌در خانه‌هاي نو باعث افزايش اعتماد عمومي‌و چرخش کار در يافت‌هاي ناکارآمد شده و روند بازآفريني توليد مسکن را تسريع خواهد کرد. اسلامي‌به تشريح وظايف شرکت ملي بازآفريني شهري در رابطه با طرح احداث ۴۰۰ هزار واحد پرداخت و گفت: شرکت ملي بازآفريني با شيوه چرخش زمين براي احيا و باززنده‌سازي بافت تاريخي داراي ارزش با بهره‌گيري از تغيير کاربري‌ها بايد اقدام کند و اگر بافت فاقد ارزش در اين محلات وجود دارد که داراي مشکلات خاصي است تخريب و نوسازي شود زيرا نبايد اجازه دهيم که مرکز شهرهاي ما تهي و ويران‌شده و فرهنگ شهري و محلي از بين برود.

وي ادامه داد: ۱۰۰ هزار واحد نيز به بنياد مسکن سپرده‌شده است تا در مکاني که حاشيه‌نشيني دارد مستقر شود زيرا ما بر اين باور هستيم که خسارات حاشيه‌نشيني کمتر از زلزله و سيل نيست به همين منظور در ابتدا تصميم بر آن شده است تا رفع حاشيه‌نشيني در استان‌هاي سيستان بلوچستان و خوزستان شروع شود تا قدرت کارفرمايي نيز در اين استان‌ها ارتقا يابد.

وزير راه و شهرسازي بابيان اينکه ديگر سازمان درگير در اين طرح شرکت عمران شهرهاي جديد است افزود: بايد ساخت در شهرهاي جديد از همين امسال آغازشده و هرچه سريع‌تر قراردادهاي احداث بين دو طرف به امضا برسند. وي با تأکيد بر اينکه سياست ما اين است که براي هرگونه سياست‌گذاري و طرح‌ريزي در حوزه مسکن از مشورت فکري بخش خصوصي به‌صورت عملي استفاده کنيم گفت:به همين منظور شوراي سياست‌گذاري مسکن را که چندين سال معلق مانده بود دوباره تشکيل داديم و با تيم جديد حوزه مسکن در حال هدف گزاري براي اين حوزه هستيم تا با همگرايي هرچه بيشتر بتوانيم با دعوت از تشکل‌ها و انجمن‌هاي تخصصي از ظرفيت آن‌ها استفاده کنيم.

بازی سرنوشت ساز ایران با عمان

گروه ورزش: تيم‌هاي ملي فوتبال ايران و عمان روز يکشنبه در مرحله يک هشتم نهايي جام ملت‌هاي آسيا به مصاف يکديگر مي‌روند.

تيم ملي فوتبال ايران که با هدايت کارلوس کي روش پرتغالي در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا ۲۰۱۹ امارات عملکرد خوبي داشت و با کسب ۷ امتياز در گروه D اين مسابقات صدرنشين شد، در نخستين گام مرحله حذفي بايد با تيم ملي فوتبال عمان ديدار کند. سرخ‌ها ( لقب تيم ملي فوتبال عمان) در گروه E جام ملت‌ها با ژاپن، ازبکستان و ترکمنستان همگروه بودند و هر چند در هفته نخست رو در روي ازبکستان عملکرد خوبي داشتند اما با گل دقايق پاياني ائلدار شاه مرادوف ۲ بر يک شکست خوردند تا در هفته دوم مقابل ژاپن قرار بگيرند. در آن مسابقه جنجالي محمد اميرول، داور مالزيايي عملکرد فوق العاده ضعيفي داشت و ابتدا يک پنالتي به ضرر عمان اعلام کرد و در ادامه صحنه کاملا واضح پنالتي در محوطه جريمه ژاپن را ناديده گرفت تا فرياد اعتراض بازيکنان عمان و پيم فربيک سرمربي اين تيم به آسمان برود. عماني‌ها اين بازي را يک بر صفر و با گلزني‌هاراگوچي باختند، اما روبروي ترکمنستان پيروزي شيريني کسب کردند و توانستند با کسب نتيجه ۳ بر يک و بالاتر از تيم‌هاي فلسطين و لبنان ( تيم‌هاي سومي‌که مجوز حضور در مرحله حذفي را بدست نياوردند) قرار بگيرد و به جمع ۱۶ تيم برتر برسد. فوتبال عمان در ساليان گذشته افتخارات زيادي نداشته اما در جديدترين رده بندي فيفا يک پله صعود کردند و در رده ۸۱ قرار گرفتند. اين تيم تاکنون موفق نشده به بزرگترين آوردگاه جهاني فوتبال (فيفا) صعود کند و ۴ بار نيز در جام ملت‌ها شرکت کرده که نخستين بار آن در سال ۲۰۰۴ بود که با تيم ايران هم همگروه بود و هرچند حذف شد، اما شاگردان برانکو ايوانکوويچ در دقيقه ۹۴ توانستند بازي ۲ بر يک باخته را به تساوي بکشانند و يک امتياز کسب کنند. گل تيم کشورمان در ثانيه‌هاي پاياني را محمد نصرتي به ثمر رساند. تيم ملي با هدايت کارلوس کي روش در سال ۱۳۹۲ در ورزشگاه سلطان قابوس شهر مسقط در يک ديدار دوستانه به مصاف عمان رفت که با نتيجه سه بر يک مغلوب تيم ميزبان شد. تک گل ايران را محسن مسلمان به ثمر رساند. در مقدماتي جام جهاني ۲۰۱۸ نيز با عمان بازي کرديم و تنها چند روز قبل از بازي با اين تيم در مسقط شوک بزرگي به تيم ملي وارد شد و‌هادي نوروزي بازيکن فقيد فوتبال ايران درگذشت. شاگردان کي روش در اين بازي تا دقيقه ۷۰ از حريف عقب بودند تا اينکه با گل سيد جلال حسيني با نتيجه تساوي به پايان رسيد. بهترين نتيجه عمان در فوتبال آسيا در همين جام سال ۲۰۱۹ رقم خورد و آنها براي نخستين بار موفق شدند به مرحله حذفي صعود کنند. ستاره تيم ملي عمان، خالد الحجري ۲۴ ساله است که در النصر توپ مي‌زند و در ۲۲ بازي براي کشورش موفق شده ۱۱ گل به ثمر برساند. او در ۳ بازي مرحله گروهي عملکرد خوبي داشت و کادرفني تيم ملي بايد براي مهار اين بازيکن تدابيري بيانديشند. محسن القصاني، ديگر ستاره تيم پيم وربيک است. او ۲۱ ساله است و در ۱۳ بازي که براي عمان بازي کرده و ۲ گل به ثمر رسانده که مقابل ازبکستان و ترکمنستان در جام ملت‌ها بوده است. البته در کنار اين بازيکن، سعد المخيني مدافع باشگاه النصر عربستان هم بازيکن خطرناکي محسوب مي‌شود اما به طور قطع بزرگترين غايب اين تيم، علي الحبسي است. او کاپيتان نخست تيم ملي فوتبال عمان محسوب مي‌شود و تجربه زيادي دارد اما به دليل مصدوميت اين مسابقات را از دست داده است. الحبسي سابقه بازي در ويگان انگليس و کاپيتاني اين تيم را در کارنامه دارد اما تصميم گرفت تا به آسيا بازگردد و اکنون عضو باشگاه الهلال عربستان است. هدايت تيم ملي عمان بر عهده پيم وربيک هلندي است. او متولد ۱۹۵۶ در روتردام است و پس از هدايت تيم ملي کره جنوبي، امارات، تيم ملي زير ۲۳ سال مراکش، فاينورد و ... در سال ۲۰۱۶ سرمربي تيم ملي عمان شد و تاکنون موفق شده نتايج خوبي با اين تيم بدست بياورد. نکته جالب اينکه تقابل اين مربي با فوتبال ايران به ۱۲ سال قبل بازمي‌گردد. در جام ملت‌هاي آسيا ۲۰۰۷ که با قهرماني عراق به پايان رسيد، تيم ملي ايران با هدايت اميرقلعه نويي در مرحله يک چهارم نهايي به مصاف کره جنوبي رفت. مربي کره، پيم وربيک هلندي بود و افشين قطبي به عنوان مربي کنار او کار مي‌کرد.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

بي شک رگ حيات اقتصاد هر کشوري به توليد وابسته است وچنانچه نسبت به توليد بي توجهي شود و اقتصاد از توليد محوري به سوي مصرف محوري حرکت کند، مردمان آن کشور ناچار خواهند شد دخاير و منابع ملي خود را بفروشند تا کالاهاي مورد نياز خود را از کشورهايي بخرند که در زمينه توليد توانمند هستند. بنابر اين تمامي‌کشورها سعي مي‌کنند توليد را محور فعاليتهاي اقتصادي خود قرار دهند. کشور ما نيز مدتهاست سعي مي‌کند در اين مسيرگام بردارد و ... به همين دليل شهرکهاي صنعتي ايجاد شد و دادن تسهيلات به توليدکننده در اولويت تعريف شد. اگرچه با ساخت سوله در شهرکهاي صنعتي ، سعي کرديم اين باور راتحميل کنيم که بهاي خوبي به توليد داده ايم، اما پس از مدتي توليدکنندگان سرمايه‌هاي خود را برداشتند و در مسيرهاي ديگري به فعاليت اقتصادي پرداختند. عده‌اي از توليدکنندگان با پولهايشان به خارج از کشور رفتند و عده ديگري در همين آب و خاک به دلالي پرداختند تا بي دردسر امرار معاش کنند اما حرف هر دو گروه اين است که از سنگ اندازي‌ها خسته شده بوديم. متاسفانه کاغذ بازي اداري، مانع تراشي‌ها، توهين و تحقير توليدکننده در قالب به کار بردن ادبيات نامناسب همچون زالوصفت و بسياري موارد ديگر باعث شد تا سرمايه داران انگيزه توليد را نداشته باشند که کمترين تبعات اين بي رغبتي، تعطيلي بنگاههاي اقتصادي و بيکار شدن کارگران است. از سوي ديگر کارفرمايان که با معضل بزرگ کمبود نقدينگي رو به رو هستند، دست نياز به سوي بانکها دراز کردند که اين مراکز مالي نيز بهره‌هاي سنگيني را از توليدکننده دريافت کردند تا توليد کشور را يک گام ديگر به سوي نابودي هدايت کنند. وزارت صنعت نيز در زمينه حمايت از توليد کم کار است و بيشتر به واردات اهميت مي‌دهد. به هر حال توليد به بيمار در حال اهتزار مي‌ماند که اگر دير بجنبيم، بايد روي دست تا گورستان هدايتش کنيم همانگونه که اکنون سوله‌ها شهرکهاي صنعتي تداعي گر گورستانهاي صنعتي است.

یادداشت
محسن مولوی

معاون اجتماعی اداره کل کار

چهارمحال و بختیاری

ماده 38 قانون کار در برگیرنده اصل انسانی کار مساوی ، مزد مساوی است و تاکید بر انجام کار مساوی در شرایط مساوی در یک کارگاه دارد که باید به کارگران مرد و زن مزد مساوی پرداخت شود، تبعیض در تعیین میزان مزد بر اساس سن، جنس، نژاد، قومیت واعتقاد سیاسی و مذهبی ممنوع است.لذا کارفرمایان بخشهای مختلف دولتی، تعاونی وخصوصی نباید به کارگران خود چه زن و چه مردکمتر از حداقل دستمزدی که هر ساله شورای عالی کار تعیین می‌کند، دستمزدپرداخت کنند و این مصداق رعایت اصل تساوی کار در برابر پرداخت مزد مساوی و منصفانه به کارگران است.

مبانی تدوین ماده 38 قانون کار برگرفته از دستورات الهی و احکام اسلام و نشات گرفته از قواعد مختلف بین المللی به خصوص مقاوله نامه های سازمان بین الملی کار(ILO) است.

در دین مقدس اسلام اصل بر تساوی حقوق بین زنان و مردان از جهات و ابعادگوناگون است و در بعد جهانی نیز می توان به مقاوله نامه شماره100 سازمان بین المللی کار تحت عنوان تساوی مزد زن و مرد برای کار هم ارزش اشاره کرد.

شکاف جنسیتی مزد بعنوان یک آسیب و معضل جدی در تمام کشورهای جهان اعم از توسعه یافته و در حال توسعه محسوب می شود و نحوه ارزیابی و محاسبه آن از نسبت ما به التفاوت دستمزد زنان و مردان به دستمزد مردان به دست می آید.متاسفانه تبعیض جنسیتی بهانه¬ و ابزاری در دست برخی از کارفرمایان است که با اعمال آن، ضمن بدست آوردن نیروی کار ارزان قیمت در زنان موجبات نابسامانی های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین تنش های کارگری وکارفرمایی را فراهم می کنند.

وجود بیش از 3 میلیون زن سرپرست خانوار و 2.5 میلیون جمعیت زنان بیمه شده اصلی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی که برای امرار معاش و تامین مایحتاج زندگی خود و افراد تحت تکفل مشغول به کار هستند گویای ضرورت رعایت اصل عدالت و مساوات در پرداخت دستمزد منصفانه آنهم صرفنظر از تفکیک جنسیتی است.


فرمانده ناجا از توطئه جدید دشمنان خبر داد؛

فرمانده ناجا اعلام کرد که گروه‌هاي معاند و دشمنان قصد داشتند تا در سال 97 آشوب و ناامني در کشور ايجاد کنند که به حول و قوه الهي آنها در رسيدن به هدف خود ناکام مانده و موفق نشدند. به‌ گزارش ‌ايسنا، حسين اشتري، در بيست و يکمين گردهمايي معاونان اجتماعي ناجا گفت: در آستانه چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌قرار داريم و طبق برآوردهاي ما در راهپيمايي 22 بهمن ميزان حضور مردم بيشتر از سال‌هاي گذشته خواهد بود و يک 22 بهمن متفاوت‌تر از 39 سال گذشته را تجربه خواهيم کرد. در اين‌ راستا نيز لازم است امنيت اين مراسم به طور کمال و کامل برقرار شود. وي با اشاره به اين که بايد هوشياري خود را تا پايان امسال نيز حفظ کنيم، گفت‌: البته همواره بايد هوشيار و آماده باشيم، اما بدانيد که معاندين به دنبال بر هم زدن امنيت و آرامش مراسم 22 بهمن و پس از آن در پايان سال هستند و ما بايد تمام تلاش خود را کنيم که اين مراسم در امنيت کامل برگزار شود. دشمنان به دنبال اين هستند که فضاي آرامش حاکم در کشور را بر هم زنند . برنامه‌ريزي آنها براي هم دهه فجر و پايان سال است.فرمانده ناجا از آموزش 30 هزار نفر از سوي معاونت اجتماعي خبر داد و گفت‌: بايد اين تعداد به 36 هزار مورد برسد و در اين خصوص نيز برنامه‌ريزي‌هايي نيز انجام شده است.اشتري گفت‌: در کشوري قرار داريم که ثبات و آرامش بالايي دارد و در ‌عين ‌حال اين کشور با ثبات و آرامش در منطقه‌اي قرار گرفته است که انواع ناامني‌ها در آن وجود دارد.

معاون مالی اداری سازمان تامین اجتماعی بیان کرد؛

معاون اداري ـ مالي سازمان تامين اجتماعي از پرداخت نخستين بسته حمايتي به بيمه شدگان تامين اجتماعي خبر داد. به گزارش ايسنا، رحيم اردلان با بيان اين که کل رقم پرداختي دولت به سازمان تامين اجتماعي براي اولين دوره بسته حمايتي به بيمه شدگان اين سازمان ۱۴۵۰ ميليارد تومان است گفت: اين بسته حمايتي به ۶ ميليون و ۱۵۰ هزار نفر از بيمه شدگان تامين اجتماعي که درآمد زير ۳ ميليون تومان دارند، پرداخت مي‌شود. وي با بيان اين که اين افراد از طريق ديتاي سازمان تامين اجتماعي شناسايي شده‌اند اظهار کرد: اين اطلاعات در اختيار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي قرار گرفته و تاييد شده است. رقم اين بسته‌هاي حمايتي در حال حاضر به حساب تامين اجتماعي واريز شده و به حساب بيمه شدگان تامين اجتماعي واريز مي‌شود. معاون اداري و مالي تامين اجتماعي با بيان اين که افراد تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي بين يک تا ۷ ميليون تومان دريافتي دارند افزود: بسته حمايتي مذکور تنها در اختيار بيمه شدگاني قرار مي‌گيرد که زير سه ميليون تومان درآمد دارند. تمام اسامي‌اين افراد به سازمان هدفمندي يارانه‌ها اعلام شده است. وي در مورد بيمه شدگان آزاد واختياري سازمان تامين اجتماعي نيز توضيح داد: شمول اين افراد براي دريافت بسته حمايتي از سوي سازمان هدفمندي يارانه‌ها بررسي مي‌شود. بعضي از صاحبان مشاغل آزاد واختياري، کارفرما يا صاحب کسب وکار جداگانه‌اي هستند و ممکن است از رديف دريافت کنندگان بسته حمايتي حذف شوند. رنج حقوقي اين افراد متغيير است واحتمال حذف آنها وجود دارد. معاون اداري مالي سازمان تامين اجتماعي از فعال شدن سامانه #۴*۴* از روز دوشنبه براي کسب اطلاع از دليل عدم دريافت بسته حمايتي از سوي بيمه شدگان خبر داد و گفت: افراد تحت پوشش با استفاده از اين سامانه مي‌تواند متوجه شوند چرا بسته حمايتي را دريافت نکردند. اردلان با بيان اين که کليه افرادي که از تاريخ اول فروردين تا مهر ۹۷ حق بيمه خود را به سازمان تامين اجتماعي پرداخت کرده‌اند، مشمول اين بسته حمايتي مي‌شوند افزود: اگر فردي بعد از مهر ماه جز مشمولان بيمه تامين اجتماعي قرار گرفته باشد، مشمول دريافت بسته نخواهد شد. همچنين در صورتي که طي اين مدت ۷ ماهه براي مدتي خللي در پرداخت بيمه اين افراد ايجاد شده باشد، مشکلي در دريافت بسته حمايتي نخواهد داشت. وي با اشاره به اين که اين بسته حمايتي مانند يارانه به حساب سرپرست خانوار واريز مي‌شود اظهار کرد: اين بسته حمايتي براي خانوارهاي يک نفره يک ميليون ريال، دو نفره يک ميليون و ۵۰۰ هزار ريال، سه نفره دو ميليون ريال، چهار نفره دو ميليون و ۵۰۰ هزار ريال و پنج نفره به بالا سه ميليون ريال است.