رضا رحماني در اتاق بازرگاني بيان کرد:

گروه صنعت و معدن: اگر مي‌گويند پرايد را با 10 ميليون تومان ضرر مي‌دهيم خب توليد نکنند سراغ يک محصول ديگر بروند و آن را جايگزين کنند ما در کشور به لحاظ مديريت هم در بحران هستيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايلنا، وزير صنعت در اجلاس ماهيانه اتاق بازرگاني ايران ضمن بيان مطلب فوق افزود: از زماني که من در اين سه ماه مسئوليت را بر عهده گرفتم فضاي وزارتخانه را به سمتي بردم که امروز همه زيرمجموعه‌هاي اين وزارتخانه مي‌دانند که بايد کار ارباب رجوع تسهيل شود من نيز از شما انتظار دارم که فقط مشکلات را بيان نکنيد بلکه پيشنهاد و راه حل هم ارائه دهيد. رضا رحماني ادامه داد: وظيفه من دفاع از سياست‌هاي دولت است من وزير صمت هستم و فرد ديگري رئيس بانک مرکزي و فرد ديگر وزير اقتصاد. آنها نيز مسئوليت‌هاي خودشان را دارند کار من ايجاب مي‌کند که از فعالين حوزه دفاع کنم اما بايد دغدغه‌هاي بخش‌هاي ديگر نيز در نظر گرفته شود. وي با بيان اينکه امروز مهمترين وظيفه وزارت صمت حفظ اشتغال موجود است گفت: در شرايط جديد اصلي‌ترين استراتژي ما حفظ ميزان توليد است که به تبع آن تعداد اشتغال امروز نيز حفظ شود ما نبايد بگذاريم واحد توليدي به دليل کمبود مواد ا وليه و يا مشکلات ارزي تعطيل شود در هفته من و معاونانم چندين جلسه با بانک مرکزي و وزارت جهاد جهت حفظ وضعيت موجود جلسه داريم. در جلسه چند وقت پيش با وزارت جهاد با اينکه آ‌قايان بر روي قيمت مرغ 8500 توماني تاکيد داشتند من موافق افزايش آن به 10 هزار و 500 تومان بودم در مقابل نيز مرغداران تضمين دادند که به ثبات اين قيمت کمک کنند و مشکلي به لحاظ کمبود در باز ار نباشد.وزير صمت ادامه داد: واحدي که مي‌تواند توليد کند و بفروشد اگر مشکل نقدينگي دارد بايد تامين شود آقاي رئيس جمهور نيز از اين استراتژي حمايت کرده ضمن آنکه در بودجه سال آينده در رديف 18 و وظايف جديدي که براي نظام بانکي تعريف شده اين منابع تامين خواهد شد. ما در تبصره 18 با مشورت اتاق بازسازي و نوسازي و اتمام واحدهاي نيمه تمام را بر مبناي شرايطي در اولويت قرار داديم. وي در خصوص وضعيت خودرو گفت: زماني که من به وزارتخانه آمدم خودروسازان تعهد 200 هزار دستگاهي داشتند و توليد آنها به حداقل رسيده بود اکنون با کمک قطعه‌سازان در حال حل اين مشکل هستيم. ما بايد به مردم اطمينان دهيم که توليد به شرايط قبلي برگشته و به خودروسازها نيز اعلام کردم بايد 80 درصد توليد خود را به تعهدات اختصاص دهند اگر مي‌گويند پرايد را با 10 ميليون تومان ضرر مي‌دهيم خب توليد نکنند سراغ يک محصول ديگر بروند و آن را جايگزين کنند ما در کشور به لحاظ مديريت هم در بحران هستيم. وزير صنعت ادامه داد: احساس من اين است که در جنگ اقتصادي بايد از نزديک جبهه را ارزيابي کرد. از ناحيه دولت و وزارت صنعت بي توجهي به مشکلات بخش خصوصي جايز نيست. از معاونان هم انتظار دارم که ديگر از اين پس اجازه ندهند که گلايه عدم ارتباط با آنها را بشنوند. رحماني افزود: تعداد بخشنامه‌هاي متناقض يک‌دهم دوره‌هاي قبل است . ما ارز داريم ولي اينکه ترکيب آن چگونه است و در کجا موجود است متفاوت است. و فعالان اقتصادي بايد به اين موضوع توجه داشته باشند. رحماني در خصوص واردات بدون انتقال ارز گفت: بخشنامه‌اي وجود دارد که هر فردي ارز نياورد قاچاقچي محسوب مي‌شود. صادرکنندگان نيز نتوانسته‌اند بانک مرکزي را قانع کنند که شيوه انتقال ارز چگونه باشد. تا مهرماه 8 هزار نفر صادرکننده داشتيم که 6هزار نفر آنها کمتر از يک ميليون دلار صادرات داشتند. بر همين اساس ما تصميم به معافيت زير يک ميليون گرفتيم. مصرف ارز ما در صنعت بيشتر از صادرات است. صادرکنندگان شرکت‌هاي پتروشيمي‌و فولاد هم ارز خود را به کشور بازگرداندند. وي ادامه داد: هفته قبل در دولت مصوب کرديم که تا سقف 300 ميليون دلار واردات بدون انتقال ارز مجاز باشد و در مورد واردات در مقابل صادرات کارگروهي تشکيل خواهد شد. هرچند دولت واردات مواد اوليه را در مناطق آزاد بدون ثبت سفارش آزاد کرده است. وي تصريح کرد: ما تسهيلات و امتيازات خوبي در صادرات داريم و با شما تفاهم کرديم پس چرا دوباره الان بحث پيمان سپاري ارزي و لغو آن مطرح مي‌شود. وي افزود: من هم قبول دارم که براي صادرات فرصت استثنايي ايجاد شده و نتوانستيم از آن بهره ببريم. ما در حوزه صادرات ملاحظاتي داريم، مثلاً نبايد بازار داخلي تحت تاثير قرار بگيرد مردم نيز از اين موضوع ناراحت هستند که فلان چيز صادرات مي‌شود و قيمت آن در داخل گران شده است. ما بايد به سمت صادرات کالاهاي صنعتي و معدني برويم. وقتي ما براي نهاده‌هاي دامي‌ارز 4200 توماني اختصاص مي‌دهيم بايد براي صادرات آن محدوديت قائل شويم.

صالحي هيات نظارت را مسوول تصميم‌گيري اعلام کرد؛

رييس سازمان انرژي اتمي‌درباره اينکه اروپايي‌ها مي‌گويند ايران از برجام خارج نمي‌شود، گفت: تصميم درباره ماندن يا نماندن در برجام توسط هيات نظارت بر برجام گرفته مي‌شود؛ آنها مسائل و تحولات را ارزيابي مي‌کنند و بر اساس منافع ملي و حاکميت ملي تصميم مقتضي را در زمان مناسب مي‌گيرند. به گزارش ايرنا، علي اکبر صالحي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شاخصه صنعت هسته‌اي ايران اين است که ما به آستانه‌هاي اين فناوري با تلاش مهندسين خودمان رسيده ايم و در اين فناوري کسي به ما کمک نکرده است. وي افزود: البته ما از کتب و مقالات ديگران استفاده کرديم، اما خودمان اين صنعت را در کشور پايه ريزي کرديم و به همين علت ما در اين صنعت ديگر وابستگي آنچنان به کسي نداريم و اين صنعت را مي‌توانيم روز به روز به بلوغ بيشتري برسانيم. رييس سازمان انرژي اتمي‌تصريح کرد: از اين نظر ما در بين کشورهاي در حال توسعه کشور استثنايي هستيم چون مجبور بوديم روي پاي خودمان بايستيم. وي درباره اظهارات بولتون مشاور رييس جمهوري آمريکا مبني بر اينکه ايران هر گزارشي که به سازمان بين المللي انرژي اتمي‌مي‌دهد، درست نيست و اطلاعات غلط مي‌دهد، گفت: آقاي بولتون تا کنون حرف راست نزده است. صالحي درباره بازداشت خبرنگار پرس تي وي در آمريکا، اظهار داشت: اين اقدام ضعف دولت آمريکا را نشان مي‌دهدکه همواره ادعا مي‌کند منادي دموکراسي در دنياست.

وي يادآور شد: اين چه دموکراسي است، خانمي‌که به آنجا سفر کرده تا خانواده خود را ببيند و خبرنگار پرتلاش و پرزحمتي که کار خاصي جز کار خبرنگاري انجام نداده، از سوي آنها بازداشت مي‌شود و کسي هم صدايش در نمي‌آيد.

رييس سازمان انرژي اتمي‌ادامه داد: کشورهاي غربي وقتي موضوعي در مسير خودشان باشد گوش دنيا را کر مي‌کنند ولي وقتي متاسفانه چنين اتفاقي مي‌افتد که حقانيت ايشان و مظلوميت اين خانم بر همه آشکار است، صدايي از آنها نمي‌شنويم.

صالحي با بيان اين که اتحاديه اروپا چرا در ارتباط با حقوق بشر درباره ايران اين همه حرف و حديث دارد ولي چرا اينجا ساکت است و حرفي نمي‌زند؟ تصريح کرد: مگر ايشان خبرنگار نيست. ايشان هم خبرنگار بوده هم خانواده و هم مادر بوده. درباره ديگران مي‌گويند مادر بوده، مگر ايشان مادر نيست و فرزند ندارد، چه کاري انجام دادند؟ مي‌گويند او را به عنوان شاهد گرفته اند، مگر به عنوان شاهد کسي را زنداني مي‌کنند.

وي رييس سازمان انرژي اتمي‌درباره برگزاري نهمين همايش غزه نماد مقاومت گفت: برگزاري اينگونه همايش‌ها تذکري به خود ما هست و ما دائم بايد به خودمان متذکر شويم که قضيه‌اي به نام قضيه فلسطين رخ داده و يک کشور اسلامي‌اشغال شده است و تمامي‌مسلمين بايد دست در دست هم بگذارند و اين کشور را از دست اشغالگران صهيونيست آزاد کنند و فلسطيني‌هاي آواره را به کشورشان برگردانند تا دنيا آرام بگيرد.

وي با بيان اين که ملت‌ها دلشان با مقاومت مردم فلسطين است، تصريح کرد: متاسفانه اين حاکميت‌ها هستند که نمي‌گذارند صداي ملت‌ها به گوش جهانيان برسد، ما با برگزاري اينگونه همايش‌ها مي‌توانيم کمک کنيم تا اين صدا به گوش همگان برسد

با رفع 19 ایراد، لوایح جنجالی دوباره به مجمع تشخیص رفت؛

سرویس سیاسی ـ کورش شرفشاهي: لايحه CFT همچنان چالش مجلس شوراي اسلامي، شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام است و اين لايحه در حال حاضر به گوشت قرباني شبيه است که بخشي از آن در مجلس شوراي اسلامي‌و بخشي در مجمع تشخيص مصلحت نظام است و البته شوراي نگهبان نيز همچنان بر مخالفتهاي خود با اين لايحه اصرار دارد. اما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه بررسي‌هاي خود براي جلب رضايت شوراي نگهبان؛ دوباره ايرادات شوراي نگهبان به لايحه الحاق ايران به کنوانسيون مقابله با تامين مالي تروريسم (CFT) را مورد بررسي قرار دادند که از ۲۲ ايراد شوراي نگهبان ، ۱۹ ايراد با اصرار مجلس به مجمع تشخيص مصلحت ارجاع شد، ۳ مورد باقي مانده هم پيش از اين به تصويب مجلس رسيده بود.

پيش از اين يک بار مجلس شوراي اسلامي‌وارد بررسي ايرادات شوراي نگهبان شده بود که بخشي از آن را به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع داد که مجددا همان ايرادات به مجلس ارجاع داده شده بود به همين دليل ۱۹ ايراد به مجمع تشخيص فرستاده شد.کميسيون در مصوبه قبلي مجلس درباره حق شرط‌ها در ۱۶ مورد اصرار مجدد کرد که مجلس هم آن را پذيرفت.همچنين در ۳ مورد باقي مانده يعني در شروط ۱ ، ۲ و ۶ ذيل ماده واحده، مجلس اصرار کرد که کل ماده واحده به شرح ذيل است. ماده واحده ـ به دولت جمهوري اسلامي‌ايران اجازه داده مي‌شود که کنوانسيون بين‌المللي مقابله با تامين مالي تروريسم، مشتمل بر يک مقدمه، ۲۸ ماده و يک پيوست، با اعلام شروط زير پذيرفته شود و سند ذي ربط را مطابق مقررات اين ماده نزد امين اسناد توزيع کند. دولت موظف است ۶ ماه بعد از توزيع سند الحاق اين کنوانسيون نزد امين اسناد وضعيت تعامل با گروه ويژه‌ اقدام مالي به ويژه‌ مساله خارج شدن قطعي جمهوري اسلامي‌ايران از ليست دول غير همکار را ارزيابي کرده و در صورت تعلل و عدم اقدام اعضاي اين گروه عضويت در کنوانسيون را مورد تجديد نظر قرار دهد. شروط:۱. مفاد کنوانسيون در موارد تعارض با قانون جمهوري اسلامي‌ايران لازم الرعايه نمي‌باشد.۲. با توجه به بند سوم ماده اول قطعنامه که در مقدمه کنوانسيون منعکس شده است‌ "تاييد مجدد حق تعيين سرنوشت همه مردمان با توجه ويژه‌ به وضعيت مردمان تحت سلطه استعماري و هر گونه سلطه بيگانه و يا اشغال خارجي " را مورد تاکيد قرار مي‌دهد، شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي‌ايران مصاديق افراد، گروه‌ها و سازمان‌هاي تروريستي مندرج در جزء "ب" بند يک ماده دو کنوانسيون را تعيين کرده و جهت اجرا به مراجع قانوني کشور ابلاغ خواهند کرد. مفاد ماده ۶ کنوانسيون نمي‌تواند اين حق مصرح در مقدمه کنوانسيون را محدود کند.۳. دولت جمهوري اسلامي‌ايران به موجب جزء "الف" بند دو ماده دو کنوانسيون اعلام مي‌کند که مفاد آن دسته از کنوانسيون‌ها و تشريفات (پروتکل‌ها) مندرج در پيوست کنوانسيون را که به عضويت آنها در نيامده است به عنوان بخشي از کنوانسيون تلقي نمي‌کند و الزام آور شدن مفاد ماده ۲۳ در خصوص اصلاح فهرست موافقتنامه‌هاي ملزم به کنوانسيون به جمهوري اسلامي‌ايران منوط به رعايت اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسي است.۴. حل اختلاف موضوع بند يک ماده ۲۴ در خصوص ارجاع به داوري و يا ديوان بين‌المللي دادگستري کنوانسيون براي دولت جمهوري اسلامي‌ايران لازم الرعايه نمي‌باشد. دولت مي‌تواند در مواردي که ارجاع به داوري به هنگام بروز اختلافات به مصلحت باشد، با رعايت قوانين و مقررات داخلي اقدام کند.۵. الحاق جمهوري اسلامي‌ايران به کنوانسيون به معناي شناسايي و برقراري ارتباط با رژيم اشغالگر صهيونيستي نيست.۶. صلاحيت مقرر در بند پنج ماده ۹ کنوانسيون براي کميته‌ بين‌المللي صليب سرخ تنها در چارچوب اسناد حقوق بشر دوستانه‌اي که جمهوري اسلامي‌ايران به آنها ملحق شده است، پذيرفته مي‌شود.۷. دولت جمهوري اسلامي‌ايران در بند چهار ماده ۱۱ کنوانسيون موضوع استرداد مجرمان مطابق قانون اساسي به قوانين مصوب خود عمل خواهد کرد

با اين مصوبه مجلس شوراي اسلامي، اکنون مجمع تشخيص مصلحت نظام بايد درباره لايحه CFT تعيين تکليف کند. اما پس از بررسي لايحه در صحن علني، يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت که احتمالا لوايح پالرمو (مبارزه با جرايم سازمان يافته ) و CFT به تاييد مجمع تشخيص خواهد رسيد. مصطفي کواکبيان در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه مجلس مبني بر اصرار بر لايحه CFTگفت: مصوبه مجلس مصوبه بسيار مهمي‌بود. اين مصوبه در حقيقت کاري که مجلس از حدود يک سال قبل شروع کرده بود را تمام کرد. هم دولت،‌ هم مجلس و هم شوراي نگهبان در مورد چهار لايحه مربوط به FATF نظر خود را دادند و دو لايحه يعني مبارزه با پولشويي و مبارزه با تامين مالي تروريسم در سه نهاد مذکور و حتي در مجمع تشخيص مصلحت نظام تعيين تکليف شد. وي افزود: دو موضوع در مجمع تشخيص مصلحت نظام هنوز باقي مانده است که يکي از آنها پالرمو (مبارزه با جرايم سازمان يافته ) و ديگري موضوع CFT است که به نظر مي‌رسد دولت، شوراي نگهبان و مجلس نظر خود را گفته‌اند و صرفا مجمع تشخيص بايد نظر نهايي را بدهد.نماينده مردم تهران در مجلس ادامه داد:‌ اميدواريم مجمع ولو با برگزاري جلسه فوق العاده زودتر در اين دو مورد نظر دهد. ضمن اين که ما به عنوان مجلس معتقديم مجمع صرفا بر سر اختلافات بين مجلس و شوراي نگهبان بايد ورود کند و نمي‌تواند قانونگذاري جديد کند؛ يعني همان اختلافاتي که مطرح بود را بايد بررسي کند.کواکبيان يادآور شد:‌ اشکالات شوراي نگهبان چندين جلسه در کميسيون مورد بحث قرار گرفت که بعضي از آنها از سوي کميسيون پذيرفته و اصلاح شد و در مواردي هم کميسيون بر نظر خود اصرار کرد که به صحن علني آمد و امروز مجلس نيز به آن راي داد.وي اضافه کرد: نکته مهم اين است که شوراي نگهبان، ‌مجلس و دولت در مورد اين چهار موضوع کاري ندارند و فقط مجمع تشخيص بايد نظر دهد و با مصالحي که تشخيص مي‌دهد منافع ملي را در نظر بگيرد.عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پايان تاکيد کرد: فکر مي‌کنم با توجه به جو کلي مجمع تشخيص، اين دو مورد نيز در مجمع تصويب شود. در غير اين صورت بزرگان بايد تصميم بگيرند که بايد چه برخوردي در مورد FATF داشته باشيم.

تجارت» تاثیر سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز را بررسی کرد؛

اقتصاد کلان: با تغيير وزير راه و شهرسازي و بر سرکار آمدن محمد اسلامي‌در سال جاري اين انتظار مي‌رفت که حوزه ساخت و ساز با تحول اساسي مواجه شود و از اين رهگذر ضمن رونق در بخش مسکن، کشور از بحران بيکاري نيز عبور کند؛ چه اينکه بنا به اظهار کارشناسان اين بخش به طور مستقيم و غير مستقيم با حدود 400 شغل مرتبط است. در اين راستا چند روز قبل وزير راه و شهرسازي ساخت 400 هزار واحد مسکوني را از برنامه‌هاي دوران وزارت خود اعلام کرد و جزييات آن را با خبرنگاران و دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز در ميان گذاشت.

  • جزييات برنامه‌هاي دولت در بخش مسکن

اشتغال‌آفريني، رشد پايدار اقتصادي و تعديل قيمت‌ها در بازار مسکن از اهداف مهمي‌است که دولت در نظر دارد با حمايت توليدکنندگان مسکن و افزايش عرضه در اين بخش، آن را محقق کند. به گزارش ايلنا، بر اين اساس اقدامات متعددي از جمله ارائه تسهيلات و همچنين عرضه اراضي دولتي در بافت‌هاي فرسوده به انبوه‌سازان در دستور کار قرار گرفته و سال‌جاري حدود ۲۰۰ هکتار از اين اراضي در اختيار طرح ساخت مسکن انبوه قرار گرفت. طرح تامين مالي زنجيره ساخت‌وساز يکي ديگر از برنامه‌هاي دولت در اين زمينه است که در چهارمين جلسه شوراي هماهنگي مسکن مورد موافقت وزير راه و شهرسازي قرار گرفت. براساس اين طرح که به‌زودي نهايي مي‌شود، يک بانک عامل در جريان خريد و فروش مصالح ساختماني بين توليدکننده مصالح و سازنده مسکن، ورود پيدا مي‌کند و با تضمين تعهدات طرفين نسبت به هم، امکان معامله غيرنقد،‌ پيش‌فروش يا خريد اعتباري مصالح ساختماني را به‌وجود مي‌آورد. ايجاد امکان خريد غيرنقدي و اعتباري مصالح ساختماني هم‌اکنون يکي از درخواست‌هاي اصلي سازندگان و نيازهاي اساسي حوزه ساخت مسکن است. سازنده‌ها به دليل وجود امکان خريد اعتباري مصالح ساختماني با ميزان کمتري از منابع نقدي و سرمايه در گردش قادر به شروع پروژه‌هاي جديد خواهند بود. ايجاد تحرک در صنايع بالادست در مقطع زماني فعلي که بازار ساخت و ساز در وضعيت رکود موقت قرار گرفته است از ديگر محاسن اجراي اين طرح محسوب مي‌شود؛ به‌واسطه ارتباط بخش مسکن با تعداد قابل توجهي از صنايع بالادست، ايجاد تحرک در بازار ساخت وساز منجر به فعال شدن ساير صنايع مرتبط خواهد شد. کارشناسان جهت‌گيري دولت براي افزايش عرضه مسکن را اقدامي‌مناسب در راستاي تعديل اين بازار عنوان مي‌کنند. واقعيت اين است که در شرايطي که عرضه و تقاضاي مسکن متناسب باشد رشد قيمت‌ها در بازار به صورت منطقي خواهد بود. موضوع ديگر مورد توجه کارشناسان در اين طرح‌ها امکان اشتغالزايي از طريق ساخت‌وساز مسکن است. بخش مسکن به‌دليل ارتباط با صنايع مختلف از بخش‌هاي پيشران اقتصاد کشور است و رونق در اين بخش منجر به اشتغالزايي خواهد شد. رشد پايدار اقتصادي از ديگر اهداف دولت است که از طريق احداث مسکن و تقويت عرضه آن دنبال مي‌شود.

  • رشد پايدار اقتصاد با رونق بخش مسکن

استاد اقتصاد دانشگاه‌تهران رشد اقتصادي از طريق توليد مسکن را بهترين و پايدارترين رشد اقتصاد عنوان کرده و مي‌گويد: توجه به ساخت و ساز مسکن و اشتغالزايي و رشد اقتصادي از اين طريق رشد پايدار و مثبتي براي کشور خواهد داشت و منافع بيشتر عموم مردم را در پي دارد. محمد خوش‌چهره با بيان اينکه رشد اقتصادي که از طريق نفت دنبال شود منافع همگان را به دنبال نخواهد داشت، گفت: تحرک بخشي در بازار مسکن منجر به اشتغالزايي براي بيش از ۱۵۰ صنعت در کشور از مصالح ساختماني تا لوازم خانگي مي‌شود. تکميل واحدهاي باقي‌مانده مسکن‌مهر و ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکوني تا سال ۱۴۰۰ از برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي است که با هدف ايجاد تعادل بين تقاضا و توليد در دستور کار قرار گرفته است.

  • مديريت عرضه و تقاضا، راه حل مشکل مسکن

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي پيش از اين جريان سازي توليد با هدف ايجاد تعادل بين تقاضا و توليد را مهمترين برنامه دولت در بخش مسکن عنوان کرد و گفت: با توجه به رکود توليد مسکن در کشور مهمترين برنامه دولت ايجاد تعادل در اين بازار است. وي با اشاره به طرح بازآفريني‌شهري نيز گفت: در مراکز شهرها بافت واجد ارزش در قالب طرح بازآفريني شهري انجام مي‌شود که منابع مورد نياز آن از صندوق توسعه ملي تامين شده و تسهيلات کم بهره به علاوه محاسبه هزينه صفر براي صدور پروانه ساختمان به آن تعلق مي‌گيرد. اسلامي‌از دستور رئيس جمهوري براي توجه به تامين مسکن خانه‌ اولي‌ها در طرح‌هاي فوق خبر داد و گفت: طبق اين دستور رئيس‌جمهوري، استان‌ها با يکديگر وارد رقابت مي‌شوند و استان‌ برنده ضمن دريافت جايزه، مجوز آغاز عمليات نوسازي يا بازآفريني محلات ديگر را دريافت مي‌کند.کارشناسان اقتصاد مسکن نيز رويکرد حمايتي دولت براي تقويت بخش عرضه را صحيح عنوان مي‌کنند و با اشاره به توليد نامتناسب مسکن در دهه‌هاي گذشته معتقدند عرضه و توليد کافي در اين بازار تعديل قيمت مسکن را به همراه خواهد داشت. آنها با اشاره به مشکلات فعلي صنعت ساختمان‌سازي در کشور و افزايش هزينه‌هاي ساخت مسکن، طرح تامين مالي زنجيره ساخت‌وساز را اقدامي‌موثر براي تحرک بخشي در توليد مسکن مي‌دانند.

  • احياء بافت فرسوده، فرصت طلايي اشتغال

از جمله برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي بازآفريني بافت فرسود و احداث مسکن در بخش ناکارآمد است. به گزارش خبرگزاري تسنيم معاون اول رييس جمهور اوايل دي ماه گذشته در شوراي عالي اشتغال، با اشاره به وجود 3 ميليون و 200 هزار نفر بيکار در کشور، اظهار داشت: سالانه حدود 800 هزار نفر نيروي متقاضي کار جديد به اين آمار افزوده مي‌شود و خانواده‌ها نيز از دولت انتظار دارند که براي جوانان تحصيل‌کرده آنان فرصت‌هاي شغلي مناسب تدارک ببيند. اسحاق جهانگيري ادامه داد: در طرح اشتغال فراگير نيز مقام معظم رهبري با برداشت يک ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي موافقت کردند که براساس گزارش‌هاي سازمان برنامه و بودجه، مقدمات اجراي اين طرح آماده است که يکي از بخش‌هاي زيرمجموعه در اين طرح بخش مسکن و احياء بافت فرسوده است که اگر به درستي اجرا شود شاهد اشتغال فراواني در بخش مسکن خواهيم بود.

  • اشتغال زايي با رونق بازار مسکن

رئيس کميسيون عمران مجلس مي‌گويد: اگر به دنبال کاهش قيمت مسکن و ايجاد اشتغال هستيم بايد بازار مسکن رونق پيدا کند و اين مسئله در گرو اين است که توان مالي خريداران بالا برود تا چرخه خريد و فروش شکل بگيرد. رضايي کوچي در گفتگو با خبرگزاري خانه ملت بر ضرورت افزايش سرمايه مالي بانک‌هاي ارائه کننده تسهيلات مسکن تأکيد کرد و گفت: امروز اين بانک‌ها با کمبود بودجه و سرمايه روبه رو هستند و اين مسئله قطعا در روند ارائه وام مسکن مشکل ساز خواهد بود. وي با بيان اينکه عدم افزايش تسهيلات مسکن و کاهش قدرت خريد متقاضيان موجب افزايش قيمت مسکن در سال 98 مي‌شود، گفت: مجلس به ويژه کميسيون عمران مجلس بارها اعلام کرده که امروز بازار مسکن براي رونق گرفتن نيازمند افزايش سقف تسهيلات مسکن است، اما مسئولان بانکي کمبود سرمايه را مانع اصلي اين مسئله مي‌دانند.

حاجي‌بابايي خبر داد؛

گروه اصناف: حميدرضا حاجي‌بابايي رئيس فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس از واردات ۱۰۳ هزار تن گوشت گاوي به کشور خبر داد و با بيان اينکه هيچ محدوديت و کمبودي در اين زمينه وجود ندارد، گفت که در سال ۹۷ چندين برابر سال قبل از کشورهاي همسايه گوشت وارد کشور شده است.

به گزارش خانه ملت ، «حميدرضا حاجي‌ بابايي» در تشريح جلسه فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس با حضور «محمود حجتي» وزير جهاد کشاورزي افزود: در ابتداي اين جلسه نمايندگان عضو کميسيون سوالات و موضوعات مورد نظر خود را با حجتي در ميان گذاشتند که برخي از اين مطالب عبارتند از: چرا خوراک مورد نياز واحدهاي صنعتي تامين نمي‌شود، قيمت بالاي گوشت و مرغ براي مردم به‌ويژه اقشار کم درآمد جامعه مشکلاتي سختي ايجاد کرده است، دليل افزايش قاچاق گوسفند ماده به‌عنوان يکي از عوامل افزايش قيمت گوشت توضيح داده شود. وي به ديگر سوالات و موضوعات مطروحه ازسوي نمايندگان در اين جلسه خطاب به وزير کشاورزي اشاره کرد و تصريح کرد: لايحه بودجه متناسب با برنامه ششم توسعه در حوزه کشاورزي تدوين نشده است لذا وزارتخانه کشاورزي چه تدبيري دارد؟، دليل عدم اعمال استهمال وام‌هاي کشاورزي، همچنين مشکلات مربوطه به قنات‌ها به ويژه در روستاها از ديگر مضوعات مطرح شده از سوي نمايندگان بود.

عضو کميسيون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس، ممنوع شدن وام دامداري سنتي، قيمت گوشت 90هزار توماني در سايه عدم تنظيم بازار، برنامه‌هاي وزارت جهاد کشاورزي جهت تنظيم بازار براي سال 98، جلوگيري از ورود بيش از پيش دلالان و نظارت بيشتر به حوزه گوشت و مرغ را به‌عنوان ديگر سوالات و موضوعات مطروحه در جلسه با حجتي عنوان کرد.

ضرورت اعلام قيمت‌ها توسط خود وزارتخانه کشاورزي

حاجي بابايي ادامه داد: نمايندگان فراکسيون ولايي همچنين دليل عدم واردات گوشت از کشورهاي همسايه همچون افغانستان، قرقيزستان، تاجيکستان و... را جويا شده و درخصوص انحصار در حوزه نهادهاي دامپروري به‌ويژه مرغداري، ضرورت اعلام قيمت‌ها توسط خود وزارتخانه کشاورزي، نبود وحدت‌رويه ميان بانک‌ها در ارائه وام که سبب بروز مشکلاتي شده است، همچنين درخصوص تشديد اعتراض‌ها نسبت به عدم همکاري بانک‌ها در استهمال وام‌هاي کشاورزي براساس مصوبه مجلس و... نيز در اين جلسه صحبت کردند.

  • انعقاد تفاهم‌نامه‌ با برخي کشورها در حوزه گوشت، سويا، ذرت

نماينده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي‌در ادامه به اهم صحبت‌ها و پاسخ‌هاي وزير جهاد کشاورزي در جلسه با نمايندگان کميسيون ولايي اشاره کرد و گفت: آقاي حجتي با بيان اينکه معيشت مردم دغدغه اصلي وي و همکارانش در وزارتخانه جهاد کشاورزي است از انعقاد تفاهم‌نامه‌هاي مشترک با برخي از کشورها در حوزه واردات گوشت، سويا، ذرت و ... خبر داد. حجتي ادامه داد: به گفته وزير کشاورزي گوشت از آسياي ميانه و قفقاز وارد کشور مي‌شود، همچنين به تازگي 103 هزار تن گوشت گاوي وارد کشور شده و هيچ محدوديت و کمبودي در اين زمينه وجود ندارد. اين در حالي است که سال 97 چندين برابر سال قبل از کشورهاي همسايه گوشت وارد کشور شده است.

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: به زعم وزير کشاورزي هيچ مجوز رسمي‌براي صادرات گوشت و دام وجود ندارد و گوشت و مرغ بايد هدفمند توزيع شوند تا به دست گروه‌هاي هدف برسند.

  • احياي قنوات نياز به همراهي و کمک دولت و مجلس دارد

حاجي بابايي به تاکيد وزير جهاد کشاورزي مبني بر اينکه لايحه بودجه تدوين شده براي سال 98 در حوزه کشاورزي هيچ تناسبي با برنامه ششم توسعه ندارد، به ديگر صحبت‌هاي وي در اين جلسه اشاره کرد: به گفته محمود حجتي متاسفانه نگاه و برنامه خوبي طي چند دهه گذشته به‌دنبال قنوات نبوده لذا احياي آن‌ها نياز به همراهي و کمک دولت و مجلس دارد.

رييس فراکسيون ولايي مجلس صدور گوجه بيش از 30درصد سال گذشته، تاکيد بر پرورش دام‌هاي پربازده و سرمايه‌گذاري در اين بخش، برنامه وزارت کشاورزي براي حمايت از خانواده‌هاي روستايي در حوزه دامداري را از ديگر موضوعات مطروحه از سوي وزير کشاورزي در جلسه با فراکسيون ولايي مجلس عنوان کرد.

وزير نفت در پاسخ به نمایندگان مجلس مطرح کرد؛

گروه انرژي: بيژن نامدار زنگنه وزير نفت با تاکيد بر اين که با هيچ کسي عقد اخوت ندارد، بيان کرد:‌ بنده ممکن است فردي را منصوب کنم و بعد از دو ماه به دليل اين که در کارش اشکال دارد او را کنار بگذارم و برايم اهميت ندارد که اين فرد دوستم باشد و از اين اقدام دلخور شود.

به گزارش ايلنا، بيژن نامدار زنگنه وزير نفت در جلسه علني در پاسخ به سوال احمد سالک در مورد دليل عمل خلاف قانون معاون وزير نفت و مدير عامل شرکت ملي پالايش در عزل و نصب هيات مديره شرکت نفت ستاره خليج فارس بيان کرد: بنده بعد از ۳۰ سال شرکت داري مقداري از قانون تجارت و شرکت داري را بلد هستم. شرکت ستاره‌ خليج فارس مشمول قانون تجارت است و اعضاي هيات مديره شرکت‌هاي تجاري مي‌تواند هم حقيقي و هم حقوقي باشد.

وي با تاکد بر اينکه اعضاي هيات مديره شرکت ستاره خليج فارس داراي ۵ عضو حقوقي است و دو عضو حقوقي توسط شستا و دو عضو حقوقي توسط صندوق بازنشستگي نفت و يک عضو توسط شرکت پالايش و پخش است عنوان کرد: هيچ تغييري در هيات مديره اين شرکت صورت نگرفته و اعضاي حقوقي اين شرکت همچنان هستند. طبق قانون تجارت هيات مديره مي‌تواند مدير عامل را تعقيب و عزل کند و انتخاب مدير عامل با هيات مديره است. در جلسه‌اي که در مهر ماه سال ۹۶ برگزار شد هيات مديره با سه عضو از ۵ عضوش تصميم مي‌گيرد مدير عامل را عوض کند و صورت جلسه‌ آن نيز موجود است.

زنگنه تصريح کرد: آقاي سالک تاکيد داشتند که مدير عامل را بايد مجمع عمومي‌عزل و نصب کند در حالي که اين گونه نيست و طبق قانون تجارت هيات مديره مي‌تواند مدير عامل را عزل و نصب کند. تنها در يک جا مجمع مي‌تواند در انتخاب مدير عامل دخالت کند در صورتي که مدير عامل همزمان رئيس هيات مديره نيز باشد و طبق قانون تجارت بايد در مجمع عمومي‌انتصاب مدير عامل مطرح شود و با سه چهارم راي اعضاء تعيين کند. اکنون مدير عامل با تصويب هيات مديره تغيير کرده است و تخلفي رخ نداده است.

وزير نفت در ادامه با تاکيد بر اين که با هيچ کسي عقد اخوت ندارد، بيان کرد:‌ بنده ممکن است فردي را منصوب کنم و بعد از دو ماه به دليل اين که در کارش اشکال دارد او را کنار بگذارم و برايم اهميت ندارد که اين فرد دوستم باشد و از اين اقدام دلخور شود. اگر فردي بتواند قوي‌تر در جايگاهي عمل کند بنده او را منصوب خواهم کرد. در خصوص راه اندازي سريع و فني فازهاي ستاره خليج فارس ما از ارديبهشت سال ۹۶ توليد مستمر بنزين را شروع کرده‌ايم اما اين توليد به ظرفيت ۱۲ ميليون ليتر در روز نرسيد. مدير عامل جديد زماني که رفت در نامه‌اي رسمي‌نوشت که پالايشگاه بايد تعطيل شود.

اين عضو کابينه دولت دوازدهم با اشاره به اينکه معاونش يکي از شاگردان او است، گفت: اينکه معاون بنده در مقطع فوق ليسانس يک درس با من داشته است، جرم نيست، بسياري از مسئولان کشور شاگردان رهبر کبير انقلاب بوده اند، اما آخر متوجه نشدند از نيروي جوان استفاده کنند يا خير. اينکه مي‌گوييم جوان با تجربه قابل امکان نيست.

زنگنه با بيان اينکه معاونش ۱۲ سال سابقه کار دارد، ادامه داد: بنده ريسک کردم و فرد ۳۵ ساله‌اي را در سمت معاونت خود قرار دادم و در واقع نيروسازي کردم، اين جوان در يک سال اخير موفق بوده است، مي‌توانيد از نمايندگان جنوب ايران سوال کنيد که او در يک سال گذشته ۴۰ بار به جنوب کشور براي پيگيري سفر کرده است.

وزير نفت با بيان اينکه فازهاي ۱ و ۲ پالايشگاه ستاره خليج فارس به ظرفيت رسيده است، گفت: فاز ۳ نيز در حال راه اندازي است و با توليد ۳۰ ميليون ليتر بنزين در روز سرپا ايستاده‌ايم و به آن افتخار مي‌کنيم، چرا که ستاره خليج فارس خوب کار کرده و انصاف نيست پشت نيروي جوان پرانرژي اينگونه صحبت کنيم.

وي افزود: رفتار يک فرد ۶۶ ساله با جوان ۳۵ ساله يکسان نيست، ماهيت جوان تحول، جسارت و نوآوري است، اما ما احتياط مي‌کنيم و بايد زير بال و پر آنها را بگيريم، نبايد با يک اشتباه با آنها برخورد کنيم يا آنها را جابجا کنيم.

زنگنه عنوان کرد: بنده مسئوليت راه اندازي فني فازهاي ۱ و ۲ را از مديرعامل جديد خواستم که او نيز قبول مسئوليت کرد و توانست اين موضوع را نهايي کند. او در نامه‌اي عنوان کرد که مديرعامل قبلي مناسب نبوده است. لازم مي‌دانم مجدد توضيح دهم که تعيين مديرعامل از وظايف هيات مديره است و اشخاص حقوقي عضو هيات مديره ۳ رأي به تغيير مديرعامل قبلي داده اند.

عضو کابينه دولت دوازدهم توضيح داد: شستا دو عضو در هيات مديره ستاره خليج فارس دارد، آنها آن زمان به دليل مخالفت با روش به تغيير مديرعامل رأي ندادند، آنها تصميم را زير سوال نبردند، بلکه خواستار آن بودند روش ديگري براي اين تغيير انجام شود. آنها بعد از نتايجي که از مديرعامل جديد گرفتند از اين تغيير اعلام رضايت کردند.

وزير نفت با اشاره به گزارش نظارتي سازمان بازرسي کل کشور گفت: آقاي سالک به گزارش‌هاي نظارتي اشاره کردند، بايد بگويم در گزارش سازمان بازرسي آمده است که بعد از تغييرات مديريتي در نيمه دوم سال ۹۶ فاز اول ستاره خليج فارس با ۱۲ ميليون ليتر به طور کامل راه اندازي و به تثبيت رسيده، که اين کار قابل تقدير است، بنابراين حتي سازمان نظارتي نيز از تغيير و نتيجه تقدير کرده است.

زنگنه با تاکيد بر اينکه وزارت خواهان نتيجه بود، گفت: مي‌خواستيم وقتي تحريم‌ها اعمال مي‌شود، به دليل کمبود و عدم توانايي توليد در بنزين گير نکنيم، الان بنزين مثل نان شب است، اگر دو ساعت بنزين نباشد، مردم نمي‌توانند آن را تحمل کنند، ما تلاش کرديم در ۶ ماهه اول سال در زمينه توليد بنزين به تعادل برسيم.

وي گزارش داد: در سال گذشته روزانه ۱۲ ميليون ليتر بنزين وارد مي‌کرديم، اما امسال از مهرماه هيچ بنزيني وارد کشور نشده است و در واقع در توليد بنزين خودکفا شده‌ايم و وضعيت ذخايرمان بهبود يافته است، به طوري که در بودجه سال آينده پيش بيني براي واردات بنزين نداشته ايم.

وزير نفت کابينه دوازدهم گفت: در سال ۹۱ در حدود ۵۲ ميليون ليتر بنزين توليد مي‌کرديم، در اين مدت ۴۳ ميليون ليتر بنزين ديگر به ميزان توليدات کشور افزوده شده و در واقع ۹۵ ميليون ليتر بنزين توليد مي‌شود. افزايش ۸۳ درصدي توليد بنزين در کشور بي سابقه بوده است.

زنگنه ضمن تشکر از قرارگاه خاتم الانبيا (ص) براي انجام کارهاي پيماني پالايشگاه ستاره خليج فارس بيان کرد: به موضوع بسته شدن دفتر ستاره خليج فارس در تهران انتقاد شده است، دليلي وجود نداشت که اين دفتر با ۱۵۰ کارمند در تهران فعاليت کند، بايد تمام شرکت‌ها دفاتر خود را در استان‌هاي ديگر تعطيل کنند و تمام تمرکزشان در استان خود باشد.

وزير نفت با اشاره به راه اندازي فاز ۴ ستاره خليج فارس اظهار داشت: با مصوبه‌اي که مجموع عمومي‌شرکت نفت ستاره خليج فارس و تزريق خوراک ۱۲۰ هزار بشکه‌اي به اين پالايشگاه مي‌توان گفت در زمان کوتاهي اين فاز نيز به بهره برداري مي‌رسد.

ممنوعيت ثبت سفارش کالاهاي خارجي داراي مشابه ايراني تصویب شد؛

گروه تجارت: مجلس در مصوبه‌اي ثبت سفارش کالاهاي مصرفي و مصرفي بادوام خارجي داراي مشابه ايراني که با کيفيت مناسب و به ميزان کافي توليد شده باشد، را تا پايان مدت برنامه ششم ممنوع کرد.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، نمايندگان مجلس در جلسه علني بند ب ماده ۱۳ طرح اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي کشور و تقويت آنها در امر صادرات را به تصويب رساندند که براساس آن به‌منظور حمايت مالي از فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه، هزينه‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي دستگاه‌هاي موضوع ماده (۲) اين قانون، اشخاص حقوقي خصوصي و تعاوني در واحدهاي توليدي و صنعتي داراي پروانه بهره‌برداري از وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط که در قالب قرارداد منعقده با دانشگاه‌ها يا مراکز علمي‌و پژوهشي داراي مجوز قطعي از وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي يا مراجع ذيصلاح قانوني که در چارچوب نقشه جامع علمي‌کشور به تشخيص شوراي پ‍‍ژوهشي دانشگاه‌ها يا مرکز تحقيقاتي مربوط انجام مي‌شود، همچنان مشمول معافيت مالياتي بند (س) ماده (۱۳۲) قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب ۳/ ۱۲ /۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدي آن است. آيين نامه اجرايي اين بند توسط وزارتخانه‌هاي اقتصاد، علوم و بهداشت حداکثر ظرف ۳ ماه از ابلاغ اين قانون تهيه مي‌شود و به تصويب هيات وزيران مي‌رسد. نمايندگان همچنين ماده ۱۷ اين طرح را مصوب کردند که به موجب آن، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ثبت سفارش کالاهاي مصرفي و مصرفي بادوام خارجي داراي مشابه ايراني که با کيفيت مناسب و به ميزان کافي توليد شده باشد، را تا پايان مدت قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي‌ايران ممنوع نموده و يا براساس ماده ۲۲ قانون احکام دائمي‌برنامه‌هاي توسعه کشور از موانع تعرفه‌اي و فني جهت مديريت واردات استفاده کند. طبق تبصره يکاين ماده مصاديق کالاهاي ايراني مشمول اين ماده بر اساس معيارهاي متناسب با شرايط اقتصادي و تجاري کشور از قبيل ارزش‌آفريني، سهم ساخت داخل، حق‌الامتياز، اشتغال‌زايي، انتقال دانش فني، زنجيره ارزش، مزيت‌هاي نسبي و غيره ظرف مدت دوماه پس از لازم‌الاجراءشدن اين قانون توسط کارگروهي با مسؤوليت وزارت صنعت، معدن و تجارت و با عضويت نمايندگان وزارتخانه‌هاي وزارت امور اقتصادي و دارايي، جهاد کشاورزي، و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، سازمان برنامه و بودجه کشور و اتاق‌هاي مرتبط تعيين خواهد شد و در مواقع ضروري و نيز در اسفندماه هر سال اين فهرست توسط کارگروه مذکور مورد بازنگري قرار خواهد گرفت و حداکثر تا ۱۵ روز بعد ابلاغ خواهد شد. به موجب تبصره ۲ اين ماده وزارت صنعت، معدن و تجارت و حسب مورد وزارت جهاد کشاورزي مکلفند نسبت به نصب برچسب نشان‌دهنده درصد عمق ساخت داخل در کالاهاي صنعتي و يا بسته‌بندي‌شده مشمول اين ماده توسط توليدکنندگان پيگيري و نظارت لازم را اعمال کنند.

با حکم هيات مديره گروه خودروسازي سايپا، سيد جواد سليماني مديرعامل اين شرکت شد. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، با تصميم اعضاي هيات مديره گروه خودروسازي سايپا، سيد جواد سليماني مديرعامل اين شرکت و جانشين محمدرضا سروش شد. او دانش آموخته مهندسي مکانيک از دانشگاه صنعتي شريف در مقطع کارشناسي و مديريت اجرايي از سازمان مديريت صنعتي در مقطع کارشناسي ارشد است. قائم مقام ارشد مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، رياست هيات مديره شرکت ايران خودرو در بلاروس و سنگال، قائم مقام مديرعامل شرکت مگاموتور و رياست هيات مديره سايپا يدک از جمله سوابق سليماني در صنعت خودروسازي است وي هم چنين مدير عاملي پتروشيمي‌تبريز و امير کبير را در کارنامه مديريتي خود دارد.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

خبر واردات 103 هزار تن گوشت قرمز به کشور، مصداق نابودي اشتغال و اقتصاد است. اين واقعه يادآور روزي است که امام خميني(ره) دستور دادند مديريت دام کشور از وزارت کشاورزي به وزارت جهاد سازندگي منتقل شود زيرا ايشان اهميت دامداري را مي‌دانستند و به همين دليل بر مديريت جهادي آن تاکيد داشتند. امام همچون آيت ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتي اعتقاد داشتند و همان موقع خودکفايي در توليد گوشت ... رقم خورد. اما نکته مهم اينجاست که گوشت در دو بخش مذهبي و اقتصادي تعريف مي‌شود. پرورش و ذبح شرعي دام براي مسلمانان اهميت دارد و از سوي ديگر در بحث انتقال بيماري‌هايي همچون جنون گاوي، تاريخ مصرف گذشته بودن، گوشت‌هاي غير بهداشتي و بسياري موارد در گوشت وارداتي وجود دارد که در گوشت توليد داخل مطرح نيست. اما علاوه بر اين، در بحث اقتصادي نيز واردات گوشت زيانهاي جبران ناپذيري مي‌زند. هنگامي‌که گوشت را وارد مي‌کنيم، کشاورزي توليد علوفه، کارخانه‌هاي توليد خوراک دام، دامپروري، کشتارگاهها، کارگاههاي روده پاک کني، صنعت چرم سازي و بسياري موارد ديگر را با دست خود نابود مي‌کنيم و نابودي همه اين موارد مساوي با نابودي اشتغال در همه اين ظرفيتهاست. با توجه به اينکه همه روزه بر خيل بيکاران کشور افزوده مي‌شود، بايد قبل از فکر تامين خورد و خوراک مردم، به فکر حفظ اشتغال موجود و ايجاد اشتغال جديد براي بيکاران باشيم و اجازه ندهيم دوران طلايي خودکفايي به دوران ذلت مصرف گرايي تبديل شود. به عنوان خبرنگاري که 30 سال در عرصه‌هاي گوناگون اقتصادي قلم زده‌ام و شاهد جشنهاي خودکفايي بوده ام، خبر واردات 103 هزار تن گوشت قرمز تنم را لرزاند. اي کاش بدانيم اين حجم از واردات افتخاري ندارد زيرا فرصت‌هاي شغلي کشورمان را دودستي به بيگانگان هديه کرده‌ايم تا براي کشورمان گوشت توليد کنند. اي کاش به خاطر بياوريم که در اوايل انقلاب با همت توليدکنندگان و حمايت دولتمردان، در زمينه شيرخشک و لبنيات و گوشت خودکفا شديم و اي کاش شرايطي فراهم شود تا دولتمردان ما با نصب العين قرار دادن رهنمودهاي مقام معظم رهبري مبني بر اتکاي کشور به توليد و منابع داخلي، از اين پس هرگز در زمينه واردات کالاهايي که قابليت توليد آن در کشور وجود دارد، حرفي بر زبان نياورند. به اميد آن روز.

یادداشت
حسین خدنگ

روزنامه نگار

مسکن اين روزها درست مثل بيماري است که در حالت کماست و به وضعيت بغرنجي دچار شده که البته مي‌توان به بهبودي اش اميدوار بود.

اين بخش که بسياري آن را موتور محرکه اقتصاد ايران مي‌دانند به واسطه ظرفيت‌هاي بیشمار مي‌تواند نسخه‌اي شفا بخش براي حل مشکلات بزرگي مثل بيکاري و حتي نقدينگي سرگردان باشد اما متاسفانه حالا خود به چالشي براي اقتصاد ايران تبديل شده است. بعد از پايان رکود 5 ساله که ... محصول رشد چند برابري قيمت زمين در سالهاي آغازين دهه 90 بود و بخش مسکن را زمين گير کرد مسئولان تلاش کردند با اجراي طرح‌هايي مانند صندوق پس انداز يکم و افزايش وام مسکن اين بخش را دوباره رونق دهند. بخش مسکن به واسطه گستردگي و با اشتغالزايي براي 400 شغل مرتبط همواره يکي از بهترين بخش‌ها براي ايجاد فرصت‌هاي شغلي بوده است و رونق اين بخش مي‌تواند بخش فراواني از نيروي کار در جامعه را جذب کند. بر همين اساس هم سياستهاي حمايتي از انبوه سازي و رونق بخشي به ساخت و سازها در کانون برنامه‌هاي دولتمردان قرار گرفت. اين اتفاق اگر چه در يکي دو سال گذشته توانست با آوردن نقدينگي به بازار مسکن اين بخش را از رکود رها کند اما به بروز مشکلي تازه در جامعه منجر شد. تب مسکن و انحراف نقدينگي از بخش ساخت و ساز به خريد و فروش و واسطه گري باعث شد تا سوداگري و سودجويي و دلال بازي دوباره بازار مسکن را ملتهب کند و به رشد لجام گسيخته قيمت‌ها منتهي شود. حالا و در فاصله يکسال با افزايش 100 درصدي و دو برابر شدن قيمت‌ها در بازار مسکن اين بخش دوباره در حال ورود به رکود تورمي‌است. اتفاقي که هم به متوقف شدن ساخت و سازها منجر شده و هم با افزايش قيمت‌ها توانايي وام مسکن در تامين هزينه خريد خانه را به شدت کاهش داده است. با اين روند حتي افزايش دو برابري وام مسکن زوجها و ورود بانک‌هاي ديگر به حوزه مسکن و پرداخت تسهيلات مسکن هم نخواهد توانست دردي از مستاجرها و زوج‌ها درمان کند و تنها به بدهکار شدن آنها منجر مي‌شود. اين در حالي است که اکنون وجود هزاران خانه خالي و رسوب سرمايه‌هاي بزرگ در اين بخش خود به يکي از مشکلات کلان کشور تبديل شده و با تعطيل شدن ساخت و سازها و رکود دوباره بخش مسکن بايد منتظر افزايش چشمگير شمار بيکاران باشيم. حل اين روند شايد تنها در گرو تبيين رويکردي اصولي از سوي دولت درقبال طرحهاي مسکني نظير مهر و مسکن اجتماعي و تلاش براي خروج ملک از فهرست دارايي‌هاي سرمايه‌اي باشد تا دلالي و سوداگري نتواند بازار مسکن را به هم بريزد و اين بخش را دوباره به خواب زمستاني ببرد.