انتقال بين‌بانکي، چالش تجارت ايران و سوريه

رييس اتاق بازرگاني اصفهان بزرگترين چالش پيش روي تجارت استان اصفهان و سوريه انتقال بين بانکي برشمرد و گفت: خريد بلندمدت و پرداخت وجه کالا پس از فروش در بازارهاي داخلي سوريه از شروط بازرگانان سوري است.به نقل ايسنا، سيدعبدالوهاب سهل آبادي در نشست بررسي فرصت‌هاي تجاري و سرمايه‌گذاري در سوريه، اظهار کرد: سوريه پس از جنگ فرصت بديلي براي توليدکنندگان، بازرگانان و پيمانکاران استان اصفهان است که در فرايند بازسازي اين کشور نقش ايفا کنند. وي همچنين گفت: استان اصفهان با 9 هزار واحد صنعتي در زمينه‌هاي مختلف از جمله پيمانکاري ساختمان تا توليد مصالح و لوازمات ساختماني مي‌تواند نيازهاي اين کشور را در دوران پساجنگ تامين کند.


قاچاق، طبقه جديد ايجاد کرده است

يک کارشناس اقتصادي اظهار داشت: متاسفانه پديده قاچاق موجب ايجاد طبقه جديد به لحاظ اقتصادي شده است و اين افراد درآمدهاي هنگفتي از بده بستان قاچاق کسب کرده‌اند و امروز صاحبِ خانه‌ها و ماشين‌هاي ميلياردي هستند.

مهدي پازوکي در گفت‌وگو با ايلنا در مورد پديده قاچاق در اقتصاد کشور گفت: براساس گزارش‌هاي رسمي‌در سال گذشته حجم قاچاق تقريبا ۱۲.۵ ميليارد دلار بوده است که با احتساب هر دلار ۴۲۰۰ تومان رقمي‌بالغ بر ۵۰ هزار ميليارد تومان مي‌شود که قطعاً بخش عمده آن سازمان يافته است و متاسفانه اين پديده شوم توليد کشور را تحت تاثير قرار داده است.


سود وام‌هاي زير 100 ميليون بخشيده مي‌شود

سخنگوي کميسيون تلفيق لايحه بودجه 1398 کل کشور گفت: جرايم و سود وام‌هاي کمتر از 100 ميليون تومان در صورتي که وام گيرنده کل وام را يکجا پرداخت کند، بخشيده مي‌شود.

به گزارش ايرنا، «محمد مهدي مفتح» در جمع خبرنگاران با تشريح جلسه امروز - يکشنبه اين کميسيون اظهارداشت: کميسيون تلفيق همچنان مشغول بررسي بندهاي بخش درآمدي لايحه بودجه سال آتي است که بر اساس يکي از مصوبات آن سازمان تعزيرات حکومتي موظف شد که با همکاري ناجا، اموال، دارايي و وجوه نقد و سپرده‌هاي بانکي محکومين تعزيرات حکومتي را براي وصول، شناسايي کند.

واريز سود سهام عدالت مشمولان ادامه دارد

رئيس کل سازمان خصوصي سازي گفت: اين سازمان به تدريج در حال دريافت سود سهام عدالت مربوط به سال مالي 96 از شرکتهاي سرمايه پذير است و به مرور اين سود را ميان گروه‌هاي مختلف مشمولان توزيع مي‌کند.به نقل از روابط عمومي‌سازمان خصوصي سازي، پوري حسيني گفت: پس از برگزاري مجامع عمومي، شرکت‌ها طبق قانون 8 ماه فرصت دارند سود تقسيمي‌خود را پرداخت کنند.

رئيس کل سازمان خصوصي سازي افزود: براين اساس اين سازمان به تدريج در حال دريافت سود سهام عدالت مربوط به سال مالي 96 از شرکتهاي سرمايه‌پذير است و به مرور اين سود را ميان گروه‌هاي مختلف مشمولان توزيع مي‌کند.وي اذعان داشت: تا به امروز سود سهام عدالت همه مشمولان مربوط به کميته امداد و سازمان بهزيستي پرداخت شده است و مشمولان مربوط به گروه روستائيان و عشاير نيز به تدريج در حال دريافت سود سهام عدالت خود هستند.ئيس کل سازمان خصوصي سازي افزود: بر اين اساس با پايان يافتن توزيع سود سهام عدالت ميان مشمولان مربوط به گروه روستائيان و عشاير، توزيع سود سهام عدالت ميان مشمولان ساير گروهها نيز به تدريج آغاز خواهد شد.

سکه وارد کانال چهار ميليون توماني شد

افزايش قيمت انواع سکه ديروز (يکشنبه) نيز در بازار تهران ادامه يافت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد ( تا لحظه تنظيم خبر) چهار ميليون و 21 هزار تومان به فروش رفت.به گزارش ايرنا، افزايش قيمت مسکوکات طلا در حالي رخ داده که بهاي طلا در بازارهاي جهاني با روند کاهشي به 1282 دلار در هر اونس رسيده است؛ البته ديروز بازارهاي جهاني تعطيل بود.روز گذشته سکه تمام بهار آزادي طرح قديم سه ميليون و 900 هزار تومان، نيم سکه 2 ميليون و 100 هزار تومان و ربع سکه يک ميليون و 250 هزار تومان فروخته شد که همگي نسبت به ديروز افزايش داشتند؛ با اين حال سکه گرمي‌سير نزولي داشت و 685 هزار تومان فروخته شد.با وجود افزايش نرخ مسکوکات طلا، بهاي هر مثقال طلا در بازار تهران يک ميليون و 584 هزار تومان و هر گرم طلاي خام 18 عيار 365 هزار و 666 تومان نرخ گذاري شد که نسبت به روز قبل از آن کاهش دارد.صرافي‌ها نيز ديروز هر اسکناس يورو را 13 هزار و 250 تومان و هر دلار آمريکا را 11 هزار و 450 تومان فروختند.

تعداد چک‌هاي برگشتي در آذرماه

32 درصد کم شد

بانک مرکزي اعلام کرد: در آذرماه گذشته در کشور 584 هزار فقره چک به ارزش 68 هزار ميليارد ريال برگشت داده شد که نسبت به ماه پيش از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب 32.8 و 26.8 درصد کاهش نشان مي‌دهد.

تجارت» تاثیر سرمایه گذاری در حوزه ساخت و ساز را بررسی کرد؛

اقتصاد کلان: با تغيير وزير راه و شهرسازي و بر سرکار آمدن محمد اسلامي‌در سال جاري اين انتظار مي‌رفت که حوزه ساخت و ساز با تحول اساسي مواجه شود و از اين رهگذر ضمن رونق در بخش مسکن، کشور از بحران بيکاري نيز عبور کند؛ چه اينکه بنا به اظهار کارشناسان اين بخش به طور مستقيم و غير مستقيم با حدود 400 شغل مرتبط است. در اين راستا چند روز قبل وزير راه و شهرسازي ساخت 400 هزار واحد مسکوني را از برنامه‌هاي دوران وزارت خود اعلام کرد و جزييات آن را با خبرنگاران و دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز در ميان گذاشت.

  • جزييات برنامه‌هاي دولت در بخش مسکن

اشتغال‌آفريني، رشد پايدار اقتصادي و تعديل قيمت‌ها در بازار مسکن از اهداف مهمي‌است که دولت در نظر دارد با حمايت توليدکنندگان مسکن و افزايش عرضه در اين بخش، آن را محقق کند. به گزارش ايلنا، بر اين اساس اقدامات متعددي از جمله ارائه تسهيلات و همچنين عرضه اراضي دولتي در بافت‌هاي فرسوده به انبوه‌سازان در دستور کار قرار گرفته و سال‌جاري حدود ۲۰۰ هکتار از اين اراضي در اختيار طرح ساخت مسکن انبوه قرار گرفت. طرح تامين مالي زنجيره ساخت‌وساز يکي ديگر از برنامه‌هاي دولت در اين زمينه است که در چهارمين جلسه شوراي هماهنگي مسکن مورد موافقت وزير راه و شهرسازي قرار گرفت. براساس اين طرح که به‌زودي نهايي مي‌شود، يک بانک عامل در جريان خريد و فروش مصالح ساختماني بين توليدکننده مصالح و سازنده مسکن، ورود پيدا مي‌کند و با تضمين تعهدات طرفين نسبت به هم، امکان معامله غيرنقد،‌ پيش‌فروش يا خريد اعتباري مصالح ساختماني را به‌وجود مي‌آورد. ايجاد امکان خريد غيرنقدي و اعتباري مصالح ساختماني هم‌اکنون يکي از درخواست‌هاي اصلي سازندگان و نيازهاي اساسي حوزه ساخت مسکن است. سازنده‌ها به دليل وجود امکان خريد اعتباري مصالح ساختماني با ميزان کمتري از منابع نقدي و سرمايه در گردش قادر به شروع پروژه‌هاي جديد خواهند بود. ايجاد تحرک در صنايع بالادست در مقطع زماني فعلي که بازار ساخت و ساز در وضعيت رکود موقت قرار گرفته است از ديگر محاسن اجراي اين طرح محسوب مي‌شود؛ به‌واسطه ارتباط بخش مسکن با تعداد قابل توجهي از صنايع بالادست، ايجاد تحرک در بازار ساخت وساز منجر به فعال شدن ساير صنايع مرتبط خواهد شد. کارشناسان جهت‌گيري دولت براي افزايش عرضه مسکن را اقدامي‌مناسب در راستاي تعديل اين بازار عنوان مي‌کنند. واقعيت اين است که در شرايطي که عرضه و تقاضاي مسکن متناسب باشد رشد قيمت‌ها در بازار به صورت منطقي خواهد بود. موضوع ديگر مورد توجه کارشناسان در اين طرح‌ها امکان اشتغالزايي از طريق ساخت‌وساز مسکن است. بخش مسکن به‌دليل ارتباط با صنايع مختلف از بخش‌هاي پيشران اقتصاد کشور است و رونق در اين بخش منجر به اشتغالزايي خواهد شد. رشد پايدار اقتصادي از ديگر اهداف دولت است که از طريق احداث مسکن و تقويت عرضه آن دنبال مي‌شود.

  • رشد پايدار اقتصاد با رونق بخش مسکن

استاد اقتصاد دانشگاه‌تهران رشد اقتصادي از طريق توليد مسکن را بهترين و پايدارترين رشد اقتصاد عنوان کرده و مي‌گويد: توجه به ساخت و ساز مسکن و اشتغالزايي و رشد اقتصادي از اين طريق رشد پايدار و مثبتي براي کشور خواهد داشت و منافع بيشتر عموم مردم را در پي دارد. محمد خوش‌چهره با بيان اينکه رشد اقتصادي که از طريق نفت دنبال شود منافع همگان را به دنبال نخواهد داشت، گفت: تحرک بخشي در بازار مسکن منجر به اشتغالزايي براي بيش از ۱۵۰ صنعت در کشور از مصالح ساختماني تا لوازم خانگي مي‌شود. تکميل واحدهاي باقي‌مانده مسکن‌مهر و ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکوني تا سال ۱۴۰۰ از برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي است که با هدف ايجاد تعادل بين تقاضا و توليد در دستور کار قرار گرفته است.

  • مديريت عرضه و تقاضا، راه حل مشکل مسکن

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي پيش از اين جريان سازي توليد با هدف ايجاد تعادل بين تقاضا و توليد را مهمترين برنامه دولت در بخش مسکن عنوان کرد و گفت: با توجه به رکود توليد مسکن در کشور مهمترين برنامه دولت ايجاد تعادل در اين بازار است. وي با اشاره به طرح بازآفريني‌شهري نيز گفت: در مراکز شهرها بافت واجد ارزش در قالب طرح بازآفريني شهري انجام مي‌شود که منابع مورد نياز آن از صندوق توسعه ملي تامين شده و تسهيلات کم بهره به علاوه محاسبه هزينه صفر براي صدور پروانه ساختمان به آن تعلق مي‌گيرد. اسلامي‌از دستور رئيس جمهوري براي توجه به تامين مسکن خانه‌ اولي‌ها در طرح‌هاي فوق خبر داد و گفت: طبق اين دستور رئيس‌جمهوري، استان‌ها با يکديگر وارد رقابت مي‌شوند و استان‌ برنده ضمن دريافت جايزه، مجوز آغاز عمليات نوسازي يا بازآفريني محلات ديگر را دريافت مي‌کند.کارشناسان اقتصاد مسکن نيز رويکرد حمايتي دولت براي تقويت بخش عرضه را صحيح عنوان مي‌کنند و با اشاره به توليد نامتناسب مسکن در دهه‌هاي گذشته معتقدند عرضه و توليد کافي در اين بازار تعديل قيمت مسکن را به همراه خواهد داشت. آنها با اشاره به مشکلات فعلي صنعت ساختمان‌سازي در کشور و افزايش هزينه‌هاي ساخت مسکن، طرح تامين مالي زنجيره ساخت‌وساز را اقدامي‌موثر براي تحرک بخشي در توليد مسکن مي‌دانند.

  • احياء بافت فرسوده، فرصت طلايي اشتغال

از جمله برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي بازآفريني بافت فرسود و احداث مسکن در بخش ناکارآمد است. به گزارش خبرگزاري تسنيم معاون اول رييس جمهور اوايل دي ماه گذشته در شوراي عالي اشتغال، با اشاره به وجود 3 ميليون و 200 هزار نفر بيکار در کشور، اظهار داشت: سالانه حدود 800 هزار نفر نيروي متقاضي کار جديد به اين آمار افزوده مي‌شود و خانواده‌ها نيز از دولت انتظار دارند که براي جوانان تحصيل‌کرده آنان فرصت‌هاي شغلي مناسب تدارک ببيند. اسحاق جهانگيري ادامه داد: در طرح اشتغال فراگير نيز مقام معظم رهبري با برداشت يک ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي موافقت کردند که براساس گزارش‌هاي سازمان برنامه و بودجه، مقدمات اجراي اين طرح آماده است که يکي از بخش‌هاي زيرمجموعه در اين طرح بخش مسکن و احياء بافت فرسوده است که اگر به درستي اجرا شود شاهد اشتغال فراواني در بخش مسکن خواهيم بود.

  • اشتغال زايي با رونق بازار مسکن

رئيس کميسيون عمران مجلس مي‌گويد: اگر به دنبال کاهش قيمت مسکن و ايجاد اشتغال هستيم بايد بازار مسکن رونق پيدا کند و اين مسئله در گرو اين است که توان مالي خريداران بالا برود تا چرخه خريد و فروش شکل بگيرد. رضايي کوچي در گفتگو با خبرگزاري خانه ملت بر ضرورت افزايش سرمايه مالي بانک‌هاي ارائه کننده تسهيلات مسکن تأکيد کرد و گفت: امروز اين بانک‌ها با کمبود بودجه و سرمايه روبه رو هستند و اين مسئله قطعا در روند ارائه وام مسکن مشکل ساز خواهد بود. وي با بيان اينکه عدم افزايش تسهيلات مسکن و کاهش قدرت خريد متقاضيان موجب افزايش قيمت مسکن در سال 98 مي‌شود، گفت: مجلس به ويژه کميسيون عمران مجلس بارها اعلام کرده که امروز بازار مسکن براي رونق گرفتن نيازمند افزايش سقف تسهيلات مسکن است، اما مسئولان بانکي کمبود سرمايه را مانع اصلي اين مسئله مي‌دانند.

با ورود به کانال 165 هزار واحدي اتفاق افتاد؛
گروه بورس: افزايش قيمت جهاني نفت توانسته قيمت سهام پالايشي‌ها را تحت تاثير قرار دهد و اين گروه نيز تاثير بسزايي در رشد شاخص بازار سهام ايران داشت اما در عين حال ريسک‌هاي سيستماتيک موجود در بازار سبب شد که در بيشتر گروه‌ها عرضه بر تقاضا پيشي گيرد و قيمت‌ها کاهش يابد.

به گزارش ايسنا، روز شنبه شرکت‌هاي پالايشي نقش موثري در نوسانات شاخص‌هاي بازار سرمايه داشتند که علت آن را مي‌توان افزايش قيمت جهاني نفت دانست. روز گذشته نيز در معاملات بازار سهام ايران شاهد رشد فزاينده قيمت‌ها در گروه فرآورده‌هاي نفتي، کک و سوخت هسته‌اي بوديم. به طوري که سه نماد پالايشي از جمله پالايش نفت بندرعباس، پالايش نفت اصفهان و پالايش نفت تهران از تاثيرگذارترين سهم‌ها روي نماگرهاي بازار سرمايه بودند. در نمادهاي ياد شده حضور خريداران حقيقي در مقابل حقوقي‌ها پررنگ بود. از طرفي کاهش مقدار صادرات نفتي ايران طي ماه‌هاي گذشته سبب پررنگ شدن ريسک‌هاي سيستماتيک در بازار سرمايه شده است. بسياري از سهام‌داران گروه نفتي طبيعتا نگران از وضعيت فروش نفت ايران در آينده هستند. در کنار اين موضوع عرضه نفت خام سبک در رينگ بين‌الملل بورس انرژي دو بار انجام شده و قرار است، امروز(يکم بهمن) براي سومين‌بار انجام شود. آنگونه که اعلام شده نحوه تسويه اين معاملات به صورت ريالي مي‌تواند صورت گيرد. در نتيجه ورود ارز به کشور حاصل از صادرات نفت خام از طريق بورس انرژي به مراتب مقدار کمي‌است و اين موضوع مي‌تواند تاثير بسزايي در معاملات سهام شرکت‌هاي وابسته به نفت باشد.

روز گذشته در کنار گروه‌هاي پالايشي که فشار زيادي براي رشد شاخص داشتند، نمادهاي پتروشيمي‌و بانکي دست به دست يکديگر دادند تا شاخص‌هاي بازار سهام در تراز پايين‌تري قرار گيرد و در اين امر بسيار هم موفق بودند؛ به طوري که شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بيش از ۵۰۰ واحد افت کرد و در نيمه کانال ۱۶۵ هزار واحدي قرار گرفت.

از جمله شرکت‌هايي که معامله سهام‌شان تاثير کاهنده بر شاخص‌هاي بازار سرمايه داشت، مي‌توان به صنايع پتروشيمي‌خليج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت، بانک تجارت و پتروشيمي‌پارس اشاره کرد. گروه محصولات شيميايي که تعداد نمادهايش روي شاخص‌هاي بازار تاثير کاهنده داشتند، ديروزعمدتا با کاهش قيمت در بسياري از سهم‌ها مواجه شد، اما در عين حال تعدادي از سهم‌هاي اين گروه توانستند با رشد آرامي‌تا پايان ساعات معاملاتي پيش روند و کمتر يک درصد رشد کنند. همچنين نمادهاي گروه بانکي که عمدتا صورت‌هاي مالي‌شان زيان را نشان مي‌دهد، اکثرا با بيش از سه درصد کاهش قيمت روبرو شده است. افت قيمت در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباري طي دو روز گذشته در حالي صورت مي‌گيرد که رييس بانک مرکزي سابقا اعلام کرده بود که از ابتداي بهمن‌ماه سال جاري يعني از امروز، سود سپرده‌هاي بانکي به صورت ماه‌شمار پرداخت خواهد شد و اين موضوع هزينه‌ها را بر روي بانک‌ها و موسسات اعتباري به مراتب کاهش مي‌دهد.

در گروه خودرو و ساخت قطعات نيز فعالان بازار سرمايه شاهد کاهش قيمت براي تقريبا بيش از نيمي‌از سهم‌هاي اين گروه بودند. اين موضوع نيز در حالي صورت مي‌گيرد که به تازگي قيمت‌ خودروها در ايران با رشد فزاينده‌اي مواجه شده و عده‌اي معتقد بودند با افزايش قيمت خودروها زيان‌ها جبران مي‌شود و اقبال سهامداران به خريد اين سهم‌ها افزايش مي‌يابد، اما بسياري معتقدند ساختارهاي نامناسب اقتصادي در خودروسازان کشور سبب شده که حتي افزايش قيمت خودرو تا حدود ۱۰۰ درصد هم نتواند زيان انباشته آنها را جبران کند. همانگونه که گفته شد ديروز نماگر اصلي بازار سرمايه ۵۵۶ واحد کاهش پيدا کرد و تا رقم ۱۶۵ هزار و ۵۷۴ واحدي پايين آمد. همچنين شاخص کل هم‌وزن نيز با ۱۱۶ واحد افت مواجه شد و به رقم ۲۹ هزار و ۳۳۵ واحدي رسيد. همچنين شاخص آزاد شناور با ۹۵۳ واحد رشد به نيمه کانال ۱۸۰ هزار واحدي رسيد و شاخص بازار اول و دوم نيز هر کدام به ترتيب ۲۸۱ و ۱۷۲۲ واحد افت کردند. ارزش معاملات بورس تهران در دومين روز کاري اين هفته به رقم ۶۹۱ ميليارد تومان رسيد که اين رقم ناشي از دست به دست شدن بيش از ۲.۳ ميليارد سهم و اوراق مالي طي ۱۷۶ هزار و ۷۵۸ نوبت دادوستد بود. در عين حال آيفکس با ۱۱ واحد کاهش بار ديگر کانال ۲۰۰۰ واحدي را ترک کرد و به رقم ۱۹۹۲ رسيد. ارزش معاملات فرابورس ايران به عدد ۴۲۸ ميليارد تومان رسيد و حجم معاملات اين بازار رقم ۷۴۸ ميليون سهم و اوراق مالي را تجربه کرد.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

خبر واردات 103 هزار تن گوشت قرمز به کشور، مصداق نابودي اشتغال و اقتصاد است. اين واقعه يادآور روزي است که امام خميني(ره) دستور دادند مديريت دام کشور از وزارت کشاورزي به وزارت جهاد سازندگي منتقل شود زيرا ايشان اهميت دامداري را مي‌دانستند و به همين دليل بر مديريت جهادي آن تاکيد داشتند. امام همچون آيت ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتي اعتقاد داشتند و همان موقع خودکفايي در توليد گوشت ... رقم خورد. اما نکته مهم اينجاست که گوشت در دو بخش مذهبي و اقتصادي تعريف مي‌شود. پرورش و ذبح شرعي دام براي مسلمانان اهميت دارد و از سوي ديگر در بحث انتقال بيماري‌هايي همچون جنون گاوي، تاريخ مصرف گذشته بودن، گوشت‌هاي غير بهداشتي و بسياري موارد در گوشت وارداتي وجود دارد که در گوشت توليد داخل مطرح نيست. اما علاوه بر اين، در بحث اقتصادي نيز واردات گوشت زيانهاي جبران ناپذيري مي‌زند. هنگامي‌که گوشت را وارد مي‌کنيم، کشاورزي توليد علوفه، کارخانه‌هاي توليد خوراک دام، دامپروري، کشتارگاهها، کارگاههاي روده پاک کني، صنعت چرم سازي و بسياري موارد ديگر را با دست خود نابود مي‌کنيم و نابودي همه اين موارد مساوي با نابودي اشتغال در همه اين ظرفيتهاست. با توجه به اينکه همه روزه بر خيل بيکاران کشور افزوده مي‌شود، بايد قبل از فکر تامين خورد و خوراک مردم، به فکر حفظ اشتغال موجود و ايجاد اشتغال جديد براي بيکاران باشيم و اجازه ندهيم دوران طلايي خودکفايي به دوران ذلت مصرف گرايي تبديل شود. به عنوان خبرنگاري که 30 سال در عرصه‌هاي گوناگون اقتصادي قلم زده‌ام و شاهد جشنهاي خودکفايي بوده ام، خبر واردات 103 هزار تن گوشت قرمز تنم را لرزاند. اي کاش بدانيم اين حجم از واردات افتخاري ندارد زيرا فرصت‌هاي شغلي کشورمان را دودستي به بيگانگان هديه کرده‌ايم تا براي کشورمان گوشت توليد کنند. اي کاش به خاطر بياوريم که در اوايل انقلاب با همت توليدکنندگان و حمايت دولتمردان، در زمينه شيرخشک و لبنيات و گوشت خودکفا شديم و اي کاش شرايطي فراهم شود تا دولتمردان ما با نصب العين قرار دادن رهنمودهاي مقام معظم رهبري مبني بر اتکاي کشور به توليد و منابع داخلي، از اين پس هرگز در زمينه واردات کالاهايي که قابليت توليد آن در کشور وجود دارد، حرفي بر زبان نياورند. به اميد آن روز.