۶۰ درصد آمريکايي‌ها با سياست‌هاي ترامپ موافق نيستند

گروه بین الملل: دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در ظرف دو سال گذشته سياست اين کشور را از اساس تغيير داد. اما دو سال باقيمانده دوره رياست جمهوري مي‌تواند براي او بسيار ناخوشايند باشد. امکان استيضاح او نيز وجود دارد.

به گزارش دويچه وله، هنگامي‌که خبرنگاران شبکه "سي بي اس" از دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا پرسيدند که او دوره دو ساله اول رياست جمهوري خود را چگونه ارزيابي مي‌کند، ترامپ پاسخ داد که دوساله اول دوره رياست جمهوري او عالي بوده و او در ظرف دو سال بيش‌ از تقريبا همه روساي جمهوري پيشين در تاريخ آمريکا دستاورد داشته است. او همچنين گفته است که به دوره دو ساله رياست جمهوري خود نمره بيست و حتي بهتر از آن مي‌دهد.

ترامپ در حال حاضر وضعيت خوبي ندارد. اکثر آمريکايي‌ها او را به خاطر تعطيل شدن فعاليت دولت اين کشور سرزنش مي‌کنند. رئيس جمهوري آمريکا براي ساخت ديوار مرزي بين آمريکا و مکزيک شش ميليارد دلار طلب کرده است. اما دمکرات‌ها که اکثريت مجلس نمايندگان را در دست دارند با اين درخواست ترامپ مخالفت کرده‌اند.

محبوبيت ترامپ اکنون تا ۴۰ درصد در ميان آمريکاييها کاهش پيدا کرده است. حدود ۶۰ درصد آمريکايي‌ها با سياست‌هاي ترامپ موافق نيستند. هيچ يک از چهار رئيس جمهوري پيشين آمريکا در دوساله نخست رياست جمهوري خود تا اين حد از محبوبيتشان کاسته نشده بود. بسياري از آمريکايي‌ها از سياست‌هاي ترامپ ناراضي هستند و به خاطر توييت‌ها و دروغ‌هاي او خجالت مي‌کشند.

به نوشته "واشنگتن پست" ترامپ روزانه به طور متوسط ۱۵ بار دروغ مي‌گويد. با اين همه بايد گفت که هنوز از هر سه شهروند آمريکايي يک نفر و از هر ۱۰ جمهوري‌خواه هشت نفر با سياست‌هاي ترامپ موافقند. اين موضوع هم فقط يک دليل دارد: رونق اقتصادي.

ترامپ در کارزار انتخاباتي خود مژده مي‌دهد که در دوره او آمريکا در قياس با ۴۹ سال گذشته کم‌ترين نرخ بيکاري را دارد. او تاکيد مي‌کند که اقتصاد آمريکا چهار درصد رشد دارد و براي شکوفايي صنعت فولاد شرايط فراهم شده است.اگرچه بهبود وضعيت اقتصادي آمريکا در زمان باراک اوباما، رئيس جمهوري پيشين اين کشور آغاز شده بود ولي اصلاحات مالياتي ترامپ به رشد و توسعه اقتصادي اين کشورکمک شاياني کرده است.

با اين حال، بعد از روي کار آمدن ترامپ، بدهي دولتي آمريکا نيز به طور قابل توجهي افزايش پيدا کرد.

در سياست خارجي، کارنامه دونالد ترامپ در نيمه اول دوره رياست جمهوري‌اش بدتر است. او در آستانه سال نو اعلام کرد که داعش شکست خورده و بدون هيچ مشورتي با نزديکان خود گفت که نيروهاي آمريکايي از سوريه خارج مي‌شوند. اين موضوع سبب استعفاي جيمز ماتيس وزير دفاع آمريکا شده بود. ماتيس يکي از آخرين ژنرال‌هايي بود که تيم ترامپ را ترک کرده است.

در ظرف دو سال گذشته ترامپ مخالفان خود را قدم به قدم برکنار کرد. براي اروپايي‌ها و آلمان اين موضوع خبر خوشايندي نبود.ترامپ از قرادادهاي بين‌المللي چون پيمان اقليمي‌پاريس و يا برجام خارج شد. رئيس جمهوري آمريکا متحدان و شرکاي قديمي‌خود چون آلمان را کشوري مي‌شمارد که از آمريکا فقط سوء استفاده کرده‌اند.از سوي ديگر او به رهبران خودکامه‌اي چون ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه و کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي علاقه دارد.ترامپ و کيم چندين بار به همديگر نامه نوشته‌اند. ترامپ مي‌گويد که اين نامه‌هاي دوستانه توسعه سياسي به ارمغان آورده است. قرار است در اواخر ماه فوريه نشست دوم ترامپ و رهبر کره شمالي برگزار شود.اما نيمه دوم دوره رياست جمهوري براي ترامپ مي‌تواند بسيار ناخوشايند باشد، چون‌ دمکرات‌ها که مجلس نمايندگان آمريکا را در دست دارند مي‌توانند با سيستم مالياتي او مخالفت کنند.دمکرات‌ها با توجه به گزارش رابرت مولر، بازرس ويژه پرونده دخالت روسيه در انتخابات آمريکا واکنش نشان خواهند داد. آنها مي‌توانند براي استيضاح و طرح عدم کفايت ترامپ اقدام کنند.با اين اوصاف يک چيز مشخص شده و آن اينکه دوره سختي براي ترامپ در نيمه دوم دوره رياست جمهوري‌اش آغاز شده است.

نمايشگاه بين المللي تهران از پس فردا با گشايش دهمين نمايشگاه بين المللي در و پنجره و صنايع وابسته ميزبان ده‌ها شرکت و واحد توليدي در و پنجره و صنايع وابسته به اين صنعت است، نمايشگاهي که در آن صنعتگران و توليد کنندگان گرد هم مي‌آيند و ضمن ارائه نوين‌ترين توليدات و خدمات خود با يکديگر به تبادل اطلاعات مي‌پردازند. به گزارش روابط عمومي‌و اطلاع رساني دهمين نمايشگاه بين المللي در و پنجره و صنايع وابسته:در اين نمايشگاه که از 3 تا 6 بهمن ماه در فضايي بالغ بر سي هزار متر مربع و در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران برگزار مي‌شود، بيش از 350 شرکت داخلي و خارجي حضور و مشارکت دارند. فرهاد امينيان رئيس ستاد برگزاري اين نمايشگاه گفت: نمايشگاه بين المللي در و پنجره از نخستين دوره برپايي آن در سال 1388تا به امروز از رشد صعودي بسيار مناسبي برخوردار بوده و مورد استقبال مطلوب شرکت‌ها و واحدهاي فعال در اين صنعت واقع شده است.رئيس ستاد برگزاري اين نمايشگاه گفت: به رغم رکود مزمني که در حوزه صنعت ساختمان حاکم شده و نيز شرايط اقتصادي ويژه ناشي از اعمال تحريمهاي خارجي، نوسانات نرخ ارز و ممنوعيت ورود کالاهاي در و پنجره به کشور، استقبال بسيار خوبي از سوي فعالان صنعت در و پنجره کشور از نمايشگاه امسال به عمل آمده و نمايشگاه در فضاي بسيار گسترده‌اي برگزار مي‌شود امينيان گفت: مخاطبين اين نمايشگاه علاوه بر مصرف کنندگان عام، عمدتا شرکت‌هاي ساختماني، انبوه سازان مسکن و شهرک‌ها، مجتمع‌هاي مسکوني، اداري و تجاري، هتل‌ها، بيمارستان‌ها، مراکز آموزشي و ورزشي هستند. دهمين نمايشگاه بين المللي در و پنجره و صنايع وابسته از 3 تا 6 بهمن ماه هر روز از ساعت 10 تا 17 در محل دائمي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران آماده بازديد علاقمندان خواهد بود.

پدافند هوايي اين کشور با تهاجم هوايي جديد رژيم صهيونيستي به منطقه جنوب سوريه مقابله کرد. به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، خبرگزاري سوريه اعلام کرد پدافند هوايي اين کشور با تهاجم رژيم صهيونيستي به منطقه جنوب سوريه مقابله کرد و مانع از تحقق اهداف اين حمله شد. يک منبع نظامي‌سوريه اعلام کرد پدافند هوايي اين کشور با کارآيي بالا با تجاوز هوايي رژيم صهيونيسي به منطقه جنوب مقابله کرد و مانع از تحقق اهداف اين تجاوز شد. بنا بر گزارش‌ها، پدافند هوايي سوريه موفق شد بيشتر موشک‌هاي شليک شده رژيم صهيونيستي را سرنگون کند. رئيس ستاد ارتش رژيم صهيونيستي چند روز قبل در آستانه پايان خدمت خود در اين سمت در گفت‌وگويي با تلويزيون غيردولتي اين رژيم تاکيد کرده بود: ارتش بر ادامه حملات در سوريه عليه بسط نفوذ ايران و قدرت اين کشور در سوريه توصيه مي‌کند. اين ژنرال اسرائيلي با بيان اينکه حزب‌ا... قدرت موشکي بسيار عظيمي‌دارد گفته بود: بايد با قدرت به لبنان هم حمله شود زيرا ايران فعاليت‌هايش را به آنجا منتقل کرده و اين تهديدي خطرناک عليه دولت عبري است.

کشاورزي جوان يک اسب پير داشت يک روز هنگام برگشتن به خانه چون مراقبش نبود داخل چاهي بدون آب افتاد.

کشاورز جوان هر چه سعي کرد نتوانست اسب را از چاه در آورد از طرفي دلش هم به حال اسب پير مي‌سوخت که آن طور درد بکشد پس براي اينکه اسب زجر نکشد فکري به ذهنش رسيد با بيلي که در دست داشت خاکهاي اطراف چاه را داخل چاه ريخت به اين نيت که اسبش زير خاکها مدفون شود و بميرد! اما اسب پير هر بار که خاک روي بدنش مي‌ريخت با دمش و تکان دادن بدنش خاکها را پايين مي‌ريخت و در عين حال خاکها را روي هم کپه مي‌کرد و چند سانتي متر بالاتر مي‌آمد. اين کار همچنان ادامه پيدا کرد .کشاورز جوان خاک مي‌ريخت و اسب پير خاکها را زير پايش جمع مي‌کرد تا بالاخره ارتفاع خاک به لبه چاه رسيد و اسب پير در حالي که يک کوزه پر از سکه طلا را به دندان گرفته بود از چاه خارج شد. مشکلات زندگي مانند تلي از خاک بر سر ما مي‌ريزند و انسانها نيز دو انتخاب پيش رو دارند: اول اينکه اجازه دهند مشکلات آنها را زنده به گور کند يا از مشکلات سکويي بسازند براي رسيدن به خوشبختي

لوييس فن خال مربي سرشناس هلندي، گزينه جانشيني کي روش در تيم ملي ايران است.

به گزارش يک رسانه عربي، اين روز‌ها لوييس فن خال در سکوت رسانه‌اي ۲ بار به ايران سفر کرده است.

به گزارش خبرنگار آلماني قرارداد سرمربي فعلي ايران (کارلوس کي روش) در ماه فوريه به اتمام مي‌رسد و ممکن است در طي اين مسافرت‌ها لوييس فن خال به عنوان سرمربي ايران معرفي شود.

البته نام فن خال اخيرا جز گزينه‌هاي تيم باشگاهي متمول تراکتورسازي تبريز نيز ديده مي‌شد.

با اين حال حضور فن خال روي نيمکت ايران دور از تصور نيست. اين سرمربي ۶۷ ساله توانست تيم ملي هلند را به جايگاه سوم جام جهاني ۲۰۱۴ برزيل برساند.

لوييس فن خال سرمربي با تجربه تيم‌هاي بايرن مونيخ، منچستر يونايتد، آژاکس و بارسلونا بيستم ژانويه سال ۲۰۱۷ به بهانه دلايل خانوادگي و شخصي مربي گري را به طور موقت کنار گذاشت. اما ممکن است با نزديک شدن به نيمکت ايران به عرصه مربي گري بازگردد.

یادداشت
حسین خدنگ

روزنامه نگار

مسکن اين روزها درست مثل بيماري است که در حالت کماست و به وضعيت بغرنجي دچار شده که البته مي‌توان به بهبودي اش اميدوار بود.

اين بخش که بسياري آن را موتور محرکه اقتصاد ايران مي‌دانند به واسطه ظرفيت‌هاي بیشمار مي‌تواند نسخه‌اي شفا بخش براي حل مشکلات بزرگي مثل بيکاري و حتي نقدينگي سرگردان باشد اما متاسفانه حالا خود به چالشي براي اقتصاد ايران تبديل شده است. بعد از پايان رکود 5 ساله که ... محصول رشد چند برابري قيمت زمين در سالهاي آغازين دهه 90 بود و بخش مسکن را زمين گير کرد مسئولان تلاش کردند با اجراي طرح‌هايي مانند صندوق پس انداز يکم و افزايش وام مسکن اين بخش را دوباره رونق دهند. بخش مسکن به واسطه گستردگي و با اشتغالزايي براي 400 شغل مرتبط همواره يکي از بهترين بخش‌ها براي ايجاد فرصت‌هاي شغلي بوده است و رونق اين بخش مي‌تواند بخش فراواني از نيروي کار در جامعه را جذب کند. بر همين اساس هم سياستهاي حمايتي از انبوه سازي و رونق بخشي به ساخت و سازها در کانون برنامه‌هاي دولتمردان قرار گرفت. اين اتفاق اگر چه در يکي دو سال گذشته توانست با آوردن نقدينگي به بازار مسکن اين بخش را از رکود رها کند اما به بروز مشکلي تازه در جامعه منجر شد. تب مسکن و انحراف نقدينگي از بخش ساخت و ساز به خريد و فروش و واسطه گري باعث شد تا سوداگري و سودجويي و دلال بازي دوباره بازار مسکن را ملتهب کند و به رشد لجام گسيخته قيمت‌ها منتهي شود. حالا و در فاصله يکسال با افزايش 100 درصدي و دو برابر شدن قيمت‌ها در بازار مسکن اين بخش دوباره در حال ورود به رکود تورمي‌است. اتفاقي که هم به متوقف شدن ساخت و سازها منجر شده و هم با افزايش قيمت‌ها توانايي وام مسکن در تامين هزينه خريد خانه را به شدت کاهش داده است. با اين روند حتي افزايش دو برابري وام مسکن زوجها و ورود بانک‌هاي ديگر به حوزه مسکن و پرداخت تسهيلات مسکن هم نخواهد توانست دردي از مستاجرها و زوج‌ها درمان کند و تنها به بدهکار شدن آنها منجر مي‌شود. اين در حالي است که اکنون وجود هزاران خانه خالي و رسوب سرمايه‌هاي بزرگ در اين بخش خود به يکي از مشکلات کلان کشور تبديل شده و با تعطيل شدن ساخت و سازها و رکود دوباره بخش مسکن بايد منتظر افزايش چشمگير شمار بيکاران باشيم. حل اين روند شايد تنها در گرو تبيين رويکردي اصولي از سوي دولت درقبال طرحهاي مسکني نظير مهر و مسکن اجتماعي و تلاش براي خروج ملک از فهرست دارايي‌هاي سرمايه‌اي باشد تا دلالي و سوداگري نتواند بازار مسکن را به هم بريزد و اين بخش را دوباره به خواب زمستاني ببرد.