انتقاد نماینده رشت از لایحه دخل و خرج دولت؛

عضوکميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: کتاب بودجه سال 1398 ، کتاب آرزوها است و تبديل به کتاب تعبير خواب شده وبه واقعيت نخواهد پيوست؛ زيرا اشکال آنجايي است که براي درآمدهايي که هرگز تحقق نخواهد پيوست، هزينه پيش‌بيني شده و اين کشور را دچار مشکل مي‌کند. به گزارش خانه‌ملت، غلامعلي جعفرزاده در نطق ميان دستور گفت: کميسيون تلفيق در حال بررسي و تصويب بودجه است؛ لحاظ فروش يک و نيم ميليون بشکه نفت درروز در سال 1398 اشتباه و غير ممکن است. اصرار بر فروش نفت در چيست؟ چه اشکالي داشت که ميزان فروش را به زيريک ميليون در روز رسانديم؟ چه زماني کاهش وابستگي به نفت قرار است که اتفاق بيافتد؟ درحاليکه بودجه نفتي عامل بدبختي و فقر کشور است. وي بين کرد: ايثارگران، فرهنگيان، بازنشستگان، کشاورزان، کارگران، محروميان و جوانان در اين بودجه فراموش شده اند؛ کميسيون تلفيق هم از لحاظ قانوني اجازه دخالت تغيير کل ندارد. عضوکميسيون برنامه و بودجه افزود: از آقاي دکتر روحاني انتظار اصلاح ساختاري کشور و بودجه را داشتيم که اتفاق خاصي در بودجه مشاهده نمي‌شود؛ زيرا حامل‌هاي انرژي اصلاح نشد و هدفمندي يارانه‌ها همان پول پاشي سابق است در حاليکه تورم رشد صعودي داشته و سفره‌هاي مردم در حال خالي شدن است. بيکاري جوانان عرصه را براي آنها تنگ کرده وبيکاري جوانان عامل غصه خوردن خانواده‌ها شده که متاسفانه هيچ تدبيري در بودجه ديده نمي‌شود جعفرزاده گفت: بيکاري جوانان تحصيل کرده به مرحله بحراني رسيده و نصيحتي نمي‌پذيرند و صبرشان نيز تمام شده است؛ زيرا افق مثبتي در آينده خود نمي‌بينند که دولت بايد اقدام ويژه‌اي انجام دهد. نماينده رشت در مجلس ادامه داد: اعتماد مردم از حاکميت سلب شده و بشدت ضعيف شده است، قول و قرار ما هيچگونه اعتباري ندارد. مگر مي‌شود مردم براي خودرو ثبت نام کنند و پول را واريز کرده و بعد خودروسازان در تحويل خودروتاخير داشته باشند و در هنگام تحويل افزايش مبلغ نيز صورت گيرد؟ اگر زورتان به خودرو سازان نمي‌رسد، اجازه دهيد که مردم تکليف خود را با آنها مشخص کرده و اجازه واردات خودرو را بدهيد. وي افزود: اوضاع خدمت‌رساني در بيمارستان‌هاي دولتي وخيم است. مردم سرگردان هستند؛ زيرا هيچگونه رسيدگي مطلوبي به بيماران انجام نمي‌شود، چاه ويلي که در بهداشت و درمان درست شده است، تمام بودجه کشور را در کنار پول پاشي هدفمند کشور مي‌بلعد و اتفاقا موجبات نارضايتي مردم را فراهم کرده است که بايد در طرح سلامت بازنگري صورت گيرد و اشکالات اساسي آن برطرف شود.

  • يارانه به صورت کالابرگ الکترونيکي يا کارت الکترونيکي اعتباري پرداخت شود

جعفرزاده ايمن آبادي با بيان اينکه بايد گفت که 14 ميليارد دلار اعتبار براي کالاي يارانه‌اي هيچ وقت کالاي ارزان را بدست مردم نمي‌رساند و فقط جيب مافياي واردکنندگان کالا را پر مي‌کند، گفت: يارانه در انتها با کالابرگ الکترونيکي يا کارت الکترونيکي اعتباري به مصرف کننده واقعي داده شود.

واکنش های منفی جهان به نشست ضد ایرانی ورشو موجب شد؛
در آستانه برگزاري نشست ضد ايراني که قرار است روزهاي 24 و 25 بهمن در ورشو برگزار شود و با اعتراض جدي ايران مواجه شد، هياتي از ديپلمات‌هاي لهستاني به رياست، ماچي پرز ميسلاولانگ، معاون وزير خارجه اين کشور اروپاي شرقي در سفر به تهران با سيد عباس عراقچي، معاون امور سياسي خارجي ايران ديدار و رايزني کردند. محور اين ديدار که در ساختمان شماره يک وزارت امور خارجه برگزار شده، بحث نشست ضد ايراني ورشو است که لهستاني‌ها قرار است در اواخر بهمن ماه با همکاري آمريکا در اين کشور اروپايي برگزار کنند. تاکنون اخبار ضد و نقيضي در مورد تعداد مهمانان شرکت کننده در اين نشست منتشر شده است.همچنين هفته‌ گذشته نيز سفير ايران با معاون وزير امور خارجه لهستان ديدار کرد و اعتراض ايران را نسبت به برگزاري اين نشست به مقامات لهستاني اعلام کرد.در همين چارچوب وزارت امور خارجه ايران کاردار لهستان در تهران را به وزارت امور خارجه احضار کرد و مراتب اعتراض جمهوري اسلامي‌ايران را به اين ديپلمات لهستاني اعلام کرد.همچنين فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا پيش از آغاز نشست شوراي روابط خارجي اروپا در بروکسل درجمع خبرنگاران در پاسخ به اين که آيا در نشست ورشو که قرار است با تمرکز روي ايران برگزار شود شرکت مي‌کند يا نه؟ پاسخ داد: من در آن روزها قرار است در نشست اتحاديه آفريقا شرکت کنم. بنابراين، در روزهاي برگزاري اين نشست در بروکسل و حتي در اروپا حضور ندارم.

همچنين وزير خارجه لهستان گفت که مسکو دعوت اين کشور را براي شرکت در کنفرانس ضد ايراني ورشو رد کرده است .جاکيچ کژاپوتوويچ در گفت و گو با «ژچپاسپوليتا» با ابراز تاسف از عدم حضور روسيه در نشست ورشو ؛ گفت: بدون حضور مسکو، نمي‌توان به موفقيت آميز بودن اين نشست ؛ اميدوار بود.وزير خارجه لهستان گفت: «روسيه نقش مهمي‌در تحولات خاورميانه ايفا مي‌کند و بدون حضور مسکو در اين نشست نمي‌توان به موفقيت آميز بودن آن اميدوار بود.»وي افزود : «ما مي‌خواهيم (در کنفرانس ورشو) يک پروسه را آغاز کنيم و کارگروه‌هايي تعيين کنيم که به بررسي مسائلي مانند مبارزه با تروريسم، وضعيت پناهجويان، کمک‌هاي انساندوستانه و مقابله با تهديدهاي سايبري بپردازند.«اين‌ها مسائل بسيار پيچيده‌اي هستند. بنابراين بدون حضور روسيه در نشست ورشو، انتظار ندارم بتوانيم به توافقي دست پيدا کنيم. نشست احتمالاً منحصر به صدور بيانيه‌هاي مايک پمپئو و من مي‌شود».

براساس گزارش ريانووستي، سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه پيش تر اعلام کرده بود که مسکو دعوتنامه رسمي‌شرکت در نشست ورشو را که از سوي آمريکا سازماندهي شده است، دريافت کرده اما ترديد دارد که چنين نشستي کمکي به حل مسائل منطقه کند.

وزير خارجه لهستان در عين حال گفته است که شايد اين نشست بتواند به حل مساله توافق هسته‌اي ايران هم کمک کند.وي گفت : «ما در مقابل اتحاديه اروپا نخواهيم ايستاد. ما هم عضوي از اتحاديه هستيم و در خصوص اينکه توافق هسته‌اي ايران نقش مثبتي ايفا مي‌کند با آن‌ها هم نظريم. »وي با بيان اين که اتحاديه اروپا در حوزه خاورميانه نمي‌تواند با آمريکا مخالفت کند ؛ به خروج ايالات متحده از برجام و پيامدهاي آن اشاره کرد و گفت که نمي‌توان وانمود کرد که توافق هسته‌اي ايران بدون تغيير در حال اجرا است . اين نشست مي‌تواند به امکاني براي اتحاديه اروپا تبديل شود تا از اين بن بست خارج شود.

روحاني در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران وزارت ارتباطات؛

گروه سیاسی: رئيس جمهور ارتباطات و فناوري اطلاعات را نماد تحول جوامع در حوزه تکنولوژي دانست و با بيان اينکه مقاومت در برابر فناوري‌ها و تحولات نوين، رويکردي قديمي‌است، تاکيد کرد: شناخت درست و فرهنگ سازي، تنها راه مديريت و پيشگيري از مشکلات فناوري است.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در ديدار وزير، معاونين و مديران وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با تاکيد بر اينکه مبارزه با خواست عموم مردم، شرعي و قانوني نيست گفت: پيشرفت و تکامل رسانه‌ها، با اين دست مخالفت‌ها متوقف نشد. رئيس جمهور افزود:عادت انسان‌ها در استفاده از يک امکان و وسيله گاهي به طور طبيعي تبديل به حق مي‌شود که هر نوع مخالفت با آن اقدامي‌نادرست از سوي استفاده‌کنندگان به حساب مي‌آيد و از سوي ديگر نيز عده‌اي همواره با هر پديده جديدي مخالفت و مقابله مي‌کنند و اين دو خصيصه اجتماعي، عرصه ارتباطات و تجهيزات ارتباطاتي را نيز شامل شده و شاهد هستيم که همچنان عده‌اي با پديده‌هايي جديد بويژه در زمينه فناوري‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي مخالفت مي‌کنند. روحاني تصريح کرد: درست است که هر پديده جديدي ممکن است در کنار فوايد زيادش خطراتي نيز داشته باشد اما اين معقول نيست که در برابر احتمال بروز يک آسيب يا خطر، استفاده از ابزار يا امکاني که فوايد زيادي دارد را به طور کلي کنار بگذاريم و از سوي ديگر اينگونه نيست که همه عالم گوش به فرمان ما باشند تا ببينند که چه زماني استفاده از يک امکان يا ابزار جديدي را ممنوع مي‌کنيم تا آنها نيز ديگر از آن استفاده نکنند! روحاني گفت: ديگر نمي‌شود فضاي مجازي را از زندگي مردم جدا کرد. ديگر اين امر قابل تحقق نيست که حاکميت از مردم بخواهد به عنوان مثال موبايل را به خاطر برخي آسيب‌هايش کنار بگذارند. رئيس جمهور با بيان اينکه مبارزه با خواست عموم مردم، شرعي و قانوني نيست، اضافه کرد: برخي فکر مي‌کنند اختياراتي از آسمان دارند تا بر زميني‌ها هر فرماني که مي‌خواهند صادر کنند، اما خداوند به پيامبر خاتم (ص) نيز تأکيد کرد که تو وکيل مردم نيستي و فقط مأمور ابلاغ پيام هستي و مردم در پذيرش يا رد آن ، مختار هستند. نمي‌توان با خواست عمومي‌مردم مبارزه کرد و اين کار نه شدني و نه مشروع و قانوني خواهد بود. روحاني اظهار داشت: اگر کسي بخواهد مردم را مجبور به کاري کند ديگر اسم آن ارتباطي با دين و دينداري ندارد، چرا که اساس دين، فهم، درک و سپس پذيرش و انتخاب است و البته اين اصل بر همه اصل‌هاي عرصه‌هاي ديگر صادق و حاکم است. مردم فهم دارند و در مواجهه با هر مسأله‌اي که آسيب‌هايي دارد به دنبال فرا گرفتن فرهنگ صحيح استفاده از آن و راه‌هاي پرهيز از آسيب‌هايش هستند. رئيس جمهور گفت: بايد قبول کنيم که اشتباه کرديم فکر کرديم اگر بگوييم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فيلتر است همه به آن گوش مي‌کنند. ديديم که پس از فيلتر هر امکاني، فيلترشکن آن ايجاد شد و هر چه تلاش کرديم به طور روزانه فيلترشکن‌هاي جديد ارايه شد و در نتيجه ، زيان و آسيبي که بويژه به جوانان و فرزندان ما از ناحيه استفاده از فيلترشکن‌ها وارد شد ، بيشتر از زماني است که به طور عادي مثلاً از همان نرم‌افزاري که فيلترکرديم، استفاده مي‌کردند.

روحاني ادامه داد: راه پيشگيري از مخاطرات ابزارهاي ارتباطي جديد، فيلترينگ نيست، بلکه بايد سواد رسانه‌اي و ديجيتال جوانان و نوجوانان و البته والدين و همه جامعه را بالا ببريم تا بتوانند در کنار استفاده مناسب از اين امکانات، از مخاطرات و آسيب‌هاي آن نيز در امان بمانند. وي با بيان اينکه انحصار در هيچ پديده‌اي جواب نمي‌دهد گفت: امروزه استفاده از موبايل در ايران نسبت به خيلي کشورهاي ديگر بيشتر است و يک دليل مهم آن اين است که در کشور رسانه آزاد نداريم، فقط يک صدا و سيماي دولتي داريم و مردم براي دسترسي آزادانه‌تر به اطلاعات به استفاده از موبايل و دسترسي به فضاي مجازي از طريق آن، هجوم آورده اند. رئيس جمهور گفت: وقتي گردش آزاد اطلاعات رواج يابد و نظارت بر آن تقويت شود، ديگر شاهد آن نخواهيم بود که هر کسي يا گروهي به طور ناشناس و بدون شناسنامه بتواند از اين عرصه براي بي‌اخلاقي‌هاي خود سوء استفاده کند و يا از سوي ديگر شاهد آن نخواهيم بود که عده‌اي به طور فله‌اي با يک سيم‌کارت پيامک‌هاي تبليغاتي انبوه بفرستند و وقت و عمر مردم را تلف کنند؛ اينگونه اتلاف وقت و عمر مردم و آزار و اذيت‌هاي بي‌حساب شرعاً حرام است و راه مقابله با آن ايجاد فضاي آزاد و البته قانونمند نشر اطلاعات و نظارت قانوني و دقيق بر آن است. روحاني اظهار داشت: چندين بار تأکيد کردم که بايد هر فرد يا مجموعه‌اي که درخواست دريافت ارز دولتي براي واردات دارد از همان لحظه ثبت درخواست‌، مراحل بررسي و تأييد درخواست، در اختيار قرار دادن ارز، خريد کالا، انتقال آن، ترخيص از گمرک، انبار و نحوه و ميزان توزيع در بازار را به طور دقيق و به روز در فضاي مجازي ثبت کند تا امکان فساد و سوء استفاده به حداقل برسد. دولت نيز در راستاي تحقق يکي از بزرگترين شعارهايش يعني ايجاد شفافيت لوايح مورد نياز را در دست بررسي دارد تا به مجلس تقديم شوند. وي با بيان اينکه امروز بايد تلاش و حرکت بزرگي را در راستاي استفاده از فناوري اطلاعات در بخش‌هاي مختلف انجام دهيم، اظهار داشت: اينکه مي‌گوييم فيلتر وجود نداشته باشد به معناي اين نيست که اين فضا بدون حساب و کتاب و نظارت باقي بماند بلکه هم بايد نظارت کافي داشته باشيم و هم بايد به کساني که از فضاي مجازي استفاده مي‌کنند، آموزش‌هاي صحيح را ارايه دهيم. رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه راه‌حل رفع بسياري از مشکلات جامعه، تقويت، توسعه و سلامت دولت الکترونيک است، گفت: ما ناچاريم تحولي بزرگ در اين راستا ايجاد کنيم که البته دولت به طور کامل از آن پشتيباني مي‌کند. وي با بيان اينکه دولت براي توسعه فضاي مجازي و افزايش پهناي باند در کشور فشارهاي فراواني را تحمل کرد، اما در برابر همه آنها ايستاد، افزود: هر تصميمي‌در هر دستگاهي برخلاف آن اتخاذ مي‌شد دولت مخالفت مي‌کرد و مردم اگر امروز به راحتي مي‌توانند از اين فضا استفاده کنند بايد بدانند دولت يازدهم و دوازدهم از آبروي خود در اين راستا مايه گذاشت. روحاني اشتغال جوانان بويژه افراد تحصيلکرده را يکي از مسئوليت‌هاي مهم مسئولان دانست و گفت: امروز آمار رسمي‌بيکاري در کشور در مجموع حدود 11.7 دهم درصد است، اما اگر در اقشار مختلف مانند جوانان تحصيلکرده يا زنان و نوجوانان وارد شويم مي‌بينيم که اين آمار افزايش مي‌يابد.

رئيس جمهور با بيان اينکه مسئوليت ما اين است که بايد براي همه شغل ايجاد کنيم، گفت: روزگاري که بخواهيم بگوييم خانم‌ها بايد فقط در خانه باشند و حق آمدن در جامعه را ندارند، گذشته است. روحاني با اشاره به اينکه همه بايد اصول مربوط به خود را حفظ کنند، گفت: متأسفانه در مسأله حجاب ،اول از زن شروع مي‌کنيم در حالي که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور مي‌کند، اما بخاطر حجاب، دختران و زنان را دستگير مي‌کنيم. رئيس جمهور ادامه داد: اساس حجاب براي امنيت زن است. همه آنچه درباره حجاب در قرآن آمده براي حمايت از زن است اما به گونه‌اي رفتار شده که انگار بايد چماقي بر سر زن باشد و اين بخاطر آن است که مساله حجاب را درست در جامعه تبيين نکرديم. روحاني با بيان اينکه زنان در برخي امور سلامت بهتري نسبت به مردم دارند، گفت: بايد برخي امور را که مربوط به زنان است و آنان بهتر مي‌توانند انجام دهند ، به آنها واگذار کنيم، به گونه‌اي که براساس تجارب گذشته در وزارتخانه‌ها تاکنون هيچ فساد مالي از سوي زنان در مسئوليت‌هاي مختلف ديده نشده است.

تجارت دلايل افزايش لجام گسيخته قيمت‌ها را بررسي کرد؛

اقتصاد کلان: با وجود قول‌ها و وعده‌هاي مسئولان و دولتمردان، روند افزايش قيمت‌ها و گراني کالاهاي اساسي همچنان ادامه دارد. از اينرو مشخص است که تمهيدات دولتيان و دستگاه‌هاي نظارتي - هرچند بيشتر و ملموس تر از قبل - هنوز افاقه نکرده است. در اين راستا کارشناسان و عمدتا نمايندگان مجلس ساختار معيوب سيتم توزيع را علت افزايش لجاام گسيخته و بي مهار قيمت‌ها مي‌دانند.

  • دولت سيستم توزيع را اصلاح کند

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزار خانه ملت، عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس، با بيان اينکه دولت بايد سيستم توزيع کالاهاي اساسي را اصلاح کند،گفت: قيمت کالاها با افزايش قيمت ارز صعود مي‌کند، اما زماني که نرخ ارز کاهش مي‌يابد از قيمت کالا کاسته نمي‌شود.

محمدقسيم عثماني با اشاره به اختصاص 14 هزار ميليارد دلار ارز به کالاهاي اساسي در بودجه سال 98، گفت: اگر دولت ارز دولتي به کالاهاي اساسي اختصاص ندهد، قطعا در جامعه اثر تورمي‌دارد و هر پولي که تاکنون پرداخت شده به يک تعهد مادام العمر تبديل مي‌شود.

  • دولت بايد سيستم توزيع کالاهاي اساسي را اصلاح کند

وي با تاکيد بر اينکه دولت بايد سيستم توزيع کالاهاي اساسي را اصلاح کند، افزود: کالاهاي اساسي تامين و داخل کشور توزيع مي‌شود، اما سيستم درون کشوري مناسب نبوده و اين موضوع که چه ميزان از کالا در هر شهري که وارد مي‌شود به دست مردم رسيده جاي سوال دارد.

عضو کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي، تصريح کرد: کالاهايي که در ايران ارزان است از سوي کشورهاي همسايه خريداري و از کشور خارج مي‌شود که بايد مانع خروج اين کالاها شده و همانند قاچاق با آن برخورد شود.

  • مردم کالاهاي اساسي را گران دريافت مي‌کنند

همچنين عضو کميسيون اقتصادي مجلس با تاکيد بر تصميم‌گيري عاقلانه در مورد بودجه معيشت مردم براي سال ۹۸، گفت: در صورتي که مردم نگران معيشت خود باشند، نمي‌توان گام‌هاي توسعه را برداشت. به گزارش خانه‌ملت، محمدحسين حسين زاده بحريني در نشست علني 30 دي ماه مجلس گفت: در حال حاضر 14 ميليارد دلار دولت با قيمت دولتي هزينه مي‌کند تا روغن، برنج، گوشت و مرغ به مردم ارزان برسد اما نتيجه چيست؟ از اين رو به صورت شخصي با مسئولان دولتي مکرر صحبت کردم که ما هزينه را به عنوان هزينه قطعي متحمل شديم، 14 ميليارد دلار از منابع ارزي کمياب خود را هم هزينه کرديم اما مردم کالاهاي اساسي را به قيمت ارزان دريافت نمي‌کنند.

  • دولت نبايد در ابتداي زنجيره توليد هزينه کند

وي تاکيد کرد: نمايندگان بايد به اين سوال اساسي در جريان تصويب بودجه 98 به آن جواب دهند، متاسفانه دولت از اين مسئله مهم به عبور کرده و به اين سوال پاسخ نداده است، در صورتي که ما هم از خود رفع مسئوليت کنيم، اشتباه دولت تکرار مي‌شود در حاليکه ما مسئول معيشت و آسايش مردم و بهره ور کردن منابع در اختيار خود هستيم زيرا 14 ميليارد دلار را به صورت بهينه مي‌توان استفاده کرد، ما نبايد اين مبلغ را در ابتداي زنجيره توزيع هزينه کنيم. حسين زاده بحريني تصريح کرد: مادامي‌که مابه التفاوت 14 ميليارد دلار را ابتداي زنجيره توزيع پرداخت کنيم، اختيار خود و معيشت مردم را به عوامل زنجيره داديم که اين افراد را وارد کننده، بنک دار، عمده فروش و توزيع کننده شامل مي‌شود که بر روي هيچ کدام از اين حلقه‌ها نظارت نداريم. عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، خاطرنشان کرد: معيشت مردم وابسته به اين است که نسبت به 14 ميليارد دلار عاقلانه تصميم بگيريم.

  • مجلس، علل گراني کالاهاي اساسي را اعلام کرد

در خبري ديگر رئيس کميته ويژه بررسي افزايش قيمت کالاهاي اساسي مجلس براي ارزيابي علل عدم کنترل بازار و افزايش قيمت کالاها نتيجه بررسي اين موضوع در اين کميته را تشريح کرد. به گزارش مهر، حسن حسيني شاهرودي رئيس کميته ويژه براي بررسي علل عدم کنترل بازار و افزايش قيمت کالاهاي اساسي اظهار داشت: چالش‌هاي بازار ارز، قيمت گذاري کالاها، نظارت بر بازار، تامين کالاهاي اساسي، چگونگي توزيع کالاها، زنجيره توزيع از ثبت سفارش، تامين ارز، خريد از خارج، انتقال به خارج، ورود و ترخيص کالا تا توزيع مورد رصد کميته قرار گرفت.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اينکه آسيب‌هاي اين حوزه مورد بررسي قرار گرفت، گفت: حلقه‌هاي مفقوده در اين زنجيره بسيار زياد است. در حقيقت همه اين حلقه‌ها منفصل از هم هستند. هر کسي در حوزه خود فعاليت کرده و از فعاليتش خشنود است اما اين حلقه‌ها به يکديگر متصل نيست. حلقه مفقوده در نظام توزيع اين است که ارتباط معقولي بين حلقه‌هاي مختلف براي تأمين کالاهاي اساسي وجود ندارد. نماينده مردم شاهرود در مجلس ادامه داد: زماني که ثبت سفارش در وزارتخانه صمت انجام مي‌شود، بايد به صورت آنلاين اين ثبت سفارش خود را در بانک مرکزي نشان دهد و بعد از آن تخصيص ارز عيناً در سازمان صمت و بانک عامل نشان داده شود اين سامانه بايد به گمرک متصل باشد تا کالايي که ثبت سفارش شده و ارز آن تخصيص داده شده است و به گمرک انتقال يافته است منشا ارز آن مشخص باشد.

عضو هيات رئيسه کميسيون اقتصادي گفت: بايد انباري که اين کالاها دپو شده باشد کاملاً مشخص باشد تا سازمان صمت دقيقاً بداند اين کالاها در کجا وجود دارد. بايد اين سامانه به شبکه توزيع کالا و بازار متصل باشد و همه بايد به اين سامانه دسترسي داشته باشند.

حسيني اين امر را موجب شفافيت اقتصادي خواند و گفت: در کشور ما هنوز اين زنجيره‌ها به يکديگر متصل نشده اند. اتصال دادن اين سامانه‌ها به يکديگر کار سختي نيست، زيرا در هر حوزه سامانه‌اي وجود دارد و فقط بايد نخ تسبيحي اين دانه‌ها را به يکديگر متصل کند. وي دولت را مسئول پيوند دادن اين زنجيره‌ها به يکديگر خواند و گفت: دولت بايد جايگاهي را به اين منظور تعيين کند، به نظر مي‌رسد دستگاه‌ها به حال خود رها شده‌اند و همين عدم نظارت موجب سوءاستفاده‌ها، اختلاس‌ها و فساد شده است.

  • خروج يارانه ۱۰۰هزار ميلياردي دولت از جيب مردم

از سوي ديگر رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه يارانه ۱۰۰هزار ميلياردي دولت به کالاهاي اساسي با گراني‎ها از جيب مردم خارج شد، گفت: ميانگين قيمت کالا‌هاي اساسي با نبود نظارت ۷۰درصد بيشتر از قيمت‌هاي ارز تخصيص‌يافته است. به گزارش خبرگزاري تسنيم ، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه حدود 14 ميليارد دلار امسال و نيز سال آينده به کالاهاي اساسي اختصاص يافته است افزود: قيمت اين کالاها در بازار متناسب با ارز 4 هزار و 200 توماني تخصيص‌يافته نيست. پورابراهيمي‌گفت: اولويت نخست ما اين است که دولت بتواند با سياست‌هاي نظارتي و مديريت و تنظيم بازار قيمت کالاهاي اساسي را بر اساس ارز 4 هزار و 200 توماني قرار دهد اما در غير اين صورت پيشنهاد کميسيون اقتصادي مجلس تخصيص مابه‌التفاوت يارانه بين قيمت ارز تخصيص‌يافته به کالاهاي اساسي و قيمت اين کالاها در بازار است.

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: اگر نظارت بر قيمت‌ها انجام نشود مابه‌التفاوت اين قيمت که بخش عمده‌اي از آن اکنون به رانت تبديل و در واسطه‌گري از جيب مردم خارج مي‌شود بايد به جيب مردم بازگردانده شود.

وزير راه و شهرسازي خبر داد:

گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه وظيفه سازمان ملي زمين و مسکن عرضه زمين براي ساخت مسکن ۴۰۰ هزار مسکن است، از تشکيل ستادهاي بازآفريني استاني و احياء شوراي مسکن در استانها خبر داد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد اسلامي‌با اشاره به اينکه خانه‌دار کردن مسکن اولي‌ها به‌سادگي نخواهد بود، افزود: طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار است که تا پايان دولت ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده ،۲۰۰ هزار واحد در شهرهاي جديد و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهاي زير ۵۰ هزار نفر ساخته شوند. وي وظايف ۴ ارگان وزارت راه و شهرسازي را براي اجرايي کردن اين برنامه تشريح کرد و گفت: براي اجرايي کردن اين طرح بايد معاونت امور مسکن و ساختمان پيش‌بيني، برنامه‌ريزي، جهت‌دهي و تنظيمات اقدامات رگلاتوري را صورت دهد که هدايتگر برنامه در سطح ديواني و کلان ملي است. وزير راه، وظيفه سازمان ملي زمين و مسکن را عرضه زمين براي اين طرح خصوصاً در بافت فرسوده دانست و افزود: بر اساس اهداف و مقررات خوب پيش‌بيني‌شده در طرح بازآفريني شهري چرخش زمين‌هاي دولتي و سکونت افراد بومي‌در خانه‌هاي نو باعث افزايش اعتماد عمومي‌و چرخش کار در يافت‌هاي ناکارآمد شده و روند بازآفريني توليد مسکن را تسريع خواهد کرد. اسلامي‌به تشريح وظايف شرکت ملي بازآفريني شهري در رابطه با طرح احداث ۴۰۰ هزار واحد پرداخت و گفت: شرکت ملي بازآٰفريني با شيوه چرخش زمين براي احيا و باززنده‌سازي بافت تاريخي داراي ارزش با بهره‌گيري از تغيير کاربري‌ها بايد اقدام کند و اگر بافت فاقد ارزش در اين محلات وجود دارد که داراي مشکلات خاصي است، تخريب و نوسازي شود، زيرا نبايد اجازه دهيم که مرکز شهرهاي ما تهي و ويران‌شده و فرهنگ شهري و محلي از بين برود. وي ادامه داد: ۱۰۰ هزار واحد نيز به بنياد مسکن سپرده‌شده است تا در مکاني که حاشيه‌نشيني دارد مستقر شود، زيرا ما بر اين باور هستيم که خسارات حاشيه‌نشيني کمتر از زلزله و سيل نيست به همين منظور در ابتدا تصميم بر آن شده است تا رفع حاشيه‌نشيني در استان‌هاي سيستان بلوچستان و خوزستان شروع شود تا قدرت کارفرمايي نيز در اين استان‌ها ارتقا يابد. وزير راه و شهرسازي بابيان اينکه ديگر سازمان درگير در اين طرح شرکت عمران شهرهاي جديد است، افزود: بايد ساخت در شهرهاي جديد از همين امسال آغازشده و هرچه سريع‌تر قراردادهاي احداث بين دو طرف به امضا برسند. وي با تأکيد بر اينکه سياست ما اين است که براي هرگونه سياست‌گذاري و طرح‌ريزي در حوزه مسکن از مشورت فکري بخش خصوصي به‌صورت عملي استفاده کنيم، گفت: به همين منظور شوراي سياست‌گذاري مسکن را که چندين سال معلق مانده بود دوباره تشکيل داديم و با تيم جديد حوزه مسکن در حال هدف گزاري براي اين حوزه هستيم تا با همگرايي هرچه بيشتر بتوانيم با دعوت از تشکل‌ها و انجمن‌هاي تخصصي از ظرفيت آن‌ها استفاده کنيم. اسلامي‌با اشاره به اينکه دستور تشکيل ستادهاي بازآفريني استاني و وظايف استانداران در موضوع بازآفريني به آن‌ها ابلاغ‌شده است گفت:علاوه بر آن به استان‌ها گفته‌شده است که شوراي مسکن خود را بايد به‌صورت مستمر تشکيل دهند و از ظرفيت انبوه‌سازان در اين مسئله غافل نشوند. وي افزود: شوراي عالي معماري و شهرسازي نيز بايد در اين حوزه ما را همراهي کرده و با برنامه‌ريزي طبق قانون تسهيلگري را براي توسعه عمران در شهرها و شکل‌گيري برنامه توسعه مسکن از حرکت مخرب و بارگذاري بي‌رويه جلوگيري کند.

وزير راه و شهرسازي به مدل اعتباري دولت براي تأمين مصالح ساختماني نيز اشاره کرد و گفت: با اين مدل مي‌توان مصالح ارزان‌قيمت در اختيار سازندگان قرارداد تا قيمت تمام‌شده ساختمان‌سازي پايين آمده و متقاضي کم‌درآمد صاحب‌خانه شود. اسلامي‌بابيان اينکه مدل افزايش وام به دليل تورم‌زايي نمي‌تواند حرکت مناسبي براي خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد باشد، افزود: بايد به توليدکنندگان مصالح نيز کمک کرد و با ايجاد يک بازار تهاتري بين توليدکنندگان و سازندگان مسکن قيمت ساخت را کاهش داد که در نتيجه آن قيمت تمام‌شده پايين آمده و سپس با يک سود متعارف ساختمان ساخته‌شده به متقاضي واگذار شود. وي يکي از راهکارهاي سرمايه‌گذاري را استفاده از ظرفيت وجوه اداره شده براي پشتوانه ساخت مسکن دانست و تصريح کرد: در لايحه بودجه سال آينده علاوه بر اينکه به وجوه اداره شده وزارت راه به‌عنوان يک راهکار براي تأمين تسهيلات ساخت توجه شده، اعتباراتي براي ساخت‌وساز توسط بخش خصوصي نيز در نظر گرفته‌شده است. وزير راه و شهرسازي بابيان اينکه تمامي‌قوانين حمايتي مانند رفع موانع توليد و غيره که به حمايت از بخش خصوصي مي‌پردازند، در اين وزارتخانه توجه ويژه خواهد شد گفت: ارتباط ما با وزارت کشور و شهرداران خوب است و عزم ما جزم است تا به ياري همديگر توليد مسکن در کشور شکل‌بگيرد، زيرا در اين سال‌ها مردم به‌اندازه کافي رکود و تورم را احساس کرده‌اند و بايد امروزه اين مشکلات با همکاري بيشتر بين دولت و بخش خصوصي حل شود.

کره جنوبي و ژاپن اولين محموله نفتي از ايران را دریافت کردند؛

گروه انرژي : قطع جريان صادرات نفت خام ايران به بازار جهاني در حالي هدف اصلي تحريم‌هاي يک‌جانبه آمريکا عليه ايران است که به عقيده تحليلگران بين‌المللي، آمريکا به اين هدف دست نخواهد يافت. تحليلگران بر اين باورند که آمريکا براي صفر کردن خريد نفت ايران با مشکلاتي مواجه است، از اين رو نمي‌تواند آن‌طور که مدعي است معافيت از تحريم‌ها را تمديد نکند.

يکي از مقامات شرکت ژاپني فوجي‌اويل از آغاز بارگيري نفت ايران تحت معافيت ۱۸۰ روزه واشنگتن براي واردات از ايران خبر داد.

اين نخستين بارگيري محموله نفت ايران به مقصد ژاپن از زماني است که توکيو در پنجم نوامبر براي واردات نفت ايران به مدت ۱۸۰ روز از واشنگتن معافيت گرفت.

طبق آمار مورد بررسي "اس اند پي گلوبال پلاتس"، نفتکش کيسوگاوا حامل اين محموله جزيره خارک را روز يکشنبه به مقصد سودگائورا در خليج توکيو ترک کرد.

فوجي‌اويل يکي از بزرگترين خريداران ژاپني نفت ايران است که پالايشگاه سودگائورا با ظرفيت ۱۴۳ هزار بشکه در روز را اداره مي‌کند.

بارگيري واردات نفت ايران از سوي فوجي‌اويل پس از چراغ سبز بانک‌هاي ژاپني براي انجام مبادلات مربوط به تجارت نفت ايران صورت گرفت.بانک‌هاي ژاپني منتظر موافقت مقامات رگولاتوري ژاپني و آمريکايي بودند تا اعتبارنامه براي قراردادهاي مربوط را صادر کنند.

ژاپن در نوامبر سال ۲۰۱۸ هيچ وارداتي از ايران نداشت و خريد نفت ايران را به منظور دريافت معافيت از تحريم‌هاي آمريکا به طور کامل متوقف کرده بود. آخرين محموله نفت ايران در اوايل اکتبر به ژاپن رسيد، زيرا پالايشگاه‌ها و بانک‌هاي ژاپني تلاش داشتند کليه مبادلات مربوط به نفت را پيش از آغاز تحريم‌هاي آمريکا تسويه کنند. پالايشگاه‌هاي ژاپني معمولا گريدهاي مديوم و سنگين را وارد مي‌کنند. آخرين باري که اين کشور هيچ نفتي از ايران وارد نکرد ژوييه سال ۲۰۱۲ بود که تهران هدف تحريم‌هاي بين‌المللي قرار گرفته بود و تا زمان مشخص شدن وضعيت بيمه محموله و مسائل بانکي، واردات نفت ژاپن از ايران به مدت کوتاهي متوقف شده بود.

در اين راستا نيز عبدالناصر همتي - رئيس کل بانک مرکزي - هم طي يادداشتي در پست اينستاگرامي‌خود آورده که بعد از کشورهاي چين، کره جنوبي، هند و ترکيه امروز ژاپن نيز عمليات واردات نفت از ايران را آغاز کرد. به تدريج درآمدهاي جديد نفتي در کنار دهها ميليارد دلار منابع فعال بانک مرکزي در نزد بانک‌هاي خارجي که پشتيبان قوي و مطمئن تجاري کشورمان است، به چرخه تجاري وارد مي‌شود.

وي در ادامه پيام خود نوشت: صادرات غيرنفتي کشورمان نيز با تفاهماتي که صادرکنندگان با همکاران من مي‌کنند به تدريج در خدمت واردات کشورمان قرار مي‌گيرد. قبلا خدمت مردم عرض کرده بودم در داخل کشور نيز ذخاير بسيار مطلوب ارز به صورت اسکناس در حدي است که نيازهاي واقعي مردم را تامين کند.

همتي تاکيد کرد: البته عوامل مختلفي در داخل و خارج مأيوس از تاثيرگذاري بر عرضه و تقاضا تلاش مي‌کنند با ايجاد جو رواني و دادن پالس‌هاي منفي بازار را از نظر رواني تحت تاثير قرار بدهند.

رييس کل بانک مرکزي همچنين نوشت: نکته جالب در مورد اين روزهاي بازار ارز، کم رمق بودن تقاضا در صرافي‌ها و نرخ سازي دلالان در فضاي مجازي است. بانک مرکزي اين روزها جور سمت تقاضا را هم مي‌کشد!

  • اولين تانکر نفتي ايران پس از چهار ماه به کرۀ جنوبي رسيد

از سويي ديگر بر اساس اطلاعاتي که ديروز منتشر شد، کره‌جنوبي روز شنبه براي اولين بار در شش ماه گذشته نفت ايران را وارد کرد. نفتکش «ان تي سي سيليويا» نزديک به ۱ ميليون بشکه از ميعانات گازي ايران و نفت سبک که معمولا به همراه گاز طبيعي توليد مي‌شود را در تاريخ ۱۹ ژانويه در بندر اينچون تخليه کرد. انتظار مي‌رود که يک تانکر ديگر NITC که حامل مقدار مشابهي از ميعانات است، در ۳۱ ژانويه به کره جنوبي برسد. اين محموله اولين واردات نفت ايران توسط کره جنوبي در ماه‌هاي اخير است که به دليل تحريم‌هاي آمريکا واردات نفت از ايران را متوقف کرده بود. خريداران نفت‌خام و ميعانات ايران در کره جنوبي شامل اس کي انرژي( SK Energy )و اس کي اينچئون
(Sk Incheon Petrochemical)، شرکت‌هانوا توتال پتروکميکال ( Hanwha Total Petrochemical ) هستند. وزير تجارت کره جنوبي کيم هون چونگ نيز روز گذشته اعلام کرده بود، معافيت ادامه خريد نفت از ايران باعث گشودن درب جديدي براي صنعت نفت کشور کره جنوبي که وابستگي شديدي به واردات نفتي دارد شده است. بر اساس بيانيه وزارت خارجه آمريکا، شرکت‌هاي کره جنوبي نيز مي‌توانند به واردات نفت از ايران ادامه دهند .

  • انتظار تحليلگران براي تمديد معافيت‌ها

به گزارش رويترز، تحليلگران به اين خبرگزاري گفته‌اند چين، هند، ژاپن، کره‌جنوبي و ترکيه به احتمال زياد در ماه مه بار ديگر از دولت آمريکا براي خريد نفت خام ايران معافيت خواهند گرفت. طبق اين گزارش تايوان، ايتاليا و يونان سه کشوري خواهند بود که اين معافيت‌ها براي آنها تکرار نخواهد شد. شاخص نفت خام برنت در ماهي که آمريکا معافيت‌هاي نفتي ايران را صادر کرد، نسبت به اوج قيمت‌ها در اوايل اکتبر افتي ۲۲‌درصدي داشت. همين موضوع باعث شد اوپک به همراه متحدانش با کنار هم قرار دادن اين ميزان افت قيمت و معافيت‌هاي نفتي ايران با کاهش توليد ۲/ ۱ ميليون بشکه‌اي در ۶ ماه نخست ۲۰۱۹ موافقت کند. در عين حال وزراي نفت بزرگ‌ترين‌ اعضاي اوپک اعلام کرده‌اند اگر نياز به کاهش توليد بيشتري باشد، اين سازمان آمادگي کاهش توليد بيشتر را نيز دارد. به نظر مي‌رسد ارسال اين سيگنال‌ها که پيام عدم همکاري نفتي اوپک به ويژه عربستان با آمريکا را به همراه دارد، در تمديد دوباره معافيت‌ها بي‌اثر نباشد، زيرا چنانچه آمريکا قصد داشته باشد در کنار کاهش توليد، صادرات نفت ايران را نيز به صفر برساند، قيمت‌ها با جهش همراه خواهند شد و اين چيزي نيست که رئيس‌جمهوري آمريکا در زمينه قيمت نفت به دنبال آن باشد.

با 104 راي موافق نمايندگان مجلس صورت گرفت؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: نمايندگان مجلس در جلسه علني روز دوشنبه کليات طرح ساماندهي صنعت خودرو را با ۱۰۴ راي موافق، ۶۷ راي مخالف و ۱۰ راي ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماينده حاضر در مجلس تصويب کردند.

  • بدقولي خودروسازان

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، در جريان بررسي کليات اين طرح حسينعلي حاجي دليگاني نماينده شاهين شهر به عنوان اولين مخالف کليات طرح گفت: نام اين طرح بسيار زيباست که انتظار مي‌رود وضعيت خريد و فروش خودرو و بازار را سامان دهد. حال اين که بين نام و محتواي آن ارتباط معناداري وجود ندارد. در اين طرح مسائل مربوط به محيط زيست آمده حال اين که مجلس سال گذشته قانون هواي پاک را تصويب کرد پس دليلي ندارد که ما بخواهيم قوانين قبلي را تغيير دهيم.

وي افزود: در حال حاضر ده‌ها هزارن نفر که خودرو پيش خريد کردند با بدقولي خودروسازان داخلي مواجه شدند آنها به دنبال تعين تکليف وضعيتشان و راهکارهايي براي جلوگيري از اين سوءاستفادها از مال مردم هستند.

حاجي دليگاني با بيان اين که در اين طرح نقش سازمان حمايت از مصرف کنندگان براي مقابله با گران فروشي خودرو مشخص نشده است، گفت: بايد در اين طرح در باره حذف واسطه‌ها و دلالهايي که يک شبه ميلياردها تومان به جيب مي‌زنند، صبحت شود. يا اين که جلوي اين روند گرفته شود که بدون توضيح يک شبه و با يک تصميم ده‌ها ميليون تومان قيمت خودرو گران مي‌شود به خصوص خودروهايي که از قبل پيش خريد شدند.

اين نماينده مجلس گفت: چرا بايد ارز دولتي براي واردات خودرو داده شود مگر خودرو جزء کالاهاي اساسي است؟. بانک مرکزي شفاف سازي کند که 21.3 ميليارد دلاري که در فاصله زماني چهار ماه از 21 فروردين تا 16 مرداد توزيع و براي ثبت سفارش واگذار شد به چه کساني داده شده است.

  • خودکفايي با تکيه بر دانش داخلي

احمد سالک نماينده اصفهان به عنوان اولين موافق کليات طرح گفت: با اين طرح شاهد خودکفايي شرکتهاي خودرو ساز با تکيه بر دانش داخلي خواهيم بود همچين قدرت رقابت افزايش پيدا مي‌کند در اين طرح به موضوع توليد موتورسيکلت غرب هم توجه شده است چون 80 درصد آلودگي از موتور سيکلت است.

  • واقعيت چيست؟

عليرضا سليمي‌نماينده محلات به عنوان دومين مخالف کليات طرح گفت: عنوان اين طرح بسيار زيباست اما واقعيت آن چيزي ديگري است اين طرح براي رهاسازي واردات خوردو است آن هم در شرايطي که خودرو سازان و قطعه سازان با مشکلات بسياري دست و پنجه نرم مي‌کند اگر واردات خودرو افزايش پيدا کند باعث طوفان بيکاري در صنعت خودرو مي‌شود.

  • ايجاد رقابت

مقصودي نماينده سبزاور نيز به عناون دومين موافق کليات طرح گفت: اين طرح باعث ايحاد فضاي رقابتي و کاهش ميزان آلايندگي و مصرف سوخت مي‌شود.

  • طرح احساسي

احمدي نماينده زنجان به عنوان آخرين موافق کليات اين طرح گفت: اين طرح احساسي است و باعث ايجاد توقع در کشور مي‌شود. اين که براي هر شرايطي بخوايم قانون وضع کنيم درست نيست چون به محض تغيير شرايط ناچار به تغيير قانون هستيم. به گفته وي قيمت گذاري خودرو در شان مجلس نيست از طرف ديگري خودروسازان بنگاه دار هستند که الزامي‌براي دادن خودروي ارزان به مردم ندارند. آنها براساس هزينه و فايده قميت تعيين مي‌کنند.

  • ارتقاء کيفيت

محمد خدابخشي نماينده اليگوذر به عنوان آخرين موافق کليات اين طرح گفت: اين طرح باعث حمايت از خودروسازي، کمک به اشغال زايي و افزايش کيفيت خودرو مي‌شود. اجرا نمي‌شود معاون وزير صنعت نيز با ارائه توضيحاتي درباره اين طرح گفت: ما با اين طرح مخالفيم چون با توجه به شرايط امروز کشور زمينه اجراي آن فراهم نيست.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

تجربه بودجه نويسي در کشور نشان داده که نه تنها لايحه دخل وخرج دولت قدرت اجرايي ندارد، بلکه ضمانت اجرايي هم ندارد. دليل اين ادعا تغييرات گسترده‌اي است که در مجلس شوراي اسلامي‌صورت مي‌گيرد. از هنگامي‌که بودجه به مجلس تقديم و در بين نمايندگان توزيع مي‌شود، تغييرات گسترده کليد مي‌خورد و هنگامي‌که کميسيون تلفيق در مجلس شکل مي‌گيرد، تغييرات اعمال مي‌شود. اما کار بدين جا خاتمه نمي‌يابد و تغييرات ديگري نيز در صحن علني اتفاق مي‌افتد. اما بودجه امسال با سالهای ... قبل تفاوتي جدي داشت و آن تاکيد مقام معظم رهبري بر واقعي شدن بودجه با توجه به تحريمهاي آمريکا در سال آينده بود. همين رهنمود رهبري باعث شد تا بودجه بار ديگر به هيات دولت بازگردد تا تغييرات مهمي‌در آن ايجاد شود. اين اتفاق نشان مي‌داد که بودجه سال آينده بايد به دور از حاشيه‌ها و بر مبناي واقعيتها باشد و کمتر شاهد تغيير باشيم اما تغييرات ادامه دارد و تعجب آور جمله‌اي بود که يکي از اعضاي کميسيون برنامه و بودجه مجلس درنطق ميان دستور مجلس مطرح کرد. غلامعلي جعفرزاده از بودجه سال 98 به عنوان کتاب آرزوها ياد کرد جمله‌اي که بيانگر فاصله شديد لايحه دولت با واقعيتهاي موجود کشور بود. نکته مهم اينجاست که نبايد فراموش کنيم هنگامي‌که بودجه تصويب مي‌شود، براي مردم توقع ايجاد مي‌شود و مي‌بايست به اين توقعات پاسخ داد تا کمترين چالش بين دولت و مردم رخ بدهد. اما در تمامي‌ساليان گذشته بودجه‌هاي جاري به اندازه‌اي زياد بود که دولت ناچار مي‌شد از اعتبار ديگر بخشها بردارد تا بتواند هزينه‌هاي جاري را تامين کند و البته بودجه‌هاي عمراني قرباني اصلي کسري بودجه دولت در تمامي‌سالهاي گذشته بوده است. اکنون مجلس و دولت بايد بايد تمام تلاش خود را به کار بگيرند تا بودجه‌اي تصويب کنند که در شرايط تورم و گراني موجود، شرايطي ايجاد نکند تا مردم مايوس شوند. جالب توجه اينکه بارها از سوي صاحب نظران تاکيد شده که دولت با مردم رو راست باشد، واقعيتها را به مردم بگويد تا بتواند از مردم بخواهد نسبت به شرايط موجود تحمل داشته باشند و البته اين انتظار زيادي نيست.

یادداشت
مينا ابراهيمي‌بسابي

جامعه شناس

امروزه سطح عمومي ‌قيمت‌ها به صورتي عجيب افزايش مي‌يابد و کمتر کسي است که تورم و گراني را با گوشت و خون خود حس نکرده باشد.متاسفانه تورم در سال‌هاي اخير حضوري ناخوشايند و آزار دهنده در اقتصاد داشته و جنبه‌هاي مختلف زندگي خانوارهاي ايراني را تحت تاثير قرار داده است. اين پديده يکي از عوامل مهم ايجاد فشارهاي مادي و رواني در زندگي روزمره مردم است و مي‌توان از ان به عنوان چالشي که مي‌تواند با افزايش فقر و کاهش ...سطح رفاه قشرهاي آسيب پذير را با بحرانهاي مختلفي مواجه کند، نام برد. بحراني که ريشه در مشکلات اقتصادي، رشد نقدينگي و شيوع پديده دلالي و واسطه گري در جامعه دارد و با هر تنش ارزي و حتي انتشار يک شايعه کوچک در فضاي مجازي بيش از پيش نمود پيدا مي‌کند. تجربه چند ماه گذشته و ديدن صفهاي خريد براي پوشک و دستمال کاغذي نشان داد جو رواني جامعه تا چه حد در برابر انتشار خبرهاي مرتبط با تحريم، رشد قيمت‌ها و شايعه‌هاي سياسي منتشر شده در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي حساس و اسيب پذير است. متاسفانه اين حساسيت به خبرهاي رسمي‌و غير رسمي‌و گاه حتي شايعات دورغين و نگرانی ناشي از گراني قيمت‌ها سبب بروز رفتارهايي نظير خريد کردن بيش از تقاضا و صف‌هاي طولاني براي خريد کالاهاي اساسي و مصرفي لازم و حتي غير لازم شده و اين فرصت را به دلالان اقتصادي داده که با سواستفاده از اين فضا يک شبه پولدار شوند. اين رفتار که ريشه در نا امني اقتصادي و جو رواني و روحی ايراني‌ها دارد در بازار طلا و ارز هم سبب بروز رفتارهايي هيجاني شد و سود صفهاي طولاني خريداران دلار در خيابان فردوسي تنها به جيب سودجويان و فرصت طلبان واريز شد که هميشه از اب گل الود ماهي مي‌گيرند. متاسفانه بازخورد اين رفتارهاي هيجاني درست مثل بومرنگ به جامعه باز مي‌گردد و با گراني کالاها خانوارهاي کارگري و حقوق بگيران با درآمد ثابت قدرت خريد را از دست داده و سفره‌هايشان کوچکتر و جيبشان خالي مي‌شود. از طرف ديگر در اين بازار آشفته با افزايش مداوم و بي رويه هزينه‌ها و فضاي نا مساعد کسب و کار صاحبان سرمايه تمايلي به سرمايه گذاري جديد ندارند وحتي توليدکنندگان و سرمايه گذاران دلسوز و اخلاق مند قديمي‌هم در برابر فشار روزافزون هزينه‌هاي تمام شده توليد ناتوان و درمانده مي‌مانند. تعديل نيروي انساني و تعطيلي واحد‌هاي توليدي ، صنعتي وخدماتي حلقه‌هاي بعدي زنجيره‌اي هستند که با تورم لجام گسيخته آغاز مي‌شود و با انتشار شايعات و رفتارهاي هيجاني و ظهور صفهاي خريد کالاهاي کوچک و بزرگ جامعه را به دام سودجويان و واسطه گران و دلالان مي‌اندازد. بايد تاکيد کرد تمامي‌اقتصادهاي پويا البته در دوران ترقي و پيشرفت با چالش تورم درگير بوده‌اند اما توانسته‌اند با درمان ريشه‌اي از اين ورطه بگذرند. در اقتصاد ايران هم اين پديده تنها با همدلي و همراهي مردم و دولت و مقابله با هر رفتار سوداگرايانه و سودجويانه از طريق شفاف سازي و نظارت ممکن است و دعوت به اين حرکت عمومي‌مستلزم اعتماد متقابل مردم و دولت است. بي شک چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌فرصتي مناسب براي نهادن نخستين سنگ بناي آغاز اين حرکت جمعي است و براي برقراري عدالت اجتماعي و امنيت و نيل به اهداف اقتصادي در مقابل سونامي‌تورم نيازمند اراده‌اي همگاني براي مبارزه با رفتارهاي سودجويانه در بطن جامعه، تبيين قوانين حمايتي از سوي مجلس، اجراي شفاف و بدون رانت برنامه‌ها از طرف دولت و نظارت گسترده دستگاه قضا است تا بتوان با ارتقا سطح ارامش و امنيت اقتصادي با تورم رواني در جامعه خداحافظي کنيم.

رئيس قوه قضاييه تشريح کرد؛

رئيس قوه قضاييه به دادستان کل کشور دستور داد که در چارچوب ظرفيتهاي قانون آيين دادرسي کيفري، تمام اقدامات لازم را براي آزادي مرضيه‌هاشمي‌خبرنگار آمريکايي شبکه Press TV انجام دهد.

آيت ا... آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با انتقاد شديد از بازداشت غيرقانوني مرضيه‌هاشمي‌خبرنگار آمريکايي شبکه خبري Press TV از سوي آمريکا، نسبت به ترويج عادت تجاوز به حقوق انسان‌ها توسط آمريکا و غرب ابراز تاسف کرد و گفت: مسئوليت هرگونه آسيب احتمالي به خبرنگار Press TV را متوجه دستگاه قضايي ايالات متحده آمريکا است و شواهد نشان مي‌دهد مشکل آمريکا با اين خبرنگار به سبب دفاع او از انقلاب اسلامي‌ايران و انتقاد از جنايات آمريکا در نقاط مختلف جهان است. وي دادستان کل کشور را مامور کرد که تمام اقدامات لازم در چارچوب قانون آيين دادرسي کيفري را از باب دفاع از حقوق عامه براي آزادي اين خبرنگار آمريکايي انجام دهد.

وي با اشاره به در پيش بودن ايام چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، تصريح کرد: به فضل الهي ۴۰ سال از حرکت انقلاب در مسير پر فراز و نشيب خود مي‌گذرد و همگان شاهد بوده‌اند که دشمنان ما ۴۰ سال است تمام تلاش خود را براي به زانو در آوردن مردم بصير و مقاوم ايران به کار بسته اند.

آيت ا... آملي لاريجاني گفت: با اينکه جمهوري اسلامي‌بارها تاکيد کرده که پيشرفت‌هاي نظامي‌ما صرفا جنبه دفاعي دارد اما دشمنان ما خصوصا آمريکا از شرارت خود نکاسته‌اند و دائم در صدد به زانو درآوردن ملت ايران هستند. ضعف آنها در مواجهه منطقي با مردم ايران، آنان را وادار به توهين کرده ؛ چنانکه فراموش نمي‌کنيم بوش پسر چگونه مردم ما را «بربر» و جمهوري اسلامي‌را محور شرارت خواند. امروز هم رئيس جمهور نادان و کوته فکر آمريکا، ملتي با يک سابقه تمدني عظيم را «تروريست» مي‌خواند و با کج فهمي‌هر چه تمامتر به مردم بزرگ ايران اهانت مي‌کند. رئيس قوه قضاييه با بيان اينکه آمريکا و مغرب زمين، از معيارهاي دوگانه خود رنج مي‌برند و صرفا با کشورهايي که نوکر و تبع محض آنها باشند رابطه خوبي دارند، خاطرنشان کرد: اينکه به ايران بگويند «رعايت موازين حقوق بشر را از عربستان بياموزيد»! اين سخن، عيار عقل و درک آنها را نشان مي‌دهد و جهان را با معيارهاي «بربريت» بيشتر آشنا مي‌سازد. آيت ا... آملي لاريجاني با اشاره به مقاومت اصيل، ايماني و صبورانه ملت ايران و دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌هاي اسلام و انقلاب طي ۴۰ سال گذشته، تصريح کرد: يکي از اقداماتي که اخيرا نيز با تحرکات و رفت و آمدهاي وزير خارجه آمريکا و مشاوران ترامپ به منطقه و ساير کشورها تشديد شده است، مقوله «ايران هراسي» است که در اين زمينه بايد خود کشورها مراقب باشند با اين اقدامات آمريکا سرشان کلاه نرود.