اختصاص17هزار ميليارد تومان براي گازرساني

وزير نفت از اختصاص ۱۷ هزار ميليارد تومان براي گازرساني به روستاها در اين دولت خبر داد و بيان کرد: يکي از ويژگي‌هاي اين گازرساني‌ها اين بوده که همه پيمانکاران اجراي پروژه‌هاي مربوطه ايراني بوده‌اند.به گزارش ايسنا، بيژن نامدار زنگنه، در مراسم افتتاح گازرساني به شهرستان‌هاي جيرفت، نرماشير، فهرج و گازرساني به ۷۸ روستا و شهرک صنعتي جنوب استان کرمان که با حضور معاون اول رييس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: اعتبار هزينه شده براي پروژه گازرساني به شهرهاي جيرفت، نرماشير، فهرج و گاز‌رساني به ۷۸ روستا و شهرک صنعتي جنوب استان کرمان، حدود ۴۰۰ ميليارد تومان بوده که اين اقدام زيربناي بزرگي براي توسعه جنوب استان کرمان است.


انتقال روزانه ۴۰۰ميليون ليتر نفت و فرآورده‌ نفتي

عباسعلي جعفري نسب مديرعامل شرکت خطوط لوله نفت: روزانه ۴۰۰ ميليون ليترنفت و فرآورده‌هاي نفتي به سراسر کشور منتقل مي‌شودوي در گفتگوي صداوسيما با بيان اينکه حجم فرآورده‌هاي منتقل شده با خطوط لوله نسبت به قبل از انقلاب ۸۳۰ درصد رشد داشته است افزود: ميزان انتقال فرآورده‌هاي نفتي در ابتداي انقلاب، سالانه 6 ميليارد ليتر بوده که اين ميزان هم اکنون به بيش از ۵۶ ميليارد ليتر در سال رسيده است.وي با بيان اينکه در حال حاضر سراسر کشور بجز سه استان خراسان جنوبي، بوشهر و سيستان و بلوچستان تحت پوشش خطوط انتقال شرکت نفت هستند افزود: هم اکنون روزانه ۴۰۰ ميليون ليتر فرآورده در کشور منتقل مي‌شود که اگر همين ميزان قرار بود با تانکر و نفت کش منتقل شود به بيش از ۶۰ هزار تانکر نياز داشتيم.


سهميه بنزين بر اساس کد ملي

حسينعلي حاجي دليگاني طراح طرح سهميه بندي بنزين با تشريح جزئيات اين طرح گفت‌ که در صورت تصويب نهايي اين طرح يک ليتر بنزين به هر ايراني در روز تعلق مي‌گيرد.وي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: پيش‌بيني ما بر اين بود که اگر بنا است سهميه بندي صورت بگيرد ارزش اصلي به انسان‌ها داده شود نه به خودرو و سرمايه.

دولت ممکن است بگويد که کارت سوخت احيا شده است و به ازاي هر کارت سوخت سهميه بنزين داده شود، اما ما مي‌گوييم اين سهميه را به خودرو ندهيد،‌ بلکه سهميه بر اساس کد ملي به سرپرست خانوار اختصاص يابد. فارغ از اين که آن خانواده‌ خودرو دارد يا خير.

ضرورت استفاده از کارت انرژي

براي سهميه بندي انرژي

مويد حسيني صدر مشاور وزير نفت گفت: امروز بايد کارتي با عنوان کارت انرژي ايجاد کنيم و هرکس به اندازه سهم خود استفاده کند و هرکسي هم بيشتر از سهم خود استفاده کرد، پولش را پرداخت کند و کسي هم کمتر مصرف داشت، يارانه اش را دريافت کند.وي با بيان اينکه ۲۰۰ ميليون ليتر گازوئيل و بنزين براي حمل و نقل و صنعت استفاده مي‌کنيم، گفت: حدود ۴۰ ميليون ليتر نفت کوره، سفيد و اشکال ديگر سوخت مايع استفاده مي‌کنيم و نزديک ۶۰۰ ميليون متر مکعب نيز در صنعت و خانه گاز مصرف مي‌کنيم. در حقيقت معادل ۴۰۰ ميليون ليتر در روز مصرف انرژي داريم.وي اضافه کرد: کارشناسان معتقدند براي کشوري به وسعت و جمعيت ايران و شرايط حمل و نقل و توليد، بايد روزانه ۲۰۰ ميليون ليتر صرفه جويي کنيم. هر فرد در ايران از ۴۰۰ ميليون ليتري که روزانه مصرف مي‌شود، به اندازه ظرفي که در دستش گرفته است، استفاده مي‌کند، يعني کسي که سه ماشين دارد، از بنزين هزار توماني بيشتر مصرف مي‌کند. البته اين بدان معنا نيست که از فردا بنزين يا گازوئيل را گران کنيم هرچند در حال حاضر با قيمت واقعي آن فاصله دارد زيرا بنزين از آب هم ارزان تر است.

قيمت نفت به بالاترين سطح

در سال ۲۱۰۹ رسيد

قيمت نفت ديروز پس از انتشار بيانيه‌هايي مبني بر افزايش ميزان مصرف پالايشگاه‌هاي چين، دومين مصرف کننده نفت خام جهان افزايش يافت.به گزارش رويترز، قيمت نفت امروز دوشنبه- به دنبال انتشار بيانيه‌هايي مبني بر افزايش ميانگين مصرف پالايشگاه‌هاي چين به عنوان دومين مصرف‌کننده نفت خام جهان در مقايسه با سطح مصرفي سال گذشته به‌رغم کاهش رشد اقتصادي اين کشور به بالاترين سطح از آغاز سال ۲۰۱۹ رسيده است.معاملات آينده نفت خام درياي برنت با يک درصد افزايش معادل هفت سنت، به هر بشکه ۶۲ دلار و ۷۷ سنت رسيد.نفت خام برنت پيشتر براي اولين بار از آغاز سال ۲۰۱۹ به بيش از ۶۳ دلار در هر بشکه رسيده بود. هر بشکه نفت خام وست تگزاس اينترميديت نيز با دو درصد افزايش معادل ۱۲ سنت ۵۳ دلار و ۹۲ سنت معامله شد. نفت خام آمريکا پيش از اين براي نخستين بار از آغاز سال ۲۰۱۹ از مرز ۵۴ دلار در هر بشکه گذشته بود.

ميزان گوگرد نفت گاز يورو ۴ اعلام شد

شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي اعلام کرد که ميزان گوگرد نفت گاز يورو ۴ توزيعي در جايگاه‌هاي کشور مطابق استاندارد است.به گزارش ايسنا، به دنبال اظهارات مدير کل پايش فراگير سازمان حفاظت محيط زيست درباره بالا بودن گوگرد در ۶۱ درصد نمونه گيري‌هاي انجام شده از نفت گاز يورو ۴ توزيعي در پاييز امسال، شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي اعلام کرد "بر اساس ماده ۷ تفاهم‌نامه شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با سازمان محيط زيست، نتايج آناليز نمونه‌گيري فرآورده‌ها بايد توسط دفتر پايش فراگير سازمان حفاظت محيط زيست به ستاد مهندسي فرآورده‌هاي نفتي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ارسال و پس از اخذ نظر آن واحد اطلاع‌رساني کنند.

کره جنوبي و ژاپن اولين محموله نفتي از ايران را دریافت کردند؛

گروه انرژي : قطع جريان صادرات نفت خام ايران به بازار جهاني در حالي هدف اصلي تحريم‌هاي يک‌جانبه آمريکا عليه ايران است که به عقيده تحليلگران بين‌المللي، آمريکا به اين هدف دست نخواهد يافت. تحليلگران بر اين باورند که آمريکا براي صفر کردن خريد نفت ايران با مشکلاتي مواجه است، از اين رو نمي‌تواند آن‌طور که مدعي است معافيت از تحريم‌ها را تمديد نکند.

يکي از مقامات شرکت ژاپني فوجي‌اويل از آغاز بارگيري نفت ايران تحت معافيت ۱۸۰ روزه واشنگتن براي واردات از ايران خبر داد.

اين نخستين بارگيري محموله نفت ايران به مقصد ژاپن از زماني است که توکيو در پنجم نوامبر براي واردات نفت ايران به مدت ۱۸۰ روز از واشنگتن معافيت گرفت.

طبق آمار مورد بررسي "اس اند پي گلوبال پلاتس"، نفتکش کيسوگاوا حامل اين محموله جزيره خارک را روز يکشنبه به مقصد سودگائورا در خليج توکيو ترک کرد.

فوجي‌اويل يکي از بزرگترين خريداران ژاپني نفت ايران است که پالايشگاه سودگائورا با ظرفيت ۱۴۳ هزار بشکه در روز را اداره مي‌کند.

بارگيري واردات نفت ايران از سوي فوجي‌اويل پس از چراغ سبز بانک‌هاي ژاپني براي انجام مبادلات مربوط به تجارت نفت ايران صورت گرفت.بانک‌هاي ژاپني منتظر موافقت مقامات رگولاتوري ژاپني و آمريکايي بودند تا اعتبارنامه براي قراردادهاي مربوط را صادر کنند.

ژاپن در نوامبر سال ۲۰۱۸ هيچ وارداتي از ايران نداشت و خريد نفت ايران را به منظور دريافت معافيت از تحريم‌هاي آمريکا به طور کامل متوقف کرده بود. آخرين محموله نفت ايران در اوايل اکتبر به ژاپن رسيد، زيرا پالايشگاه‌ها و بانک‌هاي ژاپني تلاش داشتند کليه مبادلات مربوط به نفت را پيش از آغاز تحريم‌هاي آمريکا تسويه کنند. پالايشگاه‌هاي ژاپني معمولا گريدهاي مديوم و سنگين را وارد مي‌کنند. آخرين باري که اين کشور هيچ نفتي از ايران وارد نکرد ژوييه سال ۲۰۱۲ بود که تهران هدف تحريم‌هاي بين‌المللي قرار گرفته بود و تا زمان مشخص شدن وضعيت بيمه محموله و مسائل بانکي، واردات نفت ژاپن از ايران به مدت کوتاهي متوقف شده بود.

در اين راستا نيز عبدالناصر همتي - رئيس کل بانک مرکزي - هم طي يادداشتي در پست اينستاگرامي‌خود آورده که بعد از کشورهاي چين، کره جنوبي، هند و ترکيه امروز ژاپن نيز عمليات واردات نفت از ايران را آغاز کرد. به تدريج درآمدهاي جديد نفتي در کنار دهها ميليارد دلار منابع فعال بانک مرکزي در نزد بانک‌هاي خارجي که پشتيبان قوي و مطمئن تجاري کشورمان است، به چرخه تجاري وارد مي‌شود.

وي در ادامه پيام خود نوشت: صادرات غيرنفتي کشورمان نيز با تفاهماتي که صادرکنندگان با همکاران من مي‌کنند به تدريج در خدمت واردات کشورمان قرار مي‌گيرد. قبلا خدمت مردم عرض کرده بودم در داخل کشور نيز ذخاير بسيار مطلوب ارز به صورت اسکناس در حدي است که نيازهاي واقعي مردم را تامين کند.

همتي تاکيد کرد: البته عوامل مختلفي در داخل و خارج مأيوس از تاثيرگذاري بر عرضه و تقاضا تلاش مي‌کنند با ايجاد جو رواني و دادن پالس‌هاي منفي بازار را از نظر رواني تحت تاثير قرار بدهند.

رييس کل بانک مرکزي همچنين نوشت: نکته جالب در مورد اين روزهاي بازار ارز، کم رمق بودن تقاضا در صرافي‌ها و نرخ سازي دلالان در فضاي مجازي است. بانک مرکزي اين روزها جور سمت تقاضا را هم مي‌کشد!

  • اولين تانکر نفتي ايران پس از چهار ماه به کرۀ جنوبي رسيد

از سويي ديگر بر اساس اطلاعاتي که ديروز منتشر شد، کره‌جنوبي روز شنبه براي اولين بار در شش ماه گذشته نفت ايران را وارد کرد. نفتکش «ان تي سي سيليويا» نزديک به ۱ ميليون بشکه از ميعانات گازي ايران و نفت سبک که معمولا به همراه گاز طبيعي توليد مي‌شود را در تاريخ ۱۹ ژانويه در بندر اينچون تخليه کرد. انتظار مي‌رود که يک تانکر ديگر NITC که حامل مقدار مشابهي از ميعانات است، در ۳۱ ژانويه به کره جنوبي برسد. اين محموله اولين واردات نفت ايران توسط کره جنوبي در ماه‌هاي اخير است که به دليل تحريم‌هاي آمريکا واردات نفت از ايران را متوقف کرده بود. خريداران نفت‌خام و ميعانات ايران در کره جنوبي شامل اس کي انرژي( SK Energy )و اس کي اينچئون
(Sk Incheon Petrochemical)، شرکت‌هانوا توتال پتروکميکال ( Hanwha Total Petrochemical ) هستند. وزير تجارت کره جنوبي کيم هون چونگ نيز روز گذشته اعلام کرده بود، معافيت ادامه خريد نفت از ايران باعث گشودن درب جديدي براي صنعت نفت کشور کره جنوبي که وابستگي شديدي به واردات نفتي دارد شده است. بر اساس بيانيه وزارت خارجه آمريکا، شرکت‌هاي کره جنوبي نيز مي‌توانند به واردات نفت از ايران ادامه دهند .

  • انتظار تحليلگران براي تمديد معافيت‌ها

به گزارش رويترز، تحليلگران به اين خبرگزاري گفته‌اند چين، هند، ژاپن، کره‌جنوبي و ترکيه به احتمال زياد در ماه مه بار ديگر از دولت آمريکا براي خريد نفت خام ايران معافيت خواهند گرفت. طبق اين گزارش تايوان، ايتاليا و يونان سه کشوري خواهند بود که اين معافيت‌ها براي آنها تکرار نخواهد شد. شاخص نفت خام برنت در ماهي که آمريکا معافيت‌هاي نفتي ايران را صادر کرد، نسبت به اوج قيمت‌ها در اوايل اکتبر افتي ۲۲‌درصدي داشت. همين موضوع باعث شد اوپک به همراه متحدانش با کنار هم قرار دادن اين ميزان افت قيمت و معافيت‌هاي نفتي ايران با کاهش توليد ۲/ ۱ ميليون بشکه‌اي در ۶ ماه نخست ۲۰۱۹ موافقت کند. در عين حال وزراي نفت بزرگ‌ترين‌ اعضاي اوپک اعلام کرده‌اند اگر نياز به کاهش توليد بيشتري باشد، اين سازمان آمادگي کاهش توليد بيشتر را نيز دارد. به نظر مي‌رسد ارسال اين سيگنال‌ها که پيام عدم همکاري نفتي اوپک به ويژه عربستان با آمريکا را به همراه دارد، در تمديد دوباره معافيت‌ها بي‌اثر نباشد، زيرا چنانچه آمريکا قصد داشته باشد در کنار کاهش توليد، صادرات نفت ايران را نيز به صفر برساند، قيمت‌ها با جهش همراه خواهند شد و اين چيزي نيست که رئيس‌جمهوري آمريکا در زمينه قيمت نفت به دنبال آن باشد.

غلامرضا ميري نائب رئيس شوراي ملي زعفران از رشد ١٥ درصدي توليد زعفران در سالجاري خبر داد و گفت: قيمت اين محصول در بازار به دليل متعادل شدن عرضه و تقاضا به ثبات رسيده است.وي در گفتگو با مهرگفت: قيمت زعفران در بازار به ثبات رسيده و طي حدود ٢٠ تا ٢٥ روز اخير کمترين ميزان نوسانات را داشته است.وي حداقل قيمت هر کيلوگرم زعفران را ٦ ميليون و ٥٠٠ هزارتومان و حداکثر ١١ ميليون تومان اعلام کرد.ميري دليل ثبات بازار تعادل ميان عرضه و تقاضا اعلام و اضافه کرد: به دليل اينکه فصل برداشت زعفران تازه به اتمام رسيده است کمبودي در عرضه نداريم.وي گفت: برداشت زعفران حدودا در پانزدهم آذرماه به اتمام رسيد.وي اظهارداشت: براساس اعلام سازمان جهادکشاورزي ميزان توليد زعفران امسال حدود ٣٨٠ تا ٤٠٠ تن بوده که اين عدد نسبت به رقم ٣٢٠ تا ٣٥٠ تن سال گذشته حدود ١٠ تا ١٥ درصد رشد دارد.

جواد دروديان رئيس اتحاديه فروشندگان پيراهن فروشان، گفت: با توجه به واردات محدود پارچه به کشور، توليدکنندگان به توليد پارچه‌هاي داخلي روي آورده‌اند.وي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضع پيراهن در بازار اظهار کرد: با توجه به آنکه واردات پارچه به کشور به ميزان محدودي صورت مي‌گيرد به همين دليل توليدکنندگان به توليد پارچه‌هاي داخلي روي آورده‌اند.دروديان با بيان اينکه وضع پيراهن در بازار مناسب نيست، تصريح کرد: هم اکنون کسب و کار توليدکنندگان بسيار ضعيف است و بايد چاره‌اي براي آن انديشيد.وي، با اشاره به اينکه ۵۰ درصد توليدکنندگان در تهران تنها در زمينه توليد پيراهن به فعاليت‌ مشغولند، اظهار کرد: اين در حالي است که بيش از هزار واحد صنفي در تهران مشغول به فعاليت اند.وي تصريح کرد: دولت بايد راهکاري مناسب براي صادرات توليدکنندگان در نظر گيرد چرا که اگر اين مهم، محقق شود صادرات در کشور چشمگير خواهد شد.

«آسانسور» صنعت فرابخشي است

عباس ابريشمي‌رئيس اتحاديه کشوري آسانسور گفت: صنعت آسانسور يک صنعت فرابخشي است و تنها به يک سازمان خاص وابسته نيست.وي در گفتگوبا راديو افزود: هم اکنون براي آسانسورهاي با سرعت يک متر بر ثانيه وکمتر ۱۰ توقف تا ۹۰ درصد قطعات در داخل توليد مي‌شود.رئيس اتحاديه کشوري آسانسور افزود: درصد توليد قطعات آسانسور در سرعت‌هاي بالاتر و ظرفيت‌هاي بالاي هشت نفر در داخل کمتر است.وي تصريح کرد: واحدهاي طراحي و مونتاژ در مقوله آسانسورهاي کامل هيچ مشکلي براي ارائه آسانسور تا سرعت ۲,۵ متر بر ثانيه و ۳۰ توقف ندارند.ابريشمي‌اضافه کرد: ناگفته نماند در سرعت‌هاي بالاتر نيز درصدي از قطعات در داخل توليد مي‌شود.وي اذعان داشت: شايد برخي از آسانسورها نياز به تکنولوژي خاص داشته باشند که در حال حاضر توليد کنندگان داخلي با مشارکت شرکت‌هاي خارجي اين کار را انجام مي‌دهند.

دستاوردهاي صنعت دام و طيور کشور

در چهل سالگي انقلاب اسلامي

دکتر مرتضي رضايي معاون امور توليدات دامي‌وزارت جهاد کشاورزي، افزايش ۱۵ برابري توليد گوشت مرغ، افزايش ۵.۶ برابري تخم مرغ و همچنين افزايش ۴.۱ برابري توليد شير را از دستاوردهاي چهل سالگي انقلاب اسلامي‌در بخش توليدات دامي‌کشور عنوان کرد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، دکتر مرتضي رضايي با اعلام اين مطلب گفت: در سال ۵۷ حدود ۱۶۰ هزار تن گوشت مرغ، ۱۶۰ هزار تن تخم مرغ و دو ميليون و ۶۲۰ هزار تن شير توليد مي‌شده که اين ارقام به ترتيب در سال ۹۷ به دو ميليون و ۴۰۰ هزار تن، ۹۰۰ هزار تن و ۱۰ ميليون و ۷۰۰ هزار تن رسيده است.وي ميزان توليد گوشت قرمز در سال ۵۷ را ۳۹۷ هزار تن عنوان کرد و اظهار داشت: اين رقم توليد در سال ۹۷ به ۸۶۰ هزار تن افزايش يافته است.رضايي درباره توليد عسل نيز گفت: در سال ۵۷ حدود ۶۶۰ تن عسل توليد شده که اين رقم با افزايش ۱۳.۳ برابري به ۸۸ هزار تن رسيده است.وي گفت:سرانه مصرف شير در سال ۹۷ ۱۱۵ کيلوگرم، گوشت قرمز حدود ۱۲ کيلوگرم، گوشت مرغ ۲۹ کيلوگرم، تخم مرغ ۱۱ کيلوگرم و عسل يک کيلوگرم است. وي احداث ۵۳ واحد جديد پرورش گوسفند و بز با ظرفيت ۳۳۰ هزار راس و اح رضايي گفت: با اين افزايش ۱۴۰ هزار راسي برآورد مي‌کنيم حدود ۴۱۰ هزار تن شير از محل بز شيري و ۲۰ هزار تن گوشت قرمز به توليدات اين بخش اضافه شود.وي در عين حال پرورش صنعتي گوسفند تحت مديريت اصلاح نژاد دامي‌را ۶۰ هزار راس عنوان و پيش‌بيني کرد اين عدد در سال ۱۴۰۰ به حدود ۸۰۰ هزار راس برسد.رضايي با بيان اين که در سال ۹۷ حدود ۱۲ هزار تن گوشت شتر مرغ در کشور توليد شده است، اظهار داشت: امسال حدود ۱۸ هزار تن توليد شير شتر داشته ايم. داث ۶۰ واحد جديد پرورش گاو و گاوميش با ظرفيت ۱۱۰ هزار راس را از اقدامات سال ۹۷ عنوان کرد.

مديرعامل اتحاديه آبزيان تشريح کرد؛

گروه اصناف: ارسلان قاسمي‌مديرعامل اتحاديه تکثير، پرورش و صادرات آبزيان ايران گفت: محموله ميگو که به چين ارسال مي‌کنيم بايد از راه ويتنام بفرستيم به اين دليل که موافقت‌نامه قرنطينه دامي‌بين ايران و چين هنوز در مجلس شوراي اسلامي‌تصويب نشده است.

ارسلان قاسمي‌مديرعامل اتحاديه تکثير، پرورش و صادرات آبزيان ايران در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص وضعيت توليد ميگو در کشور اظهار کرد: طبق پيش‌بيني وزير جهاد کشاورزي براي سال 97 بايد 30 ميليون تن ميگو برداشت مي‌شد اما طبق آخرين آمار که به دست ما رسيده است حدود 23 هزار تن ميگو در کشور برداشت شده که بيش از 93 درصد آن صادر مي‌شود.

وي افزود: سال گذشته حدود 800 هزار تن انواع آبزيان توليد و صيد شد که البته آمار سازمان شيلات يک ميليون تن بود البته آمار اين سازمان هميشه 20 درصد بيش از آمار کشوري اعلام مي‌شود. امسال هم آمار شيلات بيش از يک ميليون و 100 هزار تن است اما پيش‌بيني ما حدود 800 تا 900 هزار تن برداشت آبزي است لذا نسبت به سال قبل افزايش بالايي نداشته‌ايم.

مديرعامل اتحاديه تکثير، پرورش و صادرات آبزيان ايران با اشاره به اينکه مشکل بخش آبزي‌پروري توليد نيست، اذعان داشت: ما دو مشکل داريم که يکي گران تمام شدن توليد و ديگري مشکل در سيستم ارزي است.

وي افزود: قيمت نهاده‌هاي دامي‌و دست‌مزد کارگران با بالا رفتن نرخ ارز افزايش يافت و هزينه‌هاي سوخت، آب، برق و گاز هم بر باقي هزينه‌هاي توليد افزوده شد البته در بحث صيادي هزينه‌هاي خاص مانند قيمت تور و سوخت هم افزايش يافته است. ضمن اينکه صيادان جنوبي با مشکل صيادان چيني در درياي عمان و آلودگي آب در خليج فارس هم مواجه شده‌اند.

قاسمي‌در ادامه تصريح کرد: تمام اين گزينه‌ها در کنار هم هزينه‌هاي توليد را افزايش داده است البته قيمت ماهي هم در بازار داخلي افزايش داشته اما قيمت توليد و قيمت توزيع 65 درصد با هم تفاوت دارد و قيمتي که در بازار توزيع مي‌شود به دست صياد نمي‌رسد لذا اين پول تنها به جيب دلالان مي‌رود.

  • ضعف مديريت شيلات توليد آبزي را کاهش داد

مديرعامل اتحاديه تکثير، پرورش و صادرات آبزيان ايران گفت: رئيس‌جمهور در ديدار دي ماه خود از وزارت جهاد کشاورزي گفت: «گوشت سفيد و محصولات دريايي مي‌تواند جايگزين بسيار خوبي براي گوشت قرمز در سبد مصرفي مردم باشد و امروز وقت آن است که با توليد با کيفيت آبزيان از جمله ماهي و ميگو مقداري از بار گوشت مورد نياز مردم از دريا تامين شود» اما توليد ما هيچ زماني بي‌کيفيت نبوده است. ماهي و ميگو ايران در همه دنيا به خصوص اتحاديه اروپا و امريکا هميشه حضور داشته و امسال هم به دليل شرايط تحريم با واسطه حضور خواهد داشت. وي افزود: مشکل ما کيفيت نيست بلکه از نظر ميزان، عرضه و مديريت مشکل داريم. مديريت بخش دولتي ما در بخش شيلات ضعيف است و باعث شده توليد آبزيان امسال درحد سال گذشته بماند البته از نظر اتحاديه‌ها اين امر مطلوب است چرا که در اين شرايط اقتصادي همين که توليدکنندگان ما توانستند توليد داشته باشند و مقاومت کنند خوب است. ما اميدواريم براي سال آينده مشکلات نظام عرضه و توزيع حل شد.

قاسمي‌با اشاره به اين نکته که نظام توزيع در دست دلالان قرار گرفته مدعي شد: برخي سازمان‌ها مانند سازمان ميادين ميوه و تره‌بار به توليد کمک نمي‌کنند و به دلالان بها مي‌دهند و غرفه‌ها را به اسم توليدکننده در اختيار دلالان گذاشته‌اند!

  • سوءمديريت و از دست رفتن بازارهاي هدف

مديرعامل اتحاديه تکثير، پرورش و صادرات آبزيان ايران در رابطه با توليد آبزيان حرام‌گوشت به منظور صادرات عنوان کرد: از آبزياني که در کشور توليد مي‌شود هدف نهايي ميگو بازارهاي اروپا بوده که در حال حاضر بيشترين صادرات به چين انجام مي‌شود. البته به اتحاديه اروپا، فرانسه، انگليس و اسپانيا هم صادرات داشته‌ايم اما به دليل مشکلات نقل و انتقال پول بيشتر به چين صادر مي‌کنيم.

وي افزود: ماهيان حرام گوشت مانند يال اسبي و اسکوئيد هم به آسياي جنوب شرقي صادر مي‌شود. بازارهاي روسيه هم براي ماهي قزل‌آلا و ميگو مناسب است اما در حال حاضر به سختي موفق شديم به آن ورود کنيم که سختي آن به خاطر عدم همکاري مديران داخلي است. ماهي کپور در عراق و افغانستان بازار خوبي دارد و قزل‌‌آلا در کشورهاي حاشيه خليج فارس خواهان دارد. ما مشکلي در يافتن بازار نداريم اما ماندن ما در بازار اهميت دارد که به خاطر شرايط اقتصادي حاکم بر کشور کمي‌با مشکل مواجه هستيم. قاسمي‌در ادامه تصريح کرد: ما محموله ميگو را که براي چين ارسال مي‌کنيم بايد از راه ويتنام بفرستيم به اين دليل که موافقت‌نامه قرنطينه دامي‌بين ايران و چين هنوز در مجلس شوراي اسلامي‌تصويب نشده است.

منصور عالي پور نايب رئيس اتحاديه کشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي ارائه کالاي با اصالت به مشتريان را يکي از راهکار‌هاي مبارزه با قاچاق کالا و حفظ سلامت مصرف کننده دانست.به گزارش خبرگزاري صداوسيما از اتحاديه کشوري فروشگاه‌هاي زنجيره اي؛ منصور عالي پور گفت: اتحاديه علاوه بر سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي براي رونق کسب‌وکار و توسعه شعب و صدور مجوز براي اعضا، در حوزه‌هاي آموزشي و پژوهشي نيز به منظور ارتقاء سطح اطلاعات، دانش و مهارت مديران و سرپرستان شعب اقدام و با مراکز علمي، آموزشي و پژوهشي و نيز دانشگاه‌ها همکاري دارد.وي افزود: بر همين اساس براي ارتقاء دانش و آگاهي مديران شعب نسبت به امضا تفاهم‌نامه آموزشي با دانشگاه علوم پزشکي تهران اقدام کرديم.وي همچنين اظهار داشت: در حال حاضر دولت با توجه به نقش موثر فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در توزيع عادلانه اقلام تنظيم بازار، به‌عنوان اهرمي‌کارآمد براي حفظ آرامش و ثبات در بازار، بازوي دولت در جلوگيري از عرضه کالاي قاچاق و فعاليتي پويا براي اشتغال‌زايي بيش از ۵۰ هزار نفر از اقشار جوان و تحصيل‌کرده در کل کشور و با حمايت از سرمايه‌گذاري‌هاي کوچک و از ظرفيت‌هاي ايجادشده توسط بخش خصوصي براي کنترل بازار بهره‌مند مي‌شود.به گفته نايب رئيس اتحاديه کشوري فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در حال حاضر تعداد ۱۱۰ شرکت يا شخص حقيقي و تعداد ۱۲۸ پروانه کسب براي فعاليت زنجيره‌اي در رسته‌هاي گوناگون صنفي با بيش از ۳۲۰۰ شعبه در سراسر کشور در مساحتي بالغ بر ۱.۳ ميليون مترمربع مشغول خدمت‌رساني به هم وطنان هستند.

مرتضي رضايي معاون وزير جهاد کشاورزي گفت: ايران بعد از آفريقاي جنوبي دومين توليدکننده شترمرغ در دنيا است و سالانه سه هزار تن گوشت شترمرغ توليد مي‌کند.به گزارش ايلنا، مرتضي رضايي معاون امور دام، طيور، آبزيان و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزي اظهار کرد: طبق آخرين آمار سال گذشته بالغ بر 6 تا 7 هزار قطعه شترمرغ مولد در کشور توليد شده که اين تعداد مولد 100 تا 110 هزار قطعه شترمرغ پروار توليد مي‌کنند و حدود سه هزار تن گوشت قرمز به بازار عرضه مي‌شود.وي افزود: گوشت شترمرغ جزو باکيفيت‌ترين گوشت‌هاي قرمز محسوب مي‌شود و قابليت هضم راحت‌تري نسبت به گوشت مرغ و گوسفند دارد. همچنين اين گوشت ميزان آهن بالا و چربي کمتري دارد.رضايي با اشاره به اينکه گوشت توليد شده به صورت مطلق در کشور مصرف مي‌شود، اذعان داشت: با وجود مصرف کامل گوشت در کشور هنو مردم کاملاً به مصرف آن واقف نيستند و عموميت ندارد اما با وجود نوساناتي که در دو سال اخير در توليد گوشت و کمبود گوشت قرمز وجود دارد گوشت شترمرغ مي‌تواند جايگزين مناسبي در اين زمينه باشد که نسبت به گوشت گوسفندي قيمت کمتري هم دارد لذا رسانه‌ها بايد بر روي اين موضوع بيشتر کار کنند تا مردم در اين زمينه آگاه شوند.رضايي تاکيد کرد: سالانه حداقل 10 تا 15 هزار تخته چرم شترمرغ صادر مي‌شود و بزرگترين مزيت شترمرغ اين است که علي‌رغم پرنده بودن گوشت قرمز توليد مي‌کند که سودآوري بالايي دارد. گوسفند در سال دو بره توليد مي‌کند اما هر شترمرغ مولد تا 45 جوجه توليد مي‌کند.