مسکن حمايتي براي اقشار کم درآمد

عضو کميسيون امور داخلي مجلس از چانه‌زني‌ها براي اختصاص اعتبار در بودجه سال ۹۸ براي برنامه ملي بازآفريني در کميسيون تلفيق خبر داد و گفت: تنها راه‌حل تأمين مسکن براي جوانان، اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه اختصاص مسکن حمايتي براي آن‌ها است. پروانه مافي در خصوص وضعيت فعلي بازار مسکن اظهار کرد: وضعيت خريد مسکن در شرايط فعلي براي طبقات کم‌درآمد و متوسط خصوصاً خانه اولي‌ها و جوانان قابل‌تحمل نيست. وي افزود: بايد تدابير ويژه‌اي در اين حوزه خصوصاً در تهران و کلان‌شهرها انديشيده شود تا ابتياع خانه از رؤيا بودن خارج‌شده و دسترسي همه افراد به مسکن تأمين شود.


بازديد از پايانه اينچه‌برون

معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در سفر به استان گلستان و بازديد از پايانه مرزي اينچه برون گفت: ايمن‌سازي محورهاي مواصلاتي و خدمات‌رساني مناسب به هم استاني‌ها از وظايف اصلي سازمان راهداري است. به گزارش اسکناس، عبدالهاشم حسن‌نيا در سفر به استان گلستان ضمن بازديد از طرح‌ها و پروژه‌هاي استان. با حضور سر زده در پايانه مرزي اينچه‌برون، با مسئولان و دست اندركاران ذيربط و استاندار و مسوولان محلي ديدار كرد. وي در ادامه از نقطه صفر مرز اينچه برون با کشور ترکمنستان بازديد کرد و مدير اين پايانه مرزي در اين بازديد از اقدامات لازم جهت پياده‌سازي طرح جامع پايانه مرزي سخن گفت.


موافقت‌نامه راه‌آهن رشت-آستارا صادر شد

معاون فني و امور زيربنايي شرکت راه‌آهن از صدور و ابلاغ موافقت‌نامه پروژه احداث راه‌آهن رشت-آستارا توسط سازمان برنامه و بودجه خبر داد.مازيار يزداني با بيان مطلب بالا گفت: پس از صدور و ابلاغ موافقت‌نامه پروژه احداث راه‌آهن رشت-آستارا از سوي سازمان برنامه و بودجه، مشاور مربوطه از سوي شرکت راه‌آهن براي بررسي و اصلاح کريدور مربوطه عازم محل پروژه شد تا نتايج حاصل از بررسي‌ها در هفته آينده تسليم وزير راه و شهرسازي شود.وي افزود: با توجه به اينکه پروژه راه‌آهن رشت-آستارا هم اکنون در مرحله مطالعاتي و بررسي از سوي مشاور قرار دارد، پيگيري امور اجرايي اين خط در اوايل سال آينده آغاز خواهد شد.

کاپوتاژ داخلي ۶۰۰ هزار تن گندم تا پايان سال

عضو هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي اعلام کرد: پيش‌بيني کرده‌ايم تا پايان امسال ۴۵۰ هزار تن گندم از بندر امام خميني به بندر شهيد رجايي و بندر چابهار ارسال ‌شود و همچنين از بندر اميرآباد به بندر انزلي ۱۵۰ هزار تن گندم حمل مي‌شود که در مجموع ۶۰۰ هزار تن کاپوتاژ داخلي گندم تا پايان امسال در بنادر انجام شود. محمد علي حسن زاده در نشست خبري با اصحاب رسانه به بيان برنامه‌هاي آن معاونت پرداخت و گفت: سه هفته پيش کاپوتاژ داخلي گندم را آغاز کرديم. اولين کشتي ۲۰ هزار تني از بندر امام خميني به بندر چابهار عمليات تخليه و بارگيري خود را انجام داده و روز گذشته دومين کشتي ۲۰ هزار تني محصول داخلي ايران (گندم) را از استان‌هاي غربي جمع‌آوري کرده و به بندر امام برد و سپس از‌ آنجا به چابهار ارسال شد.

پيشنهاد واگذاري زمين به جاي اراضي تعاوني‌ها

معاون املاک سازمان ملي زمين و مسکن در ارتباط با تعيين تکليف تعاوني‌هاي ۳۳ گانه مسکن، گفت: مالکان بايد منتظر باشند تا ابتدا مکان‌يابي در شوراي‌عالي انجام شود و سپس بر اساس مصوبه سال ۹۳ دولت مبني بر ابلاغ مصوبه از سوي معاون اول رييس جمهوري، سياست‌ها تعيين و ابلاغ شوند. مهدي ابراهيمي‌در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، در مورد تعيين‌تکليف تعاوني مسکن از جمله تعاوني مسکن زيتون و تعاوني‌هاي ۳۳ گانه، گفت: تعاوني زيتون و تعاوني‌هاي ۳۳ گانه بحث شوراي‌عالي شهرسازي و معماري دارد. تصميمي‌که در دولت گرفته شده به اين نحو است که مقرر شده تا پنج نقطه شناسايي شوند و بعد از آنکه آن پنج نقطه مستعد شناسايي شدند وارد فرآيند واگذاري زمين‌ها به تعاوني‌ها بشويم.

تسريع در اجراي طرح‌هاي مسکن چهارمحال

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن با تاکيد بر اين مطلب که اجراي طرح‌هاي حوزه زمين ومسکن در چهارمحال و بختياري تسريع مي‌شود، گفت: با تثبيت مالکيت دولت بر روي اراضي مي‌توان از آنها براي طرح‌هايي از جمله طرح اقدام ملي و ساير طرح‌هاي عمراني سازمان استفاده کرد. علي نبيان در نشست دوجانبه با استاندار چهارمحال و بختياري با اشاره به اينکه تعامل مجموعه راه و شهرسازي و استانداري‌ها ضامن منفعت دو سويه دولت و مردم است، اظهار کرد: با تعاملي که بين ما و مجموعه استانداران و معاونان عمراني آنها وجود داشته، هم مي‌توان آهنگ توسعه ساخت و ساز مساکن در استان‌هاي کشور و هم پروژه‌هاي در حال ساخت توسط دولت را شتابي دو چندان بخشيد.

برقراري دو پرواز هفتگي به مقصد تهران

مدير فرودگاه خراسان شمالي از برقراري دو پرواز هفتگي جديد به مقصد تهران در فرودگاه بجنورد خبر داد. سيد مهدي رزاز در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، از افزايش پروازهاي تهران در فرودگاه بجنورد خبر داد و گفت: با حضور بخش خصوصي به عنوان چارتر کننده و مذاکره با هواپيمايي تابان پروازهاي روزهاي يکشنبه و سه شنبه فرودگاه بجنورد برقرار شد.

وزير راه و شهرسازي خبر داد:

گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه وظيفه سازمان ملي زمين و مسکن عرضه زمين براي ساخت مسکن ۴۰۰ هزار مسکن است، از تشکيل ستادهاي بازآفريني استاني و احياء شوراي مسکن در استانها خبر داد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد اسلامي‌با اشاره به اينکه خانه‌دار کردن مسکن اولي‌ها به‌سادگي نخواهد بود، افزود: طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار است که تا پايان دولت ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده ،۲۰۰ هزار واحد در شهرهاي جديد و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهاي زير ۵۰ هزار نفر ساخته شوند. وي وظايف ۴ ارگان وزارت راه و شهرسازي را براي اجرايي کردن اين برنامه تشريح کرد و گفت: براي اجرايي کردن اين طرح بايد معاونت امور مسکن و ساختمان پيش‌بيني، برنامه‌ريزي، جهت‌دهي و تنظيمات اقدامات رگلاتوري را صورت دهد که هدايتگر برنامه در سطح ديواني و کلان ملي است. وزير راه، وظيفه سازمان ملي زمين و مسکن را عرضه زمين براي اين طرح خصوصاً در بافت فرسوده دانست و افزود: بر اساس اهداف و مقررات خوب پيش‌بيني‌شده در طرح بازآفريني شهري چرخش زمين‌هاي دولتي و سکونت افراد بومي‌در خانه‌هاي نو باعث افزايش اعتماد عمومي‌و چرخش کار در يافت‌هاي ناکارآمد شده و روند بازآفريني توليد مسکن را تسريع خواهد کرد. اسلامي‌به تشريح وظايف شرکت ملي بازآفريني شهري در رابطه با طرح احداث ۴۰۰ هزار واحد پرداخت و گفت: شرکت ملي بازآٰفريني با شيوه چرخش زمين براي احيا و باززنده‌سازي بافت تاريخي داراي ارزش با بهره‌گيري از تغيير کاربري‌ها بايد اقدام کند و اگر بافت فاقد ارزش در اين محلات وجود دارد که داراي مشکلات خاصي است، تخريب و نوسازي شود، زيرا نبايد اجازه دهيم که مرکز شهرهاي ما تهي و ويران‌شده و فرهنگ شهري و محلي از بين برود. وي ادامه داد: ۱۰۰ هزار واحد نيز به بنياد مسکن سپرده‌شده است تا در مکاني که حاشيه‌نشيني دارد مستقر شود، زيرا ما بر اين باور هستيم که خسارات حاشيه‌نشيني کمتر از زلزله و سيل نيست به همين منظور در ابتدا تصميم بر آن شده است تا رفع حاشيه‌نشيني در استان‌هاي سيستان بلوچستان و خوزستان شروع شود تا قدرت کارفرمايي نيز در اين استان‌ها ارتقا يابد. وزير راه و شهرسازي بابيان اينکه ديگر سازمان درگير در اين طرح شرکت عمران شهرهاي جديد است، افزود: بايد ساخت در شهرهاي جديد از همين امسال آغازشده و هرچه سريع‌تر قراردادهاي احداث بين دو طرف به امضا برسند. وي با تأکيد بر اينکه سياست ما اين است که براي هرگونه سياست‌گذاري و طرح‌ريزي در حوزه مسکن از مشورت فکري بخش خصوصي به‌صورت عملي استفاده کنيم، گفت: به همين منظور شوراي سياست‌گذاري مسکن را که چندين سال معلق مانده بود دوباره تشکيل داديم و با تيم جديد حوزه مسکن در حال هدف گزاري براي اين حوزه هستيم تا با همگرايي هرچه بيشتر بتوانيم با دعوت از تشکل‌ها و انجمن‌هاي تخصصي از ظرفيت آن‌ها استفاده کنيم. اسلامي‌با اشاره به اينکه دستور تشکيل ستادهاي بازآفريني استاني و وظايف استانداران در موضوع بازآفريني به آن‌ها ابلاغ‌شده است گفت:علاوه بر آن به استان‌ها گفته‌شده است که شوراي مسکن خود را بايد به‌صورت مستمر تشکيل دهند و از ظرفيت انبوه‌سازان در اين مسئله غافل نشوند. وي افزود: شوراي عالي معماري و شهرسازي نيز بايد در اين حوزه ما را همراهي کرده و با برنامه‌ريزي طبق قانون تسهيلگري را براي توسعه عمران در شهرها و شکل‌گيري برنامه توسعه مسکن از حرکت مخرب و بارگذاري بي‌رويه جلوگيري کند.

وزير راه و شهرسازي به مدل اعتباري دولت براي تأمين مصالح ساختماني نيز اشاره کرد و گفت: با اين مدل مي‌توان مصالح ارزان‌قيمت در اختيار سازندگان قرارداد تا قيمت تمام‌شده ساختمان‌سازي پايين آمده و متقاضي کم‌درآمد صاحب‌خانه شود. اسلامي‌بابيان اينکه مدل افزايش وام به دليل تورم‌زايي نمي‌تواند حرکت مناسبي براي خانه‌دار شدن اقشار کم درآمد باشد، افزود: بايد به توليدکنندگان مصالح نيز کمک کرد و با ايجاد يک بازار تهاتري بين توليدکنندگان و سازندگان مسکن قيمت ساخت را کاهش داد که در نتيجه آن قيمت تمام‌شده پايين آمده و سپس با يک سود متعارف ساختمان ساخته‌شده به متقاضي واگذار شود. وي يکي از راهکارهاي سرمايه‌گذاري را استفاده از ظرفيت وجوه اداره شده براي پشتوانه ساخت مسکن دانست و تصريح کرد: در لايحه بودجه سال آينده علاوه بر اينکه به وجوه اداره شده وزارت راه به‌عنوان يک راهکار براي تأمين تسهيلات ساخت توجه شده، اعتباراتي براي ساخت‌وساز توسط بخش خصوصي نيز در نظر گرفته‌شده است. وزير راه و شهرسازي بابيان اينکه تمامي‌قوانين حمايتي مانند رفع موانع توليد و غيره که به حمايت از بخش خصوصي مي‌پردازند، در اين وزارتخانه توجه ويژه خواهد شد گفت: ارتباط ما با وزارت کشور و شهرداران خوب است و عزم ما جزم است تا به ياري همديگر توليد مسکن در کشور شکل‌بگيرد، زيرا در اين سال‌ها مردم به‌اندازه کافي رکود و تورم را احساس کرده‌اند و بايد امروزه اين مشکلات با همکاري بيشتر بين دولت و بخش خصوصي حل شود.

معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي گفت: برنامه‌ريزي براي ارتقاي تاب آوري نظام حمل و نقل شروع شده است. به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، اولين جلسه ستاد بحران وزارت راه و شهرسازي به رياست شهرام آدم‌نژاد، معاون وزير راه و شهرسازي و جانشين رييس ستاد مديريت بحران اين وزارتخانه و با حضور مديران و نمايندگان سازمان‌ها و شرکت‌هاي تابعه وزارت راه و شهرسازي در ساختمان دادمان برگزار شد. شهرام آدم نژاد در اين جلسه با اشاره به تنوع وظايف وزارت راه و شهرسازي گفت: وزارت راه و شهرسازي به لحاظ ارتباط با مردم در اقصي نقاط کشور، پر مخاطب‌ترين وزارتخانه کشور است.

هر گونه فعاليتي که يک فرد از لحظه خروج از منزل انجام مي‌دهد، مستقيم و غيرمستقيم با اين وزارتخانه ارتباط دارد.

وي ادامه داد: در شرايط بحراني نيز به نظر مي‌رسد که وزارت راه و شهرسازي، پر ارتباط‌ترين وزارتخانه کشور است و معمولا در بحران‌هاي مختلف ماموريت‌هاي مختلفي دارد.

وي ادامه داد: با اين وجود حدود 2 هفته است که تجهيز استان‌ها به پل‌هاي اضطراري براي استفاده در شرايط بحراني آغاز شده است، همچنين برنامه‌ريزي براي ارتقاي تاب آوري نظام حمل و نقل نيز شروع شده است.

آدم‌نژاد به سهم وزارت راه و شهرسازي در ستاد تخليه اضطراري تهران اشاره کرد و گفت: همچنين مرکز عمليات اضطراري(EOC) نيز در وزارت راه و شهرسازي در حال طراحي است و به احتمال زياد در مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي مستقر خواهد شد.