بررسي تجارت از دید‌گاه صاحبنظران نشان می‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: جديدترين بررسي‌هاي اقتصادي صورت گرفته که اقتصاد ايران روند دور شدن خود از شاخص‌هاي رشد را در سال پيش‌رو نيز ادامه خواهد داد.

به گزارش تجارت، بر اساس ارزيابي‌هاي صورت گرفته از سوي اتاق بازرگاني تهران، با توجه به بررسي متغيرهاي موجود در حوزه توليد ناخالص داخلي احتمالا ايران در سالي که پيش‌رو خواهد بود، همچنان فاصله‌اش را با روند رشد سال ۱۳۹۰ ادامه مي‌دهد و احتمالا شاخص‌هاي توليد در هر سه حوزه اصلي منفي باقي مي‌ماند.

بر اساس برآوردهاي بين‌المللي صورت گرفته، اقتصاد ايران در سال ۲۰۱۹ در حوزه توليد ناخالص داخلي نسبت به سال قبل از آن کاهش ۳.۶ درصدي را تجربه خواهد کرد.

اگر اين پيش‌بيني‌ها به وقوع بپيوندد، اين سومين‌باري است که اقتصاد ايران در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌دو سال پياپي دچار رکود مي‌شود. پيش از اين، اين تجربه از سال‌هاي ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۵ و ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ رخ داده بود.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد که اگر اقتصاد ايران مي‌توانست روندي را که از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده بود ادامه دهد، امروز شاخص توليد ناخالص داخلي کشور به رقمي‌بسيار بالاتر مي‌رسيد.

همچنين پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد که پس از عبور از اين سال، اقتصاد ايران در سال‌هاي ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ احتمالا روند رشد مثبت به خود مي‌گيرد؛ هر چند هنوز در قياس با تعداد زيادي از کشورها در حوزه رشد اقتصادي شرايط قابل دفاعي ندارد. براي مثال در سال ۲۰۱۹ که احتمالا اقتصاد ايران به رشد منفي ۳.۶ خواهد رسيد، اقتصاد عراق رشد ۶.۲ درصدي را تجربه خواهد کرد.

بر اساس اين گزارش، در حوزه توليدات کشاورزي در تابستان سال ۱۳۹۷ ميزان توليد در قياس با تابستان پارسال ۴.۱ درصد کاهش يافته همچنين در بهار و تابستان امسال براي دو فصل پياپي توليدات کشاورزي ايران روند کاهشي به خود گرفته‌اند که با توجه به کاهش ميزان کل توليد در قياس با سال ۱۳۹۶ اين موضوع نشان‌دهنده تشديد رکود در بخش کشاورزي است.

در حوزه صنعت نيز از ابتداي سال ۱۳۹۵ تا انتهاي سال ۱۳۹۷ شاخص توليد فصلي تنها در دو فصل مثبت بوده که بالاترين رقم به زمستان سال ۱۳۹۶ باز مي‌گردد. در سال جاري نيز صنعت مانند کشاورزي در دو فصل بهار و تابستان با کاهش توليد مواجه شده و به نظر مي‌رسد رکود در اين حوزه تشديد شده است.

در حوزه معدن نيز مقدار توليد فصلي از تابستان ۱۳۹۵ تا تابستان سال ۱۳۹۷ نسبت به مقدار پايه سال ۱۳۹۰ کاهش نشان مي‌دهد، همچنين در حوزه مقدار توليد هر چند برخي فصول افزايش ميزان را نشان مي‌دهد، اما به نظر مي‌رسد با توجه به اين‌که بالاترين آمار در پاييز سال ۱۳۹۶ به ثبت رسيده است در اين بخش نيز توليدات نسبت به هدف‌گذاري‌هاي ابتدايي رشد قابل توجهي را پشت سر نخواهند گذاشت.

  • دوران سخت براي شهروندان ايراني

به گزارش تجارت، صفحه تلگرامي‌نشريه اقتصادي – اجتماعي شب چراغ، متن کوتاهي از پيش بيني نشريه معتبر اکونوميست از وضعيت اقتصاد ايران در سال ۲۰۱۹ را منتشر کرده و نوشته است :اقتصاد ايران به دنبال تحريم‌هاي جديد آمريکا با چالش‌هاي بسياري مواجه است.

نرخ تورم و بيکاري افزايش يافته و همچون دور پيشين تحريم‌ها، کشور با کمبود دارو و برخي کالاهاي اساسي مواجه است.اکونوميست مي‌نويسد که مردم ايران پس‌لرزه‌هاي اين تحريم‌ها را در سال ۲۰۱۹ حس خواهند کرد که عبارتند از:

- کاهش ۳۰ درصدي توليد نفت

- کاهش ۴۰ درصدي توليد خودرو و افزايش بيکاري

- کاهش ۶۰ درصدي قدرت خريد خانوارهاي شهري و ضعف تقاضا

- رکود عميق در بخش معاملات مسکن و نصف شدن تعداد معاملات

- بودجه غيرواقعي و احتمال کسري شديد و استقراض از صندوق توسعه

پرسش اين است که آيا بايد دست روي دست گذاشت و شاهد پيش بيني اکونوميست باشيم؟ آيا از درون توانايي اين دولت و اين توزيع قدرت سياسي در ايران و مناسبات ايران با جهان نيروي کافي براي جلوگيري از پيش بيني‌هاي اکونوميست بيرون مي‌آيد؟ واقعيت اين است که چنين چشم انداز روشني ديده نمي‌شود . برخي از کساني که کمي‌بازتر به مسايل نگاه مي‌کنند باورشان اين است که نقطه عزيمت براي عادي کردن روندها در اقتصاد ايران بايد از جايي شروع شود که بحران درست کرده است و اين نقطه عزيمت نگاه نو به سياست خارجي است. به واقع ايراني‌ها حق دارند نگران باشند، به ياد مي‌آوريم جز مدتي کوتاهي پس از برجام؛ از آغاز قضيه هسته‌اي به اين سو مردم اين کشور در حالتي ميان خوف و رجا به سر برده اند؛ روزي نيست که از بحران‌هاي جدي پيش روي کشور خبري نشنويم؛ "شرايط حساس کنوني" از زبان سياسيون ايراني نيفتاده است و آنها همواره از مردم خواسته‌اند که در اين شرايط سخت آنها را تنها نگذارند، با اين حال روشن نيست آيا برنامه مشخصي براي آينده دارند يا خير؟ اما راه حل احتمالي براي ثبات بخشي به اقتصاد ايران چيست؟اجازه دهيد ادعا کنيم تا وقتي مسئله سياسي ما يعني ارتباط با بزرگترين قدرت‌هاي سياسي و اقتصادي جهان حل نشود، مجالي براي اميدواري به آينده اقتصاد ايران به وجود نمي‌آيد.

  • پيش بيني رشد اقتصادي منفي ۲.۴ درصدي

از سوی دیگر کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد) از ورود اقتصاد ايران به رکود با رشد منفي يک درصد در سال ۲۰۱۸ خبر داد و رشد اقتصادي منفي ۲.۴ درصد و تورم ۳۴.۹ درصدي را براي سال ۲۰۱۹ پيش بيني کرد.

به نقل از تسنيم، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل(آنکتاد) در جديدترين گزارش خود موسوم به "دورنما و وضعيت اقتصادي جهان" از ورود اقتصاد ايران به رکود در سال 2018 خبر داد و اعلام کرد اقتصاد ايران که در سال 2017 رشد 4.3 درصدي را تجربه کرده بود در سال 2018 با رشد منفي يک درصد مواجه شده است.

بر اساس پيش بيني اين نهاد بين المللي در سال 2019 رشد اقتصادي ايران به منفي 2.4 درصد خواهد رسيد. آنکتاد پيش بيني کرده است در سال 2020 اقتصاد ايران از رکود خارج شود و رشد 0.1 درصدي را تجربه کند.

بر اساس اين گزارش نرخ تورم ايران در سال 2018 به 28.8 درصد رسيده که نسبت به سال قبل از آن حدود سه برابر شده است. نرخ تورم ايران در سال 2017 بالغ بر 10.5 درصد اعلام شده بود.

آنکتاد پيش بيني کرده است نرخ تورم ايران در سال 2019 نيز همچنان افزايشي باشد و به 34.9 درصد در اين سال برسد اما در سال 2020 رو به کاهش بگذارد و به 22.8 درصد برسد.

اين گزارش نرخ بيکاري در ايران طي سال 2018 را نيز 12.1 درصد اعلام کرده که نسبت به سال قبل از آن تغييري نداشته است.

وزير صنعت خبر داد:

گروه صنعت، معدن و تجارت: وزير صنعت از فعال شدن صنعت ساختمان سخن به ميان آورد و بيان کرد: در سال آينده حوزه مسکن رونق پيدا خواهد کرد لذا بازار خوبي براي صنعت فولاد در سال آينده ايجاد خواهد شد.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا ، "رضا رحماني" در آئين افتتاح کارخانه فولادسازي بردسير با حضور معاون اول رييس جمهوري گفت: برنامه‌هاي کاملي در حوزه معدني از اکتشاف تا توليد در وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحي شده است.

وي به تبيين اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن و تکميل زنجيره فولاد پرداخت و بيان کرد: انجمن جهاني فولاد در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده است که يک هزار و ۶۸۰ ميليون تن فولاد خام در دنيا توليد شده که از اين ميزان ۲۲ ميليون تن مربوط به ايران بوده که ۲۲ درصد نسبت به گذشته رشد داشته اين در حالي است که رشد توليد فولاد خام در جهان ۶ درصد بوده که نشان دهنده آن است که ايران بالاترين رشد در توليدکنندگان عمده جهان را به خود اختصاص داده است.

وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ۱۶ ميليون و ۶۰۰ هزار تن توليد فولاد کشور در سال گذشته بوده که نسبت به گذشته رشد ۸ درصدي را نشان مي‌دهد ضمن آنکه هم اکنون ۶۲ درصد فولاد خام خاورميانه متعلق به جمهوري اسلامي‌ايران است.

وي بيان کرد: خوشبختانه با همت جوانان اين مرز و بوم توانسته‌ايم در ۶ سال گذشته کشورهاي مطرح فولادي جهان را پشت سر بگذاريم به طوري که هم‌اکنون به رتبه دهم توليد فولاد خام دنيا رسيديم اين درحالي است که در ابتداي دولت تدبير و اميد رتبه جمهوري اسلامي‌در توليد فولاد خام در دنيا، پانزدهم بوده است.

رحماني بيان کرد: در حال حاضر ۱۱۰ ميليون تن پروژه تعريف شده در زنجيره فولاد در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اجراست و همچنين ۲۰ ميليون تن پروژه بزرگ فولادي در سواحل جنوبي کشور تعريف شده که به اين زنجيره اضافه خواهند شد.

وي ادامه داد: در سال ۱۳۵۷ ميزان توليد زنجيره فولاد کشور؛ ۲.۴ ميليون تن بوده که امروز اين رقم به حدود ۲۰۵ ميليون تن رسيده است و در ابتداي دولت يازدهم و دوازهم ميزان توليد ما در زنجيره فولاد ۱۲۳ ميليون تن بوده که در دهه فجر امسال با افتتاح چند طرح فولادي ديگر، به ۲۲۰ ميليون تن خواهد رسيد.

رحماني از پيشرفت ايران در سخت‌ترين شرايط سخن گفت و بيان کرد: خوشبختانه هم اکنون زنجيره توليد فولاد در کشور تکميل و متوازن شده است و به جرات مي‌توان اين ادعا را داشت که در سالهاي اخير خام فروشي در اين حوزه بسيار کاهش يافته است.

وي از فعال شدن صنعت ساختمان سخن به ميان آورد و بيان کرد: در سال آينده حوزه مسکن رونق پيدا خواهد کرد لذا بازار خوبي براي صنعت فولاد در سال آينده ايجاد خواهد شد.

وزير صنعت، معدن و تجارت بيان کرد: در کشور ۵۵ ميليون تن توليد زنجيره فولاد هدف گذاري شده که تا سال ۱۴۰۴ شرايط صادرات آن بايد حداقل سالي ۱۵ ميليون تن باشد که اين قابل تحقق است لذا براي تکميل اين زنجيره به منابع مالي حدود ۸ ميليارد يورو نياز داريم.رحماني با اشاره به اينکه ايران هم اکنون در حوزه مس رتبه پانزدهم دنيا را به خود اختصاص داده است گفت: به دنبال آن هستيم که رتبه جمهوري اسلامي‌ايران را در حوزه توليد مس به دوازدهم دنيا و رتبه توليد آلومينيوم را از هجدهم دنيا به چهاردهم برسانيم ضمن آنکه هدف گذاري توليد ۵۵ ميليون تن فولاد نيز برنامه‌ريزي شده است که سهم استان کرمان ۱۰ ميليون تن خواهد بود.وي ادامه داد: هم اکنون در صنعت فولاد از صفر تا صد در داخل کشور توليد مي‌شود و مي‌توان اين ادعا را داشت که کاملا اين صنعت در کشور بومي‌شده و اين مهم يکي از دستاوردهاي چهل سالگي انقلاب اسلامي‌است.رحماني اظهار کرد: در ابتداي دولت تدبير و اميد توليد سنگ آهن در کشور ۶۳ ميليون تن و امروز اين توليد به حدود ۸۰ ميليون تن رسيده است، ضمن آنکه با اکتشافات جديد ذخيره سنگ آهن کشور به حدود ۲.۵ برابر خواهد رسيد. وي به وضعيت استان کرمان در حوزه صنعت، معدن و تجارت نيز اشاره و تصريح کرد: ۳۶ درصد واحدهاي توليدي استان کرمان زير ظرفيت خود کار مي‌کنند که طي بررسي‌هاي صورت گرفته؛ يکي از موانع اين واحدها، عدم وجود نقدينگي است که استاندار کرمان بايد پيگير اين موضوع باشد.

وزير صمت با بيان اين مطلب که همه منابع طرح رونق توليد در استان کرمان جذب نشده است، اظهار کرد: در استان کرمان حدود ۲۴ پهنه اکتشافي تعريف شده که ۱۹ مورد آن واگذار شده است و بررسي‌ها نشان مي‌دهد که اين استان ظرفيت استخراج ۶۶ ميليون تن انواع محصولات معدني را دارد که خود مي‌تواند اشتغال خوبي را ايجاد کند ضمن آنکه بايد اعلام کرد که هم‌اکنون تنها در حوزه معدن در استان کرمان براي ۲۳ هزار نفر شغل مستقيم ايجاد شده است.

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن تشريح کرد؛

گروه راه و مسکن: ساخت 400 هزار واحد مسکوني به عنوان اقدام ملي در دستور کار وزارت راه و شهرسازي قرار گرفته است که تا 2 سال آينده به انجام برسد.

به گزارش ايرنا مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن ضمن بيان خبر بالا در نشست شوراي مسکن استان خراسان جنوبي، افزود: از اين تعداد 100 هزار واحد مسکوني توسط بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌در شهرهاي زير 25 هزار نفر ساخته و زمين مورد نياز از سوي سازمان ملي زمين و مسکن واگذار مي‌شود.

علي نبيان ادامه داد: همچنين 100 هزار واحد در حوزه بازآفريني شهري ساخته مي‌شود که از زمين‌هاي در اختيار شرکت بازآفريني شهري اين موضوع پيگيري خواهد شد.

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن با اشاره به برنامه ساخت 200 هزار واحد مسکوني در شهرهاي جديد بيان کرد: اميدواريم در مجموع 400 هزار واحد به صورت جهادي براي رونق مسکن در کشور ساخته شود.

وي بر اهميت موضوع مسکن مهر و پيگيري اتمام آن نيز تاکيد کرد و گفت: در حال حاضر بر اساس تاکيد رئيس جمهور و وزير راه و شهرسازي تلاش‌ها به سمتي رفته که بتوانيم با همت بلند و کمک استانداران پرونده مسکن‌هاي مهر که دغدغه حقوقي ندارند در کل کشور براي سال 98 بسته شود .

نبيان با اشاره به پيگيري مشکلات مسکن مهر در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر ادامه داد: سفرهاي استاني نيز به همين منظور انجام مي‌شود و در تلاش هستيم با سرعت بيشتر شاهد اتمام مسکن مهر در کشور باشيم.

وي به بازديد از مسکن مهر و طرح آماده سازي 450 هکتاري بيرجند اشاره کرد و گفت: براساس پيشرفت فيزيکي دغدغه‌ها حل و فصل مي‌شود.

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن اظهار داشت: واگذاري اراضي براي ساماندهي صنوف آلاينده نيز در هيات مديره سازمان مطرح مي‌شود تا بتوانيم دغدغه 14 ساله شهرستان بيرجند را حل کنيم.

وي بيان کرد: طبق برنامه ريزي‌هاي انجام شده واگذاري در سه فاز و براساس پيشرفت فيزيکي تعريف شده اما براساس بازديدها مقرر شد گزارشي ارايه شود تا واگذاري فاز 2 و 3 سرعت بيشتري بگيرد.

وي با اشاره به مشکل اراضي در شهرک آي تي گفت: اگر در خراسان جنوبي منابع آب تامين شود براساس صورتجلسه‌اي که ارسال خواهد شد مجوزهاي لازم براي زمين مورد نياز را صادر مي‌کنيم. نبيان با بيان اينکه مشکل شهرداري سربيشه به صورت ويژه تر پيگيري مي‌شود ادامه داد: براي آماده سازي مهرشهر و پارک خطي هم در راستاي تفاهم نامه‌اي با شهرداري منابع مالي بررسي و تصميم گيري خواهد شد. وي درباره دغدغه شهرداري بيرجند براي شهرک زعفرانيه گفت: بحث زمين مورد نياز پيگيري مي‌شود تا مشکلي ايجاد نشود.

نبيان با اشاره به مشکل اراضي پادگان 04 بيرجند بيان کرد: خروج پادگان‌ها از داخل شهر تکليفي است که مقام معظم رهبري در خصوص آن دستور داده‌اند و اين اتفاق رقم خورده است ولي بايد سند آن به نام دولت صادر شود که در همين خصوص جلسات مستمري با مجموعه وزارت دفاع داشتيم و اميدواريم تا دو هفته آينده موضوع تعيين تکليف شود.

وي يادآور شد: ايجاد پارک در اراضي پادگان 04 مشکلي ندارد کما اينکه شهرهاي ديگر از جمله ساري تجربه موفقي در ايجاد آن داشته اند.

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن گفت: اگر اين پارک ايجاد و بعد از مدت‌ها سيم‌هاي خاردار اين مجموعه برداشته شود شاهد نشاط در شهر خواهيم بود و اتفاق خوبي رقم مي‌خورد.

وي با اشاره به بازديدي که از مسکن مهر ارتش داشته است گفت: حدود 798 واحد باقي مانده که اميد است با حضور وزير راه و شهرسازي به جز 43 واحد که مشکل دارد پرونده مسکن مهر در استان بسته شود.

نبيان تاکيد کرد: برگزاري جلسات شوراي مسکن در استان‌ها مي‌تواند به حل مشکلات ساخت و ساز مسکن کمک کند که اميدواريم از اين به بعد با همدلي مديران شاهد شکوفايي مسکن در کشور باشيم.

وي با بيان اينکه از منابع در اختيار براي سرعت بخشي به پروژه‌هاي استاني تلاش مي‌شود گفت: سازمان ملي زمين و مسکن مکلف است اراضي مورد نياز دستگاه‌هاي اجرايي را تامين کند از اين رو تلاش مي‌شود در بازنگري طرح‌هاي جامع شهري زمين‌هاي مدنظر استان در اختيار مجموعه‌ها قرار بگيرد.

وي صدور مجوز براي واگذاري زمين به درمانگاهي در شمال شهر بيرجند را از ديگر دستاوردهاي اين سفر برشمرد و گفت: اميد است در راستاي منويات مقام معظم رهبري و برنامه دولت تدبير و اميد گام‌هاي موثري برداشته شود.

رئيس بازرسي اتاق اصناف هشدار داد؛

گروه اصناف: بازار لوازم يدکي کشور با وجود تحريم‌هاي صنعت خودرو با مشکلات زيادي روبه رو شده است و اين مشکلات جدي است. مهمترين ضعف بازار لوازم يدکي خودروي کشور افزايش تعداد برند، قعطات تقلبي و نامرغوب است.

عليرضا نيک آئين رئيس امور بازرسي اصناف گفت: هم اکنون حجم تامين و توزيع قطعات تقلبي خودرو در بازار به مرز هشدار رسيده که بايد براي آن تدبيري فوري انديشيده شود.

به گزارش صداوسيما، عليرضا نيک آئين با اشاره به اينکه کمبود قطعات اصلي در بازار زمينه را براي سود جويي متخلفان فراهم کرده است افزود: اين افراد قطعات تقلبي بي کيفيت را در بسته بندي‌هاي قطعات اصلي و با نشان‌هاي معروف به بازار عرضه مي‌کنند به نحوي که اين قطعات حتي براي تعمير کاران خودرو قابل تشخيص نيست.

وي با بيان اينکه آزمايشگاهي در تعميرگاه‌هاي خودرو براي تشخيص اين قطعات وجود ندارد گفت: اين موضوع باعث طرح شکايات بسيار زيادي از سوي مردم به بازرسي اصناف و اتحاديه‌هاي مربوطه شده است.

رئيس امور بازرسي اصناف افزود:‌ اين تقلب بيشتر در قطعات حساس تعليق و ترمز خودرو وجود دارد که به دليل نداشتن استانداردهاي لازم و گيرايي کم در هنگام ترمز مي‌تواند بسيار خطرناک باشد.

نيک آيين با اشاره به اينکه ما آمادگي لازم براي همکاري با سازمان‌هاي ذيصلاح به منظور مقابله با سودجويان را داريم ادامه داد: در بين اين قطعات، فيلترهاي تقلبي هم سبب ايجاد خسارت بسيار شديد براي مصرف کنندگان مي‌شود، زيرا همين فيلتر مي‌تواند موتور خودرو را از بين ببرد.

وي با بيان اينکه بخشي از اين قطعات در کشور توليد و بخشي نيز وارد مي‌شود گفت: توان توليد شرکت‌هاي قطعه ساز داخلي به اندازه حجم توليد خودرو نيست بنابراين اين بخش نياز به واردات قطعات دارد که همين روند زمينه را براي سودجويي متخلفان فراهم کرده است. رئيس امور بازرسي اصناف افزود:‌ نبود خدمات پس از فروش قطعه يکي از معضلات اين بخش است به همين دليل تعمير کاران خودرو به دليل خريد قطعه و نصب آن در خودرو متحمل پرداخت خسارات زيادي مي‌شوند، زيرا امکان تشخيص قطعه تقلبي از اصلي وجود ندارد.

نيک آيين گفت: ورود قطعه اصلي به کشور به دليل روند تعيين شده در دريافت ارز نيمايي و شکل واردات به سختي انجام مي‌شود و اين در حالي است که ما با نزديک شدن به شب عيد و نياز خودروها به آماده سازي براي مسافرت، با کمبود قطعات هم مواجه هستيم.

وي خريد از قطعه سازان اصلي را راهکار مقابله با قطعات تقلبي در بازار دانست و افزود: قطعه در گمرک وجود دارد، اما ورود آن به کشور بسيار سخت و در حجم بسيار کم انجام مي‌شود.

رئيس امور بازرسي اصناف با اشاره به نياز ماشين‌هاي راه سازي، مسافربري و کاميون‌ها به قطعات با کيفيت ادامه داد: ‌با نزديک شدن به پايان سال و شروع سفرهاي نوروزي خودروهاي مسافربري نياز به برخي آماده سازي‌ها و تعويض قطعه دارند که حتما بايد براي اين بخش برنامه‌ريزي مناسبي انجام شود. پيش از اين عليرضا نيک آيين رئيس اتحاديه تعميرکاران خودرو اعلام کرده بود اپليکيشن اتحاديه تعميرکاران با نام اتو اپ، به زودي رونمايي مي‌شود و هموطنان به محض ورود به اپليکيشن اتحاديه، قادر به رويت و شناسايي نزديک‌ترين تعميرگاه‌هاي مجوزدار سطح شهر تهران خواهند بود.

معاون اول رییس جمهور انتقاد کرد؛

گروه سیاسی: معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينکه آمريکايي‌ها در روزي جنگ اقتصادي را آغاز کرده‌اند که تنها در همين روز کارخانجات کشور 3 هزار ميليون تن فولاد را توليد مي‌کنند، گفت: چنين کشوري قابل تحريم نيست و ما نيز اجاز نخواهيم داد کسي ملت ايران را تحقير کند.

به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در آئين افتتاح کارخانه فولادسازي بردسير افزود: ما مي‌توانيم با روح خودباوري توسعه کشور را رقم بزنيم، اما بايد خودمان هم مراقب رفتارهاي خودمان باشيم. ممکن است چند رانت خوار خود را وارد سيستم دولتي يا بخش خصوصي کنند؛ اما ما وظيفه داريم که چنين افرادي را شناسايي و از سيستم حذف کنيم و از زماني که مديري از وجود چنين فردي در سيستم خود اطلاع پيدا کرد و اقدام براي حذف آن نکند، پنداشت ما اين است که اين مدير با آن رانت‌خوار همدست است، پس بايد به گونه‌اي رفتار کنيم که دامن جمهوري اسلامي‌را از فساد پاک کنيم

وي با اشاره به اينکه بايد افق بزرگتري را براي کشور ترسيم کنيم اظهار کرد: بايد به جايگاهي در شان ملت ايران در دنيا دست پيدا کنيم.

معاون اول رييس جمهور با بيان اين که جشن‌هاي انقلاب از حساسيت ويژه‌اي برخوردار هستند، گفت: تاکنون آمريکا در دشمني با ايران از هيچ اقدامي‌کوتاه نيامده و سدهاي زيادي بر سر راه انقلاب اسلامي‌براي نرسيدن به اهداف خود ايجاد کرده است.

وي با بيان اين‌که برجام نشان داد که مسئله هسته‌اي جمهوري اسلامي‌ايران تنها يک بهانه براي آمريکايي‌ها براي فشار آوردن به جمهوري اسلامي‌بود اظهار کرد: ديديم برخي از سياسيون آمريکايي اعلام کردند که نمي‌گذاريم جمهوري اسلامي‌جشن 40 سالگي خود را بگيرد و کارهاي مهمي‌هم در اين زمينه انجام دادند اما به کوري چشم دشمنان، جشن 40 سالگي انقلاب اسلامي‌را با شکوه تر از گذشته برگزار خواهيم کرد.

جهانگيري با اشاره به اينکه آمريکايي‌ها اعلام کردند که جنگ اقتصادي عليه نظام و ملت ايران با هدف فروپاشي جمهوري اسلامي‌را آغاز کردند، ادامه داد: آمريکايي‌ها اگر يک مقدار تدبير داشته باشند و مراسم‌هايي مانند افتتاح‌هاي امروز ما را نگاه کنند، مي‌فهمند نه تنها موفق نبوده اند، بلکه ايران را در مسير پيشرفت و توسعه هرچه بيشتر نيز قرار داده اند.

وي با اشاره به اينکه آمريکايي‌ها از سال 90 و91 تحريم‌هاي عظيمي‌عليه جمهوري اسلامي‌آغاز کردند و بعد از تعليق برجام، دوباره تحريم‌هاي اقتصادي را عليه ايران آغاز و شرکت‌هاي متعدد ايراني را در ليست تحريم‌هاي خود قرار دادند گفت: امروز شاهد هستيم در سيستم خزانه داري آمريکا 400 نفر برروي مديريت تحريم‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران مشغول به فعاليت هستند و در سراسر دنيا نيز دفتري به عنوان مديريت تحريم‌هاي ايران راه اندازي کردند.

معاون اول رييس جمهور با تاکيد بر اينکه منکر شرايط سخت کنوني جامعه نيستيم، اما مي‌توانيم با برنامه‌ريزي و مديريت اين شرايط سخت را پشت سر بگذاريم اظهار کرد: معتقديم مي‌توانيم با انسجام به گونه‌اي عمل کنيم که آمريکايي‌ها به هدف خود نرسند.

وي از برگزاري با شکوه مراسم‌هاي 22 بهمن سخن به ميان آورد و بيان کرد: يکي از وظايف مهم در شرايط کنوني اين است که افق روشني براي نسل جوان و آينده خود بگشاييم و امروز مهمترين رسالتي که بر دوش قواي سه گانه و نخبگان سياسي ، اقتصادي، دانشگاهي و ... است، موضوع تقويت و ترسيم اميد در جامعه خواهد بود.

جهانگيري از برنامه‌هاي دقيق جمهوري اسلامي‌در اين راستا خبر داد و اظهار کرد: ما امروز بر مشکلات کشور اطلاع و اشراف کامل داريم و مي‌دانيم مردم با چه مشکلاتي دست و پنجه نرم مي‌کنند، اما براي رفع اين مشکلات نيز برنامه‌هاي متعددي داريم تا مردم از اين گرفتاري‌هاي معيشتي بيرون بيايند.

معاون اول رييس جمهور ادامه داد: يکي از کارهاي مهم در شرايط کنوني؛ جريان توسعه کشور است. توسعه کشور زمينه‌هاي مختلف دارد که در وزارت خانه‌هاي ذيربط اين موضوعات مطرح و اولويت‌ها و برنامه‌هاي هر وزارتخانه مشخص شده تا وضعيت‌هاي طبيعي و غير طبيعي و کانون‌هاي توسعه‌اي هر نقطه پيش بيني و در راستاي اجرايي شدن آنها گام برداريم.

وي با تشريح ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي جمهوري اسلامي‌اظهار کرد: ايران بزرگترين ذخاير نفت و گاز دنيا و منطقه را در اختيار دارد، ايران سنگ آهن دارد و از همه مهمتر نيروهاي انساني متخصصي دارد که مي‌توانند اين زنجيره فولادي را بدون اتکا به خارجي‌ها تکميل کنند.

معاون اول رييس جمهور با تاکيد بر ذخيره نيروي انساني فني که در سطح کشور داريم اظهار کرد: براي ساخت تجهيزات کارخانه در خيلي از رشته‌هاي صنعتي از جمله صنعت فولاد، معدن و ... علاوه بر ظرفيت‌هاي خدادادي، از ظرفيت نيروي انساني بسيار خوبي در سطح کشور برخوردار هستيم که مي‌توانيم با برنامه‌ريزي مناسب و درست در جهت توسعه و پيشرفت کشور گام برداريم.

جهانگيري به عدم اقتصادي بودن توليد برخي از تجهيزات در کشور اشاره و بيان کرد: امروز توانمندي ايران در حدي است که متخصصين ما در بسياري از رشته‌هاي صنعتي از ابتدا تا انتهاي اجراي کار مديريت مي‌کنند و بايد اين بخش‌ها را به کانون‌هاي توسعه تبديل کنيم.

اين مقام مسئول با اشاره به رتبه دوم کشور در توليد فولاد آهن اسفنجي در دنيا تصريح کرد: امروز در حوزه نيروگاه سازي جمهوري اسلامي‌به خودکفايي کامل دست يافته و به معدود کشورهاي نيروگاه ساز در دنيا تبديل شده که همه اين موارد تنها بخشي از دستاوردهاي جمهوري اسلامي‌است و نشان دهنده توانمندي مهندسي کشور است.

خریداران رغبت نشان ندادند؛

گروه انرژي: روز گذشته در حالي سومين عرضه نفت خام در بورس انرژي پس از يک وقفه ۷۰ روزه کليد خورد که هيچ خريداري براي يک ميليون بشکه نفت پيدا نشد. کارشناسان از مهم‌ترين دلايل اين ناکامي‌را نبود بسته حمايتي از خريداران و موازي کاري وزارت نفت مي‌دانند.

در سومين مرحله عرضه که روز گذشته بود، هيچ خريداري براي يک ميليون بشکه نفت در قسمت تقاضا حاضر نشد. در اين بين به نظر مي‌رسد يک بام و دو هواي وزارت نفت در عرضه نفت يکي از دلايل عدم توفيق اين پروژه شده است. از سويي در آخرين اقدامات صورت پذيرفته از سوي وزارت نفت براي تسهيل امر عرضه نفت خام در بورس، کرباسيان مديرعامل شرکت ملي نفت روز گذشته طي حکمي‌اميرحسين تبيانيان به عنوان نماينده شرکت ملي نفت ايران براي عرضه نفت خام و محصولات قابل عرضه در بورس انرژي منصوب کرد.

به گزارش اقتصادآنلاين: در اين بين بخشنده کارشناس بورس کارگزاري بورس بيمه ايران گفت: با توجه به تحريم‌هاي بوجود آمده و مشکلات حمل و نقل، بيمه ، بخش خصوصي براي فروش نفت با چالش‌هاي عديده‌اي مواجه است. در اين بين همچنين مشخص بودن بازارهاي صادراتي نفت ايران يکي ديگر از مشکلات فروش نفت توسط بخش خصوصي است.

وي همچنين در ادامه افزود:به نظر اين کارشناس بايد ديد راهکار جديد وزارت نفت از جمله انتصاب تبيانيان، تسويه 100 درصد ريالي و مهلت 90 روزه ، تا چه ميزان مي‌تواند راهگشا بشد. چراکه توان بخش خصوصي و تعداد افرادي که بتوانند اين قراردادها را اجرا کنند بسيار محدود است .بخشنده همچنين با بيان اينکه بازار نفت در معاملات جهاني روزهاي پُرنوساني را سپري مي‌کند، گفت: در دوماه پاياني سال ميلادي گذشته شاهد سقوط 40 درصدي قيمت نفت بوديم. از اين تا حدي خريداران نگراني‌هايي را بابت پذيرش ريسک کاهش بيشتر قيمت نفت دارند.

البته در بورس با توجه به اينکه معاملات با روش پريميوم انجام ميگيرد، ريسک خريداران در اين زمينه تا ميزان بالايي کاهش يافته است.

اما به عقيده اين کارشناس، عرضه نفت در بورس انرژي در صورتي موفقيت آميز خواهد بود که چند اشکال اين حوزه برطرف شود.

نخست اينکه بايد ضعف اطلاع رساني و آموزش کارگزاران از سوي بورس انرژي در خصوص قوانين و مقرارت و روش‌هاي فروش برطرف شود. به گفت بخشنده هم اکنون يکي از چالش‌هاي کارگزارن فعال در حوزه بورس انرژي، نداشتن آگاهي‌هاي لازم در خصوص مسائل شرح عرضه و همچنين توافق با مشتريان ونحوه اجراي معاملات نفتي است .چراکه بسياري از کارگزان سابقه‌اي در مورد عرضه نفت در بورس ندارند از اين قدرت چانه زني براي يافتن مشتري از سوي کارگزاري‌ها کاهش مي‌يابد. اين فقدان بايد توسط واحد آموزش بورس انرژي پيگيري شود که متاسفانه تا کنون اقدامي‌در اين جهت صورت نگرفته است.

نکته ديگري که تا حدي مانع از حضور خريداران در بورس مي‌شود، موازي کاري وزارت نفت در فروش است. گفتني است در حال حاضر مشتريان نفتي ترجيح مي‌دهند نفت را بي واسطه و بدون دردسر از شرکت ملي نفت خريداري کنند و خود را درگير قوانين بورس قرار ندهند. از اين رو قيمت گذاري در بورس و فروش در اين بازار تحت الشعاع قيمت‌هاي خارج از بورس قرار گرفته است.

در اين بين اما برخي کارشناسان يکي ديگر از دلايل عدم توفيق عرضه نفت در بورس را مشکلات ايجاد شده در اثر تحريم‌ها براي شرکت‌هاي بيمه‌اي مي‌دانند. چراکه از طرفي شرکت‌هاي بيمه‌اي خارجي ديگر نمي‌توانند پوشش بيمه‌اي براي محموله‌هاي نفتي داشته باشند. از سويي ديگر نيز شرکت‌هاي بيمه‌اي داخلي نيز توانگري مالي براي بيمه کردن اين محموله‌ها ندارند.

اما فکوري کارشناس بيمه‌اي نظري متفاوت داشت. وي با تاکيد بر اين موضوع که ساليان گذشته نيز قرارداد بيمه‌اي براي محموله‌هاي نفتي از سوي شرکت‌هاي بيمه‌اي داخل کشور وجود داشته است، گفت: اهم محموله‌ها توسط بيمه گران داخلي بيمه شده و ميزان کمي‌از آن‌ها توسط بيمه‌هاي اتکايي خارجي تحت پوشش قرار داده شدند.

به گفته وي در حال حاضر نيز قرارداد بيمه‌اي محموله‌هاي نفتي صادر شده و به صورت مستمر براي صادرات گواهي بيمه از ما درخواست مي‌شود که شرکت‌هاي بيمه‌اي داخلي اين امر را متقبل شده اند.

  • چهارمين مرحله عرضه دو هفته ديگر انجام مي‌شود

اميرحسين تبيانيان نماينده شرکت ملي نفت ايران براي عرضه نفت خام و محصولات قابل عرضه در بورس انرژي با تاکيد بر عرضه مستمر و منظم نفت در بورس اظهاراميدواري کرد که خريداران بتوانند بر پايه اين عرضه منظم، برنامه ريزي‌هاي لازم را انجام دهند.

وي با اشاره به اينکه روز گذشته؛ يکم بهمن ماه، يک ميليون بشکه نفت خام سبک ايران در رينگ صادراتي بورس انرژي عرضه شد، افزود: پايه معاملاتي ما 35 هزار بشکه بود که بر مبناي آن خريداران مي‌توانستند حداقل همين مقدار يا مضربي از آن را معامله کنند و تحويل بگيرند. وي در مورد شرايط سومين عرضه نفت خام در رينگ صادراتي بورس، گفت: اين دوره از عرضه نسبت به دو دوره قبل، تغيير مهمي‌داشت، نخست اينکه ميزان پيش پرداخت از 10 درصد به 6 درصد کاهش يافت به اين معني که خريدادران مي‌توانستند براي حضور در بازار، رقابت و کشف قيمت راحت تر اقدام کنند.

تبيانيان افزود: از ديگر تغييرات دوره سوم عرضه نفت خام در بورس مي‌توان به امکان تسويه 100 درصد ريالي اشاره کرد. به اين معني که افزون بر ساز و کار موجود در تسويه (20 درصد ريالي و 80 درصد ارزي)، به دليل محدوديت‌هاي ارزي، امکان تسويه کامل ريالي هم ايجاد شده است.

وي با بيان اينکه در مکانيزم پيش بيني شده براي تسويه حساب، امکان تسويه نقدي و اعتباري وجود دارد، گفت: براي خريداراني که تمايل به پرداخت اعتباري داشته باشند، مدت تسويه حساب از زمان بارگيري از 60 روز در عرضه‌هاي قبلي به 90 روز افزايش يافته است.

تبيانيان اظهار اميدواري کرد که با تغييرات ايجاد شده در عرضه سوم نفت خام در بورس انرژي، شرايط براي خريداران بهتر شده باشد.

وي تاکيد کرد: شرکت ملي نفت ايران عرضه نفت خام در بورس انرژي را به صورت مستمر و منظم پيگيري مي‌کند و بر همين اساس 2 هفته آينده چهارمين مرحله عرضه نفت در رينگ صادراتي بورس با ساختار جديد عرضه سوم انجام مي‌شود.

سرمقاله

سيد حسين افضلي

نماينده اقليد در مجلس شوراي اسلامي

توجه ويژه به اشتغال و توليد درکنار مقابله با قاچاق يک ضرورت است تا بتوانيم بر مشکلات ناشي از تحريم غلبه کنيم. اما از آنجا که به دلايل متعدد امکان رقابت توليدات داخلي با اجناس خارجي در برخي از بخش‌ها وجود ندارد، به منظور رونق توليد و افزايش کيفيت اجناس داخلي، توليد کنندگان نيازمند حمايت دولت هستند. اين در حالي است که ورود اجناس مشابه خارجي به بازار، بيکاري توليدکنندگان داخلي ... را در پي خواهد داشت، به همين دليل بايستي اجناس توليدي به ميزان نياز در کشور وجود داشته و از ورود اجناس خارجي به داخل کشور جلوگيري و تعرفه‌ها بالا رود. همانطور که کشورهاي ديگر با استفاده از افزايش تعرفه توانستند بيکاري را کاهش دهند، کشور ما نيز بايستي از اين ابزار استفاده کند. البته قانون منع ورود کالاهاي خارجي که مشابه داخلي دارند، براي حمايت از توليد داخل به تصويب مجلس رسيد اما فراموش نکنيم که به منظور حمايت از توليد داخل و ايجاد اشتغال، نياز به حمايت از توليد کنندگان داخلي داريم. هر چند بايستي متناسب با ميزان توليد داخل و مصرف بازار تصميم گرفت، اما مهمترين اهرم، منع ورود کالاي مشابه توليدات داخل يا افزايش تعرفه آن‎هاست تا فرصت بازارهاي مصرف در اختيار توليدکنندگان داخلي براي افزايش جاذبه توليدات خود و رقابت با کالاهاي خارجي قرار گيرد. نکته مهم اين است که نياز به توليد برند در محصولات داخلي به شدت وجود دارد. در صورتي که سيستمي‌هوشمند به منظور جلوگيري از حمايت کالاهاي بي کيفيت در کشور وجود داشته باشد، انگيزه‌اي براي توليد کنندگان مي‌شود تا کيفيت اجناس خود را افزايش داده که در نهايت مردم خود به خود به سمت استفاده از اجناس داخلي کشيده مي‌شوند.

یادداشت
بهنام فتحنایی

روزنامه‌نگار

با و جود موبايل‌هاي هوشمند و اينترنت و با پيشرفت روز افزون صنعت، شاهد موج تازه‌اي از کسب و کار‌هاي نو در فضاي مجازي هستيم که نشان مي‌دهد راه اندازي يک کسب وکار اينترنتي، نيازمند يک برنامه عجيب و غريب مهندسي شده نيست. اين روند نه به بودجه کلان نيازي دارد و نه براي کارافريني در فضاي مجازي و مديريت آن، نيازمند کسب مدرک فوق ليسانس در رشته‌هاي کامپيوتر و فناوري اطلاعات و تجارت الکترونيک هستيد. تمايل کاربران و به خصوص افراد جوان با حضور در پلتفرم‌هايي همچون اينستاگرام و يا تلگرام فرصت خوبي براي کسب درآمد به وجود اورده و براي تبليغ و فروش محصولات يک امکان گسترده را به شما مي‌دهد.

اکثر افرادي که تازه شروع به کار مي‌کنند به اشتباه اول محصول را دنبال مي‌کنند بعد بازار را. اين در حالي است که براي افزايش شانس موفقيت خود در اين کسب و کار بايد اول بازار هدف را شناخت و بعد براي محصول گام برداشت .اين راز موفقيت يک کسب و کار در فضاي آنلاين است. ظرفيت‌هاي بزرگ اينترنت نظير دسترسي 24 ساعته و متکي نبودن به مکان خاص اين حوزه را به برگ برنده کسب و کارهاي نو تبديل کرده است. وقتي که شما بازار و محصول خود را به دست آورده‌ايد و روند فروش خود را افزايش داديد حالا زمان طراحي وب سايت براي کسب و کار کوچکتان است. زماني که سايت طراحي شد بايد به تبليغات بپردازيد . پرداختن به تبليغات براي هر کليک، ساده‌ترين راه براي دريافت بازديد در يک سايت تازه تاسيس است. اما شگردهاي خوب تبليغاتي کدامند؟

چند سال پيش اگر مي‌خواستيد تبليغات اينترنتي انجام بدهيد مجبور بوديد با وب سايت‌هاي مختلف تماس بگيريد و جايگاه‌هاي تبليغاتي را هر کدام جداگانه خريداري کنيد. اين روش بسيار پرهزينه بود و دردسرهاي بسياري داشت. با توجه به مشکلات اين نوع تبليغات، يک روش تبليغاتي به نام ppc در دنيا محبوبيت خاصي پيدا کرده است که به نسبت روش قبلي امکانات بيشتري را فراهم مي‌کند. اين روش تبليغات ppc يا تبليغات کليکي نام دارد به اين معني که شما تنها زماني هزينه را پرداخت مي‌کنيد که روي تبليغات شما کليک بشود!

تبليغات شما بلافاصله بعد از شروع اين نوع تبليغات در هزاران وب سايت نمايش داده خواهد شد و اين کار باعث مي‌شود تا بازديد بيشتر و رتبه بندي موتور جستجوي بهتري را نصيب تان کند.

تبديل شدن به يک برند فعال اينترنتي در سايت‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي يک استراتژي مهم براي کسب و کار نو در فضاي مجازي است . فعاليت بيشتر در شبکه‌هاي اجتماعي و فروش ويژه براي خريداران، اين امکان را به آنها مي‌دهد که دوباره از شما خريد کنند و اين راز موفقيت کسب و کار‌هاي اينترنتي است و شما با دانستن اين راز مي‌توانيد از همين حالا کسب و کارتان را راه اندازي کنيد.

۴۰ نماينده مجلس از رئيس ديوان محاسبات درخواست کردند؛

جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌در نامه‌اي از رئيس ديوان محاسبات کشور خواستار رسيدگي به پرونده‌هاي قاچاق شدند. به گزارش ايلنا، در نامه۴۰ نماينده مجلس شوراي اسلامي‌به عادل آذر رئيس ديوان محاسبات کشور آمده است:با احترام استناد و مدارک واصله گواهي مي‌دهد که پرونده‌هاي چندين مورد قاچاق سازمان يافته در طول چند سال گذشته در آن ديوان مطرح بوده است ليکن اکثر آنها به دلايل نامعلوم تعيين تکليف نشده است. از جمله مي‌توان به موارد زير اشاره نمود. ۱-قاچاق ۲ هزار کانتينر الکل خوراکي به مقصد عراق از مرز قصرشيرين که در سال ۱۳۹۳ توسط خود ديوان کشف گرديده است. متاسفانه در اين پرونده قاچاقچيان به صورت سوري اقدام به صادرات الکل از مقصد اهواز و از طريق گمرک پرويزخان به عراق نموده‌اند و با اينکه صادرات اين اندازه الکل به عراق توسط گمرک پرويزخوان مورد تاييد رسمي‌قرار گرفته است و به اصطلاح مهر خروج زده شده است ليکن اين مقدار الکل از کشور خارج نشده و در داخل توزيع شده است. ۲-پرونده قاچاق دو کانتينر شال و روسري گمرک تهران که از طريق معافيت جعلي ديپلماتيک وارد شده است. ۳-پرونده قاچاق ضايعات کريستال گمرک شهيد رجايي که ظروف کريستال با ارزش را به نام ضايعات کريستال در قالب ده‌ها کانتينر وارد کشور کرده‌اند. ۴- پرونده قاچاق لوازم يدکي قلابي در گمرک بوالخير بوشهر که لوازم يدکي قلابي را به جعل مجوز استاندارد از گمرک ترخيص کرده‌اند. ۵-پرونده شرکت تعاوني گمرک ايران که به صورت غيرقانوني باسکول و پلمپ‌هاي گمرکات کشور را بدون مزايده به اين تعاوني‌ها واگذار کرده‌اند. ۶-پرونده قاچاق ۱۸ دستگاه بيهشوي پيشرفته که از طريق گمرک فوردگاه امام ره با پته غير تجاري بدون مجوز وزارت بهداشت ترخيص شده است. ۷-پرونده تخفيفات سود بازرگاني گمرکات بوشهر که حدود ۱۲۶ ميليارد تومان حقوق دولت را ضايع کرده‌اند. ۸-پرونده جعل ضمانتنامه‌هاي گمرک تهران که منجر به دستگيري ده‌ها نفر و تضييع ده‌ها ميليارد تومان حقوق گمرکي گرديده است. ۹-پرونده‌هاي قلابي پزهاي قلابي مستقر در گمرک غرب تهران و تعدادي ديگر از پرونده‌هاي تخلفاتي که از سال‌هاي قبل تاکنون در ديوان مطرح بوده و هزاران ميليارد تومان حقوق دولت از طريق قاچاق ضايع شده است و تاکنون براي آنها در ديوان راي صادر نشده است.

نمايندگان امضاکنندگان اين نامه در ادامه بيان کردند: تاسف‌آور اينکه تعدادي از مسئولان گمرکي که خود به لحاظ کيفري يا اداري متهم پرونده‌هاي مذکور هستند همچنان در مناصب حساس گمرکي مشغول فعاليت مي‌باشند و عدم تعيين تکليف پرونده‌هاي آنها ممکن است منجر به ايراد خسارات بيشتر به حقوق ملت گردد. مستدعي است دستور فرماييد گزارش کاملي از پرونده‌هاي اتهامي‌مشروح تهيه و براي اينجانبان ارسال گردد.

جعفری دولت‌آبادی خبرداد؛

عباس جعفري دولت آبادي به تصويب دستورالعمل احياي حقوق عامه اشاره کرد و گفت:در اين دستورالعمل براي دادستان‌ها شرح وظيفه پيش بيني و تاکيد شده که هر جا جرمي‌رخ بدهد دادستان منتظر دستگاه‌ها نباشد ورود کند و اين دستوالعمل به تدريج عملياتي خواهد شد.

وي در خصوص آخرين وضعيت پرونده معاون ارزي سابق بانک مرکزي در خصوص آخرين وضعيت شناسايي اموال وحيد مظلومين اظهار داشت: هنگام دستگيري از اين فرد، سکه‌اي کشف نشد؛ اما اموال زيادي از آن کشف شد و يکي از معاونان ماموريت پيدا کرد تا شناسايي اموال انجام شود. اموالي از وي در کيش و تهران شناسايي شده و به محض نهايي شدن اين گزارش به ضبط اموال وي اقدام خواهيم کرد.

جعفري دولت‌آبادي با تاکيد بر لزوم تمرکز رسانه‌ها در سه محور گفت: مردم بايد به آينده کشور و انقلاب اميدوار باشند. نبايد اخبار و شايعاتي منتشر شود که آن‌ها را مايوس کند؛ نبايد شايعات خلاف پخش شود. دومين موضوع کارآمدي نظام اسلامي‌است، نبايد نظام اسلامي‌را متهم کنند که ناکارآمد است.

دادستان تهران اذعان کرد: اعتماد مردم به مسئولين مورد بعدي است. مردمي‌که امروز در آستانه چهل سالگي انقلاب هستند نبايد اعتمادشان سلب شود، بنابراين کساني که تريبون در دست دارند اعم از مسئول و غيرمسئول، رسانه‌هاي جمعي، صدا و سيما، کانال‌هاي خبري، پست‌هاي اينستاگرامي‌و کساني که مي‌توانند پيغام دهند و مطلب منتشر کنند بايد توجه کنند تخريب، توهين، سلب اعتماد مردم از مسئولين، انتشار اخبار دروغ، نشر اکاذيب و توهين به مسئولين اشکال دارد و نتيجه‌اش اين مي‌شود که دادستان ورود کند و آن‌ها را تعقيب نمايد. اين مقام قضايي ادامه داد‌: اخيرا افرادي مطالبي گفته‌اند و در اين خصوص يکي از مشاوران دولت را تعقيب کرديم و پرونده وي را به دادگاه مي‌فرستيم. وي تصريح کرد: به همه کساني که قلم و تريبون در دست دارند اعلام مي‌کنم که انتقاد منصفانه در کشور آزاد است آنچه که آسيب مي‌رساند تحقير، تخريب و شکستن مرز‌هاي اعتماد مسئولين، پخش شايعات و انتشار اخبار دروغ و خلاف واقع است. اينکه گفته مي‌شود دادستاني فردي را احضار کرده در حالي که هنوز به دادسرا نيامده مي‌گويند، تحويل زندان شده صحيح نيست؛ لذا رسانه‌ها يک مقدار در آستانه چهلمين سال انقلاب اسلامي‌بايد در اين کار‌ها تجديدنظر کنند و نبايد مرتب ذهن مردم را با دادن آدرس‌هاي اشتباه در حوزه‌هاي مختلف سرگرم کنند.

دادستان تهران در مورد ممنوع الخروجي رئيس سازمان خصوصي سازي گفت: افراد در برخي پرونده‌ها تعقيب، ممنوع الخروج، زنداني و يا محاکمه مي‌شوند آيا مکلفيم تمام اين موارد را در رسانه‌ها بگوييم؟ بنابراين وقتي اين اخبار بدون تأييديه از مرجع قضايي منتشر شود محل اشکال است.

وي افزود: براي موضوع واگذاري خصوصي سازي بعد از اينکه مجلس تقاضاي بررسي کرد موضوع به شعبه بازپرسي دادستاني ارجاع شده است و ما اصل واگذاري‌ها را بررسي مي‌کنيم و اين موضوع تحت رسيدگي است. دادستان تهران در خصوص پرونده شهرام جزايري و محکوميت وي به حبس طولاني گفت: اين فرد هنگامي‌که از زندان آزاد شد دوباره وارد فعاليت‌هاي تجاري شد که گزارشاتي در اين خصوص واصل شد و طراحي کرده بود که به خارج از مرز برود که با هوشياري مأمورين دستگير شد.

جعفري دولت آبادي گفت: با توجه به اقداماتي که اين فرد کرده بود، پرونده‌هايي در دستگاه قضايي و پليس مفتوح داشت که بعد از دستگيري اين پرونده‌ها به جريان افتاد و به حبس محکوم شد و از آنجايي که هنوز حکم قطعي نشده از بيان جزئيات معذورم.

لاريجاني نسبت به دسيسه‌ها و عمليات رواني دشمن هشدارداد؛

رئيس مجلس با بيان اينکه عدم توانايي حذف ايران از معادلات منطقه‌اي صرفا به‌ خاطر سخت‌افزار نبوده و براي عظمت تفکر انقلاب اسلامي‌و نفوذ آن است، گفت: دستاورد استراتژيک دفاع مقدس اين بود که آنها فهميدند اگر با ايران گلاويز شوند موفق نخواهند شد لذا فقط هياهو مي‌کنند اما جرأت تعرض ندارند. به گزارش ميزان، علي لاريجاني در ديدار با اعضاي ستاد برگزاري مراسم چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي‌گفت: گاهي کم کاري در اينکه چگونه با هنرمندي مسائل انقلاب گفته شود، ضميمه شد و از سوي ديگر برخي مصالح و حقايق در دعواهاي سياسي داخل کشور عملا ذبح شد و به جاي اينکه همه گروه‌ها روي منافع ملي کشور بايستند و عظمت آن را بيان کنند، مسائل تاکتيکي خُرد را آنقدر در حوادث مختلف جلوه گر کردند که عظمت کارهاي بزرگ ديده نشد.

لاريجاني با بيان اينکه برخي اظهارات دشمن بسيار عوامانه است، عنوان کرد: آنها به دنبال اين بودند که انقلاب اسلامي‌به اين دوره‌ها نيز نرسد و دسيسه‌ها کرده و مي‌کنند؛ آنها عمليات رواني دارند و از ظرفيت‌هاي مختلف استفاده مي‌کنند تا اين حادثه بزرگ در ذهن داخلي و خارجي دريافت نشود. رئيس قوه مقننه گفت: در حالي که يک نظام از کشورهاي منطقه براي خود قيافه‌اي درست کرده بود و مي‌گفت ژاندارم منطقه است اما حتي نتوانست خود را نگاه دارد از اين رو نمي‌توانند جمهوري اسلامي‌را از معادلات منطقه‌اي حذف کنند و اين به خاطر سخت افزار ما نيست بلکه به خاطر عظمت تفکر انقلاب اسلامي‌و نفوذ آن است.وي نشست ورشو و نشست‌هاي مشابه را کنفرانس بازي توصيف کرد و گفت: آنها نمي‌توانند انقلاب را حذف کنند.لاريجاني گفت: درست است که دشمنان عليه ايران صحبت کرده و درباره مسائل موشکي دخالت مي‌کنند اما مي‌دانند ايران در منطقه عظمتي دارد که نمي‌توان آن را حذف کرد.رئيس قوه مقننه با بيان اينکه دفاع مقدس ما را در حوزه اقتصادي دچار عقب افتادگي کرد و نمي‌توان آن را نفي کرد و قدري توقف در توسعه کشور به وجود آمد اما دستاوردهايي هم داشتيم، ابراز داشت: دفاع مقدس دستاورد استراتژيک هم داشت که به واسطه آن متوجه شدند اگر با ايران گلاويز شوند موفق نخواهند شد و اين موضوع مهمي‌است که ديگر جرأت نمي‌کنند به ايران تعرض کنند و صرفا هياهو و پارس مي‌کنند اما به معناي اين نيست که جرأت کنند با ايران درگير شوند.لاريجاني ادامه داد: دستاورد دفاع مقدس براي آينده جمهوري اسلامي‌دستاورد بزرگي بود و توانستيم به خود اتکا پيدا کنيم چنانچه توانمندي ما در حوزه موشکي محصول آن زمان است و اين تجربه در حوزه‌هاي ديگر نيز تکرار شد.رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به فرا رسيدن چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي‌که به واسطه آن دسيسه‌ها نيز افزايش يافته، عنوان کرد: اخيرا کنفرانسي راه انداخته‌اند که نشان مي‌دهد نمي‌خواهند جايگاه انقلاب درخشندگي خود را نشان دهد پس بايد توجه کرد که همه تلاش را روي حرکت به صورت مردمي‌بگذاريد چرا که اين يک جريان ملي بوده و براي مردم است و فضا بايد به شکلي باشد که مردم اين جريان را از آن خود بدانند و اين متن ملت بايد همواره حفظ شود.