پيش بيني قيمت مسکن در سال آينده

رييس اتحاديه مشاوران املاک با اعلام کاهش ۲۷ و ۶۶ درصدي معاملات مسکن به ترتيب در کشور و تهران طي دي‌ماه ۱۳۹۷ گفت: در سال آينده جهش سنگيني را در قيمت مسکن نخواهيم داشت و رشد قيمت‌ها متناسب با نرخ تورم عمومي‌خواهد بود.

مصطفي‌قلي خسروي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: در دي‌ماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۶۵ هزار و ۳۳۰ قرارداد خريد و فروش در کل کشور امضا شده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۷ درصد کاهش نشان مي‌دهد. در بخش اجاره نيز ۴۰ هزار و ۶۴۷ اجاره‌نامه در کل کشور به امضا رسيده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۴ درصد کاهش يافته است.


فاز يک چابهار را در تحريم‌ ساختيم

فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الأنبيا (ص) با تأکيد بر اينکه آماده اجراي فازهاي بعدي توسعه بندر چابهار هستيم، گفت: در دوره تحريم فاز يک بندر چابهار را اجرا کرديم و براي ورود به فاز دو اعلام آمادگي مي‌کنيم.

سعيد محمد در گفت‌‌وگو با فارس درباره پيشرفت فازهاي توسعه بندر چابهار اظهار داشت: قرارگاه خاتم الانبياء(ص) فاز يک توسعه بندر چابهار را اجرا کرد و تحويل داد.وي بيان کرد: فاز يک بندر شهيد بهشتي چابهار ‌شامل دو پست اسکله کانتينري است، سه پست اسکله کالاي عمومي‌دارد و ۲۲۵ هکتار زمين از دريا استحصال شد و عملاً در اين فاز ۲۲۵ هکتار به اراضي جمهوري اسلامي‌اضافه شده است.


تسهيل شرايط واگذاري پايانه‌هاي بار

رئيس سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي با بيان اينکه «سازمان راهداري شرايط مزايده را براي صنف تسهيل خواهد‌کرد» گفت: از ابتداي سال آينده فراخوان واگذاري پايانه‌هاي بار به بخش خصوصي منتشر مي‌شود و اولويت واگذاري‌ها با فعالان صنف خواهد بود.عبدالهاشم حسن نيا رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي درباره جزئيات نحوه واگذاري پايانه‌هاي بار به بخش خصوصي گفت: پايانه‌هاي بار جزء اموال سازمان راهداري محسوب مي‌شود و کاربري آن‌ها حمل‌و‌نقل است، بنابراين الزاماً بايد با همين کاربري باقي بماند.وي افزود: فرآيند واگذاري پايانه‌هاي بار از طريق مزايده بوده و کاربري آن نيز حفظ مي‌شود تا رانندگان کاميون بتوانند از پتانسيل اين پايانه‌ها استفاده کنند.

هفته آينده، بررسي عملکرد وزارت نفت

در توزيع قير رايگان

سخنگوي کميسيون عمران مجلس گفت: نشستي با حضور اسلامي‌وزير راه و شهرسازي براي پاسخگويي به سوالات نمايندگان برگزار شد.صديف بدري در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، در تشريح اين نشست کميسيون عمران مجلس، گفت: بر اساس دستور کار اين کميسيون، قرار بود که نشست امروز با حضور بيژن زنگنه وزير نفت براي بررسي عملکرد وزارت نفت به ويژه در اجراي ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي کشور و استفاده متوازن از امکانات کشور براي ارتقاي سطح مناطق کمتر توسعه يافته به ويژه در حوزه توزيع قير رايگان برگزار شود. نماينده مردم اردبيل، نير و نمين در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: وزير نفت به علت همراهي معاون اول رئيس جمهور اعلام کرد که قادر به حضور در نشست امروز کميسيون عمران مجلس نيست، از اين رو مقرر شد که اين موضوع در نشست هفته آينده کميسيون رسيدگي شود.

تفاهم نامه همکاري سازمان راهداري

وانجمن خيرين راه وترابري

سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و انجمن خيرين راه و ترابري با هدف «تعيين اولويت‌ها و نيازهاي مهندسي اجرا و نگهداري زيرساخت‌ها» تفاهم نامه همکاري امضا کردند.مديرعامل انجمن خيرين راه وترابري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا اظهار داشت: از ديگر اهداف ترسيم شده در اين تفاهم نامه، «تبادل اطلاعات بين دو طرف و پيگيري مسايل پژوهشي و آموزشي در حوزه راهسازي و راهداري همراه با تشکيل کميته مشترک براي پيگيري امور» است. به گفته «سيدمحمود علمايي»، طبق توافق، معاون اين سازمان به عنوان نماينده تام الاختيار معرفي شده تا زمينه‌هاي همکاري طرفين در اين تفاهم نامه فراهم و جلسه‌ها به صورت مستمر برگزار شود. علمايي با بيان اينکه اين تفاهم نامه در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي در بخش توسعه راه‌هاي کشور منعقد شده است، يادآورشد: براي اجرايي شدن اين تفاهم نامه همه ادارات کل راهداري وحمل ونقل جاده‌اي در استان‌ها ملزم شدند با انجمن خيرين راه و ترابري همکاري کنند. به گفته وي، هدف اصلي از امضاي اين تفام نامه، هدفمند شدن مشارکت انجمن خيرين راه و ترابري در اين بخش و استفاده از همه ظرفيت‌هاي موجود براي رفع مشکلات و ارتقا ايمني بيشتري در سطح راه‌هاست.

تعامل« وزارت راه» و شهرداري

در زمينه مرکز عمليات اضطراري

وزارت راه و شهرسازي و شهرداري تهران براي اتصال مراكز عمليات اضطراري و سامانه فرماندهي سانحه و تعامل در زمينه خدمات سرويس‌دهي اعلام آمادگي کردند.به گزارش تجارت نشست مشترك مديران و كارشناسان « وزارت راه و شهرسازي» و « شهرداري تهران» به ميزباني شهرداري تهران برگزار شد.در اين نشست صميم مرادي روزبهاني معاون آمادگي، مقابله و پدافند غيرعامل سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهرداري تهران و سارا امتحان رييس مركز تدوين مقررات، ايمني حمل‌ونقل، مديريت بحران و پدافند غيرعامل وزارت راه و شهرسازي ضمن تشريح فعاليت‌هاي دستگاه‌هاي متبوع، آمادگي دو دستگاه‌ها براي اتصال مراکز و خدمات سرويس‌دهي را اعلام کردند.

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن تشريح کرد؛

گروه راه و مسکن: ساخت 400 هزار واحد مسکوني به عنوان اقدام ملي در دستور کار وزارت راه و شهرسازي قرار گرفته است که تا 2 سال آينده به انجام برسد.

به گزارش ايرنا مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن ضمن بيان خبر بالا در نشست شوراي مسکن استان خراسان جنوبي، افزود: از اين تعداد 100 هزار واحد مسکوني توسط بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌در شهرهاي زير 25 هزار نفر ساخته و زمين مورد نياز از سوي سازمان ملي زمين و مسکن واگذار مي‌شود.

علي نبيان ادامه داد: همچنين 100 هزار واحد در حوزه بازآفريني شهري ساخته مي‌شود که از زمين‌هاي در اختيار شرکت بازآفريني شهري اين موضوع پيگيري خواهد شد.

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن با اشاره به برنامه ساخت 200 هزار واحد مسکوني در شهرهاي جديد بيان کرد: اميدواريم در مجموع 400 هزار واحد به صورت جهادي براي رونق مسکن در کشور ساخته شود.

وي بر اهميت موضوع مسکن مهر و پيگيري اتمام آن نيز تاکيد کرد و گفت: در حال حاضر بر اساس تاکيد رئيس جمهور و وزير راه و شهرسازي تلاش‌ها به سمتي رفته که بتوانيم با همت بلند و کمک استانداران پرونده مسکن‌هاي مهر که دغدغه حقوقي ندارند در کل کشور براي سال 98 بسته شود .

نبيان با اشاره به پيگيري مشکلات مسکن مهر در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر ادامه داد: سفرهاي استاني نيز به همين منظور انجام مي‌شود و در تلاش هستيم با سرعت بيشتر شاهد اتمام مسکن مهر در کشور باشيم.

وي به بازديد از مسکن مهر و طرح آماده سازي 450 هکتاري بيرجند اشاره کرد و گفت: براساس پيشرفت فيزيکي دغدغه‌ها حل و فصل مي‌شود.

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن اظهار داشت: واگذاري اراضي براي ساماندهي صنوف آلاينده نيز در هيات مديره سازمان مطرح مي‌شود تا بتوانيم دغدغه 14 ساله شهرستان بيرجند را حل کنيم.

وي بيان کرد: طبق برنامه ريزي‌هاي انجام شده واگذاري در سه فاز و براساس پيشرفت فيزيکي تعريف شده اما براساس بازديدها مقرر شد گزارشي ارايه شود تا واگذاري فاز 2 و 3 سرعت بيشتري بگيرد.

وي با اشاره به مشکل اراضي در شهرک آي تي گفت: اگر در خراسان جنوبي منابع آب تامين شود براساس صورتجلسه‌اي که ارسال خواهد شد مجوزهاي لازم براي زمين مورد نياز را صادر مي‌کنيم. نبيان با بيان اينکه مشکل شهرداري سربيشه به صورت ويژه تر پيگيري مي‌شود ادامه داد: براي آماده سازي مهرشهر و پارک خطي هم در راستاي تفاهم نامه‌اي با شهرداري منابع مالي بررسي و تصميم گيري خواهد شد. وي درباره دغدغه شهرداري بيرجند براي شهرک زعفرانيه گفت: بحث زمين مورد نياز پيگيري مي‌شود تا مشکلي ايجاد نشود.

نبيان با اشاره به مشکل اراضي پادگان 04 بيرجند بيان کرد: خروج پادگان‌ها از داخل شهر تکليفي است که مقام معظم رهبري در خصوص آن دستور داده‌اند و اين اتفاق رقم خورده است ولي بايد سند آن به نام دولت صادر شود که در همين خصوص جلسات مستمري با مجموعه وزارت دفاع داشتيم و اميدواريم تا دو هفته آينده موضوع تعيين تکليف شود.

وي يادآور شد: ايجاد پارک در اراضي پادگان 04 مشکلي ندارد کما اينکه شهرهاي ديگر از جمله ساري تجربه موفقي در ايجاد آن داشته اند.

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن گفت: اگر اين پارک ايجاد و بعد از مدت‌ها سيم‌هاي خاردار اين مجموعه برداشته شود شاهد نشاط در شهر خواهيم بود و اتفاق خوبي رقم مي‌خورد.

وي با اشاره به بازديدي که از مسکن مهر ارتش داشته است گفت: حدود 798 واحد باقي مانده که اميد است با حضور وزير راه و شهرسازي به جز 43 واحد که مشکل دارد پرونده مسکن مهر در استان بسته شود.

نبيان تاکيد کرد: برگزاري جلسات شوراي مسکن در استان‌ها مي‌تواند به حل مشکلات ساخت و ساز مسکن کمک کند که اميدواريم از اين به بعد با همدلي مديران شاهد شکوفايي مسکن در کشور باشيم.

وي با بيان اينکه از منابع در اختيار براي سرعت بخشي به پروژه‌هاي استاني تلاش مي‌شود گفت: سازمان ملي زمين و مسکن مکلف است اراضي مورد نياز دستگاه‌هاي اجرايي را تامين کند از اين رو تلاش مي‌شود در بازنگري طرح‌هاي جامع شهري زمين‌هاي مدنظر استان در اختيار مجموعه‌ها قرار بگيرد.

وي صدور مجوز براي واگذاري زمين به درمانگاهي در شمال شهر بيرجند را از ديگر دستاوردهاي اين سفر برشمرد و گفت: اميد است در راستاي منويات مقام معظم رهبري و برنامه دولت تدبير و اميد گام‌هاي موثري برداشته شود.

با اينکه قيمت‌ها در اوراق تسهيلات مسکن نسبت به اوايل سال جاري با کاهش روبرو شده، بسياري از متقاضيان وام مسکن معتقدند که با توجه به قيمت فزاينده مسکن در ماه‌هاي اخير عملا نمي‌توانند با مبالغ اين وام، خانه بخرند که اين موضوع تقاضا در اوراق تسهيلات مسکن را کاهش داده است.به گزارش ايسنا، اوراق تسهيلات مسکن در ۱۰ روز اخير نوسان قيمت چندان زيادي را تجربه نکرده است. روز گذشته قيمت تسه‌هاي نزديک به سر رسيد حدود ۵۴ هزار تومان و قيمت ديگر اوراق نيز تا ۵۸ هزار تومان متغيير است. تا لحظه نگارش اين گزارش قيمت اوراق تسهيلات مسکن آذر ماه ۱۳۹۷ به ۵۷ هزار و ۷۰۰ تومان مي‌رسد و قيمت تسه ارديبهشت ماه ۱۳۹۷ حدود ۵۷ هزار تومان است.از ابتداي سال جاري که قيمت ارزهاي خارجي با رشد فزاينده‌اي روبرو بود بازارهاي مختلف از جمله مسکن نيز با تلاطم‌هاي زيادي دست به گريبان شد. در اين مدت قيمت مسکن در نقاط مختلف کشور رشد چشمگيري را شاهد بود و اين افزايش قيمت، قدرت خريد را مخصوصا براي اقشار متوسط و متوسط رو به پايين جامعه به شدت کاهش داد و سبب شد تقاضا در اوراق تسهيلات مسکن و به طبع آن قيمت اين اوراق نيز افت کند. اما طبيعتا کاهش هزينه وام مسکن نيز نمي‌توانست در مقابل رشد فزاينده قيمت مسکن حرفي براي گفتن داشته باشد و در نتيجه در حال حاضر در بازار مسکن شاهد رکود نسبي هستيم.

بسياري از افرادي که اين روزها براي خريد مسکن اقدام به خريد اوراق تسهيلات مسکن مي‌کنند، معتقدند با وامي‌که توسط خريد اين اوراق مي‌توان گرفت نسبت به قيمت‌هاي بسيار بالاي مسکن نمي‌توان خانه‌دار شد. آمار قيمت مسکن در نقاط مختلف پايتخت نيز تاييدکننده اين ادعاست.