روحاني بر مذاکره بين ملت‌ها، امتها و اديان تاکيد کرد؛

گرو ه سیاسی: رييس جمهوري با تاکيد بر اينکه با فيلتر، سوال و شبهه پاسخ داده نمي‌شود، اظهار داشت: دوران انسداد گذشته است و بايد با عقل، دانش به سوالات پاسخ داد. بايد با دليل و برهان به بهترين شکل بايد به سوالات پاسخ بدهيم.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام حسن روحاني در آيين پاياني جايزه کتاب سال با تاکيد بر اينکه انقلاب اسلامي‌ايران، انقلابي فرهنگي، سياسي و اجتماعي است، گفت: انقلاب اسلامي‌از کتاب آغاز شد. وي با اشاره به اينکه امروز با برخي شبهات و سوالات مواجه هستيم، گفت: بايد سوال و شبهه مردم را پاسخ دهيم، با امر و نهي سوال مردم پاسخ داده نمي‌شود. رييس جمهوري خاطرنشان کرد: دوران انسداد گذشته است اگر هم نگذشته باشد در دنياي امروز ما نمي‌توان با آن مشکل ما را حل کرد. بايد با عقل، دانش، کتاب، گفت و گو و بيان، مسايل را حل کنيم. روحاني با اشاره به اينکه با ملت‌ها، اديان و امت‌هاي ديگر هم بايد با بهترين زبان و قلم حرف بزنيم، افزود: با بيان احسن و زيباترين شيوه بايد به سوال و شبهات پاسخ داده و جامعه گفت‌وگو بسازيم. همه با هم حرف بزنيم. با رقيب سخن بگوييم نه اينکه جنگ کنيم. ما اهل جدال احسن هستيم نه اهل نزاع. چهل سال از انقلاب گذشته يعني به دوران بلوغ رسيده ايم، ولي چرا اينگونه با هم حرف مي‌زنيم. اختلاف سليقه اشکالي ندارد ولي با استدلال و برهان و دليل با هم حرف بزنيم. وي با تاکيد بر اين که اين انقلاب يک انقلاب فرهنگي، اجتماعي و سياسي بود، تصريح کرد: اين انقلاب، انقلابي بود که حتما از کتاب آغاز شد و اگر آغاز نهضت اسلامي‌را مشاهده کنيم با اعلاميه مراجع و علماي بزرگ و به ويژه امام راحل شروع شد. انقلاب، اعلاميه نوشتار کلام و انقلاب کتاب و فرهنگ بود. روحاني افزود: با يک نوارکاست ما به جنگ تمام رسانه‌هاي قدرتمند شاه رفتيم. يک نوار کاست از سوي امام راحل(ره) که از نجف يا از پاريس ملتي را به حرکت در مي‌آورد و من فکر نمي‌کنم رهبري در تاريخ نهضت‌ها و انقلاب‌ها تا اين حد محبوب سراغ داشته باشيم. وي خاطرنشان کرد: ايشان با يک فرمان، يک مصاحبه و سخنراني يا يک دعوت همه ملت را به خيابان مي‌کشيد. اين چه قدرت عظيم و بزرگي بود که 36 ميليون نفر را در ايران با يک سخن، يک اعلاميه، با يک فرياد و يک ندا به خيابان‌ها مي‌کشيد و مردم از رژيم تا دندان مسلح هيچ هراسي نداشتند. رييس جمهوري با بيان اين که رژيم پهلوي از لحاظ قدرت مادي و ظاهري با مردان انقلاب آن روز و ملت انقلابي از لحاظ قدرت مادي قابل مقايسه نبودند، تصريح کرد: همه قدرت‌هاي سياسي دنيا تقريبا بدون استثنا پشت سر رژيم ديکتاتور گذشته بودند. روحاني تاکيد کرد: اين ملت بدون سلاح و با دست خالي اما با روحي بلند و با اميدواري به پايان راه پيروزمند خود در برابر همه قدرت‌ها ايستادند و مقاومت کردند. آنچه که ملت ما را پيروز کرد پيروزي نور بر ظلمت بود.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس؛

يک نماينده مجلس تاکيد کرد: مردم شاه را از کشور بيرون نکردند که برخي از مسئولان در نظام جمهوري اسلامي‌براي خود زندگي شاهانه در لواسان و شمال شهر تهران تشکيل دهند و فرزندانشان را به سوئيس و کانادا بفرستند. به گزارش ايلنا، سيدناصر موسوي لارگاني در نطق ميان دستور خود با تاکيد بر اينکه بسياري از موضوعاتي که در کشور اتفاق مي‌افتد، زيبنده انقلاب اسلامي‌نيست خطاب به رئيس جمهور گفت: مردمي‌که به شما رأي داده‌اند، کاهش مشکلات اقتصادي را توقع داشته اند؛ اين روزها جوانان حامي‌شما بعد از ۵ سال سرخورده شده و همه حاميان سابق شما در حال سبقت گرفتن از يکديگرند تا در اعلام برائت از وضع موجود عقب نمانند. هنرمندان و ورزشکاران در فضاي مجازي و حاميان سياسي شما از پشت تريبون مجلس اظهار شرمندگي مي‌کنند که به خاطر حمايت از شما نمي‌توانيم رو در روي مردم نگاه کنيم. وي گفت: آقاي رئيس جمهور! در کنار اين موج نااميدي و همزمان با انفجار قيمت ارز، سکه و مسکن، تصاويري از تفريح شما در توچال و جشن تولد معاون اولتان در کاخ سعدآباد، جان و دل همه را آتش زد؛ آيا نشنيده‌ايد اين سخن مردم را که مي‌گويند اگر تفريح گروهي‌تان تمام شده، سري همه به بازار بزنيد و از نزديک ببينيد که چه بر ما مي‌گذرد. انگار حضرات آنقدر فراغ بال دارند که بي‌اعتنا به مصائب اين روزهاي ملت به کاخ نشيني و خوش‌گذراني مي‌پردازند؛ مردم شاه را از کشور بيرون نکردند که برخي از مسئولان در نظام جمهوري اسلامي‌براي خود زندگي شاهانه در لواسان و شمال شهر تهران تشکيل دهند و فرزندانشان را به سوئيس و کانادا بفرستند. موسوي لارگاني افزود: چگونه ممکن است فردي با ۴۰ سال کارمندي و مسئوليت، امروز هزاران ميليارد تومان سرمايه داشته باشد؛ مردم انقلاب نکرده‌اند تا نظام بانکي کشور از همه کشورهاي لاييک نيز ربوي‌تر باشد و فساد اقتصادي سازمان يافته روز به روز گسترش يابد. مهمترين بخش زندگي خانواده‌ها که افت کيفي و کمي‌آن ملموس است، سبد غذايي است زيرا دولت متعهد شده بود که حداقل سفره مردم را کوچک نکند، وعده‌اي که عاقبتش همچون ساير وعده‌ها شد زيرا گوشت از سفره مردم حذف شده است؛ چرا دولت قدرت تأمين گوشت مناسب را براي ملت ندارد. وي تصريح کرد: آقاي روحاني! گوشت که ديگر حصر و فيلتر نيست که به قول خودتان دست شما نباشد و مقصر دولت پنهان باشد؛ صفي که اکنون براي خريد گوشت منجمد تشکيل شده همان صفي است که در انتخابات رياست جمهوري و مجلس به ما رأي داده‌اند؛ چرا ما با عملکردمان کرامت مردم را اينگونه خدشه‌دار مي‌کنيم.الويت اين روزهاي مردم معيشت است، آن وقت تعدادي از وزرا براي سياسي‌کاري به رهبري عزيز نامه مي‌نويسند؛ علي برکت الله

ظريف INSTEX را گام ديرهنگام قاره سبز توصيف کرد؛

وزير امور خارجه با اشاره به جزئيات ساز و کار حمايت از تبادلات تجاري اروپا، گفت:INSTEX يک گام سياسي است و محدود به اين تعداد از کشور‌ها و اين اقلام نيست و در ادامه ساير حوزه‌ها را پوشش خواهد داد. محمدجواد ظريف در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در توضيح ساز و کار جديد مالي اروپا (INSTEX)، گفت: اقدام اروپائيان براي ايجاد يک ساز و کار با نام مخفف ساحات (ساز و کار حمايت از تبادلات تجاري) گام ديرهنگام بود زيرا بايد بسيار زودتر انجام مي‌دادند، در واقع در اجلاسي که اروپائيان در خرداد با ما داشتند و تعهدات ۱۲ گانه‌اي که در آن اجلاس مطرح کردند بايد اين اقدام را به عنوان يک پيش زمينه براي انجام تعهدات انجام مي‌دادند که متأسفانه به دلايل مختلفي از جمله فشار‌هاي آمريکا، به طول انجاميد. وزير امور خارجه با بيان اينکه اروپاييان بايد اقداماتي را که تعهد کردند شروع کنند، افزود: اروپايي‌ها در بيانيه خود به اين موضوع اشاره کردند. ما در بيانيه احساس نکرديم اروپايي‌ها شرطي گذاشتند، اروپايي‌ها گفتند تا زماني که ايران در قالب برجام عمل مي‌کند ما هم به اقداماتمان ادامه خواهيم داد. البته ايران به تمام تعهداتش عمل کرده و اروپاييان نه به تعهدات خودشان تا کنون عمل کردند و نه نسبت به جبران خسارت خروج آمريکا را پرداختند. ظريف با اشاره به موضوع FATF که در اين خصوص مطرح شده است، گفت: اروپايي‌ها FATF به عنوان شرط مطرح نکردند، در واقع توصيه از طرف‌هاي تجاري ما اين است که اگر FATF و شرايط آن انجام شده باشد امکان تبادلات خارجي و بانکي ما نيز فراهم تر است. وزير امور خارجه، ادامه داد: اين ساز و کار حمايت از تبادلات تجاري (ساحات) در اين مقطع يک آزمايش است، پيش از اينکه اين سازو کار براي ما مهم باشد براي اروپايي‌ها مهم است تا به دنيا نشان دهند تا حدي استقلال دارند و مي‌تواند منافع خود را پيگيري کنند. وي خاطرنشان کرد: با اين وجود ما منتظر هستيم ببينيم اروپاييان چه کاري مي‌کنند اما اين به اين معني نيست که ما در ۹ ماه گذشته هيچ اقدامي‌انجام نداده‌ايم ما با روسيه، چين، هند، ترکيه، عراق و ساير کشور‌ها روابطمان را داشتيم و ادامه مي‌دهيم و منتظر اروپا نمي‌نشينيم، اما اگر اروپا بخواهد ثابت کند که شريک قابل اعتماد است، بايد اقدام کند. ظريف معتقد است: در حوزه سياسي همين که اروپائيان در برابر اقدام آمريکا اقدامي‌انجام دادند يا اينکه اعلام کردند مي‌خواهند ساز و کاري براي دور زدن تحريم‌هاي درست کنند، اين اقدام خوبي است. در زمينه اجرايي چند شکل داريم، اروپائيان اين کار را با تأخير زيادي انجام دادند و ما هنوز اجرايي شدن آن را نديديم و از نظر عملياتي بايد صبر کنيم ببينيم اروپاييان تا چه حد مي‌خواهند اقدامي‌مي‌کنند. وي يادآور شد: ساز و کار براي شروع از ۲۸ عضو اتحاديه اروپا و اقلام غير تحريمي‌شروع مي‌شود، اما اين ساز و کار محدود به اين تعداد از کشور‌ها و به اين اقلام نيست. در واقع ساز و کار براي اين است که در مرحله اول شرکت‌هاي خصوصي به استفاده از آن تشويق شوند تا در ادامه به صورت کارآمد بتواند ساير حوزه‌ها هم پوشش دهد. اين اقدام فعلي، سياسي است تا اينکه ببينيم در عمل چگونه اروپاييان به اقدام عملياتي قابل اتکا تبديل مي‌کنند.

معاون اول رييس‌جمهور:

معاون اول رييس جمهور با بيان اينکه فساد و تبعيض با هيچ يک از آرمان‌هاي انقلاب سازگار نيست و انقلاب براي مقابله با آنها بوجود آمد گفت: آرمان‌هاي انقلاب نظير آزادي، استقلال، عدالت، توسعه و جمهوري اسلامي‌هميشه مورد توجه ملت بزرگ ايران بوده است.

به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در مراسم افتتاح کارخانه شماره ۲ فروسيليس غرب پارس با بيان اينکه ايران قطعاً يکي از دموکراتيک‌ترين و آزاد‌ترين کشورها در منطقه خاورميانه است، گفت: ممکن است برخي اشکالات نسبت به روند انتخابات در کشور وجود داشته باشد اما برگزاري ده‌ها انتخابات براي مشخص شدن رياست جمهوري و نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي،‌ خبرگان رهبري، شوراهاي شهر و روستا نشان مي‌دهد که ما در مسير دموکراسي هستيم و بايد قبول کنيم که برخي مشکلات به تدريج برطرف خواهند شد. جهانگيري افزود: استقلال و امنيت کشور در منطقه و در سطح بين الملل ستودني است و ايام الله دهه فجر فرصت مناسبي است تا همه صاحبان تريبون و علاقمندان کشور اين شرايط را بازگو و آرمان‌هاي مردم را يادآوري کنند.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينکه ما در انقلاب به دنبال عدالت بوديم، گفت: عدالت گوهر بي همتايي است که ما در انقلاب به دنبال آن بوده و هستيم هر چند در اين ايام برخي رسانه‌هاي خارجي و يا وابسته به جريان‌هاي معاند اصرار دارند که بگويند وضع مردم نسبت به گذشته بدتر شده است. وي افزود: در سالهاي اخير اتفاقات بي نظيري در کشور براي پيشرفت و توسعه رخ داده است. ميزان توليدات محصولات معدني، فلزي و نفتي ما چندين برابر افزايش يافته است به طوري که ما در فولاد امروز ۲۵ ميليون تن توليد داريم و تا چند سال ديگر به عدد ۵۰ ميليون تن خواهيم رسيد.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به دشمني‌هاي نظام سلطه با انقلاب اسلامي‌در چهل سال گذشته گفت: مي‌خواهند چوب لاي چرخ انقلاب بگذارند تا مانع از توسعه يافتگي کشور شوند. در جنگ تحميلي آنها حتي از دادن قطعه‌اي از تجهيزات به ما خودداري کردند. پس از جنگ هر روز بر ميزان تحريم‌ها افزودند. در ماجراي برجام با آنها توافق کرديم اما خارج شدند و مجدداً‌ تحريم‌ها را وضع کردند. وي اظهار داشت: دشمني عميق آنها با نظام،‌ دولت و مسئولين نيست، آنها دشمن ايران قدرتمند هستند و نمي‌خواهند کشوري مقتدر در منطقه به نام ايران وجود داشته باشد.

معاون اول رييس جمهور همچنين در خصوص پرداخت سبد حمايتي گفت: اين سبد تنها به کارمندان و حقوق بگيراني که زير ۳ ميليون تومان حقوق مي‌گيرند پرداخت نشده بلکه هر کس که درآمدش کمتر از اين مقدار باشد از اين سبد بهره مند خواهد شد.

وي افزود: در اين دوران سخت که مردم در فشار اقتصادي قرار دارند حتماً بايد طبقات کم درآمد مورد توجه قرار گيرند و به فضل الهي با تامين منابع سبد کالا در اختيار آنان در مراحل بعد نيز قرار خواهد گرفت .

جهانگيري افزود: دولت مردم را در شرايط سخت تنها نخواهد گذاشت و با سازوکارهايي که وزارت رفاه فراهم کرده و با کمک فرماندهان سراسر کشور از اقشار کم درآمد حمايت خواهيم کرد.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينکه رسانه‌هاي خارجي به دنبال اين هستند که نشان دهند وضعيت مردم ايران نسبت به قبل از انقلاب وضعيتي بدتر است، خاطرنشان کرد: اين در حالي است که در سال‌هاي پس از انقلاب فاصله غني و فقير کمتر شده و امام خميني (ره) در همان سال‌هاي ابتدايي نهادهاي خدمات رسان فراواني را تأسيس کردند که وظيفه اصلي آن خدمات‌رساني به محرومين جامعه بود.

جهانگيري با بيان اينکه خدمات دولتي شامل، برق، آب، گاز، مخابرات و راه عبور به دورترين مناطق کشور رسيده است تصريح کرد: ما از فساد موجود در کشور ناراحتيم و به دنبال ريشه کني آن هستيم.

وي با بيان اينکه طي سال‌هاي اخير در بخش صنايع معدني اتفاقات بي نظيري در کشور رقم خورده است، افزود: ظرفيت برداشت ما از معادن چندين برابر رشد داشته و همچنين در بحث فروآلياژها و صنايع معدني بخش نفت، گاز و برق و انرژي کشور پيشرفت فراواني داشته است.

ارزيابي تجارت از يک ابرچالش اقتصادي نشان مي‌دهد؛

اقتصاد کلان: فرار مالياتي همچنان يکي از چالش‌ها و حتي ابرچالش‌هاي اقتصاد ايران به حساب مي‌آيد که هر روز بر ابعاد آن افزوده مي‌شود و منبع گسترده و قابل توجهي از دارايي کشور را از دسترس برنامه ريزان تصميم گيرندگان خارج مي‌سازد. جالب اين که مديران اجرايي و اقتصادي کشور در هر فرصتي بر مقابله با فرار مالياتي تاکيد مي‌ورزند اما تا به امروز اين معضل ريشه کن نشده است. اين در حالي است که با برقراري عدالت مالياتي مي‌توان به افزايش اعتماد عمومي‌و عبور بهتر از مشکلات اقتصادي ياري رساند.

  • ۴۰ هزار ميليارد تومان فرار مالياتي

در همين ارتباط روز گذشته وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه ۴۰ درصد از توليد ناخالص داخلي از ماليات معاف است، از فرار مالياتي ۲۵ تا ۴۰ هزار ميليارد توماني در اقتصاد خبر داد.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، فرهاد دژپسند در نشست مشترک خود با اقتصاددانان جوان ضمن خبر بالا، اين مبلغ را بسيار درشت توصيف کرد و گفت: براي مسدود کردن راه‌هاي فرار مالياتي نيازمند بسيج عقلاني جمعي هستيم.

همچنين دژپسند با بيان اينکه ۴۰ درصد از توليد ناخالص داخلي معاف از ماليات است، افزود: براي مثال در جايي که به خاطر کم آبي نبايد شلتوک کشت شود ما به آن يارانه مي‌دهيم و از ماليات هم معافش مي‌کنيم.

  • کشف 22 هزار ميليارد تومان فرار مالياتي

رييس کل سازمان مالياتي کشور گفت: ميزان سوء استفاده از محل کارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي در کشور حدود ۸۰۰۰ ميليارد تومان است که با احتساب جرايم فرار مالياتي بالغ بر ۲۵ هزار ميليارد تومان مي‌شود. به نقل از سازمان امور مالياتي، سيدکامل تقوي نژاد در گردهمايي سراسري مديران وزارت اقتصاد اظهار داشت: در حال حاضر افزايش اعتماد عمومي‌به نظام مالياتي مهم‌ترين اولويت اين دستگاه به شمار مي‌رود و ساير سياست‌ها از جمله گسترش عدالت مالياتي، توسعه خوداظهاري، افزايش تمکين مالياتي، افزايش شفافيت اقتصادي، ارتقاي سلامت نظام اداري، مکانيزاسيون نظام مالياتي و مبارزه با فرار مالياتي، همگي بر اين جهت‎گيري اساسي استوار است.

وي مهم‌ترين رويکرد در اقتصاد کشور را حمايت از توليد عنوان کرد و گفت: نظام مالياتي به عنوان متولي وصول ماليات، سياست‌هاي اقتصادي متناسبي در راستاي رفع مشکلات و موانع توليد اتخاذ نموده که در چارچوب قوانين و مقررات جديد در حال اجراست.

  • فرار مالياتي معضل اصلي اقتصاد کشور

تحصيل ماليات به يک ساختار نظام مند نياز دارد. در اين خصوص يک اقتصاددان مي‌گويد، نظام مالياتي بايد به گونه‌اي در کشور پيشرفت کند که ماليات درآمد افراد بايد پيش از ورود به سيستم بانکي و سپرده گذاري اخذ شود.

«مهدي پازوکي» در گفت و گو با ايرنا، تاکيد کرد: بايد سيستم بانکي ايران به طور ساختاري اصلاح شود به نحوي که بانک بتواند منشاء پول را شناسايي کند و براي نظام مالياتي نيز روشن باشد که ماليات درآمد اين فرد اخذ شده است.

وي با بيان اينکه در ايران سيستم اطلاعاتي جامعي از درآمد افراد وجود ندارد، گفت: در حالي که در کشورهاي توسعه يافته توليد ناخالص داخلي بر سه مبناي هزينه، ارزش افزوده و درآمد محاسبه مي‌شود، در ايران به دليل فقدان اطلاعات درآمدي اشخاص تنها با دو شيوه هزينه و ارزش افزوده محاسبه مي‌شود.

همچنين يک کارشناس اقتصادي گفته است: در اقتصاد ايران حداکثر ۴۰ درصد ماليات دريافت مي‌کنيم، حدود ۴۰ درصد معافيت مالياتي وجود دارد و ۲۰ درصد نيز فرار مالياتي داريم.

هادي حق شناس هر اندازه که دولت بتواند بستري فراهم کند و سازوکاري به کار گيرد که ماليات واقعي پرداخت شود به نفع اقتصاد ملي خواهد بود. ده‌ها سال است شعاري مبني بر اقتصاد بدون نفت در ايران مطرح است؛ شرط اصلي براي تحقق اين شعار اين است که ماليات از همه صنوف و فعاليت‌هاي اقتصادي اخذ شود.

رحمانی تشريح کرد؛

گروه صنعت، معدن و تجارت: وزير صنعت از افزايش توليد روزانه خودرو خبرداد و گفت: اين اتفاق خبر خوبي براي مصرف کنندگان و جامعه صنعت خودرويي کشور است.

به گزارش تجارت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رضا رحماني در جمع مديران معاونت امور صنايع ضمن يادآوري شرايط خاص کشور، بر نقش اراده و خواست مديران و مسئولين در عبور از شرايط فعلي و بهبود اوضاع تاکيد کرد و گفت: با توجه به گستردگي موضوعات مطرح در صنعت خودرو، رفع مشکلات اين بخش در سرفصل برنامه‌هاي وزارت صنعت قرار گرفته که با تلاش مستمر معاونت امور صنايع و دستورات مساعد رياست محترم جمهور در اين بخش، با تعيين شدن تکاليف خودروسازان براي ايفاي تعهدات خود به مشتريان، موضوع به خوبي مديريت شد.

وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در اين راستا توليد خودرو افزايش يافته است که خبر خوبي براي مصرف کنندگان و جامعه صنعت خودرو است

  • تحويل خودروهاي معوق وظيفه خودروسازان است

همچنين معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، تحويل خودروهاي معوق را وظيفه خودروسازان دانست و گفت: شرکتهاي خودروساز با در نظر گرفتن راهکارهاي عبور از تحريم، زمان توليد خودروها را براي مشتري مشخص مي‌کنند.

به گزارش تجارت به نقل از صدا و سيما، اعمال محدوديت‌هاي بين المللي بر اقتصاد کشور، هر چند موجب شده که تعهدات خودروسازان به مشتريانشان به تعويق بيفتد؛ اما در اين ميان شاهد ابتکار برخي از شرکتهاي خودروساز براي پايان بخشيدن به اين ماجرا هستيم.

واقعيت آن است که مهمترين مشکل در زمانبر شدن تعهدات خودروسازان به مشتريان، به دليل عدم واردات قطعات به کشور است؛ موضوعي که نياز به دور زدن تحريم‌ها به منظور ورود قطعات به کشور و ادامه روند توليد را ايجاد کرده است؛ اما از آنجا که در شرايط تحريم، هيچ خودروساز خارجي حاضر به همکاري با خودروسازان داخلي نيست، بر اين اساس، خودروسازان به کمک دولت در حال ايجاد مکانيزم‌هاي جديد براي دور زدن تحريمها هستند تا از اين طريق بتوانند با واردات قطعات مورد نياز محصولاتشان به چرخه توليد خودرو در کشور ادامه دهند.

در صورتي که اين مکانيزم جديد طراحي شود و مشکل در تامين قطعات حل شود، خودروسازان نيز ميتوانند تعهدات معوقه خود را به مشتريان تحويل دهند؛ موضوعي که فرشاد مقيمي، معاون امور صنايع وزارت صمت نيز بر آن تاکيد کرده است و در خصوص لزوم اعلام زمان تحويل خودروهاي معوق توسط خودروسازان به مشتريان گفته است اين مساله، جزو تکاليف خودروسازان بوده و لازم است شرکت‌هاي خودروساز با درنظر گرفتن راهکارهاي عبور از تحريم‌ها، زمان توليد خودروهاي معوق را براي مشتريان مشخص کنند و ما اين موضوع را به خودروسازان تکليف کرده ايم.

اکنون همه مسئولان متفق القول تاکيد دارند که خودروسازان ملزم به رعايت تعهدات خود در قبال مشتريان هستند و بر اين اساس بايد جدول زمانبندي براي تحويل خودرو به مشتريانشان را اعلام کنند؛ موضوعي که شهرام ميرآخورلو، معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان نيز به آن اشاره دارد و چند راه حل در اين زمينه را ارايه کرده است.

به گفته ميرآخورلو، هر چند خودروسازان تا بتوانند براي مبارزه با تحريم‌ها و تامين قطعات مورد نياز راهکاري پيدا کنند، مدتي زمان خواهد برد اما آنچه که مهم است و بايد اتفاق بيفتد اين است که شرکت‌هاي خودروساز بايد براي خودروهاي پيش فروش سررسيد شده، زمان تحويل را براي مصرف کننده مشخص و رضايت مصرف کننده را در اين زمينه جلب کنند؛ بنابراين موارد به خوبي مشخص است که سه مسير پيش روي خودروسازان قرار دارد؛ اول اينکه خودروسازان در سبد فروش، خودروي جايگزين قرار دهند؛ ضمن اينکه مسير دوم فراهم کردن شرايط و امکان انصراف از خودروي خريداري شده و بازگشت مبلغ پرداختي مشتريان و سومين راهکار نيز، اعلام زمان حدودي تحويل خودرو به مشتريان است.

در چنين شرايطي که مسئولان تاکيد جدي بر مشتري مداري در شرکتهاي خودروساز و برنامه‌ريزي براي حل مسائل موجود دارند، يکي از شرکتها با انتشار اطلاعيه‌اي جدول زمان بندي تحويل خودروهاي معوق خود را اعلام کرد. اين شرکت از طريق راهکارهايي توانسته مشکل تامين قطعات خود که بر اثر تحريم‌هاي بانکي و صنعت خودرو کشور به وجود آمده بود را پشت سر بگذارد و قطعات موردنياز محصولات خود را وارد کند؛ به نحوي که صنعت خودرو آذربايجان در راستاي ايفاي تعهدات خود به مشتريان نه تنها تغييري در قيمت محصول خود اعمال نکرده؛ بلکه تحويل خودروها را با قيمت‌هاي مندرج در قرارداد انجام خواهد داد. موضوعي که اين روزها دغدغه اصلي خريداران خودرو محسوب مي‌شود.

  • ۸۰ درصد از توليد روزانه خودروسازان به فروش فوري اختصاص مي‌يابد

در اين زمينه عباس تابش، رييس سازمان حمايت مصرف کنندگان و توليدکنندگان با اشاره به اينکه بازرساني در شرکت‌هاي خودروساز از سوي سازمان حمايت مستقر شده اند، گفت: مقرر شده که ۸۰ درصد از ميزان توليد روزانه خودروسازان براي رفع تعهدات گذشته شرکت و ۲۰ درصد نيز براي مديريت بازار در قالب فروش فوري عرضه شود؛ به نحوي که اين روش را تا نهايي شدن تحويل تعهدات دنبال خواهيم کرد. وي با بيان اينکه صنعت خودرو آذربايجان، جدول زمان بندي شده‌اي را جهت تحويل خودروهاي معوق خود اعلام کرده است، گفت: با مديران جلساتي داشتيم و پيشنهادات بسياري ارايه شده است. سازمان حمايت از مصرف کنندگان بر روند توليد و تحويل خودروهاي معوق طبق جدول اعلامي‌کاملا نظارت خواهد داشت. وي معتقد است اين پروژه مي‌تواند الگويي مناسب براي خودروسازان دولتي و خصوصي ديگر شود.

وزير جهاد کشاورزي مطرح کرد؛

گروه اصناف: محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي گفت: تا زمان متعادل شدن قيمت‌ها، هيچگونه محدوديتي براي واردات گوشت به کشور با رعايت مقررات و موازين بهداشتي وجود ندارد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، محمود حجتي در نشست با رئيس و اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌اظهار کرد: به دليل نوسانات ارزي و قاچاق دام زنده از مرز‌هاي غربي و شرقي کشور، افزايش قيمت گوشت قرمز اتفاق افتاد که با تدابير انديشيده شده و افزايش ۲۴ درصدي حجم واردات اميدواريم قيمت اين کالا به تعادل برسد.

وي افزود: در حال حاضر گوشت وارداتي با نرخ تنظيم بازاري به صورت هدفمند در حال توزيع است و اين روند ادامه خواهد يافت. وزير جهاد کشاورزي، ارزش توليد غذا در کشور را سالانه ۸۰ ميليارد دلار عنوان کرد و گفت: براي اين ميزان توليد، سالانه ۱۰ ميليارد دلار نهاده‌هاي کشاورزي وارد کشور شده و حدود ۶ ميليارد دلار نيز صادرات داريم.

حجتي با اشاره به طرح‌هاي هشت گانه افزايش توليد محصولات راهبردي در بخش کشاورزي گفت:طرح ۱۰ ساله خوداتکايي ۷۰ درصدي در توليد روغن را در دستور کار داريم.

وي با بيان اينکه در سه سال اخير توليد کلزا در کشور ۶ برابر افزايش يافته است، يکي از دستاورد‌هاي بخش کشاورزي در سال‌هاي اخير را افزايش توليد شکر و رسيدن به آستانه خودکفايي در اين محصول عنوان کرد.

حجتي خاطرنشان کرد: تاکنون در سطح ۳۵۰ هزار هکتار در کشور‌هاي قزاقستان، روسيه و آذربايجان قرارداد‌هاي بلندمدت براي کشت فراسرزميني منعقد شده است.

در اين نشست، محمدرضا پورابراهيمي‌رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، هدف از برگزاري اين جلسه را ايجاد همکاري براي تامين و توزيع مناسب‌تر محصولات اساسي غذايي کشور عنوان کرد و گفت: در مديريت تامين و توزيع کالا‌هاي اساسي بايد منافع توليدکننده و مصرف کننده به صورت توامان توجه داشت. وي تصريح کرد: استفاده از سامانه‌هاي اطلاعاتي و الکترونيکي در توزيع محصولات اساسي موجب افزايش نظارت و کاهش هزينه‌ها خواهد شد.

  • قاچاق عامل گراني گوشت قرمز است؛ دامداران بي‌تقصيرند

در همين زمينه عليرضا عزيزاللهي مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران اعلام کرد که کمبود گوشت قرمز و قاچاق دام زنده از عوامل اصلي گراني گوشت قرمز است که البته هيچ ارتباطي به دامداران ندارد؛ چرا که دام زنده کالايي نيست که بتوان آن را نگه داشت و عرضه نکرد. وي افزود: البته در برخي مواقع ممکن است عرضه عشاير با توقفي کوتاه‌مدت مواجه شود که همواره عرضه از سوي آنها در زمان‌هاي مشخصي متوقف مي‌شود و به امسال و سال گذشته اختصاص ندارد.

مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران ادامه داد: در زمينه توليد و تأمين گوشت قرمز محدوديت وجود دارد و در زمينه هر کالايي چنين محدوديتي وجود داشته باشد بازارش با مشکل مواجه شده و بهم مي‌ريزد. از دهه‌هاي گذشته مسئولان اعلام مي‌کردند که با توجه به محدوديت در توليد و تأمين گوشت قرمز، مردم را به سمت مصرف گوشت سفيد سوق دهيم اما مشاهده مي‌کنيد که با وجود رسيدن سرانه مصرف گوشت مرغ به ۲۹ کيلوگرم و ۵.۵ کيلوگرم براي گوشت ماهي، همچنان تقاضا براي گوشت قرمز کاسته نشده و مردم آن را با چيز ديگري جايگزين نکرده‌اند، چرا که هم‌اکنون سرانه مصرف گوشت قرمز بيشتر از ۱۱ کيلوگرم است.

عزيزاللهي با بيان اينکه کشور با توجه به افزايش جمعيت توان پاسخگويي به اين ميزان تقاضا در زمينه گوشت قرمز را ندارد، اظهار کرد: با واردات نيز نمي‌توان نياز بازار داخلي را پاسخ داد چرا که در همه دنيا تجارت گوشت قرمز بسيار سخت و محدود صورت مي‌گيرد، البته مسئولان در تلاشند تا بيشترين ميزان ممکن را وارد کنند اما همين کمبودهاست که بازار را با مشکل مواجه مي‌کند. وي همچنين به قاچاق دام زنده به عنوان يکي ديگر از عوامل گراني گوشت قرمز اشاره کرد و گفت: به سادگي نمي‌توان جلوي قاچاق را گرفت و امسال يکي از دلايل افزايش قيمت بي حد و اندازه گوشت قرمز، قاچاق دام زنده است که به اذعان بسياري از مسئولان پنج برابر سال گذشته شده است. البته با توجه به طولاني بودن مرزهاي آبي و خاکي، کنترل آن بسيار سخت و تقريباً ناممکن است چرا که ۲۰۰۰ کيلومتر مرز آبي و ۴۰۰۰ کيلومتر مرز خاکي در جنوب و غرب کشور داريم. مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران تصريح کرد: سخت بودن مبارزه با قاچاق کالا و ارز دليل اين نمي‌شود که با آن برخورد نشود و به زور اسلحه نمي‌شود جلوي آن را گرفت بلکه بايد به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي کرد که قاچاق صرفه اقتصادي نداشته باشد.

وزير نفت در واکنش به انتقادها در خصوص اتاق تاریک معاملات نفتی؛

گروه انرژي: زنگنه گفت: وقتي مي‌گويم چيزي نمي‌گويم به اين معنا نيست که کاري نمي‌کنيم، ما شبانه روز کار مي‌کنيم ، فرمانده عمليات هر کاري مي‌کند اما نقشه را لو نمي‌دهد چون به کشتار سربازان و مجاهدين خودي منجر مي‌شود.

به گزارش ايلنا، بيژن نامدار زنگنه در نشست خبري گفت: عليرغم مشکلات، با قدرت و اقتدار براي توسعه صنعت نفت و رفاه مردم تلاش مي‌کنيم اما نوک اصلي پيکان جنگ امريکا که به طور غير قانوني و با حمايت اسرائيل، تحريک منافقين و اشرار منطقه انجام مي‌شود صنعت نفت است. زنگنه تصريح کرد: ما اکنون تلاش مي‌کنيم آمريکا موفق نشود همانطور که در نوامبر هم موفق نبود و عليرغم وعده‌ها نتوانست همان‌گونه که به مردمش وعده داده بود نفت ما را صفر کند و مجبور شد معافيت به برخي کشورها بدهد. در آينده هم نمي‌تواند چرا که ما شبانه روزي تلاش مي‌کنيم.

  • اتاق تاريک براي دشمنان است

وي ادامه داد: بعضي مي‌گويند اتاق تاريک داريم. ما براي دشمنان مردم ايران اتاق تاريک داريم. ما سعي مي‌کنيم حفاظت اطلاعاتي بالا باشد. کاري مي‌کنيم در نهايت شفافيت باشد. ما مثل سربازان گمنام هستيم که کسي نمي‌داند چه مي‌کنيم. زنگنه گفت: بعضي ما را تحريک مي‌کنند، اما ما حرف نمي‌زنيم به عنوان خدمتگذار، سعادت مردم مدنظر ما است. افتخارات را مردم مي‌آفرينند. وي اظهار داشت: ما در شرايط سخت جنگي هستيم. بنده در دوران جنگ در جهاد بودم، جنگ نکردم ولي آن شرايط را درک کردم. اکنون سخت تر از آن زمان است فقط اين جنگ کشته و زخمي‌ندارد ولي سختي دارد اما ما با قدرت برخورد مي‌کنيم. مقام عالي وزارت نفت با اشاره به روند توسعه صنعت گاز طي ۴ دهه گذشته گفت: ما قبل از انقلاب چيزي به عنوان صنعت گاز نداشتيم، توليد کم، شبکه کوچک و ظرفيت پالايش ۳۶ ميليون متر مکعب در روز را داشتيم که اکنون ۳۰ برابر و به ۱۰۶ ميليون متر مکعب رسيده است، انشعابات گاز آن زمان ۵۲ هزار بود امروز به ۱۱.۵ ميليون انشعاب رسيده است، گازرساني صفر بود و فقط کمي‌گاز در تهران داشتيم، اکنون ۹۲ درصد جمعيت تحت پوشش گاز هستند و‌ در دنيا بي‌نظير هستيم، تعداد روستاهاي تحت پوشش گاز يک روستا بود امروز ۲۷ هزار روستا و ۷۷ درصد جمعيت روستايي تحت پوشش هستند. زنگنه با اشاره به توسعه صنعت پالايش نفت طي 4 دهه گذشته نيز بيان کرد: در آن زمان ما مي‌توانستيم يک دهم ميليون بشکه پالايش نفت داشته باشيم اما امروز به 2.2 ميليون بشکه رسيده است ميزان توليد بنزين در آن زمان 14 ميليون ليتر بود و امروز به 105 ميليون ليتر رسيده است. وي ادامه داد: البته توليد نفت خام طي 4 دهه گذشته به دليل سياست‌هايي که داشتيم کم شده و از 5.5 ميليون بشکه به 4 ميليون بشکه رسيده است اما در زمينه ذخائر استحصالي رشد داشته‌ايم به طوري که در سال 57 رقم ذخائر قابل استحصال ما 88 ميليارد بشکه بود اکنون 50 ميليارد بشکه برداشت داشته‌ايم و ذخائر ما 160 ميليارد بشکه نفت خام است يعني 6 برابر شده است. وي با اشاره به روند توليد نفت از ميادين مشترک تصريح کرد: در حال حاضر ميزان توليد روزانه ما از طرف مقابل در غرب کارون بيشتر است و از 70 هزار بشکه به 350 هزار بشکه يعني پنج برابر خواهد رسيد.

  • توليد از پارس جنوبي از دولت اصلاحات آغاز شد

وي با اعلام اينکه چند طرح مهم در اسفندماه افتتاح مي‌شوند، گفت: قبل از انقلاب پارس جنوبي کشف نشده بود در سال 76 و در زمان دولت اصلاحات اولين قرارداد آن امضا شد و طي هشت سال پنج فاز وارد مدار شد و پنج فاز نيز در حال اجرا بود تاکنون 21 فاز وارد مدار توليد شده و طي اسفندماه نيز چهار پالايشگاه با ظرفيت 110 ميليون متر مکعب ورودي آماده افتتاح است و فازهاي 13، 22، 23، 24 نيز قرار است سه ميليارد تومان گاز از دريا دريافت کنند دو ميليارد متر مکعب از خود اين فازها و يک ميليارد مترمکعب نيز از خود فازها تامين مي‌شود. با تکميل بخش آفشور فاز 14 پالايشگاه اين فاز نيز وارد مدار مي‌شود و به اين ترتيب توليد روزانه ما از قطر فراتر مي‌رود.

  • توليد گاز به 1000 ميليارد متر مکعب مي‌رسد

وزير نفت با بيان اينکه سال 98 اولين بار ميزان توليد اتان به 10 ميليون تن مي‌رسد به اين ترتيب براي اولين بار پتروشيمي‌ها مي‌توانند از اتان توليدي براي توليد الفين استفاده کنند. وي اظهار اميدواري کرد که واحدهاي فاز اول الفين پتروشيمي‌بوشهر، الفين ايلام، متانول سبلان، کود شيميايي لردگان، پتروشيمي‌مياندوآب، اي‌اس‌پي‌آر صدف عسلويه، متانول کاوه و بيدبلند ۲ در سال ۹۸ به مرحله راه‌اندازي و آغاز بهره‌برداري برسند. ظرفيت اين واحدها ۱۲ ميليون تن و مبلغ سرمايه‌گذاري در جريان آنها نزديک ۷ ميليارد دلار است که بيش از ۸۰ درصد پيشرفت داشته‌اند و براي آينده کشور مهم هستند.زنگنه اعلام کرد: ظرفيت توليد گاز سال آينده به هزار ميليون مترمکعب در روز خواهد رسيد.

زنگنه با اشاره به انتقاداتي که درباره مذاکره با چين و روسيه براي امضاي قرارداد مطرح مي‌شود، گفت: افرادي که مي‌گويند تمايل همکاري با چين و روسيه را نداشتيم، چه دليلي دارند؟ با توتال قرارداد امضا کرديم و اصرار کرديم که چيني‌ها در کنسرسيوم حضور داشته باشند. براي توسعه ميادين آزادگان و يادآوران، پذيرفتيم توسعه را خارج از مناقصه انجام دهند.

  • پيشنهاد روسها براي احداث خط لوله صادرات به اروپا

وي در ادامه در پاسخ به سوال ايلنا درباره نامه 72 نماينده مبني بر عدم پيگيري پيشنهاد دولت هند جهت اجراي خط لوله صادرات گاز از چابهار با مشارکت روسيه توزيع داد. ما هيچ پيشنهادي از هندي‌ها دريافت نکرديم اولين بار روس‌ها به ما پيشنهاد دادند و ما نيز ا ستقبال کرديم سال 96 پوتين به ايران آمد و يک يادداشت تفاهم امضا کرديم در هر حال ما از اين پروژه استقبال و حمايت مي‌کنيم. وي با اشاره به ديگر بند نامه نمايندگان مبني بر پيشنهاد روس‌ها براي احداث خط لوله صادراتي گاز از ايران به اروپا با خرج خودشان گفت: بنده اولين بار است که اين سخن را مي‌شنوم کسي که اين پيشنهاد را داده، کجاست؟ آيا پوتين گفته يا وزير نفت روسيه؟ اين موضوع يک پيشنهاد راهبردي است در سطح سران دو کشور تصميم‌گيري مي‌شود حتما بايد به رهبري و رئيس جمهور ابلاغ شود آيا آنها گفته‌اند و من جلوگيري کرد‌ه‌ام موضوع ديگر اينکه اصلا روس‌ها با ما رقابت دارند چطور ممکن است گاز ما را بخواهند به اروپا برسانند شخصي دروغ شاخداري به نمايندگان گفته و آنها هم باور کردند. وي درباره خريد نفت اروپايي‌ها از ايران گفت: از اروپا، هيچ کشوري جز ترکيه از ايران نفت نمي‌خرد. يونان و ايتاليا ازسوي آمريکا معاف شده‌اند اما از ايران نفت نمي‌خرند و پاسخ تماس ما را هم نمي‌دهند. وزير نفت در ادامه با بيان اين‌که به ميزان توليد نفت ايران در فضاي پسابرجام، يک ميليون بشکه اضافه و پول آن به خزانه واريز شد، گفت: برجام موفق بود، فشارها از زمان بعد از کنار رفتن برجام به ما وارد شد. ما هم مقاومت مي‌کنيم اما اين به معني اين نيست که برجام مثبت نبود. اگر برجام امضا نمي‌شد، ستاره خليج فارس هم راه نمي‌افتاد. درواقع توليد ۳۶ ميليون بنزين يورو به خاطر امضاي برجام بود. زنگنه درباره انتقاد ديگر مطرح شده از سوي نمايندگان مبني بر اينکه ايران ميادين مشترک با عراق را به‌صورت يکپارچه توسعه نمي‌دهد گفت: نمي‌دانم نمايندگان مجلس موضوع يکپارچه‌سازي استخراج و توليد در ميدان‌هاي مشترک با عراق را از کجا آورده‌اند. درباره مذاکرات عراق با ايران موضوع برعکس بوده است. ما اصرار مي‌کنيم و آن‌ها کاري نمي‌کنند. عراق بعد از تحريم ايران، سوآپ ۱۱ هزار بشکه‌اي کرکوک را به دليل تحريم قطع کرده است. وي با بيان اين‌که ايران ماهي بيش از ۲۰۰ ميليون دلار گاز به عراق صادر مي‌کند، گفت: در حال حاضر ايران دو ميليارد دلار به دليل فروش گاز و برق به عراق از اين کشور طلبکار است.

  • چيني‌ها براي فاز 11 اعلام حضور نکردند

وزير نفت در ادامه درباره وضعيت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي گفت: براي توسعه فاز ۱۱ با چيني‌ها مکاتبه کرديم و آن‌ها پاسخ ندادند. درباره گاز به پاکستان هم آن‌ها کوتاهي کرده و تعهدهاي خود را به صراحت اعلام کردند اما حتي يک متر خط لوله هم نکشيدند.

سرمقاله

حسين سلاح‌ورزي

نایب رییس اتاق تهران

کسب و کار ايرانيان در دو سطح دولت و اقتصاد کلان و مياني و خرد شامل بنگاه‌ها و خانواده‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در زمستان 1397 نسبت به زمستان پارسال با تکانه‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شديد روبه‌رو شده و شوربختانه درسطح کلان و در سطح خرد با آشفتگي و سقوط شاخص‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همراه شده است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌درسطح کلان چند شاخص اصلي مثل خالص واردات وصادرات از تعادل خارج شده است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نرخ تورم بي‌محابا به سمت بالا با شتاب حرکت کرده است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نرخ سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي با کاهش شديد مواجه شده است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پس‌انداز ايرانيان به پايين‌ترين سطح تنزل پيدا کرده است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شاخص‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پولي و ارزي نيز در موقعيت نامناسبي قرار دارند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ براي مثال بارز در اين بخش مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به سقوط ارزش ريال در برابر دلار و ساير ارزهاي معتبر اشاره کرد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نرخ تبديل دلار به ريال از زمستان پارسال تا زمستان امسال 2. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌5 برابر به سود دلار شده است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ همراه با افزايش قيمت ارزهاي معتبر به ريال ايران و براساس عادت ساختاري اقتصاد ايران نرخ ساير کالاها و خدمات نيز به مرور خود را با آهنگ افزايش نرخ ارز هماهنگ کردند و به بالا آمدند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نتيجه اين فرايند که البته با تشديد تحريم‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آمريکا در موقعيت بدتري قرار گرفت عدم تعادل‌هاي همه‌جانبه در بازارهاي گوناگون شد. ...

در زمستان هر سال موضوع دستمزد سال بعد در کانون توجه ذي‌نفعان مستقيم به ويژه کارگران و کارفرمايان و پس از آن دولت قرار مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گيرد. سيستم و سازمان مزد در ايران فاقد انعطاف کافي است و کارفرمايان در هر وضعيتي و در هرجايي از اين سرزمين و در هر فعاليتي بايد مصوبه پايان سال نهاد سه‌جانبه دولت، نمايندگان کارفرمايان و کارگران را که معمولا در آخرين روزهاي سال به نتيجه مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسند بدون چون و چرا بپذيرند. سازمان مزد در ايران البته به گونه‌اي است که در همه سال‌هاي پس از تصويب و اجراي قانون کار به زيان کارفرمايان و به سود مزد و حقوق‌بگيران بوده است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تجربه نشان مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد نمايندگان نهاد دولت به دلايل گوناگون از جمله به دليل اينکه نمي‌خواهند دولت دربرابر ميليون‌ها مزد و حقوق‌بگير قرار گيرد و نامحبوبيت سياسي براي خود فراهم کنند به نفع کارگران رأي مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزير سابق کار در اواخر اسفند ماه 1396 لابد با اطلاع نهاد دولت اقدام به انتشار خبري کرد که برسر آن توافق واقعي نشده بود و به اين ترتيب افزايش مزد 97 بيشتر از ميزاني بود که نمايندگان کارفرمايان پذيرفته بودند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آيا دولت در سال 1397 نيز قصد دارد داستان پارسال را تکرارکند؟ به نظر مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد امسال اما کارفرمايان به دليل وضعيت نامساعد بنگاه‌ها ميزاني را که بار تازه‌اي بر دوش کارخانه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بيندازد قبول نخواهند کرد. افزايش نرخ‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مزد بيش از توانايي کارخانه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ براي سال آتي بدون ترديد تنگناهاي تازه‌اي براي واحدهاي توليدي ايجاد خواهدکرد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کارفرمايان ايراني نيک مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند گروه کارگران و مزدبگيران به دليل فشار تورمي‌برخاسته از سياست ارزي دولت و تحريم‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که سبد هزينه‌اي آنها را سنگين مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند نيازمندتر از هر زمان ديگري براي افزايش نرخ مزدند و اين البته حق آنهاست که متناسب با نرخ تورم سالانه و يا متناسب با افزايش هزينه‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سبد خانوارها خواستار افزايش مزد شوند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از سوي ديگر اما کارفرمايان نيز حق دارند بگويند که نرخ تورم فزاينده محصول سياست‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارزي و نقدينگي دولت است و آنها خود قرباني رشد نرخ تورم هستند و نبايد به دليل اينکه نهاد ديگري تورم ايجادکرده است جريمه شوند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌معماي مزد 1398 از همين‌جا سرچشمه مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گيرد و بايد به بهترين و کارآمدترين روش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مديريت شود. به نظر مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد مزد 1398 يکي از سخت‌ترين پديده‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقتصادي – اجتماعي و حتي سياسي خواهد بود و براي اينکه پيامدهاي ناشناس آن مديريت شود بايد مقدمات آن از همين الان فراهم شود. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بدترين اتفاق اين است که نهاد دولت بخواهد از جيب و دخل کارفرماياني که هم‌اکنون در بدترين وضعيت قراردارند برداشت و به سود کارگران کاري کند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمايندگان نهادهاي کارگري نيز بايد توجه داشته باشند فشار آوردن روي نرخ‌هاي ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌غير واقعي و درخواست‌هايي که بنيان هزينه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را به زيان بنگاه‌ها به عدم تعدل بکشد مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مناسبات را به وضعيت غير قابل تحمل برساند. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بهترين راه براي گشودن معماي مزد 1398 اين است که هر نهاد به ويژه نهاد دولت به عنوان مسبب اصلي در دامن زدن به نرخ رشد فزاينده دولت دريافت‌هايش از بنگاه‌ها را براي يک دوره کوتاه‌مدت به تاخير بيندازد.

منبع: اتاق تهران

یادداشت
حسين خدنگ

روزنامه نگار

بازار خودرو در چند ماه گذشته يکي از پر حاشيه‌ترين بخش‌هاي اقتصادي بوده است. بازاري که از يک سو با ممنوعيت ورود خودروهاي خارجي مواجه است و از سوي ديگر تب تند دلالي و واسطه گري در بازار خودروهاي داخلي باعث شده تا اختلاف قيمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه در مواردي به بيش 100 ميليون تومان برسد. در اين ميان خروج شرکاي خارجي خودروسازان که بدون عمل به تعهدات خود به بهانه اعمال تحريم‌هاي آمريکا خودروسازان ... داخلي را با انبوهي از مطالبات معطل مانده و خريداران بلاتکليف تنها گذاشتند هم به آشفتگي در بازار خودرو دامن زده است. تير خلاص به اين بازار اشفته هم نوسانات بازار ارز و رشد قيمت دلار و افزايش 3 برابري هزينه توليد بود که سبب شد تا در چند نوبت قيمت‌ها افزايش يابد و موجي از نارضايتي را در بين مشتريان به وجود بياورد. آنچه در اين ميان به آشفتگي و سردرگمي‌خريداران و فروشندگان دامن زده است وجود فضاي مه آلود و دورنمايي تاريک در اين بازار است که سبب شده تا هم خريداران و هم فروشندگان در نوعي بلاتکليفي و سردرگمي‌دست و پا بزنند و معاملات در اين فضا تقريبا به صفر برسد. انتشار شايعات فراوان در خصوص نبود قطعه در کارخانه‌ها و موج سواري روي خبرهاي سياسي سبب شده تا اين روزها مدام شايعه گران شدن دوباره خودرو و تحويل ندادن خودروهاي ثبت نامي‌در فضاي مجازي و جامعه به گوش برسد. در اين ميان تلاش دولت براي حمايت از خودروسازان و اجراي مصوبه افزايش قيمت کارخانه‌اي خودرو تا 5 درصد زير قيمت بازار هم نتوانسته است هنوز آنگونه که بايد در تثبيت قيمت‌ها و از بين بردن سود بادآورده حاشيه بازار دلالان بازار خودرو تاثير گذار باشد. اين در حالي است که قرار بود با اجراي اين مصوبه و تامين نيازهاي بازار از طريق فروش فوري خودرو از سوي خودروسازان در مدتي نه چندان طولاني افزايش قيمت‌هاي کارخانه‌اي خودرو به ارزان شدن قيمت‌ها در بازار و ترکيدن حباب قيمتي خودرو منجر شود که اين اتفاق با شرايط کنوني دور از دسترس مي‌نمايد. نيم نگاهي به نوسانات قيمتي در فاصله کمتر از دو ماه مانده تا پايان سال و فصل رونق خريد و فروش خودرو هم نشان از احتمال ظهور موجي تازه از گراني خودرو دارد و نگراني خريداران واقعي خودرو را در پي داشته است. خريداراني که اين روزها قرباني سودجويي و فرصت طلبي دلالها و واسطه‌هايي شده‌اند که از ممنوعيت واردات خودرو و افزايش تعهدات تاريخ گذشته خودروسازان و هزار و يک مشکل ديگر صنعت خودرو سود مي‌برند و از اين آب گل آلود ماهي مي‌گيرند. اين روند بي شک در درازمدت به التهاب بيشتر در بازار خودرو و افزايش بيش از پيش قيمت‌ها منجر خواهد داشت و شايد تنها راه جلوگيري از آن اجراي طرحي براي آزادسازي واردات خودروهاي خارجي با محوريت خودروهاي ارزان قيمت در محدوده زير 100 ميليون تومان براي تامين نياز بازار و تعادل عرضه و تقاضا است که مي‌تواند به بهبود شرايط بازار و کاهش تب دلالي و واسطه گري منجر شده و از رشد حباب قيمتها در بازار خودرو بکاهد. اين اتفاق علاوه بر تنظيم بازار مي‌تواند در درازمدت سبب پويايي صنعت خودرو و ايجاد نوعي رقابت در بازار شود و زمينه را هم براي رقابتي شدن توليدات خودروسازان ايراني آماده کند.