لزوم پرداخت وام ازدواج ۳۰ميليوني

عضو کميسيون تلفيق بودجه سال ۹۸ مجلس مي‌گويد وام ازدواج در اين کميسيون از ۱۵ ميليون به ۳۰ ميليون افزايش پيدا کرده و مبلغ آن کاهش پيدا نمي‌کند.

به گزارش تجارت قاسم احمدي لاشکي در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، گفت: دولت نمي‌تواند از پرداخت وام ازدواج 30 ميليون توماني شانه خالي کند و مبلغ آن کاهش نخواهد يافت.

عضو کميسيون تلفيق بودجه سال ۹۸ ادامه داد: دولت طبق مصوبه کميسيون تلفيق که اگر به تصويب نهايي مجلس و تاييد شوراي نگهبان برسد، بايد به متقاضيان وام ازدواج که مدارک لازم را دارند 30 ميليون تومان وام ازدواج دهد.


سرپرست اداره کل گمرک تهران منصوب شد

رئيس کل گمرک ايران در حکمي‌ابوالفضل اکبرپور را به سمت سرپرستي اداره کل گمرک تهران منصوب کرد.به نقل از روابط عمومي‌گمرک ايران؛ مهدي ميراشرفي رئيس کل گمرک ايران در حکمي‌ابوالفضل اکبرپور را به سمت سرپرستي اداره کل گمرک تهران منصوب کرد.اکبر پور از مديران با سابقه گمرک به شمار مي‌رود که کارنامه درخشاني در حوزه مديريت گمرکات کشور داشته است. بنابراين گزارش؛ معاون صادرات گمرک شهيد رجايي بندرعباس، جانشين معاون فني گمرک شهيد رجايي بندرعباس، مديرکل گمرک بندر لنگه و ناظر و مدير کل گمرکات استان سيستان و بلوچستان از ديگر سوابق مديريتي ابوالفضل اکبرپور سرپرست اداره کل گمرک تهران به شمار مي‌رود.


تفاوت زياد درآمد پزشکان ايران با دنيا

عضو کميسيون تلفيق مجلس با تاکيد بر اينکه در هيچ جاي دنيا، تفاوت درآمدي پزشکان با ساير اقشار جامعه به اندازه ايران نيست، گفت: ما معتقديم پزشکان دلسوز که به سوگندنامه خود استوار هستند از پرداخت ماليات استقبال مي‌کنند.

به گزارش تجارت علي وقف‌چي عضو کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي‌در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري توانا خبرگزاري فارس درباره مصوبات اين کميسيون درباره ماليات پزشکان گفت: دريافت ماليات به ايجاد منابع جديد درآمدي، عدالت اجتماعي و آباداني کشور کمک مي‌کند. در وضعيت فعلي بايد رويکرد خود را تغيير دهيم. در کشورهاي توسعه يافته اتکاء به منابع مالياتي بسيار زياد است

صندوق مکانيزه فروش

انقلابي در حوزه مالياتي

رئيس سازمان امور مالياتي، با بيان اينکه صندوق مکانيزه فروش، يک انقلاب در عرصه شفافيت مالياتي و اطلاعاتي کشور است، گفت: با اين مکانيزم، تمامي‌هزينه‌ها و فروش‌ها در سامانه مالياتي ثبت مي‌شود. به گزارش مهر، سيدکامل تقوي‌نژاد در نشست هم‌انديشي با کارآفرينان جوان در وزارت اقتصاد، با اشاره به مکانيزه کردن صندوق‌هاي فروش، اظهار داشت: اين قانون در روزهاي اخير، در مجلس شوراي اسلامي‌تصويب شده؛ اما نياز است تا شوراي نگهبان نيز آن را تائيد کند که براي رفع ايرادات شوراي نگهبان، قانون مذکور به صحن مجلس خواهد رفت. وي افزود: صندوق‌هاي مکانيزه فروش، يک انقلاب را در عرصه شفافيت مالياتي و اطلاعاتي در کشور به وجود مي‌آورد؛ به اين معنا که صندوق‌هاي مکانيزه فروش به صورت يک ابزار مالياتي، براي تمامي‌فعالان اقتصادي مورد استفاده قرار خواهد گرفت و مي‌تواند همه هزينه‌ها و فروش را، در سامانه مالياتي ثبت کند.

تغيير در شرايط خريد ارز در صرافي‌ها

بانک مرکزي در راستاي اصلاح نظام بانکي و ايجاد شفافيت بيشتر، به‌نام بودن چک‌هاي تضميني، خريد و فروش ارز با کارت ملي و ... را مطرح کرد و اخيرا نيز خريد ارز با کارت ملي، کارت بانکي و سيم‌کارت هم‌نام با شخص خريدار را در صرافي‌ها اعمال کرده و در آينده نزديک هم قرار است تراکنش‌هاي موبايلي فقط با سيم‌کارت هم‌نام فرد متقاضي انجام شود. به گزارش ايسنا، بانک مرکزي امسال تمرکز جدي بر اصلاح نظام بانکي داشته و برخي اقدامات اين بانک نشان از آن دارد که بسياري از تصميمات اتخاذ شده در ماه‌هاي اخير، با هدف اصلاح نظام بانکي بوده و اين در حالي است که يکي از مهم‌ترين وظيفه‌هاي اين بانک در ماه‌هاي گذشته، مديريت بازار ارز بوده است.يکي از موضوعاتي که بانک مرکزي در جريان اصلاح نظام بانکي به دنبال آن است، مقابله با پولشويي و مشخص بودن رد پول و نقل و انتقالات ريالي و ارزي مردم است که در اين راستا چک‌هاي تضميني بانکي را غيرقابل پشت‌نويسي و فقط با نام و درج کد ملي گيرنده معتبر اعلام کرد.

گزينه نهايي رياست بر

بانک جهاني مشخص شد

منابع خبري اعلام کردند معاون وزير خزانه‌داري آمريکا بر کرسي رئيس بانک جهاني تکيه خواهد زد. به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، منابع آگاه اعلام کردند واشنگتن به سهامداران بانک جهاني اطلاع داده است ديويد مالپاس، معاون وزير خزانه داري آمريکا توسط دونالد ترامپ به عنوان گزينه رياست بر بانک جهاني معرفي خواهد شد. نشريه "پولتيکو" که براي نخستين بار خبر انتصاب مالپاس را داد اعلام کرد وي روز چهارشنبه به طور رسمي‌توسط دولت آمريکا معرفي خواهد شد.

معاون اول رييس‌جمهور:

معاون اول رييس جمهور با بيان اينکه فساد و تبعيض با هيچ يک از آرمان‌هاي انقلاب سازگار نيست و انقلاب براي مقابله با آنها بوجود آمد گفت: آرمان‌هاي انقلاب نظير آزادي، استقلال، عدالت، توسعه و جمهوري اسلامي‌هميشه مورد توجه ملت بزرگ ايران بوده است.

به گزارش ايلنا، اسحاق جهانگيري در مراسم افتتاح کارخانه شماره ۲ فروسيليس غرب پارس با بيان اينکه ايران قطعاً يکي از دموکراتيک‌ترين و آزاد‌ترين کشورها در منطقه خاورميانه است، گفت: ممکن است برخي اشکالات نسبت به روند انتخابات در کشور وجود داشته باشد اما برگزاري ده‌ها انتخابات براي مشخص شدن رياست جمهوري و نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي،‌ خبرگان رهبري، شوراهاي شهر و روستا نشان مي‌دهد که ما در مسير دموکراسي هستيم و بايد قبول کنيم که برخي مشکلات به تدريج برطرف خواهند شد. جهانگيري افزود: استقلال و امنيت کشور در منطقه و در سطح بين الملل ستودني است و ايام الله دهه فجر فرصت مناسبي است تا همه صاحبان تريبون و علاقمندان کشور اين شرايط را بازگو و آرمان‌هاي مردم را يادآوري کنند.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينکه ما در انقلاب به دنبال عدالت بوديم، گفت: عدالت گوهر بي همتايي است که ما در انقلاب به دنبال آن بوده و هستيم هر چند در اين ايام برخي رسانه‌هاي خارجي و يا وابسته به جريان‌هاي معاند اصرار دارند که بگويند وضع مردم نسبت به گذشته بدتر شده است. وي افزود: در سالهاي اخير اتفاقات بي نظيري در کشور براي پيشرفت و توسعه رخ داده است. ميزان توليدات محصولات معدني، فلزي و نفتي ما چندين برابر افزايش يافته است به طوري که ما در فولاد امروز ۲۵ ميليون تن توليد داريم و تا چند سال ديگر به عدد ۵۰ ميليون تن خواهيم رسيد.

معاون اول رييس جمهور با اشاره به دشمني‌هاي نظام سلطه با انقلاب اسلامي‌در چهل سال گذشته گفت: مي‌خواهند چوب لاي چرخ انقلاب بگذارند تا مانع از توسعه يافتگي کشور شوند. در جنگ تحميلي آنها حتي از دادن قطعه‌اي از تجهيزات به ما خودداري کردند. پس از جنگ هر روز بر ميزان تحريم‌ها افزودند. در ماجراي برجام با آنها توافق کرديم اما خارج شدند و مجدداً‌ تحريم‌ها را وضع کردند. وي اظهار داشت: دشمني عميق آنها با نظام،‌ دولت و مسئولين نيست، آنها دشمن ايران قدرتمند هستند و نمي‌خواهند کشوري مقتدر در منطقه به نام ايران وجود داشته باشد.

معاون اول رييس جمهور همچنين در خصوص پرداخت سبد حمايتي گفت: اين سبد تنها به کارمندان و حقوق بگيراني که زير ۳ ميليون تومان حقوق مي‌گيرند پرداخت نشده بلکه هر کس که درآمدش کمتر از اين مقدار باشد از اين سبد بهره مند خواهد شد.

وي افزود: در اين دوران سخت که مردم در فشار اقتصادي قرار دارند حتماً بايد طبقات کم درآمد مورد توجه قرار گيرند و به فضل الهي با تامين منابع سبد کالا در اختيار آنان در مراحل بعد نيز قرار خواهد گرفت .

جهانگيري افزود: دولت مردم را در شرايط سخت تنها نخواهد گذاشت و با سازوکارهايي که وزارت رفاه فراهم کرده و با کمک فرماندهان سراسر کشور از اقشار کم درآمد حمايت خواهيم کرد.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينکه رسانه‌هاي خارجي به دنبال اين هستند که نشان دهند وضعيت مردم ايران نسبت به قبل از انقلاب وضعيتي بدتر است، خاطرنشان کرد: اين در حالي است که در سال‌هاي پس از انقلاب فاصله غني و فقير کمتر شده و امام خميني (ره) در همان سال‌هاي ابتدايي نهادهاي خدمات رسان فراواني را تأسيس کردند که وظيفه اصلي آن خدمات‌رساني به محرومين جامعه بود.

جهانگيري با بيان اينکه خدمات دولتي شامل، برق، آب، گاز، مخابرات و راه عبور به دورترين مناطق کشور رسيده است تصريح کرد: ما از فساد موجود در کشور ناراحتيم و به دنبال ريشه کني آن هستيم.

وي با بيان اينکه طي سال‌هاي اخير در بخش صنايع معدني اتفاقات بي نظيري در کشور رقم خورده است، افزود: ظرفيت برداشت ما از معادن چندين برابر رشد داشته و همچنين در بحث فروآلياژها و صنايع معدني بخش نفت، گاز و برق و انرژي کشور پيشرفت فراواني داشته است.

ارزيابي تجارت از يک ابرچالش اقتصادي نشان مي‌دهد؛

اقتصاد کلان: فرار مالياتي همچنان يکي از چالش‌ها و حتي ابرچالش‌هاي اقتصاد ايران به حساب مي‌آيد که هر روز بر ابعاد آن افزوده مي‌شود و منبع گسترده و قابل توجهي از دارايي کشور را از دسترس برنامه ريزان تصميم گيرندگان خارج مي‌سازد. جالب اين که مديران اجرايي و اقتصادي کشور در هر فرصتي بر مقابله با فرار مالياتي تاکيد مي‌ورزند اما تا به امروز اين معضل ريشه کن نشده است. اين در حالي است که با برقراري عدالت مالياتي مي‌توان به افزايش اعتماد عمومي‌و عبور بهتر از مشکلات اقتصادي ياري رساند.

  • ۴۰ هزار ميليارد تومان فرار مالياتي

در همين ارتباط روز گذشته وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه ۴۰ درصد از توليد ناخالص داخلي از ماليات معاف است، از فرار مالياتي ۲۵ تا ۴۰ هزار ميليارد توماني در اقتصاد خبر داد.

به گزارش تجارت به نقل از ايسنا، فرهاد دژپسند در نشست مشترک خود با اقتصاددانان جوان ضمن خبر بالا، اين مبلغ را بسيار درشت توصيف کرد و گفت: براي مسدود کردن راه‌هاي فرار مالياتي نيازمند بسيج عقلاني جمعي هستيم.

همچنين دژپسند با بيان اينکه ۴۰ درصد از توليد ناخالص داخلي معاف از ماليات است، افزود: براي مثال در جايي که به خاطر کم آبي نبايد شلتوک کشت شود ما به آن يارانه مي‌دهيم و از ماليات هم معافش مي‌کنيم.

  • کشف 22 هزار ميليارد تومان فرار مالياتي

رييس کل سازمان مالياتي کشور گفت: ميزان سوء استفاده از محل کارت‌هاي بازرگاني اجاره‌اي در کشور حدود ۸۰۰۰ ميليارد تومان است که با احتساب جرايم فرار مالياتي بالغ بر ۲۵ هزار ميليارد تومان مي‌شود. به نقل از سازمان امور مالياتي، سيدکامل تقوي نژاد در گردهمايي سراسري مديران وزارت اقتصاد اظهار داشت: در حال حاضر افزايش اعتماد عمومي‌به نظام مالياتي مهم‌ترين اولويت اين دستگاه به شمار مي‌رود و ساير سياست‌ها از جمله گسترش عدالت مالياتي، توسعه خوداظهاري، افزايش تمکين مالياتي، افزايش شفافيت اقتصادي، ارتقاي سلامت نظام اداري، مکانيزاسيون نظام مالياتي و مبارزه با فرار مالياتي، همگي بر اين جهت‎گيري اساسي استوار است.

وي مهم‌ترين رويکرد در اقتصاد کشور را حمايت از توليد عنوان کرد و گفت: نظام مالياتي به عنوان متولي وصول ماليات، سياست‌هاي اقتصادي متناسبي در راستاي رفع مشکلات و موانع توليد اتخاذ نموده که در چارچوب قوانين و مقررات جديد در حال اجراست.

  • فرار مالياتي معضل اصلي اقتصاد کشور

تحصيل ماليات به يک ساختار نظام مند نياز دارد. در اين خصوص يک اقتصاددان مي‌گويد، نظام مالياتي بايد به گونه‌اي در کشور پيشرفت کند که ماليات درآمد افراد بايد پيش از ورود به سيستم بانکي و سپرده گذاري اخذ شود.

«مهدي پازوکي» در گفت و گو با ايرنا، تاکيد کرد: بايد سيستم بانکي ايران به طور ساختاري اصلاح شود به نحوي که بانک بتواند منشاء پول را شناسايي کند و براي نظام مالياتي نيز روشن باشد که ماليات درآمد اين فرد اخذ شده است.

وي با بيان اينکه در ايران سيستم اطلاعاتي جامعي از درآمد افراد وجود ندارد، گفت: در حالي که در کشورهاي توسعه يافته توليد ناخالص داخلي بر سه مبناي هزينه، ارزش افزوده و درآمد محاسبه مي‌شود، در ايران به دليل فقدان اطلاعات درآمدي اشخاص تنها با دو شيوه هزينه و ارزش افزوده محاسبه مي‌شود.

همچنين يک کارشناس اقتصادي گفته است: در اقتصاد ايران حداکثر ۴۰ درصد ماليات دريافت مي‌کنيم، حدود ۴۰ درصد معافيت مالياتي وجود دارد و ۲۰ درصد نيز فرار مالياتي داريم.

هادي حق شناس هر اندازه که دولت بتواند بستري فراهم کند و سازوکاري به کار گيرد که ماليات واقعي پرداخت شود به نفع اقتصاد ملي خواهد بود. ده‌ها سال است شعاري مبني بر اقتصاد بدون نفت در ايران مطرح است؛ شرط اصلي براي تحقق اين شعار اين است که ماليات از همه صنوف و فعاليت‌هاي اقتصادي اخذ شود.

علي صحرايي مديرعامل شرکت بورس گفت: صورت‌هاي مالي بانک صادرات ايران نشان مي‌دهد که زيان بانک صادرات ايران کم شده و اگر اين روند ادامه پيدا کند، اين بانک سال آينده سوآور خواهد شد و سهامداران از نتايج فعاليت‌ها و زحمات کشيده شده منتفع خواهند شد. به گزارش ايلنا، علي صحرايي با تاکيد بر اينکه بازگشايي نماد بانک صادرات ايران در بازار سرمايه با توجه به نگاه ويژه مديريت عامل به نقد شوندگي دارايي‌هاي مالي و بازار سرمايه، جاي تشکر دارد، روند متعادل قيمت سهم بانک و حفظ قدرت نقدشوندگي آن را مورد اشاره قرار داد. صحرايي ارتقاي وضعيت شفافيت صورت‌هاي مالي در بازار سرمايه را نيز مورد توجه قرار داد و گفت: از طرفي نتيجه فعاليت و زحماتي که کارکنان بانک در حداقل دو هزار و ٥٠٠ شعبه کشيده‌اند به صورت صورت‌هاي مالي به بازار سرمايه ارائه مي‌شود .

در ۳۰ ماه گذشته فعالان بازار سرمايه شاهد تغييرات و اصلاحاتي بودند که در نيم قرن حيات اين بازار بي سابقه بود. بسياري از اين تغييرات ساختاري همچون اصلاح دستور العمل‌ها، ارتقاي عضويت بازار سرمايه ايران در آيسکو، تغيير روش عرضه اوليه به بوک بيلدينگ، تحول در فضاي آيتي، تأسيس صندوق تثبيت بازار سرمايه، پيش بيني معافيت‌هاي مالياتي و بسياري از موارد ديگر هر يک انقلابي در بازار سرمايه محسوب مي‌شوند. به گزارش شبکه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا) رييس سازمان بورس و اوراق بهادار مهم‌ترين چالش جدي سازمان بورس طي ۳۰ ماه گذشته را قيمت گذاري دستوري عنوان کرد و گفت: با توجه به اينکه رسالت نهاد ناظر حمايت از حقوق سهامداران و ايجاد بازاري شفاف براي سرمايه گذاري است.

افزايش ظرفيت تأمين مالي از محل اوراق اجاره مبتني بر سهام

مجيد پيره دبير کميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار، آخرين اخبار اين کميته و پيشنهادهاي جديد در خصوص فرآيند انتشار اسناد خزانه اسلامي‌را تشريح کرد وي اظهار داشت: پيشنهاد اصلاحي در خصوص انتشار اوراق اجاره مبتني بر سهام، موضوع ديگري بود که در کميته فقهي بحث شد. در حال حاضر شرکت‌هايي که مي‌خواهند از محل سهام، اوراق اجازه منتشر کنند طبق رويه‌اي که به تأييد کميته فقهي رسيده، آخرين صورت‌هاي مالي آن شرکت را ملاک ارزيابي قرار مي‌دهيم و برخي از انواع سهام جهت اجاره دادن آن‌ها تأييد مي‌شوند و بعضي هم تأييد نمي‌شوند. پيره افزود: مطابق پيشنهادي که در جلسه اخير کميته فقهي مطرح و مصوبه قبلي اصلاح شد، کميته فقهي در عين حالي که آخرين صورت‌هاي مالي شرکت‌ها را بررسي مي‌کند، موافقت کرد. وي گفت: از اين پس شرکت‌هايي که مي‌خواهند از محل اوراق اجاره مبتني بر سهام تأمين مالي کنند، مي‌توانند با ارائه مدارک مثبته، تجديد ارزيابي را در خصو ص دارايي‌هاي ثابت خود ارائه دهند و بر اين مبنا پيش بيني مي‌شود ظرفيت تأمين مالي از محل اوراق اجاره مبتني بر سهام افزايش پيدا کند.

قرارداد آتي زعفران نگين راه اندازي شد

بورس کالاي از راه اندازي سررسيد جديد در قرارداد آتي زعفران نگين براي تحويل فروردين ۹۸ خبر داد. به گزارش پايگاه خبري بورس پرس، مديريت توسعه بازار مشتقه بورس کالا در اطلاعيه‌اي اعلام کرد: قرارداد آتي زعفران نگين تحويل فروردين ۹۸ از روز سه شنبه ۲۳ بهمن راه اندازي شده و تا ۲۷ فروردين ۹۸ قابل معامله خواهد بود. بر اين اساس، قراردادهاي آتي در نخستين روز معاملاتي بدون حد نوسان قيمتي با دوره پيش گشايش به مدت ٣٠ دقيقه در ابتداي جلسه معاملاتي آغاز و پس از انجام حراج تک قيمتي رأس ساعت ۱۰: ۳۰ با دوره عادي معاملاتي و اعمال حد نوسان قيمت روزانه ادامه مي‌يابد.

صعود قدرتمند بورس‌هاي آسيايي

بورس‌هاي آسيايي در معاملات ديروز به رهبري بورس استراليا صعود نيرومندي را تجربه کردند. به گزارش «کالاخبر» به نقل از رويترز، اطمينان دادن مقامات بانک مرکزي آمريکا به اتخاذ رويکرد ملايم‌تر در سياست‌گذاري پولي باعث افزايش تمايل معامله‌گران به دارايي‌هاي پرريسک‌تر شد و به دنبال اين اتفاق، بورس‌هاي آسيايي توانستند در معاملات ديروز جان تازه‌اي بگيرند. شاخص "ام اس سي‌اي" بورس‌هاي منطقه آسيا- اقيانوسيه به جز ژاپن ۰.۴ درصد افزايش يافت و به قله چهار ماهه خود نزديک‌تر شد. در ژاپن شاخص "نيک کي ۲۲۵" با وجود آن‌که نتوانست در مقايسه با روز جمعه افزايش يابد اما در بالاترين سطح ۷ هفته اخير خود باقي ماند. بورس‌ها در چين، کره جنوبي، تايوان، سنگاپور و اندونزي به دليل تعطيلات سال نو قمري بسته بودند.

مديرعامل بورس کالاي ايران خبر داد؛

گروه بورس: حامد سلطاني نژاد مديرعامل بورس کالاي ايران از راه اندازي معاملات قراردادهاي اختيار معامله زعفران تا پايان سال جاري خبر داد.

حامد سلطاني نژاد در گفت و گو با «کالاخبر» عنوان کرد: با توجه به استقبال گسترده فعالان بازار از راه‌اندازي معاملات آتي و گواهي سپرده زعفران و تأثير مثبت آن بر شفاف شدن قيمت زعفران و حذف واسطه‌ها، بورس کالاي ايران بر آن شد تا معاملات قراردادهاي اختيار معامله زعفران را نيز تا پايان سال جاري راه اندازي نمايد.

وي افزود: بورس کالاي ايران با هدف پوشش ريسک قيمت معاملات زعفران و به تبع آن ايجاد امکان برنامه‌ريزي و مديريت بلندمدت عرضه و تقاضا براي کشاورزان و فعالان اين حوزه و نيز توسعه معاملات ابزارهاي مشتقه که يکي از ستون‌هاي اصلي توسعه بازار سرمايه کشور به شمار مي‌رود، قراردادهاي آتي زعفران را براي اولين بار در ايران در ابتداي سال ۹۷ راه اندازي کرد که با استقبال بالايي همراه شده است.

به گفته سلطاني نژاد، از ابتداي راه‌اندازي اين معاملات تاکنون بيش از ۱۱ ميليون قرارداد آتي زعفران در شرکت بورس کالاي ايران مورد معامله قرار گرفته است.

مديرعامل بورس کالاي ايران با بيان اينکه ورود ابزارهاي معاملاتي جديد باعث کاهش هزينه مبادلات، رشد شفافيت و افزايش سطح مبادلات مي‌شود، گفت: راه اندازي قراردادهاي آتي زعفران در سال جاري منجر به ارتقاي ساختارهاي سنتي بازار به ساختارهاي مدرن و توسعه بازارهاي داخلي زعفران شد. از اين رو با توجه به استقبال گسترده فعالان بازار از معاملات آتي و گواهي سپرده زعفران، معاملات قراردادهاي اختيار معامله زعفران نيز تا پايان سال جاري راه اندازي مي‌شود.

سلطاني نژاد در بيان مزاياي استفاده از اين ابزار معاملاتي اظهار کرد: معاملات قراردادهاي اختيار، امکان تضمين فروش در قيمت‌هاي مشخص را براي کشاورزان فراهم مي‌کند. علاوه بر آن با توجه به هزينه اندک معاملاتي و شفافيت قيمت در بورس کالاي ايران، ورود کشاورزان به اين بازار منجر به حذف بيشتر واسطه‌ها و مديريت قيمت زعفران خواهد شد.

مديرعامل بورس کالاي ايران افزود: راه اندازي و توسعه بيشتر معاملات مشتقه در بورس کالا، اطمينان خاطر کشاورز را نسبت به قيمت‌هاي آينده و تصميم گيري براي کشت و فروش در آينده را در پي خواهد داشت.

سلطاني نژاد با بيان اينکه اين معاملات براي فعالان حوزه معاملات آتي زعفران نيز به عنوان يک ابزار مکمل عمل مي‌کند و سرمايه‌گذاران و فعالان مي‌توانند با پوشش ريسک نوسانات قيمت، سرمايه خود را مديريت کنند، گفت: با توجه به انجام فرآيند تحويل اين قراردادها به وسيله گواهي سپرده کالايي و انبارهاي مورد تأييد بورس کالاي ايران، فعالان اين بازار مي‌توانند با اطمينان خاطر از کيفيت و استاندارد زعفران تحويلي بر اساس استانداردهاي مشخص، کالاي خود را در سررسيد اين قراردادها از انبار تحويل بگيرند.

براساس اين گزارش، اختيار معامله، قراردادي دوطرفه بين خريدار و فروشنده است که براساس آن خريدار قرارداد، حق (نه الزام و تعهد) دارد که مقدار معيني از دارايي مندرج در قرارداد را با قيمت معين و در زماني مشخص بخرد يا بفروشد. در واقع در اين قرارداد، دو طرف توافق مي‌کنند که در آينده معامله‌اي انجام دهند، به طوريکه خريدار اختيار معامله، در ازاي پرداخت مبلغ معيني، حق خريد يا فروش دارايي مندرج در قرارداد را در زماني مشخص با قيمتي که هنگام بستن قرارداد تعيين شده است، به دست مي‌آورد.

از طرف ديگر، فروشنده قرارداد اختيار معامله، در مقابل اعطاي اين حق به خريدار با دريافت مبلغ معيني هنگام عقد قرارداد، براساس مفاد قرارداد، آماده فروش دارايي مذکور است. چنان‌که از تعريف قرارداد اختيار معامله پيداست، دارنده قرارداد (خريدار) در اعمال حق خود مختار است و به عبارت ديگر هيچ تعهد و الزامي‌ندارد و در صورت صرف‌نظر وي از اجراي قرارداد، مبلغي را که در ازاي اين حق، پرداخته است از دست مي‌دهد؛ از طرف ديگر فروشنده در صورت تمايل خريدار، مجبور به اجراي قرارداد است.

معامله‌گران بورس تهران همپاي بازارگردان‌هاي حقوقي شاهد اقبال خريداران حقيقي براي جمع‌آوري سهام به ويژه در گروه فلزات اساسي و تک‌سهم‌هاي پتروشيمي‌بودند، شاخص کل بورس تهران با رشد ۳۵۱ واحد به ۱۵۸۳۹۴ واحد رسيد.

به گزارش فارس، شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات روز سه شنبه 16 بهمن ماه 97 با افزايش 351 واحدي به رقم 158 هزار و 394 واحد رسيد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 8 واحدي عدد 29 هزار و 428 واحد را به نمايش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 591 واحدي به رقم 173 هزار و 571 واحد دست يافت.

شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 332 واحدي به رقم 117 هزار و 833 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 345 واحدي عدد 310 هزار و 38 واحد را به نمايش گذاشت.

قائم مقام مديرعامل شرکت سپرده گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه (سمات)، ۱۰ ويژگي مهم سامانه جديد تسويه بازار فيزيکي بورس انرژي را تشريح کرد. به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري بازار سرمايه (سنا) به نقل از سمات، سعيد رضواني فرد در کارگاه آموزشي آشنايي با سامانه جامع تسويه بازار فيزيکي بورس انرژي با بيان اينکه يکي از وظايف مهم شرکت سپرده گذاري مرکزي طبق قانون بازار اوراق بهادار فراهم کردن زير ساخت‌هاي قبل و بعد از معاملات است، افزود: با توجه به سابقه چند ده ساله در معاملات اوراقي، زيرساخت‌هاي تقريبا قابل قبولي در اين زمينه طراحي و پياده سازي شده است. عضو هيات مديره سمات ادامه داد: اما سابقه محدود در تسويه بورس‌هاي کالايي به ويژه بورس انرژي باعث بروز برخي مشکلات در نحوه معاملات اين بورس شده بود. رضواني فرد خاطر نشان کرد: در همين رابطه، تيم مديريتي شرکت سپرده گذاري مرکزي اواسط سال گذشته طراحي يک سامانه جامع تسويه بازار فيزيکي بورس انرژي را در دستور کار خود قرار داد و بيش از ۱۲۰ هزار نفر ساعت کار کارشناسي بر روي سامانه جديد انجام شد تا دغدغه فعالان بورس انرژي برطرف شود. قائم مقام مديرعامل شرکت سپرده گذاري مرکزي افزود: در سامانه جديد تمام تسويه معاملات نقدي، اعتباري، شرايطي و کليه عرضه‌هاي انجام شده در بورس انرژي شامل نفت خام ، محصولات پتروشيمي، فيزيکي و ... به صورت مکانيزه و الکترونيکي قابل انجام خواهد بود. وي اظهار داشت: در طراحي و پياده سازي اين سامانه از نرم افزارهاي روز دنيا استفاده شده به طوريکه قابليت ارتقا و تغيير پذيري زيادي دارد و به راحتي مي‌توان بنا به درخواست کاربران بخش‌هايي به اين سامانه اضافه کرد و قابليت اتصال هزاران کاربر بورس انرژي در سطح کشور به آن وجود دارد. رضواني فرد گفت: ذينفعان سامانه جديد تسويه بورس انرژي سه گروه کارگزاران، بورس انرژي و شرکت سپره گذاري مرکزي خواهند بود که براي هر يک از آنها، پنل‌هاي اختصاصي طراحي شده است تا به سهولت بتوانند از امکانات اين سامانه بهره ببرند. وي تجميع اطلاعات مورد نياز کارگزاران در قالب يک سامانه يکپارچه، پياده سازي مدل حساب وکالتي و افزايش مديريت وجه نقد، امکان توسعه سامانه مطابق با نيازمندي‌هاي روز و ابزارهاي مالي جديد، امکان دريافت اطلاعات معاملات بلافاصله پس از تاييد ناظر و امکان تسويه در همان لحظه، ارائه داشبوردهاي مديريتي جهت انواع گزارش‌ها، کاهش ريسک عملياتي و حذف کنترل و تاييد دستي، برقراري ارتباط با ساير سامانه‌ها، افزايش شفافيت‌ها، کاهش زمان اجراي عمليات و امنيت بالاي سامانه را از مهم‌ترين ويژگي‌هاي سامانه جديد تسويه بورس انرژي اعلام کرد. رضواني فرد در پايان سخنان خود از همکاري مديران و کارشناسان سازمان بورس، بورس انرژي، کانون کارگزاران، شرکت مديريت فناوري و شرکت‌هاي کارگزاري براي طراحي و پياده سازي اين سامانه قدرداني و اظهار اميدواري کرد اين شرکت بتواند با همکاري ارکان مختلف بازار سرمايه، ساير سامانه‌ها را به روز‌رساني کند و ارتقا دهد. در ادامه اين کارگاه آموزشي تمامي‌سازوکار، فرآيندها و نحوه معاملات سامانه جديد تسويه بورس انرژي براي نمايندگان شرکت‌هاي کارگزاري تشريح شد تا آنها بتوانند از اين سامانه به خوبي استفاده کنند. سامانه جامع تسويه بازار فيزيکي بورس انرژي در مراسمي‌که در روزهاي آينده با حضور مديران ارشد بازار سرمايه برگزار خواهد شد، به طور رسمي‌رونمايي مي‌شود.