افزايش خودسرانه قيمت بنزين ممنوع

فريدون حسنوند رئيس کميسيون انرژي مجلس با بيان اينکه دولت نمي‌تواند راسا قيمت بنزين را افزايش دهد، گفت: افزايش قيمت بنزين با شرايط امنيتي، اقتصادي و اجتماعي کنوني متناسب نيست.وي در گفت‌وگو با خانه ملت در پاسخ به اينکه با توجه به رد طرح سهميه بندي سوخت در کميسيون انرژي، مجلس طرح جايگزيني در اين زمينه دارد، گفت: عليرغم طرح بحث‌هايي پيرامون سهميه بندي بنزين از سوي برخي نمايندگان اين طرح در جلسه ديروزکميسيون انرژي با راي قاطع نمايندگان رد شد.وي افزود: براساس برنامه توسعه هر افزايش قيمتي منوط به رعايت شرايط امنيتي، اقتصادي و اجتماعي است. به زعم اعضاي کميسيون انرژي در حال حاضر شرايط به گونه‌اي است که نمي‌توان قيمت بنزين را افزايش داد.


تاکسي‌هاي اينترنتي گازسوز مي‌شوند

حميد قاسمي‌ده‌چشمه مدير طرح سي‌ان‌جي شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: با تبديل يک ميليون خودروي حمل‌ونقل عمومي‌و تاکسي‌هاي اينترنتي با ارائه تسهيلات، روزانه ۱۲ ميليون ليتر فرآورده در کشور صرف جويي مي‌شود.به گزارش وزارت نفت، وي گفت: با اجرايي شدن اين طرح‌هاي چندگانه در مجموع در مصرف روزانه ۲۰ ميليون ليتر فرآورده در کشور صرفه‌جويي خواهد شد.وي با اشاره به ابلاغ فراخوان اين طرح‌ها در آينده نزديک با نهايي شدن قرارداد آنها، از ارائه طرحي براي گازسوز کردن ۶۰ هزار تريلي خبر داد و گفت: در کشور حدود ۲۵۰ هزار کاميون ۳ تا ۶ تن فعاليت مي‌کنند که از محل تبديل آنها در مصرف روزانه ۸ ميليون ليتر گازوئيل صرفه‌جويي خواهد شد.


ايران کشوري نيروگاه‌ساز است

رضا اردکاني وزير نيرو گفت: ايران کشوري نيروگاه‌ساز است و در منطقه به عنوان سازنده توربين‌هاي گازي مطرح شده‌است.به گزارش مهر، وي گفت: در حال حاضر قريب ۱۰۰ درصد جمعيت شهري و ۷۵ درصد جمعيت روستايي در کشور از آب سالم برخوردارند.وي ادامه داد و گفت: ۴۰ سال پيش ظرفيت برق ۷ هزار مگاوات بود اما امروز بيش از ۸۰ هزار مگاوات نيروگاه در کشور وجود دارد.وي با بيان اينکه ايران کشوري نيروگاه‌ساز است و در منطقه به عنوان سازنده توربين‌هاي گازي مطرح شده‌است، به مشکل نيروگاه شهيد مفتح همدان اشاره کرد و گفت: در اين نيروگاه آب مصرفي با کيفيت را در اختيار شرب مي‌گذاريم و پساب تصفيه شده را به به مصرف مي‌رسانيم.

همدان قطب نيروگاه خورشيدي

محمد مهدي شهيدي مديرعامل شرکت توزيع برق استان همدان مي‌گويد چهار نيروگاه خورشيدي استان آماده بهره برداري شده است و عمليات توليد برق خود را آغاز مي‌کند.وي در گفتگو با ايرنا گفت: اين نيروگاه‌ها هرکدام با ظرفيت هفت مگا وات وارد مدار مي‌شوند و تعداد نيروگاه‌هاي خورشيدي توليد برق استان را به 6 نيروگاه افزايش مي‌دهند.وي با اشاره به اينکه با بهره برداري از اين چهار نيروگاه ظرفيت نيروگاه‌هاي خورشيدي استان به 45 مگاوات افزايش مي‌يابد، اظهار داشت: هفت ميليون يورو توسط بخش خارجي در هرکدام از اين نيروگاه‌ها سرمايه گذاري شده که در مجموع 28 ميليون يورو براي ساخت اين چهار نيروگاه هزينه شده است. وي گفت: پيش‌بيني مي‌شود ظرفيت مولد‌هاي برق خورشيدي خانگي، تا پايان سال 97 به رقم 559 کيلو وات افزايش يابد.

توليد بنزين به مرز ۱۰۵ ميليون ليتر در روز رسيد

به گزارش شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي؛ از ابتداي بهمن تاکنون، به طور متوسط روزانه ۱۰۵ ميليون ليتر بنزين توليد شده است.اجراي طرح‌هاي پالايشي، تکميل فاز‌ها و به طور کلي توسعه صنعت پالايشگاهي در يک سال اخير باعث شده است که رکورد توليد بنزين شکسته و مرز ۱۰۰ ميليون ليتر در روز را رد کند.بر اساس اين گزارش ظرفيت توليد بنزين کشور نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۷ درصد رشد داشته و از حدود ۶۳ ميليون ليتر به ۱۰۵ ميليون ليتر رسيده است.

سهميه‌بندي بنزين در ونزوئلا اجرايي شد

مسئولان ونزوئلا سهميه‌بندي بنزين در اين کشور را آغاز کردند.به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اينترنتي اس‌پي گلوبال، شرکت نفتي دولتي «‌پي‌دي‌وي‌اس‌اي» ونزوئلا سهميه‌بندي بنزين در جايگاه‌هاي سوخت برخي از مناطق اين کشور را از روز يکشنبه آغاز کرد.آغاز روند سهميه‌بندي و صف بستن مردمي‌که از احتمال کمبود سوخت در آينده نگران بودند، باعث شد برخي جايگاه‌هاي تامين سوخت در کاراکاس، کاملا تخليه شود.يک مدير اتحاديه تجاري فدراسيون ملي هيدروکربن گفت که تامين ذخاير گاز در ايستگاه‌هاي نزديک بزرگراه‌ها در اولويت قرار دارد ولي باقي مناطق کشور ممکن است شاهد سهميه‌بندي باشد.

متوسط قبض برق تهراني‌ها ۴۵ هزار تومان است

حسين صبوري مديرعامل شرکت توزيع برق تهران بزرگ گفت: متوسط قبض خانگي برق در شهر تهران ۴۵ هزار تومان است؛ بنابراين تهراني‌ها ماهانه کمتر از ۲۵ هزار تومان بابت هزينه خدمات برق پرداخت مي‌کنند.به گزارش مهر، وي افزود: ۴۰ درصد برق توليدي در کشور را مشترکين پرمصرف استفاده مي‌کنند که براي کنترل مصرف برق ۶۰ درصد از اين مشترکين مجهز به کنتور هوشمند شده ا ند و ۳۰ هزار مشترک باقي مانده طي يک تا دو سال آينده به اين کنتورها مجهز خواهند شد. صبوري با اشاره به اينکه در طول روز ۶۵۰ هزار تردد به مناطق ۲۲ گانه برق براي درخواست خدمات اين حوزه و انشعاب‌ها وجود دارد، اظهار داشت: سال قبل سامانه خدمات غير حضوري در شرق و غرب تهران احداث شد که به اين ترتيب ۹۰ درصد متقاضيان خدمات برق به صورت غيرحضوري تقاضاي خود را ثبت کرده و از خدمات بهره مند شدند و استفاده از اپليکيشن همراه برق مي‌تواند به توسعه اين حوزه کمک بيشتري کند.

وزير نفت در واکنش به انتقادها در خصوص اتاق تاریک معاملات نفتی؛

گروه انرژي: زنگنه گفت: وقتي مي‌گويم چيزي نمي‌گويم به اين معنا نيست که کاري نمي‌کنيم، ما شبانه روز کار مي‌کنيم ، فرمانده عمليات هر کاري مي‌کند اما نقشه را لو نمي‌دهد چون به کشتار سربازان و مجاهدين خودي منجر مي‌شود.

به گزارش ايلنا، بيژن نامدار زنگنه در نشست خبري گفت: عليرغم مشکلات، با قدرت و اقتدار براي توسعه صنعت نفت و رفاه مردم تلاش مي‌کنيم اما نوک اصلي پيکان جنگ امريکا که به طور غير قانوني و با حمايت اسرائيل، تحريک منافقين و اشرار منطقه انجام مي‌شود صنعت نفت است. زنگنه تصريح کرد: ما اکنون تلاش مي‌کنيم آمريکا موفق نشود همانطور که در نوامبر هم موفق نبود و عليرغم وعده‌ها نتوانست همان‌گونه که به مردمش وعده داده بود نفت ما را صفر کند و مجبور شد معافيت به برخي کشورها بدهد. در آينده هم نمي‌تواند چرا که ما شبانه روزي تلاش مي‌کنيم.

  • اتاق تاريک براي دشمنان است

وي ادامه داد: بعضي مي‌گويند اتاق تاريک داريم. ما براي دشمنان مردم ايران اتاق تاريک داريم. ما سعي مي‌کنيم حفاظت اطلاعاتي بالا باشد. کاري مي‌کنيم در نهايت شفافيت باشد. ما مثل سربازان گمنام هستيم که کسي نمي‌داند چه مي‌کنيم. زنگنه گفت: بعضي ما را تحريک مي‌کنند، اما ما حرف نمي‌زنيم به عنوان خدمتگذار، سعادت مردم مدنظر ما است. افتخارات را مردم مي‌آفرينند. وي اظهار داشت: ما در شرايط سخت جنگي هستيم. بنده در دوران جنگ در جهاد بودم، جنگ نکردم ولي آن شرايط را درک کردم. اکنون سخت تر از آن زمان است فقط اين جنگ کشته و زخمي‌ندارد ولي سختي دارد اما ما با قدرت برخورد مي‌کنيم. مقام عالي وزارت نفت با اشاره به روند توسعه صنعت گاز طي ۴ دهه گذشته گفت: ما قبل از انقلاب چيزي به عنوان صنعت گاز نداشتيم، توليد کم، شبکه کوچک و ظرفيت پالايش ۳۶ ميليون متر مکعب در روز را داشتيم که اکنون ۳۰ برابر و به ۱۰۶ ميليون متر مکعب رسيده است، انشعابات گاز آن زمان ۵۲ هزار بود امروز به ۱۱.۵ ميليون انشعاب رسيده است، گازرساني صفر بود و فقط کمي‌گاز در تهران داشتيم، اکنون ۹۲ درصد جمعيت تحت پوشش گاز هستند و‌ در دنيا بي‌نظير هستيم، تعداد روستاهاي تحت پوشش گاز يک روستا بود امروز ۲۷ هزار روستا و ۷۷ درصد جمعيت روستايي تحت پوشش هستند. زنگنه با اشاره به توسعه صنعت پالايش نفت طي 4 دهه گذشته نيز بيان کرد: در آن زمان ما مي‌توانستيم يک دهم ميليون بشکه پالايش نفت داشته باشيم اما امروز به 2.2 ميليون بشکه رسيده است ميزان توليد بنزين در آن زمان 14 ميليون ليتر بود و امروز به 105 ميليون ليتر رسيده است. وي ادامه داد: البته توليد نفت خام طي 4 دهه گذشته به دليل سياست‌هايي که داشتيم کم شده و از 5.5 ميليون بشکه به 4 ميليون بشکه رسيده است اما در زمينه ذخائر استحصالي رشد داشته‌ايم به طوري که در سال 57 رقم ذخائر قابل استحصال ما 88 ميليارد بشکه بود اکنون 50 ميليارد بشکه برداشت داشته‌ايم و ذخائر ما 160 ميليارد بشکه نفت خام است يعني 6 برابر شده است. وي با اشاره به روند توليد نفت از ميادين مشترک تصريح کرد: در حال حاضر ميزان توليد روزانه ما از طرف مقابل در غرب کارون بيشتر است و از 70 هزار بشکه به 350 هزار بشکه يعني پنج برابر خواهد رسيد.

  • توليد از پارس جنوبي از دولت اصلاحات آغاز شد

وي با اعلام اينکه چند طرح مهم در اسفندماه افتتاح مي‌شوند، گفت: قبل از انقلاب پارس جنوبي کشف نشده بود در سال 76 و در زمان دولت اصلاحات اولين قرارداد آن امضا شد و طي هشت سال پنج فاز وارد مدار شد و پنج فاز نيز در حال اجرا بود تاکنون 21 فاز وارد مدار توليد شده و طي اسفندماه نيز چهار پالايشگاه با ظرفيت 110 ميليون متر مکعب ورودي آماده افتتاح است و فازهاي 13، 22، 23، 24 نيز قرار است سه ميليارد تومان گاز از دريا دريافت کنند دو ميليارد متر مکعب از خود اين فازها و يک ميليارد مترمکعب نيز از خود فازها تامين مي‌شود. با تکميل بخش آفشور فاز 14 پالايشگاه اين فاز نيز وارد مدار مي‌شود و به اين ترتيب توليد روزانه ما از قطر فراتر مي‌رود.

  • توليد گاز به 1000 ميليارد متر مکعب مي‌رسد

وزير نفت با بيان اينکه سال 98 اولين بار ميزان توليد اتان به 10 ميليون تن مي‌رسد به اين ترتيب براي اولين بار پتروشيمي‌ها مي‌توانند از اتان توليدي براي توليد الفين استفاده کنند. وي اظهار اميدواري کرد که واحدهاي فاز اول الفين پتروشيمي‌بوشهر، الفين ايلام، متانول سبلان، کود شيميايي لردگان، پتروشيمي‌مياندوآب، اي‌اس‌پي‌آر صدف عسلويه، متانول کاوه و بيدبلند ۲ در سال ۹۸ به مرحله راه‌اندازي و آغاز بهره‌برداري برسند. ظرفيت اين واحدها ۱۲ ميليون تن و مبلغ سرمايه‌گذاري در جريان آنها نزديک ۷ ميليارد دلار است که بيش از ۸۰ درصد پيشرفت داشته‌اند و براي آينده کشور مهم هستند.زنگنه اعلام کرد: ظرفيت توليد گاز سال آينده به هزار ميليون مترمکعب در روز خواهد رسيد.

زنگنه با اشاره به انتقاداتي که درباره مذاکره با چين و روسيه براي امضاي قرارداد مطرح مي‌شود، گفت: افرادي که مي‌گويند تمايل همکاري با چين و روسيه را نداشتيم، چه دليلي دارند؟ با توتال قرارداد امضا کرديم و اصرار کرديم که چيني‌ها در کنسرسيوم حضور داشته باشند. براي توسعه ميادين آزادگان و يادآوران، پذيرفتيم توسعه را خارج از مناقصه انجام دهند.

  • پيشنهاد روسها براي احداث خط لوله صادرات به اروپا

وي در ادامه در پاسخ به سوال ايلنا درباره نامه 72 نماينده مبني بر عدم پيگيري پيشنهاد دولت هند جهت اجراي خط لوله صادرات گاز از چابهار با مشارکت روسيه توزيع داد. ما هيچ پيشنهادي از هندي‌ها دريافت نکرديم اولين بار روس‌ها به ما پيشنهاد دادند و ما نيز ا ستقبال کرديم سال 96 پوتين به ايران آمد و يک يادداشت تفاهم امضا کرديم در هر حال ما از اين پروژه استقبال و حمايت مي‌کنيم. وي با اشاره به ديگر بند نامه نمايندگان مبني بر پيشنهاد روس‌ها براي احداث خط لوله صادراتي گاز از ايران به اروپا با خرج خودشان گفت: بنده اولين بار است که اين سخن را مي‌شنوم کسي که اين پيشنهاد را داده، کجاست؟ آيا پوتين گفته يا وزير نفت روسيه؟ اين موضوع يک پيشنهاد راهبردي است در سطح سران دو کشور تصميم‌گيري مي‌شود حتما بايد به رهبري و رئيس جمهور ابلاغ شود آيا آنها گفته‌اند و من جلوگيري کرد‌ه‌ام موضوع ديگر اينکه اصلا روس‌ها با ما رقابت دارند چطور ممکن است گاز ما را بخواهند به اروپا برسانند شخصي دروغ شاخداري به نمايندگان گفته و آنها هم باور کردند. وي درباره خريد نفت اروپايي‌ها از ايران گفت: از اروپا، هيچ کشوري جز ترکيه از ايران نفت نمي‌خرد. يونان و ايتاليا ازسوي آمريکا معاف شده‌اند اما از ايران نفت نمي‌خرند و پاسخ تماس ما را هم نمي‌دهند. وزير نفت در ادامه با بيان اين‌که به ميزان توليد نفت ايران در فضاي پسابرجام، يک ميليون بشکه اضافه و پول آن به خزانه واريز شد، گفت: برجام موفق بود، فشارها از زمان بعد از کنار رفتن برجام به ما وارد شد. ما هم مقاومت مي‌کنيم اما اين به معني اين نيست که برجام مثبت نبود. اگر برجام امضا نمي‌شد، ستاره خليج فارس هم راه نمي‌افتاد. درواقع توليد ۳۶ ميليون بنزين يورو به خاطر امضاي برجام بود. زنگنه درباره انتقاد ديگر مطرح شده از سوي نمايندگان مبني بر اينکه ايران ميادين مشترک با عراق را به‌صورت يکپارچه توسعه نمي‌دهد گفت: نمي‌دانم نمايندگان مجلس موضوع يکپارچه‌سازي استخراج و توليد در ميدان‌هاي مشترک با عراق را از کجا آورده‌اند. درباره مذاکرات عراق با ايران موضوع برعکس بوده است. ما اصرار مي‌کنيم و آن‌ها کاري نمي‌کنند. عراق بعد از تحريم ايران، سوآپ ۱۱ هزار بشکه‌اي کرکوک را به دليل تحريم قطع کرده است. وي با بيان اين‌که ايران ماهي بيش از ۲۰۰ ميليون دلار گاز به عراق صادر مي‌کند، گفت: در حال حاضر ايران دو ميليارد دلار به دليل فروش گاز و برق به عراق از اين کشور طلبکار است.

  • چيني‌ها براي فاز 11 اعلام حضور نکردند

وزير نفت در ادامه درباره وضعيت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي گفت: براي توسعه فاز ۱۱ با چيني‌ها مکاتبه کرديم و آن‌ها پاسخ ندادند. درباره گاز به پاکستان هم آن‌ها کوتاهي کرده و تعهدهاي خود را به صراحت اعلام کردند اما حتي يک متر خط لوله هم نکشيدند.

محمدعلي قنبري رئيس اتحاديه شيشه و آينه تهران گفت: توليد روزانه شيشه و آينه را ۵۰۰ هزار مترمربع دانست و از صادرات ۴۰ درصدي اين صنعت به کشور‌هاي اروپايي خبر داد.وي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اينکه ۸۰۰ واحد صنفي در تهران مشغول به فعاليتند تصريح کرد: خوشبختانه تحريم‌ها نتوانسته بر اين صنف تاثير بگذارد چراکه تمام مواد اوليه اين صنف در داخل توليد مي‌شود،رئيس اتحاديه شيشه و آئينه تهران ميزان اشتغالزايي اين صنعت را مطلوب دانست و يادآوري کرد: حدود ۹ کارخانه شيشه فلوت در شهر‌هاي مختلف کشور از جمله ساوه، مراغه، قزوين، يزد، آذربايجان و مشهد در حال فعاليت هستند.قنبري در پايان گفت: نياز به مصرف شيشه دائمي‌است از اينرو اين صنعت تعطيلي ندارد، هم اکنون مشکلي از لحاظ توليد و قيمت نداريم. چالش اصلي توليداتي است که در واحد‌هاي توليدي مانده و عرضه نمي‌شود.

اسکندر زند مشاور وزير جهاد کشاورزي گفت: ميزان توليد خرما ظرف 10 سال گذشته در جهان 18 درصد و در ايران 21 درصد رشد داشته است. به گزارش ايرنا، اسکندر زند اظهار داشت: سطح زير کشت خرماي جهان هم در مدت ياد شده 10 درصد و در ايران پنج درصد افزايش يافته است.وي ادامه داد: عملکرد توليد خرما (تن در هکتار) هم در مدت ياد شده در جهان 6 و 2 دهم درصد و در ايران 12 درصد است که اين آمار و ارقام نشان دهنده حرکت خرماکاران به سمت کيفي شدن توليد است.وي اضافه کرد: با توجه به اين شاخص‌ها روند رشد توليد خرماي کشور نسبت به جهان اميدوار کننده است و فعالان خرماي کشور هم به دنبال اتفاق‌هاي خوب و ارقام جديد صادراتي هستند.وي بيان داشت: صنعت خرما با توجه به اشتغال زايي که دارد براي امنيت و اشتغال و درآمد زايي کشور حايز اهميت است.

ثبات قيمت جگر گوسفندي

غلامحسين شيرازي رئيس اتحاديه فروشندگان دل، جگر و قلوه از ثبات قيمت جگر گوسفندي از نيمه دوم امسال خبرداد.وي در گفت‌وگو با خبر فوري گفت: به دنبال نوسانات و افزايش چند ماه اخير نرخ ارز، سود قاچاق دام زنده به کشورهاي همسايه و حاشيه خليج‌فارس بسيار جذاب شده است و به همين دليل با وجود نياز بازار داخلي به دام زنده و گوشت گرم، حجم قابل توجهي از دام زنده به صورت قاچاق از کشور خارج مي‌شود.وي افزود: در راستاي ثبات بازار گوشت، واردات گوشت يخ زده در دستور کار قرار گرفته که متاسفانه اين گوشت همراه با جگر گوسفند يا گوساله نيست؛ از اين رو براي ثبات و رفع نياز بازار دل و جگر طي نامه‌اي از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست شده تا اجازه واردات جگر گوسفندي و گوساله صادر شود.وي با بيان اين‌که تا به امروز جواب اين درخواست وصول نشده و ديگر اتحاديه‌ها همچون اتحاديه طباخان نيز درخواست مشابهي داشته‌اند، خاطرنشان کرد: هر دست کامل جگر گوسفندي به قيمت ۸۵ هزار تومان و هر دست جگر گوساله به قيمت ۵۵ هزار تومان توسط واحدهاي صنفي خريداري مي‌شود.

آغاز فروش اينترنتي گوشت تنظيم‌بازاري

رضا سالمي‌مديرکل شرکت پشتيباني امور دام استان تهران با اعلام اينکه از پنج‌شنبه فروش گوشت‌هاي تنظيم‌بازاري در دو فروشگاه اينترنتي آغاز مي‌شود، گفت: اين دو فروشگاه اينترنتي محصولات مورد نياز مردم را بر اساس هر کد پستي براي هرخانوار، درب منزل تحويل مي‌دهند.وي در گفتگو با تسنيم، اظهار کرد: براي توزيع محصولات پروتئيني شامل گوشت قرمز و مرغ گرم و منجمد، طرح توزيع اينترنتي اين محصولات در دستور کار قرار گرفته است.وي افزود: يک فروشگاه اينترنتي به‌نام به‌روزرسان در اين ارتباط راه‌اندازي شده است و فروشگاه جديدي نيز از روز چهارشنبه به‌نام يخچال راه‌اندازي مي‌شود؛ با اين دو فروشگاه اينترنتي، از پنج‌شنبه به مردم خدمات ارائه مي‌شود تا آنها بتوانند محصولات مورد نياز خود را به‌آسودگي خريداري و آن را درب منزل دريافت نمايند.وي تهران ادامه داد: در اين روش براي ارائه اين محصولات کد پستي منزل دريافت مي‌شود و براي هر خانواده بر اين اساس سهميه ماهانه‌اي در نظر گرفته شده است.

سامانه توزيع راه اندازي شد

مسعود بصيري مديرکل دفتر برنامه ريزي تامين، توزيع، تنظيم بازار و ذخاير راهبردي از راه اندازي سامانه توزيع نهاده‌هاي دامي‌در کشور خبر داد و گفت:انحصار در واردات نهاده‌ها وجود ندارد.وي در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به عرضه نهاده‌هاي دامي‌وارداتي که با ارز ٤٢٠٠ توماني وارد شده‌اند اما بسيار گران تر از نرخ مصوب به دست توليدکننده مي‌رسند؟، گفت:نمي‌خواهم کتمان کنم بهرحال ممکن است در برخي مواقع تخلفاتي رخ دهد. اما با اين شدت و شيوه نيز چنين اتفاقي رخ نمي‌دهد.بصيري با بيان اينکه اين سامانه با کمک بانک کشاورزي راه اندازي شده است، افزود: هفته گذشته کارهاي عملياتي اين طرح انجام شد و از روز شنبه گذشته کار آغاز شده است.

وزير جهاد کشاورزي مطرح کرد؛

گروه اصناف: محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي گفت: تا زمان متعادل شدن قيمت‌ها، هيچگونه محدوديتي براي واردات گوشت به کشور با رعايت مقررات و موازين بهداشتي وجود ندارد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزي، محمود حجتي در نشست با رئيس و اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي‌اظهار کرد: به دليل نوسانات ارزي و قاچاق دام زنده از مرز‌هاي غربي و شرقي کشور، افزايش قيمت گوشت قرمز اتفاق افتاد که با تدابير انديشيده شده و افزايش ۲۴ درصدي حجم واردات اميدواريم قيمت اين کالا به تعادل برسد.

وي افزود: در حال حاضر گوشت وارداتي با نرخ تنظيم بازاري به صورت هدفمند در حال توزيع است و اين روند ادامه خواهد يافت. وزير جهاد کشاورزي، ارزش توليد غذا در کشور را سالانه ۸۰ ميليارد دلار عنوان کرد و گفت: براي اين ميزان توليد، سالانه ۱۰ ميليارد دلار نهاده‌هاي کشاورزي وارد کشور شده و حدود ۶ ميليارد دلار نيز صادرات داريم.

حجتي با اشاره به طرح‌هاي هشت گانه افزايش توليد محصولات راهبردي در بخش کشاورزي گفت:طرح ۱۰ ساله خوداتکايي ۷۰ درصدي در توليد روغن را در دستور کار داريم.

وي با بيان اينکه در سه سال اخير توليد کلزا در کشور ۶ برابر افزايش يافته است، يکي از دستاورد‌هاي بخش کشاورزي در سال‌هاي اخير را افزايش توليد شکر و رسيدن به آستانه خودکفايي در اين محصول عنوان کرد.

حجتي خاطرنشان کرد: تاکنون در سطح ۳۵۰ هزار هکتار در کشور‌هاي قزاقستان، روسيه و آذربايجان قرارداد‌هاي بلندمدت براي کشت فراسرزميني منعقد شده است.

در اين نشست، محمدرضا پورابراهيمي‌رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، هدف از برگزاري اين جلسه را ايجاد همکاري براي تامين و توزيع مناسب‌تر محصولات اساسي غذايي کشور عنوان کرد و گفت: در مديريت تامين و توزيع کالا‌هاي اساسي بايد منافع توليدکننده و مصرف کننده به صورت توامان توجه داشت. وي تصريح کرد: استفاده از سامانه‌هاي اطلاعاتي و الکترونيکي در توزيع محصولات اساسي موجب افزايش نظارت و کاهش هزينه‌ها خواهد شد.

  • قاچاق عامل گراني گوشت قرمز است؛ دامداران بي‌تقصيرند

در همين زمينه عليرضا عزيزاللهي مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران اعلام کرد که کمبود گوشت قرمز و قاچاق دام زنده از عوامل اصلي گراني گوشت قرمز است که البته هيچ ارتباطي به دامداران ندارد؛ چرا که دام زنده کالايي نيست که بتوان آن را نگه داشت و عرضه نکرد. وي افزود: البته در برخي مواقع ممکن است عرضه عشاير با توقفي کوتاه‌مدت مواجه شود که همواره عرضه از سوي آنها در زمان‌هاي مشخصي متوقف مي‌شود و به امسال و سال گذشته اختصاص ندارد.

مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران ادامه داد: در زمينه توليد و تأمين گوشت قرمز محدوديت وجود دارد و در زمينه هر کالايي چنين محدوديتي وجود داشته باشد بازارش با مشکل مواجه شده و بهم مي‌ريزد. از دهه‌هاي گذشته مسئولان اعلام مي‌کردند که با توجه به محدوديت در توليد و تأمين گوشت قرمز، مردم را به سمت مصرف گوشت سفيد سوق دهيم اما مشاهده مي‌کنيد که با وجود رسيدن سرانه مصرف گوشت مرغ به ۲۹ کيلوگرم و ۵.۵ کيلوگرم براي گوشت ماهي، همچنان تقاضا براي گوشت قرمز کاسته نشده و مردم آن را با چيز ديگري جايگزين نکرده‌اند، چرا که هم‌اکنون سرانه مصرف گوشت قرمز بيشتر از ۱۱ کيلوگرم است.

عزيزاللهي با بيان اينکه کشور با توجه به افزايش جمعيت توان پاسخگويي به اين ميزان تقاضا در زمينه گوشت قرمز را ندارد، اظهار کرد: با واردات نيز نمي‌توان نياز بازار داخلي را پاسخ داد چرا که در همه دنيا تجارت گوشت قرمز بسيار سخت و محدود صورت مي‌گيرد، البته مسئولان در تلاشند تا بيشترين ميزان ممکن را وارد کنند اما همين کمبودهاست که بازار را با مشکل مواجه مي‌کند. وي همچنين به قاچاق دام زنده به عنوان يکي ديگر از عوامل گراني گوشت قرمز اشاره کرد و گفت: به سادگي نمي‌توان جلوي قاچاق را گرفت و امسال يکي از دلايل افزايش قيمت بي حد و اندازه گوشت قرمز، قاچاق دام زنده است که به اذعان بسياري از مسئولان پنج برابر سال گذشته شده است. البته با توجه به طولاني بودن مرزهاي آبي و خاکي، کنترل آن بسيار سخت و تقريباً ناممکن است چرا که ۲۰۰۰ کيلومتر مرز آبي و ۴۰۰۰ کيلومتر مرز خاکي در جنوب و غرب کشور داريم. مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران تصريح کرد: سخت بودن مبارزه با قاچاق کالا و ارز دليل اين نمي‌شود که با آن برخورد نشود و به زور اسلحه نمي‌شود جلوي آن را گرفت بلکه بايد به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي کرد که قاچاق صرفه اقتصادي نداشته باشد.

محمد يوسفي مديرعامل اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي کشاورزي مرغ گوشتي ايران گفت: در غرف سطح شهر و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هم مرغ‌هاي شرکت پشتيباني امور دام با همان قيمت‌هاي مصوب 9800 تومان به فروش مي‌رسد.وي در گفت‌وگو با ايلنا، در رابطه با شرايط بازار مرغ اظهار کرد: بازار مرغ در يک هفته گذشته تغييراتي نداشته و مرغ زنده حدود 9500 تومان است و در غرف سطح شهر و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هم مرغ‌هاي شرکت پشتيباني امور دام با همان قيمت‌هاي مصوب 9800 تومان به فروش مي‌رسد.وي افزود: قيمت مرغ در ميدان بهمن هم 13 هزار تومان است که در خرده فروشي‌ها اين قيمت به 14 هزار تومان مي‌رسد. ما کمبودي در بازار نداريم اما روش توزيع مرغ درست نيست و باعث نوسان قيمت اين محصول در بازار شده است.وي گفت: اگر توزيع مرغ را به تشکل‌هاي مرغ‌داري داده و فروش در فروشگاهاي سطح شهر را هم به اتحاديه فروش پرنده و ماهي بدهند اوضاع فروش مرغ و قيمت آن بهبود پيدا مي‌کند.وي افزود: دخالت بخش دولتي در فروش محصولاتي مانند مرغ، باعث مشکل دراين بخش شده است. همه افراد به مرغ 9800 توماني دسترسي ندارند و بيشتر مردم، مرغ را با همان قيمت 14 هزار تومان تهيه مي‌کنند که اين مساله باعث شده نارضايتي ايجاد شود.يوسفي تاکيد کرد: ما مشکلي در تامين مرغ براي شب عيد نداريم اما قيمت عرضه آن همان حدود 14 هزار تومان خواهد بود البته پيش‌بيني مي‌کنيم پس از ايام عيد، قيمت مرغ کاهش يابد.

محمديوسف نام‌آور رئيس اتحاديه آهنکاران ساختمان درب و پنجره سازي فلزي و جوشکاري گفت: اگر بخواهيم ميزان فعاليت اعضاي صنف خودمان را نسبت به همين موقع در سال گذشته بررسي کنيم حداقل ۴۰ درصد کاهش درآمد داشته‌ايم اما هنوز کسي براي باطل کردن جواز خود مراجعه نکرده است زيرا براي گرفتن آن هزينه‌هاي زيادي متحمل شده و اين احتمال را مي‌دهد که شايد در آينده وضعيت خوب شود اما در واقع هيچ فعاليتي نمي‌کند و کارگاه خود را بسته است.وي در گفت‌وگو با ايلنا ادامه داد: امسال به دليل رکود بيشتر کارگاه‌هاي ما تعطيل شده‌اند و اگر شما به شهرک‌هاي صنعتي و مراکزي که کارگاه‌هاي صنعتي وجود دارد مراجعه کنيد کاملاً اين امر محسوس است.وي ادامه داد: در اتحاديه ما ۱۳ رشته وجود دارد که در بخش‌هاي ساختمان فلزي، اسکلت، سوله، در و پنجره، حفاظ‌ها، داربست و جوشکاري فعاليت مي‌کنند. فعاليت ما ارتباط مستقيمي‌با ساخت و ساز مسکن دارد. علاوه بر اتحاديه ما ۲۵۰۰ شغل ديگر نيز با اين وضعيت روبرو هستند به طور کلي از زماني که رکود در ساخت‌وساز ايجاد شده است وضعيت صنف ما و شغل‌هاي مرتبط با اين صنعت وخيم شده است. ما در حال حاضر ۲۰۰ هزار و ۲۰۰ عضو در تهران داريم.وي تصريح کرد: اگر بخواهيم ميزان فعاليت اعضاي صنف خودمان را نسبت به همين موقع در سال گذشته بررسي کنيم حداقل ۴۰ درصد کاهش درآمد داشته‌ايم اما هنوز کسي براي باطل کردن جواز خود مراجعه نکرده است زيرا براي گرفتن آن هزينه‌هاي زيادي متحمل شده و اين احتمال را مي‌دهد که شايد در آينده وضعيت خوب شود اما در واقع هيچ فعاليتي نمي‌کند و کارگاه خود را بسته است.