روحاني بر جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري تاکيد کرد؛

رييس جمهور با بيان اينکه شعار ما جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري است گفت: حتي اگر آمريکا هم توبه کند و از مسير گذشته خود برگردد و محاسبه دقيق انجام دهد و در برابر مداخلات گذشته‌اش در ايران عذرخواهي کند و حاضر باشد، عظمت و کرامت ملت ايران و انقلاب بزرگ اسلامي‌ايران را بپذيرد و با احترام با مردم ايران سخن بگويد باز هم آماده‌ايم حتي با آمريکايي که ساليان دراز بر ما ظلم روا داشته است، بازگشت و توبه او را بپذيريم.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در ديدار سفرا و رؤساي نمايندگي‌ها و سازمان‌هاي خارجي مقيم تهران به مناسبت چهلمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي‌اظهار داشت: آمريکا با همه توان به دنبال فشار و ياس آفريني عليه ملت ايران بود، اما مردم ما متحدتر از هميشه است.

رئيس جمهور گفت: دليل شکست‌هاي پياپي آمريکايي‌ها در برابر ملت ايران اين بود که محاسبات آمريکايي‌ها نسبت به ملت ايران چه قبل و چه پس از پيروزي انقلاب، ناصحيح بود. پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، آمريکايي‌ها فکر مي‌کردند با حمايت رژيم شاه خواهند توانست ملت ايران را به شکست بکشانند و در همين راستا در روزهاي پاياني نهضت مردم ايران در تدارک کودتا عليه مبارزات آنها بودند که ارتش ايران زير بار توطئه آنها نرفت. پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌نيز آمريکايي‌ها به دنبال آن بودند که با تحميل جنگ، کمک ارتجاع منطقه و تسليحات کشورهاي مختلف، ملت ايران را شکست دهند که باز هم دچار اشتباه بودند.

روحاني ادامه داد: با وجود آنکه صدام ۸ سال کشور ما را مورد تجاوز نظامي‌قرار داد، اما ايران کشوري بود که در زمان حمله ائتلاف غربي‌ها به عراق به مردم اين کشور پناه داد و با وجود اينکه برخي کشورهاي منطقه در زمان جنگ با ايران به صدام کمک کردند، اين ايران بود که در هنگام حمله صدام به کويت به مردم اين کشور پناه داد و حتي پيش از اعضاي شوراي همکاري خليج فارس حمله عراق به کويت را محکوم کرد.

رئيس جمهور خاطر نشان کرد: ملت ايران نه در ۴۰ سال گذشته و نه پيش از آن هيچگاه قصد حمله و تجاوز به همسايگان يا کشورهاي ديگر را نداشته و هرگاه که همسايگان نيازمند کمک بودند، بدون هيچ چشم‌داشتي و بدون آنکه ما به ازا کمک خود را با اعداد و ارقام مالي محاسبه کرده و حساب‌هاي پس‌انداز کساني که کمک خواسته بودند را بررسي کند، به آنها کمک کرده است.

روحاني با تأکيد بر اينکه آمريکا در اين آزمايش تاريخي دچار شکست، شد و امضا و تعهد خود را زير پا گذاشت، افزود: آمريکا به دلايل واهي و بر خلاف همه مقررات، براي خود، ملت ايران، ملت‌هاي منطقه، شرکاي ايران، شرکت‌هاي اقتصادي و تجاري منطقه و جهان، مشکل آفريد.

رئيس جمهور تصريح کرد: عليرغم تخلف آمريکا و اينکه اروپا در اجراي تعهداتش بسيار سست و ناکارآمد بود، اما جمهوري اسلامي‌ايران به تعهدات خود عمل مي‌کند و اين به معناي آن است که اخلاق، تعهدات اخلاقي و سياسي براي ملت ايران بسيار حائز اهميت است.

روحاني اظهار داشت: عليرغم اينکه امروز در منطقه سخت و مشکلي قرار داريم و زندگي مي‌کنيم، اما امنيت ايران در سال‌هاي گذشته از بسياري از کشورهاي بزرگ جهاني و صنعتي بيشتر بوده است و در مقايسه با حوادث ناامني در اروپا، فرانسه، انگليس و حتي آمريکا امنيت ايران از همه اين کشورها، برتر و بالاتر بوده است و اين به معناي آن است که اين ملت براي اهداف ملي، منطقه‌اي، انساني و جهاني خودش همواره همه توان و تلاش خود را به کار گرفته است.

رئيس جمهور تأکيد کرد: شعار جمهوري اسلامي‌ايران در سياست خارجي از ابتدا عدم تجاوز به ديگران و عدم پذيرش ظلم و تجاوز بوده است و بر اين اساس به ديگران سلطه نداشته و سلطه ديگران را نمي‌پذيريم؛ با دوستان و مسلمانان جهان برادر و با هر آن کس که قصد ظلم بر ما ندارد، داراي هر دين و مذهبي که باشد با او بتوانيم به بهترين شيوه عمل کرده و روابط حسنه و دوستانه داشته باشيم.

دادستان تهران خواستار معرفي منافذ فساد و مفسدين بزرگ شد؛

دادستان تهران گفت: ما اساسا داوطلب هستيم که رسانه‌ها در مبارزه با فساد با ما همکاري کنند؛ يعني منافذ فساد را بگويند و مفسدين بزرگ را معرفي کنند؛ اما مبارزه با فساد با اينکه به افراد و نهاد‌ها نسبت‌هايي داده شود که صحت ندارد متفاوت است و اگر براي مطالب و ادعا‌ها سندي وجود نداشته باشد، چون پاي شاکي خصوصي به ميان مي‌آيد آن فرد تحت تعقيب قرار مي‌گيرد. به گزارش ميزان، عباس جعفري دولت آبادي در جمع خبرنگاران افزود: لذا در اين خصوص نبايد اين دو مطلب با هم خلط شود و اگر روزي قانون اجازه داد که هر فردي به ديگري هر نسبتي را بدهد که جرم نيست ديگر در آن صورت دستگاه قضايي تکليفي نخواهد داشت. وي با تاکيد بر ضرورت ارائه اسناد و مدارک براي مبارزه با فساد، گفت: لازم است اين نکته را به اطلاع عموم مردم برسانيم که رسيدگي‌هاي دستگاه قضايي بر اساس قانون است و هيچکسي در برابر ارتکاب جرم مصونيت ندارد؛ يعني مصونيت داشتن در برابر رسيدگي‌هاي قضايي نيازمند قانون است. وي افزود: اينکه افرادي اعلام کنند که ما چون عضو شوراي شهر هستيم يا در بانک کار مي‌کنيم يا در اداره دولتي و حتي بخش خصوصي هستيم و فلان مطلب را گفته‌ايم و نبايد تحت تعقيب قرار گيرد، مطابق با روح قانون نيست. جعفري دولت آبادي گفت: کساني که نسبت به افراد، اشخاص و نهاد‌ها افترا مي‌بندند، اکاذيبي را منتشر مي‌کنند و مطالب خلاف واقع را به ديگران نسبت مي‌دهند، بايد بدانند که اگر مطالب خود را اثبات کنند از لحاظ مقررات تبرئه مي‌شوند. دادستان تهران اظهار کرد: بايد اين نکته را هم دانست که در بزه نشر اکاذيب و افترا قانون مقرر کرده است که اگر گوينده مطلب، صحت مطلب خود را اثبات کرد تبرئه خواهد شد؛ لذا ارائه دلايل در اين موارد بر عهده گوينده مطلب است و دادستاني صرفا بررسي کننده مطالب است. اين مقام قضايي تصريح کرد: بنابراين افرادي که امروز مي‌آيند و اعلام مي‌کنند که پرچم دار مبارزه با فساد هستند و به افراد و نهاد‌ها و دستگاه‌هاي دولتي و خصوصي نسبت‌هايي را مي‌دهند و پس از آن نمي‌توانند ادعا‌هاي خود را ثابت کنند بايد پاسخگوي اظهارات خود باشند. جعفري دولت آبادي به مطالب منتشر شده در برخي رسانه‌ها مبني بر اينکه برخي افراد صرفا به خاطر افشاگري تحت تعقيب قرار گرفته‌اند، بيان کرد: مثلا در سه مورد اخير برخي رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که اين افراد صرفا به خاطر افشاگري تحت تعقيب قرار گرفته‌اند. اين در صورتي است که اين افراد شاکي خصوصي دارند در يک مورد آن شش شاکي و در دو مورد ديگر دو شاکي خصوصي وجود دارد. دادستان تهران گفت: دستگاه قضايي نمي‌تواند بگويد که، چون شما مطالب ضد فسادي را اعلام کرده‌ايد ما آن‌ها را بررسي نمي‌کنيم. بلکه آن مطالب بررسي مي‌شود. اما به شيوه‌اي که قانون اجازه‌اش را داده است؛ يعني اگر گوينده ادعاهايش مطابق با واقع بوده و صحت داشته باشد آن فرد تحت تعقيب قرار نمي‌گيرد، اما اگر آن فرد نتواست صحت مطالب خود را اثبات کند حتما تعقيب مي‌شود؛ و اين موضوع ارتباطي با افشاگري در مورد مبارزه با فساد ندارد.

رئيس مجلس از ضرب الاجل 4 ماهه مقام معظم رهبري خبرداد؛

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌از دستور مقام معظم رهبري براي اصلاح ساختار کشور ظرف ۴ ماه آينده خبر داد و بر لزوم توجه مسئولان و مديران به مسائل داخلي کشور و پرهيز از مشاجرات سياسي تأکيد کرد.

به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني در نشست شوراي اداري استان قم بر لزوم توجه مسئولان و مديران به مسائل داخلي کشور تأکيد کرد و گفت: بايد به اين مسئله توجه شود که دشمن از تمام ابزارهاي خود براي مقابله با جمهوري اسلامي‌استفاده مي‌کند از اين رو نبايد در شرايط کنوني به مشاجرات سياسي و حواشي دامن زده شود لذا فهم درست از شرايط اين است که توجه و رويکرد تمامي‌مسئولان به سمت آمريکا باشد و در اين مسير بايد مشاجرات را کاهش دهيم. نماينده قم با بيان اينکه وفاق داخلي و وحدت دروني يکي از الزامات سياست داخلي است، افزود: دشمنان به دنبال دامن زدن به اختلافات ايران با کشورهاي ديگر و همچنين منزوي کردن جمهوري اسلامي‌هستند البته آمريکا با خروج از توافق هسته‌اي عملاً در انزوا قرار گرفته است. لاريجاني ادامه داد: به نظر مي‌رسد که آمريکايي‌ها با اقدامات خود عليه جمهوري اسلامي‌به دنبال عصباني کردن ما هستند و کنفرانس لهستان نيز در همين راستا از سوي ايالات متحده دنبال مي‌شود زيرا کنفرانس لهستان نه براي بررسي اتفاقاتي مانند جنگ برگزار شده و نه براي تشديد فشارهاي اقتصادي بر عليه ايران؛ چرا که آنها براي تشديد فشار ابزارهاي ديگري دارند بنابراين به نظر مي‌رسد آمريکايي‌ها با برگزاري کنفرانس‌هايي مانند کنفرانس لهستان به دنبال عمليات رواني و مسئله‌سازي در داخل کشور هستند و بعيد مي‌دانم که اين کنفرانس آخرين اقدام ايالات متحده در اين رابطه باشد. رئيس مجلس افزود: اين موضوع و تلقي نبايد در جامعه ايجاد شود که کسي به دنبال حل مشکلات نيست بلکه مسئولان به دنبال حل اين مسائل هستند و امروز همه براي رفع مشکلات بسيج شده‌اند حتي شايد برخي از موضوعات مربوط به سطوح اول کشور نباشد اما به دليل اهميت اين شاخص‌ها براي مردم، مسئولان سطوح اول نظام نيز براي حل مشکلات ورود کرده‌اند.

لاريجاني ادامه داد: عده‌اي نبايد در جامعه مدام اين مسئله را مطرح کرده که چرا مثلاً در کشور کمبودي وجود دارد زيرا وقتي دشمن از تمامي‌ابزارهاي خود استفاده کرده و ما به دنبال مقابله با آنها هستيم شايد چالش‌هايي به وجود بيايد؛ بنابراين تمام مسئولان بايد براي حل اين مسائل تلاش کنند نه آن که وارد مشاجرات شده و اختلافات را دامن بزنند. رئيس مجلس گفت: در شرايط کنوني دزدي آمده و مي‌خواهد اموال ما را جمع کند؛ حال آيا بايد افراد داخل منزل با يکديگر درگير شده و به طور مثال بگويند که چرا براي خانه ديوار کشيده‌ايم بلکه بايد براي آن نرده نصب مي‌شد و در همان زمان مشاجره، دزد اموال خانه را به غارت مي‌برد، بنابراين راه اين است که در گام نخست به حساب دزد رسيدگي شده و سپس مسائل ديگر بررسي شود. وي افزود: به طور حتم اگر در داخل کشور نقص و مشکلي داريم نبايد اين مسئله منجر به دعواي داخلي شود بنابراين بايد با هم‌افزايي در جهت حل مشکلات حرکت کنيم و در اين مسير رسانه‌ها، مقامات بايد به آن توجه داشته باشند تا با دردمندي و احساس مسئوليت و نگاه طبيبانه اين مسير را طي کنيم.


گزارش بانک مرکزي از رشد 21 درصدی خبر مي‌دهد؛

گروه اقتصاد کلان: بانک مرکزي حجم نقدينگي در مهرماه سال جاري را بيش از هزار و ۷۲۵ هزار ميليارد تومان اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱.۱ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاري تسنيم، بانک مرکزي با انتشار گزيده آمارهاي اقتصادي در آبان ماه سال جاري، حجم نقدينگي را 16 هزار و 252 هزار ميليارد ريال اعلام کرد که نسبت به اسفندماه سال گذشته 12.8 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل (آبان 97 نسبت به آبان 96)، 21.1 درصد افزايش نشان مي‌دهد. حجم پول در اين دوره 2445.5 هزار ميليارد ريال با 43.4 درصد افزايش نسبت به آبان‌ ماه سال قبل بوده و حجم شبه پول نيز با 18.1 درصد رشد، 14806.5 هزار ميليارد ريال است. بر پايه اين گزارش، ميزان دارايي‌هاي خارجي سيستم بانکي در آبان ماه امسال 8788.5 هزار ميليارد ريال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 36.3 درصد افزايش يافته است. در عين حال، بدهي بخش دولتي در دوره مورد بررسي 2985.7 هزار ميليارد ريال است که نسبت به آبان ماه سال 96 به ميزان 17.5 درصد رشد يافته است. طبق اعلام بانک مرکزي، بدهي بخش غيردولتي 11943.1 هزار ميليارد ريال است که نشان دهنده 18.7 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و نسبت به اسفندماه سال گذشته نيز 9.4 درصد رشد نشان مي‌دهد.

  • خلاصه دارايي‌ها و بدهي‌هاي بانک مرکزي

ميزان دارايي‌هاي خارجي بانک مرکزي در آبان ماه سال جاري به 4607.3 هزار ميليارد ريال رسيد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 27.3 درصد افزايش نشان مي‌دهد. همچنين بدهي بخش دولتي به بانک مرکزي در دوره مورد بررسي نيز 668.9 هزار ميليارد ريال بوده که نشان‌دهنده 9.8 درصد افزايش است. بدهي‌هاي ارزي بانک مرکزي در آبان ماه سال جاري 2268.5 هزار ميليارد ريال اعلام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 29.2 درصد افزايش يافته است.

  • وضعيت دارايي‌ها و بدهي‌هاي بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي

اين گزارش حاکي است، ميزان دارايي‌هاي خارجي در اين بخش با 47.9 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 4181.2 هزار ميليارد ريال رسيده و حجم اسکناس و مسکوک نيز با منفي 20.5 درصد، 87.9 هزار ميليارد ريال است.

سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي نزد بانک مرکزي با 22.8 درصد افزايش به 1864.7 هزار ميليارد ريال رسيد. همچنين بدهي بانک‌ها و موسسات اعتباري غيربانکي نيز در دوره آبان ماه سال 97 با 43.2 درصد افزايش به 1581.3 هزار ميليارد ريال رسيده است.

  • خلاصه دارايي‌ها و بدهي‌هاي بانک‌هاي تجاري

ميزان دارايي‌هاي خارجي بانک‌هاي تجاري کشور در آبان ماه امسال 574.7 هزار ميليارد ريال است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31.6 درصد رشد نشان مي‌دهد. سپرده بانک‌هاي تجاري نزد بانک مرکزي نيز 398.6 هزار ميليارد ريال بوده که 31.5 درصد افزايش يافته است. جمع کل دارايي‌هاي بانک‌هاي تجاري در دوره مورد بررسي، 5492 هزار ميليارد ريال بوده که به نسبت آبان ماه سال 96 داراي 20.9 درصد رشد است و ميزان بدهي بانک‌هاي تجاري به بانک مرکزي در آبان ماه به 33.7 هزار ميليارد ريال رسيده که 68.6 درصد نسبت به آبان 96 کاهش داشته است.

  • وضعيت دارايي‌ها و بدهي‌هاي بانک‌هاي تخصصي

بر پايه اين گزارش، ميزان دارايي‌هاي خارجي بانک‌هاي تخصصي در آبان ماه سال جاري 1197.8 هزار ميليارد ريال است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 80.8 درصد رشد يافته است. جمع کل دارايي‌هاي بانک‌هاي تخصصي در اين دوره رقم 6098.4 هزار ميليارد ريال است که 22.2 درصد رشد دارد. همچنين ميزان بدهي بانک‌هاي تخصصي به بانک مرکزي 491.8 هزار ميليارد ريال است که رشدي معادل 14.2 درصد نسبت به آبان 96 دارد.

عضو شوراي روابط خارجي اتحاديه اروپا:

گروه صنعت، معدن و تجارت: عضو شوراي روابط خارجي اتحاديه اروپا معتقد است INSTEX به اروپا کمک مي‌کند تا تعهد خود را براي ادامه تجارت با ايران نشان دهد و از آن به عنوان وسيله‌اي براي تشويق ايران براي تعهد به برجام استفاده کند، وي با فاقد اهميت دانستن نشست ورشو تاکيد مي‌کند که شايعات در مورد يک طرح بزرگ براي خاورميانه بسيار اغراق‌آميز است و اصلا کاخ سفيد برنامه‌اي در اين جهت ندارد و نمي‌تواند حمايت اکثريت رهبران منطقه را به دست آورد.

به گزارش تجارت به نقل از ايلنا، جوزف جانيننگ استاد دانشگاه ماينز آلمان و سياستمدار ارشد عضو شوراي روابط خارجي اتحاديه اروپا در برلين است. وي تاکنون سا‌لها در حوزه سياست خارجه آمريکا، روابط بين‌الملل، سياست خارجه اتحاديه اروپا و علوم سياسي بحث و مطالعه کرده‌است.

متن گفت‌وگوي با عضو شوراي روابط خارجي اتحاديه اروپا را در ذيل مي‌خوانيد:

  • با توجه به اجرايي شدن INSTEX تحليل شما از اين ساز و کار چيست؟ چقدر اين مکانيزم را براي کمک به ايران در جهت مقابله با تحريم‌ها مفيد مي‌دانيد؟

اميدوارم که طرح مورد نظر کار کند و به اهداف خود برسد و شرايط تجارت بين شرکت‌هاي ايراني و اروپايي بدون استفاده از سيستم پرداخت Swift و بدون استفاده از ارز ايالات‌متحده(دلار) را فراهم کند.

اين‌ها موارد ضروري براي مقابله با عوارض خارجي تحريم‌هاي يک‌جانبه آمريکا هستند. با اين حال، شرکت‌هاي اروپايي هنوز هم بايد بين تجارت با ايران يا ايالات متحده يکي را انتخاب کنند. چنين انتخابي در بيشتر موارد به ضرر ايران است. به طور خلاصه، اين طرح به اروپا کمک مي‌کند تا تعهد خود را براي ادامه تجارت با ايران نشان دهد و از آن به عنوان وسيله‌اي براي تشويق ايران براي تعهد به برجام استفاده کند. اين مکانيزم وسيله‌اي است که ايران را در برجام نگه مي‌دارد و در ادامه مسير مي‌تواند به ايران کمک‌ کند.

  • اروپا مصمم به ادامه تجارت با ايران است

قدرت ساختاري آمريکا در اقتصاد بين‌المللي، مشکلات زيادي براي ادامه تجارت با ايران ايجاد کرده است

  • پيش‌بيني شما از ادامه تلاش اروپا براي حفظ تجارت با ايران چيست؟

براي رهبران اروپايي، حفظ تجارت با ايران يک عنصر ضروري براي حفظ برجام و در جهت مقابله با سياست‌هاي ايالات‌متحده محسوب مي‌شود. بنابراين تجارت ادامه خواهد‌ يافت، اروپا به ادامه تجارت با ايران خواهد پرداخت، اما با توجه به اندازه بازارها و نقش دلار آمريکا، قدرت ساختاري آمريکا در اقتصاد بين‌المللي، مشکلات زيادي در راه ادامه تجارت با ايران ايجاد کرده است. اتحاديه اروپا چون متعهد و مايل به حفظ برجام است بنابراين براي ادامه همکاري با ايران تلاش خواهد کرد.

  • با توجه به شرايط اقتصادي کنوني ايران، پيش‌بيني شما از اقتصاد ايران چيست؟

اقتصاد ايران همچنان رنج خواهد‌ برد، نه کاملا به همان اندازه پيش از برجام، اما اثرات تضعيف اقتصاد ايران قابل ملاحظه‌است. مشخص است که اقتصاد ايران در شرايط خوبي نيست.

  • به نظر شما آيا INSTEX مي‌تواند مشکلات تجارت نفت ايران را برطرف کند؟

واقعا نه، به دليل اينکه نفت در بيشتر مواقع به مشتريان در بازار بر اساس دلار فروخته مي‌شود. اين ساز و کار نمي‌تواند مشکلات تجارت نفت ايران را حل کند؛ چرا که هنوز هم دلار بر اين بازار تسلط دارد.

  • در آينده اختلاف آمريکا و اروپا عميق‌تر خواهد شد

با توجه به اجرايي شدن ساز و کار مالي ايران و اروپا و تهديدهاي آمريکا عليه اروپا براي تجارت با ايران، پيش‌بيني شما از آينده روابط اروپا و آمريکا چيست؟

در اين زمان، روابط آتلانتيک با تغييرات جدي روبرو مي‌شود، اختلاف بر سر برجام و ايران تنها يکي از اختلافات آمريکا و اروپا است. اروپا و آمريکا اختلاف‌هاي عميقي دارند که با توجه به شرايط حاضر احتمال بيشتر شدن اين اختلاف‌ها وجود دارد. تصور نمي‌کنم نشست ورشو خيلي به ايران بپردازد

  • قرار است تا چند روز ديگر نشستي در ورشو با محوريت ايران و خاورميانه برگزار شود. تحليل شما از اين نشست چيست؟

تصور نمي‌کنم اين نشست خيلي به ايران بپردازد. معتقدم اين نشست در واقع بيشتر مربوط به بحث در مورد روسيه و در مورد قدرت هسته‌اي اين کشور است. همانطور که کاخ سفيد هم اعلام کرد به دنبال تخريب چهره ايران نيست. من تصور مي‌کنم اين نشست بيشتر به روسيه و نقش آن در خاورميانه بپردازد.

  • با توجه به اينکه قدرت‌هاي اصلي خاورميانه در اين نشست شرکت نخواهند کرد، در اين شرايط آيا قرار است آمريکا براي خاورميانه تصميم بگيرد؟

به نظر من، شايعات در مورد يک طرح بزرگ براي خاورميانه بسيار اغراق‌آميز است. اصلا کاخ سفيد برنامه‌اي در اين جهت ندارد و نمي‌تواند حمايت اکثريت رهبران منطقه را به دست آورد. بنابراين اصلا اين نشست نمي‌تواند داراي اهميت باشد و بيشتر در مورد آن اغراق و شايعه‌پراکني مي‌شود. چيزهايي که مي‌شنويم فقط شايعه است. وقتي قدرت‌هاي اصلي با اين نشست همراه نيستند پس نمي‌توان گفت اتفاق مهمي‌در اين نشست رخ خواهد داد. ما بيشتر شايعات اغراق‌آميزي درباره اين نشست مي‌شنويم به نظر من هيچ کدام نمي‌تواند درست باشد.

  • آينده سياسي فردي مثل ترامپ را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

آينده ترامپ اساسا به اين وابسته نيست که او در جهان چگونه ديده مي‌شود و يا اينکه نخبگان سياسي چگونه درمورد او نظر مي‌دهند. آينده ترامپ وابسته به يک راي ساده است. بنابراين خيلي دور از ذهن نيست که او در انتخابات برنده شود.

  • با توجه به تحريم‌ها و گرايش ايران به شرق به جاي غرب براي تجارت، چقدر شرق را شريک تجاري مناسبي براي ايران مي‌دانيد؟

معتقدم ايران تصور مي‌کند با همکاري با چين و روسيه مي‌تواند تجارت خود را زنده نگه دارد، اما مي‌گويم ايران بايد به دنبال تعامل با جهان باشد و در روابط خود تعادل را در ارتباط با شرق و غرب برقرار کند.

  • با توجه به خروج ترامپ از برجام تحليل شما از اين توافق چه بود؟

با تمام نقدهايي که آن زمان به برجام داشتم و فاصله‌اي که اين توافق با يک قرارداد جامع و کامل داشت اما يک گام سازنده بود که اجازه کنترل تسليحات هسته‌اي ايران را مي‌داد و باعث مي‌شد که ايران در سياست‌هاي هسته‌اي خود تجديد‌نظر کند و بتواند پيشرفت کند.

  • اما چيزي که معلوم است اين است که کاخ سفيد مي‌خواست اين توافق را بي‌اعتبار کند.

از آنجايي که ترامپ تنها به مذاکره بر اساس قدرت اعتقاد دارد نه نفع متقابل اين توافق را لغو کرد چراکه ادعا مي‌کرد اين توافق امکان دستيابي ايران به سلاح‌هاي هسته‌اي را از بين نمي‌برد و اين موضوع را يک نگراني دانست.

  • با توجه به اينکه کاخ سفيد بارها ايران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است اما خود با اعمال تحريم‌ها عليه ايران در جهت نقض حقوق بشر عمل کرده است. اين رفتار دوگانه را چگونه توجيه مي‌کنيد؟

بديهي است، درک متفاوتي از آنچه «بشردوستانه» محسوب مي‌شود، به معناي واقعي آن، وجود دارد. در ايالات متحده استثناهايي براي کمک‌هاي بشردوستانه ارائه شده که به ارائه خدمات در صورت فاجعه طبيعي يا داروهاي حياتي و غيره اشاره مي‌کند. اما تحريم‌ها فرصت‌هاي اقتصادي ايرانيان را محدود مي‌کند و منافع رفاهي بخش بزرگي از مردم را محدود مي‌کند. هدف از تحريم‌ها به طور کلي تضعيف دولت‌ها براي کمک به تحقق آرزوهاي مردم مانند امنيت و رفاه است، بنابراين اين امر موجب کاهش مشروعيت حکومت در برابر مردم مي‌شود. من معتقدم روابط ايران و آمريکا درآينده بسيار بدتر خواهد شد و من با توجه به ديپلماسي ترامپ مي‌دانم التهاب‌ها بيشتر خواهد شد.

در جلسه هيئت دولت با هدف کنترل قیمت‌ها تصویب شد؛

گروه اصناف: با توجه به آنکه کمتر از دو ماه به ايام پاياني سال زمان باقي است، تلاطم بازار گوشت قرمز و مرغ به عنوان دو پروتئين اصلي سبد خانوار نگراني‌هايي ايجاد کرده است و اين درحالي است که مسئولان تنظيم بازار در ماه‌هاي اخير با افزايش واردات گوشت قرمز و توزيع مرغ منجمد و گرم با نرخ مصوب به طور مرتب وعده کاهش و رسيدن قيمت محصولات پروتئيني به نرخ متعادل در بازار را مي‌دهند.علي‌رغم وعده مسئولان تنظيم بازار مبني بر کاهش قيمت گوشت قرمز و مرغ شاهد نوسان روزمره قيمت‌ها هستيم به طوريکه در روز‌هاي اخير، قيمت گوشت با جهش چشمگيري به بالاترين حد خود رسيده است به‌طوريکه کمتر کسي توان خريد هر کيلو گوشت با نرخ بالاي ۱۰۰ هزار تومان در بازار را دارد.هر چند ديروز با تصويب هيات وزيران و با هدف تامين نياز‌هاي مصرف جامعه، واردات گوشت با ارز نيما و سود بازرگاني صفر تعيين شد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، در جلسه روز چهارشنبه هيات دولت که به رياست حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رييس جمهور برگزار شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد نسبت به توزيع مناسب تر گوشت‌هاي وارداتي با ارز يارانه‌اي اقدام کند.هيات وزيران همچنين وزارت امور اقتصادي و دارايي را موظف کرد با هماهنگي وزارت جهاد کشاورزي نسبت به تسريع در مراحل ترخيص گوشت از بنادر اقدام کند.

  • افزايش تخفيف عوارض گمرکي براي کالاهاي مورد نياز مرزنشينان

هيات وزيران با هدف کمک به ارتقاي سطح معيشت و رفاه ساکنان مرزي و مساعدت به تثبيت جمعيت مرزنشينان در جوار مرزها به منظور امنيت پايدار مرزي، با تخفيف ۵۰ درصدي حقوق ورودي براي واردات مواد غيرخوراکي و تخفيف صد درصدي براي مواد خوراکي توسط مرزنشينان و شرکت‌هاي تعاوني آنها موافقت کرد.رعايت استانداردها و ضوابط دستگاه‌هاي ذي ربط و مقررات بهداشتي و قرنطينه‌اي براي کالاهاي مزبور الزامي‌است. همچنين با تصويب دولت، تعدادي از اقلام فهرست ۱۳۳۹ رديف کالاهاي ممنوع ثبت سفارش براي مشمولان تسهيلات آيين نامه‌هاي ساماندهي مبادله کالا در بازارچه‌هاي غير رسمي‌موقت مرزي و ملوانان و کارکنان شناورهاي سنتي زير ۵۰۰ تن، مستثني شدند.

  • تصويب آيين نامه مربوط به تعهد توليدکنندگان دام زنده و فرآورده‌هاي دامي‌به رعايت ضوابط بهداشتي

هيات دولت در ادامه، يکي از آيين نامه‌هاي اجرايي قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور مربوط به تعهد توليدکنندگان و توزيع کنندگان دام زنده، فرآورده‌هاي دامي‌و خوراک دام به رعايت ضوابط و مقررات بهداشتي را به تصويب رساند.به موجب آيين نامه مذکور، کليه اشخاص حقيقي و حقوقي که به نحوي در امور توليد، پرورش، نگاهداري، توزيع، حمل و نقل، عرضه، فروش دام زنده و نيز استحصال، تهيه، عمل‌آوري، جمع‌آوري، نگهداري، بسته‌بندي، حمل و نقل و توزيع فرآورده‌هاي با منشأ دامي‌و همچنين خوراک دام فعاليت دارند، موظف به رعايت ضوابط و مقررات بهداشتي دامپزشکي اعلامي‌از سوي سازمان دامپزشکي کشور هستند.

  • دولت آيين نامه اجرايي قانون حفاظت، احياء و مديريت تالاب‌هاي کشور را تصويب کرد

دولت با هدف حفظ و احياي تالاب‌هاي کشور از طريق ايجاد ستاد ملي، هماهنگي و مديريت تالاب‌هاي کشور و نيز جلوگيري از تخريب تالاب‌هاي کشور با تأمين حقابه محيط زيستي آنها و اخذ جريمه از عوامل و نهادهاي آلوده کننده، آيين نامه اجرايي قانون حفاظت، احياء و مديريت تالاب‌هاي کشور را تصويب کرد. براساس آيين نامه فوق، مقرر شد «ستاد ملي، هماهنگي و مديريت تالاب‌هاي کشور» به‌منظور ايجاد هماهنگي در دستگاه‌هاي اجرايي ذي‌ربط و جلوگيري از خسارات ناشي از توسعه ناهماهنگ و ناپايدار بر تالاب‌ها و تضمين کارکرد پايدار تالاب‌ها، تشکيل شود.وظايف ستاد، نحوه عملياتي نمودن نياز آبي محيط زيستي تالاب‌ها توسط وزارت نيرو، ممنوعيت و اعمال جريمه براي هرگونه بهره برداري منجر به تخريب و آلودگي غيرقابل جبران تالاب‌ها و نحوه محاسبه خسارات وارده به آنها، از جمله مواد آيين نامه ياد شده است.

  • تعيين تکليف مطالبات ارزي بانک‌ها و موسسات اعتباري غير بانکي از دولت

هيات وزيران در ادامه جلسه، با هدف ايجاد شفافيت و ابهام زدايي از صورت‌هاي مالي بانک‌ها و نظام مند کردن نحوه محاسبه بدهي‌هاي ارزي دولت به شبکه بانکي، درخصوص مطالبات ارزي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي از دولت، تصميماتي را اتخاذ کرد.بر اين اساس، سود و وجه التزام کليه مطالبات ارزي بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي از دولت که به موجب قوانين، مصوبات هيات وزيران و يا تضمين نامه صادره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، به سرفصل مطالبات ارزي بانک از دولت منتقل شده يا مي‌شود، به شرح زير محاسبه مي‌گردد:– قراردادهاي تسهيلاتي تا سررسيد مشمول محاسبه سود، به نرخ قرارداد مربوط بوده و بعد از سررسيد با نرخ سود تسهيلات مصوب شوراي پول و اعتبار در هر سال طبق اعلام بانک مرکزي است. براي ساير مطالبات ارزي که در قرارداد مربوط صرفاً وجه التزام درج شده است، سودي معادل نرخ وجه التزام مندرج در قرارداد محاسبه مي‌شود.

پول باد آورده قاچاق فرآورده‌هاي نفتي موجب شد؛

گروه انرژي: در واقع قاچاقچيان سوخت با متنوع سازي روش‌هاي انتقال سوخت به آنسوي مرزها، از طريق انتقال با شيشه‌هاي خالي نوشابه، انتقال با دبه‌ها و گالن‌هاي 10 تا 100 ليتري، انتقال به وسيله قايق‌هاي کوچک و شناورهاي مختلف، حفر تونل و تعبيه خط لوله و ... به دنبال سود بردن از ليتر به ليتر اختلاف قيمت سوخت در ايران و کشورهاي همسايه هستند و هرجا انتقال سوخت با حجم بالا براي قاچاقچيان مقدور نبوده، به انتقال با احجام کوچک روي آورده‌اند. به همين علت راهکارهايي مانند فروش سوخت در مناطق مرزي در دستور کار قرار گرفته است.

عليرضا رجب‌پور مدير بازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: با هدف کمک به معيشت مرزنشينان روزانه حدود سه ميليون ليتر سوخت در نواحي مرزي فروخته مي‌شود که اين ميزان در سال 96 بيش از 600 هزار ليتر بوده است.

به گزارش اطلاع‌رساني وزارت نفت، عليرضا رجب‌پور افزود: توسعه فروش مرزي سوخت در کشور به منظور مقابله با قاچاق فرآورده‌هاي نفتي است. مدير بازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي اظهار داشت: فروش‌ مرزي سوخت در سه بخش فروش در باک، خرده‌فروشي در بازارچه‌هاي مرزي و فروش به مرزنشينان با هدف تامين معيشت است که در مرزهاي اصلي و بازارچه‌ها انجام مي‌شود.

وي با اشاره به چهل سالگي انقلاب گفت: تعداد جايگاه‌هاي عرضه سوخت کشور از 315 جايگاه اختصاصي در سال 57 به سه هزار و 800 جايگاه در سال 97 رسيده که نشان‌دهنده افزايش 12 برابري تعداد جايگاه‌هاي عرضه بخش حمل‌ونقل در طول 40 سال گذشته است.

مدير بازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي توزيع سوخت از طريق سامانه‌ها را نقطه تحول عرضه سوخت کشور در طول سال‌هاي گذشته اعلام کرد و اظهار داشت: امروز هيچ مصرف‌کننده جزء و عمده‌اي نياز به حضور در نواحي براي خريد فرآورده ندارند و با استفاده از بسترهاي اينترنتي مي‌توانند درخواست خود را در سامانه تجارت آسان ثبت کنند.

وي اضافه کرد: همچنين امروز ديگر نياز نيست فروشندگان روستايي حواله‌هاي صادرشده تحويلي را به صورت دستي به شرکت تحويل داده و تسويه‌حساب کنند؛ همه اين روند از طريق سامانه ثبت و نهايي و به صورت مکانيزه سهميه آنها دوباره ارسال مي‌شود و چيزي به نام صدور حواله به صورت دستي در کل شرکت پخش فرآورده‌هاي نفتي نداريم.

رجب‌پور با بيان اينکه توزيع سوخت در شناورهاي دريايي تا پيش از سال 97 به صورت دفترچه‌اي و دستي انجام شده است، گفت: با امکانات فراهم شده از طريق سامانه‌هاي ايجاد شده، بخش زيادي از سوخت شناورهاي دريايي بدون دخالت نيروي انساني و با کمک نرم‌افزارها نيازسنجي و به صورت مکانيزه توزيع و تامين مي‌شود که نقش مهمي‌در کاهش خطاها و تخلفات داشته است.

مدير بازرگاني شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي افزود: به‌صورت ميانگين روزانه حدود 2 ميليون ليتر گازوييل در حوزه خليج‌فارس از طريق جايگاه‌هاي ساحلي در مناطق دريايي به شناورهاي صيادي و تجاري توزيع مي‌شود و بخشي از توزيع سوخت حمل‌ونقل دريايي نيز به توزيع نفت‌کوره براي کشتي‌هاي اقيانوس‌پيما اختصاص دارد.

اين درحالي است که با دستور مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي، گروهي متشکل از ۲۵ نفر از بازرسان زبده اين شرکت به منظور بررسي و نظارت دقيق بر تمامي‌فرآيندهاي توزيع سوخت اعم از هوايي، دريايي و زميني به منطقه هرمزگان اعزام شده اند.

براساس اين گزارش، اين گروه از بازرسان با کنترل مبادي تامين، حمل و نقل، توزيع و همچنين کنترل کسري و سرک مخازن انبارها، شناورهاي سوخت رسان به جزاير، دفاتر، اسناد و حواله‌ها را براساس ضوابط و آيين نامه‌هاي عملياتي شرکت ملي پخش کنترل و هرگونه مغايرت و تخلف احتمالي را بررسي مي‌نمايند.

اين گزارش مي‌افزايد در بررسي‌هاي اوليه برخي مغايرت‌ها در کسري و سرک مخازن با اسناد حمل و نقل محرز شده که با توجه به اينکه اين ارقام بعضا مربوط به سالهاي گذشته است اين فرآيند به منظور تعيين ابعاد تخلف احتمالي نيازمند بررسي‌هاي بيشتري است که به محض تکميل گزارشها، نتايج آن به اطلاع عموم خواهد رسيد.

گفتني است، با تدابير اتخاذ شده از سوي مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، از سال گذشته و در راستاي ارتقاء سلامت اداري و مبارزه با مفاسد اقتصادي و همچنين افزايش کمي‌و کيفي فرآيندهاي نظارت و بازرسي و با همکاري سراسري کارکنان خدوم اين شرکت، در راستاي کاهش هرچه بيشتر تخلفات احتمالي اقدام و با هرگونه تخلف، به شدت و بدون اغماض برخورد شده است.

  • توزيع روزانه 5 ميليون ليتر سوخت هوايي در کشور

رجب‌پور به ظرفيت مناسب توليد سوخت هوايي در پالايشگاه‌هاي کشور اشاره کرد و گفت: روزانه حدود پنج ميليون ليتر انواع سوخت هوايي در مجموع در کشور توزيع مي‌شود که يک پنجم از اين مقدار مربوط به فروش سوخت به شرکت‌هاي بين‌المللي خارجي است.

به گزارش ايرنا، با توجه به گستردگي مرزهاي ايران و اختلاف قيمت سوخت در داخل و خارج از کشور و شگردهاي جديدي که هر از گاهي از سوي قاچاقچيان سوخت اعمال مي‌شود، مي‌توان نتيجه گرفت که مقدار برآورد دولت براي قاچاق روزانه سوخت کشور، حداقل ميزان قاچاقي است که رخ مي‌دهد و اين رقم مي‌تواند به مراتب بيش از اين ميزان باشد.

به گفته بيژن زنگنه، وزير نفت کشورمان "تا زماني که اختلاف قيمت در سوخت عرضه داخل و اطراف ايران ادامه دارد، قاچاق سوخت هم ادامه خواهد داشت."به همين علت راهکارهايي مانند فروش سوخت در مناطق مرزي در دستور کار قرار گرفته است.

وزير راه و شهرسازي از مذاکره با اعضاي کميسيون عمران مجلس خبر داد؛
گروه راه و مسکن: وزير راه و شهرسازي گفت: در بحث اعتماد سازي بخش خصوصي در رونق توليد مسکن براي کنترل قيمت و تعادل در عرضه و تقاضا برنامه‌هاي تشويقي مناسبي را در جلسات با نمايندگان مجلس و کميسيون عمران مطرح کرد که به دنبال اجرايي شدن آنها هستيم.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد اسلامي‌با حضور در برنامه تلويزيوني «تيتر امشب» شبکه خبر پاسخگوي سوالات مجري اين برنامه بود.

محمد اسلامي‌در آغازبا تبريک چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌درخصوص پيشرفت‌هاي راه و شهرسازي در کشور پش از گذشت ۴۰ سال از پيروزي انقلاب اسلامي‌اظهار داشت: در راه و شهرسازي تقريبا در همه سرفصل‌ها قبل از انقلاب شرايط به گونه‌اي بود که هم در حوزه مهندسي مشاورين براي طراحي و ساخت و همچنين در بخش پيمانکاري تعداد زيادي از برنامه‌ها و پروژه‌ها با مشارکت‌هاي خارجي و يا با حضور تمام عيار شرکت‌هاي خارجي دنبال مي‌شد.

وي افزود: به همين خاطر ظرفيت‌هاي دروني به آن ميزاني که بايسته و شايسته باشد تا بتواند کار را پرحجم هم در بحث مصالح ساختماني و هم در بحث اجرا دنبال کند، نبود. بعد از انقلاب اسلامي‌در بحث طراحي، توليدات گوناگون مصالح ساختماني، تجهيزات و در اجرا يک قابليت گسترده به وجود آمد و اين مهمترين اتفاق بود. اين قابليت باعث شد نه تنها نيازهاي داخلي خودمان برآورده شود بلکه کمک کرد در بحث صادرات کالا و خدمات فني و مهندسي اگر مسيرمان هموار باشد و مزاحمتي ايجاد نشود به عنوان يکي از کشورهاي مطرح قلمداد شويم.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اين شرايط يعني از کشوري که داراي محدوديت و ظرفيت اندک بود به کشوري تبديل شديم که داراي ظرفيت و قدرت تاثيرگذاري و سازندگي است. به عنوان مثال در حوزه بزرگراه و آزادراه قبل از انقلاب ما کمتر از ۲۰ کيلومتر را در اختيارداشتيم اما بعد از انقلاب اين عدد به ۲۰ هزار کيلومتر رسيده است. اين تفاوت و مقدار کار متاثر از ثروتي است که انقلاب اسلامي‌به عنوان خودباوري و ظرفيت‌سازي در اختيار ما قراردادو با توجه به ظرفيت داخل و سياست‌گذاري‌هاي براساس معيارهاي انقلاب و منافع ملي تعيين شده امروز از آن بهره‌مند هستيم.

  • نوسازي بافت‌هاي فرسوده و بازآفريني

محمد اسلامي‌در ادامه اين برنامه در پاسخ به سوالي درخصوص بحث نوسازي بافت‌هاي فرسوده و بازآفريني شهري که طرح آن در اواخر سال ۹۶ کليد خورد و اينکه اين مبحث در چه مرحله‌اي قرار دارد، خاطرنشان کرد: در بحث بافت‌هاي فرسوده طبق مطالعات و بررسي‌هايي که صورت گرفت بيش از ۲۷۰۰ محله در اولويت تعريف شده است. محلاتي که واجد ارزش بوده و در حقيقت شرايط به گونه‌اي است که به لحاظ آسيب‌هاي اجتماعي به ويژه در بخش بافت‌هاي ناکارآمد و حاشيه‌نشيني از مواردي است که بايد دگرگون شده و در آن‌ها بهسازي و نوسازي اتفاق بيفتد. وي افزود: در همين خصوص اين ۲۷۰۰ محله در يک برنامه ۱۰ ساله تعريف شده که به طور متوسط سالانه در ۲۷۰ محله بازآفريني صورت بگيرد. در سال ۹۷ تعداد ۲۷۰ محله در برنامه بوده است که در اين سال فرض بر اين بوده که اين طرح با مشارکت خود مردمي‌که در آن محلات سکونت دارند، مشارکت و ورود کساني که به عنوان توسعه گر يا سازنده قدرت سرمايه گذاري دارند و همچنين شهرداري‌ها که تقريبا ۴۰ درصد سهم تعهد شده براي آنها در اين طرح پيش‌بيني شده است، انجام بگيرد. وي ادامه داد: با توجه به شرايط کشور اين توازن و اين منابع که سهم اين دستگاه‌ها بود به ميزاني نبود که سهم دولت از محل تعيين شده توسط صندوق توسعه تخصيص داده شود و به همين خاطر آن راندمان مدنظر که سالي ۱۰۰هزار واحد متاثر از اين برنامه ايجاد شود.

اسلامي‌گفت: در اين برنامه هم واحدهاي مسکوني ايجاد مي‌شوند و هم محلات بهسازي و بازآفريني شده و کاستي‌هاي آن محلات برطرف مي‌شود. فضاهايي بايد ايجاد شود که اين فضاها جزيي از محل زندگي مردم است؛ فضاهايي مثل کتابخانه، کلانتري، خانه بهداشت، بهسازي معابر که اين فضاها پشتوانه زندگي مردم بوده و از هزينه‌هاي عمومي‌است.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به استفاده ۷۷ هزار واحد از اين ظرفيت از ابتداي طرح تاکنون در بحث بازآفريني شهري و نوسازي بافت‌هاي فرسوده اظهار داشت: تا به امروز و از ابتداي اين برنامه تاکنون ۷۷ هزار مالک از اين ظرفيت استفاده کردند وهرکدام از اين تعداد در مراحل گوناگوني قراردارند که تعدادي بازسازي و تعدادي هم احداث شد. وي افزود: براي سال ۹۷ طبق برنامه ۶۶ هزار واحد متقاضي در سطح استان‌ها دريافت شده است و به جز اين تعداد ۹۳ شرکت براي سرمايه گذاري در بافت‌هاي فرسوده ثبت‌نام و تقاضا کرده‌اند. در اين طرح از نظر زماني و تقويمي‌نسبت به آن چيزي که در برنامه بوده است، عقب‌تر هستيم.

اسلامي‌درباره اينکه با توجه به اعتبارات تخصيص داده شده براي اين طرح چرا از نظر زماني عقب هستيم و آيا شاهد عدم همکاري ديگر دستگاه‌ها مثل شهرداري‌ها بوده‌ايم، گفت: در بحث اعتبارات يک رکن دولت و ديگري شهرداري است. در اين زمينه بحث همکاري نيست بلکه بحث فراهم شدن شرايط مالي است. امروز در اين دوره و در اين دولت تمام سعي‌مان اين است که به اتوجه به اراده‌اي که پشت کار وجود دارد، با سازوکار متفاوتي يکسري از برنامه‌ها را اولويت دهيم.

وي افزود: اين اولويت تمرکز روي بحث مسکن و کسب و کارهايي است که در محلات به وجود بيايند تا توليد درآمد داشته باشند و در کنار آن احداث سرانه‌هايي است که بهبود سکونت در محلات مي‌انجامد. در حال حاضر خيلي از محلات هستند که شرکت بازآفريني در آن‌ها کار انجام داده و بهسازي صورت گرفته اما چون جمعيتي در آنجا نيست، سرمايه‌گذاري صورت نگرفته تا کسب و کاري به وجود بيايد و زندگي آن محله رونق بگيرد. به همين خاطر امسال و در اين مقطع و در اين دوره مديريت وزارت راه و شهرسازي اولويت صرف هزينه‌هايي است که وضعيت عمومي‌محله‌ها را تغيير دهد.

وي ادامه داد: به همين خاطر براي اسکان جمعيت و استقرار فعاليت‌ها بنارا بر جابه‌جايي‌ اولويت‌ها گذاشتيم تا با منابعي که در اختيارمان است و خزانه از محل پول صندوق توسعه ملي و با استفاده از ظرفيت مديريت استان‌ها در اين مقطع پيگير ابلاغ ساخت ۱۰۰ هزار واحدي هستيم که به استان‌ها ابلاغ شد. به اين ترتيب توليد مسکن در بافت فرسوده براي احياي بافت‌ها و ايجاد شرايط سکونتگاه‌هاي معتبر شدت و شتاب خواهد گرفت. اين اطمينان وجود دارد که با اين اصلاح وضعيت و رويکردي که انجام شده است بهسازي و بازآفريني شهري از شرايط بهتري برخوردار خواهد شد.

  • تلاش براي فعال شدن بخش مسکن توسط بخش خصوصي

وزير راه و شهرسازي درخصوص سوالي مبني قيمت مسکن و افزايش سرسام‌آور همچنان آن در ماه‌هاي اخير حتي با رکودي که گفته مي‌شود در اين بازار به وجود آمده و اينکه آيا با اين رشد بي حساب و کتاب مي‌توان و برنامه‌اي براي کنترل بازار آن وجود دارد، اظهار داشت: وظيفه ما به موجب قانون ايجاد تعادل در عرضه و تقاضاي مسکن با هدف تحت پوشش قرار دادن جامعه متوسط و اقشار کم درآمد است.

وي ادامه داد: در اين خصوص نياز مبرم ما در اين مقطع فعال کردن جريان توليد مسکن براي جامعه هدف است. در اين زمينه مهمترين کاري که در دستور کارمان قرار دارد اين است که بتوانيم توليد مسکن را توسط سازنده‌هاي بخش خصوصي فعال کنيم.

اسلامي‌ادامه داد: برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن که با حضور رئيس جمهور فرمان آن در وزارت راه و شهرسازي صادر شد، تقريبا در همه شهرها مکان آن کم و بيش شناسايي شده است. طرح‌ها مشخص و يک سرانه معيني براي اين ۴۰۰ هزار واحد توسط سه نهاد در وزارت راه و شهرسازي مديريت مي‌شود و در دستور کار قرار دارد. به اين طريق به دنبال اين هستيم که با فعال کردن جريان توليد مسکن، متقضياني که در اين اقشار هستند را از اين طريق براي‌شان تامين مسکن را دنبال کرده باشيم.

وي افزود: برنامه اين طرح طي دوسال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است که در شهرهاي جديد ۲۰۰ هزار واحد، در بافت‌هاي فرسوده ۱۰۰ هزار و در شهرهاي ۵۰ هزار نفر ساکن هم ۱۰۰ هزار واحد است. اين شهرها معين شده‌ و تعداد واحدها مشخص هستند و در همين زمينه با اين برنامه‌ريزي با انبوه‌سازان و فعالان اين عرصه جلسه و هماهنگي داشته‌ايم.

  • رونق مسکن با نهايي شدن طرح کارت اعتباري

وزير راه و شهرسازي درخصوص احتمال افزايش ميزان تسهيلات بانکي بابت کمک به افزايش توان خريد در حوزه مسکن با تاکيد بر اينکه اين موضوع يکي از موارد آثار تورمي‌خواهد شد، گفت: بحث تسهيلات خريد مسکن يکي از موارد آثار تورمي‌به خصوص در قشري است که جامعه هدف هستند. بحث افزايش تسهيلات يکي از موارد مورد بحث است که همراه با مباحث گوناگون ديگري در مجلس و کميسيون عمران مطرح و دنبال مي‌شود.

وي ادامه داد: به دنبال اين هستيم که با يک کار تشويقي و اقدام اجرايي متناسب سازي و کاهش قيمت تمام شده را هدف‌گذاري کنيم. يکي از اين موارد بحث بازار تهاتري مصالح و خدمات فني و مهندسي است. به اين طريق با کارت اعتباري براي سازندگان شرايطي را فراهم کنيم که خريد و تامين انبوه مصالح از توليدکنندگاني که در رکود هستند انجام تا به اين صورت تخفيف قابل ملاحظه‌اي دريافت کنند. با اين شرايط که در اختيار سازنده‌ها قرار مي‌گيرد درصد تخفيف اختصاص يافته در قيمت تمام شده تاثيرگذار خواهد بود.

وي افزود: همچنين در اين خصوص فضاي جانبي که در اختيار انبوه‌سازان قرار مي‌دهيم که واحدهاي تجاري و پشتيباني غيرمسکوني ايجاد کنند براي آنها ارزش افزوده ايجاد کنيم که مي‌توانند سود خودشان را ابتياع کرده و با يک قيمت مناسب مسکن را به جامعه هدف در نظر گرفته شده عرضه کنند. اين دو امتياز کمک مي‌کند قيمت مسکن متناسب شود.

سرمقاله

حميد آذرمند

پژوهشگر اقتصادي

ارزيابي عملکرد اقتصادي چهل سال گذشته نيازمند مطالعه‌اي گسترده و گزارشي مبسوط است و در يک يادداشت کوتاه نمي‌گنجد ولي مي‌توان از برخي زواياي خاص نگاهي به عملکرد اقتصادي چهل سال گذشته داشت.چهار دهه پيش، به لحاظ اقتصادي شايد بارزترين مطالبه مبارزه با فقر و محروميت، رفع تبعيض و تامين نيازهاي اساسي مردم بود. اين مطالبات به سرعت به قانون اساسي راه يافت و مبناي سياست‌گذاري و اجرا قرار گرفت. دولت‌هاي مختلف همگي، کم‌وبيش متعهد به تامين نيازهاي اساسي مانند مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان و آموزش و تامين شغل براي همه بودند. چنين تعهدي اگر چه تاثير فوري بر بهبود برخي شاخص‌هاي رفاه داشت ولي از سوي ديگر تعهداتي سنگين‌تر از توان دولت‌ها تکليف مي‌کرد. مطالبات اقتصادي از دولت، در جهتي پيش رفت که يک نقش مسلط و حداکثري براي دولت‌ها در اقتصاد تعريف شد که تاکنون نيز تداوم يافته است. اين ديدگاه منجر به بنگاهداري دولت‌ها، توزيع مستقيم منابع بين مردم توسط دولت‌ها و دخالت دولت در مناسبات مختلف اقتصادي بنگاه‌ها شده است. در ابتداي انقلاب، همگرايي کم‌نظيري بين مردم و رهبران انقلاب در جهت رفع تبعيض و ريشه‌کن کردن محروميت و تامين نيازهاي اساسي مانند مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان و آموزش شکل گرفته بود که به تبع آن در تدوين قانون اساسي و رويه دولت‌ها انعکاس يافت. همگرايي مطالبات عمومي‌و ديدگاه رهبران انقلاب منجر به تشکيل نهادهاي انقلابي نظير جهاد سازندگي، کميته امداد، نهضت سواد آموزي و نظاير آن شد.در همان روزهاي نخست پيروزي انقلاب، کميته امداد با هدف ساماندهي و رسيدگي به وضعيت معيشت محرومان و نيازمندان کشور تشکيل شد. در سال دوم پيروزي انقلاب، براي رسيدگي به مناطق محروم و دورافتاده کشور، جهاد سازندگي تاسيس شد. نهضت سواد آموزي نيز در سال ۱۳۵۸ به منظور آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان و نيز کودکان مناطق محروم که به مدرسه دسترسي نداشتند تشکيل شد. فعاليت نهادهاي انقلابي، نقش تعيين‌کننده‌اي در کاهش محروميت به ويژه در مناطق دورافتاده روستايي داشت. تشکيل نهادهاي انقلابي و شکل‌گيري ظرفيت‌هاي گسترده‌اي از نيروهاي داوطلب از يکسو و رويکرد قانون‌گذاران و دولت‌ها از سوي ديگر منجر به تمرکز منابع و ظرفيت‌هاي کشور بر اهداف فقرزدايي و توسعه آموزش و بهداشت همگاني شد. در نتيجه رويکرد مذکور، به‌عنوان نمونه نرخ باسوادي به سرعت افزايش يافت به‌طوري که نرخ باسوادي از کمتر از ۵۰ درصد آستانه انقلاب به بيش از ۹۰ درصد رسيد. از اواخر دهه شصت ظرفيت دانشگاه‌ها به سرعت توسعه يافت به‌طوري که نسبت دانشجو به کل جمعيت از ۵/ ۰ درصد ابتداي انقلاب اکنون به بيش از ۵ درصد رسيده است. ساير شاخص‌هاي برخورداري و رفاه نيز بهبود يافت؛ به‌عنوان نمونه ميزان برخورداري از آب لوله‌کشي از ۸۷ درصد پيش از انقلاب به ۱۰۰ درصد و دسترسي به حمام از ۳۷ درصد به ۱۰۰ درصد رسيد. البته اين مساله بعد ديگري نيز دارد. تمرکز دولت‌ها بر اهداف محروميت‌زدايي و توسعه رفاه همگاني به‌صورت فراگير و دائمي، نياز به منابع مالي بي‌پايان دارد. تا مدت‌ها درآمدهاي نفتي مي‌توانست منابع لازم براي توزيع مستقيم بين شهروندان را فراهم کند ولي از يکسو جمعيت کشور افزايش يافت و از سوي ديگر نياز داخل به نفت و انرژي افزايش يافت، ضمن آنکه ظرفيت‌هاي توليد وصادرات نفت نيز کاهش پيدا کرد. اين مساله دولت‌ها را در شرايط بسيار دشواري قرار داده است. در اين چند دهه، همواره دولت‌ها براي سياست‌هاي حمايتي خود، بيش از درآمدهاي مالياتي تعهد ايجاد کرده‌اند. به‌طور طبيعي وقتي دولتي تعهداتي را مي‌پذيرد که بيش از درآمدهاي مالياتي است، به ناچار بايد از درآمدهاي زيرزميني براي پرداخت‌هاي جاري خود هزينه کند. با افزايش جمعيت و کاهش مستمر بهره‌وري دولت و افزايش انتظار جامعه براي دريافت حمايت بيشتر، دولت‌ها با کسري بودجه مستمر مواجه مي‌شوند. دولت‌ها براي جبران کسري ابتدا از سهم پرداخت‌هاي عمراني مي‌کاهند و در ادامه براي تامين هزينه‌هاي جاري اقدام به ايجاد بدهي‌هاي انباشته مي‌کنند. در ادامه اين چرخه، چون سياست‌گذاري مناسبي براي رشدمستمر توليد صورت نگرفته است بنابراين به تدريج درآمد سرانه و رفاه خانوار کاهش مي‌يابد و از اين جهت دولت ناچار مي‌شود براي جبران کاهش رفاه خانوار، بيش از پيش به‌صورت مستقيم براي افزايش رفاه خانوار هزينه کند. در سال‌هاي اخير دولت‌ها، براي برقراري توازن بودجه دچار تنگناي شديد شده‌اند. شکاف منابع و مصارف بودجه هر سال افزايش مي‌يابد و بدهي‌هاي دولت روندي فزاينده دارد. سياست‌هاي اقتصادي چهار دهه گذشته اگر چه همواره اهدافي مانند توسعه رفاه و محروميت‌زدايي را دنبال کرده و موفقيت‌هايي نيز داشته است ولي از سوي ديگر در اهدافي مانند ثبات اقتصادي و رشد اقتصادي چندان توفيقي نداشته است.بررسي آمارها نشان مي‌دهد که طي چهار دهه گذشته رشد اقتصادي کشور مسير پرنوسان و ناپايداري را طي کرده است. در چهار دهه گذشته عوامل مختلفي بر ناپايداري رشد اقتصادي در ايران اثرگذار بوده است. مهم‌ترين عوامل تضعيف‌کننده رشد اقتصادي در چهار دهه گذشته، بي‌ثباتي اقتصاد کلان، تضعيف بنگاهداري خصوصي، انحصارات، سهم بالاي بخش عمومي‌در اقتصاد، محيط کسب و کارنامساعد، دخالت‌هاي دولت در قيمت‌گذاري‌ها، ضعف بازار سرمايه، مشکلات ساختاري نظام بانکي، سرکوب نرخ ارز و سهم ناچيز سرمايه‌گذاري خارجي، تحريم‌هاي خارجي و عدم بهره‌مندي از مزيت‌هاي تجارت آزاد بوده است.

یادداشت
بهنام فتحنایی

روزنامه‌نگار

زمان زيادي در انتظار تاکسي بودم به ساعتم هر از چند گاهي نگاهي مي‌انداختم و به ماشين‌هايي که به سرعت از کنارم رد ميشدند نگاهي مي‌کردم و مقصدم را مي‌گفتم. فايده‌اي نداشت؛ بنابراين تصميم گرفتم از مترو استفاده کنم که ناگهان يک دستگاه ماشين شيک جلوي پايم توقف کرد. مي‌خواستم مقصد را بگويم که با صحنه جالبي روبرو شدم. تاکسي بدون راننده بود برايم خيلي جالب و حيرت آور بود. رفتم و در صندلي عقب نشستم در را که بستم کامپيوتر ماشين ضمن خوشامد گويي از من خواست مقصدم را مشخص کنم و بعد پول را از طريق NFC و يا با استفاده از کارت پرداخت کنم .

الان که مدت زيادي از آن زمان مي‌گذرد متوجه شده‌ام که من در آن روز با يک هوش مصنوعي طرف بودم. هوش مصنوعي که در داخل اين ماشين به کار رفته بود توانايي ذهني يک انسان و يا بالا تر از انسان را داشت چرا که مي‌توانست در مواقع خطر عکس العمل به موقع از خود نشان دهد . سال گذشته شهروندان دبي استفاده از تاکسي‌هاي بدون راننده براي اولين بار را تجربه کردند . در اين سال شيخ محمد بن رشيد المکتوم اعلام کرد که يک چهارم از تاکسي‌هاي دبي تا سال 2030 بدون راننده خواهند بود . اين سرمايه گذاري عظيم که با محوريت هوش مصنوعي اتفاق مي‌افتد، اقتصاد دبي را به نوبه خود و به خصوص در حوزه گردشگري شکوفاتر از قبل خواهد کرد. واژه هوش مصنوعي اول بار در سال 1956 مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت، و امروزه به دليل حجم بالاي داده‌ها، الگوريتم‌هاي پيشرفته و کارايي در محاسبات قدرت و ذخيره سازي، محبوبيت آن بيش از پيش افزايش يافته و به ساير عرصه‌هاي صنعت و تکنولوژي و زندگي بشر راه پيدا کرده است.

در دنياي امروز تکنولوژي با سرعت در حال پيشرفت است و رفته رفته از اتکا کشورها به منبع طبيعي و انواع انرژي کاسته مي‌شود. با اين حال سوال‌هايي در اين زمينه مطرح مي‌شود که ايا مي‌توان وسيله نقليه اتوماتيک را جايگزين راننده کرد؟ و چطور مي‌توان به وسيله نقليه اتوماتيک بدون داشتن راننده انسان اعتماد کرد؟ به راننده اتوبوس يک مدرسه فکر کنيد که اگر يک رباط يا هوش مصنوعي جايگزين وي شود در وهله اول اين راننده بيکار مي‌شود و همچنين مسافرت با يک اتوبوس بدون راننده براي تعداد زيادي بچه مدرسه‌اي خوشايند نخواهد بود و به نظر مي‌رسد اين يک ايده احمقانه است . اما در هر حال اين اتفاق با استفاده از هوش مصنوعي به يک امر جاري و معمول در دنياي فردا خواهد بود و همين ايده قادر خواهد بود براي افراد جامعه کار ايجاد کند ، کما اينکه 75 درصد از شرکت کنندگان در يک نظرسنجي اظهار داشتند که هوش مصنوعي به آنها کمک خواهد کرد تا به کسب و کارهاي جديد و سرمايه گذاري‌هاي جديد مشغول شوند. بنابراين هوش مصنوعي (AI) تأثير مثبت زيادي بر اقتصاد و توسعه جوامع خواهد داشت