انتخابات استاني باعث تفکر ملي در مجلس

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به اين‌که «اعضاي برخي احزاب در يک ميني‌بوس جا مي‌شوند»، گفت: در حال حاضر فقط دو يا سه حزب در کشور پنج هزار عضو دارند و بنابراين لايحه جامع انتخابات، مسير را براي فعاليت جبهه‌اي تشکل‌هاي سياسي باز مي‌کند.محسن رهامي‌در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اينکه استاني شدن انتخابات مزايا و معايبي دارد، اظهار کرد: با استاني شدن انتخابات نمايندگان کمتر درگير مسائل محلي شده و وقت بيشتري براي پرداختن به مسائل کلان کشور دارند و مسائل محلي را شوراهاي شهر و روستا دنبال مي‌کنند. از سويي افراد شناخته شده و باسابقه بيشتر وارد مجلس شده و سطح نمايندگان مجلس ارتقا مي‌يابد.


حساسيت مردم نسبت به پديده آقازادگي

نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به وضعيت تحقق آزادي بيان در ۴۰ سال گذشته به فراز و نشيب آن در ادوار مختلف بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: ما در ۴۰ سال گذشته هميشه اين مشکل را داشته‌ايم. دولت‌هايي که به دنبال گسترش آزادي بيان بودند با مخالفت‌هايي از طرف بخشي از حاکميت مواجه شده‌اند. علي مطهري فاصله گرفتن زندگي برخي مسؤولان از سطح متوسط مردم را از آسيب‌هايي دانست که به انقلاب وارد شده و با اشاره به حساسيت مردم نسبت به پديده آقازادگي گفت: ما بايد در اين زمينه عادلانه قضاوت کنيم. ممکن است فرزند يک مسئولي بدون هرگونه سابقه به مقامي‌منصوب شود در حالي که افرادي شايسته‌تر از او وجود داشته‌اند.


پيوند زدن اينستکس به FATF درست نيست

نماينده تهران در مجلس با غيرقابل قبول دانستن مرتبط کردن اينستکس با FATF، گفت: پيوند زدن ساز و کار مالي اروپا براي همکاري با ايران به FATF به هيچ وجه درست و قابل قبول نيست و برخي افراد نظرات شخصي خود را بيان مي‌کنند.به گزارش خانه ملت، سيده فاطمه ذوالقدر گفت: هر چند که ساز و کار مالي اروپا براي همکاري با ايران با کندي زياد راه‌اندازي شد اما به هر ترتيب راه‌اندازي شد و اکنون در ابتداي کار است پس نظر اتحاديه اروپا با نظر افرادي که سعي مي‌کنند نظرات شخصي خود را براي ايجاد ارتباط بين اينستکس و FATF تحميل کنند، متفاوت است. وي افزود: اينستکس ايجاد شد تا مشکلات تبادلات مالي و کالايي بازرگانان ايراني و اروپايي رفع شود.

تروريسم مولود ناپاک آمريکا

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: تروريسم در منطقه خاورميانه و غرب آسيا نتيجه و مولود ناپاک سياست‌هاي نادرست آمريکا و برخي از متحدان اين کشور طي ساليان و دهه‌هاي اخير در منطقه است که بر پايه سياست استفاده ابزاري از آن براي پيشبرد راهبردهاي خود مانند ايجاد القاعده و داعش و ديگر گروه‌‌‌هاي افراطي و تروريستي، بحران‌ها، تنش‌ها و بي‌‌‌ثباتي‌هاي فرساينده را بر اين منطقه تحميل کرده است. به گزارش ايلنا، بهرام قاسمي‌در واکنش به سخنان رئيس‌‌‌جمهور آمريکا در کنگره افزود: ترامپ در حالي به دروغ ايران را متهم به حمايت از تروريسم مي‌کند که بر هيچ کس پوشيده نيست که ايران به عنوان بزرگترين قرباني تروريسم در چند دهه گذشته و با تحمل هزينه‌هاي مادي و معنوي فراوان با اين پديده شوم مبارزه‌اي بي‌‌‌‌امان و واقعي داشته و خواهد داشت و چونان که در شکست داعش در عراق و سوريه نقش اساسي و غيرقابل انکاري داشته است. سخنگوي وزارت خارجه گفت: اين واقعيت آشکار است که اقليت‌هاي ديني از جمله يهوديان در جمهوري اسلامي‌ايران در آزادي کامل زندگي مي‌کنند و داراي نماينده‌‌‌‌اي مستقل در مجلس شوراي اسلامي‌هستند.

عراق پايگاه آسيب به کشور ديگر نشود

مرجعيت عالي عراق چند روز پس از اظهارات مداخله جويانه رئيس جمهوري آمريکا، تاکيد کرد که اين کشور نبايد پايگاهي براي آسيب يا زياني به کشوري ديگر باشد.به گزارش ايرنا، آيت الله علي سيستاني در ديدار فرستاده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در عراق (يونامي) با وي گفت: عراق مي‌خواهد با همه کشورهاي همسايه و ديگر دولت‌ها، رابطه خوب و متعادل و مبتني بر صلح و منافع مشترک و بدور از مداخله و يا نقض حاکميت و استقلال خود داشته باشد.وي تاکيد کرد که عراق نبايد پايگاهي براي وارد کردن آسيب و يا زياني به کشوري ديگر باشد.دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا چند روز پيش گفته بود در عراق پايگاه بسيار خوبي (عين الاسد در استان الانبار) داريم که از آن طريق ايران و کل منطقه را رصد کرده و تحت نظر خواهيم داشت.وي اوايل ديماه گذشته در سفر مخفيانه و دو ساعته به همين پايگاه، مشابه چنين سخناني را به زبان رانده بود که موجب خشم و واکنش تند عراقي‌ها شده بود.

انقلاب جوانان را متحول کرد

دبير شوراي نگهبان با بيان اينکه انقلاب اسلامي‌بزرگترين نعمت الهي به مردم ما بود گفت: خداوند با انقلاب اسلامي‌دشمنان خود را ذليل و دوستان خود را عزيز کرد.به گزارش ايلنا، آيت‌الله جنتي در جلسه شوراي نگهبان، با بيان اينکه اين انقلاب شکوهمند ذلت تحميلي به مسلمانان را گرفت و عزت را به آنان برگرداند، تصريح کرد: همه دنيا با انقلاب و حکومت اسلامي‌مخالف بودند؛ چراکه آن را نمي‌فهميدند و به همين دليل از آن ناراضي بودند و اين مخالفت‌ها و نارضايتي‌ها به صورت‌هاي مختلف بروز پيدا مي‌کرد که بزرگترين آن جنگ تحميلي بود.دبير شوراي نگهبان تحول جوانان را از ديگر برکات عظيم انقلاب اسلامي‌برشمرد و گفت: اين انقلاب جوانان را به گونه‌اي متحول کرد که در اوج فداکاري و ايثارگري، عاشق شهادت بودند و اين روحيه ايثارگري توطئه بدخواهان را بي‌اثر کرد.وي اضافه کرد: دشمن با به کار بستن همه توطئه‌ها نمي‌خواست ملت شريف ايران چهل ساله شدن قيام بزرگ خود را ببيند.

حضور گسترده ايران در آبهاي جهان

معاون هماهنگ‌کننده نيروي دريايي ارتش تاکيد کرد: قبلا دريانوردي‌‌ها مختص به خليج فارس بود در حالي که استکبار جهاني اجازه نمي‌‌‌داد از تنگه هرمز خارج شويم.به گزارش ايلنا، امير دريادار حمزه علي کاوياني در نشست فرماندهان ارتش با اصحاب رسانه گفت: نيروي دريايي ارتش در سال‌‌‌هاي ابتدايي جنگ توانست نيروهاي دريايي ارتش عراق را از بين ببرد و خطوط مواصلاتي عراق قطع کرد. دنياي استکبار مجبور شد بندري اختصاصي در يک کشور ثالث براي پشتيباني عراق ايجاد کنند. ما ۱۰ هزار کشتي را اسکورت کرديم. يکي از دلايل موفقيت عمليات والفجر ۸ اين بود که نيروي دريايي، قسمت دريايي را براي عراق بسته بود تا دشمن از اين مسير استفاده نکند.وي بيان اينکه شش هزار و ۸۰۰ نفر را در ارگان‌‌‌‌هاي مختلف دريايي اعم از دريايي و نفتکش و نيروي دريايي ارتش را آموزش داده‌‌‌ايم، تصريح کرد: همه تجهيزات ما خارجي بود ولي امروز همه تجهيزات توسط جوانان انقلابي نيروي دريايي در صنايع مربوط به نيروي دريايي در بندرعباس توليد مي‌‌‌شود.

کنفرانس ورشو ضدايراني نمي‌شود

سفير ايران در ورشو در ديدار با رئيس اتاق بازرگاني لهستان از رکود اقتصادي در روابطه دو کشور ابراز تاسف کرد. به گزارش ايلنا، مسعود ادريسي کرمانشاهي اظهار اميدواري کرد که ابزارهايي چون سازوکار مالي اينستکس بين اتحاديه اروپا و جمهوري اسلامي‌ايران به حفظ و ادامه کار بين دو کشور کمک کند.سفير ايران در ورشو با اشاره به اجلاس آتي لهستان اظهار داشت که از دولت لهستان براي ميزباني کنفرانسي که با نيت ضد ايراني از سوي آمريکا طراحي شده، انتظار نداشته و اميدوار است همانطور که طرف لهستاني قول داده است اين کنفرانس به يک نشست ضد ايراني تبديل نشود.آرن دارسکي نيز کنفرانس ورشو را يک اتفاق تاسف‌بار خواند و گفت که اميدوار است نتيجه کنفرانس ريختن نفت روي آتش نباشد.وي افزود که اتاق بازرگاني لهستان فارغ از ملاحظات و تحولات سياسي، اعتقاد به توسعه مناسبات تجاري با ايران دارد.

ملت فقير با ستون فقرات شکسته

آيت‌الله جوادي آملي گفت: قرآن کريم مي‌فرمايد ملتي که فقير است مانند شخصي است که ستون فقراتش شکسته است، چنين ملتي قدرت ايستادن و مقاومت ندارد.به گزارش ايسنا، آيت الله جوادي آملي در ديدار با سورنا ستاري معاون علمي‌و فناوري رئيس‌جمهور با اشاره به وجود برخي مشکلات اقتصادي در کشور، بيان کرد: قرآن کريم مي‌فرمايد شخص و ملتي که جيبش خالي است اهل املاق و چاپلوسي خواهد بود، چنين شخص و ملتي ديگر فرشته نمي‌شود، لذا با توجه به اهميت اين مسأله، قرآن مي‌فرمايد اداره مال و ثروت جامعه را نبايد به دست افراد سفيه سپرد.وي تاکيد کرد: قطعاً ما مي‌توانيم مشکلات کشور را در حوزه‌هاي مختلف با اتکاء به دين حل کنيم، لذا بايد مراقب باشيم که اين سرمايه ضايع نشود. دين مي‌خواهد انسان با کرامت زندگي کند، حتي مزدوري در اسلام مکروه است، دين نمي‌خواهد فقط شکم انسان را سير کند، بلکه مي‌خواهد آبروي انسان محفوظ بماند، اين دين هرگز اجازه نمي‌دهد نيازمند ديگران باشيم.وي ادامه داد: اگر کسي خلاف کرد، قطعاً رسوا خواهد شد، عالَم آنقدر منظم است که به تعبير برخي از بزرگان نظم او مانند سلسه اعداد رياضي است، اگر کسي عدد ۶ را از بين ۵ و ۷ بردارد آن را کجاي ديگر مي‌تواند بگذارد؟! هرگز اينگونه نيست که اگر کسي اختلاس کرد يا آبروي کسي را برد اين مساله بگذرد، اين شخص بالاخره رسوا مي‌شود، اين نوع تفکر است که انسان را فرشته مي‌کند.

روحاني بر جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري تاکيد کرد؛

رييس جمهور با بيان اينکه شعار ما جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري است گفت: حتي اگر آمريکا هم توبه کند و از مسير گذشته خود برگردد و محاسبه دقيق انجام دهد و در برابر مداخلات گذشته‌اش در ايران عذرخواهي کند و حاضر باشد، عظمت و کرامت ملت ايران و انقلاب بزرگ اسلامي‌ايران را بپذيرد و با احترام با مردم ايران سخن بگويد باز هم آماده‌ايم حتي با آمريکايي که ساليان دراز بر ما ظلم روا داشته است، بازگشت و توبه او را بپذيريم.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در ديدار سفرا و رؤساي نمايندگي‌ها و سازمان‌هاي خارجي مقيم تهران به مناسبت چهلمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي‌اظهار داشت: آمريکا با همه توان به دنبال فشار و ياس آفريني عليه ملت ايران بود، اما مردم ما متحدتر از هميشه است.

رئيس جمهور گفت: دليل شکست‌هاي پياپي آمريکايي‌ها در برابر ملت ايران اين بود که محاسبات آمريکايي‌ها نسبت به ملت ايران چه قبل و چه پس از پيروزي انقلاب، ناصحيح بود. پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، آمريکايي‌ها فکر مي‌کردند با حمايت رژيم شاه خواهند توانست ملت ايران را به شکست بکشانند و در همين راستا در روزهاي پاياني نهضت مردم ايران در تدارک کودتا عليه مبارزات آنها بودند که ارتش ايران زير بار توطئه آنها نرفت. پس از پيروزي انقلاب اسلامي‌نيز آمريکايي‌ها به دنبال آن بودند که با تحميل جنگ، کمک ارتجاع منطقه و تسليحات کشورهاي مختلف، ملت ايران را شکست دهند که باز هم دچار اشتباه بودند.

روحاني ادامه داد: با وجود آنکه صدام ۸ سال کشور ما را مورد تجاوز نظامي‌قرار داد، اما ايران کشوري بود که در زمان حمله ائتلاف غربي‌ها به عراق به مردم اين کشور پناه داد و با وجود اينکه برخي کشورهاي منطقه در زمان جنگ با ايران به صدام کمک کردند، اين ايران بود که در هنگام حمله صدام به کويت به مردم اين کشور پناه داد و حتي پيش از اعضاي شوراي همکاري خليج فارس حمله عراق به کويت را محکوم کرد.

رئيس جمهور خاطر نشان کرد: ملت ايران نه در ۴۰ سال گذشته و نه پيش از آن هيچگاه قصد حمله و تجاوز به همسايگان يا کشورهاي ديگر را نداشته و هرگاه که همسايگان نيازمند کمک بودند، بدون هيچ چشم‌داشتي و بدون آنکه ما به ازا کمک خود را با اعداد و ارقام مالي محاسبه کرده و حساب‌هاي پس‌انداز کساني که کمک خواسته بودند را بررسي کند، به آنها کمک کرده است.

روحاني با تأکيد بر اينکه آمريکا در اين آزمايش تاريخي دچار شکست، شد و امضا و تعهد خود را زير پا گذاشت، افزود: آمريکا به دلايل واهي و بر خلاف همه مقررات، براي خود، ملت ايران، ملت‌هاي منطقه، شرکاي ايران، شرکت‌هاي اقتصادي و تجاري منطقه و جهان، مشکل آفريد.

رئيس جمهور تصريح کرد: عليرغم تخلف آمريکا و اينکه اروپا در اجراي تعهداتش بسيار سست و ناکارآمد بود، اما جمهوري اسلامي‌ايران به تعهدات خود عمل مي‌کند و اين به معناي آن است که اخلاق، تعهدات اخلاقي و سياسي براي ملت ايران بسيار حائز اهميت است.

روحاني اظهار داشت: عليرغم اينکه امروز در منطقه سخت و مشکلي قرار داريم و زندگي مي‌کنيم، اما امنيت ايران در سال‌هاي گذشته از بسياري از کشورهاي بزرگ جهاني و صنعتي بيشتر بوده است و در مقايسه با حوادث ناامني در اروپا، فرانسه، انگليس و حتي آمريکا امنيت ايران از همه اين کشورها، برتر و بالاتر بوده است و اين به معناي آن است که اين ملت براي اهداف ملي، منطقه‌اي، انساني و جهاني خودش همواره همه توان و تلاش خود را به کار گرفته است.

رئيس جمهور تأکيد کرد: شعار جمهوري اسلامي‌ايران در سياست خارجي از ابتدا عدم تجاوز به ديگران و عدم پذيرش ظلم و تجاوز بوده است و بر اين اساس به ديگران سلطه نداشته و سلطه ديگران را نمي‌پذيريم؛ با دوستان و مسلمانان جهان برادر و با هر آن کس که قصد ظلم بر ما ندارد، داراي هر دين و مذهبي که باشد با او بتوانيم به بهترين شيوه عمل کرده و روابط حسنه و دوستانه داشته باشيم.

ظريف به ادعاهاي تکراري ترامپ واکنش نشان داد؛

کورش شرفشاهي: پس از موضع گيري‌هاي ترامپ عليه کنگره و اصرار بر تعطيلي دولت آمريکا که باعث شده بود سخنراني ساليانه رييس جمهور آمريکا در کنگره عقب بيفتد، ترامپ کوتاه آمده و توانست در کنگره سخنراني کند. ترامپ در اين سخنراني دولت خود را برجسته‌ترين دولت آمريکا توصيف کرد و اقداماتش را باعث شکوفايي آمريکا دانست. ترامپ در اين سخنراني عليه کشورمان نيز مطالبي را مطرح کرد.

رئيس‌جمهور آمريکا در سخنراني سالانه خود در کنگره ادعاهايي خصمانه عليه ايران مطرح کرد و بر اقدامات ستيزه‌جويانه خود عليه کشورمان تاکيد کرد.به گزارش ايسنا از وکس، دونالد ترامپ، در سخنراني خود در کنگره مدعي شد که تصميم وي براي خارج کردن آمريکا از توافق هسته‌اي ايران و اعمال دوباره تحريم‌ها بر ايران، فشار زيادي به حکومت ايران وارد کرده و «بلندپروازي‌هاي آن در منطقه» را فرونشانده و توان آن براي دستيابي به سلاح هسته‌اي را کاهش داده است. ترامپ در اين سخنراني مدعي شد: «دولت من قاطعانه براي مقابله با کشور پيشتاز حامي‌تروريسم، حکومت تندرو ايران، اقدام کرده است.»وي در ادامه اين اظهارات خصمانه عليه ايران گفت: براي اطمينان حاصل کردن از آنکه اين حکومت ديکتاتوري فاسد هيچ‌گاه به سلاح هسته‌اي دست پيدا نمي‌کند، آمريکا را از توافق هسته‌اي فاجعه‌بار ايران خارج کردم و در پاييز گذشته، سخت‌ترين تحريم‌هايي را که تاکنون بر کشوري اعمال شده‌اند بر اين کشور اعمال کردم.»ترامپ گفت: ما از حکومتي که شعار مرگ بر آمريکا مي‌دهد و به نسل کشي يهوديان تهديد مي‌کند چشم بر نخواهيم داشت. اين اظهارات ترامپ در حالي مطرح مي‌شود که مقامات ارشد اطلاعاتي آمريکا در چند روز اخير در گزارش سالانه، پايبندي ايران به تعهدات خود در برجام را تأييد کرده‌اند. همچنين پايبندي ايران به توافق هسته‌اي تا کنون در ۱۳ گزارش متوالي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌تأييد شده است.خروج يک‌جانبه آمريکا از توافق هسته‌اي تا کنون واکنش منفي بسيار از مقامات اروپايي و حتي تحليل‌گران آمريکايي را در بر داشته است. اتحاديه اروپا به تازگي به رهبري سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان سازوکار اينستکس که به تجارت مستقل از دلار ايران با شرکت‌هاي اروپايي کمک مي‌کند را تصويب کرده‌اند.استکبار جهاني همواره با فرافکني به دنبال تحريف اذهان عمومي‌از سياست‌هاي مداخله‌جويانه، اقدامات غيرقانوني و سلطه‌جويانه خود در جهان بوده است. وزير خارجه کشورمان در پيامي‌توييتري به ادعاهاي ترامپ در نشست سالانه کنگره واکنش نشان داد. محمدجواد ظريف ، در پيام خود نوشت: ما ايراني‌ها، ازجمله هم‌ميهنان يهودي‌مان، عليرغم فشار آمريکا، در حال جشن‌گرفتن چهل سال پيشرفت هستيم، اين در حالي است که دونالد ترامپ باز هم اتهاماتي را به ما نسبت مي‌دهد. خصومت آمريکا آن را به سمت حمايت از ديکتاتورها، آدم‌کش‌ها و افراط‌گراياني هدايت کرده که تنها ويراني براي منطقه ما به بار آورده‌اند. در همين رابطه سناتور آمريکايي به سخراني اخير دونالد ترامپ که علت خروج آمريکا از توافق هسته‌اي را ممانعت از دست‌يابي ايران به سلاح‌هاي هسته‌اي عنوان کرده بود، واکنش نشان داد و آن‌را به سخره گرفت.به گزارش ايسنا، جف مرکلي، سناتور دموکرات ايالت اوريگان در واکنش به سخنراني دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا خطاب به وي در توييتي نوشت: بگذاريد ببينم درست متوجه شده‌ام يا نه. تو براي آن‌که ايران به سلاح هسته‌اي دست نيابد، آمريکا را از توافقي خارج کردي که سيا و وزير دفاع خودت تأييد کرده بودند اين کشور را از دست‌يابي به سلاح هسته‌اي باز مي‌دارد؟ همچنين وزير امور خارجه آمريکا در توييتي خصمانه و فرافکنانه از اقدامات دو سال اخير دونالد ترامپ که شامل مقابله با ايران مي‌شد، تمجيد و تشکر کرد.به گزارش ايسنا، مايک پمپئو با اشاره به اقدامات دونالد ترامپ در دو سال ابتدايي رياست جمهوري‌اش در توييتي سلطه‌جويانه نوشت: در دو سال اول، رئيس‌جمهور ترامپ منافع مردم آمريکا را در اولويت قرار داد و بار ديگر برتري ما را در سراسر جهان اثبات کرد. از پيشرفت‌هاي‌مان بر سر مسئله کره شمالي و مقابله با ايران گرفته، تا حمايت‌مان از مردم ونزوئلا، اهداف ترامپ ما را امن‌تر و کامياب‌تر کرده‌اند.


رئيس مجلس از ضرب الاجل 4 ماهه مقام معظم رهبري خبرداد؛

رئيس مجلس شوراي اسلامي‌از دستور مقام معظم رهبري براي اصلاح ساختار کشور ظرف ۴ ماه آينده خبر داد و بر لزوم توجه مسئولان و مديران به مسائل داخلي کشور و پرهيز از مشاجرات سياسي تأکيد کرد.

به گزارش خانه ملت، علي لاريجاني در نشست شوراي اداري استان قم بر لزوم توجه مسئولان و مديران به مسائل داخلي کشور تأکيد کرد و گفت: بايد به اين مسئله توجه شود که دشمن از تمام ابزارهاي خود براي مقابله با جمهوري اسلامي‌استفاده مي‌کند از اين رو نبايد در شرايط کنوني به مشاجرات سياسي و حواشي دامن زده شود لذا فهم درست از شرايط اين است که توجه و رويکرد تمامي‌مسئولان به سمت آمريکا باشد و در اين مسير بايد مشاجرات را کاهش دهيم. نماينده قم با بيان اينکه وفاق داخلي و وحدت دروني يکي از الزامات سياست داخلي است، افزود: دشمنان به دنبال دامن زدن به اختلافات ايران با کشورهاي ديگر و همچنين منزوي کردن جمهوري اسلامي‌هستند البته آمريکا با خروج از توافق هسته‌اي عملاً در انزوا قرار گرفته است. لاريجاني ادامه داد: به نظر مي‌رسد که آمريکايي‌ها با اقدامات خود عليه جمهوري اسلامي‌به دنبال عصباني کردن ما هستند و کنفرانس لهستان نيز در همين راستا از سوي ايالات متحده دنبال مي‌شود زيرا کنفرانس لهستان نه براي بررسي اتفاقاتي مانند جنگ برگزار شده و نه براي تشديد فشارهاي اقتصادي بر عليه ايران؛ چرا که آنها براي تشديد فشار ابزارهاي ديگري دارند بنابراين به نظر مي‌رسد آمريکايي‌ها با برگزاري کنفرانس‌هايي مانند کنفرانس لهستان به دنبال عمليات رواني و مسئله‌سازي در داخل کشور هستند و بعيد مي‌دانم که اين کنفرانس آخرين اقدام ايالات متحده در اين رابطه باشد. رئيس مجلس افزود: اين موضوع و تلقي نبايد در جامعه ايجاد شود که کسي به دنبال حل مشکلات نيست بلکه مسئولان به دنبال حل اين مسائل هستند و امروز همه براي رفع مشکلات بسيج شده‌اند حتي شايد برخي از موضوعات مربوط به سطوح اول کشور نباشد اما به دليل اهميت اين شاخص‌ها براي مردم، مسئولان سطوح اول نظام نيز براي حل مشکلات ورود کرده‌اند.

لاريجاني ادامه داد: عده‌اي نبايد در جامعه مدام اين مسئله را مطرح کرده که چرا مثلاً در کشور کمبودي وجود دارد زيرا وقتي دشمن از تمامي‌ابزارهاي خود استفاده کرده و ما به دنبال مقابله با آنها هستيم شايد چالش‌هايي به وجود بيايد؛ بنابراين تمام مسئولان بايد براي حل اين مسائل تلاش کنند نه آن که وارد مشاجرات شده و اختلافات را دامن بزنند. رئيس مجلس گفت: در شرايط کنوني دزدي آمده و مي‌خواهد اموال ما را جمع کند؛ حال آيا بايد افراد داخل منزل با يکديگر درگير شده و به طور مثال بگويند که چرا براي خانه ديوار کشيده‌ايم بلکه بايد براي آن نرده نصب مي‌شد و در همان زمان مشاجره، دزد اموال خانه را به غارت مي‌برد، بنابراين راه اين است که در گام نخست به حساب دزد رسيدگي شده و سپس مسائل ديگر بررسي شود. وي افزود: به طور حتم اگر در داخل کشور نقص و مشکلي داريم نبايد اين مسئله منجر به دعواي داخلي شود بنابراين بايد با هم‌افزايي در جهت حل مشکلات حرکت کنيم و در اين مسير رسانه‌ها، مقامات بايد به آن توجه داشته باشند تا با دردمندي و احساس مسئوليت و نگاه طبيبانه اين مسير را طي کنيم.


سفير اتحاديه اروپا در آمريکا با ابراز تاسف از خروج آمريکا از برجام گفت: تا زماني که ايران تمامي‌شرط‌هاي توافق را رعايت کند، به عبارت ديگر، اگر آن‌ها از امکان دستيابي يا توسعه سلاح‌هاي هسته‌اي کناره‌گيري کنند، و تا زماني که طي سخت‌ترين تحقيقات انجام گرفته توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌مورد تأييد باشند، در اين صورت است که آن‌ها استحقاق توافق را دارند که در ازاي پايبندي خود منافعي کسب کنند که لغو تحريم‌ها مي‌باشد. بنابراين ما بر آن باوريم که تجارت و بازرگاني قانوني با ايران، بخشي از آن توافق است.

به گزارش ايسنا، ديويد او ساليوان، در گفت‌وگو با انديشکده شوراي آتلانيتک سفير اتحاديه اروپا در آمريکا گفت: توافق هسته‌اي چيزي بود که به صورت بين‌المللي توسط سازمان ملل تأييد شد. شش کشور و اتحاديه اروپا براي مذاکره گرد هم آمدند. آن موقع تصميم بر آن بود که تنها درباره توافق هسته‌اي مذاکره شود و به اين خاطر نبود که ما از مسائل ديگري در رابطه با «رفتار زيان‌آور» ايران در منطقه، حمايت آنها از "تروريسم"، برنامه موشکي آن‌ها که موضوع قطعنامه ديگر از شوراي امنيت است، بي‌خبر بوديم. او مي‌گويد: ما اطلاع داشتيم اما تمرکز انحصاري بر تهديد هسته‌اي موضوعي بود که همه به آن تمايل داشتند، چراکه به عنوان خطرناک‌ترين موضوع در نظر گرفته مي‌شد. ما بر اين باوريم که برجام (توافق هسته‌اي ايران) آن‌طور که بايد به اين موضوع پرداخت.

سفير اتحاديه اروپا در ادامه اين اظهارت خود گفت: اين موضوع که ما حامي‌توافق هستيم، به معناي آن نيست که ما شريک نزديک ايران هستيم يا بر اين باوريم که هر کاري که ايران انجام مي‌دهد درست است. کاملاً برعکس اين است. ما در بسياري از موارد با ايران و سياست‌هاي آن مخالف هستيم که به اظهار و اقدام درباره آن‌ها ادامه خواهيم داد.

وي در ادامه در باره اينستکس براي حفظ برجام گفت: يکي از پيامدهاي خروج آمريکا از توافق هسته‌اي اعمال دوباره تحريم‌هاست. آمريکا تحريم‌هايي اعمال کرده که اين تحريم‌ها کاملاً گسترده بوده حتي مواردي که مشکلي بر سر آنها نداريم را نيز شامل مي‌شود. وقتي که شرکتي مي‌خواهد در موارد غير تحريمي‌هم با ايران وارد تعامل شود با مشکلات و پيچيدگي‌هاي زيادي مواجه مي‌شود.

رئيس سازمان انرژي اتمي‌کشورمان با اشاره به اينکه همکاري هسته‌اي مي‌تواند زمينه خوبي براي بازگشت اعتماد از دست رفته ميان ايران و کشورهاي حاشيه خليج فارس باشد افزود: ايران آماده ارائه تجربيات به کشورهاي منطقه در زمينه علم و صنعت هسته‌اي و ساخت نيروگاه‌هاي تحقيقاتي است.

به گزارش ايسنا، علي اکبر صالحي در گفت‌وگو با الميادين با اشاره به اين که ايران آماده ارائه تجربيات به کشورهاي منطقه در زمينه علم و صنعت هسته‌اي و ساخت نيروگاه‌هاي تحقيقاتي است، افزود: اظهارات برخي کشورهاي عربي مبني بر غير امن بودن نيروگاه‌هاي هسته‌اي ايران نادرست است و امنيت تأسيسات هسته‌اي تحت کنترل کامل آژانس بين المللي انرژي اتمي‌قرار دارد. صالحي گفت: ايران امروز توانايي غني سازي در هر سطح بالايي را دارد و پس از پايان توافق هسته‌اي ما قادر خواهيم بود تا سانتريفيوژهايي که مي‌خواهيم را توليد کنيم. وي با اشاره به اينکه ما اکنون در حال آزمايش نسل هشتم سانتريفيوژ‌ها هستيم و اين مساله ۵ تا ۶ سال به طول مي‌انجامد افزود: فعاليت ما در چارچوب توافق هسته‌اي است که مانع فعاليت‌هاي تحقيقاتي در سانتريفيوژهاي مدرن نمي‌شود. رئيس سازمان انرژي اتمي‌گفت: ايران اميدوار است که اروپايي‌ها براي ايجاد طراحي جديد براي سانتريفيوژها بر اساس وعده‌هاي خود همکاري کنند اما اگر آنها کم کاري کنند گزينه‌هاي زيادي خواهيم داشت اما ما مايل به اين کار نيستيم. صالحي تاکيد کرد: محدوديت‌هايي وجود دارد که ما آنها را قبول کرده‌ايم، اما هيچ تأثيري بر سرعت توسعه صنعت هسته‌اي ما ندارد. وي گفت: اگر تصميم بگيريم که به دوره قبل از برجام بازگرديم در آن زمان سطح غني‌سازي را هرچقدر بخواهيم بالا مي‌بريم و در صورت نبود توافق هسته‌اي در فعاليت‌هاي خود آزاد خواهيم بود و ممکن است در طرح‌هاي خود بازنگري کنيم. صالحي در رابطه با بازگشت ايران به مذاکرات هسته‌اي گفت: سال ۲۰۱۳ مذاکرات سري دوجانبه در زمينه هسته‌اي ميان ايران و آمريکا با درخواست آنها و با ميانجي‌گري عمان برگزار شد. رئيس سازمان انرژي اتمي‌به مساله لوله‌هاي راکتور هسته‌اي اراک پرداخت و گفت: تهران اين لوله‌ها را به طور مخفيانه نخريده است بلکه اين اقدام را به صورت احتياطي در دوره مذاکرات و قبل از اجراي برجام انجام داديم و به طرف مقابل اعلام کرديم که در صورت نقض برجام ما لوله‌هاي اضافي خواهيم داشت.

دادستان تهران خواستار معرفي منافذ فساد و مفسدين بزرگ شد؛

دادستان تهران گفت: ما اساسا داوطلب هستيم که رسانه‌ها در مبارزه با فساد با ما همکاري کنند؛ يعني منافذ فساد را بگويند و مفسدين بزرگ را معرفي کنند؛ اما مبارزه با فساد با اينکه به افراد و نهاد‌ها نسبت‌هايي داده شود که صحت ندارد متفاوت است و اگر براي مطالب و ادعا‌ها سندي وجود نداشته باشد، چون پاي شاکي خصوصي به ميان مي‌آيد آن فرد تحت تعقيب قرار مي‌گيرد. به گزارش ميزان، عباس جعفري دولت آبادي در جمع خبرنگاران افزود: لذا در اين خصوص نبايد اين دو مطلب با هم خلط شود و اگر روزي قانون اجازه داد که هر فردي به ديگري هر نسبتي را بدهد که جرم نيست ديگر در آن صورت دستگاه قضايي تکليفي نخواهد داشت. وي با تاکيد بر ضرورت ارائه اسناد و مدارک براي مبارزه با فساد، گفت: لازم است اين نکته را به اطلاع عموم مردم برسانيم که رسيدگي‌هاي دستگاه قضايي بر اساس قانون است و هيچکسي در برابر ارتکاب جرم مصونيت ندارد؛ يعني مصونيت داشتن در برابر رسيدگي‌هاي قضايي نيازمند قانون است. وي افزود: اينکه افرادي اعلام کنند که ما چون عضو شوراي شهر هستيم يا در بانک کار مي‌کنيم يا در اداره دولتي و حتي بخش خصوصي هستيم و فلان مطلب را گفته‌ايم و نبايد تحت تعقيب قرار گيرد، مطابق با روح قانون نيست. جعفري دولت آبادي گفت: کساني که نسبت به افراد، اشخاص و نهاد‌ها افترا مي‌بندند، اکاذيبي را منتشر مي‌کنند و مطالب خلاف واقع را به ديگران نسبت مي‌دهند، بايد بدانند که اگر مطالب خود را اثبات کنند از لحاظ مقررات تبرئه مي‌شوند. دادستان تهران اظهار کرد: بايد اين نکته را هم دانست که در بزه نشر اکاذيب و افترا قانون مقرر کرده است که اگر گوينده مطلب، صحت مطلب خود را اثبات کرد تبرئه خواهد شد؛ لذا ارائه دلايل در اين موارد بر عهده گوينده مطلب است و دادستاني صرفا بررسي کننده مطالب است. اين مقام قضايي تصريح کرد: بنابراين افرادي که امروز مي‌آيند و اعلام مي‌کنند که پرچم دار مبارزه با فساد هستند و به افراد و نهاد‌ها و دستگاه‌هاي دولتي و خصوصي نسبت‌هايي را مي‌دهند و پس از آن نمي‌توانند ادعا‌هاي خود را ثابت کنند بايد پاسخگوي اظهارات خود باشند. جعفري دولت آبادي به مطالب منتشر شده در برخي رسانه‌ها مبني بر اينکه برخي افراد صرفا به خاطر افشاگري تحت تعقيب قرار گرفته‌اند، بيان کرد: مثلا در سه مورد اخير برخي رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که اين افراد صرفا به خاطر افشاگري تحت تعقيب قرار گرفته‌اند. اين در صورتي است که اين افراد شاکي خصوصي دارند در يک مورد آن شش شاکي و در دو مورد ديگر دو شاکي خصوصي وجود دارد. دادستان تهران گفت: دستگاه قضايي نمي‌تواند بگويد که، چون شما مطالب ضد فسادي را اعلام کرده‌ايد ما آن‌ها را بررسي نمي‌کنيم. بلکه آن مطالب بررسي مي‌شود. اما به شيوه‌اي که قانون اجازه‌اش را داده است؛ يعني اگر گوينده ادعاهايش مطابق با واقع بوده و صحت داشته باشد آن فرد تحت تعقيب قرار نمي‌گيرد، اما اگر آن فرد نتواست صحت مطالب خود را اثبات کند حتما تعقيب مي‌شود؛ و اين موضوع ارتباطي با افشاگري در مورد مبارزه با فساد ندارد.