تخفيف براي شرکت در نمايشگاه خارجي

مديرعامل شرکت هامي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي مي‌گويد: 15 نمايشگاه خارجي در تقويم کاري اين شرکت تعريف شده که شرکت کنندگان از تخفيف 50 درصدي برخوردار مي‌شوند. «بهمن حسين زاده» در گفت و گو با ايرنا، افزود: شرکت سهامي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي فقط به شرکت کنندگان در 15 نمايشگاه خارجي که در تقويم شرکت سهامي‌قرار دارد تخفيف 50 درصدي مي‌دهد. به گفته وي، شرکت کننندگان در ديگر نمايشگاه‌هاي خارجي، از سازوکارهاي حمايتي سازمان توسعه تجارت بهره مند مي‌شوند. حسين زاده اضافه کرد: براي اين همکاري‌هاي دوجانبه، کشورهاي افغانستان، عراق، آذربايجان، عمان و قطر در اولويت قرار دارند.


سبقت ايران از ترکيه در صادرات به عراق

دبيرکل اتاق مشترک ايران و عراق گفت: در سال 2018، ارزش صادرات ترکيه به عراق هفت ميليارد و 350 ميليون دلار و ارزش صادرات ايران به عراق 8 ميليارد و 750 دلار بود که به اين ترتيب، ايران در صادرات به عراق از ترکيه سبقت گرفت.

«حميد حسيني» به ايرنا گفت: ترکيه در سال 2017، 154 ميليارد دلار کالا صادر کرد که سهم عراق از کل اين صادرات 6.8 درصد، يعني 8 ميليارد و 300 ميليون دلار بود.

وي افزود: در سال 2018 سهم عراق از کل صادرات ترکيه 4.5 درصد بود و با وجود سير افزايشي صادرات اين کشور، سهم صادرات به عراق حدود يک ميليارد دلار کاهش يافت.


با تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران مخالفيم

رئيس پارلمان ملي عراق گفت: همواره بر مخالفت بغداد با تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران و هر گونه سياست تحريمي‌عليه ملت‌ها تاکيد داشته و داريم. به گزارش تجارت، 'محمد الحلبوسي' با حضور در محل سفارت جمهوري اسلامي‌ايران، فرارسيدن چهلمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي‌ايران را به رهبري، دولت و ملت ايران تبريک گفت. الحلبوسي در ديدار با 'ايرج مسجدي' سفير جمهوري اسلامي‌ايران در بغداد گفت: بدليل سفر کاري و عدم امکان حضور در مراسم جشن سالروز پيروزي انقلاب اسلامي‌که روز يکشنبه در محل سفارت ايران در بغداد برگزار مي‌شود، به سفارت آمده تا مراتب تبريک خود را به مناسبت چهل سالگي انقلاب ابلاغ کند.

ممنوعيت واردات برخي کالاها لغو مي‌شود

گمرک جمهوري اسلامي‌ايران اعلام کرد: به زودي ممنوعيت واردات ۱۳۰۰ قلم کالا از طريق مرزهاي زميني که دولت در سال ۹۵ وضع کرده بود، لغو مي‌شود.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از گمرک جمهوري اسلامي‌ايران، دولت براي ساماندهي واردات کالا از طريق مناطق مرزي مصوبه‌اي در سال۹۵ داشته است که بر اساس آن، ورود ۱۳۰۰ قلم کالا به کشور از همين مرزها ممنوع شده بود.با توجه به شرايط مرزنشينان، کميسيوني در اين خصوص تشکيل شد و روز گذشته فهرست جديد کالاهايي که در گذشته ورود آن مجاز بود و کالاهاي موجود در ليست ممنوعيت به تصويب وزيران رسيد.

رايزني براي پيوستن به اتحاديه اوراسيا

مقدمات الحاق ايران به منطقه آزاد اتحاديه اقتصادي اوراسيا، با هدف دريافت تخفيف‌هاي تعرفه‌اي براي صادرات کالاهاي ايراني به اين اتحاديه، در مسکو از امروز آغاز شد.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از گمرک ايران، گفت‌وگوهاي دوجانبه گمرک و اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران به سرپرستي مهدي ميراشرفي، رئيس کل گمرک ايران با عضو هيات رئيسه و وزير گمرک اتحاديه اقتصادي اوراسيا، امروز جمعه ۱۹ بهمن ماه، در مسکو شروع شد.با توجه به تصويب لايحه الحاق ايران به منطقه آزاد اتحاديه اقتصادي اوراسيا در هيات دولت و تصويب کليات اين لايحه در مجلس شوراي اسلامي، مهدي ميراشرفي، معاون وزير اقتصاد و رئيس کل گمرک ايران و هيات همراه با عضو هيات رئيسه و ‌وزير گمرک اتحاديه اقتصادي اوراسيا، در مسکو ديدار و گفت‌وگو کردند.در اين ديدار که به منظور رايزني جهت آماده‌سازي مقدمات الحاق صورت پذيرفت، مقرر شد پيشنهاد گمرک ايران در زمينه مبادله موافقتنامه شناخت متقابل فعالان اقتصادي مجاز (AEO) و يادداشت تفاهم تبادل الکترونيک اطلاعات از طرف اتحاديه اقتصادي اوراسيا مورد بررسي قرار گيرد.

نياز ايران ، ترکيه و پاکستان

ضامن بقاي صنعت پالم مالزي

معاون وزير صنعت مالزي ادعا کرد که نياز ايران، ترکيه و پاکستان به روغن پالم ، آنها را به حامي‌مالزي در برابر تحريم‌هاي اتحاديه اروپا عليه صادرات روغن پالم تبديل کرده است.براساس گزارش خبرگزاري برناماي مالزي « شمس الاسکندر محمد آکين»، معاون وزير صنعت اين کشور گفت: 'به تازگي در ماموريت اقتصادي و سرمايه گذاري که به تهران، آنکارا و کراچي داشته‌ام مشخص شد که کوالالامپور مي‌تواند براي دور زدن تحريم‌هاي اتحاديه اروپا براي صادارت روغن پالم، کاملا روي اين سه کشور حساب کند'.وي بعد از برگزاري جشنواره 'روغن پالم' در گفت وگو با اين خبرگزاري گفت که کاربرد اين روغن در کالاهاي ساخت ايران، ترکيه و پاکستان به قدري فراوان است که بي ترديد مي‌تواند پاسخگوي هر مقدار توليد اين محصول در مالزي باشد و لذا سرمايه گذاري بيشتر براي توسعه اين صنعت ملي مالزي امري بسيار ضروري است.اين مقام مالزيايي نياز پاکستان، ترکيه و ايران به روغن پالم مالزي را به ترتيب يک ميليون، 700 هزار و 600 هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: 'با چشم اندازي که براي صادارت روغن پالم و محصولات پائين دستي آن به اين سه کشور داريم بي ترديد هم مي‌توانيم خود را از نگراني‌هاي ناشي از تحريم‌هاي اتحاديه اروپا برهانيم و هم بر حجم توليد اين روغن و محصولات جنبي آن بيافزائيم'

رئيس خانه معدن مطرح کرد

گروه تجارت: به اعتقاد رئيس خانه معدن ايران، دهه آينده بازار معدن، دهه حضور در بازار و سرمايه‌گذاري در بازارهاي منطقه‌اي و حاشيه خليج فارس خواهد بود که مي‌تواند مسبب رشد ما باشد.

محمدرضا بهرامن در گفت‌وگو با ايسنا، در رابطه با اقدامات لازم جهت رشد بيشتر صنعت معدن کشور اظهار کرد: دهه آينده، دهه کشف بازار و حضور در آن است؛ لذا بايد بدانيم که حضور در بازارها و صنعت بازرگاني اگر با نگاه سرمايه‌گذاري باشد، موفقيت‌هاي بزرگي در تأمين مواد اوليه مورد نياز به دست مي‌آورد.

رئيس خانه معدن ايران تاکيد کرد: قطعاً در اختيار داشتن مواد اوليه معدني صنايع مختلف، براي تقاضايي که خصوصاً در کشورهاي حاشيه خليج فارس و کشورهاي منطقه با بازار حدود ۴۵۰ ميليون نفري وجود دارد، مي‌تواند موفقيت بزرگي را در تأمين مواد اوليه مورد نياز براي ما فراهم آورد.

وي افزود: مواد معدني، مواد اوليه بسياري از صنايع است؛ بنابراين مي‌توانيم بر اساس آن کشورهاي منطقه‌اي را به عنوان بازار مصرفي براي خود تعريف کنيم و بر اساس آن نقشه راه معدن تعريف کنيم. امروز اين نقشه راه آماده است اما اين آمادگي زماني مي‌تواند راهگشا و کمک‌کننده باشد که بتوانيم به بازارهاي مصرف دسترسي داشته باشيم.

بهرامن با بيان اينکه امروز يکي از مواردي که همگام با توسعه بخش معدن بايد در نظر داشت، بحث حمل و نقل است، گفت: موضوع حمل و نقل چه ريلي، جاده‌اي و چه دريايي جزو مسائلي است که بايد به معناي واقعي در کنار فعاليت‌هاي معدني پرداخته شود. شايد در گذشته نياز نداشتيم که صنايع معدني کشور حمل و نقل خود را در مسير ريلي انجام دهد؛ اما امروز با توجه به گستردگي که در صنعت معدن ايجاد شده ضروري است که صنعت ريلي را تقويت و به روز کنيم.

وي با تاکيد مجدد بر اينکه دهه آينده دهه بازارها خواهد بود، اظهار کرد: بر اساس دهه بازار بايد گستردگي براي جابه‌جايي اول براي صنعت ريلي و سپس براي دريايي ايجاد شود.

رئيس خانه معدن ايران با بيان اينکه بخش معدن، بخشي کاملاً سرمايه‌اي براي کشور است، گفت: همانطور که صنعت نفت در کشور ما ثروتي الهي است، به همان ميزان معدن و صنايع معدني نيز داراي اهميت فراوان است؛ بنابراين بايد براي اين ثروت بزرگ برنامه‌ريزي جامع صورت گيرد.

بهرامن تصريح کرد: توفيقاتي که امروز در صنعت معدن کشور ايجاد شده به سبب افزايش آمار توليد و صادرات مواد معدني است که در سال جاري براي اين صنعت رقم خورده است. ضمن شرايطي که بر کشور تحميل شد، از ابتداي سال تاکنون هفت ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار صادرات داشته‌ايم؛ لذا لازم است که از اين توانايي‌ها به نحو مطلوب بهره گرفته و در جهت بالا بردن جريان اقتصادي کشور بکوشيم.

رئيس کنفدراسيون صادرات گفت: اگر صرافي‌هايي که در عراق مورد تاييد بانک مرکزي هستند به صادرکننده‌ها معرفي شوند کمک بزرگي به بازگشت ارز به کشور خواهد شد.محمد لاهوتي رئيس کنفدراسيون صادرات در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص تفاوت آماري در زمينه ميزان صادرات در سال جاري گفت: منبع و ماخذ تمام فعالين اقتصادي آمارهايي است که از سوي گمرک اعلام مي‌شود اما اين آمارها محل بحث است.وي در خصوص ميزان صادرات در ماه‌هاي اخير با توجه به آمارهاي گمرک گفت: در ۸ ماه سال جاري نسبت به سال قبل صادرات ما ۱۵ درصد رشد داشته است اما در همين بازه زماني يعني در ۹ ماه فقط سه درصد رشد داشته‌ايم که اين روند کاهشي قابل تامل است.لاهوتي در خصوص صحبت‌هاي وزير صنعت معدن و تجارت مبني بر بازگشت روند ريالي شدن صادرات به افغانستان و عراق گفت: با توجه به رويکرد بانک مرکزي بعيد مي‌دانم اين اتفاق صورت بگيرد. آقاي رحماني فقط اشاره‌اي به اين موضوع داشتند اما اگر صرافي‌هايي که در عراق مورد تاييد بانک مرکزي هستند به صادرکننده‌ها معرفي شوند کمک بزرگي به بازگشت ارز به کشور خواهد شد.به گفته رئيس کنفدراسيون صادرات، امروز معضل اصلي صادرات، ثبت سفارش و پيمان‌سپاري ارزي است.لاهوتي افزود: در صورت حل مشکل واردات در مقابل صادرات، ثبت سفارش، پيمان‌سپاري ارزي و کاهش حداقل 30 درصدي پايه گمرکي بيشتر معضلات صادرکننده‌ها برطرف مي‌شود. اين‌ها مسائلي است که مي‌توان مورد به مورد آن را حل کرد. اصلي‌ترين مسئله موضوع پيمان‌سپاري، قفل بودن ثبت سفارش و عدم امکان ارائه برخي ارزها به نيما است اين‌ها اگر حل نشود صادرات افزايش پيدا نخواهد کرد بلکه روند کاهشي آن سرعت خواهد گرفت.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: واردات کالاهاي داراي اولويت بدون رعايت سقف واردات و نيز سابقه واردکننده براي صادرکنندگان مجاز است.

واردات اقلام اولويت‌ دار براي صادرکنندگان مجاز شد

به گزارش تجارت به نقل از سازمان توسعه تجارت ايران، محمدرضا مودودي، با اشاره به درخواست بخش صادراتي کشور براي رفع تعهدات ارزي گفت: با توجه به موافقت وزير صنعت، معدن و تجارت و با عنايت به صورت‌جلسه کميته بازرگاني ستاد تنظيم بازار که در 11 بهمن سال جاري ابلاغ شد، انجام واردات در مقابل صادرات در سامانه جامع تجارت و سامانه نيما امکان‌پذير شد.سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران خاطر نشان ساخت: صادرکنندگاني که مي‌خواهند از ارز صادراتي خود براي رفع تعهد ارزي اقدام به ثبت سفارش و واردات کنند، مي‌توانند به تشخيص رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه نسبت به واردات کالاهاي داراي اولويت بدون رعايت سقف ارزشي واردات اقدام نمايند.وي همچنين براي صادرکنندگان، صبغۀ وارداتي را ضروري ندانست و گفت: در مورد ثبت سفارش‌هايي که کالا در گمرکات موجود است و ارز آنها تأمين شده است نيز رعايت سقف و سابقه واردات ضروري نيست و سازمان‌هاي صمت استاني موظف هستند، در اسرع وقت با اجراي اين ضابطه نسبت به تعيين تکليف پرونده‌هاي موجود در سازمان مربوطه اقدام نمايند.

دفتر مقررات صادرات و واردات و مرکز توسعه تجارت الکترونيک نيز مي‌توانند با استفاده از داده‌ها و اطلاعات قبض انبار و بارنامه مي‌توانند انجام سيستمي‌اين فرآيند را امکان‌پذير و عملياتي سازند.

نائب رييس مجمع واردات ايران گفت: لازم است آقاي رحماني بگويند ارز موجود در کشور به کدام درخواست کنندگان و براي چه کالاهايي داده شده است؟ ارز 4200 توماني هم به چه کسي داده شد؟ در اين وزارتخانه يک نفر نيست که توضيح دهد که اين ارزها به چه کساني تعلق گرفته است؟ افرادي که داراي شناسنامه هستند و سال‌هاست در بخش واردات و صادرات کشور کار مي‌کنند نيازي به رهگيري ندارند و عملکرد آنها مشخص است اما آنهايي که يک شبه ارز دريافت کردند معلوم نيست کجا هستند، اين افراد بايد جواب پس بدهند.عليرضا مناقبي در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص وضعيت واردات گفت: متاسفانه برخي به واردات مانند يک تابو نگاه مي‌کنند و اين تفکر را دارند که وقتي با کمبود ارز مواجه هستيم هر گونه واردات باعث ضربه به کشور مي‌شود در حالي که امروز وضعيت توليد ما به لحاظ کيفيت اصلا مناسب نيست.

با حکم وزير صنعت، معدن و تجارت، علي رهبري به سمت رياست مرکز توسعه تجارت الکترونيکي منصوب شد.به گزارش تجارت به نقل از مرکز توسعه تجارت الکترونيکي، طي حکمي‌از سوي رضا رحماني وزير صنعت، معدن و تجارت، علي رهبري به سمت رياست مرکز توسعه تجارت الکترونيکي منصوب شد. در حکم انتصاب وي به سمت رياست مرکز توسعه تجارت الکترونيک آمده است: با توجه به سوابق و تجربيات ارزشمند جناب عالي، به موجب اين حکم به سمت «رئيس مرکز توسعه تجارت الکترونيکي» منصوب مي‌شويد. انتظار دارد با به کارگيري خلاقيت و مساعي خود و بهره‌برداري بهينه از توانمندي‌هاي موجود و با تاکيد بر جلب مشارکت کليه همکاران، انجمن‌ها و تشکل‌هاي بخش خصوصي و همچنين استفاده از ابزارها و استانداردهاي ملي و بين‌المللي نسبت به توسعه کاربردهاي تجارت الکترونيکي در کشور و توسعه تبادلات ملي و بين‌المللي و ارائه پيشنهادات اثربخش، موجبات پيشرفت امور را فراهم نماييد.

رئيس انجمن صنايع همگن اعلام آمادگی کرد؛

گروه صنعت و معدن: رئيس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت: قطعه سازان آمادگي دارند در صورت فراهم شدن شرايط و همکاري دولت، نسبت به حداکثر داخلي سازي قطعات خودرويي اقدام کنند.

به گزارش تجارت، محمدرضا نجفي منش در گفت و گو با ايرنا به دشواري تامين قطعات بويژه با توجه به شرايط تحريم‌ها و مشکل تبادل مالي با خارج اشاره کرد و افزود: بايد بتوان توان بالقوه قطعه سازان را در شرايط حساس کنوني، به فعل تبديل کرد.

به گفته اين مقام صنفي، شرکت طراحي مهندسي و تامين قطعات ايران خودرو (ساپکو) دانشگاه‌ها، شرکت‌هاي دانش بنيان و قطعه سازان داخلي را براي داخلي سازي قطعات مورد نظر خود به ياري طلبيده است.

چندي پيش معاون طراحي، مهندسي و ساخت شرکت طراحي مهندسي و تامين قطعات ايران خودرو (ساپکو) اعلام کرد: در توليد بيش از پنج هزار قطعه براي پنج گروه خودرويي پژو405، دنا و دنا پلاس، پژو206 و پژو207، سمند و رانا به خودکفايي رسيده‌ايم اما بايد در ساخت يک هزار و 100 قطعه اصلي از ديگران کمک بگيريم.

همان زمان سخنگوي انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو به ايرنا گفت: صرفنظر از اقتصادي بودن يا نبودن، داخلي سازي قطعات حساس خودرويي مانند يي.سي.يو (کامپيوتر خودرو) در شرايط کنوني لازم است.

«فرهاد به نيا» افزود: اين مهم با استفاده از تجارب مراکز دانش بنيان با تخصص بالا که حتي توان صادرات فناوري دارند امکانپذير است.

به گفته اين مقام صنفي، در اين زمينه مي‌توان از تجهيزات کم مصرف و قابل استفاده نيروهاي مسلح که در نوع خود پيشرفته است، استفاده کرد که ضلع سوم اين مثلث، بکارگيري تجارب خوب قطعه سازان و خودروسازان کشور است.

وي اضافه کرد: بايد اين سه عامل را بخوبي با يکديگر ترکيب و از توان و تخصص آنها با ملزومات ياد شده استفاده کنيم؛ در اين زمينه دفتر معاون اول رييس جمهوري و معاونت علمي‌و فناوري رياست جمهوري خواهان تحقق موضوع هستند.

به نيا اعلام کرد: توليد خودرو پژو 301 که تا پايان سال آينده به توليد انبوه مي‌رسد، با همين محور در دستور کار است.

  • پرداخت مطالبات قطعه سازان

رئيس انجمن صنايع همگن نيرو محرکه و قطعه سازان کشور درباره نيازهاي قطعه سازان به پرداخت مطالبات آنها اشاره کرد.

وي با اشاره به گرفتاري‌هاي مالي قطعه سازان در شرايط کنوني، خواستار آن شد که به جاي پرداخت وام و تسهيلات، بدهي‌هاي آنها از سوي خودروسازان پرداخت شود.

نجفي منش همچنين پرداخت ما به التفاوت قيمت قطعات به قطعه سازان مطابق اسناد و مدارک را خواستار شد.

وي تاکيد کرد پرداخت مطالبات بويژه براي قطعه سازان کوچک و متوسط بايد يک ماهه باشد تا توان ادامه کار را داشته باشند.

  • لزوم تسهيل مراودات بانکي براي قطعه سازان

اين مقام صنفي سازوکاري را که در روزهاي اخير براي پرداخت بخشي از مطالبات قطعه سازان پيش بيني شده است، سخت و دشوار توصيف کرد.

به گفته وي، مطابق اين سازوکار بانک‌ها، خودروسازان و قطعه سازان کنار يکديگر قرار گرفته‌اند و اگر قطعه سازان چک برگشتي يا ساير مشکلات بانکي داشته باشند، در دريافت مطالباتشان به مشکل برمي‌خورند.

وي خواستار آن شد که خودروسازان پول‌ها را به طور مستقيم به بانک‌ها بدهند تا در اختيار قطعه سازان قرار گيرد و ضمانت‌هاي لازم را خودروسازان تامين کنند.

«در غير اين صورت فرآيند کار زمانبر مي‌شود و قطعه سازان خسارت جدي مي‌بينند.»

در همين پيوند، دبير انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌هاي خودرو پانزدهم بهمن ماه به ايرنا اعلام کرد: در شرکت‌هاي خودروساز عمليات اجرايي پرداخت چهار هزار ميليارد توماني که قرار بود در اختيار قطعه سازان قرار بگيرد، آغاز شده است.

«مازيار بيگلو» گفت: قرار است بانک‌ها به طور مستقيم مبالغ را طبق فهرستي که خودروسازان در اختيارشان قرار مي‌دهند، به قطعه سازان بپردازند.

بيگلو اضافه کرد: به اين منظور کنسرسيومي‌متشکل از حدود 12 بانک بزرگ کشور که رياست آن برعهده بانک ملت است، تشکيل شد و امروز ايران خودرو و سايپا فهرست شرکت‌هاي قطعه ساز را به اين کنسرسيوم ارائه کردند.

وي ادامه داد: اين مبلغ حجم زيادي از مطالبات 120 روز گذشته قطعه سازان را جبران مي‌کند.

جمهوري آذربايجان صادرات کاميون‌هاي سبک

به ايران را بررسي مي‌کند

رييس شرکت خودروسازي ' آذرماش ' جمهوري آذربايجان گفت: اين شرکت صادرات کاميون‌هاي سبک کارخانه کاميون سازي 'QAZ' را به ايران بررسي مي‌کند . بر اساس گزارش تجارت ، 'امين آخونداف ' در گفت و گو با خبرنگاران، با بيان اينکه محصولات کارخانه کاميون سازي آذربايجان سال 2020 ميلادي به بازار خواهد آمد ، اظهار داشت: مذاکراتي براي صادرات اين کاميون‌ها به ايران انجام شده است. مراسم کلنگ زني کارخانه مونتاژ کاميون جمهوري آذربايجان ، براي توليد کاميون‌هاي سبک، مدل "QAZ” با مشارکت کارخانه گورکي روسيه در کوي صنعتي ' حاجي قابول' باکو ، ديروز با حضور ماکسيم اورشکين وزير توسعه اقتصادي روسيه و شاهين مصطفي اف همتاي اذربايجاني برگزار شد. آخونداف، با بيان اينکه ،کارخانه خودروسازي گورکي روسيه 'QAZ' گفت و گوهاي مستقيمي‌درباره صادرات بخشي از محصولات خود به ايران انجام داده است، افزود: از آنجاييکه صادرات اين خودروها از جمهوري آذربايجان به ايران از نظر لجستيکي آسان تر است ، کاميون‌هاي توليدي در باکو به ايران صادر خواهد شد .

فولاد سازان بزرگ بيش از 7/4 ميليون تن

صادرات داشتند

فولاد سازان بزرگ کشور در 10 ماهه امسال افزون بر چهار ميليون و 715 هزار تن صادرات داشتند که حدود 39 درصد اين رقم به فولاد خوزستان اختصاص داشت. به گزارش ايرنا برپايه جداول آماري شرکت‌هاي بزرگ فولاد ساز (ذوب آهن، مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان) مجموع صادرات 10 ماهه 97 در مقايسه با مدت مشابه پارسال افت 19 درصدي دارد. مجموع صادرات فولاد شرکت‌هاي ياد شده در دي امسال به رقم 349 هزار و 597 تن رسيد و با توجه به متوسط 10 ماهه که کمتر از 471 هزار تن بود، کاهش 49 درصدي را نشان مي‌دهد . بررسي داده‌هاي دوره مورد بررسي حاکي از رشد صادرات ميلگرد توسط ذوب آهن اصفهان است بگونه‌اي که در ديم اه سه هزار و 849 تن ميلگرد صادر شد که نسبت به دي ماه 96 رشد 149 درصدي داشت.همچنين 10 ماهه 97 در مجموع 125 هزار و 935 تن ميلگرد توسط ذوب آهن صادر شد که در مقايسه با دوره مشابه سال گذشته هشت درصد رشد داشت.

بريتانيا به دنبال روابط تجاري با کشورهاي خليج‌فارس پس از برگزيت است

وزير اقتصاد امارات از مذاکره با بريتانيا درباره قرارداد‌هاي تجاري پس از برگزيت خبر داد. به گزارش ايلنا به نقل از رويترز، «سلطان بن سعيد المنصوري» وزير اقتصاد امارات متحده عربي امروز -دوشنبه- گفت که بريتانيا براي امضاي توافق‌هاي تجاري پس از برگزيت با کشور‌هاي حاشيه خليج‌فارس مذاکره مي‌کند. المنصوري گفت که بريتانيا با امارات و چند کشور ديگر در حاشيه خليج‌فارس براي امضاي توافق‌هاي تجاري مذاکره کرده است. وي در نشست بين‌المللي که در دوبي برگزار شد، افزود که اين مذاکرات براي دوره پسابرگزيت انجام مي‌شود.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به اينکه در طول سال‌هاي گذشته صنعت خودروسازي کشور به جاي پيشرفت پس رفت نموده است، گفت: متاسفانه خودروسازي محدود به عده خاصي شده است که وابسته به دولت هستند و اجازه ورود ديگران به اين عرصه را نمي‌دهند. به گزارش تجارت، سيد ناصر موسوي لارگاني با بيان اينکه ريشه آشفتگي بازار خودرو ساختاري است، به الف گفت: مديريت دولتي، عدم خصوصي سازي واقعي، عدم نظارت کافي بر عملکرد خودروسازان، ايجاد منافع مشترک بين خودروسازان و دستگاه‌هاي ناظر از جمله مسائل ساختاري است که وضعيت کنوني بازار خودرو را شکل داده است. وي در گفتگو با الف گفت: اگر تنها 10 درصد از تسهيلات و کمکهايي را که در طول 40 سال اخير به دو خودروساز بزرگ کشور کرده ايم، به يک بخش خصوصي اعطا مي‌کرديم تا با مهندسي معکوس خودروهاي وارداتي اقدام به توليد خودرو نمايد، صنعت خودرو کشور به مراتب پيشرفته تر از وضعيت کنوني بود.

موسوي لارگاني، با انتقاد از حاکميت مديريت دولتي بر دو خودروساز ايران خودرو و سايپا گفت: متاسفانه به خاطر همين عارضه ساختاري، درهاي خودروسازي به روي جوانان مبتکر و خلاق کشور بسته است.

وي افزود: کساني مانع از حضور اين جوانان در صنعت خودرو مي‌شوند.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به اينکه در طول سال‌هاي گذشته صنعت خودروسازي کشور به جاي پيشرفت پس رفت نموده است، خاطر نشان کرد: به طور مثال برخي از امکانات خودرو که تا چند سال پيش جزء امکانات اصلي بوده ولي در حال حاضر بابت آن پول اضافي از مشتري دريافت مي‌شود.

وي ادامه داد: يعني به جاي طراحي و توليد امکانات جديد و مدرن، بابت امکانات قبلي پول مازاد دريافت مي‌شود.

موسوي لارگاني گفت: متاسفانه خودروسازي محدود به عده خاصي شده است که وابسته به دولت هستند و اجازه ورود ديگران به اين عرصه را نمي‌دهند.

وي نظارت ضعيف وزارت صنعت و سازمان استاندارد را يکي از دلايل عقب افتادگي صنعت خودرو برشمرد و گفت: بعضا برخي از ناظرين در شرکت‌هاي خودروسازي مسئوليت دارند و حقوق بگير هستند.