نقدينگي تورم‌زاست؛ بانک مرکزي کاري کند

محمود جامساز در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به حجم نقدينگي ۱۷۶۴ هزار ميليارد توماني اعلام شده توسط بانک مرکزي اظهار کرد: اين حجم از نقدينگي در حالي است که حداکثر توليد ناخالص داخلي ما حدود ۱,۴۰۰ هزار ميليارد تومان است. اين تفاوت در حجم نقدينگي و حجم توليد ناخالص داخلي نشان مي‌دهد که حجم زيادي از نقدينگي وارد توليد نشده است.

اين اقتصاددان با تاکيد بر اينکه مقدار زيادي از نقدينگي به جاي حوزه‌هاي مولد به سمت بازارهاي مالي و سفته بازي رفته است، گفت: اين مساله باعث ايجاد يک فاصله بين حجم نقدينگي و حجم توليد ناخالص داخلي شده است که مي‌تواند تورم زا باشد.


ضروت نصب کارتخوان براي پزشکان

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با تاکيد بر اينکه نصب کارت خوان در مطب پزشکان ابزاري براي شفافيت درآمدي و جلوگيري از فرار مالياتي است، گفت: اين اقدام و همچنين اخذ 10 درصد دستمزد پزشکان به عنوان ماليات، باعث ايجاد عدالت خواهد شد.به گزارش تجارت، سيد ناصر موسوي لارگاني در گفتگو با فارس درباره مصوبات کميسيون تلفيق درباره دريافت ماليات از پزشکان گفت: دريافت ماليات ابزاري براي کاهش اتکاء به درآمدهاي نفتي محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: پزشکان ازجمله گروه‌هاي هستند که درآمد بالايي دارند و به همين دليل لازم است ماليات خود را متناسب با درآمد و با رضايت کامل پرداخت کنند.


سلامت بازار پول با ساماندهي تراکنش‌ها

عضو کميسيون تلفيق مجلس با اشاره به مصوبه اين کميسيون درباره ساماندهي تراکنش‌هاي بانکي گفت: اگر پول کلاني در اقتصاد جابجا شود بايد مشخص گردد اين پول براي چه کاري است و تحقق اين امر از وقوع جرايم فراواني جلوگيري مي‌کند.به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاري فارس، محسن کوهکن عضو کميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي‌در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس درباره اقدامات مجلس درباره تضمين سلامت بازار پول گفت: معمولاً در دنيا براي جابجايي پول محدوديتي وجود ندارد اما براي تضمين سلامت بازار پول و جلوگيري از پول‌هاي کثيف ضوابط و مقرراتي وجود دارد و کنترل‌هايي در اين حوزه صورت مي‌گيرد.

آزادسازي سهام عدالت براي سال نو

وزير اقتصاد و دارايي گفت: تلاش داريم تا سهام عدالتي که مردم دارند را آزاد کنيم تا آن را اگر دوست دارند بفروشند و به يک کالاي سرمايه‌اي تبديل کنند.

به گزارش تسنيم به نقل از سازمان خصوصي‌سازي، فرهاد دژپسند، وزير اقتصاد و دارايي در پاسخ به اين پرسش که براي سال نو يا پيش از آن چه خبر خوشحال‌ کننده‌اي براي مردم داريد، گفت: تلاش داريم تا سهام عدالتي که مردم دارند را آزاد کنيم تا آن را اگر دوست دارند بفروشند و به يک کالاي سرمايه‌اي تبديل کنند.

دولت بدهکارتر از پارسال

بدهي دولت به بانک مرکزي در آذرماه سال جاري به بيش از ۴۳ هزار ميليارد تومان رسيد که نسبت به آذر سال گذشته ۱۱.۸ درصد افزايش يافته است.به گزارش ايسنا، بانک مرکزي با انتشار آمار بخش پولي و بانکي کشور در آذرماه سال ۱۳۹۷، بدهي کل بخش دولتي شامل دولت و شرکت‌ها و مؤسسات دولتي را حدود ۷۱ هزار ميليارد تومان اعلام کرده است.اين آمار نشان مي‌دهد که بدهي بخش دولتي به بانک مرکزي نسبت به آذرماه سال گذشته ۱۱.۸ درصد و نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۳۴.۱ درصد افزايش داشته است.بر اساس اين گزارش، بدهي بخش دولتي به بانک مرکزي در آذرماه سال گذشته ۶۳ هزار ميليارد و در اسفندماه همان سال حدود ۵۳ هزار ميليارد تومان بوده است.در اين ميان، بدهي دولت به بانک مرکزي در آذرماه سال جاري نسبت به آذرماه سال گذشته ۱۴.۳ درصد افزايش يافته، به طوري که ميزان بدهي دولت به بانک مرکزي در آذرماه سال گذشته حدود ۳۸ هزار ميليارد تومان و در آذرماه سال جاري حدود ۴۴ هزار ميليارد تومان بوده است.شرکت‌ها و مؤسسات دولتي نيز در آذرماه سال گذشته ۲۵ هزار ميليارد تومان به بانک مرکزي بدهکار بوده‌اند که ميزان اين بدهي در آذرماه سال جاري با رشد هشت درصدي به ۲۷ هزار ميليارد تومان رسيده است.

دلار رکورد زد

ثبت هشتمين صعود متوالي دلار باعث شد اين ارز در بالاترين سطح ثبت شده خود در سال ۲۰۱۹ قرار گيرد.

به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، در شرايطي که مذاکرات تجاري بين چين و آمريکا در پکن ادامه دارد و وزير خارجه آمريکا به کشورهاي مختلف در خصوص همکاري با غول چيني هوآوي هشدار داده است، ارزش دلار در معاملات روز گذشته ارزي جهان براي هشتمين روز متوالي افزايش يافت. سيم مو سيونگ، استراتژيست ارزي در بانک سنگاپور گفت: در حال حاضر دلار از اضطراب معامله گران در خصوص نتايج مذاکرات تجاري نهايت استفاده را مي‌برد.

در شرايطي که آمريکا تهديد کرده است در صورت نرسيدن به توافق مشخص با چين بر واردات کالاهايي به ارزش ۲۰۰ ميليارد دلار از اين کشور تعرفه‌هايي با متوسط ۱۰ تا ۲۵ درصد وضع خواهد کرد، ارزش دلار در برابر ين و فرانک سوئيس که به عنوان ارزهاي امن جهاني شناخته مي‌شود ۰.۱ درصد پيشروي کرد به گونه‌اي که هر دلار به ۱۱۰.۴۷ ين و هر فرانک به ۱.۰۰۴ دلار رسيد.

شاخص دلار که نرخ برابري آن در مقابل سبدي از ارزهاي مهم جهاني را اندازه مي‌گيرد با ۰.۴۵ درصد افزايش و ايستادن در سطح ۹۷.۰۴ واحد، رکورد سال ۲۰۱۹ خود را شکست و براي نخستين بار در سال جاري در سطح بالاي ۹۷ واحد ايستاد.

در گفتگوی اختصای تجارت با رییس کانون کارگران بازنشسته تهران مطرح شد؛

اقتصاد کلان-کورش شرفشاهي: همه ساله تعيين حداقل دستمزد در شوراي عالي کار، در روزهاي پاياني سال تعيين مي‌شود. مبناي تعيين حداقل دستمزد تبصره‌هاي ۱ و ۲ ماده ۴۱ قانون کار است. تبصره ۱ افزايش حداقل دستمزد را بر اساس تورم سالانه تعيين مي‌کند اما تبصره ۲ بر سبد خانوار تاکيد دارد. اکنون در روزهاي پاياني سال هستيم و بار ديگر شوراي عالي کار بايد حداقل دستمزد را تعيين کند.

  • چشم بازنشستگان به شوراي عالي کار

نکته جالب توجه اين است که حداقل دستمزد تنها به کارگران شاغل مختص نمي‌شود، بلکه بر اساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامين اجتماعي، افزايش دستمزد در شوراي عالي کار مبناي حداقل مستمري بازنشستگان تامين اجتماعي است. امسال بازنشستگان چشم به شوراي عالي کار دوخته‌اند تا بدانند چقدر به حقوقشان افزوده خواهد شد. در اين رابطه با علي دهقان کيا رئيس کانون کارگران بازنشسته تهران گفت و گو کرديم. دهقان کيا با اعلام اينکه سال‌ها مبناي افزايش حداقل دستمزد تورم سالانه بوده است گفت: معمولا تورم واقعي اعلام نمي‌شود و همين امر موجب مي‌شود کارگران نتوانند افزايش دستمزدي متناسب با گراني و تورم واقعي داشته باشند.

وي با يادآوري اينکه سال گذشته براي اولين بار نمايندگان کارگري در شوراي عالي کار موفق شدند از کارفرما و دولت تبصره ۲ يعني سبد هزينه خانوار را مطالبه کنند گفت: در نتيجه مذاکرات جدي و نفس‌گير گروه کارگري، در نهايت کارفرمايان و دولت سبد هزينه خانوار را پذيرفتند و براي اولين بار افزايش حداقل دستمزد بر مبناي سبد هزينه خانوار صورت گرفت.

رئيس کانون بازنشستگان تهران با اعلام اينکه سال قبل سبد هزينه خانوار دو ميليون و ۷۰۰ هزار تومان تصويب شد گفت: آنچه به عنوان حداقل دستمزد به کارگران تعلق گرفت، حدود يک ميليون و ۳۰۰ هزار تومان بود. يعني کارگران سال گذشته يک ميليون و ۴۰۰ هزار تومان از سبد خانوار عقب بودند که اين رقم نتيجه اصرار دولت و کارفرما به افزايش دستمزد بر مبناي تورم در سال‌هاي گذشته بود.

وي در خصوص آمارهاي امسال گفت: امسال حداقل سبد هزينه خانوار حدود ۳ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان برآورد شده است. بدين معنا که اگر براي خريد اقلام موجود در سبد يک خانواده 4 نفري به بازار مراجعه کنيم و ارزانترين کالاهاي موجود در بازار را بخريم، مي‌بايست در ماه ۳ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشيم.

دهقان کيا با اعلام اينکه برآوردها نشان مي‌دهد سبد متوسط هزينه خانوار ۴ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان است گفت: معناي سبد متوسط هزينه اين است که اگر نان آور يک خانواده 4 نفره بخواهد کالاها و اجناس متوسطي را براي تامين معاش و زندگي خود خريداري کند، بايد ماهيانه ۴ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان دريافتي داشته باشد.

وي با اعلام اينکه اگر بخواهيم شرايط سال گذشته را داشته باشيم مي‌بايست حداقل حقوق دو ميليون و ۴۰۰ هزار تومان تعيين شود گفت: سال گذشته يک ميليون و ۴۰۰ هزار تومان از سبد حداقل هزينه عقب بوديم و امسال نيز اگر حقوق ما ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان تعيين شود، مانند شرايط سال گذشته، يک ميليون و 400 هزار تومان با سبد حداقل هزينه فاصله خواهيم داشت.

رئيس کانون بازنشستگان تهران با تأکيد بر اينکه اگر حداقل حقوق کمتر از ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان باشد شرايط بسيار سختي براي سال 98 در انتظار ما خواهد بود گفت: با توجه به گراني و تورم ناشي از گراني دلار، امسال کارگران و بازنشستگان شرايط سختي را سپري کردند و اگر درصد افزايش دستمزد به نوعي باشد که ما را در جايگاه قبل قرار دهند، بازهم سختي و فلاکت سال جاري را تجربه خواهيم کرد.

  • تقسيم شرمندگي به جاي نان

وي با اعلام اينکه بازنشستگان به جاي نان شرمندگي را سرسفره با اعضاي خانواده خود تقسيم مي‌کنند گفت: آقاياني که حقوقهاي نجومي‌مي‌گيرند و با افتخار از پشت صفحه تلويزيون به دريافت حقوق ماهيانه 19 ميليون تومان اعتراف مي‌کنند، نبايد از درد بازنشستگان و کارگران خبرداشته باشند.

با تاکيد بر اينکه در بهترين شرايط دولت و کارفرمايان بيش از ۵۰ درصد با افزايش حداقل دستمزد موافقت نخواهند کرد گفت: اگر حداقل حقوق دو ميليون تومان تعيين شود، براي سال آينده ۴۰۰ هزار تومان بيشتر عقب‌ماندگي خواهيم داشت که جمع اين مبلغ با يک ميليون و ۴۰۰ هزار تومان عقب‌ماندگي سال‌هاي قبل، ميزان عقب ماندگي دستمزد کارگران را به يک ميليون و ۸۰۰ هزار تومان افزايش خواهد داد.

دهقان کيا افزود: ملاک ما براي افزايش دستمزد، سبد حداقلي است و اگر بخواهيم سبد متوسط را ملاک مذاکرات قرار بدهيم، دو ميليون و ۹۰۰ هزار تومان عقب‌ماندگي حقوق و دستمزد با متوسط زندگي خانوار خواهيم داشت.

وي در پاسخ به اينکه چرا کسري حقوق بازنشستگان را از سازمان تامين اجتماعي مطالبه نمي‌کنيد گفت: اين امکان ندارد زيرا عمده منابع سازمان تامين اجتماعي از محل دريافت حق بيمه‌هاست و حدود ۲۰ درصد نيز از محل درآمدهاي بانک رفاه کارگران و شستا تامين مي‌شود.

  • با کارگران صادق نيستند

رئيس کانون بازنشستگان تهران افزود: وضعيت اشتغال مناسب نيست و نه تنها اشتغال جديدي ايجاد نمي‌شود بلکه روزانه بسياري از کارگران بيکار مي‌شوند. بنابراين سازمان تامين اجتماعي محلي براي درآمدزايي ندارد تا بازنشستگان انتظار داشته باشند از آن محل اضافه حقوق دريافت کنند.

وي با ابراز تاسف از اينکه دولت در تمام سالهاي گذشته با کارگران صادق نبوده و همين دليل عقب ماندگي حقوق است گفت: امسال يک بار بانک مرکزي تورم را ۴۱ درصد اعلام کرد، اما پس از مدت کوتاهي اين آمار را از سايت بانک مرکزي حذف کردند و رقم را پايين کشيدند. بنابراين ديگر به آمارهاي دولتي اعتمادي نداريم و سبد خانوار را که مورد تاييد دولت و کارفرمايان است به عنوان ملاک افزايش دستمزد در نظر مي‌گيريم. دهقان کيا گراني و تورم را ناشي از سومديريت دولت دانست و گفت: دولت وظيفه دارد بازار عرضه و تقاضا را تنظيم کند و هر آنچه نياز بازار است، تامين کند تا قيمت کالاها بالا نرود و هر جا که احساس کرد تورم و گراني در حال شکل گيري است، ورود موثر داشته باشد. بنابر اين وقتي دولت در انجام وظايف خود کوتاهي کرده، خودش هم بايد تاوان بدهد. وي با يادآوري اينکه در ابتداي سال قيمت دلار 3500 تومان بود و در مدت کمتر از 4 ماه به از مرز 19 هزار تومان رد شد گفت: تمام گراني‌ها به دليل دلار 19 هزار تومان اتفاق افتاد اما اکنون که دلار به کانال 11 هزار تومان بازگشته، قيمت‌ها در همان اندازه دلار 19 هزار تومان باقي مانده که اين هم يکي ديگر از دلايل ناتواني دولت در اداره امور است. رئيس کانون بازنشستگان تهران با اعلام اينکه به عنوان نماينده قشر بازنشسته وظيفه داريم نسبت به شرايط سخت و غير قابل تحمل امروز اعتراض کنيم گفت: کانون بازنشستگان قدرت اجرايي ندارد، اما مي‌توانيم اعتراض‌هاي مدني داشته باشيم و از مسوولان بخواهيم در مورد شرايط بحراني امروز پاسخگو باشند.

  • جلسه با استاندار

وي با اشاره به اينکه مدتهاست بازنشستگان از کانون درخواست برگزاري تجمع در اعتراض به وضعيت نامناسب را مي‌کنند گفت: اعتقاد ما بر اين است که هر کاري بايد از کانال قانوني خودش پيگيري شود. به همين دليل در جلسه‌اي که با استاندار تهران داشتيم، شرايط را توضيح داديم و به استاندار تهران در نامه‌اي رسمي‌تقاضاي تجمع مقابل سازمان برنامه و بودجه را ارايه داديم که تاکنون با اين تقاضا موافقت نشده است.

دهقان کيا با تاکيد براينکه تجمع بازنشستگان صنفي است و فقط از دولتمردان مي‌خواهيم به قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي‌عمل کنند و بدهي سازمان تامين اجتماعي را بپردازند گفت: پس از آنکه با تجمع بازنشستگان موافقت نشد، تقاضاي برگزاري شوراي تامين استان تهران را مطرح کرديم و در جلسه اين شورا حاضر شديم و تمام مطالب خود را با اسناد قانوني ارايه کرديم که مورد تاييد اعضاي شوراي تامين استان قرار گرفت.

  • جلسه با نمايندگان

رئيس کانون بازنشستگان تهران از مذاکراتي که هيات مديره کانون بازنشستگان تهران با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌انجام داده‌اند خبر داد و گفت: نمايندگان مجلس را به جلسه هيات مديره کانون تهران دعوت کرده‌ايم و خودمان نيز به مجلس رفته و در جمع آنان توضيحات لازم را داده ايم. اما حرف نمايندگان اين است که قانون در مجلس تصويب مي‌شود اما دولت قانون را اجرا نمي‌کند.

دهقان کيا در پاسخ به اينکه بيش از 60 درصد بازنشستگان حداقل بگير هستند و اگر همسان سازي اجرايي شود، بخشي از مشکلاتشان مرتفع مي‌شود. چرا سازمان تامين اجتماعي همسان سازي را اجرايي نمي‌کند گفت: مشکل کارگران و بازنشستگان در تمامي‌سالهاي گذشته، بي توجهي دولت به قوانين و اجراي سليقه‌اي قانون است. اکنون نيز مشکل همسان سازي ناشي از رفتارهاي سليقه‌اي دولت به قانون برنامه ششم توسعه و لايحه بودجه است.

وي از تشکيل کميته همسان سازي در سازمان تامين اجتماعي خبر داد و گفت: بررسي‌هاي اين کميته انجام شده و نحوه همسان سازي، دسته بندي بازنشستگان، اعتبار و کارهاي اداري آن انجام شده و چنانچه دولت اعتبار آن را تامين کند، همسان سازي اجرايي خواهد شد.

  • دولت بدهي اش را بدهد

دهقان کيا با اشاره به طلب 182 هزار ميليارد توماني سازمان تامين اجتماي از دولت گفت: هرگز مبلغي اضافه از دولت نمي‌خواهيم بلکه فقط از دولت بدهکار مي‌خواهيم بخشي از بدهي خودش به سازمان را بپردازد.

وي با تاکيد بر اينکه اگر بتوانيم پولي از دولت بابت مطالبات سازمان بگيريم، همسان سازي اجرا مي‌شود گفت: اگر دولت بدهي خودش را به سازمان ندهد، همسان سازي اجرا نمي‌شود و درصد بالايي از بازنشستگان همچنان با حداقل‌ها زندگي خواهند کرد.

رئيس کانون بازنشستگان تهران با يادآوري اينکه بر اساس بند ب ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه، دولت مي‌بايست براي سال 97 مبلغ 7200 ميليارد تومان به سازمان بپردازد گفت: اگر دولت قانون گريز نبود و به آنچه در برنامه ششم توسعه و لايحه بودجه آمده، عمل مي‌کرد، اکنون بخشي از همسان سازي اجرايي شده بود. وي با اعلام اينکه اکنون اگر بخواهيم همسان سازي را براي سال 98 اجرايي کنيم، به 12 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز داريم گفت: تمامي‌کانونهاي بازنشستگي به دولت فشار مي‌آورند که اين مبلغ را پرداخت کند و دولت نيز همچنان نسبت به خواسته برحق بازنشستگان و سازمان تامين اجتماعي مقاومت مي‌کند.

مديرعامل بورس کالا از وضعيت سواد مالي در کشور انتقاد کرد؛

مديرعامل بورس کالاي ايران گفت:بازارهاي رسمي‌براي حذف کامل زد و بندها ايجاد نشده‌اند بلکه اين بازارها به دنبال آشکار و شفاف کردن زد و بندها هستند. به گزارش تجارت، حامد سلطاني‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت در خصوص اطلاع‌رساني محدود به اقشار مختلف جامعه و اطلاعات ناکافي مردم از فعل و انفعالات بازار بورس گفت: اطلاع‌رساني در حوزه بورس در ابعاد مختلف همچون تدريس در دانشگاه‌ها، تدوين کتاب، ساخت فيلم مستند و برگزاري نشست‌هاي تلويزيوني انجام مي‌شود با اين وجود بايد با نگاهي ملي به آموزش و اطلاع‌رساني موضوعات مرتبط با بورس نگريست.

مديرعامل بورس کالاي ايران ادامه داد: الگوهاي پيشرفته دنيا نشان مي‌دهد آن‌ها به تناسب تغييرات مديريتي و تصميمات جديد در بازار بورس آموزش‌هاي جديد را مدنظر قرار نمي‌دهند، بلکه طبق يک سند آموزشي مشخص، مواردي همچون سواد مالي، نحوه فعاليت در بازار سرمايه و بازار بورس را از سنين کودکي به افراد تدريس مي‌کنند. وي با اعتقاد به اينکه بايد با ديد ملي به حوزه بازار بورس نگريست، افزود: باوجود دارا بودن انواع اسناد بالادستي در حوزه بورس همچون سند جامع و تفاهم‌نامه اما هنوز اين اسناد در حوزه اجرا به منصه‌ظهور نرسيده‌اند لذا تحقق اين مهم نيازمند پيگيري است تا افراد بتوانند از سنين پايين با انواع فعاليت در بورس و سواد مالي آشنا شوند. سلطاني‌نژاد اضافه کرد: فرهنگ‌سازي و آموزش در حوزه بورس کالا در ايران بسيار ضعيف است تا جايي که مسائل مرتبط با سياست‌گذاري و تصميم‌گيري آن نيز به دليل همين آموزش ناکافي مشکلات فراواني دارد و حتي در فلسفه وجودي بورس‌هاي کالايي نيز شک و ترديد ايجاد مي‌شود. رييس سازمان بورس کالا با اشاره به اينکه سبقه و قدمت بورس‌هاي کالايي در دنيا از بورس‌هاي اوراق بهادار بيشتر است، اضافه کرد: در راستاي اختصاص يک کالا از بنگاهي به بنگاه ديگري در فضاي رقابتي تلاش مي‌شود اما نبود بازارهاي رسمي‌يکي از دلايل اصلي وضعيت نامناسب بورس در ايران است. تا زماني که قاعده بازي براي تجارت تعريف نشود نمي‌توان بازيگران را متهم به انجام تخلف کرد لذا بايد ابتدا قاعده بازار بورس را تدوين و در ادامه اگر کسي از آن تخطي کرد به‌عنوان متخلف مورد پيگيري قرار گيرد وي با يادآوري اينکه بازارهاي رسمي‌براي حذف کامل زد و بندها ايجاد نشده‌اند بلکه اين بازارها به دنبال آشکار و شفاف کردن زد و بندها هستند، توضيح داد: تا زماني که قاعده بازي براي تجارت تعريف نشود نمي‌توان بازيگران را متهم به انجام تخلف کرد لذا بايد ابتدا قاعده بازار بورس را تدوين و در ادامه اگر کسي از آن تخطي کرد به‌عنوان متخلف مورد پيگيري قرار گيرد چراکه بخش رسيدگي به تخلفات، بازرسي و بخش قوه‌قضاييه در بورس ايجاد شده است. رييس سازمان بورس کالا با اشاره به اينکه بازارهاي رسمي‌ايجاد مي‌شوند که ناهنجاري‌ها را به حداقل برسانند، تاکيد کرد: اگر افراد تکاليف و وظايف خود را در بازار رسمي‌شناخته و بپذيرند آنگاه مي‌توان به تخلفات‌شان نيز رسيدگي کرد./


سهام داران دست به عصا شدند؛

فعالان بازار سرمايه روز گذشته در حالي شاهد کاهش قيمت‌ها در سهم‌هاي شاخص‌ساز بودند که سهام شرکت‌هاي کوچک‌تر با افزايش قيمت روبرو شدند؛ روز گذشته سهم‌هاي معدني، بانکي و فلزي از تاثيرگذاران روي معاملات بودند و سهام‌داران با احتياط در داد و ستدها نيم‌نگاهي به عرضه‌هاي اوليه در روزهاي آينده داشتند. به گزارش ايسنا، هر چه به هفته‌هاي پاياني سال نزديک‌تر مي‌شويم بازار سرمايه به صورت سنتي با کمبود نقدينگي بيشتري مواجه مي‌شود، چراکه بسياري از سهامداران براي دست يافتن به وجوه نقد اقدام به فروش سهم‌هاي خود مي‌کنند. حتي سهامداران عمده‌اي که در روزهاي عادي در کفه تقاضا مي‌نشستند در اين روزها يا تقاضايي براي خريد ندارند يا حجم تقاضايشان به مراتب پايين آمده است. در چنين شرايطي در بورس و فرا بورس ايران شاهد تحرکاتي براي افزايش عرضه‌هاي اوليه هستيم؛ به طوري که روز گذشته يک شرکت جديد براي عرضه در فرا بورس معرفي شد و در شنبه هفته آينده نيز شاهد پنجمين عرضه اوليه در بورس تهران خواهيم بود. به اعتقاد بسياري از کارشناسان اين عرضه‌ها سبب مي‌شود سهامداران براي دستيابي به نقدينگي براي شرکت در عرضه اوليه اقدام به فروش بخشي از پرتفوي فعلي خود کنند و عملاً بيش از اينکه نقدينگي تازه جذب بازار شود سبب مي‌شود که بازار سهام به سمت کمبود نقدينگي پيش رود. از طرفي از ابتداي سال تعداد عرضه‌هاي اوليه در بورس و فرا بورس ايران زياد نبوده است. در اين روزها تعطيلات نيز بر گردش نقدينگي بازار سرمايه تأثيرگذار بوده است.اما روز گذشته باز هم سهم‌هاي کوچک بر نوسانات دماسنج‌هاي بازار سرمايه تأثير داشت؛ به طوري که شاخص کل بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۴۹۴ واحد افت کرد و به رقم ۱۵۷ هزار و ۹۷۳ واحدي رسيد، اما شاخص کل هم وزن در جهتي مخالف با ۶۴ واحد رشد مواجه شد و به رقم ۲۹ هزار و ۷۵۶ بالا رفت.عليرغم تلاش سهم‌هاي بزرگ شاخص ساز براي کاهش نماگر اصلي، روز گذشته سهم‌هاي کوچک‌تر بازار را در دست گرفتند و سبب رشد شاخص هم وزن شدند. در عين حال شاخص آزاد شناور با ۶۹۲ واحد کاهش رقم ۱۷۵ هزار و ۱۲۴ واحدي را تجربه کرد و شاخص بازار اول و دوم هر يک به ترتيب ۳۷۴ و ۹۳۸ واحد کاهش يافت.

روز گذشته نمادهايي در گروه‌هاي معدني، بانکي، فلزي و خودرويي بيشترين تأثير را روي نوسانات شاخص‌هاي بازار سهام داشتند که از جمله آن‌ها مي‌توان به معدني و صنعتي گلگهر، معدني و صنعتي چادرملو اشاره کرد. معاملات سهام اين دو شرکت به ترتيب ۶۹ و ۴۵ واحد تأثيرات افزاينده روي شاخص بازار داشت.بانک صادرات ايران، بانک ملت، ملي صنايع مس ايران و فولاد مبارکه اصفهان در کنار سايپا و ايران خودرو تأثيرات کاهنده‌اي روي شاخص‌هاي بازار سرمايه داشتند. سه نمادي که در ابتدا نام برده شد به ترتيب ۶۶، ۵۱ و ۴۰ واحد تأثير کاهنده روي شاخص‌هاي بازار سرمايه داشتند.روز گذشته در گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباري قيمت سهم‌ها يک دست با کاهش مواجه شد؛ به طوري که برخي از نمادها در اين گروه بيش از چهار درصد کاهش قيمت را تجربه کردند و برخي ديگر کمتر از دو درصد افت کردند.


عزت الله یوسفیان ملا
عضو کمیسیون تلفیق بودجه
وزارت امور خارجه تمام هدف خود را معطوف به مذاکره سیاسی برجام کرد، همچنین برخی مسائل مهمی که در سطح جهان برای این وزارت خانه اتفاق می افتاد باید پاسخگو بو. در واقع به وزارت خارجه اجازه ندادند که به خودش بیاید و بخواهد با برنامه ریزی و طراحی به مسائل مهمتری بپردازد و دائماً مشغول حل مسائل گذشته بوده است.البته ما قبول داریم که نمایندگی جمهوری اسلامی در کشور های مختلف هم در همه سطوح به خوبی فعال نبود.به طور مثال رایزن فرهنگی شناخته شده نیستند.رایزن های فرهنگی نیز در قالب سازمان ها و موسسه تقریب بین مذاهب و سازمان جهانی اهل بیت اقداماتی برای طلبه ها در خارج از کشور انجام می دهند که ما رایزن فرهنگی را نیز از آنجا می شناسیم و وزارت امور خارجه متأسفانه نتوانسته این دفاتر را ارتقاء دهد.انتظار این بود که با وجود آقای ظریف وزارت امور خارجه شامل تحولات عظیم و ویژه ای شود اما این مهم صورت نگرفت البته اقدامات عادی و روزمره انجام می شود منتهی در کل رایزنی های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی ضعیف عمل شد حتی ضعیف تر از قبل. اگر رایزن اقتصادی بر مسائل منطقه احاطه کامل داشته باشد می تواند با محاسبه دقیق بر مسائل و فشار تحریم فائق آید و دائما باید در حال مبادله، ضرب و جمع باشد ، چون از آنها حساب و کتابی مطالبه نمی شود و انتظاری از آنها نداشتند اقدام موثری صورت نگرفت.تمام اقدامات وزارت امور خارجه عطف به مذاکرات برجام و غیره...، بود حتی در سفری که بنده داشتم اعلام شد معاونین وزارتخانه جوابگو نیستند و این موضوع به دیگر مسائل ضربه وارد می کند و آن را تحت الشعاع قرار می دهد. وزارت امور خارجه باید برنامه مدونی برای رایزن های اقتصادی ترسیم کند تا آنها نیز عملکرد خود را بروز رسانی کند.
منبع: خانه ملت

غلامحسین حسنتاش
کارشناس ارشد نفتی
اخیرا عرضه نفت خام در بورس انرژی با تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی شروع شده است. شاید این مسئله به عنوان راهی برای دور زدن تحریم‌ها مورد توجه قرار گرفته است. اما نکته این است که نفت خام ایران مورد تحریم است و نه مثلا فروش آن توسط شرکت یا شخص خاص، بنابراین به فرض اینکه هر شخص حقیقی یا حقوقی هم در بورس انرژی، نفت ایران را بخرد برای صدور آن دچار مشکل خواهد بود. اگر هم خریدار خارجی باشد که بتواند و حاضر باشد که علی‌رغم تحریم، نفت ایران را بخرد یا مجوز از امریکایی‌ها داشته باشد، خب چه دلیلی دارد از بورس بخرد و مثل گذشته می‌تواند از شرکت نفت بخرد. لذا من این حرکت را چندان مهم نمی‌دانم و فکر می‌کنم اگر معامله‌ای هم انجام شود تبلیغاتی و صوری خواهد بود.
 
البته برخی معتقدند که این تصمیم می‌تواند آینده بازار نفت خام صادراتی ایران را تغییر دهد؛ اما به نظر من این کار در شرایط عادی یعنی در شرایط نبود تحریم اصلا معنا و مفهومی ندارد و عرضه‌کننده انحصاری نفت خام ایران شرکت ملی نفت است و همه این را می‌دانند بنابراین رقابتی وجود ندارد. نفت‌خام یک کالای جهانی است و پایه قیمت آن در سطح جهان بر اساس ملاک‌های جاافتاده و پذیرفته‌شده در سطح بین‌المللی تعیین می‌شود و توسط مراجع پذیرفته‌شده توسط خریداران و فروشندگان، اعلام می‌‌شود و البته تفاوت‌هایی میان قیمت انواع نفت‌خام‌ در مناطق مختلف وجود دارد که توسط همان مراجع اعلام می‌شود. و همان‌گونه که همه می‌دانند و در بسیاری از قوانین و مقررات نیز مشخص است، حتی نفت‌خام‌های تحویلی به پالایشگاه‌های داخلی نیز بر اساس قیمت جهانی آن  (فوب خلیج‌فارس) محاسبه می‌شود. موضوع کشف قیمت نیز که یکی از اهداف بورس‌های کالایی است در مورد نفت‌خام مصداق ندارد. بنابراین همان‌طور که عرض کردم ظاهرا این برای دور زدن تحریم و به نوعی انفعالی است. پس تحول خاصی اتفاق نمی‌افتد.
 
نفت‌ خام در تمام کشورهای جهان غیر از یک استثنا (امریکا) در مالکیت دولت است و در جمهوری ‌اسلامی ‌ایران نیز نفت‌ خام قانونا در تملک دولت است و انحصارا توسط شرکت ‌ملی ‌نفت ‌ایران تولید می‌شود و طبق سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون ‌اساسی نیز بخش ‌بالادستی صنعت نفت شامل اکتشاف و استخراج و تولید نفت ‌خام قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست. بنابراین شرکت ملی نفت ایران تحت نظر وزارت نفت عرضه‌کننده انحصاری نفت ‌خام است ولذا بازار داخلی نفت‌ خام یک بازار انحصاری است در حالی که بورس کالایی در یک بازار رقابتی معنا و مفهوم پیدا می‌کند....
منبع: آینده نگر