با تحريم‌هاي ضد ايراني همراهي نمي‌کنيم

استاندار بصره در جنوب عراق تاکيد کرد که استان هرگز بخشي از تحريم‌هاي ضد ايراني نخواهد بود.

به گزارش ايرنا، 'اسعد العيداني' در آيين بزرگداشت چهل سالگي انقلاب اسلامي‌در شهر بصره که از سوي سرکنسولگري جمهوري اسلامي‌ايران در اين استان برگزار شد، گفت: بصره هيچگاه بخشي از تحريم‌هاي ضد ايراني نخواهد شد و عراق نمي‌پذيرد پايگاهي براي آسيب زدن به يک کشور همسايه باشد.

استاندار بصره افزود: جمهوري اسلامي‌ايران نخستين کشوري بود که در جنگ عليه داعش در کنار عراق ايستاد و در اين راه فداکاري کرد و شهيد داد همانطور که به بسياري ديگر از ملت‌هاي جهان ياري رسانده است.


تهاتر کالا و خدمات، رخنه‌ در ديوار تحريم

نايب رييس اتاق بازرگاني ايران و چين اظهار داشت: ما در شرايط جنگي قرار داريم که آن نيز الزامات خاص خود را دارد بنابراين ورود دولت يا نظاميان به صحنه اقتصاد کشور طبيعي است.

به گزارش تجارت، مجيدرضا حريري در گفت‌وگو با ايلنا درباره تاسيس شرکت‌هايي براي تهاتر کالا و خدمات گفت: اين ايده هميشه مطرح بوده است و بايد توجه داشت هر رخنه‌اي در ديوار تحريم يک گام رو به جلو است که بايد برداشته شود و يکي از ابزارهاي آن همين معاملات تهاتري است که براي آن نيازمند ايجاد پايگاه‌هايي هستيم که صادرات و واردات کالاها را سامان ببخشد.


مذاکره با سازمان ثبت شرکت‌ها

دبير کل اتاق بازرگاني تهران با بيان اين‌که مذاکرات قابل توجهي با سازمان ثبت شرکت‌ها از سوي اتاق بازرگاني تهران انجام شده، اظهار کرد: در صورتي که مراحل پاياني کار نيز طي شود مي‌توان انتظار داشت که در حوزه ثبت شرکت‌ها در هفته‌هاي پيش‌رو خبرهاي مثبتي براي اعضاي اتاق مطرح شود. به گزارش ايسنا، بهمن عشقي در جلسه هيأت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران اظهار کرد: در روزهاي پاياني کار اين دوره از اتاق بازرگاني خوشبختانه مي‌توان از يک عملکرد مثبت و تأثيرگذار در سال‌هاي گذشته سخن گفت و اميد داشت که اين اقدامات در طي سال‌هاي آينده اثرگذاري خود را در گسترش فعاليت‌هاي بخش خصوصي نشان دهد.

خودتحريمي‌تازه، دستپخت ليست يک‌شبه کالاهاي ممنوعه

بر اساس گفته‌هاي يک عضو اتاق بازرگاني تهران، در تهيه ليست کالاهاي وارداتي ممنوعه، هيچ‌گونه اطلاعات و مشورتي از بخش خصوصي و تشکل‌ها دريافت نشده و گفته مي‌شود اين ليست در عرض يک شب تهيه شده است. اما با وجود انتقادات به اين ليست، تصويب طرح حداکثر استفاده از توان توليدي و خدماتي کشور زمينه‌ساز خودتحريمي‌هاي تازه شده است. محمدرضا زهره‌وندي، عضو اتاق بازرگاني تهران در گفت‌وگو با ايرناپلاس در اين زمينه گفت: در مورد برخي از اين کالاهاي ممنوعه، حد توليد ما به‌اندازه‌اي نيست که بتوانيم پاسخگوي تقاضاي داخلي باشيم. از سوي ديگر در اين ليست، مواد اوليه‌اي مشاهده مي‌کنيم که براي توليد برخي اقلام داخلي به کار مي‌رود. به‌طور مثال اقلام بسياري در رابطه با توليدات لبني (مانند مايع پنير) که در داخل وجود ندارد يا بسيار محدود است، ممنوع شده است.

توافق جديد گمرکات ايران و ترکيه

نشست مشترک گمرک بازرگان و گمرک گوربلاغ ترکيه برگزار و پذيرش روزانه ۴۵۰ دستگاه کاميون توسط گمرکات هر دو کشور توافق شد. به گزارش ايلنا، نشست مشترک گمرک بازرگان و گمرک گوربلاغ ترکيه با حضور فرماندار شهر دوبايزيد و ناظر گمرکات استان آغري و مدير کل گمرک دوبايزيد و اعضاي کميته هماهنگي در محل گمرک بازرگان برگزار شد. با توجه به افزايش حجم مبادلات تجاري بين کشور ايران و ترکيه و به تبع آن افزايش خروج محموله‌هاي تجاري از مرز بازرگان توافق شد روزانه هر دو طرف نسبت به پذيرش ٤٥٠ دستگاه کاميون اقدام کنند تا از طولاني شدن صف در پشت درب‌هاي گمرک جلوگيري شود.

ترانزيت زميني سوريه و ايران فعال شد

رئيس کميته مشترک ايران و سوريه گفت: پيش از جنگ، سوريه رقيب جدي ما در حوزه پوشاک، منسوجات و مواد غذايي بود. ساختار اين کشور با عراق اصلا قابل مقايسه نيست. سوريه داراي تجار خوب و باسابقه اقتصادي است و مي‌توان با سهولت بيشتري نسبت به عراق با آنها کار کرد بنابراين اميدواريم که سال آينده سطح روابط تجاري سه برابر شود. رئيس اتاق بازرگاني کرمانشاه در گفت‌وگو با ايلنا در خصوص سفر هيئت تجاري ايراني به سوريه به همراه معاون اول رئيس جمهور گفت: تفاهم‌نامه‌ها و مذاکراتي که در اين سفر صورت گرفت؛ دو بعد داشت يکي در بعد سياسي که آقايان جهانگيري، اسلامي‌و همتي آن را انجام دادند و ديگري اقتصادي بود که بخش خصوصي با سرپرستي اتاق بازرگاني با طرف‌هاي سوري مذاکره کرد و همين امر منجر به انجام توافقنامه مهمي‌بين دو کشور شد که چند بند اساسي دارد. رئيس کميته مشترک ايران و سوريه اظهار داشت: يکي از اين بندها بحث ترانزيت کالا از ايران به سوريه بود که الان از طريق ترکيه؛ بندر مرسين به لاذقيه سوريه صورت مي‌گيرد که يک مسير طولاني و پرهزينه است به طوري که قيمت هر کانتينر چهار هزار دلار مي‌شود ما توافق کرديم که اين مسير از طريق خاک عراق صورت بگيرد مسير زميني تهران – دمشق 1800 کيلومتر است و اين گونه 50 درصد هزينه‌ها کاهش پيدا مي‌کند. وي ادامه داد: بحث ديگر ارتباطات بانکي بود که توافق شد در مرحله اول از طريق صرافي‌ها و بعدا از طريق سيستم بانکي مراودات مالي صورت بگيرد.

رييس اتاق تهران از بي تدبيري‌ها انتقاد کرد؛

گروه تجارت: رئيس اتاق بازرگاني تهران گفت: به دليل تحريم‌هاي اخير، مجدد دچار مشکلاتي در اقتصاد ايران شده ايم، در حاليکه اگر تحريم‌ها نبود، اقتصاد ما با اقتصاد دنيا بيشتر گره مي‌خورد؛ اما متاسفانه نتوانستيم با رشد و سرعت قبل، کار را ادامه دهيم.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاري مهر، مسعود خوانساري در جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران، با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي‌ايران، گفت: پيروزي انقلاب اسلامي، دستاوردهاي مهمي‌براي کشور داشته که از جمله مهمترين آن، استقلال است.

  • رضايت از عملکرد اتاق

رئيس اتاق بازرگاني تهران افزود: مطابق با آخرين نظرسنجي انجام شده از سوي اتاق بازرگاني تهران، اگرچه نارضايتي از اقتصاد ايران وجود دارد و بسياري از مردم نسبت به مشکلات اقتصادي کشور، نااميد هستند، اما از فعاليت‌هاي اتاق بازرگاني تهران رضايت وجود دارد. خوانساري، با بيان اينکه در دوره کنوني، ۲۰ تشکل استاني در تهران تشکيل شده است، گفت: در بحث حمايت از تشکل‌ها تلاش شد تا به جاي توزيع پول، کمک‌هاي هدفمند صورت گيرد؛ به نحوي که بسياري از تشکل‌ها اکنون صاحب ساختمان شده و شرايط مناسب تري دارند. وي با اشاره به انتخابات پيش روي اتاق‌هاي بازرگاني در سراسر کشور، افزود: هر چقدر مشارکت فعالان اقتصادي در اين انتخابات بيشتر باشد، قدرت اتاق بسيار بالاتر خواهد بود. البته به فعالان اقتصادي توصيه مي‌شود که با مشارکت خود، اتاق قوي ساخته و همبستگي و يکصدايي را رقم بزنند؛ اما هر چقدر به تشخص بخش خصوصي توجه شود، در به ثمر رساندن فعاليت‌هاي بخش خصوصي گام‌هاي موثرتري برخواهيم داشت.

  • اتاق؛ صداي بخش خصوصي

خوانساري گفت: به دليل تحريم‌هاي اخير، مجدد دچار مشکلاتي در اقتصاد ايران شده ايم، در حاليکه اگر تحريم‌ها نبود، اقتصاد ما با اقتصاد دنيا بيشتر گره مي‌خورد؛ اما متاسفانه نتوانستيم با رشد و سرعت قبل، کار را ادامه دهيم، پس معتقديم که در ۴ سال اخير، اتاق بازرگاني توانست به بخش خصوصي شخصيت دهد و صداي فعالان اقتصادي باشد. وي تصريح کرد: در اين مقطع زماني نيز، اگر اتاق بازرگاني همصدايي و همدلي را تجربه کند، مي‌توان بسياري از مطالبات بخش خصوصي از دولت را به سرانجام رساند.

خوانساري در ادامه با اشاره به دستاوردهاي اتاق بازرگاني هشتم گفت: مهمترين دستاورد اتاق بازرگاني در اين دوره، هيات نمايندگان متفاوت است؛ به اين معنا که اين دوره از هيات نمايندگان يکي از بهترين دوره‌هايي بود که هماهنگي و همصدايي در آن به چشم مي‌خورد؛ به نحوي که اگر قرار باشد بخش خصوصي موفق باشد، بايد اتاق‌هاي قوي داشت که به عنوان اتاق فکر اقتصاد کشور نقش آفريني کنند.

  • حضور مؤثر درتصميم گيري‌ها

وي اظهار داشت: در طول ۴ سال اخير، تلاش زيادي در اتاق صورت گرفت تا بتوان از دو زاويه ارتباط بيشتر با اعضا و مطالبه گري از حاکميت، بتوانيم حضور موثر در تصميم گيري‌ها داشته باشيم. اين در حالي است که در ابتداي فعاليت اين دوره از هيات نمايندگان، بسياري از اعضاي اتاق بازرگاني تصور مي‌کردند که اتاق بازرگاني، بخشي از بدنه دولت است؛ اما اين تصور اکنون تغيير يافته است.

رئيس اتاق بازرگاني تهران با اشاره به حضور مسئولان تراز اول کشور در جلسات هيات نمايندگان گفت: اين حضور که در بالاترين سطح هيات دولت صورت گرفته، توانسته بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌ها داشته باشد، ضمن اينکه در کنار آن، تهيه گزارش‌هاي کارشناسي براي تصميم سازي، راه اندازي نهضت ترجمه با ترجمه بيش از ۲۰ عنوان کتاب بين المللي و بازطراحي سايت اتاق بازرگاني تهران به منظور اطلاع‌رساني بيشتر از جمله اقداماتي بوده که در دوره هشتم اتاق بازرگاني تهران به ثمر رسيده است.

  • تحريم و بي تدبيري‌ها

وي اظهار داشت: اگر بحث تحريم‌ها و بي تدبيري‌هاي دولت در اقتصاد کشور نبود، به طور قطع برد اتاق بازرگاني تهران نيز بيش از قبل بود، چراکه برنامه ما اين بود که تعداد اعضا را در طول ۴ سال به بيست هزار عضو برسانيم، اما اکنون به ۱۸ هزار عضو رسيده‌ايم که البته بيشتر به خاطر وجود مشکلات اقتصادي بود که در سال جاري تشديد شد. خوانساري گفت: هدف اين بود که صداي اتاق و بخش خصوصي را به جامعه برسانيم که فکر مي‌کنم اين صدا به درستي و نيکنامي‌به گوش مي‌رسد، به نحوي که رهبر معظم انقلاب اسلامي‌نيز براي اولين بار در تاريخ بعد از انقلاب اسلامي‌از اتاق بازرگاني نام برده و تاکيد کردند که همه تصميم گيران و تصميم سازان، صداي بخش خصوصي را بشنوند، اين نشان مي‌دهد که سخنان هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران، شنيده شده است.

عضو اتاق بازرگاني اظهار داشت: در شرايطي که وضعيت وزارت نفت ويژه است و براي فروش، حمل و نقل و دريافت پول مشکل داريم يک اتاق فکر بصورت هدايت شده هجوم مي‌آورد، برخي از مجلس نامه مي‌زنند و برخي در بيرون فضاسازي مي‌کنند تا امتياز بگيرند.

به گزارش تجارت، حميد حسيني در گفت‌وگو با ايلنا تصريح کرد: اين عده به بهانه‌هاي مختلف، مسائلي را مطرح و شبهه اندازي مي‌کنند قطعا اينان دنبال اهداف خاص خود هستند. مدعي هستند همه چيز بايد در اختيار آنان قرار گيرد در حالي که وزارت نفت يکي از مراکز شفاف است، سازمان‌هاي نظارتي، ديوان محاسبات، بانک مرکزي بر هر معامله و هر سند فروش نفت نظارت مي‌کند، پاي هر برگ معامله فروش نفت حدود 15 امضا از کارشناس، مدير بين الملل، مدير عامل شرکت نفت، اعضاي هيات مديره و وزير نفت وجود دارد. به نظر مي‌رسد اين اقدامات عدم اطلاع است يا اين عده اهداف ديگري در پس پرده قرار دارند چرا که وزارت نفت از بيشتر سازمان‌هاي دولتي سالم‌تر و شفاف‌تر است.

وي يادآور شد: اين افراد حوزه سياست و اقتصاد را نمي‌توانند تفکيک کنند چون شناختي بر بازار جهاني نفت و رقبا ندارند، فکر مي‌کنند مي‌توانيم با روسيه در بازار جهاني نفت همکاري کنيم، اما اگر با الفباي نفت و گاز آشنا باشند بايد بدانند ما حتي با عراق هم در اوپک رقيب هستيم ممکن است در زمينه سياسي رفيق باشيم اما در اوپک رقيب هستيم، بارها تلاش کرده‌ايم همکاري کنيم اما به جايي نرسيديم چون رقيب هستيم.

حسيني گفت: حتي اگر خوشبين هم باشيم بايد معادلات اقتصادي را بشناسيم اين عده تصورشان اين است که بر مبناي بلوک بندي سياسي کار اقتصادي هم مي‌توان انجام داد، اما همواره ديده‌ايم که عملياتي نيست.


وزير صنعت با بيان اينکه بازار با بخشنامه اصلاح نمي‌شود تصريح کرد؛ بايد با روش‌هاي علمي‌به اين حوزه ورود کرد. به گزارش تارنماي اطلاع‌رساني وزارت صنعت، «رضا رحماني» در جلسه ستاد تنظيم بازار افزود: بايد تصميم‌هاي لازم به سرعت توسط اين ستاد اتخاذ شود و اگر نياز بود شبانه روزي کار کنيم تا براي مردم مشکلي پيش نيايد. وي همچنين گفت: بايد درباره کالاهاي پرمصرف همچون گوشت و مرغ تصميم‌هاي شفاف و روشني گرفته شود تا مطمئن شويم در 2 ماه آينده با مشکلي مواجه نيستيم. رحماني با بيان اينکه با اجراي تصميم‌هاي ستاد تنظيم بازار در آينده قيمت‌ها تعديل خواهد شد، تاکيد کرد: در بحث نظارت مردم بايد احساس کنند که با متخلف به طور جدي برخورد مي‌شود.

به گفته وي، معني برخورد، اعلام آمار پنج هزار نفري از تشکيل پرونده‌ها نيست، بلکه ممکن است 2 پرونده تشکيل شود اما بايد براي تخلف‌هاي اساسي باشد.

سرپرست شرکت سهامي‌نمايشگاه‌هاي بين المللي ايران در آيين گشايش دهمين نمايشگاه بين المللي قير، آسفالت سيمان و بتن، از افزايش صادرات قير به يک ميليارد دلار در سال خبر داد و گفت: استفاده از فناوري‌هاي جديد در توليد قير و آسفالت، صادرات کشور را افزايش مي‌دهد. به گزارش ايرنا، بهمن حسين زاده در حاشيه اين نمايشگاه در جمع خبرنگاران افزود: حضور شرکت داخلي و خارجي در اين نمايشگاه نسبت به پارسال 40 درصد رشد دارد؛ به گونه‌اي که با وجود تحريم‌هاي ظالمانه اکنون 6 شرکت خارجي از کشورهاي ترکيه و انگلستان در اين نمايشگاه شرکت کرده اند. حسين زاده بيان کرد: استفاده از فناوري‌ها جديد توسط شرکت‌هاي دانش بنيان مي‌تواند صادرات قير و مشتقات آن را به کشورهاي همسايه منطقه بيش از پيش تقويت کند. معاون فني شهرداري تهران نيز در اين مراسم، ميزان مصرف ساليانه آسفالت در اين ارگان را سالي يک ميليون تن اعلام کرد.

فروش بيش از 8 ميليارد يورو ارز صادراتي

در سامانه نيما

صادرکنندگان در حدود 6 ماه گذشته در مجموع بيش از هشت ميليارد يورو ارز در سامانه نظام يکپارچه ارزي (نيما) فروخته‌اند که 6 ميليارد و 995 ميليون يورو از اين رقم صرف واردات کالاها و خدمات مورد نياز کشور شده است. به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، سامانه نيما از 16 مرداد امسال و پس از تعديل سياست‌هاي ارزي دولت به عنوان مرجع تعيين نرخ خريد و فروش حواله‌هاي ارزي تعيين شد و صادرکنندگان و واردکنندگان بايد معاملات ارزي خود را در بستر اين سامانه به ثبت برسانند. براساس آمار اين سامانه، مجموع معاملات فروش ارز صادراتي در بازه زماني 16 مرداد تا 21 بهمن ماه جاري به هشت ميليارد و چهار ميليون يورو رسيده است و در مقابل 6 ميليارد و 995 ميليون يورو مجموع معاملات خريد ارزي بابت واردات بوده است.

توليد شمش آلومينيوم در 10 ماه

از مرز 267 هزار تن گذشت

بررسي عملکرد 10 ماهه سه واحد بزرگ توليدي شمش آلومينيوم کشور نشان مي‌دهد، مجموع توليد آنها در اين مدت به بيش از 267 هزار تن رسيده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد پنج درصدي دارد. به گزارش ايرنا بر پايه جداول آماري کارخانه‌هاي ايرالکو(اراک) و هرمزال و المهدي (بندرعباس) توليد شمش ديماه آنها در مجموع افزون بر 18 هزار تن شد که در مقايسه با ديماه 96 رشد 38 درصدي دارد. سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) آمار توليد شمش آلومينيوم (خالص) را در سه واحد توليدي ايرالکو، المهدي و هرمزال در 9 ماهه امسال 228 هزار و 314 تن اعلام کرد که بيش از 48 درصد آن سهم ايرالکوست. بررسي‌ها بيانگر آن است که رشد ميانگين ساليانه مصرف آلومينيوم در جهان 6 درصد و رشد ساليانه مصرف آلومينيوم در ايران 12 درصد برآورد است.

معاون وزير صنعت با اشاره به تحريم‌هاي آمريکا خبر داد؛

گروه صنعت و معدن: معاون طرح و برنامه وزارت صمت بابيان اينکه جاي خالي رويکرد مديريت آينده محور و آينده‌پژوهي خالي است، گفت: بومي‌سازي ۱۰ ميليارد دلار کالاي کاربردي در اين وزارتخانه هدف‌گذاري شد.

به گزارش تجارت، سعيد زرندي در گفتگو با مهر، ضمن بيان اينکه با توجه به افزايش تحريم‌ها رويکرد بايد به سمت توليد داخلي محصولات و ملزومات صنعتي و معدني باشد، ابراز داشت: نگاه تقاضا محور زماني عملياتي خواهد شد که هر محصولي که آمريکا آن را در ليست تحريم‌ها قرار داده را در داخل توليد کنيم، بر همين اساس ۱۰ ميليارد دلار بومي‌سازي محصولات در داخل کشور توسط وزارت صمت هدف‌گذاري شد و ما ايمان داريم که اين موضوع امکان‌پذير است.

وي بابيان اينکه ۱۵ پروژه حوزه اقتصاد مقاومتي در مجموعه وزارت صنعت معدن و تجارت هدف‌گذاري شده است، اضافه کرد: اين پروژه‌ها در حوزه‌هاي مختلف خواهند بود که طبق رويکرد ماخوذه تا پايان دولت دوازدهم به سرانجام مي‌رسد و به زبان ساه بايد گفت راهبرد اصلي وزارت صمت سياست صادرات‌گرا براي واحدهاي توليدي است.

  • جاي خالي مديريت آينده پژوهي

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن بيان اينکه با همه مشکلات اقتصادي امروز خوشبختانه موفقيت‌هاي خوبي نيز در عرصه‌هاي توليدي و صنعتي وجود دارد، ابراز کرد: برنامه‌ريزي ما بايد به سمتي حرکت کند که طي سال آتي محور مديريت اقتصادي کشور بر اساس تقاضا تعيين شود، براي مثال در برخي صنايع اشتياق براي توليد زياد است اما توان جذب سرمايه وجود ندارد يا در برخي ديگر از واحدهاي توليدي توان جذب سرمايه‌ها وجود دارد اما بازار مشکل اصلي است و لذا اين مسائل در زماني رفع مي‌شوند که ما بتوانيم مديريت اقتصادي را بر اساس تقاضا رقم بزنيم. زرندي در ادامه تصريح کرد: براي حل مشکل مي‌بايست جهت‌گيري مان را بر تنوع محصولات و مقاصد صادراتي قرار دهيم که در شرايط فعلي هم از نظر تعداد محصول صادراتي و هم مقاصد صادرات محصولات مان دچار محدوديت‌هايي هستيم که البته سياست‌گذاري ‌ها براي سال آينده بر مبناي رويکرد واحدهاي توليدي مي‌بايست باشد. وي بابيان اينکه جاي رويکرد مديريت آينده محور و آينده‌پژوهشي در صنعت امروز ايران اسلامي‌خالي است، اضافه کرد: ضرورت دارد که در همين شرايط هم تغييرات را درک کنيم زيرا دنيا به شدت در حال تغيير است به نحوي که برخي از آن‌ها را حتي متوجه نشديم لذا بايد خودمان را به‌روز کنيم.

  • نوآوري شاه‌کليد بنگاه‌هاي اقتصادي

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن بيان اينکه نوآوري در ايام بحران‌هاي اقتصادي، شاه کليد بنگاه‌هاي اقتصادي و اصناف توليدي و توزيعي است، ابراز داشت: اين نگاه را در صنعت مي‌بايست تزريق کرد که نوآوري بر اساس روش‌هاي جديد شکل مي‌گيرد ليکن آموزش را بايد نهادينه کنيم چرا که ديگر به روش قديمي‌نمي‌توان صنايع را حفظ کرد. زرندي در ادامه تصريح کرد: رويکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت تفويض بالغ بر ۸۰ درصد اختيارات به استان‌ها است و از سوي ديگر براي جهت‌گيري جديد در شش استان کشور اختيارات در ۹ محور تعيين شده، به خانه‌هاي صنعت و معدن هر استان واگذار خواهد شد. وي افزود: يکي از مواردي که قرار است در رويکرد جديد به خانه‌هاي صنعت و معدن استان‌ها تفويض شود، صدور مجوز است که پيرامون آن حدود ۱۰ مورد از وظايف احصا شده که اگر تفاهم‌ها کامل شود از ابتداي سال ۹۸ در شش استان به صورت پايلوت اين اختيارات به خانه صنعت و معدن داده مي‌شود.

  • لزوم جمع‌بندي حواشي معدن بوکسيت تاش در داخل استان

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اين پرسش که چقدر نسبت به رعايت ضوابط زيست محيطي در ايجاد معادن حوزه وزارت صمت اهتمام داريد، ابراز داشت: جهت‌گيري قانون معادن به سمت ديده شدن بحث الزامات زيست محيطي و منابع طبيعي منطقه است و به نوعي رويکرد ما در حوزه معادن، توسعه پايدار خواهد بود.

زرندي در ادامه تصريح کرد: توجه به فضاي زيست محيطي و آينده يک منطقه يا به‌ عبارت ساده‌تر احياي مجدد محيط زيست بعد از بهره‌برداري صنايع، هم اکنون به عنوان يک سياست دنبال مي‌شود اما در حوزه معدن اين امر متفاوت است چرا که مايهت معادن با صنايع تفاوت دارد و لذا حفظ محيط زيست نياز دارد که شکل‌هاي ديگري از تعامل‌هاي بين بخش‌هاي ديگر بهره گيرد.

وي در پاسخ به اين پرسش که چرا الزامات زيست محيطي در معدن بوکسيت تاش شاهرود حوزه وزارت صمت پيگيري و رعايت نمي‌شود، اضافه کرد: درباره اين معدن، معاون معدني وزارت صمت مي‌بايست پاسخگوي امر باشند اما اين نکته را بايد گفت که اختياراتي در حوزه هر استان وجود دارد که قسم اعظم مشکلات در داخل همان استان مي‌تواند پيگيري شود.