سنگ اندازي در راه بخش خصوصي

رييس کميسيون عمران مجلس با بيان اينکه 600 هزار ميلياردتومان پروژه نيمه تمام عمراني وجود دارد گفت: آن قدر سنگ اندازي و مانع تراشي مي‌کنند تا بخش خصوصي قيد ورود به پروژه‌هاي نيمه تمام عمراني را مي‌زند و جرات نمي‌کند که وارد اجراي اين پروژه‌ها شود.

محمدرضا رضايي در گفت وگو با ايلنا درباره آخرين تصميمات براي تعيين تکليف رياست شوراي مرکزي سازمان نظام مهندسي اظهار داشت: فعلا شوراي مرکزي با مديريت آقاي رجبي اداره مي‌شود و همان روال قبل ادامه خواهد داشت و زودتر از موعد، انتخاباتي براي تعيين رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان کشور برگزار نخواهد شد.


آغاز فروش بليت پروازهاي نوروزي

دبير انجمن‌ شرکت‌هاي هواپيمايي با بيان اينکه فروش بليت پروازهاي نوروز ۹۸ از سوي شرکت‌هاي هواپيمايي آغاز شد، گفت: با هماهنگي شرکت‌هاي هواپيمايي، نرخ بليت پرواز براي ايام نوروز افزايش نمي‌يابد و همان قيمت‌هاي آذرماه ۹۷ است.

به گزارش تجارت مقصود اسعدي ساماني در گفت‌‌وگو با فارس، درباره آماده‌سازي ناوگان هوايي مسافري کشور براي ايام نوروز و ارائه خدمات به مسافران هوايي در نوروز ۹۸ توضيح داد: شرکت‌هاي هواپيمايي در حال حاضر در حال بسيج کردن همه امکانات خود براي ارائه خدمات به مسافران هوايي نوروز هستند، البته اين امکانات در اندازه وسع شرکت‌هاي هواپيمايي است.


دومين کشتي «لاينر» وارد بندر چابهار شد

مديرکل بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان گفت: با راه‌اندازي خط کشتيراني مستقيم بين بنادر کشور هند و چابهار براي دومين بار يک کشتي کانتينري وارد بندر چابهار شد.

به نقل از روابط عمومي‌اداره بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان، بهروز آقايي اظهار داشت: با راه‌اندازي خط کشتيراني مستقيم بين بنادر کشور هند و چابهار براي دومين بار طبق برنامه زماني تعيين شده، روز گذشته کشتي کانتينري «اينتر سيدني» وارد بندر چابهار شد.

وي افزود: عمليات پهلودهي و تخليه محموله اين کشتي بلافاصله پس از ورود به لنگرگاه با استفاده از تجهيزات استراتژيک موجود در بندر «شهيد بهشتي» چابهار آغاز شد.

نياز کشور به 5/1 ميليون واحد مسکوني در سال

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: سالانه به حدود يک ميليون تا يک ميليون و ۵٠٠ هزار واحد مسکوني در کشور نياز داريم. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پژوهشکده پولي و بانکي، مهرداد بائوج لاهوتي با بيان اينکه سالانه به حدود يک ميليون تا يک ميليون و ۵٠٠ هزار واحد مسکوني در کشور نياز داريم، اظهار داشت: در حال حاضر توازني ميان توليد و تقاضا براي مسکن وجود ندارد که اين خود بر تورم قيمتي دامن زده است. نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي‌با تاکيد بر اينکه براي پاسخ به نياز مسکن زوج‌هاي جوان سالانه به ٨٠٠ هزار واحد مسکوني نياز داريم، افزود: عدم تامين اين ميزان واحد مسکوني در سال‌هاي اخير منجر به انباشت تقاضا شده است. اين نماينده مردم در مجلس دهم با بيان اينکه آمار صدور پروانه‌هاي ساختماني در سال در مجموع ٩۵٠ هزار واحد مسکوني را نشان مي‌دهد، تصريح کرد: دولت براي سال آينده بايد علاوه بر توليد مسکن جديد، کسري سال‌هاي گذشته را نيز جبران کند تا انباشت تقاضا در اين سال‌ها از بين برود.

اجراي طرح تُن کيلومتر

در تمامي‌استان‌هاي کشور

معاون وزير راه و شهرسازي گفت: طرح کرايه براساس تُن کيلومتر در تمامي‌استان‌هاي کشور در حال اجراست و مشکل کمبود لاستيک‌ کاميون‌ها برطرف شده است. حسن نيا در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: طي چند ماه گذشته با اقدامات و پيگيري‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازي مشکل کمبود لاستيک‌ کاميون‌ها تاحدودي برطرف شده است. وي ادامه داد: هم اکنون طرح کرايه بر اساس تُن کيلومتر در تمامي‌استان‌هاي کشور در حال اجراست و تا حدودي مشکلات کرايه جابجايي‌ بارها در برخي از استان‌ها برطرف شده است. حسن‌نيا گفت: اجراي هر دستورالعملي باعث مي‌شود که برخي افراد سود ببرند و برخي متضرر شوند. با اجراي طرح تُن کيلومتر برخي از صاحبان کالا و بار متضرر شده‌اند که همين موضوع باعث ايجاد موانعي بر سر راه اجراي اين طرح شده است.

ضرورت نوسازي ناوگان ريلي

عضو کميسيون عمران مجلس گفت: عمر متوسط واگن‌هاي حمل و نقل ريلي حدود ۳۰ سال است که اين مسئله نشان‌دهنده ضرورت نوسازي ناوگان ريلي در کشور است. مجيد کيانپور در گفت و گو با خانه ملت گفت: توسعه حمل و نقل ريلي در کشور آثار مثبتي براي اقتصاد خواهد داشت به طوري که اگر ميزان انتقال مسافر و کالا از طريق ريل افزايش يابد، قطعاً هزينه‌ها به صورت چشمگير در بخش‌هاي مختلف کاهش خواهد يافت. کيانپور با بيان اينکه توسعه حمل و نقل ريلي به معناي توسعه اقتصادي کشور است، افزود: بر اساس گزارش‌هاي واصله و بررسي‌هاي صورت گرفته، حداکثر استفاده از شبکه ريلي حدود ۵۰ درصد است، اما متاسفانه ما نتوانستيم از اين ظرفيت به درستي استفاده کنيم. وي تصريح کرد: در شرايط کنوني نگاه دولت به توسعه حمل و نقل ريلي مثبت است، در همين راستا خوشبختانه با اذن رهبر معظم انقلاب و مصوبه مجلس، دولت در بحث فاينانس پروژه‌هاي ريلي مجاز شده که سهم ۱۵ درصدي خود در اجراي پروژه‌ها را از صندوق توسعه ملي تامين کند.

رئيس اتحاديه املاک براي سال آينده پيش‌بيني کرد؛

گروه راه و مسکن: رئيس اتحاديه مشاوران املاک در باره پيش‌بيني خود از بازار مسکن در سال آينده گفت: مهندس اسلامي، وزير راه و شهرسازي همواره وعده داده که نگاهش به ساخت و ساز خواهد بود. همين موضوع ما را اميدوار مي‌کند که در سال آينده با افزايش توليد مسکن، شاهد تعديل قيمت باشيم.

به گزارش تجارت، مصطفي‌قلي خسروي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: با وجود برخي گمانه‌زني‌ها از رکود کامل در بازار مسکن بايد اين نکته را يادآور شوم که اقتصاد مسکن مسدود نشده و هنوز هم خريد و فروش وجود دارد؛ کما اين‌که در ۱۵ روز ابتداي بهمن ماه ۱۳۹۷ معاملات ۱۳۰۰ فقره نسبت به ۱۵ روز ابتداي دي‌ماه افزايش يافت. با اين حال اوضاع چندان مطلوب نيست که آن هم به کاهش قدرت خريد متقاضيان مربوط مي‌شود. وي افزود: نوسانات نرخ ارز طي سال‌هاي اخير اثر منفي در بازار مسکن ايجاد کرده و توليد به اندازه‌ي نياز کشور نيست. زماني که عرضه به اندازه‌ي کافي در بازار مسکن وجود نداشته باشد، انباشت تقاضا باعث به هم خوردن توازن مي‌شود. به همين دليل دولت بايد ساخت و ساز را در دستور کار قرار دهد که در اين صورت بازار روال طبيعي خود را پيدا مي‌کند.

  • تقاضا براي کوچک متراژها

رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران با بيان اين‌که لازم است به سمت صنعتي‌سازي برويم گفت: متراژ خانه‌ها بايد مطابق سلايق همه گروه‌ها باشد. درست است که در بسياري از محله‌ها نياز به متراژهاي کمتر از ۸۰ متر داريم ولي در مناطق ديگر نياز به واحدهاي بزرگ متراژ ديده مي‌شود. لذا نمي‌توانيم صرفاً آپارتمان‌هاي کوچک يا بزرگ متراژ را ملاک برنامه‌ريزي براي توليد قرار دهيم. البته در حال حاضر فشار تقاضا بيشتر در واحدهاي کوچک متراژ ديده مي‌شود. به همين دليل طي سال‌هاي اخير به موضوع کوچک‌سازي تاکيد و در بسياري از مناطق اين اقدام آغاز شده است.

  • ايجاد التهاب در بازار مسکن

خسروي، طرح ماليات عايدي مسکن که هم‌اکنون در مجلس شوراي اسلامي‌مطرح مي‌شود را منجر به ايجاد التهاب در اين بخش دانست و افزود: اين‌که عده‌اي معتقدند اين طرح به تعديل ثروت کمک خواهد کرد را قبول ندارم. نتيجه‌ي هر نوع فشار مالياتي بر حوزه مسکن و ساخت و ساز، گران‌تر شدن مسکن خواهد بود که اثرات سو آن به اقشار پايين جامعه برمي‌گردد.

  • فرار سرمايه از حوزه مسکن

وي با اشاره به مدل‌هاي موفق برنامه‌ريزي شهري در دنيا گفت: زماني که در شهر دوبي، ساختمان‌سازي آغاز شد، دولت ماليات اين حوزه را پايين آورد تا سرمايه‌گذاران ترغيب شوند. ولي ما طي سال‌هاي اخير براي بخش مسکن که مولد و پيشران اقتصاد محسوب مي‌شود ماليات‌هاي سنگين وضع کرده‌ايم که نتيجه‌ي آن به فرار سرمايه از اين حوزه منجر شده است.

رئيس اتحاديه مشاوران املاک تاکيد کرد: بالا بردن ريسک سرمايه‌گذاري در بخش مسکن، سرمايه‌ها را به سمت بازارهاي ارز و طلا سوق مي‌دهد که اثرات منفي در اقتصاد کلان ايجاد مي‌کند. مضافاً اين‌که ارز و طلا را مي‌توان غيرقانوني از کشور خارج کرد اما مسکن را نمي‌توان قاچاق کرد.

خسروي درباره پيش‌بيني از بازار مسکن در سال آينده گفت: اولاً بايد بدانيم که قيمت مسکن با دستورالعمل پايين نمي‌آيد. همان‌طور که گفتم مهم‌ترين عامل، ساخت و ساز است که خود منجر به ايجاد ثبات در اين بازار مي‌شود. مهندس اسلامي، وزير راه و شهرسازي نيز همواره وعده داده که نگاهش به ساخت و ساز خواهد بود. همين موضوع ما را اميدوار مي‌کند که در سال آينده با افزايش توليد مسکن، شاهد تعديل قيمت باشيم.

  • کاهش معاملات

به گزارش ايسنا بر اساس اعلام بانک مرکزي در دي ماه سال جاري تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسکوني شهر تهران به ۶۷۰۰ واحد رسيد که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۱.۴ دهم و ۶۴.۶ درصد کاهش را نشان مي‌دهد. هم‌چنين در ماه مورد نظر متوسط قيمت خريد و فروش يک متر مربع زير بناي واحد مسکوني معامله شده از طريق بنگاه‌هاي معاملات ملکي شهر تهران، ۹ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه گذشته ۲.۵ درصد و ماه مشابه سال قبل ۹۰.۸ درصد افزايش يافته است.

مديرکل راه و شهرسازي استان خبر داد؛

مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل از احداث راه گردشگري مهم استان خبر داد و گفت: پروژه احداث مسير گردشگري استان که راه محوري شال-ماجولان-ماسوله به طوي ۳۵ کيلومتر است، تا اوايل سال آينده تکميل و بهره‌برداري خواهد شد.

به گزارش تجارت محبوب حيدري، مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل درباره پروژه‌هاي راهسازي در حال احداث استان به پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي گفت: با توجه به تردد و ضرورت زيرساخت‌هاي مورد نياز استان، باند دوم محور اردبيل به سرچم به طول ۱۸۰ کيلومتر و باند دوم محور اردبيل-مشکين‌شهر به اهر به طول ۱۲۵کيلومتر و باند دوم اردبيل به آستارا و اردبيل به سراب در دست اجرا هستند که از پروژه‌هاي شاخص و کريدوري استان محسوب مي‌شوند. وي افزود: پروژه مهم ديگر در جنوب استان، راه اصلي محور کلور با ۵۳ کيلومتر طول است که ۳۷ کيلومتر آن مربوط به استان اردبيل است و از اين ۳۷ کيلومتر، ۲۷ کيلومتر به پيمانکار واگذار شده و در حال اجرا است. حيدري در ادامه با اشاره به پروژه در حال ساخت گردشگري استان گفت: پروژه احداث راه محوري شال- ماجولان-ماسوله به طوي ۳۵ کيلومتر است که از اين ۳۵ کيلومتر، حدود ۲۸ کيلومتر به پايان رسيده و ۷ کيلومتر باقي مانده آن اوايل سال آينده تکميل خواهد شد. محور اردبيل-مشکين‌شهر داراي ۴۵ کيلومتر بزرگراهي و بقيه راه اصلي، راه اصلي اردبيل به سرچم به طول ۱۸۰ کيلومتر، داراي ۲۰ کيلومتر راه بزرگراهي و بقيه با مشخصات راه اصلي ساخته شده است و نيز ۴۰۰ کيلومتر از سه راهي صحرا-گرمي-پارس‌آباد به مشکين‌شهر نيز با مشخصات راه اصلي از تاره‌ترين پروژه‌هاي احداث شده و به بهره‌برداري رسيده اين استان به شمار مي‌آيند.