بررسي طرح‌هاي«حمل‌ونقل» و «بنادر بازرگاني»

مدير کل طرح جامع و مدل‌هاي حمل‌و‌نقل وزارت راه و شهرسازي گفت: برآورد کل تقاضاي واردات، صادرات و محموله‌هاي ترانزيتي که در افق‌هاي آتي از بنادر بازرگاني کشور استفاده خواهند کرد و همچنين سناريوهاي مختلف تخصيص تقاضا در گروه‌هاي مختلف کالايي به بنادر کشور مهمترين نقطه اشتراک مطالعات جامع حمل‌و‌نقل و طرح جامع بنادر بازرگاني است. مهدي صفري مقدم افزود: همچنين سياستگذاري و برنامه‌ريزي نحوه حمل بار بين بنادر و مراکز لجستيک در نقاط توليد و مصرف کالاها و سهم بهينه هر يک از مودها و شيوه‌هاي حمل‌و‌نقل در حمل اين محمولات از ديگر محورهاي اشتراک و هماهنگي مطالعات جامع حمل‌و‌نقل و طرح جامع بنادر بازرگاني است.


مديرکل دفتر تجاري سازي منصوب شد

وزير راه و شهرسازي با صدور حکمي‌امين ترفع را به سمت مديرکل دفتر تجاري سازي و امور تشکل در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي منصوب کرد.

محمد اسلامي‌به پيشنهاد شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازي، امين ترفع را به سمت مديرکل دفتر تجاري سازي و امور تشکل‌ها منصوب کرد.

وزير راه و شهرسازي در اين حکم آورده است؛ با توجه به تعهد و شايستگي جنابعالي و بنا به پيشنهاد معاون حمل و نقل به عنوان مديرکل دفتر تجاري سازي و امور تشکل‌ها منصوب مي‌گرديد. اميد است با اتکال به خداوند منان در انجام امور محوله موفق و مويد باشيد.


معرفي ظرفيت‌هاي توسعه‌اي بندر چابهار

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: با توسعه هوشمندانه زيرساخت‌ها و ظرفيت‌هاي بندر چابهار، اين بندر درحال حاضر بالاترين حجم تخليه و بارگيري را در مقايسه با ساير بنادر کشور دارد و با رشد ۵۱ درصدي بالا‌ترين عمليات را داشته است. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد راستاد مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در نشست مشترک با استاندار سيستان و بلوچستان با اشاره به برگزاري همايش بين‌المللي توسعه چابهار، افزود: همايش بين المللي توسعه چابهار با هدف " معرفي توانمندي‌هاي عملياتي و ظرفيت‌هاي توسعه‌اي بندري " و " معرفي پتانسيل‌ها و فعاليت‌هاي پسکرانه‌اي و ارزش افزوده " در ۷ اسفند ماه سال جاري برگزار مي‌شود

سرمايه گذاري ۱۷۵ ميليارد توماني

بخش خصوصي در بندر خرمشهر

مدير کل بندر و دريانوردي خرمشهر از ارائه بسته پيشنهادي به سازمان بنادر و دريانوردي براي حمايت از بخش خصوصي که سرمايه گذاري در اين بخش را جذاب تر کند خبر داد و گفت: تاکنون بخش خصوصي ۱۷۵ ميليارد تومان در اين بخش سرمايه گذاري کرده است. به نقل از روابط عمومي‌اداره کل بندر و دريانوردي خرمشهر، مدير اين اداره کل از ارائه بسته پيشنهادي به سازمان بنادر و دريانوردي براي حمايت از بخش خصوصي که سرمايه گذاري در اين بخش را جذاب تر کند خبر داد و گفت: تاکنون بخش خصوصي ۱۷۵ ميليارد تومان در اين بخش سرمايه گذاري کرده است. نورالله اسعدي گفت: حدود ۱۷۵ ميليارد تومان توسط بخش خصوصي در بندر خرمشهر سرمايه گذاري شده است که به ايجاد ترمينال کانتينري در زميني به وسعت۱۵ هکتار و خريد تجهيزات تخليه و بارگيري مدرن براي تکميل زيرساختهاي بندر خرمشهر مي‌توان اشاره کرد.

احداث ۳۳ فرودگاه در کشور پس از انقلاب

احداث ۳۳ فرودگاه در کشور، تجهيز فرودگاه‌هاي کشور به سامانه‌هاي کمک ناوبري، گسترش مسيرهاي هوايي و ايجاد مسيرهاي هوايي يکطرفه بين‌المللي و احداث مرکز کنترل فضاي کشور و افزايش سکنورهاي مراقبت پرواز از جمله دستاوردهاي چهل ساله انقلاب در صنعت فرودگاهي و ناوبري هوايي ايران بوده است. به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران با انتشار گزارشي به ارائه دستاوردهاي چهل ساله صنعت فرودگاهي و ناوبري هوايي ايران پس از پيروزي انقلاب در سال ۵۷ پرداخت. اين گزارش آشکار مي‌کند که بر خلاف تبليغات، صنعت هوايي کشور پيش از انقلاب در مضيقه بوده و پس از انقلاب فرصتي براي رشد و تعالي يافته است.

اطلاع‌رساني خدمات رفاهي راه‌آهن

براي نوروز ۹۸ افزايش مي‌يابد

حسين عاشوري همزمان با افزايش ظرفيت ناوگان ريلي، ضروري است تا اطلاع‌رساني در مورد اقدامات رفاهي براي مسافرين و کارکنان راه آهن در ايام نوروز افزايش يابد تا مردم سفر لذت بخش‌تري را در اين ايام داشته باشند. به نقل از روابط عمومي‌راه آهن جمهوري اسلامي‌ايران، حسين عاشوري قائم مقام راه آهن در دومين جلسه ستاد نوروزي سال ۹۸ که با حضور معاونين، مديران ستادي ذي‌ربط و مديران مناطق و مديران شرکت‌هاي خصوصي مسافري به صورت ويدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: تنوع در ارائه فروش بليت قطارهاي مسافري در نوروز امسال وجود دارد اما در حال حاضر همچنان بخش اعظمي‌از مردم از خدمات اينترنتي ارائه بليت استفاده نمي‌کنند و به شکل سنتي و با مراجعه به آژانس‌هاي مسافري، خريد بليت انجام مي‌دهند که همين موضوع ممکن است مشکلاتي را براي آنها ايجاد کند. وي با بيان اينکه همه در راه آهن بايد تلاش جمعي براي ارائه خدمات بهتر به مسافران را داشته باشند، در مورد طرح رتبه‌بندي قطارهاي مسافري در اين ايام، افزود: ضروري است اطلاعات لازم در اين زمينه براي شناخت بهتر امکانات قطارها و انتخاب مناسبترين قطار متناسب با نيازشان به افکار عمومي‌داده شود.

حق شناس از رشد کشور در حوزه دريانوردي خبر داد؛

گروه راه و مسکن: معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي با اعلام اين مطلب كه بيست و ششمين همايش ارگان‌هاي دريايي در ٢٨ بهمن ماه در كتابخانه ملي ايران برگزار مي‌شود، گفت: هيچ بندري در ايران تحريم نيست كه بگوييم چابهار از تحريم خارج است.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي،‌هادي حق شناس با موضوع برگزاري بيست و ششمين همايش ارگان‌هاي دريايي با خبرنگاران به گفتگو پرداخت.

حق شناس ضمن تبريك ايام الله فجر انقلاب اسلامي، گفت: عملکرد بنادر ايران در ۴۰ سال گذشته قابل مقايسه با دوران قبل از انقلاب نيست و شاهد اين مدعا اين است که ما ۸ سال جنگ تحميلي را پشت سر گذاشته و با وجود تحريم‌هاي ظالمانه عليه کشور و تمامي‌مشکلات، توانستيم زيرساخت‌هاي بنادر کشور را توسعه بدهيم.

اين عضو هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي با يادآوري اين مطلب که بندر خرمشهر در سال ۵۷ با آبخور ۹ متر از کشور ايجاد شده بود اعلام کرد: امروز بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب شاهد هستيم که بنادر چابهار، امام خميني و شهيد رجايي با آبخور ۱۷ متر ايجاد شده‌اند و هم اکنون کشتي‌هايي با ظرفيت ۱۲۰ هزار تن قابليت پهلوگيري در اين بنادر را دارند.

حق‌شناس با تاکيد بر اينکه امروز تمامي‌کشتي‌ها مي‌توانند در بنادر ايران تخليه و بارگيري انجام دهند، اعلام کرد: پيش از انقلاب اسلامي‌ايران تنها به ۳ کنوانسيون دريايي بين‌المللي ملحق شده بود اما امروزه شاهديم که جمهوري اسلامي‌ايران به ۳۰ کنوانسيون بين المللي در حوزه دريا ملحق شده است و اين امر نشان دهنده رشد ايران در حوزه دريانوردي است.

اين مقام مسئول در سازمان بنادر و دريانوردي در ادامه به جزئيات بيست و ششمين همايش ارگان‌هاي دريايي پرداخت و با يادآوري اينکه نخستين همايش در سال ۶۸ در جزيره کيش برگزار شده بود، گفت: از سال ۶۸ تاکنون همايش ارگان‌هاي دريايي به طور منظم برگزار شده است و در سال جاري در ۲۸ بهمن ماه نيز بيست و ششمين دوره آن در کتابخانه ملي در تهران برگزار خواهد شد.

عضو هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي خاطرنشان کرد: بيست و ششمين همايش ارگان‌هاي دريايي با موضوع کشتيراني بهتر در راستاي توسعه پايدار دريايي تدارک ديده شده است و براي آنکه بتوانيم از زمان حداکثر استفاده را بکنيم اين همايش طي يک روز با حضور مديران هفت استان دريايي و بندري ايران برگزار مي‌شود.

وي يادآور شد: در اين همايش دو پنل تخصصي نيز پيش‌بيني شده است که در پنل نخست مباحث آموزش، اشتغال و حقوق دريانوردان و در پنل دوم نيز الزامات کشتيراني بهتر، فرصت‌ها و موانع پيشرو به بحث و تبادل نظر گذاشته مي‌شود.

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي گفت: در هر دو پنل از حضور کارشناسان و متخصصان امر بهره برده‌ايم و تلاش مي‌کنيم تا بخشي از مشکلات صنعت دريايي مورد بررسي قرار بگيرد.

  • ۹۰ درصد حمل و نقل کالا در ايران از طريق دريا انجام مي‌شود

حق شناس با يادآوري اين که ۸۰ درصد حمل و نقل کالا در دنيا از طريق دريا و در ايران ۹۰ درصد حمل و نقل کالا توسط دريا انجام مي‌شود، توضيح داد: ايران کشوري دريايي محسوب مي‌شود و از اين نظر تلاش کرده‌ايم تا اين همايش انعکاسي از دريامحور بودن ايران به جامعه ايراني و بين‌المللي باشد.

وي سواحل مکران را يکي از مزيت‌هاي ايران برشمرد و افزود: بندر چابهار در سواحل مکران با عمق آبخور ۱۹ متر به بهره برداري رسيده و به دليل ويژگي‌هاي بندر با حداقل هزينه‌ها ايجاد شده است. در حاليکه در ساير بنادر کشور همچون بنادر امام خميني و شهيدرجايي با هزينه‌هاي بالاتري ايجاد شده اند.

عضو هيات عامل سازمان بنادر و دريانوردي تصريح کرد: امروز پرجمعيت‌ترين شهرها در کنار سواحل شکل گرفته اند. اگر کمبود آب و مشکلاتي همچون آلودگي هوا و عدم تامين نياز آب شهروندان را داريم به اين دليل است که به جاي آنکه شهرها در جوار درياها شکل بگيرند دور از درياها توسعه يافته‌اند که تلاش‌هاي آتي در اين راستاست تا شهرها در کنار سواحل گسترش يابند. معاون مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در ادامه به تاکيدات مقام معظم رهبري در برنامه‌هاي پنج ساله براي توسعه سواحل مکران و گسترش شهرها در کنار اب درياها اشاره کرد و گفت: بعد از سواحل مکران در نظر داريم تا گام بعدي را در جاسک برداريم. در همين راستا، بحث انتقال خطوط نفت از جاسک مي‌تواند نويدبخش اين نکته باشد که سواحل مکران گسترش قابل توجهي خواهند يافت.

  • راهکارهاي سرعت بخشيدن به ارايه خدمات حوزه دريا در دوران تحريم دنبال مي‌شود

حق شناس در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره تاثير تحريم‌ها بر ارايه خدمات دريايي، اعلام کرد: اين موضوع اجتناب‌ناپذير و واقعيتي است که در شرايط جنگ اقتصادي به سر مي‌بريم و طبيعتا در اين شرايط، کار به روال عادي طي نخواهد شد، قطعا کندي‌هايي نسبت به گذشته در روند کار همچون نقل و انتقال مالي، خطوط کشتيراني، بيمه‌ها و ساير خدماتي که در اين حوزه ارايه مي‌شود ايجاد شده است. اما در عين حال ما راهکارهاي سرعت بخشيدن به انجام امور را در شرايط تحريم يافته‌ايم.

وي همچنين در بيان دستاوردهاي همايش‌هاي دوره‌هاي پيشين نيز نکاتي را ارايه کرد و افزود: اولين دستاورد همايش‌هاي گذشته پررنگ شدن بخش دريايي کشور است. شاهد بوديم که هفته گذشته حدود ۸۴۰ مسافر از ۱۷ تا ۲۲ بهمن از جزيره قشم ديدن کرده‌اند و اينها دستاوردهاي برگزاري همايش‌ها در دوره‌هاي گذشته است.

عضو هيات عامل سازمان بنادر ودريانوردي ادامه داد: پيش‌بيني مي‌شود که نوروز سال آينده پرترافيک‌ترين سفرها را به جزاير جنوبي ايران داشته باشيد. در بنادر هرمز، پهل، لافت و شهيد حقاني صف مسافرها در رفت و برگشت به ۸ کيلومتر رسيده است و اين در سايه توجه به همايش ارگان‌هاي دريايي اتفاق افتاده است.

  • هم اکنون کشتي‌هاي خارجي در حال تخليه و بارگيري در بنادر کشورمان هستند

اين مقام مسئول همچنين با تاکيد بر اينکه هيچ بندري در ايران تحريم نيست، گفت: هم‌اکنون هم کشتي‌هاي داخلي و هم کشتي‌هاي خارجي در حال تخليه و بارگيري در بنادر کشورمان هستند و هيچ محدوديتي براي پذيرش کشتي‌هاي خطوط خارجي وجود ندارد. حق‌شناس افزود: در آخرين نشست سازمان جهاني دريانوردي هم اعلام کرديم که آمريکا جوسازي‌هايي را عليه خطوط کشتيراني ايراني انجام مي‌دهد مبني بر اينکه از نظر فني ايمن نيستند و ما بارها گفته‌‌ايم که هيچ کشور عضو سازمان جهاني دريانوردي حق ندارد عضو ديگر IMOرا تهديد کند. وي با بيان اينکه ايران تجارب بسيار خوبي از تحريم‌هاي گذشته در خطوط کشتيراني موسسات رده‌بندي و بيمه‌هاي کشتيراني کسب کرده است، گفت: در اين دوره از تحريم‌ها با استفاده از تجارب گذشته راهکار‌هاي خوبي براي دور زدن تحريم‌ها پيدا خواهيم کرد. معاون دريايي سازمان بنادر درباره سوخت لو سولفور از سال آينده از ۳و نيم درصد به نيم درصد گفت: طبق قانون مطرح شده در دنيا تمامي‌کشتي‌ها و شناور‌ها بايد از سوخت سولفور نيم درصدي استفاده کنند و اين براي تمامي‌کشور‌ها الزام‌آور است. حق‌شناس با بيان اينکه هم اکنون کشور‌هاي اروپايي در کشتي‌هاي خود از اين سوخت استفاده مي‌کنند گفت: سازمان بنادر به پالايشگاه‌ها و وزارت نفت اعلام کرده و اهميت اين موضوع را مطرح کرده است. وي اظهار کرد: ۱.۳ ميليون تن نياز سوخت ناوگان داخلي است و با توجه به آنکه در بنادر شهيد رجايي و قشم عمليات بانکرينگ انجام مي‌شود ميزان استفاده از سوخت افزايش مي‌يابد.