پيامک‌هاي تهديدآميز به نمايندگان

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام از ارسال پيامک‌هاي تهديدآميز به نمايندگان مجلس و اعضاي مجمع درباره پالرمو انتقاد کرد.به گزارش ايلنا، محمدرضا عارف در توييتر خود نوشت: صحيح نيست در يک جامعه اسلامي‌پيامک‌هاي غيراخلاقي که با هيچ معياري سازگار نيست به نمايندگان مجلس و مجمع ارسال شود. نمايندگان مجمع تشخيص مصلحت تحت تأثير اين جوسازي‌ها قرار نمي‌گيرند و آنچه وظيفه شرعي و ملي آنهاست را در خصوص لايحه پالرمو انجام مي‌دهند.وي ادامه داد: مجمع تشخيص مصلحت با شناختي که نسبت به مساله پيدا مي‌کند و با در نظر گرفتن نظر کارشناسان، کميسيون‌هاي مجلس و برخي از اعضاي دولت، ان‌شاءالله به آنچه خير و صلاح کشور است درخصوص لايحه پالرمو رأي مي‌دهد. نظر شخصي من اين است که در اين شرايط بايد به اين معاهده بپيونديم.

منفي‌گرايي در نمازهاي جمعه

عضو جامعه روحانيت مبارز با اشاره به توصيه‌ رهبري درباره اميد و نگاه خوشبينانه به آينده، بيان کرد: ما در حال حاضر ۹۰۰ تريبون نماز جمعه در هفته داريم وجدانا نگاه کنيم کدام خطيب نماز جمعه به مردم اميد و آگاهي مي‌دهد و با منفي‌گرايي و انزاوگرايي مخالفت مي‌کند .سيدرضا اکرمي‌در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اين‌که افراد در مواجهه با انقلاب به چند دسته تقسيم مي‌شوند، اظهار داشت: عده‌اي بعد از آنکه انقلاب اسلامي‌را به درستي شناختند عاشق،‌ علاقمند و شيفته انقلاب ما شدند، برخي همچنان در حال تجربه و آزمايش هستند که چه مي‌شود؟ با اين‌ها بايد مدارا و تحمل کرد تا نتيجه براي‌شان مشخص شود. وي گفت: در داخل به ظرفيت‌هاي خودمان تکيه و روي پاي‌هاي خودمان بايستيم. قرآن مي‌فرمايد بايد از ظرفيت‌هاي خودمان استفاده کنيم و اگر اينگونه باشيد آسيب و آزار ديگران نمي‌تواند کار ساز باشد و اين نکته‌اي است که جوانان بايد به آن اهتمام ورزند.

فساد، زلزله‌اي ويرانگر

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي تاکيد کرد: فساد اقتصادي و سياسي توده‌اي چرکين و زلزله‌اي ويرانگر و ضربه‌زننده به مشروعيت حکومت‌هاست.به گزارش ايلنا، محمد شريعتمداري در توييتر خود نوشت: فساد اقتصادي و سياسي توده‌اي چرکين و زلزله‌اي ويرانگر و ضربه‌‌‌‌‌‌زننده به مشروعيت حکومت‌هاست. جوانان محور تحقق نظام پيشرفته اسلامي‌هستند. "لبيک به نداي رهبري، قوي‌تر از پيش در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با راهبرد برگشت‌ناپذير".

امکانات را به مناطق محروم ببريد

يکي از مراجع تقليد شيعه گفت: مناطق محروم نياز به رسيدگي و توجه دارند، از اين رو مسئولان بايد امکانات را به مناطق محروم و دورافتاده ببرند و فقر را ريشه کن کنند. به گزارش ايسنا، آيت‌الله حسين نوري همداني گفت: اگر به آموزه‌هاي اسلامي‌به درستي عمل شود در جامعه هيچ فقيري نخواهيم داشت؛ زيرا اسلام داراي برنامه کامل و جامعي در زندگي در جهت رفع نيازهاست.اين مرجع تقليد گفت: يکي از اهداف والاي جمهوري اسلامي‌و انقلاب، از ميان بردن فقر و محروميت در کشور بود، امروز بايد مسئولان با شناسايي مناطق محروم و درجه بندي الويت‌ها در راستاي از ميان بردن فقر و مشکلات معيشتي تلاش کنند.

ادعاي خروج آمريکا از سوريه

رييس ستاد کل نيروهاي مسلح با تاکيد بر اين‌که «اعلام خروج آمريکا بيشتر يک ادعا است»، تاکيد کرد: سه کشور ايران، روسيه و ترکيه به عنوان کشورهاي ضامن، خواستار خروج هرچه سريع‌تر نيروهايي شدند که بدون هماهنگي با دولت قانوني سوريه در برخي نقاط اين کشور حضور داشته و مناطقي را اشغال کرده‌اند. در اين اجلاس همچنين تاکيد شد، نيروهاي مسلح ايران و روسيه بنا به درخواست و دعوت دولت قانوني سوريه در اين کشور حضور دارند. سرلشکر محمد باقري در ديدار با ارتشبد پايگو وزير دفاع روسيه و سپهبد حلوصي آکار وزير دفاع ترکيه، در سوچي روسيهوي گسترش مناطق کاهش تنش، کمک به بازگشت مهاجرين به شهرها و روستاها، تأمين امنيت مناطق آزاد شده و پاکسازي ميادين مين و مناطق آلوده را از اولويت‌هاي همکاري‌هاي سه‌جانبه نيروهاي مسلح ايران، روسيه و ترکيه عنوان کرد که بايد در دستور کار قرار گيرد.رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح تاکيد کرد که با توجه به اين‌که تهاجمات هوايي رژيم صهيونيستي علاوه بر نقش حاکميت سوريه موجب اختلال در روند عمليات مقابله با تروريسم و بازگشت ثبات و امنيت به سوريه شده است، اين تجاوزات بايستي به شدت محکوم و از ادامه‌ي آن خودداري شود.

مقابله با فساد بدون نگاه جناحي

معاون سياسي وزارت کشور در دولت اصلاحات تاکيد کرد: مدافع وضع موجود نيستم اما معتقدم اگر اوضاع بهم بريزد وضعيت بدتر مي‌شود. به اعتقاد سيدمصطفي تاجزاده ، نبايد اصولگراها به‌دنبال فساد اصلاح‌طلبان باشند و اصلاح‌طلبان هم در پي فساد آنان و هر دو قبيله‌اي عمل کنند. همه بايد براي مبارزه با فساد بسيج شوند. سياست کلان نيز عوض شود و مقابله با فساد مقدم بر مقابله با مخالف قرار گيرد. وي در گفتگو با ايلنا افزود: جامعه امروز ما با آن آرمان‌هايي که مردم به خاطرشان دست به انقلاب زدند، فاصله دارد. هنگامي‌که انقلاب شد به هيچ عنوان به اين‌جايي که امروز رسيده‌ايم، فکر نمي‌کرديم. پس بايد در چهل سالگي انقلاب يک آسيب‌شناسي در اين‌باره صورت گيرد که چرا جامعه امروز با آن آرمان‌هايي که برايشان دست به انقلاب زديم، همخواني ندارد.در اين زمينه چند موضوع را بايد از يکديگر تفکيک کرد؛ در وهله اول سوال اصلي اين است که چرا مردم دست به انقلاب مي‌زنند؟ به نظر من مردم بي‌دليل دست به انقلاب نمي‌زنند؛ آنان هنگامي‌که کارد به استخوان‌شان و جان به لب‌شان مي‌رسد، دست به انقلاب مي‌زنند. در حقيقت همه جوامع و مردمي‌که دست به انقلاب مي‌زنند، در يک چيز مشترک هستند؛ رژيمي‌که در کشورشان وجود داشته، مستبد و فاسد است و پيشاپيش راه بر اصلاحات بنيادي بسته است.

تحريم فرصت است تهديد نيست

فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء گفت: تحريم‌ها براي ما يک فرصت است و يک تهديد نيست و ما بايد اين تهديدها را تبديل به فرصت کنيم و با رويکرد داخلي بتوانيم کشور را حمايت کنيم. به گزارش ايسنا، سعيد محمد در سخنان پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه تهران افزود: درخواستم اين است که هم دولت و مجلس و نهادهاي حاکميتي به منظور حمايت بيشتر از فعاليت‌هاي جهادي قرارگاه به اين مجموعه کمک کنند. با توجه به بحث بودجه سال ۹۸ پيشنهاداتي را به دولت و مجلس داديم که اميدوارم عنايت جدي به اين پيشنهادات شود و مطالبات مجموعه قرارگاه مورد توجه قرار گيرد تا بتواند ۷۰ پروژه خود را در سال آينده تکميل کند.وي افزود: ماموريت قرارگاه، توسعه زيرساخت‌هاي کشور بود و قرارگاه در کنار دولت‌ها قرار گرفت و جاي خالي پيمانکاران خارجي را پر کرد و توسعه و الگوگيري براي صنعت ساخت در کشور را در راس برنامه‌هاي خود قرار داد. امروز که استکبار جهاني پس از نااميدي از عرصه‌هاي نظامي‌به يک جنگ تمام عيار اقتصادي روي آورده و معيشت مردم را هدف قرار داده است.وي افزود: قرارگاه تمام توان مهندسي را در خدمت مردم و دولت جهت عبور از بحران‌ها خصوصا بحران تحريم قرار داده است.

تورم، بيکاري و فقر را ريشه کن کنيد

يکي از اساتيد برجسته حوزه گفت: با وجود تنگناهاي اقتصادي و معيشتي، دولت بايد با تلاش و دلسوزي، تورم، بيکاري و فقر را ريشه کن کند.به گزارش ايسنا، آيت‌الله سيدمحمدعلي علوي گرگاني گفت: اگر امور دنيا و معاش رفع شود امور دين و ديانت مردم نيز اصلاح خواهد شد. مردم داراي گرفتاري‌هاي معيشتي هستند و بايد ارزاني را به سفره‌هاي آن‌ها بازگرداند.وي گفت: بالا رفتن نرخ تورم و افزايش بيکاري، همه زحمات و تلاش‌ها در جهت رفع فقر و محروميت را به هدر مي‌دهد.وي افزود: با تقويت بخش توليد و نظارت بايد به دنبال از ميان بردن گراني باشيم تا معاش مردم تأمين شود به ويژه در شرايط فعلي که جامعه در فشارهاي اقتصادي به سر مي‌برد اين وظيفه سنگين‌تر است.


ريش‌سفيدان براي حل اختلافات قدم بردارند

يک عضو فراکسيون اميد شوراي اسلامي‌با بيان اينکه «درگيري و اختلافات ميان جناح‌هاي سياسي مي‌تواند به کشور و انقلاب لطمه وارد کند»، گفت: ريش سفيدان انقلاب براي کاهش اختلافات ميان جريانات سياسي اقدام کنند.داوود محمدي در گفت‌وگو با ايسنا، گفت: يکي از بزرگترين معضلات کشور ما اختلافات است، ما شاهد مشکلات سياسي، امنيتي و اقتصادي هستيم که بايد آنها را با عقلانيت و تدبير حل کنيم. لازمه حل اين مشکلات همراهي دلسوزان کشور و انقلاب است. وي افزود: اگرچه اختلاف نظر در حوزه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و امنيتي وجود دارد اما اين اختلاف نظرها نبايد منجر به درگيري منتج به يک حب و بغض يا روش‌هاي صدمه زدن به کشور شود.


وظيفه حکومت شنيدن صداي نيازمندان است

نايب رئيس مجلس گفت: ۴۰ سال بعد از پيروزي انقلاب، نبايد فقيري در کشور داشته باشيم.به گزارش ايسنا، مسعود پزشکيان با بيان اينکه اگر قرآن را ملاک قرار مي‌داديم، در وضعيت کنوني نبوديم گفت: در سوره فلق آمده که اگر در جامعه يتيمي، فقيري و يا فرد گرفتاري ببينيم و به او کمک نکنيم، اصلاً مسلمان نيستيم، اگر هم مسلمان باشيم، ايمان نياورده‌ايم. وي با تاکيد بر اينکه وظيفه حکومت شنيدن صداي کساني است که صدايشان به جايي نمي‌رسد و به کمک نياز دارند، تصريح کرد: بايد دغدغه‌مان بعد از پيروزي انقلاب، شنيدن صداي نيازمندان و کمک به آنها مي‌بود، معتقد هستم براي کمک به نيازمندان بايد از مشارکت مردم، ظرفيت مساجد و محلات استفاده کرد.

پايان شو تبليغاتي دشمني با ايران در لهستان،

نشست ورشو برگزار شد و دشمنان ايران به سرکردگي آمريکا هرچه خواستند گفتند بدون آنکه اجازه حضور ايران و دفاع از خود را داده باشند. معاون رئيس جمهور آمريکا در راستاي سياست‌هاي از پيش‌شکست‌خورده آمريکا عليه ايران در سخنراني افراطي خود در نشست ورشو ضمن تاکيد بر اعمال فشار بر ايران، ادعاهايي خصمانه درباره نقش و فعاليت ايران در منطقه مطرح کرده و همچنين اظهاراتي مداخله جويانه درباره مسائل داخلي ايران داشت.به گزارش ايسنا از رويترز، مايک پنس، متحدان اروپايي واشنگتن را به تلاش براي از بين بردن تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران متهم کرده و از آن‌ها درخواست کرد از توافق هسته‌اي خارج شوند.وي گفت: ناراحت‌کننده است که برخي از شرکاي ما در ميان رهبران اروپايي تقريباً هيچ کمکي نکرده‌اند. در واقع آن‌ها رهبري تلاش براي ايجاد مکانيسم‌هايي براي از بين بردن تحريم‌هاي ما را به دست گرفته‌اند.پنس مدعي شده که طرح ايجاد شده توسط اتحاديه اروپا براي تسهيل تجارت با ايران، تلاشي براي از بين بردن تحريم‌هاي آمريکا عليه حکومت ايران بود.وي افزود: اين يک اقدام غير عاقلانه است که تنها موجب قدرت گرفتن ايران، تضعيف اتحاديه اروپا و ايجاد فاصله بيشتر ميان اروپا و آمريکا مي‌شود.

همچنين وزير امور خارجه کشورمان گفت: آمريکا با سياست‌ها و انتخاب‌هاي غلط باعث شده است تا "دونالد ترامپ" اعلام کند هفت تريليون دلار در منطقه خاورميانه هزينه کرديم و به جايي نرسيديم. محمد جواد ظريف گفت: احساس مي‌کنم اگر غربي‌ها به ويژه آمريکا هر چه سريع‌تر اشتباهات ۴۰ سال اخير خود را درک کنند، زندگي را براي خودشان و منطقه راحت‌تر مي‌کنند.وزير امور خارجه کشورمان اجلاس ورشو را اجلاسي از پيش شکست خورده خواند و گفت: نتانياهو به طور رسمي‌اعلام کرد که در ورشو براي جنگ متحد مي‌شوند در حالي‌که اين اتحاد فشلي بود که به نتيجه نرسيد. از سوي ديگر سخنگوي وزارت امور خارجه نسبت به بيانيه پاياني کنفرانس ورشو واکنش نشان داد و گفت: به رغم تلاش‌هاي گسترده واشنگتن براي برگزاري يک نشست فراگير و ايجاد يک ائتلاف جديد عليه جمهوري اسلامي‌ايران، تعداد و سطح پايين شرکت کنندگان که آنان نيز از همراهي با هر گونه تصميم ضد ايراني امتناع کردند، در فرجام اين نشست از پيش شکست خورده، بيانيه پاياني آن را به سندي بي خاصيت تبديل کرد؛ متن و نوشته‌اي که تنها از سوي دو کشور برگزارکننده صادر شد و فاقد هر گونه اعتبار و تصميم بود. بهرام قاسمي‌تأکيد کرد: براي همه دورانديشان و تحليل‌گران و سياستمداران برجسته و فهيم جهان اين شکست کاملاً از قبل و از همان آغاز طرح اوليه آن قابل تصور و پيش‌بيني بود. کنفرانسي تحت عنوان صلح و امنيت در خاورميانه چگونه مي‌تواند موفق باشد؛ در حالي که بازيگران اصلي منطقه همچون ايران، ترکيه، لبنان، سوريه، عراق و فلسطين در آن حضور ندارند و کشورهاي مهمي‌چون چين و روسيه، و بسياري از کشورهاي مهم اروپايي و غيراروپايي در آن حضور نداشته و يا صرفاً در سطح بسيار پايين و کمرنگي در آن شرکت کردند؟سخنگوي وزارت خارجه همچنين اظهار کرد: رفتار و کردار عصبي و متشنج وزير خارجه و معاون رئيس جمهوري آمريکا در سخنراني‌ها و مصاحبه‌ها که علناً از اروپا گله و شکايت کرده و از سر ضعف اصرار به خروج آنها از برجام کردند، بهترين گواه و نشانه ناکامي‌و ناتواني آنان در تحقق اهداف مورد نظرشان از اجلاس ورشو است.قاسمي‌خاطرنشان کرد: ايالات متحده آمريکا از يک سو باني کنفرانس صلح و امنيت در خاورميانه مي‌شود اما از سوي ديگر با خروج يک‌جانبه و خلاف تمام موازين بين‌المللي از برجام، و با سياست‌هاي رياکارانه خود تنش و درگيري و حمايت از تروريسم و نزاع و خصومت در ميان ملت‌هاي منطقه را افزايش داده و ناامني، بي ثباتي، فقر، جنگ و افراط گرايي را گسترش مي‌دهد.وي در پايان تصريح کرد: به رغم تمامي‌سياست‌هاي خصمانه و تجاوزکارانه آمريکا و رژيم اشغالگر قدس مبارزه و مقاومت براي برقراري منطقه‌اي امن، با ثبات و عاري از حضور قدرت‌هاي بيگانه و متجاوز ادامه خواهد يافت و آمريکا بايد هر چه سريع‌تر با درک واقعيات اين منطقه حساس از جهان از ادامه اين گونه کينه‌توزي‌هاي بي‌حاصل دست بردارد.


روحاني در اجلاس سه جانبه ايران، روسيه و ترکيه تاکيد کرد؛

رئيس جمهور با برشمردن پنج محور کاربردي براي بازگرداندن امنيت و ثبات به سوريه، تداوم مبارزه با تمامي‌گروه‌هاي تروريستي در سوريه تا ريشه کن شدن آنها را ضروري دانست و تاکيد کرد:گفتگوهاي سوري - سوري با هدف ايجاد صلح بادوام در سوريه بايد بدون دخالت خارجي ادامه يابد و استقلال، حاکميت و تماميت ارضي اين کشور و عدم دخالت در امور داخلي سوريه در هر شرايطي مورد احترام قرار گيرد.

به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني همچنين جامعه بين‌المللي را براي کمک به مردم سوريه در بازگشت آوارگان و پناهندگان به موطن خود و شروع بازسازي اين کشور فرا خواند و اين نکته را مورد تاکيد قرار داد که حضور نيروهاي خارجي از جمله آمريکايي‌ها که بدون اجازه دولت قانوني سوريه در آن کشور حضور دارند بايد هر چه سريع‌تر خاتمه يابد. روحاني اقدامات خودسرانه رژيم صهيونيستي در تجاوز به سرزمين سوريه را حرکتي در مسير به مخاطره انداختن صلح و امنيت بين‌المللي دانست و بر ضرورت مقابله جامعه بين‌المللي با آن، تاکيد کرد. وي گفت: تا اين مرحله، همکاري ما توانسته است آتش جنگ و کشتار بي رحمانه چند ساله در سوريه را تا حد زيادي خاموش و گفتگوي بين طرفين اختلاف را جايگزين تفنگ و گلوله کند و اينک پس از هفت سال و اندي از آغاز بحران، جز در مناطق معدودي از کشور، در اکثر مناطق اين سرزمين کهن، امنيت و ثبات برقرار شده است، امنيت و حاکميتي که ضرورت دارد در چارچوب مقررات بين‌المللي و با اجتناب از وقوع بحراني انساني در مناطق ادلب و شرق و شمال فرات، نيز گسترش يابد. رييس جمهور افزود: تروريست‌ها نه در اين کشور و نه در هيچ جاي ديگري در اين کره خاکي، نبايد احساس امنيت کنند و حاميان آنها نبايد تصور کنند که از برگه تروريسم مي‌توانند در معادلات داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي به سود خويش بهره برند. متأسفانه دولت آمريکا در ادامه اقدامات غيرقانوني خود، هنوز از تروريست‌هاي مستقر در عراق و سوريه حمايت و از آنها در جهت منافع خود بهره برداري مي‌کند. گزارشات موثقي وجود دارد که نشان مي‌دهد آمريکا به تروريست‌هاي داعش در نقل و انتقال در داخل سوريه و همچنين انتقال بعضي از آنها به افغانستان کمک مي‌کند. رژيم صهيونيستي نيز در جهت کمک به برخي گروه‌هاي تروريستي در سوريه فعال است و اخيراً برخي از مقامات اين رژيم به اين اقدام زشت نيز اعتراف کرده اند. اقدامات خودسرانه رژيم صهيونيستي در تجاوز به سرزمين سوريه، صلح و امنيت بين‌المللي را به مخاطره انداخته است. جامعه بين‌المللي موظف است با اين اقدامات به ويژه تداوم اشغالگري آن رژيم عليه سرزمين و موجوديت ملت و دولت سوريه که دامنه آن هر روز گسترش مي‌يابد مقابله کند. وي افزود: رئيس جمهور آمريکا اعلام کرده است قصد دارد نيروهاي نظامي‌آمريکا را از سوريه خارج کند. اين نيروها بدون اجازه دولت سوريه و برخلاف تمام مقررات بين‌المللي وارد آن کشور شده و تماميت ارضي و حاکميت ملي يک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را نقض کرده اند.اين تصميم آمريکا چنانچه بازيچه سياست‌هاي داخلي آمريکا و مورد تجديد نظر قرار نگيرد، خبر مبارکي براي مردم سوريه است و ضروري است هر چه سريع‌تر عملي شود و حاکميت دولت سوريه در مناطق شرق و شمال فرات، همچون بقيه سرزمين سوريه گسترش يابد. اين مهم بايد با حفظ حقوق آحاد مردم و اهالي اين منطقه و ازجمله مردمان کرد که ساليان دراز در اين سرزمين زيسته‌اند و جزئي جدانشدني و هميشگي از ملت سوريه هستند صورت گيرد.


فرصت‌های از دست رفته سنگ‌های قیمتی ایران در گفت‌و گوی اختصاصی با تجارت تبیین شد؛
گروه اقتصاد کلان - کورش شرفشاهي: اقتصاد بخشهاي فراواني دارد که يکي از آنها صنعت طلا و جواهر و نقره سازي است. گردش مالي اين صنعت به اندازه‌اي بالاست که تاثير قابل توجهي بر اقتصاد کشور مي‌گذارد. البته در کشور ما طلا رتبه اول را دارد اين در حالي است که سنگهاي قيمتي نيز مي‌تواند در ايجاد رونق رونق اقتصادي و اشتغالزايي تاثير بسزايي داشته باشد. بي شک در هر بخشي مافيايي وجود دارد. از مافياي سيگار گرفته تا مافياي ميوه، خودرو، طلا و جواهر، خلاصه اينکه همه جا مافيا داريم و همين مافياها باعث شده‌اند تا اقتصاد کشور آشفته شود. اما بحث مافيا و تقلب در بازار طلا و جواهر بسيار مهم است.

به گزارش روزنامه تجارت، در اين رابطه با محمد اسدي جوزاني رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره گفت و گو کرديم. وي با اشاره به وجود فساد و رانت در صنعت طلا، جواهر و نقره گفت: متاسفانه عده‌اي به جاي کسب روزي حلال، به فکر کسب روزي با هر روشي هستند. اين افراد فرصت طلب، بازار را آشفته مي‌کنند، جنس تقلبي مي‌فروشند، دروغ مي‌گويند و خلاصه اينکه با هر روشي نان خودشان را حرام مي‌کنند.

وي از پولهايي که عليه وضعيت اقتصاد کشور و نظام جمهوري اسلامي‌ايران به جريان افتاده و مي‌افتد، ابراز تاسف کرد و گفت: مقابله با اين پولها کار آساني نيست و هنگامي‌که اين افراد تصميم مي‌گيرند بازار را ملتهب کنند، آنچنان التهابي در بازار ايجاد مي‌کنند که سرمايه‌هاي اندک نيز با اين افراد همسو شده و اقتصاد را بيشتر ملتهب مي‌کنند.

رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره از گسترش تقلب در بازار طلا خبر داد و گفت: سکه را به صورت وکيوم شده به مردم عرضه مي‌کنند در حالي که مردم نمي‌دانند در اين بسته‌ها چه چيزي تحويل مي‌گيرند و بارها شاهد بوده ايم که فلزهاي بي ارزش را به جاي طلا بسته بندي کرده و به مردم تحويل داده اند.

وي از تقلب سازمان يافته در بازار جواهر ابراز تاسف کرد و گفت: بر خلاف طلا، شناخت سنگ‌ها و جواهرات به سادگي امکان پذير نيست و براي آنکه اصالت و قيمت آن تعيين شود، بايد کيفيت آنها در آزمايشگاههاي معتبر تعيين شود.

اسدي جوزاني با اعلام اينکه براي شناسايي سنگها در ايران نيز آزمايشگاههاي شناسايي جواهر معدودي وجود دارد گفت: متاسفانه در بسياري از آزمايشگاههاي جواهر، شاهد تقلب‌هاي گسترده هستيم که خريداران يا در برخي موارد فروشندگان از اين تقلب‌هاي آزمايشگاهها زيان مي‌بينند.

وي خواستار توجه به صنعت جواهر شد و گفت: توجه بيش از حد به طلا، باعث شده تا صنعت جواهر ناديده گرفته شود، در حالي که يک قطعه جواهر مي‌تواند صدها برابر طلا ارزش داشته باشد و اين ظرفيتي است که ديگر کشورها از آن بهره مي‌برند. بنابر اين به جرات مي‌توان ادعا کرد که فرصت بزرگ اشتغالزايي در صنعت جواهر ناديده گرفته شده است.

رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره از وجود هزاران نوع سنگ قيمتي در جهان خبر داد و گفت: هر يک از اين سنگها قيمت و کيفيت متفاوتي دارند در حالي که به ظاهر با يکديگر شباهت دارند و چنانچه آزمايشگاهها نوع اين سنگها را درست تعيين نکنند، قيمت هر سنگ مي‌تواند باعث ورشکستگي يا بدبختي يک خريدار شود.

وي با اشاره به اينکه خريدار و فروشنده يک سنگ با هم به آزمايشگاه مراجعه مي‌کنند گفت: کار آزمايشگاه اين است که سنگ را بررسي و قيمت گذاري مي‌کند و به آن سنگ سند مي‌دهد که ملاک خريد و فروش مي‌شود. اما در بسياري از آزمايشگاهها شاهد تباني بوده ايم. به نوعي که در قبال دريافت مبالغي از خريدار يا فروشنده، قيمت سنگ را بالا يا پايين اعلام مي‌کنند که زيان خريدار يا فروشنده را به دنبال دارد.

اسدي جوزاني از معاملات زيرزميني جواهر خبر داد و گفت: هيچ نظارتي بر معاملات جواهر وجود ندارد و به همين دليل پيگيري حقوقي تقلب در جواهر کار آساني نيست.

وي از وجود سنگهاي قيمتي با ارزش در ايران خبرداد و گفت: از آنجا که سنگهاي قيمتي و جواهر در ايران صاحب ندارد، به همين دليل حمايتي از آن صورت نمي‌گيرد و به همين دليل کشورهاي ديگر براي خريد و بردن جواهرات ايراني دايم به کشورمان سفر مي‌کنند.

رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره با اعلام اينکه دلالان جواهر در کشورهاي عربي دايم براي خريد جواهر به ايران سفر مي‌کنند گفت: از آنجا که جواهر در ايران جايگاهي ندارد و معاملات هم کم صورت مي‌گيرد، خريداران خارجي هر قيمتي که بخواهند روي جواهرات ايراني مي‌گذارند و بارها شاهد بوده ايم که جواهري را از ايران 20 هزار دلار خريده و در ديگر کشورها را به چندين برابر فروخته اند. وي با اشاره به اينکه در جهان روي جواهر به سادگي قيمت گذاري مي‌کنند گفت: در بسياري از بانکهاي جهاني بخش جواهرات دارند و کارشناسان بانکها روي جواهرات قيمت گذاري مي‌کنند در حالي که در کشور ما اين ظرفيت فقط براي طلا وجود دارد و بانکها براي جواهر وقت نمي‌گذارند.

اسدي جوزاني از وجود آزمايشگاههاي بزرگ تشخيص جواهر در دنيا خبر داد و گفت: معتبرترين آزمايشگاه تشخيص جواهر، متعلق به کشور آمريکاست و کارشناسان بسياري در اين زمينه دارد.

وي در خصوص هزينه تشخيص سنگ گفت: قيمت گذاري روي سنگ هزينه ثابتي ندارد و البته بستگي به قيمت سنگ دارد. هزينه کارشناسي سنگي که قيمت آن يک ميليون تومان است با سنگي که قيمت آن يک ميليارد تومان است، تفاوت مي‌کند. زيرا ريسک کارشناسي هم بالاست. اگر در مورد اول کارشناس اشتباه کند، خريدار يک ميليون تومان زيان مي‌کند اما در مورد دوم خريدار يک ميليارد تومان زيان مي‌کند که البته سنگهايي داريم که ميلياردها تومان قيمت دارد.

رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره از وجود خبرگاني خبرداد که با يک نگاه در مورد سنگ نظر مي‌دهند گفت: اگر يک جواهر را به چند نفر نشان بدهيد، هرکدام روي آن يک نظر مي‌دهند و يک جور قيمت مي‌گذارند. بنابر اين معاملات سنگ به دليل آنکه نظريه‌هاي متفاوتي در باره آن ارايه مي‌شود با مشکل رو به رو مي‌شود و در 99 درصد همين نظريات متفاوت باعث انجام نشدن معامله مي‌شود.

وي با اعلام اينکه برخي سنگها و جواهرات با چشم تشخيص داده مي‌شود گفت: سنگهاي قيمتي رتبه بندي دارد و اين رتبه بندي را دستگاههاي مخصوص اين کار تعيين مي‌کنند که البته معتبرترين دستگاهها در آزمايشگاههاي مخصوص اين کار وجود دارد.

اسدي جوزاني با اعلام اينکه قيمت هر سنگي در هر نقطه از جهان متفاوت است و البته بستگي به خريدار دارد گفت: قيمت الماس در ايران 40 تا 50 درصد زير قيمت بازار جهاني است و قيمت ياقوت در ايران بسيار ارزان تر از قيمت جهاني است. اما عقيق در ايران خوب فروخته مي‌شود.

وي فيروزه نيشابور را در جهان ارزشمند توصيف کرد و گفت: در جهان به فيروزه نيشابور "نقطه جادويي" مي‌گويند. همچنين سنگ گارنت سبز نيز در مشهد، سيرجان، اردبيل و زنجان وجود دارد. سنگ قيمتي ديگر ايران، "زبرجد" است که اکنون در معادن مشهد برداشت مي‌شود که هر قيراط آن بين 40 تا 200 دلار است که بستگي به کيفيت و مرغوبيت آن دارد. اما به دليل آنکه تحريم هستيم، براي صادرات زبرجد نيز مشکل داريم.

رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره در پاسخ به اينکه آيا خام فروشي در جواهر نيز وجود دارد، در خصوص تاثيراتي که تراش روي سنگ مي‌گذارد گفت: رتبه يک کيفيت تراش جواهر در جهان متعلق به اتريش است و در ايران روي سنگهاي نيمه قيمتي همچون عقيق و فيروزه و زبرجد تراش مي‌زنند. اما در مجموع تراش تاثير زيادي بر قيمت سنگ ندارد و تنها هنگامي‌که تصميم گرفته مي‌شود سنگ را روي انگشتر يا گردنبند نصب کنند، آن را تراش مي‌دهند. امروزه سنگهاي قيمتي بسياري وجود دارد که به صورت تراش نخورده و با قيمت‌هاي بسيار بالا معامله مي‌شود.

وي با ابراز تاسف از اينکه فرهنگ خريد جواهر در ايران وجود ندارد گفت: اگر به تاريح ايران توجه کنيم، جواهرات ارزشمند بسياري متعلق به ايران بوده و ايراني‌ها در گذشته‌هاي دور، به جواهر علاقه داشتند در حالي که امروزه طلا جاي جواهر را گرفته است.

اسدي جوزاني در پاسخ به اينکه وقتي در ايران معدن سنگ قيمتي وجود ندارد، اين همه سنگ قيمتي در ايران چه کار مي‌کند گفت: سنگها در گذشته به اشکال مختلف به ايران آمده و اين سنگهاي قيمتي که اکنون به قيمت بسيار ارزان از سوي واسطه‌هاي ديگر کشورها از ايران خارج مي‌شود، در اصل ذخاير ايران محسوب مي‌شود. وي در پاسخ به اينکه چرا انجمن و اتحاديه طلا وجواهر نسبت به آزمايشگاههاي متخلف جواهر شناسي اقدامي‌نمي‌کنند گفت: آزمايشگاههاي جواهر زير مجموعه انجمن نيستند بنابر اين نمي‌توانيم با آنها برخورد کنيم. شکايتها نيز در بيشتر موارد در مراجع قضايي پيگيري مي‌شود.

رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره با اعلام اينکه در حال برنامه ريزي براي ساخت بزرگترين و معتبرترين آزمايشگاه جواهر در ايران هستيم گفت: هنگامي‌که اين آزمايشگاه راه اندازي شود، کارشناسان معتبر با دستگاههاي مجهزي را به کار مي‌گيريم و براي هر جواهر سند مي‌دهيم تا خريداران از جواهري که مي‌خرند، اطمينان داشته باشند.

اسدي جوازاني تاکيد کرد: براي ساخت بزرگترين آزمايشگاه جواهر ايران برنامه داريم و تصميم ما بر اين است که جواهر را به جايگاه اصلي آن بازگردانيم.

نايب رئيس اتاق بازرگاني در واکنش به مصوبه اخير بانک مرکزي تاکید کرد؛

گروه تجارت: نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران در واکنش به مصوبه اخير بانک مرکزي که هدف آن تشويق بازگشت ارز حاصل از صادرات است گفت: به نظر مي‌رسد اين بسته پيشنهادي، چندان گشايشي براي صادرکنندگان ايجاد نمي‌کند و تاثير چنداني در افزايش صادرات نخواهد داشت.

به گزارش تجارت، حسين سلاح‌ورزي در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم، با تاکيد بر لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات براي تامين نيازهاي ارزي کشور اظهار کرد: بايد به اين نکته توجه کرد که همه صادرکنندگان بايد در شرايط فعلي، تمام سعي خود را براي بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي به کار ببندند و تلاش کنند تا نيازهاي ارزي کشور در اين برهه از زمان تامين شود و دچار مشکلات ارزي براي رفع نيازهاي کشور نشويم. وي در ادامه با اشاره به لزوم طراحي شيوه‌اي منطقي و عادلانه براي بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور، گفت: ما معتقديم نبايد شيوه‌هاي پيشنهادي بازگشت ارز حاصل از صادرات براي همه صادرکنندگان به يک شکل باشد و بايد صادرکنندگان، بر اساس استفاده از ارز دولتي يا مواداوليه سوبسيددار، دسته بندي شوند.

وي اضافه کرد: بر اين اساس لازم است صادرکنندگان به دو دسته تقسيم شوند؛ دسته نخست، صادرکنندگاني که فرآورده‌هاي صادراتي آن‌ها با مواداوليه سوبسيدي که با ارز دولتي تامين شده و دسته دوم صادرکنندگاني که محصولات صادراتي آن‌ها بدون سوبسيد بوده و ارز دولتي دريافت نمي‌کنند.

نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: بدنبال اين دسته‌بندي، بايد ساز و کاري فراهم شود تا صادرکنندگان دسته نخست که از ارز دولتي استفاده کرده‌اند يا فراورده‌هاي آن‌ها با مواداوليه سوبسيدي تامين شده، بازگشت ارز حاصل از صادراتشان از همان فرايند تامين ارز اوليه‌شان، انجام شود و اين ارز را توسط همان فرايند به چرخه ارزي کشور بازگردانند، و آن دسته از صادرکنندگاني که ارزشان را از بازار آزاد تهيه کرده‌اند نيز بايد در همان فرايندي که تامين ارز کرده‌اند، ارز حاصل از صادراتشان را به چرخه ارزي بازگردانند.

به گفته وي، صادرکنندگان بايد ارز حاصل از صادراتشان را با همان قيمت و در همان فرايندي که براي مواد اوليه خود تامين ارز کرده‌اند به چرخه اقتصادي بازگردانند.

سلاح‌ورزي با تاکيد بر اينکه در شرايط فعلي خروج سرمايه از طريق صادرات انجام نمي‌شود، گفت: ما امروز در شرايط تحريم هستيم و طبيعتاً در ارتباطات بانکي خود با کشورهاي ديگر در تنگنا قرار داريم؛ لذا طبيعي است که برگشت ارز حاصل از صادرات، کار ساده‌اي نيست و حتي دولت نيز براي بازگرداندن ارز حاصل از فروش نفت، با مشکل مواجه است.

وي در واکنش به مصوبه اخيري که به منظور تشويق صادرکنندگان براي بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ شده است گفت: به نظر مي‌رسد اين بسته پيشنهادي، چندان گشايشي براي صادرکنندگان ايجاد نمي‌کند و به همين دليل هم تاثير چنداني در افزايش صادرات کشور نخواهد داشت.

نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران تاکيد کرد: ما پيش از اين و در ابتداي پاييز نيز بارها هشدار داده بوديم که قوانين دست و پا گير در اين بخش نه تنها کمکي به افزايش بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور نخواهد کرد بلکه صادرات کشور را هم با مشکل مواجه مي‌کند.

‏‏‏‎سامانه‌اي براي تشويق بازگشت ارز صادرات

سلاح‌ورزي با اشاره به مشکلات تامين ارز براي صادرکنندگان از سامانه نيما گفت: متاسفانه در سامانه نيما، ارز چنداني عرضه نمي‌شود و همين امر باعث صف طولاني براي تامين ارز شده است.

وي با تاکيد بر اينکه دولت بايد براي کالاهاي استراتژيک، از جمله دارو و نيازهاي اساسي کشور برنامه‌ريزي داشته باشد گفت: بغير از اين بخش که کالاهاي استراتژيک و نيازهاي اساسي کشور را شامل مي‌شود، مابقي نيازهاي ارزي بايد به سامانه‌اي موکول شود که صادرکنندگان بتوانند با تزريق ارز حاصل از صادراتشان، ساير نيازهاي ارزي را پاسخ دهند و قطعاً ميزان عرضه و تقاضا در اين سامانه، مي‌تواند در قيمتي مابين قيمت نيمايي و قيمت بازار آزاد به تعادل برسد.

خبرهای ضد و نقیض درباره تکمیل فاز 11 پارس جنوبی؛

گروه انرژي: از گفته‌هاي مديرعامل شرکت ملي نفت ايران چنين برداشت مي‌شود که ظاهرا مسئولان صنعت نفت ايران اميد چنداني به حضور چيني‌ها در فاز 11 ندارند.

به گزارش خبرگزاري فارس مسعود کرباسيان مدير عامل شرکت ملي نفت ايران روز چهارشنبه در مراسم توديع و معارفه مديرعامل جديد شرکت نفت پتروپارس گفت: «در صورت توافق با شرکت چيني براي پروژه فاز 11 پارس جنوبي، پتروپارس مي‎تواند با همکاري اين شرکت پروژه طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبي را پيش ببرد و افتخاري ديگر را رقم بزند. اين شرکت در پروژه‌هاي خود 80 درصد از توانمندي داخلي و ساخت داخل بهره برده است.»

نوع سخن مسعود کرباسيان در مورد شرکت سي ان پي سي نشان مي‌دهد که ظاهرا ادامه همکاري با اين شرکت در موضوع فاز 11 پارس جنوبي پيچيده شده و از اين جمله چنين استنباط مي‌شود که شايد بايد قيد همکاري با اين شرکت را همانند توتال فرانسه زد.

زماني که قرار داد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي، روي ميز قرار گرفت، کمتر کسي فکر مي‌کرد پرونده اين فاز پرحاشيه بسته نشود، آنچه امروز در فاز 11 شاهدش هستيم، تکرار مطابق نعل به نعل تاريخ است که براي اين فاز در سالهاي نه چندان دور رخ داده است.

فرانسوي‌ها دوباره به خاطر تحريم دست از اين فاز کشيدند و خبري نيز از چيني‌ها نيست و شرکت ايراني نيز همانند گذشته منتظر مانده تا تکليفش رو شن شود. امروز که مسئولان صنعت نفت صحبت از اتمام فازهاي پارس جنوبي تا پايان سال 98 مي‌کنند منظورشان دقيقا همه فاز‌ها به جز فاز 11 است. گويا که در اين فاز نحسي عدم توسعه افتاده است و قرار است سالهاي سال اين فاز مرزي بلاتکليف باقي بماند. اينکه چرا فعاليت توسعه در پارس جنوبي از فاز 11 رخ نداد محل سوال است زيرا که اين فاز نزديکترين فاز به آبهاي قطر است و اگر توسعه از اين فاز آغاز مي‌شد، شايد که زودتر از امروز مي‌توانستيم توليد گاز را از اين ميدان افزايش داده و همپاي قطر پيش رويم، اما به هرحال اين کار انجام نشد.

روزي که مسئولان اسبق شرکت نفت و گاز پارس در لفافه مي‌گفتند، توسعه فاز 11 بايد به توتال برسد، بسياري از کارشناسان صنعت نفت گفتند که حساب کردن بر روي شرکت توتال اشتباه محض است، زيرا که اين شرکت فرانسوي در پارس جنوبي کارنامه خوبي ندارد، زيرا اولاً توافقنامه‌اي بين ايران و توتال براي توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي که در سال ۱۳۷۹ امضا شده بود با بهانه‌گيري‌هاي مداوم اين شرکت فرانسوي در موضوعاتي مانند رقم قرارداد هيچ‌گاه تبديل به قرارداد نشد و توسعه اين فاز پارس جنوبي هشت سال به تأخير افتاد، زيرا توتال در سال ۱۳۸۷، به بهانه ريسک بسيار زياد سرمايه‌گذاري در ايران، از صنعت نفت و گاز کشورمان خارج شد.

ثانياً انتقادهاي مهمي‌درباره عملکرد فني توتال در توسعه فازهاي ۲ و ۳ پارس جنوبي مطرح است. اين شرکت با پرداخت رشوه به مقامات ايراني موفق شده است که پروژه توسعه فازهاي ۲ و ۳ پارس جنوبي در دولت اصلاحات و در اواسط دهه ۱۳۷۰ به دست بياورد.

امروز ديگر نه از توتال خبري هست و نه از وعده و وعيده‌هاي شيرين و جذاب که اگر غولهاي نفتي بيايند همپاي ديگر کشورهاي صاحب نفت پيشرفت مي‌کنيم.

آنهايي که وعده حضور خارجي‌ها را مي‌دادند امروز به حرف منتقدان رسيده‌اند که چاره‌اي جز اتکا به توان داخل ندارند.

در مورد فعاليت چيني‌ها در اين فاز بايد تصريح کرد، با گذشت حدود چهار ماه از احتمال جايگزيني چيني‌ها با توتال هنوز اين امر محقق نشده است و حتي چندي پيش هم برخي منابع غيررسمي‌از احتمال اينکه CNPC قرارداد توسعه فاز ۱۱ را ترک کند خبر دادند. البته اظهار نظر زنگنه که گفت: «بعد از آنکه توتال از اين قرارداد خارج شد قرار بود شرکت ملي نفت چين (CNPC) طبق قرارداد فاز ۱۱ را توسعه بدهد که اگر اين کار را نکند تخلف کرده است. با اين حال ما به اين فکر کرده‌ايم که چه بايد بکنيم». بر اين اخبار دامن زد.

همچنين منابع اگاه چيني در ۲۲ آذرماه اعلام کردند معلوم نيست، آيا دستور توقف سرمايه‌گذاري مستقيماً از سوي دولت چين داده شده است، اما در شرايط مذاکرات تجاري ميان چين و آمريکا، از نظر سياسي بسيار حساس است.

منابع آگاه که به دليل محرمانه بودن موضوع، مايل نبودند نامشان فاش شود، همچنين تاکيد کردند ايران ۱۲۰ روز زمان دارد تا نقش CNPC در پارس جنوبي را بازبيني کند و تصميم بگيرد که اين شرکت چيني را به عنوان يک سرمايه‌گذار خاموش نگه دارد يا قرارداد را لغو کند.

البته اين اخبار از سوي هيچ کدام از منابع رسمي‌ايراني تأييد نشد و حتي محمد مشکين‌فام، مديرعامل نفت و گاز پارس در آخرين اظهار نظر خود در اين مورد اعلام کرد : قرارداد سه جانبه‌اي بين توتال، CNPC و پتروپارس امضا شده و مراحل نهايي خود را طي مي‌کند.

اخباري هم وجود دارد مبني بر اين‌که شرکت چيني قصد دارد قرارداد را ترک کند، اما اين شرکت هنوز به‌صورت رسمي‌چيزي به ما اعلام نکرده است. مسائل مانند قبل دنبال مي‌شود و تا پايان سال، وضعيت پارس جنوبي مشخص مي‌شود. توتال مدارک و مستندات را به شرکت چيني تحويل داده است.

شفاف بايد گفت که مسئولان صنعت نفت اميد چنداني به ادامه حضور CNPC در فاز ۱۱ ندارند و به نظر مي‌رسد، چيني‌ها هم در حال آماده‌سازي مقدمات ترک ايران در شرايط تحريم هستند. پس نکته‌اي که مي‌ماند حساب کردن روي توان داخل است، زيرا که تنها اين شرکت‌هاي داخلي هستند که مي‌توانند توسعه فاز 11 را نيز برعهده بگيرند و بايد ديد آيا مسئولان صنعت نفت ايران دوباره به توان داخل اطمينان مي‌کنند يا اينکه بايد قيد توسعه فاز 11 را زد.

مسوولان بلندپایه در واکنش به عملیات کور مزدوران استکبار در زاهدان تاکید کردند؛

گروه سیاسی: عمليات تروريستي در جاده خاش- زاهدان توسط خودروي انتحاري تروريست‌هاي تکفيري صورت پذيرفت که با انفجار اتوبوس شيفت سپاه، ۲۷ نفر شهيد و ۱۳ نفر مجروح شدند.گروهک تروريستي جيش العدل ساعتي پس از اين عمليات تروريستي، مسئوليت اين اقدام نفرت انگيز را برعهده گرفت.

  • دست آلوده جنايتکاران

اين اقدام تروريستي با واکنش‌هاي بسياري رو به روشد. حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر انقلاب در پيامي‌اعلام کردند: دست جنايتکار مزدوران بار ديگر به خون جوانان صالح و خدمتگزار کشور آلوده شد و جمعي از سرمايه‌هاي انساني که خود را وقف حراست از مرزها و پاسداري از امنيت مردم کرده بودند، در حمله‌ي تروريست‌هاي سيه‌رو و سنگدل به شهادت رسيدند. ارتباط عاملان اين جنايت با سازمانهاي جاسوسي برخي کشورهاي منطقه و فرامنطقه مسلّم است و دستگاه‌هاي مسئول کشور بايد بر آن تمرکز کنند و آن را با جديت دنبال کنند.اينجانب به خانواده‌ها و بازماندگان اين شهيدان مظلوم و به خانواده‌ي بزرگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌تسليت و تبريک ميگويم و صبر و پاداش الهي را براي آنان و علوّ درجات براي شهداي عزيز و شفاي عاجل براي مجروحان از خداوند متعال مسألت مي‌کنم. پيگيري قصور احتمالي در اين حادثه نيز وظيفه‌ي حتمي‌سپاه است.

  • محکوميت در شوراي امنيت

از سوي ديگر شوراي امنيت سازمان ملل متحد در بيانيه‌اي اين عمليات تروريستي را به شدت محکوم کرد.شوراي امنيت، همدردي عميق خود را با خانواده‌هاي قربانيان اين عمليات تروريستي اعلام و به دولت ايران تسليت گفته و براي مجروحين حادثه آرزوي بهبودي سريع نموده است.بيانيه شوراي امنيت، اين عمليات تروريستي را موهن و بزدلانه خوانده و خواهان محاکمه عاملين و حاميان آنها شده است.

  • واکنش اتحاديه اروپا

همچنين سخنگوي اتحاديه اروپا با انتشار بيانيه‌اي نوشت: روز چهارشنبه در حمله تروريستي رخ داده عليه نيروهاي مسلح ايراني در استان سيستان و بلوچستان ايران دست کم ۲۷ نفر جان خود را از دست داده و ده‌ها نفر مجروح شدند. هيچ توجيهي براي چنين اقدام تروريستي ظالمانه‌اي وجود ندارد. اتحاديه اروپا به خانواده قربانيان و مردم ايران تسليت مي‌گويد و براي مجروحان (اين حادثه تروريستي) آرزوي بهبودي هرچه سريع‌تر داريم».

  • هشدار به آمران و عوامل

حجت الاسلام حسن روحاني رييس جمهور نيز با انتشار پيامي‌نوشت:اين جنايت لکه ننگ ديگري بر کارنامه سياه حاميان اصلي تروريسم در کاخ سفيد، تل آويو و ايادي منطقه‌اي آنان است که هم اقدامات مضحک و تصنعي براي ايران هراسي و هم ادعاي مبارزه با تروريسم و امنيت آفريني براي خاورميانه را دارند؛ اما جان و مال مردم سراسر اين منطقه، قرباني سوداگري تسليحاتي آنان و دلارهاي آلوده به خون مظلومان است.بي ترديد آمران و تمام عوامل اين اقدام وقيحانه و شوم، با تلاش و همت نيروهاي پرتوان امنيتي و انتظامي‌کشور بزودي به سزاي جنايت خود خواهند رسيد و بار ديگر همدلي و يکپارچگي ملت ايران در دفاع از آرمان‌هاي بلند نظام اسلامي‌و کيان ملي، اميدهاي واهي آنها را به ياس تبديل خواهد کرد.

  • شناسايي عاملين

در همين رابطه آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه با صدور پيامي‌نوشت: بار ديگر دست استکبار جهاني به سرکردگي آمريکاي جنايتکار از آستين مزدوران وطن فروش بيرون آمده و به قصد انتقام از مردم ايران اسلامي‌به خاطر حضور پرشکوه در راهپيمايي ۲۲ بهمن امسال، به خون پاک‌ترين جوانان اين مملکت آلوده شد.ضمن آرزوي علو درجات براي شهداي اين حادثه که در راه دفاع از آرمان‌هاي انقلاب اسلامي‌به ديدار معبود شتافتند، به خانواده‌هاي اين عزيزان تسليت عرض نموده و براي آن‌ها از خداوند متعال اجر جزيل و صبرجميل آرزومندم.از مسئولين دستگاه قضايي استان اکيداً ميخواهم، با همکاري نيرو‌هاي امنيتي و انتظامي‌در اسرع وقت نسبت به شناسايي عاملين اين حادثه جنايتکارانه اقدام و آنان را به سزاي اعمال ننگين خود برسانند.

  • هشدار به دشمنان

در همين رابطه سرلشکر پاسدار محمدعلي جعفري فرمانده سپاه در پيامي‌از دولت، نهادهاي امنيتي و ارتش پاکستان خواست با تشديد اقدامات و تدابير امنيتي در مرزهاي مشترک با ايران، عرصه را بر تروريست‌هاي تکفيري و مزدور دشمنان دو ملت، تنگ و با برخورد قاطع با آنها امکان هرگونه اقدام ضد امنيتي و مخاطره انگيز را از آنان سلب نمايد. فرمانده سپاه تاکيد کرد:اطمينان مي‌دهيم سپاه پاسداران راسخ‌تر و مصصم‌تر از گذشته انتقام خون اين شهيدان مظلوم را از دشمنان خبيث و وابسته به اردوگاه استکبار جهاني خواهد گرفت.

  • انتقامي‌کوبنده

وزير اطلاعات نيز با صدور پيامي‌نوشت: همزماني نشست از پيش شکست خورده ورشو با اين جنايت مذبوحانه انتحاري که از سرِ استيصال توسط عوامل تروريستي تکفيري نادان و شادماني منافقين وطن فروش مزدور انجام گرفت، بيانگر توطئه‌اي از پيش طراحي شده براي سرپوش گذاشتن بر اضمحلال و ناتواني نظام سلطه در ايجاد اميد واهي ميان سردمداران زبون مرتجع منطقه است.يقيناً سربازان گمنام آقا امام زمان (عج) با ايمان، اقتدار و اشراف کامل اطلاعاتي، انتقامي‌سخت و کوبنده از طراحان، عاملان و حاميان اين جنايت هولناک ضد بشري خواهند گرفت و اين جانيان بالفطره را به سزاي اعمال ننگينشان خواهند رساند.

  • دستور دادستان براي برخورد

همچنين محمدجعفر منتظري دادستان کل کشور در پيامي‌نوشت: از دادستان مرکز استان سيستان و بلوچستان مجدانه مي‌خواهم که با همکاري نيرو‌هاي امنيتي و اطلاعاتي موضوع را پيگيري و برابر با مقررات با عوامل مستقيم و غيرمستقيم اين حادثه تروريستي برخورد و اقتدار نظام را در مواجهه اين حوادث به دشمن نشان دهند.

  • انتقام به سخت‌ترين شکل

امير سرتيپ امير حاتمي‌وزير دفاع نيز گفت: خون جوانمردان و دليرمردان پاسدار ايران اسلامي‌هرگز پايمال نخواهد شد و تروريست‌ها و اذناب بي خرد آنها بدانند فرزندان ملت بزرگ ايران اسلامي‌در نيروهاي مسلح انتقام سختي از آنان خواهند گرفت.وي با بيان اينکه «چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي‌تبديل به خاري در چشم دشمنان نظام اسلامي‌و اذناب آنها شده است»، اظهار کرد: دشمنان در شرايطي که قادر به رويايي با ملت بزرگ ايران و نيروهاي مسلح مقتدر جمهوري اسلامي‌ايران نيستند و نخواهند بود، سعي مي‌کنند شکست‌هاي پي در پي خود در مقابل عظمت ملت ايران را با تمسک به اقدامات مذبوحانه تروريستي از طريق عناصر خود فروخته و مزدور تلافي کرده و مانع از بهره‌گيري ملت ايران از حلاوت موفقيت‌هايشان گردند و با ايجاد جنگ رواني ذهن‌ها را از ۴۰ سال اقتدار و بالندگي و پيروزي در مقابل نظام سلطه دور نمايند. وزير دفاع با تاکيد بر اينکه دشمن همواره در کمين است و هيچ گاه از هيچ فرصتي در جهت ضربه زدن به ايران اسلامي‌درنگ نخواهد کرد، اظهار کرد: ضرورت آمادگي همه جانبه نيروهاي مسلح و تقويت قدرت دفاعي به عنوان يک اصل بنيادي در حفظ و ارتقا توان بازدارندگي انکار ناپذير است. امروز حجاب از چهره دشمنان و همدستي استکبار جهاني، صهيونيست‌هاي اشغال‌گر، مرتجعان مستبد در منطقه و مزدوران آنها بر افتاده و حقانيت جمهوري اسلامي‌ايران بيش از پيش هويدا شده است. امير حاتمي‌خطاب به تروريست‌هاي مزدور و حاميان‌شان گفت: تلاش براي خدشه وارد ساختن بر کيان ايران اسلامي‌که به يک قدرت منطقه‌اي و الگويي براي همه آزادي‌خواهان و مرجع الهام و نشر تفکر ضد استکباري در جهان تبديل شده است راهي عبث و بيهوده بوده.

سرمقاله

کورش شرفشاهي

k.sharafshahi@gmail.com

در اينکه تورم باعث مشکلات فراواني براي يک کشور مي‌شود،‌ شکي نيست. تورم بر همه بخشها اثر مي‌گذارد و بخشهاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي،‌ ورزشي و... را به چالش مي‌کشد. تعريف‌هاي متفاوتي از تورم ارائه مي‌شود، اما، تمامي‌آن‌ها به روند فزآينده و نامنظم افزايش در قيمت‌ها اشاره دارد. در يک اقتصاد سالم، تورم شامل يک پديده پولي است که از حجم پول و نقدينگي تاثير مي‌پذيرد که البته عاملهاي اثر‌گذار ... بر تورم بسيار زياد است و سنجيدن همه آنها ممکن نيست. اين در حالي است که اگر اثر همه آنها را صفر منظور کنيم، نتيجه غلط مي‌شود. شايد صندوق بين المللي پول هم نتواند به درستي و دقيق به اين سوال پاسخ بدهد و اگر هم بر اين مبنا جواب دهد، جواب درست و قابل اتکايي نيست. با اين وجود مشاهده مي‌شود که اقتصاد بسان بازيچه‌اي در دست سياسيون است و مانند سيبي که بالا انداخته شده، هزاران چرخ مي‌خورد تا نظر سياستمداران را تامين کند. اينکه گمان کنيم اقتصاد کشور تابع معادلات منطقي اقتصادي است، عرضه و تقاضا قيمت‌ها را تعيين مي‌کند و اگر هر آنچه را که اقتصاددانان مطرح مي‌کنند، مو به مو اجرا کنيم، همه چيز گل و بلبل مي‌شود، تا حدودي ساده انگاري است. اثبات اين ادعا نيز بسادگي امکان پذير است. يکي از مسوولان به يک مناسبتي چند کلمه صحبت مي‌کند، تورم چند درصد جابجا مي‌شود، دلار گران يا ارزان مي‌شود، برخي کالاها احتکار مي‌شود، توليد کنندگان در مسير توليد تجديد نظر مي‌کنند و خلاصه آنکه تغييرات کلاني اتفاق مي‌افتد. اين اتفاقات ناشي از سياست داخلي است و سياست خارجي نيز بشدت با اقتصاد بازي مي‌کند. ترامپ از برجام خارج مي‌شود و هنوز تحريم‌ها شروع نشده، بازارها دچار نوسان شديد مي‌شوند. اعضاي اوپک با توافق نمي‌رسند، تورم دستخوش نوسان مي‌شود. فدرال رزرو بهره را ثابت نگه مي‌دارد، تورم حرکت مي‌کند. داعش شکل مي‌گيرد يا به جايي حمله تروريستي مي‌کند، محورهاي اقتصادي دچار وحشت مي‌شود. رييس دولت يک کشور بخشنامه‌اي صادر مي‌کند، تورم را جابه جا مي‌کند. مصوبه cft در شوراي نگهبان راي نمي‌آورد، تورم بالا مي‌رود. خلاصه آنکه چون نيک بنگريم و بدون غرض بررسي کنيم، اقتصاد بازيچه‌اي بيش در دست سياست نيست. بنابر اين بهتر است بين سياستمداران و اقتصاددانان مذاکره جدي صورت بگيرد تا مشکلات کشور به سامان برسد.

یادداشت

بهنام فتحنایی

روزنامه‌نگار

صنعت بسته بندي نقش گسترده‌اي در اقتصاد کشورها ايفا مي‌کند ، و به نوبه خود مي‌تواند در بخش‌هاي مختلف صنعتي و توليدي و اقتصادي شکوفايي ايجاد کند. فعالان صنعت بسته بندي با چالش‌هاي متعددي مواجه هستند که با اتخاذ تصميم‌هاي درست و استفاده از فناوري‌هاي نو آورانه مي‌توان بر مشکلات موجود غلبه نمود .استفاده از بسته بندي‌هاي زيست تخريب پذير که براي افزايش طول عمر محصولات غذايي مورد استفاده ... قرار مي‌گيرد. يا روش‌ها و فناوري‌هاي مرتبط با بهداشت و سلامت مانند توجه به توليد مواد اوليه بسته بندي سازگار با محيط زيست و يا استفاده از فناوري‌ها و محصولاتي که به کاهش مصرف انرژي کمک مي‌کنند. رشد سريع تجارت الکترونيک موجب توجه بيشتر کشورهايي همچون هند به فناوري‌هاي نو آورانه در صنعت بسته بندي گرديده است ولي در کشور ايران به اين مقوله در صنعت پرداخته نشده است ، و همچنان به شکل سنتي انجام مي‌گيرد. پيشرفت در تجارت الکترونيک باعث نگرديده که به يکي از ملزومات اين بازار که ارسال کالا براي مشتري مي‌باشد توجه لازم مبذول گردد. روند خرده فروشي باعث گرديده تا سرعت در بسته بندي مورد توجه بيشتري قرار گيرد. خرده فروشان پيوند نهايي در زنجيره‌ي تأمين بين توليدکنندگان و مشتري هستند. خرده فروشي مهم است چون به توليدکنندگان اجازه مي‌دهد تا بر توليد کالاها تمرکز کنند،‌ بدون اينکه به تلاش مورد نياز براي تعامل با کاربران نهايي که مي‌خواهند آن کالاها را بخرند، توجه داشته باشند. ولي از مشکلات اين بخش از زنجيره توزيع کالا، عدم دسترسي اين گروه به بسته بندي‌هاي کاربردي و شکل يافته مي‌باشد. بسته بندي‌ها بايد متناسب با کالاي مورد نظر طراحي شود ، که متاسفانه با توجه به هزينه‌هاي زياد طراحي بصورت سفارشي ، اين امکان در اختيار فروشندگان خرد ، قرار نگرفته است. بسته بندي در صنعت از ملزوماتي است که هميشه در کشور ما با بي مهري مواجه شده، اين موضوع در کشور‌هاي پيشرفته مورد توجه بسيار واقع شده و با استفاده از آن شرکت‌هاي توليدي محصولات خود را به نوعي تبليغ مي‌کند. صنعت بسته بندي نيازمند بهبود و بازنگري است و بايد طوري طراحي شود که علاوه بر استحکام و حفظ محصول جاذبه و زيبايي داشته باشد . بسته بندي از حلقه‌هاي گمشده صنعت کشور است از محصولات غذايي و کشاورزي گرفته تا توليد محصولات الکترونيک و لوازم خانگي و غيره . مشکل ما محدود بسته بندي نيست بلکه توليد جعبه براي محصولات نيز شامل اين موضوع مي‌باشد. تلاش‌هاي بسيار زياد کارشناسان و توليد کنندگان کشور در نهايت به خاطر ظاهر نا مناسب کالا، قابل رقابت با محصولات خارجي نمي‌باشد، مانند اين است که شما ترشي خانگي را با ترشي توليدي کارخانجات مقايسه کنيد. هر چه کنيم نمي‌توانيم محصولي که از لحاظ ظاهري زيبايي ندارد را با محصولاتي چشم نواز و با ظاهري شکيل مقايسه کنيم. صنعت کشور در عرصه‌هايي که بسيار جلوتر از کشورهاي ديگر مي‌باشد، به خاطر عدم توجه به بسته بندي درست نتوانسته به شکوفايي دست يابد، در صنعت کشاورزي در مقوله محصولاتي مانند زعفران ، زيتون، خرما و هزاران محصول ديگر، عدم توجه به بسته بندي درست باعث شده، محصولات ايراني نتواند جايگاه خود را به دست آورد و عرصه را براي دلالان باز کرده است. جنس با کيفيت ايراني به صورت قاچاق به کشور‌هاي هم جوار برده شده، و در آنجا با تکنولوژي پيشرفته بسته بندي و به بازار با نام و نشان تجاري آن کشور عرضه مي‌شود. با وجود اينکه در توليد محصولات همچون خرما، زيتون و يا زعفران در بسته بندي‌هاي آن بسيار ضعيف عمل کرده است و از کشورهاي در حال توسعه در اين صنعت عقب مانده چرا که چراکه صادرات در اين نوع محصولات در کشورهاي ديگر با بسته بندي‌هاي نوآورانه شده با نام تجاري شرکت و به نام آن کشور صادر مي‌شود.