فرصت‌های از دست رفته سنگ‌های قیمتی ایران در گفت‌و گوی اختصاصی با تجارت تبیین شد؛
گروه اقتصاد کلان - کورش شرفشاهي: اقتصاد بخشهاي فراواني دارد که يکي از آنها صنعت طلا و جواهر و نقره سازي است. گردش مالي اين صنعت به اندازه‌اي بالاست که تاثير قابل توجهي بر اقتصاد کشور مي‌گذارد. البته در کشور ما طلا رتبه اول را دارد اين در حالي است که سنگهاي قيمتي نيز مي‌تواند در ايجاد رونق رونق اقتصادي و اشتغالزايي تاثير بسزايي داشته باشد. بي شک در هر بخشي مافيايي وجود دارد. از مافياي سيگار گرفته تا مافياي ميوه، خودرو، طلا و جواهر، خلاصه اينکه همه جا مافيا داريم و همين مافياها باعث شده‌اند تا اقتصاد کشور آشفته شود. اما بحث مافيا و تقلب در بازار طلا و جواهر بسيار مهم است.

به گزارش روزنامه تجارت، در اين رابطه با محمد اسدي جوزاني رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره گفت و گو کرديم. وي با اشاره به وجود فساد و رانت در صنعت طلا، جواهر و نقره گفت: متاسفانه عده‌اي به جاي کسب روزي حلال، به فکر کسب روزي با هر روشي هستند. اين افراد فرصت طلب، بازار را آشفته مي‌کنند، جنس تقلبي مي‌فروشند، دروغ مي‌گويند و خلاصه اينکه با هر روشي نان خودشان را حرام مي‌کنند.

وي از پولهايي که عليه وضعيت اقتصاد کشور و نظام جمهوري اسلامي‌ايران به جريان افتاده و مي‌افتد، ابراز تاسف کرد و گفت: مقابله با اين پولها کار آساني نيست و هنگامي‌که اين افراد تصميم مي‌گيرند بازار را ملتهب کنند، آنچنان التهابي در بازار ايجاد مي‌کنند که سرمايه‌هاي اندک نيز با اين افراد همسو شده و اقتصاد را بيشتر ملتهب مي‌کنند.

رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره از گسترش تقلب در بازار طلا خبر داد و گفت: سکه را به صورت وکيوم شده به مردم عرضه مي‌کنند در حالي که مردم نمي‌دانند در اين بسته‌ها چه چيزي تحويل مي‌گيرند و بارها شاهد بوده ايم که فلزهاي بي ارزش را به جاي طلا بسته بندي کرده و به مردم تحويل داده اند.

وي از تقلب سازمان يافته در بازار جواهر ابراز تاسف کرد و گفت: بر خلاف طلا، شناخت سنگ‌ها و جواهرات به سادگي امکان پذير نيست و براي آنکه اصالت و قيمت آن تعيين شود، بايد کيفيت آنها در آزمايشگاههاي معتبر تعيين شود.

اسدي جوزاني با اعلام اينکه براي شناسايي سنگها در ايران نيز آزمايشگاههاي شناسايي جواهر معدودي وجود دارد گفت: متاسفانه در بسياري از آزمايشگاههاي جواهر، شاهد تقلب‌هاي گسترده هستيم که خريداران يا در برخي موارد فروشندگان از اين تقلب‌هاي آزمايشگاهها زيان مي‌بينند.

وي خواستار توجه به صنعت جواهر شد و گفت: توجه بيش از حد به طلا، باعث شده تا صنعت جواهر ناديده گرفته شود، در حالي که يک قطعه جواهر مي‌تواند صدها برابر طلا ارزش داشته باشد و اين ظرفيتي است که ديگر کشورها از آن بهره مي‌برند. بنابر اين به جرات مي‌توان ادعا کرد که فرصت بزرگ اشتغالزايي در صنعت جواهر ناديده گرفته شده است.

رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره از وجود هزاران نوع سنگ قيمتي در جهان خبر داد و گفت: هر يک از اين سنگها قيمت و کيفيت متفاوتي دارند در حالي که به ظاهر با يکديگر شباهت دارند و چنانچه آزمايشگاهها نوع اين سنگها را درست تعيين نکنند، قيمت هر سنگ مي‌تواند باعث ورشکستگي يا بدبختي يک خريدار شود.

وي با اشاره به اينکه خريدار و فروشنده يک سنگ با هم به آزمايشگاه مراجعه مي‌کنند گفت: کار آزمايشگاه اين است که سنگ را بررسي و قيمت گذاري مي‌کند و به آن سنگ سند مي‌دهد که ملاک خريد و فروش مي‌شود. اما در بسياري از آزمايشگاهها شاهد تباني بوده ايم. به نوعي که در قبال دريافت مبالغي از خريدار يا فروشنده، قيمت سنگ را بالا يا پايين اعلام مي‌کنند که زيان خريدار يا فروشنده را به دنبال دارد.

اسدي جوزاني از معاملات زيرزميني جواهر خبر داد و گفت: هيچ نظارتي بر معاملات جواهر وجود ندارد و به همين دليل پيگيري حقوقي تقلب در جواهر کار آساني نيست.

وي از وجود سنگهاي قيمتي با ارزش در ايران خبرداد و گفت: از آنجا که سنگهاي قيمتي و جواهر در ايران صاحب ندارد، به همين دليل حمايتي از آن صورت نمي‌گيرد و به همين دليل کشورهاي ديگر براي خريد و بردن جواهرات ايراني دايم به کشورمان سفر مي‌کنند.

رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره با اعلام اينکه دلالان جواهر در کشورهاي عربي دايم براي خريد جواهر به ايران سفر مي‌کنند گفت: از آنجا که جواهر در ايران جايگاهي ندارد و معاملات هم کم صورت مي‌گيرد، خريداران خارجي هر قيمتي که بخواهند روي جواهرات ايراني مي‌گذارند و بارها شاهد بوده ايم که جواهري را از ايران 20 هزار دلار خريده و در ديگر کشورها را به چندين برابر فروخته اند. وي با اشاره به اينکه در جهان روي جواهر به سادگي قيمت گذاري مي‌کنند گفت: در بسياري از بانکهاي جهاني بخش جواهرات دارند و کارشناسان بانکها روي جواهرات قيمت گذاري مي‌کنند در حالي که در کشور ما اين ظرفيت فقط براي طلا وجود دارد و بانکها براي جواهر وقت نمي‌گذارند.

اسدي جوزاني از وجود آزمايشگاههاي بزرگ تشخيص جواهر در دنيا خبر داد و گفت: معتبرترين آزمايشگاه تشخيص جواهر، متعلق به کشور آمريکاست و کارشناسان بسياري در اين زمينه دارد.

وي در خصوص هزينه تشخيص سنگ گفت: قيمت گذاري روي سنگ هزينه ثابتي ندارد و البته بستگي به قيمت سنگ دارد. هزينه کارشناسي سنگي که قيمت آن يک ميليون تومان است با سنگي که قيمت آن يک ميليارد تومان است، تفاوت مي‌کند. زيرا ريسک کارشناسي هم بالاست. اگر در مورد اول کارشناس اشتباه کند، خريدار يک ميليون تومان زيان مي‌کند اما در مورد دوم خريدار يک ميليارد تومان زيان مي‌کند که البته سنگهايي داريم که ميلياردها تومان قيمت دارد.

رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره از وجود خبرگاني خبرداد که با يک نگاه در مورد سنگ نظر مي‌دهند گفت: اگر يک جواهر را به چند نفر نشان بدهيد، هرکدام روي آن يک نظر مي‌دهند و يک جور قيمت مي‌گذارند. بنابر اين معاملات سنگ به دليل آنکه نظريه‌هاي متفاوتي در باره آن ارايه مي‌شود با مشکل رو به رو مي‌شود و در 99 درصد همين نظريات متفاوت باعث انجام نشدن معامله مي‌شود.

وي با اعلام اينکه برخي سنگها و جواهرات با چشم تشخيص داده مي‌شود گفت: سنگهاي قيمتي رتبه بندي دارد و اين رتبه بندي را دستگاههاي مخصوص اين کار تعيين مي‌کنند که البته معتبرترين دستگاهها در آزمايشگاههاي مخصوص اين کار وجود دارد.

اسدي جوزاني با اعلام اينکه قيمت هر سنگي در هر نقطه از جهان متفاوت است و البته بستگي به خريدار دارد گفت: قيمت الماس در ايران 40 تا 50 درصد زير قيمت بازار جهاني است و قيمت ياقوت در ايران بسيار ارزان تر از قيمت جهاني است. اما عقيق در ايران خوب فروخته مي‌شود.

وي فيروزه نيشابور را در جهان ارزشمند توصيف کرد و گفت: در جهان به فيروزه نيشابور "نقطه جادويي" مي‌گويند. همچنين سنگ گارنت سبز نيز در مشهد، سيرجان، اردبيل و زنجان وجود دارد. سنگ قيمتي ديگر ايران، "زبرجد" است که اکنون در معادن مشهد برداشت مي‌شود که هر قيراط آن بين 40 تا 200 دلار است که بستگي به کيفيت و مرغوبيت آن دارد. اما به دليل آنکه تحريم هستيم، براي صادرات زبرجد نيز مشکل داريم.

رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره در پاسخ به اينکه آيا خام فروشي در جواهر نيز وجود دارد، در خصوص تاثيراتي که تراش روي سنگ مي‌گذارد گفت: رتبه يک کيفيت تراش جواهر در جهان متعلق به اتريش است و در ايران روي سنگهاي نيمه قيمتي همچون عقيق و فيروزه و زبرجد تراش مي‌زنند. اما در مجموع تراش تاثير زيادي بر قيمت سنگ ندارد و تنها هنگامي‌که تصميم گرفته مي‌شود سنگ را روي انگشتر يا گردنبند نصب کنند، آن را تراش مي‌دهند. امروزه سنگهاي قيمتي بسياري وجود دارد که به صورت تراش نخورده و با قيمت‌هاي بسيار بالا معامله مي‌شود.

وي با ابراز تاسف از اينکه فرهنگ خريد جواهر در ايران وجود ندارد گفت: اگر به تاريح ايران توجه کنيم، جواهرات ارزشمند بسياري متعلق به ايران بوده و ايراني‌ها در گذشته‌هاي دور، به جواهر علاقه داشتند در حالي که امروزه طلا جاي جواهر را گرفته است.

اسدي جوزاني در پاسخ به اينکه وقتي در ايران معدن سنگ قيمتي وجود ندارد، اين همه سنگ قيمتي در ايران چه کار مي‌کند گفت: سنگها در گذشته به اشکال مختلف به ايران آمده و اين سنگهاي قيمتي که اکنون به قيمت بسيار ارزان از سوي واسطه‌هاي ديگر کشورها از ايران خارج مي‌شود، در اصل ذخاير ايران محسوب مي‌شود. وي در پاسخ به اينکه چرا انجمن و اتحاديه طلا وجواهر نسبت به آزمايشگاههاي متخلف جواهر شناسي اقدامي‌نمي‌کنند گفت: آزمايشگاههاي جواهر زير مجموعه انجمن نيستند بنابر اين نمي‌توانيم با آنها برخورد کنيم. شکايتها نيز در بيشتر موارد در مراجع قضايي پيگيري مي‌شود.

رييس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره با اعلام اينکه در حال برنامه ريزي براي ساخت بزرگترين و معتبرترين آزمايشگاه جواهر در ايران هستيم گفت: هنگامي‌که اين آزمايشگاه راه اندازي شود، کارشناسان معتبر با دستگاههاي مجهزي را به کار مي‌گيريم و براي هر جواهر سند مي‌دهيم تا خريداران از جواهري که مي‌خرند، اطمينان داشته باشند.

اسدي جوازاني تاکيد کرد: براي ساخت بزرگترين آزمايشگاه جواهر ايران برنامه داريم و تصميم ما بر اين است که جواهر را به جايگاه اصلي آن بازگردانيم.

اشکالات منطقه آزاد تجاري اينچه برون رفع شد

نماينده مردم گنبدکاووس در مجلس شوراي اسلامي‌از رفع دو اشکال وارده از سوي شوراي نگهبان به منطقه آزاد تجاري - صنعتي اينچه برون اين شهرستان در کميسيون اقتصادي مجلس خبر داد. به گزارش ايرنا، قرجه طيار در همايش توسعه پايدار اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي گنبدکاووس گفت: اين طرح پس از بررسي بودجه سال 98، درصحن علني مجلس مطرح و راي‌گيري مي‌شود. عضو کميسيون اقتصادي مجلس افزود: تصويب نهايي اين طرح، جهش بزرگ اقتصادي در سطح استان گلستان و منطقه گنبدکاووس ايجاد مي‌کند که فراهم شدن هفت تا هشت هزار فرصت مستقيم شغلي تنها بخشي از مزاياي راه اندازي منطقه آزاد تجاري - صنعتي اينچه برون است.

هزينه ماهانه زندگي کارگران ۳ ميليون

و ۷۶۰ هزار تومان اعلام شد

اعضاي کميته دستمزد شوراي عالي کار پس از بحث و بررسي در خصوص سبد معيشت کارگران، هزينه ماهانه زندگي خانوارهاي کارگري را سه ميليون و ۷۶۰ هزار تومان تعيين کردند. به گزارش ايسنا، کميته دستمزد شوراي عالي کار در آخرين نشست خود مقرر کرده بود که رقم هزينه ماهانه معيشت کارگران در سراسر کشور به شکل دقيق‌تر بررسي و در جلسه بعد تعيين شود. در چهارمين نشست کميته دستمزد، نمايندگان کارفرمايي، کارگري و دولت به عدد سه ميليون و ٧٥٩ هزار و ۲۰۰ تومان به عنوان هزينه معيشت يک خانوار کارگري با ميانگين ٣.٣ نفره رسيدند که اين عدد بر اساس گزارش مراجع رسمي‌آماري، تحقيقات ميداني کميته‌هاي مزد از وضع معيشت خانوار در مناطق و استان‌هاي مختلف و محاسبه تورم کالاهاي اساسي سبد معيشت کارگران به دست آمده و با شروع جلسات دستمزد شوراي عالي کار در هفته‌هاي آتي مبناي ورود به مذاکرات مزد ۱۳۹۸ قرار خواهد گرفت. پيش از اين نماينده کارگران در شوراي عالي کار از افزايش فاصله بين فاصله دستمزد و سبد معيشت کارگران خبر داده و گفته بود که عقب افتادگي مزدي کارگران نسبت به سبد معيشتي که سال گذشته تعيين شد به يک ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيده است.

اينستکس نگهبان خوبي براي تهاتر

طلب‌هاي بنگاه‌هاي اقتصادي است

عضو هيئت رئيسه کميسيون اقتصادي مجلس گفت: اينستکس مي‌تواند نگهبان خوبي براي تهاتر طلب‌هاي بنگاه‌هاي اقتصادي، برطرف کردن نيازها و واردات کالاهاي اساسي به کشورمان باشد. معصومه آقاپور عليشاهي در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به مزاياي اقتصادي راه‌‌اندازي کانال مالي اروپا يا اينستکس براي کشورمان، گفت: در شرايط فعلي که خريد مواد اوليه براي ما اهميت ويژه‌اي دارد و درآمد صادرات غيرنفتي هم نقش مهمي‌در تعيين درآمدهاي لايحه بودجه سال 98 دارد، اينستکس مي‌تواند نگهبان خوبي براي تهاتر طلب‌هاي بنگاه‌هاي اقتصادي و برطرف کردن نيازها و واردات کالاهاي اساسي به کشورمان باشد. عضو هيئت رئيسه کميسيون اقتصادي ، با بيان اينکه من ديدگاه بسيار مثبتي نسبت به راه‌اندازي اينستکس دارم، اظهار کرد: زماني که در بخش اقتصادي بتوانيم کالاهاي اساسي و مواد اوليه مورد نظر و نياز خود را فراهم کنيم، مسلما يک امنيت اقتصادي در کشور حاکم مي‌شود و اين موضوع هم مي‌تواند از بروز احتمالي تلاطم‌هاي اقتصادي در آينده جلوگيري کند.

عبور از بحران اقتصادي با نقشه راه

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس در مجلس، توزيع گوشت با کارت ملي توهين به مردم شريف ايران دانست و گفت: بايد به يک نقشه راه و برنامه مشخصي براي مديريت و عبور از بحران اقتصادي رسيد. به گزارش تجارت، طيبه سياوشي شاه عنايتي در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، با اشاره به صف‌هاي طويل ايجاد شده براي خريد گوشت قرمز، گفت: نحوه صحيح توزيع يکي از شاخص‌هاي عدالت در شرايط تحريم به شمار مي‌آيد و اگر از شاخص‌هاي حداکثري عدالت همچون درآمد بگذريم توزيع در مسائل حداقلي يا همان معيشتي مردم بايد کاملا عادلانه باشد.

راه حل برون رفت از چالش‌ها

يک اقتصاددان در نشست «شفافيت و پاسخگويي در لايحه بودجه سال ۹۸» گفت: کشور ما در سال ۹۸ با توجه به شرايط خاص هم از جنبه‌هاي داخلي و هم به اعتبار فشارهاي روزافزون مسئله تحريم‌هاي ظالمانه که بر جامعه ما تحميل شده است يک جايگاه استثنايي و منحصر به فرد خواهد داشت. به گزارش ايلنا، فرشاد مومني ادامه داد: بدون حضور و مشارکت فعال امکان برون رفت از چالش‌هاي جدي کشور وجود ندارد بدون ترديد در آن صورت يکي از معيارهاي کليدي که اين ادعا را محک مي‌زند طرز برخورد نظام تصميم‌گيري و تخصيص‌ منابع ملي در زمينه شفافيت خواهد بود.

دريافت ماليات از پزشکان در راستاي عدالت

عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: تکريم جامعه پزشکي مهم است اما اين موضوع منافاتي با پرداخت ماليات توسط آن‌ها ندارد.

حميدرضا حاجي بابايي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس درباره مصوبه‌هاي کميسيون تلفيق درباره دريافت ماليات از پزشکان گفت: پزشکان موظف به پرداخت ماليات، متناسب با ميزان درآمدهاي خود هستند و وضع اين چنين قوانيني در راستاي ايجاد عدالت محسوب مي‌شود. حاجي بابايي با بيان اينکه عدالت مالياتي در کشور اهميت بالايي دارد، گفت: بعيد است که پزشکان مخالف اين باشند که بايد متناسب با ميزان درآمد خود ماليات دهند. در غير اين صورت بايد استدلال‌هاي آن‌ها را شنيد.

بر اساس آمار بانک مرکزي مشخص شد :

گروه بورس: بر اساس آمار بانک مرکزي ارزش معاملات بازار سهام در آذر ماه سال جاري نسبت به آذر ماه سال ۹۶ با ۱۸۱ درصد رشد مواجه شده است.

به گزارش تجارت به نقل از ايبِنا، جديدترين اطلاعات و آمارهاي اقتصادي بانک مرکزي براي دوره ۹ ماهه منتهي به آذر ماه ۹۷ مشخص کرد: ارزش معاملات سهام در پايان عملکرد ۹ ماهه امسال به ۱۰۱ هزار و ۸۲۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون تومان رسيده که در مقايسه با عملکرد ۹ ماهه منتهي به پايان آذرماه سال ۹۶ رشد ۱۸۴.۸ درصدي را ثبت کرده است. در عين حال ارزش معاملات بازار اول تالار شيشه‌اي نيز از ابتداي امسال تا پايان پاييز ۹۷ به ۶۵ هزار و ۶۵۸ ميليارد و ۹۰۰ ميليون تومان رسيده است که نسبت به عملکرد ۹ ماهه سال ۹۶ اين بازار با رشد ۲۱۳.۷ درصدي مواجه شده است.

  • ارزش معاملات سهام

اين در حالي است که ارزش معاملات سهام در بازار اول بورس تهران طي آذرماه امسال نسبت به آبان‌ماه سال جاري با کاهش ۵۰.۷ درصدي و در بازار دوم نيز طي عملکرد ۹ ماهه امسال به ۳۶ هزار و ۱۶۳ ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان رسيد که در مقايسه با عملکرد ۹ ماهه پارسال رشد ۱۴۴ درصدي را ثبت کرده است.

همچنين از ابتداي امسال تا پايان پاييز منتهي به ۳۰ آذرماه ۹۷، ۳۶۷ ميليارد و ۴۵۶ ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي ۱۷۹ روز معاملاتي داد و ستد شده که اين تعداد سهام معامله شده نسبت به عملکرد دوره مشابه سال قبل، از رشد ۱۳۱.۸ درصدي حکايت دارد.

از سويي ديگر، بيشترين سهام معامله شده در بورس تهران طي دوره مذکور از طريق بازار اول بورس تهران با حضور شرکت‌هاي بزرگ بورسي جا به جا شده که حاکي از رشد ۱۶۴.۳ درصدي است. افزون بر اين، طي عملکرد ۹ ماهه سال ۹۶ بورس، تعداد شرکت‌هاي درج شده به ۳۲۷ نماد معاملاتي رسيده است که آمارهاي جديد نشان مي‌دهد اين تعداد شرکت هم‌اکنون تا پايان پاييز امسال به ۳۲۳ شرکت درج شده کاهش يافته است.

  • ارزش کل بازار

به اين ترتيب ارزش کل بازار سهام در بورس تهران، از ابتداي امسال تا پايان پاييز ۹۷ به رقم ۵۹۲ ميليارد و ۴۳۴ ميليون و ۸۰۰ هزار ميليون تومان رسيد که در مقايسه با ارزش کل بازار سهام در ۹ ماهه منتهي با پايان آذر ۹۶ با رشد ۵۵.۲ درصدي روبه‌رو است.

گفتني است آمارها نشان مي‌دهد شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس تهران طي ۹ ماهه سال جاري به محدوده ۱۵۶ هزار و ۸۳ واحد رسيده است که در مقايسه با عملکرد ۹ ماهه پارسال اين بازار، حاکي از رشد ۶۳.۴ درصدي دارد.

بر اساس اين گزارش، شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر بورس تهران نيز طي دوره عملکردي مذکور تا پايان پاييز امسال به ۶ هزار و ۷۳۷ واحد رسيد که در مقايسه با عملکرد دوره مشابه سال قبل با رشد ۷۱.۴ درصد همراه شده است.

بورس انرژي در پنجمين اطلاعيه خود در حالي از عرضه محموله يک ميليون بشکه‌اي نفت خام سبک شرکت ملي نفت ايران در روز دوشنبه هفته آينده خبرداده که قيمت پايه با ۵۷ سنت افزايش به ازاي هر بشکه روبرو شده است.

به گزارش ايبِنا، بورس انرژي در پنجمين اطلاعيه خود از عرضه محموله يک ميليون بشکه‌اي نفت خام سبک شرکت ملي نفت ايران در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقيقه روز دوشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷ به قيمت پايه هر بشکه ۵۶.۸۱ دلار و به روش کشف پريميوم خبر داد.

بر اساس اين اطلاعيه، شرکت ملي نفت ايران در اول و ۱۵ بهمن ماه امسال نيز همين محموله را با قيمت ۵۲.۴۲ دلار و ۵۶.۲۴ دلار به ازاي هر بشکه روانه ميز فروش رينگ بين الملل بورس انرژي کرد که هيچ کدام به معامله قطعي منتهي نشد.

همچنين در اطلاعيه جديد، شرکت کارگزاري خبرگان سهام همچنان کارگزار عرضه کننده اين محموله بوده که سفارش‌هاي ۳۵ هزار بشکه‌اي را در روز عرضه، روانه ميز فروش رينگ بين الملل بورس انرژي خواهد کرد.

  • حداقل تغيير قيمت سفارش

لازم به ذکر است، حداقل تغيير قيمت سفارش ۰.۰۱ درصد قيمت پايه و محدوده نوسان قيمت‌ها نامحدود خواهد بود. سررسيد تحويل کالا بر اساس اين اطلاعيه عرضه اول اسفند ماه ۱۳۹۷ و مکان تحويل نيز فوب جزيره خارک اعلام شده است.

  • پيش پرداخت ۶ درصدي

در اطلاعيه پنجم نيز مشابه اطلاعيه سوم عرضه نفت خام، واريز شش درصد پيش پرداخت ريالي ارزش سفارش تا دو ساعت قبل از شروع عرضه به حساب اعلام شده از سوي شرکت سپرده‌گذاري مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه پابرجا است. نرخ تسعير هر دلار جهت واريز پيش پرداخت معامله بر مبناي ميانگين روزانه خريد و فروش اعلام شده در سامانه سنا (اسکناس) ۲ روز کاري قبل از تاريخ انتشار اين اطلاعيه عرضه تعيين شده که در صورت در دسترس نبودن سامانه سنا مرجع جايگزين اعلام خواهد شد.

  • دوره تحويل کالا

لازم به ذکر است، دوره تحويل کالا نيز در بازه يکم فروردين ماه ۱۳۹۸ الي ۳۰ فروردين ماه ۱۳۹۸ اعلام شده و شرايط تسويه حساب به دو روش تسويه شرايطي و تسويه نقدي تقسيم شده است.

در تسويه شرايطي به صورت ۲۰ درصد نقدي و ۸۰ درصد اعتباري عمل خواهد شد، به طوري که شيوه تسويه معامله به صورت شرايطي بابت ۲۰ درصد ارزش معامله به صورت ريالي و بابت ۸۰ درصد ارزش معامله به صورت ارزي خواهد بود که تسويه بخش ريالي به صورت نقدي و بخش ارزي به صورت اعتباري است. همچنين خريداران مي‌توانند ۸۰ درصد بخش ارزي ارزش معامله را با ارز ريال و به صورت اعتباري نيز تسويه نمايند. همچنين معادل ريالي ۶ درصد ارزش سفارش به صورت نقدي حداکثر تا ۲ ساعت قبل از شروع عرضه و مابقي تا ۲۰ درصد صورت‌حساب موقت براي بخش ريالي به صورت نقدي به حساب شرکت سمات واريز خواهد شد.