لزوم توسعه زيرساخت‌هاي صادراتي

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: سرمايه‌گذاري بر روي مگاپروژه‌ها يکي از نيازهاي امروز کشور است که مي‌تواند زيرساخت‌هاي صادراتي کشور را توسعه دهد. به گزارش تجارت محمدرضا مودودي در گفت‌وگو با تسنيم ادامه داد: هم اکنون در بخش توسعه صادرات محصولات کشاورزي و صنايع تبديلي، حداقل 10 مگاپروژه صادراتي با مشارکت بخش خصوصي تعريف شده است. وي افزود: تجربه دولت در سرمايه‌گذاري در حوزه پتروشيمي‌و فولاد نيز نشان داده که تا چه ميزان، سرمايه‌گذاري در داخل، مي‌تواند به توسعه صادرات منجر شود و امروز بيش از 20 ميليارد دلار از صادرات، متعلق به همان پروژه‌هايي است که دولت در آن‌ها سرمايه‌گذاري کرده است.


نيازي به ايجاد وزارتخانه جديد نيست

عضو کميسيون اجتماعي مجلس با تاکيد بر اينکه در بسياري از کشورهاي پيشرفته اقتصادي، متولي توليد و بازرگاني يک دستگاه واحد است، گفت: وضعيت فعلي بازار با تصميمات ساده مديريتي قابل حل شدن است و نيازي به احياي وزارت بازرگاني نيست. محمدرضا بادامچي در گفتگو با خبرگزاري فارس درباره پيشنهاد دولت مبني بر تشکيل وزارت بازرگاني گفت: در بسياري از کشورهاي پيشرو اقتصادي، متولي توليد و بازرگاني يک دستگاه واحد است. براي مثال متولي بخش کشاورزي توليد و بازرگاني به صورت مشترک مديريت مي‌کند. چراکه آن‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند که ادامه حيات توليد به بازرگاني وابسته است و نمي‌شود آن‌ها را از هم جدا کرد.


در کنار تحريم، مشکلات داخلي حل شود

رييس کميسيون صنعت اتاق بازرگاني تهران معتقد است در شرايطي که تحريم‌ها و محدوديت‌هاي خارجي تلاش مي‌کنند شرايط را براي اقتصاد ايران دشوار کنند، مي‌توان با بهبود شرايط داخلي لااقل بخشي از مشکلات فعالان اقتصادي کشور را حل کرد. به گزارش ايسنا، مهدي پورقاضي اظهار کرد: موضوع تحريم از سال‌ها قبل در اقتصاد ايران مطرح بوده و در دوره جديد نيز دولت ترامپ تلاش کرده با به وجود آوردن مشکلاتي شرايط را براي اقتصاد ايران دشوار کند. به گفته وي اين محدوديت‌ها در حوزه‌هايي همچون نقل و انتقالات مالي و ارتباط با بانک‌هاي بين‌المللي شرايط را براي فعالان اقتصادي ما دشوار کرده است و از اين‌رو بهبود شرايط داخلي بهترين گزينه‌اي است که مي‌تواند در اين برهه زماني مورد استفاده قرار گيرد.

رفع موانع صادرات چمداني با حذف بوروکراسي

نماينده مردم در مجلس دهم با بيان اينکه رفع موانع صادرات چمداني با حذف بوروکراسي در خروج اقلام غير ضروري امکان پذير است،گفت: توسعه بازار چه‌هاي مرزي براي بهبود اقتصاد مرزنشينيان الزامي‌است. ولي داداشي در گفت وگو با خانه ملت درباره وضعيت مرزنشينان در کشور،گفت: بازارچه‌هاي مرزي ظرفيت‌هاي بسيار مهمي‌در زمان تحريم‌هاي اقتصادي ايفا مي‌کنند، اما متاسفانه دولت تاکنون از ظرفيت مرزنشينان استفاده مناسبي نکرده است. نماينده مردم آستارا در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه وزارت امور خارجه با توجه به ظرفيت‌هاي اقتصادي ‌مناطق مرزنشين بايد فکر اساسي براي گسترش تبادلات تجاري در مناطق مذکور کند، تصريح کرد: اقلام غير ضروري که از گمرک خارج مي‌شوند نبايد از بخش مسافربري عبور کنند و اين در حالي است که بايد فکري اساسي در بهارستان با تصويب قانون براي خروج اقلام غيرضروري از بخش مسافربري کرد تا به نوعي صادرات چمداني توسعه يابد.

حل مشکل بانکي صادرات

گندم روسيه و قزاقستان به ايران

روسيه، قزاقستان و ايران قراردادي را امضا کردند که مشکل بانکي صادرات گندم به ايران را برطرف مي‌کند. به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از رويترز ، دبيرکل انجمن‌هاي صنايع غذايي ايران گفت ايران، روسيه و قزاقستان براي تامين هزينه قرارداد گندم پيشرفت‌هايي داشته‌اند. اين قرارداد عرضه گندم به ايران را دو يا سه برابر مي‌کند. کاوه زرگران گفت:« در قرارداد جديد بين اين سه کشور قيد شده که خريدار ميتواند از خط اعتباري که توسط يک بانک باز شده استفاده کند. به اين ترتيب هزينه اين قرار داد که سال گذشته باعث نگراني بود، تامين مي‌شود» .وي نام اين بانک را ذکر نکرد. زرگران اضافه کرد:« در اين مورد قرار است ترانزيت و مبادله گندم از روسيه و قزاقستان افزايش يابد» . ايران بزرگترين بازار گندم روسيه بود تا اينکه تهران در 2016 به خودکفايي گندم رسيد.

جنگ تجاري آمريکا و چين به نفع روسيه است

وخامت در روابط چين با واشنگتن، تاثير مثبت و جدي بر همکاري روسيه و چين داشته است.چين بازارش را براي توليدکنندگان روسي باز کرده است . به نقل از رويترز، طبق انجمن توسعه خارجي چين، جنگ تجاري آمريکا و چين و تحريم‌هاي آمريکا عليه روسيه فرصتي است براي شرکت‌هاي روسي . ژن بي، دبيرکل انجمن توسعه خارجي چين در حاشيه مجمع سرمايه گذاري روسيه در سوچي گفت:« سال گذشته سالي مهم براي روسيه و چين بود. علي رغم چالش‌هاي ژئوپليتيکي، اقتصاد هر دو کشور به رشد خود ادامه داد» . اين مقام چيني گفت که وخامت اخير در روابط چين با واشنگتن، تاثير مثبت و جدي بر همکاري روسيه و چين داشته است. وي تأکيد کرد که تجارت بين دو طرف در سال گذشته 100 ميليارد دلار بود. اين روند تجارت رو به افزايش بيشتر در بخش کشاورزي قابل توجه بود . وي گفت:« مثلا صادرات دانه‌هاي سويا از روسيه به چين در 2018 يک و نيم برابر شد و به 800 هزار تن رسيد. اين رشد به خاطر جنگ تجاري آمريکا و چين و سقوط سريع واردات سويا از آمريکا ايجاد شد» .

طبق گفته اين مقام دولتي، چين يک بازار بزرگ براي توليدات کشاورزي روسيه مثل ذرت، گوشت، عسل، غلات و ساير کالاهاست.

نايب رئيس اتاق بازرگاني در واکنش به مصوبه اخير بانک مرکزي تاکید کرد؛

گروه تجارت: نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران در واکنش به مصوبه اخير بانک مرکزي که هدف آن تشويق بازگشت ارز حاصل از صادرات است گفت: به نظر مي‌رسد اين بسته پيشنهادي، چندان گشايشي براي صادرکنندگان ايجاد نمي‌کند و تاثير چنداني در افزايش صادرات نخواهد داشت.

به گزارش تجارت، حسين سلاح‌ورزي در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم، با تاکيد بر لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات براي تامين نيازهاي ارزي کشور اظهار کرد: بايد به اين نکته توجه کرد که همه صادرکنندگان بايد در شرايط فعلي، تمام سعي خود را براي بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي به کار ببندند و تلاش کنند تا نيازهاي ارزي کشور در اين برهه از زمان تامين شود و دچار مشکلات ارزي براي رفع نيازهاي کشور نشويم. وي در ادامه با اشاره به لزوم طراحي شيوه‌اي منطقي و عادلانه براي بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور، گفت: ما معتقديم نبايد شيوه‌هاي پيشنهادي بازگشت ارز حاصل از صادرات براي همه صادرکنندگان به يک شکل باشد و بايد صادرکنندگان، بر اساس استفاده از ارز دولتي يا مواداوليه سوبسيددار، دسته بندي شوند.

وي اضافه کرد: بر اين اساس لازم است صادرکنندگان به دو دسته تقسيم شوند؛ دسته نخست، صادرکنندگاني که فرآورده‌هاي صادراتي آن‌ها با مواداوليه سوبسيدي که با ارز دولتي تامين شده و دسته دوم صادرکنندگاني که محصولات صادراتي آن‌ها بدون سوبسيد بوده و ارز دولتي دريافت نمي‌کنند.

نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: بدنبال اين دسته‌بندي، بايد ساز و کاري فراهم شود تا صادرکنندگان دسته نخست که از ارز دولتي استفاده کرده‌اند يا فراورده‌هاي آن‌ها با مواداوليه سوبسيدي تامين شده، بازگشت ارز حاصل از صادراتشان از همان فرايند تامين ارز اوليه‌شان، انجام شود و اين ارز را توسط همان فرايند به چرخه ارزي کشور بازگردانند، و آن دسته از صادرکنندگاني که ارزشان را از بازار آزاد تهيه کرده‌اند نيز بايد در همان فرايندي که تامين ارز کرده‌اند، ارز حاصل از صادراتشان را به چرخه ارزي بازگردانند.

به گفته وي، صادرکنندگان بايد ارز حاصل از صادراتشان را با همان قيمت و در همان فرايندي که براي مواد اوليه خود تامين ارز کرده‌اند به چرخه اقتصادي بازگردانند.

سلاح‌ورزي با تاکيد بر اينکه در شرايط فعلي خروج سرمايه از طريق صادرات انجام نمي‌شود، گفت: ما امروز در شرايط تحريم هستيم و طبيعتاً در ارتباطات بانکي خود با کشورهاي ديگر در تنگنا قرار داريم؛ لذا طبيعي است که برگشت ارز حاصل از صادرات، کار ساده‌اي نيست و حتي دولت نيز براي بازگرداندن ارز حاصل از فروش نفت، با مشکل مواجه است.

وي در واکنش به مصوبه اخيري که به منظور تشويق صادرکنندگان براي بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ شده است گفت: به نظر مي‌رسد اين بسته پيشنهادي، چندان گشايشي براي صادرکنندگان ايجاد نمي‌کند و به همين دليل هم تاثير چنداني در افزايش صادرات کشور نخواهد داشت.

نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران تاکيد کرد: ما پيش از اين و در ابتداي پاييز نيز بارها هشدار داده بوديم که قوانين دست و پا گير در اين بخش نه تنها کمکي به افزايش بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور نخواهد کرد بلکه صادرات کشور را هم با مشکل مواجه مي‌کند.

‏‏‏‎سامانه‌اي براي تشويق بازگشت ارز صادرات

سلاح‌ورزي با اشاره به مشکلات تامين ارز براي صادرکنندگان از سامانه نيما گفت: متاسفانه در سامانه نيما، ارز چنداني عرضه نمي‌شود و همين امر باعث صف طولاني براي تامين ارز شده است.

وي با تاکيد بر اينکه دولت بايد براي کالاهاي استراتژيک، از جمله دارو و نيازهاي اساسي کشور برنامه‌ريزي داشته باشد گفت: بغير از اين بخش که کالاهاي استراتژيک و نيازهاي اساسي کشور را شامل مي‌شود، مابقي نيازهاي ارزي بايد به سامانه‌اي موکول شود که صادرکنندگان بتوانند با تزريق ارز حاصل از صادراتشان، ساير نيازهاي ارزي را پاسخ دهند و قطعاً ميزان عرضه و تقاضا در اين سامانه، مي‌تواند در قيمتي مابين قيمت نيمايي و قيمت بازار آزاد به تعادل برسد.

نماينده مجلس مطرح کرد:

نماينده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسي، حاجي آباد و خمير در مجلس، گفت: دولت بايد از ظرفيت ته لنجي‌ها براي دور زدن تحريم‌ها استفاده کند، چراکه به ازاي هر لنج از ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن کالا وارد کشور مي‌شود احمد مرادي در گفت و گو با خانه ملت، با بيان اينکه مناطق مرزي از قديم الايام با کشورهاي همسايه مراودات تجاري داشتند که اين مراودات فرصتي براي دور زدن تحريم‌ها است، گفت: طي دهه‌هاي گذشته مردم مناطق مرزي با کشورهاي همسايه مراوده اقتصادي داشتند و در استان‌هاي مرزي دريايي نيز نقش ملوانان در مراوذات تجاري بسيار تاثيرگذار بوده و هرکدام رفت و آمدهايي به آن سوي مرزها به صورت قانوني داشته اند. نماينده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسي، حاجي آباد و خمير در مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اينکه در گذر مرزي در استان‌هايي همانند بوشهر، هرمزگان و سيستان و بلوچستان 100 هزار نفر به صورت مستقيم با مراودات مرزي اشتغال دارند، افزود: بخش زيادي کالا و ارزاق عمومي‌ از طريق ملوانان وارد کشور مي‌شود.

  • وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانسته ملوانان را ساماندهي کند

وي با بيان اينکه قوانيني در حوزه صادرات و واردات ملوانان وجود دارد، ادامه داد: گاهي اقدامات دست و پاگير و ممانعت‌هايي در حوزه واردات صورت مي‌گيرد که ملوانان شغل اصلي خود را از دست مي‌دهند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانسته ملوانان را ساماندهي کرده و وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز در حوزه گمرک اقدامات لازم را انجام نداده است. ملوانان از يکسو با مشکلات بيمه‌اي مواجه هستند و از سوي ديگر با نيروي انتظامي‌و گمرک مشکل دارند، چراکه اجازه ورود يا ترخيص کالاهاي ته لنجي را نمي‌دهند. عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، با تاکيد بر اينکه در گذشته به ازاي هر لنجي که به کشورهاي همسايه سفر کرده 10 نيروي انساني شاغل بودند، اظهار داشت: براين اساس ملوانان اجازه داشتند که کالايي را تحت عنوان ته لنجي به کشور وارد کنند که نام ته لنجي پس از مدتي به نام بار ملواني تغيير يافت.

  • حجم بار ملواني به ۱۰ ميليون تومان رسيده است

وي با بيان اينکه اگر ته لنجي به خوبي اجرا مي‌شد در بحث واردات کالاهاي اساسي همانند برنج، شکر و روغن منافعي براي کشورکسب مي‌شد، افزود: اشکالات و ايراداتي به واردات ته لنجي وارد کردند بر اين اساس که ته لنجي قاچاق بوده و ۱۲ ميليارد دلار حجم قاچاق کشور است، غافل از اينکه وارداتي که ملوانان انجام مي‌دهند ۱۰۰ درصد قانوني بوده و دولت براي واردات آنها تسهيلاتي اجرا کرده است.


وزير صنعت با بيان اين که من با مشکلات مربوط به حوزه صنايع زندگي مي‌کنم، گفت: تا زماني که به عنوان وزير صنايع مسئوليت دارم، هيچ کاري جز رفع نياز صنايع نخواهم داشت.

به گزارش ايسنا، رضا رحماني در جلسه شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان يزد که با حضور فعالان اقتصادي برگزار شد، با بيان اين که مسئولان و دست‌اندرکاران از وقت به بهترين شکل ممکن استفاده کنند، اظهار کرد: مسئولان استاني بايد با تهيه بانک اطلاعاتي، مشکلات و دغدغه‌هاي مربوط به صنايع را احصا و نسبت به رفع بيش از پيش آنها با کمک مسئولان وزارت صنايع اقدام کنند.

وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اين ما بايد باور کنيم که ايران مورد تهاجم اقتصادي است، گفت: متأسفانه به دليل حساسيت شرايط ما نمي‌توانيم بسياري از اقدامات در دستور کار خود را اعلام کنيم.

معاون وزير صنعت گفت: هنگامي‌که توليد اقتصادي شود و عملکرد زنجيره‌هاي تأمين به نحوي باشد که مشکلات در زمينه فراهم کردن مواد اوليه را حل کنند، مي‌توانيم شاهد توليد محصولاتي با کيفيت و باصرفه باشيم.

محسن صالحي‌نيا در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينکه در حال حاضر هشت مرکز خدمات فناوري و کسب و کار با اين مختصات و ويژگي در کشور وجود دارد، اظهار کرد: اينها مراکزي هستند که فعاليت‌هاي مختلفي را ارائه مي‌دهند اما مهمترين ويژگي‌شان اين است که به وسيله بخش خصوصي و بر اساس نيازمندي‌هايشان ايجاد مي‌شوند. وي افزود: رفع نيازمندي‌ها را از جمله اقدامات و وظايف تعيين شده براي مراکز کسب و کار در کشور است. صالحي نيا ادامه داد: اگر عملکرد زنجيره‌هاي تأمين به نحوي باشد که مشکلات در زمينه فراهم کردن مواد اوليه حل شود مي‌توانيم شاهد توليد محصولاتي با کيفيت و با صرفه باشيم.

رشد قابل توجه صادرات ايران به روسيه

ايران در طول سال ۲۰۱۸ ميلادي توانسته رقم صادرات خود به روسيه را در حد قابل توجهي افزايش دهد. براساس آمارهاي منتشر شده از سوي سازمان توسعه تجارت در سال گذشته ميلادي صادرات ايران به روسيه در قياس با مدت مشابه سال قبل افزايشي ۳۶ درصدي داشته است. آمارها نشان مي‌دهد که در اين سال ايران توانسته ۵۳۳ ميليون دلار به روسيه صادرات داشته باشد و اين در حالي است که رقم کل صادرات ثبت شده در سال ۲۰۱۷، ۳۹۲ ميليون دلار بوده است. همچون سال‌هاي قبل همچنان اصلي‌ترين کالاهاي صادراتي ايران به روسيه را محصولات کشاورزي تشکيل مي‌دهند و به اين ترتيب اصلي‌ترين اقلام در سال ۲۰۱۸ پسته، کشمش، خرما، سيب، خيار و گوجه‌فرنگي بوده است. در اين رده‌بندي محصولات گوشتي و لبنياتي نيز قرار گرفته و ماهي، ميگو، شير و پنير ايراني نيز توانسته‌اند جايگاهي مناسب در مراودات با روسيه داشته باشند.

افزايش بازيافت قراضه آلومينيوم و مس چيني

چين با وجود کاهش شديد واردات قراضه‌هاي غيرآهني در سال ۲۰۱۸، آلومينيوم و مس بيشتري در مقايسه با يک سال قبل بازيافت کرد. به گزارش ايسنا، واحد بازيافت فلزات انجمن صنعت فلزات غير آهني چين به پلاتس اعلام کرد چين ۵.۱ ميليون تن قراضه آلومينيوم در سال ۲۰۱۸ بازيافت کرده که يک درصد در مقايسه با ۵.۰۵ ميليون تن در سال ۲۰۱۷ رشد داشته است. همچنين بازيافت مس در سال ۲۰۱۸ به ۲.۱ ميليون تن رسيد که پنج درصد بالاتر از دو ميليون تن در سال ۲۰۱۷ بود. اين در حالي است که طبق آمار گمرکي، واردات قراضه آلومينيوم چين در سال ۲۰۱۸ در چارچوب سياست دولت اين کشور براي محدود کردن واردات زباله‌هاي صنعتي، ۳۰ درصد کاهش داشت و به حدود ۱.۵ ميليون تن رسيد. چين عمدتاً از آمريکا و اروپا واردات دارد. به گفته منابع صنعتي، چين براي سيستم‌هاي بازيافت، عرضه داخلي کافي دارد.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس از وضعیت نظام توزیع کالا استفاده کرد؛

گروه صنعت و معدن: عضو کميسيون اقتصادي مجلس در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو؛ اعلام کرد:‌ در واردات کالاهاي اساسي با استفاده از ارز نيمايي بيش از 50 هزار ميليارد تومان رانت وجود دارد که مشخص نيست در جيب چه کسي مي‌رود.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاري صدا و سيما، حميد ورناصري در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما با بيان اينکه امسال هفت و نيم ميليون تن ذرت به کشور وارد شده است، افزود: اين ميزان سال گذشته 6 ميليون و 100 هزار تن بود.

وي گفت: آمار توليد جوجه يک روزه در دي ماه امسال 121 ميليون قطعه است که در مقايسه با مدت مشابه پارسال 17 ميليون قطعه افزايش يافته است.

وي گفت: واردات دام زنده بر قيمت گوشت قرمز تأثير خواهد داشت. مديرکل تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در اين برنامه گفت: برنج وارداتي، روغن نباتي و تخم مرغ به وفور با قيمت مصوب در کشور در حال توزيع است.

محمدرضا کلامي‌افزود: واردات دام مولد و کشتاري براي افزايش توليد و تنظيم بازار گوشت قرمز صورت گرفته است. وي مصرف سالانه گوشت قرمز در کشور را 960 هزار تن اعلام کرد و گفت: اين در حالي است که توليد سالانه مان 470 هزار تن بوده است که امسال به 300 هزار تن کاهش يافته است. کلامي‌افزود: اختيار برگزاري نمايشگاه‌هاي بهاره به استانداري‌هاي سراسر کشور واگذار شده است.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس هم در اين برنامه گفت: نظام توزيع کشور دچار اختلالاتي است که بخشي از آن ساختاري و بخشي ديگر مديريتي است.

علي اکبر کريمي‌افزود: در حالي که ارز 4200 توماني براي واردات 25 قلم گروه کالاي اساسي اختصاص مي‌يابد ساز و کارهايي که بتواند کالاهاي وارد شده را با قيمت مناسب به جامعه هدف برساند دچار اختلال است. وي گفت: امسال 14 ميليارد دلار براي واردات کالاهاي اساسي به کشور اختصاص يافت و در بودجه سال آينده هم همين مقدار در نظر گرفته شده است.

کريمي‌با اشاره به اختلاف ارز نيمايي و ارز آزاد افزود: در واردات کالاهاي اساسي با استفاده از ارز نيمايي بيش از 50 هزار ميليارد تومان رانت وجود دارد که مشخص نيست در جيب چه کسي مي‌رود.

وي گفت: ساز و کار خريد تضميني گوشت قرمز مي‌تواند در افزايش توليد آن مؤثر باشد.

عضو کميسيون اقتصادي مجلس افزود: با وجود هشدارها براي جلوگيري از قاچاق دام زنده در چند ماه اخير متأسفانه اقدام جدي براي جلوگيري از اين پديده نشده است.

کريمي‌با اشاره به ظرفيت بالاي مرغداري‌هاي کشور براي توليد مرغ گفت: انبوه مرغداري‌ها به علت مشکلات مختلف در کشور تعطيل هستند اگر اين واحدهاي توليدي مورد حمايت قرار گيرند مي‌توان به افزايش توليد مرغ در کشور اميدوار بود. سخنگوي سازمان تعزيرات حکومتي کشور هم در اين برنامه گفت: گشت‌هاي اين سازمان براي نظارت بر توزيع گوشت و مرغ در تهران 10 برابر شده است. سيد ياسر رايگاني افزود: شاهد افزايش 63 درصدي گشت‌هاي مشترک در روزهاي تعطيل هستيم. وي گفت: 22 هزار و 534 گشت نظارتي در حوزه پيشگيري از وقوع تخلف صورت گرفته است.

بانک ملي استراليا در پي تعطيلي معادن در برزيل و محدوديت‌هاي صادرات استراليا و واردات چين، قيمت مورد پيش‌بيني براي سنگ آهن را ۱۸ دلار در هر تن نسبت به برآورد قبلي خود بالاتر برد.

به گزارش ايسنا، در گزارش "دورنماي مواد معدني و انرژي" بانک ملي استراليا آمده است: تعطيلي معادن سنگ آهن در برزيل – در واکنش به نگراني‌هاي ايمني پيرامون سدهاي پسماند غيرايمن – احتمالاً رشد عرضه جهاني در سال ۲۰۱۹ را محدود خواهد کرد. در حالي که پيش از اين انتظار مي‌رفت بازار امسال دچار مازاد عرضه شود و اگرچه بخشي از عرضه از دست رفته با توليد بالاتر در معادن ديگر به خصوص در برزيل جبران خواهد شد، عرضه همچنان محدودتر خواهد بود. در نتيجه بانک ملي استراليا در پيش‌بيني قيمت سنگ آهن براي سال ۲۰۱۹ بازنگري کرد و آن را از برآورد قبلي ۶۲ دلار در هر تن به ۸۰ دلار افزايش داد. همچنين انتظار دارد قيمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۰ به ۷۰ دلار بالغ شود در حالي که در گزارش قبلي خود اين قيمت را ۶۰ دلار پيش‌بيني کرده بود. افت پيش‌بيني در مدت دو سال، به دليل انتظارات براي رشد ملايم‌تر تقاضاي چين است. گروه بانکي ANZ استراليا نيز پيش‌بيني کرده است کاهش توليد سنگ آهن ناشي از مشکلات معدنکاري برزيل به ۴۳ ميليون تن بالغ شود. در اين بين، بانک ملي استراليا انتظار دارد قيمت زغال سنگ کک شو در سال ۲۰۱۹ به ۱۸۵ دلار در هر تن مي‌رسد که بالاتر از پيش‌بيني قبلي ۱۷۰ دلار است. اين بانک قيمت زغال سنگ کک شو براي سال ۲۰۲۰ را ۱۵۸ دلار پيش‌بيني کرده است. محدوديت‌ها از سوي واردکنندگان و صادرکنندگان بزرگ، ابهامات قابل توجهي را در دورنماي زغال سنگ ايجاد کرده است. صادرات زغال سنگ متالورژيکي کوييزلند به دليل اختلافات رگولاتوري که روي اپراتور زيرساخت ريلي تأثير گذاشته، محدود شده است. واردات چين نيز به دليل سهميه غيررسمي‌که هدف آن تقويت توليد داخلي بوده، محدود شده است.

بر اساس گزارش پلاتس، گروه بانکي ANZ نيز سياست چين را عامل تأثيرگذار روي قيمت زغال سنگ خوانده است. اين بانک در گزارش خود اعلام کرد: واردات چين از مارس بهبود يافته در حالي که واردات سالانه در بحبوحه رشد توليد داخلي، پايين مانده است.