دعوت از ۳۱ کشور براي «روز چابهار»

مديرکل بنادر ودريانوردي سيستان وبلوچستان گفت: ۳۱ کشور براي جشن « روز چابهار» با عنوان همايش بين‌المللي توسعه بندر چابهار در هفتم اسفندماه سال جاري برابر با ۲۶ فوريه ۲۰۱۹ دعوت شده‌اند. به گزارش تجارت، بهروز آقايي از جمله اهداف برگزاري اين همايش را افزايش ترافيک کالا، ايجاد ترافيک مسافري دريايي، جذب سرمايه‌گذاري بخش خصوصي داخلي و خارجي در زمينه‌هاي دريايي و بندري و زيرساخت‌هاي پس‌کرانه‌اي، ايجاد همکاري‌هاي دريايي مشترک بين کشورهاي منطقه درياي عمان و اقيانوس هند و ... عنوان کرد. وي بيان کرد: روز چابهار بر اساس اهداف و انتظارات تبيين شده و معرفي ظرفيت‌هاي زيرساختي، تجهيزاتي و توانمندي‌هاي عملياتي در نظر گرفته شده است.


دولت حامي‌شهرداري براي بازآفريني شهري

مدير عامل شرکت بازآفريني شهري ايران با اعلام اين مطلب که اقدامات پيشگيرانه براي توسعه سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌در دستور کار شرکت بازآفريني شهري است گفت: دولت حامي‌و پشتيبان شهرداري و مديران شهري براي اجراي طرح بازآفريني شهري است. به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، محمد پژمان در جلسه بازآفريني شهري که با حضور وزير راه و شهرسازي و مسئولان استاني در محل استانداري قم برگزار شد با تاکيد بر اين مطلب که اقدامات پيشگيرانه به منظور عدم توسعه سکونتگاه‌هاي غيررسمي‌و نابسامان شهري جزو اولويت‌هاي آن شرکت است گفت: اصلاح و تکميل رويکرد بازآفريني شهري در دستور کار ما قرار دارد.


قم بايد به نگين شهرسازي منطقه تبديل شود

وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه توجه به شهرسازي قم از اهميت بالايي برخوردار است گفت: قم بايد به نگين شهرسازي منطقه تبديل شود.

محمد اسلامي‌در سفر به استان قم ضمن شرکت در جلسه ستاد بازآفريني استان گفت: ما هنوز براي قم کاري نکرديم و هنوز در حد بيان مساله قرار داريم اما هم قانون، هم آيين‌نامه‌ها، هم ظرفيت‌ها و ساختارها براي آغاز عمليات بازآفريني شهري وجود دارد و بايد نسبت به آن اهتمام داشته باشيم.

وي همچنين توجه به شهرسازي قم را از نکات حائز اهميت برشمرد و خاطر نشان کرد: قم شهر مقدسي است و بايد به نگين شهرسازي منطقه تبديل شود.

جابه‌جايي بيش از سه ميليون نفر

از فرودگاه‌هاي کشور

مسافر فرودگاه در دي ماه سال جاري در مجموع ۳ ميليون و ۴۵۲ هزار مسافر از طريق فرودگاه‎هاي تحت مالکيت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي جابه‌جا شدند. به نقل از روابط عمومي‌شرکت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي اعلام کرد: در دي ماه سال جاري در مجموع ۳ ميليون و ۴۵۲ هزار مسافر از طريق فرودگاه‎هاي تحت مالکيت اين شرکت جابجا شدند. اين تعداد مسافر با انجام ۲۹ هزار و ۴۰۱ نشست و برخاست هواپيما در فرودگاه‌هاي به همراه حدود ۳۳ ميليون کيلوگرم بار و مرسولات پستي در مسيرهاي مختلفي جابه جا شدند. در دي ماه سال جاري، فرودگاه مهرآباد با انجام ۱۰ هزار و ۳۳۲ نشست و برخاست، هواپيما بيشترين ميزان جابجايي مسافران را به خود اختصاص داد و با جابه‎جايي حدود يک ميليون و ۲۰۷ هزار مسافر پرترافيک‎ترين فرودگاه کشور بود.

چک نهايي ترمينال سلام به زودي تمام مي‌شود

سرپرست شرکت شهر فرودگاهي امام خميني (ره) با اشاره به انجام مراحل چک نهايي و برطرف کردن ايراد در ترمينال سلام گفت: از نظر ما اين ترمينال براي بهره‌برداري آماده است. به گزارش تجارت، علي رستمي‌در گفت‌وگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، با اشاره به بازديد خود از ترمينال سلام گفت: ترمينال سلام تقريبا آماده بهره‌برداري است و اکنون در حال انجام ريزه‌کاري‌ها و چيدمان مبلمان در اين ترمينال هستيم. وي ادامه داد: در واقع مي‌توان گفت که اين ترمينال در حال چک نهايي و برطرف کردن ايرادهاي جزئي است که ممکن است در فرآيند ساخت رخ داده باشد. رستمي‌در خصوص زمان افتتاح ترمينال سلام نيز گفت: اين ترمينال از نظر ما براي افتتاح آماده است. اما افتتاح آن بايد از سوي مقامات کشوري صورت بگيرد، بنابراين زمان اين اتفاق از سوي آن‌ها مشخص مي‌شود.

باز کردن گره کور مسکن با راه کارهاي جديد

عضو کميسيون عمران مجلس گفت: امروز بازار مسکن با مشکلات و موانع بسياري روبه رو است و در اين عرصه مسئولان بايد راه کارهاي جديدي را براي تسهيل بازار مسکن ارائه کنند. سيدهادي بهادري در گفت‌وگو با خبرگزاري خانه ملت، تصميم شوراي شهر تهران براي اخذ عوارض تعليق از ساختمان‌هاي نيمه تمام را مثبت ارزيابي کرد و گفت: در شرايط کنوني تعداد و آمار ساختمان‌هاي نيمه کاره در کشور در حال افزايش است که بالا رفتن قيمت ساخت و ساز و همچنين افزايش قيمت مسکن از دلايل اين موضوع محسوب مي‌شود. نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: امروز بازار مسکن با مشکلات و موانع بسياري روبه رو است و در اين عرصه مسئولان بايد راه کارهاي جديدي را براي تسهيل بازار مسکن ارائه کنند، بنابراين موضوع اخذ عوارض تعليق از ساختمان‌هاي نيمه تمام مي‌تواند يکي از ابزارها در اين رابطه باشد. وي افزود: در شرايط کنوني دو دغدغه اصلي در حوزه مسکن وجود دارد که در افزايش قيمت ملک تأثيرگذار است، نخستين مسئله، آمار بالاي خانه‌هاي خالي در کشور بوده که اين موضوع در کاهش عرضه مسکن موثر بوده است. اين احتمال وجود دارد که در دوران رکود تورمي‌مسکن، سازندگان سرعت ساخت و ساز را کاهش دهند که اين مسئله موجب افزايش تعداد ساختمان‌هاي نيمه تمام مي‌شود.

کارشناس ارشد بخش مسکن مطرح کرد؛

گروه راه و مسکن : يک کارشناس ارشد بخش مسکن مي‌گويد:دولت براي رونق بخش مسکن مي‌تواند از طريق يارانه، سياستگذاري، تامين زمين و ساير ابزارهايي که در اختيار دارد در جهت توانمندسازي اين دسته از تقاضا اقدام کند.

به گزارش تجارت به نقل از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي،حسين عبده تبريزي کارشناس اقتصادي و اقتصاد مسکن، معتقد است: ورود دولت به بخش عرضه مسکن نبايد از طريق مداخله مستقيم در حوزه ساخت و ساز باشد. بنابراين گزارش، کارشناسان بازار مسکن عنوان مي‌کنند رونق مناسب بخش مسکن از سه مسير قابل تحقق است. مسير اول رونق ناشي از ساخت و ساز براي تقاضاي مصرفي مربوط به خانوارهاي جديد است. به اين معني که يکي از بخش‌هايي که مي‌تواند منجر به ايجاد تحرکاتي در بازار مسکن شود ناشي از رونق ساخت و ساز براي تقاضاي مصرفي خانوارهاي جديد است. مسير دومي‌که مي‌تواند در ايجاد تحرکات جديد در بخش مسکن موثر باشد تقاضاي ناشي از گروه‌هاي کم‌درآمد است. به گفته کارشناسان بازار مسکن اين بخش از تقاضاي بازار نيازمند مداخله مستقيم دولت است اما اگر مرز ورود و نحوه مداخله مورد دقت و رعايت قرار نگيرد اقدامات حمايتي دولت به ضد خود تبديل خواهد شد. در اين بين حسين عبده تبريزي صاحبنظر ارشد بخش مسکن معتقد است: مداخله مستقيم دولت به معناي ورود دولت به بخش عرضه از طريق ساخت و سازهاي جديد نيست. بلکه دولت براي پاسخگويي به اين بخش از تقاضاي مسکن مي‌تواند از طريق يارانه، سياستگذاري، تامين زمين و ساير ابزارهايي که در اختيار دارد در جهت توانمندسازي اين دسته از تقاضا اقدام کند. وي با بيان اينکه نمي‌توان در اين قسمت از بازار از مسير ارايه تسهيلات بانکي پيش‌بيني شده رونق ايجاد کرد، گفت: اين بخش از تقاضاي مصرفي بازار گروه‌هاي کم درآمد هستند که حداقل ۳۰ درصد اقشار پايين دست جامعه را تشکيل مي‌دهند. از اين رو اساسا توانمندسازي مالي اين گروه با تکيه بر نظام رسمي‌بانکي امکان پذير نخواهد بود چرا که اين اقشار جز آن دسته از متقاضيان مصرفي بازار هستند که امکان پرداخت اقساط تسهيلات با نرخ سود متعارف بانک‌ها را ندارند. بنابراين لازم است ابتدا اين گروه از فاقدين مسکن براي دوره‌اي از طريق مسکن‌هاي حمايتي پشتيباني شوند تا توان پذير شوند و قدرت يا همان استطاعت پرداخت اقساط تسهيلات مسکن را پيدا کنند. در عين حال کارشناسان معتقد هستند که سومين مسيري که امکان ايجاد رونق در فضاي بازار مسکن را فراهم مي‌کند؛ توانمندسازي مالي اقشار متوسط از طرف شبکه بانکي است. از ديدگاه آنها بانک مسکن از طريق افزايش سقف تسهيلات و پرداخت تسهيلات سه رقمي‌امکان ورود اقشار ميان درآمد که توانايي پرداخت اقساط را دارند ايجاد کرده است. طبيعي است که هر چه دوره بازپرداخت طولاني تر و نرخ سود تسهيلات کمتر باشد امکان بهره‌مندي درصد بيشتري از اقشار جامعه از اين امکانات و ورود به بازار املاک فراهم خواهد شد. عبده‌تبريزي با اشاره به نقش بانک مسکن در چرخه توليد و ايجاد رونق در بازار مسکن گفت: بانک مسکن به مثابه بانک‌توسعه‌اي مي‌تواند همچون دوره‌هاي گذشته از توليد در بخش مسکن و توسعه شهري با رويکرد حمايت از توليد ناب حمايت کرده و در اين قالب آن توليدکنندگان را تامين مالي کند. وي با بيان اينکه توليد ناب سه هدف را دنبال مي‌کند، افزود: هدف اول آنکه منجر به افزايش طول عمر و کاهش استهلاک واحدهاي مسکوني خواهد شد دوم آنکه کاهش هزينه ساخت را در پي دارد و سوم آنکه زمان و طول دوره ساخت را کاهش خواهد داد. اين سه هدف هر سه باعث کمک به افزايش عرضه و کاهش هزينه‌ها در بلندمدت مي‌شوند.

با حضور وزير ورزش و جوانان و استاندار کرمانشاه صورت گرفت؛

100 واحد مسکوني بازسازي شده در شهرستان زلزله زده گيلانغرب با حضور وزير ورزش و جوانان و استاندار کرمانشاه به بهره برداري رسيد.

به گزارش ايرنا، وزير ورزش و جوانان سپس با حضور در ستاد بازسازي مناطق زلزله زده کرمانشاه در جمع مديران کل دستگاه‌هاي اجرايي استان در فرمانداري گيلانغرب، با تسليت شهادت جمعي از پاسداران حريم مرزهاي کشور در حادثه تروريستي زاهدان از حضور حماسي و با صلابت ملت ايران در راهپيمايي 22 بهمن تشکر کرد. مسعود سلطاني فر همچنين از احداث پنج سرسراي ورزشي در شهرستان‌هاي مناطق زلزله زده در سال 98 با مشارکت وزارت ورزش و استان نيز خبر داد. وي، همچنين بر ضرورت بازگشايي هرچه سريع تر مرز خسروي در جهت ايجاد رونق هرچه بيشتر استان کرمانشاه تاکيد کرد.

استاندار کرمانشاه هم اعتبارات ماده 10 و 12 استان کرمانشاه را 700 ميليارد تومان اعلام کرد و خواستار تلاش مديران براي جذب هرچه سريعتر سهم اختصاص يافته شد. هوشنگ بازوند افزود: براي واحدهاي تخريبي زلزله اخير هم معادل تسهيلات و کمک‌هاي بلاعوض واحدهاي تخريبي زلزله سال گذشته اعتبار اختصاص يافته و هيچ گونه محدوديتي وجود ندارد.

وي اظهار داشت: براي مستاجريني که واحدهاي محل اسکان آن‌ها تخريب شده از سوي بنياد مسکن زمين رايگان تامين مي‌شود.

فرماندار گيلانغرب هم در گزارشي آخرين وضعيت بازسازي مناطق زلزله زده را ارائه کرد و گفت: تاکنون سه هزار و 100 واحد در اين شهرستان بازسازي شده و کار تعميرهمه 12 هزار واحد آسيب ديده نيز به پايان رسيده است. کوروش محموديان، همچنين به بيان برخي مشکلات حوزه ورزش شهرستان پرداخت و خواستار توجه بيشتر وزارت ورزش براي توسعه ورزش شهرستان با توجه به ظرفيت‌هاي بالاي شهرستان در رشته‌هاي مختلف شد.

فرهاد تجري، نماينده مردم شهرستان‌هاي قصرشيرين، گيلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس شوراي اسلامي‌نيز با اشاره به عقب افتادگي اين شهرستان‌ها در جريان جنگ تحميلي خواستار توجه مسئولان با راهبردهاي توسعه‌اي با توجه به پتانسيل‌هاي موجود در منطقه شد. گيلانغرب در غرب کرمانشاه بيش از 72 هزار تن جمعيت دارد. زمين لرزه 7.3 ريشتري 21 آبان سال گذشته در 11 کيلومتري بخش ازگله و 32 کيلومتري شهر سرپل ذهاب رخ داد که 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت. اين زلزله به 10 شهرستان و يک هزار و 932 روستاي استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزيابي بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌103 هزار واحد مسکوني شهري و روستايي آسيب کلي و جزئي ديد. البته در زلزله 6.4 ريشتري يکشنبه چهارم آذر 97 هم 771 مصدوم و بيش از چهار هزار واحد مسکوني خسارت ديده، به اين آمارها اضافه شد.

مسئولان ارشد استان گفته‌اند که همه واحدهاي خسارت ديده روستايي را تا پايان امسال و واحدهاي شهري را تا نيمه اول سال 98 تکميل مي‌کنند