دوئل کنگره با ترامپ ادامه دارد؛

گروه بین‌الملل: کاخ سفيد اعلام کرد، به دنبال تصويب طرح بودجه‌اي در کنگره آمريکا به منظور جلوگيري از تعطيل شدن دوباره دولت با وجود آنکه ترامپ اين لايحه را امضا مي‌کند اما وضعيت اضطراري اعلام خواهد کرد.

به گزارش راشاتودي، دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا بنا به اعلام کاخ سفيد اقدام به امضاي لايحه بودجه‌اي خواهد کرد که با وجود جلوگيري از تعطيلي دوباره دولت، بودجه مد نظر او براي ساخت ديوار را تأمين نمي‌کند اما ترامپ قصد دارد با اعلام وضعيت اضطراري ملي کنگره را دور بزند و بودجه را براي ساخت ديوار به دست بياورد. سارا سندرز، دبير مطبوعاتي کاخ سفيد گفت: ترامپ اين لايحه را امضا خواهد کرد.

وي خاطرنشان کرد: اما ترامپ اقدام اجرايي ديگري نيز شامل اعلام وضعيت اضطراري اتخاذ خواهد کرد تا بحران انساني و امنيت ملي در مرز را متوقف کند. لايحه مذکور تنها ۱.۳ ميليارد دلار براي ايجاد مانع در مرز با مکزيک اختصاص داده که خيلي کمتر از بودجه درخواستي مد نظر رئيس جمهور است. همچنين اين لايحه صراحتاً ساخت ديوار بتني در مرز را ممنوع اعلام کرده و شامل امتيازهايي به دموکرات‌ها از جمله اعلام عفو براي مهاجران غيرقانوني همراه با خردسالان بدون همراه در آمريکا، ممنوعيت ساخت ديوار در مکان‌هاي مشمول پارک‌هاي ملي و عدم اختصاص اعتبار براي استخدام تعدادي بيشتر مأموران اعمال قانون گمرکي و مهاجرتي (ICE) است. در آستانه امضاي اين لايحه بسياري از حاميان ترامپ آن را مردود دانسته و از او خواستند آن را امضا نکند.

اعلام وضعيت اضطراري به ترامپ اجازه مي‌دهد بودجه‌هاي ديگر بخش‌هاي دولت را گرفته و به تأمين بودجه ساخت ديوار بدون تأييد کنگره بپردازد. روز سه شنبه گذشته ترامپ به اين مسئله اشاره کرده بود که از منابع ديگر تاکنون ۲۳ ميليارد دلار بودجه در اختيار او قرار گرفته است. نانسي پلوسي، رئيس مجلس نمايندگان آمريکا روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: اعلام وضعيت اضطراري ملي از سوي ترامپ يک سابقه خطرناک ايجاد خواهد کرد.

وي تاکيد کرد: جمهوري خواهان بايد از اين دري که باز مي‌کنند و اين آستانه‌اي که از آن گذر مي‌کنند ناخرسند باشند.

او همچنين هشدار داد: دموکرات‌ها براي اعلام وضعيت اضطراري چالش‌هاي قانوني به وجود خواهند آورد. اين در حاليست که امکان رد يک دستور اجرايي در کنگره آمريکا وجود دارد اما بايد اکثريتي دو سومي‌در مجلس نمايندگان و سنا براي اين منظور وجود داشته باشد و دموکرات‌ها فاقد آن هستند. تا زماني که پلوسي به همراه چاک شومر نتوانند جمهوري‌خواهان کافي براي عملي کردن اين موضوع را قانع سازند دادگاه‌ها تنها ابزار ممکن براي آنها براي مقابله با اين تصميم خواهند بود. سارا سندرز به خبرنگاران گفت: ما بسيار براي مقابله با اين چالش‌هاي قانوني آماده هستيم. هر چند که نبايد چنين چالش‌هايي وجود داشته باشند؛ چون رئيس جمهور دارد کارش را انجام مي‌دهد و کنگره هم بايد کار خودش را انجام دهد.

مرتضي ميرباقري معاون سيما درباره دستمزد مجريان تلويزيون و شايعه دستمزد ۵۰ ميليون توماني گلزار و چک سفيد «فراستي» توضيحاتي را ارايه کرد. مرتضي ميرباقري معاون سيما درباره دستمزد مجريان تلويزيون اظهار کرد: تقريبا نوعي معادله نسبت به پرداخت دستمزدها وجود دارد، مجريان ما نسبت به ماموريت برنامه‌اي که اجرا مي‌کنند و مخاطبي که دارند دستمزدي دريافت مي‌کنند و براين اساس هم معيار دستمزدها سنجيده مي‌شود. معاون سيماي رسانه ملي در پاسخ به تفاوت قيمت دستمزدهاي چهره‌هايي همچون محمدرضا گلزار، حميد گودرزي، رامبد جوان، مهران مديري و باقي سلبريتي‌ها عنوان کرد: همه اين سلبريتي‌ها چارچوبي براي دستمزد دارند و اينگونه نيست که پرداخت‌ها رها و بدون قاعده باشد. اگرچه اين اسامي‌در دستمزد يکسان نيستند اما آنها هم براساس ضوابط و چارچوب دستمزد مي‌گيرند. معاون سيما در ادامه در واکنش به شايعه منتشرشده درباره دستمزد ۵۰ ميليون توماني محمدرضا گلزار براي اجراي هر قسمت از برنامه تلويزيوني «برنده‌باش» تأکيد کرد: آقاي گلزار برنامه‌اي ۵۰ ميليون تومان نمي‌گيرد و آنچه که مي‌گيرد براساس ضوابطي است که شبکه سه تعيين کرده است و برمبناي همين ضوابط با اسپانسر به توافق رسيده‌اند. ميرباقري درباره نقل قول منتشرشده از مسعود فراستي مبني‌بر دريافت چک سفيد امضا براي حضور در برنامه تلويزيوني «هفت» هم ضمن تکذيب صدور اين چک، درباره اظهارات فراستي گفت: اگر چنين مطلبي مطرح شده است نشان دهنده اين است که ايشان به ما نهايت اعتماد را دارند و گرنه اينگونه نيست که رسانه ملي هر عددي را بتواند به‌عنوان دستمزد پرداخت کند. واقعيت اين است که وضعيت مالي ما چندان مناسب نيست.

پوران شريعت‌رضوي همسر مرحوم دکتر علي شريعتي که روز 5 شنبه در بيمارستان بستري شده بود درگذشت. پوران شريعت‌رضوي همسر مرحوم دکتر علي شريعتي که به علت عارضه مغزي در بيمارستان لاله بستري شده بود ديروز در سن ۸۴ سالگي درگذشت. پوران شريعت رضوي پوران در سال ۱۳۱۳ در مشهد به دنيا آمد. او سال ۱۳۳۷ با دکتر علي شريعتي ازدواج کرد.

دکتر شريعت رضوي پس از بازگشت به ايران تا سال ۵۲ دبير دبيرستان‌هاي مشهد بود و بعد از آن در تهران راهنماي تعليماتي بود.پوران شريعت‌رضوي داراي مدرک دکتراي ادبيات فارسي از دانشگاه سوربن فرانسه بود. وي خواهر مهدي شريعت‌رضوي، يکي از سه دانشجويي است که در حمله نيروهاي امنيتي به دانشگاه تهران در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به شهادت رسيد. از جمله آثار تاليفي وي مي‌توان به مجموعه دو جلدي «طرحي از يک زندگي» درباره دکتر علي شريعتي و نيز کتاب «يادگاران مانا» اشاره کرد. او در سال ۷۷ بنيادي با نام دکتر علي شريعتي راه‌اندازي کرد. قرار است پيکر اين مرحوم در امامزاده عبدالله به خاک سپرده شود.