خروج لهستان از ليست شرکاي اقتصادي ايران

عضو فراکسيون مستقلين ولايي با اشاره به رفتار ورشو در برگزاري اجلاس ضد ايراني در لهستان ، خواستار موضع گيري قاطع تر دولت ايران نسبت به اين نشست شد و گفت:دولت لهستان بايد از ليست شرکاي اقتصادي ما خارج شود.غلامعلي جعفرزاده در گفت و گو با خانه ملت با بيان اينکه کنفرانس خائنانه ورشو با عنوان جعلي "ارتقاء آينده صلح امنيت در خاورميانه" و محوريت منافقين و سلطنت طلب‌ها تشکيل شد گفت:به کساني که در کنفرانس ورشو شرکت کردند توصيه مي‌کنم اسير نقشه‌هاي تروريستي صهيونيست‌ها نشوندوي ادامه داد: وزير امور خارجه لهستان اعلام مي‌کند که ما اينجا تروريسم نداريم ولي به اصطلاح گل سرسبد تروريست‌هاي دنيا يعني نتانياهو حضور دارد.


ايران هرگز گلوله اول را شليک نکرده است

عضو کميسيون امنيت ملي مجلس گفت: جمهوري اسلامي‌ايران بر اصول خود به شدت پايبند است و به هيچ وجه عدول نمي‌کند و در مرزبندي با دشمنان نيز بسيار حساس است، ما حساب دشمنان انقلاب اسلامي‌به ويژه آمريکا و رژيم صهيونيستي را کاملا جدا مي‌دانيم و معتقديم با قدرت بايد در مقابل نظام سلطه بايستيم.علاء الدين بروجردي در گفت و گو با خانه ملت، افزود: ايران در هيچ معرکه‌اي آغاز کننده نبوده و گلوله اول را شليک نکرده و در بسياري از تحولات ۴۰ سال گذشته نيز پيوسته سياست راهبردي دفاع از مظلومان و مستضعفان جهان را داشته است، ايران همواره مظلوم واقع شده اما علي رغم دشمني‌ها، با قدرت پوز همه قدرت‌هاي جهاني را به خاک ماليده است.


دست خالي آمريکا در نشست ورشو

عضو فراکسيون اميد مجلس به تحقق پيدا نکردن اهداف آمريکا در نشست ورشو اشاره کرد و گفت: نشست ورشو به گونه‌اي پيش رفت که آمريکايي‌ها هيچ دستاوردي را عليه ايران بدست نياوردند.قاسم ميرزايي نيکو در گفت و گو با خانه ملت، گفت: دولتمردان آمريکا فکر مي‌کردند با برگزاري اين نشست تا حدودي با توجه به اعتراضات جليقه زردها شرايط را براي تشکيل اروپاي جديد و جوان فراهم کنند.وي افزود: آمريکايي‌ها وقتي که متوجه شده اند؛نمي‌توانند در تشکيل اروپاي نو وپياده کردن اهداف هميشگي خود موفقيتي داشته باشند،سمت و سوي اين نشست را به ايران سوق داده اند. نماينده تهران گفت: قرار بود نشست درسطح وزير باشد اما درحد سفير يا پايين تر شد.

روابط آمريکا و اروپا شکننده شد

مشاور رئيس‌ جمهوري اسبق آمريکا در واکنش به درخواست معاون « دونالد ترامپ » براي خروج کشورهاي اروپايي از برجام گفت: روابط آمريکا و اروپا شکننده شده و بعيد مي‌دانم که اروپايي‌ها مايل باشند تا در ارتباط با برجام به موضع آمريکا نزديک شوند.دکتر «جک کاراوالي» در گفت‌وگو با ايرنا گفت که اروپايي‌ها قبلاً موضع خود را درباره پايبندي به برجام اعلام کرده اند. آن‌ها تمايل دارند که رابطه تجاري خود با ايران را حفظ کنند و در اين رابطه مشوق‌هاي مالي جديدي را در نظر گرفته‌اند.وي خاطرنشان کرد در حال حاضر يک جو بي‌اعتمادي و ترديد نسبت به سياست‌هاي واشنگتن شکل‌گرفته است. کاراوالي تحريم را ابزاري براي کشورش توصيف کرد که از آن براي تنبيه و تغيير رفتار طرف مقابل استفاده مي‌کند که در ماجراي ايران تاکنون مؤثر نبوده است.وي افزود: آمريکايي‌ها عاشق تحريم هستند. تحريم در سياست خارجي آمريکا ابزاري بين جنگ و اينکه هيچ کاري در ديپلماسي انجام نشود به شمار مي‌رود.

هشدار آمريکا به پاکستان

وزير امور خارجه آمريکا به دنبال حمله تروريستي در جامو و کشمير هند از اسلام‌آباد خواست پناه دادن به تروريست‌ها را پايان دهد.اين حمله تروريستي منجر به کشته شدن حدود ۴۵ تن شد.گروه "جيش محمد"، وابسته به طالبان و القاعده مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفته است.هند، پاکستان را به دست داشتن در اين حمله متهم کرده و پاکستان نيز از هند خواسته به جاي نتيجه‌گيري‌هاي شتابزده آمادگي خود را براي همکاري در تحقيقات پيرامون اين پرونده اعلام کند. به گزارش ايسنا، مايک پامپئو، در توئيتر نوشت: آمريکا حمله تروريستي هولناک عليه نيروهاي امنيتي هند را محکوم مي‌کند. براي قربانيان اين حادثه و خانواده‌هايشان دعا مي‌کنم. ما در مخالفت با تروريسم در کنار هند هستيم. پاکستان نبايد براي تروريست‌هايي که امنيت بين‌المللي را تهديد مي‌کنند پناهگاه امن مهيا کند.

مجلس خواستار برخورد با تروريست

۲۲۱ نماينده مجلس در بيانيه‌اي خواستار برخورد قاطع نهادهاي نظامي، امنيتي و قوه قضائيه با عوامل جنايت تروريستي زاهدان شدند.به گزارش ايلنا، در پايان جلسه علني نوبت صبح مجلس بيانيه‌اي با امضاي ۲۲۱ نماينده درخصوص حادثه تروريستي زاهدان قرائت شد. در بخشي از اين بيانيه آمده است:در حالي‌که حضور حماسي و پرشکوه مردم در چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب و جشن‌هاي چهل سالگي نظام جمهوري اسلامي‌ايران بار ديگر حقانيت و اقتدار نظام و انقلاب را به رخ جهانيان کشيد و پيام رهبري معظم مبني بر گام دوم انقلاب و فراخوان مردم به ويژه جوانان در مسير توسعه کشور، اميد به آينده را در جامعه بارور نموده است، استکبار جهاني به سرکردگي آمريکا و عوامل منطقه‌اي آن توطئه ديگري را به دست تروريست‌هاي دست‌پرورده خويش عليه مردم و نظام جمهوري اسلامي‌تدارک ديده و جمعي از بهترين فرزندان اين سرزمين و يادگاران دفاع مقدس که وظيفه پاسداري از مرزها و امنيت در جنوب شرقي کشور را برعهده داشته و تعدادي از آنها از فرزندان شهدا و ايثارگران بودند، به صورت ناجوانمردانه به شهادت رساندند تا به نحوي کينه توزي خود را عليه ملت ايران به نمايش درآورند.

کاخ سفید زیر تیغ نقد دولتمردان جهان؛

گروه سیاسی: پنجاه و پنجمين دوره کنفرانس دفاعي و امنيتي مونيخ روز جمعه با سخنراني ولفگانگ اشينگر، رئيس اين کنفرانس، آغاز شد که سه روز ادامه دارد. در اين دوره، 35 رئيس جمهور و نخست‌وزير،50 وزير امور خارجه و 30 وزير دفاع شرکت دارند.در دومين روز اين کنفرانس امنيتي، صدر اعظم آلمان در سخنراني خود تصميم آمريکا براي خروج از سوريه را زير سوال برد و برجام را توافقي کارآمد خواند. آنگلا مرکل خروج نيروهاي آمريکايي ازسوريه را زير سوال برد و گفت: آيا کار درستي است که نيروها را فوري از سوريه خارج کرد؟ آيا اين اقدام ايران و روسيه را تقويت نمي‌کند؟وي از برجام حمايت کرد وگفت که برجام توافقي کارآمد است که به حفظ کردنش مي‌ارزد.

  • حمايت موگريني

همچنين اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي اعلام کرد: «فدريکا موگريني»، مسئول سياست خارجي اين اتحاديه با «محمد جواد ظريف»، وزير خارجه ايران درباره مسائل مختلف از جمله اجراي برنامه اقدام «کارگروه اقدام مالي» (FATF) رايزني کرده است. در بيانيه اتحاديه اروپا آمده است: «آنها درباره وضعيت اجراي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رايزني کردند. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا بر عزم راسخ اين اتحاديه براي حفظ برجام که کماکان در تحقق اهدافش موفق است و براي امنيت منطقه‌اي و جهاني اهميت دارد تأکيد کرد.»اين بيانيه تصريح کرده موگريني ضرورت اجراي اين توافق از سوي همه طرف‌ها را مورد تأکيد قرار داده و در همين ارتباط دو طرف در خصوص ثبت «ساز و کار ويژه حمايت از تبادلات تجاري» (ساحات يا اينستکس) نيز بحث و تبادل نظر کرده‌اند.در ادامه آمده است: «مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزير خارجه ايران ظريف در خصوص چند مسئله ديگر از حقوق بشر گرفته تا اجراي برنامه اقدام FATF، تا بحران‌هاي منطقه از جمله در سوريه، يمن و افغانستان نيز رايزني کردند.»

  • رد درخواست واشنگتن

از سوي ديگر وزير خارجه آلمان درخواست مايک پنس از کشورهاي اروپايي در نشست ضد ايراني ورشو براي خروج از توافق هسته‌اي را رد کرد.‌هايکو ماس از توافق هسته‌اي ۲۰۱۵ دفاع کرد که در آن ايران به طور جدي برنامه هسته‌اي خود را در ازاي لغو تحريم‌ها محدود کرد.وي در کنفرانس امنيتي مونيخ گفت: همراه با انگلستان، فرانسه و تمام اتحاديه اروپا روش‌هايي براي نگه داشتن ايران در توافق هسته‌اي تا به امروز پيدا کرده‌ايم.ماس افزود: هدف ما ايراني بدون سلاح هسته‌اي است، به ويژه به‌خاطر آنکه مي‌بينيم مايک پنس در کنفرانسي در ورشو حفاظت اروپايي‌ها از توافق هسته‌اي را متهم مي‌کند.

  • تکرار اتهامات بي‌اساس

در همين رابطه مسئول گروه اقدام ايران در پي ناکامي‌آمريکا در نشست ورشو، ادعاهايي بي اساس درباره ايران را دستاويزي قرار داد تا سياست‌هاي يک‌جانبه و شکست‌خورده آمريکا در منطقه و به خصوص در برابر ايران را توجيه کند.به گزارش ايسنا، برايان هوک در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط به تفاوت ميان رويکرد آمريکا و اروپا در برابر ايران اشاره کرد.وي با اشاره به نقش ايران در منطقه مدعي شد: اگر به چالش‌هايي که اين منطقه با آن روبه‌رو است توجه کنيد، ايران معمولاً در مرکزيت تمام آن‌ها قرار دارد. اين مقام آمريکايي درباره سخنراني افراطي و خصمانه مايک پنس، معاون رئيس جمهور آمريکا و تفاوت‌هاي اساسي ميان آمريکا و اروپا در ارتباط با ايران گفت: ما قطعاً با اروپايي‌ها براي توافق هسته‌اي (۲۰۱۵) مخالفيم. تصميم گرفتيم از اين توافق خارج شويم و از اين طريق آزادي عمل زيادي براي اعمال فشار بر ايران به دست آورديم.وي درباره نقش اروپا در مقابله با فعاليت‌هاي ايران در منطقه مدعي شد: ما باور داريم اروپايي‌ها در چند ماه اخير اقداماتي در راستاي اعمال فشار بر ايران برداشته‌اند.هوک در ادامه اتهام‌زني‌هاي متوهمانه دولت آمريکا مدعي شد که ايران ترورها، اقداماتي براي بمب‌گذاري و توطئه‌هايي در قلب اروپا انجام داده است.وي در راستاي اين ادعاهاي بي‌اساس تصريح کرد: در واقع ايران به مدت ۴۰ سال است که در اروپا به تروريسم پرداخته است. بنابراين ما خوشحاليم که اروپا به آن اقدامات واکنش نشان مي‌دهد؛ اتحاديه اروپا، اخيراً براي اولين بار پس از انجام شدن توافق هسته‌اي تحريم‌هايي بر ايران اعمال کرد که اين يک چيز مثبت است.وي درباره اظهارات مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا، مبني بر مقابله با «حزب‌ا...، حماس و حوثي‌ها» در ادعايي بي اساس مطرح کرد که ايران براي حماس و جهاد اسلامي‌حدود ۱۰۰ ميليون دلار در سال تأمين مي‌کند. اين موضوع «دلالت جديدي» بر اين است که تأمين بودجه ايران، زندگي فلسطيني‌ها را بهبود نمي‌بخشد. هوک در ادامه بر اين ادعاهاي خود افزود که «حکومت تهران همچنين ۷۰۰ ميليون دلار در سال صرف حزب‌ا... لبنان مي‌کند و ۱۶ ميليارد دلار از سال ۲۰۱۳ صرف تأمين بودجه عمليات‌هاي سوريه، عراق و يمن کرده است. اين‌ها عوامل بي‌ثباتي در منطقه هستند».

  • پاسخ قاسمي‌به پنس

در اين رابطه سخنگوي وزارت امور خارجه، خطاب به مايک پنس معاون رييس جمهور آمريکا گفت: صبور باشيد، بخوانيد و بياموزيد که تاريخ مملو از حقايقي است که هرگز هيچ قدرتي براي هميشه قادر به حذف و يا تغيير آن نيست.بهرام قاسمي‌در گفت وگو با ايسنا گفت: سابقه تاريخي و فرهنگي ايران در همزيستي و احترام به اديان الهي به ويژه دين يهود در اسناد معتبر تاريخي ملل مختلف ثبت شده و تاريخ و تمدن دير پا و چند هزار ساله ايران گوياي نوع تفکر و نگاه ايرانيان به ديگر فرهنگ‌ها و اديان و همزيستي مسالمت آميز و برخورداري از تسامح و تساهل در اين گونه موضوعات است.وي افزود: آناني که اندک شناخت و دانشي از تاريخ و فرهنگ جهان دارا هستند و به عبارتي با کتاب و تاريخ آشنايي دارند و از ذره‌اي انصاف و عدالت در بيان و گفتار برخوردار هستند، اين گونه بي پروا سخن بيهوده و به دروغ و خطا بر زبان جاري نمي‌سازند.اين ديپلمات ارشد کشورمان با بيان اينکه اين گونه اظهارات "پوچ و تبليغاتي" که از سر کينه و عصبيت مطرح مي‌شود، خدشه‌اي بر نوع نگاه ايرانيان مسلمان به هموطنان يهود خود و جامعه يهوديان جهان وارد نمي‌کند، افزود: ملاک و معيار ما در سياست خارجي خوي تجاوزگري و اشغالگري رژيم جعلي و غيرقانوني صهيونيستي و ماشين کشتار و مرگ مردم فلسطين است که با تحميل ظالمانه خود، عامل نفاق و تفرقه ميان کشورهاي منطقه شده و ريشه بحران‌ها و تنش‌هاي فرساينده و پرهزينه خاورميانه است.وي خاطرنشان کرد: آنها بايد بدانند با اين اتهامات و سخنان باطل و بي ربط مشکلي از اصل موضوع و ريشه‌هاي بحران و عصبيت حاد شأن حل نخواهد شد.

  • تاکيد پاريس بر حمايت از برجام

وزارت امور خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات ضدايراني-اروپايي معاون رئيس جمهوري آمريکا نوشت: پاريس همچنان از توافق هسته‌اي قدرت‌هاي جهاني با ايران موسوم به برجام حمايت مي‌کند.به گزارش ايرنا، وزارت امور خارجه فرانسه اين مطلب را در تارنماي اطلاع رساني رسمي‌خود و در واکنش پرسش خبرنگاري درباره اظهارات اخير 'مايک پنس' معاون رئيس جمهوري آمريکا مبني براينکه «ساز وکار حمايت از مبادلات تجاري ايران و اروپا» (INSTEX) اقدامي‌ناعاقلانه است که صرفا باعث تقويت ايران و تضعيف اتحاديه اروپا و شکاف بيشتر ميان آمريکا و اروپا مي‌شود، منتشر کرده است.در بيانيه وزارت امور دستگاه ديپلماسي فرانسه آمده است: فرانسه درچارچوب احترام به توافق‌هاي بين المللي و امنيت جهاني نسبت به اجراي برجام متعهد است. مادامي‌که ايران به تعهدات خود پايبند باشد، پاريس به حمايت خود از برجام که به اتفاق آرا در قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل به تص ويب رسيده، ادامه خواهد داد.اين بيانيه همچنين مي‌افزايد فرانسه به همراه آلمان و انگليس از رويکردي که به نظارت بلندمدت به برنامه هسته اي، برنامه موشکي و فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران مربوط مي‌شود، حمايت مي‌کند. همه اعضاي اتحاديه اروپا روز چهارم فوريه بر ضرورت رهيافتي جامع و متعادل در برابر ايران تأکيد کردند. در ادامه اين بيانيه آمده است: تلاش‌هاي انجام شده با شرکاي اروپايي مان بويژه آلمان و انگليس براي ايجاد ساز و کار ويژه مالي اتحاديه اروپا با ايران، به منظور تسهيل معاملات تجاري قانوني با اين کشور است؛ اقدامي‌که منطبق بر قوانين اتحاديه اروپا و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل است.

نوبخت از مشکلات ارزی در صورت عدم تصویب خبر داد؛

اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام به ادامه بررسي لايحه پالرمو يکي از لوايح مرتبط با FATF پرداختند. در جلسه گذشته (ششم بهمن 98) اعضاي مجمع درباره لايحه الحاق ايران به اين کنوانسيون به نتيجه نرسيدند و قرار بود در اين جلسه درباره آن تصميم گيري کنند.اين لايحه پيش از اين در کميسيون‌هاي سياسي – امنيتي و حقوق – قضايي بررسي که به تاييد اين کميسيون‌ها نرسيد. بازهم مجمع تشخيص مصلحت نظام به نتيجه نرسيد و دو لايحه مهم از FATF همچنان سرگردان ماند.

در ابتداي اين جلسه آيت ا... صادق آملي لاريجاني به لايحه پالرمو اشاره کرد و گفت: درباره اين موضوع در عين حال که بايد مصالح کشور را رعايت کنيم، به نکاتي که از هر دو طرف مطرح مي‌شود توجه بکنيم. بايد به موضوع عزت مردم و عزت کشور هم توجه داشته باشيم.رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه کرد: احساس مي‌شود که اروپايي‌ها در جريان اينستکس با وجود اين تعويق و تعليقي، نشان دادند چيزي که طلب مي‌کنند فراتر از اين حرف‌ها است. ما بايد به اين مطلب توجه داشته باشيم که در تاييد و تصويب پالرمو اگر نظري بدهيم آيا واقعا آن چيزي است که اروپايي‌ها از ما خواسته‌اند يا امر فراتري همچون FATF را از ما توقع دارند و جمهوري اسلامي، مجمع تشخيص مصلحت، مجلس و نهادهاي ديگر آيا واقعا مصلحت است که با اين طلب‌هاي قلدرمابانه کشورهاي غربي همراهي کنند؟ همچنين يک عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين باره گفت: با توجه به اينکه همه کساني که براي اظهار نظر درباره موضوع بررسي پالرمو وقت خواسته بودند، نتوانستند نظرات‌شان را بيان کنند، ادامه بررسي اين موضوع به تصويب رسيد و قرار است از جلسه بعدي ما اين مذاکرات را ادامه دهيم و بعد به نتيجه‌گيري برسيم.غلامرضا مصباحي مقدم در گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به اين که "آيا در جلسه مجمع به مهلت تعيين شده چهار ماهه توسط گروه اقدام مالي مشترک که به زودي نيز به پايان مي‌رسد توجه شده است گفت: چنين چيزي در جلسه مجمع مطرح نبود؛ چون براي ما هيچ قانوني به جز قانون جمهوري اسلامي‌مبنا و مرجع تصميم‌گيري نيست.

اما اين تاخير با واکنشهاي بسياري رو به رو شد به نوعي که رييس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: تصويب نشدن لوايح مرتبط با FATF واردات و مبادلات ارزي کشور را سخت تر مي‌کند.به گزارش خانه ملت، «محمدباقر نوبخت گفت: در شرايط کنوني، کشور براي جابجايي پول با مشکلاتي روبرو است و جز برخي کشورها، مابقي در اين زمينه با ايران همکاري نداشته اند.وي خاطرنشان کرد: حتي برخي کشورهاي دوست نيز اعلام کرده‌اند که اگر ايران به لوايح FATF نپيوندد، نمي‌توانند مبادلات ارزي با جمهوري اسلامي‌انجام دهد.رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر کشورهاي دوست نيز با ايران مبادلات ارزي نداشته باشند، شرايط درخصوص واردات و پرداخت‌ها سخت تر مي‌شود.

همچنين معاون پيشين امور زنان و خانواده رياست جمهوري در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: اينک که دولت و اکثريت مجلس با بررسي همه جانبه خود بر الحاق به لوايح چهارگانه اصرار دارند، مجمع تشخيص مصلحت نظام در برابر آزموني دشوار قرار گرفته است. شهيندخت مولاوردي افزود: در عرف بين الملل و در چارچوب گفتمان جهاني عدالت و حقوق بشر، مفهوم مخالف عدم الحاق به اسناد، هنجارها و استانداردهايي که اغلب با اجماع کشورهاي جهان سوم شکل گرفته اند، موافقت با عدم شفافيت و در نتيجه مشارکت در جرايم سازمان يافته فراملي و پولشويي و تامين منابع مالي تروريسم و ... استوي يادآور شد: اينگونه است که امروزه اکثر قريب به اتفاق کشورها براي تامين حداکثري منافع ملي خود اراده، همراهي و همگرايي خود را با اين جريان جهاني به نمايش گذاشته انددستيار سابق رييس جمهور در حقوق شهروندي يادآور شد: اينک و در اين شرايط که دولت و اکثريت مجلس با بررسي همه جانبه خود بر الحاق به لوايح چهارگانه اصرار دارند و آن را لازمه تعامل و ارتباط مالي با بانکهاي جهاني و حتي بانکهاي کشورهاي دوست مي‌دانند، مجمع تشخيص مصلحت نظام در برابر آزموني دشوار قرار گرفته است.مولاوردي خاطرنشان کرد: آيا مجمع تشخيص، مصلحت نظام و کشور را در ادامه وجود نام ايران در کنار کره شمالي به عنوان تنها کشورهاي غيرهمکار گروه ويژه اقدام‌ مالي(FATF)در فهرست سياه که حاصل آن خودتحريمي‌است، مي‌بيند؟


سخنگوي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به اين که وفاق خوبي بين دولت و مجلس براي موضوع تنظيم بودجه متناسب با جنگ اقتصادي به وجود آمده است، گفت: قرار شد دولت در مورد گراني‌ها پيگيري‌هاي لازم را انجام دهد چون 11 ميليارد دلار در اختيار دولت براي تامين کالاهاي اساسي است. به گزارش ايسنا، بهروز نعمتي در توضيح جزييات جلسه غير علني، اظهار کرد: اين جلسه براي بررسي بودجه و الزامات آن و چالش‌هاي احتمالي با حضور آقاي نوبخت، زنگنه، حجتي و رحماني برگزار شد. وي با اشاره به اين که در ابتداي اين جلسه تاجگردون، رئيس کميسيون تلفيق گزارشي از مصوبات کميسيون را ارائه کرد، در اين باره گفت‌: همچنين ۹ نفر از نمايندگان نيز در اين جلسه صحبت‌هاي خود را مطرح کردند. جمع بندي اين جلسه بر اين بود که بودجه بايد در اختيار صادرات، توليد و خدمت به اقشار آسيب پذير جامعه باشد.سخنگوي هيأت رئيسه مجلس خاطر نشان کرد: يکسري بحث‌ها در مورد رقم ۳۰۰ هزار ميليارد توماني درباره پرداختي‌هاي حقوق اعم از کارکنان دولت و بازنشستگان مطرح شد که اين خود چالشي است. در مورد مواردي که مقام معظم رهبري هم خدمت رؤساي قوا بيان کردند نيز بحث‌هايي مطرح شد. به گفته نعمتي، برخي دغدغه‌ها درباره نحو صادرات نفت وجود داشت که زنگنه گزارش خوبي از نحوه اقدامات درباره صادرات بيان کردند.

وزير دفاع تاکيد کرد: زيردريايي فاتح به سامانه‌هاي رانش الکتريکي، مديريت نبرد ترکيبي، سامانه هدايت موشک زير سطح به سطح و هدايت اژدر برخوردار است.به گزارش ايلنا، امير سرتيپ امير حاتمي‌گفت: بحمدا... با تلاش متخصصان متعهد و توانمند سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع، زيردريايي پيشرفته «فاتح» پس از موفقيت در انجام تست‌هاي نهايي، به زودي به ناوگان نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي‌ايران الحاق مي‌شود.وي با بيان اينکه فاتح به عنوان نخستين زيردريايي کلاس نيمه‌‌سنگين ايران داراي ويژگي‌هاي منحصربه فردي است، اظهار داشت: زيردريايي فاتح کاملا بومي‌بوده و از صفر تا صد آن توسط متخصصان توانمند صنايع دريايي وزارت دفاع طراحي و ساخته شده و از فناوري‌هاي روز دنيا برخوردار است.وزير دفاع با بيان اينکه فاتح به عنوان نخستين زيردريايي نيمه سنگين ايران ويژگي‌هاي برجسته‌اي دارد تصريح کرد: زيردريايي فاتح از سامانه‌‌‌هاي سوناري، رانش الکتريکي، مديريت نبرد ترکيبي، سامانه هدايت موشک زير سطح به سطح، هدايت اژدر، جنگ‌‌هاي الکترونيکي و مخابراتي، سامانه مخابراتي امن و يکپارچه و ده‌‌‌‌‌ها سامانه مدرن ديگر برخوردار است که به نوبه خود موجبات افزايش قدرت دفاعي و آفندي نيروي درياي راهبردي ارتش جمهوري اسلامي‌ايران را فراهم مي‌‌کند.

فرمانده سپاه از سکوت اسلام آباد انتقاد کرد؛

مراسم تشييع پيکر شهداي حادثه تروريستي خاش با حضور مردم و جمعي از مقامات کشوري و لشکري در ميدان بزرگمهر اصفهان برگزار شد.در اين مراسم حجت‌الاسلام منتظري دادستان کل کشور، حجت‌الاسلام شهيدي رئيس بنياد شهيد، سرلشکر صفوي مشاور عالي مقام معظم رهبري، فرماندهان نظامي‌و انتظامي‌استان اصفهان و امام جمعه زاهدان تعداد زيادي از سران طوايف استان سيستان و بلوچستان که براي عرض تسليت به اصفهان سفر کرده‌اند، حضور دارند. فرمانده کل سپاه با بيان اينکه همانگونه که رئيس‌جمهور و رئيس شوراي عالي امنيت ملي عنوان کردند شرايط با گذشته متفاوت بوده و دولت پاکستان بايد نحوه برخوردش با اين عناصر ضد انقلاب را تغيير دهد، تأکيد کرد: در صورتي که پاکستان در اين زمينه به مسئوليت‌هاي خود عمل نکند جمهوري اسلامي‌ايران بر اساس قوانين و مقررات بين المللي حق مقابله با تهديدات پيراموني در مرزهاي کشور مجاور را براي خود محفوظ دانسته و با اعمال اقدامات جبراني به مجازات تروريست‌هاي مزدور سازمان‌هاي جاسوسي کشورهاي منطقه و فرامنطقه خواهد پرداخت.فرمانده سپاه با اشاره به اينکه دشمنان کشور، حق و اسلام يکي دو تا نيستند، ادامه داد: دشمنان بسيج شده‌اند تا در کشور ناامني ايجاد کنند و نيروهاي مسلح مدام در حال مبارزه با آنها هستند. مرزهاي سيستان و بلوچستان از ۹ سال پيش تاکنون توسط نيروهاي سپاه برقراري امنيت مي‌شود که لشگر ۱۴ امام حسين (ع) يکي از نيروهاي تأمين امنيت آن منطقه است.به گزارش ايسنا، سرلشکر عزيز جعفري در مراسم تشييع پيکر شهداي حادثه تروريستي خاش (سيستان و بلوچستان) افزود: عربستان و امارات به دنبال ناامني و ورود به کشور از بخش‌هاي شرقي و جنوب شرقي کشور بوده‌اند. اما نيروهاي امنيتي نگذاشتند که مشکلي ايجاد شود و اکثر پاسگاه‌هاي آن منطقه همچون دژ مستحکمي‌در برابر آنها ايستاده است.وي تاکيد کرد: آنها به دنبال انجام عمليات انتحاري در داخل استان سيستان و بلوچستان بخصوص در خاک زاهدان بودند که کيلومترها با مرز فاصله دارد و مي‌خواستند از اين راه ضربه بزنند. چندين بار تلاش کردند اما ناموفق بودند تا در اين عمليات آخر توانستند به نتيجه برسند. آنچه ملت ما بايد بداند اين است که نيروهاي امنيتي سپاه و بسيج در مرزها به دنبال عمق‌بخشي هستند و انتقام اين شهدا را خواهند گرفت.فرمانده کل سپاه با بيان اينکه آمريکا و اسرائيل کودک‌کش در ايجاد ناامني و ترور در کشور فعال هستند، گفت: اطلاعات موثق وجود دارد که نيروهاي اطلاعاتي عربستان با وجود زمينه‌هاي در بلوچستان ايران و پاکستان فعاليت‌هايي را در زمينه ايجاد ناامني انجام مي‌دهد.جعفري تصريح کرد: آنچه مسؤولان و مقامات مختلف اشاره کرده‌اند از جمله رئيس‌جمهوري و رئيس شوراي امنيت ملي اين است که جمهوري اسلامي‌ديگر ملاحظات قبلي را انجام نمي‌دهد و براي انتقام خون اين عزيزان مستقيم وارد عمل مي‌شود.وي تاکيد کرد: انتظاري که از کشور همسايه و مسلمان خود يعني پاکستان داريم اين است که همکاري کند. چرا ارتش و سازمان اطلاعات امنيت پاکستان اين گروه را پناه مي‌دهد؟ اين پناه را نوعي حمايت مي‌دانيم. سازمان اطلاعات و امنيت پاکستان محل اختفاي اين گروه را مي‌داند، اما سکوت پيشه کرده است.وي ادامه داد: دولت‌هاي خائن عربستان و امارات بدانند صبر جمهوري اسلامي‌به سر آمده و حمايت از گروه‌هاي تکفيري را تحمل نخواهد کرد. ما انتقام خون شهيدان را از دولت‌هاي عربستان و امارات خواهيم گرفت و از رئيس‌جمهور و رئيس شوراي امنيت ملي مي‌خواهيم که دست ما را باز بگذارند و دولت پاکستان بايد بداند من‌بعد حمايت سازمان ISI (سازمان اطلاعات و امنيت پاکستان) بايد بپردازد و اين هزينه، هزينه سنگيني خواهد بود.جعفري ادامه داد: دشمنان بايد بدانند بخصوص آمريکا و اسرائيل متوجه باشند آنچه خون شهيد در مسير رشد انقلاب نياز داريم خواهيم داد و امروز تمامي‌پاسداران و بسيجيان مصمم‌تر از گذشته و با عزمي‌راسخ آماده برقراري امنيت ايران اسلامي‌هستند.