کاهش توليد اوپک در ماه ژانويه

توليد ۱۴ کشور عضو سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژانويه ۲۰۱۹ نسبت به ماه دسامبر، روزانه ۷۹۷ هزار بشکه کاهش يافت.به گزارش شانا، سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) در تازه‌ترين گزارش ماهانه خود، مقدار توليد ۱۴ کشور عضو اوپک را در ماه ژانويه ۳۰ ميليون و ۸۰۶ هزار بشکه در روز عنوان کرد که اين رقم در دسامبر ۲۰۱۸، ۳۱ ميليون و ۶۰۳ هزار بشکه در روز بوده است.در ميان اعضاي اوپک، عربستان بيشترين کاهش توليد را با ۳۵۰ هزار بشکه در روز ثبت کرده است.اوپک در نشست ۱۷۵ خود تصميم گرفت توليد خود را ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد، بر اساس اين تصميم، ايران، ونزوئلا و ليبي از کاهش توليد معاف شدند.


گسترش صنعت پايين دستي پتروشيمي

ربيعي مدير عامل هلدينگ خليج فارس گفت: علاوه بر راه اندازي پروژه‌هاي نيمه تمام با وجود داشتن طيف وسيعي از خوراک مايع و گازي در هلدينگ خليج فارس قصد داريم صنعت پايين دستي پتروشيمي‌را گسترش دهيم.وي در گفتگو با نيپنا در مورد برنامه‌هاي آتي اين هلدينگ گفت: بهره برداري از طرحهاي در حال ساخت اولويت اول هلدينگ است و در سال آينده از سه طرح بيد بلند ، لردگان و ايلام بهره برداري خواهد شد. علاوه بر راه اندازي پروژه‌هاي نيمه تمام با وجود داشتن طيف وسيعي از خوراک مايع و گازي در هلدينگ خليج فارس قصد داريم صنعت پايين دست پتروشيمي‌را گسترش دهيم.وي گفت: از ابتداي سال وظيفه داشتيم که ارز حاصل از صادرات را بلافاصله در سامانه نيما عرضه کنيم.


تعطيلي يک ميدان نفتي عربستان

آرامکوي عربستان بخشي از ميدان نفتي دريايي سفانيه را پس از قطع يک کابل اصلي برق توسط يک لنگر کشتي بست.به گزارش تسنيم به نقل از رويترز، آرامکوي عربستان بخشي از ميدان نفتي دريايي سفانيه را پس از قطع يک کابل اصلي برق توسط يک لنگر کشتي بست . قطع برق دو هفته پيش اتفاق افتاد و مشخص نيست اين ميدان نفتي چه زماني به ظرفيت کامل خود باز خواهد گشت . شرکت دولتي آرامکوي عربستان پاسخي در اين مورد نداده است . قيمت نفت خام برنت روز جمعه به بيش از 65 دلار در هر بشکه رسيد که بالاترين حد در 2019 است. دليل آن هم مي‌تواند کاهش عرضه نفت اوپک و بسته شدن بخشي از اين ميدان نفتي عربستان باشد.

آغاز رهاسازي آب به سمت درياچه اروميه

کيومرث دانشجو مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي آذربايجان غربي از آغاز رهاسازي آب از سد مخزني ساروق به سمت درياچه اروميه در سال آبي 98-97 خبر داد.به‌گزارش وزارت نيرو، "کيومرث دانشجو" ضمن اعلام اين خبر گفت: در راستاي اجراي مصوبات ستاد احياي درياچه اروميه و پيرو ابلاغيه اخير شرکت مديريت منابع آب ايران، عمليات رهاسازي آب از سد ساروق تکاب با حداکثر دبي مطمئن آغاز شد.وي تصريح کرد: رهاسازي آب از سد دريک تا سقف 25 ميليون متر مکعب بدون توقف ادامه خواهد يافت .وي با بيان اينکه با رهاسازي اين ميزان آب، مناطق پايين‌دست سد و رودخانه ساروق تحت تاثير قرار خواهند گرفت، از عموم مردم و ساکنان محلي خواست ضمن رعايت نکات ايمني، از نزديک شدن به حريم و بستر رودخانه خودداري کنند.

واردات نفت هند از ايران

۴۵ درصد کاهش يافت

واردات نفت هند از ايران ۴۵ درصد در ژانويه کاهش يافت و به ۲۷۰۵۰۰ بشکه در روز رسيد.به گزارش رويترز، واردات نفت هند از ايران 45 درصد در ژانويه کاهش يافت و به 270500 بشکه در روز رسيد. اين مقدار کمتر از 300 هزار بشکه‌اي بود که براي اين ماه پيش‌بيني کرده بودند. برخي محموله‌ها تاخير داشتند . آمريکا در ماه نوامبر تحريم‌هايي عليه ايران با هدف فلج کردن اقتصاد وابسته به نفت اين کشور اعمال کرد. ولي يک معافيت 6 ماهه به هشت کشور از جمله هند داد تا نفت ايران را وارد کنند . هند مي‌توانست تا 1.25 ميليون بشکه نفت در ماه معادل 300 هزار بشکه در روز وارد کند. واردات ماه ژانويه از ايران 10.4 درصد کمتر از ماه دسامبر بود . واردات کل هند در ژانويه حدود 4.6 ميليون بشکه در روز بود يعني حدود 10.4 درصد کاهش نسبت به سال قبل .

روستاهاي برق‌دار کشور

از مرز 57 هزار روستا گذشت

از ابتداي سال تاکنون 170 روستا با جمعيتي بالغ بر دو هزار و 800 خانوار از نعمت برق برخوردار شده‌اند که با بهره‌برداري از طرح‌هاي جديد برق‌رساني در ايام دهه فجر جمع روستاهاي برق‌دار شده ايران به 57 هزار و 200 روستا رسيد.به‌گزارش وزارت نيرو، از ابتداي سال تاکنون 170 روستا با جمعيتي بالغ بر دو هزار و 800 خانوار از نعمت برق برخوردار شده‌اند که براي تکميل اين طرح‌ها بيش از 441 ميليارد اعتبار اختصاص يافته و حدود 350 کيلومتر شبکه فشار متوسط، 106 کيلومتر شبکه فشار ضعيف و 222 ترانسفورماتور نيز مورد استفاده قرار گرفته است.براين اساس با بهره‌برداري از طرح‌هاي جديد برق‌رساني در کشور جمع روستاهاي برق‌دار شده ايران به 57 هزار و 200 روستا با جمعيتي بالغ بر چهار ميليون و 500 هزار خانوار رسيده است که براي برق‌رساني به روستاهاي ياد شده بيش از 245 هزار کيلومتر شبکه فشار متوسط و ضعيف روستايي و 77 هزار دستگاه ترانسفورماتور روستايي به ظرفيت هفت هزار و 700 مگاولت آمپر نصب و راه‌اندازي شده است.

بیژن حاج محمدرضا تشریح کرد؛

گروه انرژي: بيژن حاج محمدرضا رئيس انجمن جايگاهداران سوخت سراسر کشور اعلام مي‌کند طرح برندينگ که وزير نفت آن را مطرح نموده و حاضر به پس گرفتن آن نيست مورد قبول جايگاه داران نمي‌باشد، زيرا يک جايگاه دار در چارچوب استفاده درست از سرمايه خود سرمايه گذاري نموده و قصد دارد که شخصا حافظ منافع و سرمايه خود باشد.

بيژن حاج محمدرضا رئيس انجمن جايگاهداران سوخت سراسر کشور در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو درخصوص وضعيت ايمني جايگاه‌هاي سوخت اظهار داشت: در تهران جايگاه غير ايمن سوخت بنزين وجود ندارد و اکثر موارد بررسي غير ايمني مربوط به جايگاه‌هاي گاز است.

وي درخصوص نظارت‌هاي انجام شده بر جايگاه‌ها گفت: گاها جايگاه‌هايي را انتخاب و از آنها بازديد به عمل مي‌آورند و نظرات خود را اعلام مي‌کنند که در اکثر موارد، نظرات اعلام شده صحيح است اما جايگاه مورد نظر به خاطر ضرر و زيان و مشکلات مالي نمي‌تواند عمليات انجام دهد، زيرا عمليات ايمن سازي در حوزه گاز طبق تعرفه‌هاي روز دنيا بسيار گران است. اين روز‌ها که کشور دچار مشکلات ناشي از تحريم و ساير مسائل است شرکت‌هاي سازنده داخلي نيز با قيمت‌ها به صورت ضابطه مند برخورد نمي‌کنند و به صورت سليقه‌اي ارائه مي‌دهند. رئيس انجمن جايگاهداران سوخت سراسر کشور افزود: بنابراين بيشتر جايگاه‌هاي نا ايمن در حوزه گاز هستند و اکثريت مطلق خساراتي که در طول چند سال گذشته وارد شده در مورد جايگاه‌هاي گاز بوده و اين موارد درخصوص جايگاه‌هاي بنزين به مراتب کمتر است.

حاج محمدرضا درخصوص طرح برندينگ گفت: برند به سازنده مارک اطلاق مي‌شود، مثلا شل يک برند است زيرا بنزين، روغن و مشتقات نفتي توليد مي‌کند و درصد اکتان‌ها را تغيير مي‌دهد و بر نحوه مصرف اثر مي‌گذارد، بنابراين شل به عنوان يک برند قلمداد مي‌شود.

وي افزود: اگر بنده يک پمپ بنزين داشته باشم نمي‌توان بنده را به عنوان برند قلمداد کرد بلکه بنده در اين نقش، واسطه و دلال هستم. شرکت‌هاي برندينگ کاغذي نيز که آقايان به وجود آورده‌اند به اين صورت شکل گرفته است که ناگهان شرکتي را به ثبت رسانده و لوگويي نيز براي آن ساخته‌اند و اين دسته از شرکت‌ها تبديل به شرکت نشاندار يا برندينگ شده اند. اينها کار خاصي براي جايگاه انجام نمي‌دهند و تنها حيات جايگاه را به دست مي‌گيرند.

رئيس انجمن جايگاهداران سوخت سراسر کشور افزود: واضح است که وقتي يک شرکت تبديل به برند شود بعد از مدتي قراردادي که با شرکت نفت منعقد کرده باطل مي‌شود زيرا يک نفر نمي‌تواند به طور همزمان به دو مکان و دو جا تعهد داشته باشد؛ لذا آنچه که آقايان آن را برند اطلاق مي‌کنند در اصل برند نيست. اينها مي‌خواهند بنزين را از شرکت نفت گرفته و به ما بدهند تا توزيع کنيم و به جاي آن، لباس کار و کفش و کلاه به جايگاه ارائه بدهند که پول اين موارد را نيز در آينده با جايگاه حساب خواهند کرد اما حيات جايگاه عملا دست آنها خواهد بود در صورتيکه جايگاه دار در چارچوب استفاده درست از سرمايه خود سرمايه گذاري کرده و قصد دارد که شخصا حافظ منافع و سرمايه خود باشد. حاج محمدرضا افزود: ما اين موارد را اعلام کرده ايم ولي اينها برخاسته از ذهن آقاي وزير بوده که ايشان به هيچ صورتي نيز حاضر به پس گرفتن آن نيست. چند شرکت برند نيز که به ثبت رسيده قريب به اتفاق مربوط به کارمندان اخراجي و بازنشسته و مديران بازنشسته نفت است که با اجازه وزارت نفت و با سرمايه مربوط به آن اقدام به ايجاد برند کرده اند. نامه‌هايي نيز براي اين افراد به صورت خاص نوشته مي‌شود که شهرداري به آنان زمين و امکانات ديگر تخصيص دهد. رئيس انجمن جايگاهداران سوخت سراسر کشور افزود: عملا تمايز و تبعيض و غير قانوني بودن در اين روند ملاحظه مي‌شود و اين امر از چشم جايگاه‌ها پنهان نيست و بنده به عنوان مسئول و سرپرست کشوري که حدود 45 سال است اين وظيفه خطير و مهم را به عهده دارم نمي‌توانم چشم خود را بر روي اين موضوع ببندم؛ ما روز اول اعلام کرديم که اين افراد دلال بوده و برند نيستند.

بيژن نامدار زنگنه در آستانه سفر به چین تشريح کرد؛

گروه انرژي: شش ماه است که توتال به‌صورت رسمي‌ايران و قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبي را ترک کرده است اما هم‌چنان از شرکت چيني CNPC که طبق قرارداد بايد جايگزين توتال فرانسوي شود، خبري نيست. به طوري که وزير نفت، هفته آينده براي تعيين تکليف اين فاز و حضور چيني‌ها به چين سفر خواهد کرد.

وزير نفت گفت: با وجود اينکه 81 درصد قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي به صورت رسمي‌به سي.ان.پي.سي (CNPC) چين منتقل شده اما اين شرکت اقدامي‌براي توسعه اين پروژه انجام نداده است.

به گزارش خانه ملت، بيژن نامدار زنگنه در تشريح آخرين وضعيت قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي، گفت: 81 درصد قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي به صورت رسمي‌به سي.ان.پي.سي چين منتقل شده و مذاکراتي با اين شرکت انجام شده تا مشخص شود اين شرکت براي اجرا چه مي‌کند. وزير نفت، با بيان اينکه از زماني که کار توسعه فاز 11 پارس جنوبي متوقف شده سي.ان.پي.سي اقدامي‌نکرده است، افزود: در سفري که با رئيس مجلس در هفته جاري به چين خواهيم داشت يکي از بحث‌ها و مذاکرات قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي است. اين عضو کابينه دولت دوازدهم درباره راه اندازي فاز 3 پالايشگاه ستاره خليج فارس نيز گفت: افتتاح اين فاز دوشنبه هفته جاري انجام مي‌شود. دوازدهم تيرماه پارسال نخستين قرارداد جديد نفتي در پساتحريم بين شرکت ملي نفت ايران و کنسرسيوم بين المللي به رهبري شرکت نفتي توتال فرانسه براي توسعه فاز 11 پارس جنوبي امضا شد. بر اساس اين قرارداد، يک کنسرسيوم بين المللي به رهبري توتال فرانسه ايجاد شده بود که شاخه بين المللي شرکت ملي نفت چين (سي.ان.پي.سي) و پتروپارس ايران اعضاي ديگر آن را تشکيل مي‌دادند. سهم توتال به عنوان رهبر اين کنسرسيوم در اين قرارداد 50.1 درصد بود. شاخه بين المللي شرکت ملي نفت چين و پتروپارس ايران نيز به ترتيب 30 و 19.9 درصد سهم داشتند. بر اساس قرارداد در صورت کنار رفتن توتال، شرکت ملي نفت چين سهم اين شرکت فرانسوي را در اختيار گرفته و به عنوان رهبر کنسرسيوم، فعاليت مي‌کند. با توجه به خروج توتال از اين فاز به علت تحريم‌هاي آمريکا، اکنون سهام اين شرکت در فاز 11 پارس جنوبي در اختيار سي.ان.پي.سي چين قرار گرفته است. همچنين احمد مرادي عضو کميسيون انرژي مجلس معتقد است بايد دلايل نداشتن حميت در توسعه فاز۱۱ پالايشگاه پارس جنوبي را در مشکلات اقتصادي کنوني کشور، تحريم‌ها و خلف‌وعده شرکت‌هاي خارجي و بي‌اعتمادي مسئولان به شرکت‌هاي داخلي دانست. وي با انتقاد از نيمه‌کاره ماندن توسعه فاز11 پالايشگاه پارس جنوبي، گفت: پالايشگاه پارس جنوبي ظرفيت بالايي در توليد و استخراج نفت و گاز دارد لذا بايد در راستاي جلوگيري از هدررفت سرمايه ملي نهفته در فاز 11 به بهره‌برداري هرچه سريع‌تر آن اقدام کرد اما متاسفانه مديران مربوطه باوجود تلاش‌هاي بسيار به دليل عدم اعتماد به توانمندي شرکت‌هاي داخلي مسير را اشتباه رفته‌اند! وي در مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه اعتماد به ظرفيت بخش خصوصي داخلي در حوزه نفت و گاز نخستين اقدامي‌است که بايد در جهت راه‌اندازي فاز 11 پالايشگاه پارس جنوبي انجام گيرد، افزود: اگرچه بايد از توانمندهاي علمي‌و تجهيزاتي شرکت‌هاي خارجي استفاده کرد اما بايد اصل کار در دست مهندسين داخلي باشد تا در صورت انصراف هم‌قطاران خارجي‌شان کارها نخوابد.وي در حالي که معتقد است حميت لازم در دولت براي از سرگيري توسعه و تکميل فاز 11 پالايشگاه پارس جنوبي وجود ندارد، توضيح داد: دليل نداشتن اين حميت را بايد در مشکلات اقتصادي کنوني کشور، تحريم‌ها و خلف‌وعده شرکت‌هاي خارجي و بي‌اعتمادي مسئولان به شرکت‌هاي داخلي دانست.وي در مجلس با بيان اينکه پالايشگاه پارس‌جنوبي به‌عنوان مرزي‌ترين فاز گازي ايران و مشترک با کشور قطر بايد سريع‌تر از فازهاي ديگر توسعه يافته و کارهاي مرتبط با حفاري آن انجام شود، اظهار کرد: با اين وجود اکنون سرنوشت فاز 11 پالايشگاه پارس جنوبي و سرمايه هزينه شده در آن نامعلوم است و مسئولان فعلا تصميمي‌براي توسعه آن ندارند.وي بيان کرد: به گفته وزير نفت راه‌اندازي هر يک از فازهاي پالايشگاه پارس جنوبي سالانه 5 ميليارد دلار درآمد براي کشور به همراه خواهد داشت.

۲۰ هزار ميليارد ريال اعتبار به منظور بخشودگي سود، کارمزد و جرايم تسهيلات دريافتي کشاورزان خسارت ديده از حوادث غير مترقبه درسال زراعي ۹۷-۹۶ توزيع شده است.به گزارش مهندس سيد محمد موسوي مديرکل دفتر مديريت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزي گفت: اين حمايت ۲۰ هزار ميليارد ريالي دولت شامل آن دسته از خسارت ديدگان بخش کشاورزي است که در سال زراعي ۹۷-۹۶ دچار حوادث غير مترقبه شده‌اند و سررسيد بدهي آنها از ۹۶/۷/۱ تا ۹۷/۱۲/۲۹ است.وي اجراي بند (خ) ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه را يکي از راهکارهاي اساسي جبران خسارت ناشي از انواع مخاطرات طبيعي دانست و اظهار داشت: با پي گيري‌هاي مستمر وزير جهاد کشاورزي و حمايت‌هاي وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزي موضوع بخشودگي سود، کارمزد و جرايم تسهيلات دريافتي اين کشاورزان در ۲۱ آذر ماه امسال به تصويب دولت رسيد.

علي‌اصغر ملکي رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي گفت: 1100 رأس دام وارد شده به کشور ذبح شده و امروز در شهر تهران توزيع شد.وي در گفت‌وگو با ايلنا، در خصوص توزيع گوشت دام رومانيايي در تهران اظهار کرد: طي روزهاي گذشته به جز محموله 1100 رأس دام که چهارشنبه وارد کشور شد، محموله ديگري وارد نشده بود که اين ميزان دام هم پس از کشتار در سطح شهر تهران توزيع شد.ملکي در رابطه با تاثير اين دام‌ها بر بازار تاکيد کرد: در حال حاضر هيچ تاثيري بر بازار نداشته و ميزان واردات هنوز به قدري نيست که بتوان بر آن تکيه کرد.وي با اشاره به ذبح آنواع دام و طيور هم که در فضاي مجازي به آن پرداخته شده اذعان داشت: اين نوع ذبح که تصوير آن پخش شده به هيچ عنوان صحت ندارد و تمام کشتارگاه‌هاي دام و طيور طبق قوانين و شرع اسلام کار مي‌کنند .

قيمت مرغ از۱۵هزارتومان گذشت

درحالي که دبيرستاد تنظيم بازار کشور اعلام کرده بود فروش مرغ بالاتر از نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تخلف است، قيمت اين کالا در مراکز خرده فروشي سطح شهر به کيلويي ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسيده است.به گزارش مهر، قيمت هرکيلوگرم مرغ گرم در مراکز خرده فروشي براساس اعلام اتحاديه پرنده و ماهي، روز شنبه ۲۷ بهمن ماه به ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسيده است؛ اين در حالي است که چند روز قبل عباس قبادي، دبير ستاد تنظيم بازار کشور اعلام کرده بود: با توجه به قيمت مصوب، هيچ خرده فروشي حق ندارد مرغ گرم را بالاتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کند و در صورت مشاهده با متخلف برخورد قانوني مي‌شود.طبق اعلام اتحاديه پرنده و ماهي قيمت هرکيلوگرم قيمت مرغ گرم در عمده فروشي درب کشتارگاه ۱۴۲۵۰ تومان، توزيع درب واحدهاي صنفي۱۴۴۵۰ تومان و خرده فروشي ۱۵۵۰۰ تومان است.

فروش لوازم خانگي ايراني به اسم خارجي

به گفته توليدکنندگان لوازم خانگي برخي فروشندگان محصولات ايراني را با نام برندهاي خارجي و قيمت بالاتر در بازار عرضه مي‌کنند، اما چون مصرف‌کنندگان به کيفيت محصول ايراني باور ندارند اين محصولات را خريداري مي‌کنند. طحان‌پور - رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي - تعداد کل توزيع‌کنندگان لوازم خانگي را ۱۷۰۰ واحد عنوان کرد که حدود ۳۰۰ توزيع کننده پروانه کسب ندارند و به گفته وي اين فروشندگاني که پروانه کسب ندارند محصول ايراني را به اسم محصول خارجي مي‌فروشند.وي افزود: به دليل وضعيت اشتغال نمي‌توانيم واحدهاي توليدي بدون پروانه را ببنديم، اما اگر تخلف کنند با آن‌ها برخورد مي‌شود.يکي از توليدکنندگان لوازم خانگي نيز پديده فروش لوازم خانگي ايراني با نام برند خارجي را که به گفته او نشان از کيفيت محصولات ايراني دارد، افتخار توليد داخلي خواند و گفت: برخي شرکتهاي خارجي به توليدکنندگان داخلي پيشنهاد مي‌دهند که محصولات ايراني را تحت برند خارجي بفروشند.اين توليدکننده همچنين اظهار کرد که با وجود کاهش تيراژ، کيفيت محصولات ايراني در سطحي است که قابليت صادرات دارد، اما مشکل اصلي بالا بودن قيمت تمام شده لوازم خانگي است.

آغاز توزيع اينترنتي سبد گوشت و مرغ

تنظيم بازاري

دو فروشگاه اينترنتي با همکاري دولت، توزيع گوشت و مرغ تنظيم بازاري را آغاز کردند.به گزارش صدا و سيما فعاليت فروشگاه اينترنتي عرضه گوشت تنظيم بازاري ((يخچال)) با آدرس yakhchaal.com و yakhchal.ir و سايت ((مستر قصاب)) به آدرس mrghasab.com آغاز شده است. قيمت هر سبد ۱۴۰ هزار تومان تا ۱۶۰ هزار تومان است و به هر خانوار يک بار در ماه اين بسته تعلق مي‌گيرد.وزن مجموع مرغ و گوشتي که در اين بسته‌ها قرار دارد به ترتيب ۵ و ۳ کيلو گرم است که دربسته‌هاي تحت عنوان سبد خانواده جمع آوري کرده و در ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت آينده به مشتريان تحصول مي‌شود.

وزير جهاد کشاورزي مطرح کرد؛

محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي با بيان اينکه توليد محصولات شيلاتي بعد از انقلاب 40 برابر رشد داشته است، گفت: صادرات محصولات شيلاتي از 11 ميليون دلار در سال 57 به 507 ميليون دلار در سال 96 رسيده است.

محمود حجتي در آئين معارفه رئيس جديد سازمان شيلات ايران با بيان اينکه توليد محصولات شيلاتي ايران پس از انقلاب اسلامي‌40 برابر رشد داشته است، اظهار داشت: توليدات شيلاتي کشور از 32 هزار تن در سال 57 به 1.2 ميليون تن در سال 96 افزايش يافته که اين دستاورد عظيم حاصل اهتمام و اقدامات بي نظير در حوزه شيلات کشور در 40 سال اخير است.

وي با تقدير از مديران و کارکنان سازمان شيلات،اين سازمان را چابک و بهره ور توصيف کرد و گفت: سازمان شيلات نقش موثري در افزايش توليد و درآمدزايي براي کشور داشته و عملکرد آن با موفقيت همراه بوده است.

وزير جهاد کشاورزي با اشاره به ارتقاي رتبه جهاني ايران در توليد محصولات شيلاتي خاطرنشان کرد: رتبه توليد شيلات کشور از حدود هفتادم جهان به رتبه بيست و هفتم رسيده است.

حجتي ادامه داد: در حالي که ساير کشورهاي جهان از دانش، تجربه و ابزار و امکانات بالاتري نسبت به ايران برخوردار بوده‌اند و در طول 40 سال اخير نيز در مسير رشد توليد خود حرکت مي‌کردند، اين دستاوردها حاصل شده است.

وي اقدامات شيلات ايران را مصداق بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي خدادادي انسان و طبيعت برشمرد و افزود: آبزي پروري دريايي، صيد در آب‌هاي عميق و دوردست و همچنين پرورش ميگو در آب‌هاي شور و مناطق کم برخوردار از جمله ظرفيت‌هاي طبيعي بوده که با اقدامات شيلات در اين دوره به فعليت رسيده است.

وزير جهاد کشاورزي اظهار داشت: بر اساس آمار فائو، ايران در حال حاضر رتبه نوزدهم آبزي پروري و رتبه بيست و هشتم صيد در جهان را در اختيار دارد و در پرورش ماهيان سردآبي (قزل آلا) در آب شيرين جايگاه نخست جهان را به خود اختصاص داده است.

حجتي ادامه داد: ايران در توليد صيد در منطقه خاورميانه رتبه نحست و در آبزي پروري در اين منطقه رتبه دوم را دارد و در صيد تون ماهيان در غرب اقيانوس هند در جايگاه اول است.

وي يادآور شد: صادرات محصولات شيلاتي از 11 ميليون دلار در سال 57 به 507 ميليون دلار در سال 96 رسيده است.

حجتي سرانه مصرف آبزيان در سال 57 را يک کيلوگرم عنوان کرد و افزود: سرانه مصرف آبزيان در سال 96 به 11.2 کيلوگرم ارتقا يافته است.

وزير جهاد کشاورزي گفت: پرورش ماهي در دريا در سال 57 تقريبا نزديک به صفر بوده که اين ميزان در سال 96 به بيش از 14 هزار تن رسيده است.

وزير جهاد کشاورزي دستاوردهاي بخش شيلات را حاصل تلاش و مشارکت دولت و مردم و از جمله افتخارات کشور و نظام دانست و بر ضرورت معرفي و اطلاع‌رساني اين دستاوردها تاکيد کرد.

حجتي با قدرداني از خدمات حسن صالحي رئيس سابق سازمان شيلات ايران، بخش عمده‌اي از موفقيت‌هاي شيلات را حاصل درايت و مديريت نامبرده در پنج سال گذشته عنوان و از تلاش‌هاي وي و همکاران سازمان شيلات تمجيد کرد.

  • پيش‌بيني توليد 5 تن خاويار پرورشي در سال جاري

همچنين در اين مراسم، رئيس سابق سازمان شيلات ايران گزارشي از اقدامات صورت گرفته ارائه کرد و گسترش صيد در آب‌هاي عميق و دور،توسعه صيد به روش رشته قلاب و آبزي پروري دريايي را از جمله مهمترين رويکردهاي اين سازمان برشمرد. صالحي خاطرنشان کرد: در پنج سال اخير،کارخانه‌هاي فرآوري و کنسروسازي به 550 واحد و صادرکنندگان به حدود 80 شرکت افزايش يافته است.

وي با پيش‌بيني توليد 5 تن خاويار پرورشي در سال جاري گفت: ميزان صادرات ميگو از 4900 تن در سال 91 به 28 هزار تن در سال 97 رسيده است. صالحي، سواحل مکران را از ظرفيت‌هاي کم نظير براي توسعه فعاليت‌هاي کشاورزي به ويژه آبزي پروري دريايي،پرورش ميگو و صنايع مرتبط دانست.

نبي اله خون ميرزايي رئيس جديد سازمان شيلات ايران نيز توسعه فعاليت‌هاي آبزي پروري و صيادي را از اولويت‌هاي اين سازمان اعلام کرد و افزود: با همکاري و هم افزايي بخش‌هاي تحقيقاتي و اجرايي ريل گذاري مناسبي براي انجام فعاليت‌هاي شيلاتي صورت گرفته است. روز گذشته طي حکمي‌از سوي وزير جهاد کشاورزي، نبي اله خون ميرزايي به سمت معاون وزير و رييس سازمان شيلات ايران منصوب شد.

علي‌اصغر ميرابراهيمي‌ رئيس اتحاديه صنف دارندگان رستوران و سلف سرويس تهران با بيان اينکه رستوران‌ها امسال به طرز بي‌سابقه‌اي کاهش مشتري داشته‌اند از تعطيلي ۱۸۰ رستوران در تهران به دليل گراني گوشت و کاهش مشتري خبر داد.وي با اشاره به وضعيت گراني مواد اوليه رستوران‌ها و افزايش مشکلات رستوران‌داران در ماه‌هاي گذشته اظهار کرد: متاسفانه با گراني‌هاي اخير، قيمت مواد اوليه از جمله گوشت، مرغ، حبوبات و رب به اندازه‌اي بالا رفته که هم باعث کاهش ميزان مشتريان شده و هم گلايه همکارانمان را به دنبال داشته و رستورانداران هر روز در تماس با ما از وضعيت قيمت مواد اوليه، افزايش هزينه‌ها، ماليات بر ارزش افزوده و … گلايه مي‌کنند و ما هم جوابي نداريم.وي افزود: اين وضعيت به گونه‌اي است که امسال به طرز بي‌سابقه‌اي، شاهد کاهش مشتري در رستوران‌ها هستيم به طوريکه از ۷۰۰ رستوران ثبت شده و داراي مجوز در تهران، ۱۸۰ رستوران، تقاضاي انصراف از مجوز و ابطال مجوز خود را به ما اعلام کرده‌اند.وي در واکنش به انتشار اخباري مبني بر فروش خورش بدون گوشت براي کاهش قيمت تمام شده و جذب مشتري گفت: طبخ خورش بدون گوشت اصلاً امکان‌پذير نيست؛ چراکه طعم اصلي خورش، به گوشتي است که در آن استفاده مي‌شود؛ لذا «خورش بدون گوشت» عملاً نمي‌تواند به عنوان خورش به مشتري فروخته شود، چون به هيچ وجه طعم اصلي خورش را ندارد.وي گفت: هيچ گزارشي از فروش خورش بدون گوشت توسط رستوران‌ها در تهران به دست ما نرسيده است.

علي‌اشرف منصوري مديرعامل شرکت شهرک‌هاي کشاورزي، از ايجاد طرح جامع گلخانه‌اي ۱۰ هزار هکتاري با زنجيره ارزش در کشور خبر داد.به گزارش روابط عمومي‌شرکت شهرک‌هاي کشاورزي، مهندس علي‌اشرف منصوري گفت: با توجه به چشم‌انداز توسعه‌ي شهرک‌هاي کشاورزي در کشور، هنوز در ابتداي راه هستيم و با کمک ساير دستگاه‌هاي اجرايي و خلق منابع مالي جديد، درصدد سرعت‌بخشي به امورات در دست اقدام بالاخص در ايجاد طرح جامع گلخانه‌اي ۱۰هزار هکتاري با زنجيره‌ي ارزش هستيم.وي با ارائه گزارشي از آخرين وضعيت و اقدامات انجام ‌شده در خصوص سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، مطالعات، طراحي، احداث و توسعه‌ شهرک‌هاي کشاورزي (اعم از گلخانه، شيلات و دام و طيور) و همچنين واگذاري، حمايت و جذب سرمايه‌گذاري در اين بخش را ارائه کرد.مديرعامل شرکت شهرک‌هاي کشاورزي از ۲۷۳ هزار هکتار اراضي مستعد ايجاد شهرک‌هاي کشاورزي حاصل از مطالعات شرکت در سطح کشور خبر داد و افزود: با توجه به جديت و پيگيري همه جانبه‌ي عوامل شرکت، فعاليت‌هاي اين بخش از قبيل مستندسازي، واگذاري، جذب سرمايه‌گذار، تکميل عمليات اجرايي زيرساخت و سازه‌ها و جذب اعتبارات و تسهيلات بانکي در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به رشد چند برابري رسيده است.به گفته وي، سطح واگذاري اراضي از ۶۵۰ هکتار در سال ۹۶ به ۴ هزار هکتار در سال ۹۷ افزايش يافته است.در اين نشست مهندس قاسمي‌زانياني و نمايندگان وزارتخانه‌هاي نيرو، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد و دارايي و سازمان برنامه و بودجه، گزارش وضعيت مالي و اعتبارات طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي مطرح و تصميمات لازم براي رفع برخي مغايرت‌ها اتخاذ شد.