حضور بخش خصوصي در فروش نفت

سيروس وطنخواه معاون انرژي مرکز همکاري‌هاي تحول و پيشرفت رياست جمهوري اقتصاد انرژي را چالشي مهم خواند و گفت: اقتصاد انرژي اگر به همين وضعيت فعلي باقي بماند کشور را زمين گير خواهد کرد. به گزارش فارس وی گفت: ادامه روند فعلي مصرف انرژي سبب مي‌شود کشورمان به صورت طبيعي از بازارهاي جهاني مبرا شده و همين موضوع نياز به تحريم را از بين مي‌برد.وي تنوع بخشيدن به مشتريان راهبردي، افزايش صادرات در بخش گاز و پتروشيمي‌و مشارکت دادن بخش خصوصي را راهکارهاي مهم برشمرد.وي افزود: آمريکا به دليل آنکه درآمد‌هاي کشور متمرکز از يک بخش است توانسته ما را تحريم کند بنابراين حضور بخش خصوصي در فروش نفت راهکاري اساسي است.


82درصد مخازن سدهاي خراسان رضوي خالي است

محمد علايي مديرعامل شرکت آب منطقه‌اي خراسان رضوي گفت: از ابتداي سال آبي جاري تاکنون 89 ميليون مترمکعب آورد رودخانه‌ها به مخازن سدهاي استان وارد شده و حجم ذخيره آب سدها را به 275 ميليون مترمکعب رسانده است، با اين‌حال 82 درصد حجم مخازن سدها نسبت به تراز نرمال، خالي است. با اعلام اين خبر و با اشاره به خشکسالي کم‌سابقه سال آبي گذشته و کاهش ورودي به سدهاي استان افزود: به‌رغم اينکه شاهد افزايش 50 درصدي نزولات جوي نسبت به مدت مشابه در سال آبي گذشته هستيم، اما کماکان بخش اعظم مخازن سدهاي استان آبگيري نشده است.وي اظهار داشت: از ابتداي سال 1397 تاکنون حجم ورودي به مخازن سدها 139 ميليون مترمکعب و ميزان مصرف بالغ بر 199 ميليون مترمکعب بوده است.


امکان صادرات تجهيزات جايگاه‌هاي عرضه سوخت

علي منشي مديرعامل مرکز مطالعات و برنامه ريزي جايگاه‌هاي سوخت کشور گفت: حدود 90 درصد تجهيزات جايگاه‌هاي عرضه سوخت اعم از بنزين، گازوييل و گاز داخلي سازي شده که امکان صادرات آنها به کشورهاي همسايه فراهم است.به گزارش فارس، وي ضمن تأکيد بر اين نکته که صنف جايگاه داري سوخت در کشور بسيار مهم و اساسي بوده و بنزين هم از اهميت فوق استراتژيک و بالايي برخوردار است، يادآوري کرد: حدود هفت هزار جايگاه عرضه سوخت در کشور وجود دارد که بازار کار گسترده‌اي را براي صنايع مرتبط با آنها ايجاد مي‌کند.وي همچنين افزود: 70 شغل و حرفه با صنعت جايگاه‌هاي عرضه سوخت مرتبط است و فرصت‌هاي سرمايه گذاري در اين صنعت از ساخت جايگاه تا تامين تجهيزات مختلف را شامل مي‌شود.

شرکت ملي نفت و متقاضي خريد نفت

از بورس به توافق نرسيدند

علي رغم ثبت يک پيشنهاد خريد بر روي تابلوي معاملات بورس انرژي، به خاطر عدم توافق خريدار و شرکت ملي نفت ايران بر روي قيمت معامله نفت خام،‌ پنجمين مرحله عرضه نفت خام در اين بورس ناموفق ماند و نفتي معامله نشد.به گزارش فارس،روز دوشنبه پنجمين مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژي صورت گرفت و يک ميليون بشکه نفت خام در رينگ بين الملل اين بورس با قيمت هر بشکه ۵۶.۸۱ دلار عرضه شد. پيشنهاد خريد ۳۵ هزار بشکه نفت خام با قيمت ۴۳ دلار به ازاي هر بشکه بر روي تابلو نشست. شرکت ملي نفت ايران با توجه به اين پيشنهاد خريد، نرخ پايه اعلامي‌خود را به ۵۴.۶ دلار به ازاي هر بشکه کاهش داد. متقاضي خريد نفت هم با توجه به اين اقدام شرکت ملي نفت ايران، قيمت ۴۷ دلار را براي خريد هر بشکه نفت خام ارائه داد ولي شرکت ملي نفت ايران حاضر به کاهش مجدد نرخ پايه اعلامي‌خود نشد و اين عرضه ناموفق ماند.

قيمت نفت به بالاترين حد

در سال ۲۰۱۹ رسيد

تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران و ونزوئلا سبب شد قيمت نفت در معاملات روز دوشنبه، ۲۹ بهمن‌ماه به بالاترين حد خود در سال ۲۰۱۹ ميلادي برسد.به گزارش خبرگزاري رويترز از سنگاپور، قيمت شاخص نفت خام دبليوتي‌آي آمريکا در معاملات از مرز ۵۶ دلار گذشت و در ساعت چهار و ۴۲ دقيقه به ۵۶ دلار و دو سنت به ازاي هر بشکه و قيمت شاخص نفت خام برنت درياي شمال به ۶۶ دلار و ۶۵ سنت براي هر بشکه رسيد.توافق سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش براي کاهش توليد نفت و همچنين تحريم‌هاي آمريکا ضد ايران و ونزوئلا، از مهم‌ترين عوامل تقويت‌کننده قيمت نفت در هفته‌هاي اخير به شمار مي‌آيند.معامله‌گران همچنين اعلام کردند اميدواري به حل و فصل اختلاف آمريکا و چين درباره مسائل بازرگاني، به رشد قيمت نفت کمک مي‌کند.

رياض نفت و گاز پاکستان را تامين مي‌کند

وزير انرژي عربستان گفت که رياض نفت و گاز پاکستان را تامين خواهد کرد.به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري رويترز، «خالد الفالح» وزير انرژي عربستان، روز گذشته در حساب توئيتري خود عنوان کرد که رياض نفت و گاز پاکستان را تامين خواهد کرد. روز گذشته، «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان روز گذشته وارد اسلام‌آباد شد و توافق‌نامه‌اي را براي سرمايه‌گذاري به ارزش ۲۰ ميليارد دلار با نخست‌وزير اين کشور امضا کرد.

ابطال ۸۸۳ کارت سوخت غير قانوني

با اعزام گروه‌هاي گشت و بازرسي به جايگاه‌هاي سوخت منطقه خراسان جنوبي، ۸۸۳ قطعه کارت هوشمند سوخت متخلف کشف و ضبط شد.به گزارش روابط عمومي‌شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، در پايش و کنترل کارشناسان سامانه هوشمند سوخت منطقه خراسان جنوبي و به‌ منظور جلوگيري عرضه خارج از شبکه و قاچاق فرآورده‌هاي نفتي در مناطق مرزي، از ابتداي فروردين تا پايان دي ماه امسال، بيش از ۸۸۳ قطعه کارت سوخت متخلف در اين استان باطل شده است.

زنگنه در مراسم افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس اعلام کرد؛

گروه انرژی : وزير نفت با اشاره به توليد روزانه 76 ميليون ليتر بنزين يورو 4 و 5 در کشور گفت: افزايش 2 برابري و 50 ميليون ليتري توليد بنزين کشور در طول پنج سال با راه‌اندازي فازهاي يکم تا سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس، جهشي بي‌سابقه و تاريخي است.

به گزارش ايلنا، بيژن زنگنه در آيين گشايش رسمي‌فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس با حضور حسن روحاني، رئيس جمهوري گفت: ظرفيت پذيرش خوراک ما در پالايشگاه‌هاي نفت روزانه حدود يک ميليون و 700 هزار بشکه بوده است که با به مدار آمدن فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس و افزايش 400 هزار بشکه‌اي (افزايش 20 درصدي)، به روزانه 2 ميليون و 100 هزار بشکه رسيده است.

وي با اشاره به جهش بي‌سابقه و تاريخي توليد بنزين کشور در طول پنج سال گذشته، افزود: در سال 91، ظرفيت توليد بنزين پايه کشور روزانه 52 ميليون ليتر و با احتساب اکتان‌افزاها روزانه 58 ميليون ليتر بود که در بهمن ماه 97 با افزايش 50 ميليون ليتري و رشد دو برابري به روزانه 101 ميليون ليتر رسيد و تا پايان سال اين مقدار از رقم 105 ميليون ليتر در روز عبور مي‌کند.

وزير نفت تاکيد کرد: امروز برعکس دهه پيش که يک مورد از تحريم‌ها محدود کردن واردات بنزين به کشور بود، اکنون ديگر نه تنها واردکننده بنزين نيستيم، بلکه صادرکننده شده‌ايم و آمريکا‌يي‌ها حتي نمي‌توانند کلمه‌اي در اين باره به زبان بياورند.

  • ظرفيت ذخاير بنزين را افزايش مي‌دهيم

زنگنه گفت: خوشبختانه ديگر نيازي به واردات بنزين نداريم و امکان صادرات اين فرآورده نيز هم‌اکنون وجود دارد، اما به اين دليل که مي‌خواهيم ظرفيت ذخاير را کشور افزايش دهيم، فعلا صادر نمي‌کنيم.

وي درباره کيفيت فرآورده‌هاي توليدي در پالايشگاه‌هاي کشور تاکيد کرد: در سال 91 توليد بنزين با کيفيت يورو در کشور نداشتيم، اما امروز با اجراي طرح‌هاي بهبود کيفيت در پالايشگاه‌هاي اراک، اصفهان، بندرعباس، ستاره خليج فارس و تبريز روزانه 76 ميليون ليتر بنزين يورو 4 و 5 در کشور توليد مي‌شود.

وزير نفت تصريح کرد: ظرفيت توليد نفت‌گاز يورو در کشور در سال 91 روزانه 6 ميليون ليتر بود که اين رقم در سال 97 با افزايش هفت برابري به روزانه 44 ميليون ليتر رسيده است.

زنگنه گفت: اجراي طرح‌هاي پالايشي که عمدتا متوجه افزايش کيفيت فرآورده‌هاي نفتي و زيست محيطي است و بيشتر فاينانس کشورهاي اروپايي را داشتند، به دليل فشار غيرقانوني کشور آمريکا متوقف شده است و اين موضوع آسيب زيست محيطي فراواني را به دنبال دارد.

وي همچنين از اعطاي موافقت اصولي براي پالايش 2 ميليون بشکه نفت خام و تخصيص خوراک به بخش خصوصي براي پالايشگاه‌هاي جديد نفت و ميعانات گازي خبر داد و گفت: 600 هزار بشکه از اين ظرفيت مربوط به پالايشگاه‌هاي با ظرفيت کمتر از 60 هزار بشکه در روز است.

وزير نفت گفت: پارس جنوبي دو زنجيره پالايشي و پتروشيمي‌دارد که پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس بخشي از زنجيره پالايشي اين طرح عظيم به شمار مي‌آيد.

  • افزايش 2 برابري توليد بنزين در 5 سال

زنگنه افزود: امروز مي‌توانستيم با حضور رئيس جمهوري عمليات کلنگ‌زني فاز 4 پالايشگاه ستاره خليج فارس را انجام دهيم، اما نمي‌خواستيم آغاز اين فاز به صورت نمايشي باشد.

وي با بيان اينکه عده‌اي ادعا مي‌کنند دولت اعتقادي به ساخت پالايشگاه ندارد و ما مي‌خواهيم فقط خام‌فروشي کنيم، گفت: اگر وزارت نفت اعتقادي به توسعه ظرفيت پالايشي کشور نداشت، چگونه ظرف پنج سال مقدار توليد بنزين کشور 2 برابر شده است؟! ما به عنوان دولت مجاز به سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي جديد پالايشي نيستيم.

وزير نفت افزود: به‌منظور حمايت از بخشي خصوصي براي سرمايه‌گذاري در اين بخش، طرحي را براي اعطاي تسهيلات به بخش خصوصي به‌منظور تکميل طرح‌هاي پتروشيمي‌و پالايشي به دولت ارائه کرده‌ايم.

به گزارش شانا، طرح احداث پالايشگاه ستاره خليج‌فارس به عنوان مدرن‌ترين پالايشگاه خاورميانه در سال ۱۳۸۵ در مساحتي حدود ۷۳۰ هکتار در ۲۵ کيلومتري غرب بندرعباس کليد خورد. خوراک اين پالايشگاه از طريق خط لوله‌اي به طول ۳۸۸ کيلومتر و به قطر ۹۰ سانتي‌متر با ظرفيت دريافت ۵۰۰ هزار بشکه تامين مي‌شود که از مناطق سخت‌گذر استان‌هاي بوشهر، فارس و هرمزگان مي‌گذرد.

با افتتاح فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، روزانه ۴۵ ميليون ليتر بنزين يورو ۵ در اين پالايشگاه توليد خواهد شد که مطابق با ۵۰ درصد بنزين مصرفي در کشور است. عمليات ساخت فاز چهارم اين پروژه عظيم ملي که نقشي راهبردي در توازن انرژي کشور و منطقه ايفا کرده و ايران را از واردکننده بنزين به صادرکننده بالقوه اين محصول راهبردي تبديل کرده است، آغاز شده است.

توليد روزانه ۱۲ ميليون ليتر نفت‌گاز و نفت سفيد و ۳ ميليون ليتر فرآورده گاز مايع از ديگر دستاوردهاي راه‌اندازي فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج‌فارس است که با راه‌اندازي آن کشور را مي‌توان جزو صادرکنندگان بالقوه بنزين و يک قطب اثرگذار براي اين فرآورده و ساير فرآورده‌هاي پالايشي در منطقه محسوب کرد.

عنوان بزرگ‌ترين پالايشگاه ميعانات گازي دنيا و نخستين در خاورميانه، استفاده بيش از ۷۰ درصد از تجهيزات توليدي صنايع داخلي، نزديک به ۱۰۰ درصد اجرا از سوي نيروهاي داخلي، ۹۵ درصد راه‌اندازي‌هاي داخلي، جوان‌ترين نيروي انساني دخيل در اجرا، آثار زيست‌محيطي با توليد فرآورده‌هاي باکيفيت، تقويت قدرت ديپلماسي و رکوردهاي بي‌نظير در راه‌اندازي از جمله ويژگي‌هاي بارز ستاره خليج فارس به شمار مي‌رود که اين طرح عظيم را به يک طرح ملي تبديل کرده است.

  • راه‌اندازي يک‌ساله فاز 3 پالايشگاه ستاره خليج فارس با استفاده از منابع داخلي

در ادامه عليرضا صادق‌آبادي مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران افزود: در تابستان سال 97 که ميانگين مصرف بنزين به 97 ميليون ليتر در روز رسيد و اوج مصرف بود، پالايشگاه ستاره خليج فارس با راه‌اندازي فاز دوم روزانه 30 ميليون ليتر بنزين به چرخه توزيع کشور اضافه کرد و فاز سوم آن نيز بلافاصله راه‌اندازي شد.

معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش تصريح کرد: با راه‌اندازي فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس، افزون بر جهش قابل توجه در توليد بنزين، نفت‌گاز و گاز مايع (ال‌پي‌جي)، کمبود خوراک مجتمع‌هاي پتروشيمي‌را هم از اين پالايشگاه تامين و به عرضه ارز در کشور ازسوي پتروشيمي‌ها کمک کرديم.

صادق‌آبادي گفت: اميدواريم از طريق اجراي فاز چهارم پالايشگاه ستاره خليج فارس و بهبود فناوري‌ فازهاي موجود، شاهد افزايش قابل توجه ظرفيت پالايشي اين پالايشگاه باشيم.

وي با اشاره به اينکه پيش‌راه‌اندازي، راه‌اندازي و تثبيت فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس در يک سال گذشته انجام شد، گفت: اجراي 700 هزار مترمکعب لوله‌کشي، 4.5 ميليون اينچ لوله‌کشي روزميني، 52 هزار تن اسکلت فلزي، 80 هزار تن تجهيزات نصب شده، مخازن خوراک به ظرفيت 2.5 ميليون بشکه، مخازن سقف ثابت و شناور به ظرفيت 8 ميليون بشکه، 8 هزار تن مخازن کروي، 6 هزار تن کابل‌کشي برق، 2 هزار و 200 تابلوي برق، بيش از 15 هزار ابزار دقيق بخشي از اقدام‌هاي انجام شده به‌منظور راه‌اندازي اين فاز بوده که براي اجراي آن 2.5 ميليارد يورو هزينه شده است.

وي، مهم‌ترين دليل پيشرفت روند اجراي پروژه ساخت فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس را مبنا قرار دادن اهداف توليدي دانست و افزود: اين پروژه را بر پايه خرد کردن پروژه و تمرکز اجرا بر اهداف توليدي هدايت کرديم و به نتيجه رسانديم.

نشست دکتر معمارنژاد با مديران بيمه ايران

دکتر عباس معمارنژاد معاون امور بانکي و بيمه وزارت اقتصاد با حضور در شرکت سهامي‌#بيمه_ايران، در نشستي صميمانه که ۳ ساعت به‌طول انجاميد با مديرعامل، اعضاي هيات مديره، معاونين و مديران بيمه ايران به تبادل نظر در موضوعات گوناگون مرتبط با صنعت بيمه و بيمه ايران پرداخت. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه ايران، دکتر معمارنژاد در اين نشست در سخنان مبسوطي ضمن تبيين وضعيت صنعت بيمه در کشور، به بررسي آمارها و مستندات فعاليت‌هاي صنعت بيمه در کشورهاي مختلف جهان و مقايسه ضريب نفوذ بيمه در ايران و ساير کشورها پرداخت و بااشاره به عوامل تاثيرگذار در صنعت بيمه، از ضرورت توجه جدي به توسعه فناوري اطلاعات در آينده صنعت بيمه سخن گفت. همچنين آقاي پورکياني رئيس هيات مديره و مديرعامل بيمه ايران در ابتداي اين نشست صميمي‌ضمن بيان گزارشي از عملکرد شرکت، از بهبود روند عملکردي بيمه ايران در بخشهاي مختلف خبر داد. اعضاي هيات مديره، معاونين و برخي مديران بيمه ايران هم به بيان نقطه نظرات خود در حوزه‌هاي مختلف بيمه‌گري پرداختند.

انتصاب 2 معاون جديد بيمه ملت

مديرعامل بيمه ملت با صدور احکام جداگانه؛ سرپرست معاونت فني بيمه‌هاي غيرزندگي و معاون طرح و توسعه اين شرکت را منصوب کرد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه ملت، با حکم دکتر صلاحي‌نژاد مديرعامل بيمه ملت، يعقوب عظيمي‌به عنوان سرپرست معاونت فني بيمه‌هاي غيرزندگي و علي سليماني به عنوان معاون طرح و توسعه معرفي شدند.

دکتر صلاحي‌نژاد در مراسم توديع و معارفه معاونان جديد بيمه ملت، با بيان اين‌که اين تغييرات در راستاي تقويت و توان‌مندي بيش از پيش تيم مديريتي شرکت است، افزود: انتظار اين است که دغدغه معاونان و مديران در جهت پيشبرد امور و اعتلاي بيمه ملت باشد.

بيمه "ما" حائز رتبه نخست

در "حمايت از کارمندان " منا شد

شرکت سهامي‌بيمه "ما" جايزه Employee Benefits Provider سال 2018 منا» را از آن خود کرد.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بيمه "ما" ، جايزه حمايت از کارمندان سال 2018 منا که طي مراسمي‌ در 30 ژانويه سال 2019 برابر با 10 بهمن ماه سال جاري در محل هتل ريتز کارلتون در DIFC Dubai برگزار شد ، به شرکت سهامي‌بيمه "ما" تعلق گرفت..

اين گزارش افزود: نظر به روابط حوزه بين الملل و ارائه اطلاعات کافي مبني بر حمايت مديرعامل و هيئت مديره از کارمندان شرکت در وب سايت MENA Insurance Award2018 ، شرکت بيمه "ما" در ميان شرکت‌هاي بزرگ و ثروتمند بين المللي و منطقه حائز رتبه نخست در خصوص حمايت از کارمندان (Employee Benefits Provider) شد.

پرداخت حقوق مناسب و به موقع، ارائه تسهيلات ويژه در خريد بيمه نامه‌هاي عمر و سرمايه گذاري ارائه تخفيف در خريد تمامي‌بيمه نامه‌ها ، امکان ويژه خريد سهام شرکت ، ارائه انواع بن خريد ، ارائه تسهيلات ارزان قيمت، فراهم کردن امکانات رفاهي و برگزاري انواع دوره‌هاي آموزشي داخلي و بين المللي را از جمله فاکتورهاي اعلام شده در سايت مراسم بود که پس از ارزيابي توسط هيات داوران متشکل از صاحب نظران صنعت بيمه اروپايي و مقايسه با استانداردهاي بين المللي ، جايزه نخست را ازآن بيمه "ما"کرد.

گفتني است شرکت‌هاي برتر منطقه آسيا، خاورميانه و شمال آفريقا در اين مراسم کانديداي دريافت جايزه شدند.

‌مديرعامل بانک انصار تشریح کرد؛

گروه بانک و بيمه: دکترابراهيمي‌مديرعامل بانک انصار گفت: اقتصاد مقاومتي با مقاوم سازي راهبردي ساختارها و نهادهاي جامعه و توانمندسازي مسئولين و مردم ميسر مي‌شود.

اقتصادمقاومتي مفهومي‌مبتني بر مقاوم سازي و بهبود ساختارها و نهادهاي جامعه است که با باورقلبي، وجدان جمعي، سابقه همکاري، اعتماد و علائق اجتماعي ريشه دار و توانمندسازي و تقويت وجدان جمعي مردم و مسئولين متکي به مديريت راهبردي، ميسر مي‌شود. رشد روحيات توليدگري، خلاقيت ونوآوري، فشار رقابتي و اجبارهاي جامعه نيز شرايط را براي موفقيت اقتصاد مقاومتي فراهم مي‌کنند. يک ويژگي الزامي‌اين اقتصاد تثبيت روندهاي کاهش وابستگي به اقتصادهاي ديگر به ويژه کشورهاي ناهمسو است. البته وابستگي با همبستگي تفاوت دارد و اقتصادها در دنياي امروز با يکديگر همبستگي دارند. در اقتصادمقاومتي تاکيد بر مزيت‌هاي توليد داخلي و رقابتي مبتني بر استانداردهاي جهاني است. يکي از محورهاي استراتژيک و منحصر به فرد در اقتصادمقاومتي حمايت ازتوليد ملي است که عملکرد درخشان و پيشتازي بانک انصار، آن را از ديگر بانک‌ها متمايز مي‌کند. اجراي طرح حاتم(حمايت ازتوليدملي)، نمادي ملي براي عمل به تأکيدات مکرر مقام معظم رهبري در عرصه اقتصاد کشور است. معظم له محور حمايت از توليد ملي با کار و سرمايه ايراني را مطرح فرموده‌اند که وظايفي را براي دست اندرکاران اقتصاد کشور به همراه دارد که تشويق حضور مردم در اقتصاد، ترغيب مصرف کننده ايراني به خريد کالاي ايراني با حفظ کيفيت جهاني و رقابتي، تأمين و تجهيز مالي بانکها و حضور همه نهادهاي فرهنگي براي فرهنگ سازي اين تحول عظيم و ملي که شرايط به صورت واقعي ومستمر براي تحقق مباني فراهم شود، ازجمله آن‌ها محسوب مي‌شود. مديريت منابع ارزي و رسيدگي وتمرکز به اقتصاد دانش بنيان از ديگر محورهاي اساسي نيل به اقتصادمقاومتي است. تجربه نشان داده است که هيچ اقتصاد دولتي‌اي بدون اصالت‌دادن به رقابت‌هاي داخلي و مردمي‌و پذيرش قاعده‌هاي بازي رقابتي موفق به تحکيم مباني اقتصادمقاومتي نمي‌شود. محدودسازي حوزه‌هاي اقتصاد دولتي و آزادسازي اقتصاد به شکلي سيستمي، حرفه‌اي، غيررانتي و زيرساختي از پيامدهاي مهم اصل 44 قانون اساسي است. اقتصاد مقاومتي نيازمند برنامه‌ريزي استراتژيک، مردمي‌کردن اقتصاد، درون زايي و برونگرايي از طريق تشويق فعالان بخش خصوصي و رفع موانع و مشکلات پيش روي توسعه وپيشرفت کشور است. بخش خصوصي موتور محرک رشد اقتصادي و صنعتي کشور است و دستمايه اصلي اين بخش، سرمايه‌هاي انساني است که درصورت اعمال مديريت کار آمد، مي‌تواند اهداف اقتصادي کشور را محقق سازد. استفاده از تمامي‌ظرفيت‌هاي معطل مانده مردمي‌و دولتي وفعال کردن واحدهاي کوچک ومتوسط اقتصادي وتلاش مجدانه براي قطع وابستگي به نفت از ديگر الزامات کليدي تحقق اقتصادمقاومتي است.

دکتر فرحي مدير عامل پست بانک ايران ضمن تبريک سالروز ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي توسط مقام معظم رهبري با تشريح فعاليت‌هاي اين بانک درراستاي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي گفت: اگر بخواهيم امروز در سالروز ابلاغ اين سياست‌ها، نگاهي به برنامه‌ها و خدمات اين بانک داشته باشيم اين بانک عملکرد مناسبي داشته است. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌پست بانک ايران: وي افزود: روستاها پايه و اساس اقتصاد مولد و تأمين کننده فرآورده‌هاي کشاورزي و دامي‌به عنوان اساسي‌ترين نيازهاي کشور هستند و پست بانک ايران با تأمين مالي طرح‌هاي توليدي در روستاها گام‌هاي بزرگي درراستاي حمايت از توليد ملي و تحقق اقتصاد مقاومتي برداشته است. فرحي تصريح کرد: علاوه بر پرداخت 15هزار ميليارد ريال تسهيلاتي که درقالب طرح‌هاي صندوق توسعه ملي و حمايت از اشتغال پايدار پرداخت کرده ايم، اين بانک همواره از محل منابع داخلي نيز حامي‌فعاليت‌هاي اقتصادي در شهرها و روستاها بوده است.

مديرعامل پست بانک ايران؛ تامين مالي طرح‌هاي حوزه فناوري اطلاعات را از ديگر فعاليت‌هاي اين بانک دانست و افزود: ايجاد اشتغال و افزايش بهره وري به کمک ICT که بخشي از اقتصاد مقاومتي است از مهمترين برنامه‌هاي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است و پست بانک ايران به عنوان بانک تخصصي اين حوزه برنامه مدوني براي حمايت از فعالان حوزه ICT دارد.

مديرعامل بانك صنعت و معدن اظهار داشت: با اجرايي شدن قرارداد همكاري بين اين بانك و شركت سايپا 150 قطعه ساز که با اين خودروساز همکاري مي‌کنند، مي‌توانند با معرفي سايپا و تأييد وزارت صنعت، معدن و تجارت از 4 هزار ميليارد تسهيلات بانكي استفاده كنند.

به گزارش روزنامه تجارت به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني بانك صنعت و معدن، در راستاي سياستهاي دولت براي حفظ اشتغال و حمايت از توليد ملي، مديرعامل اين بانک و مديران گروه سايپا 28 بهمن ماه قراردادي براي تأمين مالي قطعه سازان اين شركت به امضا رساندند.

حسين مهري مدير عامل و رييس هيأت مديره بانك صنعت و معدن در حاشيه امضاء اين قرارداد اظهار داشت: مطابق اين توافق قطعه سازاني که از طرف گروه سايپا به بانک صنعت و معدن معرفي مي‌شوند، مي‌توانند به منظور تأمين سرمايه در گردش خود و افزايش توان توليد، تسهيلات دريافت کنند و هدف ما اين است كه شركت‌هاي خودروسازي همچون سايپا كه بخش بزرگي از نياز كشور را مرتفع مي‌كنند، بتوانند سطح توليدات خود را در حد مطلوب حفظ كنند. با اجرايي شدن اين قرارداد 150 قطعه ساز که با سايپا همکاري مي‌کنند 4 هزار ميليارد ريال تسهيلات دريافت خواهند کرد. كل تسهيلات اختصاص يافته توسط اين بانك به شركت سايپا بالغ بر 11 هزار و 500 ميليارد ريال است. مديرعامل گروه خودروسازي سايپا نيز ضمن تقدير از بانك صنعت و معدن اين اقدام را سازنده و مؤثردانست.

مديرعامل بانک صادرات ايران از عملياتي شدن رمز يکبار مصرف براي انجام خدمات بانکي در اين بانک از ابتداي سال ٩٨ خبر داد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط‌عمومي‌بانک صادرات ايران، حجت‌اله صيدي در نخستين نشست تخصصي پي‌جويي مؤثر و کارآمد جرايم سايبري در حوزه بانکداري الکترونيک که با حضور فرمانده انتظامي‌تهران بزرگ، معاون فضاي مجازي دادستان کل کشور، مسئولان امنيتي پليس فتا، مديران عامل بانک‌ها و کارشناسان امنيت اطلاعات بانک‌ها و متخصصين اين حوزه برگزار شد، همکاري بانک‌ها با پليس امنيت سايبري را در خنثي‌سازي جرايم و تهديدات بانکداري الکترونيکي بسيار با اهميت دانست و گفت: امروز پليس در کشور ما به برکت زحمات و تلاش‌ نيروي‌هاي توانمند آن در خنثي‌سازي بخش مهمي‌از جرايم سايبري و امنيتي، يکي از پيشرفته‌ترين، مدرن‌ترين و کارآمدترين پليس دنيا است و ارقام موجود نشان از انجام يک کار بزرگ در اين حوزه توسط آنها دارد. وي گفت: بانک‌ها اقدامات درون‌سازماني و برون‌سازماني مختلفي را با همکاري نهادهاي مختلف امنيتي کشور انجام داده‌اند که در همين راستا بانک‌ها از خرداد سال آينده رمز يکبار مصرف را اجرايي خواهند کرد که اين اقدام سه ماه زودتر در بانک صادرات ايران عملياتي خواهد شد.

نادر خواجه حق وردي قائم مقام مديرعامل بانک تجارت در يادداشتي به مناسبت روز ملي اقتصاد مقاومتي گزارشي از اقدامات اين بانک در حوزه اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد کالاي ايراني ارائه کرد. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌بانک تجارت متن بخشي از يادداشت قائم مقام مديرعامل اين بانک به شرح زير است: مقوله اقتصاد مقاومتي در سال‌هاي اخير به طور ويژه از سوي رهبر معظم انقلاب مورد تاکيد قرار گرفت و برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي کشور بر اساس اصول اقتصاد مقاومتي طرح‌ريزي شد. بانک‌ها در اقتصاد جمهوري اسلامي‌ايران نقشي ويژه در حمايت از بنگاه‌ها اقتصادي دارند و مي‌توانند با برنامه‌ريزي صحيح در تخصيص بهينه منابع دريافتي از سپرده‌گذاران در توسعه پايدار کشور به طور کليدي اثرگذار باشند. بر اساس ابلاغيه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي کشور در سال 1396 ، نظام بانکي موظف به انجام اموري همچون حمايت از بنگاه‌هاي اقتصادي کوچک و متوسط، بسترسازي فروش اعتباري کالاهاي مصرفي بادوام ايراني، تامين مالي پروژه‌هاي توليدي و اشتغال‌زا، مديريت ريسک و شفاف‌سازي و توسعه فعاليت‌هاي بانکداري بين‌الملل شدند. بانک تجارت طي سال‌هاي اخير که با نام و روش اقتصاد مقاومتي سپري شد به ويژه طي دو سال اخير از طريق حمايت از توليد کالاي ايراني تلاش کرده است.

بر اساس گزارش‌هاي منتشر شده، بانک سرمايه با 183 هزار و 468 ميليارد ريال سپرده، سهمي‌معادل 3.7 درصد از کل بانک‌هاي خصوصي کشور را به خود اختصاص داده است. گزارش فعاليت و وضع عمومي‌بانک سرمايه براي سال منتهي اسفند 96 منتشر شد تا گامي‌ديگر به سوي شفاف‌سازي برداشته شود. سرمايه يک بانک و دارايي‌هاي آن، مهم‌ترين عامل اثر‌گذاربر بهبود فعاليت‌هاي بنگاه‌هاي اقتصادي است. سرمايه يک بانک جايگاه آن را در صنعت بانکداري جهاني مشخص مي‌کند و سلامت و امنيت آن را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد. بانک «سرمايه» در سال 84، 3 هزار و 535 ميليارد ريال سرمايه اوليه داشته که تمامي‌آن پرداخت شده و در سال 93 با افزايش اين رقم، سرمايه بانک به 4 هزارميليارد ريال رسيده است. همچنين تا پايان سال 96، سهم اشخاص حقيقي از سهامداران بانک سرمايه، 50.6 درصد بوده و سهم اشخاص حقوقي 49.4 اعلام شده است. که کل منابع دريافتي بانک، در پايان سال 96، 189511632 ميليون ريال بوده با وجود کاهش تعداد سپرده‌هاي ديداري، سپرده‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز و مشابه 42 درصد افزايش پيدا کرده و از 856 هزار و 997 ميليون ريال به يک ميليون و 224 هزار و 345 ميليون ريال رسيده است و اين برگ برنده‌اي براي بانک سرمايه به شمار مي‌رود.