سخنگوي دستگاه دیپلماسی بیان کرد؛

سیاسی: سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: تاکنون در ثبت سازوکار اينستکس موفقيت لازم را از اروپا نديديم و اين مساله با کندي بسيار پيش رفته‌ است.

بهرام قاسمي‌سخنگوي وزارت امورخارجه در نشست خبري هفتگي خود ضمن محکوميت حادثه تروريستي زاهدان، اظهار داشت: اميدواريم ديگر در مرزهاي شرقي خود با پاکستان شاهد اينگونه وقايع تلخ نباشيم.

وي در خصوص «اينستکس» و همراهي اروپا با ايران تحت فشارهاي آمريکا، گفت: فشارهاي آمريکا ادامه دارد و به دلايل مختلف مخالف ادامه همکاري‌هاي ايران با اروپا و ديگر کشورها است. تصورم اين است که آمريکايي‌ها همچنان جاه‌طلبي‌هاي خود را ادامه خواهند داد.

قاسمي‌افزود: تاکنون در ثبت اين سازوکار موفقيت لازم را از اروپا نديديم و با کندي بسيار پيش رفته‌ است و البته اين صرفا گام اول است، آنچه اهميت دارد گام‌هاي بعدي آنهاست و خواسته ما از آنها اجرايي کردن اين سازوکار است.

قاسمي‌ادامه داد: اين موضوع در بخش‌هاي ذيربط در حال بررسي است و مذاکرات کارشناسي در پاريس برگزار شد و مذاکرات ديگري طي روزهاي آينده به زودي برگزار مي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص رفتارهاي پاکستان بيان کرد: بعد از حادثه تلخ اخير زاهدان که منجر به شهادت عزيزان ما شد اقدامات لازم اوليه در تهران و اسلام آباد از جمله تماس تلفني وزراي امور خارجه و ملاقات‌هاي متعدد صورت گرفت.

وي گفت: براي ما قابل تحمل نيست که ارتش و دولت پاکستان نتوانند در مقابل اين نوع شرارت‌ها و اقدامات تروريستي از درون خاک خود نسبت به ايران جلوگيري کنند، اميدواريم که اين ماجرا بتواند به شکل مقتضي و با اراده‌اي بيشتر حل و فصل شود و ديگر شاهد اين تنش‌ها در مرزهاي شرقي خود نباشيم.

قاسمي‌افزود: در خصوص پيوستن پاکستان به ائتلاف‌هايي در منطقه فعلا صحبتي ندارم و منتظر هستيم دولت پاکستان راه‌حل‌هاي خود را براي حل مشکلات دو طرف ارائه کند.

اميد من اين است که دولت پاکستان بخواهد و بتواند بر اين ماجراي تلخ نقطه پاياني بگذارد.

وي گفت: در خصوص سفر وليعهد عربستان به پاکستان بايد بگويم که روابط خارجي همسايگان ما به خودشان مربوط است و ما دخالتي در آن نداريم. دوستان ما بايد متوجه برخي شيطنت‌هاي صورت گرفته از سوي کانون‌هاي مشخص براي تحت تاثير قرار دادن روابط ايران با آنها باشند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص برخي اخبار که از سوي آمريکا مطرح شد مبني بر جاسوسي يک کارشناس سابق نيروي هوايي آمريکا براي ايران تصريح کرد: اين موضوع هم اتهام ديگري است از سوي آمريکا و FBI نسبت به ايران و ما آن را در راستاي ايران هراسي مي‌بينيم.

قاسمي‌در خصوص برخي اخبار در رسانه‌هاي خارجي مبني بر تشديد احتمال جنگ با ايران افزود: با توجه به سياست‌هاي خصمانه آمريکا و رژيم صهيونيستي ما براي هر وضعيتي آمادگي داريم و بحث‌هايي که در رسانه‌هاي آنها مطرح مي‌شود در راستاي جنگ رواني شديدي است که عليه ايران انجام مي‌دهند.

قاسمي‌در خصوص اظهارات اخير «جرمي‌هانت» وزير خارجه انگليس در مذاکره با ايران در بحث يمن و اينکه مقرر شده بندر الحديده توسط نيروهاي انصارالله تخليه شود، چيست؟ اظهار داشت: فشار ناعادلانه‌اي در راستاي ايران هراسي توسط کانون‌هاي مشخص وجود دارد که به واسطه آن اخبار و مواضع کذبي را هم در رسانه‌ها منتشر مي‌کنند.

قاسمي‌بيان کرد: ما در خصوص يمن با کشورهاي اروپايي هم مذاکراتي داشتيم و تمام تلاش خود را به کار بستيم تا حملات ائتلاف متجاوز به يمن را متوقف کرده و فضاي مناسبي را براي آتش بس و کمک‌هاي بشردوستانه به يمن فراهم کنيم.

تهيه کننده سريال پرطرفدار ايراني از رسيدن يک ۱۲۰ دقيقه سينمايي با حضور همه عناصر سريال "پايتخت" در شب عيد نوروز ۹۸ خبر داد.

الهام غفوري از حضور دوباره امسال «پايتخت» در نوروز 98 خبر داد و گفت: حضور امسال ما 100 تا 120 دقيقه و در قالب يک اثر سينمايي در تلويزيون خواهد بود. اين کار با حضور همه عناصر پايتخت که روزهاي آتي کليد مي‌خورد به آنتن شبکه يک سيما مي‌رسد. او در اين گفتگو تأکيد کرد: نمي‌توانم بگويم فضاي آن دوباره در مازندران خواهد بود و چه تغييراتي را مخاطب خواهد ديد. اما هم تغيير خواهيم داشت و هم مثلاً احمد مهرانفر که درگير بازي در سريال «سال‌هاي دور از خانه» است به اين تک قسمت مي‌پيوندد. در فضاي مجازي نوشته‌اند تله فيلم يا 90 دقيقه؛ درست نيست چون اين تک قسمت يا اثر سينمايي «پايتخت» بيش از 90 دقيقه خواهد بود. غفوري در خصوص جزئيات بيشتر اين تک قسمت،‌گفت: فيلمنامه اين اثر براساس طرحي از محسن تنابنده توسط خشايار الوند نوشته شده و قرار است طي چند روز آينده جلوي دوربين برود. اين اثر سينمايي در شب سال نو مصادف با ميلاد حضرت علي(ع) و روز پدر روي آنتن خواهد رفت.

تهيه‌کننده «پايتخت» با اشاره به اينکه براي ساخت فصل ششم اين مجموعه تلويزيوني در حال مذاکره با تلويزيون هستيم تأکيد کرد: اين تک قسمت هيچ ارتباطي با فصل ششم مجموعه پايتخت ندارد و کاملاً طبق استانداردهاي يک اپيزود ويژه، هويتي مستقل دارد. با تلويزيون براي ساخت فصل ششم اين مجموعه در حال مذاکره هستيم تا به زودي اين اتفاق هم بيفتد که خيلي از مردم در کوي و برزن ما را مي‌بينند بسيار علاقه دارند هرچه زودتر شاهد پخش اين سريال تلويزيوني در فصل ششم هستند.

يک منبع اطلاعاتي عراقي اعلام کرد که سرکرده داعش همچنان زنده است و در مرز سوريه و عراق مشاهده شده است.

يک منبع اطلاعاتي عراقي به شبکه روسيا اليوم گفت که ابوبکر بغدادي، سرکرده گروه تروريستي داعش همچنان زنده بوده و طي دو روز گذشته در مناطق مرزي عراق و سوريه مشاهده شده است. وي افزود: بغدادي ديگر به همراه هيئت و يک گروه مسلح از محل استقرار خود خارج نمي‌شود و بلکه نيروهاي محافظ او با حضور در بين مردم از دور مراقب او هستند. اين منبع امنيتي در ادامه تصريح کرد: نقشه تحرکات سرکرده داعش توسط دستگاه اطلاعات عراق و ائتلاف بين‌المللي تکميل شده و تحت نظر آنهاست. در همين راستا، رسانه‌هاي محلي عراق ديروز (دوشنبه) به نقل از يک منبع اطلاعاتي ديگر اعلام کردند که بغدادي به خاطر ترس از شناسايي مخفيگاهش به مناطق مختلف سوريه مي‌رود و مدام مکانش را تغيير مي‌دهد.

اين منبع در ادامه گفت که سرکرده داعش به اين منظور که توسط شهروندان شناسايي نشود، عمامه خود را کنار گذاشته و پوششي امروزي را انتخاب کرده است. چند روز قبل روزنامه العربي الجديد فاش کرد که نيروهاي ويژه آمريکايي از خاک اقليم کردستان عراق براي بازداشت ابوبکر بغدادي به سوريه رفته‌ و در حال حاضر بغدادي در محاصره اين نيروها در ديرالزور سوريه قرار دارد.

الجديد به نقل از يک مسؤول نظامي‌عالي‌رتبه عراقي نوشت: بعد از اينکه اطلاعاتي در خصوص حضور ابوبکر بغدادي، سرکرده داعش در داخل منطقه‌اي به مساحت ۱۰ کيلومتر در استان دير الزور و مشخصاً بين الباغوز و المراشده و صحراي البوکمال به دست آمد تعدادي از نيروهاي ويژه آمريکايي پنجشنبه از راه زميني به سوريه رفتند. يگان مسلحي از نيروهاي سوريه دموکراتيک (قسد) نيز آن‌ها را همراهي مي‌کردند. اين مسؤول احتمال داد که اين نيروي ويژه آمريکا همان نيرويي باشد که قبلاً مأمور تعقيب اسامه بن لادن، رهبر القاعده شده بود و توانست در سال ۲۰۱۱ در شهرک ابيت آباد شمال شرق پاکستان او را دستگير کند. نيروي ويژه آمريکا در داخل پايگاه نظامي‌در اربيل بودند و از آنجا به خاک سوريه رفتند.

وي افزود: اطلاعات ما نشان مي‌دهند که ارتش آمريکا ابوبکر بغدادي را زنده مي‌خواهد. احتمالاً اين مساله با تلاش دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا و نيازش به چنين دستاوردي در ارتباط باشد يا شايد ابوبکر بغدادي جواب‌هاي زيادي براي سؤالاتي داشته باشد که هنوز بي‌پاسخ مانده‌اند که از جمله آن سرنخ مخفي درباره تعاملات اين گروه با طرف‌هاي ديگر در سوريه و عراق است.

بريتانيا بايد تا آخر ماه مارس سال جاري از اتحاديه اروپا، چه با توافق چه بدون توافق، خارج شود يا اينکه درخواست خروج خود را پس بگيرد. از نگاه مخالفان خروج، برگزاري همه پرسي مجدد تنها راه عملي براي ماندن در اتحاديه است. اما مخالفان برگزاري دوباره همه‌پرسي از جمله ترزا مي، نخست وزير بريتانيا مي‌گويند که برگزاري همه‌پرسي دوباره، پشت کردن به رأي مردمي‌است که يک بار قبلاً براي خروج رأي داده‌اند. اگر بريتانيا بتواند توافق کشورهاي عضو اتحاديه با خواسته‌هاي خود به خصوص موضوع شرايط مرزي بين دو ايرلند را تا قبل از ۲۹ مارس به دست آورد، آنگاه بر اساس توافقي مشخص با اتحاديه اروپا شامل شرايط ادامه همکاري و ارتباط دو طرف از اين اتحاديه خارج خواهد شد. به گفته ناظران، اين وضعيت کمترين آسيب را به اقتصاد بريتانيا خواهد رساند. در صورتي که تا پايان اين ضرب‌الاجل، اتحاديه اروپا با تغيير در توافق کنوني موافقت نکند و پارلمان نيز بدون تغيير در اين توافق آن را نپذيرد، آنگاه بلاتکليفي دامان شرکت‌هاي بيشتري را مي‌گيرد. در تازه‌ترين خبر شرکت هواپيمايي بريتانيايي "فلاي بي‌ام‌آي" اعلام ورشکستگي کرد. اين شرکت کوچک هواپيمايي که با ۱۷ هواپيما به ۲۵ شهر اروپايي پرواز داشت، روز شنبه (۱۶ فوريه) به طور ناگهاني به دليل افزايش قيمت سوخت و بلاتکليفي بريگزيت تمام پروازهاي خود لغو کرد. توقف فعاليت اين شرکت حدود ۴۰۰ موقعيت شغلي را به خطر انداخته است.همچنين تعدادي از شرکت‌هاي بزرگ از جمله سوني گفته‌اند که دفتر مرکزي خود را از بريتانيا به کشورهاي ديگر در اتحاديه اروپا و حتي کشورهاي ديگر خارج از اين اتحاديه منتقل مي‌کنند. از جمله دايسون، سازنده لوازم برقي و خانگي گفته است که دفتر مرکزي‌اش را به سنگاپور منتقل مي‌کند. همچنين چند خودروساز ژاپني از جمله تويوتا و هوندا گفته‌اند که در صورت خروج بدون توافق، توقف توليد خود در بريتانيا را در نظر خواهند گرفت. در همين راستا به گفته منابع ارشد حزب کارگر انگليس، هفت نماينده مجلس عضو اين حزب در اعتراض به عملکرد رهبري حزب در رابطه با موضوع خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا از اين حزب کناره‌گيري کردند. اين نمايندگان همچنين به نحوه برخورد جرمي‌کوربين، رهبر حزب کارگر در قبال موضوع يهودستيزي در اين حزب اعتراض دارند.با اين حال استيون کيناک، نماينده حزب کارگر و از منتقدان جدي کوربين از نمايندگان معترض خواسته بود در حزب "بمانند و مبارزه کنند". جان مک‌دانل، وزير دارايي دولت سايه هم گفته بود که "نيازي نيست که کسي از حزب جدا شود". به گفته او گزينه همه‌پرسي روي ميز است و در صورت نياز پيگيري مي‌شود. مک‌دانل همچنين گفته است که حزب در مقابله با يهودستيزي "بي‌رحمانه" عمل مي‌کند.

شنيده مي‌شود لوران بلان فرانسوي که سابقه حضور در پاري سن ژرمن را دارد، اصلي‌ترين گزينه هدايت تيم ملي فوتبال ايران است.

پس از شکست ۳ بر صفر تيم ملي فوتبال ايران مقابل ژاپن و حذف از رقابت‌هاي جام ملت‌هاي آسيا ۲۰۱۹ امارات، قرارداد کارلوس کي‌روش پرتغالي با فدراسيون فوتبال کشورمان به پايان رسيد و او با عقد قراردادي ۴ ساله هدايت تيم ملي فوتبال کلمبيا را بر عهده گرفت.

پس از خروج کي‌روش از فوتبال ايران، نام‌هاي زيادي براي جانشيني اين مربي اعلام شد. نام‌هاي خوزه مورينيو و زيدان، اروه رنار، يورگن کلينزمن و لوران بلان هم در رسانه‌ها مطرح شدند، اما فدراسيون فوتبال واکنشي به اسامي‌مطرح شده نداشت و تنها حسين کلاني، عضو کميته فني فدراسيون فوتبال در تاريخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان بيان کرد: در کميته فني فدراسيون فوتبال به صورت دموکراتيک تصميم‌گيري مي‌شود و در نهايت سعي مي‌کنيم طي ۸ تا ۱۰ روز آينده مربي واجد شرايطي را انتخاب کنيم، اما به همين سادگي اجازه نمي‌دهيم فدراسيون هر قراردادي را امضاء کند.

شنيده مي‌شود، اصلي‌ترين گزينه جانشيني کارلوس کي روش پرتغالي، لوران بلان فرانسوي است که سابقه حضور در پاري سن ژرمن را دارد. اين مربي متولد ۱۹۶۵ در فرانسه است و ۱۹۲ سانتي متر قد دارد. او در دوران بازيگري مدافع بود و در منچستريونايتد انگليس، ناپولي ايتاليا، بارسلونا اسپانيا، مارسي فرانسه و اينترايتاليا بازي کردو سابقه پوشيدن پيراهم تيم ملي کشورش را هم دارد.

بلان ۴ سال پس از خداحافظي از دوران بازيگري، سرمربي بوردو فرانسه شد و توانست با اين تيم به قهرماني در ليگ دست يابد و قهرمان جام حذفي نيز شود. او سپس بعد از ۳ سال در سال ۲۰۱۰ سرمربي تيم ملي فرانسه شد، اما نتوانست نتايج خوبي با اين تيم بدست بياورد و سال ۲۰۱۲ از خروس‌ها (لقب تيم ملي فوتبال فرانسه) جدا شد.

مربي بلندقامت فوتبال جهان سال ۲۰۱۳ سرمربي پاري سن ژرمن شد و تا ۲۰۱۶ در اين تيم مربيگري کرد و از افتخارات او در PSG مي‌توان به ۳ قهرماني در لوشامپيونه (ليگ برتر فرانسه)، جام حذفي فرانسه و ... اشاره کرد. همچنين بلان افتخارات فردي زيادي را کسب کرده و چندين بار به عنوان مربي برتر فرانسه انتخاب شده است. او در دوران مربيگري هميشه بالاي ۵۰ درصد پيروزي داشته و نشان داده که مربي باهوشي است. فدراسيون فوتبال در صدد انتخاب سرمربي است و اگر اين اتفاق رخ دهد، احتمال دارد يوز‌هاي کشورمان در مسابقات چين حضور يابند.

وليعهد عربستان روز يکشنبه در چارچوب سفر رسمي‌خود به پاکستان، وارد اسلام‌آباد شد.

محمد بن‌سلمان، وليعهد عربستان دو روز قبل تور آسيايي خود را براي سفر به پاکستان، هند و چين آغاز کرد. بر اساس اعلام ديوان پادشاهي سعودي، بن سلمان در ديدارهاي دوجانبه خود با سران اين سه کشور در خصوص موضوعات مشترک گفت‌وگو خواهد کرد. از سوي ديگر تدابير شديد امنيتي در پاکستان که به مدت دو روز ميزبان وليعهد عربستان سعودي خواهد بود، اتخاذ شده است. روز گذشته در نخستين روز از سفر دو روزه محمد بن‌سلمان، وليعهد عربستان به پاکستان، دو کشور قرارداد سرمايه‌گذاري ۲۰ ميليارد دلاري در حوزه‌هاي پتروشيمي، انرژي، معدن، پالايشگاه، انرژي‌هاي تجديدپذير، بخش خدمات و ورزش را امضا کردند. به گزارش آناتولي، بن‌سلمان در مراسم امضاي اين قرارداد با بيان اينکه عربستان و پاکستان در حوزه گردشگري نيز تفاهم‌نامه امضا خواهند کرد، گفت که دو کشور قصد دارند شمار گردشگران را تا سال ۲۰۳۰ به ۵۰ ميليون تن برسانند. عمران خان، نخست‌وزير پاکستان نيز با ابراز تمايل نسبت به همکاري‌هاي بيشتر با عربستان در حوزه گردشگري و پتروشيمي، خواستار اعطاي تسهيلات بيشتر در اخذ ويزا براي حجاج پاکستاني و همچنين آزادي بيش از ۳ هزار زنداني تبعه اين کشور از زندان‌هاي عربستان شد. پاکستان با مشکلات جدي در زمينه پرداخت‌هاي خود روبه‌رو و اميدوار است که با امضاي اين قراردادها شامل هفت توافقنامه و يک يادداشت تفاهم بتواند به اقتصاد لرزان خود سامان بدهد. سفر محمد بن سلمان به پاکستان پنج ماه پس از آن صورت مي‌گيرد که رياض به خاطر قتل جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار منتقد سعودي، در سفارت عربستان در استانبول هدف شديدترين انتقادهاي جهاني قرار گرفت و چهره سياسي وي مخدوش شد. عمران خان که از تابستان گذشته دو بار از عربستان ديدار کرده است، از حمايت‌هاي رياض قدرداني کرد و گفت: پاکستان و عربستان اکنون مناسبات ميان خود را به سطحي ارتقا مي‌دهند که تا پيش از اين سابقه نداشته است.