در انتظار استقلال اقتصادي، فرهنگي و اخلاقي

يک عضو جامعه روحانيت مبارز مي‎گويد: در چهل سالگي انقلاب، به استقلال سياسي رسيده‎ايم، اما هنوز به استقلال اقتصادي، فرهنگي و اخلاقي نرسيده‌ايم.سيدرضا اکرمي‌به ايرناپلاس مي‎گويد: اصل 43 و 44 قانون اساسي در رابطه با اقتصاد است. در اين اصول اول بخش دولتي و به ترتيب بخش‎هاي تعاوني و خصوصي آمده‎ است اما تجربه چهل‌ساله انقلاب به ما آموخته که اول بايد بگوييم بخش خصوصي، سپس تعاوني و در آخر هم بخش دولتي فعال باشند.او معتقد است تا به امروز فکر مي‎کرديم صداوسيما بايد يک واحدي باشد، اما همان‌طور که علاوه بر دانشگاه‎هاي دولتي، دانشگاه آزاد نيز وجود دارد، در بخش صداوسيما هم مي‎توانيم چند صدايي باشيم و از انحصار خارج شود.


چرا 8 ميليون ايراني مقيم خارج برنمي‌گردند

يک فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: بايد ببينيم دچار چه مشکلي شديم که انقلابي که داراي اهداف عاليه بوده، محصول مشترک بوده، در آن سني و کرد و عرب و شيعه و همه زبان‌ها و فرهنگي که در اين کشور و اين سرزمين زندگي مي‌کنند از آن دفاع کردند، چرا الان احساس غريبي مي‌کنند؟ ابراهيم اصغرزاده در گفت و گو با ايرنا افزود: چرا بايد تصور کنند که آينده کشور متعلق به بنيادگرايي است که اين بنيادگرايي، غرب ستيز است و در مقابل غرب و مدرنيته مي‌ايستد. طبيعي است که اين قابل قبول نيست. 7-8 ميليون ايراني بيرون از مرزها هستند. چرا ايرانيان مقيم خارج به داخل برنمي‌گردند؟ چرا بقيه کشورها علاقه‌اي ندارند که سرمايه خود را به ايران بياورند؟ يک جا دچار اشتباه شديم.


رويکرد دولت ترامپ در قبال ايران کاملاً اشتباه

رئيس مجلس نمايندگان آمريکا رويکرد دولت ترامپ در قبال ايران را کاملاً اشتباه خواند و تأکيد کرد کاخ سفيد نبايد بدون مشورت با کشورهاي اروپايي از برجام خارج مي‌شد.به گزارش تسنيم، «نانسي پلوسي» در مصاحبه با ام‌اس‌ان‌بي‌سي در واکنش به درخواست «مايک پنس» براي خروج اروپايي‌ها از برجام گفت: سياست‌هاي دولت ترامپ در قبال ايران منجر به بروز يک شکاف بزرگ بين آمريکا و متحدانش در اروپا خواهد شد. من آرزو مي‌کنم که چنين اتفاقي رخ ندهد. خوشبختانه ما و اروپايي‌ها نقاط مشترک زيادي داريم؛ بهتر بود دولت ترامپ قبل از تصميم‌گيري براي خروج از توافقنامه هسته‌اي و خارج کردن نظاميان آمريکايي از سوريه، با متحدانمان نيز مشورت مي‌کرد.

آزادي ۲۲ هزار زنداني کشور

رئيس سازمان زندان‌ها گفت: در ادامه اجراي بخشنامه عفو گسترده زندانيان، تعداد ۲۲۷۰۰ نفر از زندانيان تا ابتداي روز جاري آزاد و تعداد ۱۳۴۰۰نفر مشمول تخفيف مجازات شدند. اصغر جهانگير ابراز اميدواري کرد تا چند روز آينده تمامي‌زندانياني که امکان بهره مندي از اين بخشنامه را دارند مشمول حکم آزادي و يا تخفيف مجازات شوند.بر اساس آمار استان‌هاي تهران و خراسان رضوي به ترتيب با ۲۰۶۷ و ۲۰۲۵بيشترين آمار آزادي و استان اصفهان با تعداد۱۵۰۰ زنداني بيشترين تخفيف مجازات را تا اين تاريخ داشته اند.بيشترين تعداد آزادي بر اساس گروه سني با تعداد ۶۳۱۳ نفر متعلق به گروه سني ۲۶-۳۲ است.همچنين تعداد ۶۰۶ نفر از زندانيان آزاد شده را زنان تشکيل مي‌دهند.

شکايت خاتمي‌از کريمي‌قدوسي

سخنگوي هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان درباره شکايت سيدمحمد خاتمي‌از کريمي‌قدوسي، گفت: رئيس دولت اصلاحات از جواد کريمي‌قدوسي نماينده مردم مشهد و کلات به علت توهين و افترا شکايت کرده و اين موضوع در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان بررسي مي‌شود. محمد جواد جمالي نوبندگاني در گفت‌وگو با ايلنا گفت: اين شکايت درباره ادعاي آقاي کريمي‌قدوسي مبني بر ديدار خاتمي‌با ملک عبدالله پادشاه عربستان است. جواد کريمي‌قدوسي نماينده مشهد در توييتي مدعي شد: محمد خاتمي‌يکي از يکي از مهره‌هاي برجسته فتنه ۸۸ در آن ايام جهت جلب حمايت سعودي براي نامزدي ميرحسين موسوي به رياض مي‌رود و با ملک عبدالله ديدار مي‌کند. در آن جلسه عبدالله خطاب به خاتمي‌مي‌گويد؛ چرا ايران در منطقه و کشورهاي عربي فعال است، مي‌خواهيد دستور بدهم ايران را روي سرتان خراب کنند؟ و خاتمي‌در پاسخ مي‌گويد؛ اعلي حضرتا، در صورت راي آوردن ما، از هرکجا که امر بفرماييد خارج مي‌شويم...

تلاش آمريکا براي شکاف‌ خاورميانه

سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه، کنفرانس ورشو را عاملي براي ايجاد شکاف‌هاي مختلف در خاورميانه دانست.به گزارش ايلنا از اسپوتنيک، ماريا زاخارووا، گفت: هدف از برگزاري نشست ورشو، انجام مباحث جدي درباره مشکلات خاورميانه نبود. تنها بحث‌هاي جدي اين نشست، موضوعاتي مانند تروريسم، مسائل حقوق بشر و پناهندگان بود.زاخارووا گفت: اين نشست تلاشي براي ايجاد «مسيري موازي» در جهت «تصميات يکجانبه» آمريکا بود.اين مقام روس همچنين اظهار کرد: کنفرانس ورشو در واقع تلاش آمريکا براي تحت تأثير قرار دادن سياست خاورميانه‌اي ديگر شرکت‌کنندگان حاضر در اين نشست بود. تا آن‌ها را در جهت انجام رويکردي که تأمين‌کننده منافع آمريکا باشد، قانع کند.زاخارووا خاطرنشان کرد: هدف اصلي نشست ورشو، همان‌طور که انتظار مي‌رفت، تلاشي براي همراهي حاضران آن با برنامه مخرب آمريکا براي تقابل کامل با تهران بود که مي‌بايست به عنوان «منبع اصلي بي‌ثباتي در منطقه» تلقي مي‌شد.وي در ادامه گفت: متاسفانه، بايد گفت که کنفرانس ورشو مثال ديگري از تلاش‌هاي آمريکا براي به وجود آوردن شکاف‌هاي جديد در منطقه خاورميانه بود؛ منطقه‌اي که در حال حاضر پر از تنش و مقابله و درگيري است.

پس‌‌لرزه‌هاي نشست ورشو

سفير ايران در لندن تاکيد کرد: پس‌‌لرزه‌هاي نشست ورشو: با مخالفت لهستان، برگزاري نشست سران کشورهاي اروپاي مرکزي موسوم به «گروه ويزگراد» که قرار بود در اسرائيل تشکيل شود، لغو گرديد.به گزارش ايلنا، حميد بعيدي‌نژاد در توييتر خود نوشت: پس‌‌لرزه‌هاي نشست ورشو: با مخالفت لهستان، برگزاري نشست سران کشورهاي اروپاي مرکزي موسوم به «گروه ويزگراد» که قرار بود در اسرائيل تشکيل شود، لغو گرديد. برگزاري اين نشست در اين مرحله حساس، اهميت زيادي براي تل آويو داشت و لغو آن ضربه سنگيني به موقعيت سياسي نتانياهو وارد مي‌آورد.

فريدون در اولين جلسه محاکمه

اولين جلسه رسيدگي به اتهامات حسين فريدون و مرتبطين وي در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضايي کارکنان دولت برگزار شد.به گزارش ايلنا، اولين جلسه رسيدگي به اتهامات حسين فريدون و شش نفر از مرتبطين وي در پرونده، در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضايي کارکنان دولت به رياست قاضي عاليشاه برگزار شد.در اين جلسه که حسين فريدون و چهار نفر از مرتبطين به همراه وکلاي خود حضور داشتند، نماينده دادستان کيفرخواست پرونده را قرائت کرد.گفتني است در جلسه اول دادگاه که دو ساعت و پانزده دقيقه به طول انجاميد، متهم رديف دوم و وکيل وي پس از تفهيم اتهام از سوي قاضي عاليشاه به دفاع از اتهامات انتسابي مطرح شده در کيفرخواست پرداختند. جلسه بعدي هفته آينده برگزار مي‌شود.

کشف ۸۵۶۰ تن سوخت قاچاق

وزارت اطلاعات از کشف ۸۵۶۰ تن سوخت قاچاق در استان سمنان خبر داد. روابط عمومي‌وزارت اطلاعات اعلام کرد: با اقدامات اطلاعاتي سربازان گمنام امام زمان(عج) در استان سمنان، ۴ شرکت متخلف سوخت که اقدام به قاچاق ۸۵۶۰ تن فرآورده نفتي به ارزش ۳۶۰ ميليارد ريال نموده بودند شناسايي و مورد ضربه قرار گرفت.در اين عمليات ۲ نفر از قاچاقچيان کلان دستگير و پرونده اين شرکت‌ها جهت سير مراحل قضايي به تعزيرات حکومتي، ارسال گرديد.

جمع‌آوري امضاي سوال از رئيس‌جمهور

جمعي از نمايندگان مجلس با استناد به اصل ۸۸ قانون اساسي، طرح سؤال از رئيس‌جمهور درباره وضعيت آموزش و پرورش رايگان و هزينه‌هاي بالاي اين وزارتخانه امضا کردند.به گزارش ايلنا، در متن اين طرح که تاکنون بيش از ۲۰ نماينده آن را امضا کرده‌اند، خطاب به هيئت رئيسه مجلس آمده است:احتراما با توجه به اصل ۸۸ قانون اساسي جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، با توجه به نقض اصلي سي‌ام قانون اساسي، فصل سوم قانون اساسي از رئيس جمهور محترم جناب آقاي دکتر حسن روحاني طرح سوال داريم.سوال: چرا طبق اصلي سي‌آم قانون اساسي، وسايل آموزش و پرورش رايگان براي همه دانش‌آموزان از همه طبقات جامعه، نژاد، قوم، به طور عادلاانه و رايگان تا پايان دوره متوسطه فراهم نمي‌گردد.فصل سوم قانون اساسي حقوق ملت[اصل نوزدهم]: مردم ايران از هر قوم و قبيله که باشند از حقوق مساوي برخوردارند و رنگ و نژاد و زبان مانند اين‌ها سبب امتياز نخواهد شد.اصل سي‌ام قانون اساسي: دولت موظف است وسايل آموزش و پرورش رايگان را براي ملت تا پايان دوره آموزش متوسطه فراهم سازد و و وسايل و تحصلات عالي را گسترش دهد.

امام جمعه اهواز استعفا داد

آيت الله موسوي جزايري با حضور در دفتر مقام معظم رهبري، گزارشي از وضعيت جسماني خود ارائه کرد و از سمت «امامت جمعه اهواز» استعفا داد.به گزارش حوزه نيوز؛ آيت الله سيد محمدعلي موسوي جزايري در «خطبه‌هاي نماز جمعه ۲۶ بهمن ماه اهواز» از «احتمال کناره‌گيري از سمت امامت جمعه به دليل ضعف قواي جسمي» سخن به ميان آورد.استمرار اين بيماري، آيت الله موسوي جزايري را بر آن داشت که بنا به تکليف شرعي و عدم توانايي در اقامه نماز جمعه، از سمت امامت جمعه استعفا دهد.

در مراسم گراميداشت شهداي جاده خاش_ زاهدان تاکيد شد؛

گروه سیاسی: حادثه تروريستي جاده خاش- زاهدان که منجر به شهادت 27 نفر از مرزبانان شد، مردم کشورمان را عزادار کرد و مردم خواستار برخورد جدي با عوامل اين جنايت شدند. از سوي ديگر تمامي‌مسوولان نسبت به واکنش مناسب به تروريستها هشدار دادند و از سوي ديگر به عربستان و امارات به عنوان حاميان تروريستها هشدار داده شد. همچنين با احضار سفير پاکستان به وزارت خارجه کشورمان،‌ از اسلام آباد خواسته شد با تروريستها برخورد جدي داشته باشد. در ادامه وزير خارجه پاکستان در تماس تلفني با وزير خارجه کشورمان از اعزام تيم تخصصي به کشورمان و همکاري با ايران براي نابودي تروريستها خبرداد. اما پس از تشييع شهداي اين جنايت، مراسم گراميداشتي برگزار شد که مراسمي‌نيز در ستاد فرماندهي نيروي زميني سپاه برگزار شد.

اما در حاشيه اين مراسم وزير اطلاعات تصريح کرد: اقدام جنايت کارانه تروريست‌ها در شهادت مرزبانان سپاه در جاده خاش را بي پاسخ نخواهيم گذاشت. حجت الاسلام سيد محمود علوي با تاکيد بر اينکه اين اقدام تروريست‌ها را بي پاسخ نخواهيم گذاشت، گفت: قطعا روي اين مساله برنامه ريزي خواهيم کرد؛ اين انتظار ملت است.وي افزود: در اين زمينه هم افزايي بين دستگاههاي موثر در امنيت وجود دارد؛ از لحظه اين اتفاق عمليات‌ها و بررسي‌ها از در شوراي عالي امنيت ملي آغاز شده است تا پاسخي قاطع بدهيم.

  • عامل انتحاري پاکستاني بود

همچنين فرمانده نيروي زميني سپاه گفت: عامل انتحاري و دو نفر از عناصر تيم تروريستي حمله به نيروهاي سپاه، پاکستاني بودند. محمد پاکپور افزود: بعد از حادثه‌اى که رخ داد، اقدامات زيادي انجام داديم و بعد از اينکه قطعات خودروي انتحاري را به برادران‌مان در نيروي انتظامي‌تحويل داديم، هويت خودرو را مشخص کردند و بعد از شناسايي هويت آن، نيروهاي اطلاعاتي و عملياتي قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه، عمليات دستگيري و انهدام تيم پشتيباني کننده و تيمي‌که خودرو را براي اين اقدام آماده کرده بودند، آغاز کرديم.وي افزود: دو روز قبل، اولين سرنخي که به دست آورده بوديم که يک خانم بود که دستگير کرديم و بعد از دستگيري اين عامل تروريستي، به افراد ديگر هم رسيديم. پاکپور ادامه داد: دو نفر از عناصر تيم تروريستي پاکستاني بودند و عامل انتحاري نيز فردي به نام "حافظ محمدعلي" از پاکستان بود و يک فرد ديگر از پاکستان نيز در تيم حضور داشت.فرمانده نيروي زميني سپاه با بيان اينکه ۳ نفر از عوامل تيم ترويستي از منطقه سيستان و بلوچستان بودند، تصريح کرد: دو نفر از آنها دستگير شده‌اند و يک نفر هم متواري است که انشالله به زودي دستگير خواهد شد.وي ادامه داد: آنها مهمات و تجهيزات بسيار زيادي اين گروهک آماده کرده بودند و اقداماتي که مي‌خواستند انجام دهند، فقط صرفا براي اين کار نبوده و قصد داشتند اقدامات تروريستي را در ۲۲ بهمن و ساير مناسبت‌ها انجام دهند. در آن زمان تمهيدات زيادي را براي راهپيمايي ۲۲ بهمن داشتيم و آنها موفق نشدند و حتي در ايام دهه فجر در مرز نيز عناصر تروريست تلاش زيادي کردند که اقداماتي از اين قبيل انجام دهند اما نتوانستند. پاکپور با اشاره به اقدام اخير تروريست‌ها در منطقه سيستان و بلوچستان، گفت: آنها اقدام خاصي نتوانستند انجام بدهند و اين حرکت کوري است که يک ماشين را در جاده ترانزيتي منفجر کنند.

  • مقابله جدي با تروريستها

همچنين نماينده ولي فقيه در سپاه‌پاسداران گفت: انتقام از عوامل تروريستي به موقع انجام خواهد شد و قرار گذاشته‌ايم که در مقابل هر شهيد، ۱۰ نفر از آنها را به هلاکت برسانيم.به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام عبدالله حاجي‌صادقي، در جمع خبرنگاران با اشاره به دستگيري عاملان حمله تروريستي خاش-زاهدان توسط سپاه در روز گذشته، اظهار داشت: اين اقدام، اولين ضربه سپاه‌پاسداران با عاملان حادثه تروريستي طي هفته قبل بود.وي ادامه داد: انتقام از عوامل تروريستي به موقع انجام خواهد شد و قرار گذاشته‌ايم که در مقابل هر شهيد ما، ۱۰ نفر از آنها را به هلاکت برسانيم.

  • ايستادگي با صلابت

همچنين مراسم ديگري در بزرگداشت شهداي ترور منطقه کاشان برگزار شد که محمدرضا نقدي در اين مراسم گفت: در برابر فشار نفوذي‌هايي که گراني در زندگي معيشتي مردم ايجاد مي‌کنند تا آن‌ها تسليم سلطه گران شوند، ملت ايران با صلابت ايستاده و از آرمان‌هايش دفاع مي‌کند. ملت ولايتمدار ايران اسلامي‌آموزش ديده مکتب ولايت فقيه با روحيه و انديشه بسيجي هستند که در طول تاريخ در مکتب اهل بيت (ع) رشد يافته‌اند.وي تصريح کرد: ملت ايران هرگز با اسلحه، بمب و ترور تسليم دشمن نشده و از آرمان‌هاي والاي انقلاب اسلامي‌و شهيدان گلگون کفن عقب نشيني نخواهد کرد، هوشياري و بصيرت مردم ايران با حضور در راهپيمايي يوم‌الله 22 بهمن با وجود گراني و جنگ رواني دشمن و فشارهاي اقتصادي جهان را شگفت‌زده کرد.نقدي با اشاره به حادثه تروريستي سيستان و بلوچستان تأکيد کرد: شهيدان مدافع حريم امنيت خالصانه جواني خود را وقف حاکميت دين خدا، دفع اشرار و دفاع از نظام اسلامي‌کردند و آسايش و امنيت زندگي امروز مرهون جان‌فشاني‌هاي آن‌ها است.معاون فرهنگي سپاه گفت: عمليات تروريستي سيستان و بلوچستان جريان طبيعي نيست و متصل به سازمان‌هاي جاسوسي رژيم صهيونيستي، آمريکا، انگليس و دنباله‌هاي منطقه‌اي آن‌ها است و به علت امنيتي که براي تروريست‌ها در کشورهاي همسايه ايجاد شده دست به اين اعمال دست مي‌زنند.وي با اشاره به حمايت سازمان‌هاي جاسوسي آمريکا، رژيم صهيونيستي و نوکرهاي جنايتکار آنان در کشورهاي منطقه با بهره‌گيري از ماهواره و پهپاد، افزود: هنگامي‌که اين حمايت‌ها وجود داشته باشد، تروريست‌ها ديگر دغدغه اسلحه، پول، اطلاعات و مهمات ندارند.نقدي تصريح کرد: کشورهاي منطقه هم داراي نيروهاي امنيتي و پليس هستند، اما با کمک سازمان‌هاي جاسوسي دست تروريست‌ها را باز گذاشتند و کساني هم که در داخل کشور به صورت غيرمستقيم بين شيعه و سني اختلاف مي‌اندازند، با اين اعمال افراد را براي اهداف خبيث دشمن آماده مي‌کنند.

  • بررسي در مجلس

همچنين عضو کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به جلسه اين کميسيون گفت: در اين جلسه ابعاد مختلف حادثه اخير تروريستي زاهدان با حضور عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه، مسئولان وزارت اطلاعات، مسئولان وزارت کشور، نماينده سپاه پاسداران و استاندار سيستان و بلوچستان بررسي شد. محمدابراهيم رضايي در گفت‌وگو با تسنيم افزود: در ابتداي جلسه نماينده سپاه پاسداران از چگونگي حادثه و کم‌وکيف وقوع حادثه و نماينده وزارت اطلاعات نيز گزارشي از کم‌وکيف فعاليت گروهک‌ها در اين استان به اعضاي کميسيون ارائه کردند.عضو هيئت رئيسه کميسيون امنيت‌ ملي گفت: در اين جلسه همچنين عراقچي، معاون وزير امور خارجه، عنوان کرد که سفير پاکستان احضار شده و از مسئولان پاکستاني به‌صورت جدي خواسته شده تا با عناصر و گروهک‌هايي که با حمايت عربستان و امارات به پاکستان اعزام و از آنجا وارد کشور ما مي‌شوند، برخورد کنند.رضايي ادامه داد: مسئولان ايراني عنوان کردند که پاکستاني‌ها مراقب باشند که روابط ايران با پاکستان تحت تأثير رفتار سوء عربستان، امارت، اسرائيل و آمريکا قرار نگيرد.نماينده خمين افزود: طبق گزارش‌هاي ارائه‌شده اين حمله تروريستي با حمايت اطلاعاتي عربستان و امارات انجام شده و مواد منفجره استفاده‌شده در اين حادثه از خاک پاکستان وارد کشور شده است.

استقبال گرم از رییس مجلس و هیات همراه در پکن؛

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران در ديدار با «وانگ يي» همتاي چيني خود با اشاره به اهميت روابط چين و ايران تاکيد کرد ايران مهمترين رابطه راهبردي را در جهان با چين دارد. به گزارش ايرنا «محمد جواد ظريف» در اين ديدار که در مهمانسراي دولتي پکن برگزار شد از سفر «علي لاريجاني» و هيات همراه به چين به عنوان يک شروع جديد ياد کرد و افزود: چين از کشورهاي مهم براي ايران است و در سياست خارجي ايران نقش بالايي دارد. وي با بيان اينکه روابط ايران و چين براي ما خيلي ارزشمند است، گفت: چين يکي از مهمترين شرکاي ما است و ما براي همکاري‌هاي راهبردي دو کشور اهميت قائل هستيم . ظريف با اشاره به اينکه به همراه رييس مجلس و يک هيات بلند پايه به پکن سفر کرده است، تصريح کرد اين سفر شروع تازه‌اي در روابط دو کشور است و نگاه راهبردي تهران به چين را نشان مي‌دهد. وزير امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران همچنين با تبريک سال نو چيني به مردم و دولت اين کشور از استقبال گرم چين از اين سفر قدرداني کرد.

'وانگ يي' وزير امور خارجه جمهوري خلق چين نيز در اين ديدار ضمن تاکيد بر اهميت روابط دو کشور افزود: سفر 'شي جين پينگ' رييس جمهوري خلق چين در اسفند سال 94 به تهران روابط دو کشور را به سطح راهبردي ارتقا داده است. او تاکيد کرد: ديدار امروز مي‌تواند براي تحولات منطقه و خاورميانه خيلي سازنده باشد، من مي‌خواهم از اين فرصت استفاده کنم و اعلام کنم استراتژي عميق ايران و چين يک دفاع به حق در ميان دو کشور است. وي افزود: «سخنراني جانانه و شفاف شما ( ظريف) در مورد دفاع از حقوق ايرانيان در کنفرانس مونيخ را روز گذشته از طريق تلويزيون نگاه کردم و فکر مي‌کنم صدها ميليون بيننده چيني نيز سخنان شما را تماشا کردند و حالا شما به يک شخص معروف در ميان چيني‌ها تبديل شده ايد.» همچنين رييس مجلس شوراي اسلامي‌که به دعوت 'لي ژان شو' همتاي چيني خود در راس هياتي به اين کشور سفر کرده است بامداد امروز سه شنبه به وقت محلي، وارد فرودگاه بين المللي پکن شد. لاريجاني در بدو ورود به فرودگاه پکن مورد استقبال «محمد کشاورز زاده» سفير جمهوري اسلامي‌ايران در چين و 'لي شوئه يونگ' رئيس کميسيون آموزش، علوم، فرهنگ و سلامت عمومي‌کنگره خلق چين که رئيس چيني گروه دوستي پارلماني دو کشور نيز هست قرار گرفت. 'محمد جواد ظريف' وزير امور خارجه، 'بيژن نامدار زنگنه' وزير نفت، 'فرهاد دژپسند' وزير امور اقتصاد و دارايي و 'عبدالناصر همتي' رييس کل بانک مرکزي نيز در اين سفر لاريجاني را همراهي مي‌کنند. غلامرضا تاجگردون رئيس کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و فريدون حسنوند رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌نيز لاريجاني را در اين سفر همراهي مي‌کنند. ملاقات با 'لي ژان شو' رئيس کنگره خلق و ملاقات با گروه دوستي پارلماني چين و ايران از جمله برنامه‌هاي سفر لاريجاني به چين است.


وزير دادگستري گفت: شيوه تعلق صنفي، بخشي و سازماني نبايد به گونه‌اي باشد که از مسير حق خارج شود و حقيقتا گاهي وقت‌ها با دولت منصفانه رفتار نمي‌شود.

به گزارش ايلنا، سيدعليرضا آوايي در ديدار با کارکنان تعزيرات حکومتي استان قزوين گفت: در اين شرايط اقتصادي مردم از مسئولان قضايي انتظار دارند که به آنها کمک کنند که با توجه به فرا رسيدن ايام عيد، سازمان تعزيرات حکومتي در سراسر کشور نسبت به برگزاري گشت‌هاي مشترک به صورت واقعي همراه با اطلاع‌رساني و نه نمايشي و تبليغاتي اقدام خواهد کرد تا با هرگونه گرانفروشي مقابله شود و اين موضوع بر مردم تحميل نشود.

وزير دادگستري افزود: فضاهاي اجتماعي و سياسي نبايد ما را هيجاني کند و براي مطالبات مردمي‌نبايد تصميمات تندي را براي ظلم به مردم و کسبه أخذ کنيم تا مردم خوشحال شوند.

وي اضافه کرد: اينکه چه کسي براي ما کف زد، چه کسي به ما پست داد و از چه مقامي‌تقدير گرفتيم خيالات و وهم است و جز ما، وجدان و قيامت چيزي واقعي نيست و بقيه داستان است.

وزير دادگستري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به شرايط خاص ايجاد شده و نوسانات در قيمت‌هاي ارز و بازار تصريح کرد: خيلي به دولت حمله شده گرچه دفاع مطلق هم نمي‌کنم و در تمام تصميماتي که گرفته‌ايم نمي‌توانيم مطلقا اذعان کنيم اشتباهي نداشته‌ايم.

آوايي افزود: دولت تقريبا همان دولت يازدهم با اندک تغييرات است آيا قيمت ارز در دولت گذشته ثابت بود يا متغير، آيا نرخ تورم سير صعودي داشته يا کنترل شده بود اگر دولت ضعيف و ناتوان است، بايد در دولت قبلي هم اين گونه مي‌بود که نبود.

اين مقام قضايي اضافه کرد: يک مجموعه‌اي نقض عهد و خلاف کرده و همه ضابطه‌هاي بين‌المللي را به هم ريخته است، به جاي اينکه نوک پيکان حمله متوجه عهدشکنان باشد به سمت دولت است و دولت هم در زير اين همه فشار که از هر سو بر آن وارد مي‌شود، ايستاده و تحمل مي‌کند.

آيت الله مکارم شيرازي حفظ اقتدار دفاعي و نظامي‌را داراي منشاء قرآني و روايي دانست و با محکوم کردن جنايت تروريست‌ها در سيستان و بلوچستان و ابراز تاسف از شهادت شماري از پاسداران، بر لزوم اتخاذ تدابير لازم به منظور پيشگيري از حوادث احتمالي و نيز کاهش تلفات تاکيد کرد.

اين مرجع تقليد در ديدار سرلشکر باقري رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح، بر لزوم درک و شناخت شرايط حساس و خاص کشور تاکيد و تصريح کرد: بايد شرايط سخت کشور را توأم با اميدواري دادن به مردم به درستي تبيين کنيم و در عين حال بدانيم که راه برگشتي نداريم.

وي مذاکره با دشمنان را بي فايده توصيف و تصريح کرد: آنها يک روز، هسته‌اي را بهانه مي‌کنند، روز ديگر دم از حقوق بشر مي‌زنند و روزي ديگر نيز موضوع فلسطين و اسرائيل را پيش خواهند کشيد. اين مرجع تقليد با بيان اين که بايد بدانيم بهانه جويي‌هاي دشمنان تمامي‌ندارد، اظهار کرد: تعجب مي‌کنيم از کساني که در گوشه و کنار از مذاکره دم مي‌زنند، اما به اين واقعيات توجه ندارند که آنها هر روز موضوع جديدي را بهانه مي‌کنند و خواسته‌هايشان نيز تمامي‌ندارد.

مکارم شيرازي تنها راه در برابر دشمنان را مقاومت و پايداري دانست و افزود: بايد روز به روز به لحاظ دفاعي و نظامي‌آمادگي خود را بالا ببريم و تجهيزات خود را به روز کنيم تا دشمن از حمله به ما بترسد. وي اضافه کرد: به دليل همين اقتدار و توانمندي ما است که دشمنان امروز گزينه نظامي‌را فراموش کرده اند، متوسل شدن دشمنان به تروريست‌ها و انجام حرکات مذبوحانه همچون حادثه اخير در سيستان و بلوچستان ذليلانه‌ترين راه است. وي با تاکيد بر اين که ما هم بايد قوي شويم و هم اقتدار خود را به رخ دشمنان بکشانيم، اظهار کرد: ما دنبال حمله به هيچ کشوري نيستم، جنگ طلب و توسعه طلب هم نيستيم اما براي حفظ و دفاع از خود اين تجهيزات و بيش از آن را لازم داريم. مکارم شيرازي بر لزوم اطلاع‌رساني دستاوردها و فعاليت‌هاي نيروهاي مسلح تاکيد کرد و گفت: اين خبر‌رساني باعث مي‌شود که هم مردم اميدوار شوند و هم حساب کار دست دشمنان بيايد.

تاجيک بر همکاري و گفت‌وگو با اروپا تاکيد کرد؛

يک ديپلمات سابق کشورمان با بيان اينکه اينستکس هر چند يک سازوکار حداقلي است ولي مي‌تواند اهرم و سکويي براي خروج ايران از شرايط تحت فشار باشد، گفت: با مشکلات زيرساختي روبرو هستيم. اقتصاد ما نه تنها تک‌محصولي است و متکي به نفت است بلکه نفت ارتباط مستقيمي‌هم با سفره مردم پيدا کرده و در صورتي که تحريم‌ها بتواند موجب کاهش فروش نفت شود و امکان حصول عوايد ناشي از فروش نفت نيز امکان‌پذير نباشد، ايران با مشکلات اساسي روبرو خواهد شد. مخصوصا در يکي، دو سال آينده که ذخيره و اندوخته ارزي به سمت صفر ميل پيدا کند.

نصرت‌الله تاجيک در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به راه‌اندازي سازوکار ويژه مالي اتحاديه اروپا (اينستکس) ادامه داد: ما بايد در چهارچوب همين سازه حداقلي از امکاناتي که اروپا مي‌تواند يا مي‌خواند پاي کار بياورد، استفاده کرده و شرکت‌هاي متوسط و کوچک که اتفاقا مناسب اقتصادي و اوضاع سياسي اجتماعي ما است را با شرکت‌هاي نظير ايراني مرتبط و اجازه ندهيم تداوم سياست انقباضي بنيه اقشار آسيب پذير و از جمله کارگران را اينچنين نحيف و تضعيف کند.

وي افزود: ما نبايد از راه‌اندازي سازوکار ويژه مالي اروپا غش کنيم ولي با توجه به شرايط و موقعيتي که در آن قرار داريم و حداقل تا زمان آنکه ترامپ رئيس‌جمهور امريکا است، نبايد کسان ديگري را پشت سر او بفرستيم يا آنها را از اردوگاه خود جدا کنيم بلکه بايد به دور از جناح‌بندي‌هاي سياسي و اختلافات داخلي، همکاري و گفت‌وگو با اروپا به عنوان يک کار ديپلماتيک و نه کف خياباني در دستورکار سياسي خود قرار دهيم.

وي با بيان اينکه ما با توجه به آسيب‌‌پذيري‌هايي که داريم و مخصوصا چالش‌هاي سياسي اجتماعي خود که هم ناشي از مشکلات داخلي و سوءمديريت و هم تلنبار شدن مسائل حل نشده و هم اغراض و فشارهاي خارجي، قدرت بازي چندان زيادي با توجه به افزايش فشارها و تحريم‌هاي ترامپ که روزبه‌‌‌روز سخت‌‌تر خواهد شد نداريم، اظهار داشت: اثرات تحريم‌ها اندک‌ اندک در حال نشان دادن خود هستند و کشور را با چالش‌هاي اقتصادي و در نتيجه بحران‌هاي سياسي - اجتماعي روبه‌رو ساخته که مي‌تواند ابعاد سياسي، اجتماعي و امنيتي در پي به همراه داشته باشد.

اين تحليل‌گر مسائل سياست خارجي با بيان اينکه دونالد ترامپ مي‌گويد به دنبال تغيير رفتار ايران هستيم و نه تغيير رژيم ولي اين شوخي و براي فرار از مسئوليت و تبعات حقوقي اهداف واقعي امريکا عليه ايران است، تصريح کرد: امريکا در دوران ترامپ به چيز کمتري جز فروپاشي نظام و تجزيه ايران رضايت نمي‌دهد و به همين دليل، بازي دقيقي را عليه ايران طراحي کرده‌اند. در چنين شرايطي بازي ما هم بايد دقيق باشد و ما بايد بدانيم چه مي‌خواهيم و چه بايد بکنيم و فرصتي براي آزمون و خطا نيست. اين ديپلمات سابق کشورمان با بيان اينکه اينستکس سازه مشخصي ندارد بلکه به عنوان يک اتاق تسويه عمل مي‌کند، يادآور شد: اين مسئله هم به ما فرصت مي‌دهد تا استانداردهاي مالي و بانکي خود را افزايش دهيم و هم موجب مي‌شود تا نيازهاي پايه‌اي ايران رفع شود و چون حالت ژله‌اي دارد هم از نظر طولي و هم از نظر عرضي قابل افزايش است؛ هم طولي از اين جهت که کشورهاي عضو آن قابل افزايش هستند هم در اروپا و هم آسيا و عرضي از اين جهت که مي‌توان به کالاها، دستورکارها و نوع همکاري‌ها افزود.

وي افزود: اختلافات ميان اروپا و امريکا افزايش يافته است. البته ما هم با اتحاديه اروپا و همچنين بعضي کشورهاي اروپائي کم مشکل نداريم ولي اين اقدام حداقلي در راه‌اندازي اينستکس، ايجاد يک ترک در نظام تحريم‌هاي ترامپ تلقي مي‌شود.

اين تحليلگر مسائل سياست خارجي با اشاره به برخي از ارزيابي‌ها مبني بر تقسيم کار ميان اروپا و امريکا گفت: برخي‌ها مي‌گويند اروپا و امريکا تقسيم کار کرده‌اند و اروپايي‌ها نقش پليس خوب را بازي مي‌کنند در حالي که اين طور نيست. اگر امريکا مي‌توانست اروپايي‌ها را با خود همراه کند، حتما آنها نيز به تبع امريکايي‌ها از توافق هسته‌اي خارج مي‌شدند و اين کار، اثرات رواني منفي بيشتري بر ايران داشت.