درخواست آمريکا براي روابط ديپلماتيک با ايران

وزارت خارجه ايالات متحده با انتشار پيام ويدئويي در توييتر خود بر ايجاد روابط ديپلماتيک بين دو کشور تاکيد کرد.برايان هوک رئيس گروه اقدام ايران در اين ويدئو بر تعهد آمريکا براي حفظ و نگهداري سفارت ايران در واشنگتن تاکيد کرد.وي گفت: ما از اين ساختمان حفاظت مي‌کنيم تا روزي کليد آن را به مردم ايران تحويل دهيم.هوک بر ضرورت روابط ديپلماتيک بين دو کشور تاکيد کرد و مدعي شد که اين اتفاق وابسته به حاکميت ايران است. دولت ايران بايد کمتر به دنبال انقلابي‌گري باشد و بيشتر شبيه يک کشور معمولي رفتار کند.وي گفت: منظور ما از کشور و رفتار معمولي اين است که ايران دست از تهديد ايالات متحده بردارد و به خواست مردم ايران دقت کند.


گراني خودرو باعث استيضاح وزير صنعت

سخنگوي کميسيون اصل "۹۰" با اشاره به اين که خودروسازان تعهد خود در مورد قيمت خودروها را زير پا گذاشته‌اند، گفت که اگر وزير صنعت، معدن و تجارت براي ساماندهي بازار خودرو اقدامي‌نکند، مجلس شوراي اسلامي‌براي استيضاح وي اقدام خواهد کرد.بهرام پارسايي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: در جلسه تخصصي کميسيون مقرر شد خودروسازان خودروهايشان را پنج درصد زير قيمت بازار عرضه کنند و در مراحل بعد هر بار پنج درصد قيمت را کاهش دهند تا به نرخ عادلانه دست يابيم اما خودروسازان به اين وعده عمل نکرده‌اند و حتي عرضه روزهاي گذشته ۲۰ درصد بيش از تعهدي است که داده بودند. آنها با عدم عرضه خودرو بازار را متشنج مي‌کنند.


مردم هر شب کابوس گراني مي‌بينند

عضو کميسيون عمران مجلس، فشارهاي اقتصادي بر مردم را ناعادلانه و به دور از عدالت اجتماعي دانست و گفت: حق مردم بزرگ ايران اين نيست که به خاطر بي تدبيري و مديريت ناصحيح اينگونه در تنگناي معيشتي قرار بگيرند و هر شب کابوس گراني اقلام مورد نياز زندگي شان را ببينند.مجيد کيان پور در گفت‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از ناتواني دولت در مديريت و کنترل بازار، گفت: متأسفانه کالاهاي اساسي و مايحتاج مردم هر روز گرانتر مي‌شود و اين مسئله موجب خالي شدن سفره مردم خواهد شد.نماينده دورود با اعلام اينکه عملکرد ضعيف دولت در کنترل و مديريت بازار موجب نگراني جدي در مردم مي‌شود، گفت: دولت براي رفع مشکلات موجود فکر اساسي و عملياتي کند.

بي توجهي آفريقا به خروج آمريکا ازبرجام

سفير آفريقاي جنوبي در ايران گفت: خروج آمريکا از برجام از همکاري‌هاي اقتصادي، تجاري و فرهنگي آفريقاي جنوبي با ايران کم نخواهد کرد. به گزارش ايرنا، ويکا مازوي کومولو در ديدار با عباس رضايي استاندار اصفهان با بيان اينکه بر روي بنگاه‌هاي اقتصادي کوچک و متوسط تمرکز داريم، افزود: بايد اين بنگاه‌ها را به ايران وارد کنيم تا تبادلات اقتصادي و تجاري بين دو کشور و بويژه استان اصفهان افزايش يابد.وي اظهار کرد: توسعه گردشگري يکي از زمينه‌هاي مؤثر براي رشد اقتصادي است که تلاش مي‌کنيم با اعزام چند خبرنگار براي تهيه اخبار از ظرفيت‌هاي اين کشور و همچنين تور رسانه ايراني به آفريقاي جنوبي فرصت‌هاي اقتصادي و گردشگري را بررسي و با بهره‌گيري حداکثري از اين فرصت‌ها اقدام کنيم.کومولو با تأکيد بر لزوم ايجاد پرواز مستقيم بين دو کشور، تصريح کرد: محدوديت‌هاي بين المللي و اقتصادي در اين زمينه وجود دارد اما به دنبال ارائه راهکار براي حل اين مشکلات هستيم.

راي دادگاه لاهه موفقيت تيم ديپلماسي

عضو هيات رئيسه کميسيون امنيت ملي مجلس تاييد مجدد دادگاه لاهه براي داشتن صلاحيت رسيدگي به شکايت ايران از آمريکا را موفقيت قضايي و ديپلماسي و حقوقي دانست .به گزارش ايسنا، محمدجواد جمالي نوبندگاني تاييد مجدد دادگاه لاهه براي داشتن صلاحيت رسيدگي به شکايت ايران از آمريکا را موفقيت قضايي و ديپلماسي و حقوقي دانست .وي با اشاره به حکم اخير دادگاه لاهه مبني بر رد شکايت آمريکا درباره‌ عدم صلاحيت لاهه براي شکايت ايران عليه اين کشور گفت: دادگاه لاهه علي رغم نفوذ آمريکايي‌ها در نهايت با تلاش وکلاي داخلي و خارجي ايران با راي بسيار بالايي مجددا صلاحيت براي رسيدگي به شکايت ايران از آمريکا را تاييد کرد که اين موفقيت قضايي و حقوقي و ديپلماتيکي براي ايران است.وي افزود: البته اميدي وجود ندارد که آمريکايي‌ها آنچه در مجامع عمومي‌به ضررشان است را اجرا کنند ولي باز هم اين گونه اتفاقات بر شانه‌هاي آمريکا سنگيني مي‌کند و آنها را در حالت انفعال قرار مي‌دهد؛ چون ديگر در آينده نمي‌توانند از دادگاه لاهه استفاده کنند. به اين دليل که خودشان دادگاه لاهه را قبول ندارند. اين‌ها نشان مي‌دهد که ديگر چنين سلاحي از آمريکا گرفته شده است. جمالي با اين پيش‌بيني که روند بررسي شکايت ايران در لاهه يک تا دو سال به طول مي‌انجامد گفت:‌ در همين مرحله هم بايد از دولت به دليل استفاده از وکلاي خوب و تيم قوي در ارائه استدلال‌هاي خوب قدرداني کرد.

آموزش نظامي‌بهانه محاکمه 6 بحريني

دادگاه کيفري عالي بحرين در ادعايي جديد ۶ نفر را به اتهام دريافت آموزش‌هاي نظامي‌از ايران و عراق محکوم کرد. به گزارش ايلنا از ميدل ايست مانيتورخبرگزاري رسمي‌بحرين گفت: دادگاه سه متهم را به حبس ابد، دو نفر را به پنج سال زندان و يک متهم را به مدت ۷ سال زندان محکوم کرده که اين حکم موقتي است و احتمال تجديدنظر در آن وجود دارد. آژانس تحقيقات جنايي در بحرين مدعي شد اطلاعاتي دريافت کرده که نشان مي‌دهد که يک گروه تروريستي بين سال‌هاي ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ايران و عراق سفر کرده‌اند تا آموزش نظامي‌براي انجام برخي اقدامات در بحرين را دريافت کنند.اين افراد متهم به دريافت آموزش نظامي‌در ايران و عراق و هماهنگي با عناصر تروريستي براي انجام برخي اقدامات از طريق برنامه‌هاي الکترونيکي در بحرين شده‌اند.

ايران عضو هيچ ائتلاف نظامي‌نيست

معاون وزير امورخارجه با بيان اينکه موضع ما دفاعي است، گفت که ايران تنها کشور منطقه است که در هيچ ائتلاف نظامي‌عضويت ندارد. به گزارش ايرنا محمدکاظم سجادپور به روسيا اليوم گفت: ايران براي حفظ يکپارچگي و استقلالش تلاش مي‌کند و قادر است که از خود دفاع و حمايت کند.وي با بيان اينکه ايران امنيت خود را از اين و آن کشور به عاريت نگرفته است، ادامه داد: هرگز در دفاع از کشور، انقلاب و خاکمان ذره‌اي عقب نخواهيم نشست.معاون وزير امورخارجه ايران افزود: هيچ دوراني نبوده که موضعي خصمانه داشته باشيم، همواره از منافع، انقلاب و خاکمان دفاع کرده ايم در چهل سال گذشته اين موضوع را ثابت کرده ايم که ايران در دفاع از خود موفق بوده است.سجادپور افزود: اقدامات تروريستي منافع ما را هدف گرفته است که اين موضوع هرگز بدون پاسخ نخواهد بود. پس از چهار دهه تجربه و پختگي، تصميمات با احتياط و با درايت صورت مي‌گيرد.وي با بيان اين که توان کافي براي مقابله با تهديدات را داريم، گفت : جامعه به دستگاه‌هاي امنيتي اطمينان کامل دارد.

اينستکس براي تسهيل تجارت

معاون وزير امور خارجه روسيه گفت: اينستکس بايد شرايط را براي روابط تجاري ايران با روسيه و چين هم تسهيل کند.به گزارش ايلنا از تاس، «سرگئي ريابکوف» در تازه‌ترين اظهارات خود درباره ايستکس اظهار کرد که راه اندازي مکانيزم مالي بين اروپا و ايران براي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا، بايد امکانات ويژه‌اي براي روسيه در نظر بگيرد.ريابکوف گفت: اين مکانيزم مالي بايد شرايط را براي توسعه مبادلات بازرگاني بين ايران و کشورهاي ديگري مانند روسيه و چين هم فراهم کند.معاون وزير امورخارجه روسيه در پايان از کشورهاي اروپايي خواست به وعده‌هاي خود در مورد اينستکس عمل کنند.وي گفت: ممکن است عمل در جهت وعده‌ها براي اروپاييان زمان ببرد. اما ما مي‌خواهيم در جهت عمل به وعده‌هاي خود حرکت کنند و به تعهدات خود وفادار باشند.

جايزه رياض به پاکستان

نشريه ايتاليايي 'د مدي تلگراف' با اشاره به حمله انتحاري اخير گروه جيش العدل ايران در جاده خاش-زاهدان، و سفر بن سلمان به پاکستان نوشت: اين احتمال وجود دارد که پاکستان به دليل ناديده گرفتن فعاليت‌هاي جيش العدل از عربستان جايزه گرفته باشد.به گزارش ايرنا اين نشريه نوشت : چهارشنبه گذشته گروهي از افراط گرايان سني در جنوب شرقي ايران با عمليات انتحاري به اتوبوس حامل اعضاي سپاه پاسداران حمله کردند که در جريان آن 27 تن کشته شدند.به اعتقاد کارشناسان اين حمله، فصل جديدي از جنگ تجاري در غرب آسياست که بين دو بند چابهار و گوادر در ايران و پاکستان در جريان مي‌باشد که به ترتيب از حمايت هند و چين برخوردار هستند.بر اساس اين نظريه، هر کدام از اين دو بندر که در اين مسابقه به پيروزي برسد خواهد توانست ژئوپليتيک و اقتصاد منطقه را تحت تاثيرخود قرار دهد.همزمان با اين رويدادها، پاکستان ميزبان محمد بن سلمان بود که در سفر به اسلام آباد توافق‌هاي چشمگيري با طرف‌هاي پاکستاني به امضا رساند.

رئيس جمهور در جلسه هیات دولت تاکيد کرد؛

گروه سیاسی: رئيس‌ جمهور با اشاره به شکست‌هاي پياپي آمريکا بويژه در زمينه سياسي در توطئه‌هايي که عليه جمهوري اسلامي‌ايران داشته و دارد، گفت: امروز ميان ايران و آمريکا يک زورآزمايي حداکثري است به معناي آنکه امروز آنها از حداکثر توانشان عليه ملت ايران استفاده مي‌کنند و ملت ايران هم از حداکثر اراده، اميد و اعتمادش در برابر آنها استفاده مي‌کند و اين شرايط کمتر در گذشته بوده است.

به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام حسن روحاني در جلسه هيأت دولت با بيان اينکه امروز در شرايطي هستيم که جنگ اراده‌ها نتايج خود را نشان خواهد داد، تأکيد کرد: هيچ ترديدي به پيروزي اراده ملت بزرگ ايران در برابر آمريکا نداريم.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه آمريکايي‌ها در ارديبهشت امسال در همراهي اروپا با خود براي خروج از برجام يکبار دچار شکست شدند، افزود: آنها اوايل پاييز در سازمان ملل متحد اجلاس ويژه‌ شوراي امنيت عليه ايران تشکيل دادند و از پيش اعلام کردند قرار است اين نشست در سطح سران تشکيل شود، اما بخاطر فشارهايي که بود، مجبور شدند که اعلام کنند موضوع نشست ايران نيست و مي‌خواهند راجع به صلح و امنيت و سلاح کشتار جمعي بحث کنند.

روحاني ادامه داد: آمريکايي‌ها در مقام عمل همه توان خود را بکار گرفتند که در اين نشست کشورها را براي مخالفت با برجام با خود همراه کنند، اما تمامي‌۱۴ عضو ديگر شوراي امنيت با آمريکا مخالفت کرده و باعث شدند، شکست مفتضحانه سياسي براي آمريکا در شوراي امنيت سازمان ملل بوجود بيايد.

رئيس جمهور با اشاره به طراحي آمريکايي‌ها براي برگزاري اجلاس ورشو، ‌گفت: آنها ابتدا به وضوح اعلام کردند که اين اجلاس عليه ايران است و حتي در بيانيه ابتدايي خود موضوع ايران را مطرح کرده بودند اما زماني که با مخالفت همه کشورها مواجه شدند، ناچار شدند موضوع را تغيير داده و بگويند درباره خاورميانه است.

روحاني افزود: آنها نتوانستند يک جلسه آبرومندانه را در ورشو تشکيل دهند و علي رغم آنکه اتحاديه اروپا، متحد نزديک آمريکا بشمار مي‌رود و اين نشست هم در يک کشور اروپايي برگزار شد، اما بسياري از کشورهاي مهم اروپايي در سطح نازلي شرکت کردند.

رئيس جمهور با اشاره به مخالفت کشورهاي اروپايي در برابر تقاضاي معاون رئيس جمهور آمريکا براي خروج از برجام، گفت: آنها قاطعانه پاسخ دادند که در برجام خواهند ماند و در عين حال رئيس مجمع نمايندگان آمريکا هم اقدام رئيس جمهور اين کشور در خروج يک جانبه از برجام را اشتباه عنوان کرده است.

روحاني با بيان اينکه آمريکايي‌ها در برگزاري اجلاس ورشو به دنبال دو هدف ايران‌هراسي و فراموش کردن موضوع فلسطين بودند که در هيچ کدام موفق نشدند، اظهار داشت: البته نخست وزير رژيم صهيونيستي با چند کشور دست نشانده جلسه کوچکي درباره فلسطين برگزار کردند، اما اين جلسه به حدي با بي‌آبرويي برگزار شد، که وقتي لحظاتي از آن جلسه در فضاي مجازي منتشر شد، ناچار شدند که فوراً آن را حذف کنند.

وي با بيان اينکه جمهوري اسلامي‌ايران براي سومين بار در دادگاه بين‌المللي در برابر آمريکا به پيروزي رسيد، اظهار داشت: آمريکايي‌ها در موضوع ۲ ميليارد دلاري که از حساب‌هاي ايران به طور غيرقانوني برداشت کرده بودند، اعلام کردند که دادگاه صلاحيت رسيدگي ندارد، اما برخلاف نظر آنها اين دادگاه چند روز پيش اعلام صلاحيت کرد، کما اينکه همين دادگاه در مورد برجام نيز چندي پيش ۲ رأي به نفع ايران صادر کرده بود.

روحاني با اشاره به اقدامات ديگر آمريکا عليه ملت ايران از جمله تهديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌و اعمال فشار به بانک‌ها و شرکت‌هاي تجاري براي ممانعت از همکاري آنها با ايران، گفت: اقدام آمريکايي‌ها در اعمال فشار به بانک‌ها و شرکت‌ها براي همکاري با ايران صد در صد تروريستي است.

روحاني با بيان اينکه همواره اعلام کرده‌ايم که آمريکا هيچ‌گاه با تروريسم مبارزه نکرده و در بسياري موارد از تروريست‌ها حمايت کرده است، خاطر نشان کرد: آمريکا با اقدام خود براي اعمال فشار به شرکت‌هاي تجاري براي همکاري با ايران، خود باني حرکات تروريستي است تا مردم نتوانند به نيازمندي‌هاي خود دست پيدا کرده و شرکت‌ها و تجار ايراني و همچنين شرکت‌هاي خارجي که مي‌خواهند در ايران کار کنند، نتوانند به راحتي فعاليت‌هاي خود را انجام دهند.

روحاني با اشاره به برگزاري اجلاس کاملاً موفق و هماهنگ ۳ کشور ايران، روسيه و ترکيه در سوچي، همزمان با برگزاري اجلاس مفتضح آمريکايي‌ها در ورشو، گفت: يکي از انتقادات صريح هر ۳ کشور عليه فعاليت‌هاي آمريکا در سوريه بود و معتقد بوديم که آنها برخلاف مقررات بين‌المللي در اين کشور حضور داشته و تاکنون با انجام اقدامات تجاوزگرانه تاکنون به نفع تروريست‌ها فعاليت کرده‌اند.

رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه جمهوري اسلامي‌ايران به دنبال همکاري با همه کشورهاي دوست است، گفت: اصل تعامل با کشورها براي ما حائز اهميت بوده و در اين راستا با کشورهاي دوست خود در منطقه و ساير نقاط جهان از جمله اروپا همکاري مي‌کنيم.

روحاني افزود: ما آماده همکاري و تعامل با دنيا هستيم اما کشورهايي که با ما کار مي‌کنند بايد کاملاً حواسشان جمع باشد که به دنبال زياده‌خواهي نباشند؛ چرا که ملت ايران بر اصول خود ايستاده و مسايل مهمي‌که در راستاي منافع ملي بشمار مي‌رود مورد توجه آنان بوده و زياده‌خواهي‌ها هرگز مورد پسندشان نيست.

رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه ملت ايران هرگز زير بار زورگويي و قلدرمآبي نمي‌رود، گفت: گاهي برخي کشورها تمايلات و خواسته‌ها و اظهارات غيردقيق نسبت به ايران مطرح مي‌کنند و اين در حالي است که همانطور که مي‌خواهيم با اروپا روابط خوب و صميمانه داشته باشيم، اما هرگز رفتار غيرمسئولانه هيچ‌کس را نمي‌پذيريم.

روحاني ادامه داد: همه بايد نسبت به پيمان و تعهدات خود عمل کرده و با بيان توقعات جديد فرار رو به جلو نداشته باشد و خواست ما اين است که روابط دوستانه‌مان با اتحاديه اروپا ادامه داشته باشد و آنها هم همانگونه که قول و وعده داده‌اند و در برابر دوربين‌ها اعلام کردند به تعهدات خود به طور دقيق عمل کنند، چرا که اين به نفع منطقه و جهان است.

رئيس جمهور افزايش اميد و اعتماد در کشور را موجب اضطراب دشمنان دانست و گفت: مردم ما بايد محکم باشند و دشمن را بتوانيم در مأيوس کردن مردم از آينده دچار شکست و اضطراب کنيم.

روحاني با بيان اينکه رهبر معظم انقلاب در اين پيام همچنين به انعطاف‌پذيري انقلاب، اشاره کرده‌اند، افزود: انقلاب اسلامي‌يک سيستم خشک و غيرپويا، نيست و ما همچناني که بر روي اصول خود ايستاده و آنها را غيرقابل تغيير مي‌دانيم، ‌معتقديم بايد حوادث و پديده‌هاي نو را مورد توجه قرار دهيم.

رئيس جمهور خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامي‌بايد در ادامه راه خود انعطاف‌پذيري لازم را داشته باشد،‌چرا که اين پويايي و انعطاف‌پذيري يکي از نکاتي است که همگان وظيفه داريم نسبت به آن اقدامات لازم را انجام دهيم.

رئيس جمهور با بيان اينکه رهبر معظم انقلاب در بيانيه خود نسبت به مسايل اقتصادي کشور تأکيد داشتند، گفت: مسأله اقتصاد هدف دشمن در اين شرايط مبارزه و تحريم است و بايد ضمن اينکه شرايط براي کشور سخت شده به دنبال راه‌حل‌ها براي عبور از اين شرايط باشيم.

روحاني با اشاره به اينکه رهبر معظم انقلاب همچنان بر درون‌زا بودن، مردمي‌بودن و برون‌گرا بودن اقتصاد تأکيد دارند، افزود: دولت بايد به سهم خود به اين نکته توجه داشته باشد و در راستاي واگذاري بخش‌هايي که در وظايف حاکميتي بشمار نمي‌رود، تلاش کند.

رئيس جمهور با بيان اينکه بايد بسياري از بنگاه‌هاي اقتصادي که در تصدي بخش‌هاي دولتي است، در بورس و فرابورس به مردم واگذار شود، به مردم گفت: مردم بايد احساس کنند که اقتصاد به دست آنها اداره مي‌شود.

واعظي نسبت به شايعات افزايش عمدي قيمت دلار واکنش نشان داد؛

رييس دفتر رييس جمهوري درباره افزايش قيمت دلار و شايعات عمدي بودن آن از سوي دولت گفت: افزايش قيمت دلار بيشترين فشار را به دولت وارد مي‌کند. دولت هيچ وقت با منافع کشور و آنچه با معيشت مردم سر و کار دارد، بازي سياسي نمي‌کند. به گزارش ايرنا، محمود واعظي در حاشيه هيات وزيران تاکيد کرد: کساني که اين سخنان را مطرح مي‌کنند اغراض سياسي دارند و اهداف ديگري را دنبال مي‌کنند. رييس دفتر رييس جمهوري افزود: همه تلاش دولت اين است که قيمت ارز پايين بيايد. با کاهش قيمت ارز، قيمت کالاها هم کاهش مي‌يابد و دولت کارهاي خود را راحت تر انجام مي‌دهد. واعظي يادآور شد: ما براي تصويب لايحه پالرمو يا براي هر موضوع ديگري از منطق استفاده مي‌کنيم و به اين روش‌ها اعتقادي نداريم، اين روش‌ها نه در گذشته جواب داده و نه حال جواب مي‌دهد و نه در آينده جواب خواهد داد. وي خاطرنشان کرد: مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره باز کردن ابعاد مختلف لايحه پالرمو کار درستي انجام مي‌دهد هرچند عده‌اي تبليغ کردند که مجمع مخالف است اما هنوز نظري داده نشده است. رييس دفتر رييس جمهوري درباره شايعات استعفا يا برکناري رييس جمهوري که از سوي برخي مخالفان مطرح مي‌شود، گفت: اين که مخالفان دولت چه در سر دارند موضوع جديدي نيست، اين افراد در سال 92 هم دنبال اين بودند که دولت تدبير و اميد يک ساله يا دو ساله شود. واعظي افزود: در سال 95 هم تبليغات گسترده‌اي کردند که اين دولت يک دوره‌اي است، اگر دست آنها بود سرنوشت چيز ديگري مي‌شد. ولي چون دولت دست مردم است و آنها تصميم مي‌گيرند، نگراني وجود ندارد. رييس دفتر رييس جمهوري درباره برداشت نادرست از سخنان وزير امور خارجه درخصوص جنگ با رژيم اسراييل گفت: سخنان وزير امورخارجه درمورد مسائل منطقه‌اي و رژيم صهيونيستي به غلط تعبير به جنگ شد، در حالي که اساسا جنگي در کار نيست. واعظي تاکيد کرد: نه ما به دنبال جنگ هستيم و نه ديگران به دنبال جنگ هستند. بايد مقداري فضاي جامعه را آرام کنيم و به خبر‌هاي منفي دامن نزنيم. زماني که جامعه به نوعي ملتهب مي‌شود تاثيرات خود را روي برخي از کالاهاي سرمايه‌اي و ارز مي‌گذارد. رييس دفتر رييس جمهوري درباره موضوع معيشت مردم در شب عيد گفت: معيشت مردم يکي از اولويت‌هاي اصلي رييس جمهوري است. ايشان در جلسه هيات دولت دستور دادند که همه بخش‌هايي که با معيشت مردم به ويژه شب عيد درگير هستند راهکارهايي اتخاذ کنند. اگر صادرات ميوه باعث نگراني مي‌شود از همين الان نقشه کشيده شود. درباره گوشت هم ايشان هفته گذشته دستورخريد دادند و گوشت از گمرک ترخيص شده است. رييس دفتر رييس جمهوري از ابراز تمايل چين براي حضور در سازوکار مالي اروپا خبر داد و گفت: چين و تعدادي از کشورهايي که با ايران روابط دارند، علاقه مند به همکاري با کانال مالي اروپا هستند. واعظي درباره تلاش دولت براي حضور بيشتر بخش خصوصي در اقتصاد خاطرنشان کرد: رييس جمهوري پس از بيانيه‌ بسيار مهم رهبر معظم انقلاب بعد از راهپيمايي 22 بهمن، در نامه‌اي خدمت ايشان از اين بيانيه استقبال و محورهاي اصلي اين بيانيه را براي دهه پنجم انقلاب کليدي توصيف کردند. رييس دفتر رييس جمهوري درباره دستور رييس جمهوري درباره خصوصي ‌سازي، واگذاري بنگاه‌ها و کاهش تصدي گري تصريح کرد: رييس جمهوري تاکيد کردند که هم سازمان خصوصي‌ سازي و هم بانک‌ها و بنيادها به فروش بنگاه‌هاي خود اقدام کنند. واعظي افزود: موضوعي که در دولت مطرح شد، اين است که هر بنگاه بزرگي که واگذار مي‌شود به نوعي در داخل استان عده‌اي درباره واگذاري تشکيک مي‌کنند. بر همين اساس رييس جمهوري دستور دادند که گروهي تشکيل شود و مکانيزمي‌به وجود آيد تا تصميم آن گرذوه اين تصميم نهايي باشد و تغيير نکند.


معاون پارلماني رييس جمهور گفت: برخي از نمايندگان که حتي منتقد دولت هستند در موضع‌گيري‌هاي خود اعلام کردند که طرح سوال از رييس جمهور و استيضاح او در مجلس به مصلحت کشور نيست.

به گزارش ايلنا، حسينعلي اميري در جمع خبرنگاران درخصوص تلاش برخي نمايندگان مجلس براي طرح موضوع استيضاح رييس جمهوري با تاکيد بر اين موضوع که استيضاح و سوال حق نمايندگان است، گفت: نمايندگان مجلس بايد بدانند در چه شرايطي چه مطلبي را بيان مي‌کنند و چه رفتاري از خود بروز مي‌دهند؛ امروز در شرايطي هستيم که مورد تحريم ظالمانه آمريکا و رژيم صهيونيستي قرار گرفته‌ايم و در اين شرايط نيازمند اتحاد و انسجام هستيم.

وي ادامه داد: طرح استيضاح رييس جمهور در شرايطي که رئيس مجلس در آستانه سفر به چين بودند و الان با همراهي تعدادي از رؤساي کميسيون‌هاي اقتصادي و وزراي اقتصادي دولت در اين کشور حضور دارد و همچنين ما در مذاکره با اروپا هستيم و اجلاس سوچي با حضور رؤساي جمهور سه کشور ايران، روسيه و ترکيه برگزار مي‌شود و با توجه به پيام رهبري، منطبق بر مصالح و منافع کشور و رهنمودهاي ايشان نيست.

اميري با اعلام اين که تعداد امضا‌کنندگان طرح استيضاح رييس جمهور بسيار کم است خاطرنشان کرد: هيچ تصميم فراکسيوني در اين خصوص وجود ندارد و تنها چند نماينده به اراده و تشيخص خود تصميم طرح موضوع استيضاح رييس جمهوري را اتخاذ کرده‌اند. وي افزود: تعدادي از فراکسيون‌ها نيز در اين باره اعلام موضع کردند و برخي از نمايندگان نيز که حتي منتقد دولت هستند در موضع‌گيري‌هاي خود اعلام کردند که طرح سوال از رييس جمهور و استيضاح او در مجلس به مصلحت کشور نيست. با اين حال من خيلي اميدوارم که دوستاني که طرح استيضاح را مطرح کردند به شرايط امروز کشور توجه نمايند و به نحوي عمل کنند که دشمن نااميد و داخلي‌ها اميدوار شوند. وي درباره ارتباط همزماني طرح موضوع استيضاح رئيس جمهوري و آغاز رقابت‌هاي انتخاباتي مجلس يازدهم گفت: من نمي‌خواهم نيت خواني کنم اما معتقد هستم که با وجود اين که سوال، استيضاح و تحقيق و تفحص حق نمايندگان است چگونگي و زمان استفاده کردن از اين حق نيز بسيار مهم است.

دبير کميسيون ماده ۱۰ احزاب با بيان اينکه تا پايان امسال بودجه احزاب تعيين تکليف مي‌شود، تاکيد کرد: ۲۳ اسفند انتخابات مجمع عمومي‌خانه احزاب برگزار مي‌شود.به گزارش ايلنا،‌ حميد ملانوري در جمع خبرنگاران افزود: نشست مشترکي ميان معاون سياسي و رييس کميسيون ماده ۱۰ احزاب، مديران کل دفاتر سياسي و انتخابات با اعضاي شوراي مرکزي خانه احزاب برگزار شد و در آن مسائل مختلف تحزب و چگونگي فعاليت براي جذب مشارکت مردم در انتخابات پيش‌‌‌رو مورد مشورت قرار گرفت. وي در پاسخ به سوالي مبني بر چگونگي پرداخت يارانه سال ۱۳۹۷ احزاب و تشکل‌‌هاي سياسي خاطرنشان کرد: پيشنهادات در حوزه معاونت توسعه منابع مطرح شده و مبالغ در حال نهايي شدن است و ان‌شالله به زودي اعلام نظر کرده و اعتبارات اعلام مي‌‌شود. اين امر تا پايان اسفند مشخص شده و قطعي خواهد شد. ملانوري در تشريح جزئيات جلسه اين کميسيون گفت: اولين دستورکار کميسيون ماده ۱۰ مربوط به زمان برگزار انتخابات مجمع عمومي‌خانه احزاب بود که بنا شد ۲۳ اسفندماه برگزار شود. احزابي که خود را با قانون جديد فعاليت احزاب و گروه‌‌هاي سياسي تطبيق داده‌‌اند، مي‌‌توانند در انتخابات مجمع عمومي‌خانه احزاب به عنوان کانديدا شرکت کنند و همچنين به فعاليت حزبي خود ادامه دهند. وي ادامه داد: امروز همچنين صدور پروانه جمعيت توسعه و آزادي استان کرمان مورد تصويب کميسيون ماده ۱۰ خانه احزاب قرار گرفت. در اين جلسه گزارش مجمع عموم حزب جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي‌و حزب مشارکت‌هاي مردمي‌گيلان مورد تصويب قرار گرفت. مديرکل سياسي وزارت کشور افزود: حزب وحدت ايران اسلامي‌با توجه به اينکه اين حزب تقاضاي تاسيس و صدور پروانه به عنوان حزب استاني دارد، در نتيجه اعضاي کميسيون ماده ۱۰ با تغيير اسم حزب وحدت ايران اسلامي‌گيلان تغير نام داده و بنا شد اصلاح مرام‌نامه، اساسنامه و برگزاري گنکره‌ آن مورد تصويب قرار بگيرد. ملانوري با بيان اينکه تصويب تمديد پروانه چند انجمن نيز مورد تصويب قرار گرفت که شامل انجمن نيکوکاران ماوندادي زرتشتيان يزد بود، اظهار داشت: همچنين انجمن زرتشتيان الله‌‌آباد زارچ يزد نيز مورد تصويب قرار گرفت. انجمن آشوريان اروميه و حومه و کليميان تهران نيز تمديد پروانه شدند. تمديد پروانه انجمن زرتشتيان کسنويه يزد نيز مورد تصويب قرار گرفت.

رئيس جمهوري چين تاکید کرد؛

«شي جين پينگ» رئيس جمهوري چين در ديدار علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با وي ضمن تبريک چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي‌به ملت و دولت ايران گفت: چين به توسعه روابط راهبردي جامع با ايران تاکيد دارد.به گزارش ايرنا دو طرف در اين نشست که با حضور هيات عالي رتبه سياسي و پارلماني جمهوري اسلامي‌ايران برگزار شد بر تقويت و توسعه روابط دو کشور تاکيد کردند.لاريجاني با اشاره به روابط تاريخي و دوستانه دو کشور، از چين به عنوان يکي از شرکاي قابل اعتماد ايران نام برد و خواستار تقويت اين روابط شد. همچنين رئيس مجلس در ديدار با جمعي از فرهنگيان دانشگاه رنمين کشور چين گفت: برخي از کشورهاي در حال حضار تلاش مي‌کنند جهان را به سمتي پيچيده و خطرناک سوق دهند تا لرزه بر پايه‌هاي صلح و ثبات جهاني بيندازند. آنان به دنبال تحميل الگوهاي منسوخ شده تاريخي به ملت‌هاي متمدن در قرن ۲۱ و تحميل خواست خودخواهانه خود به ديگر ملت‌ها با هر بهايي هستند، به آساني به حاکميت حقوق و مقررات بين المللي بي اعتنايي مي‌کنند و چندجانبه گرايي را که زائيده از چندين قرن تجربه خردجمعي است، تخريب مي‌نمايند. وي افزود: قدرتهاي مدعي با انکار حق تعيين سرنوشت ملت‌ها و مداخله در امور داخلي آنان، حاکميت ملي کشورهاي مختلف جهان را به چالش کشيده و با استفاده ابزاري از پديده‌هاي شوم نظير تروريزم، حمايت از افراط گرايي، کودتا و توسل رياکارانه به استانداردهاي بين المللي، بي ثباتي و هرج و مرج را براي اين مناطق به ارمغان مي‌آورند. ضمن آنکه از مسئوليت پذيري اقدامات خود در قبال ساير ملت‌ها فرار کرده و الگوي برد- باخت را در مناسبات اقتصادي با ديگران دنبال مي‌کنند و به منافع متقابل و بهره مند سازي اقتصادي ساير ملل هيچ باوري ندارند. لاريجاني گفت: اما يافتن راه حل و ايجاد گشايش براي برون رفت از شرايط بغرنج ايجاد شده که توسط قدرتهاي سلطه گر به وجود آمده، براي ملت‌هاي متمدن و باستاني نيز ممکن است زيرا آنان با رجوع به اصالت تاريخي و تمدن غني خود مي‌توانند راهکارهاي درستي را به بشريت عرضه مي‌کنند. نمونه‌هاي تاريخي فراواني براي اثبات اين ادعا وجود دارد که قدرتهاي مدعي جهاني بايد به مطالعه دقيق آن بپردازند تا به وزن و جايگاه تاريخي ملت‌هاي متمدني نظير چين و ايران پي ببرند. احياي روح راه ابريشم باستاني در قالب ابتکار کمربند- راه توسط ملت متمدن و بزرگ چين براي ملت‌هاي قرن ۲۱ نمونه ارزشمندي از اين واقعيات تاريخي و ارمغاني مبارک براي ديگر ملت‌هاست.