بهينه‌کردن‌توليد، ماموريت‌هلدينگ خليج فارس

جعفر ربيعي مديرعامل هلدينگ خليج فارس گفت: ماموريت ويژه مديران عامل و مديران مياني شرکت‌هاي تابعه هلدينگ، بهينه کردن ‏توليد و فروش و افزايش سودآوري است.به گزارش صنايع پتروشيمي‌خليج فارس، وي گفت: هر کدام از شرکت‌هاي هلدينگ خليج فارس نقش حلقه‌اي از زنجيره‌اي را ايفا مي‌کند که آن زنجيره ‏هلدينگ خليج فارس نام دارد، بنابراين عملکرد هر يک از شرکت‌ها بر عملکرد کل زنجيره تاثير دارد و اينگونه نيست که ‏شرکت‌ها به صورت جزيره‌اي عمل کنند.‏وي افزود: بر اساس همين فلسفه، در ستاد هلدينگ در بخش‌هاي مختلف از مديريت مالي، توليد، روابط عمومي،ايمني، بازرسي و حراست به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده که عملکرد همه شرکت‌ها مورد ارزيابي قرار گيرد و مشکلات شرکت‌هاي تابعه ‏پيگيري و حل شود.‏


ادامه مذاکرات نفتي ايران و آذربايجان

علي اصولي مديرعامل شرکت نفت خزر گفت: با توجه به وجود ذخاير هيدروکربوري در خزر، در صورت تغيير مطلوب قيمت جهاني نفت و امکان‌پذير شدن مشارکت با سرمايه‌گذاران خارجي، توليد نفت در خزر نه تنها از حيث سياسي و ژئوپليتيکي حائز اهميت است، بلکه توجيه اقتصادي هم خواهد داشت.به گزارش شرکت ملي نفت ايران، علي اصولي اظهار کرد: با توجه به توافق روساي جمهور پنج کشور حوزه درياي خزر و همچنين امضاي تفاهم‌نامه روساي جمهوري ايران و آذربايجان، هم‌اکنون در کنار ساير مذاکرات، در حال پيگيري تفاهم‌نامه همکاري‌هاي نفتي و گازي با کشور آذربايجان هستيم .وي گفت: مشارکت با سرمايه‌گذاران خارجي، توليد نفت در خزر نه تنها از حيث سياسي و ژئوپليتيکي حائز اهميت است، بلکه توجيه اقتصادي هم خواهد داشت.


61ميليارد‌تومان براي کنترل سيلاب خوزستان

رضا اردکانيان وزير نيرو از تخصيص اعتبار 61 ميليارد توماني براي اجراي طرح‌هاي اضطراري کنترل سيلاب در خوزستان و طرح شيرين سازي آب مورد نياز صنايع انرژي در منطقه پارسيان استان فارس خبر داد.به گزارش ايرنا، وي گفت: روز گذشته جلسه شوراي آب درباره بررسي گزارش بارش‌ها و سيلاب‌ها به خصوص در استان خوزستان تشکيل شد و تصميم‌هايي اتخاذ شد. وي افزود: در پي تصميمات اين شورا، در جلسه دیروز هيات وزيران نيز پيشنهاد مشترک وزارتخانه‌هاي نيرو، کشور و سازمان برنامه و بودجه مبني بر تخصيص 61 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي طرح‌هاي اضطراري و فوري کنترل سيبلاب در خوزستان و مرمت سيل بلند و لايروبي‌هاي ضروري تاييد شد.

افزايش بهاي گاز و برق براي سال آينده

در جريان بررسي کليات بودجه ۹۸ با تصويب مجلس ماهانه ۳۰۰ تومان از مشترکين برق و گاز براي بيمه خسارات اخذ مي‌شود.به گزارش ايلنا، در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي‌در جريان بررسي کليات بودجه ۹۸ نمايندگان بند (ز) تبصره ۶ را تصويب کردند.ز- مطابق ماده (۱۲) قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت (۲) به هر يک از وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو از طريق شرکتهاي تابعه ذي‌ربط اجازه داده مي‌شود ماهانه از هر واحد مسکوني مشترکان گاز مبلغ دو هزار (۲۰۰۰)ريال، از هر واحد مسکوني مشترکان برق مبلغ يک هزار (۱۰۰۰)ريال و از هر يک از واحدهاي تجاري مشترکان گاز و برق مبلغ ده هزار (۱۰.۰۰۰)ريال أخذ و به حساب درآمد عمومي‌موضوع رديفهاي ۱۶۰۱۸۵ و ۱۶۰۱۸۶ جدول شماره (۵) اين قانون نزد خزانه‌داري کل کشور واريز کنند.براي مشترکان روستايي، مبالغ فوق‌الذکر معادل پنجاه‌‌درصد (۵۰%) ميباشد. وجوه فوق، مشمول ماليات به نرخ صفر است.

تسويه 10 هزار ميليارد تومان از

بدهي‌هاي صنعت برق

محمدحسن متولي‌زاده مديرعامل شرکت توانير از تسويه 10 هزار ميليارد تومان بدهي‌هاي صنعت برق کشور از ابتداي سال جاري تا کنون خبر داد.به‌ گزارش فارس به نقل از توانير، وي در گردهمايي مديران عامل شرکت‌هاي توزيع در مورد اوج مصرف تابستان 98 به تعيين سقف پيک براي هر يک از شرکت‌هاي توزيع برق اشاره کرد و گفت: اين شرکت‌ها با برنامه‌ريزي لازم، ضمن مديريت سهميه تعيين شده، تمهيدات لازم را در جهت مديريت شرايط پيک شرکت متبوع خود به‌کار ببندند.وي ادامه داد: از سوي ديگر کاهش 4 درصد از تلفات شبکه برق کشور که از سال 92 تاکنون حاصل شده، با صرفه‌جويي در احداث 2 هزار و 500 مگاوات نيروگاه جديد و 8 هزار ميليارد متر مکعب سوخت همراه بوده است و استمرار آن به‌عنوان يک استراتژي در وزارت نيرو پيگيري مي‌شود.

ارسال روزانه ۲۰۰ ميليون فوت مکعب گاز غني

به پتروشيمي‌بوشهر

بهزاد سالاري مدير پالايشگاه چهارم مجتمع پارس جنوبي گفت: فازهاي ۶ تا ۸ پارس جنوبي در دو فاز روزانه ۲۰۰ ميليون فوت مکعب از خوراک مورد نياز مجتمع پتروشيمي‌بوشهر در عسلويه را تأمين مي‌کند.مدير پالايشگاه چهارم مجتمع پارس جنوبي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به راه اندازي پتروشيمي‌بوشهر گفت: فازهاي 6،7 و 8 پارس جنوبي در دو فاز روزانه 200 ميليون فوت مکعب از خوراک مورد نياز مجتمع پتروشيمي‌بوشهر در عسلويه را تأمين مي‌کند. سالاري افزود: در حال حاضر در فاز اول از ماه گذشته روزانه 160 ميليون فوت مکعب گاز غني از اتان، به مجتمع پتروشيمي‌بوشهر ارسال مي‌شود. در فاز بعدي نيز با تکميل پتروشيمي‌بوشهر اين ميزان به روزانه 200 ميليون فوت مکعب در روز خواهد رسيد.وي در ادامه به اهميت راه اندازي مجتمع پتروشيمي‌بوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: در همين راستا براي تسريع در راه اندازي اين مجتمع نيروهاي پالايشگاه چهارم همکاري مناسبي در راه‌اندازي و اجراي خط لوله و تجهيزات مورد نياز براي ارسال گاز به پتروشيمي‌بوشهر داشته اند.سالاري اضافه کرد: گاز ارسالي از طريق يک خط لوله 24 اينچي به طول حدود يک کيلومتر از پالايشگاه چهارم به سمت پتروشيمي‌بوشهر ارسال مي‌شود.

با وجود تحريم‌ها و به دلیل افزایش خرید مشتریان رقم خورد؛

گروه انرژي: صادرات نفت ايران با وجود تحريم‌هاي آمريکا، به دليل افزايش خريد برخي از مشتريان، در ژانويه بالاتر از حد انتظار بود و ماه ميلادي جاري نيز ثابت خواهد ماند.

به گزارش ايسنا، آمار رفينيتيو آيکان و منابع آگاه نشان داد صادرات نفت ايران در فوريه به ۱.۲۵ ميليون بشکه در روز مي‌رسد. ميزان صادرات ايران در ژانويه بين ۱.۱ تا ۱.۳ ميليون بشکه در روز بود که بالاتر از حد انتظار بود.

بر اساس گزارش رويترز، نرخ بالاي صادرات نفت ايران روي قيمت نفت تاثير خواهد گذاشت که خلاف ميل اوپک خواهد بود. ايران از شرکت در کاهش توليد اوپک معاف شده است.

يک منبع صنعتي که صادرات نفت ايران را رصد مي‌کند با اشاره به پايان دوره اول معافيت از تحريم‌هاي آمريکا در ماه مه، به رويترز گفت: تصور مي‌کنم مشتريان پيش از پايان اين مهلت نفت بيشتري خريداري مي‌کنند. صادرات بالاتر از سوي ايران ممکن است باعث شود آمريکا تلاش‌ها براي کاهش صادرات نفت ايران را تشديد کند با اين حال چنين اقدامي‌بازار را در معرض کمبود شديد عرضه قرار داده و قيمت‌هاي نفت را به شدت افزايش خواهد داد که خلاف ميل واشنگتن است.

طبق آمار رفينيتيو آيکان، صادرات نفت ايران در فوريه بالاتر از ۱.۱ ميليون بشکه در روز در ژانويه بوده است. منبع صنعتي آگاه در گفت‌وگو با رويترز ميزان صادرات ايران در ژانويه را ۱.۳ ميليون بشکه در روز برآورد کرد که نزديک سطح فوريه است.

در هر صورت آمار ژانويه بالاتر از برآوردهاي اوليه بوده‌اند. برخي پيش‌بيني کرده بودند که صادرات نفت ايران در ماه ميلادي گذشته پايين يک ميليون بشکه در روز خواهد بود. يک منبع آگاه ديگر به رويترز گفت: صادرات نفت ايران در ۱۰ روز نخست فوريه بالاي ۱.۱ ميليون بشکه در روز بوده و روند بالاتر از حد انتظار وي را داشته است.واشنگتن به هشت خريدار بزرگ نفت ايران از جمله چين، هند، ژاپن و کره جنوبي معافيت صادر کرده که همگي اين کشورها در فوريه نفت ايران را خريداري کردند.

  • صادرات نفت خام ايران بالاتر از حد انتظار بود

همچنين رويترز نوشت: صادرات نفت خام ايران در ژانويه بالاتر از حد انتظار بود و حدود ۱.۱ تا ۱.۳ ميليون بشکه در روز تخمين زده مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، به نقل از رويترز، صادرات نفت خام ايران در ژانويه بالاتر از حد انتظار بود و حداقل در ماه جاري ثابت باقي مي‌ماند. برخي مشتريان به‌خاطر معافيت‌هايي که آمريکا اعطا کرده، خريد از ايران را افزايش داده‌اند.

ميانگين ارسال محموله‌هاي نفتي در فوريه 1.25 ميليون بشکه در روز است، ولي در ژانويه بين 1.1 و 1.3 ميليون بشکه در روز بوده که بالاتر از حد انتظار است. نرخ بالاي صادرات نفت ايران بر قيمت نفت و هدف جهاني کاهش توليد در 2019 به‌رهبري اوپک تأثير مي‌گذارد. ايران که عضو اوپک است، از توافق کاهش توليد معاف شده است.

افزايش صادرات جمهوري اسلامي‌ممکن است آمريکا را وادار کند جريان نفت را مهار سازد. اين کار ريسک افزايش قيمت نفت را بالا مي‌برد چون واشنگتن در حال مهار صادرات نفت ونزوئلا هم هست. صادرات ايران از زمان اجرايي شدن تحريم‌ها عليه اين کشور در ماه نوامبر نامشخص است. در حالي که بسياري عقيده دارند صادرات ايران به‌شدت کاهش يافته، جريان نفت آمار متفاوتي را نشان مي‌دهد و اين اختلاف آن‌قدر هست که بر قيمت نفت تأثير بگذارد. صادرات نفت ايران در فوريه نسبت به 1.1 ميليون بشکه در روز ماه ژانويه افزايش يافته است. صادرات ماه ژانويه با 1.3 ميليون بشکه در روز به سطح صادرات فوريه نزديک‌تر است. در هرصورت ارقام ژانويه بالاتر از تخمين‌هاي اوليه است. برخي پيش‌بيني کرده‌اند صادرات نفت خام ايران در ماه گذشته کمتر از يک‌ميليون بشکه در روز باشد يعني به‌اندازه ماه دسامبر. يک منبع که صادرات ايران را دنبال مي‌کند، گفت که در ده روز اول فوريه صادرات ايران بيشتر از 1.1 ميليون بشکه در روز بوده و روي يک روند افزايشي قرار دارد.

واشنگتن به ۸ کشور خريدار نفت ايران شامل کشورهاي عمده چين، هند، ژاپن و کره جنوبي معافيت محدود داده است که اين کشور‌ها نيز در ماه فوريه از ايران نفت خريداري کرده‌اند.

هرچند بيژن زنگنه، وزير نفت ايران، پيشتر ضمن انتقاد از يونان و ايتاليا اعلام کرده بود که اين دو کشور با وجود کسب معافيت از آمريکا براي خريد نفت ايران، نفت ايران را نمي‌خرند و تا کنون نيز هيچ توضيحي به تهران درباره اين تصميم خود نداده‌اند.

برايان هوک، نماينده ويژه آمريکا در امور ايران، ماه گذشته گفته بود با انقضاي معافيت‌ها صادرات نفت ايران با شيب شديدتري کاهش پيدا خواهد کرد.

  • خبر افزايش فروش نفت ايران قيمت نفت را کاهش داد

در حالي که افزايش توليد نفت آمريکا و احتمال کند شدن رشد اقتصاد جهاني موجب تضعيف تلاش‌هاي اوپک و متحدانش براي برقراري توازن در بازار نفت شده است، قيمت نفت امروز کاهش داشت.

قيمت هر بشکه نفت خام آمريکا روز چهارشنبه 1 اسفند با 25 سنت معادل نيم درصد کاهش نسبت به رقم پاياني جلسه قبل به 55 دلار و 84 سنت رسيد. قيمت نفت وست تگزاس اينترمدييت در اوايل اين هفته به بالاترين رقم سال 2019 يعني 56 دلار و 33 سنت رسيده بود. قيمت نفت برنت نيز امروز با 27 سنت، معادل 0.4 درصد کاهش به 66 دلار و 18 سنت رسيد. روز دوشنبه قيمت نفت برنت به بالاترين رقم سال 2019 يعني 66 دلار و 83 سنت رسيده بود.

کاهش توليد‌هاي اوپک و متحدانش موجب تقويت بازار در هفته‌هاي اخير شده است. انتظار مي‌رود عربستان صادرات نفت سبک خود به بازار آسيا را در ماه مارس کاهش دهد. اوپک و برخي از توليد کنندگان متحد اين سازمان از جمله روسيه اواخر سال گذشته ميلادي توافق کردند که با کاهش روزانه 1.2 ميليون بشکه از توليد نفت خود جلوي افت بيشتر قيمت‌ها را بگيرند.

عامل کليدي ديگري که بر بازار نفت تاثير گذاشته تحريم‌هاي نفتي آمريکا عليه ايران و ونزوئلاست. جفري‌هالي، تحليلگر بازار نفت گفت، انتشار خبرهايي مبني بر اينکه صادرات نفت ايران افزايش يافته، موجب تضعيف قيمت نفت برنت شده است.

محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي گفت: در صورتي که کشتارگاه گواهي بهداشتي و داپزشکي لازم را نداشته باشد دام‌هاي کشتار شده در آنجا قابل قبول نيست و محصول آنها مجوز واردات دريافت نمي‌کند، تمامي‌موارد کنترل و نظارت مي‌شود.وي در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص کيفيت گوشت‌هاي وارداتي و وجود نظارت در محل کشتار و همچنين انتشار تصاويري از کيفيت پايين برخي از اين محصولات، گفت: انواع و اقسام نظارت‌ها و بازرسي‌ها در زمينه کيفيت گوشت‌هاي وارداتي صورت مي‌گيرد.وي با بيان اينکه سازمان دامپزشکي نظارت کامل و دقيقي در زمينه گوشت‌هاي قرمز وارداتي دارد، تصريح کرد: در زمينه گوشت مرغ، وارداتي صورت نمي‌گيرد به همين دليل نيازي به وجود ناظر در خارج از کشور در زمينه واردات گوشت مرغ نيست.حجتي، ادامه داد: نظارت کافي روي واردات انجام مي‌شود تا دام کشتار شده جهت واردات پير نباشد زيرا دام‌هاي وارداتي بايد زير 18 ماه سن داشته باشند.

مسيح کشاورز دبير انجمن برنج کشور گفت: با توجه به آنکه قيمت برنج ايراني در بازار کاهش نداشته است، از اين‌رو واردات برنج در بازار داخل تأثيري ندارد.وي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از کسري واردات برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: براساس آمار يازده ماهه گمرک، واردات برنج نسبت به سال گذشته ۳۰ هزار تن کسري دارد، اما از آنجا که ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتن از ميزان واردات مربوط به بخش دولتي است که جزو محاسبات ما محسوب نمي‌شود، بنابراين تا پايان سال حداقل ۲۰۰ هزارتن برنج به منظور تامين نياز کشور بايد وارد شود.وي افزود: با توجه به آنکه تا پايان سال زمان زيادي باقي نمانده است، از اين‌رو اميدواريم بانک مرکزي همکاري بيشتري در خصوص اختصاص ارز با واردکنندگان داشته باشند و همواره ما را در صف دريافت ارز قرار ندهند.

ايران در توليد بذر پنبه خودکفا است

قربانعلي روشني رييس موسسه تحقيقات پنبه کشور گفت که با گسترش فعاليت‌هاي علمي‌و تحقيقاتي سال‌هاي گذشته، ايران نه تنها در توليد بذر پنبه خودکفا شده بلکه از توان صادرات آن نيز برخوردار است.وي در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: محققان و دانشمندان کشورمان 12 رقم پنبه قابل استفاده در مزارع را با مشارکت بخش خصوصي تجاري سازي کرده و براي کشت در اختيار پنبه کاران قرار مي‌دهند. به گفته وي استانهاي خراسان رضوي، فارس و گلستان بيشترين ميزان توليد پنبه کشور را بر عهده دارند و 11 استان ديگر نيز از قابليت کشت اين محصول برخوردارند.وي با بيان اينکه وش پنبه توليد شده در استان گلستان از لحاظ کيفيت در رده نخست کشور قرار دارد، گفت: اقليم مناسب و رطوبت متعادل در اين خطه شمالي باعث افزايش کيفيت محصول شده است.رييس موسسه تحقيقات پنبه کشور اظهار داشت: طرح نجات پنبه که از تهيه آن هفت سال مي‌گذرد، سال آينده در استان گلستان و با هدف افزايش سطح زير کشت اجرا خواهد شد.

دريافت هزينه ميليوني از غرفه‌ها

محمد عباس زاده رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان کالاي کشباف و جوراب تهران با انتقاد از هزينه غرفه‌ها در نمايشگاه‌هاي بهاره، گفت: وقتي انبار توليدکنندگان پر از کالاهاست نبايد پوشاک خارجي وارد کشور شود.وي در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به اينکه برخي از واردات درصدد اخذ مجوز واردات پوشاک به کشور هستند، اظهارداشت: تلاش آنها در حالي انجام مي‌شود که انبارهاي توليدکنندگان پر کالاها است و کمبود تقاضا در بازار به دليل نوسانات قيمت‌ها عاملي شده تا رکود خريد در بازار ايجاد شود.وي با بيان اينکه وقتي انبار توليدکنندگان پر از کالاهاست نبايد پوشاک خارجي وارد کشور شود، افزود: در حال حاضر به اندازه کافي برندهاي فاقد مجوز پوشاک قاچاق در بازار به فروش مي‌رسانند که همين امر امکان فروش را توسط توليدکننده داخلي گرفته است.

افزايش قيمت گل در روز زن نداريم

اکبر شاهرخي رئيس اتحاديه فروشندگان گل و گياه تهران گفت: با توجه به شرايط مساعد آب و هوا و فراواني توليد نوسان چنداني در بازار گل نداريم.وي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرين تحولات بازار گل در آستانه روز مادر اظهار کرد: در اين ايام حجم تقاضا براي گل به شدت افزايش مي‌يابد، چرا که در تقويم گل فروشي‌ها روز مادر يک روز استثنايي است.شاهرخي نرخ مصوب هر شاخه گل رز را ۱۰ تا ۱۲ هزار، ليليوم ۳۰ تا ۳۵ هزار، آنتوريوم ۱۰ هزار، ميخک دسته‌اي ۱۰ تا ۱۵ هزار و ارکيده ۲۰ تا ۲۵ هزار و نرگس ۶ تا ۷ هزار تومان اعلام کرد.رئيس اتحاديه گل و گياه تهران با اشاره به اينکه نرخ گل نوسان چنداني نسبت به سال گذشته نداشته است، بيان کرد: قيمت مواد اوليه و جانبي توليد و عرضه گل در يک سال اخير بيش از ۲.۵ برابر رشد داشته است.

در جلسه مشترک ميان رئيس اتاق اصناف ايران با رئيس سازمان تعزيرات حکومتي مطرح شد؛

گروه اصناف: سعيد ممبيني رئيس اتاق اصناف ايران گفت: در شرايط فعلي اقتصادي کشور مسئوليت نهادهايي مانند سازمان تعزيرات حکومتي و اتاق اصناف ايران بيشتر شده و همکاري و تعامل اين دو نهاد ميتواند تاثير بسزايي در کنترل و تنظيم مطلوب بازار داشته باشند.

به گزارش اصناف ايران سعيد ممبيني در جلسه مشترک اتاق اصناف ايران با معاون وزير دادگستري و رئيس سازمان تعزيرات حکومتي در اتاق اصناف ايران برگزار شده بود، اظهار کرد: سازمان تعزيرات حکومتي تنها يک نهاد قضايي نيست و امروز نظرات کارشناسي دقيقي از سوي سازمان تعزيرات مشاهده مي‌شود و سازمان تعزيرات حکومتي به يک نهاد تخصصي وکارشناسي تبديل شده و تمام تلاش اتاق اصناف ايران ايجاد نظم و ثبات در فرايندهاي داد و ستد و تجارت در بازارهاي گوناگون است. وي تصريح کرد: جدا از تاثيرگذاري شرايط تحريم و جنگ اقتصادي پيش رو که وضعيت اقتصادي سختي را به وجود آورده برخي از تصميمات مديريتي نيز کار اصناف را سخت تر کرده است و در اين شرايط اقتصادي زمينه براي برخي از تخلفات فراهم شده است که بايستي براي اصلاح امور دستگاههاي نظارتي حضور پررنگ تري داشته باشند و تعامل موثر بين اتاق اصناف ايران با سازمان تعزيرات حکومتي تاثيرات منفي اين اتفاقات را کاهش خواهد داد. ممبيني با بيان اينکه محور اصلي برخورد با تخلفات اصناف و تعزيرات هستند، افزود: تشکيل بانک اطلاعاتي از پرونده‌هاي تخلفاتي که در سازمان تعزيرات حکومتي وجود دارد باعث مي‌شود تا با نظريه کارشناسي که اخذ مي‌شود و اطلاعاتي که بدست مي‌آيد در کاهش تخلفات و پيشگيري از تکرار تخلف موفق تر عمل کنيم. رئيس اتاق اصناف ايران بيان کرد: با دسترسي به اطلاعات بهتر ميتوان عمل کرد و بايد اين مجموعه را تقويت کرد و کلاس‌هاي آموزشي را برگزار کرد و سازمان تعزيرات نيز بايد بپذيرند که اصناف همکاران آنها هستند و در جمع بندي آرا به نتيجه برسند تا شاهد کاهش تخلفات باشيم. وي تاکيد کرد: در شرايط امروز هم از اصناف و هم از تعزيرات انتظارات زياد است، مردم نيز بايد بدانند که اصناف در گراني‌ها بي تقصيرند و تمام تلاش اتاق‌هاي اصناف براي کاهش التهابات پايان سال برگزاري موثر فروش‌هاي فوق العاده و نمايشگاههاي عرضه مستقيم کالا است. ممبيني اظهار کرد: در برخي از زمينه‌ها تصميمات موثري گرفته شد اما خوب اجرايي نشدند مانند تامين ميوه پايان سال که وزارت جهادکشاورزي با تاخير عمل کرد و باعث شد تا تاثير مثبتي در بازار براي کاهش قيمت ميوه وجود نداشته باشد و بايد در چرخه تنظيم و توزيع کالا نظم و انضباط ايجاد شود. وي تاکيد کرد: تلاش اتاق اصناف بر اينست تا با ايجاد يک سيستم فعال در حوزه بازرسي و نظارت سعي کنيم تا گزارشات بازرسي و ثبت پروندهاي تخلفات به صورت الکترونيکي باشد و اجرايي شدن اين کار گزارش عملکرد از پروندها را سريعتر و قابل بررسي تر خواهد کرد.

جمال انصاري معاون وزير دادگستري و رئيس سازمان تعزيرات حکومتي در ادامه گفت: سازمان تعزيرات همچون گذشته به دنبال افزايش تعامل با ساير دستگاه‌هاي همکار از جمله اتاق اصناف است و معتقديم که بايد استفاده حداکثري از ظرفيت‌هاي موجود و توان کشوري اتاق اصناف براي احقاق حقوق مردم داشته باشيم.

وي با اشاره به پيش رو بودن ايام پاياني سال و ضرورت افزايش نظارت‌ها، اظهار داشت: ايام پاياني سال و افزايش تقاضاي مردم در بازار، ضرورت تعامل‌ها و ارتقاي سطح همکاري‌ها را بيشتر مي‌کند.

انصاري تصريح کرد: مساله نظارت عيد، نيازمند ساز و کار و برنامه ريزي متفاوت با ساير ايام سال است. معاون وزير دادگستري با بيان اين مطلب‌که تعزيرات حکومتي دو رويکرد کنترل پيشگيرانه و کنترل برخوردي و مقابله‌اي را در پيش دارد، گفت: معتقديم در هر دو رويکرد سازمان تعزيرات همراهي و ظرفيت‌هاي شما مي‌تواند موثر واقع شود و با افزايش تعامل‌ها مي‌توان پيش‌بيني کرد که اين سازماندهي و خدمت مشترک موجب حل مشکلات مردم شود. وي با اشاره به آسيب شناسايي‌هاي انجام شده و مشکلات مرتفع شده، تصريح کرد: با توجه به نياز سنجي‌هاي انجام شده، به دنبال افزايش ارتباط ميداني با مردم در چارچوب موارد قانوني براي پيشگيري و برخورد بهتر با تخلفات هستيم و در اين راستا با توجه به نگاه پيشگيرانه سازمان و سياست‌هاي موجود، به دنبال خود نظارتي اصناف هستيم و انتظار نگاه فراصنفي از جانب شما را داريم. رئيس سازمان تعزيرات حکومتي با ابراز اميدواري نسبت به اثربخشي اتاق اصناف در خودکنترلي اين بخش، به تبيين مولفه‌هاي لازم براي تقويت ارتباط تعزيرات و اصناف در راستاي دستيابي به اهداف مشترک پرداخت و گفت: تقويت هيات‌هاي ۳ نفره به عنوان يک شاکله متفاوت در نظام دادرسي نياز است و وقت آن رسيده تا در مورد ماهيت و نوع اين اعضا به تصميمات مشترک برسيم. وي افزود: با توجه به محدوديت‌هاي موجود در نيروي انساني و امکانات، ورود به تخلفات اصناف در سطح خرد، منطقي و ميسر نيست بنابراين بايد سياست کنترل و نظارت بر سطح کلان را در پيش داشته باشيم و طبيعي است که مي‌توان با کنترل سطح کلان، اصناف خرد را نيز کنترل کرد.

درخواست 227 نماينده از رییس جمهور؛

گروه اصناف: 227 نماينده در نامه‌اي به رييس جمهور خواستار افزايش قيمت گندم شدند و تاکيد کردند: تعيين قيمت 2 هزار توماني براي گندم از تکرار تجربه تلخ قاچاق گندم که تاثيرات سو غير قابل پيش‌بيني فراواني دارد جلوگيري مي‌کند.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايرنا، احمد اميرآبادي در جلسه علني روز چهارشنبه مجلس اين نامه را قرائت کرد.

در اين نامه آمده است: طي سه دهه اخير قانون تضمين خريد محصولات اساسي کشاورزي فراز و فرودهايي داشته است، به گونه‌اي که در برهه‌هاي مختلف زماني همچون سال‌هاي 79 تا 83 و 92 تا 95 که نرخ خريد گندم متناسب با تورم و همچنين شرايط بازار بوده است توليد اين محصول اساسي روند صعودي را تجربه نموده که در سال 83 و 95 در توليد گندم خود کفا شده است.

اين نامه مي‌افزايد: در برهه‌هاي زماني ديگر از جمله سال‌هاي 87 تا 91 و 96 تا 97 شاهد عدم افزايش قيمت گندم بوده ايم که نتيجه آن قاچاق گندم به ديگر کشورها و فروش گندم به واحده‌هاي دام وطيور و در نهايت خروج ميليون‌ها دلار ارز از کشور شد.

در بخش ديگري از اين نامه آمده است: باتوجه به تجربه 7 ميليون تن گندم و قاچاق آن در برهه‌هاي مختلف زماني انتظار مي‌رفت در سال جاري باتوجه به اختلاف قابل توجه قيمت گندم با کشورهاي هماسيه و تورم 55 درصدي محصولات توليدات کشاورزي دولت نرخ عادلانه‌اي را براي خريد گندم داده شود.

اين نامه مي‌افزايد: کم توجهي دولت نسبت به 96 و 97 و همچنين اختلاف قيمت‌هاي داخلي با گندم کشورهاي همسايه زمينه براي قاچاق گندم به خارج از کشور فراهم کرده است،طبق محاسبات کارشناسي مرکز پژوهش‌هاي مجلس قيمت مناسب با متناسب با نرخ تورم بخش کشاورزي هزار و 930 تومان است در اين نامه خطاب به رييس جمهوري آمده است: به خصوص از شخص جنابعالي تقاضا داريم با تعيين قيمت 2 هزار توماني براي گندم از تکرار تجربه تلخ قاچاق که تاثيرات سو غير قابل پيش‌بيني فراواني دارد و در نتيجه خروج ميليون‌ها دلار ارز با تسهيل به موقع جلوگيري کنيد. پيش از اين حمود حجتي، وزير جهادکشاورزي، درباره احتمال افزايش قيمت خريد تضميني گندم در سال زراعي 97-98،گفت: دولت بعد از گذشت چند مرحله قيمت خريد تضميني گندم را به ميزان يک هزار 600 تومان تصويب کرد.

وي با بيان اينکه مجلس شوراي اسلامي‌از محل افزايش قيمت آرد مورد مصرف آزاد‌پزي‌ها، صنوف و صنايع قيمت خريد تضميني گندم را افزايش داده است، تصريح کرد: ميزان افزايش قيمت خريد تضميني گندم توسط مجلس شوراي اسلامي‌100 تومان براي هر کيلو گرم است، با اين تصميم قيمت خريد تضميني گندم به يک هزار و 700 تومان افزايش پيدا مي‌کند.

وزير جهاد کشاورزي اظهار داشت: بر اساس تصميمات اخذ شده سال آينده هر کيلوگرم گندم با قيمت تضميني يک هزار 700 تومان خريداري مي‌شود.

گفتني است قيمت خريد تضميني گندم در سال زراعي 97-98 توسط دولت با دو ماه تاخير يک هزار و چهارصد و هفتاد تومان اعلام شد، اين قيمت در مقايسه با سال گذشته خود 13 درصد افزايش داد اما ميزان افزايش آن براي کشاورزان با توجه به نرخ تورم راضي کننده نبود.