چالش تامين سوخت ناوگان دريايي

معاون امور دريايي سازمان بنادر و دريانوردي، گفت: در شأن ناوگان جمهوري اسلامي‌ايران نيست که سوخت مورد نيازش از بندر فجيره در کشور امارات تامين کند.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي،‌هادي حق‌شناس در مراسم پاياني بيست و ششمين همايش ارگان‌هاي دريايي، گفت: چنانچه به بخش دريايي توجه شود، به شکل ويژه‌اي شاهد تاثيرات آن بر حوزه‌هاي اشتغال و درآمد ناخالص مالي کشور خواهيم بود.

وي همچنين گفت: ما خواستار حمايت قانوني مجلس در توليد سوخت کم سولفور در پايشگاه‌هاي نفتي کشور هستيم اين امر مي‌تواند از خروج ۷۰۰ ميليون دلار ارز جلوگيري کند.


راه‌آهن قزوين- رشت در ايستگاه پاياني

معاون وزير راه و شهرسازي در بازديد از اجراي مرحله نهايي راه‌آهن قزوين- رشت پيش از افتتاح گفت: اين مسير ريلي آماده افتتاح است و طي چند روز باقيمانده تا بهره‌برداري مراحل نهايي کار نيز به اتمام مي‌رسد.

به نقل از روابط عمومي‌و امور بين‌الملل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل کشور، خير اله خادمي‌در بازديد از اجراي مرحله نهايي پروژه پيش از افتتاح گفت: راه‌آهن قزوين- رشت آماده افتتاح است و طي چند روز باقيمانده تا بهره‌برداري مراحل نهايي کار نيز به اتمام مي‌رسد و بدين ترتيب رشت به‌عنوان چهارمين مرکز استان در برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي حوزه حمل‌ونقل به شبکه ريلي متصل خواهد شد.


توسعه ۵۰ پاسگاه پليس راه در دستور كار

رييس سازمان برنامه و بودجه با توسعه و تجهيز ۵۰ باب پاسگاه پليس راه از محل تسهيلات ماده ۵۶ قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب سال ۱۳۸۷ موافقت كرد.

به نقل از روابط عمومي‌سازمان راهداري محمدباقر نوبخت با توسعه و تجهيز ۵۰ باب پاسگاه پليس راه از محل تسهيلات ماده ۵۶ قانون الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب سال ۱۳۸۷ موافقت كرد.يادآور مي‌شود براساس ماده ۴ آئين‌نامه اجرايي قانون مقررات تردد وسيله‌نقليه خارجي مصوب سال ۱۳۷۳ ، طرح توسعه و تجهيز پاسگاه‌هاي پليس راه به سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي واگذار شده است.

آغاز عمليات احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکوني

از ابتداي ۹۸

مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن با اعلام آغاز همکاري مشترک سازمان ملي زمين و مسکن با شرکت بازآفريني شهري و بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌براي احداث ۲۰۰ هزار واحد مسکوني از عملياتي شدن آنها از ابتداي سال ۹۸ خبر داد.علي نبيان در گفتگو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، اهم برنامه‌هاي آن سازمان را که در دستور کار قرار دارد، توضيح داد و گفت: همکاري براي ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکوني در راستاي اقدام ملي و دستور دولت، رئيس‌جمهوري و وزير راه و شهرسازي در دستور کار سازمان است.وي افزود: مطالعاتي براي تخصيص زمين‌ها به بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌و شرکت بازآفريني شهري انجام شده است و در اين راستا نيز مقرر شده تا سازمان همکاري‌هاي لازم را با بنياد مسکن انقلاب اسلامي‌و شرکت بازآفريني داشته باشد. در اين مورد جلسات متعددي نيز برگزار شده است تا کارها به سهل‌ترين شيوه ممکن انجام شود.

ترابري مسافران دريايي در بنادر غرب هرمزگان ۱۸ درصد افزايش يافت

مدير اداره بنادر و دريانوردي بندرلنگه از افزايش چشمگير ترانزيت و صادرات غيرنفتي در بنادر غرب هرمزگان و ترابري بيش از ۴۰۰ هزار مسافر دريايي در مسيرهاي بين المللي در دوره زماني ده ماهه سال جاري خبر داد.به نقل از روابط عمومي‌اداره کل بنادر و دريانوردي استان هرمزگان، مدير اداره بنادر و دريانوردي بندرلنگه از افزايش چشمگير ترانزيت و صادرات غيرنفتي در بنادر غرب هرمزگان و ترابري بيش از ۴۰۰ هزار مسافر دريايي در مسيرهاي بين المللي در دوره زماني ده ماهه سال جاري خبر داد.قاسم عسکري نسب با ارائه گزارشي از عملکرد ۱۰ ماهه بنادر غرب هرمزگان در سال جاري اظهار داشت: از آغاز سال جاري تا ابتداي بهمن ماه، در مجموع هفت ميليون و ۳۶۶ هزار و ۳۷۱ تن کالاي نفتي و غير نفتي در اين بنادر تخليه و بارگيري شد و از مجموع يک ميليون و ۶۰۵ هزار و ۱۰۹ تن کالاي غيرنفتي در بنادر اين منطقه، بندرلنگه با جابجايي بيش از يک ميليون تن، رشد ۳ درصدي داشته است.

انتصاب سرپرست جديد دفتر

مديريت بحران و تجهيز ماشين‌آلات

محمد رودباري به عنوان سرپرست دفتر مديريت بحران و تجهيز ماشين‌آلات سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي منصوب شد.به نقل از روابط‌عمومي‌سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، در مراسمي‌كه به منظور معرفي سرپرست جديد دفتر مديريت بحران و تجهيز ماشين‌آلات و قدرداني از مديركل سابق اين دفتر برگزار شد، حيدر مطاعي معاون راهداري اين سازمان با مهم برشمردن وظايف و اولويت‌هاي محول شده به حوزه راهداري در جهت حفظ و توسعه ايمني را‌ه‌ها و روان‌سازي حمل و نقل جاده‌اي و همچنين با تأكيد بر اهميت نگهداري از شبكه راه‌هاي كشور، گفت: مديريت صحيح در حوزه راهداري باعث مي‌شود راهداران بتوانند خدمات شايسته‌اي را به مخاطبان ارائه دهند و به خوبي پاسخگوي نيازهاي كاربران جاده‌ها باشند.

مصطفي‌قلي خسروي از آگهی‌های عجیب و غریب در سایت‌های فروش املاک انتقاد کرد؛

گروه راه و مسکن: با نزديک شدن به روزهاي پاياني سال و گرماي نسبي معاملات، برخي آگهي‌هاي جعلي فروش مسکن با نرخ‌هاي عجيب و غريب در سايت‌هاي فروش ملک، عرصه را براي سودجويان در اين بازار فراهم کرده است.

به گزارش ايسنا، به فاصله يک ماه تا سال ۱۳۹۸ بعضي متقاضيان از آگهي‌هاي فروش املاک که با ميانگين بسيار بالاتر از نرخ مناطق منتشر مي‌شود خبر مي‌دهند. مصطفي‌قلي خسروي، رييس اتحاديه مشاوران املاک نيز مي‌گويد هدف برخي افراد سودجو از درج آگهي در سايت‌هاي مجازي اين است که توهم قيمتي ايجاد کنند تا بتوانند واحدهاي خود را بعضاً بالاتر از ميانگين منطقه به فروش برسانند.

خسروي بيان مي‌کند: هر ساله با نزديک شدن به ايام عيد نوروز شاهد افزايش جابه‌جايي خانواده‌ها هستيم و بازار فروش و اجاره مسکن مقداري گرم مي‌شود. بر اين اساس، بعضي فروشندگان که به دليل کسادي بازار فروش در سال جاري و تعيين قيمت‌هاي بالا براي خانه‌هاي خود نتوانسته‌اند طي ماه‌هاي گذشته آن را به فروش برسانند از فرصت استفاده مي‌کنند و املاک خود را در معرض فروش مي‌گذارند. البته اگر اقدام از طريق اصولي انجام شود خوب است؛ چرا که معاملات، رونق اقتصادي ايجاد مي‌کند اما ديده مي‌شود که با درج آگهي در سايت‌هاي فروش املاک و با قيمت‌هاي کذايي، مسير بازار را منحرف مي‌کنند.

گشتي در سايت‌هاي مجازي و سامانه‌هاي معاملات مسکن، شکاف قيمتي بين نرخ‌هاي پيشنهادي و نرخ‌هاي قطعي را تاييد مي‌کند. به عنوان مثال در بهمن ماه ۱۳۹۷ يک واحد ۷۵ متري نوساز در آپادانا ۵۹۰ ميليون تومان فروخته شده و اين در حالي است که در سايت‌هاي فروش املاک قيمت‌ها بين ۷۵۰ ميليون تا ۱.۲ ميليارد تومان آگهي مي‌شود که نشان‌دهنده هرج و مرج قيمتي در فضاي مجازي است.

رئيس اتحاديه مشاوران املاک، پيش از اين نيز به ايسنا گفته بود: متاسفانه يک سايت مجازي که مردم مي‌توانند آگهي فروش خانه‌هاي خود را به صورت رايگان در آن درج کنند، بازار مسکن را به سمت قيمت‌هاي غيرواقعي سوق مي‌دهد. سابقا بعضي دفاتر مشاور املاک قيمت واحدهاي مسکوني را پشت شيشه نصب مي‌کردند که ما با آنها برخورد کرديم اما الان مرجع قيمت‌ها را سايت‌هاي مجازي تعيين مي‌کند.

وي در تشريح مضرات اين اقدام سايت مجازي فروش املاک گفت: به طور مثال، فردي که قيمت خانه‌اش متري ۱۰ ميليون تومان است و اصلاً قصد فروش خانه را ندارد با توجه به رايگان بودن تبليغات در اين سايت، يک آگهي منتشر و قيمت خانه خود را متري ۱۶ ميليون تومان تعيين مي‌کند. فرض کنيم يک نفر هم در يک نقطه از کشور آن آگهي را مي‌بيند و خانه را مي‌خرد. همين ملاک قيمت‌ها مي‌شود. من اين هشدار را به هموطنان عزيز مي‌دهم که رقم‌هاي درج شده در اين سايت‌هاي مجازي به هيچ وجه مورد تاييد نيست و نبايد فريب آن را بخورند.

مرکز آماراعلام کرد:

مرکز آمار اعلام کرد که 30.7 درصد خانوارهاي کشور در منازل استيجاري اسکان يافته‌اند و خانه‌هاي با مساحت 50 مترمربع و کمتر بيشترين متقاضيان را در بين مستاجران دارد.

به گزارش تجارت به نقل از ايرنا، مرکز آمار براساس نتايج سرشماري نفوس و مسکن 1395، داده نمايي از خانوارهاي معمولي ساکن و گروهي در واحدهاي مسکوني را منتشر کرد.

بررسي اطلاعات منتشر شده نشان مي‌دهد که مستاجران بيشتر خانه‌هاي با متراژ پايين را درخواست دارند، به گونه‌اي که افزايش متراژ خانه‌ها، درصد مالکان را نيز افزايش مي‌بخشد.

همچنين 39 درصد مستاجران در خانه‌هايي با متراژ 50 مترمربع و کمتر، 35 درصد در متراژ 51 تا 100 مترمربع و 24 درصد در خانه‌هاي 101 تا 105 مترمربع سکونت يافته اند.

براساس اين اطلاعات، 56 درصد از خانوارها در خانه‌هايي با متراژ 51 تا يکصد مترمربع زندگي مي‌کنند. متراژهاي بيش از 200 مترمربع در بين خانوارها، کمترين تقاضا را دارد.

بررسي نمودارهاي مرکز آمار نشان مي‌دهد که 29 درصد خانوارها سه نفره، 28 درصد چهارنفره و 21 درصد 2 نفره است. همچنين 15 درصد خانوارها پنج نفره است.

به گزارش ايرنا، «احمد خرم» رئيس انبوه سازان مسکن استان تهران بيست و نهم بهمن در حاشيه اجلاس سراسر انبوه سازان مسکن و ساختمان ايران در جمع خبرنگاران گفته بود: آمارها نشان مي‌دهد که ميزان کمبود فعلي، چهار ميليون و 500 هزار واحد مسکوني در سطح کشور است و چنانچه بخواهيم در طول 10 سال اين واحدها ساخته شود، ساليانه به 450 هزار واحد مسکوني در کشور نياز داريم.

وزير راه و ترابري دولت هشتم افزود: ساليانه 600 تا 650 هزار ازدواج در کشور انجام مي‌شود که به مسکن نياز دارند و با احتساب توليد سالانه، مجموع اين دو آمار نشان مي‌دهد که حداقل هر سال يک ميليون و 50 هزار واحد مسکوني بايد ساخته شود.

شکستن رکورد "هواي پاک" در تهران

معاونت حمل ونقل ترافيک شهرداري تهران اعلام کرد: براساس آمار موجود هواي پاک در تهران از رکورد هشت‌ساله عبور کرد.به گزارش ايسنا، معاونت حمل ونقل ترافيک شهرداري تهران با انتشار گزارشي اعلام کرد: شهر تهران، روز دوشنبه ۲۹ بهمن‌ماه، بيست و پنجمين روز هواي پاک را در سال ۹۷ تجربه کرد و بدين ترتيب رکورد هشت ساله هواي پاک در پايتخت شکسته شد.براساس آخرين اطلاعات دريافتي از ايستگاه‌هاي سنجش کيفيت هوا، بهبود مشهود کيفيت هواي تهران در بهمن‌ماه رکورد شکست؛ به طوري که تاکنون تهران در ۲۵ روز از سال ۹۷ هواي پاک را تجربه کرده و يک رکورد هشت ساله را شکسته است.براساس اطلاعات موجود، از سال ۱۳۸۹ اندازه‌گيري ذرات معلق زير ۲.۵ ميکرون در تهران آغاز شد و اين عدد به عنوان شاخص اصلي کيفيت هواي پايتخت تعيين شد. از آن زمان تا امسال، در هيچ سالي تعداد روزهاي پاک به ۲۵ روز نرسيده بود و البته هنوز يک ماه ديگر تا پايان سال باقي است و احتمال افزايش اين عدد نيز وجود دارد.

سيرصعودي سيگار کشيدن دختران

مديرکل مشاوره و مددکاري اجتماعي ناجا با بيان اينکه دنياي امروز دنياي شيشه‌اي است، گفت: جرم و آسيب‌ها در حوزه فضاي مجازي نسبت به فضاي واقعي بيشتر است چرا که در دسترس‌تر هستند. به گزارش ايسنا، عليرضا حميدي‌فر با بيان اينکه امروز دختران نوجوان سير صعودي رفتار سيگار کشيدن را از همسالان پسر ربوده‌اند تأکيد کرد: امروز انواع و اقسام مواد مخدري بين نوجوانان و حتي بزرگتر دست به دست مي‌شود که بسياري از آنها حتي نام آن را نمي‌دانند و آن را مصرف مي‌کنند؛ حوزه روانشناس اجتماعي و متخصصين مي‌توانند راهبردهايي به مدارس و جوامع آموزشي ارائه کنند؟.وي گفت: امروز کلمات و گفتاري ميان نوجوانان مرسوم شده و گاهي بزرگتر‌ها از آن استفاده مي‌کنند. در اين راستا روانشناسان چه راهبردي دارند؟ اين مسائل فرهنگي، اجتماعي و جامعه ما را مسئله آفرين مي‌کنند لذا بايد حوزه کاربردي را در جامعه نشر دهيم. بايد روانشناسان و جامعه‌شناسان به سبک و سويي حرکت کنند تا جامعه را از آسيب‌هاي نوپديد حفظ کنند.

وزير بهداشت:

وزير بهداشت با اشاره به اين که سال آينده مطلقا کمبود دارو نخواهيم داشت، گفت: اما توصيه من اين است که هزينه‌ها مطابق با درآمدهاي کشور باشد. به‌ گزارش ‌ايسنا، دکتر سعيد نمکي در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران، با تاکيد بر اين که در سال آينده چيزي به نام کمبود داروهاي اساسي مطلقا نخواهيم داشت، در اين باره اظهار کرد: من هرگز نگفته‌ام در زمينه دارو سال آينده سخت خواهد بود. من به همکارانم توصيه کرده‌ام که سال آينده کمربندها را بايد محکم‌تر بندند و هزينه کردها منطبق با درآمدهاي کمتر کشور باشد تا بتوانيم از اين فشارهاي اقتصادي خارج شويم.وي اضافه کرد: هيچ کس از من سيگنالي دريافت نکرده که ممکن است سال آينده با کمبود دارو و تجهيزات پزشکي مواجه شويم. البته ممکن است برخي از پزشکان داروهاي خارجي را نسخه کنند که مشابه داخلي داشته و مراحل تست خود را با موفقيت پشت سر گذاشته باشد. در مورد اين نوع داروها که مشابه داخلي دارند، ما نيازي نمي‌بينيم که آنها را وارد کنيم. ما براي حمايت از توليد داخلي اجازه ورود دارو و تجهيزاتي که مشابه داخلي دارند را نمي‌دهيم و اين به معناي کمبود دارو نيست.وزير بهداشت در پاسخ به اين سوال که آيا رقم فرار مالياتي پزشکان شش هزار و 700 ميليارد تومان است، در اين باره توضيح داد: اين رقم درست نيست. مرکز پژوهش‌ها هم تاکيد کرده است که اين رقم درست نيست. البته درباره رقم فرار مالياتي اطلاعي ندارم، ولي اين واقعيت وجود دارد که در همه اقشار فرار مالياتي مشاهده مي‌شود و نمي‌توان اين موضوع را انکار کرد.وي درباره قيمت دارو در سال آينده نيز گفت: افزايش قيمت داروها در سال آينده در حد افزايش سنواتي است و داروها بيش از 10 درصد افزايش قيمت نخواهند داشت.

شهردار تهران در حاشيه جلسه دولت خبرداد؛

به گزارش ايسنا، پيروز حناچي در حاشيه جلسه هيأت دولت و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خط ۷ متروي تهران را امسال يا اوايل فروردين ماه به صورت کامل افتتاح خواهيم کرد و اين خط تا ميدان صنعت مي‌آيد.

وي افزود: خط ۶ مترو نيز از دولت آباد تا ميدان شهدا افتتاح مي‌شود و يک ماه بعد از آن تا ميدان امام حسين (ع) مي‌رسد.

وي در پاسخ به اين پرسش که طرح دريافت عوارض از تونل‌هاي شهري به کجا رسيد گفت: اين طرح در حد ايده بوده و به تصويب نرسيده است. البته در خيلي از کشورهاي دنيا اين ايده اجرا مي‌شود اما اجرايي کردن اين طرح در داخل شهر راحت نيست شايد پروژه‌هاي که از اين به بعد توسط بخش خصوصي اجرا مي‌شود پولي شود مثل اتوبان کمربندي شهيد شوشتري که براي استفاده از آن عوارض گرفته مي‌شود ولي در داخل شهر اين ايده اجرا نخواهد شد و به تصويب شوراي شهر هم نرسيده است.

حناچي همچنين درباره مقابله با تراکم فروشي در شهر تهران اظهار کرد: ما به تراکم فروشي نگاه نقادانه داشته‌ايم و براي اصلاح آن هم برنامه داده‌ايم تلاش ما اين است که باغات بزرگ در اختيار شهر قرار گيرد و مجوزي هم براي ايجاد برج‌باغ ندهيم البته شرايط اقتصادي ما هم خوب نيست و دخل وخرج ما با هم نمي‌خواند اما تلاش مي‌کنيم که قول خود را به مردم عملي کنيم