رقم يک ميليارد توماني قراردادهاي عطاران و نويد محمدزاده!

گروه فرهنگ و هنر: دستمزد بازيگران سينماي ايران همواره يکي از پرحاشيه‌ترين خبرهاي رسانه‌ها بوده است. هر چند همواره راست و دروغ اين اعداد و ارقام که گاهي هوش از سر انسان مي‌پراند زير سئوال است اما به صورت درگوشي و غيررسمي‌هميشه پرداخت اين ارقام براي سوپر استارها و بازيگران پرطرفدار سينماي ايران تاييد شده است.

سال گذشته رسانه‌ها در گزارشي به دستمزد سوپراستارهاي سينما پرداخته و نوشتند شهاب حسيني براي حضور در سريال شهرزاد ماهي ١٢٠‌ميليون تومان و ترانه عليدوستي ماهي ٩٠‌ميليون تومان دستمزد گرفته‌اند.

در جدول منتشر شده ‌سال 96 دستمزد محمدرضا گلزار ٤٠٠ ميليون، هديه تهراني و اکبر عبدي ٣٠٠‌ميليون و بهرام رادان و مهناز افشار نيز براي هر فيلم ٢٥٠‌ميليون تومان اعلام شده بود. طبق آن جدول، امير جعفري ٢٠٠ و بازيگراني چون حامد بهداد و امين حيايي و... نيز در همين حول و حوش مي‌گرفتند.

اما ديروز گزارشي از دستمزد نجومي‌برخي بازيگران سينماي کشورمان منتشر شد که هم نشان از تغيير سليقه تماشاگران ايراني و هم عوض شدن افراد در اين فهرست براي سال 97 دارد.

«هفت صبح» روز گذشته گزارشي را از دستمزد نجومي‌برخي بازيگران سينماي کشورمان منتشر کرد و در اين گزارش از قول يک کارشناس اقتصادي درآمد و ارزش چهره‌هاي سينمايي امسال را فاش کرد. در فهرست جديد دستمزد برخي بازيگران براي هر پروژه سينمايي به صورت زير محاسبه شده است:

رضا عطاران بالاي يک ميليارد تومان

حميد فرخ‌نژاد ۸۰۰ ميليون تومان

جواد عزتي ۷۰۰ ميليون تومان

پژمان جمشيدي حداقل ۴۰۰ ميليون تومان

امير جعفري ۴۰۰ ميليون تومان

نويد محمدزاده براي يک سريال ۲ ماهه ۱ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان

بهرام رادان ۴۰۰ ميليون تومان

مهناز افشار و ليلا حاتمي‌بين ۵۰۰ تا ۷۰۰ ميليون تومان

ترانه عليدوستي بين ۴۰۰ تا ۶۰۰ ميليون تومان

نکته جالب اين فهرست حضور بازيگران کمدي در صدر رده بندي پر درآمدها است که حتي از برخيزنان سوپراستار و پرطرفدار سينماي ايران پيشي گرفته اند.

اين ارقام انتقادهاي بسياري از اهالي سينما را هم برانگيخته است. به عنوان نمونه سيد امير سيدزاده تهيه‌کننده سينما چندي قبل با اشاره به اينکه افزايش قيمت دلار، برخي دستمزدها را در سينما نجومي‌کرده از انفعال سازمان سينمايي و خانه سينما در اين حوزه گلايه کرد. سيد اميرسيدزاده تهيه‌کننده سينما در گفتگو با مهر با اشاره به اينکه در چنين شرايطي دست همه در جيب هم است، تاکيد کرد: متاسفانه کسي به اين مساله فکر نمي‌کند که مساله ارز هيچ تاثيري در توليد يک اثر هنري داخلي ندارد، اما به دليل فضاي نامساعد موجود همه دچار حرص و آز شده‌اند.

اين تهيه‌کننده سينما بيان کرد: متاسفانه در اين روزها دستمزد بازيگران بسيار افزايش پيدا کرده چرا که فکر مي‌کنند بايد پول مسافرت‌هاي خارجي، گرين کارت آمريکا و هزينه‌هاي خارج از ايران که به دلار حساب مي‌شود را از تهيه‌کننده و سرمايه‌گذار داخلي دريافت کنند. تهيه‌کننده فيلم «شماره ۱۷ سهيلا» توضيح داد: نبايد فراموش کرد که ما در کشوري زندگي مي‌کنيم که درآمد در آن براساس ريال محاسبه مي‌شود، پس هزينه هم در آن ريالي است. اما در اين ميان عده‌اي از عوامل سينمايي به خصوص بازيگران، دستمزدهاي نجومي‌پيشنهاد مي‌دهند و سازمان سينمايي و خانه سينما مانند هميشه کاملا منفعل نسبت به اين اتفاقات عمل مي‌کنند. وي ادامه داد: چندي پيش براي يکي از همکاران خود به يک بازيگر پيشنهاد کار دادم و با افزايش عجيب دستمزد بازيگر مورد نظر مواجه شدم. به عنوان مثال يک بازيگر کمدي که قبل از افزايش قيمت دلار دستمزد ۳۰۰ ميليون توماني مطالبه مي‌کرد، امروز و به بهانه افزايش قيمت دلار، دستمزد خود را به ۷۵۰ ميليون تومان رسانده است! تهيه‌کننده فيلم «زندگي جاي ديگري است» توضيح داد: به بازيگر مورد نظر که دستمزد خود را افزايش داده بود گفتم يک فيلم بايد بيش از ۲ ميليارد تومان فروش داشته باشد که بتواند دستمزد مورد نظر را جبران کند، بازيگر بيان کرد که اگر فيلم بفروشد به خاطر من مي‌فروشد و شما مي‌توانيد اين دستمزد را بپردازيد. سيدزاده گفت: اين اتفاق در سينماي ايران اصلا خوب نيست و مسئولان فرهنگي نيز به فکر پرورش استعدادهاي درخشان بازيگري در سينماي ايران نيستند و در چنين شرايطي وقتي جايگزيني وجود ندارد فيلمساز مجبور است از همين بازيگران استفاده کند تا يک فيلم بفروش بسازد. وي تاکيد کرد: هيچ کدام از نهادهاي مرتبط با سينما هيچگونه نظارتي براي بهبود وضعيت فعلي سينما که در حال حاضر تقريبا ورشکسته است، ندارد. به عنوان مثال از مجموعه ۸ فيلمي‌که در تابستان امسال نمايش داده شد، ۶۱ ميليارد تومان فروش داشتيم که از اين مبلغ ۳۵ ميليارد تومان فروش براي يک فيلم بوده است. سيدزاده در پايان گفت: آمار فروش آثار کمدي در سينماي ايران نشان مي‌دهد که سطح سليقه مخاطب سينماي ايران پس رفت بسياري داشته و مردم به سمت فيلم‌هاي کمدي رفته‌اند و محتواي اثر براي مخاطب ملاک نيست. اين بي توجهي به سطح شعور مخاطب، تبديل به يک فاجعه در سينماي ايران شده است.

سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد: طرح های ترافیک و زوج و فرد پنجشنبه های اسفند ماه اجرا می شود.

در این اطلاعیه آمده است: بنا به تصمیم شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و با توجه به افزایش ترافیک معابر مرکزی شهر در هفته‌های پایانی سال، در روزهای پنجشنبه اسفندماه 1397 طرح ترافیک و همچنین طرح زوج و فرد از ساعت 6:30 تا ساعت 13 برقرار است.

براین اساس، شهروندانی که قصد دارند در روزهای پنجشنبه در ساعات مذکور با خودروی شخصی وارد محدوده طرح ترافیک شوند یا با پلاک زوج قصد تردد در محدوده زوج یا فرد را دارند، لازم است با شارژ حساب شهروندی و رزرو روز، تردد خود را مجاز کنند تا مشمول پرداخت جریمه نشوند.

همچنین در سامانه «تهران من» به نشانی اینترنتی my.tehran.ir امکان خرید طرح ترافیک برای روزهای پنجشنبه ایجاد شده است و شهروندان صرفا با وارد شدن به این سایت و افزایش اعتبار خود، می‌توانند به‌طور مجاز وارد محدوده طرح ترافیک شوند.

در شرایط کنونی 2 طرح محدوده «ترافیک» و «زوج و فرد» در شهر تهران اجرا می شود که ورود به محدوده ترافیکی منوط به داشتن مجوز و ورود به محدوده طرح زوج و فرد براساس رقم سمت راست پلاک خودروهاست.

زمان اجرایی روزانه طرح های ترافیک تهران ساعت 6:30 تا 19 است، ضمن اینکه جمعه و ایام تعطیل نیز طرح های ترافیکی(ترافیک و زوج و فرد) اجرا نمی شود.

بالاگرفتن تنش در روابط مسکو ـ واشنگتن

گروه بین‌الملل: ولاديمير پوتين رئيس کشور روسيه در مراسم سخنراني سالانه خود گفت: اگر آمريکا موشک‌هاي ميان‌برد را در نزديکي روسيه مستقر کند، مسکو مجبور به واکنش خواهد شد. اگر چنين اتفاقي رخ دهد، روسيه نه تنها سايت‌هاي پرتاب موشک‌هايي که ما را تهديد مي‌کنند، بلکه سايت‌هايي که تصميمات مرتبط با آن موشک‌ها در آنها گرفته مي‌شود، هدف قرار خواهد داد. رئيس‌جمهوري روسيه ديروز در سخنراني سالانه خود خطاب به قانونگذاران دو مجلس فدرال درباره امور داخلي و سياست خارجي کشورش با قانونگذاران، اعضاي دولت و همچنين مقام‌هاي رسمي‌و چهره‌هاي مردمي‌سخن گفت. به گفته پوتين، روسيه از اتحاديه اروپا انتظار دارد تا گام‌هاي حقيقي براي احياي روابط اقتصادي عادي با روسيه بردارد. او همچنين گفت روسيه قصد دارد تا گفت‌وگو با ژاپن داشته باشد تا توافق صلح با ژاپن امضا شود. رهبر کرملين در بخش ديگري از سخنانش تاکيد کرد، همکاري در چارچوب اتحاديه روسيه – بلاروس بايد تقويت شود. به گفته پوتين، تصميم آمريکا براي خروج يک‌جانبه از پيمان آي‌ان‌اف در ميان چشمگيرترين تحولات امروز است. روسيه تاکيد دارد، بر خلاف آمريکا روسيه اقدام به ساخت فناوري‌هايي که طبق اين معاهده ممنوع است، نکرده است. او گفت: واشنگتن در چگونگي خروجش از آي‌ان‌اف فريبکاري کرده است. خيلي صادقانه‌تر بود که مي‌گفتند مي‌خواهند از آن بيرون بروند. درست همان کاري که آنها با معاهده موشک ضد بالستيک (اي‌بي‌ام) کردند. پوتين گفت: آمريکايي‌ها شروط آي‌ان‌اف (پيمان نيروهاي هسته‌اي ميان‌برد) را به روش‌هاي زيرکانه‌اي نقض کرده‌اند؛ مثل استقرار سکوي پرتاب مناسب موشک‌هاي تام‌هاوک در شرق اروپا و استفاده از موشک‌هاي ميان برد به عنوان هدف در آزمايش‌هاي ضد موشکي. پوتين تاکيد کرد: شرايط بين‌المللي کنوني ايجاب مي‌کند که تنش‌ها تشديد نشود. آمريکا براي دستيابي به مزيتي بر روسيه از طريق ساخت قابليت‌هاي موشکي ضد بالستيک اقدام کرده و شکست خورده است. روسيه به اين اقدامات از طريق حفظ بازدارندگي واکنش نشان داده است. رئيس‌جمهوري روسيه همچنين نگاهي بر اقدامات کشورش در توليد سامانه‌هاي تسليحاتي که اولين بار خودش در مارس ۲۰۱۸ اعلام کرد، انداخت. اين شامل استقرار يک زير دريايي مسلح با اژدر دوربرد هسته‌اي پوزيدون مي‌شود. پوتين اعلام کرد: روسيه استقرار برخي از تجهيزات نظامي‌شامل موشک ضد کشتي تسيرکون و چندين کشتي را سرعت مي‌بخشد. بر خلاف ادعاي برخي از کشورها، روسيه تهديدي براي ساير کشورها نيست.

تنها چند روز پيش از رويداد «آنپکد» سامسونگ، قيمت نجومي‌پرچمدار جديد اين شرکت در فضاي مجازي منتشر شد.

حالا که تنها چند روز تا رونمايي رسمي‌محصولات جديد سامسونگ مانده يک خبر عجيب در فضاي مجازي منتشر شده است. به نظر مي‌رسد خانواده سه نفره گلکسي S10 بيشتر از آن چه که ما تصور مي‌کرديم، قيمت داشته باشند. اگر براي خريد اين گوشي پول ذخيره نکرده باشيد، شايد بايد به فروش کليه خود فکر کنيد!

مسلماً هنگامي‌که يک گوشي به عنوان پرچمدار يک شرکت عرضه مي‌شود، بايد منتظر قيمت حدود ۱۰۰۰ دلاري آن باشيم اما اگر اين قيمت بالاتر از اين مقدار باشد، مسئله طور ديگري پيش مي‌رود. در واقع قيمت بالاي ۱۰۰۰ دلار سدي است که اکثر توليدکنندگان گوشي توانايي رد شدن از آن را ندارند. اپل احتمالاً در اين مسئله يک استثنا است زيرا بعضي از آيفون‌هاي اين شرکت حتي با قيمت بيشتر از ۱۰۰۰ دلار نيز به فروش مي‌رسند. اما در فروش گوشي‌هاي اندرويدي به دليل وجود رقابت زياد، حتي پرچمداران نيز براي فروش خود دچار مشکل مي‌شوند.

در حال حاضر ما مي‌دانيم گلکسي +S10 گران‌قيمت‌ترين گوشي اين خانواده خواهد بود اما حتي همين گوشي نيز در نسخه‌هاي مختلف با قيمت‌هاي متفاوت به فروش مي‌رسد. گران‌قيمت‌ترين نسخه گلکسي +S10 و در واقع گران‌قيمت‌ترين گوشي که سامسونگ تا الآن به فروش رسانده است، قيمتي کمتر از ۱۵۰۰ دلار نخواهد داشت.

بر اساس آخرين اطلاعات فاش شده توسط ايوان بلاس، براي خريد نسخه سياه يا سفيد اين گوشي با ۱۲ گيگابايت رم و ۱ ترابايت حافظه داخلي بايد چيزي حدود ۱۵۰۰ دلار آمريکا پرداخت شود. عکسي که در ادامه مشاهده مي‌کنيد اين قيمت به يوان، واحد رسمي‌پول چين، نوشته شده است.

همچنين لازم به ذکر است که قيمت گوشي‌هاي هوشمند در چين معمولاً کمتر از ساير نقاط جهان است، بنابراين +Galaxy S10 مي‌تواند کمي‌گران‌تر از ۱۵۰۰ دلار باشد. اطلاعات بيشتر از قيمت اين گوشي در ۲۰ فوريه توسط سامسونگ اعلام خواهد شد، پس در نتيجه بايد تا آن روز صبر کنيم.

در همين حال انتشار يک آگهي تلويزيوني در کشور نروژ باعث شد تمام ويژگي‌ها و مشخصات گوشي گلکسي اس 10 که تازه‌ترين گوشي پرچمدار سامسونگ است، لو برود. اين آگهي 30 ثانيه‌اي اين گوشي را با نمايشگر ويژه اش، اثر انگشت خوان مافوق صوت و خاصش، دوربين سه گانه و سيستم شارژ بي سيم الهام گرفته از هواوي به نمايش درمي‌آورد.

علاوه بر گوشي يادشده، احتمالا يک مدل ديگر از آن به نام Galaxy S10+ هم با يک ترابايت حافظه در راه است که قيمت آن به رقم کم سابقه 1500 دلار مي‌رسد. البته يک مدل ارزان قيمت از گوشي يادشده به نام Galaxy S10e هم به نصف اين قيمت عرضه خواهد شد. در اين گوشي خبري از اثر انگشت خوان مافوق صوت نيست.

براي گوشي‌هاي يادشده يک رابط کاربري نرم افزاري خاص هم در نظر گرفته شده است. با اين حساب مشخص نيست سامسونگ قرار است در مراسم رسمي‌رونمايي از گوشي‌هاي يادشده که به زودي برگزار مي‌شود، چه اطلاعات خاص و هيجان انگيزي را در اختيار مشتريان بگذارد.

با وجود افزايش شديد قيمت در بازار خودرو، بسياري از مصرف کنندگان همزمان با نزديک شدن به ايام پاياني سال بدنبال تهيه خودرو مناسب با بودجه زير ۴۰ ميليون توماني هستند.

اين روز‌ها افزايش افسار گسيخته قيمت انواع خودرو باعث شده تا خريداران خودرو به جاي خريد خودرو‌هاي صفر به سمت کارکرده‌ها بروند تا با صرف هزينه‌اي کمتر صاحب خودرو شوند. اما سؤال اينجاست خريداري که به دنبال خودرو‌هاي کارکرده زير ۴۰ ميليون تومان هستند کدام خودرو‌ها را بخرند؟

درادامه اين مطلب در صدديم بهترين گزينه‌ها را در بخش خودرو‌هاي زير ۴۰ ميليون تومان که مناسب با بودجه بسياري از مصرف کنندگان است را معرفي کنيم.

در بخش خودرو‌هاي حدود ۴۰ ميليون توماني يکي از گزينه‌هاي مناسب مراجعه به خودرو‌هاي با عمر بالاي ۲۰ سال خارجي است. براي نمونه مي‌توان به خودرو‌هاي دهه ۹۰ ميلادي مثل ميتسوبيشي لنسر‌ها يا گالانت‌ها يا تويوتا کرولا‌ها و از اين قبيل خودرو‌ها اشاره کرد.

البته خودرو‌هاي دست دوم مونتاژ داخلي هم با توجه به قيمت مناسب و دسترسي آسان‌تر به لوازم يدکي از گزينه‌هاي جذاب براي متقاضيان داخلي به حساب مي‌آيند.

اولين گزينه که به راحتي قابل حدس زدن است خودروي پرايد با انواع و اقسام مدل‌هاي آن است. پرايد با مدل سال‌هاي ۷۱ تا ۹۳ به راحتي با بودجه زير ۴۰ ميليون تومان قابل خريداري است. بعد ازپرايد ميتوان به‌ام وي ام ۱۱۰ اشاره کرد مدل سال‌هاي ۸۵ الي ۹۴ نيز با رنج بودجه ۴۰ ميليون تومان قابل خريداري هستند.

تيبا مدل سال‌هاي ۹۱ ال ۹۴ نيز از گزينه‌هاي جذاب اين حوزه به حساب مي‌آيد. گفتني است، دوو سيلو مدل سال‌هاي ۷۶ الي ۸۱ در اين ليست قرار خواهد گرفت. همچنين گزينه جذاب پژو ۲۰۶ تيپ ۲ مدل سال‌هاي ۸۱ الي ۸۴ هم گزينه خوبي به نظر ميرسد.

سمند معمولي يا همان اس ئي مدل سال‌هاي ۸۱ الي ۸۵، سمند ال ايکس مدل سال‌هاي ۸۳ الي ۸۴، همچنين پژو پارس مدل سال‌هاي ۸۲ الي ۸۶، پژو ۴۰۵ مدل سال‌هاي ۷۶ الي ۸۷ هم با بودجه ۳۰ تا ۴۰ ميليون توماني قابل خريداري هستند.

البته بايد يادآوري کرد در خريد خودرو دست دوم به نکات زياد بايد توجه کرد از قبيل: وضعيت بدنه، موتوري، شاسي و... که در گزارش‌هاي بعدي کامل مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

علي کيواني قمصري فعال رسانه‌اي اینتر -اگر کمي با خودمان کنار بياييم مي‌بينيم چقدر با آب نا مهربان بوده‌ايم هر کس به طريقي اين نعمت الهي را دست مايه تصميمات سليقه اي خود کرده، تا امروز با بحراني مواجه شويم که حتي بارش‌هاي چند ساله هم نتواند آن را رفع کند. بيشتر توجه اين مقاله به غرب استان تهران و اتفاقاتي است که در اين محدوده براي سفره‌هاي آب زيرزميني افتاده است اگر بخواهيم بسيار فشرده درباره دشت شهريار صحبت کنيم بايد بگويم دشت شهريار از اشتهارد شروع مي‌شود و حتي به رباط کريم و آن طرف تر هم مي‌رسد. دشت شهريار داراي سفره هاي زيرزميني بسيار گسترده‌اي بود که امروز رکورد بالاترين ميزان فرونشست را با ۳۶ سانت به خود اختصاص داده است. روزگاري اين دشت با قنات‌هاي بسيار و البته سرسبزي بدون وصفي روبرو بود اما امروز کارشناسان محيط زيست و مديريت منابع آبي بارها نسبت به بحران آب در اين منطقه سخناني را به ميان آوردند اين سفره‌هاي زيرزميني که همه به هم ارتباط دارند کما بيش تاثيرشان در نقاط ديگر نيز مشخص است و مي‌توانيم در دشت ورامين نيز شاهد افت شديد سفره‌هاي زيرزميني باشيم. حالا چرا و به چه دليل اين اتفاق براي اين منطقه افتاد بايد کمي به گذشته برگرديم و ببينيم تامين نيازهاي مردم اين منطقه از چه منبع آبي در اين سالها انجام مي‌گرفته است و متاسفانه به نقطه‌اي مي‌رسيم که ايجاد چاه‌هاي بسيار زياد در اراضي و باغات و به دنبال آن افزايش جمعيت و عدم تغذيه سفره‌ها به همراه متولد شدن ويلاهاي بسيار در نقطه‌هاي مختلف غرب استان و چاه‌هاي غير مجاز در اين ويلاها همه و همه دست به دست هم دادند تا امروز شهريار با مشکل بزرگ بي آبي مواجه شود.

مسئولين ذيربط در حوزه آب در جلسات خود بارها و بارها از بحران و خشکسالي در اين محدوده خبر دادند و امروز نيز اين مهم چالش بزرگي شده است که در آينده اگر با اين رويه ادامه پيدا کند، قطعا ديگر خبري از باغهاي سرسبز و پرميوه غرب استان تهران نخواهد بود اما اگر قدري به اين مهم و به نکته‌هاي بالا توجه کنيم متوجه خواهيم شد که دست‌هايي آلوده با ايجاد ويلاهاي آنچناني براي پولدارهاي مرفه در حال ضربه زدن سهمگين بر اين منطقه هستند تا کشاورزاني که امروز پولهاي هنگفت را در قبال واگذاري باغات خود در غالب ويلا و باغچه‌ها دريافت مي‌کنند فردا کارگر همين پولدارهايي شوند که نه تنها براي تفريح خود لطمه بر پيکره شهرستان مي‌زنند، بلکه مالک زمين آبا و اجدادي خواهند شد که ساليان سال بخش عمده‌اي از ميوه استان تهران را تامين مي‌نمودند.

اما خطري ديگر را بايد گوشزد کنيم که همه کارشناسان به اين نتيجه رسيدند متاسفانه بايد گفت درگذشته با اختصاص حق آبه از سد کرج اين سفره‌هاي زيرزميني از شهريار تغذيه مي‌شد. اما با قطع حق آبه سد کرج و نبود جايگزين، عملا سفره‌هاي زيرزميني دشت شهريار تغذيه نمي‌شوند.

همچنين با ساخت و سازهاي صورت گرفته در شهريار، ‌آب‌هاي روان فصلي در اين شهرستان جذب زمين نمي‌شوند و به سمت رباط کريم مي‌روند. تمامي‌اين عوامل دست به دست هم داده‌اند که سفره‌هاي زيرزميني تغذيه نشوند و هر سال متراکم‌تر شوند.

خطري كه دشت شهريار را تهديد مي‌كند، فرونشست و مسدود شدن آب‌خوان‌هاست. با افت فشار آب، با كوچك‌ترين تکان بر اثر زمين‌لرزه يا عوامل ديگري، زمين نشست مي‌کند. هنگامي‌كه اين اتفاق رخ دهد، تمامي آب‌خوان‌هاي شهريار را مسدود مي‌کند. آن زمان حتي اگر آب سد کرج را نيز در دشت شهريار جاري کنيم، آب جذب نمي‌شود، بلکه روان مي‌شود. به‌گفته كارشناسان، نگراني‌ها بيشتر براي آيندگان است که با فرونشست زمين، بعد از آب شيرين به آب شور و بعد از آن هم به آب تلخ برسند که ديگر قابل مصرف نيست.